Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
martijn007 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:10:
[...]

Ben van plan een rMBP 13 aan te schaffen maar door dit bericht ga ik toch twijfelen. Kan iemand er meer over vertellen? En hoe zit het met 1440x900?
Je moet ook niet vergeten dat als je HiDPI draait op resoluties als 1680x1050 het beeld eerst wordt gerenderd als 3360x2100 en vervolgens wordt terug geschaald naar 1680x1050 (bij 1440x900 is dat 2880x1800). Er moet dus eerst een enorme bak pixels verwerkt worden en vervolgens moet er ook nog terug geschaald worden. Je kunt je voorstellen dat dit wat vergt van de machine op het moment dat je zaken gaat doen die grafisch intensief zijn.

Ik draai altijd op best for retina en heb nog nooit lag gezien. De rMBP 13" kan dat gewoon prima aan. Er staan trouwens ook niet voor niets waarschuwingen bij de instellingen in OSX dat het draaien van resoluties anders dan best for retina een negatief effect op de prestaties kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Oyster schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:38:
Een oplossing? De enige reden waar ik bekend mee ben waarom dat gebeurd is dat het systeem een hardware panic ervaart. Post je log eens.
Niks bijzonders:
Date/Time: 2014-04-12 04:49:51 +0200
OS Version: 10.9.2 (Build 13C64)
Architecture: x86_64
Report Version: 18

Event: Sleep Wake Failure
Steps: 83

Hardware model: MacBookPro11,3
Active cpus: 8
En daaronder een aantal processen met stack trace, maar niets bijzonders. Het gebeurt altijd 's nachts, een aantal uren nadat ik mijn MacBook heb dichtgeklapt of in slaapstand heb gezet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit al een tijd met het volgende probleem en ik vroeg mij af of anderen hier ook last van hebben en of iemand misschien een oplossing heeft:

Mijn MBPr 15" (late 2013) draait praktisch altijd in clamshell mode en zit dan aangesloten op externe speakers met een standaard 3.5 plug. Echter vaak (10-20% van de tijd) als ik hem uit de slaapstand haalt doet het geluid het niet meer. Het enige wat dan werkt is de computer opnieuw opstarten wat natuurlijk erg irritant is.

Ik heb wel gezien dat meerdere mensen op het internet er last van hebben, maar een oplossing heb ik helaas niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:30
Ja dat heb ik ook. Het gebeurt niet vaak maar soms nadat ik hem uit slaapstand haal werkt het geluid helemaal niet meer en moet ik hem ook opnieuw opstarten. Dit is zonder externe speakers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar wel met een extern scherm dan? Komt het geluid gewoon uit je gesloten macbook?

Hoe dan ook ik heb het niet als ik mijn macbook gewoon gebruik, dus niet in clamshell mode. Althans nog niet meegemaakt (gebruik hem niet zo vaak buitenshuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:44
martijn007 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:10:
[...]

Ben van plan een rMBP 13 aan te schaffen maar door dit bericht ga ik toch twijfelen. Kan iemand er meer over vertellen? En hoe zit het met 1440x900?
Even een update: ik draai sindsdien op 1920x1200 en heb eigenlijk bijna nergens last meer van. De lagg was alleen bij het streamen op bepaalde sites. Photoshop werkt nu ook redelijk vloeiend met de instellingen op "Basic" (in photoshop zelf).

Denk inderdaad dat het meer een software issue is dan een hardware issue. Prachtig apparaat en ik heb zeker geen spijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
Voor photoshop raad ik sowieso een 15" aan, tenzij die buiten budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:21
StephaN900 schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:58:
Ik zit al een tijd met het volgende probleem en ik vroeg mij af of anderen hier ook last van hebben en of iemand misschien een oplossing heeft:

Mijn MBPr 15" (late 2013) draait praktisch altijd in clamshell mode en zit dan aangesloten op externe speakers met een standaard 3.5 plug. Echter vaak (10-20% van de tijd) als ik hem uit de slaapstand haalt doet het geluid het niet meer. Het enige wat dan werkt is de computer opnieuw opstarten wat natuurlijk erg irritant is.

Ik heb wel gezien dat meerdere mensen op het internet er last van hebben, maar een oplossing heb ik helaas niet kunnen vinden.
http://www.imore.com/losi...-what-you-can-do-about-it

Ik heb er ook af en toe last van (op een 2013 Air), het lijkt alleen haswell/2013 macbook modellen te treffen. En veel is er niet aan te doen. Al heb ik er (bijna) alleen last van als ik de macbook in slaapstand zet als er nog muziek speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Henk schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:38:
Voor photoshop raad ik sowieso een 15" aan, tenzij die buiten budget valt.
Heeft niet zozeer met budget te maken maar meer met het formaat. 15" vind ik te groot, 13" is perfect voor mij. Ik neem mijn laptop dagelijks mee, dan wil ik niet zo'n lomp ding meesleuren :) (Neemt niet weg dat ik de €500 extra belachelijk veel vind voor wat je er voor terug krijgt)

Mocht ik meer ruimte nodig hebben kan ik er altijd een extra monitor aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Lunaticc schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:26:
[...]

Heeft niet zozeer met budget te maken maar meer met het formaat. 15" vind ik te groot, 13" is perfect voor mij. Ik neem mijn laptop dagelijks mee, dan wil ik niet zo'n lomp ding meesleuren :) (Neemt niet weg dat ik de €500 extra belachelijk veel vind voor wat je er voor terug krijgt)
Grappig, ik vond de premium juist wel meevallen voor een groter scherm, betere speakers en quad core processor. En een 15" rMBP 'lomp' noemen... dat vind ik knap :P
Mocht ik meer ruimte nodig hebben kan ik er altijd een extra monitor aan hangen.
Mooi om te zien dat zoveel mensen, zoveel wensen hebben, want een extra monitor vind ik juist erg onhandig meenemen en reizen :P Voor mij moet een macbook een apparaat zijn wat me op locatie ook gewoon power en werkruimte geeft, de concessie die je in het gewicht tov een 13" moet doen is er een die ik graag doe, met name omdat alle retina's gewoon echt heel slank en licht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
He allen! Sinds kort heb ik een multi monitor setup en maak ik gebruik van een medio 2012 macbook pro. Ik maak gebruik van Mavericks.

Dit werkt voor mij ideaal, echter heb ik een probleem met gebruik na een korte sleep periode.
Mijn mbp word dan echt extreem traag (staan wel programma's als Photoshop o.i.d. geopent), terwijl er voor de slaapperiode geen enkel probleem was qua snelheid etc.

Na wat googlen kwam ik o.a. hierop uit, wat mijn probleem omschrijft, maar helaas niet oplost.

Daarom mijn vraag, zijn er hier mensen ook tegenaan gelopen en hebben jullie evt. een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Henk schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:32:
[...]

Grappig, ik vond de premium juist wel meevallen voor een groter scherm, betere speakers en quad core processor. En een 15" rMBP 'lomp' noemen... dat vind ik knap :P
En dan nog de Iris Pro ten opzichte van de Iris, een aanzienlijk performanceverschil.

Ik merk vrij weinig van het verschil in gewicht en lomp is ook niet het eerste wat in me opkomt als ik aan mijn 15" MBP denk. Persoonlijk vind ik de 13" het allemaal 'net niet', als ik een lichte laptop zou willen, nam ik eerder de 13" Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:13:
[...]

En dan nog de Iris Pro ten opzichte van de Iris, een aanzienlijk performanceverschil.

Ik merk vrij weinig van het verschil in gewicht en lomp is ook niet het eerste wat in me opkomt als ik aan mijn 15" MBP denk. Persoonlijk vind ik de 13" het allemaal 'net niet', als ik een lichte laptop zou willen, nam ik eerder de 13" Air.
Ik heb de 13" rMBP en ik ben het niet geheel met je eens, al snap ik je standpunt wel. De 13" rMBP is een hele klap beter dan de MacBook Air in mijn optiek, al is het maar omdat je meerdere video outputs krijgt en een scherm dat gewoon een pak beter is.

