Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-04 14:33

PuckStar

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021

David Mulder

Oculus Rift

Inleiding - Geschiedenis - Specificaties - Computer eisen - Prijs - Handige accessoires - Reviews en Nieuwsposts - Handige links

Voor mensen die een VR Telegram groep en/of Discord server zoeken om samen af te spreken zie deze post!!!!

Inleiding
Welkom bij het Oculus Rift topic! Dit topic gaat over de Rift, de Virtual Reality bril van Oculus met het doel om Virtual Reality mainstream beschikbaar te maken.

De bestaande VR hardware heeft een aantal problemen, zoals beperkte kijkhoeken zodat je niet echt 'in' het spel zit en veel te dure hardware voor de consumenten markt. De Rift lost dit op door een groothoek fisheye lens te gebruiken die vervorming veroorzaakt. Daarnaast worden er allerlei software technieken gebruikt om de beelden goed en helder te tonen.

Sinds 28 maart 2016 heeft Oculus zijn eerste consumenten versie van de Rift (ook wel genoemd CV1 = Consumer Version) gelanceerd. Daarvoor heeft het twee development kits uitgebracht die bedoeld waren voor ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat als de consumenten versie werd uitgebracht er ook spellen en producten zijn om er mee te gebruiken. Ondertussen zijn er al een groot aantal games en andere soort applicaties voor de Rift ontwikkeld.

Sinds 10 oktober heeft Oculus ook een specifiek VR input device genaamd Touch op de markt gebracht.
Met de Touch controllers is het mogelijk om door middel van je handen/vingers input te geven aan een spel of applicatie. Er zit tevens een extra sensor bij zodat tracking optimaal blijft.
Ze zijn op diverse beurzen (waaronder op Oculus Connect 3) getoond en veel ontwikkelaars hebben ze al eerder ontvangen om daarmee content te kunnen gaan maken.

Daarnaast heeft Oculus ook sinds 10 oktober in-ear headphones uitgebracht die voor nog meer immersie zullen zorgen. Je hebt minder last van geluiden om je heen en Oculus zegt ook dat de kwaliteit van het geluid zeer goed is.

Je kunt ook een losse extra sensor bestellen. Deze wordt aangeraden indien je full room-scale tracking wilt (hier wordt dat uitgelegd). Het is dus niet gezegd dat iedereen in totaal 3 sensors nodig heeft! Twee sensors zou al voldoende voor jou kunnen zijn.

Geschiedenis
De man die Oculus Rift is begonnen is Palmer Luckey, en hij brainstormt al lang op het Meant To Be Seen - 3D forum over het apparaat. Nadat John Carmack contact op nam met Palmer Luckey om een prototype te lenen van Palmer waar Carmack erg van onder de indruk was werd Oculus VR geboren. Dit werd daarna opgevolgd door een zeer succesvolle Kickstarter en later de verkoop van het bedrijf aan Facebook voor $2 miljard.
Door deze overname heeft Oculus veel meer mogelijkheden o.a. betreft eigen specifieke productie van de headsets alsook speciaal ontworpen schermen.

Inmiddels is Palmer Luckey weg bij Facebook (en dus Oculus) maar Oculus VR blijft uiteraard bestaan.

Overigens is Oculus ook maker van de Gear VR. Een VR headset waar je je telefoon in kunt stoppen.
Specificaties
De Rift heeft de volgende specificaties:

• Twee OLED Schermen met een totaal resolutie van 2160x1200
• Refreshrate: 90Hz
• Field of View: 110 graden
• Voor en achterkant bevat sensoren zodat er 360 graden positionele tracking is.
• Externe IR camera tracking sensor (met een bereik van 3,5m bij 1,5m). Dit kan later uitgebreid worden met meerdere sensoren.
• Geïntegreerde over je oren audio headset met 3D positionele geluidsweergave
• Geïntegreerde hoge kwaliteit microfoon
• IPD (afstand tussen je ogen) kan worden geconfigureerd met een schuif en klik mechanisme. Range is 58mm tot 72mm
• Geen geïntegreerde oplossing voor brillen, wel meer ruimte zodat je bril past
• Meegeleverde XBOX wireless controller
• Meegeleverde tweede controller
• Connecties: HDMI+USB3.0 (lengte +/- 4 meter), USB 3.0 (Sensor), USB 2.0 (XBOX Wireless receiver)

Computereisen
Minimum specificaties op dit moment:
• GPU: Minimaal NVIDIA GTX 1050Ti / 970 / AMD RX470
• CPU: Minimaal i3-6100 / AMD FX4350
• RAM: 8GB
• Inputs: 1x USB 3.0 poort, 2x USB 2.0 poorten
• Output: HDMI 1.3 poort

Aangeraden specificaties vind je hier: https://www.oculus.com/rift/

Prijs
De prijs voor de eerste Development Kit was $300 en de DK2 was nog $50 duurder plus $50 dollar verzendkosten.
De Rift kost nu: .

De Oculus Touch Controllers (inclusef een extra sensor en een USB verlengkabel) kosten op dit moment: .

Een bundel van Rift en Touch controllers (waar ook een paar gratis spellen bij zitten. Let op die gratis spellen zitten er niet bij als je tweedehands koopt!) kost op dit moment: .

Handige accessoires
Hier een aantal accessoires (allemaal "proven to be working") die je leven met de Rift kunnen vergemakkelijken :)Heb je toevoegingen hieraan? Laat het mij weten via een PM.

Reviews en nieuwsposts
De Oculus Rift is ook al een paar keer in het nieuws gekomen hier op tweakers:
Handige links/tips

[ Voor 129% gewijzigd door PuckStar op 13-02-2018 16:37 . Reden: Algehele update. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit topic is bedoeld voor discussie over de Oculus Rift (voor ervaringen is het nog te vroeg, tenzij iemand er toevallig een in handen heeft gehad op de E3 of QuakeCon).

Ik zal nieuwe informatie die vrijkomt hier ook posten.

Ideeën/toevoegingen voor de topicstart zijn natuurlijk welkom. Ik heb toestemming van de mods gevraagd voor dit topic.

Zijn er nog meer hier op GoT die er een besteld hebben?

[ Voor 118% gewijzigd door GekkePrutser op 03-08-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Heb niets besteld, maar ga wel proberen het ding te kunnen ervaren. 15 augustus ga ik naar Gamescom, en volgens hun website: "Oculus will be showcasing the Rift at a number of upcoming tradeshows, including Quakecon, Siggraph, GDC Europe, gamescom and Unite."
Ben heel erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerion404
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-02-2022
Ik heb de dev kit besteld. Ik volgde Palmer al langer op mtbs3d en wacht ook al lang op een HMD met een fatsoenlijke kijkhoek. Ik heb een vuzix vr920 gehad, maar hier was duidelijk dat de kijkhoek het grootste probleem was en hier lijkt Palmer iig wel wat aan te doen :)

Ik ben overigens erg benieuwd naar jouw ervaringen, Melkunie, want zelf kan ik helaas niet naar Gamescom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xerion404 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:12:
Ik heb de dev kit besteld. Ik volgde Palmer al langer op mtbs3d en wacht ook al lang op een HMD met een fatsoenlijke kijkhoek. Ik heb een vuzix vr920 gehad, maar hier was duidelijk dat de kijkhoek het grootste probleem was en hier lijkt Palmer iig wel wat aan te doen :)

Ik ben overigens erg benieuwd naar jouw ervaringen, Melkunie, want zelf kan ik helaas niet naar gamescom.
Ja ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen trouwens!

Beviel die vuzix trouwens verder, buiten de kijkhoek? Ik heb er een tijd geleden ook nog over nagedacht maar ik las dat de headtracking scheef ging lopen bij snelle bewegingen. En hij was ook wel erg duur. Toen ik zag dat deze ook nog eens 200$ goedkoper werd dan aangekondigd, heb ik hem gelijk besteld. Echt een goede prijs, zeker aangezien er headtracking op zit.

