Op mijn macbook pro heb ik nooit problemen gehad met ongeaard gebruik van de originele lader. Op kantoor hebben we we wel een goedkope lader liggen die ervoor zorgt dat mijn trackpad niet goed reageert, maar ik heb geen last van lekstroom. De aardlek vliegt er in ieder geval niet uit en ik voel geen stroom door mijn armen lopen als ik mijn polsen op mijn laptop rust.
Ik schrik van jou reactie! Misschien ben je verblind door het appeltje dat erop staat. Maar op Apple mag je ook best kritiek hebben! Je betaald een aanzienlijk hogere prijs voor Apple producten, daar tegenover mag je ook best een hogere verwachting hebben!bonzz.netninja schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:28:
[...]
Ik vind je reactie best wel overdreven. Je merkt het zo vaak bij apparaten, ik wel iig. Van broodrooster tot mijn sjieke koffiemachine. Niks om je heel erg druk over te maken. Tevens levert apple gewoon een stekker mee met aarde dus als je het echt niet wilt, dan gebruik je toch lekker die?
Ik heb ook nog een Acer ultrabook staan met alu body, een goedkoop ding van €600,-. Ik wil hem op geen enkel vlak vergelijken met een MacBook. Maar een ding heeft hij niet, en dat is lekstroom via de behuizing! Ook niet met een ongeaarde lader.
Ik ben duidelijk niet de enigste die dit ervaart, maar er zijn er ook genoeg die er helemaal geen last van hebben. Ik gebruik allemaal originele laders en kabels om dit soort problemen te voorkomen. Misschien is er wel iets niet goed binnenin, een bout te strak aangedraaid of een blootliggend kabeltje.. Wie zal het zeggen.
Maar een apparaat hoor geen voelbare lekstroom via de behuizing te lekken. Niet met de origineel bijgeleverde laders! Dat kan gewoon niet! En als jij je daar wel bij neerlegt ben je in mijn ogen behoorlijk naïef en verblind!
Niemand zegt dat het normaal is en dat je het moet accepteren, maar 10 posts waarin enkel staat "Oh my god, mijn MacBook is niet geaard!!!111" heeft niemand wat aanTimo002 schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:57:
[...]
Maar een apparaat hoor geen voelbare lekstroom via de behuizing te lekken. Niet met de origineel bijgeleverde laders! Dat kan gewoon niet! En als jij je daar wel bij neerlegt ben je in mijn ogen behoorlijk naïef en verblind!
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 07-09-2015 19:10 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Daar heb je helemaal gelijk in! De tips gebruikt en die werken! Ga nog wel even verdere navraag doen bij Apple.fsfikke schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:09:
Zet je even over je verbazing heen en stel je open voor de tips die genoemd zijn, zolang je die negeert komt niemand verder en dan beginnen de posts irritant te worden.
Ik heb er ook last van met mijn MBPr (Late 2013).
Inderdaad soms wat storend, maar niet storend genoeg om de boel voor terug te sturen.
Ben benieuwd wat je hoort van Apple.
Inderdaad soms wat storend, maar niet storend genoeg om de boel voor terug te sturen.
Ben benieuwd wat je hoort van Apple.
Helemaal mee eens.Timo002 schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:57:
[...]
Ik schrik van jou reactie! Misschien ben je verblind door het appeltje dat erop staat. Maar op Apple mag je ook best kritiek hebben! Je betaald een aanzienlijk hogere prijs voor Apple producten, daar tegenover mag je ook best een hogere verwachting hebben!
Ik heb ook nog een Acer ultrabook staan met alu body, een goedkoop ding van €600,-. Ik wil hem op geen enkel vlak vergelijken met een MacBook. Maar een ding heeft hij niet, en dat is lekstroom via de behuizing! Ook niet met een ongeaarde lader.
Ik ben duidelijk niet de enigste die dit ervaart, maar er zijn er ook genoeg die er helemaal geen last van hebben. Ik gebruik allemaal originele laders en kabels om dit soort problemen te voorkomen. Misschien is er wel iets niet goed binnenin, een bout te strak aangedraaid of een blootliggend kabeltje.. Wie zal het zeggen.
Als je dit van je gekochte apparaat ervaart, dan moet je direct terug er mee naar de winkel/fabrikant.
Dit is niet normaal, er is een probleem met je gekochte product als het via de behuizing stroom lekt.
Consumer electronica mag dit soort gebreken niet hebben, period.
^^ wat hij zegt. Reageer nou eens minder verongelijkt en je treft een stuk prettigere discussie.fsfikke schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:09:
[...]
Niemand zegt dat het normaal is en dat je het moet accepteren, maar 10 posts waarin enkel staat "Oh my god, mijn MacBook is niet geaard!!!111" heeft niemand wat aanZet je even over je verbazing heen en stel je open voor de tips die genoemd zijn, zolang je die negeert komt niemand verder en dan beginnen de posts irritant te worden.
Daarbij,elk product heeft zijn manken, hoeveel geld je er ook voor betaald. Hell....ik denk steeds vaker dat hoe meer ik ergens voor betaal hoeveel dingen er wel aan zitten waar mijn wenkbrouwen van omhoog gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 07-09-2015 20:13 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
OMG, ik heb laatst een huis gekocht, en wat denk je..... gewoon een plint die loslaat. Moet toch niet kunnen van iets van €250k+!!
Ik zou ermee terug gaan naar de winkelSmultie schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:27:
OMG, ik heb laatst een huis gekocht, en wat denk je..... gewoon een plint die loslaat. Moet toch niet kunnen van iets van €250k+!!
Ontopic: 2 MacBooks en 7 jaar verder: altijd wat stroom via de behuizing ervaren wanneer hij aan de lader hangt. Maar een echte vent kan toch wel tegen een beetje stroom?
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ook ik heb een aantal maanden een MacBook Pro (early 2015) in bezit, en ook reeds vanaf begin wifi troubles.
Inmiddels enkele keren en update gehad en geen enkel resultaat gehad. Momenteel staat de machine op 10.10.5.
Wat mij opvalt is dat tijdens het surfen pagina's opeens niet willen laden. Wifi connectie is volle bak ontvangst (zit maar paar meter tussen laptop en router). Router is een Asus RT-N66U in AP modus (via Ziggo router) op zowel een 2.4 en 5 GHz met een eigen SSID. Schakel ik dan om van het ene SSID om naar het andere dan werkt de verbinding binnen enkele seconden weer (of wifi uit/in schakelen). Doe ik niks dan is de verbinding zeker 1 tot 3 minuten onbruikbaar.
Ik heb op dat moment met andere devices (windows laptops, iPhones en Samsung S4) geen problemen. Ik heb het gevoel dat op 5 GHz het probleem vaker voorkomt en langer 'duurt' maar dat is niet met zekerheid vastgesteld.
Ik heb daarop eens een aantal dagen ping commando's naar www.nu.nl, www.google.nl, mijn Ziggo modem (192.168.0.1) en Synology NAS (192.168.0.254) aangezet. En dan zie ik wel wat opvallends, zie schermprintje: https://scontent-ams3-1.x...1680952776275302209_o.jpg
Ik ga nu maar eens rechtstreeks op het Ziggo modem zitten, heb net wifi weer aan gezet (stond uit, alleen dat Ziggo netwerk wat ' openbaar' is functioneerde).
Iemand een idee om het te verhelpen? Bleutooth uit is wat onhandig met mijn muis en zit 5 Ghz niet in de weg lijkt me.
Router is nou niet bepaald een matige kwaliteit, heeft de laatste FW.
Dit is echt storend voor zo'n duur product
EDIT: ook rechtstreeks op het Ziggo router dezelfde problemen! Wat is het? een minuut of 10 later?
Inmiddels enkele keren en update gehad en geen enkel resultaat gehad. Momenteel staat de machine op 10.10.5.