Over het 'net-niet' zijn van de 13" rMBP denk ik dat het afhankelijk is van je wensen en eisen, en ook van waar je het mee vergelijkt. Voor mijn privé wensen is het meer dan ik nodig heb. Ga ik het echter vergelijken met mijn werklaptop (een mid-2011 15" MacBook Pro met hi-res antiglare scherm, 16GB RAM en een SSD), dan kan ik op mijn werklaptop effectiever werken. Door het grotere scherm heb ik een betere werkhouding (voor zover een werkhouding met een laptop goed kan zijn). Dat ik de 13" rMBP ook op 1680x1050 in kan stellen is leuk maar het wordt dan allemaal toch een beetje klein, en je zit toch iets verder voorover. Daarnaast heb ik mijn laptop nogal eens op een stand staan, en dan kan ik met die 1680x1050 op 13" echt niet zoveel, zeker niet langdurig ;)

Daar komt nog bij dat ik het toetsenbord van mijn mid-2011 MBP vele malen fijner vind dan wat Apple tegenwoordig in de MacBooks stopt. Er is nauwelijks nog feedback, van keytravel is ook bijna geen sprake meer. Nu ben ik misschien een keyboard snob omdat ik normaal gesproken op een mechanisch keyboard typ, maar zelfs in vergelijking met de externe keyboards van Apple is het keyboard op de MacBook Air en Retina MacBook Pro matig.

En da's toch jammer voor het onderdeel waar je het meest mee werkt ;)

Ik hoop stiekem nog steeds op een dikkere 15" rMBP met een beter keyboard en upgrade mogelijkheden. Bij echte 'Pro' systemen maakt 2mm dunner namelijk niet uit, maar 2 extra memory sloten of een fantastisch keyboard wel.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Voor privé zou een 13" bij mij ook wel voldoen denk ik, maar een MBA dan ook. In beide gevallen zou ik de grafische kaart een beetje missen, het komt niet vaak voor maar ik wil af en toe nog wel een spelletje spelen.

Het toetsenbord vind ik wel prima, fijner dan het externe toetsenbord, hoewel ik de aluminium toetsenborden van de aluminium PowerBooks en eerste generaties van de MBP nog beter vond.

Ik heb de MBP zakelijk gekocht (maar gebruik hem ook privé) en het gemis aan upgrade-mogelijkheden is voor mij geen issue doordat ik direct de uitgebreidste heb genomen, met 16GB ram en 512GB ssd. Tegen de tijd dat dat te weinig is, zal de economische levensduur van de MBP ook wel bereikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:31:

Ik heb de MBP zakelijk gekocht (maar gebruik hem ook privé) en het gemis aan upgrade-mogelijkheden is voor mij geen issue doordat ik direct de uitgebreidste heb genomen, met 16GB ram en 512GB ssd. Tegen de tijd dat dat te weinig is, zal de economische levensduur van de MBP ook wel bereikt zijn.
Echter kan er in een haswell laptop best 32GB RAM. Apple geeft je die optie niet, terwijl ik in mijn mid-2011 systeem nog kan upgraden naar 32GB als ik dat zou willen. Verder kan ik de optical drive vervangen door een 2e harddisk. Belangrijker nog dan upgraden echter, vind ik vervangen. Waarom zou ik de hele laptop moeten terugsturen als de SSD ermee stopt? Bodemplaat eraf, andere SSD erin, klaar.

Apple wil dat kennelijk niet, en positioneert hun systemen meer als appliances. Mac stuk? Pak een andere, doe een TimeMachine restore en werk verder. En dat werkt. Maar of ik er blij van word...

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Maar goed dat Apple voor ieder wat wils heeft dan :9
Henk schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:32:
[...]

[...]

Mooi om te zien dat zoveel mensen, zoveel wensen hebben, want een extra monitor vind ik juist erg onhandig meenemen en reizen :P Voor mij moet een macbook een apparaat zijn wat me op locatie ook gewoon power en werkruimte geeft, de concessie die je in het gewicht tov een 13" moet doen is er een die ik graag doe, met name omdat alle retina's gewoon echt heel slank en licht zijn :)
- 15": Ok, lomp is hij niet, maar ik vind hem wel te groot. Ik vind 1920x1200 op een 13" prettig werken, dus meer heb ik ook niet nodig :)

- Speakers: Ook overbodig voor mij, 9 van de 10 keer dat ik iets via mijn laptop beluister is dat via in-ears. Als ik echt muziek wil luisteren doe ik dat via een fatsoenlijk setje :)

- Quad Core: Voor mij ook geen must-have, ik ben niet zo'n multitasker. Ik heb hooguit photoshop en een paar safari vensters open staan.

Dat externe scherm ga ik overigens niet mee zuilen :9 Dat blijft lekker thuis staan, op school en op mijn werk heb ik sowieso de beschikking over externe schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 16:26

vooghel

Cunning linguist

Whieee schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:54:
[...]

Echter kan er in een haswell laptop best 32GB RAM. Apple geeft je die optie niet, terwijl ik in mijn mid-2011 systeem nog kan upgraden naar 32GB als ik dat zou willen. Verder kan ik de optical drive vervangen door een 2e harddisk. Belangrijker nog dan upgraden echter, vind ik vervangen. Waarom zou ik de hele laptop moeten terugsturen als de SSD ermee stopt? Bodemplaat eraf, andere SSD erin, klaar.

Apple wil dat kennelijk niet, en positioneert hun systemen meer als appliances. Mac stuk? Pak een andere, doe een TimeMachine restore en werk verder. En dat werkt. Maar of ik er blij van word...
Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat er in een rMBP tegenwoordig geen gewone SSD zit, maar een PCIe-based SSD. Dit komt de vervangbaarheid niet echt ten goede.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 13:20
Lunaticc schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:25:

[...]

- 15": Ok, lomp is hij niet, maar ik vind hem wel te groot. Ik vind 1920x1200 op een 13" prettig werken, dus meer heb ik ook niet nodig :)

- Speakers: Ook overbodig voor mij, 9 van de 10 keer dat ik iets via mijn laptop beluister is dat via in-ears. Als ik echt muziek wil luisteren doe ik dat via een fatsoenlijk setje :)

- Quad Core: Voor mij ook geen must-have, ik ben niet zo'n multitasker. Ik heb hooguit photoshop en een paar safari vensters open staan.

Dat externe scherm ga ik overigens niet mee zuilen :9 Dat blijft lekker thuis staan, op school en op mijn werk heb ik sowieso de beschikking over externe schermen.
Laten we niet weer een discussie starten over wat iedereen zijn persoonlijke mening is over de 'perfecte macbook' want die kan oneindig doorgaan omdat het voor iedere persoon en situatie verschilt.
Lunaticc schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:25:

[...]

Precies daarom maakt Whieee ook de vergelijking van een rmbp met een 2011 model die wel nog te upgraden was. Duidelijk is dus dat dat nu niet meer kan door zijn vergelijking ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:18
Ik snap niet waarom iedereen zegt dat de SSD van de late 2013 niet te vervangen is terwijl deze in een socket zit met maar 1 schroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja die is wel te vervangen, OWC levert pcie-ssd's. Maar het is officieel geen user replaceable onderdeel.
Geheugen zit wel op het logic board gesoldeerd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Bobo221 schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:49:
Ik snap niet waarom iedereen zegt dat de SSD van de late 2013 niet te vervangen is terwijl deze in een socket zit met maar 1 schroef?
Uiteindelijk kun je alles wel vervangen maar er wordt meer uit gegaan onder het kopje 'vervangbaar' als zelfs een gemiddeld leek dit zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik ben erg tevreden over mijn MBP retina 13" laatste model, met 1 uitzondering: de nieuwe Magsafe valt er ongeveer drie keer per dag uit. Bij de minste of geringste aanraking gebeurt het al.

Met de oude Magsafe (geen blokje maar langwerpig) had ik er nooit last van.

Weet iemand of Apple wil ruilen tegen de vorige generatie magsafe? En of het uberhaupt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Philflow schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:13:
Ik ben erg tevreden over mijn MBP retina 13" laatste model, met 1 uitzondering: de nieuwe Magsafe valt er ongeveer drie keer per dag uit. Bij de minste of geringste aanraking gebeurt het al.

Weet iemand of Apple wil ruilen tegen de vorige generatie magsafe? En of het uberhaupt werkt?
Dat past sowieso niet, de een is Magsafe 2 de ander Magsafe 1. (Er zijn wel converters te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Laatst online: 11:22

JJ93

Error 418

Philflow schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:13:

Ik heb hier de afgelopen maanden nog nooit last van gehad met hetzelfde model. Dus ik denk dat je Magsafe niet helemaal correct geproduceerd is. Misschien omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

JJ93 schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:01:
[...]

