Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Bal0n schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:29:
Na een gecrashte zenbook UX32VD uit 2012 in mijn handen te hebben gehad vorig weekend, heb ik (min of meer op instinct) een MacBook Pro 13" gekocht (256GB, 8GB RAM). Nou bevalt het eerlijk gezegd heel erg goed en in eerste instantie helemaal geen klachten.

Nu ik de laptop echter een paar dagen in gebruik heb begint me op te vallen dat de UI niet altijd even soepel lijkt te lopen. Ik kon wel het eea vinden op internet over UI lag, maar ik weet niet of ik nou tegen hetzelfde aan loop. Ik merk dat eens in de minuut of 2 minuten de animaties schokkend verlopen, wat na enkele seconde weer voorbij is om vervolgens weer een minuut of 2 soepel te draaien.

Is dit een bekend probleem? Moet ik hier mee terug, of stel ik me aan? :+
Dit heb ik ook min of meer en ik stoor me er ook aan. Ik heb de krachtigste 15 inch rMBP dus aan de hardware kan het niet liggen. Het gestotter komt zowel op de dgpu als op de igp voor en heeft niks te maken met veel cpu gebruik. En het gebeurt op alle resoluties die ik probeer, of het nou 4k is of 800x600

Voor 90% van de tijd is het inderdaad heel soepel maar af en toe komt er bij het swipen tussen spaces een stottertje voor. Had ik bij yosemite nooit last van, die was soepeler bij mij. Het lijkt echter met de 10.11.1 update al wat verbetert te zijn maar nog niet 100% weg....

Ik kan je in ieder geval aanraden om je macbook op de standaard scaling instellingen te gebruiken voor het mooiste beeld en de beste performance. 2560x1600 schaalt uiteraard het best met een werkruimte van 1280x800 (standaard). Als je de 'meeste ruimte' instelling gebruikt gaat ie 1680x1050 upscalen naar 3360x2100 waarna het weer gedownscaled wordt naar 2560x1600 met alle gevolgen van dien... (Minder scherp beeld en zwaarder voor je gpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:28:
Even een vraagje. Ik lees weleens dat er een 4K of 5K schermen gebruikt worden. Is het zo dat een dergelijk scherm beter is dan het Retina scherm van een MBP 15"? Indien ja, in welk opzicht is dit dan beter en heb je dan veel kabels/programma's nodig om dit scherm aan te sluiten op je rMBP? Ik wil namelijk thuis werken met een lekker groot scherm zodat ik dan vensters niet teveel hoef te verkleinen en meerdere vensters naast elkaar kan gebruiken (pdf/word/browser). Ik doe verder niet aan video/fotobewerken of programmeren, ik wil wel mooi beeld en schermruimte hebben. Op mijn werk is het fijn als ik de laptop dan kan gebruiken met ook een niet te klein beeldscherm (dus 15"). Ik wacht namelijk tot de volgende rMBP met Skylake. Iemand suggesties/aanvullingen over mijn schermvraagstuk?
Om hier even op in te haken; ik heb sinds vandaag een 2K en een 4K scherm aangesloten op mijn rMBP 13'' (Early 2015), en dat werkt prima. (BENQ GW2765HT (2K) & sinds vandaag een Dell P2715Q (4K) )

Daarbij moet ik wel zeggen dat je duidelijk merkt dat de Mac het zwaar krijgt als je op beide schermen tegelijk content wil afspelen. Op mijn 2K scherm een 1440p video en op m'n 4K scherm een 4K video, en je komt toch wel de nodige hapering tegen af en toe.

Maar los een 4K video is uiteraard helemaal geen probleem.

Tot nu toe bevalt het dus prima, en draait alles vrij soepel.

Even los van alles trouwens: die Magic Trackpad 2 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ By far mijn beste aankoop dit jaar. Ik raak mijn muis (MX Master) niet meer aan als ik met El Capitan werk.

edit: En wat ik ook niet snap is waarom mijn fan gaat blazen als ik een 720p serie kijk op m'n 4k scherm, en weer uitgaat als ik het venster versleep naar mijn 2k scherm. 720p blijft toch 720p, of niet dan :/

[ Voor 5% gewijzigd door London op 24-10-2015 22:04 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Las Vegas schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:05:
& sinds vandaag een Dell P2715Q (4K)
Hoe bevalt deze monitor? Ben hier zeer content met een Dell U2713HM maar ben op zoek naar een 4K upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

SublimnAll schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:15:
[...]

Hoe bevalt deze monitor? Ben hier zeer content met een Dell U2713HM maar ben op zoek naar een 4K upgrade.
Heel goed uiteraard. Kleurenweergave is perfect m.i., en dat was dan ook de hoofdreden dat ik voor dit scherm (met IPS-paneel) ben gegaan, i.p.v. de goedkopere Samsung 28'' (TN-paneel).

Tot nu toe nog geen klachten :)

edit: Klachten over het scherm bedoel ik dan. Ik merk wel dat mijn MacBook het heel erg zwaar heeft met zelfs de lichtste taken. Ben nu even de temps aan het monitoren, en dat valt toch wel tegen. Terwijl ik deze post typ heb ik enkel Spotify/Safari & het temperatuurprogramma aan, en dan loopt de temperatuur van m'n CPU core op naar 60c.

Zodra ik een 4K video start op YouTube dan stijgt de CPU core naar 100c en gaat de fan hard blazen.

Wellicht is 60c normaal hoor, maar wat mij betreft is dat echt te hoog voor de simpele taken die je op het moment van die temperatuur uitvoert.

Ik wist dat een 2K en een 4K scherm zwaar zou zijn voor m'n Mac, maar zó zwaar had ik nou ook weer niet verwacht. Wellicht istie toch niet krachtig genoeg, ik weet het niet.

[ Voor 46% gewijzigd door London op 25-10-2015 13:24 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
rMBP uit 2012 is weer terug. LogicBoard vervangen en nu doet hij het weer super. Prima service van A-mac en Apple.

Bij thuiskomst de SSD vervangen voor een 480GB exemplaar. Tevens de wifi vervangen voor een AC variant. Nu kan hij er weer een paar jaar mee.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
Las Vegas schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:36:
Ik wist dat een 2K en een 4K scherm zwaar zou zijn voor m'n Mac, maar zó zwaar had ik nou ook weer niet verwacht. Wellicht istie toch niet krachtig genoeg, ik weet het niet.
Thanks voor de info. Op welke scaling had/heb je de 4K staan? Is alles nog goed leesbaar als je de scaling op maximale ruimte (dus hoogste resolutie) hebt staan?

Wil graag minimaal één 4K scherm op mijn 13" rMBPro hebben, en denk over de mogelijkheid om daarvoor een tv te gebruiken zodat ik er ook meteen goed films op kan kijken. Vraag me af hoe groot die tv dan kan zijn, voordat de 4K resolutie weer relatief korrelig wordt om naar te kijken vanaf monitor-kijkafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Even voortborduren op bovenstaande posts:
Zijn er mensen met een 15 inch rmbp met dgpu die gebruik maken van een 4K scherm? En zo ja, hoe is de performance? Kun je je macbook nog comfortabel gebruiken in clamshell mode zonder bang te hoeven zijn voor enorm hoge temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Mijn rMBP 2012 icm 4k scherm werkte niet lekker. Op 4k kwam hij niet hoger dan 30Hz wat echt niet lekker werkt. Tevens is de stap van 2880 ×1800 naar 3840 x 2160 is een flinke. Echter kreeg ik het gevoel dat mijn rMBP de performance wel kon hebben, maar de aansluitingen (HDMI, DisplayPort) gewoon te oud waren om 60Hz te ondersteunen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
marijn65 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:52:
Er is me iets opgevallen aan mijn nieuwe rMBP. Heb hem afgelopen week binnengekregen, gaat om het '15 13" model.

Hij maakt een soort van piepend(als ik het al zo kan noemen) geluidje, en dan heb ik het niet over zo'n systeempiep welke je bij Windows hebt. Het heeft iets weg van t geluid welke je door je boxen hoort met zappen op je tv. (via PC speakers in ieder geval)
Moet heel stil zijn en ook nauwelijks omgevingsgeluid zijn, alleen dan hoor je het. Is dus niet storend of zoiets, maar ik vroeg me wel af wat het was.

Volgens mij komt het van het touchpad af, hoor het namelijk zodra ik die niet gebruik, ga ik er dan weer met mijn vinger overheen, dan stopt het.

