Zo, mijn vrouw heeft nu ook haar Razer ontvangen, maar helaas wel een fabricagefoutje waarvoor we terug moeten. De bagagedrager is te ver na achteren, wat in dit geval betekend dat er een nieuw spatbord moet worden geleverd. Op zich niet zo erg, alleen past daardoor geen kinderzitje op haar fiets. Maar goed, dat zal de FM met Batavus snel regelen, daar kan ik wel op vertrouwen.
Ik vind het wel tijd voor een
mini review.
De Batavus Razer.
-Algemene indruk
-- Uiterlijk
- Techniek
-- Frame en Afmontage
-- Motor
- Rijgedrag
-- Algemeen rijgedrag
-- Ondersteuning
- Conclusie
- Voor/na delen
Voor foto's verwijs ik door naar
https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/Razer.htm
Herenfiets 53cm Gifgroen.
Damesfiets 53cm Matzwart met blauwe accenten.
- Algemene Indruk:
Batavus heeft de laatste jaren vanuit de verdelers veel kritiek gekregen op de vormgeving/styling. De conclusie dat ouderen ook voor een modern sportief uiterlijk gaan is vrij laat getrokken. Dit in tegenstelling tot Koga die altijd goed vormgegeven modellen heeft aangeboden, ook voor de stadsfietsen.
Batavus heeft hierop actie ondernomen. De fonts zijn strakker gemaakt en er is een aantal modellen geintroduceerd met een wat strakkere vormgeving. Het is zeer zeker niet trend makend, eerder een verlaat volgen, maar het is zeer zeker frisser dan wat ze in voorgaande jaren aanboden. Bij de E-Bikes levert dit de modellen Stratos en Razer op.
-- Uiterlijk
Batavus heeft gekozen voor opvallende kleuren, gifgroen en matzwart met een blauwe bies. Daar waar op de site het groene model eruit springt blijkt in de praktijk dat ook de zwarte heel erg mooi gestyled is. Het matzwart is chique en in tegenstelling tot wat de foto's op de website laten zien zijn een aantal kabels blauw wat een heel mooi stijl element is. Ook belangrijk: In tegenstelling tot de foto's van Batavus zijn de naven en spaken zwart. Tot slot zijn de velgen iets hoger (en dus meer zwart) en komt het kleur element heel mooi terug. Al met al doen de foto's van Batavus met name het zwarte model geen recht.
De Batavus Razer is in de praktijk dan ook een opvallend model, ik word zeer regelmatig gecomplimenteerd over het "prachtige uiterlijk".
-Techniek
-- Frame en Afmontage
De Batavus Razer heeft een zeer stijf Hydroformed Aluminium frame met redelijk afgewerkte lasrupsen. Het lakwerk is niet alleen opvallend maar van goede kwaliteit. De lak is vrij dik en hecht goed, iets wat toch wel eens issues oplevert bij alumium fietsen. De voorvork is niet verend en heeft lowrider nokken. Ik ben daar een groot fan van! Er is niks mis met een verende voorvork, maar dan wel een goede... en dat past niet in dit soort budgetten. Bovendien zijn verende voorvorken zelden geschikt voor low-riders. Jammer: Geen bidonnokken, iets wat bijvoorbeeld Koga niet vergeet.
De aandrijving is Shimano Alfine 8 speed. Dit is de nieuwste versie waarbij de schakelwerking is "omgekeerd", namelijk top-down wat gelijk is aan die van de derailleur modellen. Dit betekent dat vooralsnog je alleen een trigger shifter kan gebruiken. De naaf loopt heel mooi en met de oude versie hebben we op drie fietsen meer dan 25k kilometers gehaald(per fiets!), dus dat geeft de burger moed. Sowieso schakel je niet zo heel veel op een E-Bike, dus dat zal wel helpen met de levensduur.
De remmen zijn Magura HS11 met een 4-vinger "carbotecture" hendel. Eerlijk gezegd lijkt het heel sterk op zwart geanodiseerd alu

Helaas is de coating niet erg krasvast, maar voor de rest bevallen de remmen me prima. Toch moet het van mijn hart dat de fiets schreeuwt om Shimano schijfremmen. Echt een gemiste kans.
Voor de overige onderdelen heeft Batavus duidelijk sterk naar het budget gekeken. De onderdelen komen grotendeels bij twee grote Duitse verdelers vandaan, namelijk XLC en Humpert. Dat is allemaal China spul, maar wel degelijk. Uiteraard wil je liever merken als Ritchey etc terug vinden (veel minder lomp), maar wat erop zit zal het ongetwijfeld allemaal wel houden.
Het (naamloze) balhoofd met XLC pen kan me wel bekoren, het is leuk afgewerkt achter een kapje(zodat het eruit ziet als een A-Head set), maar is gelukkig geen A-Head set. Die laatste zijn prima op een racer/MTB maar zijn vervelend op een trekking/stadsfiets (veel minder instelmogelijkheden).
De (halfhoge) velgen zijn van Ryde (voorheen Rigida) met als leuk detail het terugkerende stijlelement blauw of groen. Het is budgetspul, maar goed genoeg.
