Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Lizardz schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:43:
[...]

Wat RnB zegt klopt, ik heb op mijn stageadres alleen een bedrade verbinding tot mijn beschikking. Er is wel WiFi aanwezig maar het kantoor waar ik zit valt helaas niet binnen het bereik.
Excuus voor mijn korte antwoord eerder. Wat ik bedoelde was de bekabelde internetverbinding te delen met je telefoon door een ad-hoc wifi netwerk op te zetten. Dit kan door op je mac in Network Preferences de optie 'Sharing' aan te zetten. Je kunt dan aangeven hoe en wat je wilt sharen. Het is handig om hiervoor een aparte network location aan te maken zodat je snel kunt switchen.
Kremx schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:48:
Ik weet niet of je al besteld hebt, maar anders zou je het misschien via een vriend/kennis/collega/familielid/tweaker met studentenkorting kunnen aanschaffen?
Ik heb inderdaad nog niet besteld (ik wilde niet overhaast bestellen) maar ik heb geen studenten (meer) in mijn kennissenkring. Tenminste ik mag na 15 jaar aannemen dat ze inmiddels allemaal afgestudeerd/naar huis gestuurd zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door RobV op 19-02-2014 11:57 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

Bobo221 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:00:
[...]

Ik ben sinds de release van de nieuwe rMBP overgestapt van een MBA late 2010 en om eerlijk te zijn op het gebied van snelheid merk ik er bar weinig van, in mijn MBA zat ook een SSD van 256 in. Maar dat komt ook omdat ik mijn laptops nooit echt uitschakel maar gewoon de klep dicht maak.

Het enige merkbare verschil zit hem in het retina scherm en op de een of andere manier lijkt mijn MBA van 2010 het langer uit te houden op accu dan mijn rMBP.

Het gewicht is ook even wennen als je van een air overstapt.
Hetzelfde verhaal.. van een Air mid 2011 naar een rMBP13inch eind 13 gegaan...nu was mijn air vlotter maar ik geef Mavericks de schuld. Enige wat ik merk is het retina scherm, en langere batterijduur.
En ja, het valt me ook op dat de retina best zwaar aanvoelt.. dacht dat het wel mee zou vallen tov een air..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:32
Mwah de air weegt 1.05 kg ofzo en de retina 13" 1.5 dus niet echt noemenswaardig, maarja als je minder gewend bent is het ook wel logisch dat je hem als 'zwaar' ervaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Hij doelde op het scherm. De air werkt vlotter dan de retina.
De air werkt vlotter kwa scherm dan de retina. Dit komt doordat de retina veel meer pixels moet verplaatsen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 21:57
RobV schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:54:
[...]

Ik heb inderdaad nog niet besteld (ik wilde niet overhaast bestellen) maar ik heb geen studenten (meer) in mijn kennissenkring. Tenminste ik mag na 15 jaar aannemen dat ze inmiddels allemaal afgestudeerd/naar huis gestuurd zijn.
Je zou de V&A kunnen proberen, als je dat je medetweakers toevertrouwd. Misschien dat iemand hem dan wel voor je wil bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Scrtz schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:32:
Mwah de air weegt 1.05 kg ofzo en de retina 13" 1.5 dus niet echt noemenswaardig, maarja als je minder gewend bent is het ook wel logisch dat je hem als 'zwaar' ervaart
Sinds wanneer is bijna een half kg niet noemenswaardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 11:22

JJ93

Error 418

Y.Y.Eagle schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:47:
[...]

Sinds wanneer is bijna een half kg niet noemenswaardig...
MBA 1008 gram
rMBP 1570 gram

Dus een verschil van zo'n 50%, is zeker wel merkbaar. Maar alsnog zijn ze allebei vrij licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Laatst online: 30-09 22:19
Na jarenlang een fanatiek Windows gebruiker te zijn geweest, heb ik toch maar de stap gewaagd om een mac book pro 13" 8/128 aan te schaffen, de laatste jaren gebruik ik al iphones en ipads, dus ik ben nu ook zeer benieuwd naar de mac book pro!

Afgelopen donderdag besteld, en morgen komt hij dan eindelijk aan! Ik moet zeggen dat de macbook nog bijna meer landen heeft gezien dan dat ik zelf heb gezien:

Koeln, Germany 19/02/2014 0:32 Importscan
Koeln, Germany 18/02/2014 23:00 Aankomstscan
Warsaw, Poland 18/02/2014 21:11 Vertrekscan
18/02/2014 19:17 Aankomstscan
Almaty, Kazakhstan 18/02/2014 18:20 Vertrekscan
18/02/2014 16:14 Aankomstscan
Incheon, Korea, Republic of 18/02/2014 12:53 Vertrekscan
18/02/2014 7:41 Aankomstscan
Shanghai, China 18/02/2014 4:53 Vertrekscan
Shanghai, China 17/02/2014 20:38 Exportscan
17/02/2014 16:35 Aankomstscan
17/02/2014 16:20 Vertrekscan
17/02/2014 15:09 Herkomstscan
China 17/02/2014 23:51 Bestelling Verwerkt: Klaar voor UPS

Ik vraag me af waarom die langs kazakhstan en polen moet maargoed.

Heeft er iemand nog tips & tricks, of dingen die ik echt zou moeten weten voordat ik voor het eerst gebruik er van ga maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

JJ93 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:51:
[...]

MBA 1008 gram
rMBP 1570 gram

Dus een verschil van zo'n 50%, is zeker wel merkbaar. Maar alsnog zijn ze allebei vrij licht.
Eeuh, Waarom een 11 inch vergelijken met een 13 inch ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
4POX schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:30:
[...]

Scherp, dacht dat de 13" 1.08kg weegt maar die weegt toch echt 1,35 kg, zojuist nog eens opgezocht ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het heugdelijk feit is daar: zojuiste ene rMBP besteld: 13", 2.8ghz i7, 16gb ram/512gb ssd, int. keyboard. Dat zou genoeg moeten zijn voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RobV schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:22:
Het heugdelijk feit is daar: zojuiste ene rMBP besteld: 13", 2.8ghz i7, 16gb/512gb, int. keyboard. Dat zou genoeg moeten zijn voor de komende jaren.
Paar weken geleden die in mijn handen mogen hebben. Heb het apparaat even flink gebruikt. In de activity monitor deed de processor maar een paar kleine bolletjes. Wat een mooi apparaat.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Het stond al erg lang op mijn verlanglijstje, maar het is er nu toch van gekomen.
Mijn eerste Macbook Pro, 15 inch.
Voor zover ik het nu in kan schatten krijg ik er spijt van dat ik niet eerder ben overgestapt.

Om de Macbook te beschermen wil ik er graag een case omheen. Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik kan geen geschikte case vinden voor het nieuwste model (oktober 2013).