Wat mij opvalt is dat tijdens het surfen pagina's opeens niet willen laden. Wifi connectie is volle bak ontvangst (zit maar paar meter tussen laptop en router). Router is een Asus RT-N66U in AP modus (via Ziggo router) op zowel een 2.4 en 5 GHz met een eigen SSID. Schakel ik dan om van het ene SSID om naar het andere dan werkt de verbinding binnen enkele seconden weer (of wifi uit/in schakelen). Doe ik niks dan is de verbinding zeker 1 tot 3 minuten onbruikbaar.
Ik heb op dat moment met andere devices (windows laptops, iPhones en Samsung S4) geen problemen. Ik heb het gevoel dat op 5 GHz het probleem vaker voorkomt en langer 'duurt' maar dat is niet met zekerheid vastgesteld.
Ik heb daarop eens een aantal dagen ping commando's naar www.nu.nl, www.google.nl, mijn Ziggo modem (192.168.0.1) en Synology NAS (192.168.0.254) aangezet. En dan zie ik wel wat opvallends, zie schermprintje: https://scontent-ams3-1.x...1680952776275302209_o.jpg
Ik ga nu maar eens rechtstreeks op het Ziggo modem zitten, heb net wifi weer aan gezet (stond uit, alleen dat Ziggo netwerk wat ' openbaar' is functioneerde).
Iemand een idee om het te verhelpen? Bleutooth uit is wat onhandig met mijn muis en zit 5 Ghz niet in de weg lijkt me.
EDIT: ook rechtstreeks op het Ziggo router dezelfde problemen! Wat is het? een minuut of 10 later?
[ Voor 3% gewijzigd door dimi_v op 07-09-2015 22:55 ]
Hier een MacBook Pro 15" medio 2014 met ook een ASUS RT-N66U router. Godzijdank geen WiFi problemen met mijn MBP, ook niet op andere routers. Er is veel te lezen over het WiFi probleem, maar een oplossing is er volgens mij niet echt.
Maar je router ligt het in ieder geval niet aan!
Maar je router ligt het in ieder geval niet aan!
Heel herkenbaar probleem. Heb dit zelf ook wel eens. Niet vaak echter, en het schijnt ook vaker voor te komen bij de tweakers website. Vreemd maar waar.dimi_v schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:44:
Ook ik heb een aantal maanden een MacBook Pro (early 2015) in bezit, en ook reeds vanaf begin wifi troubles.
Wifi problemen heb ik geen last van.. Er is soms echter wel een bug dat een pagina niet wil laden. Gewoon even refreshen (cmd R) en dan staat ie er gelijk. Werkt dat ook niet bij jou?
Bij mij werkte het stoppen van AirDrop, met dit commando (via de Terminal):
code:
1
| sudo ifconfig awdl0 down |
Zie ook: https://medium.com/@mario...mance-issues-3029a164ce94
Werkt dit?
Ik heb er zelf ook best wel vaak last van. Met koptelefoons met een lage weerstand hoor je het ook nog eens (een zachte ruis).fsfikke schreef op maandag 07 september 2015 @ 17:48:
Geen EU plugs. Je zou een constructie kunnen maken van een UK-plug + verloop stekker![]()
[afbeelding]
Heb je nog andere apparaten aangesloten die misschien een ground loop veroozaken? Ik zelf heb er namelijk nooit last van.
WiFi problemen zijn ook nog steeds iets wat zo af en toe voorkomt helaas.
Kan niet wachten op een Macbook pro met Skylake. De concurrenten hebben allemaal al laptops aangekondigd met Skylake en Apple teert al jaren op Haswell en Haswell refresh. Zou Apple morgen tijdens het event nieuwe Macbooks aankondigen? Ik hoop van wel maar denk het niet.. Zoals velen al zeiden komt OSX El Capitan in oktober uit en als je de geruchtenstroom mag geloven dan zit het programma morgen vol met een Ipad plus, iphone 6s Apple tv.. Wachten tot 2016 is not done voor mij.
Als die komt blijft nog de vraag welk model? 13' en dan;
- 128 gb + een sd kaartje voor extra geheugen?
- 128 gb + een sd kaartje + extra ram geheugen naar 16 GB?
- of toch 256 gb geheugen en 16 gb extra ram? maar voor dat bedrag heb je al bijna een 15' zonder DGPU maar mét quadcore processor, 256 gb en 16 gb ram.
Ik twee externe hardeschijven á 220 GB en een Synology ds214play. Al moet ik eerlijk zeggen dat de nas nog niet helemaal goed werkt. Iets met port forwarding..
Dus.. of een Macbook pro 15'..? Luxe probleem i know
maar toch het is een behoorlijke uitgave en je gaat hem lange tijd gebruiken dus dan moet je achteraf geen spijt krijgen. Tevens was ik van plan om windows 7 onder bootcamp te installaren ( heb ik nog ergens liggen ) en dan ook daar office )2007 ) op te zetten. Scheelt toch weer geld om een nieuw office pakket te kopen. Of gewoon windows 10. Kan je ook nog GTA V spelen
We wachten af!
- of toch 256 gb geheugen en 16 gb extra ram? maar voor dat bedrag heb je al bijna een 15' zonder DGPU maar mét quadcore processor, 256 gb en 16 gb ram.
Ik twee externe hardeschijven á 220 GB en een Synology ds214play. Al moet ik eerlijk zeggen dat de nas nog niet helemaal goed werkt. Iets met port forwarding..
Dus.. of een Macbook pro 15'..? Luxe probleem i know
We wachten af!
[ Voor 5% gewijzigd door Twixterr op 08-09-2015 17:24 ]
128gb zit zo vol, Heb je een paar goede apps er opstaan (in mijn geval PS, LR, iMovie, Keynote, Pages, Numbers bijvoorbeeld) heb je al gauw 10gb aan apps er opstaan. Dan heb je nog een kleine 100gb over voor data. Een nette muziekcollectie op hoge(re) kwaliteit neemt ook al gauw 7-10gb in en dan gaat het rap. Nog wat foto's, wat opnames van vakantie, een back-up van je telefoon of tablet hier en daar dan zit het al heel erg snel vol! Al helemaal als je ook een bootcamp partitie met Office en GTA:V wilt hebben, zeg maar dag tegen je vrije ruimte.Twixterr schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:17:
Kan niet wachten op een Macbook pro met Skylake. De concurrenten hebben allemaal al laptops aangekondigd met Skylake en Apple teert al jaren op Haswell en Haswell refresh. Zou Apple morgen tijdens het event nieuwe Macbooks aankondigen? Ik hoop van wel maar denk het niet.. Zoals velen al zeiden komt OSX El Capitan in oktober uit en als je de geruchtenstroom mag geloven dan zit het programma morgen vol met een Ipad plus, iphone 6s Apple tv.. Wachten tot 2016 is not done voor mij.
Dus.. of een Macbook pro 15'..? Luxe probleem i knowmaar toch het is een behoorlijke uitgave en je gaat hem lange tijd gebruiken dus dan moet je achteraf geen spijt krijgen. Tevens was ik van plan om windows 7 onder bootcamp te installaren ( heb ik nog ergens liggen ) en dan ook daar office )2007 ) op te zetten. Scheelt toch weer geld om een nieuw office pakket te kopen. Of gewoon windows 10. Kan je ook nog GTA V spelen
![]()
We wachten af!
Ga in elk geval voor de 256gb. Voor wat betreft de hoeveelheid RAM, heb je de 16GB nu of in de toekomst nodig? Persoonlijk kom ik amper boven de 4-6gb uit tenzij ik aan mijn foto's ga werken dan kan Lightroom zo 12gb voltrekken (tijdens een grotere export).
Mijn keuze is gegaan voor de 15" Retina Macbook Pro als opsolfer van mijn 2011 15" Macbook Pro. Het is enkel nog wachten tot dat die beschikbaar is met een Sky Lake sausje.
webpagina's op mijn lokale netwerk doen het wel gewoon (Synology nas, router pagina Asus en modem Ziggo).
Ik snap er werkelijk niks van wat de oorzaak is, zoals gezegd werken andere apparaten dan wel gewoon. Mega ergerlijk!
Ik snap er werkelijk niks van wat de oorzaak is, zoals gezegd werken andere apparaten dan wel gewoon. Mega ergerlijk!
