Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.342 views

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:43
crepkon schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:17:
Leuk om te lezen roffeltjes! De fiets ziet er goed uit (en rijdt blijkbaar ook goed :) ).
Dat laatste is het belangrijkste. Ik irriteer me wel een beetje aan de onderdeelkeuze, ik vind het altijd weer jammer dat je niet voor een meerprijs wel die goede spullen kan krijgen. Het is allemaal reuze functioneel dus ik ben aan zeiken, maar het had toch fantastisch geweest als je een duurder model met Pro/Ritchey/vul ander A-merk in, met Alfine 11 (of Rohloff) en schijfremmen had kunnen kopen.

Nou kan die naaf er altijd nog in worden gedrukt, maar schijfremmen kan helaas niet.

Verwijderd

Bedankt voor het uitgebreid verslag ,je hebt veel kennis en ervaring en dan is het makkelijker om tot een keuze te komen . ;)

• roffeltjes
Ja, maar ik ben niet zo tevreden over mijn schrijfstijl (en d-t fouten... mijn vader draait zich om in zijn graf).

Ik ben nog steeds foutjes aan het rechtzetten en stukjes aan het toevoegen/herschrijven :+

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
roffeltjes schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:40:
Ja, maar ik ben niet zo tevreden over mijn schrijfstijl (en d-t fouten... mijn vader draait zich om in zijn graf).

Ik ben nog steeds foutjes aan het rechtzetten en stukjes aan het toevoegen/herschrijven :+
Liever een goed verhaal met "d" en "t" fouten, dan geen verhaal of taaltechnisch kloppend verhaal zonder inhoud. Een techneut is geen grammatica wizard. Ieder zijn vak.

Duz:
Bedankt voor je verhaal en mooie fiets ook!

Verwijderd

JellBro schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:06:
[...]

Liever een goed verhaal met "d" en "t" fouten, dan geen verhaal of taaltechnisch kloppend verhaal zonder inhoud. Een techneut is geen grammatica wizard. Ieder zijn vak.

Duz:
Bedankt voor je verhaal en mooie fiets ook!
Helemaal mee eens liever een goed verhaal met taalfouten , dan een flut verhaal zonder . :*)

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Voor minder getrainde mensen: de motor rijdt het beste op 80rpm wat een heel gezond beenritme is. Je krijgt dan ook een stuk meer hulp dan wat je krijgt met spinnen. Ik durf niet te zeggen hoe het rijdt voor iemand die niet fit is, maar onder de 80rpm vind ik hem minder prettig (maar dat vind ik al snel omdat ik zo gewend ben aan die hoge toerentallen).

Dat heb ik ook ondervonden. 80 is vrij snel, ik reed max aan 60 toeren en dan kreeg je (te) weinig hulp. Voor de rest ben ik het helemaal eens over de motor, hij rijdt zelfs met ondersteuning bijna als een normale fiets. Maar het lijkt wel of je die normale fiets rijdt met sterke benen..

Mijn Trek staat hier. En staan is het :(
Je kan er wel mee rijden maar de computer (Nyon display) doet het niet goed. ik krijg geen verbinding met Wlan of bluetooth en hiermee begint alles qua instellingen uiteraard. Straks naar de FM, hopelijk snel op te lossen.
Wel een knappe, mooi afgewerkte fiets. Van zodra alles ok is, kom ik er uiteraard op terug. Jammer van de slechte start.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Na een tijd mee te hebben gelezen in dit topic, nu een vraag...

Ik ben in de markt voor een gebruikte (<1000 km) merida e-spresso 10EQ uit 2012.
Moet ik nog ergens speciaal op letten bij dit model?

Of is het verstandiger om voor een nieuwe te gaan?

Verwijderd

Ligt aan de prijs, maar wat kan er mis zijn aan een fiets? Alle onderdelen zijn standaard ;) Zolang de motor goed ondersteunt en geen rare geluiden maakt spreekt de rest vanzelf. Accu zal al wel wat minder zijn geworden door de tijd heen, dus prijs moet goed zijn. :)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Dus moet je goed kijken naar de accu. Lange proefrit maken kijken hoe lang deze het volhoudt. Of een capaciteitstest doen.