Ik hoop alleen dat de lage resolutie niet al te vervelend wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30
Unite is dit jaar in Amsterdam (22 - 24 Augustus), dus dat is op korte termijn waarschijnlijk de dichtstbijzijnde plek om de Oculus te proberen.

http://unity3d.com/unite/

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
De volgende twee video's geven echt heeel veel informatie over het apparaat
YouTube: QuakeCon 2012 - John Carmack Keynote
YouTube: QuakeCon 2012 Panel - Virtual Insanity

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Nu online
Sorry jongens, op Gamescom gaat het waarschijnlijk niet lukken :+
Heb het bedrijf gemaild, maar de planning voor de woensdag zit al vol. Op donderdag en vrijdag zou ik nog wel een afspraak kunnen maken maar helaas ga ik alleen op woensdag. Zal er wel even langslopen om te kijken of ik me nog naar binnen kan praten, maar heb weinig hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-04 16:24
Dit wordt een no-brainer voor mij; als deze goggle goed wordt opgenomen door de grote spelers (en dat zijn Valve, ID software en Epic toch echt wel, Unity is ook mooi meegenomen) dan kan het gewoon niet falen!

Ik zie in alle filmpjes alleen niks van EA games en laat ik nou net BF3 met zo'n bril willen spelen... ach ze hadden uiteindelijk bij BF2 ook nog native support voor m'n 3D haptics game controller bij de laatste update er in gegooid; dus als dit aanslaat, dan doet EA vanzelf ook wel mee.

Stel je voor hoe vet race games nu wel niet worden: lekker scheuren en ECHT in de spiegels kijken _/-\o_

Donders vet; ik zie alleen dat je via 'amazon' payment kan betalen en daar staan alleen maar creditcard oplossingen en laat ik die nou net niet hebben, want ik wil maar al te graag zo'n devkit bestellen; al is het alleen maar voor de ultieme Doom3 experience 8)

Creative Director - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BaT schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:54:
Donders vet; ik zie alleen dat je via 'amazon' payment kan betalen en daar staan alleen maar creditcard oplossingen en laat ik die nou net niet hebben, want ik wil maar al te graag zo'n devkit bestellen; al is het alleen maar voor de ultieme Doom3 experience 8)
Je zou een prepaid credit card (zoals 3V) kunnen nemen, kost alleen wel wat extra. En ik weet niet hoe lang die authorisaties vasthouden dus ik zou er even mee wachten tot hij bijna afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Ik heb zo'n 3V creditcard aangevraagd; het schijnt dat je daar zonder problemen bij Kickstarter mee kan betalen; ideaal, bedankt voor de tip dus!

Ik vroeg me alleen het volgende af:
Nu krijg je bij de Oculus Rift de game Doom 3 BFG edition meegeleverd; ik vraag me alleen af: kan je ook andere games stereo 3D spelen (weliswaar zonder de motion sensors), zoals Left 4 Dead?

Er staat namelijk bij de kickstarter FAQ: Implement stereo rendering AND optical distortion adjustment.

Dat eerste is natuurlijk makkelijke via de videodriver te doen, maar dat laatste natuurlijk niet; je kan dus niet zo maar stereo render inputten en een fatsoenlijk 3D beeld verwachten; er komt blijkbaar nog meer bij kijken... dat zou jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BaT schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:12:
Nu krijg je bij de Oculus Rift de game Doom 3 BFG edition meegeleverd; ik vraag me alleen af: kan je ook andere games stereo 3D spelen (weliswaar zonder de motion sensors), zoals Left 4 Dead?

Er staat namelijk bij de kickstarter FAQ: Implement stereo rendering AND optical distortion adjustment.

Dat eerste is natuurlijk makkelijke via de videodriver te doen, maar dat laatste natuurlijk niet; je kan dus niet zo maar stereo render inputten en een fatsoenlijk 3D beeld verwachten; er komt blijkbaar nog meer bij kijken... dat zou jammer zijn.
Nee, het is echt een dev kit... De Doom versie is inderdaad aangepast maar andere spellen gaan zonder aanpassingen niet werken. Ook niet zonder motion tracking.

De Rift doet namelijk iets wat de meeste HMD's niet doen: Hij gebruikt lenzen die het beeld sterk vervormen (een fish-eye lens). Daardoor krijgt hij zo'n brede beeldhoek. Wat ze dan doen is dit in software compenseren, zodat je toch een recht beeld ziet (maar de pixels lopen wel in vervormde patronen). Dit is een slim idee, ook omdat de meeste pixels in het midden komen zodat je het scherpste beeld in het midden hebt (net zoals je ogen ook werken).

De 'traditionele' HMD's gebruiken een hele constructie met allemaal lenzen achter elkaar waardoor het beeld van het scherm optisch gewoon recht blijft, maar dat gaat wel ten koste van de kijkhoek. In dat geval kan je er vaak wel gewoon een stereo beeld in stoppen inderdaad.

Maar voor de Rift moet de beelduitvoer dus verwrongen worden en dat gaat niet zonder het spel aan te passen. Maar door deze dev kit komen er hopelijk gauw meer spellen die het gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Eigenlijk zou je zoiets dus in de videodriver moeten inbouwen... Helaas zal bv nvidia zichzelf niet zomaar in de voeten schieten (3DVision). Hopenlijk zoiets zoals IZ3D driver, waar bij je stereo rendering kon outputten nog voordat nvidia en ati dat via hun drivers toelieten, maar dan dus met distortion erin.

[ Voor 5% gewijzigd door BaT op 14-08-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BaT schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:39:
Eigenlijk zou je zoiets dus in de videodriver moeten inbouwen... Helaas zal bv nvidia zichzelf niet zomaar in de voeten schieten (3DVision). Hopenlijk zoiets zoals IZ3D driver, waar bij je stereo rendering kon outputten nog voordat nvidia en ati dat via hun drivers toelieten, maar dan dus met distortion erin.
Dat zou kunnen, maar ik denk dat dat niet genoeg is. De Rift heeft met name vertikaal een hele grote kijkhoek, veel groter dan wat het spel normaal laat zien. Dus het spel moet sowieso aangepast worden, anders ga je alsnog zwarte balken krijgen en is het voordeel van de grote kijkhoek weg (en ga je ook een enorm lage resolutie krijgen omdat je maar een deel van de toch al niet ruim aanwezige pixels gebruikt).

Maar als een driver het voor elkaar krijgt om ook de kijkhoek aan te passen (en de HUD elementen daarbij niet op de verkeerde plek te plaatsen) zan zou het wel kunnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Bij de IZ3D driver was het al mogelijk om in een random D3D game de kijkhoek aan te passen; zodat deze dus correct stereoscopisch werd gerenderd. Ook liet de driver toe een custom crosshair aan te maken; welke dan ook mee bewoog in de diepte, zodat hij dus bruikbaar was. Ik heb zo een hele tijd Left4Dead met een cyaan/rood briletje gespeeld, dit werkte prima. Het enige probleem (wat bijvoorbeeld bij Modern Warfare en GTA4 voorkwam) was dat bepaalde post processing effects niet correct werden weergegeven, dingen zoals schaduw kwamen dan in de 'Hud laag' terecht.

Zo'n generieke 'driver' zou echt geweldig zijn (met name voor bestaande 3D games), daarnaast kunnen ontwikkelaars het apparaat direct in hun game implementeren; zodat de Rift nog beter tot zijn recht komt.

[ Voor 5% gewijzigd door BaT op 15-08-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakers.net interview over Doom 3 BFG en de Rift!

@BaT: Klinkt goed trouwens, in dat geval.. Een generieke driver zou inderdaad een hoop helpen om hem een stuk meer support te geven.

[ Voor 35% gewijzigd door GekkePrutser op 19-08-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Ik heb net m.b.v. de 3V Card succesvol de Oculus Rift gebacked op Kickstarter 8)

Ik ben benieuwd!

Ik zie trouwens dat bij de FAQ nu staat: Does the rift developer kit work with games that have existing stereo 3D support? "While we'd like to get there in the future, currently the game developers need to explicitly add support for the Rift. This is especially critical because you're not longer looking at a flat screen, you feel as though you're actually inside the virtual world."

