Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.344 views

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:43
Jep, comfort is persoonlijk.

Ik ben precies tegenovergesteld: Hoe sportiever hoe fijner het zit. Ik vind niks "relaxed" aan je volle gewicht op je zitbotjes en een bovenlichaam wat als windvanger dient.

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Voorover zitten vind ik niet zo fijn. Daarom zou ik op de cube een regelbare stuurpen steken en een fietsmaat te groot nemen. Dan komt het zadel minder hoog. Of ben je dan volledig verkeerd bezig met zulke ingrepen?

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Nog iets over de nieuwe regels in 2017.
Met een s-pedelec zou je dan niet meer op het fietspad mogen? Dan kan je dus veel tochtjes door de natuur niet meer maken.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Niet persé; je hebt je gewoon aan de brommerregels te houden. Dus alleen op brom/fietspaden of op de hoofdrijbaan.

De meeste fietspaden buiten de bebouwde kom, ook in natuurgebieden, zijn brom/fietspaden. Daar mag je dus met je s-pedelec blijven fietsen. Het is vooralsnog nog onduidelijk of je wél als fiets wordt gezien als je ondersteuning uitzet.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:57
De MTB fietst waarschijnlijker wat makkelijker dan de Trek maar de zithouding van de MTB is absoluut niet geschikt voor lekker rondfietsen. Het zijn actieve fietsen. Waardoor de Trek volgens mij de beste keuze van de 2 is.
Echter wellicht dat een ander model fiets die minder rechtop zit dan de Trek maar duidelijk comfortabeler is dan de MTB eigenlijk is wat je zoekt. Iets wat lijkt op dit. Dit lijkt veel op de hier best populaire Merida maar de zithouding is net minder extreem. Waardoor tochtje goed uit te houden is.
De Cube uit de link is maar een voorbeeld. Er zit een active line motor onder en zal daarom afvallen.

P.S.
9% is best steil. Daar zal iedere motor volgens mij moeite mee hebben. Ik vraag me af de Turbo stand hier in voldoet. Je zal nog steeds behoorlijk mee moeten trappen, denk ik. Het is voor gezonde mensen lastig in te schatten hoe weinig kracht je in de benen hebt en hoeveel effect dit heeft op het fietsen.
Je zal dit toch echt zelf moeten ervaren om een goed oordeel te geven.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-01 19:09
Ben ik niet met je eens, ik fiets met mijn MTB net zo makkelijk met de vrouw rond de kerk, de houding is actiever, maar ik houd het er zo 70 km aanlummelen op vol.;-)
Ik had op mijn Merida alles goed afgesteld, dacht ik, afgelopen week deze afgesteld als mijn MTB en ineens heb ik de stuur verhogong niet meer nodig,
Beide fietsen nu heerlijk.
Wat maar weer eens benadruk dat een fiets goed afstellen ook een kunst is.

• Opperpanter2
mux schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:15:
Niet persé; je hebt je gewoon aan de brommerregels te houden. Dus alleen op brom/fietspaden of op de hoofdrijbaan.

De meeste fietspaden buiten de bebouwde kom, ook in natuurgebieden, zijn brom/fietspaden. Daar mag je dus met je s-pedelec blijven fietsen. Het is vooralsnog nog onduidelijk of je wél als fiets wordt gezien als je ondersteuning uitzet.
Hier in de omgeving Eindhoven is bijna alles wat ik door de natuur fiets, verboden voor bromfietsen. Het zijn fietspaden met daarnaast een karrespoor of helemaal niks.

• DHL

DHL

Toen ik met de MTB reed viel me op dat ik na een kilometertje al pijn had in de polsen en ellebogen. Komt veel meer gewicht op je armen denk ik op een MTB.
De Cube in het voorbeeld trekt erg op de Trek die ik besteld heb.
Bij elke fiets die ik al had is het eerste wat ik doe het stuur hoger zetten en de helling veranderen naar mij toe. En dan alle bedieningen loszetten en naar beneden draaien. Om maar te zeggen hoe recht ik zit. Alhoewel ik bij de laatste fiets iets minder recht zat en hierdoor wel minder pijn in de schouders had.
Tja, wat is een fiets goed afstellen? De FM moet dit doen, of moet je zelf zoeken tot je goed zit?
Een MTB waar je stuur hoger staat dan je zadel, kan dat eigenlijk qua uitzicht of is dit belachelijk?

• DHL

DHL

Sorry dat ik jullie zo lastig val, maar gaat toch weer over een redelijke investering he... Kost 3250 Euro maar heb van de FM wel 15% korting gekregen (was eerst 10 maar ik zei hem dat ik dan naar iets goedkoper ging kijken, 3000 netto vond ik teveel. En hij verkocht blijkbaar graag eens die Nyon computer erbij, afspraak is dat ik hem eens ga tonen als mensen de Nyon willen zien). Mijn vorige Stream (prima fiets trouwens had ik 1800 netto betaald en ik vond dat al een mooi bedrag, vandaar dat ik nu zeker wil zijn de juiste keuze te maken)
Hopelijk nemen jullie mij het gezaag niet kwalijk...
Zou dan deze Trek worden http://www.trekbikes.com/...ries/tm500_plus_nyon_blx/
(kan je beetje op alle manieren afstellen heb ik de indruk en Trek claimt toch lichte ebikes te maken. Voor zover ik weet is Trek geen slecht merk?)

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:11:
De Merida is dus ook zonder ondersteuning lekker licht te rijden, komt waarschijnlijk ook door de derailleur. Toch heeft de Bosch motor een interne overbrenging en daar heb je altijd wel wat verlies lijkt me.
Mja licht licht... Het valt me wel wat tegen en ik wijt het zelf aan de combi motor met overbrenging en het hogere gewicht (wat bij de Merida verhoudingsgewijs erg meevalt tov andere elektrische fietsen), mijn tourfiets is hetzelfde van opzet maar dan zonder motor en dan merk je toch wel dat die makkelijker loopt en bult op ook echt een stuk makkelijker fietst. Je hebt de eco-stand op de Merida ongeveer nodig om het gelijk te trekken.

Als ik zonder ondersteuning ga fietsen laat ik de Merida, hoe gek ik ook op de fiets ben, thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2015 14:12 ]

• Athome
Fietsen met Bosch motoren fietsen met de aandrijving uit gewoon waardeloos. Iedere andere gewone fiets moet gewoon makkelijker fietsen.

• Athome
fazertje schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:43:
Ben ik niet met je eens, ik fiets met mijn MTB net zo makkelijk met de vrouw rond de kerk, de houding is actiever, maar ik houd het er zo 70 km aanlummelen op vol.;-)
Ik had op mijn Merida alles goed afgesteld, dacht ik, afgelopen week deze afgesteld als mijn MTB en ineens heb ik de stuur verhogong niet meer nodig,
Beide fietsen nu heerlijk.
Wat maar weer eens benadruk dat een fiets goed afstellen ook een kunst is.
Heb ik ook meerder jaren een MTB als gewone fiets gehad. Gewoon omdat het prettiger fietst dan een "rechtop" fiets maar die houding breekt mij gewoon op. Ook last van de polsen en schouders.
De Cube electrische fiets die ik nu heb, is net iets meer rechtop dan de veel gekozen Merida. Dit is voor mij een mooie balans. Als alles nog soepel is maakt het soort fiets en houding niet zo veel uit maar als het hier en daar allemaal wat minder gaat worden, moet je compromissen sluiten omdat bepaalde dingen gewoon niet meer goed willen.

Qua motorfietsen hetzelfde verhaal. Heb jaren met een Honda VFR 750F gereden. Deze heeft ook een sportieve houding. Ook hier deden polsen en schouders na een dag binnendoor rijden gewoon zeer. Heb nu een meer rechtop houding en ben helemaal happy

• DHL

DHL

Wel dat viel me direct op. Had nog maar een kilometer of twee gereden en mijn polsen deden pijn. Maar k ben wel een mietje lol. ( nee is door mijn ziekte denk ik)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:00

vhal

ಠ_ಠ

Athome schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:27:
Fietsen met Bosch motoren fietsen met de aandrijving uit gewoon waardeloos. Iedere andere gewone fiets moet gewoon makkelijker fietsen.
Ws. heb ik dan altijd op gare stadsfietsen gereden :+ De electrische Sparta kratfiets van mijn collega en de Stella fietsen van mijn ouders trapten iig flink zwaarder zonder ondersteuning

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 26-04-2015 20:01 ]

Strava

• Opperpanter2
DHL schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:23:
Wel dat viel me direct op. Had nog maar een kilometer of twee gereden en mijn polsen deden pijn. Maar k ben wel een mietje lol. ( nee is door mijn ziekte denk ik)
Heb ik ook. Op de MTB ook omdat je een (bijna) recht stuur hebt ipv gebogen. Bij mij ook extra pijn omdat ik continu handgas moet geven in een niet ergonomische polshouding :)

• Athome
vhal schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:59:
[...]

Ws. heb ik dan altijd op gare stadsfietsen gereden :+ De electrische Sparta kratfiets van mijn collega en de Stella fietsen van mijn ouders trapten iig flink zwaarder zonder ondersteuning
Ik refereer aan gewone fietsen die helemaal geen ondersteuning hebben.

Die kratfietsen? Dan noem je ook fietsen op. Zie er best grappig uit maar serieus fietsen wil er niet mee. Mijn vriendin heeft een electrische Miss Grace (Gazelle) gehad (ook zo'n kratfiets). Ze kreeg op een gegeven moment last van de knieën. Ik was in die periode aan het kijken voor een electrische fiets. Bij een fietszaak gaaf mijn vriendin de klachten eens aan. De man zag haar fiets en vroeg haar eens voor de winkel langs te fietsen.

Toen ze terugkwam was het antwoord duidelijk. "Zo te zien wil jij doorfietsen, daar is zo'n fiets niet voor bedoeld. Je doet er verstandig aan om de fiets weg te doen". Zo gezegd zo gedaan. Samen een sportievere electrische fiets uitgezocht (onze huidige Cube fietsen) en haar klachten zijn weg.

• DHL

DHL

Opperpanter2 schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:05:
[...]

