Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:28:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een 13-inch MacBook Pro met Retina-display (2,7 GHz + 128 GB SSD) aan te schaffen. Wel is zo dat ik Windows erop wil gaan zetten middels Bootcamp (dit omdat ik dit als ICT-student toch min of meer hoor te doen). En daar heb ik dus eigenlijk een vraag over: hoe werkt dit met licenties? Want ik heb op mijn huidige laptop al een licentie en ik las ergens dat als je die invoert op een nieuwe pc deze op de andere 'weggegooid' wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft trouwens een OEM die ik nu heb, maar ik kan wel gewoon de licentie bekijken dankzij een tooltje. Dus da's allemaal geen probleem verder. Een nieuwe licentie kopen zit er absoluut niet in voor mij. En ik heb Windows toch echt nodig eigenlijk. Voor meeste zaken wil ik gewoon OS X gaan gebruiken (voor theorie Cisco en draaien virtual machines op school, en niet te vergeten privé), maar het is gewoon prettig Windows bij de hand te hebben. Beter dan via VMware/Parallels Desktop, omdat je dan toch tegen beperkingen aanloopt. Zeker met het entry model van de MacBook Pro.

Dank alvast!
OEM licenties zijn gekoppeld aan de hardware dus gaat niet werken (Key zit in BIOS gebakken).

Daarnaast, wel geld voor een dure Macbook (met 128GB??, serieus dit is net zo dom als de 16GB iPhone, ga je erg veel spijt van krijgen), maar niet voor een Windows 10 licentie?

Psst... geheimpje. Je kunt Windows 10 gewoon installeren en gebruiken zonder licentie :9
http://www.windowscentral...-need-activate-windows-10

of natuurlijk:
https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html = ook gratis

[ Voor 10% gewijzigd door Whatson op 26-01-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

dennis_rsb schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:10:
Toch eens aankaarten hier, kijken of jullie dit bekend voor komt. Betreft een Macbook Pro 13 inch retina early 2015 model. Eergisteren ging ik de de update voor osx downloaden en ik hoor de macbook een zacht geluid maken (weet niet hoe ik het geluid moet omschrijven) het was heel stil in huis dus daardoor hoorde ik het. Toen ik een download in de appstore pauzeerde stoptte het geluid. Maar zodra ik hem weer hervatte, begon het geluid weer. Het geluid komt een beetje uit het midden van de laptop, onder het toetsenbord. Wie herkent dit verhaal? Kan een wifi chip geluid produceren? Of zou het de ssd zijn? Wellicht is dit geluid al sinds ik hem heb (juni '15), maar viel me nu op.
Je bedoeld misschien 'electrical buzz' of 'coil whine'. Run voor de gein speedtest.net eens en luister intussen goed, bij mij maakt mijn Macbook mid-2015 dan ook een vreemd stotterend buzz-achtig geluidje.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Whatson schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:02:
[...]

OEM licenties zijn gekoppeld aan de hardware dus gaat niet werken (Key zit in BIOS gebakken).

Daarnaast, wel geld voor een dure Macbook (met 128GB??, serieus dit is net zo dom als de 16GB iPhone, ga je erg veel spijt van krijgen), maar niet voor een Windows 10 licentie?

Psst... geheimpje. Je kunt Windows 10 gewoon installeren en gebruiken zonder licentie :9
http://www.windowscentral...-need-activate-windows-10

of natuurlijk:
https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html = ook gratis
Wel geld voor een MacBook en niet voor een W10-licentie ja, is dat zo raar dan? Het is niet zo dat omdat ik een Mac kan kopen ik meteen alles kan betalen, hoor. Die Mac kan ik ook maar net betalen, wil ik genoeg overhouden voor andere zaken. Moet je ook goed begrijpen. :P

Trouwens, 128 GB bij een Mac is heel anders dan 16 GB bij een iPhone, omdat je geen NAS of externe harde schijf kunt koppelen aan een iPhone. Als dat bij de Mac ook niet mogelijk was geweest zou ik wel meer opslag pakken.

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:53
DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:25:
[...]

Wel geld voor een MacBook en niet voor een W10-licentie ja, is dat zo raar dan? Het is niet zo dat omdat ik een Mac kan kopen ik meteen alles kan betalen, hoor. Die Mac kan ik ook maar net betalen, wil ik genoeg overhouden voor andere zaken. Moet je ook goed begrijpen. :P

Trouwens, 128 GB bij een Mac is heel anders dan 16 GB bij een iPhone, omdat je geen NAS of externe harde schijf kunt koppelen aan een iPhone. Als dat bij de Mac ook niet mogelijk was geweest zou ik wel meer opslag pakken.
Tja je hebt zeker gelijk hoor maar persoonlijk vind ik het maar irritant om altijd iets extern bij te hebben of uberhaupt afhankelijk te zijn van externe apparaten, toch altijd een stuk trager en ga zo maar door. Veel snelheid gaat er gewoon door verloren omdat je alles kan blijven over kopiëren op je NAS of externe hdd.

Zeker als je een aantal jaren met je macbook wilt doen ga je toch tegen de lamp lopen met 128gb ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
CRXDelSol schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:18:
[...]

Je kan het sowieso instellen, probeer voor de fun daar maar eens voorbij te komen. Haal van de Apple site de lijst met boot opties, en probeer maar eens iets van recovery te benaderen, gaat je niet lukken. Daarom heb ik dat ingesteld, mijn laptop bevat gevoelige gegevens van mijn eigen bedrijf maar ook m'n baan waar ik in loondienst ben, heb liever dat ie verdwijnt als ie gejat wordt, dan dat ik ook maar één gaatje open blijft staan. Dus:

- Firmware wachtwoord
- FileVault
- Gast account uitgeschakeld
- Lastig wachtwoord voor mijn gebruiker

En gewoon nachtelijke TimeMachine backups.
En was als de potentiële crimineel een zelfde MBP heeft en die SSD in jouw gestolen MBP zet? Heeft hij de recovery niet nodig, en kan hij jouw SSD in zijn MBP recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Scrtz schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:30:
[...]

Tja je hebt zeker gelijk hoor maar persoonlijk vind ik het maar irritant om altijd iets extern bij te hebben of uberhaupt afhankelijk te zijn van externe apparaten, toch altijd een stuk trager en ga zo maar door. Veel snelheid gaat er gewoon door verloren omdat je alles kan blijven over kopiëren op je NAS of externe hdd.

Zeker als je een aantal jaren met je macbook wilt doen ga je toch tegen de lamp lopen met 128gb ben ik bang.
Is inderdaad persoonlijk. Ik heb begin deze maand gekozen voor de rMBP 13", de variant met 128GB SSD. Voor mij persoonlijk voldoende. Ik gebruik een externe 1 TB schijf voor mijn foto's en muziek. Deze schijf is alleen gekoppeld wanneer ik bestanden nodig heb. Voor de rest heb ik voldoende aan de standaard 128GB. Ik werk veel met Lightroom en Photoshop en dan is de externe HDD uitstekend. Buiten fotobewerking om doe ik niets meer dan Office gebruiken, waarvan de documenten weer in iCloud of Onedrive terechtkomen.
Nee, het is niet veel SSD opslagruimte, maar € 200,- meer neerleggen voor de 256GB variant is ook weer het geld niet waard. Zeker niet gezien de cloudservices die ik verder gebruik.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:06
Whatson schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:40:
[...]

En was als de potentiële crimineel een zelfde MBP heeft en die SSD in jouw gestolen MBP zet? Heeft hij de recovery niet nodig, en kan hij jouw SSD in zijn MBP recoveren.
Dan zit je nog met een encryptie op de SSD. Die is gekoppeld aan het opslag apparaat, niet op de MacBook zelf. Dus dan kunnen ze em hooguit leeggooien, maar de data blijft beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freddyathlon schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:46:
[...]

Is inderdaad persoonlijk. Ik heb begin deze maand gekozen voor de rMBP 13", de variant met 128GB SSD. Voor mij persoonlijk voldoende. Ik gebruik een externe 1 TB schijf voor mijn foto's en muziek. Deze schijf is alleen gekoppeld wanneer ik bestanden nodig heb. Voor de rest heb ik voldoende aan de standaard 128GB. Ik werk veel met Lightroom en Photoshop en dan is de externe HDD uitstekend. Buiten fotobewerking om doe ik niets meer dan Office gebruiken, waarvan de documenten weer in iCloud of Onedrive terechtkomen.
Nee, het is niet veel SSD opslagruimte, maar € 200,- meer neerleggen voor de 256GB variant is ook weer het geld niet waard. Zeker niet gezien de cloudservices die ik verder gebruik.
+1

Uit ervaring weet een ieder wel wat hij zo ongeveer nodig heeft aan SSD-ruimte lijkt mij. Die 128GB SSD is ruim voldoende wanneer je het een beetje op ruimt en data die je niet frequent gebruikt op een langzamer medium plaatst, eendrachtig het bufferprincipe waar CPU's door functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennis_rsb schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:04:

Edit: Heb ook even nog een groter bestand overkopieërd van macbook naar USB stick. Geen rare geluiden op dat moment. Maar net bijvoorbeeld knal ik Youtube open op 1080p (geluid uitgezet) en dan hoor je weer het rare geluid:p Dus lijkt een wifi chip die je bezig hoort?
Het lijkt alsnog gewoon de fan te zijn.
Die kan ook heel erg langzaam draaien. Pak eens iets als istats op de terminal, of gewoon een stukje software dat de fanspeed real-time kan tonen. (Heb hier bijv. iStat Menus).
Soms draait die maar iets van 1200 toeren ofzo, dan hoor je een heel licht zoemend piep geluid als het stil is in een ruimte. Als je fan naar 0RPM gaat hoor je het opeens niet meer.

