Ik heb wel een iemand gesproken die dat heeft gedaan. Had volgens mij beide Toon’s aangesloten op de cv-ketel. Hoe hij dat precies had aangesloten weet ik niet.Markos schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:10:
Uit nieuwsgierigheid: Zou je ook 2 Toon schermen kunnen gebruiken? De keuken en kamer zitten hier niet op dezelfde verdieping. Dan zou een bediening vanaf twee schermen wel ideaal zijn denk ik. Of moet je dan gebruik gaan maken van bijvoorbeeld een tablet i.c.m. webinterface of home assistant app? (als je het niet vanaf je pc/telefoon/etc. wil doen maar aan de muur)
Was dat ergens op een forum? Zo, weet je toevallig nog waar en welke user?TerrorSource schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:04:
[...]
Ik heb wel een iemand gesproken die dat heeft gedaan. Had volgens mij beide Toon’s aangesloten op de cv-ketel. Hoe hij dat precies had aangesloten weet ik niet.
Een extra schermpje (1e gen) is goedkoper dan een tablet ervoor aan te schaffen, en ik denk ook energiezuiniger?
Of zou je ze via WiFi ook kunnen koppelen?
[ Voor 4% gewijzigd door Markos op 02-04-2020 12:33 ]
Je kan ze softwarematig niet direct aan elkaar koppelen.Markos schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:33:
[...]
Was dat ergens op een forum? Zo, weet je toevallig nog waar en welke user?
Een extra schermpje (1e gen) is goedkoper dan een tablet ervoor aan te schaffen, en ik denk ook energiezuiniger?
Of zou je ze via WiFi ook kunnen koppelen?
Zover hij mij verteld had destijds had hij ze beide aangesloten op de cv-ketel, beide hadden de ketelmodule er tussenzitten
cv-ketel > ketelmoduleA > ToonA
cv-ketel > ketelmoduldeB > ToonB
Hij was er tevreden over, lijkt mij wel dat niet altijd werkt, je zit ten slotte met 2 thermostaten onafhankelijk van elkaar de cv-ketel aan te sturen.
@Markos Omdat je het ook hebt over een tablet aan de muur, wat wil je precies kunnen? De Toon bedienen of wil je je CV ook laten acteren op de temperatuur van je bovenverdieping?
Als je een Eneco Toon abonnement hebt kun je ook een app installeren op je telefoon om je termostaat te bedienen. Als je Toon rooted is dan zijn er gratis mogelijkheden om via een webpagina je Toon te checken/bedienen.
Als je een Eneco Toon abonnement hebt kun je ook een app installeren op je telefoon om je termostaat te bedienen. Als je Toon rooted is dan zijn er gratis mogelijkheden om via een webpagina je Toon te checken/bedienen.
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Ah ja dat lijkt mij een goeie basis om problemen te krijgenTerrorSource schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:50:
[...]
Je kan ze softwarematig niet direct aan elkaar koppelen.
Zover hij mij verteld had destijds had hij ze beide aangesloten op de cv-ketel, beide hadden de ketelmodule er tussenzitten
cv-ketel > ketelmoduleA > ToonA
cv-ketel > ketelmoduldeB > ToonB
Hij was er tevreden over, lijkt mij wel dat niet altijd werkt, je zit ten slotte met 2 thermostaten onafhankelijk van elkaar de cv-ketel aan te sturen.
Alleen bedienen op het 2e scherm. Gaat om rooted toon maar een schermpje tweedehands van 2 tientjes is goedkoper dan er een tablet voor hoeven aan te schaffen. En wellicht zuiniger in stroomverbruik?Luc S schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:24:
@Markos Omdat je het ook hebt over een tablet aan de muur, wat wil je precies kunnen? De Toon bedienen of wil je je CV ook laten acteren op de temperatuur van je bovenverdieping?
Ik weet van de mogelijkheden via app en browser, maar zo'n dedicated scherm aan de muur vond ik wel een leuke optie. Maar als dit niet standaard makkelijk kan dan ga ik er geen moeite in steken want een 2e scherm is niet nodig. Leek me enkel een leuk idee als het zou worden ondersteund.
Helaas wordt dat nu niet ondersteund. Je kan proberen wat ik in mijn vorige post zei.Markos schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:51:
[...]
Ah ja dat lijkt mij een goeie basis om problemen te krijgen
[...]
Alleen bedienen op het 2e scherm. Gaat om rooted toon maar een schermpje tweedehands van 2 tientjes is goedkoper dan er een tablet voor hoeven aan te schaffen. En wellicht zuiniger in stroomverbruik?
Ik weet van de mogelijkheden via app en browser, maar zo'n dedicated scherm aan de muur vond ik wel een leuke optie. Maar als dit niet standaard makkelijk kan dan ga ik er geen moeite in steken want een 2e scherm is niet nodig. Leek me enkel een leuk idee als het zou worden ondersteund.
Andere mogelijkheid is bijvoorbeeld ToonMobile gebruiken of de rooted Toon aan een domotica oplossing te koppelen zoals HomeAssistant of Domoticz.
Of via Telegram bedienen 
Ik denk dat 2 Toon's alleen zouden kunnen werken met de CV als deze aan/uit gebruikt.
Opentherm lijkt me problemen te geven.
Ik denk dat 2 Toon's alleen zouden kunnen werken met de CV als deze aan/uit gebruikt.
[ Voor 75% gewijzigd door jobr op 02-04-2020 19:19 ]
Maar ook met aan/uit ga je problemen krijgen. Stel kamer A staat je Toon op 19 graden en je stelt kamer B in op 21 graden. Dan gaat je Toon beide kamers gewoon verwarmen, omdat de Toon van kamer B om warmte vraagt.jobr schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:17:
Of via Telegram bedienen
Hebben jullie de easter-eggs in de (rooted) Toon al gezien?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
De eitjes met verbruik? Waren er ook met kerst en valentijdsdag.Demo schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:59:
Hebben jullie de easter-eggs in de (rooted) Toon al gezien?
Jammer dat de resources van de fabrikant daar in gestoken worden en niet in het oplossen van problemen die er al jaren in zitten of het sneller maken van toon1.
Dit keer stonden ze er zelf alleen maar met 1e paasdag. Als je hier dan al tijd in steekt, zorgt dan op zijn minst dat je het wel even beide paasdagen doet. Maar idd, beter stoppen ze hun tijd en energie in dingen die belangrijk zijn.TerrorSource schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:50:
[...]
De eitjes met verbruik? Waren er ook met kerst en valentijdsdag.
Jammer dat de resources van de fabrikant daar in gestoken worden en niet in het oplossen van problemen die er al jaren in zitten of het sneller maken van toon1.
Zo, de geroote toon is nu ook geïnstalleerd in mijn nieuwe huis. Werkt op zich prima, alleen een dingetje: hij geeft alleen het stroomverbruik van het daltarief aan. Dus 's avonds werkt de "Stroom nu" optie wel, overdag niet
Ik heb de meetmodule gekoppeld toen het daltarief actief was. Ik zie ook nergens in de instellingen iets waar ik dat kan aanpassen. Iemand enig idee
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Heb je zonnepanelen?Metalfreak schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:40:
Zo, de geroote toon is nu ook geïnstalleerd in mijn nieuwe huis. Werkt op zich prima, alleen een dingetje: hij geeft alleen het stroomverbruik van het daltarief aan. Dus 's avonds werkt de "Stroom nu" optie wel, overdag nietIk heb de meetmodule gekoppeld toen het daltarief actief was. Ik zie ook nergens in de instellingen iets waar ik dat kan aanpassen. Iemand enig idee
Heb je via Instellingen > TSC > Change Tarriffs wel de prijzen goed staan?
Yep, ik heb inderdaad 14 zonnepanelen op mijn nieuwe huis. Verrek, dat zou het dus ook nog kunnen zijn inderdaad. Praktisch verbruik ik dan ook niets natuurlijkTerrorSource schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:42:
[...]
Heb je zonnepanelen?
Heb je via Instellingen > TSC > Change Tarriffs wel de prijzen goed staan?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ach, als tweaker zijnde is het toch super leuk om eastereggs in te bouwen?! En zoveel resources gaat dat toch niet kosten.Phoolie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:36:
[...]