Het enige waar ik wel een beetje huiverig voor ben: het dragen van een bril schijnt met de devkit nogal onmogelijk te zijn... ik hoop dat niet alles fuzzy wordt, want ik ben nogal bijziend. In het ergste geval kan ik de glazen van mijn reserve bril gebruiken om hem wel op sterkte te krijgen, we zullen wel zien :P

[ Voor 5% gewijzigd door BaT op 20-08-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BaT schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:23:
Ik zie trouwens dat bij de FAQ nu staat: Does the rift developer kit work with games that have existing stereo 3D support? "While we'd like to get there in the future, currently the game developers need to explicitly add support for the Rift. This is especially critical because you're not longer looking at a flat screen, you feel as though you're actually inside the virtual world."

Het enige waar ik wel een beetje huiverig voor ben: het dragen van een bril schijnt met de devkit nogal onmogelijk te zijn... ik hoop dat niet alles fuzzy wordt, want ik ben nogal bijziend. In het ergste geval kan ik de glazen van mijn reserve bril gebruiken om hem wel op sterkte te krijgen, we zullen wel zien :P
Mooi dat het gelukt is :) Misschien komt er later wel een algemene driver, maar ze hebben denk ik op dit moment hun handen al vol om het ding zelf te bouwen. Het wordt pas echt interessant zodra ontwikkelaars het ding in handen krijgen!

Het ding schijnt trouwens wel aardig te gebruiken zijn als je wat bijziend bent. Op het mtbs3d forum stond vandaag nog een post van iemand met -2 en -3 die hem had uitgeprobeerd zonder bril, en die vond het prima te doen! Het zal er denk ik net zo uit zien alsof je normaal zonder bril rondloopt en in de verte kijkt.

Ik heb zelf trouwens ook -2 of zoiets en ik draag mijn bril alleen in de auto, scherpte boeit me toch niet zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Ik zit naast Palmer Luckey LOL misschien vandaag nog een sneak preview :D

• BaT
Wij (ik en collega-en-tweaker Tim) zijn Palmer Luckey op Unite tegen gekomen. Hij was samen met zijn collega Nate al 1,5 maand non-stop bezig met geven van demonstraties van de Rift (Op GamesCom ed en nu dus in de buurt van (niet op!) Unite 2012).

Toen ik hem vertelde dat ik vrijdag helaas niet bij zijn lezing op Unite 2012 aanwezig kon zijn (en hij duidelijk merkte dat ik daar van baalde), nodigde hij ons uit voor een prive sessie, ook al was zijn schema al behoorlijk vol: ze geven per dag 12 uur lang non-stop sessies (zo rond de 24 stuks).

Het was bijna allemaal in de soep gelopen; we hebben uiteindelijk een hotel gepakt om alsnog een dag later een prive sessie mee te maken (dit laat de gadget freak in mij zich niet mislopen!!!). Daar zaten we dan: Tim, ik, Palmer en Nate op 2 hoog in een of ander appartement in de buurt van Unite 2012.

PICS OR IT DIDN'T HAPPEN - thumbs zijn clickable ;)

Palmer Luckey

Oculus Rift Tim

Oculus Rift Bart

Ten eerste: Wow... Je zit echt _in_ de game (in dit geval een aangepaste beta build van Doom 3 BFG)... ik was toen ik de goggle op had gewoon een f*cking space marine met een helm op 8)

Ik kon mijn eigen bril niet op houden; dus in de verte werd het wel enigszins blurry, maar dat mocht de pret niet drukken: wat een natuurlijk 3D effect icm met de tracking (die super strak/snel reageert, geen merkbare lag!) Ik laat mijn kickstarter zeker weten staan _/-\o_

Wel voelde het heel eigenaardig als je draaide met je analoge stick icm met de normale tracking; ik word normaal NOOIT misselijk van 3D games / lezen in de auto etc, maar hier kreeg ik na een paar minuten toch enigszins een raar gevoel van in m'n hoofd. Volgens Palmer deels gewenning en deels bepalend aan hoe je speelt: je moet zo min mogelijk je controller gebruiken om je gezichtsveld te wijzigen (alleen als je je dus echt moet omdraaien/bijdraaien)

Er moet dus nog een goede control scheme bedacht worden voor shooters om bovenstaande probleem te verhelpen / te verminderen. In een race game zouden je hersenen er veel minder moeite mee hebben: als je daar draait; draai je je auto - welke je goed kan waarnemen adhv je 'cockpit' en je stuur.

Een paar punten die ik kan bevestigen:
-De consumenten versie krijgt zeker weten een oplossing voor brildragende mensen
-De consumenten versie krijgt zeker weten hogere resolutie schermen

Over dat laatste: ik zag alles blurry, maar ik had idd het vermoeden dat het een en ander scherper kon (dichtbij kan ik nl wel scherp zien), maar voor een devkit is de huidige resolutie al super!

Aan de zij- en onderkanten zat wat backlight bleeding, of iig licht wat er niet thuis hoorde (kon ook achter de duckttape vandaan komen, dit was een prototype - devkit wordt wel solide): Bij Doom 3 voegde het iig wat sfeer toe; het leek bij het "helm-effect" te horen :D

Tip: Als je een reserve bril hebt: je kan de glazen er uit poppen en dan voor de lenzen van de Rift plakken (dit is wat ik ga doen met mijn devkit)

Al met al een hele vette sneak preview gekregen, daar komt bij: Palmer en Nate zijn tevens hele aardige en sympathieke mannen om mee te praten. Ik heb ze vervolgens de hand geschud en verteld dat het effect van Rift beter was dan ik had verwacht (en dat was ook echt zo!) en dat het hopenlijk helemaal van de grond komt :9

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-04 07:44

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Dat is echt heel erg vet :P Wat een mazzel heb je hier mee gehad zeg! Je blikveld is dus 110 graden begrijp ik, daarmee zie je nog wel randen toch? Of valt dat niet op met een beetje focus op de game?
Gefeliciteerd BaT!! Wat een geluk dat je hem net tegen kwam!

Ben je trouwens ook game ontwikkelaar? Want ik zag dat die Unite conferentie aardig wat geld kostte toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
-Tim- schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:36:
Je blikveld is dus 110 graden begrijp ik, daarmee zie je nog wel randen toch? Of valt dat niet op met een beetje focus op de game?
Dat laatste; als je er echt op gaat letten zie je de randen wel; echter: door de goede motion tracking kijk je eigenlijk altijd recht naar voren en stoort het niet / valt het niet op. Ik heb geen enkel moment gedacht "Was het nog maar iets groter geweest". Laat ik het zo zeggen: als je een motor / scooter helm op zet zie je in verhouding veel minder van de wereld dan met een Oculus Rift (zo ervaarde ik het tenminste).
GekkePrutser schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:32:
Ben je trouwens ook game ontwikkelaar? Want ik zag dat die Unite conferentie aardig wat geld kostte toch?
Ik werk bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in vastgoed presenaties en ik ben verantwoordelijk voor de afdeling interactieve media. Wij zijn sinds een jaar nu volledig van Quest3D naar Unity3D overgestapt en maken voor klanten serious games en interactieve product visualisaties.

Unite conferentie kost $420,-, maar vergeet niet dat hij dit jaar in Amsterdam is, dus dan valt het nog goed te doen; je hoeft geen ticket naar San Francisco te boeken oid.

[ Voor 34% gewijzigd door BaT op 24-08-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 19:49

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Wil hem ook erg graag ervaren en zit dus aan een 300,- Dev kit te denken. Misschien met wat meer mensen aanschaffen dan delen we de kosten en dus ook de ervaring gewoon. Als je met 4 mensen die doet kost het je maar 60,-. Dat heb ik er wel voor over.

• rickiii
Palmer Lucky heeft een "Ask me anything" gedaan op Reddit
http://www.reddit.com/r/I...r_of_the_oculus_rift_ama/

Heel veel vragen die je eventueel hebt zijn hierin waarschijnlijk beantwoord.
Hij heeft op ALLE vragen een antwoord gegeven. Erg indrukwekkend.

