Een paar adviesvraagjes:
Tijdens kerst is mijn 1,5 jaar oude MBP 13" (16GB 512GB HD) gestolen. Hoewel de politie nog enigszins hoopvol is dat hij via het serienummer (uiteindelijk wel) weer op zal duiken wil ik daar niet te lang op gaan zitten wachten, want de kans is natuurlijk ook gewoon erg groot dat ik hem nooit meer terug zie en ik gebruikte dat ding elke dag een paar uur.
Enerzijds is er de kans dat ik de oude terug krijg, maar op enkele succesverhalen na die ik via Google vond krijg ik het idee dat ik er niet teveel hoop op moet vestigen. De dief is tot nu toe in ieder geval slim genoeg geweest om de laptop niet aan internet te hangen, dus hij heeft nog niet naar huis gebeld.
En mocht de laptop gevonden worden, dan is de kans ook best groot dat hij niet meer in Nederland blijkt te zijn wat terug krijgen er nog moeilijker op maakt.
Wat is een realistische termijn om te hopen/wachten op het misschien terug krijgen van de gestolen macbook?
Tijd om in ieder geval vast te kijken wat er beschikbaar is als vervanging. Omdat ik al sinds de eerste unibody Mac in 2008 een zeer tevreden gebruiker ben van de 13" serie wil ik die in principe weer kopen. Daarbij moet ik vast opmerken dat ik de ontwikkelingen rond de MBP nauwelijks volg en dus een slecht beeld heb van de verbeteringen die vorige upgrades brachten.
Op o.a
Mac Rumos buyers guide wordt momenteel afgeraden hem nu te kopen, omdat de laatste upgrade in maart 2015 was en statistisch gezien de volgende upgrade al had moeten volgen. Die update zal waarschijnlijk o.a de nieuwe Skylake CPU's omvatten. Volgens datzelfde
Mac rumors verschijnen die waarschijnlijk 'early 2016', maar dat kan ook pas in Maart zijn... Dan is de grote vraag ook nog of de te verwachten verbeteringen voor mij dat wachten waard zijn...
Aside from prospective chip updates, little is known about the next-generation Retina MacBook Pro. Given that it's been four years since the machine was redesigned, it's possible we could see a refreshed, slimmer body and an improved Retina display, but there have been no rumors to suggest this is the case.
Ik las ook al geruchten dat er misschien helemaal geen Skylake in komt, maar dat ze over willen stappen op dezelfde Soc die ook in de iPad Pro zit.
Ter info over mijn gebruik van de macbook: Mijn eerste macbook uit 2008 is nog steeds in gebruik na upgrades met een 250GB SSD en nu 8 GB RAM. Mijn belangrijkste redenen om 1,5 jaar terug te upgraden waren het retinascherm, het laadsnoer waar de laptop steeds afhankelijker van werd en mijn vriendin die een simpele laptop nodig had voor internetten, FB etc. Sinds vorige week delen we hem nu.
De nu gestolen laptop heb ik gekocht met het idee dat die ook zeker 5 jaar mee moet. Daarom heb ik er toen ook meteen 16GB RAM in laten zetten.
Waar gebruik ik de laptop voor: Internet, Office, (web)development (vooral Java, PHP), een enkele virtuele machine (Windows en Linux) die zo nu en dan draait en wat basis foto(na)bewerking. Ik ben vooral gebaat bij een lichte laptop met een lange accuduur en kleurecht scherm.
Vraag 2: Ook even met vraag 1 in het achterhoofd:
Is het voor mij de moeite waard om op de nieuwe macbook update te wachten?
[
Voor 0% gewijzigd door
Farmerwood op 03-01-2016 10:52
. Reden: Typo ]