Dit keer stonden ze er zelf alleen maar met 1e paasdag. Als je hier dan al tijd in steekt, zorgt dan op zijn minst dat je het wel even beide paasdagen doet. Maar idd, beter stoppen ze hun tijd en energie in dingen die belangrijk zijn.
𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑
Elke, maar dan ook ELKE resource MB die bespaard kan worden moet bespaard worden op een Toon1, die heeft slechts 128mb memory. Op een Toon2 is memory geen probleem.The Milkman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:52:
[...]
Ach, als tweaker zijnde is het toch super leuk om eastereggs in te bouwen?! En zoveel resources gaat dat toch niet kosten.
zit beetje met zelfde issue; wil dat ding rooten > custom software (huidige eneco is zooooo traag geworden)XhaiKhaL schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:14:
Ik heb een tweedehands Toon gekocht, maak nu even een gratis maandje gebruik van het Toon abonnement en wil hem daarna gaan rooten.
@TerrorSource is het eigenlijk mogelijk om in de Toon terminal te komen met alleen een USB-TTL converter? Zonder JTAG debugger dus.
In de verschillende root handleidingen zie ik elke keer staan dat een JTAG debugger (of een Raspberry Pi) nodig is maar mocht ik een bootloader hebben waarvan het wachtwoord bekend is kan ik de rootprocedure dan niet volledig uitvoeren via de terminal?
heb een pi, heb een ftdi-usb ding; maar snap er bizonder weinig van, zo veel instructies en handleidingen; meeste lijkt outdated. diverse foto's van kabels/pins lijken of onduidelijk of niet meer relevant.
kan iemand mij de jusite richting op wijzen? pi, ftdi ding? er zijn nodige root-scripts op github, ik vind maar verwarrend hoe decentraal het is.
[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 05-05-2020 22:12 ]
Custom firmware gaat hem sowieso niet worden. Die bestaat niet voor de Toon.himlims_ schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:10:
[...]
zit beetje met zelfde issue; wil dat ding rooten > custom software (huidige eneco is zooooo traag geworden)
heb een pi, heb een ftdi-usb ding; maar snap er bizonder weinig van, zo veel instructies en handleidingen; meeste lijkt outdated. diverse foto's van kabels/pins lijken of onduidelijk of niet meer relevant.
kan iemand mij de jusite richting op wijzen? pi, ftdi ding? er zijn nodige root-scripts op github, ik vind maar verwarrend hoe decentraal het is.
De huidige firmware wordt aangepast tijdens/na het rooten.
Op domoticaforum.eu staat alle informatie die je nodig hebt, mocht je er niet uit komen en het willen laten doen hoor ik het wel
custom software schijn via eoa App Store te gaan. Maar je snapt denk wel wat bedoel; toegang en “controle” over device zonder Eneco afhankelijkheid.TerrorSource schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:41:
[...]
Custom firmware gaat hem sowieso niet worden. Die bestaat niet voor de Toon.
De huidige firmware wordt aangepast tijdens/na het rooten.
Op domoticaforum.eu staat alle informatie die je nodig hebt, mocht je er niet uit komen en het willen laten doen hoor ik het wel
Kom er alleen niet uit welke methode momenteel preferred is voor “rooten”
Dat zijn apps, geen custom firmwarehimlims_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:21:
[...]
custom software schijn via eoa App Store te gaan. Maar je snapt denk wel wat bedoel; toegang en “controle” over device zonder Eneco afhankelijkheid.
Kom er alleen niet uit welke methode momenteel preferred is voor “rooten”
De apps gaan via de ToonStore. De door ons gemaakte AppStore voor Toon. Geloof me, ik weet waar ik over praat

Heb het idee dat je hier om hulp vraagt terwijl je nog niet voldoende op domoticaforum.eu hebt gekeken. Nogmaals, daar staat echt alle informatie die je wilt weten en uitleg wat wat is, is alleen in het Engels.
na 3 verschillende varianten, lijkt deze actueel; https://github.com/ToonSoftwareCollective/ToonRooter dus een andere dan in topic start en instructie
In de topicstart hier op Tweakers wordt sowieso niks over rooten benoemd, geen idee waar je het over hebthimlims_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:41:
na 3 verschillende varianten, lijkt deze actueel; https://github.com/ToonSoftwareCollective/ToonRooter dus een andere dan in topic start en instructie
Ik merkte laatst op dat mijn (geroote) Toon 1 niet helemaal op zwart gaat. In het donker geeft deze nog een heel klein beetje licht, dit terwijl de volgende opties aanstaan:
Helderheid: 100% dimstand na 0,5 minuut (ik kan dimstand niet eens lager dan 5% instellen hier)
Scherm uit: in plaats van dim
Firmware 5.18.8. Iemand een idee om dit op te lossen?
Helderheid: 100% dimstand na 0,5 minuut (ik kan dimstand niet eens lager dan 5% instellen hier)
Arrived anxious, left bored
Updaten naar 5.25.8 kan sowieso geen kwaad denk ik.Puck schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:51:
Ik merkte laatst op dat mijn (geroote) Toon 1 niet helemaal op zwart gaat. In het donker geeft deze nog een heel klein beetje licht, dit terwijl de volgende opties aanstaan:
Ik zal even kijken of ik het probleem kan reproduceren voor je.
Ja dat zal ik vanavond even doen.TerrorSource schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:40:
[...]
Updaten naar 5.25.8 kan sowieso geen kwaad denk ik.
Ik heb mijn geroote toon nu een tijdje hangen, alleen heb ik het idee dat de temperatuur absoluut niet klopt. Ervaren jullie dit ook? Als ik een thermometer er zo'n 30cm naast zet, meet ik zo'n 1,5 graad lager dan de Toon aangeeft. Als ik diezelfde thermometer bovenop de Toon zet, dan komt het redelijk overeen. Is de Toon dan niet zelf zijn omgeving aan het opwarmen? Ik heb al wat bijgesteld via het menu, maar de afwijking lijkt niet geheel consistent te zijn.
En ik krijg het Domoticz script nog niet werkend, maar er zit een fout in mijn Domoticz script, ik weet alleen nog niet waar aangezien ik geen flauw idee heb welke commando's je in zo'n dzVents script wel en niet kunt gebruiken.
En ik krijg het Domoticz script nog niet werkend, maar er zit een fout in mijn Domoticz script, ik weet alleen nog niet waar aangezien ik geen flauw idee heb welke commando's je in zo'n dzVents script wel en niet kunt gebruiken.
De Toon zelf geeft ook enige warmte af (voornamelijk het scherm). De afwijking is bij Toon2 erger dan bij de Toon1.Metalfreak schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:50:
Ik heb mijn geroote toon nu een tijdje hangen, alleen heb ik het idee dat de temperatuur absoluut niet klopt. Ervaren jullie dit ook? Als ik een thermometer er zo'n 30cm naast zet, meet ik zo'n 1,5 graad lager dan de Toon aangeeft. Als ik diezelfde thermometer bovenop de Toon zet, dan komt het redelijk overeen. Is de Toon dan niet zelf zijn omgeving aan het opwarmen? Ik heb al wat bijgesteld via het menu, maar de afwijking lijkt niet geheel consistent te zijn.
Zelf zou ik niet zo snel temperatuurcorrecties instellen maar dat is mijn persoonlijke kijk er op
Domoticz is een handleiding voor op domoticaforum.eu, deze heb ik ooit gemaakt alleen nooit bijgehouden

Nou ja, het scheelt soms meer dan 1,5 graad, dat schept verwarring. Dan lijkt het warm, maar is het dat niet.TerrorSource schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:16:
[...]
De Toon zelf geeft ook enige warmte af (voornamelijk het scherm). De afwijking is bij Toon2 erger dan bij de Toon2.
Zelf zou ik niet zo snel temperatuurcorrecties instellen maar dat is mijn persoonlijke kijk er op
Ja, ik heb er een handleiding voor gevolgd en eenmalig heeft 'ie een waarde in Domoticz gezet, maar daarna niet meer. Kan wel tussen programma's schakelen met Domoticz, alleen haalt Domoticz dus nooit de juiste info op bij de thermostaat. Daar moet ik nog even verder in zoeken, maar met een verhuizing heb je eigenlijk al alle tijd in gebruik.Domoticz is een handleiding voor op domoticaforum.eu, deze heb ik ooit gemaakt alleen nooit bijgehouden
Van rooten wordt de Toon 1 niet snel hoor. Misschien een klein beetje maar dan houdt het wel op. Blijft nog steeds flink traag.himlims_ schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:10:
zit beetje met zelfde issue; wil dat ding rooten > custom software (huidige eneco is zooooo traag geworden)
Die typo wil je misschien even fixen.TerrorSource schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:16:
[...]