• -Tim-

-Tim-

notgib schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:01:
Wil hem ook erg graag ervaren en zit dus aan een 300,- Dev kit te denken. Misschien met wat meer mensen aanschaffen dan delen we de kosten en dus ook de ervaring gewoon. Als je met 4 mensen die doet kost het je maar 60,-. Dat heb ik er wel voor over.
En daarna breek je hem in vijf stukken? Denk dat je beter iets kan opzetten met iemand die hem wel wil kopen, en dan ergens een middagje houden om hem met z'n allen te bekijken. Tegen een vergoeding kan voor degene die de investering wel aandurft nog wat terug verdient worden :P

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

-Tim- schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:52:
[...]
En daarna breek je hem in vijf stukken? Denk dat je beter iets kan opzetten met iemand die hem wel wil kopen, en dan ergens een middagje houden om hem met z'n allen te bekijken. Tegen een vergoeding kan voor degene die de investering wel aandurft nog wat terug verdient worden :P
Beter idee! I'm in! :) Bij deze een oproep aan de early-adopters, wij komen graag een keer testen met het prototype tegen een schappelijke vergoeding. :9

Hoor graag ;)

• rickiii
notgib schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:23:
[...]

Beter idee! I'm in! :) Bij deze een oproep aan de early-adopters, wij komen graag een keer testen met het prototype tegen een schappelijke vergoeding. :9

Hoor graag ;)
Ik heb wat extra gedoneerd met de hoop er ook een te krijgen.
Mocht je geinteresseerd zijn en naar Utrecht willen komen, dan ben je welkom om een keer te komen krijgen.
Stuur tegen die tijd maar een PM

(geen vergoeding nodig hoor :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

rickiii schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:46:
[...]
Ik heb wat extra gedoneerd met de hoop er ook een te krijgen.
Mocht je geinteresseerd zijn en naar Utrecht willen komen, dan ben je welkom om een keer te komen krijgen.
Stuur tegen die tijd maar een PM

(geen vergoeding nodig hoor :P)
Thanks, sympathiek. Welke donatie heb je gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Je hoeft niet te hopen om er een te krijgen; gewoon de goede reward selecteren en het juiste bedrag 'doneren' (denk aan de extra international shipping costs die jezelf handmatig bij het reward bedrag moet optellen!!! Je reward is dus bv de Devkit van $300, het bedrag dat je doneert moet dan $330 zijn).

Bij ons op werk zijn er nu 5 besteld (we hebben iedereen gek gemaakt :D) Eentje wordt daadwerkelijk gebruikt om mee te ontwikkelen (vastgoed visualisaties) en de andere zijn meer voor eigen gebruik. Ik ga er echter in m'n vrije tijd ook in Unity mee klooien.

Edit: Tweakers in de buurt van Enschede zijn tzt ook welkom om een kijkje te nemen; als vergoeding eis ik dat je een goed humeur meeneemt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BaT op 31-08-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

BaT schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:42:
Bij ons op werk zijn er nu 5 besteld (we hebben iedereen gek gemaakt :D) Eentje wordt daadwerkelijk gebruikt om mee te ontwikkelen (vastgoed visualisaties) en de andere zijn meer voor eigen gebruik. Ik ga er echter in m'n vrije tijd ook in Unity mee klooien.

Edit: Tweakers in de buurt van Enschede zijn tzt ook welkom om een kijkje te nemen; als vergoeding eis ik dat je een goed humeur meeneemt ;)
Interessant, ik zal je eerste ervaringen eens afwachten in dit topic. Gezien je eerdere post in dit topic, jullie zijn ook verantwoordelijk voor de interactive map van de UT? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

[b][message=38845261,noline]
Haha. Te gek :) klinkt interessant dat jullie echt met de SDK aan de bak willen. Vastgoed biedt zeker prachtige mogelijkheden.

• rickiii

• rickiii
Er is een update geweest
Afbeeldingslocatie: http://oculusvr.com/wp-content/uploads/2012/09/newsletter_header.png

Online Pre-Orders Live!

We're pleased to announce that we're now taking pre-orders for the Oculus Rift developer kits on our website. If you missed our Kickstarter, you can pre-order your developer kit now at oculusvr.com/preorder

The first 1,000 pre-orders through our website will also include a free copy of DOOM 3 BFG Edition, the first Oculus-ready game!

New Rift developer kit pre-orders taken through our website have an estimated delivery of January 2013, shortly after we've delivered all the Kickstarter rewards.

International Shipping

Please confirm that you've included international shipping in your Kickstarter pledge as soon as possible. If you forgot to include international shipping, you can add it now via PayPal by visiting our website: oculusvr.com/shipping

If you don't include the international shipping costs, we can't promise on-time delivery of your rewards. Please help us make the distribution as smooth as possible!

All Questions Answered!

As of yesterday, we can finally say that we've answered every question that we received through Kickstarter. The final tally included more than 2,000 messages from over 1,400 individuals and that’s just from our Kickstarter inbox. Thanks to everyone who sent in questions and a special thanks to the team for helping me answer them all!

We're Hiring!

Oculus is looking for the best of the best to finally make immersive virtual reality accessible to everyone. We’re hiring a number of key positions, so be sure to check out the Careers page on our website if you're interested in joining the revolution: oculusvr.com/careers

Developer Kit Updates

Sorry that we've been quieter than usual. The team's heads-down, making sure that we ship the best Rift developer kit and SDK possible. We have several exciting surprises for the developer community that we'll announce in the next few weeks, so stay tuned and thanks again for all your support and patience!

Afbeeldingslocatie: http://oculusvr.com/wp-content/uploads/2012/09/compNY.jpg
-- Palmer & the Oculus team
Zie hier voor de kickstarter update:
http://www.kickstarter.co...-step-into-the-game/posts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
BaT schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:39:
Hier een variant van een speciaal stukje driver-software voor de Oculus Rift.

Het ondersteund niet alle games, maar toch interessant om te zien dat er aan gewerkt wordt.

Overigens wel een commercieel product, gaat helaas geld kosten :-(

Games currently with full or partial support:
- Left 4 Dead
- Half-Life 2
- Portal 2
- Skyrim
- Mirror's Edge
- AaaaAAAAA!!!!!!!!
- Unreal Tournament 3
- Dear Esther
- DiRT 2

Stereo modes supported:
- Oculus Rift
- Side-by-Side
- Over Under
- Horizontal Interleave
- Vertical Interleave
- Checkerboard
- Anaglyph (red/cyan + yellow/blue + green/magenta w/ black & white option for all)

Trackers supported:
- Hillcrest Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
De kickstarter update #12 onthult een paar kleine wijzigingen t.o.v. de oorspronkelijke Kickstarter.
  1. Een iets groter scherm (zelfde resolutie) dan geplanned
  2. Een eigen IMU (motion tracker) tot 1000Hz
Er is ook een vroege versie van het 3d model onthult
Afbeeldingslocatie: http://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2012/11/3d_model.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Cool. Palmer deelde op zijn facebook mede dat jij afgelopen week in China was bij de fabriek. Jep, Foxconn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Afbeeldingslocatie: http://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2012/11/side_shot2_png.png

[ Voor 12% gewijzigd door notgib op 28-11-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Weer een kickstarter update die gaat met name over de nieuwe tracker

http://www.kickstarter.co...nto-the-game/posts/380099

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/01/DSC_0170.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/01/DSC_0178.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Twee videos van The Verge @ CES 2013

Live demonstratie + Interview (@ 19 minuten)
http://www.theverge.com/2...624/top-shelf-oculus-rift

Extreem positieve review van Verge Podcast hosts (@ 35 minuten)
http://www.theverge.com/2...t-after-hours-ces-tuesday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik hoop dat Tweakers ook nog even de tijd vinden om de Oculus Rift te testen op CES...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segascope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-02-2021
Zo jammer dat ik niet heb meegedaan aan die kickstarter, hoop dat ie snel te koop wordt aangeboden na de release. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-04 16:02
ziet er heel vet uit. ik zat er toevallig al eerder naar te kijken vandaag. ik vraag me eigenlijk wel af of je de pixelgrootte kan zien, maar zoveel maakt dat niet uit omdat dit er zo vet uit ziet :). en 225 euro voor zo een ding zou ik zeker meer dan waard vinden.
p.s. je zou er ook mooi 3d films op kunnen kijken zonder ergens anders last van te hebben
vraag me alleen wel af hoe mij familie t zou vinden als ik zo een headset de hele dag op heb :+

@turk: https://www.oculusvr.com/pre-order/ - het is dan wel ook de hele dev kit

[ Voor 34% gewijzigd door megadoom op 12-01-2013 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
megadoom schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:49:
ziet er heel vet uit. ik zat er toevallig al eerder naar te kijken vandaag. ik vraag me eigenlijk wel af of je de pixelgrootte kan zien, maar zoveel maakt dat niet uit omdat dit er zo vet uit ziet :).
Uit ervaring (dezelfde lenzen gebruikt op een 1280x800 scherm met tracking) kan ik zeggen dat je de pixels wel kunt zien, maar zodra je naar objecten in de wereld gaat kijken vergeet je ze gewoon en is het alsof je er bent. Vergelijk het met die zwarte vlekken die je voor je ogen kunt zien als je erop let, maar als je focust op je omgeving vergeet je dat ze er zijn.
p.s. je zou er ook mooi 3d films op kunnen kijken zonder ergens anders last van te hebben
Als je films wil kijken kun je beter een HMZ-T1/HMZ-T2 kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 14:27
rickiii schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:09:
[...]

