Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
FunFair schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:27:
Ik meen te herinneren dat de Toon 2 de temperatuur verkeerd berekend en dat de heren van de gerootte versie hiervoor een fix hebben uitgebracht.

Alleen wilde eneco/quby deze fix niet overnemen.
Dat klopt niet, de gerootte Toon 2's hebben een fix voor de luchtvochtigheidsmeting, niet voor de temperatuur (behalve dat de display temperatuur in 1 decimaal wordt weergegeven ipv per 0.5 gr).

member of the Toon Software Collective

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-09 12:57
Kan ik instellen hoe snel de Toon (v1, geroot) de verwarming weer aan zet om bij te verwarmen? Ik heb hem vast op 20 graden staan (comfort stand), maar de temperatuur daalt tot een paar tienden onder de 20 voordat hij weer gaat bijverwarmen. Boze vrouw tot gevolg, die op alle knoppen op dat ding gaat drukken om hem aan te krijgen en mij de schuld te geven van al die klote electronica die niet werkt. Wordt een lange corona winter zo ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:51
Raziel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:22:
Kan ik instellen hoe snel de Toon (v1, geroot) de verwarming weer aan zet om bij te verwarmen? Ik heb hem vast op 20 graden staan (comfort stand), maar de temperatuur daalt tot een paar tienden onder de 20 voordat hij weer gaat bijverwarmen. Boze vrouw tot gevolg, die op alle knoppen op dat ding gaat drukken om hem aan te krijgen en mij de schuld te geven van al die klote electronica die niet werkt. Wordt een lange corona winter zo ...
Hoe lang heb je de Toon al hangen? Kans is aanwezig dat de Toon nog moet inleren. Dat wil zetten "herkennen" hoeveel "gas" hij moet geven voor een bepaalde temperatuursverhoging.
Vergelijk het met een koppeling in een auto, is ook altijd even wennen waar het aangrijpingspunt ligt.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Heb mijn Toon al tijden hangen en hier duikt-ie ook wel eens een paar tienden on het setpoint.
Hij zit er ook wel eens een paar tienden boven. Ik kijk daar niet van op en ik dat zou ik ook tegen m'n ega vertellen als ze klachten had.

(Beetje een nadeel van de nauwkeurige weergave wat mij betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-09 12:57
TerrorSource schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Hoe lang heb je de Toon al hangen? Kans is aanwezig dat de Toon nog moet inleren. Dat wil zetten "herkennen" hoeveel "gas" hij moet geven voor een bepaalde temperatuursverhoging.
Vergelijk het met een koppeling in een auto, is ook altijd even wennen waar het aangrijpingspunt ligt.
Sinds april of zo, dus nu wordt hij wel voor het eerst gebruikt voor de kachel.
RudolfR schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:18:
Heb mijn Toon al tijden hangen en hier duikt-ie ook wel eens een paar tienden on het setpoint.
Hij zit er ook wel eens een paar tienden boven. Ik kijk daar niet van op en ik dat zou ik ook tegen m'n ega vertellen als ze klachten had.

(Beetje een nadeel van de nauwkeurige weergave wat mij betreft)
Vertel dat mijn vrouw ... we hadden hiervoor een Nest hangen. Als het (misschien rond de?) 20 graden was, maar niet brandde begon ze al te miepen. 'Ik voel het toch ...' krijg je dan. Prinses op de erwt hoor. Heel lief, maar als het om verwarming gaat net even minder. Hij zit er hier soms ook boven, maar dat is natuurlijk alleen maar lekker in haar ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
Help?, wij "oudjes" zijn klant nummer 2 die een Toon aanschafte, geen root alles origineel. Van september 2018 tot september 2019 gaf Toon aan dat we flink gingen terug krijgen (600 euro) de realiteit was met de jaarrekening dat dit veel lager was (112 euro) via een klacht kregen wij et volledige jaar abbo op Toon vergoed en Eneco beloofde beterschap dat dit het navolgend jaar goed kwam. Van september 2019 tot september 2020 gaf toon aan dat we op een zonnige vakantie naar Italië konden...700 euro! de realiteit was dat dit met de cashback eraf nog geen 150 euro was. Ik belde Eneco en vertelde dat Toon en de Eneco app totaal verschillende bedragen aangeven...nu komt het:

Eneco zegt in een email dat Toon niet leidend is en alleen maar een indicatie is en dat ze niet gaan vergoeden want wij hadden het jaar daarvoor al een vergoeding gehad en dan hadden we het gewoon gelijk moeten opzeggen...huh? dat is toen nooit gezegd maar waar we meer over vallen, oké we moeten toon zien als een indicatie, ga ik mee in, maar als het verschil tussen de toon en de Eneco app bijna 550 euro is dan gaat er iets mis bij Eneco, dan kunnen ze toch niet zeggen...ja zeg maar op we doen er niets aan? En dan vallen we nog geeneens dat het weer icoon het elke avond niet doet en de zonoptoon eerst voor 10kwh opgewekt bv 2.00 euro aangaf en sinds de jaarrekening voor 10kwh opwek maar 44 cent?

wat kunnen wij hier aan doen?? want Eneco zegt heel plat sodemieter maar op, zo kunnen ze toch niet met trouwe klanten omgaan> ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
marcel23456 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:57:
Help?, wij "oudjes" zijn klant nummer 2 die een Toon aanschafte, geen root alles origineel. Van september 2018 tot september 2019 gaf Toon aan dat we flink gingen terug krijgen (600 euro) de realiteit was met de jaarrekening dat dit veel lager was (112 euro) via een klacht kregen wij et volledige jaar abbo op Toon vergoed en Eneco beloofde beterschap dat dit het navolgend jaar goed kwam. Van september 2019 tot september 2020 gaf toon aan dat we op een zonnige vakantie naar Italië konden...700 euro! de realiteit was dat dit met de cashback eraf nog geen 150 euro was. Ik belde Eneco en vertelde dat Toon en de Eneco app totaal verschillende bedragen aangeven...nu komt het:

Eneco zegt in een email dat Toon niet leidend is en alleen maar een indicatie is en dat ze niet gaan vergoeden want wij hadden het jaar daarvoor al een vergoeding gehad en dan hadden we het gewoon gelijk moeten opzeggen...huh? dat is toen nooit gezegd maar waar we meer over vallen, oké we moeten toon zien als een indicatie, ga ik mee in, maar als het verschil tussen de toon en de Eneco app bijna 550 euro is dan gaat er iets mis bij Eneco, dan kunnen ze toch niet zeggen...ja zeg maar op we doen er niets aan? En dan vallen we nog geeneens dat het weer icoon het elke avond niet doet en de zonoptoon eerst voor 10kwh opgewekt bv 2.00 euro aangaf en sinds de jaarrekening voor 10kwh opwek maar 44 cent?

wat kunnen wij hier aan doen?? want Eneco zegt heel plat sodemieter maar op, zo kunnen ze toch niet met trouwe klanten omgaan> ;(
Moet heel eerlijk zeggen dat ik het een vrij onsamenhangend verhaal vind maar de frustraties wel snap.

De Toon is inderdaad indicatief, de Toon rekent met de bedragen die ingesteld staan. Op een geroote Toon kan je zelf de tarieven instellen en bij een normale, standaard Toon moet Eneco dat op afstand voor je doen.
Als de tarieven verkeerd zijn ingesteld dan rekent hij dus met de verkeerde bedragen en is de uitkomst, wat je op het scherm ziet dus ook verkeerd.
Als de tarieven bijvoorbeeld 0,20 zijn en je betaald 0,22 scheelt het 0,02 per kWh, bij een verbruik van 3000 is dat 60euro.

Je kan helaas Eneco niet verantwoordelijk houden voor het verschil op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
TerrorSource schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Moet heel eerlijk zeggen dat ik het een vrij onsamenhangend verhaal vind maar de frustraties wel snap.

