Haha oke nee. Jullie hebben hier ook wel weer een punt. Maargoed, je snapt het idee welSmultie schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:17:
[...]
Mjah, ik kan je vertellen; een huis van 3 ton is ook niet compleet foutloos...
Op mijn werk gebruiken we vaak beamers, tv schermen en Cisco videosystemen. Ik merk dat de HDMI uitgang van mijn mac vaak niet wordt "begrepen" door deze externe displays. Hetzelfde geldt voor de VGA uitgang (heb zo'n verloopje). Is dat een algemeen bekend probleem? Is er wat aan te doen?
Ik heb de eerste mac bij op ons kantoor bij wijze van proef. Als die succesvol blijkt kan 6000 man aan de mac, maar dan moet wel alles werken..
Ik heb de eerste mac bij op ons kantoor bij wijze van proef. Als die succesvol blijkt kan 6000 man aan de mac, maar dan moet wel alles werken..
Mixed Reality dev
Klinkt niet bekend, ik gebruik mijn MBP (early 2015) dagelijks in combinatie met externe schermen en heb nog nooit een probleem gehad. Deze verbindingen zijn bijna uitsluitend HDMI en Displayport (VGA slechts één keertje nodig gehad, werkte ook zonder problemen).Menesis schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:50:
Op mijn werk gebruiken we vaak beamers, tv schermen en Cisco videosystemen. Ik merk dat de HDMI uitgang van mijn mac vaak niet wordt "begrepen" door deze externe displays. Hetzelfde geldt voor de VGA uitgang (heb zo'n verloopje). Is dat een algemeen bekend probleem? Is er wat aan te doen?
Vreemd, ik had thuis trouwens ook problemen met het aansluiten van m'n Dell U2410 scherm via HDMI. Er was een heel raar sharpen filter actief. Dat heb ik opgelost via een op internet gevonden scriptje.
Al met al krijg ik toch sterk de indruk dat in elk geval Apple niet zo goed om gaat met externe aansluitingen.
Is overigens een 15" mid2014 MBP met alle toeters en bellen. Overigens heb ik geen problemen met de Thunderbolt Display maar dat is dan ook een andere poort..
Al met al krijg ik toch sterk de indruk dat in elk geval Apple niet zo goed om gaat met externe aansluitingen.
Is overigens een 15" mid2014 MBP met alle toeters en bellen. Overigens heb ik geen problemen met de Thunderbolt Display maar dat is dan ook een andere poort..
[ Voor 30% gewijzigd door Menesis op 15-11-2015 12:50 ]
Mixed Reality dev
Dat met Dell heeft te maken met de herkenning van Dell-Apple, die gaat oo YMCK ipv RGB en dat heeft een vaag sharpen effect idd.Menesis schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:49:
Vreemd, ik had thuis trouwens ook problemen met het aansluiten van m'n Dell U2410 scherm via HDMI. Er was een heel raar sharpen filter actief. Dat heb ik opgelost via een op internet gevonden scriptje.
Persoonlijk heb ik geen rot ervaringen net externe schermen verder. Werkt makkelijker dan Windows in mijn optiek (2011 15" MBP)
Ik wil in Excel 2016 een web query importeren. Waar dit in de Windows Excel versie gewoon een knopje is waar je de url invoert en klaar, is dit blijkbaar op OSX onmogelijk. Daarom heb ik een workaround gevonden waarbij je een word bestand moet aanmaken met een query.
Dit bestand moet ik in Finder plaatsen in: Microsoft Office X/Office/Queries
Deze map kan ik met geen mogelijkheid vinden. Niet in bibliotheken, systeem, applications, user mappen etc. Iemand een idee waar ik deze map kan vinden? En is er een manier om naar mappen in Finder te zoeken via Spotlight bijvoorbeeld? Ik loop wel vaker tegenaan dat ik een specifieke map nodig heb en die gewoon niet gevonden krijg.
Dit bestand moet ik in Finder plaatsen in: Microsoft Office X/Office/Queries
Deze map kan ik met geen mogelijkheid vinden. Niet in bibliotheken, systeem, applications, user mappen etc. Iemand een idee waar ik deze map kan vinden? En is er een manier om naar mappen in Finder te zoeken via Spotlight bijvoorbeeld? Ik loop wel vaker tegenaan dat ik een specifieke map nodig heb en die gewoon niet gevonden krijg.
is de map niet verborgen?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ben echt benieuwd of er dit jaar nog een MBPr met skylake processor gaat komen. De berichten zijn wisselend.
Macbook Air (Skylake) zou wel dit jaar nog verschijnen volgens de geruchten.
Beetje naar het release schema van Apple kijkend zou ik die nu niet meer verwachten. Denk dat je meer moet rekenen op het voorjaar.Mrk87 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:38:
Ben echt benieuwd of er dit jaar nog een MBPr met skylake processor gaat komen. De berichten zijn wisselend.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Verwacht dit jaar niets meer, de holiday line up staat vast (net voor thanksgiving). http://www.macrumors.com/...gift-guide-2015-holidays/Mrk87 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:38:
Een vriend van me heeft recent ook een MacBook gekocht. Gisteren stuurde hij me een foto waarin hij liet zien dat hij last heeft van backlight bleed, zijn er meer mensen met dit probleem op een retina scherm?

En weten jullie hoe Apple hiermee omgaat?

En weten jullie hoe Apple hiermee omgaat?
[ Voor 10% gewijzigd door G33st op 19-11-2015 14:11 ]
Ik heb vaker vernomen dat de medewerkers in de Apple stores hierin veel coulanter zijn dan resellers. Mijn advies is daarom ook om even bij een Apple store langs te gaan. Daarnaast, mocht het bezoek aan de Apple store niet baten, kan je vriend ook telefonisch contact opnemen met Apple.
Succes ermee in ieder geval, ik weet uit ervaring hoe vervelend backlight bleeding kan zijn.
Succes ermee in ieder geval, ik weet uit ervaring hoe vervelend backlight bleeding kan zijn.
Ik heb zojuist mijn macbook pro geupgrade van 4GB naar 8GB.
Maar hij is juist langzamer geworden dan voor de upgrade.
Waar zou het aan kunnen liggen.
Hier zijn de benchmarks die ik heb gedaan.
Maar hij is juist langzamer geworden dan voor de upgrade.
Waar zou het aan kunnen liggen.
Hier zijn de benchmarks die ik heb gedaan.

Zelfde type RAM? Zelfde Latency? Daar lijkt het mij door te komen in elk geval. Eventueel door de verandering in toewijzing video-ram?
Ik vind de teruggang in performance niet significant genoeg, die verschillende cijfers kunnen komen door achtergrondprocessen die anders draaien.
Merk je trouwens dat ie trager is geworden? Benchmarks zijn leuk, maar zeggen vaak niets over real life performance.
Merk je trouwens dat ie trager is geworden? Benchmarks zijn leuk, maar zeggen vaak niets over real life performance.
De write speed is wel percentagegewijs behoorlijk afgenomen. Ik zou de test nog een aantal keer doen want de CPU test is ook duidelijk lager dus ik vermoed dat er een achtergrond taak bezig was.
Ik heb geen programma's draaien op de achtergrond.
Dit zijn de reepjes die ik erin heb zitten.
http://www.memoryshop.nl/...-gb-sodimm-ddr3-1600.html
Apple RAM heeft geloof ik een CAS van 9 i.p.v. 11. Het zou kunnen dat je daardoor een klein verschil zit, Anandtech heeft een soortgelijke vergelijking gemaakt voor verschillende DDR3 types. Het is een kleiner verschil dan jouw verschillen dus ik steek het denk ik op achtergrondprocessen, eventueel een update o.i.d. op de achtergrond.Nabje schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:00:
Ik heb geen programma's draaien op de achtergrond.