Uit ervaring (dezelfde lenzen gebruikt op een 1280x800 scherm met tracking) kan ik zeggen dat je de pixels wel kunt zien, maar zodra je naar objecten in de wereld gaat kijken vergeet je ze gewoon en is het alsof je er bent. Vergelijk het met die zwarte vlekken die je voor je ogen kunt zien als je erop let, maar als je focust op je omgeving vergeet je dat ze er zijn.

[...]

Als je films wil kijken kun je beter een HMZ-T1/HMZ-T2 kopen
Betreft films denk dat OR het misschien uiteindelijk wel beter kan doen, maar daar komen we tegen die tijd wel achter.

Eigenlijks pas sinds gister hier wat meer aandacht aan gegeven, waarom zo weet ik niet eens. Terughoudend ben ik nog wel.

Wat ik me nu wel ineens afvraag hoe zit het met geluid, metname Surround Sound, voor zover het kan draaid het geluid mee als je om je heen kijkt?

Wat is dan handiger Headset en of een Speakers System!?

Daarnaast als ik het uiteindelijk allemaal wel overweeg, waarom niet 3rd person gezien ik die games toch het meeste speel!? Ook als je de hele motion/tracking uitschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
In een van de foto's zien je wel iemand die een headset op heeft, als het goed is zou het geluid mee moeten draaien zoals normaal het geval is.

Over dat laatste: dus gebruiken als een 3d bril neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Yup, sorry dat ik wel even mogen speciferen, nog even die video review bekeken van die Sony HMZ T1/T2

Het hele verhaal over dat je continu bezig bent om de positie te calibreren op je neus, zou ik zeggen dat er een soort flip systeem zodat je voor kleine dingen die hele bril niet af hoeft te doen. En als je hem weer dichtslaat/klikt dat het weer perfect in positie is, en als het nog iets luxer kan dat de film op pauze kan/game op Pause of naar menu gaat. Maar dit zijn meer plannen voor later na mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
trouwens nog even terug over wat ik eerder zij.. zal de resolutie misschien iets worden verhoogd:
Why is the resolution of the Oculus Rift developer kit 720p and not 1080p?
While it’s true that the developer kit uses a relatively low-resolution screen (1280×800) compared to large desktop monitors, we promise it delivers a compelling, immersive 3D VR experience. We also plan on improving the resolution for the consumer product. Stay tuned for more details!
het enige nadeel van de oculus is dat games oculus-ready moet zijn. misschien kunnen ze dat later nog wel supporten.
Does the Oculus Rift developer kit work with games that have existing stereo 3D support?
Not yet. Currently, game developers need to explicitly integrate support for the Oculus Rift. A proper Oculus integration is critical because you’re no longer looking at a flat screen– you feel as though you’re actually inside the virtual world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
megadoom schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:10:
trouwens nog even terug over wat ik eerder zij.. zal de resolutie misschien iets worden verhoogd:
Ja voor de consumenten versie, inderdaad.. Maar de kickstarter versie wordt 1280x800, ze hebben dat laatst al bevestigd in de update waar ook werd aangegeven dat het een 7" panel wordt.

Niettemin schijnt het wel goed te doen te zijn omdat de immersie (grote kijkhoek) zoveel meer toevoegt, en bovendien door de vervorming van het beeld de meeste pixels in het midden van het beeld zitten.

Je kijkt ook niet tegen een strak pixelraster aan, want ze gebruiken een fisheye lens. Dus de pixel lijnen lopen niet recht.

[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 12-01-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aanrader: http://www.theverge.com/2...624/top-shelf-oculus-rift
En dan skippen naar 19:00

En trouwens, dat ze niet bestaande games supporten is zeker niet jammer, want het is niet zomaar een scherm wat je wilt aanpassen, lees http://www.tested.com/tec...ange-how-we-design-games/ maar eens.

Trouwens, wat ik wel echt slecht vind is: Tal van reporters hebben de Oculus Rift in de "best of CES" opgenomen (vaak zelfs in de top 3 of top 1)... en tweakers.net heeft er niet eens een artikel over.

[ Voor 79% gewijzigd door David Mulder op 15-01-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Een nieuw demo filmpje bij The Verge van de oculus rift, net als hierboven een aanrader!

http://www.theverge.com/2013/1/14/3876976/oculus-rift-demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
en dit is nog maar het prototype, laat staan de consumer versie :9~

heb zelf ook een leuke tijd gehad met bedenken wat je met die VR kan doen.
paar voorbeelden:
minecraft... zou eng zijn als er ineens een creeper achter je staat :+
flight simulator kan je makkelijker om je heen kijken.
fps games uiteraard alsof je in de character zit.

al denk ik dat ik eerder wacht tot oculus 2.0, zijn de kinderziektes er uit en is er al een aanbod van games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf de oculus rift aangeschaft om er ook echt mee aan de slag te gaan, en volgens mij zijn de mogelijkheden vooral als je verder kijkt dan de 'obvious' ideeen waar je simpelweg een traditioneel type spel neemt, maar dan een first person view neemt. Ik bedoel, als je dit *goed* doet zou het een hele nieuwe generatie van MMORPG's kunnen voortbrengen... of eigenlijk MMO's in het algemeen. Ik ga denk ik een lange plea schrijven aan Luckey om bepaalde onorthodoxe sensoren toe te voegen aan de consumenten oculus rift, maar dat moet later komen. Eerst maar eens een demo maken die bewijst dat het dergelijke sensoren een meerwaarde zouden hebben :P .

Trouwens, wat mij wel heel erg verbaasde was het volgende. Ik volg zelf veel VR nieuws, en toen er nu een groot aantal artikelen uitkwamen over de oculus rift was ik fanatiek bezig ze te lezen. Nadat ze me allemaal een beetje te positief aan het worden waren, besloot ik dus bewust naar een wat negatievere te gaan zoeken... gewoon om eens te kijken wat er zou worden afgekraakt door journalisten die anti-VR zouden zijn of wat dan ook... en na een stuk of 10 artikelen te hebben gelezen kon ik gewoon geen enkel echt negatief artikel vinden. Ik bedoel, genoeg artikelen noemde wel dat de pixels te zien waren (al beter in developer versie en wrs nog beter in consumenten versie), dat er niet genoeg ruimte voor brillen is (word aan gewerkt voor consumenten versie) en door een enkeling dat het best een groot ding is (maar vanwege het gewicht vond niemand dat echt erg)... en dat was het zo ongeveer wel... wat echt ongelofelijk is als ik het vergelijk met de meeste nieuwe technologie waarbij meestal 20% ofzo van alle artikelen (in mijn mening) onrechtvaardig negatief zijn erover. Maja, wie weet waren het alleen journalisten die het al geweldig vonden die een afspraak hadden gemaakt voor een demo... dus we zullen nog wel zien hoe het in het echt zal zijn :D (en ik hoop dat die tech demo's van hun in de SDK zullen zitten O-) O-) )

[ Voor 50% gewijzigd door David Mulder op 15-01-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Zou zelf dat ding graag kunnen gebruiken voor films (waarschijnlijk een later stadium voor support)
Maar liefst niet elke spel in First person spelen als mogelijk is/word wil ik ook side/top/3rd/iso metric view games kunnen en blijven spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
David Mulder schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:11:
.....Nadat ze me allemaal een beetje te positief aan het worden waren, besloot ik dus bewust naar een wat negatievere te gaan zoeken... gewoon om eens te kijken wat er zou worden afgekraakt door journalisten die anti-VR zouden zijn of wat dan ook... en na een stuk of 10 artikelen te hebben gelezen kon ik gewoon geen enkel echt negatief artikel vinden...