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
OmeRobbie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:39:
Iemand ervaring met de Badass bike tuning op een Impulse motor? Of de SX2?
Er is heel veel te vinden over de Bosch motoren maar weinig ervaring over het gebruik bij Impulse...
Anyone? Ook info elders op Internet (ik heb het niet kunnen vinden) over ervaringen met deze Badass voor de Impulse motor liefst de 1e gen).

In Duitsland zijn er heel veel fietsen verkocht met de Impulse motor.. Jammer dat hier in NL bijna alles over de Bosch gaat...

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-01 19:09
Wij hebben die Merida ook, goed fiets, de fiets van mijn vrouw heeft ook een 1000 km gereden.
Komt er op stand "turbo" 60 km ver mee, was in het begin zo en nu nog steeds.
Probleemloze fiets.

• DHL

DHL

Wie kan me dit zeggen... Als je twee Fietsen met Bosch systeem neemt met dezelfde motor (in dit geval performance), kan je dan het ene display gewoon op de andere fiets gebruiken? Zonder programmeren en dergelijke.
Is een belangrijk weetje voor mij. Wie kan me hierop snel antwoorden... ben je eeuwig dankbaar :)

• fazertje
DHL schreef op zondag 03 mei 2015 @ 09:53:
Wie kan me dit zeggen... Als je twee Fietsen met Bosch systeem neemt met dezelfde motor (in dit geval performance), kan je dan het ene display gewoon op de andere fiets gebruiken? Zonder programmeren en dergelijke.
Is een belangrijk weetje voor mij. Wie kan me hierop snel antwoorden... ben je eeuwig dankbaar :)
In eerste instantie leek het te werken, en ineens liepen ze beide vast :(
Dus niet zo een op een over te zetten.
Gebruiksdata bleef in display van de fiets waar hij in eerste instantie vanaf kwam.
Bij ons staan er met een ding stif gewoon een J en een t op, (onze voorletters)

[ Voor 6% gewijzigd door fazertje op 03-05-2015 10:50 ]

• DHL

DHL

Ik lees op internet dat de houder van het Nyon display compatibel is met dat van een gewone display. Mensen die een Nyon hebben zouden die twee kunnen gebruiken. Dus, in feite wil ik me een gewoon display bijbestellen, en afwisselend met het Nyon en het gewone display rijden. Zou dit lukken als je de nieuwe display direct op de juiste fiets gaat gebruiken?

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

DHL schreef op zondag 03 mei 2015 @ 12:56:
Ik lees op internet dat de houder van het Nyon display compatibel is met dat van een gewone display. Mensen die een Nyon hebben zouden die twee kunnen gebruiken. Dus, in feite wil ik me een gewoon display bijbestellen, en afwisselend met het Nyon en het gewone display rijden. Zou dit lukken als je de nieuwe display direct op de juiste fiets gaat gebruiken?
Klakkeloos omwisselen van display's zal niet kunnen lijkt mij. Bij een buurvrouw van mij geraakte hun oude display defect en een nieuwe werkte pas nadat de FM dit via uitlezen gegevens van de oude naar de nieuwe geupdated had. (Zij heeft een Sparta).

• roffeltjes
Ik heb het gisteren getest; Bij de Yamaha's is het blijkbaar geen probleem, alle data staat in de motor.

Bij Ion kon het niet, maar kreeg je gewoon een foutmelding en kon je na terugzetten van de displays direct verder. Wel moeten displays bij ION door de dealer worden gekoppeld aan de motor voordat je ze kan gebruiken,

• fazertje
Bij de ION kan je 2 displays registreren per fiets.

• fazertje
Iemand tips voor een goede fietsenrager voor op de trekhaak.
2 ebike (22 kilo stuk)
Moet goed en een redelijke prijs hebben, 300 euro vindt ik veul geld ;-)
Goede 2e hands is ook welkom

• OmeRobbie
Hallo, iemand een tip voor een mooie design fietstas (dubbel) mag erop blijven hoeft niet per se makkelijk er af te klikken zijn...

Kom alleen Ortlieb tegen maar die zijn en duur en vind ik nog steeds niet echt fraai. Wel kwaliteit....

