Night mode? En even checken hoe de buren je volume ervaren.NoSugar schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:57:
Laatst een soundbar gekocht. Nu wil ik graag rekening houden met m'n buren. Ik ben namelijk erg bang dat de bass misschien doordreund. Ik heb een laminaat vloer in een nieuwbouw rijtjeshuis.
Nu kan ik de subwoofer aanpassen in een range van -16dB tot 6dB.
Bij alle andere settings is hoe hoger het aantal dB: hoe harder het geluid. Werkt dit bij de sub ook zo? Of zal ik bij een lage dB juist meer gedreun krijgen ivm de buren?
Mijn advies, koop een IsoAcoustics ISO-200Sub voor onder je subwoofer, daar hebben je buren zelfs ook wat aan als je het geluid wel wat harder zet 😉NoSugar schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:57:
Laatst een soundbar gekocht. Nu wil ik graag rekening houden met m'n buren. Ik ben namelijk erg bang dat de bass misschien doordreund. Ik heb een laminaat vloer in een nieuwbouw rijtjeshuis.
Ja, -16dB is minder bass en +6dB meer bassNoSugar schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:57:
Nu kan ik de subwoofer aanpassen in een range van -16dB tot 6dB. Bij alle andere settings is hoe hoger het aantal dB: hoe harder het geluid. Werkt dit bij de sub ook zo?
[Voor 25% gewijzigd door DON PAPA op 12-09-2021 20:50]
Vraag voor de soundbar kenners hier. Hoever kan een soundbar de voorchannels goed weergeven?
Word links ook echt links center center en right right? Ook in het geluidsbeeld?
Reden. Ik ga een ruimte realiseren voor film. Formaat is 3x3 dus de speaker opstelling is behelpen maar te doen!
beeld lg oled. Geluid of een 5.1.2 set welliswaar een compacte speaker set vanwegen de ruimte of een soundbar zoals de klipsch cinema 1200 of sonos arc oid.
Nu is een soundbar erg vooruit gegaan mete en paar jaar terug. Helemaal met de dolby atmos. Prijs tussen een goedesoundbar zoals hierboven aangegeven en een dedicaded set liggen flink uit elkaar
Dit betreft een woonhuis zonder buren.
Word links ook echt links center center en right right? Ook in het geluidsbeeld?
Reden. Ik ga een ruimte realiseren voor film. Formaat is 3x3 dus de speaker opstelling is behelpen maar te doen!
beeld lg oled. Geluid of een 5.1.2 set welliswaar een compacte speaker set vanwegen de ruimte of een soundbar zoals de klipsch cinema 1200 of sonos arc oid.
Nu is een soundbar erg vooruit gegaan mete en paar jaar terug. Helemaal met de dolby atmos. Prijs tussen een goedesoundbar zoals hierboven aangegeven en een dedicaded set liggen flink uit elkaar
[Voor 3% gewijzigd door Coldbullet op 19-09-2021 12:33]
Ik vond het persoonlijk, veel center en te weinig links rechts.
Bluesound soundbar verkocht en de Bluesound powernode N 330 gekocht, met twee flex pulse speakers als rearspeakers.
Dit werkt uitstekend, ik had zelf nog een paar KEF speakers, vloerstaand.
Bluesound soundbar verkocht en de Bluesound powernode N 330 gekocht, met twee flex pulse speakers als rearspeakers.
Dit werkt uitstekend, ik had zelf nog een paar KEF speakers, vloerstaand.
De JBL 9.1 is weer in de aanbieding via de ING rentepunten.
€ 584,00 + 8.000 Punten
€ 584,00 + 8.000 Punten
@Coldbullet, ik heb zelf een LG SK10Y, en in de movie preset heb je een ontzettend breed geluidsbeeld, en dankzij de onafhankelijke volumeregeling per kanaal kan je de bv center ook harder zetten als dat nodig is, of andersom. Die soundbar is wel net zo breed als mijn 65C8, maar de stereo-effecten ervaar je vaak zelfs alsof ze van een paar meter ernaast komen. Ik ben nu ook overgestapt op een soortgelijke setup als blessure hierboven vermeldt, maar qua breedte van het stereobeeld is er nauwelijks verschil. (speakers staan 3,5 meter uit elkaar). Audioweergave voor muziek is bij deze bar niet geweldig, maar voor film vond ik het wel heel vet, zeker icm de sub en optionele rear speakers.
Gisteren nog even met PlatteTV gechat (Mikki). Ze hebben geen idee wanneer Sonos weer gaat leveren. Ik wacht al een tijdje op mijn zwarte Arc.
Zijn er meer met die ervaringen?
3 bij 3 is meer dan zat voor een prima home cinema. Mijn zithoek met 5.1 is kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de focal sib evo dolby atmos, die was laatst in de aanbieding voor 899, dan heb je 5.1.2. Als je er dan een setje fronts bij koopt kan je zelfs 7.1.4 ervan maken. Dan heb je nog wel een receiver nodig natuurlijk.Coldbullet schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:33:
Vraag voor de soundbar kenners hier. Hoever kan een soundbar de voorchannels goed weergeven?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Vorige week zelf besteld bij Sonos zelf, volgende dag was hij in huisBoeryepes schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:50:
Gisteren nog even met PlatteTV gechat (Mikki). Ze hebben geen idee wanneer Sonos weer gaat leveren. Ik wacht al een tijdje op mijn zwarte Arc.
Ja dr focal sib wilde ik nog eens gaan beluisteren.Ramon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:05:
[...]
3 bij 3 is meer dan zat voor een prima home cinema. Mijn zithoek met 5.1 is kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de focal sib evo dolby atmos, die was laatst in de aanbieding voor 899, dan heb je 5.1.2. Als je er dan een setje fronts bij koopt kan je zelfs 7.1.4 ervan maken. Dan heb je nog wel een receiver nodig natuurlijk.
De subwoofer is wel erg klein vind ik
Ik snap niet waarom dat platte tv dit zegt ik merk dat bij de media markt er gewoon voorraad is.
Je moet als je het toch wil hebben gewoon af en toe de winkel in lopen.
De voorraad op de site klopt niet helemaal.
Je moet als je het toch wil hebben gewoon af en toe de winkel in lopen.
De voorraad op de site klopt niet helemaal.
Ik had hem sinds juli in pre order staan, maar dit model is al jaren vertraagd en zowel in augustus als september weer vertraagd voordat ie daadwerkelijk in Nederland uitkomt, prognose nu is oktober. In de USA is ie wel al een maandje uit, maar ik lees veel negatieve reviews mbt de kwaliteit en de bijbehorende app (eq) is ook alweer vertraagd.Coldbullet schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 01:04:
Ik ben erg benieuwd naar de klipsch cinema 1200, als het goed is zou die deze maand tekoop moeten zijn. meerdere hier benieuwd? Kliosch is toch een gerenomeers audio merk op homecinema gebied.
Daarom voor de Sony ht-a7000 gegaan met de sa rs3s rearspeakers en de de sw5 subwoofer en damn wat een gruwelijke beest....ik had voorheen de voorganger, de ht-st5000 maar deze hele combo is beduidend weer een stap hoger richting perfectie, maar dat mag ook wel voor die prijs 😅
Ltrz,....
De sony heb ik ook in het visier. Hoe goed is de atmos weergave en de surround weergave?Steelo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 02:05:
[...]
Ik had hem sinds juli in pre order staan, maar dit model is al jaren vertraagd en zowel in augustus als september weer vertraagd voordat ie daadwerkelijk in Nederland uitkomt, prognose nu is oktober. In de USA is ie wel al een maandje uit, maar ik lees veel negatieve reviews mbt de kwaliteit en de bijbehorende app (eq) is ook alweer vertraagd.
Daarom voor de Sony ht-a7000 gegaan met de sa rs3s rearspeakers en de de sw5 subwoofer en damn wat een gruwelijke beest....ik had voorheen de voorganger, de ht-st5000 maar deze hele combo is beduidend weer een stap hoger richting perfectie, maar dat mag ook wel voor die prijs 😅
de subwoofer is die beetje fatsoenlijk? Niet te veel of te weinig aanwezig?
De sub en surround zijn echt een verbetering tov de voorganger (st5000) en het feit dat de st5000 geen rearspeakers had maakt nu wel echt het verschil. Vooral de sub is echt een beest! Het atmos effect daarentegen valt nog weinig over te zeggen omdat ik hem nog verder moet afstemmen en ik heb nog geen atmos materiaal gecheckt waarin je echt het atmos effect hoort.Coldbullet schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 05:37:
[...]
De sony heb ik ook in het visier. Hoe goed is de atmos weergave en de surround weergave?
de subwoofer is die beetje fatsoenlijk? Niet te veel of te weinig aanwezig?
Ltrz,....
Tweakers,
Het begint bij mij weer een beetje te kriebelen om een nieuwe soundbar met atmos en achterspeakers aan te schaffen. Op dit moment heb ik weliswaar een Philips oled935 met b&w soundbar.
Het klinkt prima maar ik mis toch de totale geluidsbubbel.
Nu heeft mijn Philips geen e-arc en wilde eigenlijk een Sonos beam gen 2 of Arc aanschaffen, kon ik mooi meteen de One SL als achterspeakers aansluiten.
Maar omdat ik graag een Apple TV wil, daarmee dus ook ongecomprimeerd geluid, gaat een Sonos dus geen optie zijn. Immers, ik heb dan geen extra ingang.
Ik zit op dit moment dan te kijken naar een LG dsn11rg of bijvoorbeeld een JBL bar 9.1, of misschien Sony.
In het verleden heb ik ook een Samsung q90r gehad, maar daar had ik toch wat issues mee.
Wat voor mij belangrijk is dat er weinig tot geen connectie issues zijn (had de q90r heel erg) en dat vooral het stemgeluid in films goed verstaanbaar blijft.
Ik lees helaas zowel goede als negatieve reviews over de dsn11rg en ook de JBL bar. Ik ga dan weer twijfelen.
Wat zouden jullie in dit geval aanraden?
Het begint bij mij weer een beetje te kriebelen om een nieuwe soundbar met atmos en achterspeakers aan te schaffen. Op dit moment heb ik weliswaar een Philips oled935 met b&w soundbar.
Het klinkt prima maar ik mis toch de totale geluidsbubbel.
Nu heeft mijn Philips geen e-arc en wilde eigenlijk een Sonos beam gen 2 of Arc aanschaffen, kon ik mooi meteen de One SL als achterspeakers aansluiten.
Maar omdat ik graag een Apple TV wil, daarmee dus ook ongecomprimeerd geluid, gaat een Sonos dus geen optie zijn. Immers, ik heb dan geen extra ingang.
Ik zit op dit moment dan te kijken naar een LG dsn11rg of bijvoorbeeld een JBL bar 9.1, of misschien Sony.
In het verleden heb ik ook een Samsung q90r gehad, maar daar had ik toch wat issues mee.
Wat voor mij belangrijk is dat er weinig tot geen connectie issues zijn (had de q90r heel erg) en dat vooral het stemgeluid in films goed verstaanbaar blijft.
