Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 13:19
Vreemd issue met m'n MBPr 2015 die ik eind augustus gekocht heb:

Batterij ging eerst uren lang mee, 12-13 uur met enkel Safari geopend. Sinds gisteren echter is de batterij tijd onder dezelfde belasting ineens flink ingekort. Momenteel zit ik op 80 procent batterij en nog maar 3:52 over. Vandaag was dat gelukkig geen probleem maar gisteren viel m'n MBPr met 'geweldige batterij' gewoon uit tijdens de les en zat ik met de gebakken peren.

Ook nu gaf hij aan dat hij 100 procent opgeladen was maar de batterijtijd blijft gereduceerd tot ongeveer 4 uur en 20 minuten. Aangezien de batterijduur één van de belangrijkste USP's voor mij was, vind ik dit nogal teleurstellend... Ik heb gekeken in de activiteitenweergave, er draait niks bijzonders + de CPU wordt zo goed als niks belast.

Lijkt mij dat er misschien iets mis is met m'n batterij ofzo? Of zijn er nog andere zaken die ik misschien niet meteen kan zien die dit kunnen beïnvloeden... Ik bedoel maar, m'n oude MBP uit 2011 haalt zelfs nog 5 uur batterijtijd, en dat na enorm veel cycles.

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Lothiriel schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:48:
Vreemd issue met m'n MBPr 2015 die ik eind augustus gekocht heb:

Batterij ging eerst uren lang mee, 12-13 uur met enkel Safari geopend. Sinds gisteren echter is de batterij tijd onder dezelfde belasting ineens flink ingekort. Momenteel zit ik op 80 procent batterij en nog maar 3:52 over. Vandaag was dat gelukkig geen probleem maar gisteren viel m'n MBPr met 'geweldige batterij' gewoon uit tijdens de les en zat ik met de gebakken peren.

Ook nu gaf hij aan dat hij 100 procent opgeladen was maar de batterijtijd blijft gereduceerd tot ongeveer 4 uur en 20 minuten. Aangezien de batterijduur één van de belangrijkste USP's voor mij was, vind ik dit nogal teleurstellend... Ik heb gekeken in de activiteitenweergave, er draait niks bijzonders + de CPU wordt zo goed als niks belast.

Lijkt mij dat er misschien iets mis is met m'n batterij ofzo? Of zijn er nog andere zaken die ik misschien niet meteen kan zien die dit kunnen beïnvloeden... Ik bedoel maar, m'n oude MBP uit 2011 haalt zelfs nog 5 uur batterijtijd, en dat na enorm veel cycles.
En wat staat er bij batterij verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:54:
[...]

En wat staat er bij batterij verbruik?
Je bedoelt bij energieweergave? Of is er tegenwoordig ook een apart batterij verbruik kopje ergens :)

In ieder geval draait er voor zover ik kan zien niks bijzonders. Safari staat open en dat is het. CPU wordt 5 procent belast, RAM geheugen wordt voor 4gb gebruikt van de 8 en dat vult zich vanzelf wel als je andere zaken uitzet. Temperatuur van de MBPr is voor zover ik kan voelen ook absoluut niet hoog, voelt nergens warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Laatst online: 21-09 17:03
Proqzor schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:43:
Ik heb een vraagje.
....

Alvast bedankt!
Wanneer alleen je ouders er op blijven werken zal het gebruik misschien wel toenemen maar de opslag capaciteit kun je ook simpel later uitbreiden.Denk dan eens aan een microsdx kaartje van 64of 128Gb in combinatie met een nifty minidrive (zie je hem niet en kan hij er niet makkelijk uit) Of als je toch iets makkelijker wilt wisselen een Transcend Jetdrive. Ik gebruik het met een 128Gb kaartje voor foto's en dat werkt prima.

Hiermee is er dan weer voldoende ruimte voor foto's, flims of muziek. de snelheid van de kaartjes is ruim voldoende voor dit type bestanden. Als je niet wilt dat je SD slot altijd bezet is kun je ook kiezen voor een Sandisk Cruzer Ultra fit, dan verlies je een USB poort.

Voor huis tuin en keuken gebruik een prima alternatief ten opzichte van een duurdere SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Lothiriel schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:02:
[...]

Je bedoelt bij energieweergave? Of is er tegenwoordig ook een apart batterij verbruik kopje ergens :)

In ieder geval draait er voor zover ik kan zien niks bijzonders. Safari staat open en dat is het. CPU wordt 5 procent belast, RAM geheugen wordt voor 4gb gebruikt van de 8 en dat vult zich vanzelf wel als je andere zaken uitzet. Temperatuur van de MBPr is voor zover ik kan voelen ook absoluut niet hoog, voelt nergens warm aan.
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Misschien kan je nog met een applicatie zoals coconut battery even checken of je batterij wel in orde is. En zo niet kan je denk ik beter even bellen naar Apple. Als de batterij wel in orde is moet er toch iets van software zijn wat batterij vreet, maar dan had je dat waarschijnlijk wel al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:32:
[...]

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Misschien kan je nog met een applicatie zoals coconut battery even checken of je batterij wel in orde is. En zo niet kan je denk ik beter even bellen naar Apple. Als de batterij wel in orde is moet er toch iets van software zijn wat batterij vreet, maar dan had je dat waarschijnlijk wel al gezien.
Batterij zit op 99 procent van z'n capaciteit, temperatuur is 33 graden. Niks bijzonders lijkt me. Zal inderdaad maar eens naar Apple bellen. Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Pat-Juh schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:44:
Doet je batterij test het wel? Test met een goede magneet van de linker zijde van je toetsenbord of het dan wel werkt. Het kan een los of beschadigd kabeltje zijn maar ook een kapotte sensor.
Ja de batterij test doet het nog wel.

Kan zo even niet aan een goede magneet komen, maar ik zal maandag wel ff bellen met Mcare.. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Batterij werkt terug prima nu! Geen idee waar ie last van had, maar een keertje rebooten deed deugd blijkbaar. Des te beter uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Bedankt voor de tips!

Ik heb gisteren ook nog even de laptop in het wild bekeken. Helaas zaten ze (Air/Pro) vastgelijmd/gebout op een tafel dus kon het gewicht niet uittesten. Qua formaat zijn ze echter identiek. Alleen het toetsenbord gedeelte is bij de Pro dikker. Hier zit dan echter geen HDD in maar een SSD dus qua gewicht valt het volgens mij ook wel mee. Overigens vind ik het altijd wel een goed iets dat het toetsenbord gedeelte zwaarder is dan het scherm gedeelte. Het idee dat het geheel aan het balanceren is vind ik maar niks :P Helemaal niet als je het apparaat op je schoot hebt liggen. T.o.v. wat ze nu hebben is het sowieso altijd handzamer/lichter!

Ik zat zelf ook al aan de MB Pro te denken met 128gb SSD en 8gb RAM. Sowieso worden de versies met 16gb ram te duur. Persoonlijk denk ik ook niet dat je dat nodig hebt voor simpel huis tuin en keuken gebruik. Maar voor een € 1.300,- hebben ze volgens mij echt een goede laptop die nog zeker een behoorlijke tijd mee kan. Terwijl ik bij de Air toch wel het gevoel heb dat deze uiteindelijk minder lang mee gaat. Je kan beter net ietsje over hebben dan wat je op het moment nodig hebt. Uiteindelijk wordt het geheel namelijk altijd wel iets trager.

Het viel me wel op dat de MB Pro die in de winkel stond eigenlijk alleen het besturingssysteem erop had en toen nog iets van 72 gb vrije ruimte had. Dat is opzich niet heel veel. Alleen mijn ouders zijn geen gebruikers van een videocamera of een DSLR dus dat zou niet zo heel snel vollopen. Dat is zoals gezegd na 4 jaar met de huidige laptop ook nog niet zo.