De afwijking is bij Toon2 erger dan bij de Toon2.
Dan vergeet je ietsjobr schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:06:
[...]
Van rooten wordt de Toon 1 niet snel hoor. Misschien een klein beetje maar dan houdt het wel op. Blijft nog steeds flink traag.
Alle abonnement functies die volledig afhankelijk zijn van een abonnement of niet standaard gebruikt worden zijn uitgeschakeld dus dat scheelt enige MB’s in het geheugen van de Toon1.
We schatten dat de Toon1 na het rooten en de benodigde aanpassingen circa 10-15% sneller is dan standaard met alle functies aan.
Meer is helaas niet mogelijk.
Done! Thanks.
Iemand ook last van dat toon de hue-bridge niet kan vinden?
ossiespower
Ik wilde mijn Toon updaten naar de meest recente versie, helaas ging dat niet goed:
Wat te doen? Kan wel nog via SSH inloggen, maar het beeld geeft aan dat de update failed is. Ben bang dat als ik herstart, ik helemaal geen toegang meer heb.
Edit: opgelost!
Door het volgende commando:
Vervolgens het updatescript met -f gedraaid en gereboot.
Gevonden op Domoticaforum. Voor diegene die er misschien nog iets aan heeft.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Collected errors: * resolve_conffiles: Existing conffile /etc/timezone is different from the conffile in the new package. The new conffile will be placed at /etc/timezone-opkg. * pkg_run_script: package "busybox-passwd" postinst script returned status 1. * opkg_configure: busybox-passwd.postinst returned 1. > opkg_ex.upgrade: Exit code: 255 > opkg_ex.upgrade.supervisor: hcb-watchdog(24): 18220*100/18220 = 100% >> opkg_ex.upgrade: opkg --force-overwrite --cache /mnt/data/update upgrade # try 2/3 update-alternatives: Error: not linking //etc/passwd to passwd.busybox since //etc/passwd exists and is not a link update-alternatives: Error: not linking //etc/group to group.busybox since //etc/group exists and is not a link /tmp/update.status.vars: Installing 0% (1/198) /tmp/update.status.vars: Installing 100% (198/198) Configuring busybox-passwd. Collected errors: * pkg_run_script: package "busybox-passwd" postinst script returned status 1. * opkg_configure: busybox-passwd.postinst returned 1. > opkg_ex.upgrade: Exit code: 255 >> opkg_ex.upgrade: opkg --force-overwrite --cache /mnt/data/update upgrade # try 3/3 update-alternatives: Error: not linking //etc/passwd to passwd.busybox since //etc/passwd exists and is not a link update-alternatives: Error: not linking //etc/group to group.busybox since //etc/group exists and is not a link /tmp/update.status.vars: Installing 0% (1/198) /tmp/update.status.vars: Installing 100% (198/198) Configuring busybox-passwd. Collected errors: * pkg_run_script: package "busybox-passwd" postinst script returned status 1. * opkg_configure: busybox-passwd.postinst returned 1. > opkg_ex.upgrade: Exit code: 255 >> Removing /etc/rcS.d/S40upgrade-execute-resume.sh killall: flash: no process killed killall: qt-gui: no process killed /mnt/data/update/upgrade-qb2.sh: line 1285: /etc/init.d/show-fb-image: not found >> logKeyValText: key(upgrade-exit-status), value(execute-error-opkg-upgrade) and text({"fromVersion":"5.2.11","toVersion":"5.28.6"}) |
Wat te doen? Kan wel nog via SSH inloggen, maar het beeld geeft aan dat de update failed is. Ben bang dat als ik herstart, ik helemaal geen toegang meer heb.
Edit: opgelost!
code:
1
| opkg remove busybox-passwd |
[ Voor 25% gewijzigd door Metalfreak op 11-05-2020 14:56 ]
Nog een keer de upgrade starten ?Metalfreak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:19:
Ik wilde mijn Toon updaten naar de meest recente versie, helaas ging dat niet goed:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Collected errors: * resolve_conffiles: Existing conffile /etc/timezone is different from the conffile in the new package. The new conffile will be placed at /etc/timezone-opkg. * pkg_run_script: package "busybox-passwd" postinst script returned status 1. * opkg_configure: busybox-passwd.postinst returned 1. > opkg_ex.upgrade: Exit code: 255 > opkg_ex.upgrade.supervisor: hcb-watchdog(24): 18220*100/18220 = 100% >> opkg_ex.upgrade: opkg --force-overwrite --cache /mnt/data/update upgrade # try 2/3 update-alternatives: Error: not linking //etc/passwd to passwd.busybox since //etc/passwd exists and is not a link update-alternatives: Error: not linking //etc/group to group.busybox since //etc/group exists and is not a link /tmp/update.status.vars: Installing 0% (1/198) /tmp/update.status.vars: Installing 100% (198/198) Configuring busybox-passwd. Collected errors: * pkg_run_script: package "busybox-passwd" postinst script returned status 1. * opkg_configure: busybox-passwd.postinst returned 1. > opkg_ex.upgrade: Exit code: 255 >> opkg_ex.upgrade: opkg --force-overwrite --cache /mnt/data/update upgrade # try 3/3 update-alternatives: Error: not linking //etc/passwd to passwd.busybox since //etc/passwd exists and is not a link update-alternatives: Error: not linking //etc/group to group.busybox since //etc/group exists and is not a link /tmp/update.status.vars: Installing 0% (1/198) /tmp/update.status.vars: Installing 100% (198/198) Configuring busybox-passwd. Collected errors: * pkg_run_script: package "busybox-passwd" postinst script returned status 1. * opkg_configure: busybox-passwd.postinst returned 1. > opkg_ex.upgrade: Exit code: 255 >> Removing /etc/rcS.d/S40upgrade-execute-resume.sh killall: flash: no process killed killall: qt-gui: no process killed /mnt/data/update/upgrade-qb2.sh: line 1285: /etc/init.d/show-fb-image: not found >> logKeyValText: key(upgrade-exit-status), value(execute-error-opkg-upgrade) and text({"fromVersion":"5.2.11","toVersion":"5.28.6"})
Edit: opgelost!Door het volgende commando:
code:
1 opkg remove busybox-passwd
In het ergste geval moet je de Toon opnieuw rooten.
Daddy of 3 :)
Zie edit: het werkt al, de firmware was er wel al goed opgekomen, alleen ging ergens iets fout in het wachtwoordscript. Ik kom er nu weer gewoon op en de versie is juist.QuasaR schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:12:
[...]
Nog een keer de upgrade starten ?
In het ergste geval moet je de Toon opnieuw rooten.
Ik heb Zon op Toon aangevraagd en afgelopen vrijdag stond de monteur op de stoep.
Hij heeft vervolgens een Qubino smart meter in de meterkast geinstalleerd.
Vervolgens deze gekoppeld in Toon maar in het scherm geeft hij 0 watt levering aan.
De monteur heeft dit onderzoch en zijn conclusie is dat dit een software fout is in de Toon.
Toon ziet de Qubino meter namelijk als type analoog terwijl dit uiteraard digitaal moet zijn.
Hij was hier ook al eens eerder tegenaan gelopen.
Hij heeft toen telefonisch een melding gemaakt en dit zou opgelost en teruggekoppeld worden.
Omdat ik vandaag nog niks gehoord had ben ik maar eens gaan bellen met Eneco.
Er was hun helaas niks bekend, verrassing
Ik had contact met een vriendelijke dame van de 1e lijns support en die heeft met een collega alles doorgelopen. Ik heb uitgelegd dat het waarschijnlijk in de toon zit, ze hebben alles nagekeken op afstand en "alles staat helemaal prima en de toon doet gewoon wat hij moet doen"
Echter ik gaf aan dat het toch gek is dat er maar 0 watt in het display staat.
"Nee hoor alles staat goed in de Toon meneer"
Er wordt een monteur naar u gestuurd.
Kortom ik loop gewoon tegen de 1e lijns aan en ik denk dat het weinig zin heeft om weer dagen op een monteur te moeten wachten welke hier weer tot de conclusie komt dat hij niks kan doen.