De Toon is inderdaad indicatief, de Toon rekent met de bedragen die ingesteld staan. Op een geroote Toon kan je zelf de tarieven instellen en bij een normale, standaard Toon moet Eneco dat op afstand voor je doen.
Als de tarieven verkeerd zijn ingesteld dan rekent hij dus met de verkeerde bedragen en is de uitkomst, wat je op het scherm ziet dus ook verkeerd.
Als de tarieven bijvoorbeeld 0,20 zijn en je betaald 0,22 scheelt het 0,02 per kWh, bij een verbruik van 3000 is dat 60euro.

Je kan helaas Eneco niet verantwoordelijk houden voor het verschil op het scherm.
En ik dacht juist door wat langer uitleg te geven dat ik et goed had uitgelegd. Wat u zegt over 22 cent en dat verschil, nee bij ons zit er een verschil op jaarbasis tussen de eneco app en de toon van 550 euro. gas geeft de toon wel goed weer en komt ook overeen met de eneco app, maar bij stroom gaat er blijkbaar iets heel erg mis, anders zouden wij op Toon niet denken dat we naar italie kunnen en de eneco app correct weergeeft dat dit veel minder is.

waar het om gaat is dat ik eneco op alle manieren mijn medewerking geeft en ze erkennen dat het verschil te groot is tussen toon en de eneco app maar er niets aan kunnen doen, echter, ze willen wel dat wij gewoon betalen...dat klopt toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
marcel23456 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

En ik dacht juist door wat langer uitleg te geven dat ik et goed had uitgelegd. Wat u zegt over 22 cent en dat verschil, nee bij ons zit er een verschil op jaarbasis tussen de eneco app en de toon van 550 euro. gas geeft de toon wel goed weer en komt ook overeen met de eneco app, maar bij stroom gaat er blijkbaar iets heel erg mis, anders zouden wij op Toon niet denken dat we naar italie kunnen en de eneco app correct weergeeft dat dit veel minder is.

waar het om gaat is dat ik eneco op alle manieren mijn medewerking geeft en ze erkennen dat het verschil te groot is tussen toon en de eneco app maar er niets aan kunnen doen, echter, ze willen wel dat wij gewoon betalen...dat klopt toch niet?
Nogmaals, het kan zijn dat de tarieven waar de Toon mee rekent verkeerd of misschien wel niet staan ingesteld.
als ze 22cent voor 0,22 hebben ingesteld is het verschil:
22 x 3000 = 660euro per jaar
0,22 x 3000 = 6,60 euro per jaar
Dat laat al een verschil zien van 653,40euro.. kan goed kloppen met de bedragen die je noemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Raziel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:22:
Ik herken dit ook, en naar mijn mening fluctueert het echt teveel. En als ie gaat verwarmen, slaat ie te snel af waardoor de temperatuur niet gehaald wordt. Als ik het ding op verwarmen zet, vind ik ook dat ie meteen aan moet slaan en dat doet ie niet.

Mijn ervaring met een Honeywell Touch in een vorig huis zijn wat dat stukje betreft wat positiever.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Metalfreak schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Ik herken dit ook, en naar mijn mening fluctueert het echt teveel. En als ie gaat verwarmen, slaat ie te snel af waardoor de temperatuur niet gehaald wordt. Als ik het ding op verwarmen zet, vind ik ook dat ie meteen aan moet slaan en dat doet ie niet.

Mijn ervaring met een Honeywell Touch in een vorig huis zijn wat dat stukje betreft wat positiever.
Het kan echt wel een paar weken “in gebruik” duren voordat de Toon “ingeleerd” is. Als je de Toon bijvoorbeeld na de vorige winter hebt opgehangen en tot op heden niet aan heb gehad begint hij nu pas met inleren.

Mijn Toon staat misschien maar 5 dagen per jaar aan dus kans om echt goed in te leren krijgt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TerrorSource schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:45:
[...]

Het kan echt wel een paar weken “in gebruik” duren voordat de Toon “ingeleerd” is. Als je de Toon bijvoorbeeld na de vorige winter hebt opgehangen en tot op heden niet aan heb gehad begint hij nu pas met inleren.

Mijn Toon staat misschien maar 5 dagen per jaar aan dus kans om echt goed in te leren krijgt hij niet.
Ah ok, zo lang? Zoals ik al zei, ik had in mijn vorige huis een Honeywell Touch hangen, die was binnen een week eigenlijk wel goed genoeg ingeregeld. Maar ik zou dan eerder verwachten dat een nog niet helemaal ingeregelde thermostaat eerder een overshoot qua temperatuur zou hebben dan dat de temperatuur niet gehaald wordt, maar wellicht heeft dat meer met mijn verwachtingen te maken dan. Maar als ik het koud in huis vind en ik zet de verwarming hoger, verwacht ik ook dat die vrijwel meteen aanslaat. Maar op de Toon gaat het brandericoontje dan echt niet meteen branden, dat duurt echt een eeuwigheid. Gezien ik het nogal snel koud heb, vind ik dat best vervelend. Kan wel bij gaan warmen met mijn airco, maar de warme lucht daarvan blaast rechtstreeks richting de Toon, dat zal het inregelen dan niet gaan helpen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Metalfreak schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Ah ok, zo lang? Zoals ik al zei, ik had in mijn vorige huis een Honeywell Touch hangen, die was binnen een week eigenlijk wel goed genoeg ingeregeld. Maar ik zou dan eerder verwachten dat een nog niet helemaal ingeregelde thermostaat eerder een overshoot qua temperatuur zou hebben dan dat de temperatuur niet gehaald wordt, maar wellicht heeft dat meer met mijn verwachtingen te maken dan. Maar als ik het koud in huis vind en ik zet de verwarming hoger, verwacht ik ook dat die vrijwel meteen aanslaat. Maar op de Toon gaat het brandericoontje dan echt niet meteen branden, dat duurt echt een eeuwigheid. Gezien ik het nogal snel koud heb, vind ik dat best vervelend. Kan wel bij gaan warmen met mijn airco, maar de warme lucht daarvan blaast rechtstreeks richting de Toon, dat zal het inregelen dan niet gaan helpen.
Ja, de Toon is continue aan het bijleren over "hoeveel gas hij moet geven voor een x temperatuur verhoging".
Eneco zegt hier zelf ook over dat het wel enkele weken kan duren, ze zeggen er alleen niet bij dat het "enkele weken gebruik van duren" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Hallo mensen. Een vraagje. Ik ben van plan van energie leverancier te wisselen (er valt wel wat geld te besparen) maar dit zou betekenen dat ik niet meer een Toon abonnementje van Eneco heb. Ik lees bij Eneco dat Toon dan nog wel als thermostaat is te gebruiken maar niet meer de slimme functies levert (zoals tips en inzichten in verbruik).

Nou vind ik dat slimme wel wat meevallen. Ik bekijk wel eens een statistiekje op m'n app maar eigenlijk gebruik ik alleen de programma's van toon (je werkweek invullen en koppelen aan home, away, sleep etc.) en bedienen van de temperatuur via m'n telefoon. Valt dit onder de slimme functies of is dat nog steeds te gebruiken wanneer ik bijvoorbeeld naar OXXIO overstap? Dat Toon mijn slimme meter dan niet meer uitleest heb ik dan wat minder moeite mee.

[ Voor 3% gewijzigd door DypFrys op 26-10-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DypFrys schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:34:
Hallo mensen. Een vraagje. Ik ben van plan van energie leverancier te wisselen (er valt wel wat geld te besparen) maar dit zou betekenen dat ik niet meer een Toon abonnementje van Eneco heb. Ik lees bij Eneco dat Toon dan nog wel als thermostaat is te gebruiken maar niet meer de slimme functies levert (zoals tips en inzichten in verbruik).