Goed om te weten dat je vrij eenvoudig het geheugen kan 'uitbreiden'. Dat is altijd mooi om achter de hand te hebben.

De versie die ik gisteren bekeken heb was overigens precies hetzelfde als degene die ik voor ogen had. Ik vond hem erg snel en soepel werken. Totaal geen wacht/laadtijden bij de reguliere apps.

Het voordeel is ook dat ik totaal geen ervaring met iOs heb. Dus als ze er straks niet uit komen met het gebruik dan hoeven ze mij niet meer te bellen :P:P haha

Nu is het aan mijn ouders om de knoop door te hakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 22:08

vooghel

Cunning linguist

Proqzor schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:49:
Bedankt voor de tips!

[..]

Het viel me wel op dat de MB Pro die in de winkel stond eigenlijk alleen het besturingssysteem erop had en toen nog iets van 72 gb vrije ruimte had. Dat is opzich niet heel veel. Alleen mijn ouders zijn geen gebruikers van een videocamera of een DSLR dus dat zou niet zo heel snel vollopen. Dat is zoals gezegd na 4 jaar met de huidige laptop ook nog niet zo.

[...]
Vaak staat er naast het OS ook een berg aan standaard software (o.a. het iLife-pakket het het iWork-pakket) voorgeïnstalleerd, dat maakt ook nogal uit voor de vrije ruimte op de SSD,

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 20:32
Sinds twee weken in het bezit van een MBPr 13 (2015) en ben er zeker tevreden over.
Enige minputje vind ik de maximale helderheid. Die vind ik laag in vergelijking met m'n Asus N750JK.
Meer mensen hier last van? Ik heb steeds de neiging om mijn scherm helderder te zetten. Heb al een PRAM en SMC reset gedaan en de battery saving functie van het scherm uitgezet bij systeemvoorkeuren, maar geen resultaat. Jullie nog tips? Of ben ik gewoon te veeleisend wat helderheid betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
nikon. schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:04:
Sinds twee weken in het bezit van een MBPr 13 (2015) en ben er zeker tevreden over.
Enige minputje vind ik de maximale helderheid. Die vind ik laag in vergelijking met m'n Asus N750JK.
Meer mensen hier last van? Ik heb steeds de neiging om mijn scherm helderder te zetten. Heb al een PRAM en SMC reset gedaan en de battery saving functie van het scherm uitgezet bij systeemvoorkeuren, maar geen resultaat. Jullie nog tips? Of ben ik gewoon te veeleisend wat helderheid betreft?
Het scherm gaat niet extreem helder, maar ik kan niet zeggen dat ik daar last van heb. Dat is een beetje gelinkt aan het feit dat de resolutie zo hoog ligt. Er is gewoon een enorme bak pixels voor de achtergrondverlichting die de lichtopbrengst drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Cyleo schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:18:
[...]

Het scherm gaat niet extreem helder, maar ik kan niet zeggen dat ik daar last van heb. Dat is een beetje gelinkt aan het feit dat de resolutie zo hoog ligt. Er is gewoon een enorme bak pixels voor de achtergrondverlichting die de lichtopbrengst drukt.
Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent. Is er geen manier om de resolutie lager te zetten, zodat de helderheid hoger kan? En zit er misschien nog onderling verschil in de panelen die Apple gebruikt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyleo
nikon. schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:20:
[...]

Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent. Is er geen manier om de resolutie lager te zetten, zodat de helderheid hoger kan? En zit er misschien nog onderling verschil in de panelen die Apple gebruikt?
Nee, het zit als volgt: De pixels die je ziet geven een kleur aan, maar zenden geen licht uit. Om daadwerkelijk iets te kunnen zien moet je daarom een lichtbron hebben, die zit achter de pixels.

Die pixels zijn vaste stukjes, een beetje te vergelijken met snoeppapiertjes. Een 13" MBP heeft 2560x1600 van die snoeppapiertjes (=veel). Al die papiertjes hebben randjes waarmee ze vastgehouden worden. Langs die randjes kan geen licht komen. Daarom geldt: hogere resolutie = lagere helderheid of sterkere achtergrondverlichting.

De instelling van je resolutie is softwarematig, en staat los de echte hoeveelheid pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Cyleo schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:24:
[...]

Nee, het zit als volgt: De pixels die je ziet geven een kleur aan, maar zenden geen licht uit. Om daadwerkelijk iets te kunnen zien moet je daarom een lichtbron hebben, die zit achter de pixels.

Die pixels zijn vaste stukjes, een beetje te vergelijken met snoeppapiertjes. Een 13" MBP heeft 2560x1600 van die snoeppapiertjes (=veel). Al die papiertjes hebben randjes waarmee ze vastgehouden worden. Langs die randjes kan geen licht komen. Daarom geldt: hogere resolutie = lagere helderheid of sterkere achtergrondverlichting.

De instelling van je resolutie is softwarematig, en staat los de echte hoeveelheid pixels.
Thanks. Duidelijk :)!
Er maar gewoon aan wennen dan. Verder echt heerlijk machientje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 18:27
[...]

Wauw, geweldige uitleg! Thnx!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:42

pdavie2311

Live life to the fullest..

Hallo,

Even een vraagje en misschien uitleg voor een leek in Jip en Janneke taal? ;-) Wij hebben een MacBook pro begin 2011 en deze begint wat kuren te krijgen. Softwarematig wordt hij traag, batterij al iets minder, schijf vol bijna etc...Hardwarematig is hij nog als nieuw! Altijd in een case gehad. Alleen de scharnieren zijn wat lam geworden. Nu wil ik hem naar een Mac dokter brengen als zoiets bestaat?

Een soort van clean install met alle meuk eraf zeg maar. Ik wil dan wel eerst een soort van ghost op een externe harde schijf zetten, die ik nog moet kopen eerst. Er staan heel veel foto's van onze kids op en ook wel wat belangrijke documenten. Met de ghost op een externe schijf, kan ik zelf bepalen wat ik terugzet toch?

Waar kan ik dit laten doen? Dus de scharnieren laten maken en weer helemaal fris? Desnoods beter geheugen of zo? Of is het de moeite niet meer waard? Geld voor een nieuwe is er eerst niet...

Gegevens van huidige MacBook Pro:

- 2,3 GHz
- 4gb geheugen
- 320 gb harde schijf

Ik hoor graag jullie tips om wat te doen? Thanx!!

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 20:58
Hi,

Op mijn werk heb ik de enige MacBook bij wijze van test (snelste/duurste 15" model van mid 2014, mooi ding!).
Er is echter weinig support voor; hun instelling is "wij ondersteunen mac (nog) niet". Ik ben dus aangewezen op autodidactie ;)

Nu is de mac wel geinstalleerd met allerlei certificaten en is bijv. het wachtwoord op eenofandere manier aan het centrale systeem gekoppeld.

Heeft iemand ervaringen met een MacBook gekoppeld aan een zakelijke omgeving?
Hoe synchroniseer je bestanden? Ik geloof niet dat OSX dat ondersteund?
Hoe zit het met beveiliging?

Daarnaast duurt opstarten erg lang, hij blijft vaak 30 seconden hangen. Hoe kun je checken wat dat kan veroorzaken?

Mixed Reality dev

• Menesis
[...]