Ik heb de module zelf ook nog even in domoticz gehangen en zie keurige wattages binnen komen.
Met de module is dus niks mis.
Hoe kan ik ze bij Eneco nu toch in beweging krijgen om wat dieper onderzoek te doen?
Vervolgens deze gekoppeld in Toon maar in het scherm geeft hij 0 watt levering aan.
De monteur heeft dit onderzoch en zijn conclusie is dat dit een software fout is in de Toon.
Toon ziet de Qubino meter namelijk als type analoog terwijl dit uiteraard digitaal moet zijn.
Hij heeft toen telefonisch een melding gemaakt en dit zou opgelost en teruggekoppeld worden.
Er was hun helaas niks bekend, verrassing

Ik had contact met een vriendelijke dame van de 1e lijns support en die heeft met een collega alles doorgelopen. Ik heb uitgelegd dat het waarschijnlijk in de toon zit, ze hebben alles nagekeken op afstand en "alles staat helemaal prima en de toon doet gewoon wat hij moet doen"
"Nee hoor alles staat goed in de Toon meneer"
Kortom ik loop gewoon tegen de 1e lijns aan en ik denk dat het weinig zin heeft om weer dagen op een monteur te moeten wachten welke hier weer tot de conclusie komt dat hij niks kan doen.
Ik heb de module zelf ook nog even in domoticz gehangen en zie keurige wattages binnen komen.
Hoe kan ik ze bij Eneco nu toch in beweging krijgen om wat dieper onderzoek te doen?
Niet?Yohost! schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:36:

Onderzoek doen ze buiten 1e lijns niet, alle 2de lijns zaken worden doorgestuurd naar de fabrikant van Toon om te onderzoeken maar die nemen geen contact op met de klant.
Yep .. geen idee waarom.ossiespower schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:31:
Iemand ook last van dat toon de hue-bridge niet kan vinden?
Rebootje helpt iig niet.
Deze advertentieplaats is te huur!
Zou met de laatste firmware opgelost moeten zijn.RammY schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:02:
[...]
Yep .. geen idee waarom.
Rebootje helpt iig niet.
Welke firmware draai je?
5.28.8 .. zag dat de .9 beschikbaar is.TerrorSource schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Zou met de laatste firmware opgelost moeten zijn.
Welke firmware draai je?
Zal hm zo eens updaten
Dat zou indirect moeten kunnen verwacht ik. Tradfri aan de Hue Bridge en die aan de Toon koppelen.Darkz0rs schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:57:
Kan je ook IKEA tradfri koppelen?
Heb zelf geen van beide dus kan het niet met zekerheid zeggen.
@TerrorSource ja ik heb alleen de IKEA spullen. Ik dacht hey die is het zelfde als de hue.. dus ja niet 😉
Werkt idd weer met de laatste versie!TerrorSource schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Zou met de laatste firmware opgelost moeten zijn.
Welke firmware draai je?
Sinds ik een Toon 2 heb staat mijn verwarming steeds aan 's ochtends.
Ik heb geen programma draaien en het toondisplay staat op dat moment ook nog gewoon uit met als doeltemperatuur 15c
Ik heb een cv ketel uit 2000, echter op de Toon staat opentherm aan.
Ik heb het vermoeden dat het probleem hier wel eens in kan zitten omdat ik niet verwacht dat mijn cv ketel dit protocol ondersteund.
Deze optie kan ik echter niet uitschuiven.
Hoe los ik dit op?
Ik heb geen programma draaien en het toondisplay staat op dat moment ook nog gewoon uit met als doeltemperatuur 15c
Ik heb het vermoeden dat het probleem hier wel eens in kan zitten omdat ik niet verwacht dat mijn cv ketel dit protocol ondersteund.
Hoe los ik dit op?
OpenTherm is het probleem niet, als dat aan staat in je Toon, betekent dat (correct me if I'm wrong) dat je ketel ook herkend wordt als OpenTherm device. Tenminste, toen ik overschakelde van aan/uit naar OpenTherm herkende mijn (geroote) Toon 1 dit automagisch.Yohost! schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:06:
Hoe los ik dit op?
Kijk de aansluiting op de cv-ketel na. Zelf moest ik de draden aanpassen van 2-3 naar 0-1 om ditzelfde op te lossen.Yohost! schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:06:
Hoe los ik dit op?
Ik heb een kleine vraag.
Volgende week komen ze bij mij een nieuwe Toon plaatsten na contract verlening. Ik heb nog een model 1 van 6 a 7 jaar geleden. Nu werd mij verteld dat ik de nieuwe Toon alleen kon krijgen met Zon op Toon? omdat ik teruglever. Ik weet het onzin natuurlijk want de huidige doet het ook gewoon.
Tijdens de controle vragen wordt er gevraagd of de zonnepanelen op een aparte groep zit. Nee dat zitten ze niet en ik weet dat Zon op Toon dan niet geplaatst kan worden. Je raad het al geen probleem kan gewoon volgens Eneco. Ik voelde de bui al hangen. En ja hoor tijdens de installatie afspraak maken exact dezelfde vraag en helaas kan niet. Gebeld en er komt toch een monteur langs om te kijken en er zijn aantekeningen gemaakt dat ik geen aparte groep heb.
Wat is het probleem als ze Zon op Toon plaatsten/activeren op een gedeelde groep? Alleen toch dat de opbrengst niet klopt?
Volgende week komen ze bij mij een nieuwe Toon plaatsten na contract verlening. Ik heb nog een model 1 van 6 a 7 jaar geleden. Nu werd mij verteld dat ik de nieuwe Toon alleen kon krijgen met Zon op Toon? omdat ik teruglever. Ik weet het onzin natuurlijk want de huidige doet het ook gewoon.
Tijdens de controle vragen wordt er gevraagd of de zonnepanelen op een aparte groep zit. Nee dat zitten ze niet en ik weet dat Zon op Toon dan niet geplaatst kan worden. Je raad het al geen probleem kan gewoon volgens Eneco. Ik voelde de bui al hangen. En ja hoor tijdens de installatie afspraak maken exact dezelfde vraag en helaas kan niet. Gebeld en er komt toch een monteur langs om te kijken en er zijn aantekeningen gemaakt dat ik geen aparte groep heb.
Wat is het probleem als ze Zon op Toon plaatsten/activeren op een gedeelde groep? Alleen toch dat de opbrengst niet klopt?
[ Voor 0% gewijzigd door Erik2B op 28-05-2020 14:31 . Reden: typo ]
Klopt. als de omvormer geen eigen groep heeft is het een "vervuilde" groep en zal de data nooit 100% correct zijn.Erik2B schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:29:
Ik heb een kleine vraag.
Ok maar het kan dus geen kwaad voor de rest, gaat alleen dus om het bruto Getalletje en die haal ik op een andere plek al binnen. En ik kan 6 dagen per week zien wat er juist opgewekt wordt en 1 dag minder omdat de wasmachine aanstaat.TerrorSource schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:08:
[...]
Klopt. als de omvormer geen eigen groep heeft is het een "vervuilde" groep en zal de data nooit 100% correct zijn.
Zie geen
Bedankt!
https://www.kwhmeter.nl/W...se-kWh-meter-45A-LCD.html deze moet ook lukken ..Erik2B schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:02:
[...]
Ok maar het kan dus geen kwaad voor de rest, gaat alleen dus om het bruto Getalletje en die haal ik op een andere plek al binnen. En ik kan 6 dagen per week zien wat er juist opgewekt wordt en 1 dag minder omdat de wasmachine aanstaat.
Zie geenop de weg lol
Bedankt!
https://www.domoticaforum...864f3dad673bb44aebb205883
ps als je een toon 1 hebt kan je hem ook rooten ..
scheelt je 80,(99,- is toon op zon) + 55,-(jaar abbo)
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-05-2020 17:21 ]
Tja vanalles
Lol zat ik ook aan te denken maar teveel projecten helaas en de baasvso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:20:
[...]
https://www.kwhmeter.nl/W...se-kWh-meter-45A-LCD.html deze moet ook lukken ..
https://www.domoticaforum...864f3dad673bb44aebb205883
ps als je een toon 1 hebt kan je hem ook rooten ..en zelf die meuk activeren .. ik wacht totdat mijn lezer binnekomt doe ik zelf de installatie
scheelt je 80,(99,- is toon op zon) + 55,-(jaar abbo)

Levert een Toon 1 nog wat op?