Ik ga zelf voor de 13 inch met 256gb. Ik wacht met kopen tot donderdagochtend om te kijken wat de Keynote zegt, maar ik ga er niet vanuit dat er een nieuwe wordt aangekondigd. Let wel op dat je geen betere gpu krijgt met het basismodel 15". Als je dan een duurdere wil kopen met dgpu, ben je meer kwijt.
[ Voor 9% gewijzigd door Thonz op 08-09-2015 19:39 . Reden: Quoten gaat kut op telefoon zeg.... ]
inmiddels airdrop commando uitgevoerd al in tussentijd al weer 2 keer drop outs
Nog even terugkomend op mijn aankoopadvies:
Ik zal hoogstwaarschijnlijk de mbp bij de Amac kopen om de volgende redenen:
3 jaar garantie
Studentenkorting (1649->1550).
Dit klopt toch?
Ik zal hoogstwaarschijnlijk de mbp bij de Amac kopen om de volgende redenen:
3 jaar garantie
Studentenkorting (1649->1550).
Dit klopt toch?
Geschikte skylake chips met Iris graphics (de chips die apple gebruikt) zijn nog niet aangekondigd en komen waarschijnlijk begin 2016. Je zal dus waarschijnlijk nog even moeten wachten. Was zelf ook aan het wachten maar nu een MBPr late 2013 gehaald omdat ik er nu echt een nodig had.Twixterr schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:17:
Dus.. of een Macbook pro 15'..? Luxe probleem i knowmaar toch het is een behoorlijke uitgave en je gaat hem lange tijd gebruiken dus dan moet je achteraf geen spijt krijgen. Tevens was ik van plan om windows 7 onder bootcamp te installaren ( heb ik nog ergens liggen ) en dan ook daar office )2007 ) op te zetten. Scheelt toch weer geld om een nieuw office pakket te kopen. Of gewoon windows 10. Kan je ook nog GTA V spelen
![]()
We wachten af!
Dat klopt niet. De 13" maakt gebruik van Intel Iris Graphics 6100 en de 15" zonder dGPU heeft een Intel Iris Pro. Verschil is niet wereldschokkend, maar toch: er is verschil.Thonz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:39:
Ik ga zelf voor de 13 inch met 256gb. Ik wacht met kopen tot donderdagochtend om te kijken wat de Keynote zegt, maar ik ga er niet vanuit dat er een nieuwe wordt aangekondigd. Let wel op dat je geen betere gpu krijgt met het basismodel 15". Als je dan een duurdere wil kopen met dgpu, ben je meer kwijt.
Iris pro is aanzienlijk sneller. Denk aan zo'n 50-60%
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Heb je een typenummer van die chip zodat ik kan progressie kan volgen, wel scherp van je ik dacht dat alle skylakes nu beschikbaar warenAlphaBlack_NL schreef op woensdag 09 september 2015 @ 07:24:
[...]
Geschikte skylake chips met Iris graphics (de chips die apple gebruikt) zijn nog niet aangekondigd en komen waarschijnlijk begin 2016. Je zal dus waarschijnlijk nog even moeten wachten. Was zelf ook aan het wachten maar nu een MBPr late 2013 gehaald omdat ik er nu echt een nodig had.

Iris pro voor 15inch is 2016: http://cdn.arstechnica.ne...efing_mobile_clean-8.jpegstormfly schreef op woensdag 09 september 2015 @ 20:23:
[...]
Heb je een typenummer van die chip zodat ik kan progressie kan volgen, wel scherp van je ik dacht dat alle skylakes nu beschikbaar waren
Typenummers chips voor 13inch: http://i1024.photobucket....Detail-10_zpsaoewedmq.png
Ik ga komende week met een gerust hart een 15" kopen. Thanks!AlphaBlack_NL schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:44:
[...]
Iris pro voor 15inch is 2016: http://cdn.arstechnica.ne...efing_mobile_clean-8.jpeg
Typenummers chips voor 13inch: http://i1024.photobucket....Detail-10_zpsaoewedmq.png
Ik organiseer binnenkort een springkussenfestival. Wie komt er ook?

Even serieus, ik krijg de 3 schroefjes bij de accu niet los. Daar staat namelijk teveel spanning op
Heb de bodemplaat al los moeten wrikken
No worries verder, ik hang 'm aan m'n tv en verder ga ik 'm ook niet gebruiken.

Even serieus, ik krijg de 3 schroefjes bij de accu niet los. Daar staat namelijk teveel spanning op

If it aint fixed, it's broken.
Welke machine is dit?Tjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:09:
[afbeelding]
Even serieus, ik krijg de 3 schroefjes bij de accu niet los. Daar staat namelijk teveel spanning opHeb de bodemplaat al los moeten wrikken
MBP 13" early 2011
Die batterij zit er echt niet OK uit haha! Hoe kom je aan deze MBP in deze staat?
Ik heb dat ding 4 jaar en blijkbaar vond de accu het wel tijd om op te houden met bestaanVolkan1984 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:49:
[...]
Die batterij zit er echt niet OK uit haha! Hoe kom je aan deze MBP in deze staat?
Ah zonde. Waren er geen tekenen van "vervang de batterij binnenkort"? Bij het batterij-icoontje in de menubalk?Tjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:55:
[...]
Ik heb dat ding 4 jaar en blijkbaar vond de accu het wel tijd om op te houden met bestaanMaar dat ding moet eruit nu. Lukt alleen niet zo.
Voorzichtig mee zijn. Die accu's zijn redelijk agressief, als je ze per ongeluk doorboort vliegt het in in de fik, en heb je overal accuzuur liggen als icing op de cake.Tjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:55:
[...]
Ik heb dat ding 4 jaar en blijkbaar vond de accu het wel tijd om op te houden met bestaanMaar dat ding moet eruit nu. Lukt alleen niet zo.
Yep, dat zou kut zijn.Cyleo schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:58:
[...]
Voorzichtig mee zijn. Die accu's zijn redelijk agressief, als je ze per ongeluk doorboort vliegt het in in de fik, en heb je overal accuzuur liggen als icing op de cake.
Nee helaas niet!Volkan1984 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:56:
[...]
Ah zonde. Waren er geen tekenen van "vervang de batterij binnenkort"? Bij het batterij-icoontje in de menubalk?
Hmm dat is wel vaag.. Ik zou de batterij er wel (laten) uithalen. Mogelijk zelfs vervangen. Anders loopt de processor op een lagere snelheid (corrigeer me als ik het fout zeg). Verder geen schade (behalve de bottomplate)?Tjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:09:
[...]
Yep, dat zou kut zijn.
[...]
Nee helaas niet!
-knip-
[ Voor 99% gewijzigd door omnom op 11-09-2015 14:47 . Reden: Ander topic was meer geschikt. ]
Sinds een paar dagen in bezit van een nieuwe high end 13" pro. Komende van een mid 2010 model welke de geest gegeven had is het een wereld van verschil! jeetje wat een snelle laptop
Enkel, oude was qwerty en de nieuwe omdat ik België woon een azerty. Nu type ik ook wel frans en dan is die laatste echt beter naar mijn idee. Wel nog wat wennen, al tik ik alweer op een redelijk tempo, het is soms wat zoeken voor andere leestekens, en dat de komma wel gewoon staat maar voor de punt de shift toets moet indrukken is anders.
De laptop zelf is super! Heb al mijn muziek en foto's er al opgezet, ging een stuk sneller dan met de vorige laptop. usb3 he. Het gewicht is ook zeer opvallend als je ze naast elkaar houd. Ik ga me hier zeker mee vermaken. Had een nieuwe laptop nodig ook voor een cursus netwerk beheer. Dan is dit misschien niet helemaal de beste keuze? Maar heb gelezen dat er best veel zijn die gewoon mac gebruiken. In de cursus is het Linux en Windows dus eens zien hoe ze dat gaan doen. Ik zou denken via virtual zooi.
OSX heeft m'n voorkeur en ik heb ook gekeken naar Lenovo maar dan kwam ik ook snel op dezelfde prijs uit.
