Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 11:17
init schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:51:
Ik zit er over te denken om een Macbook Pro te kopen maar naar verder onderzoek kom ik tegen dat deze ook al bijna weer 1 jaar oud is. Kan ik dus beter wachten tot ca. april om een Macbook Pro te kopen zodat ik de laatste versie heb? Of wordt er dit jaar rond die periode geen nieuwe Macbook Pro gepresenteerd?
De geruchten gaan inderdaad dat er een nieuwe Macbook gepresenteerd gaat worden dit jaar, wachten is het naar mijn mening dus zeker waard als je hem niet direct nodig hebt.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik zit er over te denken om een Macbook Pro te kopen maar naar verder onderzoek kom ik tegen dat deze ook al bijna weer 1 jaar oud is. Kan ik dus beter wachten tot ca. april om een Macbook Pro te kopen zodat ik de laatste versie heb? Of wordt er dit jaar rond die periode geen nieuwe Macbook Pro gepresenteerd?
Je kan er zeker vanuit gaan dat er een nieuw model aankomt. Skylake, USB-C en Thunderbolt 3 zijn dingen welke een refresh wel verantwoorden mijn inziens. Wanneer ie komt weet natuurlijk niemand. Ik zelf zou gokken uiterlijk tijdens de WWDC.

Ik hoop dat hij eerder komt, wellicht gelijk met de presentatie van een nieuwe Apple watch (vorig jaar was het in maart). Ben zelf ook aan het wachten op een refresh.

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 15-01-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-v schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:02:
[...]

Je kan er zeker vanuit gaan dat er een nieuw model aankomt. Skylake, USB-C en Thunderbolt 3 zijn dingen welke een refresh wel verantwoorden mijn inziens. Wanneer ie komt weet natuurlijk niemand. Ik zelf zou gokken uiterlijk tijdens de WWDC.

Ik hoop dat hij eerder komt, wellicht gelijk met de presentatie van een nieuwe Apple watch (vorig jaar was het in maart). Ben zelf ook aan het wachten op een refresh.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het maar goed is dat Apple Skylake nog niet heeft toegepast in zijn MBPr's want er zijn toch best wel aardig wat kinderziektes bij die CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:08:
[...]

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het maar goed is dat Apple Skylake nog niet heeft toegepast in zijn MBPr's want er zijn toch best wel aardig wat kinderziektes bij die CPU.
Kinderziektes? Welke dan de 'prime' bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-v schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:18:
[...]

Kinderziektes? Welke dan de 'prime' bug?
En het nogal heet worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dat hangt af van de koeling, ik kan niet de conclusie trekken dat Skylake-processoren warmer worden dan de Haswell- en Broadwell-processoren.

Wat betreft de 2016 rMBP zou ik het een verademing vinden als 32GB werkgeheugen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
DaMarcus schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:59:
Wat betreft de 2016 rMBP zou ik het een verademing vinden als 32GB werkgeheugen mogelijk is.
Het zou ook mooi zijn als OSX minder ram zou gebruiken. Ik loop nu wel eens tegen het probleem dat ik maar 4GB heb aan. Windows 10 via Bootcamp gebruikt een stuk minder geheugen merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Dat hangt af van de koeling, ik kan niet de conclusie trekken dat Skylake-processoren warmer worden dan de Haswell- en Broadwell-processoren.

Dat zou inderdaad een verademing zijn, loop zo nu en dan al tegen mijn 16GB aan te hikken...

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Als je meerdere VM's draait is dit zeker een plus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdude99
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:58
Klein vraagje, ik wil een Macbook Pro gaan aanschaffen, maar de vraag is, is het het waard om te wachten tot de upgrade? Zeker als ik in gedachten houdt dat aan het eind van deze maand weer de BTW-Actie van mediamarkt is, als ik het 2015 model dan koop scheelt dat toch een hoop geld. (Ik wil hem gebruiken voor office, films en Android development).

Galaxy Gio > Galaxy S Plus > Nexus 5 > Galaxy S7 Edge > iPhone Xs Max + Apple Watch Series 4 > iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Aghanim schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Het zou ook mooi zijn als OSX minder ram zou gebruiken. Ik loop nu wel eens tegen het probleem dat ik maar 4GB heb aan. Windows 10 via Bootcamp gebruikt een stuk minder geheugen merk ik.
OS X is dol op caching daardoor lijkt het alsof je de volle mep RAM gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:56
Dutchdude99 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:07:
Klein vraagje, ik wil een Macbook Pro gaan aanschaffen, maar de vraag is, is het het waard om te wachten tot de upgrade? Zeker als ik in gedachten houdt dat aan het eind van deze maand weer de BTW-Actie van mediamarkt is, als ik het 2015 model dan koop scheelt dat toch een hoop geld. (Ik wil hem gebruiken voor office, films en Android development).
Ik heb precies hetzelfde idee! Echter ben ik bang dat Apple uitgesloten is van de btw actie. Als dit het geval is wacht ik nog wel tot maart/april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vorig jaar deed alleen een BTO model mee bij de MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Even een vraag;
Sinds 2 weken heb ik een rMBP 2015, 13".

Bij het uitpakken zit er een vel papier tussen toetsenbord en scherm. Dit haal je weg/gooi je weg.
Is het nodig om iets tussen het toetsenbord en scherm te doen bij het sluiten van de deksel? Dit om eventueel afdrukken van het toetsenbord in het scherm te voorkomen? Of is dit niet nodig en raken de toetsen het scherm niet?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06
freddyathlon schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:33:
Even een vraag;
Sinds 2 weken heb ik een rMBP 2015, 13".

Bij het uitpakken zit er een vel papier tussen toetsenbord en scherm. Dit haal je weg/gooi je weg.
Is het nodig om iets tussen het toetsenbord en scherm te doen bij het sluiten van de deksel? Dit om eventueel afdrukken van het toetsenbord in het scherm te voorkomen? Of is dit niet nodig en raken de toetsen het scherm niet?
Ik heb dit nooit bewaard, maar ook nergens last van. Ook 'gooi' ik het scherm wel eens dicht als ik snel weg moet. Ze raken elkaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 21:40
Ik heb dat vel papier wel bewaard en doe het er steeds tussen. Inderdaad om vlekken te voorkomen.

Op mijn zakelijke laptop (een HP probook) heb ik daar namelijk erg last van.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:24
Beste Tweakers ik zit ook erg te twijfelen of ik een Macbook pro 13 inch zou kopen
wat ik er mee doe is internetten Photoshop/Indesign/illustrator/webdevelopment
welke moet ik dan kopen
een i5 en 8gb zal dat voldoende zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door deurklinkje op 16-01-2016 00:02 ]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deurklinkje schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:00:
Beste Tweakers ik zit ook erg te twijfelen of ik een Macbook pro 13 inch zou kopen
wat ik er mee doe is internetten Photoshop/Indesign/illustrator/webdevelopment
welke moet ik dan kopen
een i5 en 8gb zal dat voldoende zijn ?
Denk dat het gros van de mensen hier je aan zullen raden eerder meer RAM te nemen dan een duurdere CPU.

Zelf heb ik een MBPr 13 inch uit najaar 2014 met 8GB RAM. Heb nog nooit gemerkt dat die 8GB te weinig was. Wel is het zo dat ik menigmaal de melding zie dat 99% van het RAM gebruikt zou worden. Wat overigens geen enkele invloed heeft op de software die ik op dat moment gebruik.

Mogelijk komt dat echter ook door het feit dat alle vensters (en tabs in Safari) die achter andere vensters staan automatisch door OSX in een bepaalde geheugenmodus worden geplaatst om de aanwezige hoeveelheid RAM zo optimaal mogelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De youtube site doet al een tijdje raar op mijn rMBP 13 2015. De site heeft in Safari altijd al wat traag geladen (dus niet de video's ofzo, de site op zich). Nu is het echter erger geworden en laadt de site soms niet en soms laadt hij enkel de tekst en filmpjes (dus gewoon alles onder elkaar, witte achtergrond, geen layout). Aan de internetconnectie ligt het niet, want andere sites werken snel en haal 50+ Mbps. Iemand die gelijkaardige problemen heeft? Een andere browser gebruik ik niet aangezien Safari handig samenwerkt met mijn iPhone en de battery drain die chrome met zich meebrengt op mac.
http://nl.tinypic.com/r/24ec6bt/9
Filmpjes zelf kan ik bekijken, maar ook dan is heel de layout naar de knoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:02
Ik ga over een paar maanden voor 12 - 18 maanden met de backpack op (wereld)reis. Hiervoor zit ik in dubio met betrekking tot de aanschaf van een MacBook (Pro). Ik heb de afgelopen maanden uiteraard nagedacht over een dergelijke aanschaf maar ik kom er even niet uit. Zodoende hoop ik dat er hier iemand anders rondloopt die een dergelijke reis al heeft gedaan mét MacBook/laptop :)

Windows laptops heb ik onderzocht waaronder de Lenovo x250, Asus UX305, Dell XPS 13 en de Asus x205 (goedkoop netbookje). Echter heb ik na lang nadenken deze series uitgesloten omdat OS X er niet op draait en ik toch wel gehecht ben aan het trackpad van de MacBooks.

