Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
http://9to5mac.com/2014/0...t-from-2013-macbook-pros/

Goed nieuws voor eigenaren van de laatste versie van de rMBP, Apple lijkt in de volgende OS X-update de ondersteuning voor 4K eindelijk voorelkaar te hebben. Eerdere tests gaven al aan dat de hardware er al geschikt voor is (met een Windows-installatie kon wel 4K @60Hz aangestuurd worden) zodat het dus alleen maar een software/driver-issue bleek. Aangezien ik nog jaren wil doen met mijn rMBP en er geheid eens een 4K scherm komt ben ik daar wel blij mee :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ben benieuwd hoe de ondersteuning is voor 2012-modellen. Om nou te moeten upgraden naar een 2013-model of nieuwe zodat ik 4K @ 60Hz kan draaien, gaat me een stap ver :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

4POX schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:35:
[...]
Als je blind kunt typen ga je merken dat cmd logischer is dan de ctrl. Je gaat je duim gebruiken voor cmd. Als je een tijdje met Apple werkt dan ga je merken dat al die jaren dat je ctrl gebruikt best onlogisch is.
Onlogisch :?
Ik vind het ene niet logischer dan het andere eigenlijk. Ik werk nu ruim 10 jaar afwisselend op Mac en Windows en dat cmd/ctrl-gebruik is bij mij altijd vanzelf goed gegaan. Dat geldt ook voor het typen van diakritische tekens en het oproepen van Spotlight (cmd+spatie) en het Windows-equivalent daarvan (win-toets dan wel cmd, zonder spatie).
Windows draait hier continu in VMware en ook copy/paste tussen Windows en Mac lukt zonder dat ik er bij na hoef te denken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
DaMarcus schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:08:
Ben benieuwd hoe de ondersteuning is voor 2012-modellen. Om nou te moeten upgraden naar een 2013-model of nieuwe zodat ik 4K @ 60Hz kan draaien, gaat me een stap ver :/
Ik vrees dat je met een 2012-model achter het net vist. Die hebben namelijk geen Thunderbolt 2 (met daarin ondersteuning voor 4K @60Hz). Via de HDMI-aansluiting lukt het sowieso niet want dat is versie 1.4 en begrenst op 30Hz max, dat geldt ook voor de late 2013-modellen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:41
Canaria schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:11:
[...]

Onlogisch :?
Ik vind het ene niet logischer dan het andere eigenlijk. Ik werk nu ruim 10 jaar afwisselend op Mac en Windows en dat cmd/ctrl-gebruik is bij mij altijd vanzelf goed gegaan. Dat geldt ook voor het typen van diakritische tekens en het oproepen van Spotlight (cmd+spatie) en het Windows-equivalent daarvan (win-toets dan wel cmd, zonder spatie).
Windows draait hier continu in VMware en ook copy/paste tussen Windows en Mac lukt zonder dat ik er bij na hoef te denken.
Ik heb sinds een jaar een macbook en gebruik daarlangs ook nog altijd dagelijks Windows, ervaar eigenlijk nooit problemen met ctrl en cmd verwarren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrzao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40
Abbadon schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:03:
http://9to5mac.com/2014/0...t-from-2013-macbook-pros/

Goed nieuws voor eigenaren van de laatste versie van de rMBP, Apple lijkt in de volgende OS X-update de ondersteuning voor 4K eindelijk voorelkaar te hebben. Eerdere tests gaven al aan dat de hardware er al geschikt voor is (met een Windows-installatie kon wel 4K @60Hz aangestuurd worden) zodat het dus alleen maar een software/driver-issue bleek. Aangezien ik nog jaren wil doen met mijn rMBP en er geheid eens een 4K scherm komt ben ik daar wel blij mee :)
Inderdaad goed nieuws! Nu dat 4K scherm nog. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 09:21
Heeft iemand anders ook last van battery drainage na de laatste update van apple ?

ben opeens binnen 3 uur door mijn accu duur heen.

Betreft rMBP Early 2013 10.9.2

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrzao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40
Matthewhay schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:11:
Heeft iemand anders ook last van battery drainage na de laatste update van apple ?

ben opeens binnen 3 uur door mijn accu duur heen.

Betreft rMBP Early 2013 10.9.2

Thanks !
Accu doet hier nog steeds bij normaal gebruik (safari, airplay, itunes, mail agenda etc) een uur of 8-10. Lijkt mij eerder iets anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Dhrzao op 07-03-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaMarcus schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:08:
Voor iets als de MacBook Pro, iMac, Mac mini en MacBook Air kan ik me voorstellen dat alleen bepaalde modellen hier ondersteuning voor hebben vanwege de hardware die erin zit. De oude Mac Pro daarentegen..dat is een ander beestje met een videokaart die je zelf kunt upgraden. Ik ben benieuwder in hoeverre deze dat hidpi op 4k zal ondersteunen in 10.9.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
ppl schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 00:10:
[...]

Voor iets als de MacBook Pro, iMac, Mac mini en MacBook Air kan ik me voorstellen dat alleen bepaalde modellen hier ondersteuning voor hebben vanwege de hardware die erin zit. De oude Mac Pro daarentegen..dat is een ander beestje met een videokaart die je zelf kunt upgraden. Ik ben benieuwder in hoeverre deze dat hidpi op 4k zal ondersteunen in 10.9.3.
Als dat native niet ondersteund wordt omdat het serienummer volgens apple niet waardig is, komt er ongetwijfeld een handige hacker die er een fix voor bakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Tijd voor mij om een vreemde ervaring met de macbook te beschrijven:

Wanneer ik mijn iPhone5s aansluit aan mijn rMBP laadt hij gewoon op
Wanneer ik mijn iPad3 aansluit aan mijn rMBP niet. de iPad geeft een pingeltje dat hij aangesloten wordt en binnen een second stopt hij met laden, dan gelijk weer een pingeltje en weer stop en weer pingeltje. Enfin je begrijpt wat ik bedoel. Ping ping ping ping. Hierbij verbreekt de iPad echt de verbinding, want als ik mbv iTunes probeer te syncen is de verbinding er wel/niet/wel/niet.