Vooral bij YouTube in andere browsers dan Safari veroorzaakt al *heel* snel een hoge CPU load, en dus een warmere CPU. (Die steeds warmer en warmer wordt, en je fan steeds harder zal gaan draaien.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
[...]

Wat dan?
Als hij de SSD in zijn mac plaats leuk.. Maar de encryptie zit hard op de SSD chip gebakken.

Net als met windows machine... Sloop je de TLS chip.. dan kan je de HDD nooit meer recoveren zonder sleutel...

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:25:
[...]

Ik weet niet of het je bekend was, maar vanaf vandaag is de BTW actie van mediamarkt. Apple is dan wel uitgesloten maar vaak besluiten ze per filiaal om toch een aantal modellen BTW korting te geven. Daarnaast zou je altijd bij een BCC kunnen proberen. Die passen de prijs aan en geven vaak op het hele assortiment die BTW korting om zo klanten bij de MM weg te lokken (het is in ieder geval het proberen waard).

Ik heb mn macbook in ieder geval op die manier gekocht en heb € 1265,00 voor het 256gb model betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Chrosser schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:41:
[...]

Ik weet niet of het je bekend was, maar vanaf vandaag is de BTW actie van mediamarkt. Apple is dan wel uitgesloten maar vaak besluiten ze per filiaal om toch een aantal modellen BTW korting te geven. Daarnaast zou je altijd bij een BCC kunnen proberen. Die passen de prijs aan en geven vaak op het hele assortiment die BTW korting om zo klanten bij de MM weg te lokken (het is in ieder geval het proberen waard).

Ik heb mn macbook in ieder geval op die manier gekocht en heb € 1265,00 voor het 256gb model betaald ;)
Ik vorig jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Ik ook trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
[...]

Is dat zo ja? Hmm, zou natuurlijk wel mooi zijn.. Alleen jammer dat ik het op dit moment nog niet kan betalen (heb nog zeker een weekje nodig voor ik dusdanig genoeg heb dat ik genoeg overhoud na aankoop ervan). Balen dat de Media Markt dit maar tot zondag doet. Anders had hier zeker van geprofiteerd.. :P

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

[...]

Ik ook. 2 jaar geleden geloof ik. Zelfde config / zelfde prijs.
Om zeker te zijn dat ik toen die laptop kon kopen, had ik hem 1 dag voor de BTW actie gekocht en de dag erna met de bon terug naar de winkel gegaan. Heb vervolgens het verschil teruggekregen en zo toch gebruik kunnen maken van die BTW actie >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Sircuri op 27-01-2016 14:26 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Wellicht tijd om kritisch te kijken naar je opgebouwde elektronica imperium of er nog zaken zijn die je niet meer nodig hebt en kunt verkopen (doe ik tenminste als ik iets nieuws nodig heb), een korting van +- 250 euro is natuurlijk erg zonde om te laten liggen. Daar moet je langer voor door sparen dan een week normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Chrosser schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:39:
Wellicht tijd om kritisch te kijken naar je opgebouwde elektronica imperium of er nog zaken zijn die je niet meer nodig hebt en kunt verkopen (doe ik tenminste als ik iets nieuws nodig heb), een korting van +- 250 euro is natuurlijk erg zonde om te laten liggen. Daar moet je langer voor door sparen dan een week normaal gesproken.
Zou inderdaad erg zonde zijn, maar veel keus heb ik eigenlijk niet. Want ik heb wel degelijk zitten nadenken over wat ik kan verkopen, maar er is in elk geval niets van 'hoge' waarde dat ik zo zou willen/kunnen verkopen.

Maar het hangt er trouwens ook een beetje van af verder.. Met wat geluk is het deze week toch nog haalbaar, want ik krijg als het goed is een paar honderdjes deze week. Daarmee zou ik gered zijn, om het zo maar even te zeggen. :)

Ik zie wel. Hoop natuurlijk dat het te doen is, want inderdaad is €250 toch een aardig bedragje. Sterker nog, op die manier zou ik zonder twijfel voor de 256 GB variant gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Doe er je voordeel mee in ieder geval! succes met je aankomende aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Thanks! Komt goed uiteraard. Zal in elk geval zeer binnenkort m'n eerste Mac hebben. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Laatst online: 02-09 08:40
DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:28:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een 13-inch MacBook Pro met Retina-display (2,7 GHz + 128 GB SSD) aan te schaffen. Wel is zo dat ik Windows erop wil gaan zetten middels Bootcamp (dit omdat ik dit als ICT-student toch min of meer hoor te doen). En daar heb ik dus eigenlijk een vraag over: hoe werkt dit met licenties? Want ik heb op mijn huidige laptop al een licentie en ik las ergens dat als je die invoert op een nieuwe pc deze op de andere 'weggegooid' wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft trouwens een OEM die ik nu heb, maar ik kan wel gewoon de licentie bekijken dankzij een tooltje. Dus da's allemaal geen probleem verder. Een nieuwe licentie kopen zit er absoluut niet in voor mij. En ik heb Windows toch echt nodig eigenlijk. Voor meeste zaken wil ik gewoon OS X gaan gebruiken (voor theorie Cisco en draaien virtual machines op school, en niet te vergeten privé), maar het is gewoon prettig Windows bij de hand te hebben. Beter dan via VMware/Parallels Desktop, omdat je dan toch tegen beperkingen aanloopt. Zeker met het entry model van de MacBook Pro.

Dank alvast!
Je kunt overigens volledig kosteloos een licentiecode voor de meest uitgebreide versie van Windows 10 ''aanschaffen'' via Slim.nl, ook als je schoolinstelling niet tussen de deelnemende scholen staat.

Verder zou ik je inderdaad minimaal 256GB aanraden omdat je je nogal snel kan verkijken op de ruimte die je nodig hebt. Het zijn immers 2 besturingssystemen en rondzuilen met externe media is mogelijk op ten duur hinderlijk. Succes :)

(Overigens, mocht je nog kunnen wachten, er gaan geruchten dat er een redesign van de MBP aankomt. Rond maart of rond de WWDC. Enkel natuurlijk als je hierop kan en wil wachten ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door robcoenen op 27-01-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:47:
[...]

Wat dan?
Als hij de SSD in zijn mac plaats leuk.. Maar de encryptie zit hard op de SSD chip gebakken.

Net als met windows machine... Sloop je de TLS chip.. dan kan je de HDD nooit meer recoveren zonder sleutel...
Dat boeit me niet, door de FileVault 2 encryptie komt de gemiddelde crimineel niet bij je bestanden, ging mij meer om de 'resell' value als je MBPr gestolen wordt. Kun je de SSD in een andere MBPr stoppen, opnieuw installeren, en weer terug in de MBPr stoppen om op die manier het firmware password te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
[...]

Dat werkt dus niet. Door de efi lock kan je alleen booten vanaf een ander apparaat als een admin dit doet via opstartschijf. Nu heb ik dit ooit met mn eigen 2012 OS X lion bak omzeild door de ssd in een envoy pro te gooien en het AppleSetupDone bestand te verwijderen. Hierdoor boot de mac zoals hij de eerste keer boot na aanschaf en kan je een nieuw admin account aanmaken. Daarna via usb de nieuwe ssd ge"blessed" en die vervolgens in de mac gezet.

Nu ben ik alleen de 512gb ssd kwijt en zit ik met 128gb opgescheept. Helaas ging er iets fout tijdens de installatie van windows en zoekt het apparaat naar mijn verwijderde bootcamp partitie.

Zonder filevault is het appraat dus nog steeds op bepaalde manieren te kraken.

Overigens kan het efi pw vrij eenvoudig worden verwijderd en ben ik nu met een collega bezig om die van mij eraf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Booster schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:09:
[...]

Je bedoeld misschien 'electrical buzz' of 'coil whine'. Run voor de gein speedtest.net eens en luister intussen goed, bij mij maakt mijn Macbook mid-2015 dan ook een vreemd stotterend buzz-achtig geluidje.
Heb het getest, en inderdaad zodra je de test start hoor je dat buzz-achtig geluidje. (niet erg hard overigens)
WhatsappHack schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 05:05:
[...]

Het lijkt alsnog gewoon de fan te zijn.
Die kan ook heel erg langzaam draaien. Pak eens iets als istats op de terminal, of gewoon een stukje software dat de fanspeed real-time kan tonen. (Heb hier bijv. iStat Menus).
Soms draait die maar iets van 1200 toeren ofzo, dan hoor je een heel licht zoemend piep geluid als het stil is in een ruimte. Als je fan naar 0RPM gaat hoor je het opeens niet meer.