Hebben jullie suggesties voor een goed passende case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:39
Ik zou gewoon een sleeve doen. als je hem op tafel hebt staan gebeurt er toch niets mee? enige wat een 'cover' doet is de koeling belemmeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsp
  • Laatst online: 30-09 21:46
alve schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:07:

Hebben jullie suggesties voor een goed passende case?
Zekers! een heel topic vol!
Heb zelf de Be-ez Larobe voor m'n retina 13 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obl1viA
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 10:55
Ik heb sind enkele dag ook een Macbook pro 13" Retina.
Ik ben hier zeer tevreden over maar 1 ding stoort me en dat is de spatiebalk.
Persoonlijk vind ik dat deze veel lawaai maakt t.o.v. de andere toetsen die hoor je bijna niet.

Is dit bij jullie ook het geval dat de spatiebalk een "clicking" geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Heb je toevallig een duimring? Anders staat je muziek te zacht \m/

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

Obl1viA schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:41:
Ik heb sind enkele dag ook een Macbook pro 13" Retina.
Ik ben hier zeer tevreden over maar 1 ding stoort me en dat is de spatiebalk.
Persoonlijk vind ik dat deze veel lawaai maakt t.o.v. de andere toetsen die hoor je bijna niet.

Is dit bij jullie ook het geval dat de spatiebalk een "clicking" geluid maakt?
ik had het zelfde met een L toets op het keyboard, ff langs de app store en ze hebben het netjes vervangen.

je kan het ook zelf proberen (YouTube: How To: Replace or Clean your MacBook, MacBook Pro, or MacBook Air Keyboard Keys)

Van het kastje naar de muur lopen...

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mr_Viking schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:15:
Ik zou gewoon een sleeve doen. als je hem op tafel hebt staan gebeurt er toch niets mee? enige wat een 'cover' doet is de koeling belemmeren ;-)
Dat ligt eraan waar je hem gebruikt lijkt me, op een stalen lab tafel (met bijbehorende scherpe randen) of onder een motorkap is zo'n case toch wel fijn :)

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:17
Een MacBook white uit 2008 met de bekende scheurtjes, zal dat nog vervangen kunnen worden, aangezien het een bekende euvel is? Iemand enige ervaring hiermee met de Apple service?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
M0otje schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:29:
Een MacBook white uit 2008 met de bekende scheurtjes, zal dat nog vervangen kunnen worden, aangezien het een bekende euvel is? Iemand enige ervaring hiermee met de Apple service?
Wat bedoel je met vervangen? Op kosten van Apple een nieuwe laptop krijgen? Of tegen betaling een reparatie kunnen laten uitvoeren?

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:17
Smultie schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:53:
[...]

Wat bedoel je met vervangen? Op kosten van Apple een nieuwe laptop krijgen? Of tegen betaling een reparatie kunnen laten uitvoeren?
Reparen/vervangen van de topcase. Ik had begrepen dat apple toegaf dat het een fout is van de serie en dit verhelpt. Alleen is de vraag of dit nog gedaan wordt aangezien het een laptop betreft uit 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt me niet, aangezien Apple z'n best doet om max 1 jaar garantie te geven waar 2 jaar het wettelijk minimum is. Je hebt het nu over een laptop van 6 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cloud atlas
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03-2023
M0otje schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:29:
Van mijn witte MacBook uit 2007 is nog in 2012 (voor de tweede keer!) gratis de topcase door Apple vervangen. Dus je hebt best een kans dat ze het bij jou ook nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Laatst online: 30-09 22:19
Gisteren dan eindelijk mijn mac book pro 13" 8/128 in ontvangst genomen, wat een pracht ding! Het wennen valt opzich wel mee, heb gekozen voor een US toetsenbord, is dit een juiste keus geweest, of had ik toch beter voor nederlands kunnen gaan? Het toetsenbord is nu namelijk nog wel eventjes wennen.

Nog een kort vraagje, ik drukte één of andere toetsencombinatie in waardoor mijn pictogrammen op mijn bureaublad opeens naar rechts werden verplaatst, ik kan deze wel naar links slepen, maar als ik hem dan los laat vliegen ze weer naar rechts, hoe zet ik ze weer naar links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:59
Na even gezocht te hebben zonder resultaat, stel ik hier maar de volgende vraag:

Ik heb een MacBook PRO (13'' early2011 8.1) waar sinds drie dagen rechtsboven het geluidsicoontje grijs is. Ik kan het geluid nu dus niet meer regelen. Ook reageren de functietoetsen voor het geluid ook niet. (de overige functietoetsen doen het wel). Ik kan nu alleen het geluid regelen via systeem instellingen..
Iemand een idee waarin ik dit zou moeten zoeken?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
cloud atlas schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:36:
[...]
Van mijn witte MacBook uit 2007 is nog in 2012 (voor de tweede keer!) gratis de topcase door Apple vervangen. Dus je hebt best een kans dat ze het bij jou ook nog doen.
Mijn witte 2007 is inderdaad in 2013 ook nog gedaan, ook voor de tweede keer :)

Als ze het niet meer doen zijn de topcases trouwens ook te vinden op ebay voor niet al te veel geld. En niet zo moeilijk te vervangen, het is het eerste wat er af gaat als je de laptop open maakt, dus hij hoeft niet helemaal uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

4POX schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:30:
[...]

Scrtz schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:03:
[...]

Scherp, dacht dat de 13" 1.08kg weegt maar die weegt toch echt 1,35 kg, zojuist nog eens opgezocht ^^
Ohja, verkeerd gekeken :+ Mijn fout!
Het verschil is dus eigenlijk verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren per ongeluk ice tea over het toetsenbord van m'n 3 weken oude Macbook laten vallen :(

Dood. Laadt niet meer op en wil niet meer aan. Heb op advies van een Apple medewerker 'm aangeboden ter reparatie bij een Amac. Hopen dat de schade meevalt, maar dat zal wel niet... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik ben dat topic tegen gekomen, maar volgens mij is de late 2013 versie iets dunner.
Ik weet niet zeker of de daar genoemde cases wel passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

1mm dunner. Maar wel op 19mm dus iets meer dan 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:34:
Gisteren per ongeluk ice tea over het toetsenbord van m'n 3 weken oude Macbook laten vallen :(

Dood. Laadt niet meer op en wil niet meer aan. Heb op advies van een Apple medewerker 'm aangeboden ter reparatie bij een Amac. Hopen dat de schade meevalt, maar dat zal wel niet... :-(
Auw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pherox006
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb de 15" versie en deze past perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
  • Laatst online: 23-06 03:08
Michiel706 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 16:30:
Na even gezocht te hebben zonder resultaat, stel ik hier maar de volgende vraag:

Ik heb een MacBook PRO (13'' early2011 8.1) waar sinds drie dagen rechtsboven het geluidsicoontje grijs is. Ik kan het geluid nu dus niet meer regelen. Ook reageren de functietoetsen voor het geluid ook niet. (de overige functietoetsen doen het wel). Ik kan nu alleen het geluid regelen via systeem instellingen..
Iemand een idee waarin ik dit zou moeten zoeken?
Alt (⌥) ingedrukt houden.
Klik op het luidsprekertje en dan kiezen voor interne luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 10:57
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:34:

Ik hoop voor je dat je hem hebt gekocht met een Visa card. Dan heb je garantie (ook voor dit soort gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:28
Even bij je inboedelverzekering checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:59
Nabje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 22:46:
[...]