Ik lees helaas zowel goede als negatieve reviews over de dsn11rg en ook de JBL bar. Ik ga dan weer twijfelen.
Wat zouden jullie in dit geval aanraden?
Nou, zoals ik al aangaf had ik bij de voorloper de Q90R veel connectie issues (ook met de laatste fw) en de subwoofer kreeg ik niet goed ingeregeld.SNSD schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:
Waarom geen Samsung Q950-A?
Klinkt alsof deze aan al je specificaties voldoet.
Misschien dat die zaken nu met de q950-a opgelost zijn hoor, dat weet ik niet.
Houd er rekening mee dat de Sonos Beam Gen2 wel Atmos decodeert, maar niet kan weergeven. Er zijn namelijk geen upfiring speakers in de soundbar.
To the dwarf, the cripple and the mother of madness!
Oh dat wist ik niet eens. Ik lees in de reviews die online staan wel dat er door een soort van virtuele atmos bubbel ontstaat doordat de speakers iets gekanteld staan en door de vernieuwd processor sneller kan worden aangestuurd.maussie95 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:29:
Houd er rekening mee dat de Sonos Beam Gen2 wel Atmos decodeert, maar niet kan weergeven. Er zijn namelijk geen upfiring speakers in de soundbar.
Nadeel is dat de Sonos Beam geen extra hdmi inputs hebben.
Voor mij zou dat al een afknapper zijn.
😁 Na enig wachten is de Arc binnen (tv is LG C1 48 inch). Vind de bar zeker niet te groot voor de tv.
Eerste indruk is goed. Surround is geen must voor ons, gewoon een redelijk goed geluid uit een soundbar.
Geluid is echt veel beter dan de standaard tv speakers. Bas is duidelijk aanwezig en stemmen klinken niet meer blikkerig.
Eea. werkte out-of-de-box. Heb wel gelijk een paar goede hdmi kabels erbij gedaan.
Nu nog de verschillende opties uitpluizen.
Eerste indruk is goed. Surround is geen must voor ons, gewoon een redelijk goed geluid uit een soundbar.
Geluid is echt veel beter dan de standaard tv speakers. Bas is duidelijk aanwezig en stemmen klinken niet meer blikkerig.
Eea. werkte out-of-de-box. Heb wel gelijk een paar goede hdmi kabels erbij gedaan.
Voor zover ik weet zijn die problemen er niet meer bij de Q950-A.brtkpr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:15:
[...]
Nou, zoals ik al aangaf had ik bij de voorloper de Q90R veel connectie issues (ook met de laatste fw) en de subwoofer kreeg ik niet goed ingeregeld.
Misschien dat die zaken nu met de q950-a opgelost zijn hoor, dat weet ik niet.
[Edit] Hoewel ik moet bekennen dat ik niet weet of dat ook het geval is als je lossless audio afspeelt. Vriend van mij heeft die Samsung en hij zegt er nooit problemen mee te hebben maar hij kijkt alleen via streaming diensten.
Ik weet ook niet wat je budget is, maar anders kan je misschien ook eens kijken naar de Sony HT-A9. Moet je waarschijnlijk wel nog los een sub bij aanschaffen (SW5). Is nog erg nieuw dus helaas nog niet heel veel informatie over te vinden.
[Voor 14% gewijzigd door SNSD op 12-10-2021 14:50]
Ik heb sinds een paar maanden de Sonos Arc met Sub en setje One SL.
Ik vind het het echt top geluid. Surround is wel even wennen en goed afstellen. Alles instellen werkt heel makkelijk met de app van Sonos. Heb er laatst nog een Sonos Move bijgekocht als speaker voor buiten/achterkamer.
Qua muziek echt onwijs goed. Surround is ok, laatst weer saving private ryan gekeken en je wordt echt ondergedompeld in geluid. Ik ben er erg blij mee en vrouwlief ook omdat er alleen nog snoeren zijn voor de stroom.
Straks in mijn nieuwe woning zal de Arc aan de muur komen te hangen en de Sub op een plek uit het zicht. Verder zullen de One SL mogelijk vervangen gaan worden voor een set Play5 en dan de One SL's als losse boxjes. 1 in de badkamer en 1 op zolder.
Ik vind het het echt top geluid. Surround is wel even wennen en goed afstellen. Alles instellen werkt heel makkelijk met de app van Sonos. Heb er laatst nog een Sonos Move bijgekocht als speaker voor buiten/achterkamer.
Qua muziek echt onwijs goed. Surround is ok, laatst weer saving private ryan gekeken en je wordt echt ondergedompeld in geluid. Ik ben er erg blij mee en vrouwlief ook omdat er alleen nog snoeren zijn voor de stroom.
Straks in mijn nieuwe woning zal de Arc aan de muur komen te hangen en de Sub op een plek uit het zicht. Verder zullen de One SL mogelijk vervangen gaan worden voor een set Play5 en dan de One SL's als losse boxjes. 1 in de badkamer en 1 op zolder.
Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti
Ik ben aan het zoeken naar een soundbar voor onder een 49" Samsung TV die sinds kort op een muurbeugel hangt en naar de bank toe draait. Onze staande speakers draaien niet mee, dus lijkt een soundbar die meedraait het beste alternatief.
Ik heb er graag een externe subwoofer erbij (draadloos verbonden, anders heb ik nog meer kabels om via de muurbeugel te sturen), en ik gebruik het allemaal voor console gaming, netflix e.d., en casten van muziekstreams/spotify. Ik had een shortlist van een Samsung HW-Q950T en een Sony HT-ST5000, maar die laatste lijkt al met pensioen te gaan nu ik hem nog een keer opzoek. Maar iets van surround/atmos zou leuk zijn, al staat onze bank plat tegen de muur en komen eventuele achterspeakers meer links en rechts te hangen dan echt van achteren.
Die draaibare arm zorgt er nu in de praktijk voor dat we de TV in best veel orientaties aanzetten, afhankelijk van waar we zelf zitten. De kinderen bv mogen de TV niet zelf draaien en zitten dan voor de TV als deze met de rug tegen de muur hangt, terwijl als we op de bank zitten de TV een kwartslag draaien. De hoofdvraag is wat voor effect dit heeft voor een eventuele kalibratie van Atmos of surround? Zijn er systemen die profielen hiervoor kunnen opslaan? Zou het verschil in orientatie uberhaupt merkbaar zijn voor iemand die niet bovengemiddeld kritisch is?
Ik heb er graag een externe subwoofer erbij (draadloos verbonden, anders heb ik nog meer kabels om via de muurbeugel te sturen), en ik gebruik het allemaal voor console gaming, netflix e.d., en casten van muziekstreams/spotify. Ik had een shortlist van een Samsung HW-Q950T en een Sony HT-ST5000, maar die laatste lijkt al met pensioen te gaan nu ik hem nog een keer opzoek. Maar iets van surround/atmos zou leuk zijn, al staat onze bank plat tegen de muur en komen eventuele achterspeakers meer links en rechts te hangen dan echt van achteren.
Die draaibare arm zorgt er nu in de praktijk voor dat we de TV in best veel orientaties aanzetten, afhankelijk van waar we zelf zitten. De kinderen bv mogen de TV niet zelf draaien en zitten dan voor de TV als deze met de rug tegen de muur hangt, terwijl als we op de bank zitten de TV een kwartslag draaien. De hoofdvraag is wat voor effect dit heeft voor een eventuele kalibratie van Atmos of surround? Zijn er systemen die profielen hiervoor kunnen opslaan? Zou het verschil in orientatie uberhaupt merkbaar zijn voor iemand die niet bovengemiddeld kritisch is?
Dank voor de tip, ga er eens in verdiepenSNSD schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Voor zover ik weet zijn die problemen er niet meer bij de Q950-A.
[Edit] Hoewel ik moet bekennen dat ik niet weet of dat ook het geval is als je lossless audio afspeelt. Vriend van mij heeft die Samsung en hij zegt er nooit problemen mee te hebben maar hij kijkt alleen via streaming diensten.
Ik weet ook niet wat je budget is, maar anders kan je misschien ook eens kijken naar de Sony HT-A9. Moet je waarschijnlijk wel nog los een sub bij aanschaffen (SW5). Is nog erg nieuw dus helaas nog niet heel veel informatie over te vinden.
Iemand tips?
Ik heb een LG 65" A1. Nu is het geluid oke maar niet denderend.
Zoek een goede soundbar rond de 500 EUR. Liefst een enkele bar zonder extraboxen. Hou van een neutraal EQ geluid zodat ik ook muziek kan afspelen, maar wel met wat bass power.
Rond deze prijs vind ik:
Sonos Beam Gen 2 (redelijk recent)
JBL Bar 5.0
Harman Kardon Multibeam 700
Wat is wijsheid?
Ik heb een LG 65" A1. Nu is het geluid oke maar niet denderend.
Zoek een goede soundbar rond de 500 EUR. Liefst een enkele bar zonder extraboxen. Hou van een neutraal EQ geluid zodat ik ook muziek kan afspelen, maar wel met wat bass power.
Rond deze prijs vind ik:
Sonos Beam Gen 2 (redelijk recent)
JBL Bar 5.0
Harman Kardon Multibeam 700
Wat is wijsheid?
Ik ben op zoek naar een soundbar met 2 HDMI 2.1 aansluitingen en zo goed mogelijke Dolby Atmos ondersteuning. Wou eerst voor de Sony HT-A7000 met subwoofer (en evt. later achter luidsprekers) gaan, maar die combi wordt minstens € 1800-2100 afhankelijk van de subwoofer keuze.
Daarnaast begreep ik dat de Sony echt hit or miss is qua soundstage en soms verbluffend klinkt en soms veel te dof/ingetogen en als laatste ook met muziek in het midden wat mist. Daarvoor is het mij te duur.
Op zich vind ik het niet erg als ik met dat soort beperkingen te maken krijg, maar voor dit geld wel. Een Sonos Beam 2 leek me interessant, maar die heeft dus alleen de e-ARC aansluiting. Mijn tv heeft te weinig HDMI 2.1 aansluitingen waardoor mijn Xbox Series X nu niet met HDR, Dolby Vision or dat soort zaken gebruikt kan worden, daarvoor is 2 HDMI 2.1 poorten naast de e-ARC HDMI-poort (dus minstens 3) een absolute eis.
Daarnaast begreep ik dat de Sony echt hit or miss is qua soundstage en soms verbluffend klinkt en soms veel te dof/ingetogen en als laatste ook met muziek in het midden wat mist. Daarvoor is het mij te duur.
Op zich vind ik het niet erg als ik met dat soort beperkingen te maken krijg, maar voor dit geld wel. Een Sonos Beam 2 leek me interessant, maar die heeft dus alleen de e-ARC aansluiting. Mijn tv heeft te weinig HDMI 2.1 aansluitingen waardoor mijn Xbox Series X nu niet met HDR, Dolby Vision or dat soort zaken gebruikt kan worden, daarvoor is 2 HDMI 2.1 poorten naast de e-ARC HDMI-poort (dus minstens 3) een absolute eis.
