Hallo ik ben nieuw, ik vroeg me af als iemand hier weet bij welke authorized seller van Apple of ergens anders een MBP in termijnen kan kopen. Ik werk nu niet meer vanwege m'n studie, zo mijn enige inkomsten komen van DUO.
En wat heeft google verteld? van welke reselelrs weet je dat ze dat in ieder geval niet doen..?
edit:
Wehkamp heeft macbooks en betalingsregelingen
edit:
Wehkamp heeft macbooks en betalingsregelingen
[ Voor 38% gewijzigd door Kek op 01-11-2015 18:58 ]
Ik zou niet aanraden iets te kopen als je het niet kan betalen. Maar wellicht kan je naar een PL kijken?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik heb gekeken bij wehkamp.nl en xando.nl (via google) is een premium reseller die dan betalingen kunnen doen via mijnbetaalplan. Maar dit bedrijf ziet Studiefinanciering als ongeldig en accepteren mijn registratie niet.Kek schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:55:
En wat heeft google verteld? van welke reselelrs weet je dat ze dat in ieder geval niet doen..?
Wat is een PLTsurany schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:56:
Ik zou niet aanraden iets te kopen als je het niet kan betalen. Maar wellicht kan je naar een PL kijken?
Is de studie financiering tegenwoordig geen lening? Zo ja dan verklaard dat wel waarom ze het niet als inkomen zien.
Ik gok dat PL staat voor persoonlijke lening.
Ik gok dat PL staat voor persoonlijke lening.
Als je het geld er niet voor hebt koop je toch geen MBP.
Is voor zover ik week geen vereiste voor enige studie in NL.
Echt je moet hier ontzettend mee oppassen.
Geld dat u leent moet u altijd terugbetalen. Met rente. Soms zijn er ook andere kosten die u moet betalen. Bijvoorbeeld een verplichte overlijdensrisicoverzekering, een boete als u eerder afbetaalt of een afsluitprovisie. U betaalt dus meer terug dan u hebt geleend.
[ Voor 51% gewijzigd door Whatson op 01-11-2015 19:10 ]
Ik zou dan een paar maanden vol lenen bij de duo. Als je hem echt moet hebben dan.
En dan nog zou ik een tweedehands kopen, want je hebt geen geld voor een nieuwe.
En dan nog zou ik een tweedehands kopen, want je hebt geen geld voor een nieuwe.
nou dan verwacht ik dat geen enkel bedrijf je een betalingsregeling gaat geven...GenuineGuy schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:59:
[...]
Ik heb gekeken bij wehkamp.nl en xando.nl (via google) is een premium reseller die dan betalingen kunnen doen via mijnbetaalplan. Maar dit bedrijf ziet Studiefinanciering als ongeldig en accepteren mijn registratie niet.
Inderdaad, een persoonlijke lening. Te verkrijgen bij enorm veel aanbieders. Onder andere Nationale Nederlanden maakt er reclame voor op de radio.
Hoe dan ook, ik raad het af.
Hoe dan ook, ik raad het af.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik zal er goed over nadenken en tegelijkertijd sparen de komende maanden.
Een lening afsluiten om een luxe product aan te schaffen raad ik, zoals velen hierboven ook al, ernstig af.
Een lening voor een auto (als voorbeeld) is nog begrijpelijk aangezien je deze nodig (kan) hebben voor bijvoorbeeld woon- werkverkeer.
Een lening voor een auto (als voorbeeld) is nog begrijpelijk aangezien je deze nodig (kan) hebben voor bijvoorbeeld woon- werkverkeer.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Mediamarkt.
Learn something new every day.
Ik zou er gewoon voor sparen. Met een persoonlijke lening komen de kosten nog veel hoger uit.. Zoals velen raden dit af en daar zou je ook niet aan moeten beginnen.
Stufi is nu een lening als je per september 2015 begonnen bent met je HBO. Dat moet je dus aan het eind van je studie dus terugbetalen.
Trouwens, moet het perse een nieuwe Macbook zijn? Er zijn genoeg Macbooks te vinden op V&A..?
Stufi is nu een lening als je per september 2015 begonnen bent met je HBO. Dat moet je dus aan het eind van je studie dus terugbetalen.
Trouwens, moet het perse een nieuwe Macbook zijn? Er zijn genoeg Macbooks te vinden op V&A..?
hi!