Alt (⌥) ingedrukt houden.
Klik op het luidsprekertje en dan kiezen voor interne luidsprekers.
Dit heb ik zojuist geprobeerd. Als ik dat doe, zie ik dat als uitvoerapparaat al de interne luidsprekers geselecteerd zijn. Ik kan ook kiezen voor Apple TV, maar die gebruik ik niet altijd. Dus nog geen oplossing...

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
RobV schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:22:
Het heugdelijk feit is daar: zojuiste ene rMBP besteld: 13", 2.8ghz i7, 16gb ram/512gb ssd, int. keyboard.
Woensdag komt 'ie al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Daar ga je geen spijt van krijgen... Maar die internationaal toetsenbord he, dat verschilt niet meer op de huidige laptops van Apple volgens mij? Ik heb een NL toetsenbord, maar ook met de $ boven de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb voor dit toetsenbord gekozen zodat 'ie hetzelfde is als mijn draadloze apple toetsenbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Squ1zZy schreef op zondag 23 februari 2014 @ 09:14:
[...]

Daar ga je geen spijt van krijgen... Maar die internationaal toetsenbord he, dat verschilt niet meer op de huidige laptops van Apple volgens mij? Ik heb een NL toetsenbord, maar ook met de $ boven de 4.
Het verschil zit hem vooral in de enter toets. Liggend vs rechtopstaand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:41
Michiel706 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:46:
[...]

Dit heb ik zojuist geprobeerd. Als ik dat doe, zie ik dat als uitvoerapparaat al de interne luidsprekers geselecteerd zijn. Ik kan ook kiezen voor Apple TV, maar die gebruik ik niet altijd. Dus nog geen oplossing...
Staat bij de systeem instellingen geluid de luidsprekers niet op digitaal optisch geluid? Bij optisch geluid is geen volume regeling mogelijk (bij mijn mac in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ankhie schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:02:
Het verschil zit hem vooral in de enter toets. Liggend vs rechtopstaand :)
Nee, je bent in de verwarring met de USA layout. Bij de International English is er geen verschil in layout, alleen in de labels op de toetsen. Zo staat er bij NL het euroteken op de "2" vermeldt en bij International English niet.

De USA layout kent een andere layout waarbij er een liggende ipv staande enter op zit maar waarbij ook de tilde toets op een andere plek zit (links naast de 1 ipv rechts naast de linker shift toets). Dat zijn in ieder geval de twee voornaamste verschillen en de reden waarom velen juist voor de USA layout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

ppl schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:19:
[...]

Nee, je bent in de verwarring met de USA layout. Bij de International English is er geen verschil in layout, alleen in de labels op de toetsen. Zo staat er bij NL het euroteken op de "2" vermeldt en bij International English niet.

De USA layout kent een andere layout waarbij er een liggende ipv staande enter op zit maar waarbij ook de tilde toets op een andere plek zit (links naast de 1 ipv rechts naast de linker shift toets). Dat zijn in ieder geval de twee voornaamste verschillen en de reden waarom velen juist voor de USA layout gaan.
I stand corrected, haalde dingen door elkaar. Sorry :) Duidelijker dan dit kan haast niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Weet niet of het hier op de goede plek is, maar here goes: Sinds gisteren een nieuwe gebruiker van OSX en een mbpr. Nu wil ik hotmail instellen in Mail. Nu heb ik het zover dat Junk mail werkt en Verzenden, maar de inbox niet. Ik kan dus wel een email versturen vanuit het programma en het komt wel aan op mijn hotmail (via safari, of gsm) maar de inbox synchroniseert niet.
Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

mrpink83 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 22:25:
Weet niet of het hier op de goede plek is, maar here goes: Sinds gisteren een nieuwe gebruiker van OSX en een mbpr. Nu wil ik hotmail instellen in Mail. Nu heb ik het zover dat Junk mail werkt en Verzenden, maar de inbox niet. Ik kan dus wel een email versturen vanuit het programma en het komt wel aan op mijn hotmail (via safari, of gsm) maar de inbox synchroniseert niet.
Iemand die me kan helpen?
Is een bekend probleem in Maverick. Sinds Maverick synchroniseert de applicatie niet meer op folder niveau, maar op label niveau. Het voordeel is dat de harddisk ruimte die gmail gebruikt een stuk minder is. Maar Apple heeft dit nog niet goed voorelkaar. In de 10.9.2 beta heb ik nog weinig problemen ervaren.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
Ik doe waarschijnlijk mijn macbook pro weg omdat ik hem na mijn afstuderen niet meer nodig heb.

Momenteel heb ik er een windows 8 en OSX dual boot op staan, waarbij ik mijn windows installatie meestal vanuit OSX met parallels benader voor Visual Studio werkzaamheden. Wat is nu een goede manier om de macbook te herstellen naar originele instellingen? Het zou mooi zijn als al mijn data er vanaf is.

Is dit genoeg? Apple site recovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 14:35
warcow schreef op maandag 24 februari 2014 @ 07:02:
Ik doe waarschijnlijk mijn macbook pro weg omdat ik hem na mijn afstuderen niet meer nodig heb.

Momenteel heb ik er een windows 8 en OSX dual boot op staan, waarbij ik mijn windows installatie meestal vanuit OSX met parallels benader voor Visual Studio werkzaamheden. Wat is nu een goede manier om de macbook te herstellen naar originele instellingen? Het zou mooi zijn als al mijn data er vanaf is.

Ja als volgt:
1. gewoon opstarten met CMD-R.
2. Schijfhulpprogramma / Disk Utility starten
3. partities van boot camp en osx wissen
4. nieuwe partitie maken
5. osx nieuw installeren op die partitie

Eventueel kun je na stap 4 de vrije ruimte laten wissen (overschrijven met 0/1 etc.) zodat alle data echt weg is.

Als je geen model met internet recovery hebt, moet je uiteraard de dvd gebruiken om osx te herinstalleren.

Instructies van apple hier http://support.apple.com/kb/ht5189

[ Voor 3% gewijzigd door nassau op 24-02-2014 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

4POX schreef op maandag 24 februari 2014 @ 06:48:
[...]