Zijn er hier mensen die al wat langer in het bezit zijn van de Harman Kardon Citation Multibeam 700?
Ik overweeg deze te halen maar er zijn toch twee dingetjes die me laten twijfelen
1. De stoffen buitenkant, hoe ziet die er naar een tijdje uit? Is deze versleten/beschadigd?
2. We hebben hem vandaag gehoord bij Coolblue maar het geluid van stemmen viel een beetje tegen, zal dit een verkeerde preset zijn geweest? Ik lees dit hier in de reviews niet veel over.
Edit: Vragen zijn inmiddels beantwoord in HK topic.
Ik overweeg deze te halen maar er zijn toch twee dingetjes die me laten twijfelen
1. De stoffen buitenkant, hoe ziet die er naar een tijdje uit? Is deze versleten/beschadigd?
2. We hebben hem vandaag gehoord bij Coolblue maar het geluid van stemmen viel een beetje tegen, zal dit een verkeerde preset zijn geweest? Ik lees dit hier in de reviews niet veel over.
Edit: Vragen zijn inmiddels beantwoord in HK topic.
[Voor 12% gewijzigd door Dorest0rm op 22-10-2021 09:14]
Vraagje, ik heb een Projector met maar twee HDMI aansluitingen. Soundbars hebben ook vrij weinig HDMI aansluitingen, soms maar 1. Dit omdat men er op inspeelt dat alle apparaten op de TV worden aangesloten en voor geluid dan 1 kabel naar de soundbar.
Kan het echter ook andersom? Dat als ik een soundbar vind met 3+ HDMI aansluitingen, waarvan 1 eARC dat ik mijn apparaten direct op de soundbar aansluit en de soundbar het beeld doorgeeft aan de projector?
Zit ik alleen nog wel met de ingebouwde Android tv van de projector.. Of kan het beide kanten op werken?
Kan het echter ook andersom? Dat als ik een soundbar vind met 3+ HDMI aansluitingen, waarvan 1 eARC dat ik mijn apparaten direct op de soundbar aansluit en de soundbar het beeld doorgeeft aan de projector?
Zit ik alleen nog wel met de ingebouwde Android tv van de projector.. Of kan het beide kanten op werken?
Dat kan zeker. Dat is juist het hele idee van soundbars die meerdere HDMI-ingangen hebben. Dan werkt de soundbar net als een receiver, pikt het geluid eruit en stuurt het beeld door naar de tv.Hertog_Martin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:43:
Vraagje, ik heb een Projector met maar twee HDMI aansluitingen. Soundbars hebben ook vrij weinig HDMI aansluitingen, soms maar 1. Dit omdat men er op inspeelt dat alle apparaten op de TV worden aangesloten en voor geluid dan 1 kabel naar de soundbar.
Ook erg handig als je zoals ik een tv hebt met maar 2x HDMI 2.0, 1 daarvan de e-ARC is en dan nog slechts 1x HDMI 1.x heeft. Dan heb je een soundbar nodig om meer dan 1 HDMI 2.x apparaat aan te kunnen sluiten. Of in makkelijkere termen: mijn Apple TV kan prima 4K Dolby Vision (HDR) tonen, maar mijn Xbox Series X moet het bij 4K 60fps houden zonder HDR om die reden.
Hertog_Martin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:43:
De klipsch cinema 1200 is net uit. Deze heeft de functies die je zoekt
Goedendag,
Heeft iemand al ervaring met de Bluesound Plus soundbar met subwoofer en eventueel de Flex i ?
Hoor graag.
Alvast bedankt voor de reactie.
Heeft iemand al ervaring met de Bluesound Plus soundbar met subwoofer en eventueel de Flex i ?
Hoor graag.
Niemand weet denk ik het echte antwoord op mijn vraag ... maar toch ga ik hem stellen.
Hebben jullie enig idee of de Bose Soundbar 900 binnenkort ook in Nederland te koop komt? Ik ben vast niet de enige die hiernaar op zoek is.
Ik vind het gewoon een mooi strak apparaat. Waarschijnlijk niet de beste of de mooiste, maar in ons geval wil het oog ook iets.
De 700 is geen optie i.v.m. oud modeljaar en geen Atmos.
Hebben jullie enig idee of de Bose Soundbar 900 binnenkort ook in Nederland te koop komt? Ik ben vast niet de enige die hiernaar op zoek is.
Ik vind het gewoon een mooi strak apparaat. Waarschijnlijk niet de beste of de mooiste, maar in ons geval wil het oog ook iets.
Hij wordt wel al in Duitsland geleverd. Weet niet of je hem via die weg kan kopen? € 949,-Lejavh schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:25:
Niemand weet denk ik het echte antwoord op mijn vraag ... maar toch ga ik hem stellen.
https://www.bose.de/de_de...art_soundbar_900_black_eu
Wellicht bij een dealer in Duitsland.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Net een update gehad op mijn LG DSN11RG maar kan nergens terug vinden wat deze update inhield, hebben andere gebruikers hier informatie over?
Lekker hoor!Boeryepes schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:42:
😁 Na enig wachten is de Arc binnen (tv is LG C1 48 inch). Vind de bar zeker niet te groot voor de tv.
[Afbeelding]
Ik heb afgelopen weekend de Arc en 2 one SLs binnen. Wat een ervaring.
Ik had dag 1 enkel de Arc aangesloten, prima geluid, maar dan sluit je die twee surround speakers open en gaat er een nieuwe wereld (in ieder geval voor mij) open.
Ik heb nog nooit eerder surround speakers gehad en dit is werkelijk een nieuwe audio wereld die voor mij open gaat.
De eerste film die ik keek was 6 underground en dit was gewoon een spektakel door het geluid, zelfs de bass was top in mijn appartement zonder subwoofer.
Binnenkort even iemand regelen die met een iPhone even kan true playen.
Woonkamer setup: LG C9 55 - Xbox Series X - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds //https://discord.gg/ecCVWma2zr Elden Ring Tweakers Discord
Die reviews die ik tegenkom over deze soundbar zijn allemaal goed positief!Lejavh schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:25:
Wat is de mening over de samsung hw-q800t? Een open doos versie ervan staat voor 310 euro op platteTV op dit moment. Weet ook niet of black-friday veel gaat uitmaken in Nederland mbt soundbars voor <400 euro.
Klopt inderdaad, daarom vind ik ‘m behoorlijk aantrekkelijk. Enige spijtige is dat een Bokhorst subwoofer €749 extra kost, maar dat nemen we maar voor lief.Coldbullet schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:45:
[...]
Die reviews die ik tegenkom over deze soundbar zijn allemaal goed positief!
Ja dat is fors, maar ga andere subs is kijken kwa prijs.. zitten er ook niet ver vanaf. Gaan zelfs nog rooitje of 2 verder.. dus gek is de prijs niet. Je praat wel over high end home cinema systeem.Lejavh schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:58:
[...]
Klopt inderdaad, daarom vind ik ‘m behoorlijk aantrekkelijk. Enige spijtige is dat een Bokhorst subwoofer €749 extra kost, maar dat nemen we maar voor lief.
niet de low budget sectie.. ( en nee geen bose flame graag met mid low go bose geneuzel)
de surround luidsprekers ga je die ook halen?
Ik wil voorlopig alleen de soundbar en sub. De rears kunnen altijd achteraf nog aangeschaft worden maar ik verwacht zonder ook al een heel eind te komen.Coldbullet schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:15:
[...]
Ja dat is fors, maar ga andere subs is kijken kwa prijs.. zitten er ook niet ver vanaf. Gaan zelfs nog rooitje of 2 verder.. dus gek is de prijs niet. Je praat wel over high end home cinema systeem.
niet de low budget sectie.. ( en nee geen bose flame graag met mid low go bose geneuzel)
de surround luidsprekers ga je die ook halen?
Daar ben ik ook erg geïnteresseerd in, het lijkt een potentiële winnaar in vergelijk met de Sonos Arc ( dezelfde prijs, beter geluid en opties? ). Maar ik kan er nagenoeg geen review / test van vinden en lijkt daardoor niet erg populair?Egajs66 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:54:
Goedendag,
Hoor graag.
OK, een noob kwestie maar ik ken dan ook niets van soundbars en aansluitingen.
Ik heb een Samsung UE46D7000LS. Volgens mij dateert de TV uit 2011.
Achterin zie ik HDMI In (ARC) en Digital Audio output (optical) als aansluitingen staan. Beiden zijn nog vrij.
Ik wil een eerder minimalistische setup maken van TV met soundbar eronder. Eventueel later nog met een subwoofer maar dat zit er nu financieel niet in.
Mijn oog valt op de Sonos Beam Gen 2 omdat die online goede reviews krijgt.
Vraag: kan ik die aansluiten op mijn TV?
Ik heb geen e-Arc omdat de TV te oud is. Zover ben ik al mee. Kan ik de Beam Gen 2 dan toch gebruiken via Arc en wat zijn de compromissen die ik dan moet sluiten?
Ik ben verre van een tech guy en voor mij is het voor een groot deel Chinees wat ik allemaal lees.
Vooralsnog heb ik een Creative Labs Cambridge Soundworks DTT3500 op de TV aangesloten. Dat is een 5.1 systeem dat ik nog gekocht heb in hou je vast: 2001! Yep, zo lang doe ik met mijn audio
Ik kijk graag uit naar een systeem waar ik degelijk geluid heb voor een aanvaardbare prijs zonder daarvoor mijn appartementje vol te hangen met speakers. De huiskamer met aangesloten keuken is ongeveer 5 bij 8 meter groot. ik zit ongeveer 2,5 meter van mijn TV af.
edit: Ik kijk Netflix en Disney+ via de app. Een gewoon TV abonnement heb ik zelfs niet meer. Ik kijk vooral series en films en wil daarbij beter geluid en minder kabels en boxen. Muziek luisteren doe ik zelden via de Youtube app maar het zou soms mooi meegenomen zijn als er wat mooi geluid uitkomt.
Het zou fijn zijn mocht iemand mij wat tips kunnen geven.
Achterin zie ik HDMI In (ARC) en Digital Audio output (optical) als aansluitingen staan. Beiden zijn nog vrij.
Ik wil een eerder minimalistische setup maken van TV met soundbar eronder. Eventueel later nog met een subwoofer maar dat zit er nu financieel niet in.
Ik heb geen e-Arc omdat de TV te oud is. Zover ben ik al mee. Kan ik de Beam Gen 2 dan toch gebruiken via Arc en wat zijn de compromissen die ik dan moet sluiten?
Ik ben verre van een tech guy en voor mij is het voor een groot deel Chinees wat ik allemaal lees.