[...]

...wat echt ongelofelijk is als ik het vergelijk met de meeste nieuwe technologie waarbij meestal 20% ofzo van alle artikelen (in mijn mening) onrechtvaardig negatief zijn erover.
Dit zegt meer over de menselijke natuur dan de daadwerkelijke kwaliteit. Veel mensen snappen niet dat hun hoofd zo voor de gek gehouden kan worden. Het grootste deel van de positieve reviews zijn dan ook meer gebaseerd op verbazing dan daadwerkelijk entertainment. Wanneer ze er langer mee mogen spelen gaan ze zich vanzelf vervelen en kritischer worden.

Wanneer de dev-kits uitkomen en verbeteringen voldoen niet aan verwachtingen of de content blijft achter, dan komen er wel meer negatieve reviews. Maar zover laten we het natuurlijk niet komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja natuurlijk is het verbazing, maar het feit blijft dat als je naar nieuwe technologie kijkt dat er gasten zijn die willekeurig iets te klagen hebben (weet ik veel, misschien is het wel omdat ze gewoon een erg slechte dag hebben)... laat ik bijvoorbeeld de iphone nemen, ondanks dat ik er veel over klaag verdienen ze ook veel hulde... niettemin waren er sommige mensen die na een handson het ding volledig aan het afkraken waren in het begin (op veel vlakken trouwens terecht en op sommige totaal niet). Het feit dat iedereen unaniem positief verrast word is volgens mij best veel betekenend.

Trouwens, ik heb dit ook al in de Inspiron 15R SE ervaringen thread gevraagt, maar denken jullie dat de AMD radeon 7730M(/8730M) goed genoeg is voor oculus rift development? Want m'n huidige notebookje ben ik bang dat die het niet mooi/snel genoeg zou doen (en het word tijd dat ik weer terug naar windows ga switchen O:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

De filmpjes zijn amusant omdat je ze allemaal instinctief hetzelfde ziet doen: Voorover leunen om iets van dichterbij te bekijken. :p
Dat er nog geen klachten zijn is normaal: Die duiken nooit op bij sterk begeleide hands-ons. De interessante previews gaan komen wanneer de eerste devkits uitgestuurd worden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boe2 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:35:
De filmpjes zijn amusant omdat je ze allemaal instinctief hetzelfde ziet doen: Voorover leunen om iets van dichterbij te bekijken. :p
Dat kan toch ook gewoon door de headtracking? Of trackt hij vooruit/achteruit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Jawel maar heel veel games zijn bestaande games en kwa software moet het allemaal nog geprogameerd worden, Zal nog wel even duren voor er zulk soort dingen rekening mee word gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Dat kan toch ook gewoon door de headtracking? Of trackt hij vooruit/achteruit niet?
Nee, hij tracket rotatie over 3 assen, maar er zitten geen bewegingssensoren in. Vooruit/achteruit/links/rechts gaan wordt dus niet opgepikt. Al zijn ze wel nog aan het overwegen om extra sensors toe te voegen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
of gewoon een virtuele imax om een film te kijken :D. ik vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand zoiets maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
megadoom schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:40:
of gewoon een virtuele imax om een film te kijken :D. ik vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand zoiets maakt.
Dit bedoel je?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=D1_F18ohUso]

Daar is al iemand mee bezig:
http://www.mtbs3d.com/php...hp?f=140&t=15411&start=90
http://www.mtbs3d.com/php...hp?f=140&t=15411&start=30
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fD4KU.jpg

Maar let erop dat met de FOV en resolutie van de Oculus Rift het kijken van films echt heel lage kwaliteit gaat worden. Effectief zal het slechts de helft van het totaal oppervlakte van het scherm beslaan (320x400) aangezien je niet met je neus op het scherm wil zitten.

Dan kun je beter een Sony HMZ-T1/2 kopen of een van de andere low-FOV Head Mounted Displays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Het is ook allemaal nog nieuw en in ontwikkeling, misschien dat er nog geinnoveerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ja, ik kijk vaak genoeg op die resolutie (omdat m'n laptop 1080p online weigerde te spelen ben ik toen doorgeslagen naar SD kwaliteit wat een rang lager is dan 480p op die site)... en zolang er maar geen ondertiteling is of andere tekst op het scherm dan valt het allemaal nog best mee hoor :D. Maja, moet wel bij series en films zijn die om het verhaal draaien en niet om de pracht en praal... maar daar zijn er op zich genoeg van. Maja, op de developer version van de oculus rift zul je dus alleen met je neus in de film (en dan de film half om je heen gewarped) kunnen kijken en op de consumenten versie zal het scherm waarschijnlijk goed genoeg zijn om het ook wat verder van jezelf af te zetten (totdat er films zullen worden uitgebracht die bedoeld zijn om half om je heen te zitten :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
@ david, daarvoor zei ik ook een virtuele imax. je kan om je heen kijken, maar voor je is een "scherm" waarop de film word laten zien.

over de kwaliteit, ja de resolutie is nu nog misschien niet zo goed, maar ik had het ook een beetje over wat er gedaan kan worden. vooral in de toekomst met een grotere resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@megadoom: En dat is waarom ik zei dat in de consumenten versie je het scherm dus wel wat van jezelf af kunt zetten zoals in bijv. een virtuele imax (alhoewel een virtuele imax pas nut zou hebben als je er MO elementen aan toe voegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
ik vraag me eigenlijk ook af of je die usb aan de bovenkant kan gebruiken om een camera in te steken, of misschien komt er wel zoiets :p. mooie hud, ziet er dan wel raar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
megadoom schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:23:
en dit is nog maar het prototype, laat staan de consumer versie :9~

heb zelf ook een leuke tijd gehad met bedenken wat je met die VR kan doen.
paar voorbeelden:
minecraft... zou eng zijn als er ineens een creeper achter je staat :+
Wat dacht je van Amnesia the dark descent.. :X

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Mirror's Edge gaat speelbaar zijn via een tool. Dat gaat pas een bizar effect geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eomer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 04:50
David Mulder schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:43:
Trouwens, ik heb dit ook al in de Inspiron 15R SE ervaringen thread gevraagt, maar denken jullie dat de AMD radeon 7730M(/8730M) goed genoeg is voor oculus rift development? Want m'n huidige notebookje ben ik bang dat die het niet mooi/snel genoeg zou doen (en het word tijd dat ik weer terug naar windows ga switchen O:) ).
Ik heb in de CES hands-on video's gezien dat je minstens stereo 60Hz met v-sync aan moet draaien voor een goed resultaat. Ik kan me voorstellen dat een goede videokaart daarvoor in de meeste gevallen nodig gaat zijn (tenzij je hele simpele omgevingen neemt die snel renderen).

Ik woon trouwens ook in Enschede, dus ik kom graag eens kijken BaT :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Eomer schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:29:
[...]

Ik heb in de CES hands-on video's gezien dat je minstens stereo 60Hz met v-sync aan moet draaien voor een goed resultaat. Ik kan me voorstellen dat een goede videokaart daarvoor in de meeste gevallen nodig gaat zijn (tenzij je hele simpele omgevingen neemt die snel renderen).

