racoon schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:04:
Vraagje voor de experts, ik heb nu een 17 inch windows laptop waarop ik met adobe lightroom foto's bewerk, dit gaat enorm traag met veel foutmeldingen.
Nu wil ik een mac book pro aanschaffen en mijn budget is ongeveer €2000,- wat adviseren jullie om aan te schaffen, ik wil uiteraard de krachtigste machine voor mijn budget.
Als je laptop je enige apparaat is, zou ik zeker voor de 15" gaan. Breid wel je budget ietsje uit en neem ipv de 8GB, de 16GB ram, omdat later uitbreiden geen mogelijkheid is en je wat betreft fotografie zeker weet dat je een keer tegen die grens aan gaat lopen.
Voor de mensen die zeggen die dat wel meevalt, stel je het volgende even voor; je hebt nu een macbook van 2 a 3 jaar oud met 4GB geheugen die voor de rest helemaal naar je wens is, is dat geheugen nog steeds dik voldoende, of had je graag het dubbele gehad? Ik kan je uit ervaring vertellen dat op dit moment lightroom makkelijk 3GB wegvreet uit je RAM als het de kans krijgt (en gek genoeg niet meer dan dat ook, maar lightroom is een beetje een rotprogramma als het gaat om resources goed benutten).
Voor 'normaal' gebruik is op dit moment 4GB helemaal prima, maar voor een fotograaf durf ik toch wel te stellen dat het aan de krappe kant is
Verder, waarom de 15":
- Beter scherm, meer werkruimte
- Gewoon nog steeds een compacte machine, zeker vergeleken met een 17" windows laptop (en bijvoorbeeld ook niet dikker of zwaarder dan een 13" classic mbp)
- Lekkere speakers

- quad core proc (hoewel stom lightroom dat toch niet lekker snapt)
Anyhow; De 15" is met 16GB geheugen wat meer toekomstgericht voor een fotograaf dan een 13", en geeft je net wat meer schermruimte die af en toe heel erg lekker kan werken. Het enige argument om een 13" te nemen is als je echt de portability wilt.
En bij welke winkel kan ik deze het beste kopen, of maakt dit niks uit?
Ik zou een A-mac of andere 3yr-garantie premium store nemen, tenzij je idd voor een CTO gaat zoals ik je aanraad, dan zit je aan apple vast

Dacht zelf aan Apple 15" MacBook Pro Ret-i7-2.0GHz of is er voor mijn budget een betere?
Die, maar dan met 16GB geheugen
Mocht je trouwens verzinnen dat je de 512GB of 1TB SSD wilt, dan gelijk het topmodel nemen trouwens, krijg je die dedicated gpu en snellere processor er gratis bij

Nodig vind ik dat btw niet, als je een goede archiefstructuur opzet.
[
Voor 4% gewijzigd door
Henk op 30-03-2014 13:32
]