Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat m'n MacBook (2013) 's ochtends helemaal niet uit slaap kwam, of dat het heel lang duurde voor het loginscherm verscheen. Soms wordt hij wel direct wakker maar staat er een melding dat mijn MacBook onverwachts opnieuw is opgstart door een fout. Soms staat die melding er niet, maar zitten er wel recovered files in de trash.

Echt uitgerust wakker worden na een goede nachtrust gebeurt bij mijn MacBook dus niet altijd :/

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Iemand mogelijk ervaring met onderstaand probleem?

Met regelmaat, als ik het scherm open, komt de MBP wel uit sleep maar wordt het backlight niet geactiveerd (Je ziet heel vaag de login box). Als ik dan de powerknop indruk om weer in sleep te gaan en direct weer de powerknop indruk gaat hij wel aan :?

Ik ga voor de zekerheid een volledige herinstallatie proberen, maar ben bang dat ik hem toch voor reparatie moet aanbieden (Het betreft een late 2013 13").

Hopelijk blijft hij volledig schadevrij tijdens de reparatie aangezien hij nu 100% in nieuwstaat is :/

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

Xantios schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:10:
[...]

Ik zat naar de "oude" macbook pro te kijken, verklaart waarom het advies zo negatief was...
Tabellen de volgende keer maar vermijden als de koffie op is :+

Op dit moment heb ik een laptop, maar die staat te koop, zodra ie verkocht is ga ik wel asap een macbook nodig hebben.

Dus die gaan we gewoon aanschaffen.

Ik had begrepen dat je het eerste jaar ook nog AppleCare kon kopen, dus bijvoorbeeld na 2 maanden omdat het anders qua kosten echt de spuigaten uit loopt ?:-)

gaat al 2000 flokken naar het fruitmerk, vind het allemaal wel weer duur genoeg ;-)
( Niet dat het niet waard is, maar het is wel veel geld )
als je applecare koopt via de edu link kost tie maar 175 ( of 185) euro ;)

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Misschien interessant: how to find system wake causes

http://www.cnet.com/news/...stem-wake-causes-in-os-x/

[ Voor 14% gewijzigd door RobV op 25-03-2014 15:40 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
M'n MacBook laten vallen en hoekje van t scherm is omgebogen. Alles werkt nog prima en heb een verzekering. Voor de verzekering moet ik dus eerst een offerte hebben. Bij zowel icentre als a-Mac moeten ze de MacBook opsturen voor 'onderzoek', kost 85 euro en ben hem 1-2 weken kwijt. Weet iemand bij welke winkel ze direct een offerte kunnen maken (die geldig is voor de verzekering) en waar ik dus niet een hele tijd m'n MacBook kwijt ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Waar woon je? Apple Store zal sneller zijn, in Utrecht Future Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappuhH schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 18:10:
M'n MacBook laten vallen en hoekje van t scherm is omgebogen. Alles werkt nog prima en heb een verzekering. Voor de verzekering moet ik dus eerst een offerte hebben. Bij zowel icentre als a-Mac moeten ze de MacBook opsturen voor 'onderzoek', kost 85 euro en ben hem 1-2 weken kwijt. Weet iemand bij welke winkel ze direct een offerte kunnen maken (die geldig is voor de verzekering) en waar ik dus niet een hele tijd m'n MacBook kwijt ben?
ik heb dit probleem ook gehad maar dan met mijn iphone (laten vallen en offerte nodig gehad voor verzekering). Amac, iCenter, t-mobile duurde het allemaal lang en moest ik ontwikkelingskosten betalen. Toch maar besloten om (voor mij) de lange reis te maken naar de Apple Store in Amsterdam (eerst even een afspraak maken bij de genius bar). Binnen het uur wist ik wat het ging kosten en hoelang het ging duren voor de reparatie. Gelijk de verzekering gebeld en die hebben het geld over gemaakt zodat ik mijn telefoon kon omruilen. Weet niet hoe je bent verzekerd? Apple Store is the place to be ;) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
Ik heb inmiddels mijn Macbook Pro 15" early 2011 terug van reparatie. Laptop was 3 jaar en een paar dagen en toch nog een gratis reparatie gekregen! Echt zeer tevreden met de service die ze leveren!

Heb er een nieuw logicboard gekregen, scheelt toch weer zo'n 700-800 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier een Macbook Pro 15" uit 2008 die van de ene op de andere dag niets meer doet. Hoor geen opstart geluid, zie geen wit of grijs scherm en de caps lock toets toont ook geen lichtje. Pram en smc reset werken helaas ook niet. Iemand een idee wat ik verder kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 23:44
Ik heb mijn macbook ook laten vallen in een hoes van een kast...
Nu is hij ook gebogen verzekerd bij i-center, maar als ik de voorwaarden lees moet hij niet meer werken dan krijg ik pas een nieuwe of mijn geld terug. Heb hem nu zelf maar wat terug gebogen, nu zie je het bijna niet alleen op 2 punten beetje verkleurd en het zit in mijn hoofd dat ik mij er aan irriteer.. misschien toch maar een keer goed laten vallen.. Vooraf met deze laptop hebben ze ook al een keer moeilijk gedaan, omdat hij niet echt goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 15:11

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Van Der Wal en stokman in Drachten. Dara hoeft hij niet opgestuurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Pff mijn MBP is 3x in anderhalve week gerepareerd. De eerste reparatie was naar aanleiding van dit probleem.

Oyster in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

De tweede hield daar verband mee. Na de tweede bleek mijn toetsenbord overleden. Nu wordt de complete topcase vervangen. Beetje onhandig allemaal, maar uiteindelijk is de support gewoon erg goed. Alhoewel het wel voorkomen had kunnen worden denk ik.

Dat hele afspraak moeten maken voor het genius gebeuren voel ik nog niet zo. Ik heb verschillende keren moeten wachten terwijl er 6 werknemers (winkel) niks stonden te doen. Maar goed, misschien praat ik makkelijk als Tweakers lid. Daar tegen staat wel dat ze (genius) een kwartier gewoon volledig beschikbaar zijn en erg hulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
blackspeedy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:40:
Ik heb mijn macbook ook laten vallen in een hoes van een kast...
Nu is hij ook gebogen verzekerd bij i-center, maar als ik de voorwaarden lees moet hij niet meer werken dan krijg ik pas een nieuwe of mijn geld terug. Heb hem nu zelf maar wat terug gebogen, nu zie je het bijna niet alleen op 2 punten beetje verkleurd en het zit in mijn hoofd dat ik mij er aan irriteer.. misschien toch maar een keer goed laten vallen.. Vooraf met deze laptop hebben ze ook al een keer moeilijk gedaan, omdat hij niet echt goed werkte.

[...]
Jaaaa...fraude! Goed idee!!!

Vooral vantevoren aankondigen op het internet!!

:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
Nee geen fraude, er zijn ook al dingen vooraf geweest dat ze moeilijk deden dus dat speelt ook mee.
En ik gebruikte de term 'misschien' buiten dat, ik ben een van de honderden die een laptop laat vallen en zei weten dat ik het ben?
Smultie schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:21:
[...]

