Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Betreft een Macbook Pro 15" Late 2013 met OS X: 10.9.5 en Safari 9.0.2.

Waarschijnlijk sinds Youtube overgestapt is op HTML5 heb ik het volgende probleem; fullscreen werkt niet op Youtube met Safari. Als ik mijn MacBook opnieuw opstart doet fullscreen het wel even maar al snel niet meer. Met Google Chrome werkt het trouwens wel. Met Safari lukt het trouwens wel op andere website's. Tot nu toe alleen last van met Youtube dus.

Hieronder screenshot van zonder en met fullscreen en youtube.com/html5 screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/sjcuwptnvuf.17.56.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/hz8xup5s0px.18.23.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/dxeg6dhcwed.29.10.png

[ Voor 8% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 22-12-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Menesis schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:03:
[...]

Ik had ook de meest akelige kwaliteit toen ik een macbook pro op mn Dell U2410 (24") aansloot. Het probleem was dat de macbook hem verkeerd herkende en als tv aanstuurde. Ik heb toen een scriptje online gevonden wat het oploste voor mijn scherm. Maarik geloof dat dat een U2410 specifiek sciptje was.

Verder heb ik erg veel slechte ervaringen met de HDMI van de macbook op m'n werk :( heel veel dure Cisco videoconferancesystemen die hem simpelweg niet herkennen, beamers die niets tonen, schermen die niets tonen.
Hier ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb zelf een retina scherm, dat is natuurlijk donders scherp 8)
Thuis een U2412m eraan hangen, aangesloten via thunderbolt - DP. Het is echt wel een scherp scherm, maar het verschil is nog best merkbaar. Dus wel benieuwd naar dat scriptje!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:28:

Waarschijnlijk sinds Youtube overgestapt is op HTML5 heb ik het volgende probleem; fullscreen werkt niet op Youtube met Safari. Als ik mijn MacBook opnieuw opstart doet fullscreen het wel even maar al snel niet meer. Met Google Chrome werkt het trouwens wel. Met Safari lukt het trouwens wel op andere website's. Tot nu toe alleen last van met Youtube dus.

Hieronder screenshot van zonder en met fullscreen en youtube.com/html5 screenshot.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Denk dat je gewoon je OSX zal moeten updaten naar minstens Yosemite, omdat HTML5 video daar pas ondersteund wordt.

Edit: Lijkt eerder te komen door dat de Media Source Extensions niet in Mavericks zitten blijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Psycho_Mantis op 22-12-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Maar hij werkte altijd perfect tot een paar weken geleden.

Dit werkt overigens bij mij ook. Zojuist gevonden. Maar een definitieve oplossing zou fijn zijn...
I have the same problem, same OS and Safari version. It works if you choose to pop-out the player first. It also works if you right click and choose "Enter Full Screen", which is only the HLS stream without the Twitch HTML5 controls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan17
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:57
Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:53:
Maar hij werkte altijd perfect tot een paar weken geleden.

Dit werkt overigens bij mij ook. Zojuist gevonden. Maar een definitieve oplossing zou fijn zijn...

[...]
Ik heb al een week of 2 (?) hetzelfde probleem. Inderdaad als ik 'm reboot is het even weg, maar het komt regelmatig weer terug. En ik draai gewoon El Capitan.

Ik heb overigens nog niet uitgebreid naar een oplossing gezocht, dus ik kan je verder niet helpen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Gek dat jij hetzelfde probleem hebt op een nieuwe OS X. Ik begon echt even te denken; moet ik nu echt een keer updaten, maar het ligt dus niet daaraan...
Heb je de tijdelijke oplossing wat bij mij werkt al geprobeerd? Staat in mijn bericht hierboven in een quote.

[ Voor 41% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 22-12-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:28:

Videostream instellen op 1080P.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:31:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb zelf een retina scherm, dat is natuurlijk donders scherp 8)
Thuis een U2412m eraan hangen, aangesloten via thunderbolt - DP. Het is echt wel een scherp scherm, maar het verschil is nog best merkbaar. Dus wel benieuwd naar dat scriptje!
Nee, je moet het zo zien: eerder gebruikte ik de Dell U2410 met een windows PC, dat weet je een beetje hoe alles eruit hoort te zien. Toen ik de macbook pro aansloot was de kwaliteit ineens vergelijkbaar met een tulp video aansluiting. Overdreven veel sharpening, extreem fletse kleuren en hele rare afkarteling rond tekst (waarschijnlijk ook van de sharpening). Op de Dell natuurlijk eerst van alles geprobeerd, maar daarna kwam ik erachter dat de macbook de boel verkeerd aanstuurde.
Als jij geen overdreven slecht beeld op dit moment hebt dan gaat dat scriptje niets verbeteren denk ik..

edit: Draadje over het probleem van Macbooks met Dell monitoren (+mogelijke oplossing)

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 23-12-2015 09:55 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan17
Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:44:
Gek dat jij hetzelfde probleem hebt op een nieuwe OS X. Ik begon echt even te denken; moet ik nu echt een keer updaten, maar het ligt dus niet daaraan...
Heb je de tijdelijke oplossing wat bij mij werkt al geprobeerd? Staat in mijn bericht hierboven in een quote.
Ik moet zeggen dat ik er nu al een paar dagen geen last meer van heb gehad, maar als het weer gebeurt zal ik 't wel even proberen. Ik las ook al dat het wil helpen als je op YT eerst theatermodus selecteert en daarna pas full-screen.

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42
De hele wereld heeft last van dat YouTube probleem. Je kan ook de video even pauzeren, dan gaat ie alsnog helemaal fullscreen. Safari is twee weken geleden geüpdatet naar 9.0.2, lijkt mij dat de fout daar inzit.

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Aha. Het is dus een bekend probleem, hopelijk ook bij Apple. Dan kunnen ze snel een update uitbrengen met een fix voor dit probleem(pje).

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

j0rdii schreef op donderdag 24 december 2015 @ 02:51:
De hele wereld heeft last van dat YouTube probleem. Je kan ook de video even pauzeren, dan gaat ie alsnog helemaal fullscreen. Safari is twee weken geleden geüpdatet naar 9.0.2, lijkt mij dat de fout daar inzit.
Wel weer gek dan dat ik dan weer nergens last van heb :?

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Ik heb even het probleem gemeld via hier. Als meerdere dit doen, zal het probleem eerder opgelost worden in de volgende update.

• tombove
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07-2023
Sinds een aantal dagen heb ik een Macbook Pro 15 inch (i7). Nu ben ik totaal niet tevreden over de batterijduur. Na 7 cycles is de health al gedaald tot 96%.

Wat vinden jullie hiervan? Terug gaan of nog even aankijken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZrXiMy6.png

[ Voor 7% gewijzigd door tombove op 24-12-2015 17:36 ]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Voor wat het waard is:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YEoKO4V.png

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
tombove schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:32:
Sinds een aantal dagen heb ik een Macbook Pro 15 inch (i7). Nu ben ik totaal niet tevreden over de batterijduur. Na 7 cycles is de health al gedaald tot 96%.

Wat vinden jullie hiervan? Terug gaan of nog even aankijken?

[afbeelding]
De gezondheid van een batterij is niet 100% accuraat te meten. Het schommelen van de gezondheid van een batterij is redelijk "normaal". Vaak helpt het kalibreren van de batterij om een accuratere weergave van de gezondheid te zien, wat in jouw geval zeer waarschijnlijk gewoon 100% is. Als ik kijk naar mijn eigen batterij van 3 jaar oud, dan schommel ik tussen de 90-95%. Als ik dan de batterij gebruik tot zo'n ~5%, de MacBook uit zet, en hem de hele nacht aan de lader laat liggen, dan laat hij stabiel 95% zien. Aangeraden wordt om hem minimaal een keer per maand leeg te trekken (niet helemaal naar 0%), en hem volledig op te laden en hem daarna nog een paar uur aan het stroom laten hangen.