Ik kwam er achter dat je dat bij een MacBook op een leuke manier zelf kan ervaren:
  1. zet de helderheid op zijn laagst zodat het scherm in principe zwart is.
  2. houd een lichtbron achter het scherm tegen het apple logo (LED/flitser van je telefoon werkt goed)
  3. Voila, je ziet je scherm oplichten, inclusief beeld! 8)

Mixed Reality dev

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

pdavie2311 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:52:
Hallo,

Even een vraagje en misschien uitleg voor een leek in Jip en Janneke taal? ;-) Wij hebben een MacBook pro begin 2011 en deze begint wat kuren te krijgen. Softwarematig wordt hij traag, batterij al iets minder, schijf vol bijna etc...Hardwarematig is hij nog als nieuw! Altijd in een case gehad. Alleen de scharnieren zijn wat lam geworden. Nu wil ik hem naar een Mac dokter brengen als zoiets bestaat?

Een soort van clean install met alle meuk eraf zeg maar. Ik wil dan wel eerst een soort van ghost op een externe harde schijf zetten, die ik nog moet kopen eerst. Er staan heel veel foto's van onze kids op en ook wel wat belangrijke documenten. Met de ghost op een externe schijf, kan ik zelf bepalen wat ik terugzet toch?

Waar kan ik dit laten doen? Dus de scharnieren laten maken en weer helemaal fris? Desnoods beter geheugen of zo? Of is het de moeite niet meer waard? Geld voor een nieuwe is er eerst niet...

Gegevens van huidige MacBook Pro:

- 2,3 GHz
- 4gb geheugen
- 320 gb harde schijf

Ik hoor graag jullie tips om wat te doen? Thanx!!
Je bedoelt Time-Machine? Dat kan (deels) ja. Zelf zou ik gewoon alle bestanden die ik wil houden op die externe schijf zetten en een compleet nieuwe installatie uitvoeren (10.11 El Capitan vanaf vandaag) en je bestanden terug zetten. Vervolgens een "Time-Machine" starten. Zo voorkom je een vervuilde Time-Machine back-up.

Wat betreft je scharnieren, iFixit laat zien dat het vrij gemakkelijk zelf te doen is. Wellicht dat er een handige tweaker in de buurt is van je die jou wellicht wilt helpen. Anders een repairshop, ik verwacht geen torenhoge kosten (desnoods zelf onderdelen via Marktplaats scoren).

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:42

pdavie2311

Live life to the fullest..

Thanx! Had al even gekeken, maar Apple gebruikt mooie kleine schroefjes voor de MacBook, zo'n schroevendraaier heb ik niet. Ik denk eerst maar eens een externe schijf kopen, daar al mijn meuk op en dan gewoon een clean install doen..Google wel even voor een repair shop hier in de buurt, Emmen...

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Schroevendraaier bestel je voor paar eu op eBay.

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 19:16
Menesis schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:58:
Hi,

Op mijn werk heb ik de enige MacBook bij wijze van test (snelste/duurste 15" model van mid 2014, mooi ding!).
Er is echter weinig support voor; hun instelling is "wij ondersteunen mac (nog) niet". Ik ben dus aangewezen op autodidactie ;)

Nu is de mac wel geinstalleerd met allerlei certificaten en is bijv. het wachtwoord op eenofandere manier aan het centrale systeem gekoppeld.

Heeft iemand ervaringen met een MacBook gekoppeld aan een zakelijke omgeving?
Hoe synchroniseer je bestanden? Ik geloof niet dat OSX dat ondersteund?
Hoe zit het met beveiliging?

Daarnaast duurt opstarten erg lang, hij blijft vaak 30 seconden hangen. Hoe kun je checken wat dat kan veroorzaken?
Beschrijf eerst eens de omgeving waarin de Mac gebruikt gaat worden, zo uitgebreid mogelijk?

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 21:06
JSt1983 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:16:
Schroevendraaier bestel je voor paar eu op eBay.
http://www.consolepro.nl/...69a97aeaa8782df9e9e4c7655

Gaat hier wat sneller. 3 euro, morgen besteld, overmorgen in huis.

• vooghel
  • Laatst online: 21-09 22:08

vooghel

Cunning linguist

Pat-Juh schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:02:
[...]

Je bedoelt Time-Machine? Dat kan (deels) ja. Zelf zou ik gewoon alle bestanden die ik wil houden op die externe schijf zetten en een compleet nieuwe installatie uitvoeren (10.11 El Capitan vanaf vandaag) en je bestanden terug zetten. Vervolgens een "Time-Machine" starten. Zo voorkom je een vervuilde Time-Machine back-up.

Wat betreft je scharnieren, iFixit laat zien dat het vrij gemakkelijk zelf te doen is. Wellicht dat er een handige tweaker in de buurt is van je die jou wellicht wilt helpen. Anders een repairshop, ik verwacht geen torenhoge kosten (desnoods zelf onderdelen via Marktplaats scoren).
Als je echt snelheidswinst wil kun je de HDD vervangen door een SSD. Mijn late 2011 MBP is daarmee onherkenbaar veel sneller geworden.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:05
Ik ben net klaar met het updaten van m'n Macs.

Op mijn 13-inch MacBook Pro kreeg ik na de installatie een kernel panic, waarna hij normaal opstartte.
Op mijn 15-inch MacBook Pro heeft 'ie na de installatie nog een firmware update uitgevoerd.

Verder heb ik geen problemen met Office 2016 zoals anderen aangeven (helemaal up to date).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
J.Appleseed schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:11:
Ik ben net klaar met het updaten van m'n Macs.

Op mijn 13-inch MacBook Pro kreeg ik na de installatie een kernel panic, waarna hij normaal opstartte.
Op mijn 15-inch MacBook Pro heeft 'ie na de installatie nog een firmware update uitgevoerd.

Verder heb ik geen problemen met Office 2016 zoals anderen aangeven (helemaal up to date).
Hier ook net geinstalleerd, 13"MBPr. Geen problemen bij installatie, duurde wel een ruim uur. Word lijkt het ook nog te doen. Nu maar eens even kijken hoe het bevalt :)

Edit: Wel alweer tegen mijn eerste WiFi probleem aangelopen. Hopelijk was het toeval.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyleo op 01-10-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 21:08
Airdrop werkt bij mij niet op m'n Retina MBP als ik vanaf mijn iPhone 6 iets wil sturen, m'n MacBook is niet zichtbaar. Naar de oude MBP lukt wel. Airdrop heeft wel even gewerkt. Iemand een idee? Ik kan weinig vinden over instellingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bushalte op 04-10-2015 15:54 ]

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Bushalte schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 15:50:
Airdrop werkt bij mij niet op m'n Retina MBP als ik vanaf mijn iPhone 6 iets wil sturen, m'n MacBook is niet zichtbaar. Naar de oude MBP lukt wel. Airdrop heeft wel even gewerkt. Iemand een idee? Ik kan weinig vinden over instellingen.
Precies het zelfde, voorheen werkte het goed en nu niet meer.
De 6 kan wel andere apparaten vinden alleen mijn rMBP niet, kan er weinig over vinden en de dingen die ik vind gaan over oudere MacBooks..

Zwaar irritant gezien ik er net aan gewend was (airdrop dan).

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Kan iemand me met iets kleins helpen?

