Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 23:58
dennissimeau schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:40:
Ik zou toch ook echt kijken wat je nou met die machine doet. Het is natuurlijk onzin om geld uit te geven aan performance die je niet gebruikt. Wat betreft schermmaat... ik heb zelf een 15" retina en die sleep ik regelmatig mee en hiervoor heb ik een 13" gehad. Je kunt natuurlijk ook gewoon een los scherm kopen en je 13" aan dat scherm koppelen zodat je alsnog een groter werkoppervlak hebt thuis. Daarnaast zou ik gewoon een 256GB model kopen en niet zelf gaan sleutelen want dan vervalt meteen je garantie. Koop een externe HDD van 1TB voor alle dingen die je wilt opslaan maar niet a la de minute nodig hebt (films/foto's e.d....)
Scherm los kopen, daar heb ik nu dus geen ruimte voor. Hoe ervaarde jij 13" t.o.v. 15" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:53
Cidolfas schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:21:
[...]
Ik moet volgend jaar ook een nieuwe want dan is de Apple Care verlopen, daar baal ik eigenlijk een beetje van omdat er geen matte versies meer zijn. Onbegrijpelijk :(
Misschien is een screenprotector een optie? Die zijn in mat verkrijgbaar.

Heb er zelf geen ervaring mee, dus kan best dat je beeldkwaliteit er (flink?) door achteruit gaat.

Antiglare is wat je dan zoekt. Kijk dit maar eens: Mick1990 in "Anti-glare opties iMac"

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2014 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Laurens11 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:22:
[...]

Scherm los kopen, daar heb ik nu dus geen ruimte voor. Hoe ervaarde jij 13" t.o.v. 15" ?
Toen ik de 13" in eerste instantie ging kopen dacht ik inderdaad dat het een wat klein scherm was, maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan is 13" een fijne maat en kun je er gewoon goed op werken.

Ik zou alleen een 15" overwegen als je de computer ook gaat gebruiken voor wat 'ie kan. Als je bijvoorbeeld met After Effects aan de gang gaat ofzo. Vergelijk het met een Mac Pro en een Mac Mini: Er zit enorm veel prijsverschil tussen en als je alleen wat gaat internetten mailen en afentoe een fotootje bewerkt of met iMovie wat leuks in elkaar steekt, heb je aan de Mac Mini zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-09 10:09
dennissimeau schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:49:
[...]

Toen ik de 13" in eerste instantie ging kopen dacht ik inderdaad dat het een wat klein scherm was, maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan is 13" een fijne maat en kun je er gewoon goed op werken.

Ik zou alleen een 15" overwegen als je de computer ook gaat gebruiken voor wat 'ie kan. Als je bijvoorbeeld met After Effects aan de gang gaat ofzo. Vergelijk het met een Mac Pro en een Mac Mini: Er zit enorm veel prijsverschil tussen en als je alleen wat gaat internetten mailen en afentoe een fotootje bewerkt of met iMovie wat leuks in elkaar steekt, heb je aan de Mac Mini zat.
Ik had eerst ook een 13", maar ik ben redelijk snel overgestapt naar een 15". Ik doe redelijk wat terminal/programmeer werk en dan is 13" snel te klein was mijn ervaring. Het is vooral persoonlijke voorkeur denk ik :)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
Cidolfas schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:11:
[...]

Ik had eerst ook een 13", maar ik ben redelijk snel overgestapt naar een 15". Ik doe redelijk wat terminal/programmeer werk en dan is 13" snel te klein was mijn ervaring. Het is vooral persoonlijke voorkeur denk ik :)
Ik denk inderdaad dat vooral het laatste een belangrijk punt is, maar het scheelt natuurlijk wel dik 700 euro tussen beide instappers en nog steeds 500 euro tussen 2e model 13" en instap 15".
Mocht de schermgrootte ook echt van belang zijn, tjah, dan heb je natuurlijk weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:09
Na 7 werkdagen te hebben gewacht is m'n 15" retina weer terug van de RMA. Had een dode pixel, dus heb een heel nieuwe bovenkant gekregen. Tevens een mooie upgrade dit, van een LG paneel naar een Samsung :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 13:20
dennissimeau schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:16:
[...]

Ik denk inderdaad dat vooral het laatste een belangrijk punt is, maar het scheelt natuurlijk wel dik 700 euro tussen beide instappers en nog steeds 500 euro tussen 2e model 13" en instap 15".
Mocht de schermgrootte ook echt van belang zijn, tjah, dan heb je natuurlijk weinig keus.
Zeker maar het ligt er ook gewoon wat je er op doet, ik heb zelf een 13" rmbp maar daarlangs nog een windows bak met 24" dus als ik wat ontspannender te werk wil gaan (dwz groter scherm) dan ga ik achter me windows bak. Maar ik kan me erg goed voorstellen dat de 13" voor dagelijks gebruik en hoofdsysteem net te klein kan aanvoelen. De 13" geeft je zeker voldoende werkruimte voor de meeste activiteiten, je kan makkelijk word en safari met een volledige internetpagina langs elkaar hebben maar op een kleiner scherm moet je je meer concentreren dan op een groter scherm. Op de langere duur werkt een 15" dan ook wat gemakkelijker, zeker als je lange werksessies er op moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:01
Het is misschien een raar vergelijk, maar ik wil het toch even maken. Ik heb een eerste generatie, 6 jaar oude Mac Pro. Daar heb ik een jaar geleden een SSD ingezet. Gaat als de brandweer. iTunes is binnen 1 stuiter opgestart. Snow Leopard draait er op en is eigenlijk een OS van een paar jaar na de release van de Mac Pro.
Kijk ik naar de Macbook Pro in de Apple Store en start ik daar iTunes, dan duurt het 4 of 5 stuiters voor het programma gestart is. Dat is dan met de hedendaagse SSD's, het besturingssysteem dat voor deze computer gemaakt is en met een veel nieuwere processor. Ook na een verse reboot.
Dit valt mij tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Dancing_Animal schreef op woensdag 30 april 2014 @ 02:35:
Het is misschien een raar vergelijk, maar ik wil het toch even maken. Ik heb een eerste generatie, 6 jaar oude Mac Pro. Daar heb ik een jaar geleden een SSD ingezet. Gaat als de brandweer. iTunes is binnen 1 stuiter opgestart. Snow Leopard draait er op en is eigenlijk een OS van een paar jaar na de release van de Mac Pro.
Kijk ik naar de Macbook Pro in de Apple Store en start ik daar iTunes, dan duurt het 4 of 5 stuiters voor het programma gestart is. Dat is dan met de hedendaagse SSD's, het besturingssysteem dat voor deze computer gemaakt is en met een veel nieuwere processor. Ook na een verse reboot.
Dit valt mij tegen.
Ik weet dat er een performanceverschil is in SLC en MLC (single layer cell/ multi layer cell) SSD's (in servers); ik weet niet of dit ook een keuze zou kunnen zijn bij desktops/ Macbooks; dat zou wellicht het performance verschil kunnen verklaren. Want het zou mij ook vreemd klinken wanneer een nieuwer model die beter gespect is langzamer zou zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op woensdag 30 april 2014 @ 02:35:
Dit valt mij tegen.
Is het niet zo dat iTunes bij jouw Mac Pro al in je cache/memory voorgeladen is, terwijl dat op het apparaat in de winkel niet zo is?
Een MBPr zou volgens mij echt wel sneller moeten zijn dan een 2008 Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Iemand deze dock al gezien? 3x usb3.0 plus gigabit ethernet

http://www.kanexlive.com/products/item2.aspx?id=5006

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Smultie schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:14:
[...]

