Zijn hier toevallig ook Glas Blauw gebruikers, met Packetforce RVSG-4014, die gebruik maken van het Sonos-systeem?
Zo'n 2 maanden geleden heb ik hier een Packetforce ontvangen om te VoIP-problemen op te lossen.
Aansluiten was zo geregeld alleen nu is het zo dat wanneer ik mijn Sonos ZP90 via ethernet aansluit op de Packetforce deze alle externe verbindingen verliest.
Zowel internet als telefonie ligt plat en zijn alleen te herstellen door de Sonos af te sluiten van de router en de router te resetten.
De helpdesk van Sonos zegt dat het niet aan de Sonos kan liggen omdat die enkel een IP ophaalt via DHCP en de verbinding voor updates en internetverkeer gebruikt. Wel geven ze aan UPnP en STP (Spanning Tree protocol) beschikbaar moet zijn.
UPnP inschakelen op de PF heeft geen resultaat gehad en over STP op de PF kan ik nergens iets terugvinden.
De helpdesk van Tweak zegt dat het probleem niet aan hun kant ligt omdat alles prima werkt totdat ik de Sonos aansluit.
Het frappante is dat voordat ik de Packetforce aangesloten had, ik 2 jaar een Airport Extreme op de FTU had aangesloten en het Sonos-systeem het daar probleemloos op heeft gedaan.
DHCP-server uitschakelen op de PF en alles handmatig een IP toe laten wijzen heeft niets geholpen. Ook niet door het Sonos-component via MAC-adres in de PF toe te voegen.
Andere kabels tussen de apparaten, andere poorten gebruiken op de PF, een switch tussen de PF en de ZP90, de Airport Extreme in Bridge-mode tussen de PF en de ZP90, een ZonePlayer S5 in plaats van de ZP90 aansluiten op de PF, niks van dit alles heeft geholpen.
Zodra ik de kabel van het Sonos component in de PF druk klapt internet en telefonie er uit.
Bouw ik het netwerk weer om naar de situatie voor de PF (dus met een Airport Extreme) dan draait het Sonos-systeem weer zonder problemen, alleen heb ik dan geen VoIP.
Tweak zegt
Zoals gezegd gaat het onze expertise al voorbij. Nu heeft u al eens contact met Sonos gehad hier over en wij hebben inderdaad gelezen dat zij ontkennen dat hun apparatuur iets blokkeert. Maar het probleem treed pas op als de Sonos word aangesloten. De Packetforce is al helemaal doorgelicht. Door proces van eliminatie komen we dan uit op de Sonos.
Dus nogmaals de vraag: Is hier iemand die gebruik maakt van Sonos in combinatie met de Packetforce RVSG-4014 en dit wel werkend heeft?