Ik vermoed dat ik ergens 'spook data heb staan op de MBPR 2014 13 inch met 256GB HD. Van de 256GB zegt de Interne harde schijf dat er 67GB aan foto's op staat; dit zou kunnen kloppen alhoewel 'info' op de folder foto's 42GB oplevert. Er zou 56GB aan overige op staan... Oké, dat zou dan kunnen qua verdeelde foto's/films die op bureaublad ofzo staan. 15GB audio en 6GB programma's klopt ook wel. Maar dan blijft er 49GB aan films opstaan. Die heb ik al meerdere malen gecontroleerd. Die zijn echt allemaal verwijderd. Ook prullenbak is leeg. Dus waar zijn dan toch die 49GB van?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het data is die tussen de usb stick en de harde schijf 'zweeft'. Op het moment dat je data verwijderd via cmd-backspace dan verdwijnt die data opeens? Maar dan staat die nog wel op de harde schijf. Vandaar dat ik nu de usb stick al een aantal keer heb moeten formatteren en dat ik nu de data van de usb stick verwijder naar de prullenbak en dan volledig. Waar blijft dus de data die ik wellicht niet juist heb verwijderd vanuit uTorrent of harde schijf? Of heeft er iemand andere ideeën waar mijn 'spookdata' van is en hoe kom ik er vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
opa_paul schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 00:22:

Ik vermoed dat ik ergens 'spook data heb staan op de MBPR 2014 13 inch met 256GB HD. Van de 256GB zegt de Interne harde schijf dat er 67GB aan foto's op staat; dit zou kunnen kloppen alhoewel 'info' op de folder foto's 42GB oplevert. Er zou 56GB aan overige op staan... Oké, dat zou dan kunnen qua verdeelde foto's/films die op bureaublad ofzo staan. 15GB audio en 6GB programma's klopt ook wel. Maar dan blijft er 49GB aan films opstaan. Die heb ik al meerdere malen gecontroleerd. Die zijn echt allemaal verwijderd. Ook prullenbak is leeg. Dus waar zijn dan toch die 49GB van?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het data is die tussen de usb stick en de harde schijf 'zweeft'. Op het moment dat je data verwijderd via cmd-backspace dan verdwijnt die data opeens? Maar dan staat die nog wel op de harde schijf. Vandaar dat ik nu de usb stick al een aantal keer heb moeten formatteren en dat ik nu de data van de usb stick verwijder naar de prullenbak en dan volledig. Waar blijft dus de data die ik wellicht niet juist heb verwijderd vanuit uTorrent of harde schijf? Of heeft er iemand andere ideeën waar mijn 'spookdata' van is en hoe kom ik er vanaf?
Misschien is dit iets voor je? http://www.derlien.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Had gehoopt dat El Capitain ook wat zou doen aan bluetooth problemen, maar bluetooth audio streamen werkt nog altijd niet helemaal lekker helaas. Zeker niet als je een bluetooth headset gebruikt en een magic mouse. Erg irritant dat een laptop van meer dan 1000 euro dat niet voor elkaar krijgt, terwijl mijn 200 euro tablet dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
Cyleo schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:43:
Had gehoopt dat El Capitain ook wat zou doen aan bluetooth problemen, maar bluetooth audio streamen werkt nog altijd niet helemaal lekker helaas. Zeker niet als je een bluetooth headset gebruikt en een magic mouse. Erg irritant dat een laptop van meer dan 1000 euro dat niet voor elkaar krijgt, terwijl mijn 200 euro tablet dat wel doet.
Ik heb met mijn 2011 MacBook Pro geen problemen i.c.m. een Bose SoundLink II Mini, Magic Mouse, Wireless Keyboard en Magic Trackpad.

Ondervind je alleen storingen met de Bluetooth headset? Hoe uiten de storingen zich? Het kan mogelijk ook aan de headset liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
J.Appleseed schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:07:
[...]

Ik heb met mijn 2011 MacBook Pro geen problemen i.c.m. een Bose SoundLink II Mini, Magic Mouse, Wireless Keyboard en Magic Trackpad.

Ondervind je alleen storingen met de Bluetooth headset? Hoe uiten de storingen zich? Het kan mogelijk ook aan de headset liggen.
Telkens micro stofferingen. Dus alsof het bluetooth signaal afwisselt tussen muis en headset. Er komen telkens pulsjes geluid binnen. Als ik de muis uit doe werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 16:07
Ik zit er aan te denken om een macbook pro 13 inch retina te kopen. Alleen vroeg ik mij af of het realistisch is dat er straks alweer een late model uitkomt. Ik zag dat deze een early is en vaak is er een early en een late. Wat denken jullie?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgende update waarschijnlijk in de eerste helft van 2016 met Skylake. http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

[ Voor 44% gewijzigd door Ronwiel op 05-10-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 16:07
ronwiel schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:11:
Volgende update waarschijnlijk in de eerste helft van 2016 met Skylake. http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro
Super aan deze site heb ik wat :) ik ga hem maar bestellen denk ik.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Hopelijk wel met thunderbolt 3 zodat ze geen excuus meer hebben om geen 5k thunderbolt display te maken :D
(Het excuus zijnde dat je de huidige macbooks met 2 thunderbolt kabels moet aansluiten om een 5k scherm aan te kunnen sturen. Dat is natuurlijk Apple-onwaardig ;) )

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Dank je. Ik zal ernaar kijken. Maar uh,... ik kan toch niet de enige zijn die hier last van heeft? Er moeten toch mensen zijn die dit snappen en dit even kunnen uitleggen aan me? Waar blijft de data die vanuit uTorrent of usb drive direct worden verwijderd via CMD-backspace?

Groet! en alsnog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
opa_paul schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:13:
[...]

Dank je. Ik zal ernaar kijken. Maar uh,... ik kan toch niet de enige zijn die hier last van heeft? Er moeten toch mensen zijn die dit snappen en dit even kunnen uitleggen aan me? Waar blijft de data die vanuit uTorrent of usb drive direct worden verwijderd via CMD-backspace?

In de prullenbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Ja oké maar soms dus niet. Dat verklaart dus mijn 'spookdata'.... Bij de Usb stick sowieso niet naar de prullenbak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
opa_paul schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:23:
[...]

Ja oké maar soms dus niet. Dat verklaart dus mijn 'spookdata'.... Bij de Usb stick sowieso niet naar de prullenbak!
Jawel. Dat is het gekke.

https://discussions.apple.com/thread/5454462

Bestanden in
/Volumes/myUSB/.Trashes/*

Worden ook in de prullenbak weergeven als USB is gemount.
(Niet naar SSD gekopieerd, dat scheelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik heb een unibody MacBook uit 2008 (vlak voordat ze er 'pro' achter hebben geplakt :+ ) en dat ding wil maar niet stuk gaan. Het is een c2d op 2.4ghz, ram heb ik een tijd terug geupgrade naar 8GB echter zit er nog zo'n trage 5400rpm schijf in.

Ik wil er nog een jaartje of anderhalf uitpersen voordat ik een nieuwe aanschaf door er een SSD in te plaatsen. Heeft het zin om er een 850 pro van samsung in te plaatsen of voldoet iets alspricewatch: Sandisk SSD Plus 240GB ook omdat de MacBook een oudere SATA versie heeft? Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:32

nWn

In Geocentric Orbit

mklkhanou schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:56:
Ik heb een unibody MacBook uit 2008 (vlak voordat ze er 'pro' achter hebben geplakt :+ ) en dat ding wil maar niet stuk gaan. Het is een c2d op 2.4ghz, ram heb ik een tijd terug geupgrade naar 8GB echter zit er nog zo'n trage 5400rpm schijf in.

Ik wil er nog een jaartje of anderhalf uitpersen voordat ik een nieuwe aanschaf door er een SSD in te plaatsen. Heeft het zin om er een 850 pro van samsung in te plaatsen of voldoet iets alspricewatch: Sandisk SSD Plus 240GB ook omdat de MacBook een oudere SATA versie heeft? Thanks! _/-\o_
Mijn vriendin maakt nog altijd met veel plezier gebruik van mn oude MacBook (white) uit 2007 :). Hier zit pricewatch: Crucial BX100 250GB in, gaat helemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
nWn schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:06:
[...]