Vooralsnog heb ik een Creative Labs Cambridge Soundworks DTT3500 op de TV aangesloten. Dat is een 5.1 systeem dat ik nog gekocht heb in hou je vast: 2001! Yep, zo lang doe ik met mijn audio

Ik kijk graag uit naar een systeem waar ik degelijk geluid heb voor een aanvaardbare prijs zonder daarvoor mijn appartementje vol te hangen met speakers. De huiskamer met aangesloten keuken is ongeveer 5 bij 8 meter groot. ik zit ongeveer 2,5 meter van mijn TV af.
edit: Ik kijk Netflix en Disney+ via de app. Een gewoon TV abonnement heb ik zelfs niet meer. Ik kijk vooral series en films en wil daarbij beter geluid en minder kabels en boxen. Muziek luisteren doe ik zelden via de Youtube app maar het zou soms mooi meegenomen zijn als er wat mooi geluid uitkomt.
Het zou fijn zijn mocht iemand mij wat tips kunnen geven.

[Voor 10% gewijzigd door W1ck3D78 op 03-11-2021 13:14]
Wanneer je tv ARC heeft en geen eARC wordt alles doorgestuurd in maximaal Dolby Digital en niet in Dolby Atmos of Dolby Digital +... Mocht je een nieuwe tv kopen met eARC dan worden die formaten vanaf dat moment ook ondersteund (wanneer ze meezonden worden).W1ck3D78 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:10:
OK, een noob kwestie maar ik ken dan ook niets van soundbars en aansluitingen.
Dus je kan nog steeds genieten van een goed geluid met je huidige TV, alleen het laatste stapje naar de nieuwste audioformaten kan je (nog) niet gebruiken.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.
Die werd door iedereen "in de media" positief gereviewed. Hij is ook niet erg opvallend omdat hij een niet vlak van voren is maar een schuin bovenkantje heeft. En deze is ook niet zo massief breed als de q900/q950.. Dat is echt een balk voor de tv..anoniem987654 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:03:
Wat is de mening over de samsung hw-q800t? Een open doos versie ervan staat voor 310 euro op platteTV op dit moment. Weet ook niet of black-friday veel gaat uitmaken in Nederland mbt soundbars voor <400 euro.
De 800a van dit jaar is uit t breiden met surround speakers achter die ook boven/atmos speakers hebben. Maar atmos is vaak niet echt overtuigend..
Dolby digital Plus kan wel degelijk over ARC en atmos ook, indien het ingepakt is als Dolby digital Plus.M@cer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:57:
[...]
Wanneer je tv ARC heeft en geen eARC wordt alles doorgestuurd in maximaal Dolby Digital en niet in Dolby Atmos of Dolby Digital +... Mocht je een nieuwe tv kopen met eARC dan worden die formaten vanaf dat moment ook ondersteund (wanneer ze meezonden worden).
Dus je kan nog steeds genieten van een goed geluid met je huidige TV, alleen het laatste stapje naar de nieuwste audioformaten kan je (nog) niet gebruiken.
Je kan met ARC gewoon atmos krijgen als je via een streaming dienst kijkt zoals bijvoorbeeld Prime Video. Ervan uitgaande dat de tv het door kan sturen dan wel de soundbar het kan accepteren.
Wat niet kan is zoiets als TrueHD audio over ARC.
Maar zou dat ook gelden voor een tv uit 2011?
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.
Hmmm geen idee eigenlijk.M@cer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:00:
Maar zou dat ook gelden voor een tv uit 2011?
Beste wat ik kan vinden is dat het in 2012 in ieder geval mogelijk is.
Hi!
Ik ben op zoek naar een goede soundbar die je in de toekomst kan uitbreiden. Ik twijfel tussen:
- Denon Heos DHT-S716
- HKCitation Bar
Geluid van beide soundbars is echt top, heb ze jammer genoeg niet in dezelfde winkel om beurten kunnen luisteren.
Nadelen Citation Bar:
- Je moet speciale surround speakers kopen, je kunt niet gewoon de standaard Citation 100 speakers als surround speaker instellen die je op andere momenten ook voor muziek kan gebruiken. (duurder en nog meer speakers in huis).
- Ik wil mijn platenspeler erop aansluiten via aux of optisch maar dan kan ik geen muziek afspelen over de Citation 100 sprekers, alleen via de soundbar omdat je alleen muziek over alle speakers kan afspelen via Google Cast.
Nadelen Heos bar
- Volgens mij is alleen de heos app niet heel gebruiksvriendelijk? Verder kun je elke kleinere speaker uit de Heos serie koppelen als surround speaker en normale speaker. Dan gebruik je m alleen wanneer nodig als surround speaker en staan ze er niet standaard.
Iemand ervaringen met een van de 2 of beide? Of zijn er andere merken die beter zijn?
Op Sonos kun je volgens mij geen externe apparaten zoals een platenspeler aansluiten en werkt bijvoorbeeld niet met bluetooth, maar is dit wel nodig?
Thanks
Ik ben op zoek naar een goede soundbar die je in de toekomst kan uitbreiden. Ik twijfel tussen:
- Denon Heos DHT-S716
- HKCitation Bar
Geluid van beide soundbars is echt top, heb ze jammer genoeg niet in dezelfde winkel om beurten kunnen luisteren.
Nadelen Citation Bar:
- Je moet speciale surround speakers kopen, je kunt niet gewoon de standaard Citation 100 speakers als surround speaker instellen die je op andere momenten ook voor muziek kan gebruiken. (duurder en nog meer speakers in huis).
- Ik wil mijn platenspeler erop aansluiten via aux of optisch maar dan kan ik geen muziek afspelen over de Citation 100 sprekers, alleen via de soundbar omdat je alleen muziek over alle speakers kan afspelen via Google Cast.
Nadelen Heos bar
- Volgens mij is alleen de heos app niet heel gebruiksvriendelijk? Verder kun je elke kleinere speaker uit de Heos serie koppelen als surround speaker en normale speaker. Dan gebruik je m alleen wanneer nodig als surround speaker en staan ze er niet standaard.
Iemand ervaringen met een van de 2 of beide? Of zijn er andere merken die beter zijn?
Op Sonos kun je volgens mij geen externe apparaten zoals een platenspeler aansluiten en werkt bijvoorbeeld niet met bluetooth, maar is dit wel nodig?
Thanks
Mijn Klipsch cinema 1200 is binnen en wauw wat een geluid. Echt een gigantische subwoofer ook, 12 inch!
Nondju boffert!!!! ik wil die ook eens echt gaan beluisteren. Met films hoe geeft de soundbar de verschillende voor kanalen weer. Echt links midden en rechts zoals een tradtidionele surround of is het echt allemaal uit een klein balkje voor je gevoel? De sub hoe is die tov de revieuws? Ben zo benieuwd!! Ik hang aan je lippen😂ion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:41:
Mijn Klipsch cinema 1200 is binnen en wauw wat een geluid. Echt een gigantische subwoofer ook, 12 inch!
Geluid klinkt veel breder dan soundbar zelf en je kan goed horen van welke channel het komt. De sub is erg goed, ik heb hem in het midden van de muur staan dus hij is niet overdreven aanwezig zoals sommige reviewers zeggenColdbullet schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:17:
[...]
Nondju boffert!!!! ik wil die ook eens echt gaan beluisteren. Met films hoe geeft de soundbar de verschillende voor kanalen weer. Echt links midden en rechts zoals een tradtidionele surround of is het echt allemaal uit een klein balkje voor je gevoel? De sub hoe is die tov de revieuws? Ben zo benieuwd!! Ik hang aan je lippen😂

Ik had van plattetv begrepen dat ze hem al in een paar winkels hebben staan. Misschien de moeite om even te bellen, zodat je hem kan beluisteren.
Ben toevallig van de week bij plattetv geweest hier in ekkersrijt in best. Die had hem wel maar niet als demo staan. Kon hem wel kopen en dan 2 weken uitproberen. Is het niks gewoon terug brengen dat is dan geen probleem.ion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:03:
[...]
Geluid klinkt veel breder dan soundbar zelf en je kan goed horen van welke channel het komt. De sub is erg goed, ik heb hem in het midden van de muur staan dus hij is niet overdreven aanwezig zoals sommige reviewers zeggen![]()
Ik had van plattetv begrepen dat ze hem al in een paar winkels hebben staan. Misschien de moeite om even te bellen, zodat je hem kan beluisteren.
Ik heb de pré-black Friday deals aangezien en denken jullie dat de prijzen op soundbars nog verder gaan dalen?
Had (mede via MediaMarkt Outlet) de:
Samsung hw-q700a gezien, alsmede de LG DSN9YG (min de D voor internationale vergelijkingen). De Sony HT-ZF9 had ik ook overmorgen maar is volgen rtings.com slechter. De LG kom ik bij de lokale MediaMarkt niet checken aangezien ze hem niet konden vinden en iets met app benodigd hebben. De hw-q600a van Samsung vond ik niet super, die kon drukkere (orchestral) muziek niet goed aan. ik neig naar de hw-q700a voor mijn meer klassiekere en Japanse muziek. Enige andere suggesties?
Had (mede via MediaMarkt Outlet) de:
Samsung hw-q700a gezien, alsmede de LG DSN9YG (min de D voor internationale vergelijkingen). De Sony HT-ZF9 had ik ook overmorgen maar is volgen rtings.com slechter. De LG kom ik bij de lokale MediaMarkt niet checken aangezien ze hem niet konden vinden en iets met app benodigd hebben. De hw-q600a van Samsung vond ik niet super, die kon drukkere (orchestral) muziek niet goed aan. ik neig naar de hw-q700a voor mijn meer klassiekere en Japanse muziek. Enige andere suggesties?
Ik ben op zoek naar een geschikte soundbar voor een ouder echtpaar en zou graag wat tips ontvangen waar op gelet moet worden, want ik heb zelf geen enkele ervaring met soundbars.
Waarom dan toch een soundbar? De oude low-end 5.1 home-entertainment-set is kapot en moet vervangen worden. Deze set met satelliet-speakers klonk eigenlijk te 'blikkerig' naar mijn mening.
De man is slechthorend en kan spraak op TV niet goed verstaan. Het is belangrijk dat spraak dus goed wordt weergegeven. Ze luisteren / kijken ook graag klassieke muziek, musical en kerkdiensten.
Niet hele hoge eisen wellicht, maar ze verdienen wel een een deftig geluid vind ik.
Vragen:
Kan een soundbar in deze wens in voorzien?
Schakelt een soundbar automatisch aan als je de TV aanschakelt of moet een soundbar apart bediend worden met een eigen afstandbediening?
Waarom dan toch een soundbar? De oude low-end 5.1 home-entertainment-set is kapot en moet vervangen worden. Deze set met satelliet-speakers klonk eigenlijk te 'blikkerig' naar mijn mening.
De man is slechthorend en kan spraak op TV niet goed verstaan. Het is belangrijk dat spraak dus goed wordt weergegeven. Ze luisteren / kijken ook graag klassieke muziek, musical en kerkdiensten.
Niet hele hoge eisen wellicht, maar ze verdienen wel een een deftig geluid vind ik.
Vragen:
Schakelt een soundbar automatisch aan als je de TV aanschakelt of moet een soundbar apart bediend worden met een eigen afstandbediening?