• roffeltjes
Ik prefereer function over form ;)

Verwijderd

fazertje schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:57:
Iemand tips voor een goede fietsenrager voor op de trekhaak.
2 ebike (22 kilo stuk)
Moet goed en een redelijke prijs hebben, 300 euro vindt ik veul geld ;-)
Goede 2e hands is ook welkom
Spinder Hawk, goed te krijgen op markplaats, fijne bevestiging :)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:57
Spinder Hawk is goed en geschikt voor electrische fietsen maar zeker de zwarte (stalen) uitvoering zijn zwaar. Je moet dan eigenlijk een trekhaak hebben die max 75 kg op de kogel mag hebben.

Verwijderd

Beste elektrischefiets-gebruikers,

Ik ben me aan het orienteren op de aankoop van een elektrische fiets. Dit forum heeft me al flink geholpen, maar toch wil ik jullie vragen of iemend ervaring heeft met het merk VSF fahrradmanufaktur. En dan met de P-serie in het bijzonder. Ik kan over dat merk tot op heden weinig informatie vinden van gebruikers.

• Vlassie1980
  • Laatst online: 12:05
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:34:
Beste elektrischefiets-gebruikers,

Ik ben me aan het orienteren op de aankoop van een elektrische fiets. Dit forum heeft me al flink geholpen, maar toch wil ik jullie vragen of iemend ervaring heeft met het merk VSF fahrradmanufaktur. En dan met de P-serie in het bijzonder. Ik kan over dat merk tot op heden weinig informatie vinden van gebruikers.
Heb even een beetje gezocht, deze fabrikant maakt gebruik van Bosch motoren. Nog even een paar vragen alvorens we meer concrete info kunnen geven:

- Waarom perse dit merk? Het is nou niet bepaald een merk waar bij mij een belletje gaat rinkelen.
- Wat is het doel van de aanschaf? Recreatief / woonwerk etc...
- Budget

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 04-05-2015 12:09 ]

Verwijderd

Dit merk omdat de fietsenwinkel 'om de hoek' ze verkoopt (en dat vind ik toch wel prettig) en omdat het een fiets is die me goede specificaties lijkt te hebben (met mijn beperkte kennis - maar daarom de vraag aan jullie). Ik wil de fiets gaan gebruiken voor woon-werkverkeer. Da's zo'n 13 kilometer en nu fiets ik zonder ondersteuning. De fiets valt wel zo'n beetje binnen het budget (2800,-).

En ook (en niet geheel onbelangrijk) vind ik het een mmoie fiets die sportief oogt.

• Vlassie1980
Met die specificaties zit het wel goed inderdaad, mooie fiets die qua eigenschappen aardig in de buurt van mijn Merida komt. Magura hydraulische velgremmen remt goed, maar ik hoor andere gebruikers hier in dit topic er wel over dat je die vaak moet vervangen. Is zo gedaan en niet al te duur.

Voor die afstand is het een prima fiets, alleen opvallend dat het damesmodel 200 euro goedkoper is volgens de site.

• roffeltjes
VSF doet bij mij wel een belletje rinkelen! Dat is prima spul, met name bekend in de vakantiefiets wereld als budget alternatief voor Santos, Idworkx, Koga etc.

Ik schaal het hoger in dan de Accell/Derby spullen, juist omdat ze werken met standaard onderdelen ipv het allegaartje gerebadgede onzin die de grote spelers gebruiken. Je kan alles zelf vervangen in plaats van die "esthetische" onzin oplossingen. Als het merk wat makkelijker te krijgen was voor me had het zeer hoog op mijn lijstje gestaan.

Nadeeltje is dat er wel eens werd gemopperd over de Lak, maar dat is tegenwoordig wel ok. Bovendien, een gebruiksfiets mag een krasje hebben. Desnoods plak je strategische plekken af met Helicopter tape (zoals Zefal Bike Armor). Ander nadeel is vooral voor je FM; Koga's e.d. worden iets netter afgeleverd af fabriek, bij VSF zal hij wel wat meer nawerk hebben.

Betreft prijsverschil, dat zijn twee verschillende modellen (nyon vs, Intuva), waarbij de goedkopere als Dames (trappez?) en Heren (diamant) frame leverbaar is. Overigens zou het me niks verbazen als dat ook geld voor de iets duurdere want daar ontbreekt sowieso ook de maatvoering. Beetje slordig, maar goed, daar zit natuurlijk ook een deel van het prijsverschil, een redelijk simpele site.