Is het niet zo dat iTunes bij jouw Mac Pro al in je cache/memory voorgeladen is, terwijl dat op het apparaat in de winkel niet zo is?
Een MBPr zou volgens mij echt wel sneller moeten zijn dan een 2008 Mac Pro.
Lijkt me heel waarschijnlijk. Direct na een reboot starten programma's op mijn MacBook Pro van 2013 ook altijd trager op, hetzelfde geldt voor vers geïnstalleerde programma's. Zelfs iets simpels als Calc doet er dan merkbaar langer over. Daarom vind ik die spontane nachtelijke reboots zo irritant.

Mijn MacBook Air met 4GB en ssd was (in 2012) ook trager met het opstarten van programma's dan een MacBook Pro met 16GB en harddisk. Met die MacBook met harddisk heb ik nog wel eens mensen verbaasd, die dachten dat er een ssd in zat omdat hij zo snel en soepel draaide.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faberge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:27
Helaas is van de week mijn MacBook Pro adapter kapot gegaan. De wel bekende kabelbreuk.

Nu vind ik 80 euro via de Apple store voor een adapter echt absurd. Ik zoek dus een alternatief.

Heeft er iemand ervaring met:

http://www.macbook-adapter.nl/macbook-adapter-oplader/macbook-pro

Of een ander alternatief?

http://steamcommunity.com/id/nijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-09 23:33
Kabel opnieuw solderen geen optie ?, en als ik heel stom moet klinken kan er wel 1300 euro af of meer voor een Macbook Pro maar een nieuwe lader van 80 euro is absurd ?. :+

Die ze aanbieden bij Macbook/adapter zijn niets anders dan imitatie´s en die zullen niet perse slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Faberge schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:55:
Helaas is van de week mijn MacBook Pro adapter kapot gegaan. De wel bekende kabelbreuk.

Nu vind ik 80 euro via de Apple store voor een adapter echt absurd. Ik zoek dus een alternatief.

Als je Macbook jonger dan 2 jaar is kan je altijd proberen het geregeld te krijgen bij de verkoper. Had zelf ook een kabelbreuk na paar weken, na wat gezeur een nieuwe meegekregen (MyCom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faberge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:27
Qua garantie zit het probleem in dat ik hem in Amerika heb gekocht.

En ja, ook al is de MacBook zo'n 1300 euro vind ik 80 euro, voor een simpele, noodzakelijke accessoire die redelijk snel kapot kan gaan, veel geld. :P

http://steamcommunity.com/id/nijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Nu een Macbook Pro Retina kopen of wachten? Schijnbaar zal de nieuwe Intel chipset pas volgend jaar uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ik heb van alle soorten flaptops wel eens een namaak-adapter besteld omdat iemand dacht dat het geld zou besparen. Ze gaan allemaal veel eerder stuk dan het origneel en produceren vaker bijgeluiden of veroorzaken korstluiting door de goedkope troep die erin verwerkt zit.

Goedkope adapters zijn gemaakt van goedkope componenten (duh), op zich is dat niet erg als je ze niet tot het uiterste belast. Dat doe je wel bij een laptop waarvan de voedingscomponenten met z'n allen in een minimale behuizing zijn gepropt. Door de hitte zakt de levensduur van de componenten intern. Een electronisch voldoende voeding kan daardoor alsnog flink overbelast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:18
Nou, het origineel is ook niet echt een lang leven beschoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verschilt per persoon denk ik. Heb er hier een liggen die ik al 4,5 jaar gebruik en overal mee naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17

maak een afspraak bij de genius bar. daar kun je, als ie buiten garantie valt, tegen korting een nieuwe kopen. Ik heb destijds 59 euro betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee of dit het juiste topic is, maar ik heb een vraag.
Wat kan onderstaande Macbook Pro nu nog opleveren? (Uiteraard na een schone installatie)

Macbook Pro 15" - i5 - 2.4 GHz - 320 GB 4GB

(In prima staat met enkel een kleine beschadiging aan het aluminium in de linkerhoek (bij het batterij knopje))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:51:
Ik heb geen idee of dit het juiste topic is, maar ik heb een vraag.
Wat kan onderstaande Macbook Pro nu nog opleveren? (Uiteraard na een schone installatie)

Macbook Pro 15" - i5 - 2.4 GHz - 320 GB 4GB

(In prima staat met enkel een kleine beschadiging aan het aluminium in de linkerhoek (bij het batterij knopje))
Er is geen topic, omdat we hier op GoT geen taxaties doen. Dit is nl. iets wat je prima zelf kunt doen door te kijken naar wat men op tweedehandswebsites vraagt voor een vergelijkbare configratie, of websites als mac2sell.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen Thunderbolt == gemiste kans.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik zelf heb daar een thunderbolt display voor, prima oplossing, maar voor degenen die niets met thunderbolt doen lijkt me dat toch geen onaardige toevoeging.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 29-09 11:52
Net de 15" rMBP 2.3 Ghz 512MB 16GB binnen :D Eerste ervaring is (natuurlijk) wát een scherm! Tweede ervaring wat minder: waarom doet de wifi het zóóó sloom? Heb al een beetje lopen zoeken (Apple forums), maar weten jullie hier misschien ook wat meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DRvDijk schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:43:
Net de 15" rMBP 2.3 Ghz 512MB 16GB binnen :D Eerste ervaring is (natuurlijk) wát een scherm! Tweede ervaring wat minder: waarom doet de wifi het zóóó sloom? Heb al een beetje lopen zoeken (Apple forums), maar weten jullie hier misschien ook wat meer van?
Probeer dit eens? http://howtoapple.com/mavericks-wifi-issues-fix/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Thanks :) Lijkt me stug alle een PRAM of SMC reset te moeten doen op een MacBook die echt nog maar net uit de doos is, maar misschien. Voor nu heb ik simpelweg een tweede wifi router aangesloten, ingesteld als access point met een andere naam, en die op 5GHz laten draaien. Lijkt ook een stúk stabieler (en sneller) :) Andere router kan niet op 5GHz, omdat er een Koubachi op aangesloten is (je bent nerd of niet hè }:O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Laurens11 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:01:
Nu een Macbook Pro Retina kopen of wachten? Schijnbaar zal de nieuwe Intel chipset pas volgend jaar uitkomen.
Ik heb de MBPR 13" 256GB/ 8GB gekocht en ben er zeer blij mee! Nu een paar uur op gespeeld en net even terug naar Windows om wat te backuppen en in eens is dat OS niet logisch meer.... :+

Kleine vraag/ kanttekening: De batterij was leeg toen ik hem uit de doos haalde; nu is hij volledig opgeladen maar ik heb al wel 2 laadcycli; ik vraag me af of dat normaal is? De telling is 1 laadcycli per lege batterij; niet per halve toch? Of in de fabriek getest geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Laurens11 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 22:43:
[...]