Het zal gaan
het was 'Byod' dus moeten ze niet zeuren ^^
Ander punt, Apertue kan ik niet installeren? daar ben ik niet zo vrolijk van gezien ik dat gebruikte voor mijn foto en bibliotheek. het nieuwe photos vind ik niet echt overzichtelijk. IS het makkelijk om een aperture bibliotheek over te zetten naar bijv Lightroom? Denk dat dat het beste gaat zijn. Of zijn er nog andere waar ik overheen kijk?
De laptop zelf is super! Heb al mijn muziek en foto's er al opgezet, ging een stuk sneller dan met de vorige laptop. usb3 he. Het gewicht is ook zeer opvallend als je ze naast elkaar houd. Ik ga me hier zeker mee vermaken. Had een nieuwe laptop nodig ook voor een cursus netwerk beheer. Dan is dit misschien niet helemaal de beste keuze? Maar heb gelezen dat er best veel zijn die gewoon mac gebruiken. In de cursus is het Linux en Windows dus eens zien hoe ze dat gaan doen. Ik zou denken via virtual zooi.
OSX heeft m'n voorkeur en ik heb ook gekeken naar Lenovo maar dan kwam ik ook snel op dezelfde prijs uit.
Het zal gaan
Ander punt, Apertue kan ik niet installeren? daar ben ik niet zo vrolijk van gezien ik dat gebruikte voor mijn foto en bibliotheek. het nieuwe photos vind ik niet echt overzichtelijk. IS het makkelijk om een aperture bibliotheek over te zetten naar bijv Lightroom? Denk dat dat het beste gaat zijn. Of zijn er nog andere waar ik overheen kijk?
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Ik heb exact hetzelfde gehad met een oude 13" 2011 MB. Een keer opgezwollen accu vervangen en 1,5 jaar later weer hetzelfde probleem.Tjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:09:
[...]
Yep, dat zou kut zijn.
[...]
Nee helaas niet!
TriWing schroevendraaier en zeer voorzichtig zijnTjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:55:
[...]
Doordat El Capitan GM de WiFi problemen ook niet oplossen ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Gaat om een 13 inch 2015, mijn eerste MBP. Heb thuis een Ziggo verbinding; modem in bridge met een ASUS RT-N66u. Net zoals iemand eerder op deze pagina hier.
De random dode connectie op 5GHz (wel verbinding; timeout naar router en google) lijkt hiermee opgelost;
Bluetooth aan:

Bluetooth uit:

Heeft iemand dit ook gehad en misschien een oplossing voor mij?
De random dode connectie op 5GHz (wel verbinding; timeout naar router en google) lijkt hiermee opgelost;
Ik probeer nu nog de connectie op 2.4GHz te fixen;Step-2: Set Wi-Fi router 5GHz channel between 50-120
Bluetooth aan:

Bluetooth uit:

Zelfde hier, dat wist ik niet.
Als mijn bluetooth uit is haal ik volle snelheid
Zou het ook niet weten, maar hier bedank ik je voor
Als mijn bluetooth uit is haal ik volle snelheid

Zou het ook niet weten, maar hier bedank ik je voor
Verwijderd
Bluetooth werkt op dezelfde frequentie als de 2.4GHz Wi-Fi in een aantal MacBooks (iig vanaf 2014, kan ook vanaf eerder zijn) waardoor de Wi-Fi snelheid sterk achteruit gaat op 2.4GHz.
Ik heb een Macbook Pro Retina 2015 alleen het wifi vind ik niet niet super. Met me oude Macbook retina 2012 was de ping naar me router 1 & 2 ms en nu is dat het het dubbele en niet consistent.
PING 10.0.1.5 (10.0.1.5): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=0 ttl=64 time=3.933 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=1 ttl=64 time=4.201 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=2 ttl=64 time=3.713 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=3 ttl=64 time=3.646 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=4 ttl=64 time=1.363 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=5 ttl=64 time=4.289 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=6 ttl=64 time=1.331 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=7 ttl=64 time=3.638 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=8 ttl=64 time=4.149 ms
64 bytes from 10.0.1.5: icmp_seq=9 ttl=64 time=1.117 ms
Naar een Airport Extreme of een Netgear R7000 maakt niet uit, zelfde resultaat.
Als je Aperture via de MAS hebt gekocht, kun je deze gewoon weer herinstalleren. Kijk maar gewoon bij je tabblad gekochte apps. Zo niet, dan zijn er inderdaad tools om je library over te zetten naar Lightroom. Adobe heeft volgens mij zelfs hier een tool voor gemaaktDaniel_Elessar schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:06:
::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::
Maar wat is er niet super dan? Ik kan me niet voorstellen dat een verschil van 2 ms ping naar je router merkbaar is...Samplex schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 18:12:
Ik heb een Macbook Pro Retina 2015 alleen het wifi vind ik niet niet super. Met me oude Macbook retina 2012 was de ping naar me router 1 & 2 ms en nu is dat het het dubbele en niet consistent.
Thanks; ik had erover heen gekeken, hij stond inderdaad bij aankopen.xsess schreef op zondag 13 september 2015 @ 07:59:
[...]
Als je Aperture via de MAS hebt gekocht, kun je deze gewoon weer herinstalleren. Kijk maar gewoon bij je tabblad gekochte apps. Zo niet, dan zijn er inderdaad tools om je library over te zetten naar Lightroom. Adobe heeft volgens mij zelfs hier een tool voor gemaakt

Was altijd stabiel, 1/2 ms maar nu is het een stuiterbal connectie.Tjoekie schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:22:
[...]
Maar wat is er niet super dan? Ik kan me niet voorstellen dat een verschil van 2 ms ping naar je router merkbaar is...
Zojuist El Capitan geinstalleerd en nu wel netjes een ping van 1/2 ms, Yosemite=Millenium edition van OSX
Aangezien er geen reactie in het Yosemite topic komt en Agenda momenteel echt onbruikbaar is post ik het hier:
Aghanim schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:50:
Heb al een hele tijd last van een trager Calender/Agenda app waarbij ik regelmatig beachballs krijg als ik bijvoorbeeld een afspraak in wil plannen of iemand wil toevoegen aan een afspraak. Maak gebruik van 1 account welke op basis van Exchange werkt (mijn werk agenda). Zodra ik de app opstart loopt het geheugengebruik in een aantal seconden op naar zo'n 600MB. Als ik de Exchange agenda disable zakt dit direct terug naar 20MB. Het opnieuw toevoegen van de account heeft geen effect gehad.
Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? Heb eigenlijk geen zin om Outlook te moeten gaan gebruiken omdat de agenda functie van OSX bij mij niet lekker werkt.
Zojuist mijn 13" mbp retina besteld met 256Gb opslag. Tevens direct een 3tb aircapsule erbij voor Back-up en WiFi. Wij gaan ons thuis wel vermaken. Komt dinsdag binnen.
Als je dit zo leest lijkt het op een work around die voor héél veel Mac en i-Devices gebruikers een hoop frustratie kan wegnemen.j0rdii schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:13:
Doordat El Capitan GM de WiFi problemen ook niet oplossen ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Gaat om een 13 inch 2015, mijn eerste MBP. Heb thuis een Ziggo verbinding; modem in bridge met een ASUS RT-N66u. Net zoals iemand eerder op deze pagina hier.
[...]
Ik probeer nu nog de connectie op 2.4GHz te fixen;
Bluetooth aan:
[afbeelding]
Bluetooth uit:
[afbeelding]
Bluetooth uit.. Ok, maar daar wil je niet de hele tijd op hoeven letten!
En channel 50-120 op 5GHz. Die mogelijkheid of kennis heeft niet iedereen om dit in te stellen!
NRG
Ik weet hier zo geen oplossing op, maar nu ik dit zo lees herinner ik mij dat de secretaresse hier op de vakgroep er ook last van heeft. De oplossing van de vakgroep was om haar een nieuwe iMac full option te geven, dus waarschijnlijk is er niet echt een oplossing van het probleem. Wat ik onthouden heb is dat het volgens mij iets te maken had met de gebruikte dienst, het zei google calender sync of exchange (ze gebruiken beide, dus zal vast 1 van die 2 zijnAghanim schreef op zondag 13 september 2015 @ 20:42:
Aangezien er geen reactie in het Yosemite topic komt en Agenda momenteel echt onbruikbaar is post ik het hier:
[...]