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 17:20
ThomasG schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:19:
[...]
De gezondheid van een batterij is niet 100% accuraat te meten. Het schommelen van de gezondheid van een batterij is redelijk "normaal". Vaak helpt het kalibreren van de batterij om een accuratere weergave van de gezondheid te zien, wat in jouw geval zeer waarschijnlijk gewoon 100% is. Als ik kijk naar mijn eigen batterij van 3 jaar oud, dan schommel ik tussen de 90-95%. Als ik dan de batterij gebruik tot zo'n ~5%, de MacBook uit zet, en hem de hele nacht aan de lader laat liggen, dan laat hij stabiel 95% zien. Aangeraden wordt om hem minimaal een keer per maand leeg te trekken (niet helemaal naar 0%), en hem volledig op te laden en hem daarna nog een paar uur aan het stroom laten hangen.
Was dat calibreren niet alleen voor macbooks waarbij de batterij niet ingebouwd was? Macbooks waarbij de batterij ingebouwd waren hoefden niet gecalibreerd te worden las ik ergens.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Wat zijn de ervaringen van mensen met een iPad en een MacBook? Zijn deze goed naast elkaar te gebruiken, of is de MacBook mobiel genoeg om op zo'n beetje alle plaatsen te gebruiken waar je ook een iPad zou gebruiken en daardoor dus de iPad vervangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Belecthor schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:43:
Wat zijn de ervaringen van mensen met een iPad en een MacBook? Zijn deze goed naast elkaar te gebruiken, of is de MacBook mobiel genoeg om op zo'n beetje alle plaatsen te gebruiken waar je ook een iPad zou gebruiken en daardoor dus de iPad vervangt?
Ik heb onlangs een Macbook Pro 13 inch gekocht (2015), maar die gebruik ik veel vaker dan mijn iPad eigenlijk. Je kan er net wat meer mee, dus dan is het verleidelijker om die erbij te pakken. De iPad blijft handzamer, maar een Macbook is alsnog hartstikke licht. Als ik onderweg ga doe ik de Macbook in de sleeve, maar er is ook ruimte voor de iPad in de sleeve....dus ik neem ze beiden mee..echter gebruik ik de Macbook eigenlijk vooral dus :) Ik ben echt super blij met de Macbook. Erg veel geld, maar worth it!

• Belecthor
Alwayshappyz schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:57:
[...]

Ik heb onlangs een Macbook Pro 13 inch gekocht (2015), maar die gebruik ik veel vaker dan mijn iPad eigenlijk. Je kan er net wat meer mee, dus dan is het verleidelijker om die erbij te pakken. De iPad blijft handzamer, maar een Macbook is alsnog hartstikke licht. Als ik onderweg ga doe ik de Macbook in de sleeve, maar er is ook ruimte voor de iPad in de sleeve....dus ik neem ze beiden mee..echter gebruik ik de Macbook eigenlijk vooral dus :) Ik ben echt super blij met de Macbook. Erg veel geld, maar worth it!
Oke, gebruik je naast je MacBook ook een extern scherm of een losse desktop? En zou je je iPad kunnen missen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Belecthor schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:04:
[...]

Oke, gebruik je naast je MacBook ook een extern scherm of een losse desktop? En zou je je iPad kunnen missen?
Ik heb voor thuis een game desktop. Macbook is vooral voor op de bank of in bed en voor op reis. Voorheen gebruikte ik voor die gelegenheden vooral de iPad..nu niet meer. Dat gezegd hebbende..ik vind een iPad een fijn apparaat, dus ik weet niet of ik hem weg zou kunnen doen. Maar ik zou er ook weer niet speciaal eentje kopen als ik hem nog niet had, want Macbook vind ik veel fijner eigenlijk.

• Belecthor
Alwayshappyz schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:11:
[...]

Ik heb voor thuis een game desktop. Macbook is vooral voor op de bank of in bed en voor op reis. Voorheen gebruikte ik voor die gelegenheden vooral de iPad..nu niet meer. Dat gezegd hebbende..ik vind een iPad een fijn apparaat, dus ik weet niet of ik hem weg zou kunnen doen. Maar ik zou er ook weer niet speciaal eentje kopen als ik hem nog niet had, want Macbook vind ik veel fijner eigenlijk.
Oke, dat is duidelijk! Thanks voor je antwoord. Ik ga even kijken wat Apple gaat doen met de MacBook in het nieuwe jaar, dus dan besluit ik wat ik ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Belecthor schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:43:
Dit soort vragen zijn moeilijk te beantwoorden, omdat het sterk van de gebruikerstaken afhangt. De recente MacBooks en iPads werken zeer goed samen, als je bijvoorbeeld een mailtje aan het tikken bent op de iPad kun je er direct mee verder op de Mac, en visa versa. Als je het niet erg vind om, ik noem maar wat, in de trein of bus met een MacBook op schoot te zitten, kun je zonder iPad. Als je dagelijkse taken niet meer zijn dan wat e-mailen, browsen en af en toe een document tikken is kun je zonder MacBook.

Voor mij kan de een het andere niet vervangen; ze vullen elkaar vooral aan. Zonder laptop kan ik (voorlopig) sowieso niet. En zonder iPad zou ik een aantal dingen later, ingewikkelder, of juist helemaal niet doen. Als ik iemand bijvoorbeeld iets wil laten zien, of onderweg een email beantwoord gebruik ik de iPad. Dat kan ook op de MacBook, maar dan wordt het allemaal wat lomper. Het is voor mij vooral situatie afhankelijk; wat op dat moment gemakkelijker/prettiger is. Maar bij langdurig gebruik met interactie (dus geen video kijken, document lezen) de MacBook.

• Belecthor
ThomasG schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:20:
[...]
Dit soort vragen zijn moeilijk te beantwoorden, omdat het sterk van de gebruikerstaken afhangt. De recente MacBooks en iPads werken zeer goed samen, als je bijvoorbeeld een mailtje aan het tikken bent op de iPad kun je er direct mee verder op de Mac, en visa versa. Als je het niet erg vind om, ik noem maar wat, in de trein of bus met een MacBook op schoot te zitten, kun je zonder iPad. Als je dagelijkse taken niet meer zijn dan wat e-mailen, browsen en af en toe een document tikken is kun je zonder MacBook.

Voor mij kan de een het andere niet vervangen; ze vullen elkaar vooral aan. Zonder laptop kan ik (voorlopig) sowieso niet. En zonder iPad zou ik een aantal dingen later, ingewikkelder, of juist helemaal niet doen. Als ik iemand bijvoorbeeld iets wil laten zien, of onderweg een email beantwoord gebruik ik de iPad. Dat kan ook op de MacBook, maar dan wordt het allemaal wat lomper. Het is voor mij vooral situatie afhankelijk; wat op dat moment gemakkelijker/prettiger is. Maar bij langdurig gebruik met interactie (dus geen video kijken, document lezen) de MacBook.
Het voorbeeld dat je noemt over het tikken van een mailtje op de iPad. Dit geldt toch voor alle mail clients? Als ik via gmail een mail tik op een Android telefoon, dan kan ik rustig verder werken op m'n iPad, pc of welk apparaat wat Gmail ondersteunt.

Ik ben het absoluut met je eens dat het gebruiken van een iPad handig is om dingen te laten zien of te lezen, maar een MacBook is onder de streep wel onmisbaar, zeker vergeleken met de iPad. Het gemak aan een iPad is daarentegen gewoon erg hoog.

Ik heb het idee dat de scheidingslijn tussen deze productsoorten erg verdunt de laatste tijd, zeker met die hybride laptops die veel uitkomen de laatste tijd. Ik vind iOS eerlijk gezegd niet zo sterk voor produceren, maar daar is het uiteraard ook niet voor gemaakt.

• j0rdii
  • Laatst online: 22:42
Precies zoals ThomasG zegt inderdaad, hangt puur van de situatie af. Gebruik de iPad heel vaak voor YouTube en Safari op de bank of in bed en als ik beneden wat wil laten zien of opzoeken (bij visite). Als ik op school geen laptop nodig heb die dag neem ik de iPad mee.

13 inch MacBook is wel zeer mobiel, je pakt dat ding zo met 1 hand op en neemt zo overal mee naartoe. Op schoot merk je er ook helemaal niks van, werkt prima. Wil de MacBook in 2016 ook als desktop gebruiken (heb geen desktop meer), dan heb ik geen zin om elke keer de kabels los te halen en dat ding uit de dock te halen.

iPad blijft voor mij gewoon luxe, heeft nooit een echte functie gehad.

• ThomasG
Belecthor schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:37:
[...]

Het voorbeeld dat je noemt over het tikken van een mailtje op de iPad. Dit geldt toch voor alle mail clients? Als ik via gmail een mail tik op een Android telefoon, dan kan ik rustig verder werken op m'n iPad, pc of welk apparaat wat Gmail ondersteunt.
In het geval van email wel. Ik had het eigenlijk over Handoff.

• Belecthor
ThomasG schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:57:
[...]
In het geval van email wel. Ik had het eigenlijk over Handoff.
Ah oke, daar heb ik nog niet zoveel ervaring mee. Apple kennende zal het wel naadloos werken ;). In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:32
Heb sinds een klein maandje een nieuwe macbook pro 15'' retina. Het was me al opgevallen dat het scherm links wat geliger was dan rechts, nu starte ik straks een spel op en wilde ik een foto maken, was wat laat met schieten. Anyway, op de foto is wel heeeel goed te zien dat hij tamelijk wat last heeft van bleeding, hebben anderen dit ook zo erg? Bij normaal gebruik heb ik er absoluut geen last van. Maar toch, voor een apparaat van 2249 euro, verwacht ik toch wat beters.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1055s44.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterFdeVries
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 18:55
Ik zit te twijfelen om een Macbook Air of een Macbook Pro te kopen.
Ik heb al gevonden dat in een air eigenlijk niks te upgraden valt.