Nou vind ik dat slimme wel wat meevallen. Ik bekijk wel eens een statistiekje op m'n app maar eigenlijk gebruik ik alleen de programma's van toon (je werkweek invullen en koppelen aan home, away, sleep etc.) en bedienen van de temperatuur via m'n telefoon. Valt dit onder de slimme functies of is dat nog steeds te gebruiken wanneer ik bijvoorbeeld naar OXXIO overstap? Dat Toon mijn slimme meter dan niet meer uitleest heb ik dan wat minder moeite mee.
De ToonOpAfstand app waarin je dit aanpast is alleen te gebruiken met een Toon abonnement van 4,50/4,95 per maand.
Als je bij Eneco weggaat kan je dit losse abonnement door laten lopen terwijl je dus klant bent bij een andere energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:54
@DypFrys heb ook een paar jaar gewoon los het abbo bij eneco genomen. Blijft prima werken dan verder hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowhite0901 op 26-10-2020 13:57 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
Ok! Dat kan dus ook. 4,50 per maand om de kachel af en toe bij te stellen via een App is wel veel geld trouwens :) Doen jullie er nog meer mee dan dat? Philips Hue lampjes kun je er ook mee bedienen maar de echte Hue app werkt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
DypFrys schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:14:
Ok! Dat kan dus ook. 4,50 per maand om de kachel af en toe bij te stellen via een App is wel veel geld trouwens :) Doen jullie er nog meer mee dan dat? Philips Hue lampjes kun je er ook mee bedienen maar de echte Hue app werkt beter.
Ik doe er wel wat mee zeg maar :X
Heb alleen geen abonnement O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
Haha... ok enough said!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
Toon2 laat naast de eigen temperatuur nog het weer en een andere temperatuurwaarde zien, inclusief hoeveelheid lux en de luchtvochtigheid.

Daarnaast kan ik allerlei schakelaars activeren via de hue-knoppen via Home Assistant.
Lampen, versterker, televisie. (en nog andere sensoren en schakelaars ook)

Toon kan ook worden geautomatiseerd via Home Assistant, zodat er kan worden afgeweken van het programma als we onverhoopt toch thuis zijn (Corona, thuiswerken... je kent 't vast) of juist een keer weg.

Daarnaast toon Toon wanneer de container aan de straat moet (en vooral welke...) en staat de google calender er op.

En ik kan beelden van de camera bij de voordeur erop zetten als er wordt aangebeld. Helaas is dat handwerk...
:p

En de (gas)meterstanden gaan iedere nacht door naar mindergas.nl

Dus ja, hoe slim wil je 't hebben? Zonder abo uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oepi-loepi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:14
RudolfR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:55:

En ik kan beelden van de camera bij de voordeur erop zetten als er wordt aangebeld. Helaas is dat handwerk...
:p
Maar gelukkig zijn er ook al wat apps die het wat gemakkelijker maken voor zowel Domoticz als ook HA toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 20:25
oepi-loepi schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Maar gelukkig zijn er ook al wat apps die het wat gemakkelijker maken voor zowel Domoticz als ook HA toch?
zo ver heb ik mijn geroote toon2 nog niet, ik zal ff sneupen voor een how to ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:38
Zodra je het abonnement bij Eneco op Toon annuleert verlies je een berg features en historie.
Wanneer je de WiFi uitschakelt voordat het abonnement geannuleerd wordt blijft deze informatie (uiteraard) behouden.

Blijft de informatie echter ook behouden wanneer je: Toon Root óf het abonnement op Toon later weer activeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
.NCK schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:34:
Zodra je het abonnement bij Eneco op Toon annuleert verlies je een berg features en historie.
Wanneer je de WiFi uitschakelt voordat het abonnement geannuleerd wordt blijft deze informatie (uiteraard) behouden.

Blijft de informatie echter ook behouden wanneer je: Toon Root óf het abonnement op Toon later weer activeert?
Alle verbruikshistorie blijft op de achtergrond gewoon bestaan en het verzamelen van data gaat ook gewoon door. zonder abonnement wordt het alleen niet weergegeven.

Wanneer de Toon geroot wordt of je her-activeerd abbo dan kan je alles weer inzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 18:38
Ik ben al een paar jaar trouwe Toon gebruiker. Nu zal ik er toch aan te denken om de Toon te rooten. Gewoon omdat het kan en om van het abonnement af te zijn. Ik draai Home Assistant en ben vooral benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden.

Nu vraag ik me af wat het grote verschil is met een Toon 2 en of jullie zouden adviseren om te upgraden. Ik vind de Toon 1 op dit moment wel wat langzaam, maar verwacht ook na een root dat deze wat sneller gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
thommy86 schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:35:
Ik ben al een paar jaar trouwe Toon gebruiker. Nu zal ik er toch aan te denken om de Toon te rooten. Gewoon omdat het kan en om van het abonnement af te zijn. Ik draai Home Assistant en ben vooral benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden.

Nu vraag ik me af wat het grote verschil is met een Toon 2 en of jullie zouden adviseren om te upgraden. Ik vind de Toon 1 op dit moment wel wat langzaam, maar verwacht ook na een root dat deze wat sneller gaat zijn.
Toon1 is na het rooten circa 10-15% sneller (vanwege het niet inladen van abbo-zaken).
Toon2 is echter 5-6x sneller dan een Toon1.

Kijk eens op ToonWiki.nl voor de verschillen (alleen afbeeldingen doen het op dit moment niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Denk er wel aan dat je de Toon2 (wel een stuk sneller) niet zelf kan rooten. Dat kun je laten doen voor een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 20:25

mijn ervaring:
toen ik overgestapt ben van rooted toon1 naar rooted toon2 viel mij het op dat de 2 veel sneller is
ik heb de rooted toon2 nu ongeveer een jaar en nog nooit een storing gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
jobr schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:03:
[...]

Denk er wel aan dat je de Toon2 (wel een stuk sneller) niet zelf kan rooten. Dat kun je laten doen voor een vergoeding.
ik ben 1 van het groepje die het kan doen :)

Reden is simpel, root methode is te makkelijk te patchen. als we die uitbrengen is het binnen een dag gedaan met de root methode. Er is op dit moment nog geen 2de manier om de Toon2 te rooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Sinds een update of wat terug is de toon 1 ook erg responsieve moet ik zeggen. Erg tevreden mee. Zeker omdat we hem bijna niet gebruiken.
Volgende stap word een wifi thermostaat kraan met koppeling per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ik snap mijn geroote Toon echt niet meer. 's avonds staat het altijd op 20 graden en vaak vindt 'ie het met 19,5 graden wel goed geweest en weigert 'ie warmer te stoken. Vandaag heeft hij het zelf koud geloof ik en heeft hij het opgestookt tot een tropische 21,3 graden en als het dreigt onder de 21 graden te komen gaat 'ie bijstoken 8)7 Ik snap de logica van die regeling echt niet meer :?

[ Voor 9% gewijzigd door Metalfreak op 05-11-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Metalfreak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:47:
Ik snap mijn geroote Toon echt niet meer. 's avonds staat het altijd op 20 graden en vaak vindt 'ie het met 19,5 graden wel goed geweest en weigert 'ie warmer te stoken. Vandaag heeft hij het zelf koud geloof ik en heeft hij het opgestookt tot een tropische 21,3 graden en als het dreigt onder de 21 graden te komen gaat 'ie bijstoken 8)7 Ik snap de logica van die regeling echt niet meer :?
Hoe lang stookt hij al? Zoals al eerder genoemd in deze topic heeft een Toon welk enkele weken “stoken” nodig om goed te snappen hoeveel gas hij moet geven om een bepaalde temperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TerrorSource schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:40:
[...]

Hoe lang stookt hij al? Zoals al eerder genoemd in deze topic heeft een Toon welk enkele weken “stoken” nodig om goed te snappen hoeveel gas hij moet geven om een bepaalde temperatuur te halen.
Ja, die enkele weken zijn inmiddels wel voorbij zou ik zeggen. En het is zo inconsistent als de pest. Gisteren erger ik me eraan dat het nog geen 20 graden wordt, nu schiet 'ie zover over, dat het gewoon te warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Metalfreak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:41:
[...]