Ik heb de MBPR 13" 256GB/ 8GB gekocht en ben er zeer blij mee! Nu een paar uur op gespeeld en net even terug naar Windows om wat te backuppen en in eens is dat OS niet logisch meer.... :+

Kleine vraag/ kanttekening: De batterij was leeg toen ik hem uit de doos haalde; nu is hij volledig opgeladen maar ik heb al wel 2 laadcycli; ik vraag me af of dat normaal is? De telling is 1 laadcycli per lege batterij; niet per halve toch? Of in de fabriek getest geweest?
De doos zat gesealde in plastic?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
4POX schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:56:
[...]

De doos zat gesealde in plastic?
Ja, alles was zeer mooi ingepakt en geseald; dus gloednieuw.

Ik heb de Battery Health app gedownload en die geeft een gezondheid van 103% aan, fabricagedatum is februari 2014. Dus dat zit wel snor.

[ Voor 24% gewijzigd door Roorensu op 01-05-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Had ik ook bij mijn macbook Air. Die stond op 3 cyclussen en was ook leeg. Nieuw gesealed uit een doos bij een APR aangeschaft. Dan heeft hij gewoon ergens wat langer op een plank gelegen denk ik.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
BillSpaarbank schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:22:
Had ik ook bij mijn macbook Air. Die stond op 3 cyclussen en was ook leeg. Nieuw gesealed uit een doos bij een APR aangeschaft. Dan heeft hij gewoon ergens wat langer op een plank gelegen denk ik.
Wat is de gemiddelde doorlooptijd van een Macbook? De mijne is 24 feb van de band gerold en 30 apr verkocht; dat is net 2 maanden. Valt in mijn ogen nog reuze mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Is er verder niemand hier met een MacBook Pro die last heeft van de sleep-wake-failure?
Het is inmiddels heel vervelend dat die van mij bijna elke ochtend wakker wordt met de melding dat hij vanwege een fout opnieuw is opgestart :-(
Ik heb alle genoemde oplossingen al geprobeerd, maar het komt nog steeds voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Canaria schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:23:
Is er verder niemand hier met een MacBook Pro die last heeft van de sleep-wake-failure?
Het is inmiddels heel vervelend dat die van mij bijna elke ochtend wakker wordt met de melding dat hij vanwege een fout opnieuw is opgestart :-(
Ik had/heb er nog steeds last van, maar alleen als ik mijn externe WD harddisk aangesloten heb en ik mijn macbook in sluimerstand heb staan. Dan hoor ik na een x aantal minuten de macbook rebooten.

En wij zijn niet de enige:

https://discussions.apple.com/thread/5500276?tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:30
Afgelopen dinsdag had ik mijn MBPr Late 2013 ter reparatie ingeleverd bij Apple @ Amsterdam. De klacht was dat mijn touchpad moeilijk indrukbaar was, veroorzaakt door een opgezette accu. Nadat ik hem had ingeleverd kreeg in het bericht dat ik deze na 3 a 5 werkdagen kon ophalen.

Gistermiddag kreeg ik al telefonisch bericht dat mijn laptop was gerepareerd en dat deze opgehaald kon worden! Prima service daar bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asndrag0n
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 19:58
ik heb soms last van dat de macbook mijn stroomkabel niet pakt. ik bedoel dan dat het lampje niet brandt als ik het eruit haal en opnieuw insteekt dan pakt die het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Laurens11 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:25:
[...]

Wat is de gemiddelde doorlooptijd van een Macbook? De mijne is 24 feb van de band gerold en 30 apr verkocht; dat is net 2 maanden. Valt in mijn ogen nog reuze mee? :)
Gister ontvangen van B&H Photo Video uit New York (woon zelf in de buurt van Washington DC), volgens http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Nice Name: MacBook Pro 15 inch Retina DG Core i7 (Late 2013)
Machine Model: MacBookPro11,3
Family name: A1398
Model Number: ME294
Group1: MacBook
Group2: Pro
Generation: 
CPU speed: 2.3GHz
Screen size: 15 inch
Screen resolution: 2880x1800 pixels
Colour: Aluminium
[b]Production year: 2014 
Production week: 11 (March) [/b]
Model introduced: 2013
Capacity: 512GB
Memory - flavour: xx
Memory - maximum total: 16GB
Factory: C0 (Quanta Computer (Susidiary = Tech Com) China)

Het is nu week 18, dus 7 weken. Via een retailer dus. Niet slecht hè? (8>
asndrag0n schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:35:
ik heb soms last van dat de macbook mijn stroomkabel niet pakt. ik bedoel dan dat het lampje niet brandt als ik het eruit haal en opnieuw insteekt dan pakt die het wel.
Heb ik ook wel (sporadisch) gehad op m'n vorige laptop, met name toen ik hem met een verloopstuk in een ander land (UK toen) in het stopcontact had gestopt. Mja, even opnieuw inpluggen en gewoon doorgaan :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33

KRAI.7

Bwoah...

Hallo Tweakers,

Binnenkort wil ik een opleiding Medewerker ICT Beheer starten op het ROC A12, op dit moment heb ik een MacBook Pro 13 inch Late 2013 met 8GB RAM, 2,4Ghz i5 en 256GB SSD. Nu ik de minimumvereisten heb gezien:

• Device type: Windows laptop
• Besturingssysteem: minimaal Windows 7
• Geheugen: minimaal 8 GB (met uitbreidingsmogelijkheden)
• Processor: minimaal i5
• Toetsenbord / muis: geen speciale eisen
Grafische capaciteiten
• Opleiding Gamedevelopper : goede, snelle grafische kaart met minimaal 1GB videogeheugen
• Overige opleidingen: geen speciale eisen
Beeldscherm
• Grootte minimaal 15", eventueel touch screen
• Resolutie: minimaal 1600 pixels breed
• Check je voorkeur voor een mat of glanzend beeldscherm i.v.m. (ont)spiegeling
Geluid
• geluid(skaart): vereist
• koptelefoon/oortjes: vereist

Aansluitingen
•Voldoende USB poorten (USB 3.0)
•HDMI
•Cardreader
Een CD/DVD-speler is vereist.