Ik heb gezocht met google maar de enige resultaten gaan over óf het laden van de macbook, óf het laden van de ipad, niet het laden van de ipad aan de macbook.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
ik denk dat de usb poort te weinig power heeft om een ipad op te laden

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrozenPepper
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-08 21:22
remcoverhoeven schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:53:
ik denk dat de usb poort te weinig power heeft om een ipad op te laden
Klopt. USB 3.0 poorten op een macbook pro geven max 900 mA aan 5V. De iPad lader (4e gen) geeft 2400 mA als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:04
Dat heeft niet helemaal te maken met dat de usb poort te weinig power heeft, aangezien de iPad (zoals ie dat bij mij doet) dan moet aangeven dat ie niet geladen word (rechtsboven zie je Not charging staan) en hij gewoon een steady verbinding moet hebben om te syncen met bijvoorbeeld iTunes.

Ik zou eens kijken of je lightning kabel 100% is, deze schijnen erg snel defect te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Laden boeit me inderdaad niet, het is het syncen wat ik nu niet kan. Het is overigens geen lightning kabel (ipad3 weet je). Ik zal eens een andere proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:38
Mijn iPad 4 laadt in ieder geval prima op aan mijn 13-inch MacBook Pro (Late 2011).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ander kabeltje geleend (buurman bedankt), problem solved. Voor mij dus geen China charger cables meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 22:32
Ik gebruik nu een tijdje mijn nieuwe Macbook Pro retina alleen wat mij stoort is dat ik niet buiten in de zon kan zitten (kan je echt niks op het scherm zien). Nu kwam ik op internet dit tegen:
http://www.smartfolie.com...iReflex-laptop-folie.html

Iemand ervaring hiermee? Ik ben een beetje huiverig om dit op het scherm van mijn Macbook te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Op een eerdere mbp heb ik wel zo'n folie gehad maar daar hoefde ik me geen zorgen te maken over het scherm; de niet-retina mbp hebben een glasplaat voor het scherm, voor zover ik weet hebben de rmbp die niet.. ik zou er dus niet aan beginnen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Pixeltje schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:40:
Op een eerdere mbp heb ik wel zo'n folie gehad maar daar hoefde ik me geen zorgen te maken over het scherm; de niet-retina mbp hebben een glasplaat voor het scherm, voor zover ik weet hebben de rmbp die niet.. ik zou er dus niet aan beginnen.
Thx, ik zie net op de website van Apple in de store dat er een 3M folie is speciaal voor MBP Retina's schaf ik die wel aan. Weet ik zeker dat het goed zit.
http://store.apple.com/nl...t-retina-display?fnode=53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik vraag me af of je met zo'n folie ineens wel buiten kan werken, naar mijn weten heb je gewoon enorm veel backlight nodig. Een mat scherm met te weinig helderheid is net zo onwerkbaar buiten als een glanzend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
RnB schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:00:
Ik vraag me af of je met zo'n folie ineens wel buiten kan werken, naar mijn weten heb je gewoon enorm veel backlight nodig. Een mat scherm met te weinig helderheid is net zo onwerkbaar buiten als een glanzend scherm.
Eens maar uiteindelijk gaat het om het tegenhouden van de reflectie van de zon die in het scherm schijnt lijkt me. Ik wil het eerst wel even bekijken, misschien even langs de Apple store :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4rrt
  • Laatst online: 15-09 18:07
Even een vraagje, ik merk nu sinds een week dat mijn MacBook Pro 13 Retina (late 2012) een raar bijgeluid produceert bij de ventilator direct zodra de macbook wordt ingeschakeld en dit gaat niet meer weg... Heeft iemand hier in dit topic dat misschien eerder meegemaakt?

Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 07:22
Heb sinds vandaag een macbook pro retina, wat een machine vooral het scherm is fenomenaal mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

b4rrt schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:59:
Even een vraagje, ik merk nu sinds een week dat mijn MacBook Pro 13 Retina (late 2012) een raar bijgeluid produceert bij de ventilator direct zodra de macbook wordt ingeschakeld en dit gaat niet meer weg... Heeft iemand hier in dit topic dat misschien eerder meegemaakt?

Wat kan ik nu het beste doen?
Heb je nog garantie? Als je geen garantie meer hebt kun je de onderkant van je mbp openschroeven en met een beetje perslucht de Fan even schoonmaken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pixeltje schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 06:26:
[...]

Heb je nog garantie? Als je geen garantie meer hebt kun je de onderkant van je mbp openschroeven en met een beetje perslucht de Fan even schoonmaken.
Houdt wel de fan vast als je dit doet. Tandenstokertje evt. Anders draait de fan te hard en gaat óf de lager óf de motor kaput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

RobV schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:23:
[...]

Houdt wel de fan vast als je dit doet. Tandenstokertje evt. Anders draait de fan te hard en gaat óf de lager óf de motor kaput.
Zo laad ik de accu op.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4rrt
  • Laatst online: 15-09 18:07
Geen garantie meer, ik zal hem even open moeten schroeven ;(
Pixeltje schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 06:26:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
Mijn macbook Pro 15" early 2011 is afgelopen maandag spontaan vastgelopen en uitgevallen en daarna nooit meer opgestart. Ik heb een vermoeden dat het de videokaart is. Als ik op wil starten toont hij het apple logo maar dan blauw met horizontale strepen, een wit scherm of een blauw scherm, veilige modus of vrijwel elke toetscombinatie tijdens het opstarten is niets mee te bereiken.

Is dit een bekend, vaker voorkomend probleem? Een klasgenoot heeft diezelfde maandag een zelfde probleem gekregen met zijn macbook (zelfde model).

Wat zijn mijn opties? Macbook is net iets ouder dan 3 jaar nu. Ga ik wat bereiken met een consumer claim? Of is er iets anders wat ik zou kunnn doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Kan een rMBP overweg met 2 Apple Thunderbolt Display (27 inch)?

Ik zie op internet wel dat het kan, maar dat moet er gewerkt worden met of splitters of VGA en Thunderbolt. Ik vraag me dan af of het beeld op VGA wel net zogoed is als op Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 11:22

JJ93

Error 418

De rMBP heeft gewoon 2 thunderbolt poorten. Gaat prima dus!
Edit verkeerd topic

[ Voor 15% gewijzigd door JJ93 op 19-03-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Igor92 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:21:
Mijn macbook Pro 15" early 2011 is afgelopen maandag spontaan vastgelopen en uitgevallen en daarna nooit meer opgestart. Ik heb een vermoeden dat het de videokaart is. Als ik op wil starten toont hij het apple logo maar dan blauw met horizontale strepen, een wit scherm of een blauw scherm, veilige modus of vrijwel elke toetscombinatie tijdens het opstarten is niets mee te bereiken.