Jaaaa...fraude! Goed idee!!!

Vooral vantevoren aankondigen op het internet!!

:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
blackspeedy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:25:
Nee geen fraude, er zijn ook al dingen vooraf geweest dat ze moeilijk deden dus dat speelt ook mee.
En ik gebruikte de term 'misschien' buiten dat, ik ben een van de honderden die een laptop laat vallen en zei weten dat ik het ben?

[...]
Bewust een goedwerkende laptop slopen....
nu zie je het bijna niet alleen op 2 punten beetje verkleurd
Veel triester wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
Nee hij werkt juist grafisch niet goed al van het begin niet, en ze blijven hun poot stijf houden.
Het is niet veel beter geworden met de laatste update van mavericks.
Zelfs als je het aantoont vinden zij het niet noemenswaardig
Product van 1500 euro. Inderdaad " Veel triester wordt het niet."
Geen conclusies trekken als je de feiten niet kent.
Smultie schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:32:
[...]

Bewust een goedwerkende laptop slopen....
[...]

Veel triester wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Heb je een fotootje van het probleem? Ik denk dat dat een hoop discussie wegneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week m'n eerste ervaring met apple garantieafhandeling gehad. Heb al zeker 5 jaar enkel nog mac materiaal wat ook al veel zegt over de kwaliteit.

Nu wat minder geluk met een 2013 retina (512MB model). Duidelijk ghosting op het scherm. Vooral bij runnen van zwaardere taken op achtergrond (vm, builden, ...) en dan wisselen tussen witte achtergronden van browser en donkere van IDE.

Ik werk zelden op die mac dus nog nooit werk van gemaakt. Maar 2 weken terug ook een witte pixel gevonden en dan maar terug naar de shop. Een kleine 2 weken later bericht dat ik de macbook weer kon ophalen. Nieuw scherm en geen kosten. Zoals het hoort dus.

edit: verkoper wist wel te vertellen dat 1 dode pixel niet voldoende is om garantie te claimen, maar goed ghosting probleem kon toch enkel verholpen worden met nieuwe scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2014 13:20 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is Mac garantie trouwens wereldwijd of niet? Even een extreem voorbeeld: Ik koop een Macbook in Japan, en die gaat kapot als ik in Amerika ben. Kan ik daar gewoon garantie claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

@blackspeedy: Wat is precies je grafische probleem en waarom werd het niet opgelost? Als je MB in garantie zit gewoon Applecare bellen of een afspraak meteen Genius maken. Zoals ik al zei is de hulp van Apple zelf prima. Alleen als je gaat stampvoeten wordt de deur gewoon dichtgegooid. Terecht trouwens.

@RekZ: De wetten die garantie bepalen zijn land afhankelijk. Nu levert Apple in ieder geval 1 jaar fabrieksgarantie, dus je zou kunnen stellen dat je overal ter wereld daar aanspraak op kan maken. De garantieregeling daarna kan dus een stuk lastiger worden. Volgens mij is Applecare wel wereldwijd. Je kan even Apple bellen en je vraag voorleggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Oyster op 28-03-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
Nou ga er geen foto's van nemen nu dan is het wel meer te linken..
RobV schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:09:
Heb je een fotootje van het probleem? Ik denk dat dat een hoop discussie wegneemt
Nu hij is gevallen zullen ze het daarop gaan leggen. Ik weet niet of jij van het probleem af weet dat dat 2013 late uit waren, ik had gelijk de eerste versie waar nog al bugs in zaten en mavericks niet goed deed werken. Hier heb ik er ook ooit een video van gepost, maar heb ik er al weer afgehaald. Nu is het wel een stuk beter geworden hoor, maar paar voorbeelden, als ik al mijn applicaties open gaat schokkerig, en mission control bv. dat soort dingen. Het werkt gewoon nog niet optimaal het is niet continu, maar het is er wel.
Oyster schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:24:
@blackspeedy: Wat is precies je grafische probleem en waarom werd het niet opgelost? Als je MB in garantie zit gewoon Applecare bellen of een afspraak meteen Genius maken. Zoals ik al zei is de hulp van Apple zelf prima. Alleen als je gaat stampvoeten wordt de deur gewoon dichtgegooid. Terecht trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik heb een MacBook pro 13" 2,3 ghz uit 2011. Werkt nog perfect, maar nu heb ik een paar keer zo'n macbook retina gezien, en ik moet zeggen, die schermen zien er stukken beter uit.

Vinden jullie het nou de moeite waard om daarvoor een nieuwe aan te schaffen? En als je dat dan zou doen, wat doe je dan met die oude?

Het is waarschijnlijk een goede optie om deze te verkopen, maar deze is ook wel weer een aantal keren gevallen, en er zit een deuk in het scharnier. Niets ernstigs, maar het ziet er lelijk uit.

Wat zou deze macbook met 8gb ram en 250gb samsung evo nog waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 23:03
Hallo,

Heb een 13inch retina mbr late 2013.

Sinds een kleine week heb ik af en toe dat als ik hem open doe ik even (1 sec ofzo) allemaal verticale witte strepen heb op men scherm. Daarna werkt alles perfect, krijg ik men inlog scherm enzo en verder niks. Heb dit enkel als ik hem dus open doe.

Reboot helpt niet. Gaat dan ong 5 keer goed ofzo maar na tijdje krijg ik weer die strepen??

Iemand al meegemaakt en iets ernstigs of niks om zorgen om te maken?!

Alvast bedankt.

Thiago

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

Vraagje voor de experts, ik heb nu een 17 inch windows laptop waarop ik met adobe lightroom foto's bewerk, dit gaat enorm traag met veel foutmeldingen.

Nu wil ik een mac book pro aanschaffen en mijn budget is ongeveer €2000,- wat adviseren jullie om aan te schaffen, ik wil uiteraard de krachtigste machine voor mijn budget.

En bij welke winkel kan ik deze het beste kopen, of maakt dit niks uit?

Dacht zelf aan Apple 15" MacBook Pro Ret-i7-2.0GHz of is er voor mijn budget een betere?

[ Voor 10% gewijzigd door racoon op 29-03-2014 11:53 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

royb3 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:15:
Ik heb een MacBook pro 13" 2,3 ghz uit 2011. Werkt nog perfect, maar nu heb ik een paar keer zo'n macbook retina gezien, en ik moet zeggen, die schermen zien er stukken beter uit.

Vinden jullie het nou de moeite waard om daarvoor een nieuwe aan te schaffen? En als je dat dan zou doen, wat doe je dan met die oude?

Het is waarschijnlijk een goede optie om deze te verkopen, maar deze is ook wel weer een aantal keren gevallen, en er zit een deuk in het scharnier. Niets ernstigs, maar het ziet er lelijk uit.

Wat zou deze macbook met 8gb ram en 250gb samsung evo nog waard zijn?
Dat kunnen wij moeilijk voor je bepalen, het is of jij het waard vindt. Werk je vaak zonder extern scherm en wil je een wat hogere resolutie dan is een rMBP zeker aan te raden. Werk je veel met een extern scherm dan zie ik de toegevoegde waarde niet direct.
Nou ben ik ook net van de normale Macbook overgestapt naar een rMBP en ik vindt het ook buiten het scherm om een fijnere laptop. Gewicht, dikte maar ik vindt de fans ook beduidend stiller. Daarnaast is de flash drive echt geweldig snel. alles tezamen maakt het een erg fijn systeem.