Wat kun je bij een Pro vervangen/upgraden? CPU? Geheugen? Harddisk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond7
  • Laatst online: 11-09 17:20
PeterFdeVries schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:54:

MAcbook pro zo goed als niks. RAM is vastgesoldeerd, ssd kan denk ik wel vervangen worden maar dat was vast gelijmd. Denk niet dat je met 2015 modellen veel kan wijzigen. De oudere modellen waren wel iets makkelijker in het wijzigen van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterFdeVries
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 18:55
Raymond7 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:17:
[...]

MAcbook pro zo goed als niks. RAM is vastgesoldeerd, ssd kan denk ik wel vervangen worden maar dat was vast gelijmd. Denk niet dat je met 2015 modellen veel kan wijzigen. De oudere modellen waren wel iets makkelijker in het wijzigen van onderdelen.
Dan is er behalve de betere hardware geen reden een Pro te nemen dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

PeterFdeVries schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:54:

Helemaal niets. In theorie MISSCHIEN de SSD als daar ooit een kloon voor uitkomt maar reken er maar niet op. Alles zit vast, net zoals bij de Air.

Als je twijfelt tussen een Pro en een Air moet je vooral kijken welk scherm je het fijnste vind werken. Ik heb een Pro genomen puur om het scherm. CPU power, ram, opslag etc is ook belangrijk, maar het scherm is wat mij betreft het belangrijkste. Persoonlijk vind ik ook de trackpad van de 2015 pro (met ForceTouch) superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan17
PeterFdeVries schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:37:
[...]

Dan is er behalve de betere hardware geen reden een Pro te nemen dus?
Ik zou zeker even in een winkel de modellen vergeleken. Het retina scherm van de pro is fantastisch mooi en veruit superieur aan het low-res scherm van de air. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je daar niet enorm om geeft, dus echt even in de winkel vergelijken.
sebastius schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 00:45:
[...]
Als je twijfelt tussen een Pro en een Air moet je vooral kijken welk scherm je het fijnste vind werken. Ik heb een Pro genomen puur om het scherm. CPU power, ram, opslag etc is ook belangrijk, maar het scherm is wat mij betreft het belangrijkste. Persoonlijk vind ik ook de trackpad van de 2015 pro (met ForceTouch) superieur.
Het scherm was voor mij ook dé reden om voor een pro te gaan. ForceTouch is voor mij ook zeker een aardig pluspunt. Daarnaast vind ik de air er persoonlijk behoorlijk verouderd uitzien met die grote en ook nog witte randen om het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
swoutr schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:06:
Heb sinds een klein maandje een nieuwe macbook pro 15'' retina. Het was me al opgevallen dat het scherm links wat geliger was dan rechts, nu starte ik straks een spel op en wilde ik een foto maken, was wat laat met schieten. Anyway, op de foto is wel heeeel goed te zien dat hij tamelijk wat last heeft van bleeding, hebben anderen dit ook zo erg? Bij normaal gebruik heb ik er absoluut geen last van. Maar toch, voor een apparaat van 2249 euro, verwacht ik toch wat beters.

[afbeelding]
Ik zou eens naar een Genius Bar toegaan om dit te laten zien.
Mijn persoonlijke mening is dat dit on-acceptabel is voor een machine van dat geld inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 28 december 2015 @ 07:57:
[...]

Ik zou eens naar een Genius Bar toegaan om dit te laten zien.
Mijn persoonlijke mening is dat dit on-acceptabel is voor een machine van dat geld inderdaad.
Dat gezegd hebbende moet je er ook bij vertellen dat dit een bepaalde mate van "backlight bleed" nou eenmaal niet te voorkomen is bij een IPS paneel. Dus terug gaan is inderdaad een optie, maar verwacht niet dat je in de huidige reeks Macbooks een scherm gaat vinden dat er helemaal geen last van heeft. Hoe duur de machine dan ook was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Iemand dit wel is gezien? Macbook Pro 15" 2015 Scherm issue?

Of heeft dit nou eenmaal te maken met het switchen tussen de dedicated een integraded videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sircuri schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:19:
[...]

Jouw macbook weet heel goed hoe deze om moet gaan met of zonder oplader. Ik zou me daar niet druk over maken als ik jou was. Helemaal opladen en ontladen telt op bij de battery cycle count en 1000 cycles is voor Apple end-of-life van de batterij.

Mijn advies: gebruik je laptop op de manier zoals jij het prettig vindt. Als het tijd is voor een nieuwe batterij, dan is het gewoon tijd :)
Cycle count zegt vrijwel niets over de resterende capaciteit van een Lithium Ion batterij. Veel belangrijker zijn de omstandigheden waarin de macbook zich heeft bevonden. Helaas is de ideale charge/discharge cyclus erg onhandig. Dit is ook een van de redenen dat ik liever geen lithium ion batterij apparaten 2e hands koop aangezien iedereen er beestachtig mee om gaat. Here goes:

- Drain de batterij nooit onder 20%
- Laad de batterij het liefst nooit boven de 80% op
- Bij het langdurig opslaan van de macbook (storage), laad de batterij op naar 58% en doe dit elke 6 maanden opnieuw
- Zet de macbook nooit in sleep mode (ie dichtklappen) terwijl deze aan de oplader hangt
- Zet de macbook liever niet in de oplader terwijl deze niet gebruikt wordt (tenzij batterij onder 80% zit)
- Plaats de macbook niet in temperaturen onder de 5 graden of boven de 35 graden celcius.

Dit is natuurlijk niet echt haalbaar voor de meeste mensen, maar dit zijn de ideale omstandigheden voor een dergelijke batterij. In theorie kun je makkelijk 5000 cycles halen zou je deze stappen volgen.

Ik persoonlijk let alleen op het niet compleet laten leeglopen van de macbook, de sleep/charge combinatie en het ontkoppelen van de oplader wanneer ik de macbook niet gebruik. De rest kan me weinig boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombove
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07-2023
Mijn MacbookPro heb ik van de week om kunnen wisselen. Het nieuwe exemplaar heeft een batterijgezondheid van 104%. Een stuk beter en een goede service van Coolblue.

Helaas heeft het nieuwe exemplaar last van het volgende issue: YouTube: Retina Macbook Pro Bottom Case Clicking Ik ben er natuurlijk niet zo op aan het drukken als deze man, maar ik merkte toen ik op de bank aan het werk was. Waar is de kwaliteit van Apple gebleven.

Ik vind dit eerlijk gezegd niet kunnen bij een machine van 2149 euro! Hebben nog meer mensen last (gehad) van dit klikkende geluid? Weer terugbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb nu mijn Eind 2013 model MBP Retina 15" al meer dan twee jaar, en moet toch zeggen dat ik er nog zeer over te spreken ben. Nog steeds geen problemen ondervonden of herinstallatie hoeven doen. Alle upgrades zijn mooi doorgegaan en weg van een paar keer het toetsenbord en het aluminium schoonmaken eigenlijk geen onderhoud aan gedaan.

Ik was toen bang om een duur apparaat aan te schaffen in plaats van een simpelere laptop van ±700 euro, maar ben best wel blij dat ik uiteindelijk toch voor deze gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Garfrost schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:07:
Heb nu mijn Eind 2013 model MBP Retina 15" al meer dan twee jaar, en moet toch zeggen dat ik er nog zeer over te spreken ben. Nog steeds geen problemen ondervonden of herinstallatie hoeven doen. Alle upgrades zijn mooi doorgegaan en weg van een paar keer het toetsenbord en het aluminium schoonmaken eigenlijk geen onderhoud aan gedaan.

Ik was toen bang om een duur apparaat aan te schaffen in plaats van een simpelere laptop van ±700 euro, maar ben best wel blij dat ik uiteindelijk toch voor deze gekozen heb.
Precies dezelfde MacBook heb ik ook. Na meer dan 2 jaar heb ik helemaal niet het idee dat ie inmiddels is verouderd. Alles werkt nog zo perfect. Wat een mooi machine! Wat een mooi scherm!

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, ik draai zelf nog Mavericks. Heb jij hem geupdate? Zoja, hoe bevalt dat? Is ie dan echt nog net zo snel en hoe zit het met de accuduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Y.Y.Eagle schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:40:
[...]

Precies dezelfde MacBook heb ik ook. Na meer dan 2 jaar heb ik helemaal niet het idee dat ie inmiddels is verouderd. Alles werkt nog zo perfect. Wat een mooi machine! Wat een mooi scherm!