Vooral bij YouTube in andere browsers dan Safari veroorzaakt al *heel* snel een hoge CPU load, en dus een warmere CPU. (Die steeds warmer en warmer wordt, en je fan steeds harder zal gaan draaien.)
Wat is de beste/simpelste methode? Ik wil het liefst niet teveel installeren op mijn mac, het is maar eenmalig om te testen namelijk. Op dit moment zegt mijn gevoel dat het gewoon normaal is, dus dat als je wifi onder ''load'' staat meer te horen is. Op het moment dat je mac niets uitvreet, dan hoor je hem niet, of heel af en toe kortstondig (maar dan nog zachter dan dat hij onder load zou staan zoals met een wifi speedtest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is de beste/simpelste methode? Ik wil het liefst niet teveel installeren op mijn mac, het is maar eenmalig om te testen namelijk.
Ligt eraan wat je makkelijk vindt.
iStats is geloof ik een simpele "sudo gem install iStats" op de terminal, en dan met "istats" commando uitvoeren; krijg je het meteen op je schermpje.
Als je een GUI wil kan je gratis trial van iStat Menus installeren.
Op dit moment zegt mijn gevoel dat het gewoon normaal is, dus dat als je wifi onder ''load'' staat meer te horen is. Op het moment dat je mac niets uitvreet, dan hoor je hem niet, of heel af en toe kortstondig (maar dan nog zachter dan dat hij onder load zou staan zoals met een wifi speedtest)
Dat je hem niet hoort als de mac bijna niets doet, maar af en toe wel, klinkt in mijn oren destemeer als de fan. Ook als je mac niet heel actief bezig is kan deze wel eens even kort gaan draaien, al is het maar omdat iets simpels als Spotlight even ergens mee bezig is.

Ik heb wat jij hebt namelijk ook, maar dat is de fan. De WiFi heeft er bij mij niets mee te maken.
Als ik WiFi zwaar belast voor een groot 4K youtube filmpje bijvoorbeeld, is het wel zo dat ik veel internet verkeer veroorzaak: maar het is de CPU load die ervoor zorgt dat het geluid tevoorschijn komt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1NG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 21:56
Vandaag een top deal gehad bij een Warehouse Sale van de PhoneHouse. Een gloednieuwe macbook pro 13 inch 128gb voor 899€. :D

Helaas wel maar 128GB, maar dit moet meer dan voldoende zijn voor alleen office applicaties etc. Ben super happy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 17:20
k1NG schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:53:
Vandaag een top deal gehad bij een Warehouse Sale van de PhoneHouse. Een gloednieuwe macbook pro 13 inch 128gb voor 899€. :D

Helaas wel maar 128GB, maar dit moet meer dan voldoende zijn voor alleen office applicaties etc. Ben super happy!
Beetje off-topic, maar ik ben blij dat er mensen blij zijn :D. Gefeliciteerd met je nieuwe macbook en geniet ervan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
WhatsappHack schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:13:
[...]

Ligt eraan wat je makkelijk vindt.
iStats is geloof ik een simpele "sudo gem install iStats" op de terminal, en dan met "istats" commando uitvoeren; krijg je het meteen op je schermpje.
Als je een GUI wil kan je gratis trial van iStat Menus installeren.

[...]

Dat je hem niet hoort als de mac bijna niets doet, maar af en toe wel, klinkt in mijn oren destemeer als de fan. Ook als je mac niet heel actief bezig is kan deze wel eens even kort gaan draaien, al is het maar omdat iets simpels als Spotlight even ergens mee bezig is.

Ik heb wat jij hebt namelijk ook, maar dat is de fan. De WiFi heeft er bij mij niets mee te maken.
Als ik WiFi zwaar belast voor een groot 4K youtube filmpje bijvoorbeeld, is het wel zo dat ik veel internet verkeer veroorzaak: maar het is de CPU load die ervoor zorgt dat het geluid tevoorschijn komt.
Ik kan als ik wil idd ff de fansnelheid controleren. Ik kijk nog wel ff hoe/wat ik doe, opzich is het voor mij geen big issue.

Wat ik gewoon constateer is als de wifi onder load staat dat het geluid het "hardst" is. En ik heb eergisteren met imovie een video gemaakt en dit om laten zetten naar een file, dan hoor je de fan redelijk, maar dit is logisch. Verder lijkt het me niet dat een test op speedtest.net een dermate hoog cpu verbruik veroorzaakt dat je fan er hard door gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennis_rsb schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:43:
Verder lijkt het me niet dat een test op speedtest.net een dermate hoog cpu verbruik veroorzaakt dat je fan er hard door gaat draaien.
Dat zal je nog flink tegenvallen. :P
Speedtest gebruikt Flash, en dat heeft in Opera en Chrome bijvoorbeeld het volgende resultaat mbt CPU gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/znbLEbT.jpg
CPU Load: omhoog gegaan van 1.21 naar 3.50.
M'n CPU temperatuur is in een paar speedtests draaien van een ijskoude 37C naar 60C gesprongen, en laat de fan draaien op zo'n 1800 tot 2000 toeren.
In de screenshot had ik Opera opgestart (geen tabs, enkel about:blank), hem nog even een minuutje gegeven om volledig op gestart te zijn zodat ik zeker wist dat enkel SpeedTest CPU zou gaan gebruiken; en dit is het resultaat. Chrome geeft een vergelijkbare load.

Safari lijkt hier een heel stuk minder last van te hebben.
FireFox ook iets minder, maar veroorzaakt alsnog een stuk hogere load dan Safari.
Geen idee waarom precies.

Ik zie niet in waarom een WiFi chip zou moeten piepen, heb 't nog nooit gehoord tbh.
Het omschreven geluid komt bij mij iig altijd uitsluitend voor als de fan draait.

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 27-01-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:52
Ik heb mij even verdiept in het probleem, omdat ondanks dat ik daar (lees: coil noise onder WiFi-load) zelf geen last van heb toch wel nieuwsgierig naar ben. Het schijnt te komen door de transformator die de spanning omzet naar een geschikt voltage voor de WiFi-chip. De AirPort Extremes en Time-Capsules hebben hier ook veel last van, als je het Apple forum mag geloven. Dus niet veroorzaakt door de Fans, maar wel een vergelijkbare coil whine. Op het moment dat je veel download, vraagt de chip meer vermogen, en begint het geluid. Daar is niet veel aan te doen, anders dan al dan niet onder garantie de wireless chip vervangen.

Het kan in bepaalde gevallen natuurlijk ook door de fans komen, maar dit kun je gemakkelijk testen door de fans via bijvoorbeeld iStat Menus de fans handmatig op een hogere RPM te laten draaien zonder WiFi te gebruiken.

Al met al wel een interessant "probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
WhatsappHack schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:52:
[...]

Dat zal je nog flink tegenvallen. :P
Speedtest gebruikt Flash, en dat heeft in Opera en Chrome bijvoorbeeld het volgende resultaat mbt CPU gebruik:
[afbeelding]
CPU Load: omhoog gegaan van 1.21 naar 3.50.
M'n CPU temperatuur is in een paar speedtests draaien van een ijskoude 37C naar 60C gesprongen, en laat de fan draaien op zo'n 1800 tot 2000 toeren.
In de screenshot had ik Opera opgestart (geen tabs, enkel about:blank), hem nog even een minuutje gegeven om volledig op gestart te zijn zodat ik zeker wist dat enkel SpeedTest CPU zou gaan gebruiken; en dit is het resultaat. Chrome geeft een vergelijkbare load.

Safari lijkt hier een heel stuk minder last van te hebben.
FireFox ook iets minder, maar veroorzaakt alsnog een stuk hogere load dan Safari.
Geen idee waarom precies.

Ik zie niet in waarom een WiFi chip zou moeten piepen, heb 't nog nooit gehoord tbh.
Het omschreven geluid komt bij mij iig altijd uitsluitend voor als de fan draait.
Bedankt voor je reactie. Ik had dat niet verwacht dat een netwerk speedttest, zo cpu intensief is. Maar het klopt wel dat die speedtest flash vereist. Want in safari kreeg ik hem niet werkend (en heb geen flash geinstalleerd voor Safari), maar heb ook chrome geinstalleerd staan, dus heb die even gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
dennis_rsb schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:42:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik had dat niet verwacht dat een netwerk speedttest, zo cpu intensief is. Maar het klopt wel dat die speedtest flash vereist. Want in safari kreeg ik hem niet werkend (en heb geen flash geinstalleerd voor Safari), maar heb ook chrome geinstalleerd staan, dus heb die even gebruikt.
Gebruik anders eens de op html5 gebasseerd speedtests. Volgensmij is de cpu actviteit dan niet zo hoog als bij een op flash gebasseerde test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Mooi, Intel heeft eindelijk de skylake processor uitgegeven :)
Hopelijk had Apple deze al eerder en konden ze de productie lijn aanzetten :)

http://www.macrumors.com/...ake-macbook-pro-15-chips/

in de komende maanden hoop ik toch echt wel op een update :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

To_Tall schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:04:
Mooi, Intel heeft eindelijk de skylake processor uitgegeven :)
Hopelijk had Apple deze al eerder en konden ze de productie lijn aanzetten :)

http://www.macrumors.com/...ake-macbook-pro-15-chips/

in de komende maanden hoop ik toch echt wel op een update :+
Dit stond geloof ik afgelopen week al op de FP hier. Ik hoop/verwacht in maart of juni een update van de MacBook Pro serie. Wat betreft CPU's lopen ze nu al wat achter (hoewel broadwell en haswell geen slechte CPU's zijn) maar wat betreft GPU lopen ze flink achter... Afijn, we zullen het zien en tot die tijd werk ik lekker door op mijn 15" uit 2011 met Sandy Bridge CPU :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Blijf het zo jammer vinden dat je zo weinig makkelijk zelf kunt uitbreiden aan die nieuwe Apple-pc's. O.a. maar een zielige 128 GB SSD in een MBP: daar kun je toch niet mee aankomen in 2016? En waarom nog harde schijven aanbieden..SSD's zijn standaard.