Heb ik ook. Op de MTB ook omdat je een (bijna) recht stuur hebt ipv gebogen. Bij mij ook extra pijn omdat ik continu handgas moet geven in een niet ergonomische polshouding :)
Oef, ben niet alleen of beter nog, het was niet een gewone eerste verkeerde indruk. Viel me ook op dat je erg wijd zit met je armen. Denk dat ik de MTB maar ga laten voor sterke mannen :)
Weet je, 't is dat mijn zoon dezelfde Cube zonder bekrachtiging heeft en ik die zo knap vind. Zag ons samen eens het bos inrijden en zo (hij gaat altijd mee fietsen met mij waar ik erg van geniet). En hij zou het cool vinden mocht papa dezelfde hebben. Och ja, 'k zal hem wel losrijden op die Trek dan zeker haha

• roffeltjes
De Yamaha is beter dan de Bosch zonder ondersteuning, juist omdat je geen overbrengingstruc hebt aan het voorblad. Ik rij zonder probleem boven de ondersteuning uit. er zal ongetwijfeld wel verlies zijn, maar het is niet veel.

En betreft stuur: Gewoon vervangen! Toen ik mijn Razer besteld heb ik ook 5 stuurtjes laten komen om de fijnste kromming te vinden. Humpert/Ergotec heeft een enorme collectie stuurtjes van 10-20 euro, dus dat zou de FM met gesloten beurs moeten kunnen oplossen. Daarnaast heb ik er (erg dure) fijne Ergon grepen erop laten zetten.

Zadel heb ik zelf gedaan , ik weet goed wat ik wil en kan goedkoper online kopen dan mijn FM kan inkopen 8)7

http://www.humpert.com/en...ktart=1&einsatzbereich=62

Humpert is eigenlijk de groothandel voor dit soort meuk, vrijwel elke FM kan dat snel leveren.

[ Voor 65% gewijzigd door roffeltjes op 27-04-2015 08:13 ]

• DHL

DHL

Ja die handvatten op de trek staan me ook niet volledig aan. Zou een lederen zadel en handvatten van Brooks echt zijn geld waard zijn?
Roffeltje, heb je toevallig een foto van de jouwe?
Met beetje geluk komt de trek donderdag al binnen. K ga het bij die fiets houden. Mijn stream was vergelijkbaar en in feite heb ik daar nooit pijn op gehad, zelfs niet aan mijn achterwerk. Die was perfect afgesteld maar had het zelf gedaan. Rijden, eens stoppen onderweg, stuur beetje bijregelen tot het goed was. Ik moet alle druk op mijn schouders vermijden en toch een klein beetje druk op mijn onderarmen hebben. Dus nu weet ik al ongeveer hoe ik het stuur zal regelen. Is echt wel belangrijk voor mij. Jongens ik kijk er echt zo naar uit....

• roffeltjes
Slechte foto met flitsert, de grepen zijn veel donkerder.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-vLfibQyp164/VT9yb86DQOI/AAAAAAAAFVo/IOOBxpM6dsg/w679-h509-no/Batavus2.jpg
Ergotec stuur (geen flauw idee welke)
Ergon Bioleder handvatten (decadent en duur)

Origineel:

Afbeeldingslocatie: https://www.batavus.nl/fiets-afbeeldingen/HS150137_7_H_C.tif?height=494&width=742

Recht stuur, vrij smal
Harde ronde grepen.

Optisch heel sportief, in de praktijk vervelend. Het is meer een setup voor een echt XC wedstrijdfiets dan een wegfiets.

[ Voor 71% gewijzigd door roffeltjes op 28-04-2015 13:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:04:
Ik ben bij de FM geweest de Zemo dealer hij had een rode binnen met de Nuvinci harmony naaf de kleur was prachtig . Ik wil de Di2 elektrische schakeling maar wat blijkt nu , deze is met ketting en niet met de Gates belt ,was een foutje op de Site , en de prijs is deze week ook nog eens met €200 verhoogt :( naar €3400 en de hand geschakelde van 3000 naar 3200 nou zeg wat viel dat tegen was even sprakeloos .
Ik weet even niet wat te doen , misschien toch maar de Hercules edison Di2 komt volgend week binnen
maar niet mijn frame maat , of de Pegasus premio e8 beiden 2500 .
Ik denk er dit weekend nog over , ja ben teleur gesteld verdorie .

Gr harry-b
Ik ben vandaag nog eens de Pegasus premio 8 met de Hercules edison Di2 aan het vergelijken op het net.
Zie ik dat de Pegasus de prijs met €300 verhoogt heeft , dan zal hercules ook wel de prijzen gaan verhogen .Daar baal ik wel even van .
FM zij Zaterdag dat kwam dat de euro zo laag stond , de olie is aan de Dollar gekoppeld maar de fiets toch niet .
Of houden ze de productie bewust zo laag om de prijs zo hoog te houden en of te verhogen ?

• DHL

DHL

Alle prijzen zijn gestegen... Batavus, Sparta, Koga, Cube, Trek,... Allemaal rond 1 april. Had het ook vlaggen.
Roffeltje, die handvatten, is dat een soort zacht leder? (daim, of hoe zeg je dat?)
En wat is decadent duur? (meer dan 60?)

• DHL

DHL

Je eerste foto werkt trouwens niet

• roffeltjes
Dat is heel vreemd, want ik zie hem wel en de forum software checked hem ook bij het posten.

• mux

mux

99% efficient!

Komt doordat je hem linkt vanuit een privécollectie (foto met je telefoon gemaakt en direct gedeeld vanuit de Google Photo-app?). Host hem eens publiek, of kijk eens naar de instellingen van je fotodeelapplicatie.

• roffeltjes
Ja, dat zal het zijn, maar de instelling in Google drive zegt dat iedereen hem zou moeten zien. Ik zal wel wat fout doen, maar ik heb alleen geen tijd het direct te fixen, dus dat wordt vrees ik morgen.

Vhal heeft trouwens ook het juiste plaatje.

[ Voor 58% gewijzigd door roffeltjes op 27-04-2015 20:21 ]

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:40:
[...]

Ik ben vandaag nog eens de Pegasus premio 8 met de Hercules edison Di2 aan het vergelijken op het net.
Zie ik dat de Pegasus de prijs met €300 verhoogt heeft , dan zal hercules ook wel de prijzen gaan verhogen .Daar baal ik wel even van .
FM zij Zaterdag dat kwam dat de euro zo laag stond , de olie is aan de Dollar gekoppeld maar de fiets toch niet .
Of houden ze de productie bewust zo laag om de prijs zo hoog te houden en of te verhogen ?
Veel spullen worden van buiten Europa ingekocht dus wordt het nu duurder vanwege de lage euro.
Mijn ombouwsets uit Hong Kong werden in een paar weken tijd ook 10% duurder.

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:16:
Hebben jullie wel eens van Spiked fietsen gehoord?
Erg leuk concept waarbij je je eigen fiets kunt configureren, onderhoudsarme ketting, leuke vormgeving en niet al te duur.

http://spikedcycles.nl/
Schopje: iemand ervaring met deze fietsen? Fantastische missie (de auto uit de stad) met mooie visie (plezier, onderhoud miniem, de beste componenten)...
Het is dat ik onbezonnen net een een andere fiets heb gekocht maar dit intrigeert me toch wel.. net als een elektrische vanMoof Electrified (ook een gave fiets)...

Dus: als iemand zo'n fiets heeft en zijn/haar ervaring wilt delen: graag!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 20:31
Ik heb 2 jaar geleden een Spiked fiets een week te leen gehad voor mijn woon-werk route.

Over het algemeen is het een heel leuk concept, je kunt de fiets zelf volledig naar eigen smaak configureren. Ze hebben een tandriem waardoor je veel minder onderhoud aan de fiets hebt. De koplamp en achterlichten van Supernova zijn erg goed.

Enige punten die me toen niet bevielen waren de gemiddelde actieradius vanwege de 310Wh accu en de 5 versnellingsnaaf met ouderwets schakelaartje. Maar je kunt nu ook voor een dikkere accu van 400Wh kiezen en ook een 8 versnellingsnaaf. Vond verder ook dat ze te strak op 25 km/u stonden afgesteld. Mijn Bosch geeft nog ondersteuning tot 27 km/u, beetje binnen de marge blijven moet kunnen :+

Ook leuk om te weten:
http://www.tweewieler.nl/...-op-spiked-e-bike-1018402

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
Dat is best aardig bij die Riese Muller Cruiser, je hebt een stevige greep op het stuur, terwijl het geen
MTB stuur is. Ik heb er extra zo'n soort hertegewei op gezet zodat je ook op andere manier het stuur kunt vasthouden en dus je "zit" kunt wisselen. [Bij tegenwind zo plat mogelijk en wind mee rechtop].

@DHL
Als je de gave niet neemt, houdt je later altijd spijt dat, toen je dat kon, je het niet hebt gedaan.
Maar ja, zo denk ik, hè.

Mijn Magura's slijten trouwens enorm. Vooral als het regent/ geregend heeft, dan schuurt het de blokjes op als schuurpapier. Misschien bedoel je een ander type...

• mux

mux

99% efficient!

De blokjes slijten wel en moeten regelmatig vervangen worden, maar in tegenstelling tot v-brakes hoef je nooit meer zooi af te stellen; ze zijn zelfrichtend en basically onderhoudsloos.

• Vlassie1980
Hoe zit het trouwens met die Magura hydraulische velgremmen qua slijten van de velg?
Lijkt me dat je op den duur wel een nieuwe velg moet nemen omdat hij anders te veel inslijt.

Heb nu zelf hydraulische schijfremmen, die remmen meer dan prima maar lopen soms bij vochtig weer wel wat aan.

• mux

mux

99% efficient!

Alle velgremmen zullen uiteindelijk je velg doen scheuren; voor een 365-dagenfiets is dat best snel (~1,5-2 jaar en je velg knalt eraf). Veruit de meeste slijtage heb je in de winter en in slecht weer; wanneer stof en zand gemakkelijk tussen velg en remblokjes komen. Ik heb zelf tweemaal m'n velg op mijn M5 moeten vervangen voordat ik op een naafrem overstapte (en vervolgens vrij snel op velomobiel), vriendinlief heeft één velg versleten en heeft nu rollerbrakes achter. De meeste mensen met een race-achtige fiets (met dito afmontage) fietsen er nauwelijks op en alleen in het mooiste weer, dus in zulke situaties is je levensduur min of meer de levensduur van de fiets.

