Even wat impressies vanuit Amerika:
The Void (Salt Lake City, Utah)
Ik heb het genoegen gehad om the Void te testen - het ging om de opstelling die vorige maand tijdens TED werd gedemonstreerd aan onder andere Steven Spielberg en Harrison Ford.
Wow wat een unieke ervaring: ik waande me samen met mijn collega Roelof in een oude tempel - de content was opgezet als een soort 'escape room': per ruimte moest je een handeling verrichten om door te gaan naar de volgende ruimte: om zo eindelijk weer bij het begin te belanden. Je loopt letterlijk een rondje, maar door slim gebruik te maken van de content / psycholoische truukjes, heb je dit eigenlijk helemaal niet door. Je word bv voor de gek gehouden: een gangetje dat in het echt ge-curved is, is in de VR Experience een rechte gang - dit wordt door bepaalde technieken verbloemd dat je hier niets van mee krijgt.
Wat the Void verder zo bijzonder maakt: alles is echt. Zie je een muur: dat is hij er ook 'echt': in het begin test je dit op diverse plekken: het zorgt er voor dat de ervaring het nog echter wordt. Dit effect wordt nog eens versterkt door gebruik te maken van '4D' effecten zoals haptix feedback (in het pak dat je draagt - wanneer je bv in VR van hoogte veranderd dmv een bewegend platform / een vloer die instort), ventilatoren (wind), draadjes (icm trillingen in het pak lijkt het net alsof je door spinnenwebben heen loopt - bizar haha), heaters (vuur), airco (bij het binnentreden van een grot) en door ook gebruik te maken van echte props (stok die je vast houdt is in de VR wereld een toorts).
De content is echter zo te veranderen: wij zagen nu een tempel, maar voor hetzelfde geldt is het een ruimtebasis (zonder de echte fysieke opstelling aan te passen). Ook werken ze aan verschillende 'moeilijkheids graden' : als in - stel ik loop met mijn kleine dochter door de ervaring: zij ziet alleen maar de muren en de puzzels en ik krijg allerlei spannende zaken / schik effecten (die zij dus mist): zo kan je toch gezamelijk door een ervaring heen gaan, zonder dat het bv te eng wordt voor iemand in de groep.
Al met al duurde de ervaring zo'n 15 a 20 minuten: het is de meest bijzondere VR Ervaring die ik tot dus ver heb ervaren: ik deed hem samen met m'n collega: de andere persoon wordt als een soort cartoony avatar afgebeeld (in de stijl zoals Oculus hun hoofd / touchcontrollers in VR visualiseren). Je kon met elkaar praten mbv een microfoon in de bril. De hardware is momenteel nog niet helemaal custom made (daar werken ze echter wel naar toe: momenteel gebruiken zo nog onderdelen van de Oculus Rift voor de HMD: de brill is echter wel omhoog te flippen (alleen het scherm gedeelte zeg maar) - daarnaast gebruiken ze voor de input momenteel nog de Leap Motion, maar ook daar gaan ze van af stappen.
Heel bijzonder allemaal: dit is echter niet iets voor thuis - ze hebben eerder het idee te gaan concureren met bioscopen, dan met een Oculus Rift / HTC Vive. Je loopt dan ook rond met een zeer krachtige mobiele computer met accu: deze draag je echter op zo'n manier dat je je geen moment stoort aan het gewicht (gewicht verdeling van het harnas waar deze in zit bevestigd is perfect). Positional tracking gebeurt momenteel met een x aantal dure tracking camera's: ook hier willen ze tzt van af.
Hier onder wat fotomateriaal:
Ingang kantoor the Void in Salt Lake City (lijkt klein, maar er zitten gigantische ruimtes / loodsen achter de kantoor ruimte)
Foto van de componenten in de gear (wapen werd niet gebruikt in onze opstelling)
Aanzicht van de opstelling (mocht geen foto's van binnen maken)
Harnas / HMD zoals je het aantrekt
Selfie

Paarse gloed is van de Leap Motion die blijkbaar zichtbaar wordt op de foto
GDC 2016 (San Francisco, Californie)
Om het even on-topic te houden: we zijn ook naar GDC geweest (nu net afgelopen - we stonden afgelopen twee dagen op de beursvloer bij Xsens een full body mocap / Manus VR Glove VR Experience te demonstreren - erg gaaf al zeg ik het zelf, zal hier later ook nog wel wat over posten: mocap data werd nl realtime icm een Oculus Rift DK2 in een VR Experience gebruikt) - hier alvast even wat sfeer impressies:.
Ingang van GDC 2016
Oculus booth (nog lekker rustig als je voor het publiek naar binnen mag

)
Oculus CV1 verpakking (uiteraard al langer bekend - nu voor het eerst zelf in het echt gezien)
Oculus Community event tijdens GDC 2016 (The Village, San Francisco)
Oculus Community event: je kon multiplayer EVE Valkyrie spelen tegen developers van EVE Valkyrie
Sfeer impressie - achter deze foto (dus niet in beeld) werd de GearVR game/versie van EVE Valkyrie gedemonstreerd