Ja, die enkele weken zijn inmiddels wel voorbij zou ik zeggen. En het is zo inconsistent als de pest. Gisteren erger ik me eraan dat het nog geen 20 graden wordt, nu schiet 'ie zover over, dat het gewoon te warm is.
Kijk het nog even aan. Ik adviseer je geen temperatuurcorrecties in te stellen, daarmee raakt hij vaak juist alleen meer van slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TerrorSource schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:43:
[...]

Kijk het nog even aan. Ik adviseer je geen temperatuurcorrecties in te stellen, daarmee raakt hij vaak juist alleen meer van slag.
Ja, daarom blijf ik er nu ook even vanaf, maar het gasverbruik vandaag is een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben een oud huurhuis, erg slecht geïsoleerd (lees: gebouwd in 1970, volgens de mensen die over de vloer zijn geweest voor de dingen die écht opgelost moesten worden is er gewoon geen isolatie).

Nou zouden we dit heel graag oplossen, maar de verhuurder wil er geen geld in steken, wij hebben het geld nog niet om het te kopen (verhuurder wil het graag aan ons verkopen), en om nu zelf de kosten van isolatie te betalen is ook niet ideaal.

Dus dan het volgende; heeft het voor ons nut om een slimme thermostaat aan te schaffen? En zo ja, zou Toon voor ons een optie zijn?

Het gaat mij er vooral om dat het huis een flinke tijd nodig heeft om warm te worden, en niet lang warm blijft. 's Avonds verwarmen heeft geen nut, en 's ochtends de verwarming aanzetten is al te laat om er tijdens het koudste deel van de dag veel aan te hebben. We gaan weer richting de winter, en ik wil graag voorkomen dat we zoals afgelopen jaar plots een narekening van €2500 krijgen.

Ik vind het lastig om me hierover in te lezen en een keuze te maken, want er zijn maar een handjevol slimme thermostaten die relevant lijken te zijn. Toon en Nest lijken mij persoonlijk de beste opties, maar ik vind Toon toch een fijner idee.

Is er iemand die in een vergelijkbare situatie gebruik is gaan maken van Toon en (of alsnog) mij een inzicht kan geven in of Toon voor ons kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Oon schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:20:
Wij hebben een oud huurhuis, erg slecht geïsoleerd (lees: gebouwd in 1970, volgens de mensen die over de vloer zijn geweest voor de dingen die écht opgelost moesten worden is er gewoon geen isolatie).

Nou zouden we dit heel graag oplossen, maar de verhuurder wil er geen geld in steken, wij hebben het geld nog niet om het te kopen (verhuurder wil het graag aan ons verkopen), en om nu zelf de kosten van isolatie te betalen is ook niet ideaal.

Dus dan het volgende; heeft het voor ons nut om een slimme thermostaat aan te schaffen? En zo ja, zou Toon voor ons een optie zijn?

Het gaat mij er vooral om dat het huis een flinke tijd nodig heeft om warm te worden, en niet lang warm blijft. 's Avonds verwarmen heeft geen nut, en 's ochtends de verwarming aanzetten is al te laat om er tijdens het koudste deel van de dag veel aan te hebben. We gaan weer richting de winter, en ik wil graag voorkomen dat we zoals afgelopen jaar plots een narekening van €2500 krijgen.

Ik vind het lastig om me hierover in te lezen en een keuze te maken, want er zijn maar een handjevol slimme thermostaten die relevant lijken te zijn. Toon en Nest lijken mij persoonlijk de beste opties, maar ik vind Toon toch een fijner idee.

Is er iemand die in een vergelijkbare situatie gebruik is gaan maken van Toon en (of alsnog) mij een inzicht kan geven in of Toon voor ons kan helpen?
Het enige wat een slimme thermostaat doet is een programma volgen. En de thermostaat leert (na een tijdje) hoe laat hij moet beginnen en stoppen met verwarmen.
Dus het voordeel in jouw geval is dat het op tijd begint met verwarmen. En op de ingestelde tijd stopt (en dus niet kan vergeten).
Staat eigenlijk los van oud huis hebben of niet.

Welke je koopt is afhankelijk van de verdere wensen (met google home besturen etc. De kern functie is wel hetzelfde ongeveer.
Je zou een Toon (geroot!) van Marktplaats kunnen kopen voor een paar tientjes en kunnen proberen hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:16:
[...]

Het enige wat een slimme thermostaat doet is een programma volgen. En de thermostaat leert (na een tijdje) hoe laat hij moet beginnen en stoppen met verwarmen.
Dus het voordeel in jouw geval is dat het op tijd begint met verwarmen. En op de ingestelde tijd stopt (en dus niet kan vergeten).
Staat eigenlijk los van oud huis hebben of niet.

Welke je koopt is afhankelijk van de verdere wensen (met google home besturen etc. De kern functie is wel hetzelfde ongeveer.
Je zou een Toon (geroot!) van Marktplaats kunnen kopen voor een paar tientjes en kunnen proberen hoe het bevalt.
Oh, ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat ik deze tweedehands zou kunnen kopen.. Is zelf aansluiten een beetje te doen? We hebben nu een normale 'domme' thermostaat hangen, nou ben ik niet bang om die te vervangen als het zelf goed te doen is maar niet dat ik iets kapot maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Metalfreak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:44:
[...]

Ja, daarom blijf ik er nu ook even vanaf, maar het gasverbruik vandaag is een beetje overdreven.
Toon2 (vind ik) is nogal gevoelig voor temperatuur verschillen. Display aan of uit maakt ook uit (bij mij). Hang er maar eens een andere thermometer naast (bovenop leggen bijv). Dan zie je waarschijnlijk dat de verschillen variëren.
Ik voel bijv soms dat de aangegeven temp niet klopt met wat ik zelf ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Oon schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:19:
[...]

Oh, ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat ik deze tweedehands zou kunnen kopen.. Is zelf aansluiten een beetje te doen? We hebben nu een normale 'domme' thermostaat hangen, nou ben ik niet bang om die te vervangen als het zelf goed te doen is maar niet dat ik iets kapot maak
Ja hoor. Je hebt een module met adapter (stopcontact nodig) die moet je aansluiten bij de ketel waar nu de 2 draadjes van je thermostaat vastzetten. Die draadjes gaan op de module en de Toon beneden waar nu je thermostaat aan vast zit. Dus als ware tussen de kabel zetten bij je CV.

Als je nu een aan/uit thermostaat hebt en je CV kan wel opentherm aan dan moet je hem iets anders aansluiten en mogelijk een instelling aanpassen. Dan kan opentherm ook nog wat winst opleveren in gasverbruik.

Let er bij Toon ook op dat er een meteradapter bij krijgt met 2 rode vlammetjes. Die met 1 werkt niet op alle P1 meters.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 06-11-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Oon schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:19:
[...]

Prima te doen! Ik kan evt ook geroote Toon's leveren :) stuur maar een PM!
jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:20:
[...]

Toon2 (vind ik) is nogal gevoelig voor temperatuur verschillen. Display aan of uit maakt ook uit (bij mij). Hang er maar eens een andere thermometer naast (bovenop leggen bijv). Dan zie je waarschijnlijk dat de verschillen variëren.
Ik voel bijv soms dat de aangegeven temp niet klopt met wat ik zelf ervaar.
Geroote Toon2? Daar hebben we "redelijk" de temperatuursverschillen op kunnen vangen, een originele/standaard Toon2 heeft er nog meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[b]TerrorSource schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:45:
Geroote Toon2? Daar hebben we "redelijk" de temperatuursverschillen op kunnen vangen, een originele/standaard Toon2 heeft er nog meer last van.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@Oon

Wil je meer comfort of lagere kosten (of een beetje van allebei)
Hoe stookte je vorig jaar met die hoge kosten, 24/7?

Hoe denk je dat een slimme theromstaat daarbij kan helpen? Geavanceerde programma's? Automatisch aan/uit als je er niet bent?