Is een bekend probleem in Maverick. Sinds Maverick synchroniseert de applicatie niet meer op folder niveau, maar op label niveau. Het voordeel is dat de harddisk ruimte die gmail gebruikt een stuk minder is. Maar Apple heeft dit nog niet goed voorelkaar. In de 10.9.2 beta heb ik nog weinig problemen ervaren.
Hij heeft het over hotmail en jij begint over gmail.

Ik heb ook hotmail op mijn macbook, maar ervaar die problemen helemaal niet. Gewoon Hotmail box toegevoegd en klaar.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wow. BTO rMBP 13" i7/16/512. Woensdag besteld, vandaag in huis.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Pafuu9Vm.png

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 24-02-2014 13:23 . Reden: Kleinere screenshot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derKaiser29
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 15:33
Ik heb een Macbook Pro early 2011. Nu loopt mijn laptop sinds kort de hele tijd vast. De melding die ik krijg is: u moet uw computer opnieuw opstarten. Volgens mij is dit een kernel probleem? Omdat ik het al niet eens meer voor elkaar krijg om de laptop in veilige modus op te laten starten denk ik dat dit een hardware probleem is. Ik heb helaas geen garantie meer, maar ik neem aan dat ik er niet aan onderuit kom dat ik mijn Macbook moet opsturen. Raden jullie het aan om dit gewoon door Apple zelf te laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warcow schreef op maandag 24 februari 2014 @ 07:02:

je kan ook in de mac app store Mavericks downloaden en deze d.m.v. een schone installatie na het downloaden installeren. Dan kan je de hdd leeg maken (link) en een mooie schone installatie achter laten.

link: http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Wat gebruiken jullie als HDMI adapter? Ik wil de macbook aan mijn tv aansluiten. Dit is tot op zekere hoogte gelukt met een china kabel alleen het probleem is dat deze het na 1 keer gebruiken niet meer lekker deed.

Ik weet dat belkin er eentje heb maar die zijn zeer slecht leverbaar.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Bij de Action kun je voor €3 een HDMI kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
AquaSheep schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:10:
Bij de Action kun je voor €3 een HDMI kabel kopen.
Ja leuk. Maar die krijg je moeilijk in een mini display port gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Denzis schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:14:
Wat gebruiken jullie als HDMI adapter? Ik wil de macbook aan mijn tv aansluiten. Dit is tot op zekere hoogte gelukt met een china kabel alleen het probleem is dat deze het na 1 keer gebruiken niet meer lekker deed.

Ik weet dat belkin er eentje heb maar die zijn zeer slecht leverbaar.
Ik heb een tijdje de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter van Apple gebruikt in combinatie met een DVI-HDMI-kabel, de laatste is wat beter verkrijgbaar.
Omdat ik dat een lelijke oplossing vond, heb ik later de Belkin Mini DisplayPort-HDMI-kabel gekocht, volgens mij heb ik die gewoon bij Media Markt gehaald maar dat weet ik niet zeker.
Gelukkig heeft mijn huidige MacBook gewoon een HDMI-aansluiting.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Canaria schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:18:
[...]

Ik heb een tijdje de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter van Apple gebruikt in combinatie met een DVI-HDMI-kabel, de laatste is wat beter verkrijgbaar.
Omdat ik dat een lelijke oplossing vond, heb ik later de Belkin Mini DisplayPort-HDMI-kabel gekocht, volgens mij heb ik die gewoon bij Media Markt gehaald maar dat weet ik niet zeker.
Gelukkig heeft mijn huidige MacBook gewoon een HDMI-aansluiting.
Die kabel van belkin is toch rond de 50 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Geen idee, zou kunnen. Ik heb die kabel al zo lang geleden gekocht. Zo'n bedrag heb ik over het algemeen ook wel over voor een goed afgewerkte witte kabel.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had thuis drinken over mijn 3 weken oude Macbook laten vallen. Heb hem toen opgestuurd naar Amac voor het uitvoeren van een reparatie, blijkt dat werkelijk ALLES kapot is :(

Benodigde onderdelen Aantal Prijs

ENCL,TOP CASE,W/BATT,13"MBP-NLD 1 € 408,85

FLASH STORAGE,256GB,SM 1 € 616,49

MLB,2.4GHZ,8GB,13" MBP RETINA 1 € 439,31

PCBA,RIGHT,I/O BOARD,13"MBP RETINA 1 € 96,61

PCBA,MAGSAFE 2,13"MBP RETINA 1 € 107,25

Totaal van €1668,- !! De al betaalde onderzoekskosten (€85,-) daar dan nog bovenop ;(

Heb zelf €1250 voor de Macbook betaald, tijdens de BTW dagen van Mediamarkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:34
@Niekert Inboedelverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Er zijn ook gewoon minidisplayport naar hdmi adapters, die je eventueel via hongkong kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:28
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:17:
Had thuis drinken over mijn 3 weken oude Macbook laten vallen. Heb hem toen opgestuurd naar Amac voor het uitvoeren van een reparatie, blijkt dat werkelijk ALLES kapot is :(

Benodigde onderdelen Aantal Prijs

ENCL,TOP CASE,W/BATT,13"MBP-NLD 1 € 408,85

FLASH STORAGE,256GB,SM 1 € 616,49

MLB,2.4GHZ,8GB,13" MBP RETINA 1 € 439,31

PCBA,RIGHT,I/O BOARD,13"MBP RETINA 1 € 96,61

PCBA,MAGSAFE 2,13"MBP RETINA 1 € 107,25

Totaal van €1668,- !! De al betaalde onderzoekskosten (€85,-) daar dan nog bovenop ;(

Inboedelverzekering ;)! Ook de onderzoekskosten worden vaak door de verzekering betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 18:32

page404

Website says no

[..]

Zuur.... dat heet total loss in autotermen. Reparatiekosten zijn dus hoger dan de vervangingswaarde. Ik hoop dat je verzekering coulant is, meestal worden dit soort ongelukjes bij je eigen spullen niet gedekt.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brm-G schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:44:
[...]

Inboedelverzekering ;)! Ook de onderzoekskosten worden vaak door de verzekering betaald.
Thanks voor de tip, zelfs de onderzoekskosten worden vergoed inderdaad! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Cool. Mag ik vragen bij welke maatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Sircuri schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:28:
[...]

Hij heeft het over hotmail en jij begint over gmail.

Ik heb ook hotmail op mijn macbook, maar ervaar die problemen helemaal niet. Gewoon Hotmail box toegevoegd en klaar.
Nou, als ik een beetje zoek dan ben ik niet de enige online met dit probleem. En vandaag weer van alles geprobeerd, maar niks werkte. Mag ik vragen: wat heb je als gebruikersnaam ingevuld? Eindigt het op outlook.com of hotmail.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

[...]

Edit: Okee, het was dus vloeistofschade, geen valschade. Heb de irrelevante stukken van mijn post maar even verwijderd.