Probeer het nog eens om dat uit te sluiten als het je zoveel uitmaakt...?
[ Voor 3% gewijzigd door Pat-Juh op 19-11-2015 21:17 ]
nieuws: 'Intel-roadmap tot eind 2016 toont details Broadwell-E en Skylake-S m...
Zitten hier de "Iris GPU" processoren bij voor de MacBook Pro lineup? Ik ben echt een nitwit op gebied van CPU coderingen dus any help is welcome ;-)
Zitten hier de "Iris GPU" processoren bij voor de MacBook Pro lineup? Ik ben echt een nitwit op gebied van CPU coderingen dus any help is welcome ;-)
- nvm
[ Voor 96% gewijzigd door Famous op 23-11-2015 01:46 ]
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Goed nieuws. Ik lijk niet meer de eerder door mij beschreven issues te hebben met het Eduroam netwerk. Geen drops in netwerk en doorvoersnelheid is zeer goed. Alleen is het niet erg consistent (maar dat is ook niet zo heel gek met zoveel gelijktijdige gebruikers).
EDIT: te vroeg gejuicht. Alles leek goed te werken totdat ik op een andere plek ging werken op school. Toen kon de MacBook Pro geen verbinding meer maken maar mijn iPhone wel. Ik snap het niet. Laat ook maar
EDIT: te vroeg gejuicht. Alles leek goed te werken totdat ik op een andere plek ging werken op school. Toen kon de MacBook Pro geen verbinding meer maken maar mijn iPhone wel. Ik snap het niet. Laat ook maar
[ Voor 28% gewijzigd door Volkan1984 op 25-11-2015 00:36 ]
Kaby Lake-H (de mobiele processoren) wordt daar niet genoemd, deze sheet heb je nodig:stormfly schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:12:
nieuws: 'Intel-roadmap tot eind 2016 toont details Broadwell-E en Skylake-S m...
Apple zal op z'n vroegst in februari 2016 haar line-up updaten naar Skylake. Het zou mooi zijn als ze dan ook op DDR4 overstappen gezien je dan - betaalbaar - kan upgraden naar 32GB RAM.
Ik begrijp dat het nog even duurt tot na de feestdagen. Maar ik dacht eerder dat we nog op intel moesten wachten tot de release?
Edit: als ik verder zoek dan zie ik dat de genoemde types o.a. ultralow power zou zijn, dus voor de 12 inch macbook? http://www.intel.com/cont...mobile-platform-brief.pdf
Ik ben met name op zoek of de 15 inch macbook pro processoren al in beeld zijn qua levertijden, of is dat de BGA1440?
Edit: als ik verder zoek dan zie ik dat de genoemde types o.a. ultralow power zou zijn, dus voor de 12 inch macbook? http://www.intel.com/cont...mobile-platform-brief.pdf
Ik ben met name op zoek of de 15 inch macbook pro processoren al in beeld zijn qua levertijden, of is dat de BGA1440?
[ Voor 67% gewijzigd door stormfly op 23-11-2015 13:22 ]
Ik zit enorm te twijfelen of ik nu nog moet gaan voor een nieuwe 15" pro instap. Een maandje of anderhalf kan ik wel wachten, maar veel langer eigenlijk niet. Verwachten jullie een nieuw design?
Zelfde "probleem" hier. Ik verwacht lig de nieuwe kleuren a la macbook, iPad & iPhone.swoutr schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:35:
Ik zit enorm te twijfelen of ik nu nog moet gaan voor een nieuwe 15" pro instap. Een maandje of anderhalf kan ik wel wachten, maar veel langer eigenlijk niet. Verwachten jullie een nieuw design?
De kans dat het design aangepast gaat worden is zéér klein. Apple staat niet bekend om incrementele stappen te nemen, dus ik zou gewoon nu de Macbook halen als je m nu nodig hebt.swoutr schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:35:
Iemand toevallig onlangs een MacBook of andere Mac gekocht via de education online Apple Store icm met bedrijfsnaam? Dit ivm student zijnde en eigen onderneming waardoor ik graag de btw zou willen terug vorderen.
Het zal wel in februari zijn dus je bent sowieso dan een kwartaal verder. Zelf zit ik ook hiermee te twijfelen. Via macrumors wordt juist geadviseerd om vooral niet te kopen op dit moment.swoutr schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:35:
Ja daar ga ik eigenlijk ook van uit en koop de macbook naar alle waarschijnlijkheid as. Vrijdag. Vind het frappant dat macrumors nu al aangeeft, don't buy. Maar mocht hij eerder komen verkoop ik de macbook misschien wel weer.Incerct schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 00:11:
[...]
Het zal wel in februari zijn dus je bent sowieso dan een kwartaal verder. Zelf zit ik ook hiermee te twijfelen. Via macrumors wordt juist geadviseerd om vooral niet te kopen op dit moment.
Is dat niet teveel gedoe voor een paar maanden later?swoutr schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:26:
[...]
Ja daar ga ik eigenlijk ook van uit en koop de macbook naar alle waarschijnlijkheid as. Vrijdag. Vind het frappant dat macrumors nu al aangeeft, don't buy. Maar mocht hij eerder komen verkoop ik de macbook misschien wel weer.
Ik denk sowieso dat hij het wil aanschaffen tijdens de Black Friday sales. Weet niet wat er allemaal eronder valt maar we zullen het zien.Incerct schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:20:
[...]
Is dat niet teveel gedoe voor een paar maanden later?
Bij CentralPoint staan al mooie prijzen https://www.centralpoint....op-apple-producten-19925/
Jep. Heb ik ooit gedaan, en problemen mee gekregenSquareOne schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:03:
Iemand toevallig onlangs een MacBook of andere Mac gekocht via de education online Apple Store icm met bedrijfsnaam? Dit ivm student zijnde en eigen onderneming waardoor ik graag de btw zou willen terug vorderen.
Je mag kiezen OF Edu korting OF BTW aftrek.
Staat ook in de voorwaarden van de Edu-korting dat je hem niet zakelijk mag gebruiken.
Dus eigenlijk als je je laptop via Edu aanschaft dan zou je een nieuwe laptop moeten kopen als je bezig bent met een eigen onderneming.
Ik zie (nog) geen prijzen vermeld?Mrk87 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:30:
Bij CentralPoint staan al mooie prijzen https://www.centralpoint....op-apple-producten-19925/
Oh duh...verder naar onder scrollen

[ Voor 7% gewijzigd door dafmay op 25-11-2015 12:36 ]
Sinds een paar weken erg blij met mijn nieuwe Macbook Pro Retina 13 inch A1502. Ik bemerk nu alleen problemen met het afspelen van Flash filmpjes, en na reddit te hebben geraadpleegd heb ik geleerd dat dit een welbekend fenomeen is bij Safari. Als ik Flash filmpjes wil bekijken open ik ze daarom in Chrome. (of hoe lossen jullie dit op?)
Als ik nu echter met Chrome uitzendingen van het NOS journaal wil kijken hapert ie nog steeds enorm. Probeer ik het op de iPad (2) en iPhone (5s) dan gaat het vaak beter, maar doet ie het ook wel eens (en op beiden gebruik ik zelfs nog gewoon safari). Weer een echte n00b vraag, maar komt dit jullie bekend voor en hebben jullie tips? Dank alvast!
Als ik nu echter met Chrome uitzendingen van het NOS journaal wil kijken hapert ie nog steeds enorm. Probeer ik het op de iPad (2) en iPhone (5s) dan gaat het vaak beter, maar doet ie het ook wel eens (en op beiden gebruik ik zelfs nog gewoon safari). Weer een echte n00b vraag, maar komt dit jullie bekend voor en hebben jullie tips? Dank alvast!