Ik heb hier de afgelopen maanden nog nooit last van gehad met hetzelfde model.
Ik denk dat het geen defect model is omdat er zeer veel over geklaagd wordt:

http://store.apple.com/us...k-pro-with-retina-display
http://store.apple.com/us...r-adapter-for-macbook-air
http://www.imore.com/love...-apples-magsafe-connector
https://discussions.apple.com/thread/4152815?tstart=0

Misschien dat jij door anders gebruik er geen last van hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 14-04-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:00

_Christiaan_

Master of SOG

Bij mij zit de magsafe 2 juist sterker vast dan de magsafe 1. Ik denk dat ze het ontwerp recentelijk gewijzigd hebben, of misschien zijn er veel gare magsafe 2 in omloop.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Mijn magsafe 2 staat ongeveer 10 graden omhoog. Prut, maar niet prut genoeg om hem om te ruilen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:56
Na 2 jaar met ontzettend veel plezier te hebben gewerkt met een MacBook Air (13-inch) heb ik nu de overstap gemaakt naar een 'MacBook Pro Retina, 15-inch, Late 2013'. Het luxe gevoel is bijna onbeschrijfelijk. Ik vraag me nu af hoe ik 2 jaar lang met een 13" Air heb kunnen werken.... wat een prachtige machine. Wow!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een paar dagen een rMBP 13' met i7, 16gb en 512gb opslag.
Wat mij is opgevallen is dat als de batterij 5% of lager is dat video gaat haperen en de laptop slomer wordt.
Heeft een van jullie dit ook? Hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:58:
Heb sinds een paar dagen een rMBP 13' met i7, 16gb en 512gb opslag.
Wat mij is opgevallen is dat als de batterij 5% of lager is dat video gaat haperen en de laptop slomer wordt.
Heeft een van jullie dit ook? Hoe is dit op te lossen?
Door 'm aan stroom te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is nu ook mijn oplossing. Echter lijkt mij dat dit niet zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Meestal gaan laptops dan energiezuiniger om met alles zodat ze niet uitvallen en je je werk niet kwijt bent, denk dat macbooks dit ook gewoon doen, zelf zorg ik gewoon voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Scrtz schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:48:
Meestal gaan laptops dan energiezuiniger om met alles zodat ze niet uitvallen en je je werk niet kwijt bent, denk dat macbooks dit ook gewoon doen, zelf zorg ik gewoon voor stroom.
Zelf probeer ik bij 40 % al een adapter te vinden. Onder 40 % gaan li-on harder degreren. (als ik de verhalen mag geloven)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
4POX schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:53:
[...]

Zelf probeer ik bij 40 % al een adapter te vinden. Onder 40 % gaan li-on harder degreren. (als ik de verhalen mag geloven)
Ja ik doe hem meestal rond de 10-30% in de lader, maar ook vaak zat s'nachts omdat ik voor school 100% nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:35:
Ja dat is nu ook mijn oplossing. Echter lijkt mij dat dit niet zou moeten?
Het is normaal dat je MacBook onder de 5% in de energie besparings-mode gaat. Ik probeer mijn accu ook altijd rond de 10% te laden en dan in één stuk door naar de 100%. Zodra die vol is trek ik de stekker er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:39:
[...]

Het is normaal dat je MacBook onder de 5% in de energie besparings-mode gaat. Ik probeer mijn accu ook altijd rond de 10% te laden en dan in één stuk door naar de 100%. Zodra die vol is trek ik de stekker er weer uit.
Mooie manier om je accu te verslijten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Henk schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:40:
[...]

Mooie manier om je accu te verslijten :)
De paradigma van de ni-cd laptops is goed blijven hangen :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:35

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Toch heeft Henk gelijk. NiXXXX kun je het beste zo ver hoe mogelijk leegtrekken om geheugeneffecten tegen te gaan. LiXXX accu's daarentegen houden hier juist niet van. Het is met een LiXXX accu dan ook beter om ze zo vaak hoe mogelijk op te laden.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die accudiscussie is om moe van te worden. Uiteindelijk is er maar één conclusie: gebruik de laptop gewoon zoals je wilt. Tegen de tijd dat de accu versleten is heb je toch alweer een andere laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:10:
Die accudiscussie is om moe van te worden. Uiteindelijk is er maar één conclusie: gebruik de laptop gewoon zoals je wilt. Tegen de tijd dat de accu versleten is heb je toch alweer een nieuwe.
Ik wil ook helemaal geen discussie starten, maar moedwillig je laptop volknallen als je accu leeg is, en _zodra_ hij weer op 100% staat je stekker eruit trekken, is toch wel gedrag om even te ontmoedigen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Klopt, dat is inderdaad onnodig slijtage creëren. Maar ik doelde meer op de andere punten/stellingen. Over dat je hem bij 40% al aan de lader moet gooien enzo. Dat zijn dingen waar je je niet mee bezig hoeft te houden.

Gewoon lekker gebruiken zoals je wilt, en eens in de maand volledig leegtrekken (zodat je accu het nulpunt, wanneer hij dus echt leeg is, kan kalibreren). Dat is volgens mij ook het advies wat Apple er over geeft. Als je je accu zelden/nooit volledig ontlaad dan raakt de elektronica in de war omdat hij niet goed weet wanneer de accu leeg is. Gevolg is dat de tijdsindicator niet accuraat meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Ik ben sinds gisteren avond ook mede MacBook Pro gebruiker, jaren lang altijd een hekel aan Apple gehad omdat ze 'overpriced' waren. Maar om eerlijk te zijn valt dat nog wel mee, als je kijkt naar hoelang ze meegaan en dat vergelijkt naar Windows laptops.

Na velen jaren op Windows gewerkt te hebben, en na aanraden van veel vrienden die ook overgestapt zijn toch maar een keer de stoute schoenen aangetrokken en een 'oud' MacBookje op de kop getikt. 13" 2.4Ghz C2D 4Gb uit 2009. Werkt perfect voor wat ik er van verlang want gamen blijf ik toch op mijn pc doen. Als ik goed kan wennen aan OSX dan gaat deze weg en komt er een nieuwe(re).

Tot nog toe zeer tevreden met mijne. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
inmiddels een klein weekje met OS X bezig, op de 13 incher op 2048x1280 :-)
gaat als een trein dat gekke ding !

Wel even wennen aan het OS, maar al met al geen problemen zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:35
Wat voor gekke resolutie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

RnB schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:53:
Ik vermoed dual-monitor met 1024 x 1280 (dus 2 monitoren 90 graden gedraaid :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
RnB schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:53:
Ik heb ook een tijdje 2048x1280 geprobeerd (via QuickRes) op 13 inch. Je kan dan best veel kwijt op je desktop, maar het is allemaal wel erg klein. Als je alleen maar je laptopscherm hebt en je hebt wel de ruimte nodig dan is het een optie, maar mijn ogen zijn toch iets te oud ben ik bang ;)

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik vroeg me meer af hoe hij op zo'n vreemde resolutie is gekomen. Alles word namelijk verschrikkelijk onscherp weergegeven op "rare" resoluties. Ik heb zelf 1920x1200 geprobeerd op mijn systeem, maar dat zag er al niet uit.

Ik hoop dat ankhie gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Niet online
RnB schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:02:
Ik vroeg me meer af hoe hij op zo'n vreemde resolutie is gekomen. Alles word namelijk verschrikkelijk onscherp weergegeven op "rare" resoluties. Ik heb zelf 1920x1200 geprobeerd op mijn systeem, maar dat zag er al niet uit.

Ik hoop dat ankhie gelijk heeft.
Met alle respect, maar 2048x1280 via QuickRes op 13 inch is niet onscherp hoor, alleen zijn de scherpe lettertjes wel heeeel klein.
Probeer het eens zou ik zeggen, er zijn meerdere progjes om dat voor elkaar te krijgen. Je zal versteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Mwah, je merkt wel dat het onscherper is dan de native resoluties. Ik heb hetzelfde op mijn rMBP 15" die ik standaard op 2880 x 1800 draai. Als ik naar 3360 x 2100 of 3840 x 2400 kijk dan is het niet onscherp, maar 2880 x 1800 is gewoon scherper, even los van dat 3840 x 2400 ook voor mij te klein wordt op een 15" scherm :P

Een retinadisplay maakt je gewoon verwend, en alles dat altijd scherp (genoeg) was is dat nu niet meer als het niet zo eruit ziet als de retina-standaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat is onzin. Tuurlijk zijn we verwend met de HiDPI resoluties, maar het is heel makkelijk te zien of je een native resolutie draait of een afwijkende. LCD displays zijn gewoon niet gemaakt om afwijkende resoluties te draaien. OSX kan dat nog een beetje verbloemen met de HiDPI schalingen, maar zodra jij normal DPI gaat draaien, is alles naast de native resolutie (2560x1600 of 2880x1800) gewoon onscherp. ;)
Tio Nordin schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:09:
[...]

