Woord vooraf: zoals alle soundbars, is een soundbar vooral geschikt voor om het geluid te verbeteren en voor het gemak. Wil je echt hifi-geluid, dan ontkom je niet aan aan gewone losse luidsprekers van een goed merk met een losse versterker. Maar ook onder de soundbars zitten slechte en goede bars. Ik heb in huis zowel dus de Beousound Stage als ook andere speakers (Dali, Dynaudio), dus ik kan goed vergelijken.
De Beosound Stage is een 3.1 soundbar die standalone functioneert. Je kan dus geen achterspeakers installeren of nog een extra subwoofer aansluiten. Overigens vindt ik een extra subwoofer niet nodig, er zit genoeg bas in, althans voor mijn gebruik. Het gemak van de Stage is enorm (voor mijn familie dan he

): tv aanzetten en klaar.
Ik heb destijds mijn 1e indrukken hier opgeschreven:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63281412
Grootste pluspunt voor mij nog steeds geldend: de centerspeaker is echt heel goed. Stemmen zijn altijd luid en duidelijk.
De instellingen zijn wat verwarrend in de app en soms zie je wat over het hoofd. B&O heeft een aantal Soundmodi "voorgeprogrammeerd" zoals Music, Movie, None etc. Het kleurbeeld verschuift wat.
Ik heb de instelling NONE gekozen en speel daarin wat met de instellingen. NONE wil zeggen dat het geluid niet gekleurd is (pure). Maar daarin kan je wel zelf weer wat aanpassen als je bijvoorbeeld standaard wat meer bass wil.
NONE :
Interessant is als op NONE (of andere modi) drukt, er een geluidskleurmenu tevoorschijn komt. Je kan het rondje verschuiven:
Ook kan je kiezen voor
UPMIXEN
VIRTUALISEREN
INHOUDSVERWERKING
UPMIX : bij stereo input van bijv. tv, gaat de Stage de centerspeaker erbij mixen. Het geluid komt ook (extra) uit het midden wat je voornamelijk merkt bij stemmen die duidelijker worden. Wel vind ik bij muziek gewoon stereo veel mooier. Ik heb de functie gewoon uit staan.
Opmerking: sommige Nederlandse tv zenders bieden geen gewoon stereo aan maar DD3.1 , die verkloten zelf al het stereo signaal. Je kan dat omzeilen door het tv pcm output te laten weergeven, maar dat is omslachtig en waarschijnlijk wordt op andere zenders het (wel) echte DD5.1 geluid als PCM stereo weergegeven.
Deze 3.1 upmix van de zenders is ook de reden dat dit geluid wat zachter klinkt dan het originele 2.0 stereo geluid via PCM. Dit is dus geen fout van de Beosound Stage, maar een keuze van de zender! De Stage verwerkt alleen gewoon wat er aangeboden wordt.
VIRTUALISEREN : Stuurt extra geluid via links-rechts speakers de "hoogte in" . Dit zou je het Dolby Atmos effect kunnen noemen. Bij normaal geluid (stereo, DD 3.1 of DD 5.1) hoor ik niet veel verschil en ik heb het uit staan,
Maar: er wordt beweert dat het toch aan moet staan voor Dolby Atmos verwerking. Ik zal dat van het weekend - als ik er aan toe kom- , eens gaan testen met een Netflix film.
INHOUDSVERWERKING : dat is de nacht-stand waarbij de pieken afgevlakt worden.
Dit en meer kan je hier nalezen in het lekker verstopt uitlegje van B&O :
https://support.bang-oluf...des-of-my-Beosound-Stage-
Onder hoofdstukje geluidsinstellingen kun je ook nog kiezen tussen positie tafel of plank Dat maakt iets uit hoe ze het geluid via de buitenspeakers sturen. Je kan de Stage dus zowel plat liggend als tegen de muur positioneren. Het verschil is soms wat moeilijk te duiden en maakt in mijn opstelling niks uit.
Wel zie je dat ik loudness heb aangezet

, voor mijn eigen fun: bij wat lagere volumes heb je wat extra bass etc.
Loudness:
Een ander interessant puntje is de optie lipsynchronisatie.
Dat zit onder bronnen dat je via productinstellingen moet vinden :
Klik hierna op bronnen en dan kom je in het volgende menu:
In mijn geval kies je dan Sony TV en onder dit submenu kan je eventueel de lipsynchronisatie aanpassen door de slider te bewegen (ja dat vlakje is een slider..):
:fill(white):strip_exif()/f/image/CXdzMs6rA3KRQse43xWAkTKF.png?f=user_large)
Dit kan je instellen voor elke aparte bron.
Verder moet je gewoon spelen met het geluid wat je het beste bevalt. Ik zou wel aanraden om een goede bron te pakken (MTV muziekzender en Netflix) en niet een vage tv zender of Nederland 1. Je merkt met deze soundbar wel dat onderling tussen de zenders en/of uitzendingen de geluidskwaliteit verschilt. Niet alles zal perfect klinken maar dat is dan puur de bron die zo aangeboden wordt.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120