Heeft iemand hier ervaring met de kwaliteit van accu's van eBay? De accu van mijn mid-2012 Macbook Pro zit nu op 77% en de accuduur is ook merkbaar minder geworden. Nu zie ik op eBay accu's rond de 40 euro, maar een ontplofte Macbook is natuurlijk veel duurder
Ik heb precies hetzelfde probleem. Lekker gebruiksvriendelijk allemaal. Heb je toevallig al een oplossing De keys weggooien heet bij mij niet geholpen.partyondude schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:46:
Ik heb sinds gisteren een 13" MBP. Heb een Office 2016 licentie aangeschaft, echter na installatie krijg ik de vraag of ik of ik instem met het verlenen van toegang aan Microsoft: Microsoft Excel wil gebruikmaken van de vertrouwelijke informatie die in ' Microsoft Identity *************************** in uw sleutelhanger is bewaard.
En vervolgens de vraag of ik dat onderdeel die toestemming wil verlenen.
Ik heb drie keuzemogelijkheden, maar de MBP accepteert alleen maar nee en dat is knap irritant, aangezien dit scherm dus vaker op popt.
Ik heb op internet gezocht maar krijg hier maar weinig over gevonden en ben zelf volledig onbekend met OS X. Ik heb al wel geprobeerd dit te wijzigen in sleutelhangerbeheer, en als ik daarin aangeef dat Microsoft altijd toestemming heeft zonder te vragen moet ik m'n sleutelhanger ww voor ' inloggen' invoeren en dat is blijkbaar een ander ww dan dat van mijn Apple ID. Kortom, ik zit even vast, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Had de afgelopen weken in steeds sterkere mate problemen met de stabiliteit van mijn wifi verbinding (late 2013 mbpr). Ten einde raad een NVRAM/PRAM reset uitgevoerd... En poef, probleem is verdwenen als sneeuw voor de zon. Nooit gedacht dat ergens in die instellingen ook controls zitten die je wifiprestaties beïnvloeden. Ik ben een blije man
.
Worden om 00:00 bij Apple zelf ook actieprijzen gehanteerd? Of laat dat meestal langer op zich wachten?
Scheelt helemaal niet zoveel met yourmacstore, die ook nog eens 3 jaar garantie geeft.Mrk87 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:30:
Edit: oops, zag nu pas dat ik hier al als laatst heb gereageerd. Sry voor de spam
[ Voor 11% gewijzigd door Executor16 op 26-11-2015 22:57 ]
Hoi Mensen,
Sinds eergisteren een MacBook Pro 13" (yay). Heeft iemand misschien een aantal punten of stappenplannetje om na te lopen of alles goed uit de fabriek is gerold? Heb de afgelopen dagen namelijk nogal wat slechte ervaringen gelezen hier op de fora, dus het leek me handig om dit direct uit de doos allemaal even na te lopen, maar heb hier niet erg veel ervaring mee. En bij googlen kom ik allemaal rare willekeurige adviesjes tegen.
Mvg,
Jan
Sinds eergisteren een MacBook Pro 13" (yay). Heeft iemand misschien een aantal punten of stappenplannetje om na te lopen of alles goed uit de fabriek is gerold? Heb de afgelopen dagen namelijk nogal wat slechte ervaringen gelezen hier op de fora, dus het leek me handig om dit direct uit de doos allemaal even na te lopen, maar heb hier niet erg veel ervaring mee. En bij googlen kom ik allemaal rare willekeurige adviesjes tegen.
Mvg,
Jan
Ga het ding gewoon gebruiken! Jezelf gek maken met mogelijke issues waar je op het internet over leest heeft echt totaal geen zin.jpstaman schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:26:
Hoi Mensen,
Mvg,
Jan
Ik zou alleen het scherm ff checken met verschillende egale achtergrondkleuren op dooie pixels. Zie je niks raars, gewoon gebruiken dat ding
Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar een vervanging van mijn mid2010 i7 15" MBP. "Maar waarom eigenlijk?" vroeg ik me gisteren af.
Nu heb ik 8GB werkgeheugen, een 7200rpm harde schijf en merk vaak dat mijn zware Photoshop en Illustrator taken het maximale vergen van mijn machine. Maar goed, die harddisk moet er ondertussen wel eens uit. Bij wat logisch nadenken lijkt me een upgrade eerder op zijn plek dan om mijn prima machine weg te doen voor een habbekrats.
De 2010 MBP's kunnen tegenwoordig 16GB (2x8GB) werkgeheugen hanteren na een firmware upgrade dus dat komt er sowieso in.
En een SSD wordt nu ook weleens tijd. En vooral daarover heb ik vragen want ik zie zoveel benchmarks dat ik liever persoonlijke ervaringen hoor.
Ik twijfel tussen de 840 PRO en de 850 PRO (allebei 512GB) van Samsung.
Echter heb ik er geen kaas van gegeten wat de V-nand van de 850 precies toevoegt. Tegenwoordig schelen ze niet heel veel in prijs, dus als ik twee tientjes extra moet neerleggen voor de 850 omdat ie dat echt waard is, is dat voor mij geen probleem.
Dan nog de vraag of er meestal brackets en een kabel meegeleverd worden of dat dat er nog extra bijbesteld moet worden?
Graag jullie persoonlijke meningen over deze producten en ervaringen in het zetten van een macbook!
EDIT: En een kleine tip voor een betaalbare 16GB (2x8GB) 1066mhz 8500 werkgeheugen wordt gewaardeerd. Kom zelf alleen de 1333mhz versie tegen of geheugen dat alleen werkt in de 13" versies,,,
Nu heb ik 8GB werkgeheugen, een 7200rpm harde schijf en merk vaak dat mijn zware Photoshop en Illustrator taken het maximale vergen van mijn machine. Maar goed, die harddisk moet er ondertussen wel eens uit. Bij wat logisch nadenken lijkt me een upgrade eerder op zijn plek dan om mijn prima machine weg te doen voor een habbekrats.
De 2010 MBP's kunnen tegenwoordig 16GB (2x8GB) werkgeheugen hanteren na een firmware upgrade dus dat komt er sowieso in.
En een SSD wordt nu ook weleens tijd. En vooral daarover heb ik vragen want ik zie zoveel benchmarks dat ik liever persoonlijke ervaringen hoor.
Ik twijfel tussen de 840 PRO en de 850 PRO (allebei 512GB) van Samsung.
Echter heb ik er geen kaas van gegeten wat de V-nand van de 850 precies toevoegt. Tegenwoordig schelen ze niet heel veel in prijs, dus als ik twee tientjes extra moet neerleggen voor de 850 omdat ie dat echt waard is, is dat voor mij geen probleem.
Dan nog de vraag of er meestal brackets en een kabel meegeleverd worden of dat dat er nog extra bijbesteld moet worden?
Graag jullie persoonlijke meningen over deze producten en ervaringen in het zetten van een macbook!
EDIT: En een kleine tip voor een betaalbare 16GB (2x8GB) 1066mhz 8500 werkgeheugen wordt gewaardeerd. Kom zelf alleen de 1333mhz versie tegen of geheugen dat alleen werkt in de 13" versies,,,
[ Voor 6% gewijzigd door Bartaz op 29-11-2015 15:19 ]
Heb een SSD in m'n MBP 2009 (met 8GB) gezet en dat werkt behoorlijk. Vooral het snelle starten van de machine en applicaties zorgt voor een behoorlijke boost qua gebruikerservaring. Het voelt soms beter dan m'n iMac 2011 met een stevige i7 erin...Bartaz schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:34:
Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar een vervanging van mijn mid2010 i7 15" MBP. "Maar waarom eigenlijk?" vroeg ik me gisteren af.