Met alle respect, maar 2048x1280 via QuickRes op 13 inch is niet onscherp hoor, alleen zijn de scherpe lettertjes wel heeeel klein.
Probeer het eens zou ik zeggen, er zijn meerdere progjes om dat voor elkaar te krijgen. Je zal versteld staan.
Met alle respect, maar alle resoluties die afwijken van de optimale beeldschermresolutie, kunnen niet scherp zijn.
Jij zal het mss scherp vinden, maar het kan niet scherp zijn. Kijk voor de grap maar eens dicht op je beeldscherm als je die resolutie draait.
Dat kan theoretisch al niet (je krijgt geen mooie 1:1 of 4:1 pixels).
En ja, ik heb ervaring met verschillende resoluties. Zowel met de HiDPI (retina), als de normale resoluties. Ik doe dit dan met Pupil, maar dat maakt qua beeldkwaliteit niets uit.

[ Voor 18% gewijzigd door RnB op 16-04-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Niet online
RnB schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:35:
Dat is onzin. Tuurlijk zijn we verwend met de HiDPI resoluties, maar het is heel makkelijk te zien of je een native resolutie draait of een afwijkende. LCD displays zijn gewoon niet gemaakt om afwijkende resoluties te draaien. OSX kan dat nog een beetje verbloemen met de HiDPI schalingen, maar zodra jij normal DPI gaat draaien, is alles naast de native resolutie (2560x1600 of 2880x1800) gewoon onscherp. ;)

[...]

Met alle respect, maar alle resoluties die afwijken van de optimale beeldschermresolutie, kunnen niet scherp zijn.
Jij zal het mss scherp vinden, maar het kan niet scherp zijn. Kijk voor de grap maar eens dicht op je beeldscherm als je die resolutie draait.
Dat kan theoretisch al niet (je krijgt geen mooie 1:1 of 4:1 pixels).
En ja, ik heb ervaring met verschillende resoluties. Zowel met de HiDPI (retina), als de normale resoluties. Ik doe dit dan met Pupil, maar dat maakt qua beeldkwaliteit niets uit.
Bij nader inzien heb je gelijk. Als je zo'n hoge resolutie gaat uitvergroten (of er met je neus heel dicht op gaat staan) is het inderdaad iets onscherper dan de native retina resolutie. Is eigenlijjk ook logisch ook. Dank voor je uitleg. Anyway, ik draai toch de native ivm te kleine lettertjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:28

ChUcKiE

Dus........

Ik heb de vraag ook uit staan op het Diablo3 forum maar misschien is het toch beter de vraag hier te plaatsen.

Ik overweeg de aanschaf van een macBook. De keuze zal bestaan uit een Air met 4GB, 128Gb SSD (1440*900) en een Intel HD 5000 of een Pro met dezelfde specs alleen een retina scherm en een Intel HD Iris 5100.

De Pro is zo'n 250 euro duurder, maar heeft dan een retina scherm en een betere videokaart.
Waar het mij met name om gaat is of de videokaart het grote verschil gaat maken in het spel Diablo 3. Uiteraard dient de resolutie op de MBP dan lager gezet te worden om het speelbaar te krijgen.

Iemand handson ervaring met een van beide MacBooks die er wat over kan zeggen? Is Diablo3 speelbaar op een MacBook air?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Ik denk dat het op beiden net speelbaar is. De retina zal het beter doen op de zelfde resolutie vanwege de Iris Pro graphics, echter zal je de resolutie waarschijnlijk ook een stuk hoger zetten. Hierdoor zal het performance verschil te niet gedaan worden. Door de lagere resolutie van de air zal het ongeveer net zo goed gaan. Nu moet ik wel zeggen dat OSX native Diablo een stuk minder draait dan onder windows met mijn Macbook Pro Retina met 750m.

Edit:
Om maar even het verschil te illustreren tussen Windows en OSX (Diablo):

OSX
Resolutie: 1920x1200
Reflections: Aan
Texture quality: Low
Shadow quality: Medium (smooth)
Physics: Low
Clutter Density: Medium
Anti-Aliasing: Aan
FPS: 34

Windows
Resolutie: 1920x1200
Reflections: Aan
Texture quality: High
Shadow quality: High (smooth)
Physics: High
Clutter Density: High
Anti-Aliasing: Aan
FPS: 38

En dan draait windows nog een frame of 4 per seconden hoger. Hier heb ik het overigens wel over een relatief zware omgeving in Diablo.

[ Voor 41% gewijzigd door -NRG- op 17-04-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Diablo 3 is aardig geoptimaliseerd voor de Mac en draait prima op een MBA '13. Zie bijvoorbeeld verschillende reviews of video's op YT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Zou sowieso niet meer voor een air meer gaan nu, aangezien er een erg grote kans is dat er binnekort retina air's aankomen. Sowieso is de processor in de air een stuk energiezuiniger dan in de rmbp, dus ook een stuk minder kracht. De videokaart is ook stukken minder.

Ik zou dus altijd de retina verkiezen boven de air. Diablo kan nog best wat van je systeem trekken als je op met een paar man speelt en veel mobs in je beeld hebt met allerlei verschillende aanvallen zoals lightning, desecrator etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Scrtz schreef op donderdag 17 april 2014 @ 00:15:
Zou sowieso niet meer voor een air meer gaan nu, aangezien er een erg grote kans is dat er binnekort retina air's aankomen. Sowieso is de processor in de air een stuk energiezuiniger dan in de rmbp, dus ook een stuk minder kracht. De videokaart is ook stukken minder.
In de reviews van eind 2013 blijkt dat de AIR de PRO prima kan bijhouden. Niet in alle benchmarks. Maar ze zitten akelig dicht in elkaars buurt.

Ik wilde altijd een AIR als vervanging voor mijn air. Maar het werd een PRO. Dit komt omdat de PRO kleiner is dat de AIR. (lengte x breedte) Hij past makkelijker in mijn tas.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ok, bedankt voor de reactis de MBA zou moeten voldoen voor casual playing.
Wanneer komt de nieuwe generatie uit, september ergens of al eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:30:
Ok, bedankt voor de reactis de MBA zou moeten voldoen voor casual playing.
Wanneer komt de nieuwe generatie uit, september ergens of al eerder?
Dat weet niemand, maar de geruchten wijzen op een 12 inch Macbook Air met retina display rond het einde van het jaar.

Ik heb zelf onlangs een Air gekocht en games draaien boven mijn verwachting goed. Ik speel af en toe Call of Duty 4 en deze draait met de juiste instelling erg vloeiend. Diablo 3 speel ik zelf niet.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ok, eind van het jaar ...geruchten...dan gaat mijn keuze vallen op de MBA 13" 4GB, 128GB en dus de HD5000. Zijn er nog tips waar ik deze het beste kan bestellen, qua prijs en garantie?
Ik kan via Surfspot rechtstreeks naar Apple gaan, maar dan kom ik zelfs nog hoger uit dan de laagste tweakers prijs.
Zijn er eventueel andere (kortings)acties die lopen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Dit model is 'vaak' in de aanbieding voor €999 bij diverse verkoopkanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit hoort natuurlijk eigenlijk in het Air topic, maar ik zou zeker voor de 8gb versie gaan. Het scheelt wel 100 euro, maar het is iets meer toekomst vast.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