Verder, ik kan het niet helemaal goed zien, maar ik zie wat nokjes op de liggende linker achtervork die me doen vermoeden dat het frame wel degelijk Schijfrem capabel is. Zo ook de voorvork, ik zie volgens mij de bevestigingspunten voor een schijfrem. Zo zie je ook bevestigingspunten voor V brakes op het duurdere model. Ik ga ervan uit dat dat gewoon hetzelfde frame is.

VSF is volgens mij heel erg flexibel, ik ga ervan uit dat je FM bij VSF kan vragen om er Schijfremmen op te zetten, anders kan hij het zelf natuurlijk ook doen.

Kortom: VSF is echt een interresant merk: proefrijden die fiets!!!

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 04-05-2015 13:10 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44

vhal

ಠ_ಠ

VSF is een Duits merk die erg populair is in Duitsland. Je ziet ze daar ook veel rijden. Het frame is van staal en met name prijs/kwaliteit is het een aanrader.

Ik heb ooit een keer gereden op een non e-bike variant in Rotterdam. Daar zit 1 van de weinige dealers die NL heeft.

Strava

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:06:
[...]

Heb even een beetje gezocht, deze fabrikant maakt gebruik van Bosch motoren. Nog even een paar vragen alvorens we meer concrete info kunnen geven:

- Waarom perse dit merk? Het is nou niet bepaald een merk waar bij mij een belletje gaat rinkelen.
- Wat is het doel van de aanschaf? Recreatief / woonwerk etc...
- Budget
Dit merk omdat de fietsenwinkel 'om de hoek' ze verkoopt (en dat vind ik toch wel prettig) en omdat het een fiets is die me goede specificaties lijkt te hebben (met mijn beperkte kennis - maar daarom de vraag aan jullie). Ik wil de fiets gaan gebruiken voor woon-werkverkeer. Da's zo'n 13 kilometer en nu fiets ik zonder ondersteuning. De fiets valt wel zo'n beetje binnen het budget (2800,-).

En ook (en niet geheel onbelangrijk) vind ik het een mmoie fiets die sportief oogt.

Verwijderd

roffeltjes schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:52:
VSF doet bij mij wel een belletje rinkelen! Dat is prima spul, met name bekend in de vakantiefiets wereld als budget alternatief voor Santos, Idworkx, Koga etc.

Ik schaal het hoger in dan de Accell/Derby spullen, juist omdat ze werken met standaard onderdelen ipv het allegaartje gerebadgede onzin die de grote spelers gebruiken. Je kan alles zelf vervangen in plaats van die "esthetische" onzin oplossingen. Als het merk wat makkelijker te krijgen was voor me had het zeer hoog op mijn lijstje gestaan.

Nadeeltje is dat er wel eens werd gemopperd over de Lak, maar dat is tegenwoordig wel ok. Bovendien, een gebruiksfiets mag een krasje hebben. Desnoods plak je strategische plekken af met Helicopter tape (zoals Zefal Bike Armor). Ander nadeel is vooral voor je FM; Koga's e.d. worden iets netter afgeleverd af fabriek, bij VSF zal hij wel wat meer nawerk hebben.

Betreft prijsverschil, dat zijn twee verschillende modellen (nyon vs, Intuva), waarbij de goedkopere als Dames (trappez?) en Heren (diamant) frame leverbaar is. Overigens zou het me niks verbazen als dat ook geld voor de iets duurdere want daar ontbreekt sowieso ook de maatvoering. Beetje slordig, maar goed, daar zit natuurlijk ook een deel van het prijsverschil, een redelijk simpele site.

Verder, ik kan het niet helemaal goed zien, maar ik zie wat nokjes op de liggende linker achtervork die me doen vermoeden dat het frame wel degelijk Schijfrem capabel is. Zo ook de voorvork, ik zie volgens mij de bevestigingspunten voor een schijfrem. Zo zie je ook bevestigingspunten voor V brakes op het duurdere model. Ik ga ervan uit dat dat gewoon hetzelfde frame is.

VSF is volgens mij heel erg flexibel, ik ga ervan uit dat je FM bij VSF kan vragen om er Schijfremmen op te zetten, anders kan hij het zelf natuurlijk ook doen.