Ik heb momenteel een iPad Air 16GB. Geheugen zit helemaal vol en ik ben toch wel wat meer op zoek naar iets vervangends met meer geheugen. Ik heb thuis al een grote gaming pc (Windows) staan, dus vervanging hoeft geen zware games aan te kunnen. Ik wil er vooral op browsen op de bank en eventueel in de trein (al kan ik daarvoor altijd m'n iPad achter de hand houden, want hij doet het verder prima), wat foto/film bewerking, etc. Op vakanties wil ik hem mee kunnen nemen. Zoek dus wel iets wat makkelijk mee te nemen is.
Ook mis ik op m'n huidige iPad wel een USB poort om makkelijk series of foto's over te zetten. Welke bestanden kun je op Macbooks bekijken? Hebben de huidige Macbooks (pro lijkt me het interessantste) dit wel? En is hij handzaam genoeg om lekker mee te werken op de bank/in bed?
Vind hem er heel mooi uitzien, maar ik vraag me af of hij niet wat duur is voor wat je ervoor krijgt. Heb ook de Microsoft surface pro 4 bekeken en die zag er veelbelovend uit, maar de accu is erg slecht en dat is voor mij wel belangrijk. Ik wil een tablet/laptop oppakken, ook als ik hem een paar dagen niet heb gebruikt, om dan weer verder te gaan waar ik was. Daarnaast heb ik een iPhone 6 plus en ben ik toch wel dol geworden op Apple. Een MacBook zou daar mooi mee synchroniseren..
Weet dus even niet wat verstandig is voor mij. iPad Pro heb ik naar gekeken, maar die trekt me niet heel erg..en voor bijna hetzelfde geld heb je al een MacBook..
Ook mis ik op m'n huidige iPad wel een USB poort om makkelijk series of foto's over te zetten. Welke bestanden kun je op Macbooks bekijken? Hebben de huidige Macbooks (pro lijkt me het interessantste) dit wel? En is hij handzaam genoeg om lekker mee te werken op de bank/in bed?
Vind hem er heel mooi uitzien, maar ik vraag me af of hij niet wat duur is voor wat je ervoor krijgt. Heb ook de Microsoft surface pro 4 bekeken en die zag er veelbelovend uit, maar de accu is erg slecht en dat is voor mij wel belangrijk. Ik wil een tablet/laptop oppakken, ook als ik hem een paar dagen niet heb gebruikt, om dan weer verder te gaan waar ik was. Daarnaast heb ik een iPhone 6 plus en ben ik toch wel dol geworden op Apple. Een MacBook zou daar mooi mee synchroniseren..
Weet dus even niet wat verstandig is voor mij. iPad Pro heb ik naar gekeken, maar die trekt me niet heel erg..en voor bijna hetzelfde geld heb je al een MacBook..
Je kan beter vragen, welke bestandsformaten kan je niet kijken op de MacBook. Op de MacBook heb je gewoon een volwaardig OS, vergelijkbaar aan Windows, ze ondersteunen qua codecs even veel, en anders heb je nog additionele codecs om te installeren. Ik lig zelfs op dit moment op bed met mijn retina MacBook Pro 13" van 2014 op schoot. Heerlijk verlicht toetsenbord, briljant mooi scherm.Alwayshappyz schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:03:
Ik heb momenteel een iPad Air 16GB. Geheugen zit helemaal vol en ik ben toch wel wat meer op zoek naar iets vervangends met meer geheugen. Ik heb thuis al een grote gaming pc (Windows) staan, dus vervanging hoeft geen zware games aan te kunnen. Ik wil er vooral op browsen op de bank en eventueel in de trein (al kan ik daarvoor altijd m'n iPad achter de hand houden, want hij doet het verder prima), wat foto/film bewerking, etc. Op vakanties wil ik hem mee kunnen nemen. Zoek dus wel iets wat makkelijk mee te nemen is.
Duur voor wat je ervoor krijgt? De MacBook is een volwaardig systeem, volwaardiger dan de iPad ooit zal zijn, en hebben tegenwoordig een fantastische accu duur. Ze zijn in het eerste opzicht duur ja, maar met mijn vorige MacBook (Air uit 2010) deed ik 5 jaar, nu heb ik die verkocht voor 500 aan iemand anders met een nieuwe accu erin. Niks over te klagen.
En wat betreft je iPhone 6, als je alles van Apple hebt, hebben ze wel een heel sterk ecosysteem. Is ook één van de redenen dat ik bij de MacBook en iPhone blijf, het werkt gewoon goed.
[ Voor 3% gewijzigd door xoniq op 29-11-2015 22:23 ]
Verwijderd
Ok guys, heb een macbook pro medio 2014 8gb 128gb ssd op de kop getikt. Mooie aanvulling op mijn Iphone 6. Echter gebruik ik hem vandaag zonder oplader (hij heeft 300 cycli, status is normaal) en ging met 100% de deur uit, zon 3u later was hij alweer 45%. De sprongen verliepen ook niet linear, hij ging van 100 naar 82, en van 82 naar 66 en bij het derde sprongetje naar de 45. Is dit normaal?
Helderheid op laag gezet, en alleen gebruik gemaakt van safari...had toch wel meer batterij verwacht dan 55% in 3uur.
Ik gebruik btw niet de Yosemite versie
Helderheid op laag gezet, en alleen gebruik gemaakt van safari...had toch wel meer batterij verwacht dan 55% in 3uur.
Ik gebruik btw niet de Yosemite versie
BedanktCRXDelSol schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:22:
[...]
Je kan beter vragen, welke bestandsformaten kan je niet kijken op de MacBook. Op de MacBook heb je gewoon een volwaardig OS, vergelijkbaar aan Windows, ze ondersteunen qua codecs even veel, en anders heb je nog additionele codecs om te installeren. Ik lig zelfs op dit moment op bed met mijn retina MacBook Pro 13" van 2014 op schoot. Heerlijk verlicht toetsenbord, briljant mooi scherm.
Duur voor wat je ervoor krijgt? De MacBook is een volwaardig systeem, volwaardiger dan de iPad ooit zal zijn, en hebben tegenwoordig een fantastische accu duur. Ze zijn in het eerste opzicht duur ja, maar met mijn vorige MacBook (Air uit 2010) deed ik 5 jaar, nu heb ik die verkocht voor 500 aan iemand anders met een nieuwe accu erin. Niks over te klagen.
En wat betreft je iPhone 6, als je alles van Apple hebt, hebben ze wel een heel sterk ecosysteem. Is ook één van de redenen dat ik bij de MacBook en iPhone blijf, het werkt gewoon goed.
Nog een vraagje
- Is het makkelijk om je iPhone (6 plus in mijn geval) aan te sluiten op de Macbook Pro? Of om foto's, gemaakt op je iPhone makkelijk te kopieren naar je Macbook? Of iets van auto upload, dat als je een foto hebt gemaakt hij automatisch naar een map op je Macbook geupload wordt (eerste mogelijkheid dat er wifi is)?
Wil namelijk ook met iMovie en Photoshop aan de slag en dan is het wel makkelijk om makkelijk foto's (maar ook muziek) eventueel heen en weer te sturen.
Heb ook veel muziek er op staan..maar kun je dat ook via een USB stick op je macbook zetten, of enkel via iTunes?
[ Voor 3% gewijzigd door Alwayshappyz op 30-11-2015 18:53 ]
Fotolader zodanig instellen geloof ik, bij aansluiten (via de kabel dat wel) laad deze automatisch de nieuwe als het goed is. Je kan ook "DropBox" instellen om via Wi-Fi automatisch te laten uploaden, zelfde geldt voor iCloud foto's.Alwayshappyz schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:52:
[...]