BillSpaarbank schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:46:
Dit hoort natuurlijk eigenlijk in het Air topic, maar ik zou zeker voor de 8gb versie gaan. Het scheelt wel 100 euro, maar het is iets meer toekomst vast.
Ok dank, ga ik ook verder met de discussie in het andere topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Niet om te spammen, maar als iemand hier ervaring heeft met het kopen van een nieuw toetsenbord voor in je oude macbook pro (2011), alle informatie is welkom :)

https://gathering.tweaker...message/42106370#42106370

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:09
Toch m'n 15" rMBP (late 2013) maar naar iCentre gebracht om hem te laten repareren bij Apple. Zat na een maand al een dode pixel in en allemaal rare 'deukjes' in het glas. 5-10 werkdagen zonder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
br13an schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:09:
Toch m'n 15" rMBP (late 2013) maar naar iCentre gebracht om hem te laten repareren bij Apple. Zat na een maand al een dode pixel in en allemaal rare 'deukjes' in het glas. 5-10 werkdagen zonder :(
tipje voor de volgende keer; als je naar een officiele Apple Store gaat, repareren ze hem terwijl je wacht. Heb ik met mijn 2012 rMBP ook gedaan toen ik een defect scherm had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik zit nog steeds achter een oudje, early 2011 15 inch MBP (2,3ghz 1gb amd 6750m) en het ding begint steeds meer kuren te vertonen. Inmiddels is de HDD stuk gegaan, ventilator vervangen, toetsenbord backlight werkt alleen nog maar links, trackpad gebarsten(blijkbaar veel voorkomend), logic board 2 maal vervangen, en het geheugen is stuk geweest. Inmiddels zit ik op 2x8gb en een SSD dus dat is niet zon issue, echter heb ik het idee dat mijn gpu steeds slechter wordt.Ik speel nog wel eens een spelletje maar sinds vanavond is zelfs trackmania united (2006(!)) op minimale settings niet meer speelbaar(25fps met drops tot 5 oid.) Nu heb ik mijzelf even ingelezen en apple blijkt het normaal te vinden dat al die dingen stuk gaan. Weet iemand of apple iets gaat doen aan dit probleem? Ik had verwacht dat mijn laptop van bijna 2.5k euros het toch langer zou vol moeten houden dan dit. Hij is overigens gekocht in juli 2011.

[ Voor 9% gewijzigd door Iuigi op 21-04-2014 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
3 jaar en dan al zoveel kuren? Dat verbaasd mij ten zeerste. Wist je dat je in europa recht hebt op een deugdelijk product? Ik kan natuurlijk niet raden hoe jij met je laptop omgaat, dat zal vast zuinig zijn (sommigen houden hem in de hand bij het skateboarden) maar dan nog..

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 21-04-2014 09:59 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 21:40

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Was er ook niet iets met de gpu's die te heet worden van 2011 mac's? of viel de 15 inch daar neit onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Chrosser schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 09:36:
Was er ook niet iets met de gpu's die te heet worden van 2011 mac's? of viel de 15 inch daar neit onder?
Klopt, mijn laptop doet het in eerste instantie prima, echter zodra ik langer dan een uurtje ga gamen krijg ik witte puntjes in beeld en zakt mijn framerate gigantisch in. Alle 15 en 17 inch met amd 67xx kaart hebben dit probleem (bijna dan). Is ook een artikel op de FP van tweakers over geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Iuigi op 22-04-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
ik heb nu mijn rMBP late 2013 (8GB) sinds de release en heb eigenlijk nooit spellen gespeeld tot vandaag.
Heb het spel "The Swapper" gedownload en gespeeld.(800 MB) maar mijn hele laptop word onbruikbaar als ik het spel nog op de achtergrond draai, je hoort de fan overuren maken, alles wordt vertraagd met een paar seconden, scrollen door webpagina's is bijna onmogelijk laat staan een walkthrough op youtube bekijken.

Zou eigenlijk toch niet kunnen met een 8GB aan werkgeheugen. En het is grafisch niet eens een heel zwaar spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 03:37

OMX2000

By any means necessary...

Iuigi schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:50:
[...]

Klopt, mijn laptop doet het in eerste instantie prima, echter zodra ik langer dan een uurtje ga gamen krijg ik witte puntjes in beeld en zakt mijn framerate gigantisch in. Alle 15 en 17 inch met amd 67xx kaart hebben dit probleem (bijna dan). Is ook een artikel op de FP van tweakers over geweest.
Niet dat ik het zelf zou doen zolang laptop nog in garantie zit, maar er waren mensen die koelpasta hebben vervangen voor CPU en GPU. En ik vermoed dat mijn MBP Early 2011 daar ook baat van heeft. De fans slaan echt snel aan, terwijl ik nooit game maar wel veel VMWare Fusion gebruik.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Weet iemand hoe dit zit?

Ik heb een macbook pro 13 inch mid 2013 met vooraf geïnstalleerde mavericks. Ik heb hierbij een SSD erin geplaats en de schijf gecloned. Vervolgens heb ik de originele schijf geformatteerd en deze als extra schijf in de drive bay gedaan.

Alleen nu wil ik mijn macbook herinstalleren door middel van de herstel partitie. Omdat ik mijn apple id wil veranderen. Alleen nu heb ik het probleem dat hij dus bij de check of deze computer wel geschikt is niet door de check heen komt en aangeeft dat mavericks niet geïnstalleerd kan worden..

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 23:43

B2

wa' seggie?

In mijn rMBP merk ik kleine putjes in het scherm op sommige plekken. Waarschijnlijk omdat er iets tussen het scherm en het toetsenbord heeft gezeten o.i.d. Wat mij betreft mag dat niet zomaar gebeuren, heeft iemand anders dat ook al gehad en evt het scherm laten repareren bij Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik321
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09-2024
Dag allen:)

Graag jullie professionele advies;) Wil gaan overstappen van Windows naar OSX en een rMBP staat op de verlanglijst. Ben fotograaf van beroep en gebruik dan ook voornamelijk Photoshop en Lightroom etc. Zware videoprogramma's zoals Premiere Pro of Final Cut ga ik gebruiken maar hoogstens een keer of 5 per jaar. Renderen mag van mij dus wel wat langer duren. Ik ben een 17,3 inch laptop gewend dus ga er wbt grootte sowieso op vooruit. Mijn voorkeur gaat op het moment uit voor de 13inch versie. Dit omdat ik thuis een 27inch scherm heb staan en de MBP daar op aan sluit. Onderweg is de 13 inch natuurlijk handzamer dan de 15inch versie.

Mijn grootste twijfel tussen deze twee: is de i7 van de 13inch wel goed genoeg of kan ik beter de 15inch nemen met een betere i7 processor? In beide gevallen neem ik 16gb RAM en 256gb ssd.

Het zou leuk zijn als ik voor de komende 5 jaar klaar ben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Erik321 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 08:45:
Dag allen:)

Graag jullie professionele advies;) Wil gaan overstappen van Windows naar OSX en een rMBP staat op de verlanglijst. Ben fotograaf van beroep en gebruik dan ook voornamelijk Photoshop en Lightroom etc. Zware videoprogramma's zoals Premiere Pro of Final Cut ga ik gebruiken maar hoogstens een keer of 5 per jaar. Renderen mag van mij dus wel wat langer duren. Ik ben een 17,3 inch laptop gewend dus ga er wbt grootte sowieso op vooruit. Mijn voorkeur gaat op het moment uit voor de 13inch versie. Dit omdat ik thuis een 27inch scherm heb staan en de MBP daar op aan sluit. Onderweg is de 13 inch natuurlijk handzamer dan de 15inch versie.

Mijn grootste twijfel tussen deze twee: is de i7 van de 13inch wel goed genoeg of kan ik beter de 15inch nemen met een betere i7 processor? In beide gevallen neem ik 16gb RAM en 256gb ssd.

Het zou leuk zijn als ik voor de komende 5 jaar klaar ben:)
Photoshop e.d. leunen altijd zwaar op de GPU die erin zit, dus het is ook heel erg afhankelijk van wat je budget is. De 13" rMBPs en de instap 15" hebben de Iris Pro erin zitten, waar, naar ik meen, de 15" nog een snellere variant inzit. Wat ik persoonlijk op internet gelezen heb is dat de GT750m (die in de high-end 15" zit) nog weer sneller is dan de Iris Pro in zaken zoals Photoshop, Lightroom of Premiere en uiteraard Final Cut.

Anandtech quote:
Final Cut Pro 10.1 appears to be incredibly dependent on GPU performance, especially when there's any sort of effects rendering going on. Note that simply moving to a lower clocked Haswell and ditching the discrete GPU causes the 15-inch rMBP to take more than 70% longer to complete this benchmark. I'm not sure how much of this has to do with Intel's graphics drivers just not being optimized for FCP's OpenCL workload, but if you're planning on doing any real work in the latest Final Cut Pro you're going to want a discrete GPU.
Het nadeel is dat deze alleen zit in het model van 2600 euro. Je zal verder natuurlijk zeker wel performance merken in zwaardere taken (zoals photoshop) waarbij de programma's de 4 cores van de 15" beter benutten dan de 2 van de 13".