Vraag me af of ze het vastsolderen/woekerprijzen voor meer opslag ooit nog gaan terugdraaien? Zolang mensen het geld ervoor blijven neerleggen gaat dat niet gebeuren vermoed ik. Begrijp me niet verkeerd: het is mooi en degelijk spul, maar het begint langzaamaan een beetje belachelijk te worden wat je qua specs krijgt voor dat geld, het scherm even buiten beschouwing gelaten bij de retina-modellen (da's geen cheap paneeltje).

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 28-01-2016 14:05 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
2Dutch schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:03:
Blijf het zo jammer vinden dat je zo weinig makkelijk zelf kunt uitbreiden aan die nieuwe Apple-pc's. O.a. maar een zielige 128 GB SSD in een MBP: daar kun je toch niet mee aankomen in 2016? En waarom nog harde schijven aanbieden..SSD's zijn standaard.

Vraag me af of ze het vastsolderen/woekerprijzen voor meer opslag ooit nog gaan terugdraaien? Zolang mensen het geld ervoor blijven neerleggen gaat dat niet gebeuren vermoed ik. Begrijp me niet verkeerd: het is mooi en degelijk spul, maar het begint langzaamaan een beetje belachelijk te worden wat je qua specs krijgt voor dat geld, het scherm even buiten beschouwing gelaten bij de retina-modellen (da's geen cheap paneeltje).
Het vast solderen van onderdelen heeft niet als reden om jou te pesten hoor :)
Het zorgt voor degelijkheid, geautomatiseerde fabricage mogelijkheden, minder kans op defecten en een strakker, minimalistischer, degelijker design van het bord in zijn totaal.

De consequentie daarvan is echter dat je zelf niets kunt vervangen of uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

GeeMoney schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:10:
Het vast solderen van onderdelen heeft niet als reden om jou te pesten hoor :)
Het zorgt voor degelijkheid, geautomatiseerde fabricage mogelijkheden, minder kans op defecten en een strakker, minimalistischer, degelijker design van het bord in zijn totaal.

De consequentie daarvan is echter dat je zelf niets kunt vervangen of uitbreiden.
Heb niks tegen het streamlinen van het bouwen van leuk speelgoed ;) Maar als je dan het chipje in het handje van de robot vervangt door een 2x zo groot chipje en daar 240 euro voor vraagt gaan mijn werkbrauwtjes wel fronsen. Als Apple zijnde zou je juist qua specs wat meer voorop moeten lopen om je te onderscheiden vind ik :) Maar aan de andere kant blijf je dan wel eeuwig gokken op: nu iets nieuws of tot fabrikant X met wat fanastisch leuks aanwaait :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

2Dutch schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:22:
[...]

Heb niks tegen het streamlinen van het bouwen van leuk speelgoed ;) Maar als je dan het chipje in het handje van de robot vervangt door een 2x zo groot chipje en daar 240 euro voor vraagt gaan mijn werkbrauwtjes wel fronsen. Als Apple zijnde zou je juist qua specs wat meer voorop moeten lopen om je te onderscheiden vind ik :) Maar aan de andere kant blijf je dan wel eeuwig gokken op: nu iets nieuws of tot fabrikant X met wat fanastisch leuks aanwaait :P
Even kort door de bocht vergelijken:

HP-Envy:
i7-6500 (Intel 520)
8gb RAM
256GB M.2 SSD
€1199

Dell XPS13
i7-6560 (Intel Iris)
8gb RAM
256GB M.2 SSD
€1599

De XPS13
16gb
512GB M.2 SSD
€1899

Apple zit daar niet zo gek ver vanaf. Het zij dat je bij de XPS en Envy wel de M.2 SSD kan vervangen en bij Apple niet. Anderzijds, Apple verstrekt gratis OS updates en Microsoft doorgaans tegen betalen (hoewel Win 7/8 naar 10 ook gratis was). Het is een beetje lood om oud ijzer en de prijzen blijven aan beide kanten gewoon stijgen en de repareer/vervangbaarheid wordt bij beide steeds lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Pat-Juh schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:34:
Even kort door de bocht vergelijken:

Het is een beetje lood om oud ijzer en de prijzen blijven aan beide kanten gewoon stijgen en de repareer/vervangbaarheid wordt bij beide steeds lager.
Die Windows-laptops hebben wel iets leukere procjes, maar het is geen absurd groot verschil nee, wist niet dat die wannabe MBP's zo prijzig geworden waren :X Zit ook totaal niet meer in dat wereldje nadat ik op een MBP ben overgestapt voor alles behalve gamen, hier schrik ik wel van. Sowieso is Windows 10 imho een afgeraffeld product, wat dat betreft is OSX veel volwassener. Jammer dat die repareerbaarheid zo beroerd wordt overal, lekker knutselen is er niet meer bij :( Dan wordt mijn verhaal minder relevant, maar dan wordt het OS/de service wel weer een belangrijkere factor. Ook niet onbelangrijk bij zo'n prijzig machientje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
2Dutch schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:22:
[...]

Het "probleem" bij Apple is dat ze op de computer markt weinig tot geen concurrentie hebben. Bij een Windows laptop zie je tussen de bomen het bos niet meer, maar als je liever OS X gebruikt kun je alleen bij Apple terecht (zelf knutselen is voor de meeste mensen geen optie). Het maakt voor Apple helemaal niet uit of de hardware een generatie achterloopt. Qua specs heeft Apple geen push om dat te verbeteren. Voor specs hoef je dus ook niet bij Apple te zijn. Waar Apple vaak wel in voorop loopt is het adopteren van nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld Thunderbolt en USB-C.

De kracht van Apple is dan ook meer de totale kwaliteit van het product. Je betaald er veel geld voor, en voor dat zelfde bedrag kun je een (betere) Windows laptop kopen. En er zijn hele goede Windows laptops, maar als je het gemiddeld gaat bekijken is de bouwkwaliteit, het gewicht, de gebruikerservaring (batterijduur, grootte van de oplader, gebruik trackpad, e.d.) etc. vaak net niet goed genoeg. Het functioneert vaak prima, en er is niets mis mee, maar je bent er niet echt blij mee.

Apple is in die zin ook beter in marketing. Als je bijvoorbeeld naar een Dell/HP/etc. laptop kijkt, dan heb je zo enorm veel keuze in modellen, en binnen die modellen nog veel keuze qua specs, dat je als gebruiker niet weet wat je moet kiezen. Als het product, ondanks dat het kwalitatief goed is, vervolgens niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, ben je daar als gebruiker niet blij mee. Het is dan gemakkelijk om te denken dat je een betere keuze had kunnen maken. Bij Apple zijn de meeste gebruikers, ondanks dat het ook niet altijd aan de verwachtingen voldoet, wel blijer met hun product. Dit komt bijvoorbeeld ook naar voren in: Barry Schwartz: The paradox of choice (2005), al gebruik hij daar spijkerbroeken en sladressing als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ThomasG schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:51:
Het functioneert vaak prima, en er is niets mis mee, maar je bent er niet echt blij mee.
-knipje-
Bij Apple zijn de meeste gebruikers, ondanks dat het ook niet altijd aan de verwachtingen voldoet, wel blijer met hun product. Dit komt bijvoorbeeld ook naar voren in: Barry Schwartz: The paradox of choice (2005), al gebruik hij daar spijkerbroeken en sladressing als voorbeeld.
Helder verhaal, dankjewel :) Ik ga ook even die TED-talk bekijken vanavond, deze kende ik nog niet.
Herken het gevoel wel, heb bij mijn Apple spullen nooit het gevoel gehad dat ik er niet blij mee was, het gaat ook allemaal veel langer mee dan regular stuff zeg maar. Sterker nog,eerst reageerden vrienden raar op het feit dat ik jaaaren gelee een MBP kocht, toen raakten ze nieuwsgierig, en nu is een groot deel van die mensen vrolijk aan de iPhone/Mac omdat ze ook Windows-moe zijn of gewoon houden van duurzaam mooi spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

k1NG schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:53:

Heb je wat meer info? Bestaat deze actie nog? Dat ding kost normaal toch € 1.449,00 ?

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-v op 28-01-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 18:27
Jay-v schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:17:
[...]

Heb je wat meer info? Bestaat deze actie nog? Dat ding kost normaal toch € 1.449,00 ?
Warehouse sale van dixons, mycom en phonehouse.. Meer weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1NG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 21:56
Jay-v schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:17:
[...]

Was een actie voor PhoneHouse medewerkers op 27 januari van 19:00 - 22:00 in Almere. Was echt mega druk omdat je familieleden, vrienden etc mee kon nemen.. Was als eerste aan de beurt gelukkig.. Dingen zoals een iPads, iMac, Macbook Air, Macbook Pro 13" 15" , Mac pro gingen weg met ongeveer 40% korting.. Zaten demomodellen en nieuwe modellen tussen. :)

Mijn macbook kost normaal 1449,-(apple store) en had hem dus gekocht voor 899,-.. Doos was wel geopend maar de macbook was totaal niet gebruikt.. Geen krasjes, niks! De macbook kreeg je voordat je afrekende netjes te zien etc. Laadcycles stond op 1 & de batterij is nog 100% qua capaciteit. Hij ruikt zelfs nieuw(ben ik trouwens de enige hier die altijd aan nieuwe dingen ruik als je de verpakking opent?). :9

Verder was het echt mega druk, ik was als eerste aan de beurt. Toen ik wilde afrekenen stonden er echt veel mensen aan die balie. Denk dat er ongeveer 10 a 15 macbook pro's lagen.. Naar de rest heb ik niet echt gekeken..

