CJ! schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:27:
Momenteel twijfel ik over het aanschaffen van de JBL bar 5.1.
Ik heb eerder in de winkel al de Denon Heos HomeCinema beluisterd. Bij dit systeem was ik erg te spreken over de geluidskwaliteit en de warmte van het geluid.
Deze week viel echter mijn oog op de JBL bar 5.1. De functionaliteit van dit systeem spreekt mij erg aan (o.a. draadloze surround speakers). Op internet lees ik echter verschillende recensies dat de midden tonen ontbreken en de geluidskwaliteit erg tegenvalt. Zijn er hier gebruikers die dit kunnen bevestigen of ontkennen?
Helaas ben ik deze week niet in de gelegenheid om zelf in de winkel te gaan luisteren. Echter zijn beide producten komende dagen erg scherp geprijsd tijdens de btw actie en vind ik het zonde daar geen gebruik van te maken.
Bij Heos koop je niet alleen een bar maar koop je een systeem, net als bij Sonos. Koop je Heos alleen voor de soundbar, dan zou ik echt ook andere merken overwegen. Koop je het omdat je ook speakers wil in je keuken, badkamer, studeerkamer, toilet, whatever dan is het kiezen tussen Sonos en Heos.
Ik heb een haat liefde verhouding met mijn Heos setup. Ik heb de Heos Bar en de losse Heos Sub, dan een Heos 5 in de keuken en 2 x Heos 1 in de eetkamer. Die laatste 2 hebben allebei battery-pack en kan ik er dus makkelijk bijpakken als ik een film ga kijken als rear speakers (wil die niet continu in m'n woonkamer hebben staan, lelijk...). Dit werkt over het algemeen top, maar toch heb ik heel af en toe nog dat ineens de bar weigert het beeld door te geven van de chromecast (dit is opgelost met een snelle herstart van de bar of wisselen van HDMI naar TuneIn/Spotify en weer terug) en dat soort problemen. Afhankelijk van m'n humeur op dat moment kan ik me daar vrij hard aan ergeren ;-)
Overigens is de app van Heos gewoon RUK. Het is dat je hem niet de hele dag nodig hebt (geluid regelt Spotify via Connect of regel je via de AB van de TV), maar toch minimaal 1 op de 5 keer crashed hij gelijk bij het openen etc. Ik snap niet dat ze dat niet onder controle weten te krijgen.
Vergelijkend met Sonos zou ik ook nu toch nog voor Heos kiezen. Doordat je het ook op een aantal Denon versterkers kunt krijgen, en doordat de soundbar gewoon een stuk beter product is zonder de outdated aansluitingen van Sonos waarbij een groot deel van de mensen denkt een 5.1 bar te hebben maar 2.1 zit te luisteren omdat hun TV het niet goed kan doorsturen bijv.
De app van Sonos is nog steeds beter en ik heb op langere termijn ook meer vertrouwen in Sonos als het aankomt op ondersteuning en doorontwikkeling van hun platform. Ben over het algemeen tevreden over Heos maar als Sonos een vergelijkbaar aanbod had voor de Bar dan had ik er toch niet op uitgekomen ;-)
[
Voor 13% gewijzigd door
Sander op 25-01-2018 15:56
]