Momenteel is de Bose Solo 5 flink afgeprijsd op Amazon. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die specifieke soundbar? Ik schrok er een beetje van dat het eigenlijk gewoon een heel brede doos is met twee kleine full range drivers, maar goed, schijn kan natuurlijk bedriegen.
De soundbar - mits ik 'm koop, wordt een cadeau voor schoonouders. Geluidskwaliteit is niet zo belangrijk, maar wil ze ook geen prul geven.
De soundbar - mits ik 'm koop, wordt een cadeau voor schoonouders. Geluidskwaliteit is niet zo belangrijk, maar wil ze ook geen prul geven.
Heb deze jaren gehad. Is redelijk voor waar je van de prijs mag verwachten.
Het geluid is wel vrij donker en beperkt instelbaar.
Het geluid is wel vrij donker en beperkt instelbaar.
Dat laatste kun je regelen met CEC. Ondanks dat het een vrij gangbare optie is, implementeert elke fabrikant dit op zijn eigen manier. Vandaar ook dat ze het vaak een eigen naam geven en het niet altijd feilloos werkt.HyperH schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:21:
Ik ben op zoek naar een geschikte soundbar voor een ouder echtpaar en zou graag wat tips ontvangen waar op gelet moet worden, want ik heb zelf geen enkele ervaring met soundbars.
Vragen:
Tja, wat is deftig geluid. Stel dat je echte surround zou willen, dan is het "doe alsof surround" wat je uit een soundbar krijgt. Maar als het puur is om het geluid van je tv te verbeteren, dan ga je er zeker een heleboel op vooruit met een soundbar.
In principe let je bij een soundbar op exact dezelfde dingen als bij de aankoop van een receiver of een homecinemaset.
1) hoeveel aansluitingen heb je nodig (soundbars zijn heel beperkt in de aansluitingen. Stel dat deze mensen ook een dvd-speler hebben voor hun musicals en een cd-speler voor de klassieke muziek; of bijv. een losse tv-tuner dan moet je kijken of je deze ook daadwerkelijk kunt aansluiten.)
2) hoeveel speakerkanalen wil je horen (io gewoon stereo met een extra centerkanaal voldoende? Bij hun gebruik lijkt me van wel. Voor iemand die echte surround wil, valt een soundbar af)
3) je budget
Ik ben mij bewust van het feit dat geluidservaring nogal subjectief is. De een heeft nu eenmaal andere voorkeuren dan de ander. Met deftig geluid bedoel ik dat het geen low-budget oplossing moet zijn met tegenvallend geluid. Geen blikkerig of krassend geluid van speakers die het niet trekken bijvoorbeeld.Jorgen schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:39:
Tja, wat is deftig geluid. Stel dat je echte surround zou willen, dan is het "doe alsof surround" wat je uit een soundbar krijgt. Maar als het puur is om het geluid van je tv te verbeteren, dan ga je er zeker een heleboel op vooruit met een soundbar.
Dat snap ik. Kun je met een vergelijkbaar budget beter voor een soundbar kiezen of een versterker met twee boekenplank-speakers en eventueel een subwoofer?In principe let je bij een soundbar op exact dezelfde dingen als bij de aankoop van een receiver of een homecinemaset.
Ze hebben een TV-tuner (set-op box) om te kijken en een losse DVD-speler. De TV-tuner zou rechtstreeks op de TV kunnen worden aangesloten als de soundbar het geluid van de TV krijgt, want TV kijken zonder beeld heb je toch ook niets aan.1) hoeveel aansluitingen heb je nodig (soundbars zijn heel beperkt in de aansluitingen. Stel dat deze mensen ook een dvd-speler hebben voor hun musicals en een cd-speler voor de klassieke muziek; of bijv. een losse tv-tuner dan moet je kijken of je deze ook daadwerkelijk kunt aansluiten.)
Echt surround geluid is niet nodig denk ik, want ik geloof niet dat ze vijf speakers verspreid in de woonkamer willen plaatsen. Een soundbar met pseudo-surround zou wat dat betreft goed genoeg zijn.2) hoeveel speakerkanalen wil je horen (io gewoon stereo met een extra centerkanaal voldoende? Bij hun gebruik lijkt me van wel. Voor iemand die echte surround wil, valt een soundbar af)
Stereo met een center-kanaal is denk ik ook goed genoeg. Door het center-kanaal wordt spraak en stemgeluid beter weergegeven toch?
Qua budget zit ik aan €450 tot €800 te denken. Liever iets meer lappen voor een oplossing waar ze van kunnen genieten dan een halfbakken oplossing.3) je budget
Precies dat is wat ik bedoel. Je doeleinden, je voorkeuren. Daarom zou ik ook eens gaan luisteren in een winkel, als je die mogelijkheid hebt. Of, iets bestellen en bij jezelf thuis uittesten.HyperH schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:17:
[...]
Ik ben mij bewust van het feit dat geluidservaring nogal subjectief is. De een heeft nu eenmaal andere voorkeuren dan de ander. Met deftig geluid bedoel ik dat het geen low-budget oplossing moet zijn met tegenvallend geluid. Geen blikkerig of krassend geluid van speakers die het niet trekken bijvoorbeeld.
De oplossing met een receiver (géén versterker!) is qua kwaliteit en aansluitingen bijna altijd beter, maar waarschijnlijk ook duurder dan een soundbar. Het ligt ook aan hun kennis en leercapaciteiten. Moet er zo min mogelijk ingesteld worden, of zijn ze nog zelfredzaam qua zenders kiezen, bronselectie, enz?[...]
Dat snap ik. Kun je met een vergelijkbaar budget beter voor een soundbar kiezen of een versterker met twee boekenplank-speakers en eventueel een subwoofer?
Dat moet bij de meeste soundbars inderdaad zou. Die hebben vaak maar 1 hdmi-ingang (of als je veel geluk hebt 2), waarbij die ene dan gewoon voor de tv is. Als je ook een dvd-speler op de soundbar wilt aansluiten ontkom je er dus niet aan om alles op je tv aan te sluiten. Een losse tuner én een dvd-speler én de tv ga je nooit op 1 soundbar kunnen aansluiten. Op iedere gangbare receiver kan dat wel. Daar heb je vaak minimaal 4 of 5 hdmi-aansluitingen.[...]
Ze hebben een TV-tuner (set-op box) om te kijken en een losse DVD-speler. De TV-tuner zou rechtstreeks op de TV kunnen worden aangesloten als de soundbar het geluid van de TV krijgt, want TV kijken zonder beeld heb je toch ook niets aan.
Ja klopt. Effecten van voren, maar vooral de spraak. Wat dat aangaat is de centerspeaker of het middelste kanaal van je soundbar een van de belangrijkste speakers in je setup.[...]
Echt surround geluid is niet nodig denk ik, want ik geloof niet dat ze vijf speakers verspreid in de woonkamer willen plaatsen. Een soundbar met pseudo-surround zou wat dat betreft goed genoeg zijn.
Stereo met een center-kanaal is denk ik ook goed genoeg. Door het center-kanaal wordt spraak en stemgeluid beter weergegeven toch?
Ik denk dat in hun situatie een soundbar een prima optie is, als je maar genoeg hdmi-ingangen op je televisie hebt. Dat zijn er dan dus minimaal 3 (1 voor soundbar, 1 voor tuner, 1 voor dvd-speler). Als ze heel veel muziek luisteren en dat de kwaliteit daarvan ook echt meerwaarde voor ze heeft, kijk dan bij een receiver en losse speakers. Dan ga je wel al snel tegen de max van je budget. Of je moet echt oudere apparaten kiezen. Dat kan op zich wel, maar als ze dan ineens aan je vragen of ze ook diensten als Spotify kunnen beluisteren, moet je wel op de ondersteuning letten[...]
Qua budget zit ik aan €450 tot €800 te denken. Liever iets meer lappen voor een oplossing waar ze van kunnen genieten dan een halfbakken oplossing.
Ik zit er sterk aan te denken om de LG DSN9YG aan te schaffen.
Alleen ik kan nergens een foto vinden van de aansluit mogelijkheden.
Ik heb:
1x LG TV
1x kpn decoder
1x Playstation
Wij luisteren op dit moment veel naar radiokanalen op de kpn decoder. Kan ik dan muziek luisteren zonder dat de TV aan staat? Vind het gewoon zonde van de brand uren van mijn tv.
Playstation zal altijd icm met de tv gebruikt worden.
Alleen ik kan nergens een foto vinden van de aansluit mogelijkheden.
Ik heb:
1x LG TV
1x kpn decoder
1x Playstation
Wij luisteren op dit moment veel naar radiokanalen op de kpn decoder. Kan ik dan muziek luisteren zonder dat de TV aan staat? Vind het gewoon zonde van de brand uren van mijn tv.
Playstation zal altijd icm met de tv gebruikt worden.
15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output
M'n moeder wilt een soundbar met subwoofer.. nu met blackfriday voor de deur was ik benieuwd of de LG DSN4 een goede deal is voor €99,-.
Wat wilt ze vooral doen: muziek (Al Green, GnR, Rolling Stones, Michael Jackson, Madonna), films (Actie/comedy/thriller), docu's/series.
Ze wilt max. €150,-/180,- uitgeven. Zijn er in deze prijscategorie van tussen de €100,- en de €180,- betere alternatieven dan deze LG?
Heb em laatst vergeleken met de Philips TAB6305/10 en de Samsung HW-A430 en heb het gevoel dat de LG completer is...
Wat wilt ze vooral doen: muziek (Al Green, GnR, Rolling Stones, Michael Jackson, Madonna), films (Actie/comedy/thriller), docu's/series.
Ze wilt max. €150,-/180,- uitgeven. Zijn er in deze prijscategorie van tussen de €100,- en de €180,- betere alternatieven dan deze LG?
Heb em laatst vergeleken met de Philips TAB6305/10 en de Samsung HW-A430 en heb het gevoel dat de LG completer is...
Rotterdam
Toevallig ben ik nu ook aan het kijken naar soundbars en de LG DSN9YG was ik ook tegengekomen.AMDFreak schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:10:
Ik zit er sterk aan te denken om de LG DSN9YG aan te schaffen.
[..]
Volgens mij moet radio luisteren zonder de TV aan te laten staan wel kunnen. Deze LG heeft maar 1 HDMI ingang dus dan heb je de volgende opties.
1) De KPN decoder via HDMI aansluiten op je soundbar HDMI in. Je TV aansluiten op de HDMI uit van de soundbar. Dit zou moeten werken, omdat ik had gelezen dat de soundbar een passthrough mogelijkheid heeft. Wel even dubbelchecken want ik heb er zelf geen ervaring mee.
2) De soundbar heeft S/PDIF dus als je KPN decoder kastje dat ook heeft dan zou je het met een digitaal optisch S/PDIF kabeltje kunnen aansluiten.
3) Misschien heeft je TV wel ondersteuning voor passthrough?