Kortom: VSF is echt een interresant merk: proefrijden die fiets!!!
Dank voor je uitgebreide antwoord. Begrijp ik het goed dat je liever schijfremmen hebt dan de hydraulische velgremmen?

• roffeltjes
Ja:

1. Remt beter als het nat is
2. Geen slijtage aan de velg.

Maar Magura HS 11 is op zich helemaal prima, ik heb het ook en heb nooit problemen.

Verwijderd

roffeltjes schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:38:
Ja:

1. Remt beter als het nat is
2. Geen slijtage aan de velg.

Maar Magura HS 11 is op zich helemaal prima, ik heb het ook en heb nooit problemen.
Nou, zo gelijk dan maar even proberen. Na jullie reactie word ik alsmaar enthousiaster.

• DHL

DHL

Ivm Nyon.... mijn eerste ervaring hiermee is slecht. Maar dat kan dus enkel maar verbeteren :)
Intuvia scherm zou wel stukken betrouwbaarder zijn. Nyon is wel vele leuker.
Ben nu aan het navragen of je Nyon en Intuvia op 1 fiets kan gebruiken. Intuvia scherm kost los maar een 100 euro. Ziet ernaar uit dat het kan, verwacht morgen definitief antwoord van Bosch. Je moet dan wel de Nyon versie kopen en de Intuvia als extra. Omgekeerd lukt het niet.
(Dit indien je interesse hebt in de Nyonversie uiteraard)

• roffeltjes
En de eerste display is gesneuveld... mijn vrouw liet mijn display kletteren toen ze de boodschappen en kinderen aan het jongleren was |:(

• Vlassie1980
Dat is balen, het is toch een Intuvia display en geen Nyon?

Ik ga binnenkort het display vast laten zetten, dan hoef je ook niet ermee te rommelen heel de tijd. Bij sommige merken zit het display zelfs helemaal vast.

• DHL

DHL

Nee, roffeltjes heeft een Yamaha display. Benieuwd naar de prijs van die displays eigenlijk...
Intuvia en Nyon kan je een schroef voor kopen en hiermee vast zetten in de houder. Kost ne goeie euro geloof ik.

• roffeltjes
We hebben bij deze fietsen een unigarant verzekering voor diefstal en schade afgesloten. Eens kijken of we dit eronder valt.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 06-05-2015 08:40 ]

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:40:
We hebben bij deze fietsen een unigarant verzekering voor diefstal en schade afgesloten. Eens kijken of we dit eronder valt.
Ik zit bij ook bij Unigarant, valt nu trouwens onder de ANWB.

Denk dat ze het wel vergoeden, ben vorig jaar zomer hard onderuit gegaan. 400 euro schade aan de fiets maar alles vergoed gekregen, was de fiets wel een paar weken kwijt omdat ze de onderdelen niet allemaal hadden. Maar die 6 eurie per maand doet geen pijn dus ben blij dat hij verzekerd is.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

the_eye6 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:18:
[...]

Ik ben geinteresseerd, heb namelijk recent dezelfde besteld. Proeffietsen was een verademing qua ondersteuning tov andere systemen. vond ik. Een mooie review van de Gazelle staat hier:
http://www.ebikereviews.c...ge-c8-impulse-2-0-review/
Update, er is eindelijk mee in de heuvels gefietst. Korte samenvatting: gaat als een speer.

M'n vader heeft er uiteindelijk niet heel veel mee gereden, dus over de actieradius in de bergen kunnen we nog niets zeggen. Wel over het koppel; als test heeft hij geprobeerd in z'n 5e versnelling (nexus 8 direct drive) het oprijpad van het huis waar ze in zaten op te gaan. Dit pad gaat ongeveer 11% omhoog, en dit lukte op de Power-stand. Hij kan dus zelfs in sport-stand prima gebruikt worden om flink steile wegen op te gaan.

Verder weinig ervaringen die echt iets aanvullen op de al geschreven ervaringen/review/etc. Als je nog specifieke dingen wilt weten zal ik m'n best doen om ze te beantwoorden :)

• roffeltjes
Sorry, maar wat een ontzettende faal van Gazelle.. een 25kmpu e-bike fiets die een wheelie trekt???

