Tennisbal schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:38:
Ben ik echt zo slecht dat ik een half magazijn zo'n beetje moet gebruiken om iemand dood te krijgen? Of moet ik hardcore gaan spelen? (wat ik gewend was bij Cod mw 1&2) Lijkt wel of ze een kevlar huid hebben oid...
Hier even op terugkomend:
- Je wapen heeft behalve recoil (wat je in COD niet echt gewend zult zijn) ook "spread". Dat wil dus zeggen dat je kogels niet exact landen waar je vizier mikt. Het eerste schot is bij zo ongeveer elk wapen redelijk dicht op het vizier, maar vervolgschoten, zeker bij volautomaten, zullen een steeds iets grotere afwijking krijgen. Als je van een metertje of vijftig dus in één lange spray een voetganger probeert omver te maaien zullen de laatste kogels behoorlijk onnauwkeurig worden, zelfs als je de recoil onder controle weet te houden. Korte bursts zijn dus essentieel om op iets grotere afstand je kogels op je slachtoffer te krijgen. Prrt prrt prrt, niet prrrrrrrrrrrt, dus. In COD kun je de knop induwen en dan je crosshair van hoofdje naar hoofdje slepen voor drie headshot kills op rij in één vloeiende beweging, en gebitch over cheaters in de chat. Met BF3 kan het eenvoudigweg niet, hoe goed je ook mikt, door de spread.
Het gebruik van een bipod remt de spread en recoil behoorlijk af, maar dan sta je wel stil als je vuurt, dus niet handig bij de meeste spelmodi. Wel een leuk speeltje onder een LMG (bipod uit en maaien maar). Let even op dat attachments je recoil én je spread kunnen beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld de laser pointer die je spread iets verhoogt, de suppressor die je recoil vermindert, de foregrip die recoil vermindert én spread verhoogt etcetera. Optics maken trouwens geen verschil en zijn puur voor je eigen gemak dus die kun je gebruiken zo je wilt.
- Als je beweegt terwijl je schiet is je spread sowieso al niet nul, en loopt die sneller op dan wanneer je stil staat. Bovendien is de recoil normaliter zwaarder als je beweegt tijdens het vuren. Waar ik in COD perfect in staat was om van bovenaf over iemand heen te hupsen en hem van boven in z'n knar te sproeien en alle drie of vier kogels headshots te laten zijn, is dat in BF3 gewoon geen werkbare techniek met de meeste wapens.
- De meeste wapens hebben op alles behalve knuffelafstand al snel 5, 6 of zelfs 7 kogels nodig om een kill te maken. Meer als je de benen en armen raakt in plaats van de torso en het hoofd. Twee korte bursts van 4 kogels zijn dus normaliter wat je wilt, dat zou ik een beetje oefenen in plaats van volcontinu vuren.
- Door de netcode van BF3, die niet altijd als "goed" wordt omschreven, gebeurt wat op je scherm te zien is eigenlijk wat later dan het op de server verwerkt is. Het is dus goed mogelijk dat je het vuur opent op iemand die aan de andere kant van een open pleintje staat, dat na jouw 4e kogel hij al dood "gaat zijn" maar jij pas na je derde kogel je hitmarker krijgt en dus door blijft schieten tot je hem om ziet vallen, na jouw 8e kogel. Maar hij was dan al even dood dus. Als je je eigen lag goed genoeg in kunt schatten en je wapen leert kennen kun je dus bursts afgeven die dodelijk zijn en stoppen met vuren op iemand die op jouw scherm nog leeft. Het risico hieraan is dat als je verkeerd inschat hoeveel schoten je daadwerkelijk nog nodig hebt er overlevenden te betreuren zullen zijn.
Hardcore is ook iets anders in BF3 dan in COD.
In beide verlies je je HUD. in BF3 hou je 60 hitpoints, geen 30 zoals in COD, dus het meeste heeft nog steeds meerdere schoten nodig om te gaan liggen. Friendly fire staat natuurlijk voor beide aan.
Grote verschil: in BF3 regenereer je geen health, en je voertuigen ook niet, in HC mode. Je MOET dus een medic of engineer vinden die jou op kan lappen. Voertuigen krijgen geen extra schade in HC mode, dus op voertuigkaarten is het zaak om een voertuig dat je beschadigd hebt direct te ontdoen van eventuele repareeraapjes en te zorgen dat je uit het zicht blijft, want je bent zó dood en de tanks zijn niet zwakker dan in Normal. Omdat 3d-spotting uit staat (je krijgt alleen rode puntjes op je minimap, niet meer in je first person view) hebben veel mensen op hun voertuig in HC thermal optics in plaats van rook. Neem een javelin en doe er je voordeel mee.