Het ding is dat ik een computer mee moet nemen wegens een aantal (basale) werkzaamheden die ik zal moeten verrichten, anders had ik een iPad overwogen (IDEs lopen niet zo lekker op een iPad :+ )

Eisen:
  • Mobiel
  • Goede accuduur
  • Goed scherm
Werkzaamheden:
  • (Incidenteel: Software ontwikkeling / Serveronderhoud)
  • Foto's en videos bewerken
  • Skype/Social Media
Geselecteerde kandidaten MacBook 12" en MBPr 13,3 (de MBA wil ik niet aan beginnen vanwege het scherm). Ik twijfel met name nog over de grootte en zwaarte van de 13,3 tijdens het backpacken. Ik wil niet direct voor de 12" gaan aangezien deze duurder in aanschaf is.

Nogmaals, ik hoop dat er iemand rondloopt die ervaring heeft met het meenemen van een MacBook en zijn of haar bevindingen kan delen zodat ik binnenkort een keuze kan maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:27
Als het is om zeer mobiel te zijn (lichtgewicht met mooie prestaties), dan kan ik je alleen maar die MacBook aanraden. Alleen is het de vraag of die nieuwe MacBook er snel komt... Ik ben al heel tevreden van de huidige, neem hem ook heel vaak mee en merk het eigenlijk niet dat ik hem mee heb in de rugzak. Straffer nog: ik vind een 13" rMBP al zwaar aanvoelen :d

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
FrameWork. schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:19:
Ik ga over een paar maanden voor 12 - 18 maanden met de backpack op (wereld)reis. Hiervoor zit ik in dubio met betrekking tot de aanschaf van een MacBook (Pro). Ik heb de afgelopen maanden uiteraard nagedacht over een dergelijke aanschaf maar ik kom er even niet uit. Zodoende hoop ik dat er hier iemand anders rondloopt die een dergelijke reis al heeft gedaan mét MacBook/laptop :)

Windows laptops heb ik onderzocht waaronder de Lenovo x250, Asus UX305, Dell XPS 13 en de Asus x205 (goedkoop netbookje). Echter heb ik na lang nadenken deze series uitgesloten omdat OS X er niet op draait en ik toch wel gehecht ben aan het trackpad van de MacBooks.

Het ding is dat ik een computer mee moet nemen wegens een aantal (basale) werkzaamheden die ik zal moeten verrichten, anders had ik een iPad overwogen (IDEs lopen niet zo lekker op een iPad :+ )

Eisen:
  • Mobiel
  • Goede accuduur
  • Goed scherm
Werkzaamheden:
  • Skype/Social Media
Geselecteerde kandidaten MacBook 12" en MBPr 13,3 (de MBA wil ik niet aan beginnen vanwege het scherm). Ik twijfel met name nog over de grootte en zwaarte van de 13,3 tijdens het backpacken. Ik wil niet direct voor de 12" gaan aangezien deze duurder in aanschaf is.

Nogmaals, ik hoop dat er iemand rondloopt die ervaring heeft met het meenemen van een MacBook en zijn of haar bevindingen kan delen zodat ik binnenkort een keuze kan maken >:)
Ik voel de Mbpr amper in mijn rugzak zitten (: ik zou nooit voor de MacBook gaan al was t maar om dat verschrikkelijke toetsenbord (persoonlijk) en de matige core M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:44
Ik heb persoonlijk nu enkele dagen geleden toch een rMBP 13" gekocht omdat mijn windows laptop nu toch ook wel wat ouder was geworden. Maar ik kan begrijpen dat je nog liever even wacht. Ik kon niet wachten dusja.. :P

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
bardi-1 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:41:
[...]

Dat zou inderdaad een verademing zijn, loop zo nu en dan al tegen mijn 16GB aan te hikken...
Wat doe je dan wel niet? Draai vaak twee VM's tegelijk (vagrant Ubuntu) en meerdere phpstom projecten. Stuk of 10 chrome tabs maar krijg mijn 16GB ram niet vol. Houdt altijd wel 4-6GB over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Timo002 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:18:
[...]

Wat doe je dan wel niet? Draai vaak twee VM's tegelijk (vagrant Ubuntu) en meerdere phpstom projecten. Stuk of 10 chrome tabs maar krijg mijn 16GB ram niet vol. Houdt altijd wel 4-6GB over.
Meerdere VM's (Windows + Kali + Red Hat) welke vaak naast elkaar draaien. En anders pompt Adobe Premiere Pro het wel vol bij editten van een project, die zijn over het algemeen niet zo klein.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Afgelopen donderdag is mijn MacBook pro 15" gestolen. Had haast en achteraf beetje dom om je laptop in de auto te laten liggen..

MacBook staat zo ver open dat de dieven wel met een gast account kunnen inloggen en op een WiFi netwerk kunnen komen. Verder kunnen ze niet zo veel. Als ze hem aansluiten zal direct ook een zwaarder wachtwoord op de MacBook worden gepushed voor mijn Admin account. Ook draaid er een script nu op mijn Mac mini dat eer hij de laptop online ziet een ssh connectie er maakt. Deze zal een cronjob pushen, deze zal eerst nog een Back-up maken van wat bestanden die er op staan. Al heb ik alles van voor donderdag. Er zijn nog wat bestanden die er op staan. Daarna worden alle persoonlijke bestanden verwijderd en mailbox verwijderd. Net als de contact personen als de Keychain database.

Ik zit er nu aan te denken Mochten ze hem aan zetten en inloggen om dan filmpjes te maken. Volgens de politie heb ik meer rechten daarop dan zij.. oom zou ik natuurlijk een keylogger e.d. Kunnen installeren op afstand. Zoals de jongen in defcon YouTube: Defcon 18 Pwned By the owner What happens when you steal a hackers computer zoz part

Nu heb ik wel een nieuwe laptop nodig. Ik wacht nog een paarweekjes gezien ik nog een oude MacBook pro heb liggen voor kleine dingen. En ik verwacht veigenlijk nu zon beetje wel een update.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:46
Ik ga over een paar maanden voor 12 - 18 maanden met de backpack op (wereld)reis. Hiervoor zit ik in dubio met betrekking tot de aanschaf van een MacBook (Pro).
Op wereldreis ben ik niet geweest, maar ben wel veel op reis en onderweg en heb daarvoor de 12" gehaald voor naast de 15". Heb ook een tijdje een 13" geleend, dus kan ze goed voor je vergelijken.

Ik ben erg te spreken over de 12". 900 gram meenemen i.p.v. 1600 van de 13" (of 2000 van de 15") is wel écht een stuk beter als je hem lang op je rug hebt. Natuurlijk is de 13" al niet zwaar, maar je merkt het verschil behoorlijk en voor op reis is dat heerlijk (en in vergelijking is een 13" of 15" lomp :P). Met een dikke sleeve eromheen in combinatie met het lage gewicht hoef je ook niet meer erg voorzichtig te doen met je tas.

De beperkte rekenkracht is een nadeel, je kunt er niet op gamen dus, maar bij normaal werk (programmeer / systeembeheer / Photoshop etc.) merk ik eigenlijk nooit ergens een vertraging. Dat er geen normale USB poort op zit is ook onhandig, maar onderweg heb ik die niet vaak nodig en ik begrijp het ook wel, want een USB ingang is hoger dan de (zijkant van de) laptop zelf, dus dat past gewoon niet :9.

Het toetsenbord leek vooraf een nadeel, maar ik moet zeggen dat ik er na een tijdje net zo graag op typ als op het gewone MB toetsenbord. De toetsen zijn (of lijken) lekker groot en de beperkte travel went snel. Ik denk dat de echt negatieve reacties daarover vooral komen van mensen die het hooguit een halfuurtje hebben geprobeerd, want je moet inderdaad wel echt even wennen.

De accu van de 12" gaat bij mij net zo lang mee als de grotere versies, uur of 7-8, soms iets minder omdat je onderweg vaker in lichtere omgevingen zit en de helderheid dan hoog gaat natuurlijk.

Kortom, je hoort waarschijnlijk wel dat ik fan ben van de 12", en als het even kan zou ik die echt halen. De instapmodellen 12" / 13" zijn even duur volgens mij? Je moet het wel echt voor het gewicht en formaat doen, want anders is de 13" net zo goed met meer power. Probeer het gewoon een keer uit bij een Apple Store!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eisen:
  • Mobiel
  • Goede accuduur
  • Goed scherm
Werkzaamheden:
  • Skype/Social Media

Laptops zijn best wel kwetsbaar wanneer je zoals jij van plan bent 12 tot 18 maanden met een rugzak op wereldreis te gaan. Zou een iPad, misschien die Pro wel, niet meer dan iets voor je zijn? Minder kwetsbaar en minder duur ook nog eens. En geld zul je goed kunnen gebruiken wanneer je zo lang weg wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:02
Wouter lucassen schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:31:
[...]

Ik voel de Mbpr amper in mijn rugzak zitten (: ik zou nooit voor de MacBook gaan al was t maar om dat verschrikkelijke toetsenbord (persoonlijk) en de matige core M.
Het wordt wel mijn primaire machine, maar op reis zullen de werkzaamheden beperkt blijven waardoor ik denk dat de Core M wel voldoende in huis heeft.
Evianon schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:39:
[...]