BedanktVerleidelijk wel!
Nog een vraagje
- Is het makkelijk om je iPhone (6 plus in mijn geval) aan te sluiten op de Macbook Pro? Of om foto's, gemaakt op je iPhone makkelijk te kopieren naar je Macbook? Of iets van auto upload, dat als je een foto hebt gemaakt hij automatisch naar een map op je Macbook geupload wordt (eerste mogelijkheid dat er wifi is)?
Wil namelijk ook met iMovie en Photoshop aan de slag en dan is het wel makkelijk om makkelijk foto's (maar ook muziek) eventueel heen en weer te sturen.
Heb ook veel muziek er op staan..maar kun je dat ook via een USB stick op je macbook zetten, of enkel via iTunes?
Muziek is wat moeilijk ivm iTunes wat gebruikt wordt hiervoor.
Als je Fotostream aanzet op zowel je Mac in foto's als op je iPhone dan worden alle foto's met een maximum van duizend stuks van de laatste maand automatisch gesynct van iPhone naar Mac. Als je dan eens in de zoveel tijd de boel importeert in foto's hoef je ook niet te gaan prutsen met kabeltjes.Alwayshappyz schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:52:
[...]
BedanktVerleidelijk wel!
Nog een vraagje
iTunes ondersteund ook sync via WiFi, maar dat is alleen van Mac naar iPhone en niet andersom.
Top, dankje. Fotostream gebruik ik ook op Windows PC, dus daar ben ik al bekend mee. Fijn dat dat op Macbook ook gewoon kan.Tjoekie schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:41:
[...]
Als je Fotostream aanzet op zowel je Mac in foto's als op je iPhone dan worden alle foto's met een maximum van duizend stuks van de laatste maand automatisch gesynct van iPhone naar Mac. Als je dan eens in de zoveel tijd de boel importeert in foto's hoef je ook niet te gaan prutsen met kabeltjes.
iTunes ondersteund ook sync via WiFi, maar dat is alleen van Mac naar iPhone en niet andersom.
En hoe zit het met video's gemaakt met iPhone? Ik weet hoe ik ze op mijn Windows computer kan krijgen (met deel functie op iPhone); dat kan ook gewoon op Macbook? Wil movie editing gaan doen op Mac, maar dan moet ik wel movies op Macbook hebben staan
Video's komen volgens mij ook gewoon in je Fotostream terecht (wellicht is het een instelling).Alwayshappyz schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:18:
[...]
Top, dankje. Fotostream gebruik ik ook op Windows PC, dus daar ben ik al bekend mee. Fijn dat dat op Macbook ook gewoon kan.
En hoe zit het met video's gemaakt met iPhone? Ik weet hoe ik ze op mijn Windows computer kan krijgen (met deel functie op iPhone); dat kan ook gewoon op Macbook? Wil movie editing gaan doen op Mac, maar dan moet ik wel movies op Macbook hebben staangeen enkele ervaring verder met iTunes eigenlijk.
Toevallig gekeken op PC, maar het werkt enkel met foto's.Tjoekie schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:25:
[...]
Video's komen volgens mij ook gewoon in je Fotostream terecht (wellicht is het een instelling).
Ik dacht eerst voor een Air te gaan, maar zit nu toch erg te kijken naar een PRO, verschil is maar 300 euro eigenlijk:
Met de laptop zal ik eigenlijk geen foto's bewerken. Ik gebruik hem om te internetten en te office te gebruiken. Maar het zal ook mijn hoofdlaptop worden.
Het is lastig vindt ik, Zal de flash laptop heel veel sneller zijn?
128 gb flash = 1388 euro
http://www.bcc.nl/compute...7ghz-8gb-128gb%2885678%29
Of kan ik beter voor een "ouderwetse" 500 gig gaan? = 1129 euro
http://www.bcc.nl/compute...5-ghz-md101n-a%2864819%29
Ben namelijk erg gewend aan een ruime opslag van 1 tb.
Met de laptop zal ik eigenlijk geen foto's bewerken. Ik gebruik hem om te internetten en te office te gebruiken. Maar het zal ook mijn hoofdlaptop worden.
128 gb flash = 1388 euro
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
De ouderwetse is al een tijdje niet geüpdatet en echt zijn geld niet meer waard..te duur...Mars18 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 07:08:
Ik dacht eerst voor een Air te gaan, maar zit nu toch erg te kijken naar een PRO, verschil is maar 300 euro eigenlijk:
128 gb flash = 1388 euro
Ik zou kijken of externe opslag je zou kunnen helpen? usb drive? sd card met extra geheugen? netwerkopslag?
Uiteraard kost dit ook allemaal geld, waardoor je ook door kunt sparen voor de 256GB variant. Ik vind zelf 128GB magertjes. Het zal te doen zijn, maar continue je gebruik in de gaten moeten houden is natuurlijk ook niet hoe je zo ding wilt gebruiken.
Ik teken nergens meer voor
de oude is al drie jaar niet geupdate. Niet kopen. Pro2015 is zo onwijs veel sneller!Mars18 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 07:08:
128 gb flash = 1388 euro
Ik ben het vergeten, sorryWimo. schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:15:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Lekker gebruiksvriendelijk allemaal. Heb je toevallig al een oplossing De keys weggooien heet bij mij niet geholpen.

Ik zit er over te denken om een 13" mbpr aan te schaffen met 256gb ruimte. Heb nu de 2008 variant maar die begint na een ssd upgrade nu toch ook wel verouderd te raken. Daarnaast heeft de display cable af en toe kuren. Heb nu een iMac 27" op kantoor die er uit gaat ivm stoppen onderneming en de nieuwe macbook komt als 'vervanger'. Ik lees echter veel over de vlekken van de schermcoating, betreft dit alle retina modellen?
Voor de coating problemen is een recall actief, dus mocht je problemen hebben krijg je een nieuw scherm. Zoals altijd: laat je niet gek maken door naar mogelijke problemen te zoeken op internet. Als je pech hebt en een slecht scherm of whatever krijgt, word je bij Apple prima geholpen.BertP schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:14:
Ik zit er over te denken om een 13" mbpr aan te schaffen met 256gb ruimte. Heb nu de 2008 variant maar die begint na een ssd upgrade nu toch ook wel verouderd te raken. Daarnaast heeft de display cable af en toe kuren. Heb nu een iMac 27" op kantoor die er uit gaat ivm stoppen onderneming en de nieuwe macbook komt als 'vervanger'. Ik lees echter veel over de vlekken van de schermcoating, betreft dit alle retina modellen?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het is niet zo dat je er gegarandeerd last van krijgt. Waarschijnlijk niet zelfs, maar er bestaat een kleine kans. Sinds kort wordt die ook gratis door Apple gefixed.BertP schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:14:
De 13" pro staat nu naast mijCyleo schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:54:
[...]
Het is niet zo dat je er gegarandeerd last van krijgt. Waarschijnlijk niet zelfs, maar er bestaat een kleine kans. Sinds kort wordt die ook gratis door Apple gefixed.
Ik heb hem bij Coolblue gekocht vanwege de goede service die zij mij in het verleden hebben geboden. Daarom twijfel ik of ik er nog de Applecare service bij moet kopen.
Vandaag komt mijn MBPr 15" binnen 
PS. iemand interesse in mijn MBPr 2013 13"? V&A aangeboden: Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB
PS. iemand interesse in mijn MBPr 2013 13"? V&A aangeboden: Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB
Ik ben op zoek naar een tweedehands 13" Macbook Pro Retina en wilde hierover graag wat advies hebben.