Normaal zou je nog een goede prijs voor je Macbook kunnen krijgen, maar beschadiging is toch wel de grootste afknapper. Kijk eens op marktplaats wat men vraagt, echter kan je er direct een paar honderd vanaf halen als de beschadigingen erg zichtbaar zijn. in goede staat zou ik iets van 600 - 700,- zeggen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

racoon schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:04:
Vraagje voor de experts, ik heb nu een 17 inch windows laptop waarop ik met adobe lightroom foto's bewerk, dit gaat enorm traag met veel foutmeldingen.

Nu wil ik een mac book pro aanschaffen en mijn budget is ongeveer €2000,- wat adviseren jullie om aan te schaffen, ik wil uiteraard de krachtigste machine voor mijn budget.

Dacht zelf aan Apple 15" MacBook Pro Ret-i7-2.0GHz of is er voor mijn budget een betere?
Wat van scherm wil je? Als je het door jou aangehaalde model neemt start je wel met het basis 15 inch model.
Je zou ook kunnen kiezen voor de 13 inch versie met een 2,6 Ghz processor en 512 GB Flash en er nog een geheugen upgrade naar 16GB bij kiezen.
Ben je wel klaar. Heb je meer dan genoeg geheugen en opslag, of je moet 256GB opslag genoeg vinden.
Je moet in ieder geval bij je keuze in gedachten houden dat je later zelf niet meer kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

waar ik mee zit is, is een 13 inch scherm groot genoeg als je 17 inch gewent bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro
  • Laatst online: 08-02-2022
Thiago schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 21:26:
Hallo,

Heb een 13inch retina mbr late 2013.

Sinds een kleine week heb ik af en toe dat als ik hem open doe ik even (1 sec ofzo) allemaal verticale witte strepen heb op men scherm. Daarna werkt alles perfect, krijg ik men inlog scherm enzo en verder niks. Heb dit enkel als ik hem dus open doe.

Reboot helpt niet. Gaat dan ong 5 keer goed ofzo maar na tijdje krijg ik weer die strepen??

Iemand al meegemaakt en iets ernstigs of niks om zorgen om te maken?!

Alvast bedankt.

Thiago
Ik heb dit ook al sinds ik mijn MacBook heb, maar volgens mij is dit gewoon één van de vele bugs in Mavericks..

XBOX One: Agonis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

racoon schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:14:
waar ik mee zit is, is een 13 inch scherm groot genoeg als je 17 inch gewent bent.
Tja uitproberen bij een Apple Store is dan de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

OkselFris schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:26:
[...]

Tja uitproberen bij een Apple Store is dan de enige optie.
Klopt,maar jij zou voor de snelste 13 inch met retina scherm gaan en voor 16 GB geheugen kiezen ipv de standaard 15 inch met retina scherm?

Voor mij is het bewerken van foto's via adobe lightroom het belangrijkste wat hij soepel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

racoon schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:27:
[...]

Klopt,maar jij zou voor de snelste 13 inch met retina scherm gaan en voor 16 GB geheugen kiezen ipv de standaard 15 inch met retina scherm?

Voor mij is het bewerken van foto's via adobe lightroom het belangrijkste wat hij soepel moet kunnen.
Nou ik zou mijn budget verhogen. ;)
Ik doe ook aan fotografie met Aperture. Het 15 inch scherm is inderdaad net weer een stukje fijner, maar het oude 13 inch model vond ik nou ook weer niet direct een drama om mee te werken. Maar nu gebruik ik vaak ook een Led cinema als ik met foto's bezig ben, dus is voor mij het scherm niet zo relevant.
Ik bedoel alleen te zeggen dat je goed moet nadenken wat belangrijk is, gezien je later niet kan upgraden.
Dus je moet goed overwegen of de hoeveelheid opslag en geheugen voldoende voor je is. als je dan binnen je budget wilt blijven kom je al snel uit bij de 13 inch.
Ikzelf heb er direct een 1 TB flash ingedrukt omdat de standaard hoeveelheid voor mij onvoldoende is en ik over een 2 jaar niet tegen een grens wil aanlopen. 16GB is wel prettig, maar 8 GB zou in principe ook gewoon prima gaan. Het gaat echter wel snel met het geheugen als je flink met je foto's bezig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Wat ik belangrijk vind is dat de foto's snel geladen zijn en het bewerken soepel gaat,nu duurt het even als ik een foto upload en de volgende wil bewerken, wat ook handig is,dat ik de foto goed kan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Laatst online: 26-09 23:03
Fusajiro schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:16:
[...]

Ik heb dit ook al sinds ik mijn MacBook heb, maar volgens mij is dit gewoon één van de vele bugs in Mavericks..
Bedankt voor uw antwoord. Dan zal ik me er niet proberen aan te ergeren :-)

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik denk ik zet mijn MBP 15 Hi-res te koop om een MBP of AIR 13 aan te schaffen. Van de gemiddelde bedragen op Marktplaats schrok ik even. Alhoewel dat compleet afgeramde dingen zijn is de afschrijving vrij hoog. Mijn MBP heeft geen enkele schade en is in vrijwel nieuwstaat, dus dat wil niemand vast hebben. Ah well, dan maar lekker gebruiken. Prestatiegewijs ga ik er zo te zien toch op achteruit met een 13".

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 29-03-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Oyster schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 16:44:
Ik denk ik zet mijn MBP 15 Hi-res te koop om een MBP of AIR 13 aan te schaffen. Van de gemiddelde bedragen op Marktplaats schrok ik even. Alhoewel dat compleet afgeramde dingen zijn is de afschrijving vrij hoog. Mijn MBP heeft geen enkele schade en is in vrijwel nieuwstaat, dus dat wil niemand vast hebben. Ah well, dan maar lekker gebruiken. Prestatiegewijs ga ik er zo te zien toch op achteruit met een 13".
Een MBP zonder schade? Die kan je toch makkelijk voor een goed bedrag verkopen?
Over het algemeen zijn ze 2de hands best wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Inmiddels is mijn Macbook Pro 13" besteld ( Core I7, 16GB Ram, 256GB SSD )
Dinsdag de bestelling gedaan, dus hoop 'm in de aankomende week te mogen ontvangen, maar de verkoper vertelde dat het tussen de 1 en 3 weken kon duren...

iig bedankt voor de antwoorden tweakers ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Gefeliciteerd! Mooie machine (in heb dezelfde 13" maar met 512gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
RobV schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:59:
Gefeliciteerd! Mooie machine (in heb dezelfde 13" maar met 512gb)
Dankjewel! :-)
Ik begrijp uit je post dat je er zelf wel blij mee bent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zeker! De mijne is nu drie weekjes in gebruik, helemaal happy.