Bottom line:
De 15" zal sneller zijn dan de 13", vanwege snellere Iris Pro bij 15" instap en helemaal met GT750M in de high-end 15". Daarnaast is de dual core van de 13" zeker in dit soort programma's trager dan de quad core i7 van de 15". Het ligt er in principe gewoon aan wat je budget is en wat je wil uitgeven. Met het oog op de toekomst en het feit dat je er 5 jaar mee wil doen zou ik sowieso voor de snellere 15" gaan, dan loop je gewoon minder snel tegen de limieten van je systeem aan in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

Quakie

quakelen

ik werk zelf sinds een paar weken met lightroom (hiervoor aperture) en het verbaasde me dat Lr 8 uur aan het stampen was om smart previews te creeren..Ongeveer 450 RAW files... :S
Dit is op een late 2013 rMBP 13 inch middelste config.
Hier zal de 15 inch stuk sneller zijn..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ankhie schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:10:
[...]

Photoshop e.d. leunen altijd zwaar op de GPU die erin zit, dus het is ook heel erg afhankelijk van wat je budget is. De 13" rMBPs en de instap 15" hebben de Iris Pro erin zitten, waar, naar ik meen, de 15" nog een snellere variant inzit. Wat ik persoonlijk op internet gelezen heb is dat de GT750m (die in de high-end 15" zit) nog weer sneller is dan de Iris Pro in zaken zoals Photoshop, Lightroom of Premiere en uiteraard Final Cut.
De 13" heeft een Iris, de 15" een Iris Pro. Dat verschil is groter dan het verschil tussen de Iris Pro en de 750M. Die laatste voegt eigenlijk niet zo heel veel toe op veel vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Canaria schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:29:
[...]

De 13" heeft een Iris, de 15" een Iris Pro. Dat verschil is groter dan het verschil tussen de Iris Pro en de 750M. Die laatste voegt eigenlijk niet zo heel veel toe op veel vlakken.
Het verschil tussen de Iris en Iris Pro is inderdaad heel aanzienlijk. Maar als je de GT750M vs de Iris Pro in bijvoorbeeld games bekijkt dan is die toch ook geregeld 30-70% sneller. Nou gebruikt Photoshop bijv ook niet in alles dezelfde technieken, maar de verschillen in Final Cut lopen ook wel aardig op.

De Iris Pro is op zich zeker een prima keuze, al was het alleen al dat je je 400 euro bespaart (met de 16GB upgrade) t.o.v. de high-end. Ik zou voor de gekozen doeleinden de 13" toch links laten liggen als je zo lang met een systeem wil gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09 13:45
Ik heb een vraagje waarbij ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden als Macbook pro kenners ;)

Mijn PC van enkele jaren wordt te traag en ik begin nu juist steeds meer met Photoshop en Illustrator te werken voor mijn opleiding en als hobby. Ik zit eraan te denken om mijn PC weg te doen en te vervangen voor een Macbook Pro 15 inch. Deze moet dan gaan dienen als laptop die ik meeneem om mee te werken, maar ook om op mijn monitor thuis aan te sluiten om met twee schermen aan de gang te gaan.

Ik vraag me alleen af welke specificaties ik nodig zal hebben hiervoor. Het 15 inch model lijkt mij niet te groot en niet te klein, precies waar ik naar zoek.

De eisen die ik stel zijn:

- Ik wil snel kunnen werken in Photoshop en Illustrator. Dit moet dan ook kunnen op alleen de macbook als aangesloten op een extra monitor. (27 inch)
- Ik wil nog enkele games kunnen spelen. Denk hierbij aan Diablo 3, Team Fortress 2 (lijkt me sowieso geen probleem) en Simcity.
- Ik wil er enkele jaren mee door kunnen werken. (2-3 jaar ongeveer)
- Ik zal er soms video mee moeten bewerken. (2-3 keer per jaar in After Effects) Dit renderen hoeft niet extreem snel te gaan, maar ik moet wel de mogelijkheid hebben.
- Het standaard mediagebruik als video en muziek bekijken/luisteren dus veel GB zal fijn zijn. (500?)

Het retina model is mooi, maar ook te duur voor me. 1000 euro vind ik wel voldoende om eraan te besteden. (Ik ga dan ook tweedehands Macbooks bekijken)

Welke specificaties denken jullie dat ik nodig heb voor mijn behoeftes? Zou top zijn als ik antwoord zou krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
Denzis schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:23:
Weet iemand hoe dit zit?

Ik heb een macbook pro 13 inch mid 2013 met vooraf geïnstalleerde mavericks. Ik heb hierbij een SSD erin geplaats en de schijf gecloned. Vervolgens heb ik de originele schijf geformatteerd en deze als extra schijf in de drive bay gedaan.

Alleen nu wil ik mijn macbook herinstalleren door middel van de herstel partitie. Omdat ik mijn apple id wil veranderen. Alleen nu heb ik het probleem dat hij dus bij de check of deze computer wel geschikt is niet door de check heen komt en aangeeft dat mavericks niet geïnstalleerd kan worden..
Je komt er niet door, naar mijns inzien, omdat je eerst met de apple ID moet inloggen, welke je origineel gebruikte. Ofwel, de apple ID waarmee je voor het eerst op dat ding bent ingelogd.

Ik heb afgelopen vrijdag mn rMBP late 2013 clean installed. (Volgens de wijze waarop Apple aanbeveelt: http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US ) Na dit alles gedaan te hebben, kwam ik erachter dat sommige programma's welke standaard erop zaten, er niet meer op stonden. (Pages, Numbers, iMovie, onder andere)

Dit kwam omdat ik als eerste apple ID, die van mn moeder had gebruikt, en daar nu de purchases van die programma's opstonden. Toen ik weer met de apple ID van mn moeder inlogde in de App-Store applicatie, kon ik die programma's opnieuw downloaden. Hierna heb ik mezelf afgemeld, en ben weer verder gegaan met de nieuwe apple ID. Dit werkt prima, programma's werken nog etc..

Dus heel misschien, komt het door de combinatie van een nieuwe apple ID en nieuwe SSD. Probeer eens eerst met je oude apple ID in te loggen.

Nu ik het zo type...heb je met de 'nieuwe' apple ID al een keer ingelogd op je oude harde-schijf (voordat je alles hebt gereformat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Houstyn schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:10:
Ik heb een vraagje waarbij ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden als Macbook pro kenners ;)

Mijn PC van enkele jaren wordt te traag en ik begin nu juist steeds meer met Photoshop en Illustrator te werken voor mijn opleiding en als hobby. Ik zit eraan te denken om mijn PC weg te doen en te vervangen voor een Macbook Pro 15 inch. Deze moet dan gaan dienen als laptop die ik meeneem om mee te werken, maar ook om op mijn monitor thuis aan te sluiten om met twee schermen aan de gang te gaan.

Ik vraag me alleen af welke specificaties ik nodig zal hebben hiervoor. Het 15 inch model lijkt mij niet te groot en niet te klein, precies waar ik naar zoek.

De eisen die ik stel zijn:

- Ik wil snel kunnen werken in Photoshop en Illustrator. Dit moet dan ook kunnen op alleen de macbook als aangesloten op een extra monitor. (27 inch)
- Ik wil nog enkele games kunnen spelen. Denk hierbij aan Diablo 3, Team Fortress 2 (lijkt me sowieso geen probleem) en Simcity.
- Ik wil er enkele jaren mee door kunnen werken. (2-3 jaar ongeveer)
- Ik zal er soms video mee moeten bewerken. (2-3 keer per jaar in After Effects) Dit renderen hoeft niet extreem snel te gaan, maar ik moet wel de mogelijkheid hebben.
- Het standaard mediagebruik als video en muziek bekijken/luisteren dus veel GB zal fijn zijn. (500?)

Het retina model is mooi, maar ook te duur voor me. 1000 euro vind ik wel voldoende om eraan te besteden. (Ik ga dan ook tweedehands Macbooks bekijken)

Welke specificaties denken jullie dat ik nodig heb voor mijn behoeftes? Zou top zijn als ik antwoord zou krijgen!
Ik zou eens kijken of je een 15" classic MacBook Pro te pakken kan krijgen uit 2011 of 2012. Daar zit nog best een goeie videokaart in. Voordeel van die modellen is dat je er zelf later nog een SSD kan bijprikken en/of geheugen uitbreiden omdat je daar gewoon bij kan, iets dat bij de retina modellen niet kan. Zeker als je thuis aan een extern scherm werkt is dat wel prettig om een dedicated videokaart te hebben (2011 : 6750 Radeon, 2012 = GeForce GT650M). In beide zit een i7 quad core waardoor je voorlopig niet om snelheid verlegen zal zitten.