Paar tientjes.Erik2B schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:41:
[...]
Lol zat ik ook aan te denken maar teveel projecten helaas en de baaswil graag de temperatuur (weersverwachting) zien op de Toon
dus je weet wie er wint lol. En heb een half jaar gratis Toon.
Rooten kan je ook laten doen. PM maar als je meer info wilt.
Buienradar en andere meuk .. werkt gewoon enige wat je "mist" is historische data ..Erik2B schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:41:
[...]
Lol zat ik ook aan te denken maar teveel projecten helaas en de baaswil graag de temperatuur (weersverwachting) zien op de Toon
dus je weet wie er wint lol. En heb een half jaar gratis Toon.
nu moet ik wel zeggen dat ze op het forum niet meehelpen met "daily stats" bv exporteren naar domoticz .. maar goed . ik kan de data eruit halen ..
btw je kan ook 2 toons gebruiken bv temp in een andere kamer checken .. er is "veel" meer mogelijk dan de orginele toon .. met temp checken is cv en van de kamer zelf ..
[ Voor 14% gewijzigd door vso op 28-05-2020 19:26 ]
Tja vanalles
Pardon? Gaan 2 dingen mis in je berichtjevso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:24:
[...]
je mag ook pm-en![]()
buienradar en andere meuk .. werkt gewoon enige wat je "mist" is historische data ..
nu moet ik wel zeggen dat ze op het forum niet meehelpen met "daily stats" bv exporteren naar domoticz .. maar goed . ik kan de data eruit halen ..
Historische data blijft bewaard na het rooten zolang de Toon maar niet gereset wordt EN hij ervoor data heeft kunnen opbouwen.
Forum niet behulpzaam? Domoticaforum bedoel je dan? Dat is een community waar men elkaar helpt. Ook wij weten niet alles en hebben niet dezelfde situatie als dat jij hebt.
Zelf draai ik op HA en dat werkt prima. Wel Domoticz gehad maar blij dat ik de keuze naar HA hebt gemaakt. Daarom kan ik je bijvoorbeeld al niet meer helpen met Domoticz.
Als je data wilt vergaren, kijk eens naar HA in combinatie met influxdb of iets in die richting.
Ik zou super graag de toon beneden hebben. En boven de temperatuur laten meten.
laat aub je eigen / mijn domotica situatie achter wegen ..TerrorSource schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:27:
[...]
Pardon? Gaan 2 dingen mis in je berichtje
Historische data blijft bewaard na het rooten zolang de Toon maar niet gereset wordt EN hij ervoor data heeft kunnen opbouwen.
Forum niet behulpzaam? Domoticaforum bedoel je dan? Dat is een community waar men elkaar helpt. Ook wij weten niet alles en hebben niet dezelfde situatie als dat jij hebt.
Zelf draai ik op HA en dat werkt prima. Wel Domoticz gehad maar blij dat ik de keuze naar HA hebt gemaakt. Daarom kan ik je bijvoorbeeld al niet meer helpen met Domoticz.
Als je data wilt vergaren, kijk eens naar HA in combinatie met influxdb of iets in die richting.
En dat er mensen met hun eer strijken tja dat is ook niet netjes ..
Het forum is nogal "onvriendelijk" (niet slecht bedoelt btw) maar het wiel opnieuw uitvinden wat anderen al gedaan hebben is niet echt handig ..
Ik bedoel het niet slecht omdat als er een team aan de top staat te bouwen .. en iemand onderaan begint tegen dingen aan te schoppen is het nogal makkelijk te roepen "doe mij eerst maar eens na" ... die jaren van ervaring en andere meuk draag je niet over in een dag maar zoeken in het forum is ook niet HET .. erger nog als je niet eens weet wat je zoekt .. (ik neem aan dat 1 van de teamleden of allemaal dat blind opsomt zonder oogknippren.. maar het is in fragmenten op het forum te vinden ?? als het al te vinden is.)
Ik begreep dat na x dagen de data gewist word, met een abbo word dit bij eneco bewaart .. nu verdwijnt het de bithemel in .. ja je kan het wel exporteren ..
Als het oneindig bewaard word

Ik wil eigenlijk eruit "trekken" wat ik op de toon zie .. grafieken/stats 1:1 hoe dat naar mijn domotica/grafana/influx/sql doe tja .. dat is mijn uitdaging .. men zegt dat het kan .. maar hoe ???? of wat ik moet hebben tja daar mis ik een "duidelijk" voorbeeld/antwoord ..
of hoe en wanneer je dagelijkse, wekelijks en maandelijks verbruik word gemeten ..
Als je weer zelf data in kan voeren (pv net zoals Solar, opwek vs verbruik ..) maar dan over gas/elektra wat je zelf verbruikt zou ook leuk zijn ..
ik bedoel het niet negatief .. want ik ben 1 van de vele vogels die voorbijvliegt en schreeuwt en schijt en vervolgens met grote kans verder vliegt of misschien blijft hangen ..
PS ik wil best helpen / vertalen / of handleiding maken als hulp/retour dienst maar dan moet ik zelf wel wat meer informatie hebben
Tja vanalles
Als ik je een advies mag geven, verander de toon (goh, toepasselijkvso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:42:
[...]
laat aub je eigen / mijn domotica situatie achter wegen ..anders is het einde zoek ..
En dat er mensen met hun eer strijken tja dat is ook niet netjes ..
Het forum is nogal "onvriendelijk" (niet slecht bedoelt btw) maar het wiel opnieuw uitvinden wat anderen al gedaan hebben is niet echt handig ..
Ik bedoel het niet slecht omdat als er een team aan de top staat te bouwen .. en iemand onderaan begint tegen dingen aan te schoppen is het nogal makkelijk te roepen "doe mij eerst maar eens na" ... die jaren van ervaring en andere meuk draag je niet over in een dag maar zoeken in het forum is ook niet HET .. erger nog als je niet eens weet wat je zoekt .. (ik neem aan dat 1 van de teamleden of allemaal dat blind opsomt zonder oogknippren.. maar het is in fragmenten op het forum te vinden ?? als het al te vinden is.)
Ik begreep dat na x dagen de data gewist word, met een abbo word dit bij eneco bewaart .. nu verdwijnt het de bithemel in .. ja je kan het wel exporteren ..
Als het oneindig bewaard wordheb ik hun verkeerd begrepen en dan SORRY ..
Ik wil eigenlijk eruit "trekken" wat ik op de toon zie .. grafieken/stats 1:1 hoe dat naar mijn domotica/grafana/influx/sql doe tja .. dat is mijn uitdaging .. men zegt dat het kan .. maar hoe ???? of wat ik moet hebben tja daar mis ik een "duidelijk" voorbeeld/antwoord ..
of hoe en wanneer je dagelijkse, wekelijks en maandelijks verbruik word gemeten ..
Als je weer zelf data in kan voeren (pv net zoals Solar, opwek vs verbruik ..) maar dan over gas/elektra wat je zelf verbruikt zou ook leuk zijn ..
ik bedoel het niet negatief .. want ik ben 1 van de vele vogels die voorbijvliegt en schreeuwt en schijt en vervolgens met grote kans verder vliegt of misschien blijft hangen ..
PS ik wil best helpen / vertalen / of handleiding maken als hulp/retour dienst maar dan moet ik zelf wel wat meer informatie hebben

Ik weet niet of je je eigen posts wel een terugleest voordat je ze plaatst maar ze zijn bijna niet te lezen zo chaotisch. Ik denk dat je daardoor minder hulp krijgt. Ik ben ook geneigd dat soort posts te skippen, kost veel te veel tijd.vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:42:
Maar om je een klein beetje op weg te helpen:
Data wordt opgeslagen in rrd. Als je dat nu eens gaat googlen dan kom je er wel achter waarom de detail data verdwijnt.
En op deze manier kun je data eruit trekken: http://x.x.x.x/hcb_rrd?ac...1&from=27-01-2018%2000:00
En als je in de file /mnt/data/qmf/config/config_hcb_rrd.xml gaat kijken kom je er vast wel achter hoe je de rest er uit kan trekken.
