Shifty47 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:49:
Aangezien het oude surround set het nu echt begint te begeven ben ook ik opzoek naar wat nieuws. Vrouwlief wil erg graag van de losse speakers af dus ik ben bang dat het ook een soundbar gaat worden.
Na al een tijdje dit topic gevolgd te hebben en veel reviews gelezen te hebben ben ik tot de volgende selectie gekomen:
- Heos HomeCinema bar
- Philips Fidelio b5
- Yamaha YSP-2500
Welke van deze drie kunnen jullie mij aanraden? (Of absoluut afraden:) ) Mocht er nog een vergelijkbaar model zijn die ik over het hoofd heb gezien hoor ik het uiteraard ook graag.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ook op zoek naar een vervanger voor mijn 5.0 set vanwege de grootte van de speakers. Voorheen had ik 2 zuilen als frontspeakers waardoor ik, ondanks het feit dat ik geen subwoofer had, toch een redelijke bass had bij films en muziek. Vervolgens ben ik overgestapt op een 2.0 set met de Cambridge Audio SX-50 boekenplank speakers. Klinken prima, maar ik merkte al direct minder laag dan bij de zuilen en vind de speakers eigenlijk alsnog te groot.
Daarom nu aan het overwegen een soundbar of soundplate/base te nemen en net als jij de YSP-2500 (vanwege goede reviews en virtuele surround mogelijkheden), de Heos Homecinema (ben fan van Denon) en de
pricewatch: Sony HT-CT790 (goede reviews en stuk goedkoper) op het oog. Philips, Samsung, LG en alle andere HiFi merken (dus eigenlijk ook Sony) spreken me direct minder aan omdat dit geen 'echte' audio merken zijn. Daarom zou ik de Fidelio niet direct kiezen, maar dat is dus puur gebaseerd op dat gevoel. De andere 2 lijken mij in elk geval beide erg goede soundbars.
Ik gebruik de set een beetje 50/50 voor muziek/films. Voor mij is daarom een mooie weergave van muziek erg belangrijk en dat schrikt me bij de soundbars een beetje af.
Kunnen mensen die een soundbar gebruiken en voorheen een 5.1 of 2.1 dedicated set voor muziek iets vertellen over in hoeverre je inlevert op geluidskwaliteit bij muziek ten opzichte van zuilen of boekenplank speakers? Verder lijkt mij dat een soundbar met losse subwoofer een betere laag geeft dan een soundplate met ingebouwde woofer?
EDIT:
De HT-CT790 vandaag thuisbezorgd gekregen (lekker die levering op zondag

) en was na 10 minuten voor mij al duidelijk dat een soundbar (in elk geval van deze klasse) voor mij te veel inlevert qua geluidskwaliteit vergeleken met normale speakers. Ik denk dat ik echt de klankkast mis, het geluid klinkt leeg en oppervlakkig. Ik ben geen audiofiel maar ik denk dat ik het 'midden' mis. De hoge tonen zijn scherp en duidelijk. De lage tonen te veel aanwezig (uiteraard gespeeld met de subwoofer levels) of te weinig 'vol'.
Dus weer ingepakt, deze mag terug naar de winkel.
[
Voor 13% gewijzigd door
Aghanim op 18-12-2016 17:55
]