Ik woon trouwens ook in Enschede, dus ik kom graag eens kijken BaT :D
Ook een developer-kit besteld. Woon in Almelo... Ik voel een Oculus-party aankomen! :o

* ben trouwens de collega van BaT (de kale op de foto's van zijn review-post)
-> http://tweakers.net/ext/f/CXEqYdSOHPvg9Y0bOHiXeDYE/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door stimmits op 22-01-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Nu online
Mijn stagebedrijf heeft een ontwikkelaarskit gekocht, die in December zou arriveren natuurlijk. Helaas van de uitstel, nu is mijn stageperiode net voorbij. Maar ik kom nog wel eens langs daar zodra het ding er is. Dat filmpje van The Verge hier een paar posts boven :9~
Occy74 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:33:
[...]
Wat dacht je van Amnesia the dark descent.. :X
NOPE! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Als het zover is wil ik graag horen hoe de VR versie van TF2 speelt

http://www.polygon.com/20...eadsets-valve-at-gdc-2013

Ik heb zo'n idee dat het best wel eens vermoeiend kan zijn voor je ogen.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
ik verwacht wel een review van alle mensen die hier een dev kit hebben gekocht ;).

offtopic:
hmm heb net een kijker ofzoiets gevonden, ook met 2 fisheye lenses. ik vraag me af of ik hier iets met mn mobiel kan doen voor VR ;). afstand tot het beeld is ook +- hetzelfde als de oculus

[ Voor 57% gewijzigd door megadoom op 22-01-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eomer
CapTVK schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:06:
Ik heb zo'n idee dat het best wel eens vermoeiend kan zijn voor je ogen.
Volgens mij had ik ergens gezien dat de lenzen ervoor zorgen dat je ogen zich kunnen scherpstellen op oneindig (ontspannen) ipv scherpstellen op de monitor op je bureau. Dit zou er voor zorgen dat het ontspannender is voor de ogen dan normaal computer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Eomer schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:35:
[...]

Volgens mij had ik ergens gezien dat de lenzen ervoor zorgen dat je ogen zich kunnen scherpstellen op oneindig (ontspannen) ipv scherpstellen op de monitor op je bureau. Dit zou er voor zorgen dat het ontspannender is voor de ogen dan normaal computer gebruik.
Vanaf de Oculus website:
Will the Oculus Rift cause eye strain after extended use?

The Oculus Rift causes very little eye strain, particularly compared to other standard displays or headmounts.

Normally, when you take a break from using a monitor or TV, the idea is to give your eyes a chance to focus and converge on a distant plane. This is a natural position of rest for your eyes.

With the Oculus Rift, your eyes are actually focused and converged in the distance at all times. It’s a pretty neat optical feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
megadoom schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:35:
ik verwacht wel een review van alle mensen die hier een dev kit hebben gekocht ;).

offtopic:
hmm heb net een kijker ofzoiets gevonden, ook met 2 fisheye lenses. ik vraag me af of ik hier iets met mn mobiel kan doen voor VR ;). afstand tot het beeld is ook +- hetzelfde als de oculus
Je kunt twee van deze lensen (~€27 incl. verzendkosten) kopen en gebruiken op een smartphone of tablet.
(bijv. een Galaxy Nexus met 4.7" @ 1280x720 scherm of betere als je die hebt -- maar de field of view (FOV) wordt interessanter vanaf 5.6" - 7" -- Dus met een Galaxy Note 2 of Nexus 7 vult het je beeld beter)

Combineer dit met de FOV2GO applicatie (ontwikkeld door hetzelfde lab MxR waar Palmer Luckey de oprichter van Oculus gewerkt heeft) en je krijgt een redelijk idee van het 3D effect en de inpact op je ogen. Je kunt het ook gebruiken voor 3D side-by-side (SBS) YouTube filmpjes maar dan werkt motion tracking niet.

Onthou wel dat de Oculus Rift een stuk verder is door-ontwikkeld qua tracker, gewicht en latency en betere software draait dan die app, maar als je echt niet kunt wachten is dit leuk om alvast even te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
ik heb al 2 lenzen, alleen heb ik maar een htc desire s, 3.7" 800x480, werkt wel een beetje. bedankt voor de tip van die app, die wist ik nog niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Shuhei Yoshida ‏@yosp
I say Oculus, you say _ _ _ _?
https://twitter.com/yosp

Hmmm... wat zou die hier mee bedoelen?
Het zou in ieder geval leuk zijn als de PlayStation er mee zou werken.

[ Voor 20% gewijzigd door SToRM666 op 24-01-2013 21:15 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
SToRM666 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:05:
[...]

https://twitter.com/yosp

Hmmm... wat zou die hier mee bedoelen?
Het zou in ieder geval leuk zijn als de PlayStation er mee zou werken.
"Please do not read too much into my tweet, I was just showing respect for an episode of The Verge podcast reporting CES, they were so funny." - Bron: https://twitter.com/yosp/status/294535436653694977

Trouwens, de Oculus Rift zal wel op nationale televisie te zien zijn als tech-gadget bij de Late Night Show van Jimmy Fallon (NBC) - Dit zal enorme publiciteit brengen!

Dit werd getweet door Gavin Purcell, Jimmy Fallon's Executive Producer. Deze zal naar verwachting aankomende woensdag (30 Januari 2013) gepresenteerd worden.
Bron: https://twitter.com/gavinpurcell/status/294262415468675072

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik las het ook achteraf ja. Toch blijf ik hopen dat een dergelijk systeem compatible gaat zijn met de PS4.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eomer
Dit is trouwens de cast waar naar gerefereerd wordt met I say Oculus, you say...
http://youtu.be/RyUMUMtCqGY?t=34m5s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
"A fresh sheet of Oculus trackers, ready for assembly... pic.twitter.com/OvXHSKQf

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BBevgzZCEAE74Cx.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boe2 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:49:
[...]

Nee, hij tracket rotatie over 3 assen, maar er zitten geen bewegingssensoren in. Vooruit/achteruit/links/rechts gaan wordt dus niet opgepikt. Al zijn ze wel nog aan het overwegen om extra sensors toe te voegen.
Hmm inderdaad, je hebt gelijk (bedankt nog voor het antwoord trouwens).

Ik heb nu een Razer Hydra gekocht, ik hoop daarmee iets te kunnen maken dat de hoofdtracking aanvult met x/y/z positie, richting, en bovendien 1 stuks hand/wapen tracking. Ik heb ook al een goedkope Top Shot Elite op de kop getikt waar ik dan het binnenwerk van de Hydra controller in wil bouwen. Ik denk niet dat ik die setup ooit met een standaard spel aan de praat krijg maar ik het is vooral om een beetje te knutselen met VR :)

Mijn eigenlijke plan was om de hele boel in een rugzak in te bouwen zodat ik daadwerkelijk in de 3D wereld kon staan (rondlopen werd dan een 2e stap), maar ik ga nu toch maar beginnen met een bureau positie, maar ik ga wel proberen om iets meer tracking toe te voegen. En een beetje spelen met unity enzo. Heb er erg veel zin in, nu de Oculus nog :) Maar dat duurt ook niet lang meer.

[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 27-01-2013 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
GekkePrutser schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:30:
[...]

Ik heb nu een Razer Hydra gekocht, ik hoop daarmee iets te kunnen maken dat de hoofdtracking aanvult met x/y/z positie, richting, en bovendien 1 stuks hand/wapen tracking.
Dit topic vind je misschien interessant: http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=139&t=16051

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in het testen van de open source Vireio Perception drivers om een aantal bestaande games compatible to maken voor gebruik met de Oculus Rift (of eventuele DIY headsets)
Afbeeldingslocatie: http://www.vireio.com/img/vireio_perception.jpg

Games currently with full or partial support:
  • Left 4 Dead
  • Half-Life 2
  • Portal 2
  • Skyrim
  • Mirror's Edge
  • AaaaAAAAA!!!!!!!!
  • Unreal Tournament 3
  • - Dear Esther
  • - DiRT 2
Stereo modes supported:
  • Oculus Rift
  • Side-by-Side
  • Over Under
  • Horizontal Interleave
  • Vertical Interleave
  • Checkerboard
  • Anaglyph (red/cyan + yellow/blue + green/magenta w/ black & white option for all)
Trackers supported:
  • Hillcrest Labs
Bron: http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=141&t=15570

Hier kun je de binaries downloaden: http://www.vireio.com/ of http://vire.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt! Ik heb een tijd geleden al veel discussies op dat forum gelezen, er zijn al een heleboel mensen erg ver mee. Alleen dat topic kende ik nog niet, het gaat daar zo snel dat ik het erg moeilijk vind om het allemaal bij te houden :)

Die vireio driver is ook erg interessant trouwens! Vooral omdat hij open-source is!