Wat wel jammer is, is dat er drie maanden garantie maar op zit. Maar mocht er binnen drie maanden iets kapot gaan krijg je wel het volledige bedrag van je aankoop terug.

Zat er eerst nog aan te denken om er twee te nemen, maar omdat ik in m'n eentje was leek het me niet verstandig om met het OV om met twee MacBooks over straat te gaan.

Heb express niks gepost hier op het forum, puur om het feit dat ik al van te voren wist dat er veel mensen kwamen voor Apple producten. Naast Apple producten verkochten ze ook computeronderdelen en accessoires met dikke kortingen(gaming headsets, cpu's, gpu's, moederborden, computerkasten en printers).

[ Voor 24% gewijzigd door k1NG op 28-01-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
k1NG schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Wat wel jammer is, is dat er drie maanden garantie maar op zit. Maar mocht er binnen drie maanden iets kapot gaan krijg je wel het volledige bedrag van je aankoop terug.
Die drie maanden is natuurlijk bij de winkel van aankoop. Je hebt hoe dan ook 1 jaar garantie bij Apple, of in totaal 3 jaar wanneer je AppleCare aanschaft in het eerste jaar.

Edit: Ik lees dat de doos al geopend was, dan kan het natuurlijk zijn dat er al een aankoop datum geregistreerd stond, en de 1 jaar garantie misschien al verlopen is.

[ Voor 16% gewijzigd door ThomasG op 28-01-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

k1NG schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Was een actie voor PhoneHouse medewerkers op 27 januari van 19:00 - 22:00 in Almere. Was echt mega druk omdat je familieleden, vrienden etc mee kon nemen.. Was als eerste aan de beurt gelukkig.. Dingen zoals een iPads, iMac, Macbook Air, Macbook Pro 13" 15" , Mac pro gingen weg met ongeveer 40% korting.. Zaten demomodellen en nieuwe modellen tussen. :)

Mijn macbook kost normaal 1449,-(apple store) en had hem dus gekocht voor 899,-.. Doos was wel geopend maar de macbook was totaal niet gebruikt.. Geen krasjes, niks! De macbook kreeg je voordat je afrekende netjes te zien etc. Laadcycles stond op 1 & de batterij is nog 100% qua capaciteit. Hij ruikt zelfs nieuw(ben ik trouwens de enige hier die altijd aan nieuwe dingen ruik als je de verpakking opent?). :9
Nee hoor, maar met hardware waarschijnlijk wel :>

[ Voor 31% gewijzigd door Famous op 28-01-2016 16:26 ]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Laatst online: 02-09 08:40
Stukje over de (mogelijk snel komende) nieuwe versie van de MBP. Linkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Enorm benieuwd.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:02
Ben toch bang tot we tot medio juni moeten wachten op nieuwe rMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 07:44

El Martino

Zo niet, dan toch.

Inderdaad, en op de 15" versie nog langer vrees ik. Vandaar dat ik sinds vandaag de trotse eigenaar ben van een 15" rMBP :)

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:59
Denk dat de 13" wel in maart komt, maar de 15" in juni. Zoals vorig jaar eigenlijk. Volgens mij spreken ze met de 15" ook een andere groep aan dan met de 13".

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
El Martino schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:20:
Inderdaad, en op de 15" versie nog langer vrees ik. Vandaar dat ik sinds vandaag de trotse eigenaar ben van een 15" rMBP :)
Slim! Het zal ook weer even duren voordat alle kinderziektes eruit zijn bij de nieuwe modellen, intussen zit je dan alweer tegen einde van 2016 aan xD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkna
Hoop dat de 13" er in maart is. Wil nu geen 'oudje' meer kopen. Zal het een redesign worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Zo, ik heb vandaag m'n MacBook Pro gekocht, toch maar met 256 GB SSD. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want geeft net dat veilige gevoel dat je niet steeds moet controleren of je nog wel genoeg ruimte hebt voor nieuwe bestanden. :P

Anyway, ik ben er al helemaal verzot op. Puik dingetje is het gewoon. Lekker snel, prachtig display (ik kan er maar niet omheen hoe mooi alles eruit ziet ten opzichte van bij mijn Windows-laptop). Toetsenbord went overigens sneller dan ik had verwacht. Aanvankelijk ervoer ik wat irritatie bij het typen op iemand anders haar MacBook Pro Retina, maar ik merk dat het achteraf gezien toch wel meevalt. En OS X is natuurlijk een fantastisch besturingssysteem. Samenwerking met iOS (en zelfs watchOS) is een groot pluspunt voor me.

Ik ben dik tevreden. Totaal geen spijt van m'n aankoop. :)

Heb ik trouwens meteen een vraag. Hoewel ik het trackpad heerlijk vind om mee te werken gebruik ik ook graag een gewone muis. Probleem is alleen dat hij voor het scrollen dezelfde instelling gebruikt als de trackpad: natuurlijk. En met een gewone muis werkt dat totaal niet prettig. Is er een manier om te zorgen dat het scrollen voor de muizen anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 08:38
DutchTech schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:07:
...

Heb ik trouwens meteen een vraag. Hoewel ik het trackpad heerlijk vind om mee te werken gebruik ik ook graag een gewone muis. Probleem is alleen dat hij voor het scrollen dezelfde instelling gebruikt als de trackpad: natuurlijk. En met een gewone muis werkt dat totaal niet prettig. Is er een manier om te zorgen dat het scrollen voor de muizen anders is?
USB Overdrive: http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News.html

Kan je per muis (als je wil) van alles instellen. Met line scrolling krijg je hetzelfde gedrag als op windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
cpt.skydiver schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:21:
[...]

USB Overdrive: http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News.html

Kan je per muis (als je wil) van alles instellen. Met line scrolling krijg je hetzelfde gedrag als op windows.
Thx! Precies wat ik zocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Ik stel hem hier even, ik vind het iet wat overkill om hier een topic voor aan te maken. Ik heb mijn iPad duckhead gecontroleerd naar aanleiding van de terugroepactie van Apple, daar staat keurig EUR op. Bij mijn macbook stond op de duckhead 5 cijfers, dus die heb ik omgeruild bij de a-mac. Nu vraag ik mij af, hoe zit het met de verlengkabel van Apple met duckhead? http://www.apple.com/shop...-extension-cable?fnode=8b deze dus. Hier staat bij mij namelijk niets in de sleuf. Of gedlt de terugroepactie enkel en alleen voor losse duckheads en reisladers?

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 31-01-2016 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

De link werkt niet maar ik neem aan dat je de duckhead met snoer bedoeld :) . De terugroepactie geldt niet voor die modellen daar het probleem bij de kleine duckheads zit. het probleem is namelijk dat de pennen die in het wandcontactdoos zitten in de duckhead los kunnen gaan zitten waardoor de pennen in het wandcontactdoos blijven zitten en dus een gevaarlijke situatie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
zwik schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:13:
De link werkt niet maar ik neem aan dat je de duckhead met snoer bedoeld :) . De terugroepactie geldt niet voor die modellen daar het probleem bij de kleine duckheads zit. het probleem is namelijk dat de pennen die in het wandcontactdoos zitten in de duckhead los kunnen gaan zitten waardoor de pennen in het wandcontactdoos blijven zitten en dus een gevaarlijke situatie oplevert.
Heb mijn link ff aangepast, zou nu moeten werken. Bedankt in elk geval, dan zit ik dus safe nu begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennis_rsb schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:42:
Hier nog even op terugkomend....
Merkte dat m'n display ook f*cking irritante whine heeft. Vooral als je (langzaam) gaat scrollen.
Dat kán het ook nog wel eens zijn.

Eigenlijk kan ik zo te zien zo'n beetje alles laten piepen/ruisen behalve m'n WiFi chip. :')

P.S.
Die normale kabel voor je MB is inderdaad veilig. ;)
Had ik speciaal nog ff nagevraagd bij AppleCare. (Heb alles online omgeruild.)

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 31-01-2016 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
WhatsappHack schreef op zondag 31 januari 2016 @ 04:55:
[...]

Hier nog even op terugkomend....
Merkte dat m'n display ook f*cking irritante whine heeft. Vooral als je (langzaam) gaat scrollen.
Dat kán het ook nog wel eens zijn.

Eigenlijk kan ik zo te zien zo'n beetje alles laten piepen/ruisen behalve m'n WiFi chip. :')

P.S.
Die normale kabel voor je MB is inderdaad veilig. ;)
Had ik speciaal nog ff nagevraagd bij AppleCare. (Heb alles online omgeruild.)
Thanks voor je reactie! Wat betreft die whine. Ik heb niet meer een fanspeed programma geinstalleerd, want wat het is, is het. Ik merk het geluid echt met name als ik wat aan het downloaden ben. Zelfs toen ik de delta update voor el capitan binnenharktte :P ik probeer er me niet aan te storen, op het moment dat het erger wordt het geluid kan ik nog zien om garantie te claimen. Maar vooralsnog lijkt het gewoon normaal / vaker voorkomend te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door dennis_rsb op 31-01-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zijn er mensen die in hun wat oudere Retina een upgrade geplaatst hebben met een Wi-Fi AC Module?
(BCM94360CSAX) betreft de originele MacBook Pro 13" Wi-Fi AC kaart die past in mijn huidige MBPr 15" uit mid-2012.
Ik zit te denken aan een dergelijke upgrade gezien mijn hele thuis situatie naar 5GHZ is gezet en mijn Asus router tot 1900Mbit nu ondersteund. Mijn huidige kaartje blijft hangen op 450Mbit.