Iemand die hier kennis van heeft?
Hangt hij op dat moment ook aan de lader?
Ik heb gehoord dat dit waarschijnlijk van een on-geaard stopcontact af kan komen.
Heeft te maken met de combinatie geen aarde en het materiaal van de behuizing dacht ik.

Wellicht dat je het eens kan proberen op een 100% geaard stop contact of zonder lader aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

SublimnAll schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:36:
[...]

Thanks voor de info. Op welke scaling had/heb je de 4K staan? Is alles nog goed leesbaar als je de scaling op maximale ruimte (dus hoogste resolutie) hebt staan?

Wil graag minimaal één 4K scherm op mijn 13" rMBPro hebben, en denk over de mogelijkheid om daarvoor een tv te gebruiken zodat ik er ook meteen goed films op kan kijken. Vraag me af hoe groot die tv dan kan zijn, voordat de 4K resolutie weer relatief korrelig wordt om naar te kijken vanaf monitor-kijkafstand.
Heb mijn scherm op de een-na-hoogste resolutie staan, 3008x1692 is dat. De hoogste resolutie is m.i. bijzonder slecht leesbaar, of je moet er heel dicht op gaan zitten.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn65
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-08 15:33
GeeMoney schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 08:23:
[...]

Hangt hij op dat moment ook aan de lader?
Ik heb gehoord dat dit waarschijnlijk van een on-geaard stopcontact af kan komen.
Heeft te maken met de combinatie geen aarde en het materiaal van de behuizing dacht ik.

Wellicht dat je het eens kan proberen op een 100% geaard stop contact of zonder lader aangesloten?
Hmm het is zowel met als zonder lader. En zover ik weet, zijn alle stopcontacten e.o. verlengsnoeren in huis, op de zolder na, geaard. Maar dat gaat dus op, want het komt ook voor op enkel de accu.

Heb Paradigit al een mail gestuurd en Apple ook benaderd. Ze (Apple) kennen het probleem niet, maar ze raadde me aan om eerst even de winkel te benaderen.
In afwachting dus. :/

edit: http://www28.zippyshare.com/v/sBpudgHn/file.html
Dit is het geluid. Gister opgenomen met mn iPhone. 0:06 is het het beste te horen.

Hoor het echter ook tijdens het afspelen van muziek, en hetgeen ik over het touchpad zei, mag ook als niet gelezen worden beschouwen. Heeft in sommige gevallen geen effect.

[ Voor 15% gewijzigd door marijn65 op 26-10-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

blupmans schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:25:
[...]

Dit heb ik ook min of meer en ik stoor me er ook aan. Ik heb de krachtigste 15 inch rMBP dus aan de hardware kan het niet liggen. Het gestotter komt zowel op de dgpu als op de igp voor en heeft niks te maken met veel cpu gebruik. En het gebeurt op alle resoluties die ik probeer, of het nou 4k is of 800x600

Voor 90% van de tijd is het inderdaad heel soepel maar af en toe komt er bij het swipen tussen spaces een stottertje voor. Had ik bij yosemite nooit last van, die was soepeler bij mij. Het lijkt echter met de 10.11.1 update al wat verbetert te zijn maar nog niet 100% weg....

Ik kan je in ieder geval aanraden om je macbook op de standaard scaling instellingen te gebruiken voor het mooiste beeld en de beste performance. 2560x1600 schaalt uiteraard het best met een werkruimte van 1280x800 (standaard). Als je de 'meeste ruimte' instelling gebruikt gaat ie 1680x1050 upscalen naar 3360x2100 waarna het weer gedownscaled wordt naar 2560x1600 met alle gevolgen van dien... (Minder scherp beeld en zwaarder voor je gpu)
Ik vraag me nou af of niemand hier verder op reageert omdat ze het probleem niet herkennen, of dat men er ook last van heeft maar het misschien liever niet erkent, gezien er een klein kapitaal uit is gegeven aan een laptop.

Ik volg alleen je scaling redenatie niet helemaal. Wanneer ik de kleine scaling ('hoogste resolutie') kies, gaat ie eerst upscalen en dan weer downscalen? :?

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styx_
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08-2022
Verkeerd topic

[ Voor 91% gewijzigd door Styx_ op 26-10-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bal0n schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:06:
[...]
Ik volg alleen je scaling redenatie niet helemaal. Wanneer ik de kleine scaling ('hoogste resolutie') kies, gaat ie eerst upscalen en dan weer downscalen? :?
Nee, dat klopt niet helemaal. De desktop wordt gerenderd op 3360x2100 en daarna teruggeschaald naar en weergegeven op 2560x1600. Wat je ziet "looks like" 1680x1050, maar die resolutie wordt door de MacBook nergens toegepast. Je ziet dat als je een screenshot maakt, de afbeelding is dan 3360x2100 pixels.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Canaria schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:46:
[...]

Nee, dat klopt niet helemaal. De desktop wordt gerenderd op 3360x2100 en daarna teruggeschaald naar en weergegeven op 2560x1600. Wat je ziet "looks like" 1680x1050, maar die resolutie wordt door de MacBook nergens toegepast. Je ziet dat als je een screenshot maakt, de afbeelding is dan 3360x2100 pixels.
Dan klopt het dus wel helemaal ;) Edit: je hebt inderdaad gelijk wat betreft het woordje 'upscalen'. Dat is inderdaad niet wat er gebeurd. Het downscalen gebeurd echter wel.

En die laatste stap, het weergeven/terugschalen van 3360x2100 naar 2560x1600 levert dus een onscherper beeld op.

Ik ben nu ook wel benieuwd of meer mensen kunnen antwoorden op onze discussie (van Bal0n en mij) over het gestotter af en toe... Iemand..????

[ Voor 9% gewijzigd door blupmans op 26-10-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De geschaalde resoluties zijn wel onscherper dan de standaardinstelling maar het beeld is dan nog steeds veel scherper dan op een normaal (geen retina) beeldscherm. Ik vind "looks like 1920x1200" op m'n 15" niet onscherp.

Ik heb geen last van een stotterende UI maar ik moet zeggen dat ik sowieso weinig animaties zie. Spaces, Launchpad, Mission Control etc. gebruik ik allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Canaria schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:28:
De geschaalde resoluties zijn wel onscherper dan de standaardinstelling maar het beeld is dan nog steeds veel scherper dan op een normaal (geen retina) beeldscherm. Ik vind "looks like 1920x1200" op m'n 15" niet onscherp.

Ik heb geen last van een stotterende UI maar ik moet zeggen dat ik sowieso weinig animaties zie. Spaces, Launchpad, Mission Control etc. gebruik ik allemaal niet.
In dat geval heb je inderdaad geen last van een stotterende UI ;) maar zou je anders voor de verandering dit eens kunnen proberen:

Open een paar programma's, waaronder safari, en zet ze fullscreen. Veeg vervolgens een paar keer met 3 vingers omhoog en naar beneden om mission control te openen en te sluiten waarna je met 3 vingers een aantal keer heen en weer veegt om tussen de spaces te swipen. Merk je nu ook af en toe gestotter? Je kan het meerdere keren proberen want het gestotter komt meestal niet voor, maar in ongeveer 5-10% van de gevallen. Het kan dus bij de eerste swipe zijn maar ook bij de laatste.
In yosemite had ik NOOIT last van gestotter, hoe wild ik ook heen en weer veegde. En in el capitan heb ik dit soms wel en daar stoor ik me aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 20:44
Ik gebruik "what looks like" 1440*900 op een late 2013 i5 rMBP zonder dgpu. Heb zojuist geprobeerd wat je zei (meerdere programma's openen, fullscreen, swipen tussen spaces). Na 25 swipes ben ik geen enkele stottering tegengekomen. Ik had meerdere safari, airmail, spotify en berichten spaces aangemaakt.

Misschien dat ik met de hoogste resolutieinstelling wel stottering tegen zou komen, maar ben nu niet in de gelegenheid dat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
blupmans schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:04:
Ik ben nu ook wel benieuwd of meer mensen kunnen antwoorden op onze discussie (van Bal0n en mij) over het gestotter af en toe... Iemand..????
Hier ook last van gestotter wanneer ik mission control gebruik (met full hd resolutie), maar dat was voornamelijk als ik op accu werk en de externe videokaart uitgeschakeld is om energie te besparen. Als ik geforceerd de externe videokaart gebruik dan was dit probleem er niet, maar gaat de accu niet zo lang mee.