[ Voor 82% gewijzigd door RobV op 29-03-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
racoon schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:04:

Als je laptop je enige apparaat is, zou ik zeker voor de 15" gaan. Breid wel je budget ietsje uit en neem ipv de 8GB, de 16GB ram, omdat later uitbreiden geen mogelijkheid is en je wat betreft fotografie zeker weet dat je een keer tegen die grens aan gaat lopen.

Voor de mensen die zeggen die dat wel meevalt, stel je het volgende even voor; je hebt nu een macbook van 2 a 3 jaar oud met 4GB geheugen die voor de rest helemaal naar je wens is, is dat geheugen nog steeds dik voldoende, of had je graag het dubbele gehad? Ik kan je uit ervaring vertellen dat op dit moment lightroom makkelijk 3GB wegvreet uit je RAM als het de kans krijgt (en gek genoeg niet meer dan dat ook, maar lightroom is een beetje een rotprogramma als het gaat om resources goed benutten).

Voor 'normaal' gebruik is op dit moment 4GB helemaal prima, maar voor een fotograaf durf ik toch wel te stellen dat het aan de krappe kant is :)

Verder, waarom de 15":

- Beter scherm, meer werkruimte
- Gewoon nog steeds een compacte machine, zeker vergeleken met een 17" windows laptop (en bijvoorbeeld ook niet dikker of zwaarder dan een 13" classic mbp)
- Lekkere speakers :P
- quad core proc (hoewel stom lightroom dat toch niet lekker snapt)

Anyhow; De 15" is met 16GB geheugen wat meer toekomstgericht voor een fotograaf dan een 13", en geeft je net wat meer schermruimte die af en toe heel erg lekker kan werken. Het enige argument om een 13" te nemen is als je echt de portability wilt.
Ik zou een A-mac of andere 3yr-garantie premium store nemen, tenzij je idd voor een CTO gaat zoals ik je aanraad, dan zit je aan apple vast :)
Die, maar dan met 16GB geheugen :)

Mocht je trouwens verzinnen dat je de 512GB of 1TB SSD wilt, dan gelijk het topmodel nemen trouwens, krijg je die dedicated gpu en snellere processor er gratis bij ;) Nodig vind ik dat btw niet, als je een goede archiefstructuur opzet.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 30-03-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

OkselFris schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 17:49:
[...]

Een MBP zonder schade? Die kan je toch makkelijk voor een goed bedrag verkopen?
Over het algemeen zijn ze 2de hands best wel wat waard.
Yep, is haast niet van het bureau afgekomen en heeft ook maar 28 battery load cycles. De enige reden waarom ik hem weg zou doen is omdat ik wat meer hanteerbaars wil, omdat ik de hele dag op pad ben. Dat kan met deze MBP15 ook gewoon, dus het is een enorm luxe probleem. Als ik hem nu in de verkoop zit dan haal ik mezelf dat "ja maar ja maar, hier is hij 100e goedkoper, ditdat" gemier op de nek en sowieso schrijf ik bizar veel af. Nou ja ik kijk wel even, misschien dan gewoon een AIR voor erbij. Maar eerlijk gezegd vind ik dat nogal euh verwend / aso overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Henk schreef op zondag 30 maart 2014 @ 13:29:
[...]

Als je laptop je enige apparaat is, zou ik zeker voor de 15" gaan. Breid wel je budget ietsje uit en neem ipv de 8GB, de 16GB ram, omdat later uitbreiden geen mogelijkheid is en je wat betreft fotografie zeker weet dat je een keer tegen die grens aan gaat lopen.

Voor de mensen die zeggen die dat wel meevalt, stel je het volgende even voor; je hebt nu een macbook van 2 a 3 jaar oud met 4GB geheugen die voor de rest helemaal naar je wens is, is dat geheugen nog steeds dik voldoende, of had je graag het dubbele gehad? Ik kan je uit ervaring vertellen dat op dit moment lightroom makkelijk 3GB wegvreet uit je RAM als het de kans krijgt (en gek genoeg niet meer dan dat ook, maar lightroom is een beetje een rotprogramma als het gaat om resources goed benutten).

Voor 'normaal' gebruik is op dit moment 4GB helemaal prima, maar voor een fotograaf durf ik toch wel te stellen dat het aan de krappe kant is :)

Verder, waarom de 15":

- Beter scherm, meer werkruimte
- Gewoon nog steeds een compacte machine, zeker vergeleken met een 17" windows laptop (en bijvoorbeeld ook niet dikker of zwaarder dan een 13" classic mbp)
- Lekkere speakers :P
- quad core proc (hoewel stom lightroom dat toch niet lekker snapt)

Anyhow; De 15" is met 16GB geheugen wat meer toekomstgericht voor een fotograaf dan een 13", en geeft je net wat meer schermruimte die af en toe heel erg lekker kan werken. Het enige argument om een 13" te nemen is als je echt de portability wilt.

[...]

Ik zou een A-mac of andere 3yr-garantie premium store nemen, tenzij je idd voor een CTO gaat zoals ik je aanraad, dan zit je aan apple vast :)

[...]

Die, maar dan met 16GB geheugen :)

Mocht je trouwens verzinnen dat je de 512GB of 1TB SSD wilt, dan gelijk het topmodel nemen trouwens, krijg je die dedicated gpu en snellere processor er gratis bij ;) Nodig vind ik dat btw niet, als je een goede archiefstructuur opzet.
Bedankt voor je reactie, het word de MacBook pro 15 inch met retina 15 inch • Intel Core i7 (2 GHz) • 16 GB • 256 GB SSD • Intel Iris Pro Graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
En wat moet ik me daar bij voorstellen?
ik heb ze nooit geproefd.

Heb voorheen een Dell XPS L502X gehad, die had bijzonder goede speakers, ik gok toch dat als Apple dat ook zo goed kan, dat ze het wel in een promitie actie hadden laten weten ?

Ik zit nog te wachten op mn 13" livepartner , maar heb bij de aanschaf nou niet echt op de speakers gelet. dus ben benieuwd :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:28

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Misschien een domme vraag, ik wil binnenkort een 13 inch retina (middelste model) gaan aanschaffen.
Als ik het goed begrepen heb is de huidige versie rond eind oktober 2013 gelanceerd. Ik zie overal de early 2013 of late 2013 modellen voorbijkomen in diverse topics. Is er al enigzins te voorspellen wanneer de 'early 2014' modellen zullen uitkomen? en wat verwachten jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
mn schoonvader voor zn hobby bedrijfje een laptop hebben zodat hij zijn drones af kan stellen en plaatjes/filmpjes kan laten zien die hij met de drones gebruikt.

ik heb me bij de mediamarkt laten vertellen dat de schermen van mac book pro's zijn gecalibreerd. hierdoor heb je een echte kleurweergave voor zover mogelijk. en de schermen waren van wat we gezien hebben ook super. toch hangt nog de vraag of het buitenshuis net zo goed is. de prijs is zoals we gewend zijn bij apple's erg hoog. kunnen jullie hierover oordelen, want de winkel laat het niet toe om de laptop even buiten te testen.

ik heb n topic lopen met meer info over de wensen eisen.