Wij zijn nu aan het sparen voor een tweedehandsje omdat dit gewoon een stuk goedkoper is. Hiervoor hebben we een "normale" macbook pro uit early 2011 gehad met een SSD erin. Deze werkt opzich prima maar begon steeds meer gebreken te vertonen. Deze hebben we weg gedaan om voor een mooie retina te gaan kijken. Ons budget is ongeveer 1000 euro.
Op verschillende tweedehands sites kom je voor dat bedrag voornamelijk het 2013 model tegen met 128gb opslag. Het liefst wil ik een 256gb variant hebben. Ook heb ik gehoord dat de 2013 modellen qua prestaties heel erg tegenvallen t.o.v. de 2014 of 2015 modellen. is dit waar?
De laptop gaat voornamelijk gebruikt worden voor internetten, maar ook regelmatig photoshop, lightroom, inddesign, illustrator, premiere pro etc. Raden jullie aan om gewoon het 2013 model te halen of om een beetje door te sparen voor een mid-2014 model?
Wij zijn nu aan het sparen voor een tweedehandsje omdat dit gewoon een stuk goedkoper is. Hiervoor hebben we een "normale" macbook pro uit early 2011 gehad met een SSD erin. Deze werkt opzich prima maar begon steeds meer gebreken te vertonen. Deze hebben we weg gedaan om voor een mooie retina te gaan kijken. Ons budget is ongeveer 1000 euro.
Op verschillende tweedehands sites kom je voor dat bedrag voornamelijk het 2013 model tegen met 128gb opslag. Het liefst wil ik een 256gb variant hebben. Ook heb ik gehoord dat de 2013 modellen qua prestaties heel erg tegenvallen t.o.v. de 2014 of 2015 modellen. is dit waar?
De laptop gaat voornamelijk gebruikt worden voor internetten, maar ook regelmatig photoshop, lightroom, inddesign, illustrator, premiere pro etc. Raden jullie aan om gewoon het 2013 model te halen of om een beetje door te sparen voor een mid-2014 model?
don't mind me
Ik zou alleen wegblijven van de 13" modellen uit 2012 en de early 2013. Deze hebben de HD4000 GPU van Intel. Deze heeft nog wel eens moeite met de hoeveelheid pixels van het retina scherm. Vanaf de late 2013 wordt er gebruikt gemaakt van de Intel Iris GPU en deze heeft die issues niet.JeroenF schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:10:
Ook heb ik gehoord dat de 2013 modellen qua prestaties heel erg tegenvallen t.o.v. de 2014 of 2015 modellen. is dit waar?
Op CPU gebied maakt het verder niet zo veel uit. Bij dagelijks gebruik ga je dat verschil niet merken. Als je nou een paar uur gaat renderen wordt het een ander verhaal, maar daar is dit dan ook niet de juiste machine voor.
kijk dat is een handige tip! Laptops met een iris GPU dus. Duidelijk.Tjoekie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:31:
[...]
Ik zou alleen wegblijven van de 13" modellen uit 2012 en de early 2013. Deze hebben de HD4000 GPU van Intel. Deze heeft nog wel eens moeite met de hoeveelheid pixels van het retina scherm. Vanaf de late 2013 wordt er gebruikt gemaakt van de Intel Iris GPU en deze heeft die issues niet.
Op CPU gebied maakt het verder niet zo veel uit. Bij dagelijks gebruik ga je dat verschil niet merken. Als je nou een paar uur gaat renderen wordt het een ander verhaal, maar daar is dit dan ook niet de juiste machine voor.
renderen gebeurt alleen met af en toe een vakantiefilmpje. Verder geen zwaar werk. Dat verschil in CPU ga ik niet zo zeer merken denk ik dan.
don't mind me
Nou, heb dan eindelijk toch een MBP 13" 2015 gekocht, morgen binnen als het goed is. Werd het werken met een 15" multimedia laptop met 4.iets uur accuduur (op z'n best) toch wel heel erg beu. Ben erg benieuwd!
Nu had ik alleen een vraagje. Ik zag deze hardcover: http://www.bol.com/nl/p/m...5/#product_specifications voor de Air, en ik zou eigenlijk wel graag zo'n exact zelfde willen (mat zwart met uitsparing bij logo), maar heb via Google niks kunnen vinden. Weet iemand misschien iets?
Nu had ik alleen een vraagje. Ik zag deze hardcover: http://www.bol.com/nl/p/m...5/#product_specifications voor de Air, en ik zou eigenlijk wel graag zo'n exact zelfde willen (mat zwart met uitsparing bij logo), maar heb via Google niks kunnen vinden. Weet iemand misschien iets?
ik zou geen hardcover nemen. Gaat altijd stof tussen zitten en schuren tegen behuizing van de MacBook wat vervolgens weer krasjes oplevert. Persoonlijk zou ik gaan voor een sleeve.
Oh die had ik overigens al besteld: http://www.bol.com/nl/p/c...h-zwart/9200000011436577/SquareOne schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:19:
ik zou geen hardcover nemen. Gaat altijd stof tussen zitten en schuren tegen behuizing van de MacBook wat vervolgens weer krasjes oplevert. Persoonlijk zou ik gaan voor een sleeve.
Mijn 15"MBP uit 2011 gaat nu al die tijd gewoon in een nette sleeve in mijn tas mee en ziet er praktisch mijn als nieuw uit, op wat krasjes aan de onderzijde na. Mochten krasjes jou zorgen maken zou je een skin kunnen overwegen zoals die van dBrand. Die beschermen wel tegen krasjes maar niet tegen butsen uiteraard.tch schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:22:
[...]
Oh die had ik overigens al besteld: http://www.bol.com/nl/p/c...h-zwart/9200000011436577/
Even iets totaal anders: net heb ik mijn 15" Late 2011 een Bluetooth upgrade gegeven, dit heeft geloof ik vijftien minuutjes gekost in totaal. Het was wel duurder dan dongle maar dan heb je wel Bluetooth 4 in je MacbookPro
Vraagje: Ik heb sinds twee dagen mijn eerste Macbook! Een pro retina uit 2015, 13 inch. Ben er nu al super blij mee. Echt een geweldig ding. Ik loop wel tegen het volgende op: ik maak foto's voornamelijk met mijn iPhone 6 plus. Ik heb photo stream aanstaan. Over het algemeen werkt dat...foto's die ik maak met iPhone zijn op die manier ook te zien op de macbook en dan kopieer ik die foto's naar een aparte map op de Macbook. Echter...wanneer ik op mijn macbook foto's edit..(in de photo stream) is dat niet te zien op mijn iPhone...dus op mn iPhone staan de onbewerkte foto's (in de photo stream map), maar in de photo stream van mijn Mac staan ze wel bewerkt. Waarom synchroniseert dat niet goed? Als ik de photo stream op mijn iPhone weggooi dan zijn tevens ook gewoon weg in de map op macbook, dus dat werkt wel..ik heb er op gegoogled, maar zag vooral oude resultaten (met iPhoto).
Photostream op iDevice wordt soms pas bijgewerkt als je device aan de stroom ligt.Alwayshappyz schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:12:
Vraagje: Ik heb sinds twee dagen mijn eerste Macbook! Een pro retina uit 2015, 13 inch. Ben er nu al super blij mee. Echt een geweldig ding. Ik loop wel tegen het volgende op: ik maak foto's voornamelijk met mijn iPhone 6 plus. Ik heb photo stream aanstaan. Over het algemeen werkt dat...foto's die ik maak met iPhone zijn op die manier ook te zien op de macbook en dan kopieer ik die foto's naar een aparte map op de Macbook. Echter...wanneer ik op mijn macbook foto's edit..(in de photo stream) is dat niet te zien op mijn iPhone...dus op mn iPhone staan de onbewerkte foto's (in de photo stream map), maar in de photo stream van mijn Mac staan ze wel bewerkt. Waarom synchroniseert dat niet goed? Als ik de photo stream op mijn iPhone weggooi dan zijn tevens ook gewoon weg in de map op macbook, dus dat werkt wel..ik heb er op gegoogled, maar zag vooral oude resultaten (met iPhoto).