Bronselectie lukt nog wel maar ik ben ook wel gecharmeerd van foolproof eenvoud om te voorkomen dat ik voor helpdesk mag spelen.Jorgen schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:15:
De oplossing met een receiver (géén versterker!) is qua kwaliteit en aansluitingen bijna altijd beter, maar waarschijnlijk ook duurder dan een soundbar. Het ligt ook aan hun kennis en leercapaciteiten. Moet er zo min mogelijk ingesteld worden, of zijn ze nog zelfredzaam qua zenders kiezen, bronselectie, enz?
Als het voor mijzelf zou zijn dan had ik op zeker voor een receiver met losse speakers gekozen. Daarom vind ik het lastig om een goede soundbar uit te zoeken want ik heb daar totaal geen ervaring mee. Ik vind het lastig om in te schatten of een soundbar gaat voldoen of niet.Ik denk dat in hun situatie een soundbar een prima optie is, als je maar genoeg hdmi-ingangen op je televisie hebt. Dat zijn er dan dus minimaal 3 (1 voor soundbar, 1 voor tuner, 1 voor dvd-speler). Als ze heel veel muziek luisteren en dat de kwaliteit daarvan ook echt meerwaarde voor ze heeft, kijk dan bij een receiver en losse speakers. Dan ga je wel al snel tegen de max van je budget. Of je moet echt oudere apparaten kiezen. Dat kan op zich wel, maar als ze dan ineens aan je vragen of ze ook diensten als Spotify kunnen beluisteren, moet je wel op de ondersteuning letten
Ik heb een aantal soundbars op mijn shortlist gezet die momenteel gunstig geprijsd zijn onder het mom van black-friday deals:
De LG DSN9YG lijkt op papier een geschikte kandidaat. Qua afmetingen is hij misschien te lomp want hij is met ruim 1,2 meter wel erg breed.
Van de Sonos Beam (Gen 2) was het mij in eerste instantie niet duidelijk of er HDMI op zat, maar dat is wel het geval.
De Samsung HW-Q800A is momenteel flink afgeprijsd en lijkt veel bang for buck, maar ik lees ook dat hij vooral voor 'immersief' en bombastisch film-geluid is geoptimaliseerd. Ik weet dus niet of er ook plezierig naar een 'praat programma' of klassieke muziek op geluisterd kan worden. Heeft iemand ervaring met dit model?
De Teufel Cinedeck is een vreemde eend in de bijt. Het is niet een echte soundbar maar een 'deck'.
Wat zou de meest geschikte kandidaat zijn voor goede geluid bij klasieke muziek / musicals en duidelijke spraak voor een slechthorende?
Het zal waarschijnlijk niet lukken om ze allemaal te beluisteren dus ik hoor graag waar ik me het beste op kan focussen of dat er misschien betere alternatieven zijn die ik over het hoofd heb gezien. Budget is €450 tot €800.
De LG DSN9YG lijkt op papier een geschikte kandidaat. Qua afmetingen is hij misschien te lomp want hij is met ruim 1,2 meter wel erg breed.
Van de Sonos Beam (Gen 2) was het mij in eerste instantie niet duidelijk of er HDMI op zat, maar dat is wel het geval.
De Samsung HW-Q800A is momenteel flink afgeprijsd en lijkt veel bang for buck, maar ik lees ook dat hij vooral voor 'immersief' en bombastisch film-geluid is geoptimaliseerd. Ik weet dus niet of er ook plezierig naar een 'praat programma' of klassieke muziek op geluisterd kan worden. Heeft iemand ervaring met dit model?
De Teufel Cinedeck is een vreemde eend in de bijt. Het is niet een echte soundbar maar een 'deck'.
Wat zou de meest geschikte kandidaat zijn voor goede geluid bij klasieke muziek / musicals en duidelijke spraak voor een slechthorende?
Het zal waarschijnlijk niet lukken om ze allemaal te beluisteren dus ik hoor graag waar ik me het beste op kan focussen of dat er misschien betere alternatieven zijn die ik over het hoofd heb gezien. Budget is €450 tot €800.
Een collega wilt graag een soundbar om het geluid van zijn tv wat te verbeteren, maar wil daar niet al te veel aan uitgeven (max. €300). Nu heb ik me een paar maanden geleden in soundbars verdiept en uiteindelijk een Sonos Arc gekocht, maar heb hem aangeboden om even mee te zoeken naar een geschikte soundbar.
Ik was even rond aan het kijken, zeker nu met de black friday deals, en een aantal soundbars sprongen er wel uit.
JBL Bar 5.0 Multibeam €288
JBL Bar 2.0 €135
Bose Solo 5 €140
Bose TV Speaker €280
Bose Solo Soundbar Series II €169
Samsung HW-Q600A €270
Het is belangrijk dat dialoog goed is te verstaan in films en series, daarnaast is het hebben van google assistant een pré.
Ik heb het idee dat de JBL Bar 5.0 Multibeam wel de beste is uit deze lijst, maar weet niet of mensen ervaring hebben met deze soundbar. Daarnaast is het me ook niet echt duidelijk wat nou het verschil is tussen deze 3 Bose soundbars.
Ik was even rond aan het kijken, zeker nu met de black friday deals, en een aantal soundbars sprongen er wel uit.
JBL Bar 2.0 €135
Bose Solo 5 €140
Bose TV Speaker €280
Samsung HW-Q600A €270
Het is belangrijk dat dialoog goed is te verstaan in films en series, daarnaast is het hebben van google assistant een pré.
Ik heb het idee dat de JBL Bar 5.0 Multibeam wel de beste is uit deze lijst, maar weet niet of mensen ervaring hebben met deze soundbar. Daarnaast is het me ook niet echt duidelijk wat nou het verschil is tussen deze 3 Bose soundbars.
Ik ben op zoek naar een soundbar om het geluid van mijn tv te verbeteren. Ik kijk geen films waarin geluidseffecten een heel belangrijk onderdeel vormen, dus het is voornamelijk om stemmen etc beter te horen (zet nu zelfs vaak ondertiteling aan bij NLse series
). Muziek doe ik via mijn (2.0) luidsprekers, maar wil mijn tv niet op mijn versterker aansluiten. Verder heb ik geen slimme functies nodig.
Nu zag ik een aanbieding voorbij komen in de Black Friday: pricewatch: Samsung HW-S50A
Op papier ziet hij er prima uit maar ik kan bijna geen reviews vinden, en in dit topic is hij (als ik goed zoek?) nog niet eerder besproken. Hierdoor ben ik licht huiverig. Kennen jullie deze en zouden jullie hem aanraden?

Nu zag ik een aanbieding voorbij komen in de Black Friday: pricewatch: Samsung HW-S50A
Op papier ziet hij er prima uit maar ik kan bijna geen reviews vinden, en in dit topic is hij (als ik goed zoek?) nog niet eerder besproken. Hierdoor ben ik licht huiverig. Kennen jullie deze en zouden jullie hem aanraden?
Mijn bestaande harman kardon versterker + jbl 5.1 set is aan vervanging toe. Hiervoor wil ik graag een soundbar voor in de plaats aanschaffen alleen kom ik er niet uit welke eisen ik aan de soundbar moet stellen voor de wensen die ik heb.
Wat ik nu heb en als het kan wil blijven gebruiken:
Google home, Google chromecast, panasonic viera 42st50 (2012)
Wat ik straks van/met de soudbar wil:
De soundbar aan laten gaan wanneer de TV aan gaat (dit zou met HDMI ARC moeten kunnen)
Geluid van de soundbar laten bedienen door de TV afstandbediening. (kan dit met een oudere TV?)
Via google home de soundbar aansturen. (Hey google speel x op spotify bv.) Via bluetooth of gaat dat via wifi? Kan deze de soundbar dan ook inschakelen?
Volgens mij hoef ik voor mijn eisen geen google assistant op de soundbar te hebben, maar wat moet de soundbar minimaal hebben om deze via de google home aan te sturen?
Weet iemand hoe dit verbindingstechnisch allemaal zit?
De soundbar aan laten gaan wanneer de TV aan gaat (dit zou met HDMI ARC moeten kunnen)
Geluid van de soundbar laten bedienen door de TV afstandbediening. (kan dit met een oudere TV?)
Via google home de soundbar aansturen. (Hey google speel x op spotify bv.) Via bluetooth of gaat dat via wifi? Kan deze de soundbar dan ook inschakelen?
Volgens mij hoef ik voor mijn eisen geen google assistant op de soundbar te hebben, maar wat moet de soundbar minimaal hebben om deze via de google home aan te sturen?
Zowel het uit en aanzetten van de soundbar als het geluid bedienen gaat met HDMI-CEC. Iedere fabrikant noemt dat weer anders. Bij Panasonic zou dit Viera Link moeten heten. Ik zie dit staan op de productpagina van de fabrikant, dus dat zou mogelijk moeten zijn. Met een kleine slag om de arm, want fabrikanten willen nogal weleens de implementatie anders doen.Tpn schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:45:
Mijn bestaande harman kardon versterker + jbl 5.1 set is aan vervanging toe. Hiervoor wil ik graag een soundbar voor in de plaats aanschaffen alleen kom ik er niet uit welke eisen ik aan de soundbar moet stellen voor de wensen die ik heb.
Voor het aansturen via Google Home heb je volgens mij minimaal Google Cast nodig. Het geluid gaan dan over wifi.
Hallo allemaal, sinds augustus dit jaar ben ik in bezit van een Denon soundbar dht-s716h en de Denon subwoofer dsw-1h, omdat ik net in een verhuizing zat heb ik de subwoofer pas 2 weken aan kunnen sluiten, de soundbar klinkt alleen best al goed, maar mist wat diepte, als ik nu de subwoofer koppeld via de heos app klinkt de soundbar ineens een stuk minder open en laag zit er helemaal niet meer in, dat moet dan echt van de sub komen, maar die gaat dan erg bonken en ronken, ik ben al 2 weken met Denon aan het mailen, maar die heeft geen oplossing meer, na diverse resets en updates, ivm grote drukte gaat de communicatie helaas erg traag, maar proberen zeker mee te denken. Komt dit probleem meer voor, dat iemand weet, is dat normaal? Of zit er toch iets niet goed in de set? Wie kan mij verder helpen? De leverancier geeft aan dat ik het probleem bij Denon moet neerleggen
@danny47
Volgens mij is dat bij bijvoorbeeld de Sonos Arc normaal als je een subwoofer er op aansluit. Dan kan de soundbar z'n hele speaker unit gebruiken voor het midden en hoog en de subwoofer het laag laten doen. Wellicht heeft de Denon hetzelfde, maar waarom Denon je dit dan niet verteld in de mail, snap ik ook niet.
Volgens mij is dat bij bijvoorbeeld de Sonos Arc normaal als je een subwoofer er op aansluit. Dan kan de soundbar z'n hele speaker unit gebruiken voor het midden en hoog en de subwoofer het laag laten doen. Wellicht heeft de Denon hetzelfde, maar waarom Denon je dit dan niet verteld in de mail, snap ik ook niet.