Zou het dan slimmer zijn om een 15 inch, 16GB, 512GB, 2,6Ghz te kopen en m'n 13 inch te verkopen? Of zou ik het ook makkelijk moeten redden de komende jaren met m'n huidige laptop? En ik weet dat er een Windows laptop vereist is maar dan zou ik Windows via Bootcamp installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11
asndrag0n schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:35:
Kan een issue zijn gerelateerd met je SMC. Even een SMC reset doen doet vaak wonderen, zeker met magsafe lampjes die niet aangaan. Mocht het dan nog niet werken zou ik even de adapter nalopen met een andere MacBook of een andere lader om het een en ander uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
KRAI.7 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:06:
Hallo Tweakers,

Binnenkort wil ik een opleiding Medewerker ICT Beheer starten op het ROC A12, op dit moment heb ik een MacBook Pro 13 inch Late 2013 met 8GB RAM, 2,4Ghz i5 en 256GB SSD. Nu ik de minimumvereisten heb gezien:

Grafische capaciteiten
• Opleiding Gamedevelopper : goede, snelle grafische kaart met minimaal 1GB videogeheugen
Beeldscherm
Geluid

Aansluitingen
•HDMI
•Cardreader

Zou het dan slimmer zijn om een 15 inch, 16GB, 512GB, 2,6Ghz te kopen en m'n 13 inch te verkopen? Of zou ik het ook makkelijk moeten redden de komende jaren met m'n huidige laptop? En ik weet dat er een Windows laptop vereist is maar dan zou ik Windows via Bootcamp installeren.
Ik denk eigenlijk dat je huidige MacBook prima aan de "vereisten" voldoet. Je mist nu Windows 7, een 1600 pixel breed 15" scherm, en HDMI. Met de laptop die je overweegt voldoe je nog steeds niet aan de eisen, Windows 7 en een CD/DVD speler missen.
Voor je huidige laptop kun je simpelweg een HDMI kabeltje kopen, voor de 15" Apple's externe CD/DVD speler. In beide gevallen moet je Windows 7 erop zien te krijgen (bootcamp dus). Maar zou je echt dat geld gaan uitgeven om dat lijstje met (eerlijk gezegd erg vage) eisen te voldoen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Heb hier een mooi aanbod gekregen, namelijk dat een vader van een vriend van me een MB naar keuze voor mij kan meenemen uit de USA.

Wil erg graag een MBPr 13'' hebben met 8gb ram en een 256gb SSD welke in de NL'se store voor 1530 eurootjes verkocht wordt. In de Amerikaanse store is dit 1499 dollar wat omgerekend zo'n 1081 euro betekent. Toch een verschil van 450 euro! Daarbij kan ik ook nog m'n Nexus 7 tablet terugsturen (welke waarschijnlijk overbodig zal worden, ook al is het een geweldig product), wat nog eens een mindering van 250 euro oplevert.

Al met al betaal ik dan dus iets van 830 euro voor een gloednieuwe MBPr met eerdergenoemde specs.

En toch twijfel ik nog :) Helemaal omdat ik net die Nexus 7 heb gekocht en deze bevalt uitstekend. Maar het is een te mooi aanbod welke binnenkort zal vervallen. Ik ga in september studeren en ga dan dagelijks op en neer treinen naar Utrecht, dan zal een MBPr ongetwijfeld wel goed van pas komen (hoewel ik daar m'n Nexus 7 voor gekocht had).

Daarbij komt ook nog wat twijfel over het feit of het verstandig is nu een MBP te kopen, aangezien er in september/oktober ongetwijfeld nieuwe modellen komen. Alleen geldt het mooie aanbod dan niet meer natuurlijk.

Zucht, keuzes!

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tja, je hebt nog altijd te maken met invoerrechten. Die 1000 € is dus niet je eindbedrag.
Geef je je aankoop niet aan bij de douane en ze pikken je er niet uit, dan heb je mazzel. Anders kun je dokken voor je "goedkope" aankoop uit de VS.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Maar wanner dat gebeurt ben je nog steeds goedkoper uit dan in Nederland toch? je betaalt dan toch alleen maar 21% btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:26
En een boete, omdat je het niet hebt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Plus douanerechten en een boete voor het ontduiken van belasting als ze je eruit pikken.

Maar dit is niet het topic om te praten over het invoeren van goederen, daarvoor hebben we het Shopping Forum :) Graag dus weer ontopic.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRAI.7 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:06:
Hallo Tweakers,

Grafische capaciteiten
Beeldscherm
Geluid

Aansluitingen
•HDMI
•Cardreader

Zou ik voorlopig nog niet doen, eerst kijken wat je nodig hebt (of beter; wat je programma's nodig hebben) en dan daarna eventueel overgaan op het aankopen van een nieuwe MBPr. Het lijkt mij dat je genoeg hebt aan wat je nu hebt. Inderdaad Windows installeren via Bootcamp of Parallels.

Alvast succes met je studie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

Elke keer als mijn macbook pro uit de sluimerstand komt heeft hij geen wifi verbinding meer, ik moet dan weer handmatig verbinding maken, wat ik geprobeerd heb is

Systeemvoorkeuren netwerk geavanceerd, de lijst leeggemaakt en opnieuw verbonden met mijn wifi, maar hij blijft telkens als hij uit de sluimerstand komt de wifi verbinding verbreken,hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn macbook ook nadat hij uit de sluimerstand komt toch met wifi verbonden is.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
racoon schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 22:09:
Elke keer als mijn macbook pro uit de sluimerstand komt heeft hij geen wifi verbinding meer, ik moet dan weer handmatig verbinding maken, wat ik geprobeerd heb is

Systeemvoorkeuren netwerk geavanceerd, de lijst leeggemaakt en opnieuw verbonden met mijn wifi, maar hij blijft telkens als hij uit de sluimerstand komt de wifi verbinding verbreken,hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn macbook ook nadat hij uit de sluimerstand komt toch met wifi verbonden is.
Ik irriteer me er maatloos aan. Elke keer dat ik uit de sluimerstand kom moet ik opnieuw verbinding maken.
9 van de 10 keer ziet ie de juiste netwerk wel maar maakt er geen verbinding mee, ook al klik er op. Ik moet dan eerst WIFI uitschakelen en inschakelen.

Weet niet of het een rMBP late 2013 probleem is of een Mavericks probleem.

Onderstaand bericht schijnt het probleem te verhelpen:

I had the exact same problem on my 2012 Macbook Air ever since upgrading to Mavericks, I was so frustrated and I finally called Apple (who knew you get free 90 days support when you upgrade the OS).

Long story short, they told me to:

1) Turn off bluetooth and wifi
2) Navigate to /MacintoshHD/Library/Preferences and delete com.apple.Bluetooth.plist
(take a backup of the file for good measure)
3) empty trash and reboot

This fixed it for me. It's only been 1 day since the fix but it seems to be working normally now. Let me know if that helps.

Link: https://discussions.apple...495375?start=330&tstart=0

[ Voor 28% gewijzigd door Bobo221 op 03-05-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:51

Phntm

Tlingelingeling

Beste MBPers, ik wil voor mijn tweede jaar aan mijn HBO opleiding SNE graag een MBP 15" aanschaffen. Nu is echt mijn vraag of het erg is dat ik van de zomer al 1 koop voor September, of liever even nog kan wachten en alvast verder werken op mijn huidige laptop totdat Apple zijn nieuwe 2014 modellen introduceert. Nu is het me wel opgevalled dat altijd in oktober de nieuwe modellen uitkomen dus een maandje wachten is op zich niet erg. De vraag blijft wel: Is het het wachten waard? Wat denken jullie dat de 2014 modellen zullen hebben tegenover de 2013 modellen? Ik heb nog niets nieuws gezien van Intel en ik ga sowieso niet voor het allerduurste model met een dedicated videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:21
Phntm schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 23:28:
Beste MBPers, ik wil voor mijn tweede jaar aan mijn HBO opleiding SNE graag een MBP 15" aanschaffen. Nu is echt mijn vraag of het erg is dat ik van de zomer al 1 koop voor September, of liever even nog kan wachten en alvast verder werken op mijn huidige laptop totdat Apple zijn nieuwe 2014 modellen introduceert. Nu is het me wel opgevalled dat altijd in oktober de nieuwe modellen uitkomen dus een maandje wachten is op zich niet erg. De vraag blijft wel: Is het wachten waard? Wat denken jullie dat de 2014 modellen zullen hebben tegenover de 2013 modellen? Ik heb nog niets nieuws gezien van Intel en ik ga sowieso niet voor het allerduurste model met een dedicated videokaart.
Het is bij Apple altijd de vraag wanneer précies nieuwe modellen uitkomen, maar in jou geval zou ik persoonlijk wel even afwachten.