Is dit een bekend, vaker voorkomend probleem? Een klasgenoot heeft diezelfde maandag een zelfde probleem gekregen met zijn macbook (zelfde model).

Wat zijn mijn opties? Macbook is net iets ouder dan 3 jaar nu. Ga ik wat bereiken met een consumer claim? Of is er iets anders wat ik zou kunnn doen?
Mijn MBP late 2013 is afgelopen donderdag overleden (na 2 jaar en 3 maanden). Eerst verschoof het beeld (eerste +/-100px waren de rechterkant van het beeld, dan 100px zwart en daarna begon pas de linkerkant van het beeld). Laptop opnieuw geprobeerd op te starten maar dat lukt niet meer. Of ik nou in safe mode, recovery of internet recovery mode probeer op te starten: na het laden krijg ik een wit of grijs scherm en veranderd de mac in een dure schemerlamp. Ik kan ook niet bij disk utility ed komen. Ik heb voorheen al eens eerder grafische glitches gehad en gezien de vreemde beeldverschuiving waarmee het begon denk ik dat het bij mij ook de GPU is. Ander geheugen en HDD hielp in ieder geval niets.

Op internet zijn er veel meer mensen met dergelijke problemen, http://appleinsider.com/a...u-failures-system-crashes, en Apple heeft al een gratis omwisselactie voor iMacs met een Radeon HD6970. Ik heb gebeld met Apple support en Apple is nog niet van mening dat er met MBP's met 2011 Radeons ook structurele problemen zijn. Maandag heb ik een afspraak bij de Apple store om er naar te laten kijken, hopelijk kan ik je daarna meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Igor92 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:21:

http://support.apple.com/kb/ts4088

Je kan bij de Apple Store een VST (Video System Test) laten doen dat specifiek het probleem test. Kijk even in je console.app logs naar eventuele kernel panics die over een GPU panic gaan. Mijn MBP is ook net iets ouder dan 3 jaar en kosteloze reparatie is geweigerd. Op basis van het conformiteitsbeginsel (Artikel 17, BW7) heb ik ze verzocht het alsnog te herstellen. Op dat verzoek wacht ik op antwoord.

Edit: Ik zie dat jij een AMD Radeon HD 6490M hebt. Ik heb een nVidia GT 330M, dus je kan de bewijslast (RV150) niet op dat artikel baseren. Misschien dat er voor jouw probleem ook een statement is gemaakt. Eventueel zorg je ervoor dat je een gratis VST doet. Maak een foto van de resultaten of laat ze de resultaten afdrukken. Kan je dat mooi gebruiken als bewijslast (RV150). Naar mijn ervaring behandelt Apple dit soort zaken prima. Je moet op de één of andere manier wel altijd vriendelijk de juiste woorden gebruiken. Is me al vaker opgevallen, erg gek is dat.

[ Voor 17% gewijzigd door Oyster op 16-03-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zojuist een macbook besteld op Apple.com met studentenkorting. Een macbook pro met retina scherm en 8gb geheugen en 256 gb hardeschijf.

Dit is mijn eerste Mac, voorheen altijd Windows laptops gehad. Een van de redenen voor een Mac was dat mijn Windows laptops altijd een rotzooi werden en omdat je altijd een virusscanner moest hebben. Ik heb ook veel foto's en video's van verre backpack reizen die ik op een mooi scherm wil kunnen bekijken en bewerken. Ook voor studie heb ik een stevige laptop nodig die niet echt onderhoud nodig heeft.

Ik vroeg me af, niet dat ik veel game, maar draaien er games op die laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Er verschijnen voldoende games voor de Mac, maar je kunt natuurlijk altijd met bootcamp gewoon je windows games spelen. Een w7 installatie kost niet zoveel ruimte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
RobV schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:28:
Er verschijnen voldoende games voor de Mac, maar je kunt natuurlijk altijd met bootcamp gewoon je windows games spelen. Een w7 installatie kost niet zoveel ruimte..
En qua hardware? Ik dacht dat steam inmiddels ook op Mac draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 00:23

3DDude

I void warranty's

Beste mede Macbook pro gebruikers.

Ik heb de 15 inch van 2011 early geloof ik (zie signature voor meer info)

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de huidige airport kaart van het draadloze gebeuren op te waarderen naar een AC-WiFi variant.
Ik weet dat deze een broadcom chip heeft de 2011 MacBook Pro (BCM4331,3x3:3) ( en dus 3 antennes).

Iemand een idee waar ik naar kan kijken om dat kaartje te vervangen voor een AC-WiFi variant (bij voorkeur ook met 3 antennes) en die - werkt onder mac os x uiteraard.

Ik heb zelf al wat opgezocht maar kwam er niet helemaal uit met allerlei andere form-factors :(

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Klopt het dat je Apple care nog tot een jaar na aankoop kan aanschaffen, en is dat zijn geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

3DDude schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:47:
Beste mede Macbook pro gebruikers.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om de huidige airport kaart van het draadloze gebeuren op te waarderen naar een AC-WiFi variant.
Ik weet dat deze een broadcom chip heeft de 2011 MacBook Pro (BCM4331,3x3:3) ( en dus 3 antennes).
iFixit heeft hier iets over gezegd en het antwoord lijkt 'Nee' te zijn. FF van de kaart an sich verschilt maar kennelijk zijn de antennes ook ingewikkelder. Op internet voldoende AC kaartjes te vinden die wellicht zouden passen maar die antennes kan ik zo snel niet vinden.
darkdesign schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 00:22:
Klopt het dat je Apple care nog tot een jaar na aankoop kan aanschaffen,
Klopt.
en is dat zijn geld waard?
Daarover zijn de meningen nogal verdeeld; In principe kun je door voet bij stuk houden bij Apple ook na het eerste jaar nog wel wat gedaan krijgen onder de noemer garantie, maar echt happig zijn ze er niet op. Hoe het precies in elkaar zit met recht, europese richtlijnen etc weet ik niet, maar ik dacht dat het in Nederland zo geregeld is dat je gedurende 'de te verwachten levensduur' van een product, recht hebt op een deugdelijk product. Kan wel lastig zijn om Apple daarvan te overtuigen. Heb je je Apple bij een A-mac oid gekocht, heb je vaak via de winkel 3 jaar garantie.