Schijfremmen hebben vrijwel het oneindige leven, want het remoppervlak is gehard staal in plaats van zacht aluminium. Daarnaast komt er veel minder troep op omdat ze niet direct naast de band zitten.

Ik ben zelf in NL toch wel veruit de grootste fan van rollerbrakes en trommelremmen. Nooit onderhoud, altijd veel betrouwbare remkracht en cheap. Nadelen: je kunt er absoluut niet mee in de heuvels (ze oververhitten heel snel, je kunt er misschien op z'n best 20-30m hoogteverschil mee wegfikken) en ze zijn zwaarder dan velg/schijfremmen.

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 28-04-2015 11:37 ]

• DHL

DHL

Die klacht hoor je wel regelmatig van schijfremmen, nl dat ze soms aanlopen. Maar dat moet toch makkelijk bij te stellen zijn?
Ik had Magura en de nieuwe fiets zal die ook hebben. Veel beter remgevoel dan het systeem met kabels, geen onderhoud. Enkel de remblokjes zijn wat duurder, maar ja... is ook zo duur weer niet: 20 euro voor 4

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

DHL schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:04:
Die klacht hoor je wel regelmatig van schijfremmen, nl dat ze soms aanlopen. Maar dat moet toch makkelijk bij te stellen zijn?
Ik had Magura en de nieuwe fiets zal die ook hebben. Veel beter remgevoel dan het systeem met kabels, geen onderhoud. Enkel de remblokjes zijn wat duurder, maar ja... is ook zo duur weer niet: 20 euro voor 4
Aanlopen? Een paar keer zeer stevig remmen en ze zijn voorgoed krom! Mijn zoon heeft ze ook gehad en wat een ellende had ie ermee (hij is een stevige doortrapper), sinds enkele maanden heeft ie weer V-remmen, in zijn ogen echt de beste die je kunt hebben. Grote remkracht en geen calamiteiten.

• roffeltjes
Tsja, velgremmen hebben inderdaad nadelen. Op mijn koersfiets vrat ik blokken en verving regelmatig een velg, op mijn trainingsfiets kan ik gelukkig eeuwen door ondanks dat ik daar al snel 5k op rij per jaar. Ik rij daarmee namelijk zelden in de heuvels en ga ook niet als een debiel een bocht in zoals je in criteriums wel moet.

Op de e-bike is het inderdaad elk jaar wel raak, maar ja, het meest aangeboden alternatief, namelijk trommelrem/rollerbrake is gewoon niet adequaat*. De schijfrem is ideaal, maar nog niet elke leverancier biedt ze aan :(

Overigens zijn Magura's niet onderhoudsvrij, je zal ze toch moeten (laten) schoonhouden, anders gaan ze kleven. Ik heb ook al twee keer een remleiding laten springen (ongetwijfeld omdat iemand lomp zijn fiets naast de mijne in het fietsenrek roste). Alles kan en gaat stuk ;)

* Ik geloof direct dat dat soort remmen voldoen op een velomobiel (sowieso remmen die veel beter), maar op een e-bike hebben ze echt een veel te lange remweg. Mijn ervaringen komen overeen met de maker van deze site:

http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/p/fiets-remmen.html

Ik heb trouwens de foto van de cockpit nu op een andere manier gedeeld, volgens mij is hij nu wel te zien?

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 28-04-2015 13:46 ]

Verwijderd

Aanlopen heb ik weinig last van op mijn fietsen met schijfremmetjes, maar meer dat ze met name bij nat weer in eerste instantie behoorlijk kunnen piepen. Bij de laatste reparatie hebben ze m'n fiets gepoetst en waarschijnlijk is er wat cockpitspray oid op de schijf voor gekomen, daar heb je dus ook last van.

Verder vind ik het een ideaal systeem, remt als een dolle, niet moeilijk te onderhouden en de onderdelen zijn goedkoop en goed te bereiken :)

• mux

mux

99% efficient!

Als je rollerbrake/trommelrem een te lange remweg heeft, is er ofwel iets mis (wellicht te losjes afgesteld?) of ga je over de maximale remkracht heen. Vooral als je op een zware fiets + zwaar persoon zit, heb je al gauw de grootste versies nodig. Maar met goed afgestelde roller/trommelremmen hoor je gewoon je wiel te kunnen laten slippen.

Op de ligfiets/velomobiel is het sowieso een totaal ander verhaal; vrijwel uitsluitend 20"-wieltjes (dus veel minder remmoment nodig) en op de velomobiel heb je ondanks de hogere snelheid ook twee keer zoveel remkracht door twee voorwielen. Da's eigenlijk geen eerlijke vergelijking.

Op e-bikes zie ik heel vaak achter een rollerbrake en voorop een velgrem. Da's slim: de rollerbrake kan dan een 'drag brake' zijn die je zoveel mogelijk gebruikt, maar bij calamiteiten heb je een fallback in een voorwiel-v-brake. Beste van beide werelden.

@racinfo: merk-schijfremmen of crappy chinese zooi op een gammafiets? Een gehard stalen schijfrem gaat niet zomaar krom!

Verwijderd

Kromme schijven heb ik nog nooit gehad en ik heb zowel mijn MTB als tourfiets toch redelijk afgebeuld in de bergen, ze worden knetter knetterheet, maar verder werkt het altijd goed.

• roffeltjes
Eerlijk gezegd zou je juist je achterrem zo min mogelijk moeten gebruiken (bochten/regen/glad daargelaten). Je remkracht zit voorin en als je voor remt doet achter hoegenaamd niets meer voor het vertragende effect.

Met een goede V-Brake voor is de Rollerbrake in feite niets anders dan ballast.

Een kromme schijfrem kan ik me niet 1-2-3 voorstellen, dan moet je toch gekke dingen doen lijkt me. Een schijf deformeert niet onder remdruk (in ieder geval niet in benadering tot wat er met een holle velgwand gebeurd!). Misschien dat ze in een fietsenrek te leiden hebben gehad?

Betreft velomobiel en ligfiets: volgens mij is het ook wel handig dat het zwaartepungt laag zit, lijkt me erg positief voor de hanteerbaarheid bij hard remmen ;)

Dingen zijn gewoon ideaal alleen kan je ze niet makkelijk kwijt in Amsterdam (zowel niet in de stad als in je appartement). Ze lijken me ook wel erg zweterig.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 28-04-2015 13:54 ]

• mux

mux

99% efficient!

Een 'drag brake' geeft je uiteraard op een rechtopfiets nooit meer dan ~30% van je maximale remkracht, maar het is meer dan genoeg om (als je eraan gewend bent) af te remmen voor normale verkeerssituaties. Daardoor is het geschikt om slijtage te vermijden op je velg/remblokjes voor. Niet iedereen vindt het fijn of heeft de discipline om 10 meter van tevoren al te gaan remmen, maar rollerbrake achter+v-brake voor is een prima setup voor Nederland. Gezien heel veel consumenten niet zo netjes met hun fiets omgaan en de blokjes te lang laten slijten/rem niet afstellen/krom voorwiel krijgen en de v-brake losmaken is het m.i. best slim dat de grote merken achterop een rem proppen die in ieder geval altijd blijft werken.

Remschijven die krom raken is 90% van de tijd gewoon een kwestie van crappy remschijven. Er zijn mountainbikes van €50 (nieuw!) met schijfremmen bij de bouwmarkt.

Velomobielen en ligfietsen in het algemeen zijn iets wat zeldzaam is en altijd zeldzaam zal blijven; het zijn ontegenzeggelijk betere fietsen puur gebaseerd op de fietservaring maar de combinatie van imago (vrouw met rok op een ligfiets?), prijs (€2000+ voor een niet-gemotoriseerde basisversie van de betere merken) en praktische problemen met stalling/afsluiting zorgen ervoor dat ze nooit populair zullen zijn. Zweten valt wel mee; als je daar last van hebt zijn er modellen met gaaszitting.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:31

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:36:
Alle velgremmen zullen uiteindelijk je velg doen scheuren; voor een 365-dagenfiets is dat best snel (~1,5-2 jaar en je velg knalt eraf).
:o Ben het vaak met je eens maar dit is echt onzin. Doe al jaaaaaaaren met dezelfde velgen met Vbrakes, ook op mijn voormalige ligfiets waren we al bijna 40.000km onderweg met dezelfde velgen en die waren nog no where near op.
Wel regelmatig nieuwe blokjes (elke 2000-3000km ) maar velgen gaan echt enorm lang mee.

En ja, ik fiets ook wel eens in de bergen en mishandel die fietsen ook wel eens met fietsvakanties.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 28-04-2015 14:10 ]

• mux

mux

99% efficient!

In dat geval klaag ik Weinmann aan, want we zijn al door drie van hun (559) velgen heengegaan met onze v-brakes ;)

• roffeltjes
Of je hebt te harde gesinterde blokken? Het is lastig te zeggen hoe snel dingen slijten (ik heb op mijn trainingsfiets al 8 kettingen en nog nooit remblokken vervangen), maar wij doen op onze gewone fiets echt geen 40k met onze velgen.

Mijn vrouw doet ook 1 jaar met haar velgen, ik 2 jaar. Mijn vrouw komt echter op een boerderij (zand en urine=fietsen moordenaar) en belaadt hem wat vaker zwaar. Verder is ze wat ruiger en beschadigd ze haar wielen wat vaker doordat ze overal dwars doorheen crosst.

Betreft weinmann: Dat is een Chinees B-Merk. Het oude Weinmann is deels via Sachs opgekocht door SRAM, de rest is over de kop gegaan. Ik lees alleen maar negatieve dingen over Weinmann, dus dat is een afrader.

Als het goed moet zijn kies ik zelf blind voor Mavic en DT-Swiss, maar zeker DT-Swiss is natuurlijk prijzig. Goedkoper en goed: Alex, H-Son.

Verder is onze Neerlands trots Ryde (voorheen Rigida) standaard te vinden op onze e-bikes, maar dat is zeker geen bewuste keuze. Ze voldoen en kosten niet de hoofdprijs.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10-2025

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik let de laatste tijd steeds meer op elektrische fietsers en het valt me echt heel erg op dat ze vlak voor een bocht vaak nog hard mee trappen en echt zwaar gaan remmen, ook in de bocht zelf en dan gewoon blijven mee trappen, dat zie ik racefietsers en andere fietsers niet zo vaak doen. Lijkt mij toch ook niet echt goed voor je remmen. Plus dat het natuurlijk allemaal verloren energie is als je keihard voor een bocht moet remmen, terwijl je ook iets eerder kan stoppen met trappen, maar bij een elektrische fiets kost het op gang komen na de bocht uiteraard minder moeite dan bij een andere fiets.