Goede tip van Catch22. Consumentenkrediet, creditcardschuld en allerlei vage afbetalingsregelingen kosten bakken met geld. Een financiële huishouding met dit soort dingen erin is per definitie ongezond. Met de studielening heb je toegang tot goedkoop krediet tegen zeer gunstige voorwaarden. Als student geld lenen is bovendien helemaal niet per definitie slecht, ook niet voor consumptiedoeleinden. Waarom nu op een houtje bijten als je over een paar jaar waarschijnlijk toch bakken met geld verdiend. En mocht het toch eens tegenvallen hoef je het bij de studielening niet eens terug te betalen.418O2 schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:05:
Ik zou dan een paar maanden vol lenen bij de duo. Als je hem echt moet hebben dan.
Dus met een lage rente is geld lenen voor luxe artikelen wel een goed idee? Blijft schuld creeeren voor luxe.
[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 02-11-2015 20:35 ]
Sparen als je enige inkomen de lening van de ib groep is is natuurlijk niet sparen, dat is langzaam lenen.GenuineGuy schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:11:
Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik zal er goed over nadenken en tegelijkertijd sparen de komende maanden.
Ja, het klinkt misschien cru maar als student geld lenen voor luxe artikelen is inderdaad helemaal niet slecht. Dit komt door het afnemend marginaal nut dat mensen ontlenen aan consumptie. Als je maar 1.000 euro per jaar te besteden hebt heeft een euro consumptie meer waarde dan als je 100.000 euro te besteden hebt. Daarom is het het beste om je consumptie zo gelijkmatig mogelijk te spreiden over je levenscyclus. Als student weet je vrijwel zeker dat je in de toekomst een hoger inkomen zal hebben dan nu, en moet je dus lenen om je consumptieniveau gelijkmatiger uit te smeren. De studielening maakt de keuze tussen wel/niet lenen nog veel gemakkelijker, want in het geval dat de toekomst onverhoopt toch minder rooskleurig uitpakt dan verwacht wordt de schuld kwijtgescholden zodat de lening gebruiken nóg gunstiger uitpakt dan wanneer je later wel een goed inkomen hebt.Tsurany schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:34:
Dus met een lage rente is geld lenen voor luxe artikelen wel een goed idee? Blijft schuld creeeren voor luxe.
Het maakt trouwens niet uit waar je geld voor leent, een schuld is een schuld. De studielening gebruiken voor de aanschaf van duurzame consumptiegoederen is eigenlijk juist veel beter dan het geld gebruiken om bijvoorbeeld je huur te betalen. De OP ruilt eigenlijk gewoon 1.500 euro in voor een laptop van ongeveer 1.500 euro en gaat er dus behalve wat afschrijving nauwelijks in vermogen op achteruit. Als je het uitgeeft aan huur of een vakantie is het meteen weg.
Verwijderd
Cru? Absurd is het woord dat bij mij naar boven komt drijven.SPT schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:54:
[...]
Ja, het klinkt misschien cru maar als student geld lenen voor luxe artikelen is inderdaad helemaal niet slecht. Dit komt door het afnemend marginaal nut dat mensen ontlenen aan consumptie. Als je maar 1.000 euro per jaar te besteden hebt heeft een euro consumptie meer waarde dan als je 100.000 euro te besteden hebt. Daarom is het het beste om je consumptie zo gelijkmatig mogelijk te spreiden over je levenscyclus. Als student weet je vrijwel zeker dat je in de toekomst een hoger inkomen zal hebben dan nu, en moet je dus lenen om je consumptieniveau gelijkmatiger uit te smeren. De studielening maakt de keuze tussen wel/niet lenen nog veel gemakkelijker, want in het geval dat de toekomst onverhoopt toch minder rooskleurig uitpakt dan verwacht wordt de schuld kwijtgescholden zodat de lening gebruiken nóg gunstiger uitpakt dan wanneer je later wel een goed inkomen hebt.
Het maakt trouwens niet uit waar je geld voor leent, een schuld is een schuld. De studielening gebruiken voor de aanschaf van duurzame consumptiegoederen is eigenlijk juist veel beter dan het geld gebruiken om bijvoorbeeld je huur te betalen. De OP ruilt eigenlijk gewoon 1.500 euro in voor een laptop van ongeveer 1.500 euro en gaat er dus behalve wat afschrijving nauwelijks in vermogen op achteruit. Als je het uitgeeft aan huur of een vakantie is het meteen weg.
Je weet toch helemaal niet waar je gaat staan met je inkomen? Zeker in deze tijd niet. Ook je studie is daar geen garantie voor.
Een lening nemen voor iets wat je onder de streep helemaal niet nodig hebt is gewoon een achterlijk plan.