Mijn vriendin maakt nog altijd met veel plezier gebruik van mn oude MacBook (white) uit 2007 :). Hier zit pricewatch: Crucial BX100 250GB in, gaat helemaal prima!
Ok thanks! :)

Het scheelt zo'n 16-20 euro in vergelijking met de Samsung, waarvan ik toch niet de volle sneldheid kan benutten. Of zijn er nog andere aspecten waar ik naar kan/moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

mklkhanou schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:56:

Sandisk is ook niet verkeerd maar ik zou zelf voor de SamSung gaan, eventueel de EVO i.p.v. de PRO. Pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB. De schrijf snelheden liggen hoger bij de Samsung, uiteraard kan je niet de volle 100% halen maar je hebt een ruime marge om alles uit je SATA-II aansluiting te halen wat moeilijker is/wordt met de SanDisk. Daarnaast draai ik nu al 2 jaar met volle tevredenheid een SamSung 840PRO schijf.

Hoe dan ook: je perst sowieso extra levensduur uit je MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
Pat-Juh schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:26:
[...]

Sandisk is ook niet verkeerd maar ik zou zelf voor de SamSung gaan, eventueel de EVO i.p.v. de PRO. Pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB. De schrijf snelheden liggen hoger bij de Samsung, uiteraard kan je niet de volle 100% halen maar je hebt een ruime marge om alles uit je SATA-II aansluiting te halen wat moeilijker is/wordt met de SanDisk. Daarnaast draai ik nu al 2 jaar met volle tevredenheid een SamSung 840PRO schijf.

Hoe dan ook: je perst sowieso extra levensduur uit je MacBook.
Ok thanks! Denk dat ik dan voor de 850 evo ga, die extra paar euro's zijn te verwaarlozen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
opa_paul schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:13:
[...]

Spotlight even opnieuw laten indexeren en je bent van de spookdata af ;)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
BillSpaarbank schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:17:
[...]

Spotlight even opnieuw laten indexeren en je bent van de spookdata af ;)
En hoe doe ik dat? Heb je mijn eerste bericht wel gelezen? Toch bedankt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Laatst online: 08:54
Ik heb sinds kort een Macbook Pro, maar weten jullie hoe je je windows phone kan connecten met de mac? Ik krijg het maar niet voor elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

hotymoty schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:28:
Ik heb sinds kort een Macbook Pro, maar weten jullie hoe je je windows phone kan connecten met de mac? Ik krijg het maar niet voor elkaar..
De USB kabel erin stoppen?

Er was een Windows Phone app voor OSX, maar die lijkt niet meer te bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 14:42
Help svp!
Ik heb een MBP 13 retina sinds 2 weken en nu wil ik documenten van mijn oude Sony laptop (windows) overzetten. De HD heb ik bij de verkoop verwijderd.
Nu heb ik geprobeerd om de HD in een Goobay HD docking station zichtbaar te krijgen op de MBP, maar helaas... :-(

Hoe kan ik mijn oude HD benaderen vanaf mijn MBP ?
Is een HDD case met USB 3.0 de enige optie? Dus maak ik er gewoon een externe HD van ?

Of moet ik iets anders doen ?

B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Herkent iemand dit?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uyvDAVVqnfQ7HqIwXxDDNWbD/full.png

(15" MacBook Pro retina @ hoogste scaled resolution, oorspronkelijke afmetingen screenshot: 3840x2400)
Het is vaker voorgekomen, maar ik dacht dat dit niet meer zou voorkomen met El Capitan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Laatst online: 08:54
Psycho_Mantis schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

De USB kabel erin stoppen?

Er was een Windows Phone app voor OSX, maar die lijkt niet meer te bestaan...
Ja dat snap ik ook nog wel, maar hij pakt hem niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
opa_paul schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

En hoe doe ik dat? Heb je mijn eerste bericht wel gelezen? Toch bedankt trouwens.
Je hebt het toch over dit bericht?
opa_paul schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 00:22:

Over het opnieuw laten indexeren van spotlight is zeer veel te vinden. Een voorbeeldje: http://www.appletips.nl/os-x-spotlight-opnieuw-indexeren/

Na het opnieuw indexeren ben je de spookdata kwijt.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:25

Phntm

Tlingelingeling

Hallo allen, ik heb een vraagje, ik heb al een tijdje niet opgelet, maar is er ooit bij iemand hier eerder op het retina model een beschadiging aan het paneel voorgekomen? Ik heb mijn MBP 13.3" ingeleverd dinsdag bij Apple omdat ik opeens 3 hele witte stippen had op het scherm (witter dan het wit), nu moest ik hiervoor mijn macbook inleveren en 3-5 werkdagen kreeg ik mee als de tijd die nodig is voor de reparatie. Ik vroeg me toch wel af of dit eerder is overkomen bij anderen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Heeft iemand hier sinds el capitan problemen op een 13" retina dat als de macbook uit sleep komt je vaak geen keyboard input hebt, wel muis, enige optie is hard power off. Usb keyboard helpt ook niet, heel vervelend.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 21:06
Tomsworld schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:44:
Heeft iemand hier sinds el capitan problemen op een 13" retina dat als de macbook uit sleep komt je vaak geen keyboard input hebt, wel muis, enige optie is hard power off. Usb keyboard helpt ook niet, heel vervelend.
Hier geen enkel probleem. Soms een seconde dat hij even bezig is met wakker worden, maar nooit zo lang.

(rMPB 13" 2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Tomsworld schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:44:
Heb je virtual machines draaien??

http://apple.stackexchang...-and-trackpad-after-sleep
https://discussions.apple.../7273592?start=0&tstart=0

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Soms wel in vmware fusion, badankt ik ga die links is doornemen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik gebruik Cisco Anyconnect VPN op een macbook (mid 2014) maar als deze zijn verbinding mist, dan loopt OSX zo erg in de war dat het geen programma meer kan starten. Programma-ikoontjes blijven dan springen zonder dat er wat gebeurd.
Is er hier iemand bekend met Cisco Anyconnect?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Laatst online: 09:54
Een vraagje aan de kenners.

Ik wil binnenkort mijn rMBP 13" (late 2013) in de verkoop doen en dan is een factory reset benodigd. Ik heb al een mooie tutorial gevonden :

http://www.macworld.co.uk...factory-settings-3494564/

Wat ik mij nu nog even afvraag is het volgende. Ik heb mbv Bootcamp een Windows 10 partitie aangemaakt en uiteraard moet deze ook worden gewist. Is het dan voldoende om mbv Disk Uitility deze partitie te wissen, en wordt deze ruimte dan automatisch weer aan de OSX partitie toegevoegd? Doe ik deze actie vanuit OSX, of vanuit Recovery?

Alvast dank voor de info/hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Nu online

GforceNL

Out of memory....

beste is om in OSX je bootcamp parttime te verwijderen DMV de bootcamp applicatie waar je windows ook mee geïnstalleerd hebt.

Daarna heb je weer 1 schijf/partitie die je vervolgens kunt gebruiken voor installatie via recovery.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Laatst online: 09:54
Ah dat klinkt inderdaad logisch...dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:09
Goed nieuws voor de mensen met coating problemen!

Apple gaat schermcoatingproblemen op MacBooks repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
hotymoty schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:28:
Niet makkelijk want OSX ondersteunt het MTP protocol niet wat WP (en Android) gebruiken.
Wikipedia: Media Transfer Protocol

Voor foto's kun je http://www.nokia.com/us-e...a-photo-transfer-for-mac/ gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
Menesis schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:52:
Ik gebruik Cisco Anyconnect VPN op een macbook (mid 2014) maar als deze zijn verbinding mist, dan loopt OSX zo erg in de war dat het geen programma meer kan starten. Programma-ikoontjes blijven dan springen zonder dat er wat gebeurd.
Is er hier iemand bekend met Cisco Anyconnect?
Ik gebruik dat programma om een VPN-verbinding met mijn universiteit op te zetten, maar dat gaat eigenlijk nooit mis. Wat bedoel je met "als deze zijn verbinding mist"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Zojuist de nieuwe Magic Trackpad 2 gekregen, samen met een Twelve South stand voor mijn rMBP 13''.