Ik zelf heb op mijn racefiets na 6.000 km nog de originele remblokjes en deze zijn nauwelijks versleten, ik rem misschien twee keer op op mijn dagelijkse rit van 30 km en rij hier nooit mee in de regen en stop altijd ruim op tijd met trappen voor een bocht.

[ Voor 17% gewijzigd door mark de man op 28-04-2015 16:22 ]

Join het DPC Whatpulse team

Verwijderd

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de cortina ecomo fietsen? Ik zie daar weinig van terug vanuit de zoekfuntie maar de fietsen zijn veelvuldig te zien op de straat.

Ik ben ook benieuwd of deze ecomo`s zelf in te stellen zijn qua afstelling. Oftewel is er een soort "advanced" menu binnen de computer waarin je de wielmaat etc kan opgeven?

• DHL

DHL

Zijn nog toffe modellen bij en helemaal niet duur. Wel motoren met weinig vermogen.
https://www.fietsenwinkel...tina/elektrische_fietsen/

• Athome
Heb een paar jaar geleden ook een proefrit gemaakt met de Ecomo. De aandijving heeft iets van 15 standen maar er zit zo weinig verschil dat 3 ook wel voldoende is. Daarnaast merk je maar weinig van de ondersteuning.
Tegenvaller dus. Prijs is wel goed maar niet zo goedkoop als het in eerste instantie lijkt.

Verwijderd

Vorige week heb ik aan de voorkant de eerste keer de blokjes vervangen (schijfremmen) met 6dkm. Had nog even gekund, maar waren wel een eindje heen. :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vanochtend heb ik mijn eerste woon-werk ritje gehad met de Merida. Ging lekker, 26.5 km afgelegd in net iets meer dan 1 uur (gemiddeld 26.0km/h) wat nagenoeg net zo snel is als met de auto. De route (Berkel en Rodenrijs – Leiderdorp) is goed te doen, de meeste fietspaden zijn netjes geasfalteerd en ik heb slechts 2 stoplichten op mijn route. Qua ondersteuning beetje afgewisseld tussen tour, sport en turbo. Het bereik van de accu lijkt wel goed te zitten. Wel viel het mij wederom op dat je sneller fiets dan dat de ondersteuning kan bijhouden.

Gek genoeg kwam ik frisser binnen dan dat ik met de auto naar het werk ga. :+ Qua zweten viel het reuze mee, ik had het erger verwacht. Ik had ook wat extra kleding meegebracht maar alleen het thermoshirtje moest ik even omwisselen voor iets netters. Wel moet ik even kijken naar andere schoenen want de hardloopschoenen waren toch niet ideaal voor deze rit. Door het vele mesh van de schoen waait de wind er dwars doorheen met als resultaat koude voeten.

Vanmiddag weer terug, hopelijk blijft het droog :P

Strava

• Vlassie1980
vhal schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:19:
Vanochtend heb ik mijn eerste woon-werk ritje gehad met de Merida. Ging lekker, 26.5 km afgelegd in net iets meer dan 1 uur (gemiddeld 26.0km/h) wat nagenoeg net zo snel is als met de auto. De route (Berkel en Rodenrijs – Leiderdorp) is goed te doen, de meeste fietspaden zijn netjes geasfalteerd en ik heb slechts 2 stoplichten op mijn route. Qua ondersteuning beetje afgewisseld tussen tour, sport en turbo. Het bereik van de accu lijkt wel goed te zitten. Wel viel het mij wederom op dat je sneller fiets dan dat de ondersteuning kan bijhouden.

Gek genoeg kwam ik frisser binnen dan dat ik met de auto naar het werk ga. :+ Qua zweten viel het reuze mee, ik had het erger verwacht. Ik had ook wat extra kleding meegebracht maar alleen het thermoshirtje moest ik even omwisselen voor iets netters. Wel moet ik even kijken naar andere schoenen want de hardloopschoenen waren toch niet ideaal voor deze rit. Door het vele mesh van de schoen waait de wind er dwars doorheen met als resultaat koude voeten.

Vanmiddag weer terug, hopelijk blijft het droog :P
Wat herkenbaar allemaal.

Afstand: Nagenoeg hetzelfde (27km)
Tijd: Iets meer dan een uur
Kom ook altijd meer relaxt aan dan wanneer ik de auto pak, had vroeger vaak migraine aanvallen op de zaak maar sinds ik met de fiets naar de zaak kom gebeurt dat bijna niet meer. Lekker het koppie leegmaken op de fiets.

Vanmiddag een lokaal buitje en lekker windje tegen, accuutje al opgeladen? :+

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 20:06
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:17:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de cortina ecomo fietsen? Ik zie daar weinig van terug vanuit de zoekfuntie maar de fietsen zijn veelvuldig te zien op de straat.

Ik ben ook benieuwd of deze ecomo`s zelf in te stellen zijn qua afstelling. Oftewel is er een soort "advanced" menu binnen de computer waarin je de wielmaat etc kan opgeven?
Ik heb zo'n fiets voor mijn vrouw gekocht. Krat voorop en gaan.

Voor mijn vrouw voldoet het 100%, voor mij absoluut niet.
Positief:
-Schroefjes boutjes etc zijn RVS
-Frame is aluminium
-Niet duur
-Grote banden

Het is absoluut geen sportieve fiets maar meer een oma-fiets met trapondersteuning. Zo moet je de fiets ook gebruiken en dan voldoet ie prima.

Wij zijn een keer per ongeluk in het advanced menu gekomen waar je inderdaad wat kon instellen iets met C en 4 cijfers: CXXXX
Weet niet wat de waardes waren en hoeveel je precies kon veranderen. Over het algemeen (ervaring met andere systemen) kun je beperkt aanpassen.
Inmiddels heeft mijn vrouw er 850 km mee gefietst in 4 maanden en geen problemen tegengekomen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:38:
[...]

Vanmiddag een lokaal buitje en lekker windje tegen, accuutje al opgeladen? :+
Zag een zuiderwind, windkracht 2 a 3. Accu was nog ruim 80-90% vol, de rangeindicator gaf vanochtend op de zwaarste stand (turbo) nog ruim 50km aan. Ik neem aan dat het voor vanmiddag ruim voldoende is.

Strava

• Vlassie1980
Je hebt vanmiddag een windje tegen, kracht 5
http://www.weeronline.nl/...veen/4057837/5#ui-tabs-14

Ik laad de accu altijd op tot 100%, zowel thuis als op de zaak. Was het een keer vergeten en toen had ik windkracht 6 tegen :+
Kortom: Vlassie houdt niet van verrassingen :)

• DHL

DHL

Ik probeer nooit 100% vol te laden en niet lager te gaan dan 20% voor de duurzaamheid van de batterij. Zou een groot verschil maken qua slijtage.

Verwijderd

Ligt er een beetje aan hoe het uitkomt, maar ook daar geldt weer dat ik de fiets niet voor recreatieve doeleinden gebruik maar om kilometers te maken en ik de laatste tijd een hoop in de turbo stand fiets omdat ik m'n lies niet vol kan belasten. Dat de accu daar dan wat van te lijden heeft is hier een klein beetje de categorie so be it, het bespaart al dermate veel geld dat het niet extreem relevant is en zelfs nu zou de accu volgens de specs van Bosch goed zijn voor 35+dkm. Ik verwacht eerder door de leeftijd van de accu in de problemen te komen dan het aantal cycli :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik was gisteren bij de FM in Warmond en die wist mij te vertellen dat per 1-1-2017 alle elektrische fietsen, zowel de speed-pedelec als ook de standaard gewone e-bike een type goedkeuring moeten hebben alvorens ze de weg op kunnen.

Mede hierdoor zijn er door R.A.T.-Holland al diverse stappen ondernomen maar mogelijk heeft deze wet wel gevolgen voor het ZELF ombouwen van een gewone fiets tot e-bike want die zal je dan particulier moeten laten keuren door RDW en dat is niet bepaald voordelig.

• Vlassie1980
racinfo schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:47:
Ik was gisteren bij de FM in Warmond en die wist mij te vertellen dat per 1-1-2017 alle elektrische fietsen, zowel de speed-pedelec als ook de standaard gewone e-bike een type goedkeuring moeten hebben alvorens ze de weg op kunnen.

Mede hierdoor zijn er door R.A.T.-Holland al diverse stappen ondernomen maar mogelijk heeft deze wet wel gevolgen voor het ZELF ombouwen van een gewone fiets tot e-bike want die zal je dan particulier moeten laten keuren door RDW en dat is niet bepaald voordelig.
Dat ga je niet menen, nog meer obstakels creëren voor een prachtig vervoermiddel :')

Kalkhoff en Cannondale zijn trouwens ook leuk bezig:

Kalkhoff Integrale
Afbeeldingslocatie: http://www.kalkhoff-bikes.com/fileadmin/_processed_/csm_khe16_integrale_s11_he_19e34529e5.png

Cannondale Contro E-Speed
Afbeeldingslocatie: http://www.zoevers.nl/files/cache/90ebeb00ee068124c20436e85c81b2dd_f327.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-04-2015 12:04 ]

Verwijderd

Wat is de bron, ik kan hier niks over vinden, alleen over de snelle jongens :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bron had ik erbij vermeld: de fietsenmaker, die overigens bezig was de zoveelste Bosch motor te vervangen die een piepje en een tik bleek te hebben (dat even terzijde).

Ik schrok ook van deze uitlating en hopelijk geldt die keurings-eis niet voor bestaande ombouw-fietsen (mijn duimgas kan er dan definitief af ;) )

Edit
Natuurlijk heb ik ook internet afgezocht maar niets kunnen vinden over ombouw-sets. Maar waarom is dan oa. RAT Holland hiermee al bezig? Zij verkopen immers helemaal geen speed-pedelecs of ombouwsets ervoor.