Dit kun je ook instellen in de energiestand, daar zit bovenin een vinkje "Automatische videokeuze".
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c5R5kI9.png

Zet het vinkje uit en je zult het stotteren minder of niet meer ervaren.

Ik moet ook zeggen dat ik sinds El Capitan update het probleem niet meer ervaar. Met Yosemite was het drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
Ik heb elke nacht dat mijn Mbpr accu zon 10% terugloopt. Power nap staat uit. Vind dit erg veel. Andere mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Wouter lucassen schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:09:
Ik heb elke nacht dat mijn Mbpr accu zon 10% terugloopt. Power nap staat uit. Vind dit erg veel. Andere mensen dit probleem?
Nu je het zegt heb ik ook het gevoel dat hij meer terugloopt dan voor de update, zal van de week eens een test doen om te zien of het echt zo is.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:43:
[...]

Nu je het zegt heb ik ook het gevoel dat hij meer terugloopt dan voor de update, zal van de week eens een test doen om te zien of het echt zo is.
Ik heb dit sinds El Capitan. Als ik mijn macbook paar dagen niet gebruik is die bijvoorbeeld gewoon leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

Geen extra dingen zoals een usb card expension? Zo nifty nog wat, of transcent jetdrive? Dat kost bij mij batterij namelijk, omdat je laptop dan geloof ik niet in deep sleep kan.

Ik heb zelf nog nooit 30 dagen standby gehaald... Ik geloof dat ze dat sinds Mavericks zeggen...

Ook reden dat ik hem uitzet, en ik vind het ook niet zo ramp omdat ze toch snel opstarten.

[ Voor 18% gewijzigd door Quakie op 27-10-2015 15:55 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Quakie schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:43:
Geen extra dingen zoals een usb card expension? Zo nifty nog wat, of transcent jetdrive? Dat kost bij mij batterij namelijk, omdat je laptop dan geloof ik niet in deep sleep kan.

Ik heb zelf nog nooit 30 dagen standby gehaald... Ik geloof dat ze dat sinds Mavericks zeggen...

Ook reden dat ik hem uitzet, en ik vind het ook niet zo ramp omdat ze toch snel opstarten.
Opzich is afsluiten geen probleem, stukje gewenning. Al is het dichtklappen een stuk sneller. Maar het is mij ook opgevallen na de update, dat hij sneller leeg lijkt te lopen. Dus eerst maar eens kijken of het echt zo is, want dan zou het toch aan El Capitain liggen.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Wouter lucassen schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:09:
Ik heb bij de bluetooth instellingen uitgezet dat bluetooth devices mijn mac mogen wakker maken. Heeft bij mij heel veel gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wouter lucassen schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:23:
[...]

Ik heb dit sinds El Capitan. Als ik mijn macbook paar dagen niet gebruik is die bijvoorbeeld gewoon leeg...
Was mij ook opgevallen inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:23
Wouter lucassen schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:23:
[...]

Klopt, ik heb dat ook met mijn 15" 2015, maar niet zo met m'n 13" early 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
Werkt bij jullie office 2016 met El Capitan? Heb nieuwe versie overgezet ipv 2011, maar outlook werkt nog niet. Met Word nog geen problemen ondervonden.

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC8877
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04-2023
Na jullie goede raad een pagina geleden, besloot ik de MBP 2015 (toch maar 128GB met externe HD) te gaan kopen. Vind alleen nogal wat prijsverschillen en conflicterende informatie over garantie bij aankoop via Apple.

YourMacStore is de goedkoopste optie hier: 1378; via Apple zou het 1449 kosten. Klopt het nu dat je bij Apple (zonder AppleCare) de beperkte garantie van een jaar krijgt (ze verwijzen naar een link die het niet doet)? Iemand ervaringen met garantieclaims bij YourMacStore? Ze hebben goede tweakers-reviews, maar dat gaat met name nog over de snelle levering en goede prijs. Garantie zou 3 jaar zijn hier.

Zien jullie voordelen om de MBP bij Apple te kopen ipv een andere retailer zoals bijv YourMacStore? Behalve dat je dan - op afspraak - langs kan in de winkel? Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
KC8877 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 23:22:
Zien jullie voordelen om de MBP bij Apple te kopen ipv een andere retailer zoals bijv YourMacStore? Behalve dat je dan - op afspraak - langs kan in de winkel? Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt :)
Ik zou zelf nooit een Mac bij een andere winkel kopen dan bij Apple zelf. Leuk die paar euro's korting, maar dat weegt niet op tegen het mogelijke gezeik wat je kunt krijgen wanneer er iets mis blijkt te zijn en zo'n winkel gaat alles proberen om je maar niet te hoeven helpen. Apple mag dan moeilijk doen over dat tweede jaar garantie, in de periode dat je garantie hebt heb je naar mijn idee wel een veel hogere kans op daadwerkelijk geholpen worden. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:05
KC8877 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 23:22:
Na jullie goede raad een pagina geleden, besloot ik de MBP 2015 (toch maar 128GB met externe HD) te gaan kopen. Vind alleen nogal wat prijsverschillen en conflicterende informatie over garantie bij aankoop via Apple.

YourMacStore is de goedkoopste optie hier: 1378; via Apple zou het 1449 kosten. Klopt het nu dat je bij Apple (zonder AppleCare) de beperkte garantie van een jaar krijgt (ze verwijzen naar een link die het niet doet)? Iemand ervaringen met garantieclaims bij YourMacStore? Ze hebben goede tweakers-reviews, maar dat gaat met name nog over de snelle levering en goede prijs. Garantie zou 3 jaar zijn hier.

Bij Amac betaal je precies hetzelfde als bij Apple, maar krijg je 3 jaar consumentengarantie. Nu is Amac een Apple Premium Reseller dus daar heeft Apple ook geen problemen mee, en uiteraard mag je nog steeds op bezoek bij de Genius Bar binnen dat eerste jaar support van Apple.

[ Voor 8% gewijzigd door BleuZ op 29-10-2015 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BleuZ schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 08:39:
[...]

Bij Amac betaal je precies hetzelfde als bij Apple, maar krijg je 3 jaar consumentengarantie. Nu is Amac een Apple Premium Reseller dus daar heeft Apple ook geen problemen mee, en uiteraard mag je nog steeds op bezoek bij de Genius Bar binnen dat eerste jaar support van Apple.
Bij Apple krijg je ook gewoon garantie volgens het consumentenrecht. De lengte daarvan hangt af van de verwachte levensduur van het product. En laat dat voor een laptop in het algemeen nou precies 3 jaar zijn...

Ik zou ook de premium resellers mijden, aangezien het weer een extra schijf is waar je langs moet tussen Apple en jezelf in het geval van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Tjoekie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:26:
[...]

Bij Apple krijg je ook gewoon garantie volgens het consumentenrecht. De lengte daarvan hangt af van de verwachte levensduur van het product. En laat dat voor een laptop in het algemeen nou precies 3 jaar zijn...

Ik zou ook de premium resellers mijden, aangezien het weer een extra schijf is waar je langs moet tussen Apple en jezelf in het geval van problemen.
Mijn Late 2011 kreeg afgelopen voorjaar ook een nieuw Logicboard vanwege een kapotte GPU chip (niet het soldeer waarvoor de terugroep actie geldt), dit viel onder het consumentenrecht en de verwachte levensduur inderdaad. De logicboards daarna (2 stuks) vielen wel onder de terugroep actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Vanmorgen mijn late '13 rmbp weggebracht, afgelopen weekend was het display al vervangen vanwege 'staingate', maar vanmorgen ontdekte ik dat er weer een pit (exploding pixel?) in het glas zat. Er zat echt letterlijk een krater in het oppervlak van het scherm.

Wordt nu met prio vervangen, en hopelijk vanmiddag niet al te laat kan ik 'm weer ophalen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 10:48
Ik heb sinds gisteren een 13" MBP. Heb een Office 2016 licentie aangeschaft, echter na installatie krijg ik de vraag of ik of ik instem met het verlenen van toegang aan Microsoft: Microsoft Excel wil gebruikmaken van de vertrouwelijke informatie die in ' Microsoft Identity *************************** in uw sleutelhanger is bewaard.

En vervolgens de vraag of ik dat onderdeel die toestemming wil verlenen.

