GekkePrutser schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:40:
[...]
Zou je wat meer kunnen vertellen over Fallout 4 ICM met de Oculus? Zoals wat er wel en niet werkt en wat het 'niet ideaal' maakt?
Ik denk er ook aan om het te kopen maar de hoge aanschafprijs (zeker omdat ik FO4 al had incl alle DLC) en gebrek aan officiele Oculus support houdt me een beetje tegen.
Aan de andere kant is dit wel een van de weinige 'echte' games voor VR (dus geen minigame geneuzel).
De besturing is volledig ingericht op de Vive, wat vooral een probleem is in menu's, pip-boy, transfer-prompt, enz. Waar je met de Vive door de menu's swiped met de touchpad moet je dat bij de Oculus met de joysticks doen. Dit komt neer op de volgende twee resultaten:
- je overschiet of bounced terug naar je optie als je te hard gaat
- rustig de stick steeds een stapje verder 'flicken', werkt het best
Bij het looten (klik met de rechter joystick in het korte/kleine menu) registreert hij niet altijd je keuze, dus soms sta je debiel te klikken als een gek zodat ie hem eindelijk registreert. Pip boy controls zijn helemaal een dingetje. De top-tabs wissel je met dezelfde handeling als snap turn (hieronder beschreven), de rest werkt zoals ik hierboven beschreven heb. Normaal gesproken staat je pip-boy om je linker pols maar dat is samen met de onbetrouwbare menu controls vind ik het fijner om de pip boy voor je neus te laten projecteren (is een optie).
Er is een redditor die aan een fix werkt. Ik heb het zojuist getest en het werkt al stukken beter. Het klikken op characters, deuren, loot, alles werkt nu zoals het hoort (je klikt niet meerdere malen maar hij registreert gewoon elke klik). Door de menu's swipen is nu minder gevoelig doordat de joystick niet de retour naar center registreert. Je bounced niet meer, je overschiet soms nog wel, maar het is al zo veel beter dan dat het was.
Snap turn werkt door eerst naar links of rechts te klikken met de joystick en dan te klikken. Is vooral handig als je geen derde sensor hebt.
Rondlopen kan op twee manieren, teleport of direct movement. Naar eigen voorkeur wat je handig vindt. De teleport is heel netjes geïmplementeerd met AP verbruik voor de langere afstanden (de arc is dan groen), en kort (laten we zeggen t/m 3m voor je) kost je niks. VATS verbruikt alleen AP op het moment dat je schiet/reload/teleporteert, de rest van de tijd is het slowmotion zoals je gewend bent.
Verder voor het installeren, op het moment van schrijven zijn er twee versies:
1. non-beta fallout vr, daarbij moet je steam home beta uitschakeld hebben
2. beta fallout vr, werkt de nieuwe steam home beta
en er zijn een aantal fixes alleen wordt er veel reprojection gebruikt en dat levert nu even issues op 10.0.33.0 is weer een vernieuwing en dat schaalt weer goed
Ik vind het zelf allemaal heel acceptabel en ik run het zelfs op een ondertussen matige pc ervoor (i5-6400, 8gb ram een 970gtx).
[
Voor 11% gewijzigd door
sigmundfreund op 14-12-2017 13:40
. Reden: Controls fix van redditor toegevoegd, info over de nieuwste beta patch toegevoegd. ]