De resolutie is 1440 x 900 (standard) of 1680 x 1050 (hi-res versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ik zou eens kijken of je een 15" classic MacBook Pro te pakken kan krijgen uit 2011 of 2012. Daar zit nog best een goeie videokaart in. Voordeel van die modellen is dat je er zelf later nog een SSD kan bijprikken en/of geheugen uitbreiden omdat je daar gewoon bij kan, iets dat bij de retina modellen niet kan. Zeker als je thuis aan een extern scherm werkt is dat wel prettig om een dedicated videokaart te hebben (2011 : 6750 Radeon, 2012 = GeForce GT650M). In beide zit een i7 quad core waardoor je voorlopig niet om snelheid verlegen zal zitten.

De resolutie is 1440 x 900 (standard) of 1680 x 1050 (hi-res versie).
Ok top! daar zat ik zelf ook al een beetje aan te denken.
En qua geheugen? Zal het aantal Ghz nog veel uitmaken voor me? En hoeveel werkgeheugen zal voldoende zijn? En bedankt voor het snelle antwoord!

Ik twijfel zelf wel een beetje of het mogelijk is om bijvoorbeeld Diablo lekker te kunnen draaien erop. Is dit wel echt mogelijk met een Macbook 15 inch uit 2011-2012?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Houstyn schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:57:
[...]

En qua geheugen? Zal het aantal Ghz nog veel uitmaken voor me? En hoeveel werkgeheugen zal voldoende zijn? En bedankt voor het snelle antwoord!

Ik twijfel zelf wel een beetje of het mogelijk is om bijvoorbeeld Diablo lekker te kunnen draaien erop. Is dit wel echt mogelijk met een Macbook 15 inch uit 2011-2012?
Ik zou sowieso voor de Retina gaan. Ten eerste is het scherm van de Pro Retina Late een van de beste qua kleurweergave en dat ga jij erg fijn vinden als fotograaf. Ik ontwerp zelf ook en met het gebruik van Illustrator/Photoshop merk ik pas echt de prachtige kleuren die je ziet op het scherm. Dit merk je natuurlijk ook met het kijken van video's etc. Daarnaast zul je de stap van een 17" naar een 15" veel minder merken. Ik gebruik dus zelf het instapmodel van de 15" Retina Late en ik zit er ook elke dag in de trein mee en dit gaat prima. Ook qua batterijduur doet de Retina het beter dan de oude stam. Mocht je nog specifieke vragen dan kun je die stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Nee, tenzij de prijzen allemaal 500 euro zakken. Ik vind ze gewoon veel te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Duur ja. Ik had 3 jaar geleden een MBA gekocht omdat ik niet voldoende poen had. Al snel was de harde schijf te klein en kreeg ik spijt dat ik niet even doorgespaard had. Ik dacht dat 128Gb echt genoeg zou moeten zijn. Nu 3 jaar later een prima MBA 'ingeruild' voor een rMBP, nu wel met voldoende toekomstmogelijkheden. Had ik veel eerder moeten doen.

edit: niks ten nadele van de MBA, was echt een prima laptop, ik had me gewoon verkeken op mijn gebruikswensen.

[ Voor 13% gewijzigd door RobV op 25-04-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Houstyn schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 18:47:
Nee, tenzij de prijzen allemaal 500 euro zakken. Ik vind ze gewoon veel te duur
Ken het gevoel :) De Iris Pro alleen al was voor mij bijna een must om naar de 15" te gaan maar die prijs he...
Uiteindelijk ben ik zeer blij voor de 15" te zijn gegaan, had het me toch maar beklaagd achteraf en als je dan toch al zoveel geld aan het uitgeven bent .....

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Houstyn schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:57:
[...]

Mwah, als je die uit 2011 en 2012 pakt dan zal je qua Ghz geen problemen ondervinden, zeker de 2012 i7 2,3 Ghz die er standaard inzit is gewoon meer dan snel. Zowel de 6750M (2011) als de GT650M (2012) zijn meer dan capabel om Diablo 3 te draaien. Ik heb zelf de cMBP 2012 gehad en heb er heel wat uurtjes Diablo 3 op gespeeld. Heb er wel een SSD ingezet en geheugen uitgebreid maar de hardware an sich is zeker snel genoeg. Diablo 3 is niet extreem veeleisend. Had er zelf 16 GB ingezet maar met 8 kom je sowieso ook al een heel eind.

Heb wel de 2012 na een jaar ingeruild voor een retina, simpelweg omdat ik het scherm gewoon niet kon weerstaan maar qua snelheid voor alles wat ik er tegenaan gooide was dat ding eigenlijk al overkill :)

Als je naar een i5 of i7 quad core (15" model) kijkt en een van bovengenoemde videokaarten erin aantreft dan zit je voorlopig verder goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Same here, ook de mbp 13" 2012 ingeruild voor een rmbp 13" late 2013, het scherm is gewoon 10x mooier, ik denk ook dat je snel het retina gaat missen als je nu nog een 2011-2012 model aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Weet iemand of er een app of een truck bestaat dat ik het scherm van mijn MBP open kan laten staan maar alleen beeld geeft op mijn externe display. (aangesloten via MDP) Ik heb alleen een headset met 2 aparte jack's en als het scherm dicht is ben ik zeer slecht te verstaan op skype.

Staan genoeg tricks via terminal, maar dan moet je 2x restarten, en de 2e is een magneetje. Nu heb ik 1) geen magneetje hier, en 2) voel ik me niet heel veilig als ik met een magneetje zo dicht bij mijn MBP kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
sander0 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:04:
Weet iemand of er een app of een truck bestaat dat ik het scherm van mijn MBP open kan laten staan maar alleen beeld geeft op mijn externe display. (aangesloten via MDP) Ik heb alleen een headset met 2 aparte jack's en als het scherm dicht is ben ik zeer slecht te verstaan op skype.

Staan genoeg tricks via terminal, maar dan moet je 2x restarten, en de 2e is een magneetje. Nu heb ik 1) geen magneetje hier, en 2) voel ik me niet heel veilig als ik met een magneetje zo dicht bij mijn MBP kom.
Wat is hier precies het probleem?
als je gewoon niks wilt zien, gooi de brightness van je interne scherm op null ? :+

en de mic en jack poort kun je met een leuk verloopje wel weer bij elkaar klooien denk ik ;-)

ik gebruik de mic van me Macbook afentoe voor wat hulp-op-afstand. en dat werkt verder prima? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Als ik mijn macbook via HDMI aan mijn TV aansluit met de klep dicht en ik tik op een willekeurige toets op mijn draadloze toetsenbord kom ik gelijk op het inlogscherm terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS90
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 18:16
Iuigi schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:47:
Ik zit nog steeds achter een oudje, early 2011 15 inch MBP (2,3ghz 1gb amd 6750m) en het ding begint steeds meer kuren te vertonen. Inmiddels is de HDD stuk gegaan, ventilator vervangen, toetsenbord backlight werkt alleen nog maar links, trackpad gebarsten(blijkbaar veel voorkomend), logic board 2 maal vervangen, en het geheugen is stuk geweest. Inmiddels zit ik op 2x8gb en een SSD dus dat is niet zon issue, echter heb ik het idee dat mijn gpu steeds slechter wordt.Ik speel nog wel eens een spelletje maar sinds vanavond is zelfs trackmania united (2006(!)) op minimale settings niet meer speelbaar(25fps met drops tot 5 oid.) Nu heb ik mijzelf even ingelezen en apple blijkt het normaal te vinden dat al die dingen stuk gaan. Weet iemand of apple iets gaat doen aan dit probleem? Ik had verwacht dat mijn laptop van bijna 2.5k euros het toch langer zou vol moeten houden dan dit. Hij is overigens gekocht in juli 2011.
Ik heb hier ook een 15 inch MBP uit 2011 (2.2ghz, amd 6750m). Hier het een lijstje wat bij mij allemaal al kapot is gegaan:

Logic board 3x
Fans 2x
Magsafe adapter 2x
Harddrive
RAM module
Backplate (voetjes afgevallen door smeltende lijm)

Daarnaast zit er nu een deuk in de behuizing waardoor de backplate niet meer netjes op de behuizing past. Dit is tijdens de laatste reparatie gebeurd.

Heel veel MBP's uit 2011 hebben trouwens last van GPU problemen, kijk maar eens op dit forum
https://discussions.apple.com/thread/4766577?tstart=0.