Ik vond wel dit leuke artikel waar men er wat verder op ingaat
http://www.sintchristopho...25-kmu-tot-2017-verboden/

[ Voor 36% gewijzigd door racinfo op 29-04-2015 12:19 ]

Verwijderd

Ik snap dat jouw bron de FM is, maar ik zoek iets substantiëlers :P

Verwijderd

Dank ieder voor de reacties al op mijn vragen over de Cortina Ecomo fietsen. Zijn er ook mensen bekend met de kracht en specs van de motor die erin zit? Er is weinig specifieks over te vinden voor zover ik kan terugvinden met google...

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
Leuke site en leuk artikel. En wederom brevet van onvermogen voor onze regering.

Stel dat er meer energie in was gestoken. "Nederland Fietsland" en dan zo bekrompen als nu.

Echt helemaal kansloos.

Alle mogelijkheden voor het oprapen, subsidie besteed en dit als resultaat...man man man.

• roffeltjes
Tsja, zelfs in deze draad is de FUD al aanwezig. Mensen die met droge ogen statistieken posten welke na enig bekijken totaal niet aangeven dat E-Bikes gevaarlijk zijn. Mensen die het zelfs een schande vinden dat S-Pedelecs leasebaar zijn.

Lobbygroep ANWB die vooral voor het asfalteren van Nederland staat.
Een adviesorgaan die S-Pedelecs de rijbaan op wil hebben en een motorhelm voorschrijft.
Schrijvende media die het hele fenomeen niet snappen.

Allemaal triestigheid...en dat terwijl we juist superhard iedereen de scooter en auto uit moeten jagen omdat we straks heel, heel veel milieu en olie-pijn gaan lijden.

• mux

mux

99% efficient!

Nou nou, dat valt ook allemaal wel mee. De milieuimpact van persoonlijk vervoer is vrij klein (zeker vergeleken met voedsel, bouw en productie) en er zijn prima oplossingen voor het gebruik van olie voor energie (bijv. batterijen en volgens sommigen waterstof). Dat moet niet de insteek zijn van het hele verhaal.

We leven in een maatschappij waar de norm is dat vervoer veilig en democratisch is. De overheid ziet (terecht, wat mij betreft) een groot probleem in een nieuw vervoersmiddel dat geen van beiden is. Een vervoersmiddel dat aanzienlijk sneller is dan de rest van het verkeer op het fietspad en dus voor conflictsituaties zorgt moet ofwel gereguleerd, ofwel marginaal zijn.

Momenteel zijn s-pedelecs nog in een superkleine minderheid, maar als ze net zo populair worden als brommers/scooters vereisen ze andere regelgeving of andere infrastructuur dan we voor langzame mensaangedreven fietsen hebben.

Tot die tijd is het vooralsnog bewezen veiliger om in de auto te blijven zitten of beter nog, gewoon helemaal niet te reizen. Als je echt eco bezig wilt zijn, werk je thuis :)

• Vlassie1980
mux schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:14:
Tot die tijd is het vooralsnog bewezen veiliger om in de auto te blijven zitten of beter nog, gewoon helemaal niet te reizen. Als je echt eco bezig wilt zijn, werk je thuis :)
Dit is altijd zo makkelijk denken he... Ja, ik ben ook een IT-er maar op mijn Servicedesk positie is het van belang dat ik minstens 4 van de 5 dagen op de zaak ben. En dat is met de auto 35 en de fiets 27 km verderop.

En misschien zijn er wel fabrieksarbeiders die ook op een afstandje van het werk wonen en eco bezig willen zijn. Hey, werk ff thuis jongen :')
JellBro schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:03:
[...]

Leuke site en leuk artikel. En wederom brevet van onvermogen voor onze regering.

Stel dat er meer energie in was gestoken. "Nederland Fietsland" en dan zo bekrompen als nu.

Echt helemaal kansloos.

Alle mogelijkheden voor het oprapen, subsidie besteed en dit als resultaat...man man man.
De ena laatste comment is van mij :)
Maar het is inderdaad zwaar en diep triest, maar ja, die speed pedelecs zijn duivelse machines die de kop in moeten worden gedrukt.

[ Voor 31% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-04-2015 15:29 ]

• mux

mux

99% efficient!

Vlassie1980 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:26:
Dit is altijd zo makkelijk denken he... Ja, ik ben ook een IT-er maar op mijn Servicedesk positie is het van belang dat ik minstens 4 van de 5 dagen op de zaak ben. En dat is met de auto 35 en de fiets 27 km verderop.
Dit is niet om je te pesten ('ha zie mij eens relaxt eigen zaak hebben en nooit te hoeven forensen') - dit is iets waar je als overheid naartoe kan werken. Door korte forensenroutes te stimuleren, betaalbare huizenbouw in steden aan te jagen, bedrijven dichtbij werknemers te plaatsen, etc. kan de overheid een hele hoop doen om de forensafstanden te minimaliseren.

Kort rijden is altijd beter dan te proberen om met kunstgrepen mensen sneller/verder/beter te transporteren.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-01 12:34
Noppesnada schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:33:
[...]

Ok, vandaag even mijn accu naar Miton gebracht. Ik moest er rekening mee houden dat het 4 weken kon duren omdat het enorm druk was. Zag er inderdaad "bedrijvig" uit.

Ze gingen eerst de accu en lader controleren omdat het bij dit type accu vaak voor kwam dat er alleen maar gecalibreerd hoefde te worden (wat dan weer alleen de Halfords kan).

Ik denk zelf echter dat de accu wel degelijk aan zijn einde is.

Wordt vervolgd !
En hier het vervolg :)

Op 7 april zelf mijn accu en lader afgegeven in Utrecht bij Miton.

Op 22 april kreeg ik bericht dat hij nog maar 6,7 ah over had van de oorspronkelijke 10 ah en het advies om de cellen te laten vervangen en het ah te verhogen naar 13 ah voor de totaalprijs van € 285,00.

Er was bij het afgeven van de accu gemeld dat ik rekening moest houden met een revisietijd van 4 weken dus 2 weken was positief.

Afgelopen zaterdag weer zelf de accu opgehaald (netjes te woord gestaan) en gisteren voor het eerst echt getest. In de hoogste ondersteuningsstand haalde ik vandaag net geen 40 kilometer (waarvan 20 km met een aardige tegenwind) waar de oude accu in de laagste ondersteuningsstand er met 18 kilometer al mee stopte.

Het bedrijf reageert snel op e-mails en heeft het "lekker druk"

Ik ben er vooralsnog zeer tevreden over !

• Vlassie1980
mux schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:40:
[...]

Dit is niet om je te pesten ('ha zie mij eens relaxt eigen zaak hebben en nooit te hoeven forensen') - dit is iets waar je als overheid naartoe kan werken. Door korte forensenroutes te stimuleren, betaalbare huizenbouw in steden aan te jagen, bedrijven dichtbij werknemers te plaatsen, etc. kan de overheid een hele hoop doen om de forensafstanden te minimaliseren.

Kort rijden is altijd beter dan te proberen om met kunstgrepen mensen sneller/verder/beter te transporteren.
Mij pest je er niet mee, vind alleen dat er vaak nogal makkelijk over gedacht wordt :)

En een uurtje op de fiets vind ik geen straf, lekker relaxed naar huis fietsen. Soms ff wat minder vanwege veel wind of regen maar meestal is het prima te doen. Er is op zich niks mis met een forensen afstand tot pak hem beet 30 ~ 35 km. Maar dat is iets wat iedereen zelf in moet vullen.

Laatst ook een sollicitant die aangaf dat hij het niet erg vond om dagelijks 200 km naar het werk te rijden. Dan ben je niet goed bij je paasei :+
Noppesnada schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:43:
[...]

En hier het vervolg :)

Op 7 april zelf mijn accu en lader afgegeven in Utrecht bij Miton.

Op 22 april kreeg ik bericht dat hij nog maar 6,7 ah over had van de oorspronkelijke 10 ah en het advies om de cellen te laten vervangen en het ah te verhogen naar 13 ah voor de totaalprijs van € 285,00.

Er was bij het afgeven van de accu gemeld dat ik rekening moest houden met een revisietijd van 4 weken dus 2 weken was positief.

Afgelopen zaterdag weer zelf de accu opgehaald (netjes te woord gestaan) en gisteren voor het eerst echt getest. In de hoogste ondersteuningsstand haalde ik vandaag net geen 40 kilometer (waarvan 20 km met een aardige tegenwind) waar de oude accu in de laagste ondersteuningsstand er met 18 kilometer al mee stopte.

Het bedrijf reageert snel op e-mails en heeft het "lekker druk"

Ik ben er vooralsnog zeer tevreden over !
Mooi dat het zo goed bevalt en dat ze ook de capaciteit verhoogd hebben. Kan je er weer even tegenaan.
Ben benieuwd of ze ook al de Bosch accu's kunnen reviseren. Niet dat het voor de mijne al nodig is. Denk dat ik rond de 250 laadcycli zit. Maar mocht de situatie zich voordoen dan ben ik wel benieuwd naar de kosten.

[ Voor 36% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-04-2015 16:14 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nou, die 26km van mij vind ik voorlopig wel even genoeg :+

Sta ik zo na het einde van de werkdag bij het fietsenhok een beetje te babbelen met een collega. Ondertussen de accu erin geplugd, slot verwijderd, helm op en nog wat andere dingen. Uiteindelijk vertrokken maar na een paar 100 meter verder dacht ik al van " goh, waarom fiets het zo zwaar tegen de wind in"? Ik weer drukken op de + en kijkend naar mijn display. Zit ie er niet op. Het beste ding lag nog vrolijk op mijn bureau 8)7 Toch maar even omgekeerd en het display opgehaald. :P

Ik ben vast niet de enige die dit is overkomen.

Overigens was ik het na 26 km met tegenwind (windkracht 5-6) het wel zat. Het zal wel gewenning zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 30-04-2015 06:16 ]

Strava

• mux

mux

99% efficient!

Wow, 26km op de rechtopfiets mét motorweerstand en de tegenwind van vandaag. Ik had zelfs in de velomobiel flinke last van de tegenwind op de ~35km van Alphen naar Rotterdam. Ik zou het je niet nadoen!