Voor de mensen die ook met dezelfde gedachten zitten, ik heb vanochtend mijn nieuwe AC kaart binnen gekregen en ingebouwd.
Voorheen kreeg ik met moeite 450Mbit (alleen als ik haast naast mijn router stond) nu zit ik op de bank en krijg ik al 700Mbit.
Vanavond nog even kijken als ik dichter bij de router ga zitten of ik de 900 aan kan tikken maar het is dus wel degelijk een verbetering.

Inbouwen was een eitje (met de juiste torkx etc.)
Accu hoefde niet los en met wat beleid de antennes geplaatst. Dit allemaal op een mid-2012 MBPr 15Inch.

@Edit: 867Mbps in oogcontact met de router op 2,5m afstand.
@Edit2: Ik heb sinds de vervanging ook geen enkele glitch meer gehad met mission control/launchpad en ontwaken :*)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 31-01-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Laatst online: 13-02 07:32
Klopt het overigens dat de ouderwetse kleine toetsenborden van Apple niet meer verkocht worden? Dus de bluetooth zonder ingebouwde accu.

Ben vandaag bij de Amac geweest en het was de laatste welke ze hadden. Helaas nederlandse layout dus niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
sander0 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 00:47:
Klopt het overigens dat de ouderwetse kleine toetsenborden van Apple niet meer verkocht worden? Dus de bluetooth zonder ingebouwde accu.

Ben vandaag bij de Amac geweest en het was de laatste welke ze hadden. Helaas nederlandse layout dus niet meegenomen.
Er zijn nieuwe (magic keyboard) die de oude hebben vervangen. Ze zijn een stuk duurder en hebben inderdaad een ingebouwde accu. Voor zover ik weet hebben die de oude vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyleo op 02-02-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Laatst online: 13-02 07:32
Cyleo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:48:
[...]

Er zijn nieuwe (magic keyboard) die de oude hebben vervangen. Ze zijn een stuk duurder en hebben inderdaad een ingebouwde accu. Voor zover ik weet hebben die de oude vervangen.
Dat is jammer dan, dan moet ik er maar eentje 2e hands proberen te krijgen. Heb speciaal mijn Macbook besteld met Amerikaanse layout omdat ik deze fijner vind. En vind de oude toetsenbordjes veel fijner. Kan ik tenminste direct batterijen verwisselen als hij op is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:28
sander0 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:11:
[...]
Kan ik tenminste direct batterijen verwisselen als hij op is. :)
Met de nieuwe sluit je de kabel aan en ga je heel ff koffie halen/wc enz, en je kan er ruim 1 week weer mee?
Tegen de tijd dat ik de batterijen heb gevonden en de 'oude' toetsenbord heb losgemaakt & batterijen vervangen is mijn nieuwe toetsenbord weer opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 23:13
Ik denk dat ik lost last heb van de staingate probleem. Het was in het begin niet zo erg maar er komen toch steeds wat meer plekjes. Mijn late 13" heeft geen applecare en is ook al uit de garantie. Wie heeft er recent een heen gebracht met eigenlijk geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Negaiido schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:50:
Ik denk dat ik lost last heb van de staingate probleem. Het was in het begin niet zo erg maar er komen toch steeds wat meer plekjes. Mijn late 13" heeft geen applecare en is ook al uit de garantie. Wie heeft er recent een heen gebracht met eigenlijk geen garantie meer?
Afspraak maken bij de Genius Bar. http://www.iculture.nl/ap...ok-anti-reflectiecoating/

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een simpel vraagje tussendoor: Tijdens het booten blijft de backlight van m'n keyboard "donker" (oftewel: uit). Nou is die backlight volgens mij ook wel handig op 't moment dat je je wachtwoord in wil tikken terwijl het donker is dus..... Rara hoe zet ik die lichtjes áán voordat 't wachtwoord ingeklopt is? Onder de keyboard settings is er niets instelbaar wat effect heeft op het boot/inlog scherm.

Kom op internet wel diverse topics tegen met deze vraag en eigenlijk komt 't iedere keer op 't zelfde neer: Je moet de "FileVAULT" uitschakelen. Nou lijkt me dat niet zo'n hele strakke actie om uit te voeren omdat dit de encryptie van de SSD betreft en ik dit liever wél actief wil hebben.....

Betreft overigens een MBP 13,3 Retina van een week of twee oud met OSX 10.11.3

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 07-02-2016 16:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:52
Is er hier al iemand die succesvol cq gratis het coating probleem van zijn Macbook Pro retina heeft kunnen oplossen bij een Apple servicepunt nadat het bekend geworden is dat ze dit gratis zouden oplossen?

Het bericht ging namelijk zover ik kan zien over de USA dus ben benieuwd hoe de ervaringen nu in NL zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door Mediacj op 07-02-2016 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:12
Ik heb mijn scherm zonder problemen onder garantie kunnen wisselen. Ik hoefde het niet eens over de hele staingate te hebben, toen de Genius het zag, wist ie het gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
GeeMoney schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:25:
Zijn er mensen die in hun wat oudere Retina een upgrade geplaatst hebben met een Wi-Fi AC Module?
(BCM94360CSAX) betreft de originele MacBook Pro 13" Wi-Fi AC kaart die past in mijn huidige MBPr 15" uit mid-2012.
Ik zit te denken aan een dergelijke upgrade gezien mijn hele thuis situatie naar 5GHZ is gezet en mijn Asus router tot 1900Mbit nu ondersteund. Mijn huidige kaartje blijft hangen op 450Mbit.

Voor de mensen die ook met dezelfde gedachten zitten, ik heb vanochtend mijn nieuwe AC kaart binnen gekregen en ingebouwd.
Voorheen kreeg ik met moeite 450Mbit (alleen als ik haast naast mijn router stond) nu zit ik op de bank en krijg ik al 700Mbit.
Vanavond nog even kijken als ik dichter bij de router ga zitten of ik de 900 aan kan tikken maar het is dus wel degelijk een verbetering.

Inbouwen was een eitje (met de juiste torkx etc.)
Accu hoefde niet los en met wat beleid de antennes geplaatst. Dit allemaal op een mid-2012 MBPr 15Inch.

@Edit: 867Mbps in oogcontact met de router op 2,5m afstand.
@Edit2: Ik heb sinds de vervanging ook geen enkele glitch meer gehad met mission control/launchpad en ontwaken :*)
Heb zelf mijn rMBP 2012 van een nieuwe wifi kaart uitgevoerd (A1502) en technische verbinding is 1300Mbps icm Cisco WAP371. Trekt makkelijk mijn gehele glasvezel verbinding (500Mbit down, 600Mbit up) dicht. Erg tevreden.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
El Martino schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:20:
Toch een standaard regel: koop nooit de eerste generatie van een nieuw Apple product.
Eerste retina's hadden problemen.
Eerste iPad's waren binnen de kortste keren onbruikbaar door te weinig geheugen (256mb)
...

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Mediacj schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:04:
Is er hier al iemand die succesvol cq gratis het coating probleem van zijn Macbook Pro retina heeft kunnen oplossen bij een Apple servicepunt nadat het bekend geworden is dat ze dit gratis zouden oplossen?

Het bericht ging namelijk zover ik kan zien over de USA dus ben benieuwd hoe de ervaringen nu in NL zijn?
Het antwoord is: Ja.

Zoek maar eens op 'staingate' binnen dit topic of kijk hier:
MacBook Pro Retina coating laat los?
Vreemde vlek op rand van MacBook pro late 2013 retina scherm
Ervaringen retina antireflecterende coating

wimmel_1 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:02:
Even een simpel vraagje tussendoor: Tijdens het booten blijft de backlight van m'n keyboard "donker" (oftewel: uit). Nou is die backlight volgens mij ook wel handig op 't moment dat je je wachtwoord in wil tikken terwijl het donker is dus..... Rara hoe zet ik die lichtjes áán voordat 't wachtwoord ingeklopt is? Onder de keyboard settings is er niets instelbaar wat effect heeft op het boot/inlog scherm.

Kom op internet wel diverse topics tegen met deze vraag en eigenlijk komt 't iedere keer op 't zelfde neer: Je moet de "FileVAULT" uitschakelen. Nou lijkt me dat niet zo'n hele strakke actie om uit te voeren omdat dit de encryptie van de SSD betreft en ik dit liever wél actief wil hebben.....

Betreft overigens een MBP 13,3 Retina van een week of twee oud met OSX 10.11.3
Ja FileVault2 gewoon lekker aan laten staan. Als je de MBPr helemaal uitzet, dan start hij daarna op in de 'recovery' partition om je SSD te decrypten na het invoeren van je password. Keyboard backlight werkt blijkbaar dus niet in die recovery partition. Oplossing is gewoon nooit je MBP helemaal uitzetten. In sleep gebruikt hij vrijwel geen stroom, dus dat is geen probleem. (Uitzetten is ook helemaal niet nodig met OSX, in tegenstelling tot windows, heb vaak genoeg een uptime van 2 maanden)

[ Voor 50% gewijzigd door Whatson op 07-02-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
Whatson schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:02:
[...]

