De
Sony HT-XT3 is een "sound base", dus een kist om de TV bovenop te zetten. Dit is helaas nit helemaal het formaat waar ik naar op zoek ben. Ook kon ik geen informatie vinden m.b.t. of ik dit zonder de meegeleverde AB kan besturen.
De specs lijken verder wel erg goed!
De
Sony NT-HT5 (765 euro) lijkt een nog krachtiger alternatief tot de HT-XT3, met
nog betere specs. Echter heeft dit model wel een draadloze subwoofer (minpunt voor mij), en ik kon geen informatie vinden m.b.t. hoe CEC werkt als je apparaten aan de soundbar koppelt (ipv. rechtstreeks aan de TV). Ik heb ook bij dit model niet kunnen vinden hoe belangrijk de meegeleverde AB is. Een extratje is dan wel weer de LAN/WLAN integratie en DLNA ondersteuning, Bluetooth en USB aansluiting.
De Philips
Fidelio SoundStage XS1 (470 euro) heeft ook een draadloze subwoofer (helaas), maar wel expliciet vermeld CEC ondersteuning. Echter, aangezien mijn huidige TV geen ARC-compatibele HDMI poort heeft, is het mij nog niet 10% dudelijk of ik hier het volume kan aanpassen zonder de bijbehorende AB.
De
Cambidge Audio TVB2 (510 euro) is de eerste in deze lijst waarbij expliciet vermeld staat dat deze "IR remote learning" heeft, dus dat is precies waar ik naar op zoek ben. Ook voor de 3 HDMI ingangen wordt explicit vermeld dat deze 4K 3D compatibel zijn (iets wat ik bij andere modellen nog niets over heb kunnen vinden). Het enige minpuntje lijkt hier de draadloze subwoofer te zijn.
De
Denon Heos Soundbar (800 euro) heeft net als de Cambridge Audio TVB2 een "IR leerfunctie", maar tegelijk helaas ook een draadloze woofer. Dit model lijkt naast de HDMI ARC poort geen extra HDMI ingangen te hebben, maar is wel een stuk duurder dan de andere modellen.
Al met al spreekt mij van deze modellen de Cambridge Audio TVB2 nog wel het meeste aan. Functioneel lijk deze erg op de
JBL Cinema SB400 (370 euro), of - mits he de HDMI ingangen buiten beschouwing laat - de
JBL Cinema SB350 (390 euro). Maar over al deze producten lees ik (bijv. op Amazon) dat er heel wat mensen zijn die vaak storingen ondervinden met draadloze subwoofers.
Een alternatief hierop zou bijv. de
JBL Cinema SB100 (enkel nog 2e-hands te koop, ca. 80 euro). Deze soundbar heeft een subwoover aansluiting, maar ik heb niet zo'n zin om het risico van een 2e-hands aankoop aan te gaan.