@roffeltjes: Hier ook het damesmodel getest, trouwens.
Excuus, yamaha heeft idd zelfde koppel. Ik zat aan Bosch te denken.
Over het naloopverhaal: Nee, dat is nog steeds niet het hele verhaal. Meer naloop is niet altijd beter, er is een optimum. Met geen naloop is een fiets heel erg onstabiel en houdt hij geen rechte lijn (want zelfs het kleinste beetje stuurmoment zorgt voor een flinke hoeveelheid draaiing van het stuur). Teveel naloop en je stuurt heel zwaar (hij wil alleen maar vooruit). Er is een optimum in het midden.
Ik heb zelf de ervaring dat bij de enige noodstoppen die ik ooit heb gedaan (inclusief een boem=ho noodstop in sept. '14) het stuurgedrag extreem belangrijk was. Noodstop gaat altijd gepaard met proberen weg te sturen van gevaar, dus ik wil kunnen blijven sturen en juist níet dat de fiets zo goed als geblokkeerd is in rechtuit-stand. Daarom ben ik geen fan van verende voorvorken. MTB-voorvorken zijn een totaal ander verhaal; deze zijn gemaakt op het behouden van naloop bij inveren. Stadsfiets-vorken zijn geometrisch anders.
Laten we eens kijken naar de geometrie van de fiets, want nu ben ik wel benieuwd. Dribbelen tijdens remmen betekent dat er werkelijk géén gewicht op het voorwiel kan hebben gestaan.
Het zwaartepunt van een fietser in rechtoppositie ligt ruwweg 10cm vóór het zitvlak, dat van een fiets is doorgaans exact op het midden tussen de wielen maar gezien de accu achterop teken ik het wat verder naar achteren in zodat ze allebei ruwweg hetzelfde zitten. Ik verwacht dus bij constante snelheid de gewichtsverdeling ongeveer 35/65 is:
Een noodstop is ongeveer 0,5g (=vector op 30 graden uit het lood):
Zwarte pijlen zijn de individuele fiets/persoon-zwaartepunten, grijze is de resultante vector. Deze ligt heel netjes op 90/10.
Dit is echt schoolboek stadsfiets-gewichtsverdeling. Beetje algemeen gesteld:
- Stadsfiets 65/35
- Racefiets 55/45
Als ik dit zo vergelijk met bijv. de Flyer- en RIH fietsen, hebben die exact dezelfde gewichtsverdeling. Ik vraag me dus echt af waar het dribbelen van het voorwiel dan vandaan komt; dat kan dan alleen bij een hele lichte berijder met hele korte benen (gewichtspunt gaat dan effectief naar achteren en beneden) of bij een slechte combinatie van voorvorkdemping en band. Een slap frame kan hieraan bijdragen, maar ik had nou niet het idee dat het frame zo bijzonder slap was.
Ik ben zelf lang en zwaar, dus als jij licht en kort bent is dat waarschijnlijk de oorzaak van onze verschillende ervaringen.