Bedankt voor je reactie , het zou wel jammer zijn dat het zo hoort, want het klinkt nu voor geen meter, de sub staat of zo zacht dat je het niet hoort of het dreunt, maar nooit mooi aanvullend, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn voor zo'n duur set
Staat je sub gewoon niet op een verkeerde plek? Ik zou is experimenteren met andere plekken.danny47 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:12:
Bedankt voor je reactie , het zou wel jammer zijn dat het zo hoort, want het klinkt nu voor geen meter, de sub staat of zo zacht dat je het niet hoort of het dreunt, maar nooit mooi aanvullend, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn voor zo'n duur set
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik overweeg een HK enchant 1300 met sub aan te schaffen.
Ik heb echter al een Citation 300 met Google assistent staan. Is dit te koppelen voor muziek streamen? of zet
ik nu de Citation 300 buitenspel?
In dat geval kan ik wellicht beter een Citation mulibeam + sub aanschaffen.
Dank voor de feedback.
Ik heb echter al een Citation 300 met Google assistent staan. Is dit te koppelen voor muziek streamen? of zet
ik nu de Citation 300 buitenspel?
In dat geval kan ik wellicht beter een Citation mulibeam + sub aanschaffen.
Dank voor de feedback.
Ik heb een vergelijkbaar dillemma, ik wil een niet al te dure soundbar, maar wel een die een beetje fatsoenlijk klinkt..Simone96 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:04:
Een collega wilt graag een soundbar om het geluid van zijn tv wat te verbeteren, maar wil daar niet al te veel aan uitgeven (max. €300). Nu heb ik me een paar maanden geleden in soundbars verdiept en uiteindelijk een Sonos Arc gekocht, maar heb hem aangeboden om even mee te zoeken naar een geschikte soundbar.
JBL Bar 2.0 €135
Bose Solo 5 €140
Bose TV Speaker €280
Samsung HW-Q600A €270
Mijn shortlist is:
-JBL Bar 5.0 Compact Sound Bar with Dolby Atmos - Black £249 https://www.currys.co.uk/...s-black-10221777-pdt.html
-SAMSUNG HW-S50A/XU 3.0 All-in-One Sound Bar with DTS Virtual:X - Deep Grey £149 https://www.currys.co.uk/...ep-grey-10224971-pdt.html
-PHILIPS TAB8805/10 3.1 Wireless Sound Bar with Dolby Atmos £299 https://www.currys.co.uk/...y-atmos-10222506-pdt.html
Als ik op de currys site de compare feature gebruikt komt de JBL er als beste uit denk ik.. maar geluidskwaliteit staat niks over.. dus dat is lastig in te schatten..
Wat ik ook niet zo goed snap is het 2.0, 2.1, 5.0 verhaal met virtuale dolby/dts etc.. uiteindelijk zijn het bars dus niet echte surround sound systemen met meerdere speakers.. dus wat geeft het beste resultaat?? ik zie door de bomen het bos niet meer zo..
gebruik: films, TV, muziek (via alexa/spotify)..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik was heel erg benieuwd of iemand een vergelijking kan maken met de Teufel Cinebar 11 , en dan in de set met subwoover en surround Effect speakers.
Ik zoek zoiets voor mijn 2e TV in mijn woonkeuken van 30m2, voornamelijk voor journaal kijken en muziek afspelen.
Mij nkennis laat mij even in de steek om een prijs/kwaliteit vergelijking te maken.
https://teufelaudio.nl/cinebar-11-surround-41-set-106146000
De set is nu in de aanbieding voor €699, -
Ik zoek zoiets voor mijn 2e TV in mijn woonkeuken van 30m2, voornamelijk voor journaal kijken en muziek afspelen.
Mij nkennis laat mij even in de steek om een prijs/kwaliteit vergelijking te maken.
Gisteren de LG DSN8YG + LG SPK8 besteld bij Coolblue, leuke deal wel, ben erg benieuwd naar deze set. Lijkt me gaaf met 2 boxen achter de bank.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Heb dezelfde combi al een tijd. Ik ben er wel tevreden over. 454 euro is een mooi prijsje.Mars18 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:25:
Gisteren de LG DSN8YG + LG SPK8 besteld bij Coolblue, leuke deal wel, ben erg benieuwd naar deze set. Lijkt me gaaf met 2 boxen achter de bank.
[Voor 4% gewijzigd door LAPJENL70 op 25-11-2021 13:46]
Hier al 1,5 jaar de SLY8G en SPK8 en ben er uiterst tevreden over. Je zal er denk ik geen spijt van krijgen.Mars18 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:25:
Ik ben nogal een noob met geluidsinstallaties. Met de huidige aanbiedingen vind ik het interessant om een soundbar aan te schaffen, ook omdat het geluid van mijn TV soms wat kuren heeft. Maar ik heb meerdere dingen die erop aangesloten moeten worden, TV, Ziggo box, Nintendo Switch en PS5. Mijn ouders hebben een Sonos waarop de Ziggo box direct staat aangesloten, dit betekent ook dat andere dingen die je bij hun op de tv aansluit geen geluid hebben, alles moet via die Box. Heb je ook Soundbars die je bijvoorbeeld in de TV aansluit zodat alles wat daarop aangesloten is ook gewoon goed geluid heeft via de soundbar of moet je daar weer een soort aparte constructie voor maken?
Hoe het bij je ouders is aangesloten maakt je beeld vertekend, dat is namelijk niet de manier waarop het bedacht is. Alle bronnen naar de sound bar kan mits deze afdoende HDMI ingangen hebben. Is veelal niet, het idee van aansluiten is dan ook anders: Veel sound bars hebben slechts één HDMI ARC of eARC poort. Die poort sluit je aan op de gelijke poort van de TV. Op die manier gaat al het geluid van interne apps op de TV maar ook bronnen die aan zijn gesloten op de TV naar de sound bar. HDMI (e)ARC is de opvolger van wat vroeger S/PDIF Out was op TV's. Let wel dat voor deze constructie de TV dus altijd aan moet staan. Mogelijk hebben je ouders Ziggo direct op Sonos zodat met radio de TV niet aan hoeft te staan? Of de TV is zo oud dat er nog geen HDMI ARC aanwezig is? Ook ben je beperkt tot wat de TV door kan geven. Zo doen in de huidige markt alleen Philips en Sony nog DTS doorgeven, andere merken blijven hangen op Dolby Digital. Of dat erg is hangt van je bronnen af. DTS vind je eigenlijk alleen nog op fysieke media, streaming is Dolby Digital (Plus).wuzzy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:38:
Ik ben nogal een noob met geluidsinstallaties. Met de huidige aanbiedingen vind ik het interessant om een soundbar aan te schaffen, ook omdat het geluid van mijn TV soms wat kuren heeft. Maar ik heb meerdere dingen die erop aangesloten moeten worden, TV, Ziggo box, Nintendo Switch en PS5. Mijn ouders hebben een Sonos waarop de Ziggo box direct staat aangesloten, dit betekent ook dat andere dingen die je bij hun op de tv aansluit geen geluid hebben, alles moet via die Box. Heb je ook Soundbars die je bijvoorbeeld in de TV aansluit zodat alles wat daarop aangesloten is ook gewoon goed geluid heeft via de soundbar of moet je daar weer een soort aparte constructie voor maken?
Mocht je TV HDMI ARC hebben en de sound bar HDMI eARC (of andersom), de laagste versie is leidend.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Bedankt voor je heldere uitleg! Mijn TV heeft inderdaad een HDMI ARC poort waar ik hem mee aan zou kunnen sluiten. Wat betreft m'n ouders zou het inderdaad goed kunnen dat ze dat hebben gedaan vanwege de radio zonder beeld.FeaR schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:56:
[...]
Hoe het bij je ouders is aangesloten maakt je beeld vertekend, dat is namelijk niet de manier waarop het bedacht is. Alle bronnen naar de sound bar kan mits deze afdoende HDMI ingangen hebben. Is veelal niet, het idee van aansluiten is dan ook anders: Veel sound bars hebben slechts één HDMI ARC of eARC poort. Die poort sluit je aan op de gelijke poort van de TV. Op die manier gaat al het geluid van interne apps op de TV maar ook bronnen die aan zijn gesloten op de TV naar de sound bar. HDMI (e)ARC is de opvolger van wat vroeger S/PDIF Out was op TV's. Let wel dat voor deze constructie de TV dus altijd aan moet staan. Mogelijk hebben je ouders Ziggo direct op Sonos zodat met radio de TV niet aan hoeft te staan? Of de TV is zo oud dat er nog geen HDMI ARC aanwezig is? Ook ben je beperkt tot wat de TV door kan geven. Zo doen in de huidige markt alleen Philips en Sony nog DTS doorgeven, andere merken blijven hangen op Dolby Digital. Of dat erg is hangt van je bronnen af. DTS vind je eigenlijk alleen nog op fysieke media, streaming is Dolby Digital (Plus).
Mocht je TV HDMI ARC hebben en de sound bar HDMI eARC (of andersom), de laagste versie is leidend.
Toch nog een vraag over het aansluiten van de DVD-speler. Die wordt ook gebruikt om muziek te luisteren. Moet de TV dan altijd aanstaan om een muziek CD te kunnen luisteren?Jorgen schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:15:
Dat moet bij de meeste soundbars inderdaad zou. Die hebben vaak maar 1 hdmi-ingang (of als je veel geluk hebt 2), waarbij die ene dan gewoon voor de tv is. Als je ook een dvd-speler op de soundbar wilt aansluiten ontkom je er dus niet aan om alles op je tv aan te sluiten. Een losse tuner én een dvd-speler én de tv ga je nooit op 1 soundbar kunnen aansluiten. Op iedere gangbare receiver kan dat wel. Daar heb je vaak minimaal 4 of 5 hdmi-aansluitingen.
De Samsung HW-Q800A heeft wél een HDMI ingang.
Zou de DVD-speler dan beter op de HDMI van de soundbar kunnen worden aangesloten en de TV op de HDMI-out van de soundbar?
Werkt de integratie met de TV afstandsbediening nog goed?
Oh nee, de ingang is natuurlijk juist voor de TV. Ik snap het niet meer.

[Voor 3% gewijzigd door HyperH op 26-11-2021 12:36]
Alle bronnen aan de TV en Sound Bar via HDMI (e)ARC aangesloten? Dan moet de TV inderdaad altijd aan staan. Al zijn er TV's die het scherm uit kunnen schakelen met alleen audio behoudendeHyperH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:24:
[...]
Toch nog een vraag over het aansluiten van de DVD-speler. Die wordt ook gebruikt om muziek te luisteren. Moet de TV dan altijd aanstaan om een muziek CD te kunnen luisteren?
Ik gok dat het zal werken. HDMI is veelal één gehele keten, mogelijk dat de sound bar een actief apparaat op de HDMI Out verwacht maar dat hoeft zeker niet.De Samsung HW-Q800A heeft wél een HDMI ingang.
Zou de DVD-speler dan beter op de HDMI van de soundbar kunnen worden aangesloten en de TV op de HDMI-out van de soundbar?
Werkt de integratie met de TV afstandsbediening nog goed?
HDMI CEC vanuit de TV zal niet meer werken omdat in deze de TV uit staat. Remote van de Sound bar of DVD speler wordt dan leidend (mits het werkt, CEC is niet zaligmakend).