Maar toch, ik heb een beetje het vermoeden dat ze niet alles getest hebben maar gewoon voor de zekerheid alles hebben afgeschreven omdat ze het niet willen garanderen. Die 13" pro's zijn van boven best redelijk waterdicht (het duurt wel even voor het door het toetsenbord heen lekt want er zit een laag plastic onder geplakt). Tegen die tijd heb je hem waarschijnlijk alweer ondersteboven gehouden zodat het er weer uit lekt.

Zelfs als je nu een nieuwe krijgt, zou ik deze toch eens door iemand anders na laten kijken als een 'second opinion'. Als sommige onderdelen nog goed zijn dan kan je daar nog geld voor vangen op ebay.

Ik heb trouwens zelf soortgelijke ervaringen gehad.. Had een keer een MacBook met vergeeld scherm (gare CCFL backlight) naar de dealer gebracht. Daar kon volgens hen alleen een complete display assembly in, incl. cover, hengsels en een nieuwe inverter.. Kwam op iets van 500 euro. Niet hoor. Zelf een nieuw display panel besteld op ebay voor 120 en het werkte prima. De oude inverter was ook nog prima. Had ik nog een mooie matte ook in plaats van dat irritante glanzende (en daarmee een van de weinige matte plastic MacBooks!)

Nou ga je met een splinternieuwe MacBook natuurlijk niet zo gauw zelf prutsen (al is hij toch al stuk), maar gooi de onderdelen dus niet weg voor je zeker weet dat het allemaal echt stuk is zou ik zeggen.

[ Voor 47% gewijzigd door GekkePrutser op 25-02-2014 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 09:33
GekkePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 23:40:
[...]

Eerlijk gezegd geloof ik daar niks van (jou wel, maar A-Mac niet, bedoel ik). Was hij zo extreem beschadigd? Als bijvoorbeeld het scherm nog goed was (dat staat niet op je lijstje), kan ik me niet voorstellen dat de klap zo hard was dat echt al het binnenwerk er aan is.

Ik heb een beetje het vermoeden dat ze niet alles getest hebben maar gewoon voor de zekerheid alles hebben afgeschreven omdat ze het niet willen garanderen.

Bijvoorbeeld die SSD, ik kan me niet voorstellen dat die zo stuk is dat die niet meer werkt. Die dingen zijn praktisch onverwoestbaar. En wegen bijna niks dus lopen weinig schade op door hun valvertraging.

Topcase, okee, die is natuurlijk vervormd door de val. Maar ook weer, dat alle PCB's allemaal stuk zijn... Eentje kan ik me wel voorstellen, net op de plek waar hij terecht kwam.

Zelfs als je nu een nieuwe krijgt, zou ik deze toch eens door iemand anders na laten kijken als een 'second opinion'. Als sommige onderdelen nog goed zijn dan kan je daar nog geld voor vangen op ebay.
Volgens mij is er geeneens sprake van valschade. Hij zegt dat er ice tea overheen is gegoten. Waarom Amac een nieuw topcase rekent is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 08:30
[...]

Eerlijk gezegd geloof ik daar niks van (jou wel, maar A-Mac niet, bedoel ik). Was hij zo extreem beschadigd? Als bijvoorbeeld het scherm nog goed was (dat staat niet op je lijstje), kan ik me niet voorstellen dat de klap zo hard was dat echt al het binnenwerk er aan is.

Ik heb een beetje het vermoeden dat ze niet alles getest hebben maar gewoon voor de zekerheid alles hebben afgeschreven omdat ze het niet willen garanderen.

Bijvoorbeeld die SSD, ik kan me niet voorstellen dat die zo stuk is dat die niet meer werkt. Die dingen zijn praktisch onverwoestbaar. En wegen bijna niks dus lopen weinig schade op door hun valvertraging.

Topcase, okee, die is natuurlijk vervormd door de val. Maar ook weer, dat alle PCB's allemaal stuk zijn... Eentje kan ik me wel voorstellen, net op de plek waar hij terecht kwam.

Ik heb trouwens zelf soortgelijke ervaringen gehad.. Had een keer een MacBook met vergeeld scherm (gare CCFL backlight) naar de dealer gebracht. Daar kon volgens hen alleen een complete display assembly in, incl. cover, hengsels en, en een nieuwe inverter.. Kwam op iets van 500 euro. Niet hoor. Zelf een nieuw display panel besteld op ebay voor 120 en het werkte prima. De oude inverter was ook nog prima. Had ik nog een mooie matte ook in plaats van dat irritante glanzende (en daarmee een van de weinige matte plastic MacBooks!)

Nou ga je met een splinternieuwe MacBook natuurlijk niet zo gauw zelf prutsen, maar gooi hem dus niet weg voor je zeker weet dat het allemaal echt stuk is zou ik zeggen. Die dealers rekenen zich graag rijk.
Volgens mij is het tijd om naar bed te gaan, je ziet het allemaal niet meer zo scherp :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
neonite schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 23:50:
[...]
Volgens mij is het tijd om naar bed te gaan, je ziet het allemaal niet meer zo scherp :9
Ja het was ice-tea dus 8)7 Ik had alleen het woord 'vallen' gezien.

Maar dan nog, vaak zie je dat ze die onderdelen gewoon vervangen voor het geval dat ze later gaan roesten. Terwijl ze misschien helemaal niet nat geworden zijn. Ik zou ze toch apart nog eens laten testen. Op ebay zijn dat soort dingen best nog wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs_
  • Laatst online: 21-05 15:58
Na jarenlang Windows afgelopen weekend ook overgestapt naar een rMBP 13" 8/256, in Japan kostte dat me ongeveer 1060 euro omgerekend. :) Het went snel moet ik zeggen, wil nu al niet meer terug.

Weet iemand zo waar ik de taal in kan stellen van de app store? Die is nog steeds in het Japans namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 17:11

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Gijs_ schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:01:
Na jarenlang Windows afgelopen weekend ook overgestapt naar een rMBP 13" 8/256, in Japan kostte dat me ongeveer 1060 euro omgerekend. :) Het went snel moet ik zeggen, wil nu al niet meer terug.

Weet iemand zo waar ik de taal in kan stellen van de app store? Die is nog steeds in het Japans namelijk.
Helemaal onderin rechts op taalvlaggetje (bolletje) klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruigr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:29
Een paar weken terug heb ik Windows 7 (64 bit) maar weer eens geïnstalleerd op mijn mac, echter kwam ik er achter dat ik vanuit mijn windows omgeving de macintosh hd niet meer kan benaderen.
Ik dacht mij te herinneren dat dit voorheen wel mogelijk was.

Voor de zekerheid de boel nog maar eens opnieuw geïnstalleerd, maar helaas niks.
De meest recente bootcamp drivers geïnstalleerd. nog niks.
Op internet kwam ik tegen dat mijn HFS+ drivers misschien niet(goed) werkten. Aan de hand van een filmpje deze drivers in windows gezet. maar helaas nog niks.