Volgens mij hebben we net een crisis achter de rug van al die mensen die boven hun stand zijn gaan leven, wat je met zo'n houding tegen lenen glashard in de hand werkt. Dit hoeft zich wat mij betreft voorlopig niet te herhalen.
Buiten dat is het is het wat mij betreft moreel niet te verantwoorden om een lening te nemen voor je studie en die te gebruiken voor luxe artikelen. De voorwaarden voor die lening zijn zo goed dat de staat er verlies op maakt. Dit betekent dus dat je je luxe producten gaat betalen met geld van de belastingbetaler.
Als je gaat lenen hiervoor, leen dan inderdaad extra bij van DUO, in plaats van een "commercielere" lening.
Fijn, de rest van de maatschappij mag er dan weer voor opdraaien. Of wordt het hele stelsel gewoon nog een beetje verder uitgekleed. Maar geeft niet, ik draag wel weer een beetje meer af zodat een ander er spulletjes zoals Macbooks van kan kopen!SPT schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:31:
En mocht het toch eens tegenvallen hoef je het bij de studielening niet eens terug te betalen.

We weten niet eens wat voor een 'studie' de TS volgt. Genoeg mensen die een mbo opleiding studeren noemen. Daarbij verdien je, ook met een geliefde WO opleiding (vooral in Nederland) geen bakken met geld.SPT schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:31:
[...]
Waarom nu op een houtje bijten als je over een paar jaar waarschijnlijk toch bakken met geld verdiend. En mocht het toch eens tegenvallen hoef je het bij de studielening niet eens terug te betalen.
Je stufi lening voluit zetten en doen alsof het duo gewoon maandelijks je rechtmatige salaris overmaakt is ontzettend riskant. Als je op het punt staat om je opleiding af te ronden en al een paar job-offers in de pocket hebt is het een ander verhaal, maar de TS lijkt nog maar net te gaan beginnen met de opleiding. Met alle onzekerheden van dien.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het maakt met de studielening niet uit of je later veel of weinig verdient. Als je in de toekomst een goed inkomen hebt was het goed dat je geleend hebt om je consumptie wat meer uit te smeren, als je een minder goed inkomen hebt is het zowaar nog gunstiger aangezien de schuld dan wordt kwijtgescholden.Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:02:
[...]
Cru? Absurd is het woord dat bij mij naar boven komt drijven.
Je weet toch helemaal niet waar je gaat staan met je inkomen? Zeker in deze tijd niet. Ook je studie is daar geen garantie voor.
Een lening nemen voor iets wat je onder de streep helemaal niet nodig hebt is gewoon een achterlijk plan.
Volgens mij hebben we net een crisis achter de rug van al die mensen die boven hun stand zijn gaan leven, wat je met zo'n houding tegen lenen glashard in de hand werkt. Dit hoeft zich wat mij betreft voorlopig niet te herhalen.
Als student moet je vooral zorgen dat je zo soepel mogelijk door je studie heen komt, en bijvoorkeur een studie kiest die je helpt om een goede baan te bemachtigen. Maar een kwart van de studenten studeert netjes nominaal af, terwijl elk jaar studievertraging je vele tienduizenden euro's kost. Ook de schatkist loopt hierbij tienduizenden euro's aan belastingopbrengsten mis, terwijl ook de kosten van een extra studiejaar al snel 5.000 euro of meer kosten. Is dat dan wel moreel verantwoord?
Ik vind dit altijd zo'n zwak argument. Bijna al onze consumptie is als luxe te bestempelen. Ik ben zelf uit kostenoverwegingen tijdens mijn studie gewoon thuis blijven wonen. Gezien de korte afstanden heeft bijna iedereen in Nederland die mogelijkheid. Toch gaan heel wat studenten (ook deels gesubsidieerd!) op kamers. Vakanties, uitgaan, de meeste kleding, boeken, tijdschriften, films, al het eten anders dan aardappels, groente en een sporadisch stukje vlees: bijna al onze consumptie is niet strikt noodzakelijk.RamonK schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:08:
Buiten dat is het is het wat mij betreft moreel niet te verantwoorden om een lening te nemen voor je studie en die te gebruiken voor luxe artikelen. De voorwaarden voor die lening zijn zo goed dat de staat er verlies op maakt. Dit betekent dus dat je je luxe producten gaat betalen met geld van de belastingbetaler.
