evilpin0 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:17:
De vive is supercool, natuurlijk
Puur even de techniek, headphones, steam vr en de controllers buiten beschouwing laten. Rift is goedkoper en je krijgt er gewoon leuke, volwaardige spellen bij. Daarom een "no brainer".
Ik heb zelf een Vive, maar ik hoop van harte dat VR voor iedereen betaalbaar wordt, dat is voor VR in het algemeen gewoon goed. Zeker als er daardoor een grotere groep gebruikers is waardoor het interessanter wordt om content te maken. Technisch gezien heb ik niets tegen de Oculus, maar wel tegen de filosofie van het bedrijf door alles maar exclusive te maken. En het is de vraag welke gegevens er nou precies naar Facebook gaan.
Maar om terug te gaan naar de techniek, ik denk dat qua experience beide brillen praktisch hetzelfde bieden. Natuurlijk zijn er wat kleine verschillen, maar de resolutie en beeldkwaliteit is praktisch hetzelfde. Ook is het goed om te zien dat goede ideeën overgenomen worden. De Vive krijgt een 'deluxe headstrap' die erg veel lijkt op de headstrap van de Rift met betere geïntegreerde headphones en ze zijn bezig met controllers die meer weg hebben van de controllers van de Rift. (Overigens, iedereen vind de controllers van de Rift altijd beter, maar ik denk dat met bepaalde toepassingen zoals schietspellen de controllers van de Vive juist weer beter zijn). De rift heeft nu juist weer 360-graden tracking gekregen voor room-scale toepassingen. Win-win voor iedereen.
Kortom, een hoop dingen zijn te kopiëren van de ander en veel 'verschillen' tussen de brillen vind ik vooral geneuzel in de marge die een experience niet in de weg staan. Maar toch denk ik dat de Vive op dit moment de betere keuze is om twee redenen: de trackingtechniek van de Vive is gewoon ECHT beter met de passieve lighthouses. Je kan makkelijk 10-tallen objecten tracken en met de aankomende trackers kan je veel meer objecten in VR krijgen. De sensors van de Rift hebben een USB-poort nodig en zijn nooit echt ontworpen voor roomscale. Je hebt er eigenlijk al drie nodig voor goede tracking. De trackingtechniek gooi je niet zomaar om en daarom vind ik de Rift qua roomscale een beetje een houtje-touwtjeoplossing.
En nog veel revolutionairder is dat in Q2 er een draadloze accessoire komt waarmee je de Vive draadloos kan maken. Natuurlijk zal dit uiteindelijk ook naar de Rift komen, maar voor mij persoonlijk gaat het draadloos maken van de Vive echt HET verschil maken in de experience.
Maar goed, in beide gevallen ben je gewoon early adopter en we moeten nog maar zien wat de volgende generaties doen. Ik hoop dat ze vooral blijven innoveren en ideeën van elkaar overnemen waarbij de consument hopelijk de winnaar is. Ik hoop ook echt op meer concurrentie die hopelijk allemaal gebruik gaan maken van SteamVR zodat we een open standaard hebben. Want hoe mooi de Rift ook is, zolang ze zoveel mogelijk een kleine markt willen opdelen kunnen ze wat mij betreft in de grond zakken.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3