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dank voor je hulp @FeaR, we ga bij een soundbar van mijn zwager proberen voor we iets kopen wat niet gaat werken. Het zou zuur zijn om de schoonouder blij te maken met een dooie mus.
Goedenavond. Vraagje over mijn net nieuwe soundbar.
LG DSN9YG. Ook heb ik er een LG 55C16LA TV bij staan.
Als ik vanaf mij pc de ingebouwde chromecast wil gebruiken, dan start ik bv in mijn browser Youtube op, zet een muziekje aan en cast dan naar het apparaat. Werkt prima.Apparaat is gelijk te zine, de TV trouwens niet, wat ik op zich al raar vind.
Als ik dan op mijn iphone youtube opstart, en probeer te casten, dan zie ik dus ineens WEL de TV, maar niet de Soundbar. Die wordt dus gewoon niet zichtbaar.
Nu heb ik verschillende andere apps geprobeerd, en zo ongeveer allemaal laten ze wat anders zien.
Blijkbaar is dit dus per app geregeld of zo? Kan het dus zo zijn, dat de YouRube app, op een iphone, geen casten naar de soundbar toe laat via wifi? Als ik hem namelijk op BT zet, dan is de soundbar ineens wel zichtbaar?
In Netflix, zijn ze beide niet zichtbaar, maar moet ik een losse chromecast in mijn tv hangen, en die is wel weer gelijk te zien dan en beschikbaar om te casten.
Iemand meer ervaring daar mee, en kan iemand mijn verhaal bevestigen?
Als ik vanaf mij pc de ingebouwde chromecast wil gebruiken, dan start ik bv in mijn browser Youtube op, zet een muziekje aan en cast dan naar het apparaat. Werkt prima.Apparaat is gelijk te zine, de TV trouwens niet, wat ik op zich al raar vind.
Als ik dan op mijn iphone youtube opstart, en probeer te casten, dan zie ik dus ineens WEL de TV, maar niet de Soundbar. Die wordt dus gewoon niet zichtbaar.
Nu heb ik verschillende andere apps geprobeerd, en zo ongeveer allemaal laten ze wat anders zien.
Blijkbaar is dit dus per app geregeld of zo? Kan het dus zo zijn, dat de YouRube app, op een iphone, geen casten naar de soundbar toe laat via wifi? Als ik hem namelijk op BT zet, dan is de soundbar ineens wel zichtbaar?
In Netflix, zijn ze beide niet zichtbaar, maar moet ik een losse chromecast in mijn tv hangen, en die is wel weer gelijk te zien dan en beschikbaar om te casten.
Als ik even hardop denk:taz10 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:38:
Ik was heel erg benieuwd of iemand een vergelijking kan maken met de Teufel Cinebar 11 , en dan in de set met subwoover en surround Effect speakers.
- gebruik de tv speakers als je het journaal kijkt;
- koop een DAB+ radio met BT / Spotify Connect / ... voor muziek.
LOL , das wel een hele andere optie, nee , de TV. Speakers is echt flut.Gadget Freak schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:47:
[...]
Als ik even hardop denk:
- gebruik de tv speakers als je het journaal kijkt;
- koop een DAB+ radio met BT / Spotify Connect / ... voor muziek.
Inmiddels al mijzelf aardig ingelezen, advies gevraagd en gekregen bij oa Hifi Klubben.
Ik heb nu de keuze laten vallen op de Sonos Beam 2e gen, met 2x de One SL als surround speakers, en om muziek in combinatie met de soundbar te streamen. Of 2x de Denon home 150 met de Denon 550 soundbar,
Ik hen hem zojuist ook besteld. Hopelijk gaat het aasluiten goed en is het geluid prima.LAPJENL70 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:43:
[...]
Heb dezelfde combi al een tijd. Ik ben er wel tevreden over. 454 euro is een mooi prijsje.
Hoe bevalt hij bij jou?
Hij bevalt mij prima. Heb nooit problemen gehad en het geluid is voor mijn standaarden ook ok.brtkpr schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:58:
[...]
Ik hen hem zojuist ook besteld. Hopelijk gaat het aasluiten goed en is het geluid prima.
Hoe bevalt hij bij jou?
dit ligt denk ik aan je WiFi netwerk. Het google cast protocol maakt gebruik van een vorm van multicast. Dat wordt vaak door een instelling in je wifi router "geblokkeerd". Sommige WiFI routers zijn hier ook niet helemaal goed in om dit correct te verwerken. Zie o.a. deze link voor instelling dat heet AP/Client Isolation https://support.google.com/chromecast/answer/3213084?hl=nlActualFantasy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:33:
Goedenavond. Vraagje over mijn net nieuwe soundbar.
Daarnaast kan een instelling als "artime fairness" ook problemen geven. Als je dit allemaal uitzet zul je zien dat casten veel stabieler werkt.
[Voor 5% gewijzigd door basix op 29-11-2021 12:20]
Ik heb de LG DSP9YA van het weekend besteld voor 650-100 cashback = 550 euro. Ik ben ook erg benieuwd hoe de set in mijn woonkamer klinkt! Ik moet alleen mijn OLED LG55C9 verhogen met een MDF plaat van 25mm omdat de tv te laag op zijn voet staat en niet aan de muur wilt bevestigen.
Hopelijk begin komende week binnen.
Hopelijk begin komende week binnen.
Ik zit te zoeken in de modem van Ziggo maar kan dit soort instellingen niet vinden, waar zou dit moeten staan?basix schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:17:
[...]
dit ligt denk ik aan je WiFi netwerk. Het google cast protocol maakt gebruik van een vorm van multicast. Dat wordt vaak door een instelling in je wifi router "geblokkeerd". Sommige WiFI routers zijn hier ook niet helemaal goed in om dit correct te verwerken. Zie o.a. deze link voor instelling dat heet AP/Client Isolation https://support.google.com/chromecast/answer/3213084?hl=nl
Daarnaast kan een instelling als "artime fairness" ook problemen geven. Als je dit allemaal uitzet zul je zien dat casten veel stabieler werkt.
Verder, gisteravond had ik de Multibeam + TV eindelijk zo ver dat die op mijn commands reageerde maar vanochtend werkte het al niet meer. Zou het misschien te maken hebben met de wifi kanaaloptimalisatie, hierdoor pakt de wifi dus elke keer een ander kanaal?
En, hoe bevalt hij? (Films / muziek)Mars18 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:25:
Ik bewaar hem voor het nieuwe huis, rond 20 december kom ik er op terug

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Toch uiteindelijk gekozen voor de Sonos beam 2e gen, incl 2x de Sonos One SL , heerlijk radio streamen in onze 30m2 woonkeuken, of goed geluid met 2 surround speakers. Super te regelen met de Sonos app, ook heel eenvoudig als de TV aanstaat toch muziek streamen via de speakers en de beam.taz10 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:41:
[...]
LOL , das wel een hele andere optie, nee , de TV. Speakers is echt flut.
Inmiddels al mijzelf aardig ingelezen, advies gevraagd en gekregen bij oa Hifi Klubben.
Ik heb nu de keuze laten vallen op de Sonos Beam 2e gen, met 2x de One SL als surround speakers, en om muziek in combinatie met de soundbar te streamen. Of 2x de Denon home 150 met de Denon 550 soundbar,
Had niet gedacht dat ik ooit nog Sonos zou aanschaffen.
Deal kunnen maken bij Platte TV. De Beam 2e gen + 2x One SL en Sanus muurbeugels voor €900
[Voor 29% gewijzigd door taz10 op 07-12-2021 19:53]
Ik zit sinds kort met een issue waar ik maar niet uit kom.
Mijn LG DSN8YG soundbar is met e-arc verbonden met mijn Sony x95j. Alles staat goed ingesteld vanuit de uitgang (e-arc op auto, dolby digital plus uitvoer, bravia sync, cec enz.)
Nu werkt vaak de soundbar prima, maar wanneer ik zo af en toe de tv aan zet, gaat soundbar aan,maar er komt geen geluid uit.
In de soundbar zelf lijkt alles prima te staan zoals onnodige zaken als energie of settings.
Enige oplossing is dan de soundbar stroomloos te maken daarna werkt t weet feilloos.
Ene keer is dit een week, andere keer om de dag.
Ik zou niet weten waar dit nu aan kan liggen.
Mijn LG DSN8YG soundbar is met e-arc verbonden met mijn Sony x95j. Alles staat goed ingesteld vanuit de uitgang (e-arc op auto, dolby digital plus uitvoer, bravia sync, cec enz.)
Nu werkt vaak de soundbar prima, maar wanneer ik zo af en toe de tv aan zet, gaat soundbar aan,maar er komt geen geluid uit.
In de soundbar zelf lijkt alles prima te staan zoals onnodige zaken als energie of settings.
Enige oplossing is dan de soundbar stroomloos te maken daarna werkt t weet feilloos.
Ene keer is dit een week, andere keer om de dag.
Ik zou niet weten waar dit nu aan kan liggen.
Philips Fidelio B97 gekocht voor 799 via ING rente punten winkel.
Had eerder al de JBL BAR 9.1 gehad (nu ook in ING rente punten winkel voor 584), maar miste opties om sound (levels) aan te passen, waardoor het geluid me niet zo goed beviel.
Hoop dat dat met de Philips Fidelio B97 beter is en ik niet tegen de issues aanloop die op internet staan.
De detachable wireless rears met ingebouwde accu is voor mij belangrijk. Maar heb ook gekeken naar de Samsung 950 met vaste rears, maar ook daar waren toch veel mensen minder tevreden, terwijl deze toch ook best wat kost.
Als iemand nog andere alternatieven weet, of ervaringen kan/wil delen over de B97 dan graag 😄
Had eerder al de JBL BAR 9.1 gehad (nu ook in ING rente punten winkel voor 584), maar miste opties om sound (levels) aan te passen, waardoor het geluid me niet zo goed beviel.
Hoop dat dat met de Philips Fidelio B97 beter is en ik niet tegen de issues aanloop die op internet staan.
De detachable wireless rears met ingebouwde accu is voor mij belangrijk. Maar heb ook gekeken naar de Samsung 950 met vaste rears, maar ook daar waren toch veel mensen minder tevreden, terwijl deze toch ook best wat kost.
Als iemand nog andere alternatieven weet, of ervaringen kan/wil delen over de B97 dan graag 😄
Blijkbaar een sport in NL om die jbl bar 9.1 te koop te zettenpunisher007 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:44:
Philips Fidelio B97 gekocht voor 799 via ING rente punten winkel.
Staat vol op marktplaats.
Ik heb zelf ook de jbl en utierst tevreden over.
Vriend van me heeft via marktplaats ook een jbl gekocht, ook die is tevreden.
Andere vriend wil nu ook de jbl

Snap niet dat die in NL zo vaak op tweedehands gezet worden
Dat doet men natuurlijk omdat men probeert hem goedkoop te kopen met ING rente punten en hem dan met winst te verkopen 😄