Pepper92 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:29:
Ik heb de HW-K950 ook in sterke overweging. Lees echter her en der dat de gewone surround (5.1) minder goed klinkt? Ik kijk vrijwel sources met 5.1 (m.n. Netflix). Kan ik in dat geval beter verder zoeken?
Tja dat is een lastige. Ik denk dat je em toch gewoon kan aanschaffen, want de setup met twee rear speakers is lastig te verslaan door alleen een soundbar; althans dat was voor mij het doorslaggevende argument.
5.1 is zeker niet slecht, maar je merkt wel hoezeer Atmos beter is. Dan komen de rears veel meer tot leven, ook de 'niet-hoogtespeakers'. Als je dat hoort, dan denk je wel van: goh, waarom kan die 'levendigheid' ook niet wat meer bij 5.1.
Ik denk dat je de rears bij 5.1 moet zien als wat subtieler. Bij Netflix merk je dat bepaalde specifieke geluiden juist heel erg door de rears woren benadrukt, zoals bijvoorbeeld de muziek die soms in Better Call Saul: dat komt ineens heel duidelijk uit de rears. Of een vanuit de zijkant in het beeld rijdende auto. Of in Stranger Things als die twee (Jonathan en dat meisje) met een pistool target practise doen op van die ijzeren cans. Als hij steeds mis schiet hoor je die kogel ergens in het zand ploffen, althans, het geluid dat daarmee gepaard gaat, is ineens heel duidelijk uit de rears. Overigens vind ik ze al wel stukje beter bij bijv de Bluray van Interstellar; dat is volgens mij was DTS 5.1, omdat ik de bitstream op unprocessed had staan.
Kortom, het is niet slecht, maar je moet er niet de kwaliteit van dedicated 5.1 setup van verwachten.
Idanue schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:17:
Ik sta op het punt om een SAMSUNG HW-K950 te kopen maar nu lees ik veel berichten over "hissing" rear speakers maar ik kan niet vinden of dat nu bij alle speakers is of gewoon incidenteel.
Iemand hier met een K950 die even op 30cm afstand van de speaker wil luisteren bij DD/DTS geluid?

Ik heb daar persoonlijk geen last van, maar als je zo leest zijn er ook mensen die dat inderdaad wel hebben. Dat is echt een beetje hit or miss, zo lijkt het.
[
Voor 14% gewijzigd door
Koekiemonsterr op 30-10-2017 13:48
]