( hier heb ik het verhaal van de HFS+ drivers vandaan http://www.markc.me.uk/blog/files/HFSOnWindows.html)

Weten jullie misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs_
  • Laatst online: 21-05 15:58
kaassouffle schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:21:
[...]

Helemaal onderin rechts op taalvlaggetje (bolletje) klikken.
Stom, helemaal overheen gekeken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42
[...]

Edit: Okee, het was dus vloeistofschade, geen valschade. Heb de irrelevante stukken van mijn post maar even verwijderd.

Maar toch, ik heb een beetje het vermoeden dat ze niet alles getest hebben maar gewoon voor de zekerheid alles hebben afgeschreven omdat ze het niet willen garanderen. Die 13" pro's zijn van boven best redelijk waterdicht (het duurt wel even voor het door het toetsenbord heen lekt want er zit een laag plastic onder geplakt). Tegen die tijd heb je hem waarschijnlijk alweer ondersteboven gehouden zodat het er weer uit lekt.

Ik heb trouwens zelf soortgelijke ervaringen gehad.. Had een keer een MacBook met vergeeld scherm (gare CCFL backlight) naar de dealer gebracht. Daar kon volgens hen alleen een complete display assembly in, incl. cover, hengsels en een nieuwe inverter.. Kwam op iets van 500 euro. Niet hoor. Zelf een nieuw display panel besteld op ebay voor 120 en het werkte prima. De oude inverter was ook nog prima. Had ik nog een mooie matte ook in plaats van dat irritante glanzende (en daarmee een van de weinige matte plastic MacBooks!)

Nou ga je met een splinternieuwe MacBook natuurlijk niet zo gauw zelf prutsen (al is hij toch al stuk), maar gooi de onderdelen dus niet weg voor je zeker weet dat het allemaal echt stuk is zou ik zeggen.
Dit is natuurlijk heel logisch. A-Mac is een gecertificeerde service provider en dan moet alles wel getest worden. Je kunt het niet maken dat het apparaat maar half gerepareerd wordt en dat na een half jaar dan opeens het toetsenbord het niet meer doet omdat daar achteraf toch vochtschade aan bleek te zitten.

De lokale turk op de hoek die zijn namaakonderdelen via E-bay besteld en misschien denkt dat het niet nodig is om het toetsenbord te vervangen omdat hij 'een beetje kleeft', maar misschien nog prima doet; kun je hier natuurlijk niet mee gaan vergelijken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik merk best wel een verkleuring in het scherm van mijn nieuwe rMBP 13 inch. Onderin is het scherm een stuk geler dan bovenin. Hoe is dat bij jullie? Het scherm is verder prachtig.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nergens last van hier.
Als het je irriteert, zou ik je MacBook omruilen. Geen idee hoe je hem gekocht heb (kopen op afstand), anders moet je een afspraak maken met de Genius bar en aangeven dat het scherm niet ok is.
Ik heb het met mijn oude 15'' gehad, die was links van het midden erg geel en rechts van het midden erg rood. Zag er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Vooral bij grijstinten is het super zichtbaar. Ik kijk het nog wel even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Ik kan geen kleurverschil ontdekken bij mijn rMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Ik bezit momenteel een Retina Macbook Pro 13 inch en wil twee Apple Cinema Dispays kopen via marktplaats. Meer voor de hep en omdat het leuk staat. Ik zou willen gaan voor de aluminum modellen zoals deze http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/apple-onderdelen-en-toebehoren/m783581443-apple-cinema-display-23.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zijn er dingen waar ik op moet letten? Is het überhaupt mogelijk twee van deze schermen aan te sluiten op me macbook?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornell
  • Laatst online: 08-12-2022
BillSpaarbank schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:04:
Vooral bij grijstinten is het super zichtbaar. Ik kijk het nog wel even aan.
Dat had ik ook met mijn 15'' macbook pro late 2013 maar dan de gehele linker zijde was geel , ik zit nu achter mijn 5e macbook en dit scherm is eindelijk goed dus mijn advies blijven omruilen totdat je een goede hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Deze rMBP gaat in ieder geval terug. Bedankt voor jullie feedback. Ik twijfelde even om hem te houden, maar weet gewoon dat het me enorm blijft storen. Even wachten op refund en dan bij Apple maar een nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Momenteel maak ik voor mijn werk gebruik van een HP Paviljoen DV7. Deze heeft de eerste generatie core i7 processor, 6gig ram, losse videokaart en een SSD aan boord. Ik gebruik hem voornamelijk als desktop vervanger. Maar ik werk toch ook regelmatig op andere plekken. Wat ik doe is webdevelopment. Draai photoshop, sublieme text en eclipse. Dat is eigenlijk wel het belangrijkste. Verder heb ik 2 full HD Dell monitoren aangesloten.
Nu
De huidige HP is alweer 3 jaar oud en draait sinds een jaar 50-55 uur per week. Ergens ben ik bang dat hij het een keer begeeft, hij wordt soms ook erg warm (altijd al zo geweest). Ik ben dus wat aan het rondkijken en zie om mij heen veel developers met macbooks.

Ik ben geen Apple fanboy, had een iphone 4 en heb die na 3 jaar ingeruild voor een Nexus 5. Niet omdat ik Android moest, maar omdat de prijs/kwaliteit verhouding bij een Nexus 5 voor mij een stuk beter is. En eerlijk is eerlijk, ik kon met mijn iPhone 4 goed bellen, net als de Nexus 5. Wat ik wil zeggen, ik vind beide goed werken en het maakt mij eigenlijk geen verschil.

Nu zit is voor een nieuwe laptop een beetje in hetzelfde dilemma. Een macbook pro is toch wat duurder als een HP laptop. Echter wil ik geen HP weer en ben ik wel gecharmeerd van een dell XPS15. Maar deze kost in totaal ook al rond de €2000,-. De mackbook pro zit ook rond dat geld.

Waar ik naar toe wil, waarom zou ik een macbook moeten kopen ipv een dell bijvoorbeeld. En is een macbook goed in te zetten als desktop vervanger met 2 beeldschermen die 55 uur per week aan de lader ligt en aan is. Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe technieken, dus sta ook zeker open voor Apple. Maar ik zou ook zo een linux bak kunnen nemen. Wie heeft er wat tips voor mij?

[ Voor 0% gewijzigd door Timo002 op 04-03-2014 08:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik 2000 euro uit kon geven zou ik geen moment twijfelen. Voor mij doen de bouwkwaliteit en OSX het; een halfjaar geleden zou ik ook het retinascherm noemen maar inmiddels heeft Dell (bijvoorbeeld) ook laptops met aardig wat pixels in huis.