Ik heb nu sinds januari 2012 een mid-2011 MBA en het begint toch wel te kriebelen om een stap te maken naar een serieuzere MBPr, maar ik ga daar ook mee wachten tot de nieuwe reeks. Op basis van de vorige reeksen MBPr zou die over 2 maandjes ongeveer komen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:23

Quakie

quakelen

tja, als er al binnen nu en 2 maanden iets wijzigt zal het niet drastisch zijn aangezien Intel vertraging heeft opgelopen in nieuwe CPU reeks. Je krijgt dus een speedbump. Afgelopen reeks had ook een serieuze prijsverlaging gekregen dus die verwacht ik niet.

kortom, ik zou zelf zomer afwachten en eind augustus beslissen. Is er een update geweest heb je mazzel.. heb je op dat moment nog de rust zou ik zelf weer die paar maanden wachten op de oct refresh...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
VidaR-9 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 09:38:
[...]

Het is bij Apple altijd de vraag wanneer précies nieuwe modellen uitkomen, maar in jou geval zou ik persoonlijk wel even afwachten.

Ik heb nu sinds januari 2012 een mid-2011 MBA en het begint toch wel te kriebelen om een stap te maken naar een serieuzere MBPr, maar ik ga daar ook mee wachten tot de nieuwe reeks. Op basis van de vorige reeksen MBPr zou die over 2 maandjes ongeveer komen.
Als je het model zonder GPU neemt, zou ik zeggen dat het niet zo spannend is. Als je het model met GPU neemt is het de moeite waard. De GT850 is een stuk sneller dan de 750. Hoop alleen wel dat ze geen wijzigingen aan de opslag doen, zoals bij de air. Hier hebben ze nu verschillende leveranciers voor met ook verschillende lees en schrijf snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
vraagje:

Ik ga volgende maand naar de VS. Nu kan ik op Ebay een MacBook Pro Retina (najaar)2013 base model ( 4Gb ram, 128 Gb SSD en 13 inch) zeer voordelig kopen van iemand met zeer goede feedback(1269) en een score van 99,5%. Zeer betrouwbaar dus.
De MacBook is 2e hands, geen gebruikssporen door nauwelijks gebruik van de huidige eigenaar. Slechts 3 batterij cycli. heb foto's toegestuurd gekregen en heb serial number gechecked op de Apple site.
Ik kan de MacBook laten bezorgen bij een kennis woonachtend in de VS.
Omgerekend naar euro's zal mij deze ongeveer 750 euro kosten.
Het verhaal wat betreft de douane hier op Schiphol is mij geheel bekend, dus een eventuele reactie daarop is in deze overbodig ;)

Als ik het volgende doe met mijn MacBook;

- streamen van Spotify naar Apple TV
- streamen van films (externe HD) naar Apple TV
- Mail
- webbrowsing (max 10 a 12 tabbladen open in Safari)
- zeer sporadisch foto's editten
- geen zware programma's draaien als VM's e.d

heb ik dan genoeg aan die 4 Gb RAM voor zeg de komende 2 (max 3jr) jaren?

Graag advies van de Mac kenners! thanks

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 04-05-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Bobo221 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 22:51:
[...]

Ik irriteer me er maatloos aan. Elke keer dat ik uit de sluimerstand kom moet ik opnieuw verbinding maken.
9 van de 10 keer ziet ie de juiste netwerk wel maar maakt er geen verbinding mee, ook al klik er op. Ik moet dan eerst WIFI uitschakelen en inschakelen.

Weet niet of het een rMBP late 2013 probleem is of een Mavericks probleem.

Onderstaand bericht schijnt het probleem te verhelpen:

I had the exact same problem on my 2012 Macbook Air ever since upgrading to Mavericks, I was so frustrated and I finally called Apple (who knew you get free 90 days support when you upgrade the OS).

Long story short, they told me to:

1) Turn off bluetooth and wifi
2) Navigate to /MacintoshHD/Library/Preferences and delete com.apple.Bluetooth.plist
(take a backup of the file for good measure)
3) empty trash and reboot

This fixed it for me. It's only been 1 day since the fix but it seems to be working normally now. Let me know if that helps.

Link: https://discussions.apple...495375?start=330&tstart=0
Hoe voer ik stap 2 precies uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In finder: ⌘ + shift + G => /Library/Preferences => Go

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 04-05-2014 14:18 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 30-09 20:53

Coffee

Coffee

Canaria schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:23:
Ja, ik heb hier ook last van. Bij mij is het ejecten van alle externe schijven een tijdelijke fix. Waarschijnlijk ligt het probleem bij 10.9.2. Ik hoop dat 10.9.3 dit oplost!

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 30-09 20:53

Coffee

Coffee

Geert1976 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:29:
vraagje:

Ik ga volgende maand naar de VS. Nu kan ik op Ebay een MacBook Pro Retina (najaar)2013 base model ( 4Gb ram, 128 Gb SSD en 13 inch) zeer voordelig kopen van iemand met zeer goede feedback(1269) en een score van 99,5%. Zeer betrouwbaar dus.
De MacBook is 2e hands, geen gebruikssporen door nauwelijks gebruik van de huidige eigenaar. Slechts 3 batterij cycli. heb foto's toegestuurd gekregen en heb serial number gechecked op de Apple site.
Ik kan de MacBook laten bezorgen bij een kennis woonachtend in de VS.
Omgerekend naar euro's zal mij deze ongeveer 750 euro kosten.
Het verhaal wat betreft de douane hier op Schiphol is mij geheel bekend, dus een eventuele reactie daarop is in deze overbodig ;)

Als ik het volgende doe met mijn MacBook;

- streamen van Spotify naar Apple TV
- streamen van films (externe HD) naar Apple TV
- Mail
- webbrowsing (max 10 a 12 tabbladen open in Safari)
- zeer sporadisch foto's editten
- geen zware programma's draaien als VM's e.d

heb ik dan genoeg aan die 4 Gb RAM voor zeg de komende 2 (max 3jr) jaren?

Graag advies van de Mac kenners! thanks
Dat lukt makkelijk! Zelf heb ik 10gb ram in mn Mac (Ja, ik weet het). En er wordt op het moment maar 3,4gb gebruikt. Hierbij heb ik dan Spotify aan, Safari en Pages (tekstverwerker).