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, ik draai zelf nog Mavericks. Heb jij hem geupdate? Zoja, hoe bevalt dat? Is ie dan echt nog net zo snel en hoe zit het met de accuduur?
Ik draai op het moment El Capitan, heb eigenlijk elke upgrade de dag dat deze uitkwam uitgevoerd en nooit problemen gehad, ik kan gewoon nog steeds de gehele werkdag door werken met het apparaat. (Tenzij ik de Windows VM's opstart, maar dat is nu niet te wijten aan de laptop, meer dat ik deze graag snel zie en dus ook meer batterij vermogen opsnoep).

Vind het een fijn apparaat, en heb er zelf geen problemen mee. Natuurlijk zou ik als je wilt upgraden wel een backup of een image maken voor het geval het jouw minder bevalt, ik heb ook mensen gehoord welke wel problemen ondervonden. (Hoewel dit meestal kwam door of een oud stuk software of een gigantische hoeveelheid troep die aanwezig was op het apparaat 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Garfrost schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:58:
[...]

Ik draai op het moment El Capitan, heb eigenlijk elke upgrade de dag dat deze uitkwam uitgevoerd en nooit problemen gehad, ik kan gewoon nog steeds de gehele werkdag door werken met het apparaat. (Tenzij ik de Windows VM's opstart, maar dat is nu niet te wijten aan de laptop, meer dat ik deze graag snel zie en dus ook meer batterij vermogen opsnoep).

Vind het een fijn apparaat, en heb er zelf geen problemen mee. Natuurlijk zou ik als je wilt upgraden wel een backup of een image maken voor het geval het jouw minder bevalt, ik heb ook mensen gehoord welke wel problemen ondervonden. (Hoewel dit meestal kwam door of een oud stuk software of een gigantische hoeveelheid troep die aanwezig was op het apparaat 8)7 )
Ik twijfel om te updaten. Ik gebruik namelijk programma's als Photoshop, Illustrator, Indesign en AutoCad welke nu prima draaien. Weet niet of dit goed gaat met El Capitan. Als ik het doe wil ik het goed doen; schone installatie. En daarvoor heb ik nu geen tijd. Misschien binnenkort maar eens tijd maken. Ik kan gewoon terug naar Mavericks toch als het niet bevalt? Niet net als iOS dat dat niet meer kan ofso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Y.Y.Eagle schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:27:
[...]

Ik twijfel om te updaten. Ik gebruik namelijk programma's als Photoshop, Illustrator, Indesign en AutoCad welke nu prima draaien. Weet niet of dit goed gaat met El Capitan. Als ik het doe wil ik het goed doen; schone installatie. En daarvoor heb ik nu geen tijd. Misschien binnenkort maar eens tijd maken. Ik kan gewoon terug naar Mavericks toch als het niet bevalt? Niet net als iOS dat dat niet meer kan ofso?
Naar mijn weten kun je gewoon een oude setup draaien om deze weer te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Laatst online: 22:04
Vraagje voor de Macbook kenners hier: is een grafische kaart nodig voor lichte videobewerking of heb ik aan de Intel HD 3000 (zoals deze Macbook heeft) genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat hangt een beetje af van wat je acceptabel vindt. De een raakt gefrustreerd als 10x 4K niet soepel weergeven wordt, de ander is intens gelukkig met een machine die met twee frames per seconde de preview laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
Ja, dat is natuurlijk zo. Nou, ik ben beginnend en nu doe ik het met een 5 jaar oude Dell XPS 15. Dus alles is beter dan wat ik nu heb. Maar in het algemeen is een graka dus altijd beter dan alleen zo'n HD Graphics chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet altijd, als de software Intel quick-sync ondersteunt kan je flink winst halen zonder externe videokaart.
22s renderen via quick-sync
170s renderen via de cpu zelf
80s renderen via een GT570
Wikipedia: Intel Quick Sync Video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Runner15 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:07:
Vraagje voor de Macbook kenners hier: is een grafische kaart nodig voor lichte videobewerking of heb ik aan de Intel HD 3000 (zoals deze Macbook heeft) genoeg?
Voor lichte videobewerking zal een Intel HD 3000 wel volstaan. Je gaat geen 4K bewerken, maar kleine simpele filmpjes, dan is dat OK. Alleen de duurste 15" retina model heeft een aparte GPU, en de rest zijn powered by Intel Iris (Pro) graphics en daar werkt videobewerking zonder problemen. Andere factoren zoals een SSD, waardoor je bijvoorbeeld een project snel kan exporteren, wat meer intern geheugen is altijd een manier om het proces te versnellen.

Over de Macbook die je op het oog hebt, zou ik persoonlijk niet voor gaan. Ik zou nu wel kijken naar een mooie 13 inch retina model, mocht het budget het toelaten.

[ Voor 9% gewijzigd door MysticX op 02-01-2016 07:24 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
RWK__ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 07:23:
[...]

Voor lichte videobewerking zal een Intel HD 3000 wel volstaan. Je gaat geen 4K bewerken, maar kleine simpele filmpjes, dan is dat OK. Alleen de duurste 15" retina model heeft een aparte GPU, en de rest zijn powered by Intel Iris (Pro) graphics en daar werkt videobewerking zonder problemen. Andere factoren zoals een SSD, waardoor je bijvoorbeeld een project snel kan exporteren, wat meer intern geheugen is altijd een manier om het proces te versnellen.

Over de Macbook die je op het oog hebt, zou ik persoonlijk niet voor gaan. Ik zou nu wel kijken naar een mooie 13 inch retina model, mocht het budget het toelaten.
Ja, inderdaad: geen 4K, gewoon filmpjes voor mezelf. Maar een beetje snelheid zou lekker zijn, omdat het dan eenvoudiger wordt om filmpjes te maken.

Bedankt voor je advies! Ik ga eens rondneuzen. Retina is wel een stuk duurder over het algemeen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 14:53
Je doet jezelf inderdaad echt zwaar te kort als je voor een paar honderd euro minder die retina laat staan en zo'n ouder model pakt. Het is zo'n wereld van verschil en de restwaarde van een retina zal ook veel hoger blijven.

Zeker als je veel met je macbook doet is de scaling met meeste ruimte 1680x1050 zo beter werkbaar dan het schrale 1280x800 van de oudere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een paar adviesvraagjes:

Tijdens kerst is mijn 1,5 jaar oude MBP 13" (16GB 512GB HD) gestolen. Hoewel de politie nog enigszins hoopvol is dat hij via het serienummer (uiteindelijk wel) weer op zal duiken wil ik daar niet te lang op gaan zitten wachten, want de kans is natuurlijk ook gewoon erg groot dat ik hem nooit meer terug zie en ik gebruikte dat ding elke dag een paar uur.

Enerzijds is er de kans dat ik de oude terug krijg, maar op enkele succesverhalen na die ik via Google vond krijg ik het idee dat ik er niet teveel hoop op moet vestigen. De dief is tot nu toe in ieder geval slim genoeg geweest om de laptop niet aan internet te hangen, dus hij heeft nog niet naar huis gebeld.
En mocht de laptop gevonden worden, dan is de kans ook best groot dat hij niet meer in Nederland blijkt te zijn wat terug krijgen er nog moeilijker op maakt.

Wat is een realistische termijn om te hopen/wachten op het misschien terug krijgen van de gestolen macbook?

Tijd om in ieder geval vast te kijken wat er beschikbaar is als vervanging. Omdat ik al sinds de eerste unibody Mac in 2008 een zeer tevreden gebruiker ben van de 13" serie wil ik die in principe weer kopen. Daarbij moet ik vast opmerken dat ik de ontwikkelingen rond de MBP nauwelijks volg en dus een slecht beeld heb van de verbeteringen die vorige upgrades brachten.

Op o.a Mac Rumos buyers guide wordt momenteel afgeraden hem nu te kopen, omdat de laatste upgrade in maart 2015 was en statistisch gezien de volgende upgrade al had moeten volgen. Die update zal waarschijnlijk o.a de nieuwe Skylake CPU's omvatten. Volgens datzelfde Mac rumors verschijnen die waarschijnlijk 'early 2016', maar dat kan ook pas in Maart zijn... Dan is de grote vraag ook nog of de te verwachten verbeteringen voor mij dat wachten waard zijn...
Aside from prospective chip updates, little is known about the next-generation Retina MacBook Pro. Given that it's been four years since the machine was redesigned, it's possible we could see a refreshed, slimmer body and an improved Retina display, but there have been no rumors to suggest this is the case.

Ik las ook al geruchten dat er misschien helemaal geen Skylake in komt, maar dat ze over willen stappen op dezelfde Soc die ook in de iPad Pro zit.