De banden zijn gelukkig uitstekend, 42mm Schwalbe Marathon plus, helaas passen er niet nog bredere sloffen onder. Spatborden zijn SKS. Kettingbeschermer Chainglider. Zadel is Selle Royal, een superbreed en zacht model.
De achterdrager is van Racktime. Dit is iets waar ik me zwaar aan irriteer. Voor een clean uiterlijk is er gekozen voor een stalen plaat onder het spatbord in plaats van twee stangen naar de achtervorken. het resultaat is dat de achterdrager niet te verstellen is, er zal een nieuw spatbord moeten worden gemonteerd. Dit is dus direct een probleem bij de fiets van mijn vrouw waar de assemblage is fout gegaan(drager niet horizontaal). Verder zorgt de stalen plaat voor minder ruimte voor de achterband waardoor 42mm het maximum is. Tot slot is een montage naar de achtervorken sterker. Daar waar Racktime bij dit model tot 25kg gaat gaan ze bij andere modellen tot 30kg en komt Tubus zelfs tot 35kg. Duidelijk een vervelend geval van "Form over Function".
De verlichting is in tegenstelling tot de claim op de site niet van A-Merk Busch und Muller, maar komt van het Finse B-merk Herrmans. De lichtweergave is minder mooi (maar ruim voldoende), vervelender is dat de plastic standaard voor de voorlamp al snel afbrak. Bij navraag bleek dit een bekend probleem te zijn, Batavus is een lading stalen standardjes aan het bestellen, maar daar moet ik vooralsnog op wachten. Batavus heeft wel direct een nieuwe lamp opgestuurd (losse standaardjes hadden ze niet), dus het was snel opgelost.
Verder hebben we een Tubus Ergo Lowrider laten monteren, maar dat valt buiten de standaard afmontage. Tubus is goed spul en de fiets rijdt er heel goed mee.
-- Motor
Batavus heeft gekozen voor een Yamaha middenmotor met de accu bevestigd op de onderbuis. Yamaha is een oudgediende op dit gebied, maar dit model is een nieuwe poging om marktaandeel te verwerven. De motor is simpeler dan Bosch en heeft een enorm koppel van 80nm.
Yamaha doet geen trucs met interne overbrenging, daardoor fiets je met een "gewoon" voorblad en kunnen derailleurmodellen met meerdere voorbladen worden uitgerust, iets wat bij Bosch niet kan. Een ander voordeel is dat hij erg goed loopt als de ondersteuning uit is. Er zal ongetwijfeld verlies zijn, maar het fietst eigenlijk net als een gewone fiets en dat is een groot compliment.
Het koppel is erg hoog, iets waar ik op terug kom in het rijgedrag, maar technisch gezien is dit opvallend. De meeste merken durven zo'n koppel niet aan met een naafversnelling. Je zit toch wel dicht tegen de voorschriften van Shimano aan. Je merkt dit dan ook met schakelen. Er is wel schakel onderbreking, maar soms werkt die niet 100% en voel je een vrij harde "klunk". In ieder geval moet je bij schakelen stoppen met trappen, anders schakelt hij belabberd en verwacht ik toch wel slijtage.
Verder is er vanuit de (Duitse) gebruikersgroepen een positieve verbazing over de storingsONgevoeligheid van de Yamaha motoren. Uiteraard is Bosch veel groter en speelt er daarom meer, maar er zijn erg weinig bekende problemen met de Yamaha motor. Dit wordt bevestigt door de detailhandel die ook erg positief is.
De display is niet krasvast, ik durf ook niets te zeggen over waterdichtheid. Gebrek aan klachten hierover doen me het beste vermoeden. De montage bracket heeft een slap sluitingsmechanisme wat ongetwijfeld zal sneuvelen, maar aan de andere kant zal hij zonder de sluiting niet 1-2-3 eraf stuiteren (je schuift de display op de bracket), dus het zal wel loslopen.
- Rijgedrag
-- Algemeen rijgedrag
Batavus heeft gekozen voor een recht stuur met ronde handvatten. Dat is leuk voor heel precies Cross-Country te sturen met een wedstrijd mountainbike, maar is vreselijk voor langere stukken op asfalt. Wij hebben daarom het stuur ingewisseld voor een Ergotec (humpert) stuurt met terugstand (±20 graden, weet het niet precies) met ergonominsch Ergon bioleder handvatten. Het stuur inwisselen zou de FM gratis horen te doen, een prima stuur kost ongeveer tientje (en hij mag het oude stuur houden). Voor de handvatten kan je prima goedkoper uit met een B-merk, er is zat op de markt. Ik wou specifiek Ergon en dat is duur.
De zithouding is "sportief". Ik zelf zit graag diep omdat dat een betere verdeling oplevert over armen, benen en zitvlak. Ik vind dit zeer positief, juist omdat Batavus andere modellen biedt met een zelfde motor voor het rechtop publiek (de Batavus Stream).