NRG
Dat is niet helemaal waar, als je op wifi zit wordt de photostream bijgewerkt. Mits er voldoende accucapaciteit is.
Ze zijn sowieso allebei continue aangesloten op hetzelfde wifi netwerk. Als ik op mijn telefoon de foto's verwijder uit de photostream dan zijn ze ook verwijderd uit de photostream op mijn Macbook....maar als ik foto's (in de stream op mijn mac) bewerk...dan zijn ze alleen in de oude staat te zien op de telefoon...terwijl ze wel beide wifi hebben en genoeg accu.bacardicoconut schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:19:
Dat is niet helemaal waar, als je op wifi zit wordt de photostream bijgewerkt. Mits er voldoende accucapaciteit is.
Verwijderd
Hallo mede Tweakers,
Soms kijk ik op mijn Macbook via de Horizon Go website tv. Tot op heden begon de fan vrij hard te draaien als ik tv kijk. Dit heb ik normaal nooit, ook al maak ik gebruik van Photoshop en andere zwaardere programma's.
Nu had ik tijdens het tv kijken even de Activiteitenweergave geopend en zag ik, dat de Silverlight plugin van Safari 151% CPU gebruikte. Deze heb ik vervolgens geüpdatet naar de nieuwste versie, maar dit maakte nog geen verschil. Ook heb ik alle extensies uitgezet van Safari, en ook dit maakte geen verschil.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Soms kijk ik op mijn Macbook via de Horizon Go website tv. Tot op heden begon de fan vrij hard te draaien als ik tv kijk. Dit heb ik normaal nooit, ook al maak ik gebruik van Photoshop en andere zwaardere programma's.
Nu had ik tijdens het tv kijken even de Activiteitenweergave geopend en zag ik, dat de Silverlight plugin van Safari 151% CPU gebruikte. Deze heb ik vervolgens geüpdatet naar de nieuwste versie, maar dit maakte nog geen verschil. Ook heb ik alle extensies uitgezet van Safari, en ook dit maakte geen verschil.
Sinds een weekje, misschien wel sinds de nieuwste update, zie ik bij het browsen naar bestanden of bijvoorbeeld bij het opslaan van Word documentjes niet meer mijn "favoriete" locaties staan in het finder venster aan de linker kant. Enkel nog de naam van mijn Macbook zelf en eventuele netwerklocaties.
Als ik finder gewoon open, staan deze er wel.
Weet iemand toevallig hoe dit komt en of er een fix voor is?
Tried Google but didnt work out..
Als ik finder gewoon open, staan deze er wel.
Weet iemand toevallig hoe dit komt en of er een fix voor is?
Tried Google but didnt work out..
Sterk 151% CPU gebruikVerwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:25:
Nu had ik tijdens het tv kijken even de Activiteitenweergave geopend en zag ik, dat de Silverlight plugin van Safari 151% CPU gebruikte.
Sommige applicaties geven elk core 100% aan, dus in geval van een dual core zie je dan 200% bij max belasting...
Verwijderd
Daarom heb ik er ook een screenshot van gemaakt.

Het gaat om een 15inch late 2013 model met 16Gb RAM.
Je hebt het probleem al gevonden. Silverlight is een brakke plugin met waardeloze performance. Daar komt nog bij dat de ontwikkeling al in 2011 is stop gezet. Verwacht dus geen fix om je hoge CPU gebruik op te lossen.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:25:
Hallo mede Tweakers,
Het zou beter zijn als Ziggo zou overstappen op iets moderners als HTML5. Tot die tijd zal je het moeten doen met een blazende fan.
Net 16GB RAM besteld voor mijn MacBook Pro (Late 2011). De afgelopen twee jaar is RAM achterlijk duur geweest maar ik heb gemerkt dat de prijzen nu weer op het niveau van vóór de prijsverhoging zitten.
Met 8GB RAM en een 256GB SSD is 'ie nu nog snel genoeg, maar als ik er straks ook een 512GB SSD in ga zetten kan die zeker nog een paar jaar mee.
Heb lang getwijfeld of ik het geld niet beter in een nieuwe kon steken, maar voor dezelfde specificaties in een 13-inch MacBook Pro met Retina display betaal je 2.200 euro; dat is 1.950 euro meer als deze upgrade gaat kosten
Als ik daarmee alleen een beter scherm en één of twee uurtjes extra batterijduur win, is me dat geen 2K waard.
Met 8GB RAM en een 256GB SSD is 'ie nu nog snel genoeg, maar als ik er straks ook een 512GB SSD in ga zetten kan die zeker nog een paar jaar mee.
Heb lang getwijfeld of ik het geld niet beter in een nieuwe kon steken, maar voor dezelfde specificaties in een 13-inch MacBook Pro met Retina display betaal je 2.200 euro; dat is 1.950 euro meer als deze upgrade gaat kosten
Als ik daarmee alleen een beter scherm en één of twee uurtjes extra batterijduur win, is me dat geen 2K waard.
[ Voor 11% gewijzigd door BleuZ op 17-12-2015 18:47 ]
Maand geleden kreeg ik een rot beroerte... MacBook startte niet meer door, rare kleuren:

Mijn MBP komt uit 2011, dus wist ik eigenlijk al genoeg... Videokaart probleem.
Afgelopen dinsdag eindelijk tijd gehad om naar een genius bar te gaan, na 5 minuten gelijk het verlossende woord: het wordt onder garantie gerepareerd. Nieuw Logic Board is besteld en zodra deze binnen is wordt ie vervangen.
MBP is nu 4jr oud, maar met een 255GB SSD en 16GB RAM en een quad 2.0GHz i7 nog lang niet afgeschreven. Volgende upgrade wordt een 512GB of zelfs een 1TB SSD

Mijn MBP komt uit 2011, dus wist ik eigenlijk al genoeg... Videokaart probleem.
Afgelopen dinsdag eindelijk tijd gehad om naar een genius bar te gaan, na 5 minuten gelijk het verlossende woord: het wordt onder garantie gerepareerd. Nieuw Logic Board is besteld en zodra deze binnen is wordt ie vervangen.
MBP is nu 4jr oud, maar met een 255GB SSD en 16GB RAM en een quad 2.0GHz i7 nog lang niet afgeschreven. Volgende upgrade wordt een 512GB of zelfs een 1TB SSD
totaal overbodig en compleet offtopic, maar schattig avatar iMars
Dat kleinde wondertje heet "Lil Bub" en heeft een flinke fanbase ;p.Quakie schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:38:
totaal overbodig en compleet offtopic, maar schattig avatar iMars
Hear hear! Zo wacht ik ook nog steeds op de verdraaide Skylake laptops van Apple... Tot die tijd volstaat m'n mid 2011 MBA nog prima. Daarna ook nog wel maar 4-5 jaren is een mooie interval voor nieuw speelgoed.BleuZ schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:45:
[...]

precies, > 20% batterij sap moet er over zijnbacardicoconut schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:19:
Signature van nature
ik heb meerdere mensen gelezen met hetzelfde probleem, maar nog geen echte oplossing gevonden zonder allerlei scripts uitvoeren waarbij ook niet geheel duidelijk is of het resultaat veel beter wordt.
Als ik mijn MBPr late 2013 aansluit op een 24" scherm van LG dan is het beeld wazig. Allerlei settings geprobeerd (resolutie optimaal voor LG IPS en schaling) maar het blijft wazig. Aangesloten via HDMI op 1080P. Qua scherpte is het vergelijkbaar met 1400x900 resolutie. Sluit ik direct daarna mijn windows laptop via dezelfde HDMI kabel op 1080P aan dan is het beeld haarscherp.