Direct mijn 27'' & 27'' 1080p schermen aangesloten, werkt allemaal als een zonnetje :)

Vraag me alleen af in hoeverre 2 externe schermen een negatieve impact hebben op de batterij van de Mac. Kan mij zo voorstellen dat deze 2 schermen een stuk meer vragen van de Mac (die ik nu gebruik in clamshell-mode), dan als ik de Mac zonder externe schermen ''gewoon'' zou gebruiken. Plus het aankomende feit dat je verplicht de Mac constant aan de lader moet hangen, dat kan toch ook niet goed zijn voor de batterij?

Ben ik nu heel neurotisch aan het denken, of zit er een kern van waarheid in?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Las Vegas schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:16:
Zojuist de nieuwe Magic Trackpad 2 gekregen, samen met een Twelve South stand voor mijn rMBP 13''.

Direct mijn 27'' & 27'' 1080p schermen aangesloten, werkt allemaal als een zonnetje :)

Vraag me alleen af in hoeverre 2 externe schermen een negatieve impact hebben op de batterij van de Mac. Kan mij zo voorstellen dat deze 2 schermen een stuk meer vragen van de Mac (die ik nu gebruik in clamshell-mode), dan als ik de Mac zonder externe schermen ''gewoon'' zou gebruiken. Plus het aankomende feit dat je verplicht de Mac constant aan de lader moet hangen, dat kan toch ook niet goed zijn voor de batterij?

Ben ik nu heel neurotisch aan het denken, of zit er een kern van waarheid in?
Die schermen hebben een eigen voeding neem ik toch aan? Dus die vragen (bijna) niks extra van je accu. Sterker nog, in clamshell modus is je interne scherm uit dus verbruikt je MBP zelfs minder. En de accu heeft niks te lijden hoor van het aan de lader hangen, die gaat gewoon druppelladen zodra je accu vol zit.

Dus om antwoord te geven op je vraag: je bent neurotisch aan het denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Icephase schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:20:
[...]

Die schermen hebben een eigen voeding neem ik toch aan? Dus die vragen (bijna) niks extra van je accu. Sterker nog, in clamshell modus is je interne scherm uit dus verbruikt je MBP zelfs minder. En de accu heeft niks te lijden hoor van het aan de lader hangen, die gaat gewoon druppelladen zodra je accu vol zit.

Dus om antwoord te geven op je vraag: je bent neurotisch aan het denken :+
Bedankt voor de geruststelling! Binnenkort de 1080p maar even vervangen voor een 4K schermpje dan :9~

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Las Vegas schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:34:
[...]

Bedankt voor de geruststelling! Binnenkort de 1080p maar even vervangen voor een 4K schermpje dan :9~
In clamshell werkt je koeling wel iets minder goed. Ik gebruik zelf Monity widget in je notificatiecentrum om dat in de gaten te houden. Weet niet of je er heftige dingen mee gaat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Cyleo schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:50:
[...]

In clamshell werkt je koeling wel iets minder goed. Ik gebruik zelf Monity widget in je notificatiecentrum om dat in de gaten te houden. Weet niet of je er heftige dingen mee gaat doen ;)
Aangezien mijn PC vanavond is verkocht, is mijn rMBP nu mijn enige computer thuis. Dus dat betekent dat de werkzaamheden zullen bestaan uit Internet / Office werk / Netflix / Lightroom / Photoshop, maar de 2 laatstgenoemde komen niet vaak voor, en ook vaak maar wat lichte fotobewerking.

Heb die app ook even gekocht, ziet er wel heel goed uit!

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Iemand die enig idee heeft, wanneer ik mijn mbp 15" retina (eind 2014) dock in mijn HengeDock en gebruik wil maken van mijn wifi, dat ik dan gewoon niet kan connecten? De laptop is wel dicht geklapt en op een extern scherm. De SSID's komen voorbij en ik kan ze ook selecteren, maar hij kan er niet mee verbinden. Ik krijg geen specifieke error, alleen dat die op dat moment niet kan connecten. Haal ik de mbp eruit en verbind ik deze op dezelfde manier door alle kabels er los in te doen kan ik wel direct verbinden met wifi punten? (het waren ook allemaal bekende punten, maar in het dock ssid removen en opnieuw verbinding maken heeft geen zin)

Het is ook niet de afstand tot het punt lijkt mij, want zelfs als ik mijn telefoon naar een hotspot verander en deze 10cm eraf leg, krijg ik alsnog geen verbinding. Alle ssid's waarmee ik wil connecten staan als volledig signaal in de top bar..

Ik sta echt voor een raadsel..

Wat verbonden is, is power / 1x tb / 3.5mmjack / 1x usb3 poort
Alle peripherals verbind ik op dezelfde manier weer op de laptop, dus geen andere poorten gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door CasGas op 21-10-2015 09:31 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Sinds gisteren krijg ik af en toe deze strepen in beeld en na 10 seconden herstart de macbook (2012 macbook pro). Grafische problemen? ;(

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1f9v6b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Kan te maken hebben met je nVidia 650M, ik geloof dat hier ook een terugroep actie voor is. Anders is het wellicht de displaykabel of iets dergelijks. Ik gok de 650M. Is het ook bij je IGP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Heeft alleen een Intel HD4000..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

MJHH93 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:09:
Sinds gisteren krijg ik af en toe deze strepen in beeld en na 10 seconden herstart de macbook (2012 macbook pro). Grafische problemen? ;(

[afbeelding]
Garantie claimen. Veel te snel defect voor een 2012 macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 15:15
Thanks voor de tips! Ik heb de knoop doorgehakt en een Macbook Pro Retina 13inch 128GB 16GB gekocht. Werkt fantastisch. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje. Ik lees weleens dat er een 4K of 5K schermen gebruikt worden. Is het zo dat een dergelijk scherm beter is dan het Retina scherm van een MBP 15"? Indien ja, in welk opzicht is dit dan beter en heb je dan veel kabels/programma's nodig om dit scherm aan te sluiten op je rMBP? Ik wil namelijk thuis werken met een lekker groot scherm zodat ik dan vensters niet teveel hoef te verkleinen en meerdere vensters naast elkaar kan gebruiken (pdf/word/browser). Ik doe verder niet aan video/fotobewerken of programmeren, ik wil wel mooi beeld en schermruimte hebben. Op mijn werk is het fijn als ik de laptop dan kan gebruiken met ook een niet te klein beeldscherm (dus 15"). Ik wacht namelijk tot de volgende rMBP met Skylake. Iemand suggesties/aanvullingen over mijn schermvraagstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een 4k of 5k scherm is niet per definitie beter. Alleen wel veel groter, en dus ook meer pixels.