Dit meen je toch niet... Ik heb toon met alle rommel net vorige maand opgezegd na een jaar maar februari-maart 2019 had ik hetzelfde gezeik met die Quibino en Toon. Uiteindelijk wist iemand het op afstand te fiksen (nadat er al 3x een monteur was langs gekomen) maar dat heeft 3 maanden geduurd ofzo... Das ruim een jaar geleden en nu nog steeds hetzelfde probleem?Yohost! schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:36:
Ik heb Zon op Toon aangevraagd en afgelopen vrijdag stond de monteur op de stoep.
Er was hun helaas niks bekend, verrassing![]()
"Nee hoor alles staat goed in de Toon meneer"![]()
elke dag om ? word er een dagelijks "start" getal ergens op geslagen blijkbaar in RDD maar waar
ik zoek alleen DE specieke dagelijke "start" voor gas/enkel/dubbel tarief ..
o en voor jou en @jobr
https://www.domoticaforum...0af639da9a22bcbc8b60c871b kan je alle "stats" eruit trekken .,, die beschikbaar zijn via RDD
o en als je "root' bent ..
doe dan :
ln -s /mnt/data/qmf/config/config_happ_pwrusage.xml /qmf/www/config_happ_pwrusage.xml
en open daarna in je browser
http://<toon ip>:10080/config_happ_pwrusage.xml kan je via node-red of andere tools je xmls direct uitlezen
ik ben nog aan het knutselen voor een dingetje om via node-red RDD data erin te trappen
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 28-05-2020 21:38 ]
Tja vanalles
Oke dit is dus precies wat de monteur ook aangaf. Er is iets softwarematig niet goed.kaboom1555 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:01:
[...]
Dit meen je toch niet... Ik heb toon met alle rommel net vorige maand opgezegd na een jaar maar februari-maart 2019 had ik hetzelfde gezeik met die Quibino en Toon. Uiteindelijk wist iemand het op afstand te fiksen (nadat er al 3x een monteur was langs gekomen) maar dat heeft 3 maanden geduurd ofzo... Das ruim een jaar geleden en nu nog steeds hetzelfde probleem?
Hij had dit ook al eerder gezien.
Weet je ook wat er precies is aangepast? Het vreemde vind ik dat Toon hem als analoge meter ziet maar dat is het natuurlijk niet.
Ik ben inmiddels al 5 monteur afspraken verder (4x verkeerde monteur aangestuurd
Vanavond komt er er weer een.
De Qubino zou verkeerd om aangesloten zijn volgen support.
Daarom kan ik hem ook zo goed zelf uit lezen met Domoticz

Met dat Qubino apparaat was niks mis, het was puur iets in de software van Toon dat dan door de klantenservice op afstand gefikst kon worden. Het toon forum stond er destijds vol mee, door daar een melding te doen heeft iemand het van Toon opgepakt, wellicht kan jou dat ook helpen want het is een bekend (en dus al lang bestaand) probleem.Yohost! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:33:
[...]
Oke dit is dus precies wat de monteur ook aangaf. Er is iets softwarematig niet goed.
Hij had dit ook al eerder gezien.
Weet je ook wat er precies is aangepast? Het vreemde vind ik dat Toon hem als analoge meter ziet maar dat is het natuurlijk niet.
Ik ben inmiddels al 5 monteur afspraken verder (4x verkeerde monteur aangestuurd)
Vanavond komt er er weer een.
De Qubino zou verkeerd om aangesloten zijn volgen support.
Daarom kan ik hem ook zo goed zelf uit lezen met Domoticz
Dat is dus precies mijn probleem, ik kom niet door de 1e lijns heen.
Helaas vond Eneco het nodig om hun forum te sluiten omdat alles nu te regelen is via de klantenservice...
Helaas vond Eneco het nodig om hun forum te sluiten omdat alles nu te regelen is via de klantenservice...
Paar weken geleden geupdate en issue is nog steeds aanwezig. Ik zie het scherm branden als alle lichten uit staan s'nachts...TerrorSource schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:40:
[...]
Updaten naar 5.25.8 kan sowieso geen kwaad denk ik.
Heb op het moment problemen met mijn toon, voordat ik Eneco ga bellen ( en waarschijnlijk kosten moet gaan maken ) zijn er opties wat ik kan proberen?
Had eerst Wifi probleem, na veel rebooten en doen heb ik uiteindelijk een factory reset gedaan.
Dit heeft het gedaan, wifi heeft daarna ook verbonden + op updates gecontroleerd. daarna telde toon af tot opnieuw opstarten.
Nu heeft hij last van een bootloop en kan ik er niks mee. Stroom eraf heeft ook niet geholpen.
Had eerst Wifi probleem, na veel rebooten en doen heb ik uiteindelijk een factory reset gedaan.
Dit heeft het gedaan, wifi heeft daarna ook verbonden + op updates gecontroleerd. daarna telde toon af tot opnieuw opstarten.
Nu heeft hij last van een bootloop en kan ik er niks mee. Stroom eraf heeft ook niet geholpen.
Ik heb nu mijn Toon ingesteld op:Puck schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:47:
[...]
Paar weken geleden geupdate en issue is nog steeds aanwezig. Ik zie het scherm branden als alle lichten uit staan s'nachts...
100% - 10% - 1/2 minuut
Uit in plaats van Dim stand
Even wachten totdat het donker wordt zodat ik kan zien wat het resultaat is.
Welk model Toon heb je? Toon1 of Toon2?corporalnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:27:
Heb op het moment problemen met mijn toon, voordat ik Eneco ga bellen ( en waarschijnlijk kosten moet gaan maken ) zijn er opties wat ik kan proberen?
Welke firmware draai je? 5.28.9 is de laatst beschikbare op dit moment.
De toon 1, uit mijn hoofd 5.27 of 5.28 maar dat kan ik dus helaas niet zien. Heb hem ook niet geroot. ( is nog via eneco service, maar hij is ook weer te oud voor garantie )TerrorSource schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:47:
[...]
Ik heb nu mijn Toon ingesteld op:
100% - 10% - 1/2 minuut
[...]
Welk model Toon heb je? Toon1 of Toon2?
Welke firmware draai je? 5.28.9 is de laatst beschikbare op dit moment.
Ik ben bang dat je dit niet opgelost krijgt zonder te rooten. Heb het idee dat een firmware update niet 100% goed is uitgevoerd. Het lijkt er op dat er of ergens iets van de oude versie nog staat of iets van de nieuwe versie niet geinstalleerd is.corporalnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:50:
[...]
De toon 1, uit mijn hoofd 5.27 of 5.28 maar dat kan ik dus helaas niet zien. Heb hem ook niet geroot. ( is nog via eneco service, maar hij is ook weer te oud voor garantie )
Hmm daar was ik inderdaad bang voor.TerrorSource schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:07:
[...]
Ik ben bang dat je dit niet opgelost krijgt zonder te rooten. Heb het idee dat een firmware update niet 100% goed is uitgevoerd. Het lijkt er op dat er of ergens iets van de oude versie nog staat of iets van de nieuwe versie niet geinstalleerd is.
Zal daar eens induiken.
Is het trouwens waar als je de eneco meteradapter niet ontkoppeld dat je deze niet meer kan gebruiken? ( want dan heb ik 2 dingen in 1

Jawel hoor. Kan je resetten.corporalnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:09:
[...]
Hmm daar was ik inderdaad bang voor.
Zal daar eens induiken.
Is het trouwens waar als je de eneco meteradapter niet ontkoppeld dat je deze niet meer kan gebruiken? ( want dan heb ik 2 dingen in 1)
Zelf ben ik begonnen met een soort van Wiki over Toon waar dit soort dingen beschreven staan.
https://toonwiki.nl/
Mocht iemand iets missen hoor ik het graag, dan kan ik het toevoegen.
Zo vandaag mijn nieuwe toon geplaatst met Zon op Toon.
Ging vlot, enige was dat de eerste meter die hij plaatste kapot was. Deze vervangen en toen werkte alles gelijk.
Toch een beetje nieuwsgierig naar een geroot Toon toch maar een poging gewaagd om mijn oude aan te pakken. Lang zoeken en een rs232 connector gevonden, kabeltjes eraan gesoldeerd en gaan! NOT geen verbinding....
Als na gelopen, opnieuw gesoldeerd na gemeten nog geen connectie...
Alles opgeborgen en zoeken wat het is... blijk dat ik het kabel schema gebruikt heb van een male kabel en ik heb...... een female
Morgen een nieuwe poging pffff
Ging vlot, enige was dat de eerste meter die hij plaatste kapot was. Deze vervangen en toen werkte alles gelijk.