Met heet mesje plastic van batterij bij schroeven smelten, zo is het mij ook geluktTjebakka schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:09:
[afbeelding]
Even serieus, ik krijg de 3 schroefjes bij de accu niet los. Daar staat namelijk teveel spanning opHeb de bodemplaat al los moeten wrikken
Uhhh, ok.HvanL schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:32:
[...]
Met heet mesje plastic van batterij bij schroeven smelten, zo is het mij ook gelukt

Ik heb 'm al los
[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 14-09-2015 22:21 ]
Het lijkt er op dat het uitzetten van agenda's van collega's het probleem oplost. Ik bedoel niet in Agenda zelf waar je links kunt aanklikken welke agenda's je wilt zien (daar kijk ik alleen maar mijn eigen agenda). Maar bij voorkeuren, waar je onder Accounts - Delegeren agenda's kunt toevoegen. Door deze allen te verwijderen is het probleem opgelost.Cyleo schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:28:
[...]
Ik weet hier zo geen oplossing op, maar nu ik dit zo lees herinner ik mij dat de secretaresse hier op de vakgroep er ook last van heeft. De oplossing van de vakgroep was om haar een nieuwe iMac full option te geven, dus waarschijnlijk is er niet echt een oplossing van het probleem. Wat ik onthouden heb is dat het volgens mij iets te maken had met de gebruikte dienst, het zei google calender sync of exchange (ze gebruiken beide, dus zal vast 1 van die 2 zijn)
Het probleem is nu alleen dat ik wel in die agenda's moet kijken. Hopelijk is dat met El Captain opgelost.
Wie heeft er ervaring met het laten reinigen/nakijken van de trackpad bij een eventuele geniusbar/gecertificeerd reparatiecentrum?
ik heb 1 druppel vloeistof op de rand van mijn trackpad laten vallen. nu plakt hij uiteraard een beetje. Stom als ik ben dacht ik het zelf wel even schoon te maken, nadat de deksel eraf was besefte ik me dat ik de batterij er zelf maar NIET uit moest slopen en beter even via de normale weg iets kan laten schoonmaken.
Mijn vraag is? wat gaat dit grappie kosten? iemand enige ervaring hiermee?
ik heb 1 druppel vloeistof op de rand van mijn trackpad laten vallen. nu plakt hij uiteraard een beetje. Stom als ik ben dacht ik het zelf wel even schoon te maken, nadat de deksel eraf was besefte ik me dat ik de batterij er zelf maar NIET uit moest slopen en beter even via de normale weg iets kan laten schoonmaken.
Probeer nu al 2 weken te wennen aan 2x 4K 28" op mijn Mac Book Pro, maar ik vind de maximale resolutie te klein, en alles daaronder net te groot.
Op welke resolutie draaien jullie als je een 4K monitor hebt aangesloten ?
Card Services Utrecht en Zwolle kunnen een gratis sneldiagnose uitvoeren en kijken wat de schade is, daarna word er een prijsopgave gedaan.bartkoper schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:17:
Wie heeft er ervaring met het laten reinigen/nakijken van de trackpad bij een eventuele geniusbar/gecertificeerd reparatiecentrum?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Iemand die mij het verlossende antwoord kan geven?
Ik heb een Macbook Pro Retina mid 2014 met Geforce GT 750M. Nu wil ik er 1 groot scherm op aansluiten op een nieuwe werkplek en later eventueel nog een 2e identieke voor een voor mij optimale workspace.
Wat kan ik nu maximaal aansluiten op de thunderbolt aansluitingen qua resolutie, is dat 4k wat ik daar op kwijt kan, of is dat alleen op de hdmi aansluiting?
Het lieft zou ik uiteindelijk 2x 4K schermen er op aan willen sluiten, maar ik kan er nog niet echt een duidelijk antwoord op krijgen, hopelijk iemand hier die mij hier iets over kan vertellen?
Ik heb een Macbook Pro Retina mid 2014 met Geforce GT 750M. Nu wil ik er 1 groot scherm op aansluiten op een nieuwe werkplek en later eventueel nog een 2e identieke voor een voor mij optimale workspace.
Wat kan ik nu maximaal aansluiten op de thunderbolt aansluitingen qua resolutie, is dat 4k wat ik daar op kwijt kan, of is dat alleen op de hdmi aansluiting?
Het lieft zou ik uiteindelijk 2x 4K schermen er op aan willen sluiten, maar ik kan er nog niet echt een duidelijk antwoord op krijgen, hopelijk iemand hier die mij hier iets over kan vertellen?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Dat staat hier uitgelegd: https://discussions.apple.com/message/26536237#26536237CasGas schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:27:
Iemand die mij het verlossende antwoord kan geven?
Samengevat:
- 2x 4K @ 30hz op Thunderbolt
of
- 1x 4K @ 60Hz op Thunderbolt + 1x 4K @ 30Hz op HDMI
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Welke effectieve resolutie draai je eigenlijk met een 4k scherm? Gaat OSX dan schalen?macmouse schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:30:
Probeer nu al 2 weken te wennen aan 2x 4K 28" op mijn Mac Book Pro, maar ik vind de maximale resolutie te klein, en alles daaronder net te groot.
Zelf heb ik bewust voor wat kleinere schermen gekozen, 4k geschaald naar full HD slaat nergens op. En 4k zelf lijkt me iets teveel van het goede. Heb zelf dus 2 25" 2550x1440 schermen, dat bevalt me prima!
2x 3840 x 2160Timo002 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 01:12:
[...]
Welke effectieve resolutie draai je eigenlijk met een 4k scherm? Gaat OSX dan schalen?
Zelf heb ik bewust voor wat kleinere schermen gekozen, 4k geschaald naar full HD slaat nergens op. En 4k zelf lijkt me iets teveel van het goede. Heb zelf dus 2 25" 2550x1440 schermen, dat bevalt me prima!
Aantal pixels is geweldig, maar je raakt je muis zo snel kwijt
Aanstaande donderdag mijn nieuwe Macbook Pro (15" retina) ophalen bij, de meeste bekend hier, Tweaker Rees. Uiteindelijk gekozen voor het model met de M370x omdat ik stiekem toch heel graag Cities Skylines wil spelen..
Factuur kan keurig op naam en communicatie ging vooralsnog prima. Kan niet wachten!
Factuur kan keurig op naam en communicatie ging vooralsnog prima. Kan niet wachten!
Ik was zojuist even benieuwd hoe m'n iMac 2011 presteert ten opzichte van m'n nieuwe retina Macbook Pro 2015. Ik merk geen verschil in snelheid tussen die twee.
Ik was shocked door de benchmark
iMac 2011: Multicore score van 7328
http://browser.primatelabs.com/geekbench3/3476719
Macbook Pro 2015: Multicore score van 5830
http://browser.primatelabs.com/geekbench3/3476733
Ik snap dat in een laptop minder power kan zitten, maar dat na 4 jaar een iMac nog steeds veel sneller is, verbaast mij wel echt
.
Ik snap dat in een laptop minder power kan zitten, maar dat na 4 jaar een iMac nog steeds veel sneller is, verbaast mij wel echt
🌞🍃
je vergelijkt dan ook een ULV cpu met een full voltage. Nou ja full voltage, een 65w cpu.
[ Voor 23% gewijzigd door WouterL op 18-09-2015 12:01 ]
Een MacBook Pro heeft geen ULV-processor. Bij mij was de 15" MBPr wel veel sneller dan de iMac uit 2011 die ik eerst had.
haha ik weet al waar het probleem zit. Beste man vergeleek een mbp retina 2015 13 inch. Vandaar dat ik een ULV zag..Canaria schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:01:
Een MacBook Pro heeft geen ULV-processor. Bij mij was de 15" MBPr wel veel sneller dan de iMac uit 2011 die ik eerst had.