Op wereldreis ben ik niet geweest, maar ben wel veel op reis en onderweg en heb daarvoor de 12" gehaald voor naast de 15". Heb ook een tijdje een 13" geleend, dus kan ze goed voor je vergelijken.

Ik ben erg te spreken over de 12". 900 gram meenemen i.p.v. 1600 van de 13" (of 2000 van de 15") is wel écht een stuk beter als je hem lang op je rug hebt. Natuurlijk is de 13" al niet zwaar, maar je merkt het verschil behoorlijk en voor op reis is dat heerlijk (en in vergelijking is een 13" of 15" lomp :P). Met een dikke sleeve eromheen in combinatie met het lage gewicht hoef je ook niet meer erg voorzichtig te doen met je tas.

De beperkte rekenkracht is een nadeel, je kunt er niet op gamen dus, maar bij normaal werk (programmeer / systeembeheer / Photoshop etc.) merk ik eigenlijk nooit ergens een vertraging. Dat er geen normale USB poort op zit is ook onhandig, maar onderweg heb ik die niet vaak nodig en ik begrijp het ook wel, want een USB ingang is hoger dan de (zijkant van de) laptop zelf, dus dat past gewoon niet :9.

Het toetsenbord leek vooraf een nadeel, maar ik moet zeggen dat ik er na een tijdje net zo graag op typ als op het gewone MB toetsenbord. De toetsen zijn (of lijken) lekker groot en de beperkte travel went snel. Ik denk dat de echt negatieve reacties daarover vooral komen van mensen die het hooguit een halfuurtje hebben geprobeerd, want je moet inderdaad wel echt even wennen.

De accu van de 12" gaat bij mij net zo lang mee als de grotere versies, uur of 7-8, soms iets minder omdat je onderweg vaker in lichtere omgevingen zit en de helderheid dan hoog gaat natuurlijk.

Kortom, je hoort waarschijnlijk wel dat ik fan ben van de 12", en als het even kan zou ik die echt halen. De instapmodellen 12" / 13" zijn even duur volgens mij? Je moet het wel echt voor het gewicht en formaat doen, want anders is de 13" net zo goed met meer power. Probeer het gewoon een keer uit bij een Apple Store!
Gamen doe ik al jaren niet meer, dus dat hoeft geen probleem te zijn :) (Praat je trouwens over de 1.1 of 1.2GHz versie?)

Ik denk dat het inderdaad de 12" gaat worden, hopelijk komt de refresh dan wel spoedig. Voordeel van de 12" is dat de adapter ook wat kleiner en lichter is en tevens te gebruiken valt om mijn iPhone op te laden (minder zooi meenemen is natuurlijk een pré). Dan ga ik even onderzoek doen naar een fatsoenlijke SD kaartlezer en rugged sleeve.
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:56:
[...]

Laptops zijn best wel kwetsbaar wanneer je zoals jij van plan bent 12 tot 18 maanden met een rugzak op wereldreis te gaan. Zou een iPad, misschien die Pro wel, niet meer dan iets voor je zijn? Minder kwetsbaar en minder duur ook nog eens. En geld zul je goed kunnen gebruiken wanneer je zo lang weg wilt gaan.
Bedankt maar de iPad is helaas geen optie vanwege softwarebeperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:46
FrameWork. schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:01:
Gamen doe ik al jaren niet meer, dus dat hoeft geen probleem te zijn :) (Praat je trouwens over de 1.1 of 1.2GHz versie?)
De 1.1, geen idee of het verschil merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
To_Tall schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:39:
Afgelopen donderdag is mijn MacBook pro 15" gestolen. Had haast en achteraf beetje dom om je laptop in de auto te laten liggen..

MacBook staat zo ver open dat de dieven wel met een gast account kunnen inloggen en op een WiFi netwerk kunnen komen. Verder kunnen ze niet zo veel. Als ze hem aansluiten zal direct ook een zwaarder wachtwoord op de MacBook worden gepushed voor mijn Admin account. Ook draaid er een script nu op mijn Mac mini dat eer hij de laptop online ziet een ssh connectie er maakt. Deze zal een cronjob pushen, deze zal eerst nog een Back-up maken van wat bestanden die er op staan. Al heb ik alles van voor donderdag. Er zijn nog wat bestanden die er op staan. Daarna worden alle persoonlijke bestanden verwijderd en mailbox verwijderd. Net als de contact personen als de Keychain database.

Ik zit er nu aan te denken Mochten ze hem aan zetten en inloggen om dan filmpjes te maken. Volgens de politie heb ik meer rechten daarop dan zij.. oom zou ik natuurlijk een keylogger e.d. Kunnen installeren op afstand. Zoals de jongen in defcon YouTube: Defcon 18 Pwned By the owner What happens when you steal a hackers computer zoz part

Nu heb ik wel een nieuwe laptop nodig. Ik wacht nog een paarweekjes gezien ik nog een oude MacBook pro heb liggen voor kleine dingen. En ik verwacht veigenlijk nu zon beetje wel een update.
Wat zuur ..
Ik ben er wel op voorbereid omdat ik mijn laptop ook voor het werk gebruik.
Heb mijn rMBP gelocked met FileVault, heb er een firmware wachtwoord op en gast account uitgeschakeld.

Dus ze kunnen er niet in zonder wachtwoord, geen nieuw OS erop zetten wegens firmware wachtwoord, dus de gegevens zijn wat dat betreft degelijk beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik hoop juist dat ze kunnen inloggen op het gast account, hiermee kan ik controlle krijgen over de macbook op afstand..

BTW. Ik las net dat mogelijk Apple op 9 maart een event heeft Spring Forward, hiermee zou de nieuwe macbook pro gepresenteerd worden. ik hou het nieuws komende maand in de gaten. Als Apple geen event heeft in maart, dan zal ik over moeten gaan op aankoop van het 2015 model.

Ik hoop echt dat ze wel over de brug komen met skylark processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
CRXDelSol schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:18:
[...]

Wat zuur ..
Ik ben er wel op voorbereid omdat ik mijn laptop ook voor het werk gebruik.
Heb mijn rMBP gelocked met FileVault, heb er een firmware wachtwoord op en gast account uitgeschakeld.

Dus ze kunnen er niet in zonder wachtwoord, geen nieuw OS erop zetten wegens firmware wachtwoord, dus de gegevens zijn wat dat betreft degelijk beveiligd.
Het nadeel van geen Gast account hebben, is dat de MacBook geen verbinding meer maakt met internet, en daardoor niet naar huis kan bellen. Ik heb zelf ook een firmware wachtwoord en FileVault ingeschakeld, maar wel een gast account (waarmee je alleen een read-only safari kunt gebruiken). Mocht hij worden gestolen, kunnen kunnen ze in principe niet bij mijn gegevens, en niet doorverkopen. Maar door de Gast account heb ik nog wel de mogelijkheid om hem te traceren en eventueel via afstand te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

To_Tall schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:17:
Ik hoop juist dat ze kunnen inloggen op het gast account, hiermee kan ik controlle krijgen over de macbook op afstand..

BTW. Ik las net dat mogelijk Apple op 9 maart een event heeft Spring Forward, hiermee zou de nieuwe macbook pro gepresenteerd worden. ik hou het nieuws komende maand in de gaten. Als Apple geen event heeft in maart, dan zal ik over moeten gaan op aankoop van het 2015 model.

Ik hoop echt dat ze wel over de brug komen met skylark processor.
Er lijken ondertussen wat "leaks" te zijn,
GeekBench test moederbord wellicht?
Google Translate Chinees fora "insider" Valt weinig uit op te maken...

Al met al koffiedik kijken ;) Geekbench is te neppen als het gaat om apparaat-id en chinezen kunnen ook dingen verzinnen ;).

Hoe dan ook we zullen het zien in maart als je gelijk hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
Spring forward was op 9 maart 2015 toch? Lijkt me sterk dat ze het dit jaar onder dezelfde benaming doen.

[ Voor 74% gewijzigd door Bodysnatched op 18-01-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Bodysnatched schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:10:
Spring forward was op 9 maart 2015 toch? Lijkt me sterk dat ze het dit jaar onder dezelfde benaming doen.
Hmmmm ja idd http://www.apple.com/live/2015-mar-event/ vage update dan van de news sites..

Maar :+ Ik denk dat er wel wat aan zit te komen.. In de US zijn sinds dit weekend de prijzen naar beneden bijgewerkt.. Sale Sale Sale :+

Meestal duid dat al als een voorbode voor nieuwe producten.

[ Voor 24% gewijzigd door To_Tall op 18-01-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:56
Weet iemand nog hoe lang het duurde na spring forward, wanneer de producten echt beschikbaar waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

To_Tall schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:42:
[...]

Hmmmm ja idd http://www.apple.com/live/2015-mar-event/ vage update dan van de news sites..