Ik heb drie keuzemogelijkheden, maar de MBP accepteert alleen maar nee en dat is knap irritant, aangezien dit scherm dus vaker op popt.

Ik heb op internet gezocht maar krijg hier maar weinig over gevonden en ben zelf volledig onbekend met OS X. Ik heb al wel geprobeerd dit te wijzigen in sleutelhangerbeheer, en als ik daarin aangeef dat Microsoft altijd toestemming heeft zonder te vragen moet ik m'n sleutelhanger ww voor ' inloggen' invoeren en dat is blijkbaar een ander ww dan dat van mijn Apple ID. Kortom, ik zit even vast, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 14:42
moet je je Macbook voorzien van een soort van Internet security of antivirus ?
ik las net iets over malware in MplayerX, wat ik wel geïnstalleerd heb.....
Bij Windows werden dat soort dingen wel standaard opgemerkt....

#newbie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
Gisteren is mijn rMBP 13" 2013 uit mijn sig overleden, fles water vindt ie blijkbaar niet lekker :(. Nu moet ik waarschijnlijk een nieuwe kopen als reparatie te duur is. Maar ik twijfel nu voor een 15", zijn hier voorstanders van een 15"? Ik reis veel met de trein maar de meeste mensen om mij heen hebben 15" en nemen 'm elke dag mee. Twijfel twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Ik ben na m'n 15" mbp (de laatste pre-unibody) overgestapt op 13" rmbp en dat was echt een verademing, zeker in de trein.

De 15" retina macbook pro scheelt wel aardig wat met de oude 15" macbook pro's opzich. Maar het hangt er ook maar net vanaf hoe groot de tas is en hoeveel kilo je wil/kan meesjouwen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

macmellow schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:41:
Gisteren is mijn rMBP 13" 2013 uit mijn sig overleden, fles water vindt ie blijkbaar niet lekker :(. Nu moet ik waarschijnlijk een nieuwe kopen als reparatie te duur is. Maar ik twijfel nu voor een 15", zijn hier voorstanders van een 15"? Ik reis veel met de trein maar de meeste mensen om mij heen hebben 15" en nemen 'm elke dag mee. Twijfel twijfel...
Waar gebruik je het voornamelijk voor? Zwaar werk of licht (kantoor) werk? Hoe beviel je 13"? Waar liep je tegenaan of vond je fijn?

Zelf vind ik mijn 15" (unibody MBP, 2,5kg) het maximale wat ik mee wil nemen op mijn rug op de fiets naast wat collegeboeken en papierwerk. De 15" rMBP is flink wat lichter dan mijn variant en ook wat dunner dus zal ook wel draagbaarder zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 08:12

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik was gisteren in de MM en wat is die 12" mb klein zeg! En de 15" daartegen huge.
Alhoewel ik de schermgrootte van de 15" erg mooi vind. Het is dat ik een ipad heb voor buitenhuis en binnehuis een imac 27" heb en graag game. Anders was ik voor de mb pro gegaan. Ondaks hij flink duurder is dan de imac 27"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC8877
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04-2023
Dank voor jullie reacties!
SublimnAll schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 00:13:
[...]

Ik zou zelf nooit een Mac bij een andere winkel kopen dan bij Apple zelf. Leuk die paar euro's korting, maar dat weegt niet op tegen het mogelijke gezeik wat je kunt krijgen wanneer er iets mis blijkt te zijn en zo'n winkel gaat alles proberen om je maar niet te hoeven helpen. Apple mag dan moeilijk doen over dat tweede jaar garantie, in de periode dat je garantie hebt heb je naar mijn idee wel een veel hogere kans op daadwerkelijk geholpen worden. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen!
Wat bedoel je met moeilijk doen over het tweede jaar? Is dat nu nog actueel? Ook gezien onderstaande reactie..?
Tjoekie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:26:
[...]

Alleen jammer dat ze niet noemen welke verwachte levensduur zij aanhouden. Ik ga het ze vragen wanneer ik m koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
KC8877 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:54:
Wat bedoel je met moeilijk doen over het tweede jaar? Is dat nu nog actueel? Ook gezien onderstaande reactie..?

Alleen jammer dat ze niet noemen welke verwachte levensduur zij aanhouden. Ik ga het ze vragen wanneer ik m koop :)
In dat geval waarschijnlijk niet. Ik heb zelf geen ervaring met garantiekwesties m.b.t. Apple producten (gelukkig :P )

En wat bedoel je precies met levensduur? Economisch of technisch? Een Mac kan in principe zo 6 jaar mee maar als je gevoelig bent voor performance of gewoon graag om de zoveel tijd wil updaten kun je denken aan zo'n 3 a 4 jaar. Ik heb mijn MB Air nu 4 jaar, en hij loopt nog steeds als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
partyondude schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:46:

Ik heb drie keuzemogelijkheden, maar de MBP accepteert alleen maar nee en dat is knap irritant, toestemming heeft zonder te vragen moet ik m'n sleutelhanger ww voor ' inloggen' invoeren en dat is blijkbaar een ander ww dan dat van mijn Apple ID. Kortom, ik zit even vast, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Het wachtwoord dat daar gevraagd wordt is je beheerderswachtwoord, waarmee je ook inlogt op je account. Of wat je in ieder geval hebt opgegeven bij het aanmaken van je account. Volgens mij is het zelfs mogelijk dat je dit blanco hebt gelaten bij het aanmaken van je account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Pat-Juh schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:36:
[...]

Waar gebruik je het voornamelijk voor? Zwaar werk of licht (kantoor) werk? Hoe beviel je 13"? Waar liep je tegenaan of vond je fijn?

Zelf vind ik mijn 15" (unibody MBP, 2,5kg) het maximale wat ik mee wil nemen op mijn rug op de fiets naast wat collegeboeken en papierwerk. De 15" rMBP is flink wat lichter dan mijn variant en ook wat dunner dus zal ook wel draagbaarder zijn denk ik.
Ik heb genoeg aan de 13" qua specs, dat sowieso. Gebruik hem vooral tijdens college en in de trein. Zelf dacht ik altijd dat 15 te groot was, maar veel mensen uit mijn jaar hebben het ook. Ik draai vaak een W10 VM en soms een XP VM. Thuis heb ik een externe monitor en toetsenbord en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

blupmans schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:04:
[...]

Ik heb vanmiddag op mn werk even aan de chat gehangen met Apple en daar werd me aangeraden om een SMC en NVRAM reset te doen. Na dat gedaan te hebben, had ik in eerste instantie niet het idee dat het geholpen had. Nu ik echter 's avonds thuis zit (ander wifi netwerk dus, al had ik met wifi uit ook problemen op m'n werk), heb ik eigenlijk nergens last meer van.

Het moet nog blijken dat of het goed blijft, maar vooralsnog werkt het vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Chiron schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:58:
Ik ben na m'n 15" mbp (de laatste pre-unibody) overgestapt op 13" rmbp en dat was echt een verademing, zeker in de trein.

De 15" retina macbook pro scheelt wel aardig wat met de oude 15" macbook pro's opzich. Maar het hangt er ook maar net vanaf hoe groot de tas is en hoeveel kilo je wil/kan meesjouwen :)
Ik heb een Thule tas waar max een 15" in kan. Qua gewicht zit het ook wel goed, ik neem alleen m'n laptop en een notitieboek en wat klein spul mee. Bovendien scheelt het maar 500 gram tussen de 13 en de 15.

Ik zit alleen met het gebruik in de trein, of dat nadeel opweegt tegen het voordeel van het grotere scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
TimmieN schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:55:
[...]

Het wachtwoord dat daar gevraagd wordt is je beheerderswachtwoord, waarmee je ook inlogt op je account. Of wat je in ieder geval hebt opgegeven bij het aanmaken van je account. Volgens mij is het zelfs mogelijk dat je dit blanco hebt gelaten bij het aanmaken van je account.
Vreemd.

Ik ben al beheerder en heb geprobeerd m'n ww te wijzigen bij gebruikers en groepen. Ik kreeg toen een scherm waarin ik antwoord moest geven op twee beveiligingsvragen, maar het was niet mogelijk om te tikken in het tekstvak.

Vervolgens de gastaccount die ik daar zag (met beheerdersrechten) uitgeschakeld en nu heb ik in sleutelhangerbeheer Microsoft de rechten kunnen geven.