Ter info over mijn gebruik van de macbook: Mijn eerste macbook uit 2008 is nog steeds in gebruik na upgrades met een 250GB SSD en nu 8 GB RAM. Mijn belangrijkste redenen om 1,5 jaar terug te upgraden waren het retinascherm, het laadsnoer waar de laptop steeds afhankelijker van werd en mijn vriendin die een simpele laptop nodig had voor internetten, FB etc. Sinds vorige week delen we hem nu.
De nu gestolen laptop heb ik gekocht met het idee dat die ook zeker 5 jaar mee moet. Daarom heb ik er toen ook meteen 16GB RAM in laten zetten.
Waar gebruik ik de laptop voor: Internet, Office, (web)development (vooral Java, PHP), een enkele virtuele machine (Windows en Linux) die zo nu en dan draait en wat basis foto(na)bewerking. Ik ben vooral gebaat bij een lichte laptop met een lange accuduur en kleurecht scherm.

Vraag 2: Ook even met vraag 1 in het achterhoofd: Is het voor mij de moeite waard om op de nieuwe macbook update te wachten?

[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 03-01-2016 10:52 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
In jou situatie is het lastig. Mocht je niet direct een laptop nodig hebben, dan zou ik aanraden om te wachten. Ik verwacht nieuwe aansluitingen (USB-C, TB3 (waarschijnlijk in USB-C vorm)) en features die echt wat toevoegen en niet op de huidige MacBooks zitten. Mocht je dat niet uitmaken, dan kun je net zo goed er nu eentje halen, al verwacht ik wel dat de nieuwe macbooks ook een ander uiterlijk krijgen vanwege de nieuwe aansluitingen.

Qua scherm of accuduur verwacht ik namelijk geen grotere veranderingen (er is geen enkele reden om nieuwe schermen te gaan gebruiken, de nieuwe socs gebruiken evenveel tot meer energie dan de vorige, de ssd's zijn recentelijk nog vernieuwd en state-of-the-art).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06
Cyleo schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:21:
In jou situatie is het lastig. Mocht je niet direct een laptop nodig hebben, dan zou ik aanraden om te wachten. Ik verwacht nieuwe aansluitingen (USB-C, TB3 (waarschijnlijk in USB-C vorm)) en features die echt wat toevoegen en niet op de huidige MacBooks zitten. Mocht je dat niet uitmaken, dan kun je net zo goed er nu eentje halen, al verwacht ik wel dat de nieuwe macbooks ook een ander uiterlijk krijgen vanwege de nieuwe aansluitingen.

Qua scherm of accuduur verwacht ik namelijk geen grotere veranderingen (er is geen enkele reden om nieuwe schermen te gaan gebruiken, de nieuwe socs gebruiken evenveel tot meer energie dan de vorige, de ssd's zijn recentelijk nog vernieuwd en state-of-the-art).
Ik verwacht sowieso de opkomst van USB-C. Vooral bij de iPhone 7 verwacht ik een USB-C aansluiting die backwards compatible is met Lightning. Puur omdat dit van de wet moet.
Qua MacBooks verwacht ik eigelijk weinig nieuwe features dit jaar qua hardware buiten de USB-C aansluiting om. Ik hoop nog altijd op een MacBook met Touch-ID.

Ik heb dan ook vorig jaar een nieuwe Retina MacBook Pro met 16 GB RAM gekocht omdat ik toch wel aan een nieuwe toe was. (Had daarvoor een MacBook Air uit 2010, met 2 GB RAM, zonder toetsenbord verlichting, die hebben mijn ouders nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
Ze zullen inderdaad niet heel veel kunnen doen. Hopelijk gaan ze de 15" wel weer iets sterker maken, meer ram geheugen.

Ik heb nu een 13" en doe regelmatig meerdere vm's in netwerk verband. Het gaat maar moet dan sommige pauzeren etc. Niet echt handig als je wilt doorwerken. Natuurlijk heb ik een fout gemaakt. beginners fout kun je zeggen. Maar ik vraag mij nu af of de 15" wel voldoende gaat zijn en ik voor het werk niet beter zou overstappen naar een zbook van de nieuwe reeks. 32gig geheugen en een quadcore i7 of zelfs de Xenon. Ze kunnen zelfs meer aan. Al zou mijn keuze dan toch voor de 'studio' versie gaan.

Apple bied niet meer dan 16gig. Ik blijf het echter zeer mooie machines vinden en privé erop werken. Maar zakelijk schieten ze op dat niveau ietsje te kort denk ik.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Daniel_Elessar schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:12:
Ze zullen inderdaad niet heel veel kunnen doen. Hopelijk gaan ze de 15" wel weer iets sterker maken, meer ram geheugen.

Ik heb nu een 13" en doe regelmatig meerdere vm's in netwerk verband. Het gaat maar moet dan sommige pauzeren etc. Niet echt handig als je wilt doorwerken. Natuurlijk heb ik een fout gemaakt. beginners fout kun je zeggen. Maar ik vraag mij nu af of de 15" wel voldoende gaat zijn en ik voor het werk niet beter zou overstappen naar een zbook van de nieuwe reeks. 32gig geheugen en een quadcore i7 of zelfs de Xenon. Ze kunnen zelfs meer aan. Al zou mijn keuze dan toch voor de 'studio' versie gaan.

Apple bied niet meer dan 16gig. Ik blijf het echter zeer mooie machines vinden en privé erop werken. Maar zakelijk schieten ze op dat niveau ietsje te kort denk ik.
Ik vermoed dat ze voor de pro's toch een optie voor 32 of zelfs 64gb ram invoeren, er zijn tal van vakken die heeft baat bij kunnen hebben, zelf trek ik met LR (5.7) al 13-14gb vol bij een export van een project/reportage.

de CPU zal niet bijster veel sterker worden vermoed ik. Skylake is wel wat sneller, ruw weg 10% geloof ik, het grootste verschil zit bij Skylake in de GPU en niet de CPU, deze is in sommige situaties bijna twee keer sneller. De SSD is al belachelijk snel vergeleken met de concurrentie en Thunderbolt 3 heeft ook wat voordelen (eGPU, snellere en meer protocollen tegelijk, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een kersverse rMBP 15 inch 2015 van de Apple store gekregen ter vervanging van mijn oude rMBP 2013. Gekregen omdat ik na 5 incidenten met dode pixels het goed zat was. Al met al kan ik zeggen dat de service daar erg goed is.

Even getwijfeld om deze nieuw in doos gelijk te verkopen, puur vanwege de geupdatet versie die er aan zit te komen. Uiteindelijk toch maar besloten om te houden, ik verwacht weinig tot geen batterij verbetering en hoewel ze mogelijk het scherm en de grafische/CPU prestaties zullen verbeteren, maakt dat voor mijn bezigheden weinig uit.

Force touch valt mij wel een beetje tegen. Laat ik zeggen dat ik had verwacht er meer gebruik van te maken. Iemand ervaring hiermee? Wie is wel te spreken over force touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 10:36

Chrisjuh_15

Facta non verba

Ik vond Force Touch leuk om de eerste paar dagen te showen aan familieleden en vrienden, maar in de praktijk maak ik er barweinig gebruik van. 9 van de 10 keer is het sneller de link gewoon te openen...

Bij af en toe een woordbetekenis (Engelse woorden) opzoeken blijft het wel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Pat-Juh schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:45:
[...]

Ik vermoed dat ze voor de pro's toch een optie voor 32 of zelfs 64gb ram invoeren, er zijn tal van vakken die heeft baat bij kunnen hebben, zelf trek ik met LR (5.7) al 13-14gb vol bij een export van een project/reportage.

de CPU zal niet bijster veel sterker worden vermoed ik. Skylake is wel wat sneller, ruw weg 10% geloof ik, het grootste verschil zit bij Skylake in de GPU en niet de CPU, deze is in sommige situaties bijna twee keer sneller. De SSD is al belachelijk snel vergeleken met de concurrentie en Thunderbolt 3 heeft ook wat voordelen (eGPU, snellere en meer protocollen tegelijk, etc.).
Dat lijkt le ook. Heb het zelf ook al gezien dat je die 16GIG wel vol krijgt. Nu zit ik met 8 |:( Gewoon dom van me, verder is het een prima machine. Zeker als ik iets in Linux(CentOS) doe. Dat gaat rap zat in VMware.

HP heeft de SSD ook behoorlijk zoals het zou moeten, snel. Die machines zijn echter wel 'tweakbaar' in de zin van zelf RAM vervangen etc. Alleen ook prijzig. Maar ja dat is een mobile workstation nou eenmaal. EN die nieuwe hp zbook studio is ook best een erg mooie machine.Die bezitten ook over thunderbolt3 etc. Best heel compleet.