Maar :+ Ik denk dat er wel wat aan zit te komen.. In de US zijn sinds dit weekend de prijzen naar beneden bijgewerkt.. Sale Sale Sale :+

Meestal duid dat al als een voorbode voor nieuwe producten.
De prijs via surfspot via de link naar de partnershop van Apple zelf (studentenstore) heeft in NL geloof ik ook een verlaging gehad, ongeveer 25 voor de Iris Pro en ongeveer 45-50 voor de R9 variant. Wellicht gewoon een extra korting of "sale" durf het niet te zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
henkna schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:16:
Weet iemand nog hoe lang het duurde na spring forward, wanneer de producten echt beschikbaar waren?
Vaak binnen 2 maanden.
ThomasG schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:49:
[...]
Het nadeel van geen Gast account hebben, is dat de MacBook geen verbinding meer maakt met internet, en daardoor niet naar huis kan bellen. Ik heb zelf ook een firmware wachtwoord en FileVault ingeschakeld, maar wel een gast account (waarmee je alleen een read-only safari kunt gebruiken). Mocht hij worden gestolen, kunnen kunnen ze in principe niet bij mijn gegevens, en niet doorverkopen. Maar door de Gast account heb ik nog wel de mogelijkheid om hem te traceren en eventueel via afstand te wissen.
Daar heb je wel een punt. Maar als de MacBook gejat wordt, verwacht ik 'm toch niet meer zo snel terug te krijgen, dan wordt het gewoon een verzekering kwestie met 100% zekerheid dat ze er niks mee kunnen, dus ook niet mensen oplichten met enkel een werkend gast account. Als ie gejat is, is ie bij mij als verloren beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrameWork. schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:01:
[...]

Bedankt maar de iPad is helaas geen optie vanwege softwarebeperkingen.
In dat geval zou ik persoonlijk gaan voor de minst kostbare oplossing die voldoet aan je eisen. Denk dat je dan uit komt op de Air 11 inch. Voldoende kracht om te doen wat je wilt doen, lichtste van gewicht, goedkoopste en ook nog eens de kleinste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 01:26:
[...]

In dat geval zou ik persoonlijk gaan voor de minst kostbare oplossing die voldoet aan je eisen. Denk dat je dan uit komt op de Air 11 inch. Voldoende kracht om te doen wat je wilt doen, lichtste van gewicht, goedkoopste en ook nog eens de kleinste.
Heb je de post met de vraag ook gelezen? Air is geen optie dus :)

Ik heb zelf wel een 12" maar voor de genoemde toepassingen zou ik een 13" Pro aanraden. Belangrijkste reden: groter scherm. Bij mij is de MacBook voor erbij, dus dan is het niet zo'n bezwaar, maar ik zou er niet graag mijn werk op doen. Ik werk vaak met veel applicaties tegelijk (meerdere browsers, editors, documenten, een paar finders, een terminal en een Photoshop/Sketch) en twee vensters naast elkaar kunnen zien vind ik een minimale vereiste. Voor mij is het dus onwerkbaar, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd.

Over het gewicht kan ik weinig zinnigs zeggen. Mijn vorige MacBook was een 15" retina en natuurlijk voel ik het verschil, maar voor mij is dat geen echt voordeel of nadeel, ik sleep hem alleen door het huis en hoef er niet mee op reis. De genoemde 15" MacBook retina is overigens heel toevallig nu met zijn nieuwe eigenaar op wereldreis :P Ik heb de 12" puur vanwege het uiterlijk gekozen. Hij is verrassend snel en ook bij meerdere geopende applicaties tegelijkertijd mis ik de processorkracht niet. Alleen schermruimte en/of een fatsoenlijke aansluiting voor een extern beeldscherm.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
henkna schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:16:
Somige producten direct, andere komen soms wat later..

op Macrumors een benchmark op OSX met Skylarks CPU.. Somige denken dat het fake is.. Maar zou zomaar kunnen natuurlijk :)

http://www.macrumors.com/...book-pro-benchmarks-fake/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
Sinds deze zomer ben ik in het bezit van een MacBook Pro mid 2015 - 15''. Ik gebruik mijn MacBook voor 2,5 dag per week aan de lader, i.v.m. met een extern scherm. De andere dagen gebruik ik de accu. Nu is mijn gezondheid na 70 cycles met 10 procent achteruit gegaan. Dit vind ik toch wel erg veel. Ik let normaal nooit zo op de gezondheid en hoe ik het beste met de accu om kan gaan omdat voorgaande MacBook's met hetzelfde gebruik nergens last van hadden.

Ik las in het topic over de 12'' MacBook ook al zulke verhalen. Zijn er meer mensen met het 2015 model met een slechte accu? Garantie claimen zal nog wel niet gaan, maar ik verbaas me er echt over hoe snel deze gezondheid achteruit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
martijnmartijn schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:15:
Ik las in het topic over de 12'' MacBook ook al zulke verhalen. Zijn er meer mensen met het 2015 model met een slechte accu? Garantie claimen zal nog wel niet gaan, maar ik verbaas me er echt over hoe snel deze gezondheid achteruit loopt.
Tja, dit is een beetje een lastige. Er is niet per se iets mis. Volgens Apple:

De batterij van je apparaat heeft na 1000 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de vervanging van een defecte batterij.

Hoewel jouw capaciteit harder terug loopt dan ik acceptabel zou vinden, kan het nog steeds binnen de 1000 cycles en 80% capaciteit vallen. De capaciteit van een accu loopt immers niet lineair terug. Dat gezegd hebbende, je zit nog binnen het eerste jaar fabrieksgarantie dus je kunt nu nog aanspraak maken op kosteloze vervanging mocht het wel mis zijn.

Ik zou even langs een Apple Store gaan zodat ze hem daar kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Tjoekie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:23:
[...]

Tja, dit is een beetje een lastige. Er is niet per se iets mis. Volgens Apple:

De batterij van je apparaat heeft na 1000 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de vervanging van een defecte batterij.
Inmiddels zit ik op 89 procent, dus ik er helaas al wel redelijk dichtbij. En dat terwijl ik nog niet eens op 10 procent van de cycles zit. Binnenkort maar even richting het westen dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Laatst online: 23-08 10:36
Het probleem is natuurlijk dat je met je éénjarige garantietermijn nooit de periode van 1000 laadcycli dekt. Maar gezien jij na 10% van de laadcycli al op 55% van de voorspelde afname zit, lijkt het me inderdaad goed om gewoon even contact op te nemen. Het heeft er namelijk alle schijn van dat jij ruim binnen de 1000 laadcycli onder de 80% gaat duiken.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Iets waar vaak geen rekening mee gehouden wordt is dat de levensduur van een batterij vrij hard achteruit gaat wanneer hij (te) warm is. De 1000 laadcycli gaan uit van een batterij die rond kamertemperatuur werkt. Als je de MacBook flink op z'n staart trapt, wordt behalve de CPU de rest van de MacBook ook flink opgewarmd. Een batterijtemperatuur van 35 graden is dan geen uitzondering, en als dat geregeld gebeurd zal de capaciteit (veel) sneller afnemen dan normaal. MacBooks staan ook niet bekend als machines met een goede koeling, en de fans komen relatief laat in actie; om te zorgen dat de MacBook stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
ThomasG schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:04:
De 1000 laadcycli gaan uit van een batterij die rond kamertemperatuur werkt. Als je de MacBook flink op z'n staart trapt, wordt behalve de CPU de rest van de MacBook ook flink opgewarmd.
Ik ben op dit moment bezig voor mijn scriptie, daarvoor heb ik wel wat applicatie's openstaan om de dag mee door te komen (Word, Safari, Spotify), maar niets wat het CPU ook maar aan het werk kan zetten. Mijn laptop ligt in clamshell op het bureau, in een normaal verwarmt kantoorpand. Dus daar zou het echt niet aan mogen liggen.
Af en toe laat ik mijn MacBook wel eens een nachtje in de auto liggen, maar zeker niet met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 12:07
Sinds ik een SSD in mijn MBP (13'', 2012) heb geplaatst, heb ik soms rare vastlopers: tijdens browser, het opslaan van Word documenten of in Mail. Ik heb toen de hele schijf met Carbon Copy Cloner 1:1 gekopieerd, dus ik vermoed dat het hier mee te maken heeft. Heeft het echter zin om OS X opnieuw te installeren en daarna een Time Machine backup terug te zetten, of niet? Ik snap dat ik uiteraard feitelijk weer een oude versie terug zet dan, maar ik dacht/hoopte dat het met Time Machine iets anders zou worden terug gezet i.p.v. een 1:1 kopie met CCC. Belangrijkste voor mij is dat de willekeurige vastlopers, die vooral lijken te gebeuren als ik de schijf access (bv. in Safari iets probeer te uploaded en het bestand openen venster komt, of in Word een bestand opsla), weg gaan. Want als hij is vastgelopen kan ik niet forceer stop doen en dan weer het programma opstarten: dan loopt het programma meteen weer vast. Als ik me afmeld en dan weer inlog doet alles het weer wel.