Ik ben ook overgestapt na 15+ jaar windows, nu alweer een jaar of 5-6 met OSX en het bevalt uitstekend. Het is lastig uit te leggen waarom jij een MBP zou moeten kopen, of waarom je niet beter voor een (bijv) XPS15 kunt gaan, maar ik zou zeggen loop eens naar een applestore en kijk wat rondt. Bedenk je ook of je geen software gebruikt die wellicht windows-only is?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 06:28:
Als ik 2000 euro uit kon geven zou ik geen moment twijfelen. Voor mij doen de bouwkwaliteit en OSX het; een halfjaar geleden zou ik ook het retinascherm noemen maar inmiddels heeft Dell (bijvoorbeeld) ook laptops met aardig wat pixels in huis.

Ik ben ook overgestapt na 15+ jaar windows, nu alweer een jaar of 5-6 met OSX en het bevalt uitstekend. Het is lastig uit te leggen waarom jij een MBP zou moeten kopen, of waarom je niet beter voor een (bijv) XPS15 kunt gaan, maar ik zou zeggen loop eens naar een applestore en kijk wat rondt. Bedenk je ook of je geen software gebruikt die wellicht windows-only is?
Windows-only... volgens mij alleen InternetExplorer. Niet dat ik daar zo graag mee werk, maar om te testen. Maar daarvoor gebruik ik nu ook als VM's voor om IE8 en IE9 te testen. Dus dat zal ook met OSX wel lukken.

Het is niet zo dat ik 2000 euro uit wil geven, als het voor minder kan is dat uiteraard ook goed!

Ik heb nog even verder gekeken en hoe ik op een Macbook Pro 2 schermen aan kan sluiten. En voor wat ik gevonden heb kan dat niet zomaar en moet ik een product als matrox dual-head kopen om 2 schermen aan te kunnen sluiten. Dan ga ik het met een Macbook Pro niet redden voor onder de 2000 euro en dan heb ik ook nog geen docking mogelijkheden..

Uiteraard ben ik wel op zoek naar kwaliteit. Een dag niets kunnen doen kost me ook een paar honderd euro. Maar daar ben ik met een dell ook niet bang voor.

Ik ben nu niets nieuws nodig, mijn huidige oude bakkie doet het nog en kan qua specs nog mee. Dus ik hoef nu nog niets te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Op de nieuwe MBP kun je gewoon via thunderbolt twee schermen aansluiten hoor. Derde eventueel via HDMI.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Timo, ik begrijp niet zo goed wat je van ons wilt horen. Het effect is namelijk, dat je aan een grote groep Mac gebruikers vraagt of een Mac een goed idee is. Je kunt aanvoelen dat vrijwel iedereen hier dan 'ja' roept. Je zegt te werken in web development? Ik hoor photoshop en eclipse. Dat is dus een combinatie van web design en code construction. Ik denk dat als je zwaartepunt op design ligt, je allang een mac had overwogen! Zelf zat ik 15+ jaar op Windows (daarvoor op Amiga) voor 't werk. Ik heb nu 3 jaar een macbook (eerst Air, nu rMBP) en ik geniet er elke dag weer van. Ik ben zelfs méér gaan ontwerpen dan ik hiervoor deed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@RobV,

Ik ben inderdaad niet op zoek naar een "Nee". Daarvoor had ik wel een ander topic uit kunnen zoeken. Wat ik wil horen zeg je zelf eigenlijk al. Mijn zwaartepunt ligt niet bij design maar bij code construction. Waar je dat toch eerder erg veel op Windows of Linux zag gebeuren zie ik nu steeds meer developers met een Mac. En vroeger was de kracht van Mac vooral de grafische performance. Maar waarom lopen ook developers nu veel over op Mac?

Ook wil ik wel graag weten of een MBP goed te gebruiken is als desktop vervanger. Het liefst met een docking station. Ik zal 80% van mijn tijd de MBP gebruiken als desktop, 2 schermen aangesloten en een los toetsenbord en muis. En die andere 20% werk ik op alleen de MBP.

Hoe gaat de MBP met de accu om als deze de hele dag aan de lader ligt? Nu haal ik de accu uit mijn laptop en ligt hij de hele dag aan de netvoeding. Zo houdt ik de accu na 3 jaar nog heel. Geld dit ook voor een MBP? Want daarvan is de accu er niet zomaar uit te klikken!

Voor dat soort vragen zoek ik een antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Je MBP werkt gewoon op netstroom als de accu 100% opgeladen is. Dus je kan hem gewoon altijd aan de lader laten hangen.

Als je 80% van de tijd je laptop als een desktop gebruikt kan je dan niet beter een pc bouwen? En dan een 500€ ultrabook er bij voor de overige 20%. Maar ik gebruik hem zelf ook als desktop vervanger. Werkt prima. Meerdere schermen aansturen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@JJ93. Nee, twee systemen is geen oplossing. Ook al staat nagenoeg alles op het netwerk / cloud, twee systemen gaat niet werken voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Timo002 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:26:
@RobV,

Ik ben inderdaad niet op zoek naar een "Nee". Daarvoor had ik wel een ander topic uit kunnen zoeken. Wat ik wil horen zeg je zelf eigenlijk al. Mijn zwaartepunt ligt niet bij design maar bij code construction. Waar je dat toch eerder erg veel op Windows of Linux zag gebeuren zie ik nu steeds meer developers met een Mac. En vroeger was de kracht van Mac vooral de grafische performance. Maar waarom lopen ook developers nu veel over op Mac?
De reden waarom steeds meer mensen overlopen naar Mac is omdat je zo goed als geen tijd verliest aan het onderhoud van je systeem. Zaken als defragmenteren, backups een beetje fatsoenlijk regelen, etc. zijn zaken waar ik niet meer naar omkijk sinds ik (privé) overgestapt ben van Windows naar Mac. Je wint er dus uiteindelijk tijd mee, en voor een deel ook gemoedsrust.
Verder is Mac OSX bijzonder stabiel te noemen, wat je productiviteit alleen maar verhoogt lijkt me.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Darkstar schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 15:21:
[...]

De reden waarom steeds meer mensen overlopen naar Mac is omdat je zo goed als geen tijd verliest aan het onderhoud van je systeem. Zaken als defragmenteren, backups een beetje fatsoenlijk regelen, etc. zijn zaken waar ik niet meer naar omkijk sinds ik (privé) overgestapt ben van Windows naar Mac. Je wint er dus uiteindelijk tijd mee, en voor een deel ook gemoedsrust.
Verder is Mac OSX bijzonder stabiel te noemen, wat je productiviteit alleen maar verhoogt lijkt me.
Technisch zit het heel goed inelkaar. Het is een unix systeem. Je kunt als web ontwikkelaar jouw website lokaal al erg goed ontwikkelen en later naar een linux server uploaden. Je kunt offline al met de juiste rechten werken.