Het werkt dus nu. Geen idee wat ik precies gedaan heb, maar goed, ik werk dan ook pas 4 dagen met OS X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

macmellow schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:55:
[...]

Ik heb genoeg aan de 13" qua specs, dat sowieso. Gebruik hem vooral tijdens college en in de trein. Zelf dacht ik altijd dat 15 te groot was, maar veel mensen uit mijn jaar hebben het ook. Ik draai vaak een W10 VM en soms een XP VM. Thuis heb ik een externe monitor en toetsenbord en muis.
Dan is de 15" een luxe keuze in plaats van een vereiste ;). Het is puur je voorkeur dus. Zelf vind ik 15" een mooi formaat... Heb ook een 13" gehad en vond de overstap naar een 15" toch wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 17:20
Ik zit nu voor een groot dilemma. Ik heb momenteel een laptop van ongeveer 4 jaar oud, met HDD. Ik wil switchen naar de MacBook Pro Retina 13inch. Het probleem dat ik nu heb is wachten op de nieuwe of gewoon de 2015 model kopen. De nieuwe is nog niet eens officieel aangekodigd en kan dus lang op zich laten wachten of juist niet. Ik heb nog nooit een apple laptop gehad en ik zit dus nu echt in spanning om OSX te verkennen. What to do? is het verschil tussen Broadwell en Skylake werkelijk het wachten waard? Of gewoon de 2015 model doen?

Ik zat te denken aan 16gb RAM + 512GB SSD met intel core i5 2.9ghz(broadwell) 13inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:23
macmellow schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:13:
[...]

Ik heb een Thule tas waar max een 15" in kan. Qua gewicht zit het ook wel goed, ik neem alleen m'n laptop en een notitieboek en wat klein spul mee. Bovendien scheelt het maar 500 gram tussen de 13 en de 15.

Ik zit alleen met het gebruik in de trein, of dat nadeel opweegt tegen het voordeel van het grotere scherm..
Persoonlijk vind ik een 13" beter voor gebruik in de trein. Dit heeft met name te maken met de beperkte hoeveelheid ruimte en dan doel ik met name op de tafeltjes. In de Intercity's die ik gebruik heb je bij de 4-zits van die fantastisch kleine tafeltjes waar geen 15" op past. Eerlijkheidshalve weet ik ook niet of een 13" er comfortabel op past. Uiteraard kun je je laptop ook op schoot gebruiken.

Qua gewicht vind ik de 15" niet zwaar in mijn - eveneens een Thule - tas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 17:41
Ik heb sinds gisteren een Macbook pro 13inch. Alleen met alles wat ik download of installeer moet ik constant mij apple id - wachtwoord invullen.. Via Systeemvoorkeuren > App Store > heb ik bij ''gratis downloads'' bewaar wachtwoord. En via iTunes heb ik via Store-voorkeuren wachtwoordinstellingen aankopen: Vereis nooit aangevinkt. Toch blijft hij het steeds vragen als ik update of iets download. Is er nog een andere manier?

En het liefst heb ik bij het aanzetten van de Macbook dat hij automatisch inlogt maar ik kan onder Gebruikers en groepen > Automatisch inloggen niet aanzetten. Terwijl ik het slotje ervan af heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mandarijn91 schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:56:
Ik heb sinds gisteren een Macbook pro 13inch. Alleen met alles wat ik download of installeer moet ik constant mij apple id - wachtwoord invullen.. Via Systeemvoorkeuren > App Store > heb ik bij ''gratis downloads'' bewaar wachtwoord. En via iTunes heb ik via Store-voorkeuren wachtwoordinstellingen aankopen: Vereis nooit aangevinkt. Toch blijft hij het steeds vragen als ik update of iets download. Is er nog een andere manier?

En het liefst heb ik bij het aanzetten van de Macbook dat hij automatisch inlogt maar ik kan onder Gebruikers en groepen > Automatisch inloggen niet aanzetten. Terwijl ik het slotje ervan af heb.
Als je filevault aan hebt staan (default in Yosemite) kun je natuurlijk niet automatisch inloggen. Is een beetje zinloos anders. En het is maar goed dat er een admin wachtwoord nodig is wanneer een programma iets wil wijzigen op het systeem. Snap niet waarom je dat uit zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
En als je dat wel wil, want dat is de vraag? Ik ben daar ook in geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 17:41
Whatson schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:26:
[...]

Als je filevault aan hebt staan (default in Yosemite) kun je natuurlijk niet automatisch inloggen. Is een beetje zinloos anders. En het is maar goed dat er een admin wachtwoord nodig is wanneer een programma iets wil wijzigen op het systeem. Snap niet waarom je dat uit zou willen hebben.
FileVault staat uit. Het is voor mij anders behoorlijk irritant, dat als ik 10 updates heb dat ik voor iedere update mijn wachtwoord opnieuw moet intoetsen.. Zo zat ik dus 10x mijn ww in te typen. Is dat echt niet uit te zetten?

Edit: het automatisch inloggen bij het opstarten heb ik nu voor elkaar:
Voorkeurpaneel Gebruikers en Groepen > Onder het tab Wachtwoord > Wijzig wachtwoord
Als het goed is opent zich een venster met bovenin : ‘jouw naam..’ gebruikt een iCloud-wachtwoord om in te loggen en het scherm te ontgrendelen…
> Gebruik afzonderlijk wachtwoord..
iCloud wachtwoord: bestaande gebruiken waarmee je inlogt
Nieuw wachtwoord: bedenken en invoeren
Controle: opnieuw
vervolgens onderin > Gebruik afzonderlijk wachtwoord
Nu ben je klaar met het iCloud wachtwoord veranderen naar een afzonderlijke.
Vervolgens > Systeemvoorkeuren > Beveiliging en Privacy en dan onder tab Algemeen
Hangslot ontgrendelen met nieuw wachtwoord!
Nu kun je het vinkje weghalen bij…Schakel automatisch inloggen uit
Opnieuw opstarten en dan zal Yosemite automatisch inloggen.

[ Voor 40% gewijzigd door Mandarijn91 op 01-11-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Bal0n schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:04:
[...]

Ik heb vanmiddag op mn werk even aan de chat gehangen met Apple en daar werd me aangeraden om een SMC en NVRAM reset te doen. Na dat gedaan te hebben, had ik in eerste instantie niet het idee dat het geholpen had. Nu ik echter 's avonds thuis zit (ander wifi netwerk dus, al had ik met wifi uit ook problemen op m'n werk), heb ik eigenlijk nergens last meer van.

Het moet nog blijken dat of het goed blijft, maar vooralsnog werkt het vlekkeloos.
Nou, het was helaas wat optimistisch gedacht. Een collega met ervaring met Apple zei dat het inderdaad niet hoort en hij heeft er op hetzelfde model geen last van. Binnenkort ben ik toevallig in Haarlem en zal dan even langs de Apple Store lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
  • Laatst online: 15-07 22:08
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er hier bezitters van een 13" 2015 MBP zijn die ook problemen ondervinden met de capslock toets. Hij registreert na het opstarten aanrakingen niet of er zit een flinke vertraging in. Eenmaal ingelogd werkt alles weer zoals het hoort. Daar mijn MBP meer problemen had (bluetooth, wifi en batterij) is de topcase + batterij vervangen, maar de capslock problemen bestaan nog. Apple gaf aan (Apple store Amsterdam) dit simpelweg niet op te kunnen lossen omdat het een software fout is waar nog geen fix voor bestaat. Na enig Google-werk kwam ik op de engelstalige Apple fora al mensen tegen met dezelfde probleem, maar ook zij hadden geen oplossing. Ik vroeg mij dus af of er hier iemand is met hetzelfde probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:32
Hallo,

Ik wil misschien as. maand een vriend van me een macbook pro 15'' vanuit Amerika mee laten nemen, weten jullie hoe het zit met importeren etc. Moeten daarvoor importkosten worden betaald of kan hij hem gewoon zo mee krijgen zonder al teveel gedoe? Eventueel uit de doos halen?

Hij heeft zelf ook en 15'' macbook pro retina, en zou dan met 2 modellen terug vliegen. Grote kans dat ze hem hierop pakken? Als hij hem uit de doos haalt.

[ Voor 21% gewijzigd door swoutr op 04-11-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Welke kabel zit er eigenlijk bij een in NL gekochte MBPr (2014)?