laptopscherm advies voor buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
hmm ik heb een high-end macbook pro 15" maar ik zou denken dat het scherm te glossy is om goed buiten mee te werken, vooral op zonnige dagen. Ik heb de proef nog niet op de som genomen, zal ik zo direct even doen (alhoewel de felste zon bij mij nu wel al onder is).

edit: heb 'm net even mee naar het balkon genomen (zon recht op het scherm) en het viel me nog redelijk mee. Dat wil zeggen dat je, loodrecht op het scherm, nog een hoop ziet. Vanaf een bepaalde hoek (paar graden buiten loodrecht) zie je niets dan weerkaatsing. Wat dat betreft raad ik geen Macbook Pro aan voor buiten. Overigens heb je nog wel dit soort dingen: http://www.amazon.com/s/r...pro+screen+hood&x=19&y=17

Ik heb ook een filmpje en een paar foto's proberen te maken van een macbook in de zon, maar die laten echt niets dan weerkaatsing zien, wat niet echt representatief is.

edit2: wellicht een interessant topic: http://diydrones.com/grou...-screen-to-see-in-the-sun

[ Voor 63% gewijzigd door Nedra op 31-03-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Vandaag een macbook pro 15 inch retina met 16 gb geheugen gekocht en vanmiddag al terug gebracht.

Tijdens de installatie werd hij herstart vanwege een fout,en moest ik hem opnieuw instellen, daarna is hij nog een paar keer opnieuw herstart vanwege een fout, nu word hij door de apple store opnieuw geinstalleerd en kijken of dat het probleem verhelpt, anders krijg ik een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
argh minder zo een start, maar gelukkig doen ze er wel gelijk wat aan! Als je 'm eenmaal hebt en hij werkt is het een beest van een machine :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Nedra schreef op maandag 31 maart 2014 @ 18:52:
argh minder zo een start, maar gelukkig doen ze er wel gelijk wat aan! Als je 'm eenmaal hebt en hij werkt is het een beest van een machine :D
Zeker weten, vooral voor fotobewerking wat ik er mee wil doen, hoop dat hij morgen weer goed is, kan ik er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
racoon schreef op maandag 31 maart 2014 @ 10:25:
[...]

Bedankt voor je reactie, het word de MacBook pro 15 inch met retina 15 inch • Intel Core i7 (2 GHz) • 16 GB • 256 GB SSD • Intel Iris Pro Graphics
Leuk, veel plezier ermee!
Xantios schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:24:
[...]

En wat moet ik me daar bij voorstellen?
ik heb ze nooit geproefd.

Heb voorheen een Dell XPS L502X gehad, die had bijzonder goede speakers, ik gok toch dat als Apple dat ook zo goed kan, dat ze het wel in een promitie actie hadden laten weten ?

Ik zit nog te wachten op mn 13" livepartner , maar heb bij de aanschaf nou niet echt op de speakers gelet. dus ben benieuwd :-P
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/mac/rMBP13/DSC_8954.jpg

Bij de 15" zitten de speakers links en rechts van het toetsenbord, met ook nog wat geluid wat weer via de tafel oid terug gekaatst wordt. Bij de 13" zitten de speakers meer achterin, bij het display, en zijn kleiner. Het verschil is goed te horen.

De speakers zouden voor mij niet doorslaggevend zijn trouwens, dat was de quadcore proc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Mijn macbook pro is weer terug, hij is opnieuw geïnstalleerd en werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Ik ben vandaag een nieuwe batterij gaan laten plaatsen in m'n MBP 15" mid 2009, nu zie ik dat deze volledig opgeladen, met scherm op halve helderheid zo'n 3:35 uur meegaat. Is dit niet zeer weinig? Ik kan mij herinneren dat m'n eerste batterij makkelijk het dubbele haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon Shipperd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 21:24:
Ik ben vandaag een nieuwe batterij gaan laten plaatsen in m'n MBP 15" mid 2009, nu zie ik dat deze volledig opgeladen, met scherm op halve helderheid zo'n 3:35 uur meegaat. Is dit niet zeer weinig? Ik kan mij herinneren dat m'n eerste batterij makkelijk het dubbele haalde.
Waarschijnlijk heb je dan ook veel achtergrondprocessen draaien. Weet niet of je 10.9 Mavericks draait? Daarin kun je namelijk zien wat veel stroom verbruikt zodat je dit uit kunt zetten. Batterijtje in de taakbalk bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Henk schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:26:
[...]

Leuk, veel plezier ermee!

[...]

[afbeelding]

Bij de 15" zitten de speakers links en rechts van het toetsenbord, met ook nog wat geluid wat weer via de tafel oid terug gekaatst wordt. Bij de 13" zitten de speakers meer achterin, bij het display, en zijn kleiner. Het verschil is goed te horen.

De speakers zouden voor mij niet doorslaggevend zijn trouwens, dat was de quadcore proc ;)
Ik dacht dat de speakers bij de ventilatie gaten zitten. Daar komt bij mij het geluid uit.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:53
Sinds dit weekend een trotse bezitter van een 13" MBPr. Moet zeggen dat het wennen sneller gaat als ik had gedacht. Vind het nu al een stuk fijner werken :)

Wel een vraagje, is het mogelijk om de richting van het switchen tussen full screen apps (met 3 vingers) te veranderen? Ik heb al meerdere apps geprobeerd maar ze doen niet wat ik wil.

Ik ben van mijn Android gewend dat als ik naar links swipe, ik naar rechts ga. Hier is het precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Lunaticc schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:23:
Sinds dit weekend een trotse bezitter van een 13" MBPr. Moet zeggen dat het wennen sneller gaat als ik had gedacht. Vind het nu al een stuk fijner werken :)

Wel een vraagje, is het mogelijk om de richting van het switchen tussen full screen apps (met 3 vingers) te veranderen? Ik heb al meerdere apps geprobeerd maar ze doen niet wat ik wil.

Ik ben van mijn Android gewend dat als ik naar links swipe, ik naar rechts ga. Hier is het precies andersom.
wordt dat niet ook aangepast als je aangeeft of je wel of niet 'natuurlijk' wilt scrollen? Zelfde verhaal als naar boven swipen en naar beneden scrollen, etc. Kijk een bij trackpad voorkeuren, daar staan vrij veel opties.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kijk eens naar MagicPrefs. Daar kun je een heleboel instellen voor je swipes and clicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Pixeltje schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:56:
[...]

wordt dat niet ook aangepast als je aangeeft of je wel of niet 'natuurlijk' wilt scrollen? Zelfde verhaal als naar boven swipen en naar beneden scrollen, etc. Kijk een bij trackpad voorkeuren, daar staan vrij veel opties.
Dat is alleen voor verticaal scrollen, werkt niet voor horizontaal (voor zover ik heb gezien).
RobV schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:56:
Kijk eens naar MagicPrefs. Daar kun je een heleboel instellen voor je swipes and clicks.
Thanks, deze heeft inderdaad de functionaliteit die ik zoek! Alleen werkt de gesture nu helemaal niet meer, ff mee stoeien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrosser schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:31:
Misschien een domme vraag, ik wil binnenkort een 13 inch retina (middelste model) gaan aanschaffen.
Als ik het goed begrepen heb is de huidige versie rond eind oktober 2013 gelanceerd. Ik zie overal de early 2013 of late 2013 modellen voorbijkomen in diverse topics. Is er al enigzins te voorspellen wanneer de 'early 2014' modellen zullen uitkomen? en wat verwachten jullie hier van?
Dit zal waarschijnlijk nog even duren, de MacBooks worden niet heel vaak geüpdatet, dus het kan zo maar zijn dat er pas weer over 3/4 jaar iets nieuws over te horen is. Ik zou hem binnenkort gewoon lekker gaan halen ;).