De Nederlandse staat pompt nu eenmaal constant geld rond, of je het er nu mee eens bent of niet. Via de gesubsidieerde studielening, de hypotheekrenteaftrek, en allerlei andere voorzieningen krijg je geld, via de exorbitante belastingen betaal je het weer dubbel en dwars terug. Ik vind mensen altijd hopeloos inconsistent in dit soort dingen. Een pretstudie kiezen, of niet zo hard je best doen en een jaartje langer studeren, vind men doodnormaal terwijl dit jezelf en de samenleving enorme bedragen kost. Ik vind dingen als subsidies op cultuur of de hypotheekrenteaftrek ook maar (welvaartsverstorende) onzin, ben ik dan ook immoreel als ik daar gebruik van maak?
Dit is dus evident onjuist. De studielening is zo opgezet dat hij juist extra gunstig is als je later weinig verdient, dan hoef je namelijk helemaal niets terug te betalen en heb je die MBP achteraf gratis gehad.fsfikke schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:15:
[...]
Je stufi lening voluit zetten en doen alsof het duo gewoon maandelijks je rechtmatige salaris overmaakt is ontzettend riskant. Als je op het punt staat om je opleiding af te ronden en al een paar job-offers in de pocket hebt is het een ander verhaal, maar de TS lijkt nog maar net te gaan beginnen met de opleiding. Met alle onzekerheden van dien.
Zelf heb ik maar 4.000 schuld opgebouwd tijdens mijn studieperiode. Achteraf heb ik een beetje spijt van al die zuinigheid, want nu is dit het bedrag wat ik in een paar maanden spaar. Als ik om mij heen kijk waar het misgaat is dat niet bij een paar duizend euro meer of minder studieschuld, maar bij vooral bij de eeuwige studenten. Die hebben het financieel zeer krap, zijn vaak niet de eerste keus op de arbeidsmarkt, en hebben terwijl ze al bijna 30 zijn nog niets opgebouwd. En ten opzichte van een IT-er of econoom die op z'n 22e is begonnen hebben ze de gemeenschap misschien wel 150.000 euro gekost.
[ Voor 19% gewijzigd door SPT op 02-11-2015 21:49 ]
In het ergste geval niet nee, maar in de meeste gevallen zal je het gewoon terug moeten betalen. Als je €4000 geleend hebt geen ramp. Maar als je 10 jaar lang €1000 per maand leent en over de balk smijt heb je even €120.000 terug te betalen. (zonder OV schulden etc.)SPT schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:34:
[...]
Dit is dus evident onjuist. De studielening is zo opgezet dat hij juist extra gunstig is als je later weinig verdient, dan hoef je namelijk helemaal niets terug te betalen en heb je die MBP achteraf gratis gehad.
Kijk, dat noemen we nou de definitie van risico nemen, je kan de keuze het beste maken met kennis die je pas achteraf zult hebben.Zelf heb ik maar 4.000 schuld opgebouwd tijdens mijn studieperiode. Achteraf heb ik een beetje spijt van al die zuinigheid, want nu is dit het bedrag wat ik in een paar maanden spaar.
En de TS weet nu nog niet hoe zijn studie zal verlopen, er kan van alles gebeuren, dus de conclusie "Je begint net met een studie dus je bent eigenlijk al rijk!" is een beetje voorbarig.Als ik om mij heen kijk waar het misgaat is dat niet bij een paar duizend euro meer of minder studieschuld, maar bij vooral bij de eeuwige studenten. Die hebben het financieel zeer krap, zijn vaak niet de eerste keus op de arbeidsmarkt, en hebben terwijl ze al bijna 30 zijn nog niets opgebouwd. En ten opzichte van een IT-er of econoom die op z'n 22e is begonnen hebben ze de gemeenschap misschien wel 150.000 euro gekost.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
We hebben het hier over een laptop, niet over een lening van 120.000 euro om het leven van een eeuwige student mee te financieren. Elk risico uitsluiten is vanuit welvaartsperspectief niet altijd optimaal. Dan zou je eigenlijk überhaupt niet aan een studie moeten beginnen, want het kost een hoop tijd en geld terwijl rendement niet gegarandeerd is. Het nemen van risico's is goed te rechtvaardigen op het moment dat je hierdoor gemiddeld beter af bent. En door de opzet van de studielening is de kans om slechter af te zijn hier volgens mij zelfs volledig afwezig, want je hoeft pas terug te betalen als je een beduidend hoger inkomen hebt dan het inkomen van een student.fsfikke schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:55:
In het ergste geval niet nee, maar in de meeste gevallen zal je het gewoon terug moeten betalen. Als je €4000 geleend hebt geen ramp. Maar als je 10 jaar lang €1000 per maand leent en over de balk smijt heb je even €120.000 terug te betalen. (zonder OV schulden etc.)
Pagina: 1