Toch een standaard regel: koop nooit de eerste generatie van een nieuw Apple product.
Eerste retina's hadden problemen.
Eerste iPad's waren binnen de kortste keren onbruikbaar door te weinig geheugen (256mb)
...

;)
Dat geld voor elke bedrijf wel denk ik. Intel --> Broadwell (voortborduurt op Haswell = stabiel). Intel --> Skylake(redesign = bugs).

Ik mag hopen dat de nieuwe Skylake chips bug free zijn voor in de nieuwe generatie macbooks :p. Anders zie ik het nog wel gebeuren dat Apple hierna gewoon hun eigen ontwikkelde chip erin dondert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zware Unit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:34:
[...]

Heb zelf mijn rMBP 2012 van een nieuwe wifi kaart uitgevoerd (A1502) en technische verbinding is 1300Mbps icm Cisco WAP371. Trekt makkelijk mijn gehele glasvezel verbinding (500Mbit down, 600Mbit up) dicht. Erg tevreden.
Welke kaart heb jij gekocht en geplaatst?
Ik krijg hem hier nog niet boven de 900Mbps maar ik vermoed mijn router instellingen. (Asus RT-AC68U)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
BCM94360CS die ik via Ebay heb gekocht.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zware Unit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:11:
Je had ook gewoon 3 antennes?
Ik heb geen locatie beschikbaar waar ik zeker weet dat er boven de 1000Mbps beschikbaar is ;)

Ik zal mijn router eens controleren op frequenties en bandbreedtes etc. maar tot nu toe ben ik al zeer tevreden.
Als ik nu op de bank zit (8m van de router en 1 muur/deur ertussen) schommel ik af en toe tussen de 600 en 700 Mbps waar dit voorheen 150 tot max 300Mbps was :)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 08-02-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Vraagje:

Ik zag het stukje over het ruilprogramma voor de 'duckhead' adapter/stukje. Hoewel ik dacht dat je toch wel een beetje heel erg lomp moet zijn om mochten die pinnen blijven zitten een schok te krijgen heb ik toch de website bezocht, nummer erin gekopieerd en ik kwam in aanmerking voor vervangen. ik heb alles ingevuld omdat dat wel het stuk is dat ik 99% gebruikt naja, vooruit. Toen alles verstuurd was keek ik echter op het stukje zelf en stond dat 'EUR' er al in...

Nu heb ik dat nieuwe stuk thuis en kan ik het oude terug sturen naar Apple.

Nu is mijn vraag, wat gebeurd er als je dat niet doet? >:)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
Dan komt Tim Cook het persoonlijk ophalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
henkna schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:30:
Daar hoopte ik al op :) Kan ik hem eens zeggen dat ze sommige klanten een beetje in de kou laten staan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
henkna schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:30:
Gebeurd niet zo veel :)

Bij duurdere producten zoals toen met de iPod Nano die mogelijk een ontploffing gevaar had. moest je eerst de nano opgeven om te wisselen.

Daarna kreeg je verpakking om hem op te sturen om vervolgens na het opsturen een nieuwe te krijgen. Met deze producten gezien de kostprijs zullen ze niets doen :)

Echter bij afbreken en electrocutie/brand e.d. zal je apple niet aansprakelijk kunnen stellen zij hebben een nieuwe opgestuurd en gevraagd je de oude terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Daniel_Elessar schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:48:
Vraagje:

Ik zag het stukje over het ruilprogramma voor de 'duckhead' adapter/stukje. Hoewel ik dacht dat je toch wel een beetje heel erg lomp moet zijn om mochten die pinnen blijven zitten een schok te krijgen heb ik toch de website bezocht, nummer erin gekopieerd en ik kwam in aanmerking voor vervangen. ik heb alles ingevuld omdat dat wel het stuk is dat ik 99% gebruikt naja, vooruit. Toen alles verstuurd was keek ik echter op het stukje zelf en stond dat 'EUR' er al in...

Nu heb ik dat nieuwe stuk thuis en kan ik het oude terug sturen naar Apple.

Goeie vraag. Ik heb voor zowel mijn MacBook als iPad al een vervangende EUR-adapter gekregen. Ik moet voor los aangeschafte adapters nog even naar de Apple Store. Ik heb nu dus twee enveloppen met oude exemplaren klaar liggen. Die passen echter niet door de brievenbus. Het PostNL punt hier weet ook niet wat ze er mee aan moeten en ik ga geen €6,95 betalen voor pakketverzending.

Dus of ik ga met dit verhaal naar de Apple Store, of ik verzwijg het en dan ben ik dus ook benieuwd naar de consequenties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kunt die enveloppen gewoon afgeven bij een postpunt. Er is al betaald voor de zending. Staat zelfs op de envelop aangegeven: "do not charge the sender" of iets in die trant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
sww89 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:50:
[...]

Goeie vraag. Ik heb voor zowel mijn MacBook als iPad al een vervangende EUR-adapter gekregen. Ik moet voor los aangeschafte adapters nog even naar de Apple Store. Ik heb nu dus twee enveloppen met oude exemplaren klaar liggen. Die passen echter niet door de brievenbus. Het PostNL punt hier weet ook niet wat ze er mee aan moeten en ik ga geen €6,95 betalen voor pakketverzending.

Dus of ik ga met dit verhaal naar de Apple Store, of ik verzwijg het en dan ben ik dus ook benieuwd naar de consequenties :P
Mensen als jij verpesten dit soort acties in de toekomst als je het verzwijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Raymond7 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Mensen als jij verpesten dit soort acties in de toekomst als je het verzwijgt...
Ho wacht even. Dat is niet waar. Mijn eerste intentie was om thuis nog even uit te zoeken wat ik met zo een pakket aanmoest. Ik zei tegen die doos van de Bruna "Hier heb ik twee enveloppen en die moeten weg." Zij: "Wat wil ik dat ik er mee doe dan?" Ik: "Ja geen idee hoe dat werkt -jij werkt hier- geen pakketpost in ieder geval." Dus nu ben ik er zelf achter dat het onder internationale retouren valt. De tegenhanger van het Nederlandse antwoordnummer. Dat moet ik Bruna blijkbaar gaan uitleggen straks.

Mijn alternatief was naar de Apple Store gaan waar ik toch sowieso naar toe moet voor andere adapters. Mocht het allemaal te lastig zijn dan vroeg ik mij naar aanleiding van de opmerking van Daniel_Elessar inderdaad af wat de consequenties waren wanneer ik niks meer op de post zou doen. Niet om de boel bij voorbaat te besodemieteren. Een pakket dat niet op de juiste wijze wordt verzonden beland immers ook niet bij Apple en is het resultaat hetzelfde denk ik dan.

Maargoed dit heeft verder weinig meer met MacBooks te maken. Toen ik voor het eerst over de actie las dacht ik dat ik in zijn geheel een nieuwe adapter zou krijgen. Maar dat mocht helaas niet zo zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Raymond7 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Goh, als je het wel op de bus doet en het gaat verloren.. Wat dan?
Ik zou het kunnen afgeven in een 9lab apple reseller? Het zou natuurlijk netjes zijn moest je het terug opsturen. Maar die stukken kun je los niet kopen dacht ik? Dus een extra zou inderdaad handig zijn. Als ik het bericht lees dat zelfs een postnl medewerker niet weet wat je ermee moet doen en je zelfs wilt laten betalen.. Nee, bedankt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Whatson schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:05:
[...]

>>KNIP<<

[...]

Ja FileVault2 gewoon lekker aan laten staan. Als je de MBPr helemaal uitzet, dan start hij daarna op in de 'recovery' partition om je SSD te decrypten na het invoeren van je password. Keyboard backlight werkt blijkbaar dus niet in die recovery partition. Oplossing is gewoon nooit je MBP helemaal uitzetten. In sleep gebruikt hij vrijwel geen stroom, dus dat is geen probleem. (Uitzetten is ook helemaal niet nodig met OSX, in tegenstelling tot windows, heb vaak genoeg een uptime van 2 maanden)
Wat betreft dat "sleep" gedeelte ben ik het er ook nog niet echt over uit óf dat ik dat wel zo graag wil. Tijdens een "Sleep" blijft het apparaat wel reageren op (bijvoorbeeld) de BT "mighty mouse" en dus er wordt actief geluisterd én gezonden door het apparaat. Dat dat geen/amper stroom vreet vind ik persoonlijk niet zo erg, wat ik wel kwalijk vind is dat 't apparaat dan dus op de één of andere manier zichtbaar én traceerbaar is.....

Aangezien ik m'n spullen wel eens onbeheerd in de kofferbak van m'n auto wil achter laten (boodschappen ná werktijd) wil dit dus zeggen dat 't apparaat gevonden kan worden..... En ik het risico loop dat ik Carglass kan gaan bellen (óf een schadehersteller/plaatwerker) :o

Verzekeraar en lease maatschappij zullen me dat dan vervolgens waarschijnlijk niet in dank af gaan nemen én de rekening vrolijk gaan presenteren aan ondergetekende.

't Komt er voor mij (en voor veel anderen) gewoon op neer dat ik m'n wachtwoord maar gewoon op een donker keyboard moet intikken totdat Apple besluit dat het keyboard ook gewoon mag oplichten voordat 't wachtwoord ingevoerd is ná een powercycle >:)

Maar: Uiteraard tóch bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:49:
[...]

