RudolfR schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:33:
@
Stinger_Ventura
Misschien handig om de boilerstatus-app op je toon te installeren en de json-resultaten periodiek op te vragen?
Heb je toevallig iets aan Domotica in huis, zoals Domoticz of Home Assistant? Daar zou je het evt. mee kunnen automatiseren zodat er ook grafieken gemaakt worden.
Dan krijg je ook wat inzicht in de retourtemperatuur etc.
Dingen als '1, 2 of 3 vlammetjes' zeggen mij niet zoveel? Hier zie ik dat Toon alleen bij het op temperatuur brengen even zichtbaar moduleert (60%) en voor het warmhouden niet (zichtbaar). Hoe dat er op de ketel uitziet weet ik niet.
Ik denk dat door het gedrag wat je beschrijft de temperatuur op Toon ook behoorlijk schommelt?
Hi @
RudolfR , dank voor je antwoord.
Geen hard-core domotica in huis, buiten wat wifi schakelaars om. Wel een RB-pi draaien met Pi-hole.
Zeker benieuw om meer data te loggen (doe dat nu ook al met mindergas.nl voor jaren). Maar hoe kan ik dat makkelijk doen (Valliant EcoTec Plus)?
Dat de vlammetjes niet heel veel zeggen, ben ik met je eens. Maar heb wel redelijk vaak in verschillende seizoenen bij de ketel gestaan om een gevoel te hebben bij het gedrag. Feit is dat die laag begint, en daarna snel opschaaldt.
Van de retour kan ik zeggen dat die nauwelijks warm of zelfs lauw wordt. Ketel gaat snel richting max aanvoer, en alleen bij een echt koud huis (16c naar 19,5c) wordt de retour lauw warm. Gemeten met Infrarood temperatuur meter.
Lijkt mij ook wel logisch: 2 grote radiatoren beneden in de woonkamer krijgen de meeste flow, en de overige radiatoren (slaapkamers, gang en 2x kleine vloerverwarming) hebben een lage flow, maar spugen dus wel onderuit de radiator koud water terug (15 a 20c) voor langere tijd omdat ze lage flow hebben.
Vandaar dat het me verbaasd dat die niet lager begint, immers hij hoeft niet hoger te stoken om de delta van de retour lager te krijgen (hogere temperatuur, resulteert in grotere delta van de retour, omdat het afgifte vermogen toeneemt met hogere temperatuur).
Ik kan natuurlijk de aanvoer gewoon verlagen. Alleen merk ik dus dat het huis in de opwarm fase niet lekker warm wordt, en dat het verbruik omhoog gaat omdat het langer duurt en er dus meer afkoeling is. Prima, maar het warmhouder gaat met vergelijkbaar gedrag - hard en kort stoken.
Edit; Antwoord op CV Ketel tuning topic.
Ben zeer bekent met het topic, en had in mijn vorige huis de perfecte balans gevonden tussen lage temperatuur, en aangename warmte in elke ruimte. En dat met een veel oudere (modulerende) thermostaat.
Ik heb bewust voor dit topic gekozen, omdat ik denk dat het aan de Toon ligt. Die regisseert de warmte vraag.
[
Voor 7% gewijzigd door
Stinger_Ventura op 27-09-2020 11:48
]