mijn schoonvader heeft zoals veel mensen een uit de hand gelopen hobby. in zijn geval heeft hij een bedrijfje waarmee hij promotie filmpjes en foto's maakt met drones.
nou heeft hij mij advies gevraagd over laptop schermen en zijn we samen in wat winkels wezen kijken waaronder de mediamarkt want die heeft een groot assortiment.
de inzet van het scherm
hij wil de laptop gebruiken om foto's/filmpjes te laten zien die hij zojuist heeft geschoten. hij gebruikt daar nu de laptop van mn schoonmoeder voor. nu had hij bij een klant de klacht gekregen dat de foto kleuren niet overeenkomen met op het scherm (goedkope dell met een slecht paneel).
wel duidelijk is dus dat het een ips panneel moet worden met een zeer hoge helderheid.
nu had de MM wel een tweetal windows laptops met een ips paneel maar die mac book pro zijn toch echt nog een slag beter omdat die gekalibreerd zijn.
probleem is dus dat een mac book prowel wat duur is ~1180 voor het laten zien van een foto of filmpje. nu is het zo dat zijn pc ook wel een update kan gebruiken want monteren met 4GB ram en een ocz agilty 60gb houd niet over.
nu is er dus ook een probook waar je 256GB hebt met 8GB ram. mooi voor het bewerken maar daar moet dan ook nog de software bij i-movie of dergelijke. is het dan een goede optie om volledig op de dure mac te nemen ipv de goedkope waarmee alleen foto's en filmpjes kan laten zien. of zijn er goedkopere alternatieven te vinden. want met de pricewatch kwam ik er niet uit.
de tip van een sunscreen is idd een optie, zal ik mee eens in verdiepen.
nou heeft hij mij advies gevraagd over laptop schermen en zijn we samen in wat winkels wezen kijken waaronder de mediamarkt want die heeft een groot assortiment.
de inzet van het scherm
hij wil de laptop gebruiken om foto's/filmpjes te laten zien die hij zojuist heeft geschoten. hij gebruikt daar nu de laptop van mn schoonmoeder voor. nu had hij bij een klant de klacht gekregen dat de foto kleuren niet overeenkomen met op het scherm (goedkope dell met een slecht paneel).
wel duidelijk is dus dat het een ips panneel moet worden met een zeer hoge helderheid.
nu had de MM wel een tweetal windows laptops met een ips paneel maar die mac book pro zijn toch echt nog een slag beter omdat die gekalibreerd zijn.
probleem is dus dat een mac book prowel wat duur is ~1180 voor het laten zien van een foto of filmpje. nu is het zo dat zijn pc ook wel een update kan gebruiken want monteren met 4GB ram en een ocz agilty 60gb houd niet over.
nu is er dus ook een probook waar je 256GB hebt met 8GB ram. mooi voor het bewerken maar daar moet dan ook nog de software bij i-movie of dergelijke. is het dan een goede optie om volledig op de dure mac te nemen ipv de goedkope waarmee alleen foto's en filmpjes kan laten zien. of zijn er goedkopere alternatieven te vinden. want met de pricewatch kwam ik er niet uit.
we hebben ook matte schermen bekeken maar dan worden plaatjes toch onscherp van. dat valt eigenlijk af. ondanks dat de apple's een glossy scherm hebben komt er wel een bak licht uit en is zowel de verticale als horizontale kijkhoek super. geen kleurverschil in te herkennen.Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 11:55:
Ik ben geen fan van Mac's ( te duur) maar ik denk dat in dit geval het wel de beste oplossing is. Simpeler, makkelijker en je weet dat het een tijd lang meegaat. En het scherm is juist hier natuurlijk belangrijk. Kortom, geef nu wat meer uit, dan betaalt dat zich uit in de komende tijd.
als een scherm gecalibreerd is komt dit toch bij een zo natuurlijk mogelijk beeld?Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:25:
De kleuren kunnen er sowieso anders uitzien op het ene en andere scherm. Vervolgens kan een afdruk er weer anders uitzien.
de tip van een sunscreen is idd een optie, zal ik mee eens in verdiepen.
bij een mat scherm neemt de scherpte af, heb een samsung en een asus bekeken met een mat scherm op een resolutie van 1920x1080 maar foto's op een glossy IPS scherm waren echt vele malen scherper. de matte schermen hebben de neiging om wazig te worden daarom viel mijn eerste gok, een mat scherm ook af.psnepvangers schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:18:
Waar ik naar zou kijken is een laptop met een hogere brightness (cd/m²), liefst nog een mat scherm ook.
[ Voor 35% gewijzigd door dezejongeman op 01-04-2014 09:09 . Reden: info toevoegen ]