OS X Mavericks gaat extreem efficiënt om met het ram. Door het deels te comprimeren wordt het effectief geheugen bijna verdubbeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 04-05-2014 14:37 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dat klinkt positief... dank voor jouw point of view, Coffee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

fsfikke schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:18:
In finder: ⌘ + shift + G => /Library/Preferences => Go
Bedankt, de stappen zijn uitgevoerd nu kijken of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Coffee schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:30:
[...]

Ja, ik heb hier ook last van. Bij mij is het ejecten van alle externe schijven een tijdelijke fix. Waarschijnlijk ligt het probleem bij 10.9.2. Ik hoop dat 10.9.3 dit oplost!
Ik heb geen externe schijven aangesloten en het maakt ook niet uit of ik de externe monitor laat zitten of loskoppel.
Ik heb wel een netwerkschijf die automatisch gemount wordt, maar ik heb er geen zin in om die elke keer te moeten unmounten omdat er een bug in Mavericks zit. Het moet gewoon werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 18:03
Ben sinds Vrijdag een meer dan gelukkige bezitter van een pro 15 inch, en wat een genot is dat om mee te werken zeg.

Een ding vind ik echter heel vreemd als ik heel simpel op de bank zit en in google maps in streetview aan het kijken ben dan slaan de fans aan alsof hij iets heel zwaars en ingewikkelds aan het doen is. Is dat normaal? Ik zou toch verwachten dat een krachtpatser met een i7 en 8gig werkgeheugen zoiets kan doen zonder koeling nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Wel, kijk eens naar je CPU-belasting (via Activiteitenweergave), als die rond de 80% schommelt dan is het normaal dat er fans aangaan, de 'fout' ligt dan bij Google. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 18:03
Dan is het de schuld van Google, zowel in Safari als Chrome kon ik piekbelastingen zien in de buurt van die 80% wel vaag.

Maar goed als dat mijn enige probleem is dan ben ik verder gelukkig :)

Bedankt trouwens voor de tip, kende dat activiteitenoverzicht nog niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door martijnm71 op 04-05-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Iemand enig idee wat het gemiddelde stroomverbruik is van een MBPr 13" late 2013? Met de Battery Health app meet ik gemiddeld 10 Watt bij alleen aanstaan (er draait niets op de voorgrond). Ligt dit binnen de waarden?

Ik lees op internet gebruik op de batterij van 9 tot 11 uur. Dat lukt mij niet. Natuurlijk zijn deze waarden relatief, maar echt een power user ben ik niet. Dus ik had verwacht dit ook te halen, echter ben ik rond de zes en een half uur wel klaar

De battery health is 104% (gloednieuw beestje)
6 Cycles op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Laurens11 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:33:
Ik lees op internet gebruik op de batterij van 9 tot 11 uur. Dat lukt mij niet. Natuurlijk zijn deze waarden relatief, maar echt een power user ben ik niet. Dus ik had verwacht dit ook te halen, echter ben ik rond de zes en een half uur wel klaar
Dat hangt inderdaad van verschillende factoren af. Welke browser gebruik je? Staat bluetooth aan? Draaien er programma's op de achtergrond? Hoe hoog staat de helderheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
filenox schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:38:
[...]

Dat hangt inderdaad van verschillende factoren af. Welke browser gebruik je? Staat bluetooth aan? Draaien er programma's op de achtergrond? Hoe hoog staat de helderheid?
Helderheid staat op de helft tot maximaal (afhankelijk van omgeving) | KB verlichting overdag uit | BT uit | Safari en Utorrent draaien meestal | Heavy workloads doe ik wanneer aangesloten op netstroom.

Wanneer ik niks doe is het systeem 99,05% inactief volgens activiteitenweergave.
Volgens mij is alles wel naar behoren, maar ik ben benieuwd naar het gemiddelde verbruik wat anderen ervaren (in Watt).

Verbruikt Power Nap veel batterijcapaciteit?

[ Voor 3% gewijzigd door Roorensu op 05-05-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:23

Quakie

quakelen

Wat haal je wel? En hoe weet je dit? Heb je hem al die tijd aan gelaten?

Ik ben ook geen power user en haal ook geen 9 -11 uur met een late 2013 13inch rMBP hoor. Wel tussen de 8 en 8.5 uur.. En dat vind ik wel acceptabel. Ik vermoed dat het deels door utorrent komt omdat zn programma alles continue gebruikt. Mavericks gebruikt een speciaal techniek om alles in golven aan te leveren aan CPU om te verwerken. Safari doet dit dus ook en reden dat het zo energiezuinig is.
Ik zit nu niet achter mijn rMBP maar zal eens kijken wat ik gemid aan watt gebruik.

Standaard staat power nap uit als je MBP op batterij draait. Dit geldt ook voor timemachine backups. Het lijkt me dat het wel wat stroom kost omdat alles aan moet blijven (WIFI, licht CPU gebruik, SSD, etc). Ook reden dat Apple het standaard uit zet..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is er hier iemand die een MBP in clamshell draait of iig aangesloten op externe apparatuur (speakers, beeldscherm)?

Ik had hem voorheen altijd aangesloten via een ethernet kabel (usb-ethernet), omdat wifi het heel slecht deed (traag en viel er om de haverklap uit), ik dacht nou ja dat zal wel aan de router liggen. Echter ik ben nu verhuisd, heb een nieuwe provider en router en het is nog steeds hetzelfde verhaal.

Aan de linkerkant zitten de volgende kabels erin:
2x displayport voor 2 externe schermen
1x audio voor speakers
1x usb naar usb van beeldscherm
1x power adapter

In clamshell mode valt er niet mee te werken, als ik hem open doe is hij ontzettend traag en als ik de kabels loskoppel werkt het prima.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem? Ik zat er aan te denken een airport router te kopen, maar of dat het op lost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Beste Tweakers,

Mijn Macbook is van het weekend van de bank gevallen, hierdoor zit er een deuk in mijn onder case en de plastic clutch cover. Gelukkig ben ik verzekerd echter een reparatie via Amac hier in Breda duurt 10-12 dagen, echter kan ik hem zo lang niet missen tijdens mijn laatste semester. Nu heb ik twee vragen:

1. De onderdelen zijn relatief makkelijk zelf te vervangen, ik heb wat gezocht maar wellicht heeft iemand hier goede ervaring met een onderdelen leverancier?

2. Kan de Applestore in Amsterdam dit soort schade ter plekken repareren? Of kan ik hier beter even voor bellen/mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Ik heb een klein probleempje met mijn recent gekochte rMBP 13. Als ik de laptop laat staan met scherm open gaat hij na een paar minuten op zwart scherm en in slaapstand. Als ik dan op een toets druk zou ik weer op het loginscherm moeten komen. Dit was aan het begin zo, maar sinds een paar dagen komt er alleen een muisaanwijzer in beeld en verder niets.