De processors zijn de laatste jaren niet heel veel sneller geworden, dat klopt wel. Alle focus voor mobiele processors zit in energieverbruik, zo lijkt het. Ik vind dat jammer. De batterijduur vind ik totaal onbelangrijk, als mijn MacBook een half uur zonder adapter kan vind ik het al prima. Van 6 naar 9 uur ... het zal allemaal wel. Zo lang zit ik nooit zonder stroom.
True, maar toch, had ik niet verwacht dat het verschil tussen een mobile en full-power CPU zo gigantisch machtig groot zou zijn.Canaria schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:01:
Beide machines performen gewoon uitstekend. De iMac heeft SSD (DIY Fusion Drive), dat maakt veel uit.
Inderdaad. Kennelijk heb je daarin wel echt gelijk.Canaria schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:10:
De processors zijn de laatste jaren niet heel veel sneller geworden, dat klopt wel. Alle focus voor mobiele processors zit in energieverbruik, zo lijkt het. Ik vind dat jammer. De batterijduur vind ik totaal onbelangrijk, als mijn MacBook een half uur zonder adapter kan vind ik het al prima. Van 6 naar 9 uur ... het zal allemaal wel. Zo lang zit ik nooit zonder stroom.
[ Voor 36% gewijzigd door kamerplant op 18-09-2015 12:14 ]
🌞🍃
Een van de redenen dat ik een Macbook heb, is dat het ideaal is om gewoon ergens een werkdag te kunnen maken zonder een oplader mee te slepen. Ik kan ook weinig dingen bedenken waar meer CPU power voor nodig is, wellicht videobewerking of gaming, maar dan zou je misschien wat anders dan een (mainstream) laptop moeten kopen.
Gewoon benieuwd, waar gebruik je je MB voor waar je meer CPU power bij zou willen hebben?
Gewoon benieuwd, waar gebruik je je MB voor waar je meer CPU power bij zou willen hebben?
Ik vind het heerlijk dat ik zo'n lange batterijduur heb. Dat is juist de reden dat ik een nieuwe rMBP 13" heb gekocht.Canaria schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:10:
De batterijduur vind ik totaal onbelangrijk, als mijn MacBook een half uur zonder adapter kan vind ik het al prima. Van 6 naar 9 uur ... het zal allemaal wel. Zo lang zit ik nooit zonder stroom.
Mijn MacBook Pro (15" retina uit 2013) wordt bijna alleen thuis gebruikt, aangesloten aan twee Cinema Displays, met ingebouwde MagSafe dus. De losse adapter ligt in een andere kamer. Hij komt alleen buitenshuis tijdens vakanties en dan gaat de adapter dus mee.Evianon schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:58:
Een van de redenen dat ik een Macbook heb, is dat het ideaal is om gewoon ergens een werkdag te kunnen maken zonder een oplader mee te slepen. Ik kan ook weinig dingen bedenken waar meer CPU power voor nodig is, wellicht videobewerking of gaming, maar dan zou je misschien wat anders dan een (mainstream) laptop moeten kopen.
De cpu is meer dan snel genoeg voor dagelijkse dingen maar als ik thuis aan het werk ben en een SharePoint server wil virtualiseren dan kan dat ook.
Ik werk daarnaast op verschillende klantlocaties en overal kan ik op een desktop-pc van de klant werken. Meestal neem ik dan wel mijn zakelijke ThinkPad ultrabook mee, maar ook altijd met de adapter.
De batterij van de ThinkPad gaat nog veel langer mee dan die van een MacBook overigens, maar ook daar heeft het niet meegespeeld bij de aanschaf. De adapter zit gewoon altijd in mijn tas, dat vind ik geen bezwaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 18-09-2015 13:31 ]
Verwijderd
Wanneer accuduur echt belangrijk voor je is lijkt het mij dat zo'n 13inch MacBook Air dé laptop is die je zou moeten kopen (mits je persé een Apple wilt natuurlijk).
Je macbook is een dual core en je imac een quad core (die tevens meer hitte kwijt kan). Op zich is het toch al knap dat een laptop dual core cpu toch behoorlijk dicht bij die desktop quad core cpu van je in de buurt komt.Datafeest schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:55:
Ik was zojuist even benieuwd hoe m'n iMac 2011 presteert ten opzichte van m'n nieuwe retina Macbook Pro 2015. Ik merk geen verschil in snelheid tussen die twee.
Ik snap dat in een laptop minder power kan zitten, maar dat na 4 jaar een iMac nog steeds veel sneller is, verbaast mij wel echt.
Een 15 inch macbook pro blaast de imac echter wel uit het water hoor. M'n 15 inch 2015 model haal ruim 14000.
Ik doe zelf regelmatig aan foto- en videobewerking. Daarnaast gebruik ik zelf voor school ook enkele redelijk CPU-intensieve programma's. Voor die taken is de 15" late 2013 rMBP die ik heb ideaal. De laptop is fijn om mee te nemen, kan een fijn tijdje zonder adapter en heeft ook voldoende kracht voor het meerendeel van de programma's.
Yep, i ben van een 2011 iMac naar een 2014 15" rMBP gegaan en de laptop is overduidelijk sneller.blupmans schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 18:47:
[...]
Je macbook is een dual core en je imac een quad core (die tevens meer hitte kwijt kan). Op zich is het toch al knap dat een laptop dual core cpu toch behoorlijk dicht bij die desktop quad core cpu van je in de buurt komt.
Een 15 inch macbook pro blaast de imac echter wel uit het water hoor. M'n 15 inch 2015 model haal ruim 14000.
De SSD in de iMac had zijn levensduur overigens behoorlijk verlengd, qua performance had deze nog wel een tijdje kunnen blijven.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ik heb een MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012) de laatste jaren wel rustig achteruit gegaan qua batterij maar nog altijd heel aanvaardbaar.
Vandaag krijg ik bij de batterij de melding 'Service Battery !'
Mmm hoeveel kost een batterij bij de app store ?
Want je kan ze blijkbaar ook bij replacedirect hebben.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik zou het laten doen, de batterijen in de Retina macbooks zitten gelijmd aan de topcase. Mocht je iets verkeerds doen kan je de trackpad beschadigen (en het toetsenboard ook wellicht??). Daarnaast is het gewoon een rot werk haha... Kijk maar eens op iFixit hoe het er binnen in uit zietTomsworld schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:12:
Ik heb een MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012) de laatste jaren wel rustig achteruit gegaan qua batterij maar nog altijd heel aanvaardbaar.
Ander nieuws: Mijn 15" Late 2011 is vandaag weer terug naar de reparatie gegaan nadat deze zaterdag avond waarschijnlijk tijdens het film kijken weer een kapot logicboard heeft (derde keer dat deze nu terug is naar de reparateur). Ik hoop ten zeerste dat het Logicboard kapot is en niet wat anders, gezien er nog garantie op deze zit vanwege het vervangen omtrent de Ati 6750M problematiek.
We zullen het zien, kan ik nog even wachten met een vervangende laptop tot Sky Lake gelanceerd wordt komend voor jaar of moet ik toch een nieuwe aanschaffen (reparatiekosten zijn het mij niet waard op een apparaat van vier jaar oud).

Hebben jullie ook een afdruk van je trackpad op het scherm staan? Ik zie het vooral met felle licht op het scherm, en ik krijg het ook er ook niet lekker af.
Welke versie/jaar? Is het mogelijk om vast te leggen met foto?
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Ik heb een vraagje.
Mijn ouders hebben op het moment een 13 in het dozijn windows laptop welke op sterven na dood is. Gemiddeld doen ze zo'n 3 tot max 4 jaar met een laptop. Dit is bij huis tuin en keukengebruik. Af en toe wat opzoeken, mailen en vooral veel skypen met mijn zusje.
Omdat ze zoveel ellende met deze laptop hebben gehad willen ze nu kijken of een Apple laptop niet wat voor hun is. Ik ben zelf gewend om altijd mijn pc's zelf de bouwen en ben sinds kort pas eigenaar van een iPhone. Daarvoor ook altijd Android telefoons. Maar ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben en eigenlijk ook wel om ben. Het lijkt mij voor mijn ouders en indirect ook voor mij beter dat ze een Macbook aanschaffen.