Ik zou alleen eigenlijk graag aparte gun control willen hebben (zodat je die onafhankelijk van je hoofd kan bewegen) maar de meeste spellen ondersteunen dat natuurlijk niet. Nouja, misschien komt dat nog wel.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 30-01-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Nieuwe update:

Behind the Scenes of the Pilot Run
http://www.kickstarter.co...nto-the-game/posts/398230

Hieronder wat nieuwe foto's

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/02/palmer_1.jpg
"The first unit from the developer kit pilot run."

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/02/assembly_adjustment.jpg
"The mechanism [for screen adjusting] shown here is on both sides, allowing for assembly adjustment."

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/02/removable_cups.jpg
"Pilot run unit with left eyecup removed. Different eyecups below."

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/02/pilot_run_unit1.jpg
"The very first Oculus Rift developer kit from our pilot run."

Afbeeldingslocatie: https://www.oculusvr.com/wp-content/uploads/2013/02/team_2.jpg
"Late night Unreal Engine 3 deathmatch playtesting in Oculus VR"

[ Voor 11% gewijzigd door rickiii op 04-02-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
Ziet er goed uit, ik heb er zin in! Mooi dat ze een goede oplossing voor brildragende mensen hebben gevonden. Wellicht dat ik alsnog langs een opticien ga om lensen op maat te maken (dus mijn sterkte incl vervorming); op die manier kan je de lensen zo dicht mogelijk bij je ogen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Dus de unassembled kits zouden deze maand verstuurd moeten worden.. zit al te wachten op de reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Een bericht tegengekomen op het MTBS3D forum van iemand die de statistieken van de kickstarter pledges eens onder de loep heeft genomen wat betreft de leverdatum.

Hij gaat ervanuit dat er 5K-6K dev units worden geleverd eind Maart:
Lets do the worst case scenario first, which means assuming all large pledges were done the first day and all the small pledges the last day(s).

Number of >1 x Rift backers: 216 + 40 + 20 + 14 = 300
Number of total Rifts in those pledges: 216x2 + 40x3 + 20x5 + 14x10 = 792
Number of Rifts Aug 1st: 2757 - 300 + 792 = 3249
Aug 2nd: 3249 + 1413 = 4662
Aug 3rd: 4662 + 554 = 5216
Aug 4th: 5216 + 362 = 5578
Aug 5th: 5578 + 275 = 5853
Aug 6th: 5853 + 299 = 6152

This is a sort of middle ground, where only 1 x Rift pledges are present for the first 10 days.

Number of Rifts Aug 1st: 2757
Aug 2nd: 2757 + 1413 = 4170
Aug 3rd: 4170 + 554 = 4724
Aug 4th: 4724 + 362 = 5068
Aug 5th: 5068 + 275 = 5361
Aug 6th: 5361 + 299 = 5660
Aug 7th: 5660 + 266 = 5926
Aug 8th: 5926 + 230 = 6156

And this is the absolute best case scenario, with all the no-rift pledges done the first day and all the large pledges done the last day(s).

Number of <1 x Rift backers: 1009 + 209 + 434 + 106 = 1758
Number of Rifts Aug 1st: 2757 - 1758 = 999
Aug 2nd: 999 + 1413 = 2412
Aug 3rd: 2412 + 554 = 2966
Aug 4th: 2966 + 362 = 3328
Aug 5th: 3328 + 275 = 3603
Aug 6th: 3603 + 299 = 3902
Aug 7th: 3902 + 266 = 4168
Aug 8th: 4168 + 230 = 4398
Aug 9th: 4398 + 172 = 4570
Aug 10th: 4570 + 120 = 4690
Aug 11th: 4690 + 105 = 4795
Aug 12th: 4795 + 72 = 4867
Aug 13th: 4867 + 93 = 4960
Aug 14th: 4960 + 81 = 5041
Aug 15th: 5041 + 95 = 5136
Aug 16th: 5136 + 66 = 5202
Aug 17th: 5202 + 132 = 5334
Aug 18th: 5334 + 73 = 5407
Aug 19th: 5407 + 62 = 5469
Aug 20th: 5469 + 63 = 5532
Aug 21st: 5532 + 79 = 5611
Aug 22nd: 5611 + 97 = 5708
Aug 23rd: 5708 + 103 = 5811
Aug 24th: 5811 + 89 = 5900
Aug 25th: 5900 + 67 = 5967
Aug 26th: 5967 + 76 = 6043

...
Conclusie:
Which probably means...

Aug 1st - 2nd : ABSOLUTELY SAFE
Aug 3rd : PROBABLY SAFE
Aug 4th - 5th : POSSIBLY SAFE
Aug 6th - 7th : MAYBE
Aug 8th - Aug 13th : SMALL CHANCE
Aug 14th - Aug 25th : ALMOST NO CHANCE
Aug 26th - Sep 1st : SADFACE D:
Balen, heb 30 augustus gebacked... :F

Voor de mensen die hun back-datum willen zien: https://www.kickstarter.com/profile/transactions

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 14:16
ZIt nu toch ook te twijfelen om een developer kit te pre-orderen alleen staat er wel duidelijk bij ''I understand this hardware is intended for developers and it is not a consumer product''. Daarnaast vraag ik me af of de consumer versie veel beter zal zijn en ik beter daarop kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
TheDukemaster schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:14:
ZIt nu toch ook te twijfelen om een developer kit te pre-orderen alleen staat er wel duidelijk bij ''I understand this hardware is intended for developers and it is not a consumer product''. Daarnaast vraag ik me af of de consumer versie veel beter zal zijn en ik beter daarop kan wachten.
Je kunt er best een bestellen als je weet dat het gaat om een stukje hardware dat voornamelijk bedoeld is om een beeld te krijgen van de Oculus Rift. Er is de komende maanden nauwelijks software voor geschreven en dat wat er is verkeert nog in alpha staat. Je zult er wellicht snel op uitgekeken zijn, tenzij je zelf ook content gaat creeren.

De consumenten versie zal een iets hogere resolutie bevatten (waarschijnlijk 960x1080 ipv 640x800 per oog) en positional tracking ... dat laatste zal het aantal gevallen van misselijkheid en duizeligheid drastisch verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

TheDukemaster schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:14:
Massas consumenten hebben het gedaan (wat de huidige problemen veroorzaakt) en het is een slecht idee. De retailprijs gaat een stuk lager liggen (R&D kosten zijn door de kickstarter funding gedekt en de CEO heeft laten weten het zo goedkoop mogelijk aan de man te willen brengen.)
Wat je doet als consument is 300 euro betalen om doom 3 opnieuw te spelen, maar dan met een oculus rift. Dan heb je de novelty factor voor een uurtje, en dan mag je wachten tot een verbeterde versie van jouw hardware aan een goedkopere prijs in de winkel ziet verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boe2 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 18:59:
[...]Massas consumenten hebben het gedaan (wat de huidige problemen veroorzaakt) en het is een slecht idee. De retailprijs gaat een stuk lager liggen (R&D kosten zijn door de kickstarter funding gedekt en de CEO heeft laten weten het zo goedkoop mogelijk aan de man te willen brengen.)
Wat je doet als consument is 300 euro betalen om doom 3 opnieuw te spelen, maar dan met een oculus rift. Dan heb je de novelty factor voor een uurtje, en dan mag je wachten tot een verbeterde versie van jouw hardware aan een goedkopere prijs in de winkel ziet verschijnen.
Wat voor problemen veroorzaken die consumenten dan? Het is juist een groot succes, en als de Rift niet zo veel beter had verkocht dan het minimum voor de Kickstarter dan had je de extra functies zoals de aparte lenzen niet kunnen hebben.

Door de grote aandacht wordt het produkt bekend, gaat het veel beter 'in de markt liggen' bij de games industrie en kunnen ze nu leren van het produkt. Ik ben ook geen echte games developer maar ik ben wel hobbyist en kan goed programmeren en ik ga er dan ook lekker mee knutselen. Grote kans dat mensen zoals ik weer andere leuke ideeën hebben en programma's maken waar de echte consumenten met zo'n devkit weer lol aan beleven. Zie bijv. de half-life 2 driver die je laatst langs zag komen.
Pagina: 1 2 ... 90 Laatste

Let op:
- Discussieren over de Vive is offtopic, de Vive heeft een eigen topic.