Ik kijk nog even, al zullen de nieuwe pro's pas eind mei? geïntroduceerd worden. Ik erger me gewoon als je dingen op pauze moet zetten en niet gewoon kan doorwerken. Mijn vriendin zegt dan 'rustig aan'.. zo zit ik niet in elkaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 12:07
Ik had zowel gisteren als vandaag dat m'n toetsenbord opeens nergens meer op reageerde voor een halve tot een hele minuut. De trackpad bleef het echter wel doen, en de rest van de computer vertoonde geen problemen? Betreft een MBP 13'' uit 2012, klinkt dit iemand bekend in de oren? Lijkt een softwarematig iets, vroeger nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GielFox schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:43:
Ik had zowel gisteren als vandaag dat m'n toetsenbord opeens nergens meer op reageerde voor een halve tot een hele minuut. De trackpad bleef het echter wel doen, en de rest van de computer vertoonde geen problemen? Betreft een MBP 13'' uit 2012, klinkt dit iemand bekend in de oren? Lijkt een softwarematig iets, vroeger nooit last van gehad.
Ik heb zulke dingen wel eens meegemaakt n.a.v. een foutieve update van het OS. Ik zou een clean install aanraden, of time machine backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Daniel_Elessar schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:34:
[...]

Dat lijkt le ook. Heb het zelf ook al gezien dat je die 16GIG wel vol krijgt. Nu zit ik met 8 |:( Gewoon dom van me, verder is het een prima machine. Zeker als ik iets in Linux(CentOS) doe. Dat gaat rap zat in VMware.

HP heeft de SSD ook behoorlijk zoals het zou moeten, snel. Die machines zijn echter wel 'tweakbaar' in de zin van zelf RAM vervangen etc. Alleen ook prijzig. Maar ja dat is een mobile workstation nou eenmaal. EN die nieuwe hp zbook studio is ook best een erg mooie machine.Die bezitten ook over thunderbolt3 etc. Best heel compleet.

Ik kijk nog even, al zullen de nieuwe pro's pas eind mei? geïntroduceerd worden. Ik erger me gewoon als je dingen op pauze moet zetten en niet gewoon kan doorwerken. Mijn vriendin zegt dan 'rustig aan'.. zo zit ik niet in elkaar :X
De zBook's zijn nog duurder dan de rMBP 15's. Zelfs de i7 6700HQ is al ruim 3000 euro, ja oké je krijgt twee Thunderbolt 3 poorten maar wel een maximale 1080p resolutie tenzij je update naar de versie met de Xeon-M variant welke ruim 4000 euro moet kosten. Een Quadro M1000m is daarnaast tevens een afgezwakte GTX 950M kaart, zelfs de R9 M370x die er in de huidige rMBPs is sneller (vergeleken met de M1000m, de 950m zelf is iets sneller afhankelijk van het gekozen geheugen).

Waarschijnlijk presenteert Intel tijdens CES (wat woensdag begint) de resterende mobiele CPU's met de Iris 580. Als dit het geval is zou een maart/april release van de ge-update rMBPs vrij aannemelijk kunnen zijn.

Ik gebruik voorlopig nog wel mijn 2011 15" 2.2gHz i7 6750m die nog vrij goed meekomt met de toevoeging van een 256gb SSD (Samsung 840 Pro) en een upgrade naar 16gb ram geheugen. Mocht ik ala minute een system moeten kopen en is Windows 10 geen probleem zou ik denk ik eerder de XPS 15 overwegen tegenover de zBook Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 12:07
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:54:
[...]

Ik heb zulke dingen wel eens meegemaakt n.a.v. een foutieve update van het OS. Ik zou een clean install aanraden, of time machine backup terugzetten.
Hmm, ik heb wel recent een 1:1 kopie van m'n HDD naar een SSD gemaakt en die erna erin gezet, dus wellicht ligt het daaraan. Mettertijd maar eens een clean install/time machine backup erop zetten als het vaker voorkomt, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Pat-Juh schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:19:
[...]

De zBook's zijn nog duurder dan de rMBP 15's. Zelfs de i7 6700HQ is al ruim 3000 euro, ja oké je krijgt twee Thunderbolt 3 poorten maar wel een maximale 1080p resolutie tenzij je update naar de versie met de Xeon-M variant welke ruim 4000 euro moet kosten. Een Quadro M1000m is daarnaast tevens een afgezwakte GTX 950M kaart, zelfs de R9 M370x die er in de huidige rMBPs is sneller (vergeleken met de M1000m, de 950m zelf is iets sneller afhankelijk van het gekozen geheugen).
Mocht ik ala minute een system moeten kopen en is Windows 10 geen probleem zou ik denk ik eerder de XPS 15 overwegen tegenover de zBook Studio.
Ja, ze zijn inderdaad duur en de website van HP is ook erg onduidelijk. Meerdere config's die eigenlijk hetzelfde zijn met verschillende prijzen. Hun 'high' scherm van 3840 x 2160 is wel weer redelijk. Ja je zit dan inderdaad boven de 3000. Aan de andere kant is het wel weer en belasting kost :p Het is jammer dat ze voor de overige nieuwe modellen nog geen prijzen hebben staan.

De high end 15" mbp is inderdaad ook interessant, echter de 16gig ram zouden ze moeten vergroten.
De Dell, ja het is een mooie machine maar hun service vind ik dan weer slecht. Bestellen en wachttijden. Heb al wel het een en ander besteld bij ze en altijd is het maar afwachten of en wanneer het komt :/ Met HP heb ik betere ervaringen meestal via een winkel die alles zo oplossen mochten er problemen zijn. Maar dat is dan ook zakelijk. Apple is ook goed van service nog geen problemen mee gehad. Ik wacht het even af eer ik een keuze maak :) Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dell is wel wat minder wat betreft service/levertijden is mijn ervaring ook ja. Mijn 2413 scherm zou binnen ween week geleverd zijn, dit werd helaas twee weken... Dit kan mede door de koeriers dienst komen wellicht.

HP heeft mooie apparaten dat zeer zeker, ik ben echter huiverig om terug naar Windows te gaan, sinds windows Vista ben ik al over naar OS X en dit bevalt mij erg goed om eerlijk te zijn, plus dat mijn Lightroom catalogussen op Thunderbolt schijven staan die HFS+ geformatteerd zijn (OS X format). Als je kan wachten zou ik het even uitzingen ;). Als je niet zonder kan en toch zonder zit: de huidige rMBP is ook een prachtig apparaat en kan nog jaren mee qua performance, weliswaar met het 16gb limiet waar je nu tegen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Ik vind OSX inderdaad persoonlijk het meest prettig werken. Maar ik zit ook dagelijks met win10 voor me. Dat heeft me goed verrast eigenlijk. Het is zoals je zegt. Ik heb zelf ook een grote muziek bibliotheek (+- 80gig) Ook een behoorlijke foto bibliotheek die net als jou op een hfs+ schuif staat. Nu zou ik persoonlijk voor privé gebruik ook deze machine aanhouden. Maar voor zakelijk gezien twijfel ik nu dus wel :)

#Luxe problemen

geheel offtopic maar wel leuk:
Ik werd deze avond wel door mijn neefje gebeld(8 jaar). Die vroeg of ik misschien een 'wifi kabel' voor hem had. Zo een met grote stekkers aan de uit einden. Ik herhaalde dus maar de vraag en hij beaamde dat dat was wat hij nodig had. Hij wilde zijn ps3 aan het thuisnetwerk om zo Minecraft met school vriendjes te kunnen spelen. Ik dacht eigenlijk dat zijn vader hem had opgezet om ervoor te bellen aar dat bleek niet zo te zijn. Heb hem nu maar gezegd hoe hij de ps3 aan het draadloze netwerk kan koppelen met de code. 8 jaar. Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Laatst online: 14-02 15:39
Prijzen zakken en levertijden gaan omhoog voor de MBP's (iig in het buitenland),vaak voortekenen dat de refresh niet lang op zich laat watchten! Of is dit wishful thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

swoutr schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:06:
Ik had dit ook, in mindere maten zelfs, bij een Apple retailer hebben ze mij een nieuwe scherm erin gezet zonder bleeding. Dus, gewoon even melden en het wordt gefixed.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik heb sinds afgelopen weekend een Macbook Pro 13" begin 2015 met Retina scherm.

Heerlijke machine en alles ziet er perfect uit, op een klein mierenneukerig dingetje na;

Als ik de bodemplaat bekijk, waar hij aansluit op de achterkant, zegge de kant van het scharnier, sluit het deksel niet helemaal strak aan op de behuizing. Er is een heel klein kiertje zichtbaar. Ik kan niet naar binnen kijken, het is ook maar heel ietsje, maar toch.