Of is moduleren al winst t.o.v. wat je nu hebt? CV-installatie al waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Het probleem met de overshoot qua temperatuur heb ik opgelost. Wat ik gedaan heb? De radiatoren ontlucht 8)7 :$ Ik zag ineens dat de keteldruk tijdens verwarmen wel erg hoog was (2,2 bar), terwijl ik die een week geleden nog gevuld had (tot 1,7 bar). Normaal zorgt het expansievat voor een constante druk en die kon niet kapot zijn, aangezien ik die nog in augustus heb vervangen. Bij het ontluchtingsventiel van het expansievat kwam er behoorlijk wat lucht uit en bij andere radiatoren ook nog wel iets. Nu is de druk weer constant, maar stop de thermostaat ook op tijd. Waarschijnlijk meet de ketel dan vreemde waardes en weet Toon ook niet meer helemaal wat 'ie daarmee aan moet, want ergens vind ik het nog steeds raar dat 'ie het dan nodig vindt om bij 20,8 nog bij te moeten stoken als ik het 20 graden wil hebben, maar goed, het lijkt nu wel goed te werken.

En waarom zat er zoveel lucht in? Omdat ik twee weken geleden een radiator los heb gehad om de ophanging te fatsoeneren. Die is daarna wel goed ontlucht, maar het moet natuurlijk toch nog even goed rondpompen. Niet zo bij stilgestaan dat dat die problemen kon veroorzaken eigenlijk.

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 11:04
Ik heb deze week het 'slimme' abonnement genomen zodat ik ook mijn verbruik kan inzien. Nu laten ze ook letterlijk in euro's zien wat je verbruikt per dag en maand etc. Voor mij is dit allemaal heel nieuw (woon pas sinds kort op mezelf). Weet iemand of die bedragen enigszins accuraat zijn? Ik ga er vanuit dat er nog wel wat kosten bij zullen komen, maar mijn maandbedrag dat ik betaal is veel hoger dan wat ik de afgelopen maanden heb verbruikt (ongeveer vanaf maart). Heeft iemand hier meer ervaring mee?

• makooy
TwColHD schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:42:
Ik heb deze week het 'slimme' abonnement genomen zodat ik ook mijn verbruik kan inzien. Nu laten ze ook letterlijk in euro's zien wat je verbruikt per dag en maand etc. Voor mij is dit allemaal heel nieuw (woon pas sinds kort op mezelf). Weet iemand of die bedragen enigszins accuraat zijn? Ik ga er vanuit dat er nog wel wat kosten bij zullen komen, maar mijn maandbedrag dat ik betaal is veel hoger dan wat ik de afgelopen maanden heb verbruikt (ongeveer vanaf maart). Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Er wordt standaard met "standaard" tarieven gerekend, wat de tarieven zijn kan alleen Eneco inzien/verwijderen op een niet-geroote Toon.
Als er bijv 0,20 kwh is ingesteld en je betaald zelf 0,21 dan betaal je in het echt dus 5% meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
TerrorSource schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:02:
[...]

Er wordt standaard met "standaard" tarieven gerekend, wat de tarieven zijn kan alleen Eneco inzien/verwijderen op een niet-geroote Toon.
Als er bijv 0,20 kwh is ingesteld en je betaald zelf 0,21 dan betaal je in het echt dus 5% meer
Maar als je geen geroote hebt dan zou dat moeten kloppen. Niet vergeten dat het nog niet koud is geweest.
Weet alleen niet of je vastrecht hierbij zit. In principe zou je als je bij status verbruik kijkt dit voor jouw ingeschatte verbruik moeten kloppen (dus niet als je zelf je voorschot bedrag hebt aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Snowhite0901 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 06:47:
[...]

Maar als je geen geroote hebt dan zou dat moeten kloppen. Niet vergeten dat het nog niet koud is geweest.
Weet alleen niet of je vastrecht hierbij zit. In principe zou je als je bij status verbruik kijkt dit voor jouw ingeschatte verbruik moeten kloppen (dus niet als je zelf je voorschot bedrag hebt aangepast)
“Zou moeten kloppen” en praktijk zit een wereld van verschil tussen bij Eneco :X

Klantenservice kan gebeld worden om de tarieven te syncen, voor de rest kan je niet zelf zien wat er in de Toon staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 11:04
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga misschien even bellen om zo'n sync te laten doen, maar het is goed om te weten dat het ongeveer zal kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
TwColHD schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:18:
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga misschien even bellen om zo'n sync te laten doen, maar het is goed om te weten dat het ongeveer zal kloppen.
Je hoogste verbruik (gas) zit juist tussen dec en mrt. Je maandbedrag is het totaal van een jaar/12, een gemiddelde dus.
Ik heb trouwens ook wel elders eens gelezen dat er flinke verschillen kunnen zijn tussen wat je moet betalen en wat Toon aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Iemand hier aanwezig die mij kan adviseren en weet waar het bij mij fout gaat?

Enige tijd terug verhuist, de toon meegenomen en het abonnement stopgezet. (Die kon niet meeverhuizen)

Nu had ik vandaag de tijd om de toon op te hangen alleen na het aansluiten doet mijn CV ketel niks anders dan vol gas geven.
Binnen een kwartier was het al 22+ graden in huis.

De onderhoudsmonteur had laatst gezegd;
Heb je zn adapter erbij? (Ja)
Als je die bij de CV er tussen hangt moet het zo werken... Niet dus.

Heb de oude thermostaat net maar terug gehangen en alles werkt weer naar behoren.

Wat gaat hier fout? Of wat doe ik fout?

Bestaande situatie is een AWB elegance3 + exacontrol vm1.
Vorige huis was een andere ketel en met de adapter plug and play.

De toon is gereset echter heb ik nog geen nieuwe activatie code dus kan niet bij de instellinggen komen.

Alvast bedankt!

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Lappieboy schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:14:
Iemand hier aanwezig die mij kan adviseren en weet waar het bij mij fout gaat?

Enige tijd terug verhuist, de toon meegenomen en het abonnement stopgezet. (Die kon niet meeverhuizen)

Nu had ik vandaag de tijd om de toon op te hangen alleen na het aansluiten doet mijn CV ketel niks anders dan vol gas geven.
Binnen een kwartier was het al 22+ graden in huis.

De onderhoudsmonteur had laatst gezegd;
Heb je zn adapter erbij? (Ja)
Als je die bij de CV er tussen hangt moet het zo werken... Niet dus.

Heb de oude thermostaat net maar terug gehangen en alles werkt weer naar behoren.

Wat gaat hier fout? Of wat doe ik fout?

Bestaande situatie is een AWB elegance3 + exacontrol vm1.
Vorige huis was een andere ketel en met de adapter plug and play.

De toon is gereset echter heb ik nog geen nieuwe activatie code dus kan niet bij de instellinggen komen.

Alvast bedankt!
Zit het op de opentherm pootjes en staan je ketel en toon daarop? Of vice versa uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Snowhite0901 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:23:
[...]

Zit het op de opentherm pootjes en staan je ketel en toon daarop? Of vice versa uiteraard.
Ik lees hier en daar dat je voor de AWB elegance3 een aparte module moet hebben? Maakt dat nog uit?

Zal even controlleren hoe hij nu aangesloten is.

Edit:

Heb even gecontroleerd;
De huidige thermostaat zit op de 'ebus' en de 24v is intern doorgelust.
Volgens de documentatie is voor openterm idd een losse module nodig.

Betekend dit dat ik de toon niet kan gebruiken in de huidige setting?
Maakt het voor de toon/ketel nog uit wat de draadvolgorde is? (Kan dat de vol gas verklaren)

[ Voor 32% gewijzigd door Lappieboy op 28-11-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Lappieboy schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:49:
[...]

Ik lees hier en daar dat je voor de AWB elegance3 een aparte module moet hebben? Maakt dat nog uit?

Zal even controlleren hoe hij nu aangesloten is.

Edit:

Heb even gecontroleerd;
De huidige thermostaat zit op de 'ebus' en de 24v is intern doorgelust.
Volgens de documentatie is voor openterm idd een losse module nodig.