De zadels hebben we direct vervangen door modellen die wij preferen. De meeste veel fietsers houden van harde smalle zadels en wij zijn geen uitzondering. Dat kan ik Batavus verder niet aanrekenen, dat is gewoon erg persoonlijk en zij moeten toch een zadel erop leveren, dus ze kiezen voor iets generieks voor meerdere modellen.
De fiets zelf is erg stabiel (superstijf) en stuurt goed. Hij wordt rustiger met voortassen, maar zonder rijdt hij ook erg fijn. Omdat er geen goedkope verende vork in zit is de voorkant ook lekker strak.
Wij gebruiken regelmatig Yepp kinderzitjes (voor en achter). Dat is een beetje suf op zo'n strakke fiets, maar je moet wat. Omdat de fietsen zo stijf zijn en een goed stuurgedrag hebben is dat een prima combi. Wel zit je vrij krap met een voorzitje, maar voor een stadsritje is dat geen probleem.
Het gewicht is in Nederland niet zo'n issue, maar de combo relatief laag gewicht (20kg zonder accu) met de middenmotor is erg prettig bij lopend manouvreren en fietsenrekken.
-- Ondersteuning
Yamaha motoren lijken erg op conculega Bosch, maar er zijn wel wat verschilletjes.
De ondersteuning stopt bij 26 kmpu, daar waar de concurentie (Bosch, Ion) door gaat tot 27.5kmpu. Als je partner dus een Bosch heeft of een Ion is dat soms best vervelend. De dealer gaat het melden bij Batavus, maar ik verwacht geen verandering. We hebben nu beide een Razer dus het maakt ook niets meer uit.
Het hoge koppel is heel beheerst, hij ondersteunt heel sterk, maar toch beschaafd bij bruggen/viaducten. Acceleratie is zeer vlot over de complete range, maar optrekken bij een stoplicht gaat heel prettig, je hebt niet het gevoel op een raket te zitten.
De actieradius is voor fitte mensen fantastisch. Ik heb namelijk een erg hoog beenritme (100+) en dat levert een heel zuinige ondersteuning op (kan je ook zien als een nadeel^^). Afhangende van de wind haal ik enorme afstanden op een accu. In Amsterdam haal ik op "high" zonder problemen 50+, wat met al dat start-stoppen enorm is.
Voor minder getrainde mensen: de motor rijdt het beste op 80rpm wat een heel gezond beenritme is. Je krijgt dan ook een stuk meer hulp dan wat je krijgt met spinnen. Ik durf niet te zeggen hoe het rijdt voor iemand die niet fit is, maar onder de 80rpm vind ik hem minder prettig (maar dat vind ik al snel omdat ik zo gewend ben aan die hoge toerentallen).
- Conclusie
Voor wat hij biedt is het een prima fiets voor een acceptabele prijs. Er zijn wel een aantal onderdeel en design keuzes gemaakt die verre van ideaal zijn, maar dat valt weg tegenover de rest van de positieve (rij) indrukken.
Zeker voor mensen die veel mee willen nemen is de mogelijkheid voor low-riders fantastisch, dat vind je op vrijwel geen enkele e-bike terug (veel duurder alternatief: Gaastra Fyts). Verder merk je gewoon dat de designers van het frame hun huiswerk hebben gedaan. Knalstijf en een heel goed rijgedrag.
En de keuze voor Yamaha is een hele goede, de motor is van een verassend goede kwaliteit. Yamaha is uiteraard een sterk merk, maar zo weinig problemen had niemand verwacht. Bosch is ook heel goed, maar hun keten is overstrekt (algemene klacht van detailhandel in NL en DE) wat impact heeft op hun reparaties.
- Voor/na delen
++ Stijfheid
++ Rijgedrag
++ Yamaha Motor
++ Zithouding
++ Actieradius (en dat met een relatief kleine accu!)
+ Design
+ Kwaliteit Lak
+ Alfine Naaf
+ Mogelijkheid voor Low-Riders
+ Vaste vork. Verend is prima, maar dan wel een goede!
+ Goede kwaliteit banden
+/- Afmontage: Degelijk maar ongeinspireerd.
+/- Banden zijn dik, maar hadden dikker gemogen.
+/- Magura HS11 ipv Shimano schijfremmen.
-- Design beperkt functie bij de constructie van de achterdrager.
-- Voorlamp is anders dan geadverteerd en zwak geconstrueerd. Batavus komt waarschijnlijk met een oplossing.
- Styling keuze voor een recht stuur, daar waar een ergonomischer model beter bij het doel van de fiets hoort. Makkelijk te verhelpen door FM, zou niks moeten kosten.
- Yamaha motor had wel een kilometertje harder gemogen.
- Batavus bel zit op een onmogelijke plek. Vervangen door een Cateye PB1000 bel die onder het stuur past.
- De Standaard die Batavus al jaren kiest is te zwak (ik spreek uit ervaring). Deze gaat binen een jaar versleten zijn.
Zo en nu een lekker bakkie koffie^^
[
Voor 5% gewijzigd door
roffeltjes op 01-05-2015 23:57
. Reden: Spelling en stijlfoutjes. Stukje over schijfremmen en balhoofd toegevoegd. ]