Is het de moeite waard om Applecare te kopen? Als je veel reist (in het buitenland?) met je laptopje wel, als je 'm via Apple online gekocht hebt misschien ook wel, als je via een winkel bent gegaan en dus gewoon 3 jaar garantie hebt, nee.

[ Voor 25% gewijzigd door Pixeltje op 18-03-2014 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 06:37:
[...]

Klopt.

[...]

Daarover zijn de meningen nogal verdeeld; In principe kun je door voet bij stuk houden bij Apple ook na het eerste jaar nog wel wat gedaan krijgen onder de noemer garantie, maar echt happig zijn ze er niet op. Hoe het precies in elkaar zit met recht, europese richtlijnen etc weet ik niet, maar ik dacht dat het in Nederland zo geregeld is dat je gedurende 'de te verwachten levensduur' van een product, recht hebt op een deugdelijk product. Kan wel lastig zijn om Apple daarvan te overtuigen. Heb je je Apple bij een A-mac oid gekocht, heb je vaak via de winkel 3 jaar garantie.

Is het de moeite waard om Applecare te kopen? Als je veel reist (in het buitenland?) met je laptopje wel, als je 'm via Apple online gekocht hebt misschien ook wel, als je via een winkel bent gegaan en dus gewoon 3 jaar garantie hebt, nee.
Ik heb hem via de Apple website gekocht. Misschien is het wel handig om apple care aan te schaffen, maar dan over een klein jaartje. Dan hoef je ook niet een mega discussie te voeren over garantie. Dankjewel voor de goede uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
darkdesign schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:31:
[...]

Daar kan ik niets over zeggen. Ik speel geen games op de laptop. Ik zou zeggen waag er eens een googletje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

darkdesign schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:31:
[...]

Steam is er gewoon voor Mac, met nog wel redelijk wat games ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Pixeltje schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 06:37:
[...]

iFixit heeft hier iets over gezegd en het antwoord lijkt 'Nee' te zijn. FF van de kaart an sich verschilt maar kennelijk zijn de antennes ook ingewikkelder. Op internet voldoende AC kaartjes te vinden die wellicht zouden passen maar die antennes kan ik zo snel niet vinden.
Dat is een aantal modellen later, en een retina versie.. ik heb de 2011 versie - non retina helaas ;)
Dit verhaal had ik dan ook al gelezen :P Maar kon niets vinden over de 2011 - versie.. dus ik dacht misschien weet iemand hier dat.. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 18-03-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

3DDude schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:48:
[...]

Dat is een aantal modellen later, en een retina versie.. ik heb de 2011 versie - non retina helaas ;)
Dit verhaal had ik dan ook al gelezen :P Maar kon niets vinden over de 2011 - versie.. dus ik dacht misschien weet iemand hier dat.. ;)
Je zou zoiets als dit kunnen overwegen. Verder geen ervaring mee maar misschien wat verder onderzoek kan je helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gisteren bij de Apple store te horen gekregen dat waarschijnlijk inderdaad mijn gpu was overleden en dat vervanging van de Logic board €400 exclusief btw zou kosten. Ik heb in plaats daarvan maar een nieuwe laptop gekocht, nu eens het traject ingaan om te kijken of ik Apple nog zo ver kan krijgen de oude gratis te herstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvanc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 19:58
Sta op het punt de macbook pro 13" Retina te kopen, ik wil eigenlijk met het oog op de toekomst 8gb RAM. Nu zijn er in de store twee opties: 13-inch: 2,4 GHz Retina-display, een met een 128gb SSD die 4 of 8gb RAM meekrijgt, of de 256gb SSD met 8gb of 16gb.
Mijn keus valt op de 256GB SSD met 8GB, maar door de optie 8 of 16 gb RAM, vroeg ik mij af of die 8gb RAM dual channel is? (kom van windows based pc's en daar maakt mono / dual channel aanzienlijk uit qua prestaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 07:22
ik zou sowieso voor 8GB RAM gaan en een SSD schijf van 256GB. Ik heb er sinds vorige week een uit de USA. Erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

De keuze is 8 of 16.. en met het oog op de toekomst dan 8? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvanc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 19:58
Haha nou ik wil deze week ook nog eten eigenlijk...
Weet iemand of die 8gb versie dual channel is en of dat uberhaupt uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ja is gewoon dualchannel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

ankhie schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:29:
[...]

Je zou zoiets als dit kunnen overwegen. Verder geen ervaring mee maar misschien wat verder onderzoek kan je helpen ;)
Over nagedacht 150 dollar voor een ac wifi kaartje is teveel, ik dacht meer aan 1/3e.
Toch bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Single of dual channel. Het is nou niet zo dat je een keuze hebt. Hetleek me trouwens erg onwaarschijnlijk dat apple single channel stopt in een laptop van €1500 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Oyster schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:05:
[...]

http://support.apple.com/kb/ts4088

Je kan bij de Apple Store een VST (Video System Test) laten doen dat specifiek het probleem test. Kijk even in je console.app logs naar eventuele kernel panics die over een GPU panic gaan. Mijn MBP is ook net iets ouder dan 3 jaar en kosteloze reparatie is geweigerd. Op basis van het conformiteitsbeginsel (Artikel 17, BW7) heb ik ze verzocht het alsnog te herstellen. Op dat verzoek wacht ik op antwoord.
En ondertussen kosteloos gerepareerd! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
RobV schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:37:
Single of dual channel. Het is nou niet zo dat je een keuze hebt. Hetleek me trouwens erg onwaarschijnlijk dat apple single channel stopt in een laptop van €1500 of meer.
Dat ook idd.

De 4gb versie is overigens ook dualchannel, toevallig net eentje in mijn handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:36
Ik heb al een tijd mijn macbook pro late 2013 en ik ben er heel blij mee.
Alleen als ik soms iets moet doen met een non OSX machine is het heel lastig.
Bijvoorbeeld als ik een bootable usb stick voor een server moet maken met Windows/Linux erop. Dit lukt niet met mijn usb stick, ook niet met exfat. Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Vandaag een mijn macbook binnen gekregen. Voorheen altijd windows gebruikt.

Eerste ervaring, wat een geweldig mooi en fijn apparaat. Typen gaat fijn, alles ziet er prachtig uit op het retina scherm.