Ik heb hem ook getest en vond hem al doodeng toen ik een noodstop erop deed (voorkant schoof weg), dit maakt hem nog verdachter. Er is iets met compleet fout met de balans van die fiets. En dan ben ik ex-wedstrijd renner/MTB-er, dus ik kan echt wel sturen/aggressief remmen.

Ik hoop (en ga ervan uit) dat jullie er blij mee gaan zijn (meeste mensen zijn niet zo kritisch), maar ik ben nu versterkt in mijn overtuiging om de huidge range van Gazelle af te raden. Wat een blunder van de ontwerpers.

• mux

mux

99% efficient!

De motor heeft uiteraard veel teveel koppel voor de vlakke weg in NL. Maar daar koop je hem niet voor; het is een berg/heuvelfiets die zelfs met een bijna-lege accu de berg nog op komt. In NL is de eco-stand het enige wat je nodig hebt, zelfs als je heuvelop een dijk over moet oid.

Ik heb helemaal niks gemerkt van afwijkend gedrag bij remmen. Het voelde gewoon als iedere andere Magura-geremde fiets met verende voorvork. Ik houd er niet van om noodstoppen te maken met een verende voorvork (dit vergroot de effectieve naloop waardoor je moeilijker kunt sturen tijdens een harde remactie), maar de balans was in algemeen gebruik prima.

Wat mij betreft juist één van de meest imposante elektrische fietsen op het moment. De motor is op vrijwel alle aspecten beter dan Bosch (reageert accurater, minder geluid, betere prestaties all-round) en het frame is afgezien van de motormount exact hetzelfde als het C8-frame, wat een nagenoeg identieke kopie is van de pre-C7 fietsen die allemaal prima reden en waar ik nog nooit klachten over heb gelezen.

Maar voor binnen Nederland kun je voor de basisprijs van een Gazelle Impulse-fiets net zo goed een random andere goede merkfiets kopen met Bosch/Yamaha-middenmotor en extra grote accu. Je betaalt effectief 200-300 euro extra voor overbodig veel extra koppel. Puur op dat punt zou ik hem niet aanraden behalve als je bijv. zelf heel erg zwaar bent en het koppel nodig hebt om weg te komen, of als je hem als vakantiefiets wilt gebruiken in de heuvels waar een Yamaha niet omhoog komt.

• roffeltjes
Qua koppel is ie minder dan de Yamaha die niet zo'n bezopen weggedrag heeft, dus het argument wat je hier gebruikt gaat niet op.

Overigens had ik de Dames fiets getest. Er was eerder ook een review die niet zo blij was met de stabiliteit van dat (dames) model, maar die site is overleden :+

Verder is het naloop verhaal niet echt relevant om verschillende redenen:

1. Als je voor remt zal je sowieso stuur vermogen kwijt raken.
2, Hoe meer naloop, hoe beter controleerbaar je fiets. Sturen doe je niet door het stuur te draaien, maar door te leunen. Sturen wordt belangrijker op lage snelheid, maar dat is voor een noodstop niet van toepassing. Je hebt het dus precies verkeerd om... het is niet een teveel aan naloop wat de Gazelle slecht stuurbaar maakte bij een noodstop.

Wat er gebeurde was dat de voorkant begon te slippen/stuiteren en daardoor direct blokkeerde (omdat het wiel niet de frictie had (immers hij hing fracties van seconden blijkbaar in de lucht) om het draaiende tov de remblokken. Dat ligt nogal in lijn met het feit dat hij direct in een wheelie is te trekken, de balans ligt veel te ver naar achteren. En dat is zeer zeker niet iets wat alle fietsen hebben...

Ik hoop dat je ook wel beseft dat verende voorvorken en precies remmen en sturen een basis bestanddeel zijn van MTB-en en dat dat helemaal geen probleem hoort te zijn. Het argument dat je niet hard zou kunnen remmen met een verende voorvork omdat de fiets dan onbestuurbaar wordt is compleet ontkracht door die hele tak van sport.

Verder zijn grappen als een geintegreerde koplamp voor mij eerder negatief dan positief.

Ik kan dan ook niet anders zeggen dat het zoals de laatste jaren gebruikelijk een absoluut wanproduct is van Gazelle waarbij de rijeigenschappen en functionaliteit ondergeschikt zijn aan mislukt design. Ik heb echt heel wat fietsen getest en deze sprong er direct negatief uit (bevestigd door mijn voruw en los bevestigd door die andere site).