• Vlassie1980
vhal schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:19:
Nou, die 26km van mij vind ik voorlopig wel even genoeg :+

Sta ik zo na het einde van de werkdag bij het fietsenhok een beetje te babbelen met een collega. Ondertussen de accu erin geplugd, slot verwijderd, helm op en nog wat andere dingen. Uiteindelijk vertrokken maar na een paar 100 meter verder dacht ik al van " goh, waarom fiets het zo zwaar tegen de wind in"? Ik weer drukken op de + en kijkend naar mijn display. Zit ie er niet op. Het beste ding lag nog vrolijk op mijn bureau 8)7

Ik ben vast niet de enige die dit is overkomen.

Overigens was ik het na 26 km met tegenwind (windkracht 5-6) het wel zat. Het zal wel gewenning zijn...
Ik laat de mijne erop zitten, je kunt hem ook vastzetten met een speciale schroef. Dan kunnen ze hem ook niet jatten. Scheelt een hoop gedoe, heb de mijne vaak in jaszak gepropt en het display zit nu onder de krassen. Over display gesproken, dit stond er vandaag op mijn teller :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11165265_940216352707772_8244496845261988054_n.jpg?oh=45bd35490420c6230fabf089d0f16893&oe=559B58A4

Ik zei het toch qua wind :+ en het kan nog erger, dan moet je hem op Tour zetten anders is de accu voor je thuis bent leeg.

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Dat verbaast mij niet. En volgens mij is dat ook de enige manier om de boel te reguleren: gewoon alle (electrische) fietsen registreren. Anders is dit schier onmogelijk te controleren. Ik begrijp dat er anti-speed-bike mensen zijn, maar als je logisch nadenkt is het gewoon nog te makkelijk om een snelle fiets te hebben/maken zonder dat je dit ziet. Denk ik even aan tuning of zelfbouw of importeren en alle kenmerken er af halen, etc, etc.
Dat los je dus op door gewoonweg alles te registreren. Jullie begrijpen dat dit (veel) geld kost wat uiteindelijk alle fietsers gaan betalen door middel van een fietsbelasting of zoietsdergelijks.

Overigens ben ik benieuwd wat er gebeurd als je met de speed-fiets op het fietspad fietst, waar het niet mag, als de motor uitstaat, of als de accu er niet op zit. Dat lijkt me een leuk vraagstuk voor de juridische specialisten onder ons.
Ik vraag me nu ook even af waar een Puch Maxi onder valt als de motor uitstaat en je gebruikt de bromfiets als fiets.

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 14:26
Ga nu bestellen welk display is de beste ??
BaFang C961/C963/C965 LCD Display for Bafang BBS Central Motor
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:50:
[...]

Dat is dezelfde set als ik heb. Goede keus ;). Er zit standaard een 46T tandwiel bij, voor woon-werkverkeer is dit top, groter zou ik niet nemen. Als je veel offroad / heuvels van plan bent is misschien een 44T nog wel wat. BMS heeft deze niet, dan zou je bij EM3EV moeten bijbestellen, dan zou ik ook het onderbrekingsknopje bij bestellen.

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:43:
Dank ieder voor de reacties al op mijn vragen over de Cortina Ecomo fietsen. Zijn er ook mensen bekend met de kracht en specs van de motor die erin zit? Er is weinig specifieks over te vinden voor zover ik kan terugvinden met google...
Dacht dat dit rond de 22NM is, ben echter niet zeker. Google eens op het type en zet er NM bij, dan vind je het wel. Maar onder de 30NM is echt niet veel hoor.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

mux schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:46:
Wow, 26km op de rechtopfiets mét motorweerstand en de tegenwind van vandaag. Ik had zelfs in de velomobiel flinke last van de tegenwind op de ~35km van Alphen naar Rotterdam. Ik zou het je niet nadoen!
Uhm, ik ben uiteraard even terug gefietst naar mijn werk om het display weer op te halen :P Het is echt niet zo dat ik 26 km heb gefietst zonder ondersteuning :D Dat trekt mijn lichaam niet.
Vlassie1980 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:16:
[...]

Ik laat de mijne erop zitten, je kunt hem ook vastzetten met een speciale schroef. Dan kunnen ze hem ook niet jatten. Scheelt een hoop gedoe, heb de mijne vaak in jaszak gepropt en het display zit nu onder de krassen. Over display gesproken, dit stond er vandaag op mijn teller :)
[afbeelding]

Ik zei het toch qua wind :+ en het kan nog erger, dan moet je hem op Tour zetten anders is de accu voor je thuis bent leeg.
Ik zal eens kijken naar die schroef. De eerste kras heb ik namelijk ook al te pakken, het schermpje is wat dat betreft boterzacht. Verder heb ik mijn twijfels in hoeverre het display waterdicht is...

Respectabele afstand trouwens... :X Ik heb er net 67km opzitten...

[ Voor 57% gewijzigd door vhal op 30-04-2015 06:20 ]

Strava

• Opperpanter2
brutus26 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:07:

[...]
C965 (niet de C965A, die heeft maar 3 knoppen ipv 5)

Verwijderd

brutus26 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:07:

[...]
Ik heb de C961, prima schermpje. Weet eigenlijk niet wat het functionele verschil tussen de displays is? Opperpanter, weet jij dit?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vhal schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:15:
[...]

Uhm, ik ben uiteraard even terug gefietst naar mijn werk om het display weer op te halen :P Het is echt niet zo dat ik 26 km heb gefietst zonder ondersteuning :D Dat trekt mijn lichaam niet.
Ik krijg die tegenwind regelmatig als onaangename verassing op de terugweg :X En ik heb géén ondersteuning. Moet toch echt weer eens een ligfiets kopen , beviel me beter dan rechtop alleen wil ik een nieuwe en die zijn duurrrrrrr ;(

• Vlassie1980
vhal schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:15:

Ik zal eens kijken naar die schroef. De eerste kras heb ik namelijk ook al te pakken, het schermpje is wat dat betreft boterzacht. Verder heb ik mijn twijfels in hoeverre het display waterdicht is...

Respectabele afstand trouwens... :X Ik heb er net 67km opzitten...
Er zit op mijn scherm rechtsboven een diepe kras, waarschijnlijk veroorzaakt door een sleutel in mijn jaszak. En het scherm is spatwaterdicht, heeft al menige hoosbui doorstaan. Maar er is toch wat vocht binnengedrongen, als ik de Intuvia plaats als het buiten koud is dan zie je de condens erin zitten. Dit verdwijnt na een paar minuten vanzelf, hoe hoger het temperatuur verschil hoe erger het is. Schijnt een bekend kwaaltje te zijn en kan geen kwaad.

Die 10.000 heb ik er in 14 maanden opgezet, had nog hoger kunnen zijn maar ik was de fiets 3 weken kwijt voor een reparatie :)

• mux

mux

99% efficient!

Metro2002 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:17:
[...]

Ik krijg die tegenwind regelmatig als onaangename verassing op de terugweg :X En ik heb géén ondersteuning. Moet toch echt weer eens een ligfiets kopen , beviel me beter dan rechtop alleen wil ik een nieuwe en die zijn duurrrrrrr ;(
Waarom persé nieuw? Ligfietsen zijn bij uitstek gebouwd als tanks; al mijne zijn minimaal 15 jaar oud en kunnen zo nog 15 jaar mee.

Of heb je een oogje op een DF ;)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:08:
[...]

Waarom persé nieuw? Ligfietsen zijn bij uitstek gebouwd als tanks; al mijne zijn minimaal 15 jaar oud en kunnen zo nog 15 jaar mee.

Of heb je een oogje op een DF ;)
Kom telkens weer uit bij de nazca fuego. 2e hands zijn die helaas ook nog steeds erg duur. (nieuw rond 2500 euro, 2e hands 1500-1800 euro)
En nee geen DF :P

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 30-04-2015 10:13 ]

• mux

mux

99% efficient!

Staat er net eentje op ligfiets.net voor 1025....

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:40:Maar er is toch wat vocht binnengedrongen, als ik de Intuvia plaats als het buiten koud is dan zie je de condens erin zitten. Dit verdwijnt na een paar minuten vanzelf, hoe hoger het temperatuur verschil hoe erger het is. Schijnt een bekend kwaaltje te zijn en kan geen kwaad.
Bij een ION is condens het doodvonnis voor je display, is het niet direct dan binnen een paar dagen. Of je ION display gaat gewoon direct op tilt als het echt goed doorregent :X

Nee, daar was duidelijk goed over nagedacht |:(

Hopen dat dat met de Yamaha display net zo goed gaat als met de Bosch.

• Vlassie1980
He guys.... pssst ;)
Het Ligfietstopic - Deel 3

Niet dat ik jullie weg wil hebben ofzo :)

Dit is trouwens ook een leuk discussiepuntje voor die nieuwe regels met speed pedelecs:
Afbeeldingslocatie: http://img.mobypicture.com/a494ef97ec196e7005f4cd72a89334e2_view.jpg
Dit verbod is gebaseerd op herrie van de motor, maar een e-bike maakt geen herrie. Dus ben ik van mening dat ik daar met een speed pedelec mag rijden, maar oom agent krijgt de instructie om de speed pedelec als brommer te zien :+

Kom er maar in

[ Voor 64% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-04-2015 14:02 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nou nou, geen herrie. Die Bosch-motor is het verre van stil al is het wel een rustgevend zoemend geluid. Zodra hij begint te kraken, piepen, tikken of wat dan ook, dan lijkt het mij foute boel :P

Zojuist zijn er twee Ortlieb achtertassen bezorgd, de rugtas was toch niet helemaal je-van-het op de fiets. Het vervelende is dat ze per 2 gaan terwijl ik er maar 1 nodig heb. :/

Strava

• Vlassie1980
Je hoort hem inderdaad aardig, maar hij verstoort de natuur niet :P

Mooie tasjes die Ortlieb's! Heb zelf deze er al 3 jaar op zitten:
Afbeeldingslocatie: http://escdn.nl/images/resized/331862:410:281:contain.jpg

Gegarandeerd waterdicht, heb al vaak een hoosbui gehad en je kunt er ook nog veel meuk in kwijt ook. Heb in 1 tas mijn regenpak, overschoenen, plaksetje en fietspomp zitten en in de andere de lader, bammetjes en nog wat zooi :)

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:08:
[...]

Ik heb de C961, prima schermpje. Weet eigenlijk niet wat het functionele verschil tussen de displays is? Opperpanter, weet jij dit?
nee niet echt. voorheen stonden de 3 handleidingen bij em3ev op de site en kon je ze daardoor vergelijken, maar ik zie nu alleen de twee c965 varianten nog staan.