Wel vraag ik mij af waar ik het beste mijn foto's neer kan zetten. Normaal heb ik altijd een mapje afbeeldingen, maar ik wil ze meteen op de juiste plaats zetten omdat het er best wel veel zijn. Ook vraag ik me af hoe ik bijvoorbeeld kan zien hoe groot een map is, dus wat je op windows met rechtermuis -> eigenschappen doet.

Ik merk nu al dat alles super fijn in elkaar zit. Prachtig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

darkdesign schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:47:
Vandaag een mijn macbook binnen gekregen. Voorheen altijd windows gebruikt.

Eerste ervaring, wat een geweldig mooi en fijn apparaat. Typen gaat fijn, alles ziet er prachtig uit op het retina scherm.

Wel vraag ik mij af waar ik het beste mijn foto's neer kan zetten. Normaal heb ik altijd een mapje afbeeldingen, maar ik wil ze meteen op de juiste plaats zetten omdat het er best wel veel zijn. Ook vraag ik me af hoe ik bijvoorbeeld kan zien hoe groot een map is, dus wat je op windows met rechtermuis -> eigenschappen doet.

Ik merk nu al dat alles super fijn in elkaar zit. Prachtig!!!
cmd-i of 'toon info' uit het menu kiezen. En je afbeeldingen zet je bij, afbeeldingen?
(pictures als je de engelstalige versie hebt geinstalleerd)
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/euro/osx/d/screens_en/whats-new/images/galleries/finder.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 20-03-2014 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
darkdesign schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:47:
Wel vraag ik mij af waar ik het beste mijn foto's neer kan zetten. Normaal heb ik altijd een mapje afbeeldingen, maar ik wil ze meteen op de juiste plaats zetten omdat het er best wel veel zijn.
Je kunt ze ook in iPhoto importeren. Dan hoef je je geen zorgen meer te maken over in welk mapje wat zit, maar laat je iPhoto gewoon je library beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
Dipsausje schreef op zondag 16 maart 2014 @ 07:52:
[...]

Mijn MBP late 2013 is afgelopen donderdag overleden (na 2 jaar en 3 maanden). Eerst verschoof het beeld (eerste +/-100px waren de rechterkant van het beeld, dan 100px zwart en daarna begon pas de linkerkant van het beeld). Laptop opnieuw geprobeerd op te starten maar dat lukt niet meer. Of ik nou in safe mode, recovery of internet recovery mode probeer op te starten: na het laden krijg ik een wit of grijs scherm en veranderd de mac in een dure schemerlamp. Ik kan ook niet bij disk utility ed komen. Ik heb voorheen al eens eerder grafische glitches gehad en gezien de vreemde beeldverschuiving waarmee het begon denk ik dat het bij mij ook de GPU is. Ander geheugen en HDD hielp in ieder geval niets.

Op internet zijn er veel meer mensen met dergelijke problemen, http://appleinsider.com/a...u-failures-system-crashes, en Apple heeft al een gratis omwisselactie voor iMacs met een Radeon HD6970. Ik heb gebeld met Apple support en Apple is nog niet van mening dat er met MBP's met 2011 Radeons ook structurele problemen zijn. Maandag heb ik een afspraak bij de Apple store om er naar te laten kijken, hopelijk kan ik je daarna meer vertellen.
Oke, afgelopen maandag weer met apple gebeld en een consumerclaim ingediend. Dinsdag mijn macbook weggebracht bij de a-mac die hem voor repatatie opsturen. Als dan blijkt dat er iets defect is wat niet zou moeten kunnen na 3 jaar (waar ik dus vanuit ga) krijg ik een gratis reparatie. Als het blijkt dat ik de schade zelf aangebracht heb moet ik de onderzoekskosten (85 euro) betalen.

Een klasgenoot van school die exact hetzelfde probleem had heeft ook een claim ingediend en die heeft afgelopen dinsdag ook een gerepareerde macbook terug gekregen. (Exact hetzelfde model, zelfde probleem).

Ik heb goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ik heb drive geïnstalleerd op mijn macbook, hij haalt nu alles binnen. Maar elke keer als ik hem zijn gang laat gaan gaat mijn macbook op slaapstand. Nu had ik graag gewild dat het scherm wel uit gaat, maar dat hij wel alle bestanden uit drive binnen blijft halen.

In de instellingen kan ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Heb je op de 13 inch retina vanwege de resolutie echt veel meer 'ruimte' op je scherm?

Ik heb op een Full HD desktop altijd meerdere vensters open staan, omdat ik dat fijn vind werken. In theorie zou ik op de 13 inch Retina nog meer 'ruimte' hebben, maar is dat ook echt zo in het dagelijks gebruik? Kun je bijvoorbeeld makkelijk 3 browsers open naast elkaar hebben draaien, of wordt dat echt een priegelwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
RekZ schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:42:
Heb je op de 13 inch retina vanwege de resolutie echt veel meer 'ruimte' op je scherm?

Ik heb op een Full HD desktop altijd meerdere vensters open staan, omdat ik dat fijn vind werken. In theorie zou ik op de 13 inch Retina nog meer 'ruimte' hebben, maar is dat ook echt zo in het dagelijks gebruik? Kun je bijvoorbeeld makkelijk 3 browsers open naast elkaar hebben draaien, of wordt dat echt een priegelwerk?
Dat is niet meer echt leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mijn MBP late 2013 is afgelopen donderdag overleden (na 2 jaar en 3 maanden).
Huh? Leef jij al in late 2015 dan? Of staat je systeemklok verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RobV schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:44:
[...]

Huh? Leef jij al in late 2015 dan? Of staat je systeemklok verkeerd?
Als je het hele bericht gelezen had, had je gezien dat er verderop 2011 staat. Typefoutje dus :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RekZ schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:42:

Nee, als je de standaard Retina resolutie gebruikt (effectief 1280 x 800) heb je zelfs minder ruimte dan een 13" macbook air (1440 x 900). De Retina is puur voor de scherpte, niet voor meer ruimte. Je kunt wel de resolutie aanpassen zodat je meer ruimte kunt creëren.

Kijk anders even YouTube: 13" Apple MacBook Pro Late 2013 Retina Haswell Review

[ Voor 8% gewijzigd door Y0ur1 op 21-03-2014 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

Quakie

quakelen

Officieel is dat dus max 1680x1080 ongeveer..

Ik heb het standaard op best for retina staan en het schakelen gaat best vlot. Dit doe ik als ik fotos ga bewerken om wat meer werkruimte te creëren. Ik zie niet zoveel verschil qua scherpte verlies (het is upscalen en dan terug schalen naar juiste formaat). Echter vind ik het net te klein voor mij.

