Thasaidon schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:56:
[...]
Das een hele uitleg, dank je.
Maar standaard kan de 110 dus geen Verimatrix aan, alleen heeft Lijbrand dus "custom" firmware ontwikkeld welke dit wel kan, maar dan wordt de 110 feitelijk onbruikbaar (traag).
Geldt dat dan ook voor GHM? Want voor een klant is dat natuurlijk onacceptabel.
Ik weet niet of de 110 standaard geen verimatrix aan kan, maar voor XMS werden er dusdanig veel functies bijgemaakt dat de 110 het niet meer trok en daar is dus nieuwe middleware voor gemaakt.
Of er in die nieuwe middleware rekening is gehouden met verimatrix weet ik niet.
De doorgekoppelde streams van KPN zijn HD, voor SD gebruikt XMS haar eigen streams en daar zit geen verimatrix in.
Lijbrand gebruikt overal WBA en daar verslikt de decoder zich regelmatig in de verimatrix streams.
De 110 kan standaard dus wel werken met de verimatrix (tenzij de Lijbrand decoders ook zijn aangepast) maar ik weet niet wat er bij de laatste totale vernieuwing voor XMS is weggelaten/veranderd.
Misschien hebben de programmeurs wel gedacht: "XMS gebruikt toch geen verimatrix,laten we het er lekker uitlaten."
Je moet de 110 vergelijken als een oude pc met 1 mb geheugen met een totaal aangepaste windows, hoe minder er draait des te beter hij presteert.
De ene 110 is door de veranderde middleware, de andere 110 niet meer,je kan ze niet meer vergelijken met de standaard out of the factory 110.
Welke functies er in de middleware wel of niet zijn weggelaten,en hoe de XMS 110 zich gaat gedragen met verimatrix,weet alleen de programmeur van de nieuwe middleware en ik heb een vermoeden dat die ons daar over niets gaat vertellen.
De Lijbrand 110's verslikken zich aardig in de verimatrix beveiliging, of de XMS 110's dat ook gaan doen weet ik niet,dat zal men dan wel gaan ervaren als er meer KPN zenders bijkomen.
Voor wat ik van mijn technisch kontaktje heb gehoord is verimatrix alleen een soort DRM beveiliging maar geen codering/scrambling iets, je kan de stream simpel niet bekijken omdat je niet over de juiste DRM machtiging beschikt.
Wel kan een met verimatrix beveiligde stream ook nog eens gecodeerd worden,breek je de codering dan heb je er nog niets aan vanwege de verimatrix beveiliging dus het is een behoorlijk safe manier om content te beveiligen zonder smartcard.
Disclaimer,dit is mijn versie en samenvatting van de uitleg die ik heb gekregen,het wil niet zeggen dat dit een 100% kloppende beschrijving is, de persoon die het me heeft uitgelegd is niet en was nooit,in dienst van XMS.
[
Voor 7% gewijzigd door
Nick39 op 21-08-2012 13:56
]