Naast deze hardware problemen is de service van Apple in mijn geval ook waardeloos. Nadat ik via de rechtsbijstand eindelijk een gratis reparatie had afgedwongen kon ik de computer naar Apple Store in Amsterdam brengen. Ik had hiervoor een afspraak staan om 19:00. Helaas was ik 10 minuten te laat door een treinvertraging en toen ik daar aankwam weigerde ze mij te helpen omdat mijn afspraak was verlopen. Zelfs nadat ik zei dat ik helemaal uit Groningen kwam. Ik vraag me echt af waar ik die 2050 euro voor heb betaald. In ieder geval niet voor service en kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
AS90 schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:07:
[...]

Ik heb hier ook een 15 inch MBP uit 2011 (2.2ghz, amd 6750m). Hier het een lijstje wat bij mij allemaal al kapot is gegaan:

Logic board 3x
Fans 2x
Magsafe adapter 2x
Harddrive
RAM module
Backplate (voetjes afgevallen door smeltende lijm)

Daarnaast zit er nu een deuk in de behuizing waardoor de backplate niet meer netjes op de behuizing past. Dit is tijdens de laatste reparatie gebeurd.

Heel veel MBP's uit 2011 hebben trouwens last van GPU problemen, kijk maar eens op dit forum
https://discussions.apple.com/thread/4766577?tstart=0.

Naast deze hardware problemen is de service van Apple in mijn geval ook waardeloos. Nadat ik via de rechtsbijstand eindelijk een gratis reparatie had afgedwongen kon ik de computer naar Apple Store in Amsterdam brengen. Ik had hiervoor een afspraak staan om 19:00. Helaas was ik 10 minuten te laat door een treinvertraging en toen ik daar aankwam weigerde ze mij te helpen omdat mijn afspraak was verlopen. Zelfs nadat ik zei dat ik helemaal uit Groningen kwam. Ik vraag me echt af waar ik die 2050 euro voor heb betaald. In ieder geval niet voor service en kwaliteit.
Precies. Ik heb bijna hetzelfde model, enkel met de CPU upgrade naar 2.3ghz. Ik heb me ook al ingelezen over het probleem en ook een petitie getekend. Of het zin heeft weet ik niet, maar ik wil eigenlijk wel een reactie van apple horen. Waardeloos apparaat in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 08:30
Apart, ik heb hetzelfde model en helemaal geen problemen gehad. De MBP draait minstens 12 uur per dag, praktisch elke dag. Ik heb alleen RAM vervangen naar 16GB, ik ben er nog steeds super blij mee (en dat maakt het ook wat moeilijker om over te stappen op een rMBP).

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik321
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09-2024
Quakie schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:23:
ik werk zelf sinds een paar weken met lightroom (hiervoor aperture) en het verbaasde me dat Lr 8 uur aan het stampen was om smart previews te creeren..Ongeveer 450 RAW files... :S
Dit is op een late 2013 rMBP 13 inch middelste config.
Hier zal de 15 inch stuk sneller zijn..
Dat vind ik echt erg slecht. Ik fotografeer met een Nikon D800 en heb bestanden van 36mp maar dat duurt bij mijn huidige laptop (met Quad i7 36... en 8gb ram) maximaal 10min.
ankhie schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:10:

Bottom line:
De 15" zal sneller zijn dan de 13", vanwege snellere Iris Pro bij 15" instap en helemaal met GT750M in de high-end 15". Daarnaast is de dual core van de 13" zeker in dit soort programma's trager dan de quad core i7 van de 15". Het ligt er in principe gewoon aan wat je budget is en wat je wil uitgeven. Met het oog op de toekomst en het feit dat je er 5 jaar mee wil doen zou ik sowieso voor de snellere 15" gaan, dan loop je gewoon minder snel tegen de limieten van je systeem aan in de toekomst.
Bedankt voor je hulp! Ik ben deruit ;) Ik wacht op de nieuwe serie (zal nog wel een maand of 5 duren) en koop dan gewoon de duurste. Lijkt me het meest logisch dat ik daar ook het langste mee vooruit kan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 23:58
1. Ik heb op dit moment een Core i7 laptop -pricewatch: Asus N56VZ-S4035V- en ik ben wederom aangetrokken tot het fruit en wil de overstap nu echt gaan maken. Als ik qua specs iets vergelijkbaars wil dan moet ik meteen de 15" van 2600 Euro hebben; dat vind ik iets te gortig. Nu weet ik dat het OS beter geoptimaliseerd is voor de hardware bij Apple, maar als ik voor een 13" MBPR ga met Core i5 verlies ik dan veel performance met wat ik nu heb? Even los van wat ik ermee doe, maar puur gebaseerd op specs?

2. Vervolgens twijfel ik tussen de 13 en 15", ik heb nu 15" schermpje en kom van 17" af (paar jaar terug). Omdat ik nog studeer naast mijn werk is het wel prettig dat hij portable is. Echter zit ik er thuis regelmatig een aantal uur achter om te typen, werken, gamen, internetten en meer; en heb ik geen ruimte voor een externe monitor; in hoeverre is 13" dan nog wenselijk?

3. Als ik een instapmodel pak en zelf een 'grote' SSD erin stop en geheugen erbij prik, is dit goedkoper neem ik aan; alleen heb ik nog nooit een Macbook open gehad; kan dit zomaar?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
1. Ja dat merk je echt. Ik heb hiervoor de 2012 versies gehad van beide machines, maar de 13 inch was echt een stuk minder snel. Bij de 2013 versies moet het beter zijn, maar neem dan de instapversie van de 15 inch. Die heb ik hier ook liggen en is echt waar voor je geld.

2. Dat ligt aan jezelf. Ik heb hiervoor (ja in de tussentijd:P) ook een Air 11 inch gehad. Ideale laptop. Maar om te gamen lijkt me een 15 inch toch ook weer beter.

3. Ja, alleen betreft het speciale SSD's, die zijn niet goedkoop: https://eshop.macsales.co...2012-Drive-Internal-Flash
Werkgeheugen zal niet lukken, dat zit vast aan het moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnMartijn op 29-04-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 23:58
martijnmartijn schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:32:
1. Ja dat merk je echt. Ik heb hiervoor de 2012 versies gehad van beide machines, maar de 13 inch was echt een stuk minder snel. Bij de 2013 versies moet het beter zijn, maar neem dan de instapversie van de 15 inch. Die heb ik hier ook liggen en is echt waar voor je geld.
Ik bedoelde meer de vergelijking tussen Windows 8 Core i7 en Mac OS X met Core i5 vanwege de software-optimalisatie. Ga je dat merken? Want je mist wel wat threads.
2. Dat ligt aan jezelf. Ik heb hiervoor (ja in de tussentijd:P) ook een Air 11 inch gehad. Ideale laptop. Maar om te gamen lijkt me een 15 inch toch ook weer beter.
Ja gamen is een groot woord; denk aan Simcity (2013) achtige games. En Half Life 2 blijft leuk. Voor de rest heb ik wat consoles. Ik kijk wel veel films/ series 720p/1080p, en fotobewerking doe ik ook regelmatig; dat is denk ik het zwaarste wat ik doe. Is een 13" dan een prima optie?

[ Voor 29% gewijzigd door Roorensu op 29-04-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Ik zou toch ook echt kijken wat je nou met die machine doet. Het is natuurlijk onzin om geld uit te geven aan performance die je niet gebruikt. Wat betreft schermmaat... ik heb zelf een 15" retina en die sleep ik regelmatig mee en hiervoor heb ik een 13" gehad. Je kunt natuurlijk ook gewoon een los scherm kopen en je 13" aan dat scherm koppelen zodat je alsnog een groter werkoppervlak hebt thuis. Daarnaast zou ik gewoon een 256GB model kopen en niet zelf gaan sleutelen want dan vervalt meteen je garantie. Koop een externe HDD van 1TB voor alle dingen die je wilt opslaan maar niet a la de minute nodig hebt (films/foto's e.d....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-09 10:09
azt33 schreef op maandag 28 april 2014 @ 08:44:
Apart, ik heb hetzelfde model en helemaal geen problemen gehad. De MBP draait minstens 12 uur per dag, praktisch elke dag. Ik heb alleen RAM vervangen naar 16GB, ik ben er nog steeds super blij mee (en dat maakt het ook wat moeilijker om over te stappen op een rMBP).
Hier hetzelfde, helemaal geen issues! Maar je kan dus behoorlijk pech hebben zo te lezen...

Ik moet volgend jaar ook een nieuwe want dan is de Apple Care verlopen, daar baal ik eigenlijk een beetje van omdat er geen matte versies meer zijn. Onbegrijpelijk :(

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Pagina: 1 ... 58 ... 128 Laatste