Als ik de klep dan dicht en weer open doe komt het login scherm wel tevoorschijn. Maar het zou natuurlijk ook zonder open en dichtdoen moeten werken. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
bbblije schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:59:
Beste Tweakers,

Mijn Macbook is van het weekend van de bank gevallen, hierdoor zit er een deuk in mijn onder case en de plastic clutch cover. Gelukkig ben ik verzekerd echter een reparatie via Amac hier in Breda duurt 10-12 dagen, echter kan ik hem zo lang niet missen tijdens mijn laatste semester. Nu heb ik twee vragen:

1. De onderdelen zijn relatief makkelijk zelf te vervangen, ik heb wat gezocht maar wellicht heeft iemand hier goede ervaring met een onderdelen leverancier?

2. Kan de Applestore in Amsterdam dit soort schade ter plekken repareren? Of kan ik hier beter even voor bellen/mailen?
Bij Amac kun je ook een vervangende Mac huren voor de duur van de reparatie. Of anders kun je natuurlijk ook even wachten tot het semester voorbij is. Ik zou niet zelf gaan proberen om het te repareren als je nog garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
robbertvdh schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:24:
Ik heb een klein probleempje met mijn recent gekochte rMBP 13. Als ik de laptop laat staan met scherm open gaat hij na een paar minuten op zwart scherm en in slaapstand. Als ik dan op een toets druk zou ik weer op het loginscherm moeten komen. Dit was aan het begin zo, maar sinds een paar dagen komt er alleen een muisaanwijzer in beeld en verder niets.

Als ik de klep dan dicht en weer open doe komt het login scherm wel tevoorschijn. Maar het zou natuurlijk ook zonder open en dichtdoen moeten werken. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Kijk hier eens:

https://discussions.apple.com/thread/2672662
https://discussions.apple.com/thread/5473043
https://discussions.apple.com/thread/5100655

Hopelijk staat hier de oplossing voor je. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Roorensu op 05-05-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Zijn er hier mensen die zowel een Mac als een PC aan 1 scherm hebben gekoppeld? Ik heb momenteel 2 schermen, maar opzich zie ik het ook wel zitten om 1 scherm te verkopen en dan een dock erbij te kopen voor m'n MBPr die ik binnenkort ga krijgen. Eventueel zou ik dan af en toe die MBP kunnen koppelen aan m'n monitor d.m.v. HDMI, waarbij ik ook kan switchen naar Windows welke middels VGA is aangesloten op mijn pc.

Ik zit dan alleen nog even met hoe je beide devices kunt aansturen met 1 toetsenbord en 1 muis. Heb al even onderzoek gedaan, en je hebt wel software die dit mogelijk maakt (Synergy en andere sharing software), maar ik weet er het fijne nog niet van.

Iemand hier die een dergelijke setup gebruikt?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Die eerste is inderdaad precies hetzelfde probleem als ik heb. Zal eens proberen SMC te resetten. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
Las Vegas schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:29:

Ik zit dan alleen nog even met hoe je beide devices kunt aansturen met 1 toetsenbord en 1 muis. Heb al even onderzoek gedaan, en je hebt wel software die dit mogelijk maakt (Synergy en andere sharing software), maar ik weet er het fijne nog niet van.

Iemand hier die een dergelijke setup gebruikt?
Logitech heeft een toetsenbord waarbij je met bluetooth snel tussen 3 verschillende apparaten kunt schakelen, dit zou wellicht handig zijn voor jouw oplossing. Ik weet even niet zo snel of zoiets ook voor de muis bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kennis van me heeft een probleempje met zijn Macbook pro (september 2012, non retina). Hij is vanmorgen gecrasht en bij de reboot bleef hij hangen op het apple logo (incl spinning wheel).
In verbose blijft hij hangen op: 'the system bootstrapper has crashed'.

hij kan nog in de recovery partitie en heeft daar schijfpermissies gecontroleerd en hersteld. Maar hij boot nog steeds niet.
Hij is daarnet naar Switch geweest, daar zeiden ze dat het logic board kapot is en ze hem aanraden een nieuwe MB te kopen. Klopt dit? Of zijn er nog een aantal andere dingen die we kunnen uitproberen voor we die conclusie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:29:
Een kennis van me heeft een probleempje met zijn Macbook pro (september 2012, non retina). Hij is vanmorgen gecrasht en bij de reboot bleef hij hangen op het apple logo (incl spinning wheel).
In verbose blijft hij hangen op: 'the system bootstrapper has crashed'.

hij kan nog in de recovery partitie en heeft daar schijfpermissies gecontroleerd en hersteld. Maar hij boot nog steeds niet.
Hij is daarnet naar Switch geweest, daar zeiden ze dat het logic board kapot is en ze hem aanraden een nieuwe MB te kopen. Klopt dit? Of zijn er nog een aantal andere dingen die we kunnen uitproberen voor we die conclusie maken?
Ik hoop dat dit het antwoord is voor je:

"I got mine fixed.
Hold the power button tell the unit shuts off. Then restart and before the screen starts up hit the option button. Then you get to pick from two drives. I picked the one on the right. Then got to system utility and cleaned up my disk drive permitions really I ran the full monty on the drives. Then I went back and reloaded Lion and the system is fixed.
I lost nothing so alls good."

https://discussions.apple.com/message/17616971#17616971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 13:54

Saven

Administrator

Iedereen zegt altijd dat een mac niet trager wordt na verloop van tijd. Nou ik spreek uit eigen ervaring dat dat niet waar is. Ik doe bijna niks met dat ding (beetje internetten word documenten) en af en toe gebruiken met traktor scratch. Hdd is nog voor meer dan de helft vrij maar hij's toch merkbaar langzamer dan 2 jaar geleden toen die net nieuw was. (late 2011 model 15").

iemand tips hoe ik m sneller kan maken? vooral de startup tijd erger ik me aan. Als ik op t bureaublad ben duurt t wel ff voordat ik chrome kan openen :X

defraggen heeft geen zin had ik begrepen, maar wat kan ik nog meer doen? tis niet alsof het volstaat met vage software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Iemand enig idee waar ik deze goedkoper op de kop kan tikken? pricewatch: Apple Mini DisplayPort naar VGA-adapter

Op marktplaats lijkt het voornamelijk om Chinese troep te gaan. Maar 30 Euro voor een adaptertje is wel een beetje veel voor hetgeen wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DealExtreme misschien. Even de reviews lezen.

Ik had er eentje van eBay, en die deed het niet goed idd.

De adapter is duur omdat er logica binnenin zit die een vertaalslag moet maken. (Van digitaal (DP) naar analoog (VGA)). Bij DP > HDMI of DP > DVI is het een 1:1 digitale connectie, en wordt er niks vertaald. Die kun je dus ook prima voor $2 kopen, en die werkt dan prima.

Als je hem echt dagelijks gaat gebruiken (en ook op hoge resoluties) dan zou ik maar gewoon de portemonnee trekken. Anders ga je je irriteren aan flikkeringen e.d. in beeld.