Wat betreft dat "sleep" gedeelte ben ik het er ook nog niet echt over uit óf dat ik dat wel zo graag wil. Tijdens een "Sleep" blijft het apparaat wel reageren op (bijvoorbeeld) de BT "mighty mouse" en dus er wordt actief geluisterd én gezonden door het apparaat. Dat dat geen/amper stroom vreet vind ik persoonlijk niet zo erg, wat ik wel kwalijk vind is dat 't apparaat dan dus op de één of andere manier zichtbaar én traceerbaar is.....

Aangezien ik m'n spullen wel eens onbeheerd in de kofferbak van m'n auto wil achter laten (boodschappen ná werktijd) wil dit dus zeggen dat 't apparaat gevonden kan worden..... En ik het risico loop dat ik Carglass kan gaan bellen (óf een schadehersteller/plaatwerker) :o

Verzekeraar en lease maatschappij zullen me dat dan vervolgens waarschijnlijk niet in dank af gaan nemen én de rekening vrolijk gaan presenteren aan ondergetekende.

't Komt er voor mij (en voor veel anderen) gewoon op neer dat ik m'n wachtwoord maar gewoon op een donker keyboard moet intikken totdat Apple besluit dat het keyboard ook gewoon mag oplichten voordat 't wachtwoord ingevoerd is ná een powercycle >:)

Maar: Uiteraard tóch bedankt voor de tip _/-\o_
Nope, sleep is ook echt sleep, hij blijft dan ook uit. (Is ook iets waar je rekening mee moet houden, hij werkt niet dichtgeklapt als hij niet op de power kabel is aangesloten (als je bijvoorbeeld met extern toetsenbord, muis en scherm werkt ;))
Moet je wel niet 'wake for wifi network access' aanzetten, of 'powernap' bij batterij gebruiken, of 'allow bluetooth devices to wake this laptop' aanzetten.
maar goed, helemaal uit is dan natuurlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Whatson schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:05:
[...]

Nope, sleep is ook echt sleep, hij blijft dan ook uit. (Is ook iets waar je rekening mee moet houden, hij werkt niet dichtgeklapt als hij niet op de power kabel is aangesloten (als je bijvoorbeeld met extern toetsenbord, muis en scherm werkt ;))
Moet je wel niet 'wake for wifi network access' aanzetten, of 'powernap' bij batterij gebruiken, of 'allow bluetooth devices to wake this laptop' aanzetten.
Dus met een dicht geklapt scherm is een MBP gewoon écht "dood" ná / tijdens een sleep, dit in tegenstelling tot een Windows Laptop welke in Stand-By of zelfs in Hybernate nog actief is?

* Will_M heeft de afgelopen ±25 jaar alleen met MS spullen gewerkt... Deze MBP is (tot volle tevredenheid) "My First Mac" in plaats van "My First Sony" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:15:
[...]

Dus met een dicht geklapt scherm is een MBP gewoon écht "dood" ná / tijdens een sleep, dit in tegenstelling tot een Windows Laptop welke in Stand-By of zelfs in Hybernate nog actief is?

* Whatson heeft de afgelopen ±25 jaar alleen met MS spullen gewerkt... Deze MBP is (tot volle tevredenheid) "My First Mac" in plaats van "My First Sony" :P
Dacht het wel ja:
What happens when the Mac goes to sleep (not just into idle mode or display sleep)?

On all Macs:

The microprocessor goes into a low-power mode
Video output is turned off, and a connected display may turn off or enter its own idle state
Apple-supplied hard disks spin down; third-party hard disks may spin down

On portable Macs:
The Ethernet port turns off, if applicable (see note below)
Expansion card slots turn off
The built-in modem, if present, turns off (see note below)
An AirPort card, if present, turns off (see note below)
The USB ports only responds to the power key on an external keyboard (see below)
The optical media drive, if present, spins down
Audio input and output turns off
Keyboard illumination, if a feature of your portable computer, turns off

A computer uses considerably less power when in sleep mode than when awake. The computer will continue to power RAM in sleep mode, so that whatever was in RAM when the computer went to sleep will still be there when the computer wakes. This also means that computers with more RAM use slightly more power in sleep mode.

Note: Portable computers have no network connectivity when in sleep mode, but can wake if the Energy Saver option "Wake for network access" is enabled. If you wish to use file sharing or don't want to interrupt your Internet connection, you should not manually put the computer to sleep, and you should drag the "Computer sleep" slider to Never.

Tip: To wake a portable Mac from sleep mode with an external keyboard, you must press the power key on the external keyboard (if it has one) or any key on the built-in keyboard. Other keys on the external keyboard will not wake the portable computer from sleep in this power-saving state. If the computer is not completely asleep, but has simply spun down the hard drive and dimmed the display on idle, pressing any key on either keyboard will "wake" the computer.
Dit artikel zegt trouwens niet expliciet dat bluetooth wordt uitgeschakeld, maar wifi en bluetooth zit op dezelfde kaart bij een MBP

[ Voor 12% gewijzigd door Whatson op 08-02-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij een Windows machine is het eigenlijk nog veel grappiger (of in dit geval dus eigenlijk niet!). Zelfs als 'ie uitstaat kán zo'n ding zichzelf wakker maken op het moment dat er updates gepland staan met een "deadline" (welke je als SysAdmin mee kunt geven vanuit SCCM/WSUS + een GroupPolicy).

Op het moment dat de deadline verloopt en de update wél gedownload maar nog niet geïnstalleerd is: Let there be POWER.... en de update wordt geïnstalleerd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zware Unit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:11:
Router settings gewijzigd thuis. (auto ccontrol-channel incl. DFS channels geselecteerd) 1300Mbps nu. (Wel op max 2m van de router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
wimmel_1 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:15:
[...]

* xoniq heeft de afgelopen ±25 jaar alleen met MS spullen gewerkt... Deze MBP is (tot volle tevredenheid) "My First Mac" in plaats van "My First Sony" :P
Ja, daarom kan jij een MacBook dichtklappen, en 2 maanden later openen met maar enkele percentages aan batterij eraf (vanzelf ontladen van de accu), waarna het OS gewoon binnen een halve seconde er weer voor staat. Daar is OSX altijd heel sterk in geweest, 'hybernaten' zonder het systeem te vertragen, laatst eens een update gehad van +/- 140 dagen.

Echter, heb je een moderne MacBook, dan heeft deze een low-power modus (Power Nap) die je amper merkt, die in staat is om de Mac dus 's nachts te laten ontwaken om backups binnen te slurpen. Werkt goed. Daarom zie je vaak ook als je 'm dicht klapt, en je opent 'm, dat er een aantal notificaties opgespaard zijn in het inlog scherm.

[ Voor 16% gewijzigd door xoniq op 08-02-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Daniel_Elessar schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:48:
[...]
Niet zoveel, er zit geen enkele tracking code in op of aan die envelop, staat gewoon een antwoordnummer op waar je het heen kunt sturen.
Kunt Apple het de verzendkosten besparen door het zelf weg te gooien (of te houden }) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 18:27
sww89 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:50:
[...]

Vreemd, die van mij pastte prima in de brievenbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:41

Quakie

quakelen

CRXDelSol schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:24:
[...]

Ja, daarom kan jij een MacBook dichtklappen, en 2 maanden later openen met maar enkele percentages aan batterij eraf (vanzelf ontladen van de accu), waarna het OS gewoon binnen een halve seconde er weer voor staat. Daar is OSX altijd heel sterk in geweest, 'hybernaten' zonder het systeem te vertragen, laatst eens een update gehad van +/- 140 dagen.

Echter, heb je een moderne MacBook, dan heeft deze een low-power modus (Power Nap) die je amper merkt, die in staat is om de Mac dus 's nachts te laten ontwaken om backups binnen te slurpen. Werkt goed. Daarom zie je vaak ook als je 'm dicht klapt, en je opent 'm, dat er een aantal notificaties opgespaard zijn in het inlog scherm.
Nog nooit meegemaakt met diverse macbooks (macbook unibody, airs, en nu een retina late 2013) dat er maar enkele percentages weg zijn na 2 maanden.. 7 a 8% in 24 uur is het beste wat ik zie op de retina..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
Quakie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:57:
[...]

Nog nooit meegemaakt met diverse macbooks (macbook unibody, airs, en nu een retina late 2013) dat er maar enkele percentages weg zijn na 2 maanden.. 7 a 8% in 24 uur is het beste wat ik zie op de retina..
Eens, hier ook 7 a 8% in 24 uur.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Quakie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:57:
[...]

dat lijkt mij ook aan de conditie van je accu te liggen.

Mijn retina van 2014 kon ik gewoon 14 dagen laten liggen met 100% volle accu en als ik hem weer gebruikte was er ong 5% afgesnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Niet alleen dat. Het maakt ook uit of je 'Power Nap' gebruikt. Dan wordt de Mac eens in de zoveel tijd wakker om een te kijken of 'ie een backup kan maken of updates controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
GeeMoney schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:18:
[...]

Router settings gewijzigd thuis. (auto ccontrol-channel incl. DFS channels geselecteerd) 1300Mbps nu. (Wel op max 2m van de router)
Goed om te horen. De snelheidsverbetering vind ik echt enorm. Zeker bij grote downloads van het WWW en bestandsoverdracht binnen mijn netwerk is het verschil geweldig.

Pagina: 1 ... 109 ... 128 Laatste