@
Notna @
ZuinigeRijder Bedankt voor jullie ervaringen verbruik en COP cijfers!
Het verbruik blijkt uit jullie cijfers erg gunstig en als ZuinigeRijder zelfs zijn grotere half vrijstaande woning die minder goed geïsoleerd is warm kan houden met alleen de
airco bij -5 dan mag dit bij mij ook geen probleem zijn. Ondertussen ook ervaring met nog koudere dagen/nachten?
Ik lees overal dat warmte pompen en ook
airco's zuiniger worden als ze terug moduleren, bij de COP tabel heb je al vollast gezet, dus deze kan bij deellast nog veel gunstiger worden?, jammer dat die cijfers niet bekend zijn.
Je overweging om voor de 3,5kw model te gaan ipv de 5kw versie is de betere COP, maar zou er ook wat voor te zeggen kunnen zijn dat de 5kw versie misschien teruggemoduleerd op 3,5kw misschien nog zuiniger is?
Zijn er ook mensen die een balans-WTW in combinatatie met een L-L warmtepomp gebruiken?
Ben namelijk benieuwd hoe goed de warmte daarmee door het huis verdeeld wordt als ik op 1 verdieping de
airco hang.
@
joostmaas Bedankt voor je overwegingen, de keuze tussen L-W en L-L blijft idd lastig, ik heb op dit moment ook geen vloer verwarming maar twijfel er wel aan om dit in de toekomst aan te leggen en dan is een W-L weer ideaal maar dan moet er wel water rondgepompt worden.
SWW is idd. ook een hoofdpijn punt, er komt ook een douche WTW maar ooit moet die gasketel weg, is uit 2010 en als die kapot is wil ik geen nieuwe ophangen, dus het moet wel toekomst bestendig worden.
Dat kan met een aparte wamtepomp boiler opgevangen worden, daar moet ik mij ook verder in verdiepen.