Zoals ik al aangaf hoeven ze echter niet het meest elite model. Voor de zaken waar ze de huidige laptop voor gebruiken is het misschien zelfs nog een overweging om een zelfs gewoon over te gaan op een iPad
Ze hebben echter aangegeven dit niet te willen overwegen.
Ik heb zelf ook al even rondgekeken en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat een Macbook Pro wel een goede keuze is. Als ik mijn keuze zou onderbouwen dan is de Macbook Air gewoon minder voor meer geld. Meer bedoeld voor mee te nemen bij klanten of in vergaderingen. Erg handzaam maar als je liever op 1 plaats aan een tafel zit te werken dan op de bank ligt te typen dan is een Macbook Pro toch een betere keuze.
Hoe zijn jullie ervaringen met de Macbook Pro 13,3" Retina 128 gb? Is dit qua opslag een beetje toereikend? Als ik kijk wat ze nu verbruiken dan zou het makkelijk moeten lukken. Huidige opslag op hun laptop bedraagt slechts 80 gb. Dat is met alle foto's inbegrepen. Ik weet alleen niet of hun gebruik wijzigt omdat ze wellicht een veel betere werkbare laptop krijgen en daardoor dus meer gaan downloaden/spelen met het ding.
Qua aanschaf zat ik te denken om de laptop via iCentre aan te schaffen met de 10% studentenkorting. Hoe streng is men hier met de definitie student? Heb je een studentenpas nodig van een bepaalde instantie? Of kan je ook aangeven dat je bijvoorbeeld een deeltijd cursus of opleiding volgt? Zou ik eventueel ook een docentenpas van een vriend van mij kunnen gebruiken of moet de rekening dan ook via hem gaan? Iemand hier ervaring mee of valt dit onder het kopje fraude en kan ik beter mijn mond houden nu?
Alvast bedankt!
Mijn ouders hebben op het moment een 13 in het dozijn windows laptop welke op sterven na dood is. Gemiddeld doen ze zo'n 3 tot max 4 jaar met een laptop. Dit is bij huis tuin en keukengebruik. Af en toe wat opzoeken, mailen en vooral veel skypen met mijn zusje.
Omdat ze zoveel ellende met deze laptop hebben gehad willen ze nu kijken of een Apple laptop niet wat voor hun is. Ik ben zelf gewend om altijd mijn pc's zelf de bouwen en ben sinds kort pas eigenaar van een iPhone. Daarvoor ook altijd Android telefoons. Maar ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben en eigenlijk ook wel om ben. Het lijkt mij voor mijn ouders en indirect ook voor mij beter dat ze een Macbook aanschaffen.
Zoals ik al aangaf hoeven ze echter niet het meest elite model. Voor de zaken waar ze de huidige laptop voor gebruiken is het misschien zelfs nog een overweging om een zelfs gewoon over te gaan op een iPad
Ik heb zelf ook al even rondgekeken en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat een Macbook Pro wel een goede keuze is. Als ik mijn keuze zou onderbouwen dan is de Macbook Air gewoon minder voor meer geld. Meer bedoeld voor mee te nemen bij klanten of in vergaderingen. Erg handzaam maar als je liever op 1 plaats aan een tafel zit te werken dan op de bank ligt te typen dan is een Macbook Pro toch een betere keuze.
Hoe zijn jullie ervaringen met de Macbook Pro 13,3" Retina 128 gb? Is dit qua opslag een beetje toereikend? Als ik kijk wat ze nu verbruiken dan zou het makkelijk moeten lukken. Huidige opslag op hun laptop bedraagt slechts 80 gb. Dat is met alle foto's inbegrepen. Ik weet alleen niet of hun gebruik wijzigt omdat ze wellicht een veel betere werkbare laptop krijgen en daardoor dus meer gaan downloaden/spelen met het ding.
Qua aanschaf zat ik te denken om de laptop via iCentre aan te schaffen met de 10% studentenkorting. Hoe streng is men hier met de definitie student? Heb je een studentenpas nodig van een bepaalde instantie? Of kan je ook aangeven dat je bijvoorbeeld een deeltijd cursus of opleiding volgt? Zou ik eventueel ook een docentenpas van een vriend van mij kunnen gebruiken of moet de rekening dan ook via hem gaan? Iemand hier ervaring mee of valt dit onder het kopje fraude en kan ik beter mijn mond houden nu?
Alvast bedankt!
Persoonlijk zou ik voor de variant met 256GB gaan. Dit omwille het feit dat achteraf je opslag aanpassen/vervangen vrijwel onmogelijk gemaakt is door de custom-interface die Apple hanteert voor haar SSDs.
Mocht je toch zeggen ik ga voor de 128GB en is het ontoereikend, dan kunnen ze wel altijd een noodoplossing aanwenden door een MicroSD kaart in een speciale adapter te stoppen en in de SD-kaartlezer te stoppen (deze speciale adapter steken niet uit zoals een gebruikelijke SD-Kaart), Een kaartje van 128GB is al voorhanden, echter zijn deze uiteraard lang niet zo snel als de SSD opslag in de Macbook Pro zelf.
Ondertussen heb ik de mail gehad dat mijn LogicBoard defect is en onder garantie vervangen wordt
. Ik kan hopelijk dus nog een jaartje (of langer) met mijn MacBook Pro vooruit
.
Mocht je toch zeggen ik ga voor de 128GB en is het ontoereikend, dan kunnen ze wel altijd een noodoplossing aanwenden door een MicroSD kaart in een speciale adapter te stoppen en in de SD-kaartlezer te stoppen (deze speciale adapter steken niet uit zoals een gebruikelijke SD-Kaart), Een kaartje van 128GB is al voorhanden, echter zijn deze uiteraard lang niet zo snel als de SSD opslag in de Macbook Pro zelf.
Ondertussen heb ik de mail gehad dat mijn LogicBoard defect is en onder garantie vervangen wordt

[ Voor 14% gewijzigd door Pat-Juh op 23-09-2015 18:53 ]
Beter om toch vooruit te kijken. Misschien gaan ze inderdaad meer doen ermee en dan is het handig om extra te hebben. Langs de andere kant een externe usb3 schijf van een terra kost ook niet heel veel meer en schrijft ook behoorlijk snel weg. Verder zijn de specs toereikend genoeg 
Mooi dat het vervangen wordt!
Ik ben ook nog altijd zeer tevreden over mijn high 13" i5 520ssd. Echter werken we nu veel met VMfusion en meerdere (max 4) windows en win servers open. Hierbij merk ik dat de i5 en 8gig ram misschien toch net te weinig is. Misschien ligt het ergens aan de instellingen, het gaat trouwens wel moet gewoon wat meer geduld hebben. Maar nu twijfel ik dus wel of ik niet gewoon iets meer had moeten uitgeven aan de instap 15" welke een i7 en 16gig Ram heeft. De schijfgrote is natuurlijk maar 256gb maar externe schijven zijn niet meer echt kostbaar tegenwoordig.
Iemand een suggestie? mijn vader wilt ook nog een nieuwe laptop dus misschien kan ik deze wel aan hem verkopen of gewoon met hem regelen dat hij deze neemt en een 15" voor mij koopt
(al vrees ik ervoor)
Mooi dat het vervangen wordt!
Ik ben ook nog altijd zeer tevreden over mijn high 13" i5 520ssd. Echter werken we nu veel met VMfusion en meerdere (max 4) windows en win servers open. Hierbij merk ik dat de i5 en 8gig ram misschien toch net te weinig is. Misschien ligt het ergens aan de instellingen, het gaat trouwens wel moet gewoon wat meer geduld hebben. Maar nu twijfel ik dus wel of ik niet gewoon iets meer had moeten uitgeven aan de instap 15" welke een i7 en 16gig Ram heeft. De schijfgrote is natuurlijk maar 256gb maar externe schijven zijn niet meer echt kostbaar tegenwoordig.