• Opperpanter2
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:26:
He guys.... pssst ;)
Het Ligfietstopic - Deel 3

Niet dat ik jullie weg wil hebben ofzo :)

Dit is trouwens ook een leuk discussiepuntje voor die nieuwe regels met speed pedelecs:
Dit verbod is gebaseerd op herrie van de motor, maar een e-bike maakt geen herrie. Dus ben ik van mening dat ik daar met een speed pedelec mag rijden, maar oom agent krijgt de instructie om de speed pedelec als brommer te zien :+

Kom er maar in
Dit is dus wat ik bedoelde met fietspaden in de natuur.
Volgens mij is de regel met brommers dat je er wel op mag, zolang je motor maar uit staat.
Inderdaad geluid gebaseerd. Anyway, regels zijn regels, maar ik moet nog zien hoe ze gaan handhaven. Als jij met je s-pedelec netjes 25 over het fietspad gaat rijden zul je niet snel worden bekeurd/aangehoduen denk ik. In de natuur al helemaal niet.

• OmeRobbie
  • Laatst online: 16-12-2025
Vlassie1980 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:50:
Ik heb 2 jaar geleden een Spiked fiets een week te leen gehad voor mijn woon-werk route.

Over het algemeen is het een heel leuk concept, je kunt de fiets zelf volledig naar eigen smaak configureren. Ze hebben een tandriem waardoor je veel minder onderhoud aan de fiets hebt. De koplamp en achterlichten van Supernova zijn erg goed.

Enige punten die me toen niet bevielen waren de gemiddelde actieradius vanwege de 310Wh accu en de 5 versnellingsnaaf met ouderwets schakelaartje. Maar je kunt nu ook voor een dikkere accu van 400Wh kiezen en ook een 8 versnellingsnaaf. Vond verder ook dat ze te strak op 25 km/u stonden afgesteld. Mijn Bosch geeft nog ondersteuning tot 27 km/u, beetje binnen de marge blijven moet kunnen :+

Ook leuk om te weten:
http://www.tweewieler.nl/...-op-spiked-e-bike-1018402
Thanx, leuk om te weten inderdaad! Wel raar dat je zo weinig erover hoort...

• mux

mux

99% efficient!

Mijn velomobiel maakt 5x zoveel lawaai als een Bosch-motor. Ben ik nu ook verbannen uit natuurgebieden?

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Opperpanter2 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:15:[...]C965 (niet de C965A, die heeft maar 3 knoppen ipv 5)
Oh, ik heb ook een C965 maar die heeft wel 3 knopjes, en een C961. Allebei dezelfde functies.
De C965 heeft een heel lichte bediening.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
http://elektrischefietsenkiezen.nl/speed-pedelecs-wetgeving

De wet, na 1-1-2017, geldt dus alleen voor speedbikes.

• Opperpanter2
Waar ik nog niemand over hoor:

"Het ministerie van Infrastructuur en Milieu schrijft in haar notitie dat de speed pedelec in de bebouwde kom niet harder mag dan 30 km/u, buiten de bebouwde kom niet harder mag gaan dan 40 km/u wanneer je op het fiets/bromfietspad rijdt en als je op "de rijbaan" rijdt 45 km/u de maximum snelheid zal zijn"

Of is dit nu ook al zo?

Dan heeft een s-pedelec in de stad weinig nut.

• roffeltjes
Allemaal flapflauwekul, niet te controleren. Maximum is easy, maar verder? Laserguns? Er zit toch al flink toegestane afwijking in, dus het wordt allemaal supervaag. Sterker nog, dat gaat ook nog niet op voor een brom/snorfiets, gaan ze die nu ook allemaal checken?

Wat gebeurd er met ligfietsen/racefietsers/singlespeeds die doortrappen in de stad? Dat mag (hopelijk) nog wel, maar geeft wel aan hoe krom het hele verhaal is geworden. Sterker nog, op een gewone fiets reed ik ook wel eens 35~ als ik naar huis scheurde. Windje mee, Armpjes op het stuur, aerodynamische zit en gaan met die banaan.

Dit is niet meer een kanon op een mug schieten, dit is een kruisraket op een mug.

Heerlijk... ipv brommers die je snel passeren zou nu een snorfiets mij met 30kmpu voorbij steken om me nog langer te laten genieten van die heerlijke gezonde dampen. En als ik de sentimenten erachter lees mogen andere snelle fietsers hun buik al nat maken, zij behalen ook deze "gevaarlijke" snelheden. Daar wordt ook al jaren over geklaagd.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 01-05-2015 00:19 ]

• roffeltjes
Zo, mijn vrouw heeft nu ook haar Razer ontvangen, maar helaas wel een fabricagefoutje waarvoor we terug moeten. De bagagedrager is te ver na achteren, wat in dit geval betekend dat er een nieuw spatbord moet worden geleverd. Op zich niet zo erg, alleen past daardoor geen kinderzitje op haar fiets. Maar goed, dat zal de FM met Batavus snel regelen, daar kan ik wel op vertrouwen.

Ik vind het wel tijd voor een mini review.

De Batavus Razer.

-Algemene indruk
-- Uiterlijk
- Techniek
-- Frame en Afmontage
-- Motor
- Rijgedrag
-- Algemeen rijgedrag
-- Ondersteuning
- Conclusie
- Voor/na delen

Voor foto's verwijs ik door naar
https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/Razer.htm
Herenfiets 53cm Gifgroen.
Damesfiets 53cm Matzwart met blauwe accenten.

- Algemene Indruk:

Batavus heeft de laatste jaren vanuit de verdelers veel kritiek gekregen op de vormgeving/styling. De conclusie dat ouderen ook voor een modern sportief uiterlijk gaan is vrij laat getrokken. Dit in tegenstelling tot Koga die altijd goed vormgegeven modellen heeft aangeboden, ook voor de stadsfietsen.

Batavus heeft hierop actie ondernomen. De fonts zijn strakker gemaakt en er is een aantal modellen geintroduceerd met een wat strakkere vormgeving. Het is zeer zeker niet trend makend, eerder een verlaat volgen, maar het is zeer zeker frisser dan wat ze in voorgaande jaren aanboden. Bij de E-Bikes levert dit de modellen Stratos en Razer op.

-- Uiterlijk

Batavus heeft gekozen voor opvallende kleuren, gifgroen en matzwart met een blauwe bies. Daar waar op de site het groene model eruit springt blijkt in de praktijk dat ook de zwarte heel erg mooi gestyled is. Het matzwart is chique en in tegenstelling tot wat de foto's op de website laten zien zijn een aantal kabels blauw wat een heel mooi stijl element is. Ook belangrijk: In tegenstelling tot de foto's van Batavus zijn de naven en spaken zwart. Tot slot zijn de velgen iets hoger (en dus meer zwart) en komt het kleur element heel mooi terug. Al met al doen de foto's van Batavus met name het zwarte model geen recht.

De Batavus Razer is in de praktijk dan ook een opvallend model, ik word zeer regelmatig gecomplimenteerd over het "prachtige uiterlijk".

-Techniek

-- Frame en Afmontage

De Batavus Razer heeft een zeer stijf Hydroformed Aluminium frame met redelijk afgewerkte lasrupsen. Het lakwerk is niet alleen opvallend maar van goede kwaliteit. De lak is vrij dik en hecht goed, iets wat toch wel eens issues oplevert bij alumium fietsen. De voorvork is niet verend en heeft lowrider nokken. Ik ben daar een groot fan van! Er is niks mis met een verende voorvork, maar dan wel een goede... en dat past niet in dit soort budgetten. Bovendien zijn verende voorvorken zelden geschikt voor low-riders. Jammer: Geen bidonnokken, iets wat bijvoorbeeld Koga niet vergeet.

De aandrijving is Shimano Alfine 8 speed. Dit is de nieuwste versie waarbij de schakelwerking is "omgekeerd", namelijk top-down wat gelijk is aan die van de derailleur modellen. Dit betekent dat vooralsnog je alleen een trigger shifter kan gebruiken. De naaf loopt heel mooi en met de oude versie hebben we op drie fietsen meer dan 25k kilometers gehaald(per fiets!), dus dat geeft de burger moed. Sowieso schakel je niet zo heel veel op een E-Bike, dus dat zal wel helpen met de levensduur.

De remmen zijn Magura HS11 met een 4-vinger "carbotecture" hendel. Eerlijk gezegd lijkt het heel sterk op zwart geanodiseerd alu :+ Helaas is de coating niet erg krasvast, maar voor de rest bevallen de remmen me prima. Toch moet het van mijn hart dat de fiets schreeuwt om Shimano schijfremmen. Echt een gemiste kans.

Voor de overige onderdelen heeft Batavus duidelijk sterk naar het budget gekeken. De onderdelen komen grotendeels bij twee grote Duitse verdelers vandaan, namelijk XLC en Humpert. Dat is allemaal China spul, maar wel degelijk. Uiteraard wil je liever merken als Ritchey etc terug vinden (veel minder lomp), maar wat erop zit zal het ongetwijfeld allemaal wel houden.

Het (naamloze) balhoofd met XLC pen kan me wel bekoren, het is leuk afgewerkt achter een kapje(zodat het eruit ziet als een A-Head set), maar is gelukkig geen A-Head set. Die laatste zijn prima op een racer/MTB maar zijn vervelend op een trekking/stadsfiets (veel minder instelmogelijkheden).

De (halfhoge) velgen zijn van Ryde (voorheen Rigida) met als leuk detail het terugkerende stijlelement blauw of groen. Het is budgetspul, maar goed genoeg.

De banden zijn gelukkig uitstekend, 42mm Schwalbe Marathon plus, helaas passen er niet nog bredere sloffen onder. Spatborden zijn SKS. Kettingbeschermer Chainglider. Zadel is Selle Royal, een superbreed en zacht model.