Als je kijkt naar de map structuur. Bij windows hebben veel applicaties oneindig toegang tot de windows map. Moeten ze een keer iets ingrijpend doen dan hoeft de gebruiker alleen maar continu aan te klikken. Iedereen kan dat. Bij Apple moet je eerst het root wachtwoord intypen.

Soms kom ik op van die duistere websties. Dan moet ik iedere keer weer lachen als ik een melding kreeg dat de apple een .exe file niet kan uitvoeren.

Als je switch van pc naar Apple loop je eerst 8 weken te vloeken omdat je gewoontes niet overeenkomen met de realiteit van Apple. Dat is de reden dat veel mensen niet willen switchen. Het zijn gewoonte dieren.

Ik ben in 2006 geswitcht door de reden dat ik de Apple gebruikers allemaal zo blij zag worden. En de witte macbook was toentertijd een kleine revolutie. Zoveel power in een kleine behuizing.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobo221 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 23:49:
[...]

Volgens mij is er geeneens sprake van valschade. Hij zegt dat er ice tea overheen is gegoten. Waarom Amac een nieuw topcase rekent is mij een raadsel.
mijn alt toets van mijn macbook air 13" bleef een keer hangen (intern), heb ik hem naar een apple reseller gebracht.

5 dagen later kreeg ik een belletje en kon ik hem gaan ophalen, met een compleet nieuwe topcase :) (toetsenbord, behuizing, trackpad etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
4POX schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 15:37:
[...]

Als je switch van pc naar Apple loop je eerst 8 weken te vloeken omdat je gewoontes niet overeenkomen met de realiteit van Apple. Dat is de reden dat veel mensen niet willen switchen. Het zijn gewoonte dieren.
Eerm, ik heb nog steeds af en toe dat ik CTRL-C typ als ik CMD-C moet hebben (en andersom). Ik weet niet of ik dat ooit nog afleer. Inkscape doet overigens hier ook moeilijk over. Maarja, t'is gratis hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Timo002 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:55:
@JJ93. Nee, twee systemen is geen oplossing. Ook al staat nagenoeg alles op het netwerk / cloud, twee systemen gaat niet werken voor mij.
Een rMBP zou dan in ieder geval een prima keuze zijn. De Haswell generatie heeft twee mini display poorten en een HDMI poort. Twee beeldschermen aansluiten gaat dus zonder problemen.

Een nadeel is wel dat je maar twee USB poorten tot je beschikking hebt. Zelf ben ik er al één kwijt aan het bedrade Apple toetsenbord. Dan heb je nog maar één poort over voor bv een USB stick of iets anders. Maar je kan natuurlijk een USB hub aanschaffen.

Ik wist helaas niet van het bestaan van dit toetsenbord af: http://www.logitech.com/e...s-solar-keyboard-k750-mac
Kost je ook een USB poort maar het scheelt je wel het draadje en je hebt wel een numeriek gedeelte. Verder hoef je hem nooit op te laden omdat hij zichzelf oplaad met het licht van je beeldschermen etc.

Verder ben ik zelf zeker tevreden om de rMBP 13" als desktop vervanger te gebruiken op kamers. Bij m'n ouders thuis gebruik ik mijn desktop maar m'n rMBP met extern scherm werkt een stuk sneller. Een rMBP 15" is nog beter door de extra kracht. Al heb ik zelf nog geen enkele keer kracht te kort gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10
Genoeg mensen met een 13" rMBP hier zo te zien, wellicht dat iemand ervaring heeft met het volgende:

Situatie: 13" rMBP 2013 (middelste model) aangesloten op 2 externe schermen, eentje op 1080P via HDMI en eentje via miniDP->DVI op op 1280x1024. Muis aangesloten op een mackeyboard (G400s). De muis gaat dan "skippen", als je snel heen en weer beweegt dan teleporteert de muis een centimeter verder per centimeter?!? Andere muizen geprobeert (standaard Dell, MX518) maar geeft allemaal hetzelfde probleem. Aansluiten op andere USB poort/direct op mac helpt niet. De G400s aangesloten op een 15" MBP 2011 early en late (beide met 1 extern scherm) vertoonden niet het probleem. Wat bleek? Het afkoppelen van het 1280x1024 display loste het probleem op... Raar?!? Iemand anders met dezelfde situatie en wellicht een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RobV schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:03:
[...]

Eerm, ik heb nog steeds af en toe dat ik CTRL-C typ als ik CMD-C moet hebben (en andersom). Ik weet niet of ik dat ooit nog afleer. Inkscape doet overigens hier ook moeilijk over. Maarja, t'is gratis hè.
Als je blind kunt typen ga je merken dat cmd logischer is dan de ctrl. Je gaat je duim gebruiken voor cmd. Als je een tijdje met Apple werkt dan ga je merken dat al die jaren dat je ctrl gebruikt best onlogisch is.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
En zit een groot verschil tussen de termen logisch, handig en gewenning. Voor hetzelfde geld hadden ze een voetpedaal bedacht voor ctrl (denk piano of orgel), dan waren we daar aan gewend en had iedereen een spatiebalk onhandig gevonden (om maar een voorbeeld te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timo002 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:26:
Mijn zwaartepunt ligt niet bij design maar bij code construction. Waar je dat toch eerder erg veel op Windows of Linux zag gebeuren zie ik nu steeds meer developers met een Mac. En vroeger was de kracht van Mac vooral de grafische performance. Maar waarom lopen ook developers nu veel over op Mac?
Dat is heel simpel: installeer Linux op een notebook en probeer dingen als wifi en hibernate maar eens. Vergelijk die ervaring met een MacBook Pro. Bij de eerste is het nog steeds veel geklungel en werkt het ook niet op iedere notebook. Bij een Mac is dit veel stabieler. Zelfs Windows doet het soms beter dan Linux op dit vlak maar Windows kent niet een UNIX of vergelijkbare omgeving zoals Linux en OS X die kennen. Daarnaast kun je op een Mac weer een aantal apps die je alleen voor OS X en Windows hebt draaien (Adobe software bijv.) en vinden velen de grafische omgeving van OS X prettiger in gebruik dan een Unity, KDE, GNOME, Cinnamon, enz.

Waar het echter vooral om gaat: het verschil tussen Linux en OS X is ontzettend klein terwijl het verschil tussen Windows en Linux of OS X ontzettend groot is. Daarom ligt een migratie van Linux naar OS X meer voor de hand dan van Linux naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RobV schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:03:
[...]

Dat komt vast vanzelf goed want ik gebruik beide vaak en ik heb dat probleem helemaal niet. Helpt wel dat ik veel cli-werk doe en daar is ctrl ook wat er gebruikt wordt. (Wel fijn trouwens, aangezien cmd in die omgeving niet bestaat kun je dus in een terminal ook gewoon cmd-c doen in plaats van dat je moeilijk moet doen omdat ctrl-c al iets anders doet.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1 ... 55 ... 128 Laatste