Anders kan ik een compleet schone installatie overwegen, maar echt enthousiast wordt ik niet van de gedachte om alles weer handmatig te moeten installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Wat je kunt doen is opstarten met CMD + R. Dan kun je kiezen voor een herinstallatie van OS X zonder dat je een back up hoeft terug te zetten (alles op je SSD blijft dan bewaard) en het kost je nog geen half uur tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Zou dat helpen met.. tsjah permissies / paden o.i.d. herstellen? Of in elk geval deze kleine errors te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
GielFox schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:31:
Zou dat helpen met.. tsjah permissies / paden o.i.d. herstellen? Of in elk geval deze kleine errors te verhelpen?
Dat kan inderdaad deze problemen verhelpen, snel maar effectief. Al schijf-EHBO uitgevoerd om je probleem te verhelpen misschien? Te vinden in disk utility/ schijfhulpprogramma

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Schijf EHBO heb ik al uitgevoerd ja, dat heeft het probleem helaas niet verholpen. Ik heb toevallig gisteren een Time Machine backup gemaakt, dus ik ga vanavond maar eens OS X herinstalleren via CMD + R. Weet ik in elk geval dat indien er iets mis gaat ik alsnog m'n bestanden heb :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
GielFox schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:50:
Schijf EHBO heb ik al uitgevoerd ja, dat heeft het probleem helaas niet verholpen. Ik heb toevallig gisteren een Time Machine backup gemaakt, dus ik ga vanavond maar eens OS X herinstalleren via CMD + R. Weet ik in elk geval dat indien er iets mis gaat ik alsnog m'n bestanden heb :P .
Slim inderdaad, je kan ook kiezen voor een volledig schone herinstallatie en dan je Time Machine back-up terug te zetten.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Dat was wat ik me afvroeg inderdaad, of dat verschil zou maken of dat ik alles (inclusief de "fouten" die er momenteel in lijken te zitten) dan gewoon weer terug aan het zetten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
GielFox schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:32:
Dat was wat ik me afvroeg inderdaad, of dat verschil zou maken of dat ik alles (inclusief de "fouten" die er momenteel in lijken te zitten) dan gewoon weer terug aan het zetten ben.
Je hebt de back-up, ik zou het gewoon proberen. Alleen op die manier kom je erachter of het probleem mee gekopieerd is, al verwacht ik van niet.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 02:19:
[...]

Heb je de post met de vraag ook gelezen? Air is geen optie dus :)

Ik heb zelf wel een 12" maar voor de genoemde toepassingen zou ik een 13" Pro aanraden. Belangrijkste reden: groter scherm. Bij mij is de MacBook voor erbij, dus dan is het niet zo'n bezwaar, maar ik zou er niet graag mijn werk op doen. Ik werk vaak met veel applicaties tegelijk (meerdere browsers, editors, documenten, een paar finders, een terminal en een Photoshop/Sketch) en twee vensters naast elkaar kunnen zien vind ik een minimale vereiste. Voor mij is het dus onwerkbaar, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd.

Over het gewicht kan ik weinig zinnigs zeggen. Mijn vorige MacBook was een 15" retina en natuurlijk voel ik het verschil, maar voor mij is dat geen echt voordeel of nadeel, ik sleep hem alleen door het huis en hoef er niet mee op reis. De genoemde 15" MacBook retina is overigens heel toevallig nu met zijn nieuwe eigenaar op wereldreis :P Ik heb de 12" puur vanwege het uiterlijk gekozen. Hij is verrassend snel en ook bij meerdere geopende applicaties tegelijkertijd mis ik de processorkracht niet. Alleen schermruimte en/of een fatsoenlijke aansluiting voor een extern beeldscherm.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Vrager stelde dat de Air voor hem geen optie was.

Weet niet hoe ik er bij kwam dan toch die Air aan te raden (en daarvoor een iPad B) ). Dacht wellicht te veel aan zijn rugzak en de kosten die het met zich mee brengt duurdere laptops mee te sjouwen terwijl er niet zachtzinnig mee om zal worden gegaan. Heb zelfs nog even gekeken naar die Toughbooks van Panasonic voor hem maar goedemorgen, die dingen zijn bepaald niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
bardi-1 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Je hebt de back-up, ik zou het gewoon proberen. Alleen op die manier kom je erachter of het probleem mee gekopieerd is, al verwacht ik van niet.
Heb er een schone installatie opgegooid, gaat inderdaad een stuk rapper met een SSD :9 . Nu kijken of de problemen opgelost zijn: probleem 1 (SPSS werkt niet) is alsnog aanwezig, maar zolang hij niet meer vastloopt vind ik het prima :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Iemand ervaring met een alternatieve lock screen?

Ik wil graag een lockscreen waarbij ik wel toegang kan houden tot het instellen van een nieuwe WIFI verbinding, de persoon er achter wel ten allertijden toegang heeft tot het gast account en een custom tekst..

De standaard lockscreen van de mac geeft je maar beperkte mogelijkheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
To_Tall schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:58:
Is dat niet een beetje de bedoeling qua veiligheid? Ik heb juist Wifi aan staan, bewust. Aangezien als iemand mijn Mac jat, en Wifi staat aan, zal deze altijd verbinden met Ziggo hotspots. Ook als ie dicht is (PowerNap). Dus is de kans groot dat ik m'n Mac kan herleiden via "Find My Mac". Wil juist niet dat ze Wifi dan uit kunnen zetten, of wat dan ook. Gast account is dan ook bij mij uitgeschakeld, SSD encrypted, firmware wachtwoord, zodat een potentiële dief gewoon helemaal niks met de Mac kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

To_Tall schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:58:
Iemand ervaring met een alternatieve lock screen?

Ik wil graag een lockscreen waarbij ik wel toegang kan houden tot het instellen van een nieuwe WIFI verbinding, de persoon er achter wel ten allertijden toegang heeft tot het gast account en een custom tekst..

Je kunt deze vraag beter in een apart topic stellen voor meer respons, zeker ook omdat het weinig met de MacBook Pro te maken heeft :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
CRXDelSol schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Is dat niet een beetje de bedoeling qua veiligheid? Ik heb juist Wifi aan staan, bewust. Aangezien als iemand mijn Mac jat, en Wifi staat aan, zal deze altijd verbinden met Ziggo hotspots. Ook als ie dicht is (PowerNap). Dus is de kans groot dat ik m'n Mac kan herleiden via "Find My Mac". Wil juist niet dat ze Wifi dan uit kunnen zetten, of wat dan ook. Gast account is dan ook bij mij uitgeschakeld, SSD encrypted, firmware wachtwoord, zodat een potentiële dief gewoon helemaal niks met de Mac kan.
Probleem is juist dat de dief dan lekker naar Duitsland of Belgie gaat of zelfs naar polen :) dan heb je niets aan je ziggo hotspot.

Ik vind het ook jammer dat de MacBook juist nog geen UMTS module ingebouwd heeft.. al dan zou je die makkelijk kunnen verwijderen natuurlijk. Maar geeft voor de MacBook Pro wel een middel om gestolen MacBooks terug te vinden gezien deze zich zelf aanmelden op het netwerk.. zeker met prepaid.. die je dan op afstand zou kunnen activeren zou geweldig zijn..

Techniek bestaat, nu nog uitvoeren natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
To_Tall schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:24:
[...]

Probleem is juist dat de dief dan lekker naar Duitsland of Belgie gaat of zelfs naar polen :) dan heb je niets aan je ziggo hotspot.
Dan is het pech. Ben 'm sowieso al kwijt. Als het gaat om een 'snel doorverkopen'-actie, dan is het nuttig om Wifi aan te laten en automatisch laten verbinden met Ziggo hotspots. Kwijt ben ik 'm dan toch al. En als ie naar het buitenland gaat, is het zonder GSM functionaliteit überhaupt over.

Dat is voor mij dus de reden om Wifi überhaupt niet uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Hoe controleren jullie sowieso de gezondheid van de batterij? Ik heb sinds enkele weken een Macbook Pro 13 inch (2015), maar ik zie enkel hoeveel batterij ik nog heb...speciale application?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik kijk zelf 'gewoon' bij de Systeeminformatie.

Zie hier hoe dat werkt; http://www.macbook-accu.n...book-accu-kapot-vervangen

Daarnaast zijn er uitgebreidere apps verkrijgbaar in de appstore. Zoek maar eens op Battery.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
freddyathlon schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:00:
Ik kijk zelf 'gewoon' bij de Systeeminformatie.

Zie hier hoe dat werkt; http://www.macbook-accu.n...book-accu-kapot-vervangen

Daarnaast zijn er uitgebreidere apps verkrijgbaar in de appstore. Zoek maar eens op Battery.
Een van de betere apps om dat te doen is coconutBattery (niet in de App Store). Je kunt er de geschiedenis mee behouden, en kijken hoe jouw batterij staat ten opzichte van andere gebruikers. Je kunt daarmee ook de batterij details van een iPad en iPhone uitlezen, zonder iets op deze iOS devices te hoeven installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Alwayshappyz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:40:
Hoe controleren jullie sowieso de gezondheid van de batterij? Ik heb sinds enkele weken een Macbook Pro 13 inch (2015), maar ik zie enkel hoeveel batterij ik nog heb...speciale application?
Open de AppStore en typ in de zoekbalk batterij / battery en je vind diverse tools welke je deze informatie kunnen verschaffen. Ook is CoconutBattery welke hierboven genoemd wordt een goede.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
CRXDelSol schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Je wil juist wel dat de dief iets met je MacBook kan. Anders wiped hij gewoon de SSD en vind je hem nooit meer terug. Het beste is een losse partition maken met een honeypot versie van OSX dwz een totale lockdown versie met Prey zodat men wel een beetje kan surfen en verbinding maken met WiFi maar niet bij je bestanden kan. Op die manier heb je nog de meeste kans dat een domme dief je honeypot gebruikt een zijn locatie prijsgeeft.