Over de geschiktheid van de rMBP: macbook pro 2015 (en opvolgers waarschijnlijk): http://9to5mac.com/2015/0...ok-4k-5k-display-support/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
MJHH93 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:09:
Heb zelf vergelijkbare problemen gehad. Kan gelukkig mijn rMBP 2012 volgende week bij À-Mac ophalen, aangezien ze het LogicBoard kosteloos hebben vervangen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Mijn laptop is kapot gegaan en ik heb een nieuwe nodig. Nu gebruik ik al jaren Ipads en Iphones en wil ik ook graag overstappen op een macbook. Nu is mijn oog gevallen op de 13" macbook pro retina, maar bij de buyguide van macrumors staat 'caution'. Enkel vind ik hier niet direct een oorzaak voor. Komt de nieuwe generatie er alweer bijna aan en kan ik beter wachten ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zynex schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:12:
Mijn laptop is kapot gegaan en ik heb een nieuwe nodig. Nu gebruik ik al jaren Ipads en Iphones en wil ik ook graag overstappen op een macbook. Nu is mijn oog gevallen op de 13" macbook pro retina, maar bij de buyguide van macrumors staat 'caution'. Enkel vind ik hier niet direct een oorzaak voor. Komt de nieuwe generatie er alweer bijna aan en kan ik beter wachten ofniet?
Als je hem niet hard nodig hebt nu, zou ik wachten op de Skylake gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC8877
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04-2023
Ik zit in exact dezelfde situatie als zynex en ben dan ook erg benieuwd, waarom moet er gewacht worden op de Skylake gen? Kan er wel iets over vinden maar vind het nog erg onduidelijk. Excuus, ik ben een echte leek.

Verder twijfel ik zelf tussen het aanschaffen van een 13inch MacBook Pro 2012 model met 500GB, of de 2015 modellen met 128GB of 256GB ssd. Ik ga zeker geen zware gebruiker zijn, zal met name films downloaden en kijken, Spotify en Office gebruiken, maar wil ook een duurzame aankoop doen met zo'n uitgave. Wil na 2 rampzalige laptops toch een beetje het wow-effect hebben zometeen. Al ben ik vast snel te wowen - ik kom van een HP dv6-3137ed van €500. Dus ik vind voor minder opslagruimte €1372-1578 betalen ipv €1117 toch het twijfelen waard.

Raden jullie het af om nu nog de 2012 te kopen met zijn HDD, mijn matige gebruik in acht nemend? En wat betreft de 2015 128GB (evt aan te vullen nog begreep ik) vs. 256GB voor €200 extra - wat zouden jullie in dit geval kiezen? Dank alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door KC8877 op 22-10-2015 22:42 . Reden: Nagekomen informatie van zelf opzoeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david_again
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-08-2024
KC8877 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:35:

Raden jullie het af om nu nog de 2012 te kopen met zijn HDD, mijn matige gebruik in acht nemend? En wat betreft de 2015 128GB (evt aan te vullen nog begreep ik) vs. 256GB voor €200 extra - wat zouden jullie in dit geval kiezen? Dank alvast!
Als je toch van plan bent wat geld uit te geven, doe het dan meteen goed, en ga niet voor een 3 jaar oud model, zou ik zeggen :-)

De 2012 versie heeft maar 4GB ram, en dat is wel wat weinig met het oog op de toekomst. Dan is 8gb ram + een snellere cpu van het 2015 model veel beter voor als je misschien in de toekomst 4k films wilt gaan kijken.

Ik zou voor het 2015 model gaan, of als je nog kan wachten voor het 2016 model, maar niemand weet wanneer die precies komt.

Ik zit zelf ook in dubio: nu het 2015 model kopen, of toch nog wachten, maar ja dat kan wel februari, maart, april worden. Maar die verbeteringen zijn ook niet niks: Intel Skylake Processors: Up to 20% Performance Boost, 41% Faster Graphics and 30% Longer Battery Life. ( bron )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:03
Het is eigenlijk heel simpel: als je kan wachten, wacht je. Als je het systeem nu nodig hebt, koop je het nu.

Je kan namelijk blijven wachten, aangezien er bij iedere refresh weer verbeteringen zijn (al zijn het marginale verbeteringen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

david_again schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:55:
[...]

Als je toch van plan bent wat geld uit te geven, doe het dan meteen goed, en ga niet voor een 3 jaar oud model, zou ik zeggen :-)

De 2012 versie heeft maar 4GB ram, en dat is wel wat weinig met het oog op de toekomst. Dan is 8gb ram + een snellere cpu van het 2015 model veel beter voor als je misschien in de toekomst 4k films wilt gaan kijken.

Ik zou voor het 2015 model gaan, of als je nog kan wachten voor het 2016 model, maar niemand weet wanneer die precies komt.

Ik zit zelf ook in dubio: nu het 2015 model kopen, of toch nog wachten, maar ja dat kan wel februari, maart, april worden. Maar die verbeteringen zijn ook niet niks: Intel Skylake Processors: Up to 20% Performance Boost, 41% Faster Graphics and 30% Longer Battery Life. ( bron )
Houdt er rekening mee dat de 13" draait op een Broadwell CPU en niet op een Haswell (1 generatie ouder) zoals in de 15" het geval is. Hierbij zullen de prestatie en accuduur verschillen kleiner zijn. Het enige wezenlijke verschil zou de GPU kunnen zijn. Sky Lake zal hier sterker exemplaar in krijgen. Als je nu de 13" wilt halen zit je sowieso wel goed en kan je lange tijd plezier hebben van je laptop.

Voor wat KC er mee wilt doen is de 13" die er nu is ook ruimschoots toereikend, het zelfde kan ik met comfort nog doen op mijn 15" 2011 (en veel meer!!) Ga wel voor de 256GB zou ik zeggen aangezien je de SSD niet kan vervangen (op moment van schrijven in elk geval) voor een groter exemplaar. Wel kan je een MicroSD uitbreiding of externe schijf gebruiken uiteraard. Mocht je willen gamen is het een ander verhaal daarvoor is de videokaart (gekoppeld aan de CPU) niet echt afdoende om games op hogere resoluties en kwaliteiten te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57

MazeWing

The plot thickens...

Apple gebruikt altijd krachtigere cpu's in het 13" rMBP modellen dan veel andere fabrikanten (28 vs 15 watt). Ook zit er een sterkere GPU in (op het moment een iris 6100)

Kijken we echter naar de 28 watt Skylake modellen, dan zien we dat deze voorzien is van een iris 550 gpu)
Deze is voorzien van 64 MB eDRAM (zoals de iris pro heeft) en zal dus qua performance een stuk dichter bij de iris pro van de 15" rMBP komen.

Op dit moment heeft Intel nog geen quadcore mobiel cpu's aangekondigd die voorzien zijn van iris pro gpu's. Wanneer dit wel wordt gedaan zal deze waarschijnlijk de iris pro 580 betreffen. Dit is ook weer een flinke verbetering t.o.v. de iris pro 5200 die in de huidige 15" zit (72 execution units ipv 40 execution units)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david_again
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-08-2024
Pat-Juh en MazeWing, bedankt jullie toevoegingen, daar heb ik (en de anderen denk ik) wat aan, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

MazeWing schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:45:
Apple gebruikt altijd krachtigere cpu's in het 13" rMBP modellen dan veel andere fabrikanten (28 vs 15 watt). Ook zit er een sterkere GPU in (op het moment een iris 6100)

Kijken we echter naar de 28 watt Skylake modellen, dan zien we dat deze voorzien is van een iris 550 gpu)
Deze is voorzien van 64 MB eDRAM (zoals de iris pro heeft) en zal dus qua performance een stuk dichter bij de iris pro van de 15" rMBP komen.
True maar dit betekent niet dat de huidige Iris 6100 slecht is, verre van in mijn ogen,
Op dit moment heeft Intel nog geen quadcore mobiel cpu's aangekondigd die voorzien zijn van iris pro gpu's. Wanneer dit wel wordt gedaan zal deze waarschijnlijk de iris pro 580 betreffen. Dit is ook weer een flinke verbetering t.o.v. de iris pro 5200 die in de huidige 15" zit (72 execution units ipv 40 execution units)
Die komen dan ook in de 15" gezien het wattage wat ze gebruiken (rond de 45-47w). Wanneer deze ook in een 13" komen is onbekend, wellicht bij een volgende die-shrink en optimalisatie waardoor het verbruik verder terug gebracht kan worden. Het is wel een reden om te wachten op de 15" Sky Lake MBP voor mij. de Iris Pro 580 is kijkende naar pure gFlops rekenkracht sterker dan de huidige R9 M370x die er in zit :o 8)7 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57

MazeWing

The plot thickens...