Afbeeldingslocatie: http://www.adapterdirect.nl/708-home_default/apple-eu-extension-cord-verlengsnoer.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://g01.s.alicdn.com/kf/HTB1RIUZJpXXXXbuXFXXq6xXFXXXX/1-8M-Original-EU-Extension-Cord-Cable.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Whatson schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:46:
Welke kabel zit er eigenlijk bij een in NL gekochte MBPr (2014)?

[afbeelding]

of

[afbeelding]
De onderste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Laatst online: 20-09 08:48
Ik heb de bovenste. Maar zo te zien de kabels die zijn afgebeeld nagenoeg hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:15
Dit is niet de HK.

[ Voor 93% gewijzigd door Hoedje op 08-11-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Hoe groot achten jullie de kans dat er begin 2016 een volledig nieuwe macbook pro 15'' komt? (dus niet alleen een hardware upgrade) Ik ben eigenlijk bijna gedwongen eind deze maand een nieuwe macbook aan te schaffen voor school. Nu zitten de skylake processors er natuurlijk aan te komen en weet ik niet of ik nog even moet wachten. Hoewel ik het verschil in processor toch niet of nauwelijks ga merken, zou ik het jammer vinden als ze er dalijk een nieuw design tegen aan gooien of usb c poorten integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 19:16
Quakie schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:43:
Ik heb eens getest zonder de Nifty Drive en mijn batterij gaat aanzienlijk langer mee zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

swoutr schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:19:
Hoe groot achten jullie de kans dat er begin 2016 een volledig nieuwe macbook pro 15'' komt? (dus niet alleen een hardware upgrade) Ik ben eigenlijk bijna gedwongen eind deze maand een nieuwe macbook aan te schaffen voor school. Nu zitten de skylake processors er natuurlijk aan te komen en weet ik niet of ik nog even moet wachten. Hoewel ik het verschil in processor toch niet of nauwelijks ga merken, zou ik het jammer vinden als ze er dalijk een nieuw design tegen aan gooien of usb c poorten integreren.
Daar valt weinig over te zeggen helaas. De huidige MBP retina gaat op moment van schrijven alweer zo'n 170 dagen mee, gemiddeld is de omloop zo'n 214 dagen. Ik raad je aan om dit in de gaten te houden: http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn65
Hmm, wat bedenkingen hier over mijn huidige rMBP.

Ik heb de afgelopen maand drie rMBP's (13") gebruikt. Elk ongeveer een week.
De eerste was van Coolblue. Deze ging terug omdat ik een waardebon van de verzekering heb ontvangen die alleen besteed kon worden bij Paradigit (ivm defect vorige laptop). De rMBP die ik daarna in mijn bezit had, maakte een sjirpend en hoog-tonig geluid, mee terug gegaan en omgeruild voor het model dat ik nu heb.

Het vorige model (degene met een defect), heb ik ruim 1,5 week gebruik. Met ongeveer 10 laadcycli. Het vermogen van de batterij stond op de laatste dag zelfs op 100,1% van de designcapaciteit (volgens Coconut). Nu is het bij mijn huidige pro zo dat hij na 6 laadcycli al op 98,4% staat..
Goed het gaat om slechts twee procentpunten, maar toch. How come? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

marijn65 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:21:
Hmm, wat bedenkingen hier over mijn huidige rMBP.

Ik heb de afgelopen maand drie rMBP's (13") gebruikt. Elk ongeveer een week.
De eerste was van Coolblue. Deze ging terug omdat ik een waardebon van de verzekering heb ontvangen die alleen besteed kon worden bij Paradigit (ivm defect vorige laptop). De rMBP die ik daarna in mijn bezit had, maakte een sjirpend en hoog-tonig geluid, mee terug gegaan en omgeruild voor het model dat ik nu heb.

Het vorige model (degene met een defect), heb ik ruim 1,5 week gebruik. Met ongeveer 10 laadcycli. Het vermogen van de batterij stond op de laatste dag zelfs op 100,1% van de designcapaciteit (volgens Coconut). Nu is het bij mijn huidige pro zo dat hij na 6 laadcycli al op 98,4% staat..
Goed het gaat om slechts twee procentpunten, maar toch. How come? :(
Kan fluctueren. Maar 10 laadcycli in anderhalve week.. 8)7 |:( Belangrijkste is gewoon om je accu niet steeds leeg te laten lopen en dan weer opladen. Gewoon netjes aan de lader houden als het uitkomt en van de lader halen als het moet. Persoonlijk gebruik ik hem eens per X weken voor like 70% op de accu, maar da's meer een gevoelskwestie van echte wetenschap :P De rest van de tijd dus netjes aan de lader en af en toe er af als het even moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Saven op 07-11-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn65
Saven schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:08:
[...]

Kan fluctueren. Maar 10 laadcycli in anderhalve week.. 8)7 |:( Belangrijkste is gewoon om je accu niet steeds leeg te laten lopen en dan weer opladen. Gewoon netjes aan de lader houden als het uitkomt en van de lader halen als het moet. Persoonlijk gebruik ik hem eens per X weken voor like 70% op de accu, maar da's meer een gevoelskwestie van echte wetenschap :P De rest van de tijd dus netjes aan de lader en af en toe er af als het even moet.
Hm jaa, oké! Nouja hopen dat die niet sneller afbrokkelt. Misschien telt die er wel weer wat bij op. Het blijven altijd indicaties.
Wat betreft die 10 laadcycli.. Ja het waren er idd heel veel, haha. Veel lange dagen op school geweest in die weken. In elk lokaal opnieuw de lader uit mn tas halen en opladen is niet erg handig. Maar wat ik toen ook deed was thuis van 100 naar 20 oid en weer opladen. Had een totaal andere mindset van de batterij, maar die is nu bijgesteld. Pak nu eigenlijk wel altijd de lader mee als die op mn bureau staat. :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

marijn65 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:06:
[...]

Hm jaa, oké! Nouja hopen dat die niet sneller afbrokkelt. Misschien telt die er wel weer wat bij op. Het blijven altijd indicaties.
Wat betreft die 10 laadcycli.. Ja het waren er idd heel veel, haha. Veel lange dagen op school geweest in die weken. In elk lokaal opnieuw de lader uit mn tas halen en opladen is niet erg handig. Maar wat ik toen ook deed was thuis van 100 naar 20 oid en weer opladen. Had een totaal andere mindset van de batterij, maar die is nu bijgesteld. Pak nu eigenlijk wel altijd de lader mee als die op mn bureau staat. :9.
"Gebruiken zoals het uitkomt". Mijn 2011?15" zit op de 92-93% health na 400 cycles. Niet veel voor zn leeftijd maar gebruikt zo nodig. Als je elke dag moet stilstaan en nadenken over je gebruik is het geen fijn gebruik van je apparaat, of het nu een rMBP of wat dan ook is maakt niet uit. Enjoy en als het echt een rotte accu betreft zie je dit snel genoeg (paar maandjes) en kan je een nieuwe krijgen via de garantie, ik acht de kans echter vrij klein :7 :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Ik zit op 1200? Cycles, 2011 model haha, en nog steeds een normale conditie. Kan me daar echt niet druk om maken, mocht het een keer voor komen dat ik moet vervangen, dan is dat zo. Komt het ff mooi uit dat hij eind deze maand verkocht wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Ik heb geen idee waar de mijne op zit, heb die net een week. Maar de accuduur valt me wel op, die is enorm veel beter dan de Zenbook die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally21
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 02:47

wally21

psn: Wally224

Sinds 2 weken ook een nieuwe rMBP 13" mijn vorige macbook (unibody late 2008) had ook meer als 1100 cycli en zat qua capaciteit nog steeds op 80%. Hierbij nooit druk gemaakt over wel of niet aan de lader werken maar gebruikt zoals het uitkomt.

Dus gewoon lekker gebruiken en niet te veel blindstaren op die procenten, die fluctueren toch. En met een garantie van ongeveer 80% capaciteit bij 1000 cycli van Apple maak ik me niet druk.

bron: http://www.apple.com/nl/batteries/service-and-recycling/

[ Voor 9% gewijzigd door wally21 op 08-11-2015 09:54 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

[...]

Ik loop ongetwijfeld hopeloos achter, maar het beste voor accu behoud is dus zo veel mogelijk aan het netsnoer hangen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
Zie hier wat apple zelf zegt over hun batterijen: http://www.apple.com/nl/batteries/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Voor zover ik zie, staat daar alleen niks over het wel of niet aangesloten houden van mijn rMBP 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
Bal0n schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:58:
[...]