Mooie machine! Ga je heel veel plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:27:
[...]

Dit zal waarschijnlijk nog even duren, de MacBooks worden niet heel vaak geüpdatet, dus het kan zo maar zijn dat er pas weer over 3/4 jaar iets nieuws over te horen is. Ik zou hem binnenkort gewoon lekker gaan halen ;).

Mooie machine! Ga je heel veel plezier van hebben!
Huh... nee!?

(Ongeveer) elk jaar vindt er een update plaats waarbij meestal de processor wordt geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Smultie schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:52:
[...]

Huh... nee!?

(Ongeveer) elk jaar vindt er een update plaats waarbij meestal de processor wordt geupgrade.
Meestal kun je aan het einde van het jaar een "grote" update verwachten: nieuwe chipset met de daarbij komende voordelen en een nieuwe CPU en GPU. En in het begin van het jaar komt vaak een stille update, waarbij je een snellere CPU krijgt, en wat minor tweaks - zeg maar kinderziektes van de vorige update weg gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasG schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:34:
[...]
Meestal kun je aan het einde van het jaar een "grote" update verwachten: nieuwe chipset met de daarbij komende voordelen en een nieuwe CPU en GPU. En in het begin van het jaar komt vaak een stille update, waarbij je een snellere CPU krijgt, en wat minor tweaks - zeg maar kinderziektes van de vorige update weg gewerkt.
Dat is dus wat ik bedoelde, die andere is niet (heel) interessant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022

system preferences -> trackpad -> Scroll & Zoom tablet -> Scroll direction - natural - aan

Dan switch je naar het rechter-full-screen-app als je naar links swiped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

Wat ook helpt, is de Android achter je laten en wennen aan de Apple manier. Handig als je ooit op iemand anders zijn machine wat moet laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
RobV schreef op donderdag 03 april 2014 @ 08:59:
[...]

Wat ook helpt, is de Android achter je laten en wennen aan de Apple manier. Handig als je ooit op iemand anders zijn machine wat moet laten zien.
Ja, tenzij dat een Android machine is natuurlijk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:51
Smultie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:18:
[...]

Ja, tenzij dat een Android machine is natuurlijk :')
Ik denk dat hier met machine een "echte" computer bedoeld wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Er had moeten staan: "[...] op iemand anders zijn Apple [...]". Ik bedoelde geen cynisme tegenover Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:28

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Bedankt voor de reacties hierboven. Het loont zich dus niet om nog te wachten. Een van de komende weken maar naar de winkel om er een te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Ik draai momenteel de 1680x1050 scaled resolutie en ik merk redelijk wat lag, voor een laptop van €1399 vind ik dat echt niet kunnen, zeker niet aangezien mijn oude laptop meer werkruimte (1920x1080) bood en nog soepeler was ook.

Vooral 1080p video's afspelen op full screen gaat tergend langzaam, ook in Photoshop merk ik het goed (als studerende media-designer werk ik daar dagelijks mee). Als ik op de native resolutie draai (2560x1600) lijkt alles erg soepel te gaan maar dan is de text veel te klein.

Op 1680x1050 non-HiDPI is het ook erg soepel maar daar ziet alles er lelijk en blokkerig uit.

Is dit normaal voor 13" rMBP's?

[ Voor 63% gewijzigd door Lunaticc op 04-04-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb nu sinds een paar weken een macbook pro retina. Hoe doen jullie dat met het maken van backups? Hiervoor altijd Windows gebruikt, dus ik ken Mac nog niet zo goed. Ik had begrepen dat de macbook pro een snelle poort had om een externe hdd op aan te sluiten, maar hoe laat ik mijn macbook daar elke dag automatisch een back-up op maken? Welke hdd raden jullie mij aan, eentje zonder aparte voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

darkdesign schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:18:
Ik heb nu sinds een paar weken een macbook pro retina. Hoe doen jullie dat met het maken van backups? Hiervoor altijd Windows gebruikt, dus ik ken Mac nog niet zo goed. Ik had begrepen dat de macbook pro een snelle poort had om een externe hdd op aan te sluiten, maar hoe laat ik mijn macbook daar elke dag automatisch een back-up op maken? Welke hdd raden jullie mij aan, eentje zonder aparte voeding.
Ik denk dat bijna iedereen gewoon Time Machine gebruikt. Werkt perfect.
Koop een willekeurige USB3 HD of als je lux wil een Thunderbolt en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Na een aantal 'verification errors' ben ik overgestapt van TimeMachine naar CrashPlan (free plan). Inmiddels heb ik CrashPlan ook op de Synology NAS draaien en kan ik zelfs via de VPN bij mijn backups. Niet alleen dat, maar met CrashPlan kan ik ook offsite backups maken bij kennissen (en zij bij mij). Erg tevreden over.

[ Voor 22% gewijzigd door RobV op 04-04-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Bij de Media Markt vandaag even met de 15 inch pro gespeeld omdat ik toch steeds meer interesse krijg om de overstap naar een Mac te maken. Ik wou graag even zien hoe websites er in de max retina resolutie uitzien, maar dat gaat helaas niet. De hoogst mogelijke resolutie die je via de normale instellingen kan bereiken is 1920 x nogwat.

Nou weet ik dat er bepaalde programma's zijn om de full retina resolutie te krijgen, maar die kon ik helaas niet installeren (beveiligd). Is er een andere manier om de full retina resolutie te krijgen zonder eerst een app oid te moeten downloaden? Ik zou het graag in de winkel willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Waarom ga je niet langs bij een Apple dealer die je alles kan laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
RobV schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:07:
Waarom ga je niet langs bij een Apple dealer die je alles kan laten zien?
Kan ook, maar ik was toevallig bij de Media Markt. Is het eigenlijk niet raar dat je een retina scherm via de standaard instellingen niet op de max resolutie kan krijgen? Wat is de achterliggende gedachte daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RekZ schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:06:
[...]