Bestaat hiervoor een daadwerkelijke oplossing?
Als ik mijn MBPr late 2013 aansluit op een 24" scherm van LG dan is het beeld wazig. Allerlei settings geprobeerd (resolutie optimaal voor LG IPS en schaling) maar het blijft wazig. Aangesloten via HDMI op 1080P. Qua scherpte is het vergelijkbaar met 1400x900 resolutie. Sluit ik direct daarna mijn windows laptop via dezelfde HDMI kabel op 1080P aan dan is het beeld haarscherp.
Ik weet dat het bij verschillende Dell modellen komt doordat de monitor in YCbCr wordt aangestuurd (geloof ik), in elk geval geen RGB. Hierdoor had ik het zelfde effect wat jij omschrijft. Na een update van OSX werd dit later automatisch gedetecteerd.Aghanim schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:20:
ik heb meerdere mensen gelezen met hetzelfde probleem, maar nog geen echte oplossing gevonden zonder allerlei scripts uitvoeren waarbij ook niet geheel duidelijk is of het resultaat veel beter wordt.
Dit hielp toen:
http://www.ireckon.net/20...ty-of-an-external-monitor
[ Voor 6% gewijzigd door Pat-Juh op 20-12-2015 19:07 ]
Kort vraagje:
Is het voor de batterij van mijn MBP beter of slechter om te werken met de oplader erin?
Is het voor de batterij van mijn MBP beter of slechter om te werken met de oplader erin?
Jouw macbook weet heel goed hoe deze om moet gaan met of zonder oplader. Ik zou me daar niet druk over maken als ik jou was. Helemaal opladen en ontladen telt op bij de battery cycle count en 1000 cycles is voor Apple end-of-life van de batterij.jpstaman schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:52:
Kort vraagje:
Mijn advies: gebruik je laptop op de manier zoals jij het prettig vindt. Als het tijd is voor een nieuwe batterij, dan is het gewoon tijd
Signature van nature
Het is in ieder geval niet slechter. Mijn MBP lag altijd aan de lader en die had dus weinig battery cycles. Dat is een pluspunt als je hem ooit weer wilt verkopen.jpstaman schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:52:
Kort vraagje:
Ik zorgde er wel voor dat de batterij af en toe ontladen werd. Na twee jaar intensief gebruik stond de health nog steeds op 98%.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Niet helemaal, de batterij is ontworpen om na 1000 volledige cycles nog 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit te hebben. Dit betekend niet dat deze dan ook echt "op" is na 1000 cycles. Je kunt er daarna nog tijden plezier van hebben.Sircuri schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:19:
[...]
Helemaal opladen en ontladen telt op bij de battery cycle count en 1000 cycles is voor Apple end-of-life van de batterij.
Je hebt gelijk. Ik refereerde meer naar die tabel van Apple zelf over de houdbaarheid van de batterij. Garanderen 1000 cycles.Tjoekie schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:32:
[...]
Niet helemaal, de batterij is ontworpen om na 1000 volledige cycles nog 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit te hebben. Dit betekend niet dat deze dan ook echt "op" is na 1000 cycles. Je kunt er daarna nog tijden plezier van hebben.
Signature van nature
Heb het geprobeerd maar maakt geen verschil. Het beeld is overigens ook onscherp als ik er een Windows laptop aan hang. Lijkt dus aan het scherm te liggen of ik ben niet snel tevreden.Pat-Juh schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:05:
[...]
Ik weet dat het bij verschillende Dell modellen komt doordat de monitor in YCbCr wordt aangestuurd (geloof ik), in elk geval geen RGB. Hierdoor had ik het zelfde effect wat jij omschrijft. Na een update van OSX werd dit later automatisch gedetecteerd.
Dit hielp toen:
http://www.ireckon.net/20...ty-of-an-external-monitor
Hebben jullie wel goede ervaringen met een extern 24" scherm? Ik vind vooral tekst er onscherp uitzien. Video is op zich prima, maar Office of internet is qua kwaliteit erg matig, zowel op hdmi als vga.
Wellicht komt het door het grote verschil met het retina scherm?
Wellicht het scherm of de kabel. Een HDMI 1.0 kab/scherm kan bijvoorbeeld maar tot 1920x1200 aan via deze poort. Het lijkt on waarschijnlijk maar mogelijk?
Ik zou zeggen kijk eens bij een computerzaak of media-warenhuis of je het bij een 4k scherm er (bijvoorbeeld) wel goed uit vind zien?
Ik zou zeggen kijk eens bij een computerzaak of media-warenhuis of je het bij een 4k scherm er (bijvoorbeeld) wel goed uit vind zien?
Heel apart verhaal: ik kan me inderdaad herinneren dat Apple dat eerder dat op de website had staan. Ik heb twee jaar geleden dan ook de batterij van mijn MacBook Pro (Late 2011) laten vervangen, omdat deze al beneden de 80% capaciteit zat na 250 laadcycli.Tjoekie schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:32:
[...]
Niet helemaal, de batterij is ontworpen om na 1000 volledige cycles nog 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit te hebben. Dit betekend niet dat deze dan ook echt "op" is na 1000 cycles. Je kunt er daarna nog tijden plezier van hebben.
Nu, twee jaar later, zit de "nieuwe" batterij ook alweer rond de 75% capaciteit na 250 of 300 laadcycli.
De MacBook Pro (Mid 2010) van mijn vader heeft nog steeds de originele batterij er in zitten, en die zit na vijf jaar en 500 laadcycli pas op 80%.
Ik had ook de meest akelige kwaliteit toen ik een macbook pro op mn Dell U2410 (24") aansloot. Het probleem was dat de macbook hem verkeerd herkende en als tv aanstuurde. Ik heb toen een scriptje online gevonden wat het oploste voor mijn scherm. Maarik geloof dat dat een U2410 specifiek sciptje was.Aghanim schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:12:
[...]
Heb het geprobeerd maar maakt geen verschil. Het beeld is overigens ook onscherp als ik er een Windows laptop aan hang. Lijkt dus aan het scherm te liggen of ik ben niet snel tevreden.
Hebben jullie wel goede ervaringen met een extern 24" scherm? Ik vind vooral tekst er onscherp uitzien. Video is op zich prima, maar Office of internet is qua kwaliteit erg matig, zowel op hdmi als vga.
Wellicht komt het door het grote verschil met het retina scherm?
Verder heb ik erg veel slechte ervaringen met de HDMI van de macbook op m'n werk
Mixed Reality dev
Toevallig zit ik nu op een U2410 op mijn werk die ik via displayport - vga heb aangesloten en het beeld is veel beter dan op mijn LG IPS monitor die ik thuis gebruik. Overigens heb ik datzelfde script eerder deze week gebruikt en merkte ik op mijn LG geen verschil (HDMI of displayport - vga). Het lijkt dus aan het scherm te liggen, wat ook wel vreemd is aangezien het goede reviews heeft, dus die gaat terug naar de winkel.Menesis schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:03:
[...]
Ik had ook de meest akelige kwaliteit toen ik een macbook pro op mn Dell U2410 (24") aansloot. Het probleem was dat de macbook hem verkeerd herkende en als tv aanstuurde. Ik heb toen een scriptje online gevonden wat het oploste voor mijn scherm. Maarik geloof dat dat een U2410 specifiek sciptje was.
Verder heb ik erg veel slechte ervaringen met de HDMI van de macbook op m'n werkheel veel dure Cisco videoconferancesystemen die hem simpelweg niet herkennen, beamers die niets tonen, schermen die niets tonen.