Prey werkt niet icm FileVault omdat het gastaccount dan alleen Safari kan gebruiken. Dan zou Find my Mac wel moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Whatson op 21-01-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Whatson schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:34:
[...]

Je wil juist wel dat de dief iets met je MacBook kan. Anders wiped hij gewoon de SSD en vind je hem nooit meer terug. Het beste is een losse partition maken met een honeypot versie van OSX dwz een totale lockdown versie met Prey zodat men wel een beetje kan surfen en verbinding maken met WiFi maar niet bij je bestanden kan. Op die manier heb je nog de meeste kans dat een domme dief je honeypot gebruikt een zijn locatie prijsgeeft.

Prey werkt niet icm FileVault omdat het gastaccount dan alleen Safari kan gebruiken. Dan zou Find my Mac wel moeten werken.
Je kan bij nieuwe MBP's geen SSD wissen. Niet zolang je een firmware wachtwoord gebruikt. Voor alle 'maintenance' acties heb je dan het firmware wachtwoord nodig. Vroegah kon je die nog omzeilen met hardware wisselen, maar dat is ook niet meer van toepassing in nieuwere MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
CRXDelSol schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:35:
[...]

Je kan bij nieuwe MBP's geen SSD wissen. Niet zolang je een firmware wachtwoord gebruikt. Voor alle 'maintenance' acties heb je dan het firmware wachtwoord nodig. Vroegah kon je die nog omzeilen met hardware wisselen, maar dat is ook niet meer van toepassing in nieuwere MacBooks.
Kun je OSX niet opnieuw installeren als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Whatson schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:05:
[...]

Kun je OSX niet opnieuw installeren als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld?
Nee, je hebt dan voor alles wat niet de "default boot optie" is het firmware wachtwoord nodig. Als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld, kun je dus niet zomaar BootCamp, recovery mode, e.d. opstarten. Als je ook nog FileVault aan hebt staan, kan de OS X niet zonder wachtwoord van een geautoriseerde gebruiker worden opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
ThomasG schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:10:
[...]
Nee, je hebt dan voor alles wat niet de "default boot optie" is het firmware wachtwoord nodig. Als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld, kun je dus niet zomaar BootCamp, recovery mode, e.d. opstarten. Als je ook nog FileVault aan hebt staan, kan de OS X niet zonder wachtwoord van een geautoriseerde gebruiker worden opgestart.
Misschien toch maar eens instellen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ThomasG schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:10:
[...]
Correct. Je kan ook geen schrijf hulpprogramma gebruiken, niet booten naar 'Internet Recovery', overal wordt dan een wachtwoord gevraagd, die niet te wissen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Whatson schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:15:
[...]

Misschien toch maar eens instellen dan :)
Je kan het sowieso instellen, probeer voor de fun daar maar eens voorbij te komen. Haal van de Apple site de lijst met boot opties, en probeer maar eens iets van recovery te benaderen, gaat je niet lukken. Daarom heb ik dat ingesteld, mijn laptop bevat gevoelige gegevens van mijn eigen bedrijf maar ook m'n baan waar ik in loondienst ben, heb liever dat ie verdwijnt als ie gejat wordt, dan dat ik ook maar één gaatje open blijft staan. Dus:

- Firmware wachtwoord
- FileVault
- Gast account uitgeschakeld
- Lastig wachtwoord voor mijn gebruiker

En gewoon nachtelijke TimeMachine backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:18
Toch eens aankaarten hier, kijken of jullie dit bekend voor komt. Betreft een Macbook Pro 13 inch retina early 2015 model. Eergisteren ging ik de de update voor osx downloaden en ik hoor de macbook een zacht geluid maken (weet niet hoe ik het geluid moet omschrijven) het was heel stil in huis dus daardoor hoorde ik het. Toen ik een download in de appstore pauzeerde stoptte het geluid. Maar zodra ik hem weer hervatte, begon het geluid weer. Het geluid komt een beetje uit het midden van de laptop, onder het toetsenbord. Wie herkent dit verhaal? Kan een wifi chip geluid produceren? Of zou het de ssd zijn? Wellicht is dit geluid al sinds ik hem heb (juni '15), maar viel me nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55

swv

dennis_rsb schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:10:
Toch eens aankaarten hier, kijken of jullie dit bekend voor komt. Betreft een Macbook Pro 13 inch retina early 2015 model. Eergisteren ging ik de de update voor osx downloaden en ik hoor de macbook een zacht geluid maken (weet niet hoe ik het geluid moet omschrijven) het was heel stil in huis dus daardoor hoorde ik het. Toen ik een download in de appstore pauzeerde stoptte het geluid. Maar zodra ik hem weer hervatte, begon het geluid weer. Het geluid komt een beetje uit het midden van de laptop, onder het toetsenbord. Wie herkent dit verhaal? Kan een wifi chip geluid produceren? Of zou het de ssd zijn? Wellicht is dit geluid al sinds ik hem heb (juni '15), maar viel me nu op.
Klinkt het een beetje als een futuristisch achtig zoom buzz geluidje? En dus duidelijk niet als een fan of ratelende harde schijf? Ik hoor namelijk ook zo'n zacht geluidje bij schijf en/of processor activiteit zoals downloaden. Ik heb btw de 15" uit 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Bij mij wordt het zoemde geluidje veroorzaakt door de toetsenbord verlichting. Je hoort het als het stil is heel zachtjes als de toetsenbord verlichting aan staan. Als het uit staat, is het geluid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
sww89 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Klinkt het een beetje als een futuristisch achtig zoom buzz geluidje? En dus duidelijk niet als een fan of ratelende harde schijf? Ik hoor namelijk ook zo'n zacht geluidje bij schijf en/of processor activiteit zoals downloaden. Ik heb btw de 15" uit 2014.
Ratelende schijf kan niet want er zit een ssd in. De fan ook niet lijkt me. Ik weet niet wat ik mij moet inbeelden bij jouw eerste omschrijving. Ik kan ook nog wel eens kijken of hij dat geluidje maakt als ik wat grote files van de ene directory naar de andere kopieer. Ook zou ik hem eens kunnen stressen met een spelletje bijvoorbeeld. (Cpu intensief met name) maar jij lijkt dan hetzelfde te hebben zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
ThomasG schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:30:
Bij mij wordt het zoemde geluidje veroorzaakt door de toetsenbord verlichting. Je hoort het als het stil is heel zachtjes als de toetsenbord verlichting aan staan. Als het uit staat, is het geluid weg.
Zou kunnen, maar zoals ik al zei ging het achtergrondsgeluidje weg op het moment dat ik de download pauzeerde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

dennis_rsb schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:32:
[...]
Ratelende schijf kan niet want er zit een ssd in. De fan ook niet lijkt me.
Nee dat snap ik, ik bedoelde het meer als voorbeeld van een mechanisch geluid wat iedereen herkent. En wat wij nu horen en niet kunnen plaatsen lijkt daar absoluut niet op. Althans wat ik beschreef is hoe ik mijn geluidje zou omschrijven. Maar bij gebrek aan betere woorden weet ik nou niet of ik het correct omschreven heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
dennis_rsb schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:33:
[...]

Zou kunnen, maar zoals ik al zei ging het achtergrondsgeluidje weg op het moment dat ik de download pauzeerde :p
Het treed bij mij ook niet altijd op. Maar het treed wel enkel op wanneer de toetsenbord verlichting aan staat, het is probleem verdwijnt wanneer het uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Zou je het kunnen vergelijken met een lichtjes zoemende adapter?

Edit: https://www.google.nl/sea...-8&hl=nl-nl&client=safari en varianten daarop geven mij op de Apple discussion forums de Engelse termen als whining en electronic interference. Zo zou ik het ook omschrijven bij mij en inderdaad heel zachtjes. Het komt bij mij ook niet vaak voor en heb mij er ook nooit aan gestoord.

[ Voor 75% gewijzigd door swv op 21-01-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
sww89 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:40:
[...]