Voor zover ik zie, staat daar alleen niks over het wel of niet aangesloten houden van mijn rMBP 13.
Je hebt gelijk. Ze hebben de pagina blijkbaar geüpdatet. Vorig jaar stond er nog wel meer informatie met betrekking tot notebookbatterijen. Zie https://web.archive.org/w.../batteries/notebooks.html
[...]

Standaardonderhoud
Voor een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij geregeld in beweging zijn. Apple raadt je af je notebook continu op het lichtnet aan te sluiten. Veel beter is het om je notebook bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Hierdoor blijft de batterij actief. Maar als je op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden. Een herinnering nodig? Zet een activiteit in de agenda op je desktop.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja hey, ik ga niet in de trein zitten zodat ik de batterij van mijn MacBook kan laten ontladen.

Ik vind het ook zo raar dat een MacBook geen beeld geeft op een extern scherm als de lader niet is aangesloten. Heel onhandig, omdat mijn MacBook vrijwel altijd op beeldschermen is aangesloten en daardoor dus ook altijd aan de lader ligt (de adapterkabel van een de Cinema Display zelfs). Mijn Lenovo doet het zonder adapter wel gewoon in clamshell mode aan een Cinema Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Canaria schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:55:
Ja hey, ik ga niet in de trein zitten zodat ik de batterij van mijn MacBook kan laten ontladen.

Ik vind het ook zo raar dat een MacBook geen beeld geeft op een extern scherm als de lader niet is aangesloten. Heel onhandig, omdat mijn MacBook vrijwel altijd op beeldschermen is aangesloten en daardoor dus ook altijd aan de lader ligt (de adapterkabel van een de Cinema Display zelfs). Mijn Lenovo doet het zonder adapter wel gewoon in clamshell mode aan een Cinema Display.
Geen beeld aan een extern scherm? Je bedoelt als hij dichtgeklapt zit dan neem ik aan?
Volgens mij is daar een tool voor beschikbaar, ik zal eens speuren.

Ik kom uit op InsomniaX maar deze doet niet precies wat je wilt...
Sinds Yosemite is ook de commandline optie verdwenen en is de enige mogelijkheid om inderdaad de power aan te sluiten 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 09-11-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Dat geldt dus ook als ik hem op een beamer aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
partyondude schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:49:
Dat geldt dus ook als ik hem op een beamer aansluit?
dat kan ik beamen ( be-amen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Hmm ok, goed om te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door partyondude op 09-11-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb zojuist El Capitan geïnstalleerd op mn rMBP late 2013. Even een vergelijking t.o.v. wat ik begin 2014 schreef...
_Christiaan_ schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 00:02:
[...]

Vandaag heb ik dan de 13 inch Macbook pro retina binnengekregen. Het is dus de middelste geworden; 8 GB ram en 256 GB SSD.

(...)
  • Sommige animaties lopen gewoon niet zo vloeiend lopen als dat zou moeten. Terwijl het wel kan. Want wat gaat er bijv. wel vloeiend:
    • Mission control
    • Scrollen/vorige/volgende in Safari
    • Launchpad
    • iPhoto animaties in schermvullende weergave
    • Spaces
    En minder vloeiend:
    • Exposé
    • Soms: tabs uitzoomen in Safari
    • Kleine bewegingen in bijv. de system settings. Of het kiezen van items in dropdown menu's.
Ik weet niet precies wat Apple heeft veranderd met El Capitan, maar alles is nu perfect vloeiend! Volgens mij is het Metal, het is lig echt supermooi en eindelijk de Macbook pro experience die ik had gewild :D

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
Weet iemand meer over het fan/warmte management want ik snap weinig van:
- Vaak (bijv bij kijken van flash videos in de browser) wordt hij boven F3 heel heet en slaat de fan niet aan. Ik zou verwachten dat hij aan zou slaan.
- Heel soms slaat de fan wel aan en blaast dan gelijk flink, voor langere tijd.
model: mid 2014 (i7 2.5, GT750M, 16GB)

Ik vind het niet erg dat de fan zo weinig aanstaat -heb een hekel aan dat geluid- maar maak me soms een beetje zorgen of de boel niet aan het smelten is binnenin :)

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

martijn007 schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:59:
[...]

Je hebt gelijk. Ze hebben de pagina blijkbaar geüpdatet. Vorig jaar stond er nog wel meer informatie met betrekking tot notebookbatterijen. Zie https://web.archive.org/w.../batteries/notebooks.html

[...]
Ik vind het eerlijk gezegd maar onduidelijk advies. Denkt Apple dat het dan goed is om het apparaat 8 uur aan de kabel te hebben hangen en een uurtje of 2 per dag niet?! Klinkt in mijn oren niet perse als een gezonde manier om met batterijen om te gaan.

Ongetwijfeld heeft niemand hier een eenduidig antwoord op, op de wild wild webs zijn de berichten namelijk ook wisselend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
[...]

Mijn mid 2014 mbpro gebruik ik voornamelijk op school, door een tekort aan batterijen werk ik meestal op Batterij, kom meestal ook een hele dag toe, maar ik gebruik mijn batterij dus wel leeg altijd. Ik zit momenteel op 132 cycli en heb nog 97% capaciteit. Er zijn veel theorieën over wat goed en wat niet goed is voor je batterij, maar het is natuurlijk nog altijd een verbruik product. Werk je veel met je mac, dan kan je gerust na een paar jaar wel een nieuwe batterij laten steken niet? Ik kom een hele dag toe op mijn batterij en werk er dus ook veel op. Je batterij een hele dag laten insteken is ook niet goed namelijk. Maar wat precies dan wel goed is dat verschilt van batterij tot batterij en daar zijn ook veel theorieën over. Wat in ieder geval zeker niet goed is zijn korte oplaadbeurten. Bijvoorbeeld van 30% naar 50%, veel beter is om je batterij te vullen indien mogelijk :)

Over oplaadkabels gesproken trouwens, hebben nog mensen problemen met het verwijderen van de lange kabel (de onderste die Whatson liet zien) uit de stroom? Deze is bij mij namelijk bijna niet te verwijderen. Deze is heel stroef in het stopcontact, en mede door je nergens grip hebt. Ik laad zoveel mogelijk op met het blokje direct in te steken, zonder de verlengkabel) maar soms zou met kabel wel handiger zijn. Met de oude kabel heb ik nooit problemen gehad, die werkte perfect. Maar weet niet of ik die kabel mag gebruiken op mijn huidig blok, en of ik die überhaupt nog terug vind :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Matsooh schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:38:
[...]

Over oplaadkabels gesproken trouwens, hebben nog mensen problemen met het verwijderen van de lange kabel (de onderste die Whatson liet zien) uit de stroom? Deze is bij mij namelijk bijna niet te verwijderen. Deze is heel stroef in het stopcontact, en mede door je nergens grip hebt. Ik laad zoveel mogelijk op met het blokje direct in te steken, zonder de verlengkabel) maar soms zou met kabel wel handiger zijn. Met de oude kabel heb ik nooit problemen gehad, die werkte perfect. Maar weet niet of ik die kabel mag gebruiken op mijn huidig blok, en of ik die überhaupt nog terug vind :9
Jep, ik vind ook dat ie met moeite stopcontacten in komt en uit gaat. Al heb ik wel liever dat ie stevig vast zit dan los. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Matsooh schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:38:
[...]

Mijn mid 2014 mbpro gebruik ik voornamelijk op school, door een tekort aan batterijen werk ik meestal op Batterij, kom meestal ook een hele dag toe, maar ik gebruik mijn batterij dus wel leeg altijd. Ik zit momenteel op 132 cycli en heb nog 97% capaciteit. Er zijn veel theorieën over wat goed en wat niet goed is voor je batterij, maar het is natuurlijk nog altijd een verbruik product. Werk je veel met je mac, dan kan je gerust na een paar jaar wel een nieuwe batterij laten steken niet? Ik kom een hele dag toe op mijn batterij en werk er dus ook veel op. Je batterij een hele dag laten insteken is ook niet goed namelijk. Maar wat precies dan wel goed is dat verschilt van batterij tot batterij en daar zijn ook veel theorieën over. Wat in ieder geval zeker niet goed is zijn korte oplaadbeurten. Bijvoorbeeld van 30% naar 50%, veel beter is om je batterij te vullen indien mogelijk :)
Er zijn veel fabels, er is maar 1 theorie: hoe meer en vaker je de batterij leeg laat lopen, hoe sneller de batterij versleten is. Niet zo veel rocket science aan. Uiteindelijk moet je hem gebruiken zoals het je uitkomt. Zit je nog op school en heb je nooit een stopcontact in de buurt: gebruik hem dan gewoon op de accu als je wil. Máár begrijp wel dat je accu een stuk sneller aan vervanging toe is. Mijn Macbook zit na 4 jaar nog op 98% capaciteit. Vrienden die de macbook ongeveer zoals jij gebruikten moesten na 2 jaar hun accu vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
Bal0n schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:40:
[...]