Zie ook mijn topic over een soortgelijk probleem wat ik had: Mini DisplayPort naar DVI, HDMI & VGA (in 1 kabel)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
Saven schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:20:
Iedereen zegt altijd dat een mac niet trager wordt na verloop van tijd. Nou ik spreek uit eigen ervaring dat dat niet waar is. Ik doe bijna niks met dat ding (beetje internetten word documenten) en af en toe gebruiken met traktor scratch. Hdd is nog voor meer dan de helft vrij maar hij's toch merkbaar langzamer dan 2 jaar geleden toen die net nieuw was. (late 2011 model 15").

iemand tips hoe ik m sneller kan maken? vooral de startup tijd erger ik me aan. Als ik op t bureaublad ben duurt t wel ff voordat ik chrome kan openen :X

defraggen heeft geen zin had ik begrepen, maar wat kan ik nog meer doen? tis niet alsof het volstaat met vage software
Als je een traditionele HDD hebt, deze op korte termijn vervangen (liefst voor een SSD), dit klinkt als een stervend schijfje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 13:54

Saven

Administrator

smart status was goed, vervangen voor een ssd vind ik weer een beetje zonde omdat ik dat ding amper gebruik.

edit: disk utility gaf ook geen fouten oid

[ Voor 18% gewijzigd door Saven op 06-05-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 30-09 13:20
De HDD hoeft ook geen fouten aan te geven, maar een HDD gaat op verloop van tijd gewoon achteruit, iig wordt die slomer, voller etc, je zou kunnen proberen een clean install te doen en je hdd compleet formatteren, dan issie weer helemaal 'schoon'

beste anno 2014 is inderdaad het hebben van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Leuk dat ze de 13" late 2013 nog even reviewen :). Bevestigd toch dat ik een goede keuze heb gemaakt vorige week na 20 jaar Windows. Dus nog steeds geen last van cognitieve dissonantie :+

reviews: Apple MacBook Pro 13: de verwachtingen waargemaakt

[ Voor 24% gewijzigd door Roorensu op 07-05-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

Saven schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:07:
smart status was goed, vervangen voor een ssd vind ik weer een beetje zonde omdat ik dat ding amper gebruik.

edit: disk utility gaf ook geen fouten oid
Kijk ff of je niet loopt te swappen in activity monitor, of dat er geen process staat te tollen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Een korte vraag over mijn rMBP 13", late '13.. ik zie steeds dat er bizar veel page-ins zijn (als in, miljoenen) maar vrijwel geen outs. Is dit normaal/logisch/verklaarbaar?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

StephaN900 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:16:
Is er hier iemand die een MBP in clamshell draait of iig aangesloten op externe apparatuur (speakers, beeldscherm)?

Ik had hem voorheen altijd aangesloten via een ethernet kabel (usb-ethernet), omdat wifi het heel slecht deed (traag en viel er om de haverklap uit), ik dacht nou ja dat zal wel aan de router liggen. Echter ik ben nu verhuisd, heb een nieuwe provider en router en het is nog steeds hetzelfde verhaal.

Aan de linkerkant zitten de volgende kabels erin:
2x displayport voor 2 externe schermen
1x audio voor speakers
1x usb naar usb van beeldscherm
1x power adapter

In clamshell mode valt er niet mee te werken, als ik hem open doe is hij ontzettend traag en als ik de kabels loskoppel werkt het prima.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem? Ik zat er aan te denken een airport router te kopen, maar of dat het op lost?
Dit is gewoon het standaard gezeik met wifi waar heel veel Mac-gebruikers last van hebben. Ik ben zelf thuis en op kantoor ook maar bekabeld netwerk gaan gebruiken omdat de wifi in mijn 15 inch MBPr waardeloos is. Je zou de trucjes uit de link in deze post kunnen proberen. Thuis heb ik een vorige generatie AirPort en daar werkt mijn wifi ook matig op.

Ik vind onbegrijpelijk dat Apple zoveel tijd nodig heeft om een oplossing te bedenken voor bugs in essentiële functionaliteit van hun apparaten. Dit probleem speelt nu al een half jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Femme schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:03:
[...]

Dit is gewoon het standaard gezeik met wifi waar heel veel Mac-gebruikers last van hebben. Ik ben zelf thuis en op kantoor ook maar bekabeld netwerk gaan gebruiken omdat de wifi in mijn 15 inch MBPr waardeloos is. Je zou de trucjes uit de link in deze post kunnen proberen. Thuis heb ik een vorige generatie AirPort en daar werkt mijn wifi ook matig op.

Ik vind onbegrijpelijk dat Apple zoveel tijd nodig heeft om een oplossing te bedenken voor bugs in essentiële functionaliteit van hun apparaten. Dit probleem speelt nu al een half jaar ofzo.
Heb je toevallig een Ziggo modem/router?
Deze gaf op al mijn apple apparaten in huis ook problemen met wegvallende verbindingen etc.
Ik heb toen mijn d-link weer uit het stof getoverd en de ziggo zooi uitgeschakeld, sindsdien op een 15"MBPr vrolijk hele dagen online.

(ook mijn iphones en ipads hadden last van wegvallende verbindingen, acer laptop van mijn werk had er geen last van gek genoeg)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

Nietzman

Woei!

Ik heb sinds een paar weken hetzelfde gezeik met de nieuwste rMBP + nieuwste Airport Extreme. Soms is het een kwestie van wisselen tussen het 'gewone' en 5Ghz netwerk en ik kan weer even toe. Als ik router + AirPort een koude reset geef doet 'ie het een paar dagen weer goed en daarna begint het gezeik weer, gewoon random timeouts. Bleh. Is ook in combinatie met een Ziggo modem trouwens...

Ti's vermoeiend in elk geval, niet iets wat je van zo'n prijzig stuk hardware mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 18:42
Staat de router in bridge mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Modem van Ziggo gewoon in bridge laten plaatsen, waardoor hij niks meer doet behalve internet doorgeven. Bij mij thuis en bij m'n ouders ook gedaan, en dan werkt het uitstekend. Ik regel m'n eigen WiFi wel met een zelfgekozen router :Y

Kun je zo regelen als je met Ziggo belt. Zij kunnen hem op afstand voor je in bridge zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Laatst online: 30-09 09:59

Hoite

Goed verhaal

Of doe het gewoon zelf:

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zorg er dan wel voor dat je voor je netwerk niet 192.168.1/24 gebruikt. Dit gaf bij mij heel veel problemen en die waren weg nadat ik intern geswitcht was naar 172.16.123/24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Laatst online: 30-09 09:59

Hoite

Goed verhaal

Ik heb een Airport Extreme, die zit standaard in de 10.0.1.0/24. Dus ik heb er geen last van gehad.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
https://discussions.apple.com/thread/5276098?tstart=0

Wie heeft hier nog meer 'last' van? Ik voel een ligt trilling als ik met mijn vingers over mijn macbook 'aai'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:30
Ja dat heb ik ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:26
Pixeltje schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:50:
Een korte vraag over mijn rMBP 13", late '13.. ik zie steeds dat er bizar veel page-ins zijn (als in, miljoenen) maar vrijwel geen outs. Is dit normaal/logisch/verklaarbaar?
Alstu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Kan dat geen kwaad? Voor mijn macbook bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:30
Ik denk van niet, maar het is beter als het er niet is. Het is een grounding issue, normaal als ik er last van heb zit mijn MBPr ook aan adapter met twee pinnen. Pak ik het verlengingssnoer erbij met geaarde stekker en dan is het weg.
Pagina: 1 ... 59 ... 128 Laatste