Mijn budget Zibro SC3032 begint langzaam maar zeker de geest te geven heb ik het idee. Vandaag was mijn huis amper nog op temperatuur te krijgen (buitentemperatuur vanochtend -2), terwijl dit voorheen pas bij -10 een probleem werd. Ook gaat de unit ongeveer elk half uur/3 kwartier in de ontdooistand wat 5 tot 10 minuten duurt. Tijd om een goede WP te plaatsen, waar ik al langer naar aan het kijken was.
Mijn situatie:
Ik woon in een kleine (vrijstaande) bungalow van 51m2/120m3, houtskeletbouw, gebouwd in 2011. Voor een bungalow redelijk goed geïsoleerd (HR++ glas, 20cm glaswol op het plafond en onder de vloer, alleen de wanden zijn door de geringe dikte wat minder geisoleerd met 45mm Rockwool en reflectie-isolatiefolie).
Er is hier geen gasaansluiting waardoor ik de hele woning verwarm met die ene Zibro SC3032, verwarmingsvermogen op papier 3,6kW. Tijdens de koude winter 2011-2012 en 2012-2013 heb ik bij moeten verwarmen met convectorkachels.
De Zibro heeft het redelijk op temperatuur kunnen houden, maar sinds kort is de efficiëntie bij buitentemperaturen onder de +5 sterk afgenomen. Bij dagen zoals vandaag wanneer de temperatuur net onder het vriespunt ligt blijft er bijna geen verwarmingsvermogen meer over.
Ik heb mijn zoektocht inmiddels beperkt tot vloer-units, omdat ik bij plaatsing onder het plafond erg veel last had van warmte die bij het plafond blijft hangen, en de vloer dus veel kouder bleef. Hierdoor heb ik de Zibro boven de vloer moeten hangen. Ook al begreep ik dat jullie hier geen last van hebben wil ik het risico niet lopen dat ik straks weer met hetzelfde probleem zit. (wellicht komt het door de vele ramen tot aan de grond)
De Daikin FVXS35F (
klik, specs onderaan) lijkt mij het meest interessant. 4,5kW verwarmingsvermogen en op papier een stuk stiller dan mijn huidige Zibro. Ook heeft deze een weektimer, de huidige Zibro heb ik met een 3rd party programmeerbare draadloze thermostaat geschakeld omdat deze functie ontbreekt. Temp onder een bepaalde waarde: Zibro aan, temp boven een bepaalde waarde: Zibro uit. Niet heel efficient.
Ik kan hier helaas maar weinig praktijkervaringen over vinden. De duurdere Daikin Nexura FVXG35K (
klik, specs onderaan) wordt door Gasschuif gebruikt en voor zover ik kan lezen is hij hier erg enthousiast over.
De verschillen met de goedkopere FVXS35F zijn op papier klein: de Nexura ziet er mooier uit, is 25cm breder, heeft een stralingspaneel (wat ik niet ga gebruiken) en is zuiniger in de koelfunctie. Verder zijn er nog verwaarloosbare verschillen in efficiëntie en geluidsniveaus. Een stille binnenunit vind ik erg belangrijk, maar om nou 425 euro extra uit te geven voor op papier 1 dB verschil is misschien een beetje overdreven.
Het stroomverbruik valt momenteel heel erg mee, ik verstook gemiddeld zo'n 3800kWh per jaar (gecombineerd stroomverbruik inclusief verwarming en alle overige apparaten) en heb dus geen aardgasverbruik. Koken en warm water gaat met flessengas. De vloermodellen zijn wat minder efficient dan de wandmodellen (iemand enig idee waarom?), maar omdat ik relatief weinig verbruik gaat dat qua kosten ook geen gigantisch verschil maken.
Foto van de huidige Zibro:
Foto van de woonkamer, veel HR++ glas op het zuiden:
Heeft iemand nog de gouden tip? De keuze is vloermodellen is niet heel overweldigend helaas.
Ik ben in dit topic trouwens trouwens COP-waardes van de Ururu Sarara tegengekomen bij verschillende buiten- en binnentemperaturen. Weet iemand of zo'n tabel ook voor de door mij genoemde vloermodellen beschikbaar is?