Betekend dit dat ik de toon niet kan gebruiken in de huidige setting?
Maakt het voor de toon/ketel nog uit wat de draadvolgorde is? (Kan dat de vol gas verklaren)
Kijk of je hem via Aan/Uit kan aansluiten. Dan kan je hem in ieder geval gebruiken.
Wanneer je een cv-ketel via OpenTherm probeert aan te sturen zonder de OpenTherm module kan dat rare effecten geven. Dit is ook het geval bij sommige Nefit ketels het geval.

Als je de Toon volledig wilt gebruiken zonder abbonement kan je mij wel een PM sturen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Grr, weer eens ruzie met mijn toon. Vanmorgen stond in beeld dat er een TSC update was. Dus ik naar het menu, druk op "Check for updates". Ding reageert daarna helemaal nergens meer op, maar gaat uiteindelijk toch opnieuw opstarten. Maar dan blijft het hangen bij ongeveer 1/3 van de progress bar.

Ik kan gelukkig wel nog inloggen via SSH, dus dat gedeelte werkt wel nog.

Edit: gefixt met het update-rooted.sh -f commando. Had wel al de laatste versie.

[ Voor 10% gewijzigd door Metalfreak op 29-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8Qf1qjUqx5y059GnhV1Avld_L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeCC3pVayLhwOyDmygTARKZc.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer met de toon bezig, poging 2.
De toon werkt en staat op aan/uit.
Echter reageerd de ketel weer niet op commando's en blijft hij verwarmen.

Ik heb even gekeken hoe de boel nu op de ketel zit;

Kan het zijn dat ik de draadjes van de thermostaat op de nu doorgelusde 24v moet doen?

Edit: na contact met de ketelboer besloten om maar te stoppen met proberen.
Na het lezen van de uitgebreide onderhoudshandleiding tot de conclusie gekomen dat er meer bij komt kijken dan alleen de draadjes omwisselen.
Word of een monteur of een openterm module.
Bedankt voor de hulp en info allemaal. :)

Ps: wat een ruk systeem van awb om het zo moeilijk te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Lappieboy op 11-12-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:44

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Misschien slecht contact? Dat rode draadje ziet er niet helemaal fris meer uit :?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Yukkie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:09:
Misschien slecht contact? Dat rode draadje ziet er niet helemaal fris meer uit :?
Ja had ik ook al gezien maar de kern is niet beschadigd, default thermostaat werkt wel gewoon.
Vond het zelf ook wel wat apart maar gezien er laatst nog een monteur bij is geweest zal het wel niet baten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Lappieboy Nou ja, ik werd er door getriggerd omdat ik iets vergelijkbaars aan de hand had. De Toon wilde bij mij geen Opentherm praten met mijn ketel, ondanks dat deze dat wel ondersteund (ik had hiervoor een Opentherm gateway aangesloten zitten). Maar aan/uit lukte dus wel. Ik heb de bekabeling eens goed nagelopen en het bleek dat het draadje tussen de ketelmodule en de ketel niet goed vast zat in de ketel. Nadat ik het kabeltje opnieuw gestript en goed vastgezet had in de ketel werkte Opentherm weer.

Moraal van het verhaal: Misschien is het dus wel het proberen waard om dat draadje te fixen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yukkie op 11-12-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Lappieboy
Als ik nu de goede ketel voor me heb, kijken we naar de verkeerde aansluiting :)

Ik vind nu net dit filmpje:
[VIDEO=,,"Slimme thermostaat - Open Therm - AWB Thermoelegance"]https://www.youtube.com/watch?v=kbBcI5nA9HA[/VIDEO]

Als dit overeen komt met jouw ketel, kun je zelfs opentherm gebruiken.

Oh never mind, is inderdaad met een uitbreidingsmodule :/ :F

[ Voor 10% gewijzigd door Yukkie op 11-12-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Lappieboy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:44:
[
Ketel wil je gebruiken met aan/uit begrijp ik.
Dan 2 draadjes los halen van de Toon ketelmodule. Draadjes verbinden moet de ketel aan slaan. Draadjes verbreken moet de ketel weer uit slaan (even wachten misschien).
Als dat werkt is zitten die draadjes goed en zou het probleem dus in de Toon/ketelmodule moeten zitten.

Het volgende weet in niet zeker meer aangezien het een tijdje geleden was:
Dan Toon testen met ketelmodule. Temp omhoog dan hoor je de module klikken. Temp naar beneden dan weer een klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Ik ben voornemens om mijn Inventum Modul Air WTW aan te sturen met een rooted Toon V2. De huidige Tado ga ik verkopen. Nou heb ik mij al rotgezocht. Maar ik herinner mij een foto van een doos met daarin een Toon V2 + 2 stroomadapters. Er loopt al een 2 draads kabel naar waar de Tado hing naar waar de WTW ook hangt. Ik zet als ik het goed begrepen heb een ketelmodule met stroomadapter tussen de Toon en de WTW. Waar is die evt 2e stroomadapter dan voor? Of is die linker "adapter" voor de P1 uitlezing?
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/lVTYftDf_0e1ZALXwmTpnuW6EGQECZGZOmmMPmETaPNIA9JxVu9LWk_zCzIcVetIXFg1HDOq4Neii4blgPdY4yxvuqNxqR_n6kh2TYUBRUGAMYfraOg97uvb0X0MVXKc07R7fwI
Edit gevonden

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 27-01-2021 11:14 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
@Appie Heijn er zitten geen 2 stroomadapters bij? dat weet ik 100% zeker.
Ik heb er zeg maar 1 links van mij liggen in de doos klaar voor verkoop ;)

Inhoud van de doos:
- Toon + achterplaat
- ketelmodule + stroomstekker
- meteradapter + slimme meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik de PV opbrengst op de Toon kan krijgen. Ik heb al een losse 3 fase kWh meter, alleen is het niet heel wenselijk om er iets overheen te plakken voor de uitlezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Appie Heijn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:18:
Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik de PV opbrengst op de Toon kan krijgen. Ik heb al een losse 3 fase kWh meter, alleen is het niet heel wenselijk om er iets overheen te plakken voor de uitlezing.
Sinds een week of 2 is het mogelijk om sommige omvormers direct uit te lezen via een app in de ToonStore en heb je geen kwh-meter meer nodig.

Gisteren en vanochtend samen met de ontwikkelaar van de app bezig geweest om een extra merk omvormer toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb een SMA Tripower 10.0. Zou wel een hoop schelen, schakelkast is nu heerlijk netjes, liefst houdt ik dat ook zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Lappieboy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:44:
[Afbeelding]

Vandaag weer met de toon bezig, poging 2.
De toon werkt en staat op aan/uit.
Echter reageerd de ketel weer niet op commando's en blijft hij verwarmen.

Ik heb even gekeken hoe de boel nu op de ketel zit;

Kan het zijn dat ik de draadjes van de thermostaat op de nu doorgelusde 24v moet doen?

Edit: na contact met de ketelboer besloten om maar te stoppen met proberen.
Na het lezen van de uitgebreide onderhoudshandleiding tot de conclusie gekomen dat er meer bij komt kijken dan alleen de draadjes omwisselen.
Word of een monteur of een openterm module.
Bedankt voor de hulp en info allemaal. :)

Ik weet niet of het wellicht hetzelfde is als wat ik heb ,soms duurt de schakeling wel 5 minuten. Als de kachel aan gaat. En dan weer uit. dan duurt het soms 5 minuten voor de boel weer opgang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Darkz0rs schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Ik weet niet of het wellicht hetzelfde is als wat ik heb ,soms duurt de schakeling wel 5 minuten. Als de kachel aan gaat. En dan weer uit. dan duurt het soms 5 minuten voor de boel weer opgang komt.
CV ketel heeft ook zijn eigen timers. Hoe vaak die aan mag etc. Misschien komt het daar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

@TerrorSource Misschien weet jij dit: ik moet bij mijn rooted Toon gemiddeld eens in de 1 a 2 weken de firewall rules flushen omdat ik ineens mijn Toon niet meer kan bedienen via Domoticz of Home Assistant. Enig idee wat dit kan veroorzaken of hoe dit te verhelpen is?