Kan ook, maar ik was toevallig bij de Media Markt. Is het eigenlijk niet raar dat je een retina scherm via de standaard instellingen niet op de max resolutie kan krijgen? Wat is de achterliggende gedachte daarvan?
Omdat dat namelijk compleet nutteloos is op een 15" scherm. Als je de native 2880x1800 zonder x2 graphics draait, is de tekst met een normale houding niet of nauwelijks te lezen. Alles is dan namelijk twee keer zo klein! Dan zit je met samen geknepen ogen tegen je scherm geplakt om het nog enigszins te kunnen lezen. Als je meer ruimte wilt dan bij de 'retina resolutie,' voldoet 1920x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
ThomasG schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:32:
[...]
Omdat dat namelijk compleet nutteloos is op een 15" scherm. Als je de native 2880x1800 zonder x2 graphics draait, is de tekst met een normale houding niet of nauwelijks te lezen. Alles is dan namelijk twee keer zo klein! Dan zit je met samen geknepen ogen tegen je scherm geplakt om het nog enigszins te kunnen lezen. Als je meer ruimte wilt dan bij de 'retina resolutie,' voldoet 1920x1200.
Om tekst te lezen is het misschien inderdaad nutteloos, maar bij gebruik van Photoshop of videobewerking o.i.d. kan het heel handig zijn. Ik vind het daarom raar dat Apple men niet zelf de mogelijkheid geeft om de resolutie naar wens in te stellen en je dus afhankelijk bent van Third Party Apps. Of is er wel een mogelijkheid het in te stellen zonder gebruik van een ander programma??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RekZ schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:05:
[...]

Om tekst te lezen is het misschien inderdaad nutteloos, maar bij gebruik van Photoshop of videobewerking o.i.d. kan het heel handig zijn. Ik vind het daarom raar dat Apple men niet zelf de mogelijkheid geeft om de resolutie naar wens in te stellen en je dus afhankelijk bent van Third Party Apps. Of is er wel een mogelijkheid het in te stellen zonder gebruik van een ander programma??
Als het programma goed geschreven is, en geoptimaliseerd voor 'retina' schermen, dan kun je gewoon in de 'retina resolutie' pixel precisie gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld in Final Cut een 1080p video 100% pixel voor pixel op je scherm hebben, en nog steeds ruimte voor de tools. Ik neem aan dat zoiets met bijvoorbeeld Photoshop ook mogelijk is. Je tools blijven dan x2 geschaald, maar de rest is gewoon pixel voor pixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
ThomasG schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:14:
[...]
Als het programma goed geschreven is, en geoptimaliseerd voor 'retina' schermen, dan kun je gewoon in de 'retina resolutie' pixel precisie gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld in Final Cut een 1080p video 100% pixel voor pixel op je scherm hebben, en nog steeds ruimte voor de tools. Ik neem aan dat zoiets met bijvoorbeeld Photoshop ook mogelijk is. Je tools blijven dan x2 geschaald, maar de rest is gewoon pixel voor pixel.
Ah oke das mooi :) Maar ik ga binnenkort denk ik toch nog even naar een 'echte Apple dealer' om te vragen of ze een programma kunnen instellen zodat ik de full resolutie kan zien. Het lijkt me gewoon handig om in de volledige retina resolutie een hoop vensters open te hebben. Ik handel veel in aandelen en vind het daarom fijn om bijvoorbeeld tegelijkertijd 6 grafieken met koersen te kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:37
RekZ schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:05:
[...]

Of is er wel een mogelijkheid het in te stellen zonder gebruik van een ander programma??
Er is een kleine app die SetRes heet. Deze kun je eenvoudig dubbelklikken voor de native resolutie of je neemt hem mee bij het inloggen.

http://www.sendspace.com/file/mef6sk

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:45:
[...]

Er is een kleine app die SetRes heet. Deze kun je eenvoudig dubbelklikken voor de native resolutie of je neemt hem mee bij het inloggen.

http://www.sendspace.com/file/mef6sk
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:18:
Maak sinds kort gebruik van een Synology DS213j met 2x 2TB Western Digital Red harde schijven. Erg goed over te spreken, makkelijk aan te sluiten en op te zetten! Elk uur automatisch een back-up via Time Machine, mits je binnen hetzelfde Wifi netwerk zit. Werkt voor zowel Windows als Mac. Niet goedkoop, wel goedkoper dan een Time Capsule, maar zeker het geld waard! Je slaat jezelf voor je kop als je machine crasht en je geen fatsoenlijke back-up hebt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

ThomasG schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:32:
[...]
Dat is vanuit je persoonlijk oogpunt ongetwijfeld wel waar, maar zeker niet voor iedereen. Ik draai zelf op 2880 x 1800 omdat ik de bureaubladruimte gewoon heerlijk vind. Toegegeven, je moet niet op een meter of 1,5 van je scherm gaan zitten, maar als ik gewoon aan het werk ben dan is het prima te doen, ook voor tekst en dan zit ik op ong. 75cm van mijn scherm vandaan, rechtop in mijn bureaustoel (mStand + muis + toetsenbord) en heb nergens last van. Als ik gewoon met het trackpad en muis werk dan is het helemaal prima te lezen. Het is dus gewoon iets persoonlijks.

Dat gezegd hebbende is full-screen browsen op zo'n resolutie wel geheel nutteloos imo, de hoeveelheid wit die je hebt is niet echt nuttig. Ik vind het juist handig om verschillende schermen open te hebben tegelijk :)

Je kan hier zien hoe dat eruit ziet met deze thread :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
ankhie schreef op zondag 06 april 2014 @ 09:27:
[...]

Dat is vanuit je persoonlijk oogpunt ongetwijfeld wel waar, maar zeker niet voor iedereen. Ik draai zelf op 2880 x 1800 omdat ik de bureaubladruimte gewoon heerlijk vind. Toegegeven, je moet niet op een meter of 1,5 van je scherm gaan zitten, maar als ik gewoon aan het werk ben dan is het prima te doen, ook voor tekst en dan zit ik op ong. 75cm van mijn scherm vandaan, rechtop in mijn bureaustoel (mStand + muis + toetsenbord) en heb nergens last van. Als ik gewoon met het trackpad en muis werk dan is het helemaal prima te lezen. Het is dus gewoon iets persoonlijks.

Dat gezegd hebbende is full-screen browsen op zo'n resolutie wel geheel nutteloos imo, de hoeveelheid wit die je hebt is niet echt nuttig. Ik vind het juist handig om verschillende schermen open te hebben tegelijk :)

Thanks voor het screenshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:52
[...]

Ik gebruik ook de volle 2560x1600 resolutie op mijn rMBP. En dan inderdaad niet om fullscreen te browsen, want dat is echt onzinnig. Lekker veel vensters naast elkaar open hebben, daar is het ideaal voor! Ik heb wel eens informatie nodig uit meerdere bronnen voor projecten, dan is het ideaal om niet steeds Mission Control te hoeven gebruiken om iets voor mijn neus te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
[...]

Ik kan dat prima lezen?
nu heb ik ook wel absurd goede ogen... zodra mijn Macbook binnen is, toch eens kijken hoever ik de resolutie op kan krikken voor ik het niet meer kan lezen, en dan een klein slagje terug

Hoge resolutie _O_ :9~ O+

( Voor de gene die 't willen weten, we zitten inmiddels op dag 12 van het wachten... en maandag aan de slag bij nieuwe baas, dus dat wordt met een leen-laptop rond klooien )

[ Voor 6% gewijzigd door Xantios op 06-04-2014 16:02 . Reden: added note about waiting_order ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Xantios schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:01:
[...]