Toch een beetje nieuwsgierig naar een geroot Toon toch maar een poging gewaagd om mijn oude aan te pakken. Lang zoeken en een rs232 connector gevonden, kabeltjes eraan gesoldeerd en gaan! NOT geen verbinding....
Alles opgeborgen en zoeken wat het is... blijk dat ik het kabel schema gebruikt heb van een male kabel en ik heb...... een female

Heb het nu 2 avonden nagekeken voor je en kan het probleem wat jij hebt niet direct reproduceren.corporalnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:50:
[...]
De toon 1, uit mijn hoofd 5.27 of 5.28 maar dat kan ik dus helaas niet zien. Heb hem ook niet geroot. ( is nog via eneco service, maar hij is ook weer te oud voor garantie )
Ik heb wel wanneer ik het scherm op standby tik (halve maantje rechtsbovenin) dat het scherm op zwart gaat, 1 seconden aanblijft en dan alsnog uit gaat.
Zowel op Toon1 als Toon2 geprobeerd, beide zelfde resultaat.
EDIT: te vroeg gejuicht. Zojuist mijn Toon2 meermaals van standby afgehaald en weer op standby gezet en ik heb nu exact hetzelfde probleem. Scherm is zwart maar brand wel.
[ Voor 12% gewijzigd door makooy op 03-06-2020 23:04 ]
Bij mij is dat ik continu het laad icoon voorbij zie ( met het plaatje op de achtergrond )
Scherm blijft continu aan met dus een laad icoon ( die ook beweegt )
Scherm blijft continu aan met dus een laad icoon ( die ook beweegt )
Uhhm, Let wel op dat de seriele interface van Toon op 3.3V werkt en niet op 5Volt.Erik2B schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:01:
Zo vandaag mijn nieuwe toon geplaatst met Zon op Toon.
Alles opgeborgen en zoeken wat het is... blijk dat ik het kabel schema gebruikt heb van een male kabel en ik heb...... een female![]()
Misschien handig om je eerst wat in te lezen voordat je aan de gang gaat: https://www.domoticaforum...d98d94bc7c32da2ce8#p82533
member of the Toon Software Collective
Had het een en ander gevonden en gelezen. Deze werd ook op dezelfde manier gedaan (denk ik) het werkte voor een deel. Kreeg connectie alleen de output was niet te lezen.Toonz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:49:
[...]
Uhhm, Let wel op dat de seriele interface van Toon op 3.3V werkt en niet op 5Volt.
Misschien handig om je eerst wat in te lezen voordat je aan de gang gaat: https://www.domoticaforum...d98d94bc7c32da2ce8#p82533
Ga van het weekend kijken om een nieuwe poging te wagen, maar dan met een pi. Heb een auto Root programma gevonden
Dat is een bekend programmaatjeErik2B schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:33:
[...]
Had het een en ander gevonden en gelezen. Deze werd ook op dezelfde manier gedaan (denk ik) het werkte voor een deel. Kreeg connectie alleen de output was niet te lezen.
Ga van het weekend kijken om een nieuwe poging te wagen, maar dan met een pi. Heb een auto Root programma gevonden
Mocht het niet lukken en je wilt het laten doen weet je mij te vinden
ik had ook issues met alleen tx/rx + gnd aansluiten dit werkte voorheen ..Erik2B schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:33:
[...]
Had het een en ander gevonden en gelezen. Deze werd ook op dezelfde manier gedaan (denk ik) het werkte voor een deel. Kreeg connectie alleen de output was niet te lezen.
- vergeet btw niet de shell output op de seriele aansluit UIT te zetten op je pi (default aan)
Echter je kan beter de JTAG aansluiting gebruiken, samen met automagische script ging dit vlekkenloos
Tja vanalles
Thanks voor de tip. Moet alleen dan opzoek naar extra kabels, had er ooit een paar gemaakt om mijn 3d printer te voor zien van een bootloader, dus moet er nog een paar maken nu. Kijken of ik dit van het weekend even kan doen.vso schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:23:
[...]
ik had ook issues met alleen tx/rx + gnd aansluiten dit werkte voorheen ..
- vergeet btw niet de shell output op de seriele aansluit UIT te zetten op je pi (default aan)
Echter je kan beter de JTAG aansluiting gebruiken, samen met automagische script ging dit vlekkenloos
pff heb genoeg projectjes..... waarom blijf ik het leuk vinden om nieuwe erbij te nemen lol

er zijn wat berichtjes "gearchiveerd". Het is zeker volle maan ofzo....
Wise enough to play the fool
Heb je dit nog kunnen herproduceren?TerrorSource schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:47:
[...]
Ik heb nu mijn Toon ingesteld op:
100% - 10% - 1/2 minuut
Ik kwam er deze week ook achter dat de Toon die nu op op 5.25.8 draait bijna dagelijks reboot... Waarschijnlijk crasht deze dus en ik weet niet zo goed welke logs ik moet bekijken (en waar) om te achterhalen waardoor dit komt. Ik ben nu in ieder geval naar de laatste firmware aan het updaten om te kijken of dit probleem dan verholpen is.
Ja, lees even een paar berichtjes terugPuck schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:22:
[...]
Heb je dit nog kunnen herproduceren?
Ik kwam er deze week ook achter dat de Toon die nu op op 5.25.8 draait bijna dagelijks reboot... Waarschijnlijk crasht deze dus en ik weet niet zo goed welke logs ik moet bekijken (en waar) om te achterhalen waardoor dit komt. Ik ben nu in ieder geval naar de laatste firmware aan het updaten om te kijken of dit probleem dan verholpen is.
Ah ik had dat bericht gemist omdat jij mij niet had gequote
Wil je hem eens een paar keer handmatig van stand-by afhalen en er weer opzetten? Daarna was het bij mij opgelost.Puck schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:46:
[...]
Ah ik had dat bericht gemist omdat jij mij niet had gequoteJe hebt dus hetzelfde, dus ik neem aan dat meerdere hier last van hebben. Nu nog een oplossing. Niet dat hel heel storend is, maar ik gebruik dus Toon eigenlijk nooit direct dus vindt het een fijn idee als het scherm gewoon volledig uit is.
@TerrorSource / @Toonz weten jullie of er een shelly "app" ofzo in ontwikkeling is ?
https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#local-actions
Hiermee kan je dus elke "domotica" (openhab/domoticz) direct passeren als ik het goed begrijp ..
kortom dit staat los van MQTT (wellicht dat beide in combinatie werken ?? dus je kan het via methode A, En B en wellicht C,D etc .. )
ps ik weet dat er geen browser is(op de toon) die dit soort zaken ondersteunt .. maar dit hoeft niet direct een hindernis te zijn..)
ik wil dit best ontwikkelen / maken (poc) .. als het er nog niet is . simpel interface dingetje oid..ik zag het er nog niet tussen staan..
Hiermee kan je dus elke "domotica" (openhab/domoticz) direct passeren als ik het goed begrijp ..
kortom dit staat los van MQTT (wellicht dat beide in combinatie werken ?? dus je kan het via methode A, En B en wellicht C,D etc .. )
ps ik weet dat er geen browser is(op de toon) die dit soort zaken ondersteunt .. maar dit hoeft niet direct een hindernis te zijn..)
ik wil dit best ontwikkelen / maken (poc) .. als het er nog niet is . simpel interface dingetje oid..ik zag het er nog niet tussen staan..
[ Voor 21% gewijzigd door vso op 08-06-2020 12:33 ]
Tja vanalles
Is er nog niet.vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:31:
@TerrorSource / @Toonz weten jullie of er een shelly "app" ofzo in ontwikkeling is ?
Er is ook geen MQTT-server voor Toon.
Op domoticaforum staat een document wat een ander forum lid heeft gemaakt hoe je kan beginnen met apps te maken. De huidige Toonstore apps kan je natuurlijk ook als voorbeeld nemen.
ja die handleiding had ik al gezienTerrorSource schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:33:
[...]
Is er nog niet.
Er is ook geen MQTT-server voor Toon.
Op domoticaforum staat een document wat een ander forum lid heeft gemaakt hoe je kan beginnen met apps te maken. De huidige Toonstore apps kan je natuurlijk ook als voorbeeld nemen.
En er zijn omwegen gebouwd door leden waardoor je wel in staat bent met een domoticz server te praten .. c.q te communiceren (1 richting
Maar omdat dit een relatief "simpel" dingetje is .. "roep site aan" is het ook een leuke start om te kijken of het werkt ..
Zo zou ik ook die RDD data wat ik zei verder kunnen gaan begrijpen .. (iets daarmee doen) ..
Tja vanalles
DomoticzBoard doet 2 richtingen met Domoticz. Althans, haalt data op en verstuurd data.vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:37:
[...]
ja die handleiding had ik al gezien
En er zijn omwegen gebouwd door leden waardoor je wel in staat bent met een domoticz server te praten .. c.q te communiceren (1 richting)
Maar omdat dit een relatief "simpel" dingetje is .. "roep site aan" is het ook een leuke start om te kijken of het werkt ..
Zo zou ik ook die RDD data wat ik zei verder kunnen gaan begrijpen .. (iets daarmee doen) ..
Vanuit Domoticz kan je ook naar Toon sturen, wordt nu naar gekeken. Is nog als test en nog geen echte app van.
Even bewuste double-post.Puck schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:46:
[...]
Ah ik had dat bericht gemist omdat jij mij niet had gequoteJe hebt dus hetzelfde, dus ik neem aan dat meerdere hier last van hebben. Nu nog een oplossing. Niet dat hel heel storend is, maar ik gebruik dus Toon eigenlijk nooit direct dus vindt het een fijn idee als het scherm gewoon volledig uit is.
Is je Toon geroot?
Ik ben de afgelopen dagen aan het proberen geweest om dit te reproduceren en ik heb een idee waardoor het kan komen. Kan het alleen niet direct onderbouwen. Mocht je Toon geroot zijn dan zou ik graag even meekijken of ik dezelfde logging bij jouw zie.
Jazeker, dat heb jij zelfs voor mij gedaan
Ik ben er eigenlijk niet meer zo mee bezig geweest, behalve updaten naar de laatste versie. Heb dus niet meer s'nachts gekeken of het scherm nog ligt brand. Zal hier komende dagen even op letten.
Ik heb echter het idee dat mijn Toon nog steeds zo nu en en random herstart. Kan ik ergens zien wanneer de laatste herstart is geweest? Zijn er ergens bruikbare logs te vinden waar ik wellicht dit probleem kan achterhalen? Heb gezocht maar niks nuttigs kunnen vinden nog.
[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 11-06-2020 09:56 ]
Ah excuusPuck schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Jazeker, dat heb jij zelfs voor mij gedaan
Ik ben er eigenlijk niet meer zo mee bezig geweest, behalve updaten naar de laatste versie. Heb dus niet meer s'nachts gekeken of het scherm nog ligt brand. Zal hier komende dagen even op letten.
Ik heb echter het idee dat mijn Toon nog steeds zo nu en en random herstart. Kan ik ergens zien wanneer de laatste herstart is geweest? Zijn er ergens bruikbare logs te vinden waar ik wellicht dit probleem kan achterhalen? Heb gezocht maar niks nuttigs kunnen vinden nog.
Herstarten komt vaak doordat het geheugen van de Toon1 vol loopt.
Mogelijke oplossingen:
- Updaten
- Standaard apps uitzetten ( Instellingen > TSC > Subscription features )
- Ongebruikte apps verwijderen
- Aantal apps beperken (bijv 5 stuks)
Ja dat weet ik allemaal en is zal zo:TerrorSource schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Ah excuushaha
Herstarten komt vaak doordat het geheugen van de Toon1 vol loopt.
Mogelijke oplossingen:
- Updaten
- Standaard apps uitzetten ( Instellingen > TSC > Subscription features )
- Ongebruikte apps verwijderen
- Aantal apps beperken (bijv 5 stuks)
- Laatste firmware
- ALLE subscription features staan uit
- Slechts 2 Toon Store apps: boilerstatus & SpotEnergy. Ik zal deze beide wel verwijderen en kijken of het dan nog gebeurd.
Ik ben dus nu vooral benieuwd hoe vaak de Toon reboot en waarom dan precies. Ik zoek dus een manier om dit uit te zoeken zonder de hele dag naar de Toon te staren
Zou een Factory Reset helpen? Neem aan dat deze alleen data verwijderd en verder niks, dus de root nog blijft werken. Maar dat zal dan ook weinig uitmaken.
[ Voor 9% gewijzigd door Puck op 11-06-2020 10:54 ]
Ik heb wel eens een factory reset uitgevoerd, omdat ik vond dat de Toon traag was, maar dat heeft niets geholpen.Puck schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:53:
[...]
Ja dat weet ik allemaal en is zal zo:
- Laatste firmware
- ALLE subscription features staan uit
- Slechts 2 Toon Store apps: boilerstatus & SpotEnergy. Ik zal deze beide wel verwijderen en kijken of het dan nog gebeurd.
Ik ben dus nu vooral benieuwd hoe vaak de Toon reboot en waarom dan precies. Ik zoek dus een manier om dit uit te zoeken zonder de hele dag naar de Toon te staren
Zou een Factory Reset helpen? Neem aan dat deze alleen data verwijderd en verder niks, dus de root nog blijft werken. Maar dat zal dan ook weinig uitmaken.
Als het gaat om het aantal reboots, misschien kun je een simpel scriptje maken dat bij opstarten (crontab) wordt uitgevoerd en daarmee iets toevoegd aan een eigen logfile o.i.d.
in /var/log/ staat wel een bestand 'messages' waar het e.e.a. in staat, maar ik weet niet of daar de informatie ins taat die je zoekt.
Mijn Toon is nu juist weer redelijk rap, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de dagelijkse rebootsFunFair schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Ik heb wel eens een factory reset uitgevoerd, omdat ik vond dat de Toon traag was, maar dat heeft niets geholpen.
Nee, de laatste firmware (5.28.9) maakt een degelijk verschil in de reactiesnelheid van de Toon. Scheelt enorm.Puck schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:33:
[...]
Mijn Toon is nu juist weer redelijk rap, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de dagelijkse reboots
Lees je de Toon ook continue uit met Domoticz oid?Puck schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:53:
Via Home-Assistant. Goeie, kan ik daar gewoon in de logs kijken. Niet aan gedacht, thanks!jobr schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:39:
[...]
Lees je de Toon ook continue uit met Domoticz oid?
Vraag je boilervalues.txt ook op?Puck schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:40:
[...]
Via Home-Assistant. Goeie, kan ik daar gewoon in de logs kijken. Niet aan gedacht, thanks!
Ik heb ook gehad dat ik na enige tijd elke keer een herstart kreeg. Had volgens mij met het ophalen van deze te maken. Moet ik even zoeken wat dat ook al weer was.
Klopt, die requests werden gecachet en daarmee liep het geheugen vol.jobr schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:43:
[...]
Vraag je boilervalues.txt ook op?
Ik heb ook gehad dat ik na enige tijd elke keer een herstart kreeg. Had volgens mij met het ophalen van deze te maken. Moet ik even zoeken wat dat ook al weer was.
Geloof dat de custom_components voor Toon van Cyberjunky inmiddels specifiek een request doen die geen cache aanmaken.
Maar dat is kennelijk vrij recent weer opnieuw toegevoegd:
https://github.com/cyberj...31a7c0d251264b817fae7a546
Hier werd het al eerder gefixt, maar die change is kennelijk ergens verloren gegaan (bij de migratie naar HACS, wellicht?)
https://github.com/cyberj...custom-components/pull/12
[ Voor 12% gewijzigd door RudolfR op 11-06-2020 18:52 ]
Ja klopt, maar dat doe ik jaren en was eerder nooit een probleem. Dus komt toch door nieuwe firmware. - @Verwijderd aangepast aan de hand van @RudolfR's post.jobr schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:43:
[...]
Vraag je boilervalues.txt ook op?
Ah dan zal het TOCH daardoor komen! Ik duik even in dit component. Thanks!RudolfR schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:49:
[...]
Klopt, die requests werden gecachet en daarmee liep het geheugen vol.
Geloof dat de custom_components voor Toon van Cyberjunky inmiddels specifiek een request doen die geen cache aanmaken.
Maar dat is kennelijk vrij recent weer opnieuw toegevoegd:
https://github.com/cyberj...31a7c0d251264b817fae7a546
[ Voor 43% gewijzigd door Puck op 11-06-2020 19:09 ]