Een firewall rules flush zorgt ervoor dat het weer werkt. De thermostaat verder werkt dan nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Metalfreak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:30:
@TerrorSource Misschien weet jij dit: ik moet bij mijn rooted Toon gemiddeld eens in de 1 a 2 weken de firewall rules flushen omdat ik ineens mijn Toon niet meer kan bedienen via Domoticz of Home Assistant. Enig idee wat dit kan veroorzaken of hoe dit te verhelpen is?

Een firewall rules flush zorgt ervoor dat het weer werkt. De thermostaat verder werkt dan nog prima.
Update even naar de laatste firmware en draai de fixes uit het update-script.
Dat zou alles weer goed moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TerrorSource schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Update even naar de laatste firmware en draai de fixes uit het update-script.
Dat zou alles weer goed moeten zetten.
Die fix heb ik al eens eerder gedraaid toen ik die problemen ook al had en ook met eerdere firmwares had ik het probleem. Alleen toen maakte ik er nog niet zoveel gebruik van, dus stoorde me dat nog niet zo.

Maar ik ga het nog eens proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 29-01-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

@TerrorSource Update uitgevoerd naar 5.39.7 (kwam van die een na laatste versie) en daarna nog een keer de fix uitgevoerd en een reboot voor de zekerheid. Daarna moet ik dus juist eerst de firewall rules flushen, want in Home Assistant zie ik de thermostaat op 17,0 graden staan, terwijl het apparaat zelf nu 20,6 graden aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Metalfreak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:34:
@TerrorSource Update uitgevoerd naar 5.39.7 (kwam van die een na laatste versie) en daarna nog een keer de fix uitgevoerd en een reboot voor de zekerheid. Daarna moet ik dus juist eerst de firewall rules flushen, want in Home Assistant zie ik de thermostaat op 17,0 graden staan, terwijl het apparaat zelf nu 20,6 graden aangeeft.
Raar. Nogmaals gesproken met de fixes wordt alles voor je in orde gemaakt.

Zit je welke eens aan “Lokale toegang”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TerrorSource schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Raar. Nogmaals gesproken met de fixes wordt alles voor je in orde gemaakt.

Zit je welke eens aan “Lokale toegang”?
Nee, helemaal niets aangepast. Lokale toegang staat ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oepi-loepi
De toon is wel erg gevoelig voor meshing systemen heb ik gemerkt en kan daardoor af en toe in de war raken. Ik moet dan zelfs een reset aan mn router geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJPVDH
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
genc007 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:50:
Heb maar een raspberry pi 2 gekocht ergens tweedehands en het werkt als een zonnetje! :-)
Hoe bedoel je dit? Is het rooten van een 2010.09-R10 met de Pi2 wel gelukt?
Zo ja zou je mij dan ook op weg willen helpen, het lukt me namelijk niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sinds begin november heb ik een nieuwe Intergas CV-ketel en daarbij heb ik een geroote Toon 1 in gebruik genomen. Dit bevalt op zich erg goed. Er is echter één punt dat ik niet helemaal begrijp.

Als ik een temperatuur van 17,5 graden vraag dan stookt de CV alleen helemaal aan het begin heel even naar 17,5, maar laat daarna de temperatuur steeds rond de 17 graden schommelen. Ook temperaturen van 16,7 komen dan voor. Oké, prima, dan zet je hem als workaround toch een half graadje hoger zou je zeggen? Niet dus. BIj 18 graden schommelt de temperatuur wel netjes rond de 18 graden.

Hetzelfde fenomeen zie ik bij 15 graden (nachttemperatuur), wordt tussen 14,3 en max 14,9, terwijl 19 graden wel rond de 19 zit. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? De leerperiode lijkt me nu toch wel ruim voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qpcmb77/toon.jpg

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Winnetou schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:44:
Sinds begin november heb ik een nieuwe Intergas CV-ketel en daarbij heb ik een geroote Toon 1 in gebruik genomen. Dit bevalt op zich erg goed. Er is echter één punt dat ik niet helemaal begrijp.

Als ik een temperatuur van 17,5 graden vraag dan stookt de CV alleen helemaal aan het begin heel even naar 17,5, maar laat daarna de temperatuur steeds rond de 17 graden schommelen. Ook temperaturen van 16,7 komen dan voor. Oké, prima, dan zet je hem als workaround toch een half graadje hoger zou je zeggen? Niet dus. BIj 18 graden schommelt de temperatuur wel netjes rond de 18 graden.

Hetzelfde fenomeen zie ik bij 15 graden (nachttemperatuur), wordt tussen 14,3 en max 14,9, terwijl 19 graden wel rond de 19 zit. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? De leerperiode lijkt me nu toch wel ruim voorbij.
[Afbeelding]
In principe is een Toon nooit uitgeleerd.
Waarom die bij 17,5 schommelt en bij 18.0 niet is mij ook een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mijn geroote toon loopt al enkele maanden uit sync ( een minuutje of 4 ) qua tijd. Nog niet kunnen ontdekken hoe ik een NTP server kan instellen. Iemand tips?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oepi-loepi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:05
Winnetou schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:44:

[Afbeelding]
Grappig, de Toon (v1, geroot) die hier hangt blijft doorstoken. Setpoint was 19,5 graden maar bleef doorstoken tot 20,5. Uiteindelijk zelf maar wat lager gezet waardoor hij stopte met stoken. Heb echter geen oplossing, wel lees ik op verschillende plekken dat dit te maken heeft met het leerproces.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Rednas_N schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Grappig, de Toon (v1, geroot) die hier hangt blijft doorstoken. Setpoint was 19,5 graden maar bleef doorstoken tot 20,5. Uiteindelijk zelf maar wat lager gezet waardoor hij stopte met stoken. Heb echter geen oplossing, wel lees ik op verschillende plekken dat dit te maken heeft met het leerproces.
Daar had ik in het begin ook last van. Wat bij mij het probleem opgelost lijkt te hebben is het volledig en goed ontluchten van het systeem. Ik zag namelijk dat de druk nogal kon oplopen op momenten. Alles netjes ontlucht en sindsdien is het een stuk beter lijkt het. De regeling leek daardoor helemaal van slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rednas_N schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Interessant, dat is zo ongeveer het tegenovergestelde. Het leerproces vind ik dan een beetje vreemd, want het lijkt absoluut niet te verbeteren in de loop der tijd. Is dit leerproces ook te resetten ofzo?
Metalfreak schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:56:
[...]Daar had ik in het begin ook last van. Wat bij mij het probleem opgelost lijkt te hebben is het volledig en goed ontluchten van het systeem. Ik zag namelijk dat de druk nogal kon oplopen op momenten. Alles netjes ontlucht en sindsdien is het een stuk beter lijkt het. De regeling leek daardoor helemaal van slag.
Ik heb alles ontlucht en er zit ook een automatische ontluchter op, maar dat heeft niet tot verandering geleid.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
Mijn Toon2 laat soms in de nacht enkele korte periodes van pre-heating zien;
rond 3 én 4 uur in de nacht.

Temperatuur is dan niet onder het slapen-setpoint en ook het schakelmoment ligt nog een aantal uur in de toekomst.
Verder wel prima op temperatuur, maar toch eigenaardig, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
RudolfR schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:02:

Temperatuur is dan niet onder het slapen-setpoint en ook het schakelmoment ligt nog een aantal uur in de toekomst.
Waarschijnlijk heeft je ketel een voorraad warm water om snel warm water te kunnen leveren. Dat kun je uit zetten op de Toon bij instellingen, warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@hansgrave

Bedankt voor de suggestie.
Ik heb dat wel aanstaan, maar de heren van TSC hebben een optie toegevoegd (voor Toons met root) om dat automatisch uit te zetten bij 'Slapen en Weg' en dat staat ook aan.