Nee dat snap ik, ik bedoelde het meer als voorbeeld van een mechanisch geluid wat iedereen herkent. En wat wij nu horen en niet kunnen plaatsen lijkt daar absoluut niet op. Althans wat ik beschreef is hoe ik mijn geluidje zou omschrijven. Maar bij gebrek aan betere woorden weet ik nou niet of ik het correct omschreven heb :p
Ah zo! :) nee zo'n mechanisch hd achtig geluid is het niet. Maar het is ook echt enorm zacht, maar goed je hoort het dus wel. En aangezien hij stopt met dat geluid produceren als je je download stil zet, en afgaande op het geluid, gok ik de ssd. (Of heel msischien de wifi chip, maar weet niet of die geluid uberhaubt kan maken?!) de fan is het niet denk ik gezien het geluid, daarnaast reageert een fan niet zo acuut als je een download pauzeert of hervat lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
sww89 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:53:
Zou je het kunnen vergelijken met een lichtjes zoemende adapter?
Ik heb even ter plekke nog eens geluisterd aandachtig aan de macbook. Het geluidje hoor je soms ook merk ik nu uit het niks. Maar het is zoiets al buzz-fluittoon-buzzbuzz-fluittoon. Het is vooral een soort fluittoon die je hoort.
ThomasG schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:51:
[...]
Het treed bij mij ook niet altijd op. Maar het treed wel enkel op wanneer de toetsenbord verlichting aan staat, het is probleem verdwijnt wanneer het uit staat.
Heb even het toetsenbord volledig gedimd, maakt geen verschil helaas.

Edit: Heb ook even nog een groter bestand overkopieërd van macbook naar USB stick. Geen rare geluiden op dat moment. Maar net bijvoorbeeld knal ik Youtube open op 1080p (geluid uitgezet) en dan hoor je weer het rare geluid:p Dus lijkt een wifi chip die je bezig hoort?

[ Voor 18% gewijzigd door dennis_rsb op 21-01-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Hello medetweakerts..

Ik heb mijn MacBook ('pro') uit 2008 wat leven ingeblazen met een Samsung 850 EVO.
Samen met 8gb ram en een nieuwe batterij kan hij hopelijk weer even verder als huis/tuin/keuken laptop.

Naar mijn weten heeft mijn MacBook Sata III (correct me if i'm wrong).

Met 'Disk Speed Test' haal ik de volgende resultaten:
write: 204.9 MB/s
read: 267.6 MB/s

Mijn vraag is: zijn dit de resultaten die ik hoor te halen met deze SSD in combinatie met mijn SATA interface?

Thanks! :)

//edit SATA II zit er dus in mijn MacBook dus 3gbit

Is het dan zo simpel als: 10B/b dus 3GBIT = 300mb/s? (theoretisch) :9

[ Voor 11% gewijzigd door Whis! op 22-01-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sata-II vanaf 2011 hebben ze geloof ik pas Sata-III (vanaf de Sandy-Bridge cpu's voglens mij). Hoe dan ook een goede upgrade t.ov. een hdd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
mklkhanou schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:23:
Hello medetweakerts..

Ik heb mijn MacBook ('pro') uit 2008 wat leven ingeblazen met een Samsung 850 EVO.
Samen met 8gb ram en een nieuwe batterij kan hij hopelijk weer even verder als huis/tuin/keuken laptop.

Naar mijn weten heeft mijn MacBook Sata III (correct me if i'm wrong).

Met 'Disk Speed Test' haal ik de volgende resultaten:
write: 204.9 MB/s
read: 267.6 MB/s

Mijn vraag is: zijn dit de resultaten die ik hoor te halen met deze SSD in combinatie met mijn SATA interface?

Thanks! :)

//edit SATA II zit er dus in mijn MacBook dus 3gbit

Is het dan zo simpel als: 10B/b dus 3GBIT = 300mb/s? (theoretisch) :9
De snelheden passen inderdaad bij de aanwezige bus.
Het moet evengoed voelen als een flinke vooruitgang, vooral latency en iops zijn een stuk beter te doen voor je SSD als je oude disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Zijn er mensen die in hun wat oudere Retina een upgrade geplaatst hebben met een Wi-Fi AC Module?
(BCM94360CSAX) betreft de originele MacBook Pro 13" Wi-Fi AC kaart die past in mijn huidige MBPr 15" uit mid-2012.

Ik zit te denken aan een dergelijke upgrade gezien mijn hele thuis situatie naar 5GHZ is gezet en mijn Asus router tot 1900Mbit nu ondersteund. Mijn huidige kaartje blijft hangen op 450Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 14:53
GeeMoney schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:47:
Zijn er mensen die in hun wat oudere Retina een upgrade geplaatst hebben met een Wi-Fi AC Module?
(BCM94360CSAX) betreft de originele MacBook Pro 13" Wi-Fi AC kaart die past in mijn huidige MBPr 15" uit mid-2012.

Ik zit te denken aan een dergelijke upgrade gezien mijn hele thuis situatie naar 5GHZ is gezet en mijn Asus router tot 1900Mbit nu ondersteund. Mijn huidige kaartje blijft hangen op 450Mbit.
Ook als je in dezelfde ruimte zit? Ik heb namelijk een 2013 13" mbpr en maak eigenlijk alleen gebruik van de 5ghz band als ik in de woonkamer ben (waar mijn airport extreme ook staat), daarbuiten haalt de 5ghz band al niet meer helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een 13-inch MacBook Pro met Retina-display (2,7 GHz + 128 GB SSD) aan te schaffen. Wel is zo dat ik Windows erop wil gaan zetten middels Bootcamp (dit omdat ik dit als ICT-student toch min of meer hoor te doen). En daar heb ik dus eigenlijk een vraag over: hoe werkt dit met licenties? Want ik heb op mijn huidige laptop al een licentie en ik las ergens dat als je die invoert op een nieuwe pc deze op de andere 'weggegooid' wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft trouwens een OEM die ik nu heb, maar ik kan wel gewoon de licentie bekijken dankzij een tooltje. Dus da's allemaal geen probleem verder. Een nieuwe licentie kopen zit er absoluut niet in voor mij. En ik heb Windows toch echt nodig eigenlijk. Voor meeste zaken wil ik gewoon OS X gaan gebruiken (voor theorie Cisco en draaien virtual machines op school, en niet te vergeten privé), maar het is gewoon prettig Windows bij de hand te hebben. Beter dan via VMware/Parallels Desktop, omdat je dan toch tegen beperkingen aanloopt. Zeker met het entry model van de MacBook Pro.

Dank alvast!

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Scrtz schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:28:
[...]

Ook als je in dezelfde ruimte zit? Ik heb namelijk een 2013 13" mbpr en maak eigenlijk alleen gebruik van de 5ghz band als ik in de woonkamer ben (waar mijn airport extreme ook staat), daarbuiten haalt de 5ghz band al niet meer helaas..
Zelfs als ik naast de router sta, volgens mij doet de mid-2012 MBPr maar max 450Mbit. (3 antennes en kaartje ondersteund niet sneller?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 14:53
DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:28:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een 13-inch MacBook Pro met Retina-display (2,7 GHz + 128 GB SSD) aan te schaffen. Wel is zo dat ik Windows erop wil gaan zetten middels Bootcamp (dit omdat ik dit als ICT-student toch min of meer hoor te doen). En daar heb ik dus eigenlijk een vraag over: hoe werkt dit met licenties? Want ik heb op mijn huidige laptop al een licentie en ik las ergens dat als je die invoert op een nieuwe pc deze op de andere 'weggegooid' wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft trouwens een OEM die ik nu heb, maar ik kan wel gewoon de licentie bekijken dankzij een tooltje. Dus da's allemaal geen probleem verder. Een nieuwe licentie kopen zit er absoluut niet in voor mij. En ik heb Windows toch echt nodig eigenlijk. Voor meeste zaken wil ik gewoon OS X gaan gebruiken (voor theorie Cisco en draaien virtual machines op school, en niet te vergeten privé), maar het is gewoon prettig Windows bij de hand te hebben. Beter dan via VMware/Parallels Desktop, omdat je dan toch tegen beperkingen aanloopt. Zeker met het entry model van de MacBook Pro.

Dank alvast!
Licentie blijft gewoon actief op je andere PC, kun je dus niet gebruiken, heb je als ICT student geen toegang tot MSDN, dat is normaal wel zo, daar kun je dan een licentie vanaf halen.

Mijn advies zou zijn om minimaal 256gb ssd te nemen anders wordt het toch al snel erg krap als je naast mac OS ook windows wilt gaan draaien en eventueel nog wat andere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hallo allemaal,

Dank alvast!
Volgens mij kan Microsoft in sommige gevallen je licentie over laten zetten, je kan ze even bellen?

PS. 128GB SSD is bar weinig, zeker met een bootcamp partitie met Windows ernaast, spaar even door en neem minimaal de 256GB SSD of koop er storage naast als performance niet belangrijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Hallo allemaal,

Dank alvast!
Geen antwoord op je vraag, maar als je bootcamp gaat draaien is 128GB echt te weinig. Windows geïnstalleerd met updates en drivers neemt makkelijk 20GB+ in, denk daar wat programmatuur bij en je kan nog maar een heel klein deel gebruiken voor opslag van bestanden.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Scrtz schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:36:
[...]

Licentie blijft gewoon actief op je andere PC, kun je dus niet gebruiken, heb je als ICT student geen toegang tot MSDN, dat is normaal wel zo, daar kun je dan een licentie vanaf halen.