Dat is heel jammer want Gazelle was ooit zo'n degelijk merk, dus dat ze deze kant op gaan is eeuwig zonde.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:03:
1. Als je voor remt zal je sowieso stuur vermogen kwijt raken.
Misschien een domme vraag maar hoe kan je dan het best remmen op een e-bike? Waar zit het meeste remvermogen in?

Strava

• Vlassie1980
Het meeste remvermogen zit bij mijn fiets voor, dat is ook de reden dat ik op mijn plaat ging. Ik remde te hard waardoor mijn wiel voor bijna blokkeerde. Die schijfremmen hebben ontiegelijk veel remkracht.

Maar ik rem meestal met beide remmen tegelijk maar dan zonder hard te knijpen.

Verwijderd

De meeste remkracht zit altijd voor ;) Hoewel op de ebike relatief veel gewicht nog op de achteras ligt waardoor ook die nog best redelijk wat vertraging kan leveren.

Voor een bocht kun je de remmen combineren, 't is een beetje balanceren, voor hoe dan ook niet laten blokkeren, achter maakt minder uit. Je kunt echter op droog wegdek behoorlijk wat remkracht aan de voorkant erop gooien, op nat is het oppassen. Met mijn tourfiets en mtb kan ik stoppies maken op het voorwiel, op de Merida is de balans anders waardoor ik dan wel lomp veel remkracht moet gebruiken :P

In de bocht - als ik nog moet remmen wat ik probeer te voorkomen - remmen met de achterkant, zodat je voorwiel alle grip houdt om de bocht te maken. Ook daar geldt dat als achter blokkeert de fiets onder je uit slipt, maar dat dat nog te houden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 11:27 ]

• roffeltjes
Als je echt MOET stoppen moet je voor remmen (je achterrem doet niks meer als je voor doorknijpt)... maar als je nog moet sturen moet je vooral niet hard doorknijpen met je voorrem want je stuurvermogen is nihil als je wiel blokkeert (sowieso heb je al minder frictie op je voorwiel als je scheefhangt dus blokkeer je nog sneller).

Dat is dan ook waarom je gewicht op je voorkant wil zodat je genoeg frictie houdt om het wiel te laten draaien. Als het gaat stuiteren/slippen ben je al geblokkeerd.

Als wedstrijdrenner leer je aan om (in criteriums) voor een bocht heel hard met je voorrem te remmen omdat je anders voor elke bocht tientallen plaatsen verliest. In een bocht zal je doorgaans niet willlen remmen, hooguit achter om de snelheid te controleren.

Maar goed, soms is dit onmogelijk en dan is het bidden dat je het houdt. Ik heb ook een keer een fraaie klapper gemaakt toen iemand voor mijn wiel sprong terwijl het regende. Ik moets vol in de ankers en haar ontwijken waardoor de voorkant wegschoof. Ik had voor mezelf beter gewoon recht door haar heen kunnen rijden, maar dan rij je iemand het ziekenhuis in. Dan maar een paar schaafwonden en kapotte fiets.

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
Ik heb een kalkhoff tasman city impuls 8 en ik vraag me af wat er voor nodig is (hardware/software) om de computer te tweaken.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

• mux

mux

99% efficient!

@roffeltjes: Hier ook het damesmodel getest, trouwens.

Excuus, yamaha heeft idd zelfde koppel. Ik zat aan Bosch te denken.

Over het naloopverhaal: Nee, dat is nog steeds niet het hele verhaal. Meer naloop is niet altijd beter, er is een optimum. Met geen naloop is een fiets heel erg onstabiel en houdt hij geen rechte lijn (want zelfs het kleinste beetje stuurmoment zorgt voor een flinke hoeveelheid draaiing van het stuur). Teveel naloop en je stuurt heel zwaar (hij wil alleen maar vooruit). Er is een optimum in het midden.

Ik heb zelf de ervaring dat bij de enige noodstoppen die ik ooit heb gedaan (inclusief een boem=ho noodstop in sept. '14) het stuurgedrag extreem belangrijk was. Noodstop gaat altijd gepaard met proberen weg te sturen van gevaar, dus ik wil kunnen blijven sturen en juist níet dat de fiets zo goed als geblokkeerd is in rechtuit-stand. Daarom ben ik geen fan van verende voorvorken. MTB-voorvorken zijn een totaal ander verhaal; deze zijn gemaakt op het behouden van naloop bij inveren. Stadsfiets-vorken zijn geometrisch anders.