Temperatuur in de kamer loopt ook gewoon op, dus de warmte wordt door de radiatoren gepompt. Dat zou bij het warmhouden van warm water niet het geval zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
RudolfR schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:02:

Dat is waarschijnlijk de start van het opwarmen voor het programma.
De maxPreheatTime in /HCBv2/etc/qmf_release.xml staat waarschijnlijk op 360 ( 6 uur). Dan kan deze dus 6 uur voor starten programma zo nu en dan alvast wat gaan verwarmen.
Ik heb deze zelf op 120 gezet.
Wel Toon herstarten (=reboot) als je dit hebt aangepast (herstart gui is niet voldoende).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@jobr

Die staat inderdaad op 360. Ik zal dat eens terugschroeven. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb jaren geleden mede dankzij dit topic mijn toon geroot. Werkt allemaal prima.

Vanwege Corona hebben wij nu een slaapkamer tot mijn vriendin haar werk kamer gemaakt. Eigenlijk hebben we hierdoor behoefte dat overdag alleen deze kamer verwarmd wordt. We hebben gekeken naar de oplossingen van tado. We vinden het idee van de slimme radiatorkranen mooi en het ziet er ook nog eens goed uit. Maar we willen eigenlijk niet van onze toon thermostaat af. En onderling zijn de kranen en toon natuurlijk niet compatibel.

Vanochtend zat ik met het idee te spelen om een script te maken waarmee ik onder werktijd de i2c temperatuur sensor van de toon te overrulen met een waarde van (in het beste geval) de temperatuur sensor van de tado kraan op de werk kamer. Als ik dit goed zou kunnen laten werken dan zou ik de woonkamer ook tado willen installeren zodat we die ruimte makkelijk 'uit' kunnen zetten via dit script.

Ik ben er van bewust dat dit het lerend programma van toon wel in de war zal brengen.

Weet iemand of er bijvoorbeeld een XML config bestand bestaat waar het toon besturing zijn temperatuur device vastlegt en of je dit makkelijk naar een alternatieve bron kunt aanpassen. Zoja dan wil ik aan de slag met een proof of concept naar m'n vriendin toe.

Andere tips zijn ook welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door M4RTiN op 14-02-2021 12:47 . Reden: Autocorrect issues ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@M4RTiN

Volgens mij is dat /mnt/data/qmf/config/config_happ_thermstat.xml

Misschien een OTGW ertussen en het setpoint voor de ketel overrulen? Dan hoef je Toon niet te ontregelen.
Maar dan hoeft het geen Tado te zijn, dan voldoet iedere op-afstand-bedienbare kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Bedankt voor de tip, ik ga ff in die OTGW induiken. Klinkt als muziek in de oren tot zover. Zou inderdaad wel de voorkeur hebben om niet aan de toon te hoeven sleutelen en op protocol niveau kunnen bypassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
M4RTiN schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:10:
Als ik dit goed zou kunnen laten werken dan zou ik de woonkamer ook tado willen installeren zodat we die ruimte makkelijk 'uit' kunnen zetten via dit script.
Zorg er wel voor dat er ten alle tijde een radiator aan staat. Anders gaat je CV ketel kaduuk.

[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 14-02-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Bedankt voor de goede tip, klinkt erg logisch. Maar hier had ik vast niet aan gedacht.

Die OTGW klinkt als een handige optie voor mijn plan. Heeft iemand hier ook ervaring met het "injecteren" van alternatieve temperatuur waardes. Dus het overschrijven van de huidige temperatuur die de Toon doorgeeft? Ik had trouwens altijd gedacht dat de thermostaat temperatuur waardes voor zichzelf zou houden en richting de ketel meer iets in de trend van 0/100 procent warmtevraag zou doen. Maar als ik het goed begrijp werkt het bij de ketel ook op setpoint en current point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
Ik zou eens kijken naar het OTGW-component in HomeAssistant, daar zitten wel wat interessante service-calls in: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/

Deze bijvoorbeeld:
https://www.home-assistan...rm_gwset_control_setpoint

Ohja, OTGW heeft hier een eigen topic.

[ Voor 16% gewijzigd door RudolfR op 14-02-2021 20:19 . Reden: OTGW-topic toegevoegd ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mijn Toon heeft er niet meer zo'n zin aan na een update. Loopt vast tijdens opstarten. De thermostaatfunctie lijkt nog wel te werken, het is nu 20,5 graad in huis. Maar ja, dit is niet heel geweldig. Dit is overigens een rooted Toon, dus Eneco spul eruit en app store erbij. Ik heb nu al een paar keer de stekker eruit gehad voor langere tijd.

Edit: ik kijk er wel verbinding mee te krijgen op mijn netwerk. De Zwave webpagina laadt wel. Ik kan daar verder niets mee, maar het OS lijkt dus wel te starten en met WiFi te verbinden.

Edit2: ik probeer naar dat ding te SSH'en in de hoop dat ik de config kan resetten, maar ik heb geen idee wat mijn wachtwoord is. Normaal heb ik daar een set standaardwachtwoorden voor (ik weet, slechte gewoonte), maar die werken niet. Weet iemand of er een standaardwachtwoord is en wat dat dan is?

[ Voor 54% gewijzigd door Amanoo op 18-02-2021 12:49 ]

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Mijn Toon, heeft in de ochtend problemen met het inschakelen van het scherm. Ik bedien in de ochtend mijn Hue lampen via Toon om niet het hele huis wakker te schreeuwen, maar na het tikken op het scherm duurt het bijna een halve minuut voordat het scherm aan gaat. Een herstart van Toon lost dit probleem niet op. Volgens mij heb ik de nieuwe generatie Toon die niet geroot is.

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen en die een mogelijke oplossing hebben hiervoor?

Latin capital letter y with diaeresis

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik probeer dus mijn Toon opnieuw te rooten omdat ik niet meer met SSH erin kom (wachtwoord vergeten) en omdat mijn GUI niet meer wil starten (de Toon zelf wel, ik kan in Home Assistant de temperatuur wel aanpassen). Ik heb nu door hoe mijn Toon ook weer geroot moet worden. Als de Toon is opgestart en aan de JTAG van de Pi hangt, de ToonRooter applicatie starten en dan 10 seconden of zo de reset van Toon ingedrukt houden zodat het echt hard overnieuw start. Dan krijg ik de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@raspberrypi:~/ToonRooter $ sudo python . --jtag-hardware rpi3 --jtag-available
INFO:__main__:Starting up...
INFO:__main__:Written private and public key pair to ./id_rsa and ./id_rsa.pub, respectively
INFO:rooter:Waiting for Toon to restart
INFO:rooter:Toon has U-Boot version 2010.09-R10
INFO:rooter:Loading new bootloader
INFO:rooter:Starting openocd
INFO:rooter:Waiting for 10 seconds
INFO:rooter:Halting CPU
INFO:rooter:Loading new image to RAM
INFO:rooter:Starting up new image
INFO:rooter:Waiting for Toon to restart
INFO:rooter:Toon has U-Boot version 2010.09
INFO:rooter:Using password to log in
INFO:rooter:Logging in to U-Boot

En hier blijft het hangen. Ik zie een tekening van een huiskamer in beeld zonder het laadbalkje, dus het OS start niet ineens op of zo. Maar het komt ook niet meer verder.

[ Voor 108% gewijzigd door Amanoo op 19-02-2021 12:22 . Reden: Oud nieuws, maar nu nieuwe problemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@Amanoo

Ik zou dit even posten op domoticaforum.eu; daar zijn de toon-experts van 't TSC ook actief en wellicht actiever dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

RudolfR schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:05:
@Amanoo

Ik zou dit even posten op domoticaforum.eu; daar zijn de toon-experts van 't TSC ook actief en wellicht actiever dan hier.
Bedankt. Dan zal ik daar nog eens gaan posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
RudolfR schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:05:
@Amanoo

http://toonforum.nl is ook van TSC..
Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste