Het is helemaal geen non-discussie, het is gewoon afhankelijk van je verwachtingen van die 'pro' hardware en welke incrementele verbeteringen die je ermee kunt maken.Raku schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:47:
[...]
Tja, het is een beetje een non-discussie, want het ligt maar net waar je de nuance legt. Het is niet zwart wit, maar de verhouding placebo/daadwerkelijk effect ligt m.i. dusdanig scheef dat je het voor all intents and purposes gewoon over een puur placebo effect kan hebben. Waar je die nuance legt is ook gewoon aan jezelf, en ik ben geneigd om die al gauw aan het ene uiterste te leggen. Ik heb nou niet bepaald een positief beeld over hoe objectief gamers in het algemeen (en pros net zo) zijnDit puur ter aanvulling, ik zeg express niet dat ik het niet met je eens ben, want het is m.i. gewoon een nuancering die je maakt doet.
Als je totaal niet kan voetballen, dan kan je nog de beste schoenen en outfit aanhebben maar je wordt er in de verste verte geen wereldvoetballer van. Maar als je al supergoed bent, dan kan de 'beste' (voor jou) hardware je gewoon helpen om er nóg meer uit te halen. Andersom geldt dat ook, als je Ronaldo (oke, na vanavond niet het beste voorbeeld) op klompen zet, kan hij op wereldniveau echt niet meer meekomen.
Dit geld voor gamen ook. De hardware alleen, hoe goed of duur dan ook, maakt je geen goede gamer maar als je al goed bent kan je er wél iets meer uithalen. Dat het voor jou (niet persoonlijk, in het algemeen) de extra kosten niet opwegen tegen de prestatiewinst wil nog niet zeggen dat dit voor andere mensen niet geldt.
Als op pure game 'skills' niet of nauwelijks verschil meer is tussen de mensen kan die extra goede verbinding of de hardware die goed bij jou aansluit gewoon nét dat verschil zijn tussen winnen of verliezen. Dat heeft voor goede spelers en evenzogoed voor sporters niets met nuance of placebo te maken maar alles met de incrementele verbeteringen en wat die je waard zijn.
Ik vind het dan ook behoorlijk kortzichtig dat je mensen die bezig zijn om die laatste beetje extra performance na te streven, ieder voor hun eigen redenen, weg zetten als soortemet van idioten die vallen voor een placebo effect.