Jep, ik vind ook dat ie met moeite stopcontacten in komt en uit gaat. Al heb ik wel liever dat ie stevig vast zit dan los. :)
Natuurlijk moet hij wel vastzitten, bij het insteken heb ik niet echt een probleem vooral bij het uittrekken. Soms met ik met een stuk stof (bijvoorbeeld tshirt over hand getrokken) zo het contact proberen losmaken en echt wringen. Het is moeilijk precies grip te hebben op het contact stuk zodat je niet aan de kabel trekt :-(

@Saven
Ik wil zeker niet zeggen dat mijn methode een goede methode is, er zijn er zeker betere, maar een hele dag laten insteken is ook nefast voor je batterij. Regelmatig opladen is belangrijk, maar ook niet een hele dag in laten steken :) Ik heb mijn computer +- 1 jaar, en met 132 cycli en 97% ben ik zeer tevreden 8) Ik kan vaak een hele dag doorkomen, en daar is een laptop ook voor gemaakt vind ik. Voor mij is een batterij een verbruikproduct. Natuurlijk probeer ik ook wel goed te zorgen voor mijn batterij als ik dat kan, en laad ik hem regelmatig op als ik dat kan, maar ik werk ook zonder problemen op batterij. Is mijn batterij binnen 2 jaar stuk, en betekent een nieuwe batterij dat ik weer een hele dag toekom zoals nu dan zie ik zelf geen probleem om die te laten vervangen :)

Ik ben heel tevreden over mijn mac (batterij), dat heb ik een windows computer nog nooit zien nadoen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Saven schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:42:
[...]

Er zijn veel fabels, er is maar 1 theorie: hoe meer en vaker je de batterij leeg laat lopen, hoe sneller de batterij versleten is. Niet zo veel rocket science aan. Uiteindelijk moet je hem gebruiken zoals het je uitkomt. Zit je nog op school en heb je nooit een stopcontact in de buurt: gebruik hem dan gewoon op de accu als je wil. Máár begrijp wel dat je accu een stuk sneller aan vervanging toe is. Mijn Macbook zit na 4 jaar nog op 98% capaciteit. Vrienden die de macbook ongeveer zoals jij gebruikten moesten na 2 jaar hun accu vervangen :P
En jij laat hem dus zo veel mogelijk aan het lichtnet hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Bal0n schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:55:
[...]

En jij laat hem dus zo veel mogelijk aan het lichtnet hangen?
Als ik op een vaste plek zit wel ja :) Af en toe eventjes op de accu als het nodig is (gemiddeld verbruik is dan ong 20% of 30%, maar kan best over een paar dagen zijn verdeeld als ik hem heel weinig gebruik). En sporadisch (gemiddeld zo'n een keer per 2 maanden ofzo) heb ik m echt zolang op de accu nodig dat ik m tot 20% ofzo leeg laat lopen.

Maar goed dat is mijn manier van gebruiken zoals het uitkomt. Ik denk er niet echt over na. Behalve dan dat ik m wel 'zo veel mogelijk' aan de stroom hang :) Ik ga alleen niet bij elke 6% die ik heb verbruikt meteen weer naar een stopcontact.

[ Voor 18% gewijzigd door Saven op 10-11-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n macbook pro 13 inch early 2015 blaast hard tijdens een spelletje is dat gewoonlijk en/of kan dat de levensduur van mijn macbook beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is normaal.
Een game zal je cpu en interne gpu belasten, hierdoor wordt deze erg warm. Om deze hitte in bedwang te houden, zal de fan van jouw MacBook harder moeten blazen.
Dit zal overigens niet de levensduur van je MacBook verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:01:
Dat is normaal.
Een game zal je cpu en interne gpu belasten, hierdoor wordt deze erg warm. Om deze hitte in bedwang te houden, zal de fan van jouw MacBook harder moeten blazen.
Dit zal overigens niet de levensduur van je MacBook verkorten.
Bedankt voor het snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 17:20
Sinds gister in bezit van een macbook pro retina 2015 13 inch. Wat een fantastische laptop is dit zeg. Tot nu toe nog geen problemen. Alles is echt smooth. Ik las dat er veel problemen op OSX el capitan waren, maar toevallig was deze macbook al gereed met osx el capitan. Na 1 dag intensief te gebruiken nog niks raars tegen gekomen. Scherm is fenomenaal.

Voorheen had ik een hp laptop met HDD. SSD is echt een verademing. Dit is mijn eerste OSX device, dus ben nog echt een OSX "noob" :'D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rdii
  • Laatst online: 22:42
Ben er bij mijn early 2015 MBP 13 inch wel achter dat er iets los zit als je de laptop heen en weer schudt. Wat ik zo lees komt het bij meer mensen voor (zie oa hier), zal wel weer een design fout zijn. Dit dus;

Weet nog niet of ik er wat aan ga laten doen, misschien nog even een keer bellen naar de mogelijkheden.

Verder geen klachten, topapparaat.

[ Voor 12% gewijzigd door j0rdii op 14-11-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
j0rdii schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 18:16:
Ben er bij mijn early 2015 MBP 13 inch wel achter dat er iets los zit als je de laptop heen en weer schudt. Wat ik zo lees komt het bij meer mensen voor (zie oa hier), zal wel weer een design fout zijn. Dit dus;

[video]
Weet nog niet of ik er wat aan ga laten doen, misschien nog even een keer bellen naar de mogelijkheden.

Is al eerder voorbij gekomen. Is de tab, capslock en shift toets aan de linker kant :)

Whatson in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

Als je die tegenhoud terwijl je schudt is het geluid weg.

(Al begrijp ik niet zo goed hoe men hier nu achter is gekomen, wie schud zijn Macbook zo?)

[ Voor 113% gewijzigd door Whatson op 14-11-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
j0rdii schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 18:16:

[video]

Goh, dat lijkt mij wel spijkers op laag water zoeken hoor. Ga lekker genieten van je MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn65
Whatson schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 18:43:
[...]

(Al begrijp ik niet zo goed hoe men hier nu achter is gekomen, wie schud zijn Macbook zo?)
Ik, zojuist oOo.
Maar hoorde niks. Gelukkig.

--

Nouja, ik snap dat mensen denken "waar maak je je druk om?"
Maar als je een laptop koopt van 1500€, dan verwacht je toch ook wel wat hoor. En gelijk heb je.
Stel hij was €400 dan zou ik ook zeggen; jezus, aansteller. Maar dat is niet het geval hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
marijn65 schreef op zondag 15 november 2015 @ 01:00:
[...]

Ik, zojuist oOo.
Maar hoorde niks. Gelukkig.

--

Maar als je een laptop koopt van 1500€, dan verwacht je toch ook wel wat hoor. En gelijk heb je.
Stel hij was €400 dan zou ik ook zeggen; jezus, aansteller. Maar dat is niet het geval hier.
De mijne was ca. €1900. Het zal mij echt aan mijn reet roesten als er iets beweegt, als alles verder gewoon werkt. Je kan overal iets achter zoeken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rdii
  • Laatst online: 22:42
Volkan1984 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:51:
[...]

Goh, dat lijkt mij wel spijkers op laag water zoeken hoor. Ga lekker genieten van je MBP.
Weet niet eens meer hoe ik erachter kwam, las het volgens mij toevallig ergens. Maar het maakt mij ook niet zoveel uit, ben zeer tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
marijn65 schreef op zondag 15 november 2015 @ 01:00:
[...]

Mjah, ik kan je vertellen; een huis van 3 ton is ook niet compleet foutloos...
Pagina: 1 ... 105 ... 128 Laatste