De bodemplaat lijkt aan de kant van het scharnier net ietsje hoger te liggen dan aan de voorkant.

Lastig om zo te omschrijven, maar zou graag weten of dit normaal is en of dit met de behuizing zelf te maken heeft. Hiervoor omruilen zal Mediamarkt niet doen, gezien de Macbook natuurlijk gebruikt is en het een licentieproduct is.

Heeft iemand dit bij zijn macbook ook?

Om het te omschrijven een plaatje;

Waar de onderplaat aansluit op de behuizing aan de bovenkant op de foto, tegen het zwarte aan, steekt het ietsje uit en ligt het niet helemaal vlak in de behuizing. Ik kan het niet aandrukken of indrukken en neem aan dat het gewoon goed is.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jq5gkz.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door freddyathlon op 06-01-2016 09:44 . Reden: Foto toegevoegd ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
freddyathlon schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:37:
Ik heb sinds afgelopen weekend een Macbook Pro 13" begin 2015 met Retina scherm.

Heerlijke machine en alles ziet er perfect uit, op een klein mierenneukerig dingetje na....
Het lijkt mij niks te zijn, maar als je je er echt zo druk om maakt ga dan even langs de Apple store. Je hebt het eerste jaar nog fabrieksgarantie van Apple dus je kunt nog om de MediaMarkt heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
Misschien een hele domme vraag. Maar na google werk en voorkeuren doorspitten kom ik er niet uit en erger me er werkelijk waar dood aan. hoe schakel ik uit dat standaard de favorieten/leeslijst balk links niet standaard verschijnt bij een nieuw tabblad :/ ??? (Os x, mbpr 2015, 13 inch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wouter lucassen schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:25:
Misschien een hele domme vraag. Maar na google werk en voorkeuren doorspitten kom ik er niet uit en erger me er werkelijk waar dood aan. hoe schakel ik uit dat standaard de favorieten/leeslijst balk links niet standaard verschijnt bij een nieuw tabblad :/ ??? (Os x, mbpr 2015, 13 inch)
Safari --> Voorkeuren --> Algemeen --> Open nieuwe tabbladen met.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Kun je het aceren? Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, en volgens mij is het normaal, maar het is mij niet helemaal duidelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik ben vandaag even de Mediamarkt ingelopen, waar diverse 2015 Macbook Pro's stonden. Zowel de 13 als de 15 inch. Ik heb ze bekeken en tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk wel redelijk normaal is. Zowel een 13 als een 15 inch hadden toch wel ietsje meer ruimte dan anderen en de onderplaat sloot ook hier niet helemaal naadloos aan op de rest van de behuizing... Precies zoals bij de mijne. Ik ga er dan maar vanuit dat het gewoon aan het materiaal te wijten is en het dus geen productiefout is.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Wat ik mij eigenlijk af vraag, hoe kom je van het 'Overig' gedeelte af, deze neemt namelijk 124gb in beslag van de 256gb die mijn macbook heeft.

Zijn hier nog methodes voor om dit op te schonen? Wil het eigenlijk gewoon zelf doen ipv vage programma's zoals maccleaner etc.

Heb al de cache leeg gemaakt van alle programma's dat scheelde al 10gb maar er moet toch wel meer in zitten, heb namelijk verre van meer dan 100gb in gebruik qua muziek, films, programma's, paar spellen etc, daar kan het dus niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Scrtz schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:13:
Wat ik mij eigenlijk af vraag, hoe kom je van het 'Overig' gedeelte af, deze neemt namelijk 124gb in beslag van de 256gb die mijn macbook heeft.
Dat spreekt volgens mij redelijk voor zich. Alles wat niet in de andere categorieën past, of door Spotlight niet als zodanig wordt herkent, valt in de categorie 'overige'. Hieronder valt bijvoorbeeld het besturingssysteem, caches, documenten, zip-bestanden, maar bijvoorbeeld ook video bestanden 'verborgen' in een bundel, of video formaten welke je met een third-party speler afspeelt en Spotlight niet herkent als video formaat, etc.

Je kunt een tool als DaisyDisk gebruiken om het gedetailleerd uit te zoeken,

[ Voor 21% gewijzigd door ThomasG op 08-01-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Het OS maakt swapfiles en een hibernation file aan, IIRC. Met 16 gig geheugen is dat een behoorlijke hap uit je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 20:44

Zijn hier nog methodes voor om dit op te schonen? Wil het eigenlijk gewoon zelf doen ipv vage programma's zoals maccleaner etc.

Heb al de cache leeg gemaakt van alle programma's dat scheelde al 10gb maar er moet toch wel meer in zitten, heb namelijk verre van meer dan 100gb in gebruik qua muziek, films, programma's, paar spellen etc, daar kan het dus niet aan liggen.
De app die ik gebruik om ruimte vrij te maken is OmniDiskSweeper. Die sorteert heel handig de grootste mappen en bestanden eerst, waardoor je heel effectief ruimte vrij kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

ik heb steeds vaker dat wanneer ik mijn rMBP opstart 'bluetooth niet beschikbaar' is. Vrij irritant omdat een extern trackpad bij het externe scherm m'n hoofddevice is.

Vervolgens moet ik hem een aantal keer opnieuw opstarten, vaak door eerst alles af te koppelen (USB apparaten en extern scherm), daarna doet die het feilloos.

Op m'n vorige MBP ook last van gehad, maar nu is het wel in erge mate.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57
cerberusss schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:57:
[...]

Het OS maakt swapfiles en een hibernation file aan, IIRC. Met 16 gig geheugen is dat een behoorlijke hap uit je SSD.
Dat valt met El Capitan wel mee; hibernation mode op 0 en swap file verwijderen wint je 1GB. Niet echt denderend meer, zoals met voorgaande releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Heb iig photoshop cs6 verwijderd, gebruikte ik toch al nooit, cache van alle programma's verwijderd en inmiddels weer 50gb vrij op de ssd, kan er weer even tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De hibernation file is niet meer exact zo groot als je RAM geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
RnB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:25:
Dat valt met El Capitan wel mee; hibernation mode op 0 en swap file verwijderen wint je 1GB. Niet echt denderend meer, zoals met voorgaande releases.
Hmm dan moet je toch het pmset commando gebruiken? Dat is voor de meeste gebruikers echt wel te ingewikkeld, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wellicht Macbook Pro gerelateerd (en een nieuw topic lijkt me overdreven), dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen:

Is Microsoft Office voor OS X bij iedereen een puberale tiener met driftbuien zodat je bijna geneigd bent om naar Windows over te stappen, of heb ik gewoon pech?

Ik heb Office 2016 (geloof ik, Word heeft het zelf over versie 15) helemaal legaal op mijn 2014 MBPr13. Soms gaat het dagen goed, op andere momenten crasht Word of Excel meerdere keren per dag. Of zit ik 5 minuten naar het OS X wheel of death te kijken in een spreadsheet met 5 simpele formules voordat ik weer verder kan werken. Normaal afsluiten werkt vaak niet, er moet regelmatig een forced quit aan te pas komen. Gisteren had ik Word zelfs zover over de zeik dat de hele 'ribbon' bovenaan met alle knoppen en menu's één groot zwart vlak was geworden. Dit laatste was pas na een reboot verholpen.

En dan heb ik het nog niet eens over de Office auto-updater die qua styling uit 1995 lijkt te komen en om de haverklap zeurt dat hij niet kan updaten omdat zijn eigen broertjes en zusjes (Word, Excel, Powerpoint) nog stiekem op de achtergrond draaien.

Met geen enkel ander softwarepakket heb ik problemen, terwijl ik programma's gebruik die veel zwaarder zijn dan office (games, photoshop, premiere pro, after effects). Dat het aan de hardware zou liggen zou je uit kunnen sluiten?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57
Smultie schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:27:
De hibernation file is niet meer exact zo groot als je RAM geheugen?
Initieel in ieder geval niet. Ik moet zeggen dat ik mijn modes altijd wijzig voordat ik gebruik maak van sleep of hiberation. Het kan zijn dat het een variabele file is.
cerberusss schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:34:
[...]

Hmm dan moet je toch het pmset commando gebruiken? Dat is voor de meeste gebruikers echt wel te ingewikkeld, hoor.
Mwa, je moet oppassen met het sudo commando, maar als je de commands gewoon kopieert en plakt, hoeft er niks ernstigs te gebeuren.
Zo doe ik het nog steeds, al mijn ''belangrijke'' commands heb ik in Notes opgeslagen, wanneer ik ze nodig heb, kopieer en plak ik ze uit Notes. Niks aan de hand. :)

[ Voor 24% gewijzigd door RnB op 10-01-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Gizz schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:26:
Wellicht Macbook Pro gerelateerd (en een nieuw topic lijkt me overdreven), dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen:

Is Microsoft Office voor OS X bij iedereen een puberale tiener met driftbuien zodat je bijna geneigd bent om naar Windows over te stappen, of heb ik gewoon pech?