Als je veel met vensters werkt ga je denk aan best for retina irriteren...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:24:
Officieel is dat dus max 1680x1080 ongeveer..

Ik heb het standaard op best for retina staan en het schakelen gaat best vlot. Dit doe ik als ik fotos ga bewerken om wat meer werkruimte te creëren. Ik zie niet zoveel verschil qua scherpte verlies (het is upscalen en dan terug schalen naar juiste formaat). Echter vind ik het net te klein voor mij.

Als je veel met vensters werkt ga je denk aan best for retina irriteren...
Dat denk ik ook. Als je veel vensters open wilt hebben moet je eigenlijk sowieso voor de 15" gaan en/of een externe monitor er aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Laatst online: 01-10 11:22

JJ93

Error 418

1440x900 werkt het prettigst op 13" vind ik. Daar boven kan je de letters etc amper meer lezen. Dus dan ga je achteruit qua scherm ruimte. De 15" en 1920x1200 geeft je iets meer verticale ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 15:18
Even jullie mening aub.

Een vriend van mij heeft dinsdag zijn macbook powerbook verkocht via Marktplaats.
Woensdag smst de koper dat de macbook opeens niet meer aangaat. Mijn vriend vertelt hem dat dit niet kan omdat hij deze macbook 4 maanden lang elke dag zelf heeft gebruikt en hij nog nooit problemen ermee heeft gehad.

En nu smst hij het volgende:

"Hoi ik ben gisteren bij de apple expere geweest deze wist mij te vertellen dat de video kaart kapot is dit is de kosten van 200.00 euro
graag zou ik willen dat jij 100,00 euro betaald en ik 100,00 euro omdat deze goede man mij wiste te vertellen dat dit al langer heeft gespeeld in de zin dat dit jij gemerkt moet hebben voor de verkoop groet"

Is het überhaupt mogelijk om een videokaart te repareren/vervangen voor maar 200 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Bobo221 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:32:
Even jullie mening aub.

Een vriend van mij heeft dinsdag zijn macbook powerbook verkocht via Marktplaats.
Woensdag smst de koper dat de macbook opeens niet meer aangaat. Mijn vriend vertelt hem dat dit niet kan omdat hij deze macbook 4 maanden lang elke dag zelf heeft gebruikt en hij nog nooit problemen ermee heeft gehad.

En nu smst hij het volgende:

"Hoi ik ben gisteren bij de apple expere geweest deze wist mij te vertellen dat de video kaart kapot is dit is de kosten van 200.00 euro
graag zou ik willen dat jij 100,00 euro betaald en ik 100,00 euro omdat deze goede man mij wiste te vertellen dat dit al langer heeft gespeeld in de zin dat dit jij gemerkt moet hebben voor de verkoop groet"

Is het überhaupt mogelijk om een videokaart te repareren/vervangen voor maar 200 euro?
Zou goed kunnen maar koop is koop, en is dat ding uberhaupt nog 200 euro waard?

13" retina kan tot 1680x1050 schalen inderdaad, zelf gebruik ik dat 24/7 en vind ik het heerlijk werken. Best for retina (1280x800) is wel zo scherp maar vind ik persoonlijk zonde van de kleine werkruimte die je overhoudt.

Op 1680x1050 kun je perfect meerdere wordpagina's of word+safari langs elkaar hebben en werken, gebruik het bijna dagelijks op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Powerbook of Macbook? De GFX van een Macbook zit iig geïntegreerd op het logicboard. Het complete logicboard moet dus vervangen worden. Dan zit je rond de €450, 200€ lijkt mij stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Thanks allen voor de reacties over de resolutie. Dan gaat het voor mij waarschijnlijk geen Macbook worden. 13 inch met een werkbare resolutie van 1680x1080 vind ik te klein en de 15 inch vind ik te duur. Waarschijnlijk dus op zoek naar een Full HD Windows laptop, alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat die Macbooks qua look vele malen mooier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 15:18
Oyster schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:46:
Powerbook of Macbook? De GFX van een Macbook zit iig geïntegreerd op het logicboard. Het complete logicboard moet dus vervangen worden. Dan zit je rond de €450, 200€ lijkt mij stug.
Het was een macbook late 2008. Ja dat dacht ik dus ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

RekZ schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:00:
Thanks allen voor de reacties over de resolutie. Dan gaat het voor mij waarschijnlijk geen Macbook worden. 13 inch met een werkbare resolutie van 1680x1080 vind ik te klein en de 15 inch vind ik te duur. Waarschijnlijk dus op zoek naar een Full HD Windows laptop, alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat die Macbooks qua look vele malen mooier zijn.
Ik heb een 2010 MBP 15 met het 1680x1050 "full-res" scherm. Dat was destijds een optie. Bij intensief werk vind ik de letters te klein. Ik dacht altijd dat de retina schermen een kleinere dot-pitch hadden en de letters gelijk bleven aan 1440x900. Gewoon gaan proberen in de shop. (Had ik ook moeten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:57
Vanavond is op de een of andere manier de click van mn trackpad (15" retina) blijven hangen.

Gelukkig nog garantie via mediamarkt. Iemand ervaring met de afhandeling van een reparatie van een MacBook bij de mediamarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Oyster schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:39:
[...]

Ik heb een 2010 MBP 15 met het 1680x1050 "full-res" scherm. Dat was destijds een optie. Bij intensief werk vind ik de letters te klein. Ik dacht altijd dat de retina schermen een kleinere dot-pitch hadden en de letters gelijk bleven aan 1440x900. Gewoon gaan proberen in de shop. (Had ik ook moeten doen)
Ik ben 1920x1080 laptops gewend en kijk eigenlijk uit naar iets met een hogere resolutie. Ik handel veel in aandelen en heb graag een hoop verschillende grafieken tegelijkertijd op m'n scherm.

Aangezien ik (waarschijnlijk) binnenkort weer even in Japan ben blijft de 15 inch retina toch interessant, aangezien die daar slechts rond de 1400 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

.NCK schreef op zondag 23 maart 2014 @ 00:19:
Vanavond is op de een of andere manier de click van mn trackpad (15" retina) blijven hangen.