Iemand een suggestie? mijn vader wilt ook nog een nieuwe laptop dus misschien kan ik deze wel aan hem verkopen of gewoon met hem regelen dat hij deze neemt en een 15" voor mij koopt
Verwijderd
@Proqzor
Net ff op de stie an Apple gekeken naar de prijzen:
+ €200,- t.b.v. 128GB extra aan SSD
+ €240,- t.b.v. 8 GB extra RAM
Denk dat het gros van de mensen hier zou zeggen dat je dan beter voor dat extra RAM kan gaan. Temeer daar externe opslag relatief goedkoop is te verkrijgen. Al heb ik nog geen problemen ondervonden met mijn 8GB RAM en heb ik meestal tientallen tabs open in Safari, mijn mail en Xcode open staan.
Los daarvan denk ik dat je ouders ook zeer wel overweg zouden kunnen met die basisconfiguratie met 8GB RAM en 128GB SSD. Hebben ze extra ruimte nodig dan is extra externe opslag zo gehaald. Komt die tijd komt die plaag zogezegd.
Denk dat het gros van de mensen hier zou zeggen dat je dan beter voor dat extra RAM kan gaan. Temeer daar externe opslag relatief goedkoop is te verkrijgen. Al heb ik nog geen problemen ondervonden met mijn 8GB RAM en heb ik meestal tientallen tabs open in Safari, mijn mail en Xcode open staan.
Los daarvan denk ik dat je ouders ook zeer wel overweg zouden kunnen met die basisconfiguratie met 8GB RAM en 128GB SSD. Hebben ze extra ruimte nodig dan is extra externe opslag zo gehaald. Komt die tijd komt die plaag zogezegd.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2015 00:12 ]
Misschien een beetje vloeken in de kerk in deze thread, maar zou een Macbook Air niet een logischere keus zijn in dit geval? Hij is stukken goedkoper en ook nog eens stukken handzamer (qua gevoel, het absolute verschil in gewicht valt wel mee) om overal mee naartoe te dragen. 16GB werkgeheugen suggereren voor wat eenvoudig werk en huis-, tuin- en keukengebruik vind ik ook een beetje onzin.
Het enige wat de Pro echt voor heeft op de Air wat van toepassing is in deze situatie, is het Retina scherm. Maar als je van een 3/4 jaar oude craptop af komt, is zelfs het 1440*900 display van de Air al aangenaam.
Het enige wat de Pro echt voor heeft op de Air wat van toepassing is in deze situatie, is het Retina scherm. Maar als je van een 3/4 jaar oude craptop af komt, is zelfs het 1440*900 display van de Air al aangenaam.
Ik zou de air nooit meer nemen als ik voor de keuze stond, maar voor se macbook gaan. Ret display, mooi formaatje, lekker licht. En voor mensen zoals de ouders van proqzor meer als voldoende. En iets goedkoper dan de pro.
Bijna iedereen onderschat een laptop wat die kan voor de meeste mensen die alleen maar doen browsen,fotos bekijken, wat tekst bewerken lichte taken dus is de goedkoopste laptop vaak al
Voldoende. Dan is de personlijk os keuze natuurlijk ook heel belangrijk
Bijna iedereen onderschat een laptop wat die kan voor de meeste mensen die alleen maar doen browsen,fotos bekijken, wat tekst bewerken lichte taken dus is de goedkoopste laptop vaak al
Voldoende. Dan is de personlijk os keuze natuurlijk ook heel belangrijk
Voor zijn scenario zou ik beide upgrades niet doen. Normaal zou ik zelf ook voor de 256GB SSD gaan ipv de 16GB RAM. In het dagelijks gebruik heb je daar meestal meer aan.Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:11:
@Proqzor
Ik zou wel voor de Pro gaan. Het scherm is het geld wel waar, al is dat voor ouders misschien lastiger.
Verwijderd
Eens. Ik zou ook voor de goedkoopste 13 inch MacBook Pro retina gaan. Die met 8GB RAM en 128GB SSD. Ding is krachtig genoeg, heeft voldoende RAM en 128GB SSD is zat voor het OS en programma's. Data zou ik sowieso extern opslaan.Cyleo schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:45:
[...]
Voor zijn scenario zou ik beide upgrades niet doen. Normaal zou ik zelf ook voor de 256GB SSD gaan ipv de 16GB RAM. In het dagelijks gebruik heb je daar meestal meer aan.
Ik zou wel voor de Pro gaan. Het scherm is het geld wel waar, al is dat voor ouders misschien lastiger.
hallo ik heb een macbook pro 13 inch late 2011.
nu heeft helaas me videokaart het begeven is dit apart te vervangen of moet de
hele moederbord vervangen worden. iemand ervaring hiermee? en wat zou het ongeveer moeten
gaan kosten? alvast bedankt!
hele moederbord vervangen worden. iemand ervaring hiermee? en wat zou het ongeveer moeten
Nintendo | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows
*Typt dit bericht vanaf zijn nieuwe Macbook Pro 15" Retina.*
Rees, bedankt!
Rees, bedankt!
Veel plezier ermee, heb hem een paar maandjes maar hij bevalt me super.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Zie mijn topic:Cyberw00d schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:30:
hallo ik heb een macbook pro 13 inch late 2011.
MBP 2011 wit scherm na booten
Mijn macbook is net terug van een reparatie (logic board en apple diagnostic pass vervangen) en nu gaat hij niet meer in slaapstand als ik het scherm dicht klap.
Heb al wat in de instellingen geprobeerd, maar dat werkt niet.
Mis ik iets? Heeft iemand de gouden tip?
[ Voor 44% gewijzigd door Scirocco op 25-09-2015 00:21 ]
Doet je batterij test het wel? Test met een goede magneet van de linker zijde van je toetsenbord of het dan wel werkt. Het kan een los of beschadigd kabeltje zijn maar ook een kapotte sensor.
Goed nieuws voor de mensen die graag hun SSD willen upgraden in hun Macbook Pro Retina 2014/2015:
https://twitter.com/macsales/status/647380162657579012
Binnenkort moeten de SSD's beschikbaar komen. De mensen die de fout hebben begaan door een 128GB te kopen en zich later hebben gerealiseerd dat het eigenlijk te weinig is, kunnen dan hun fout herstellen (zoals ik)
Binnenkort moeten de SSD's beschikbaar komen. De mensen die de fout hebben begaan door een 128GB te kopen en zich later hebben gerealiseerd dat het eigenlijk te weinig is, kunnen dan hun fout herstellen (zoals ik)
Werkt je battery indicator knopje nog ?Scirocco schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 00:19:
[...]
Zie mijn topic:
MBP 2011 wit scherm na booten
Mijn macbook is net terug van een reparatie (logic board en apple diagnostic pass vervangen) en nu gaat hij niet meer in slaapstand als ik het scherm dicht klap.
Heb al wat in de instellingen geprobeerd, maar dat werkt niet.
Mis ik iets? Heeft iemand de gouden tip?
edit:
Woeps, pat-juh was me voor

De kans is trouwens groter dat ze m zijn vergeten aan te sluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door joon op 25-09-2015 14:12 ]
Verwijderd
Interessanter vond ik in die twitter-berichten deze: http://eshop.macsales.com...ive/OWC/ThunderBay-4-miniPsycho_Mantis schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:07:
Goed nieuws voor de mensen die graag hun SSD willen upgraden in hun Macbook Pro Retina 2014/2015:
Hoef je niets te veranderen aan je MacBook maar neem je het gewoon mee naar je opvolgende MacBook (of PC zo je die nodig hebt). Kun je bovendien nadien ook gewoon gaan voor de goedkopere modellen met de geringste SSD.
Lijkt mij dus nou niet zo handig om zo'n kast mee te nemen... Vooral handig als je je dropbox erop wilt syncenVerwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:47:
[...]
Interessanter vond ik in die twitter-berichten deze: http://eshop.macsales.com...ive/OWC/ThunderBay-4-mini
Hoef je niets te veranderen aan je MacBook maar neem je het gewoon mee naar je opvolgende MacBook (of PC zo je die nodig hebt). Kun je bovendien nadien ook gewoon gaan voor de goedkopere modellen met de geringste SSD.