Ik heb Office 2016 (geloof ik, Word heeft het zelf over versie 15) helemaal legaal op mijn 2014 MBPr13. Soms gaat het dagen goed, op andere momenten crasht Word of Excel meerdere keren per dag. Of zit ik 5 minuten naar het OS X wheel of death te kijken in een spreadsheet met 5 simpele formules voordat ik weer verder kan werken. Normaal afsluiten werkt vaak niet, er moet regelmatig een forced quit aan te pas komen. Gisteren had ik Word zelfs zover over de zeik dat de hele 'ribbon' bovenaan met alle knoppen en menu's één groot zwart vlak was geworden. Dit laatste was pas na een reboot verholpen.

En dan heb ik het nog niet eens over de Office auto-updater die qua styling uit 1995 lijkt te komen en om de haverklap zeurt dat hij niet kan updaten omdat zijn eigen broertjes en zusjes (Word, Excel, Powerpoint) nog stiekem op de achtergrond draaien.

Met geen enkel ander softwarepakket heb ik problemen, terwijl ik programma's gebruik die veel zwaarder zijn dan office (games, photoshop, premiere pro, after effects). Dat het aan de hardware zou liggen zou je uit kunnen sluiten?
Heeft iedereen helaas Gizz, office 2016 pakket op mac is nog steeds niet geweldig geoptimaliseerd inderdaad, op mijn macbook gaat het toevallig vrij goed met office, maar mijn vriendin heeft er ook niks anders dan problemen mee. Iig bekende kwaaltjes, meer doen dan afwachten op een goede patch kun je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scrtz schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:23:
Heb iig photoshop cs6 verwijderd, gebruikte ik toch al nooit, cache van alle programma's verwijderd en inmiddels weer 50gb vrij op de ssd, kan er weer even tegenaan :)
Naast OmniDiskSweeper vind ik Dr. Cleaner van Trend Micro ook wel een handig programmaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Klein vraagje, ik wil een MacBook Pro gaan kopen; de financiering van een product kan ik voor de Nederlandse shop niet meer vinden, die van België wel. Weet iemand of dit nog wel mogelijk is?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

iRicardo schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:15:
Klein vraagje, ik wil een MacBook Pro gaan kopen; de financiering van een product kan ik voor de Nederlandse shop niet meer vinden, die van België wel. Weet iemand of dit nog wel mogelijk is?
Nee niet bij Apple zelf.

Maar je kan volgens mij als je het echt graag wil dat wel bij Mediamarkt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:27
Ik heb een probleem met mijn MacBok pro 13 inch 2015.
Het komt echt heel vaak voor (lees bijna 50%) als ik een nieuw tabblad open in Safari en vervolgens een website/ zoekopdracht wil uitvoeren, dat hij blijft steken in het laden van deze pagina (het blauwe laadbalkje). Ik moet dan een paar keer een nieuw tabblad openen en vaker vernieuwen tot dit is opgelost.

Nu is het rare, als ik bijvoorbeeld een stream aan het kijken ben en dan een nieuw tabblad open, dan klapt internet er voor safari even uit.

Wifi blijf ik gewoon mee verbonden en als ik bijvoorbeeld naar het dropbox icoontje lijkt het wel alsof er niks aan de hand is.

Ik heb natuurlijk al vaker opnieuw opgestart en heb ook mijn DNS instellingen gewijzigd naar die van Google. Hoeveelheid vrije RAM is ook geen probleem.

Sowieso vind ik websites een stuk minder snel laden in vergelijking met mijn iMac die ernaast staat.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het is vrij irritant want voor de rest is mij MacBook super snel en ben ik er heel erg tevreden over.

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
Maikjuh schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:14:
Het komt echt heel vaak voor (lees bijna 50%) als ik een nieuw tabblad open in Safari en vervolgens een website/ zoekopdracht wil uitvoeren, dat hij blijft steken in het laden van deze pagina (het blauwe laadbalkje). Ik moet dan een paar keer een nieuw tabblad openen en vaker vernieuwen tot dit is opgelost.

Nu is het rare, als ik bijvoorbeeld een stream aan het kijken ben en dan een nieuw tabblad open, dan klapt internet er voor safari even uit.

Wifi blijf ik gewoon mee verbonden en als ik bijvoorbeeld naar het dropbox icoontje lijkt het wel alsof er niks aan de hand is.

Ik heb natuurlijk al vaker opnieuw opgestart en heb ook mijn DNS instellingen gewijzigd naar die van Google. Hoeveelheid vrije RAM is ook geen probleem.

Sowieso vind ik websites een stuk minder snel laden in vergelijking met mijn iMac die ernaast staat.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het is vrij irritant want voor de rest is mij MacBook super snel en ben ik er heel erg tevreden over.
Ik heb dit ook. En bij de vorige 5 Macs die ik heb gehad ook. (2x 2014, 3x 2015) Geen idee wat dit kan zijn, maar geloof het of niet ; dit doet zich ook voor bij mijn iPads en iPhones. Gek genoeg heeft Android nergens last van (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maikjuh schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:14:

Curieus is dat wel. Heb je wellicht menige extensie in Safari aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 11:17
Wouter lucassen schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 01:04:
[...]

Ik heb dit ook. En bij de vorige 5 Macs die ik heb gehad ook. (2x 2014, 3x 2015) Geen idee wat dit kan zijn, maar geloof het of niet ; dit doet zich ook voor bij mijn iPads en iPhones. Gek genoeg heeft Android nergens last van (:
Wat apart, ik heb hier totaal geen last van. 13" 2015 rMBP

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Macbook Pro in termijnen kopen?

En:
Whatson in "Macbook Pro in termijnen kopen?"

[ Voor 8% gewijzigd door Whatson op 13-01-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:27
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 03:39:
[...]

Curieus is dat wel. Heb je wellicht menige extensie in Safari aan staan?
Hmm, ik heb adblock plus als extensie eens helemaal verwijderd en de sites laden in ieder geval weer zo snel als ze zouden moeten. Nu even afwachten of ik het probleem niet meer heb met een nieuw tabblad.

Edit: het lijkt erop dat het probleem met de tabbladen nog steeds speelt, maar in veel mindere mate. Het komt minder vaak voor en het wachten tot de website laadt als hij 'vasthangt' lijkt korter.

[ Voor 19% gewijzigd door Maikjuh op 13-01-2016 11:29 ]

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maikjuh schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:52:
[...]

Hmm, ik heb adblock plus als extensie eens helemaal verwijderd en de sites laden in ieder geval weer zo snel als ze zouden moeten. Nu even afwachten of ik het probleem niet meer heb met een nieuw tabblad.

Edit: het lijkt erop dat het probleem met de tabbladen nog steeds speelt, maar in veel mindere mate. Het komt minder vaak voor en het wachten tot de website laadt als hij 'vasthangt' lijkt korter.
Wanneer dat je enige extensie is lijkt het mij stug dat die de oorzaak zou zijn. Heb precies dezelfde extensie (serienummer 1.9.3) aan staan en slechts heel af en toe heb ik wat jij beschrijft. Zelf heb ik het idee dat dat komt door sommige websites die veel inladen zonder dat je dat goed en wel door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 18:27
Bij mediamarkt hebben ze nu een actie, betalen in 10 maanden zonder rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

Ik heb daar ook last van dat sommige pagina's niet laden.. na paar x refreshen doet ie het wel. . helaas heb ik onder 10.11.2 sowieso ineens heel veel van zulke kleine problemen welke ervoor niet waren.

Ik ga eens ouderwets een combo update proberen..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
De problemen die ik lees lijken toch te maken hebben met software combinaties die niet lekker zijn.

OSX en zeker Safari zijn niet echt gek op zaken als extensies, of 3rd party applicaties om bijvoorbeeld NTFS drives te lezen/schrijven.

Ik zou ook eens voor de grap beginnen met een compleet schone installatie en dat eens 1 a 2 weken uit te proberen voordat je iedere keer een pakket installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zit er over te denken om een Macbook Pro te kopen maar naar verder onderzoek kom ik tegen dat deze ook al bijna weer 1 jaar oud is. Kan ik dus beter wachten tot ca. april om een Macbook Pro te kopen zodat ik de laatste versie heb? Of wordt er dit jaar rond die periode geen nieuwe Macbook Pro gepresenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Weet nog niemand, sterke vermoeden is wel dat er in 2016 een nieuw model MPB op de markt komt. Ik zelf wacht nog eventjes in ieder geval.

It's dogged that does it

Pagina: 1 ... 107 ... 128 Laatste