Ik kan dat prima lezen?
nu heb ik ook wel absurd goede ogen... zodra mijn Macbook binnen is, toch eens kijken hoever ik de resolutie op kan krikken voor ik het niet meer kan lezen, en dan een klein slagje terug

Hoge resolutie _O_ :9~ O+

( Voor de gene die 't willen weten, we zitten inmiddels op dag 12 van het wachten... en maandag aan de slag bij nieuwe baas, dus dat wordt met een leen-laptop rond klooien )
Ik moet zeggen dat ik het ook hoger geprobeerd heb (3360x2100 en 3840x2400 support de rMBP ook) maar dat wordt minder scherp dan 2880 x 1800, vandaar dat ik toch besloten heb daarop te blijven :).

Nu wachten op mijn Samsung 590D 4K monitor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
ankhie schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:04:
[...]

Ik moet zeggen dat ik het ook hoger geprobeerd heb (3360x2100 en 3840x2400 support de rMBP ook) maar dat wordt minder scherp dan 2880 x 1800, vandaar dat ik toch besloten heb daarop te blijven :).

Nu wachten op mijn Samsung 590D 4K monitor ;)
En met welke app stel jij de resolutie in? Ook Set-res zoals hier een paar posts boven staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RekZ schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:54:
[...]

En met welke app stel jij de resolutie in? Ook Set-res zoals hier een paar posts boven staat?
Net even SetResX geprobeerd, was erg makkelijk in gebruik. Ben alleen het 'standaard' Retina zo gewend dat ik maar weer gauw terug gezet heb. Vind ik persoonlijk veel fijner werken.

SetResX is hier te downloaden
Klik wel op de goede link, degene in het blauw ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

RekZ schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:54:
[...]

Ik gebruik zelf Pupil maar da's betaald. Volgens mij zijn er zat gratis alternatieven zoals bovengenoemde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Is er al een oplossing voor de sleep-wake-failure?
Elke keer als ik mijn MacBook 's ochtends weer openklap, blijkt dat hij 's nachts opnieuw is opgestart, heel vervelend. Ik heb de Power Nap-functionaliteit al uitgezet, maar dat heeft niet geholpen.
Als ik op "sleep wake failure" zoek, vind ik voornamelijk console logs van Macs die hetzelfde probleem hebben en 'oplossingen' die niet hebben geholpen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Een oplossing? De enige reden waar ik bekend mee ben waarom dat gebeurd is dat het systeem een hardware panic ervaart. Post je log eens.

[ Voor 7% gewijzigd door Oyster op 08-04-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 16:14
Welke macbook kan ik het beste kopen voor simpel gebruik? Ik zou hem gebruiken als werkcomputer als ik in het buitenland zit (In Nederland heb ik gewoon een goede desktop), dus voor wat Word, en wat data-analysewerk met Stata of Excel.

Ik vind 13 inch een mooie maat, dus dan gaat het tussen de Air of de Retina. De Air is denk ik genoeg voor mijn gebruik, maar voor maar iets duurder (ca €200) heb ik de Retina, die wel een echt een heel stuk beter is (en dat fantastische scherm heeft).
Dus kijk ik naar de Retina: het 128gb of 256 gb model. De enige verschillen die ik zie is de ram en de SSD. 128GB is best krap, maar aangezien het toch maar tijdelijk werk is (Ik neem hem op onderzoek, voor zo 2-4 maanden per keer) lijkt het me dat het wel moet lukken. 4GB ram moet ook wel lukken lijkt me, alhoewel ik niet weet hoe ram intensief OSX is.
Is er enige reden om voor het middenmodel Retina 13 te gaan met mijn situatie? Het is best een grote sprong in prijs voor een kleine upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Laatst online: 30-09 21:45
Lunaticc schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:11:
Ik draai momenteel de 1680x1050 scaled resolutie en ik merk redelijk wat lag, voor een laptop van €1399 vind ik dat echt niet kunnen, zeker niet aangezien mijn oude laptop meer werkruimte (1920x1080) bood en nog soepeler was ook.

Vooral 1080p video's afspelen op full screen gaat tergend langzaam, ook in Photoshop merk ik het goed (als studerende media-designer werk ik daar dagelijks mee). Als ik op de native resolutie draai (2560x1600) lijkt alles erg soepel te gaan maar dan is de text veel te klein.

Op 1680x1050 non-HiDPI is het ook erg soepel maar daar ziet alles er lelijk en blokkerig uit.

Is dit normaal voor 13" rMBP's?
Ben van plan een rMBP 13 aan te schaffen maar door dit bericht ga ik toch twijfelen. Kan iemand er meer over vertellen? En hoe zit het met 1440x900?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:22

JJ93

Error 418

martijn007 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:10:
[...]

Ben van plan een rMBP 13 aan te schaffen maar door dit bericht ga ik toch twijfelen. Kan iemand er meer over vertellen? En hoe zit het met 1440x900?
Ik werk zelf op 1440x900 en heb nergens last van. Als ik 'm hoger schaal dan merk je dat er wel een klein beetje vertraging is bij het scrollen. Maar ik vind dit perfect werken, anders wordt het mij echt te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Voor t geval mensen nieuwsgierig zijn naar levertijden, mijn MacBook pro besteld op dinsdag, nu dus precies 14 dagen verder. Vrijdag komt ie binnen, dat zijn dus 17 dagen.

Mogelijk geeft dat enigszins een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:41
[...]

Kijk even wat vorige pagina's door, er is de laatste weken/maanden genoeg ervaringen over verteld in dit topic.

Zelf gebruik ik 24/7 1680x1050 op mijn rmbp
Xantios schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:33:
Voor t geval mensen nieuwsgierig zijn naar levertijden, mijn MacBook pro besteld op dinsdag, nu dus precies 14 dagen verder. Vrijdag komt ie binnen, dat zijn dus 17 dagen.

Een standaard model of een aangepast model?

Een standaard model is meestal binnen een week al geleverd namelijk zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xantios schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:33:

Lijkt me meer iets voor [Apple producten] Levertijden - Deel 9 :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Merk ik niets van; ik heb thuis ook een 13"retina en die gebruik op 1680*1050 maar heb eigenlijk nergens last van. Ja, macje is soms wat laggy maar dat zijn vooral problemen met Mavericks in mijn ogen. Ik heb in het begin ML erop gezet omdat ik helemaal gek werd van alle lag in Mavericks. Met ML draait het ding als een trein, zit 'm niet in de hardware dus lijkt me.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:41
Pixeltje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 06:39:
[...]

Merk ik niets van; ik heb thuis ook een 13"retina en die gebruik op 1680*1050 maar heb eigenlijk nergens last van. Ja, macje is soms wat laggy maar dat zijn vooral problemen met Mavericks in mijn ogen. Ik heb in het begin ML erop gezet omdat ik helemaal gek werd van alle lag in Mavericks. Met ML draait het ding als een trein, zit 'm niet in de hardware dus lijkt me.
Precies. Ik heb ook al games als league of legends en world of warcraft perfect speelbaar gedraaid, zelfs op hogere retina resoluties draaien deze games nog makkelijk op 30+ fps.

Aan de hardware ligt het dus zeer zeker niet.
Pagina: 1 ... 57 ... 128 Laatste