De achterdrager is van Racktime. Dit is iets waar ik me zwaar aan irriteer. Voor een clean uiterlijk is er gekozen voor een stalen plaat onder het spatbord in plaats van twee stangen naar de achtervorken. het resultaat is dat de achterdrager niet te verstellen is, er zal een nieuw spatbord moeten worden gemonteerd. Dit is dus direct een probleem bij de fiets van mijn vrouw waar de assemblage is fout gegaan(drager niet horizontaal). Verder zorgt de stalen plaat voor minder ruimte voor de achterband waardoor 42mm het maximum is. Tot slot is een montage naar de achtervorken sterker. Daar waar Racktime bij dit model tot 25kg gaat gaan ze bij andere modellen tot 30kg en komt Tubus zelfs tot 35kg. Duidelijk een vervelend geval van "Form over Function".

De verlichting is in tegenstelling tot de claim op de site niet van A-Merk Busch und Muller, maar komt van het Finse B-merk Herrmans. De lichtweergave is minder mooi (maar ruim voldoende), vervelender is dat de plastic standaard voor de voorlamp al snel afbrak. Bij navraag bleek dit een bekend probleem te zijn, Batavus is een lading stalen standardjes aan het bestellen, maar daar moet ik vooralsnog op wachten. Batavus heeft wel direct een nieuwe lamp opgestuurd (losse standaardjes hadden ze niet), dus het was snel opgelost.

Verder hebben we een Tubus Ergo Lowrider laten monteren, maar dat valt buiten de standaard afmontage. Tubus is goed spul en de fiets rijdt er heel goed mee.

-- Motor

Batavus heeft gekozen voor een Yamaha middenmotor met de accu bevestigd op de onderbuis. Yamaha is een oudgediende op dit gebied, maar dit model is een nieuwe poging om marktaandeel te verwerven. De motor is simpeler dan Bosch en heeft een enorm koppel van 80nm.

Yamaha doet geen trucs met interne overbrenging, daardoor fiets je met een "gewoon" voorblad en kunnen derailleurmodellen met meerdere voorbladen worden uitgerust, iets wat bij Bosch niet kan. Een ander voordeel is dat hij erg goed loopt als de ondersteuning uit is. Er zal ongetwijfeld verlies zijn, maar het fietst eigenlijk net als een gewone fiets en dat is een groot compliment.

Het koppel is erg hoog, iets waar ik op terug kom in het rijgedrag, maar technisch gezien is dit opvallend. De meeste merken durven zo'n koppel niet aan met een naafversnelling. Je zit toch wel dicht tegen de voorschriften van Shimano aan. Je merkt dit dan ook met schakelen. Er is wel schakel onderbreking, maar soms werkt die niet 100% en voel je een vrij harde "klunk". In ieder geval moet je bij schakelen stoppen met trappen, anders schakelt hij belabberd en verwacht ik toch wel slijtage.

Verder is er vanuit de (Duitse) gebruikersgroepen een positieve verbazing over de storingsONgevoeligheid van de Yamaha motoren. Uiteraard is Bosch veel groter en speelt er daarom meer, maar er zijn erg weinig bekende problemen met de Yamaha motor. Dit wordt bevestigt door de detailhandel die ook erg positief is.

De display is niet krasvast, ik durf ook niets te zeggen over waterdichtheid. Gebrek aan klachten hierover doen me het beste vermoeden. De montage bracket heeft een slap sluitingsmechanisme wat ongetwijfeld zal sneuvelen, maar aan de andere kant zal hij zonder de sluiting niet 1-2-3 eraf stuiteren (je schuift de display op de bracket), dus het zal wel loslopen.

- Rijgedrag

-- Algemeen rijgedrag

Batavus heeft gekozen voor een recht stuur met ronde handvatten. Dat is leuk voor heel precies Cross-Country te sturen met een wedstrijd mountainbike, maar is vreselijk voor langere stukken op asfalt. Wij hebben daarom het stuur ingewisseld voor een Ergotec (humpert) stuurt met terugstand (±20 graden, weet het niet precies) met ergonominsch Ergon bioleder handvatten. Het stuur inwisselen zou de FM gratis horen te doen, een prima stuur kost ongeveer tientje (en hij mag het oude stuur houden). Voor de handvatten kan je prima goedkoper uit met een B-merk, er is zat op de markt. Ik wou specifiek Ergon en dat is duur.

De zithouding is "sportief". Ik zelf zit graag diep omdat dat een betere verdeling oplevert over armen, benen en zitvlak. Ik vind dit zeer positief, juist omdat Batavus andere modellen biedt met een zelfde motor voor het rechtop publiek (de Batavus Stream).

De zadels hebben we direct vervangen door modellen die wij preferen. De meeste veel fietsers houden van harde smalle zadels en wij zijn geen uitzondering. Dat kan ik Batavus verder niet aanrekenen, dat is gewoon erg persoonlijk en zij moeten toch een zadel erop leveren, dus ze kiezen voor iets generieks voor meerdere modellen.

De fiets zelf is erg stabiel (superstijf) en stuurt goed. Hij wordt rustiger met voortassen, maar zonder rijdt hij ook erg fijn. Omdat er geen goedkope verende vork in zit is de voorkant ook lekker strak.

Wij gebruiken regelmatig Yepp kinderzitjes (voor en achter). Dat is een beetje suf op zo'n strakke fiets, maar je moet wat. Omdat de fietsen zo stijf zijn en een goed stuurgedrag hebben is dat een prima combi. Wel zit je vrij krap met een voorzitje, maar voor een stadsritje is dat geen probleem.

Het gewicht is in Nederland niet zo'n issue, maar de combo relatief laag gewicht (20kg zonder accu) met de middenmotor is erg prettig bij lopend manouvreren en fietsenrekken.

-- Ondersteuning

Yamaha motoren lijken erg op conculega Bosch, maar er zijn wel wat verschilletjes.

De ondersteuning stopt bij 26 kmpu, daar waar de concurentie (Bosch, Ion) door gaat tot 27.5kmpu. Als je partner dus een Bosch heeft of een Ion is dat soms best vervelend. De dealer gaat het melden bij Batavus, maar ik verwacht geen verandering. We hebben nu beide een Razer dus het maakt ook niets meer uit.

Het hoge koppel is heel beheerst, hij ondersteunt heel sterk, maar toch beschaafd bij bruggen/viaducten. Acceleratie is zeer vlot over de complete range, maar optrekken bij een stoplicht gaat heel prettig, je hebt niet het gevoel op een raket te zitten.

De actieradius is voor fitte mensen fantastisch. Ik heb namelijk een erg hoog beenritme (100+) en dat levert een heel zuinige ondersteuning op (kan je ook zien als een nadeel^^). Afhangende van de wind haal ik enorme afstanden op een accu. In Amsterdam haal ik op "high" zonder problemen 50+, wat met al dat start-stoppen enorm is.

Voor minder getrainde mensen: de motor rijdt het beste op 80rpm wat een heel gezond beenritme is. Je krijgt dan ook een stuk meer hulp dan wat je krijgt met spinnen. Ik durf niet te zeggen hoe het rijdt voor iemand die niet fit is, maar onder de 80rpm vind ik hem minder prettig (maar dat vind ik al snel omdat ik zo gewend ben aan die hoge toerentallen).

- Conclusie

Voor wat hij biedt is het een prima fiets voor een acceptabele prijs. Er zijn wel een aantal onderdeel en design keuzes gemaakt die verre van ideaal zijn, maar dat valt weg tegenover de rest van de positieve (rij) indrukken.

Zeker voor mensen die veel mee willen nemen is de mogelijkheid voor low-riders fantastisch, dat vind je op vrijwel geen enkele e-bike terug (veel duurder alternatief: Gaastra Fyts). Verder merk je gewoon dat de designers van het frame hun huiswerk hebben gedaan. Knalstijf en een heel goed rijgedrag.

En de keuze voor Yamaha is een hele goede, de motor is van een verassend goede kwaliteit. Yamaha is uiteraard een sterk merk, maar zo weinig problemen had niemand verwacht. Bosch is ook heel goed, maar hun keten is overstrekt (algemene klacht van detailhandel in NL en DE) wat impact heeft op hun reparaties.

- Voor/na delen

++ Stijfheid
++ Rijgedrag
++ Yamaha Motor
++ Zithouding
++ Actieradius (en dat met een relatief kleine accu!)
+ Design
+ Kwaliteit Lak
+ Alfine Naaf
+ Mogelijkheid voor Low-Riders
+ Vaste vork. Verend is prima, maar dan wel een goede!
+ Goede kwaliteit banden

+/- Afmontage: Degelijk maar ongeinspireerd.
+/- Banden zijn dik, maar hadden dikker gemogen.
+/- Magura HS11 ipv Shimano schijfremmen.

-- Design beperkt functie bij de constructie van de achterdrager.
-- Voorlamp is anders dan geadverteerd en zwak geconstrueerd. Batavus komt waarschijnlijk met een oplossing.
- Styling keuze voor een recht stuur, daar waar een ergonomischer model beter bij het doel van de fiets hoort. Makkelijk te verhelpen door FM, zou niks moeten kosten.
- Yamaha motor had wel een kilometertje harder gemogen.
- Batavus bel zit op een onmogelijke plek. Vervangen door een Cateye PB1000 bel die onder het stuur past.
- De Standaard die Batavus al jaren kiest is te zwak (ik spreek uit ervaring). Deze gaat binen een jaar versleten zijn.

Zo en nu een lekker bakkie koffie^^

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 01-05-2015 23:57 . Reden: Spelling en stijlfoutjes. Stukje over schijfremmen en balhoofd toegevoegd. ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geweldig, bedankt voor je uitgebreide ervaringen! :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zeker, je merkt ook wel dat deze persoon wat langer fietst en deze punten eruit weet te halen. Bedankt voor de post, de Batavus Razer was mijn eerste keus maar uiteindelijk halverwege geswitcht naar de Merida 409.

Hopelijk kan ik ook zoiets vertellen over de Merida, zal er eens aan gaan werken :)

Strava

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01 13:45
Leuk om te lezen roffeltjes! De fiets ziet er goed uit (en rijdt blijkbaar ook goed :) ).

Verwijderd

Ik heb juist een Cortina Ecomo Crush besteld. Gisteren een testrit gemaakt op het 2015 model en die fietst erg prettig. Mooi stuk kunnen pakken met tegenwind, en de snelheid bleef goed oplopen tot een stabiele snelheid. Iets waar ik erg veel profijt van ga hebben op mijn fietstochten!
Het is een herenmodel e-bike. Graag wil ik hier later een review voor maken voor eventueel andere mensen die interesse kunnen hebben.
Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.