Gelukkig nog garantie via mediamarkt. Iemand ervaring met de afhandeling van een reparatie van een MacBook bij de mediamarkt?
Is er gewoon wat troep onder gekomen? Hard blazen etc geprobeerd?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Binnenkort de 13" Macbook Pro aanschaffen.
Maar gezien hier de guru's zitten, de huidige moddelen zijn Late 2013 ...
Komt er nog / is er al een early 2014 ? of werkt dat niet zo ?

Zou het jammer vind als ik deze maand een laptop haal en er volgende maand een nieuwe variant uit zou komen.

Verder begrijp ik uit de posts hierboven dat als je het apparaat via store.apple.com/nl haalt dat je in feite maar een jaar garantie hebt, omdat Apple moeilijk doet, terwijl als ik 'm bij een reseller haal ik gewoon netjes 3 jaar krijg ( Omdat wetgeving ) ?

Lijkt me toch dat zelfs meneer apple zich aan de regeltjes moet houden? of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Dat weet niemand. Maar er zijn eigenlijk nog geen enkele geruchten bekend dus denk niet dat ze nu al een update brengen aangezien de laatste modellen pas in oktober zijn aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

[message1973413,noline]RekZ schreef op zondag 23 maart 2014 @ 01:12[/message]:
[...]

Ik ben 1920x1080 laptops gewend en kijk eigenlijk uit naar iets met een hogere resolutie. Ik handel veel in aandelen en heb graag een hoop verschillende grafieken tegelijkertijd op m'n scherm.

Aangezien ik (waarschijnlijk) binnenkort weer even in Japan ben blijft de 15 inch retina toch interessant, aangezien die daar slechts rond de 1400 euro kost.
Dan kan het handig zijn idd. Sowieso als ik de kans zou hebben had ik hem omgeruild voor een 13 inch of Air met een lagere resolutie. Mijn gebruik is wat veranderd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Scrtz schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:31:
Dat weet niemand. Maar er zijn eigenlijk nog geen enkele geruchten bekend dus denk niet dat ze nu al een update brengen aangezien de laatste modellen pas in oktober zijn aangekondigd.
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro hier wordt gesproken over een update die er binnenkort aan gaat komen? maar uit de context denk ik op te kunnen maken dat deze informatie niet helemaal meer up-to-date is. hoe betrouwbaar is deze bron? want de website in kwestie wordt wel erg vaak aangehaald als bron voor informatie bij aankopen.

Verder overigens nog overstappers van 15" laptops ( anything ) naar 13" ? en hoe bevalt dat zoal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Vandaag eens geprobeerd mijn tv aan te sluiten aan mijn macbook pro via HDMI. Het beeld gaat goed, alleen het geluid lukt niet. Ook lukt het mij niet om geluid via bluetooth te streamen naar mijn speakers waar een Logitec bluetooth ontvanger aangekoppeld zit.

Ik heb rechtsboven geprobeerd hem in te stellen, de tv en bluetooth ontvanger staan er wel tussen, maar als ik ze selecteer blijft het geluid via de laptop speakers lopen.

Ook heb ik bij instellingen -> geluid geprobeerd de kanalen in te stellen. Dit hielp niet. Bij untility heb ik via de audio/midi instellingen geprobeerd een nieuw profiel samengesteld en daar HDMI en/of bluetooth geselecteerd. Ook dat werkte niet. Op een gegeven moment werkte het wel om geluid via bluetooth af te spelen met youtube, maar niet met XBMC.

Iemand nog suggesties? Ik heb een macbook pro retina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
darkdesign schreef op maandag 24 maart 2014 @ 00:27:
-zap-
geselecteerd. Ook dat werkte niet. Op een gegeven moment werkte het wel om geluid via bluetooth af te spelen met youtube, maar niet met XBMC.
Ik meen me te herineren dat je binnen XBMC tenminste van alles in kon stellen, weet niet precies hoe dit voor de OS X versie zit natuurlijk , maar ik durf het er wel op te wagen dat dat niet veel verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Scrtz schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:31:
Wat mij opvalt is dat bij de Macbook Pro je het beste kunt kijken naar de releases van Intel cpu's. Daar zit Apple erg dicht mee in de buurt. Maar dat is mijn onderbuik gevoel.

De opvolger van Haswell is uitgesteld tot het volgend najaar. Als Apple in het najaar een nieuw update gaat uitbrengen dan zal die niet zo groot worden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Xantios schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:26:
Verder begrijp ik uit de posts hierboven dat als je het apparaat via store.apple.com/nl haalt dat je in feite maar een jaar garantie hebt, omdat Apple moeilijk doet, terwijl als ik 'm bij een reseller haal ik gewoon netjes 3 jaar krijg ( Omdat wetgeving ) ?

Lijkt me toch dat zelfs meneer apple zich aan de regeltjes moet houden? of zie ik nu iets over het hoofd?
Je ziet iets over het hoofd ;). Apple levert altijd 1 jaar fabrieksgarantie ongeacht waar je het product hebt gekocht.

Daarnaast heb je volgens het Nederlandse consumentenrecht nog recht op extra garantie. Dit laatste moet je bij de verkopende partij claimen (in jouw voorbeeld dus ook Apple). De verwarring zit er een beetje in dat er officieel geen vaste termijn voor deze laatste vorm van garantie is. Zoals je ook hier op de site van Apple kunt lezen (eerste kolom). Daar staat ook "geen vaste duur" omdat dit in de eerste plaats afhangt van de periode dat je redelijkerwijs kunt verwachten dat een product deugdelijk blijft werken en ten tweede heb je als consument de plicht om defecten binnen een bepaalde tijd te melden om aanspraak te maken op deze garantie.

Als je echt gewoon zorgeloos alles afgedekt wil hebben kun je het beste Apple Care nemen. Ook resellers met 3 jaar garantie (wat in feite ook te kort kan zijn) hanteren onder water namelijk bovenstaande regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online

Zou het jammer vind als ik deze maand een laptop haal en er volgende maand een nieuwe variant uit zou komen.

Wat betreft kopen of niet kopen: http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Je weet het toch nooit 100%, de vraag is eerder kan je wachten?
Ja > wacht dan
Nee > Koop nu een macbook

Makkelijker kun je het jezelf niet maken. Denk sowieso dat de komende update minder interessant zal worden dan de laatste update was, die haswell gaf met 9 uur accuduur minimaal en een dunnere 13" retina.

Echt mis slaan kun je deze generatie dus niet.

@hierboven, heb ik ook vaker, ik gebruik altijd vlc en merk dat je het beste eerst hdmi kabel erin kunt doen en tv aanhebben en dan pas je serie/film starten middels bijvoorbeeld VLC.

