teacup schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:45:
Nou Edddd, ik ga het proberen:
[...]
Me dunkt, dat de directie het überhaupt uitspreekt dat ze overweegt mogelijk te stoppen met de productie van eigen toestellen is op zich al een sterk signaal, dat als beleidsvoornemen (van het in overweging nemen van de mogelijkheid) kan worden bestempeld. Dat is behoorlijk verregaand. Ik vind het van scherpte getuigen dat de schrijver dit punt aanstipt. Alleen al om deze reden is de reactie een +1. Zou de directie voor de volle 100% achter het Blackberry 10 platform gaan staan, dan zou er geen onvertogen woord zijn gevallen. Nu ze dit wel doet lees ik dit als een voorstadium dat de directie zijn onderneming geestelijk voorbereid op het vertrek van de hardware tak, m.a.w. ze wil niet eens dat het een succes wordt (mijn ongefundeerde vermoeden). Ze hebben er geen zin meer in, licentiebouw mag ook.
Het tweede gedeelte is inderdaad een mening. Die mag. Zou een nul kunnen zijn. Op zich zou ik ook voor die tweede zin een +1 overwegen als hij erbij had gezegd dat dit vanuit de optiek van aandeelhouders zal worden gedacht. Maar al met al is de +1 voor de reactie wat mij betreft gewoon verdiend, zou ik ook gegeven hebben. Met wat extra toelichting had het zelfs een +2 kunnen wezen, want ik denk dat de frase van "overwegen om te stoppen met" het stukje met de grootste nieuwswaarde in het artikel is, dat bijkans het hele platform BlackBerry 10 platform onderuit haalt.
Beleidsvoornemen? Wat je zegt is puur speculatief. Mogelijk heb je gelijk, alleen kan dat verschillende kanten op. Het hoeft niet zo te zijn dat ze zelf geen toestellen meer ontwikkelen, mogelijk dat andere partners worden gezocht om ook BB10 toestellen uit te brengen. Hetgeen enkel als positief kan worden opgevat. Daar kan geen aandeelhouder rouwig om zijn. Evenmin zullen aandeelhouders rouwig zijn om het feit dat de hardware divisie wordt afgestoten, wanneer Blackberry hier sterker door wordt. Maar naast alle mogelijke scenario's is de essentie dat het management aangeeft de verschillende mogelijkheden te overwegen en hier redelijk open in te communiceren. Dat is een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van de passieve oude-mannen-in-een-ivoren-toren-cultuur van amper enkele jaren terug. En ze geven er bij aan dat ze in de luxe situatie zitten dat het geen 'moetje' is, aangezien ze voldoende geld in kas hebben. Dat ze niet meer dan 100% achter BB10 staan, kun je hier enkel uit concluderen met de nodige fantasie. Ik bezit momenteel geen aandelen van RIM, ware dat wel zo dan zou ik niets negatiefs herkennen in dit bericht. Integendeel. (waarbij ik vele jaren intensief de markt- en ontwikkelingen heb gevolgd en actief handelde en portefeuilles beheerde).
Logisch dat ze de organisatie en de markt voorbereiden op het afscheid nemen, simpelweg omdat dit één van de mogelijke scenario's is. Sterker, in elk vergelijkbaar bedrijf zal een dergelijke overweging continu op de agenda staan. Natuurlijk in relatie tot een langetermijn visie, maar ook deze wordt regelmatig onder de loep genomen en bijgestuurd.
Imho is er niets
vreemds negatiefs aan deze overweging van Blackberry, noch aan het feit dat wordt aangegeven dat er geen overhaaste beslissingen nodig zijn.
Vanuit deze perceptie kom ik op een 0. Niet vanuit mijn mening geredeneerd, maar puur vanuit interpretatie van het artikel, dan wel de boodschap van Blackberry.
Edit 1:
@tweaker 2010
Hopelijk geeft deze uiteenzetting voldoende duidelijkheid over mijn moderatie. Zoals eerder aangegeven, met wat onderbouwing was je reactie simpelweg beter geweest naar mijn idee. Nu vond ik het wat kort door de bocht en niet aansluiten bij hetgeen ik in het artikel las (en dus zoals ik het interpreteer). Naar mijn idee mist deze reactie aansluiting op de werkelijke boodschap.
Edit 2:
Koersverloop RIM:
http://www.iex.nl/Aandeel...4/Research-In-Motion.aspx
tip: onder de grafiek kun je kiezen voor onder meer maand- en weekweergave.
[
Voor 6% gewijzigd door
Edddd op 21-01-2013 22:27
]