Tsja, zoals ik al zei, persoonlijke afwegingen dus.
Natuurlijk kan je je STB op een receiver aansluiten en alles makkelijk bedienen met een Harmony. De IPTV ontvanger van Glashart Media (Lijbrandt) hangt ook aan de receiver en een Harmony hebben we ook.
Maar dat is geheel naast mijn punt. Het gaat mij erom dat ik meer vertrekken in huis heb waar gewoon coax ligt, dat FM op bijna ieder bij de mediamarkt verkrijgbaar apparaat zit en de mogelijkheid om de IPTV of IPRadio streams van KPN te ontvangen niet. Sterker nog, KPN maakt het gebruiken van de streams op andere dan z'n eigen apparatuur in het geheel, volledig, 100%, onmogelijk en beperkt ook nog het aantal boxen dat je kan aansluiten.
KPN helpt er dus ook niet aan mee dat uiteindelijk meer hi-fi sets en televisies met IP kunnen gaan werken.
Overigens MOET je niets (in jouw geval) als er een WMP+ vorm zou komen en je daarvoor zou kiezen. Ook de providers die met Glashart Media werken hebben gewoon nog een IPTV box voor het uitgebreide pakket, opnemen en de interactieve diensten. Met DVB-C, analoog en fm als mooie service voor iedereen die nog apparatuur heeft die hij/zij ook wil kunnen blijven gebruiken.
Bij DVB-C zoals Glashart Media dat doorgeeft worden de meeste SD zenders in mpeg2 doorgegeven (bitrate tussen de 7 en 9 mbit, afhankelijk van de bron want er wordt niet gesleuteld aan de streams). Sommige lokale SD zenders worden in mpeg4 doorgegeven. HD is hetzelfde als bij IPTV, dus ook mpeg4. Verder kan je met DVB-C dus alle kanten op:
* Steeds meer TV's van tegenwoordig kunnen opnemen en timeshiften op een aangesloten harddisk
* Van Samsung en Panasonic zijn er tegenwoordig bluray-hdd recorders met dual dvb-c tuner.
* Ongecodeerd, dus je kan ook zo veel tuners als je wil in een HTPC of home server hangen. Hier thuis heb ik met een "hdhomerun dvb-c" op meer apparaten (ongecodeerde) IPTV via wifi of UTP dan wat je met het gesloten systeem van KPN kan ontvangen. Zonder dat het van mijn internet bandbreedte af gaat.
Zo lang KPN en Glashart Media het verrekken om bijvoorbeeld het opnemen van meerdere zenders tegelijk mogelijk te maken (behalve als je in the cloud opnemen 'pikt') of om de streams onversleuteld door te geven, of zolang je nog niet eens op basis van tijd, datum, herhaling, etc. kan opnemen (wat met iedere ouderwetse VHS recorder wel kan), dan is dvb-c nog niet zo gek.
Voorlopig zie ik IPTV vooral als onderontwikkelde aanvulling op het basispakket met halfbakken kwaliteit, settopboxen die qua mogelijkheden en flexibiliteit nog nieteens het niveau van een VHS recorder of fatsoenlijke losse analoge of dvb-c recorder halen, etc.
Die 'ouderwetse' coax met onversleutelde DVB-C, analoog en FM biedt mij dus voorlopig veel meer genot van een dienst dan het 'moderne' iptv. Zelfs UPC snapt dat nu. Weliswaar wel alleen een basispakket, maar eerlijk gezegd kijk ik zelfs daarvan meer dan 80% nog niet.
Any way, ik denk niet dat wij het 100% met elkaar eens gaan worden. Jij vindt de (beperkte en proprietary) KPN dienst voor jouw gebruik blijkbaar voldoende. Is verder ook in het geheel niets mis mee. Het 1 of het ander hoeft elkaar ook niet uit te sluiten. Een provider kan, mits de wil en de resources er zijn, prima zowel WMP als WMP+ aanbieden.
Maar goed, Tweak biedt het nou eenmaal niet. Dus ik kijk gewoon lekker verder. Desnoods naar een internet only en dan basistv bij UPC ofzo.
[
Voor 7% gewijzigd door
eymey op 22-04-2013 19:35
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.