Mijn advies zou zijn om minimaal 256gb ssd te nemen anders wordt het toch al snel erg krap als je naast mac OS ook windows wilt gaan draaien en eventueel nog wat andere programma's.
Geen MSDN, maar wellicht wel DreamSpark (ook gehad bij vorige opleiding, dus het is zeker mogelijk). Ziet ernaar uit dat ik daarop moet wachten dan. :P
GeeMoney schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:37:
[...]

Volgens mij kan Microsoft in sommige gevallen je licentie over laten zetten, je kan ze even bellen?

PS. 128GB SSD is bar weinig, zeker met een bootcamp partitie met Windows ernaast, spaar even door en neem minimaal de 256GB SSD of koop er storage naast als performance niet belangrijk is...
Zal binnenkort eens navragen wat de mogelijkheden zijn omtrent het overzetten van een licentie. Zou natuurlijk fijn zijn als het gewoon kan, of zoals net aangegeven dat ik DreamSpark kan gebruiken.
bardi-1 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:38:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar als je bootcamp gaat draaien is 128GB echt te weinig. Windows geïnstalleerd met updates en drivers neemt makkelijk 20GB+ in, denk daar wat programmatuur bij en je kan nog maar een heel klein deel gebruiken voor opslag van bestanden.
Om overigens op jullie opmerking over de opslagruimte te reageren: ik heb drie dingen die dat euvel verhelpen. Ik heb ten eerste een 1 TB externe harde schijf, die wil ik specifiek voor VM's gaan gebruiken (ook gedaan bij vorige opleiding), ik heb thuis een 1 TB NAS-server die ik dan meteen aan m'n Mac wil koppelen voor opslag van documenten, afbeeldingen en met name de grotere bestanden (los van de programma's natuurlijk). Tot slot heb ik iCloud met 50 GB opslag, welke ik als het nodig is kan upgraden naar 100 GB bijvoorbeeld. Dat gebruik ik dan voor documenten, spreadsheets, presentaties, foto's enzovoort. Gebruik ik nu uiteraard ook al i.c.m. iPhone en iPad. :P

128 GB is inderdaad weinig, maar gezien de oplossingen die ik kan gebruiken maak ik me er geen zorgen over. Blijft natuurlijk jammer dat je de MacBook tegenwoordig niet meer kunt upgraden, waardoor je bij je aankoop gelijk vastzit aan je configuratie. Maar ik zie het nut niet om €200 bij te leggen voor alleen dubbel zoveel opslag, terwijl ik in principe veel meer heb dankzij de externe harde schijf, NAS en iCloud. Zelfs als ik het me zou kunnen veroorloven dan zou ik het niet doen. Of ik zou zorgen dat ik gelijk het 2,9 GHz model kan kopen, maar die kost gewoon €3000. Dat zit er helemaal niet in. 8)7

Voor wat het waard is trouwens, sowieso wil ik de partitie voor Windows niet groter dan 30 GB maken. Is ook niet bedoeld voor het draaien van programma's of opslag van documenten. Is voornamelijk voor systeembeheer, aangezien dat de opleiding is waar ik mee ga starten binnenkort.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchDeafBoy op 26-01-2016 11:51 ]

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:49:
[...]

Geen MSDN, maar wellicht wel DreamSpark (ook gehad bij vorige opleiding, dus het is zeker mogelijk). Ziet ernaar uit dat ik daarop moet wachten dan. :P

[...]

Zal binnenkort eens navragen wat de mogelijkheden zijn omtrent het overzetten van een licentie. Zou natuurlijk fijn zijn als het gewoon kan, of zoals net aangegeven dat ik DreamSpark kan gebruiken.

[...]

Om overigens op jullie opmerking over de opslagruimte te reageren: ik heb drie dingen die dat euvel verhelpen. Ik heb ten eerste een 1 TB externe harde schijf, die wil ik specifiek voor VM's gaan gebruiken (ook gedaan bij vorige opleiding), ik heb thuis een 1 TB NAS-server die ik dan meteen aan m'n Mac wil koppelen voor opslag van documenten, afbeeldingen en met name de grotere bestanden (los van de programma's natuurlijk). Tot slot heb ik iCloud met 50 GB opslag, welke ik als het nodig is kan upgraden naar 100 GB bijvoorbeeld. Dat gebruik ik dan voor documenten, spreadsheets, presentaties, foto's enzovoort. Gebruik ik nu uiteraard ook al i.c.m. iPhone en iPad. :P

128 GB is inderdaad weinig, maar gezien de oplossingen die ik kan gebruiken maak ik me er geen zorgen over. Blijft natuurlijk jammer dat je de MacBook tegenwoordig niet meer kunt upgraden, waardoor je bij je aankoop gelijk vastzit aan je configuratie. Maar ik zie het nut niet om €200 bij te leggen voor alleen dubbel zoveel opslag, terwijl ik in principe veel meer heb dankzij de externe harde schijf, NAS en iCloud. Zelfs als ik het me zou kunnen veroorloven dan zou ik het niet doen. Of ik zou zorgen dat ik gelijk het 2,9 GHz model kan kopen, maar die kost gewoon €3000. Dat zit er helemaal niet in. 8)7

Voor wat het waard is trouwens, sowieso wil ik de partitie voor Windows niet groter dan 30 GB maken. Is ook niet bedoeld voor het draaien van programma's of opslag van documenten. Is voornamelijk voor systeembeheer, aangezien dat de opleiding is waar ik mee ga starten binnenkort.
Kost zeker geen 3000,-

~2500,- zonder studentenkorting en ~2150 met studentenkorting. Heb je al naar studentenkorting gekeken?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
bardi-1 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:08:
[...]

Kost zeker geen 3000,-

~2500,- zonder studentenkorting en ~2150 met studentenkorting. Heb je al naar studentenkorting gekeken?
Excuus, bedoelde €2000 (geen idee waarom ik ineens met €3000 kwam aanzetten). Maar dat vind ik, zelfs met studentenkorting alsnog erg veel. Mijn budget gaat op dit moment niet hoger dan €1500, wil ik nog genoeg overhouden voor andere zaken. En ik kan natuurlijk nog even doorsparen, maar dat zie ik niet zo zitten. Niet omdat ik ongeduldig ben ofzo, maar omdat ik vind dat het verschil in kosten niet opweegt tegen wat je ervoor krijgt. Want je zou €500 extra betalen voor 384 GB extra opslag en een 200 MHz snellere processor. Terwijl je voor een 500 GB SSD minder dan €200 betaalt. Die iets hogere kloksnelheid zal dan nog minder kosten. Zou er nog dubbel zoveel RAM bij hebben gezeten, dan had ik kunnen zeggen: "ik spaar eventjes door". Maar dat zit er dus niet in.

Waardeer het uiteraard wel dat jullie me aanraden voor het betere te gaan, hoor. 't Is alleen zo dat ik het niet kan betalen en de meerprijs erg hoog vind voor wat je dan krijgt. :)

Trouwens, bij de Media Markt is de Macbook Pro waar ik op aas €1373. Model met 256 GB opslag is overigens ook goedkoper dan bij Apple: €1589. Misschien dat ik dat nog wel doe. Is meer dan ik wil betalen, maar het verschil is nog redelijk te verwaarlozen. Héél misschien ga ik daar dan voor. Heb ik toch de extra opslag. Maar ik zie wel. Ben van plan in de carnavalsvakantie de aanschaf te doen, dus heb nog even om erover na te denken enzo. :P

[ Voor 17% gewijzigd door DutchDeafBoy op 26-01-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 10:29

Shiro

Serenity

DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:06:
[...]

Trouwens, bij de Media Markt is de Macbook Pro waar ik op aas €1373. Model met 256 GB opslag is overigens ook goedkoper dan bij Apple: €1589. Misschien dat ik dat nog wel doe. Is meer dan ik wil betalen, maar het verschil is nog redelijk te verwaarlozen. Héél misschien ga ik daar dan voor. Heb ik toch de extra opslag. Maar ik zie wel. Ben van plan in de carnavalsvakantie de aanschaf te doen, dus heb nog even om erover na te denken enzo. :P
Dat is waarschijnlijk de oude model nog. De Pro van 2015 met 256GB opslag is 1500+ bij de mediamarkt.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Shiro schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:13:
[...]

Dat is waarschijnlijk de oude model nog. De Pro van 2015 met 256GB opslag is 1500+ bij de mediamarkt.
Denk dat je me verkeerd begrepen hebt. :P Ik doel erop dat de 128 GB variant €1373 kost bij de Media Markt. De 256 GB variant kost daar €1589. Uiteraard nieuwste model. Dus inderdaad wat jij zegt, + €1500.

128 GB model

256 GB model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
DutchTech schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:19:
[...]

Denk dat je me verkeerd begrepen hebt. :P Ik doel erop dat de 128 GB variant €1373 kost bij de Media Markt. De 256 GB variant kost daar €1589. Uiteraard nieuwste model. Dus inderdaad wat jij zegt, + €1500.

128 GB model

256 GB model
Misschien overbodig maar kijk even naar het verschil in toetsenbord met NL layout en US layout. Andere layouts dan NL zijn alleen via de Apple Store online te verkrijgen, persoonlijk vind ik de NL layout hoogst irritant.

AdGuard Home

Pagina: 1 ... 108 ... 128 Laatste