De R9 die in de 15" zit is dan ook een rebrand van een rebrand van een rebrand en daar weer de rebrand van met als oorsprong een GPU die in 2011/2012 het daglicht heeft gezien.

Benieuwd of Apple volgend jaar nog steeds voor AMD kiest, want volgens mij hebben ze weinig in te brengen tegen de nVidia producten of de nieuwe iris pro.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

MazeWing schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:27:
De R9 die in de 15" zit is dan ook een rebrand van een rebrand van een rebrand en daar weer de rebrand van met als oorsprong een GPU die in 2011/2012 het daglicht heeft gezien.

Benieuwd of Apple volgend jaar nog steeds voor AMD kiest, want volgens mij hebben ze weinig in te brengen tegen de nVidia producten of de nieuwe iris pro.
Tjah... Wel is het zo dat ATI verder is met de implementatie van de laatste versie openCL dan nVidia (waar Apple gebruik van maakt voor GPU acceleratie). ATI loopt eveneens voorop met DirectX12 (waar Apple dan weer niets om kan geven :+ ).

Mijn vermoeden is dat de volgende generatie rMBP wellicht geen dGPU meer krijgt, of ATI/nVidia moet een grote verbetering in verbruik/performance kunnen realiseren. De desktop Iris 6200 tegen de nVidia 960m vind ik al een klein verschil ten opzicht van eerdere IGPs vs dGPUs. Mits nVidia en ATI geen grote stap maken zal dit verschil de komende generatie IGPs vrijwel te verwaarlozen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC8877
Bedankt voor jullie reacties!
Pat-Juh schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:28:
[...]
Voor wat KC er mee wilt doen is de 13" die er nu is ook ruimschoots toereikend, het zelfde kan ik met comfort nog doen op mijn 15" 2011 (en veel meer!!) Ga wel voor de 256GB zou ik zeggen aangezien je de SSD niet kan vervangen (op moment van schrijven in elk geval) voor een groter exemplaar. Wel kan je een MicroSD uitbreiding of externe schijf gebruiken uiteraard. Mocht je willen gamen is het een ander verhaal daarvoor is de videokaart (gekoppeld aan de CPU) niet echt afdoende om games op hogere resoluties en kwaliteiten te spelen.
Je bedoelt dat voor gamen de 128GB niet ideaal is toch?
En ik neig idd al wel meer naar de 2015 versie. Al zeg je nu zelf ook al wel dat jij op je oude 2011 hetzelfde +veel meer kan doen als ik ermee wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

KC8877 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:34:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

Je bedoelt dat voor gamen de 128GB niet ideaal is toch?
En ik neig idd al wel meer naar de 2015 versie. Al zeg je nu zelf ook al wel dat jij op je oude 2011 hetzelfde +veel meer kan doen als ik ermee wil ;)
Ik doelde meer op het feit dat 128GB vrij snel vol kan zitten (als je films wilt kijken, ahem lees downloaden ;)). Als je net als wij Netflix hebben en willen screamen maakt het niet uit. Maar een beetje media op je MacBook mee willen nemen inclusief leuke muziek-bibliotheek, fotoalbum, etc. zorgt al gauw voor een volle schijf bij 128Gb vermoed ik. Aangezien je de SSD niet kan upgraden zou ik voor 256gb gaan op zijn minst. Instap CPU + 256GB + 8GB ram is voor het gros van de gebruikers afdoende..

Keep in mind mijn 2011 15" heeft een Quad-core (welke ruwweg 25% sneller is dan de huidige i7 in de 13") . Voor alles wat jij wilt doen heb je geen krachtpatser nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC8877
Ah ok, duidelijk. Dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Na een gecrashte zenbook UX32VD uit 2012 in mijn handen te hebben gehad vorig weekend, heb ik (min of meer op instinct) een MacBook Pro 13" gekocht (256GB, 8GB RAM). Nou bevalt het eerlijk gezegd heel erg goed en in eerste instantie helemaal geen klachten.

Nu ik de laptop echter een paar dagen in gebruik heb begint me op te vallen dat de UI niet altijd even soepel lijkt te lopen. Ik kon wel het eea vinden op internet over UI lag, maar ik weet niet of ik nou tegen hetzelfde aan loop. Ik merk dat eens in de minuut of 2 minuten de animaties schokkend verlopen, wat na enkele seconde weer voorbij is om vervolgens weer een minuut of 2 soepel te draaien.

Is dit een bekend probleem? Moet ik hier mee terug, of stel ik me aan? :+

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Bal0n schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:29:
Na een gecrashte zenbook UX32VD uit 2012 in mijn handen te hebben gehad vorig weekend, heb ik (min of meer op instinct) een MacBook Pro 13" gekocht (256GB, 8GB RAM). Nou bevalt het eerlijk gezegd heel erg goed en in eerste instantie helemaal geen klachten.

Nu ik de laptop echter een paar dagen in gebruik heb begint me op te vallen dat de UI niet altijd even soepel lijkt te lopen. Ik kon wel het eea vinden op internet over UI lag, maar ik weet niet of ik nou tegen hetzelfde aan loop. Ik merk dat eens in de minuut of 2 minuten de animaties schokkend verlopen, wat na enkele seconde weer voorbij is om vervolgens weer een minuut of 2 soepel te draaien.

Is dit een bekend probleem? Moet ik hier mee terug, of stel ik me aan? :+
Welke versie van OS X draai je? Klinkt als een Yosemite probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

El Capitan. Resolutie op z'n hoogst overigens, maar de lagere scaling lijken het probleem ook te hebben.

Gezien het geen constant probleem is, heb ik het idee alsof de laptop op de achtergrond af en toe hard in de weer is. Ik zou niet weten waarom, er draait nagenoeg niks op nog.

EDIT: ik zie nu dat kernel_task met vlagen 20% CPU opslurpt. :|

[ Voor 10% gewijzigd door DrSnuggles op 23-10-2015 15:56 ]

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn65
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-08 15:33
Er is me iets opgevallen aan mijn nieuwe rMBP. Heb hem afgelopen week binnengekregen, gaat om het '15 13" model.

Hij maakt een soort van piepend(als ik het al zo kan noemen) geluidje, en dan heb ik het niet over zo'n systeempiep welke je bij Windows hebt. Het heeft iets weg van t geluid welke je door je boxen hoort met zappen op je tv. (via PC speakers in ieder geval)
Moet heel stil zijn en ook nauwelijks omgevingsgeluid zijn, alleen dan hoor je het. Is dus niet storend of zoiets, maar ik vroeg me wel af wat het was.

Volgens mij komt het van het touchpad af, hoor het namelijk zodra ik die niet gebruik, ga ik er dan weer met mijn vinger overheen, dan stopt het.

Iemand die hier kennis van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,

ik heb sinds gisteren een nieuwe macbook pro 15" 2015 gekregen van Apple omdat mijn oude naar 5 keer repareren helemaal vervangen werd! Echt super service.

Maar het viel mij nu op dat het scherm anders is dan die van mijn oude retina 15" uit 2012.
Het lijkt net alsof er een veld over het hele scherm ligt van pixels die alleen in bepaalde hoeken zichtbaar is.
Geen dooie pixels, maar een soort grid wat je ook wel eens hebt bij touch screens.

Ik weet niet of ik het helemaal goed heb omschreven, maar ik kan er ook geen foto van maken haha.
Pagina: 1 ... 104 ... 128 Laatste