Soms wilt ook zelfs dit niet baten en werkt alleen een reboot. Moet wel zeggen dat ik verder nooit reboot en als ik ga slapen de macbook dicht gooi en de hdmi kabel eruit trek, misschien ook niet het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Gewoon lekker die laptop aanschaffen, een update zal op dit moment nou ook weer niet een schokkende verandering brengen. Misschien een nieuwe CPU en dat duurt nog wel een paar maandjes. Voor de rest zijn de laptops uitgerust met de laatste aansluitingen etc. Dus je kan het huidige model gerust kopen.

Apple geeft je gewoon volgens de wetgeving garantie, het is echter niet zo dat je volgens de wetgeving onbeperkt 2 jaar garantie moet krijgen. Eerste jaar is volledige dekking, daarna is het garantie naar redelijkheid. EU heeft een richtlijn van 2 jaar, maar dat is niet door de Nederlandse wetgeving overgenomen. In Nederland wordt dus uitgegaan van redelijke verwachting.
Maar een reseller kan je natuurlijk gewoon extra garantie geven. Kijk wel of het dan onbeperkte garantie is. Veel geadverteerde garantie termijnen zijn vaak een wassen neus.

Via Apple kan je eventueel jezelf verzekeren voor 3 jaar door Apple care te nemen. Iedereen heeft daar wel een mening over, het is net wat jezelf wilt. Ik heb een Macbook van €.3300,- aangeschaft en dan is de keuze om er extra apple care bij te nemen en risico weg te nemen, snel gemaakt . Daar wil ik jaren geen gezeur meer over hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door OkselFris op 24-03-2014 14:57 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

http://www.macrumors.com/...cbook-air-updates-iwatch/
1. MacBook Air updates are coming soon; MacBook Pro updates won't occur until September.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
macrumors vergeet dat niet, het zijn geen feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Ik zat naar de "oude" macbook pro te kijken, verklaart waarom het advies zo negatief was...
Tabellen de volgende keer maar vermijden als de koffie op is :+

Op dit moment heb ik een laptop, maar die staat te koop, zodra ie verkocht is ga ik wel asap een macbook nodig hebben.

Dus die gaan we gewoon aanschaffen.

Ik had begrepen dat je het eerste jaar ook nog AppleCare kon kopen, dus bijvoorbeeld na 2 maanden omdat het anders qua kosten echt de spuigaten uit loopt ?:-)

gaat al 2000 flokken naar het fruitmerk, vind het allemaal wel weer duur genoeg ;-)
( Niet dat het niet waard is, maar het is wel veel geld )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Xantios schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:10:
[...]

Ik had begrepen dat je het eerste jaar ook nog AppleCare kon kopen, dus bijvoorbeeld na 2 maanden omdat het anders qua kosten echt de spuigaten uit loopt ?:-)
yups, kan inderdaad in het eerste jaar.

Apple site:

1. Het AppleCare Protection Plan moet binnen twaalf maanden na de oorspronkelijke aankoopdatum van je Mac worden aangeschaft en biedt tot drie jaar lang extra service- en reparatiemogelijkheden, gerekend vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum van je Mac.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Hier een klassiek probleem: meer mensen last van lijnen van het toetsenbord op het beeldscherm?
Foto: https://dl.dropboxusercontent.com/u/114483/image.jpg
Ik maakte net m'n laptop scherm schoon maar de strepen van het toetsenbord staan er nog steeds in. Ik heb wat standaard LCD scherm cleaner en een micro-vezel doekje gebruikt maar daar gaat het niet van weg :(. Het lijkt me sterk dat het echt in het glas staat, maar dat ik 't niet weg krijg is ook wel raar. Nog tips voor wat agressiever schoonmaakspul?

edit: foto locatie gewijzigd naar dropbox, zou het nu moeten doen. Je ziet twee horizontale strepen duidelijk zitten boven de weerkaatsing van het licht

[ Voor 20% gewijzigd door Nedra op 24-03-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Nedra schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:15:
Hier een klassiek probleem: meer mensen last van lijnen van het toetsenbord op het beeldscherm?
Foto: https://drive.google.com/...4Vm1FdnM/edit?usp=sharing
Ik maakte net m'n laptop scherm schoon maar de strepen van het toetsenbord staan er nog steeds in. Ik heb wat standaard LCD scherm cleaner en een micro-vezel doekje gebruikt maar daar gaat het niet van weg :(. Het lijkt me sterk dat het echt in het glas staat, maar dat ik 't niet weg krijg is ook wel raar. Nog tips voor wat agressiever schoonmaakspul?
Foto doet het niet?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:57
fsfikke schreef op zondag 23 maart 2014 @ 01:23:
[...]

Is er gewoon wat troep onder gekomen? Hard blazen etc geprobeerd?
Helaas dat werkt niet. Bij het uitoefenen van een lichte druk op de onderzijde van de behuizing verbeterd de klik.
Wanneer je probeert te klikken met het ding op schoot kun je het vergeten. Dan is het een heel licht klikje en werkt het net aan...

Op naar de MediaMarkt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik ben benieuwd naar het gebruik van mijn mede tweakers.

Als jullie gaan slapen of iets dergelijks, doen jullie gewoonlijk het scherm omlaag of sluiten jullie hem volledig af (shutdown) ?

Ik zou graag willen weten wat de eventuele consequenties zijn wanneer men het scherm omlaag doet en om de (paar) dagen de laptop opnieuw opstarten.

(Zelf heb ik de late 2013 rMBP, met SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Scherm dicht. Rebooten doe ik eens in de paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrozenPepper
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-08 21:22
Hier ook gewoon scherm dicht. Rebooten doe ik meestal na updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik deed altijd het scherm dicht, maar sinds Mavericks gaat ie dan niet altijd slapen... Het is me nu al een aantal keren gebeurd en ik heb geen idee of het ook echt kwaad kan, maar mijn MacBook wordt bloedje heet in zijn sleeve.
Als ik lang moet reizen, gaat ie daarom ook gewoon uit. Ga ik naar school of staat ie thuis gewoon op mijn bureau, doe ik gewoon het scherm dicht in de hoop dat ie gaat slapen.

Ik heb ook een late 2013 rMBP, dus een cold boot duurt ook niet zo lang. :)
Pagina: 1 ... 56 ... 128 Laatste