Laten we eens kijken naar de geometrie van de fiets, want nu ben ik wel benieuwd. Dribbelen tijdens remmen betekent dat er werkelijk géén gewicht op het voorwiel kan hebben gestaan.

Het zwaartepunt van een fietser in rechtoppositie ligt ruwweg 10cm vóór het zitvlak, dat van een fiets is doorgaans exact op het midden tussen de wielen maar gezien de accu achterop teken ik het wat verder naar achteren in zodat ze allebei ruwweg hetzelfde zitten. Ik verwacht dus bij constante snelheid de gewichtsverdeling ongeveer 35/65 is:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mFY89cEVQO0FGeAPvk6jPTuD/full.jpg

Een noodstop is ongeveer 0,5g (=vector op 30 graden uit het lood):

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zF7dauG5bePeboa1ckVyxVuM/full.jpg

Zwarte pijlen zijn de individuele fiets/persoon-zwaartepunten, grijze is de resultante vector. Deze ligt heel netjes op 90/10.

Dit is echt schoolboek stadsfiets-gewichtsverdeling. Beetje algemeen gesteld:
- Stadsfiets 65/35
- Racefiets 55/45

Als ik dit zo vergelijk met bijv. de Flyer- en RIH fietsen, hebben die exact dezelfde gewichtsverdeling. Ik vraag me dus echt af waar het dribbelen van het voorwiel dan vandaan komt; dat kan dan alleen bij een hele lichte berijder met hele korte benen (gewichtspunt gaat dan effectief naar achteren en beneden) of bij een slechte combinatie van voorvorkdemping en band. Een slap frame kan hieraan bijdragen, maar ik had nou niet het idee dat het frame zo bijzonder slap was.

Ik ben zelf lang en zwaar, dus als jij licht en kort bent is dat waarschijnlijk de oorzaak van onze verschillende ervaringen.

• roffeltjes
Ik ben kort en niet zwaar (1.70 en 65 kg), maar dat zou echt genoeg moeten zijn*. Ik vond de zit extreem rechtop, maar denk dat jij een heel goed punt hebt dat een deel van het probleem is dat de voorvork demping mist (inderdaad logischer!). Hoe dan ook ik vond hem echt een beroerde rijkarakteristiek hebben (heb ik al maanden geleden genoemd). Mijn vrouw is net zo groot (en ook fanatiek sporter) en had precies hetzelfde probleem.

Verder betreft MTB's, het is zeer zeker niet zo dat een MTB vork geen verschil heeft met naloop bij inveren. De vorksprong, naloop en balhoofdhoek van een (hollansdse) stadsfiets en MTB zijn juist vaak hetzelfde (vooral bij Marathn/downhill MTB's zie je een luie geo). Het grote verschil zit hem in de kwaliteit van de vork (demping)en in het compleet andere zwaartepunt (je zit veel meer naar voren).

* mijn beenlengte is gemiddeld, sowieso is de verhouding van beenlengte bij mensen niet echt spannend, we hebben het meestal over minder dan een 1% van de lichaamslengte (zie ook de cormic index). Overigens is ook het verschil tussen mannen en vrouwen op dit punt nihil, itt tot wat men ons wil doen geloven :+

• Vlassie1980
HanslH schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:00:
Ik heb een kalkhoff tasman city impuls 8 en ik vraag me af wat er voor nodig is (hardware/software) om de computer te tweaken.
https://www.badassebikes.com/ O-)

• HanslH
Ahh ook interessant. Maar ik bedoelde eigenlijk hoe ik kan wat de fietsemaker ook kan zoals de wieldiameter anders instellen.

• Vlassie1980
HanslH schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:00:
[...]

Ahh ook interessant. Maar ik bedoelde eigenlijk hoe ik kan wat de fietsemaker ook kan zoals de wieldiameter anders instellen.
Ik weet niet of dat met Impulse kan, bij Bosch hebben ze alles afgetimmerd. Zelfs een fietsenmaker kan alleen maar de software updaten. Maar de ondersteunings instellingen zijn dus niet te benaderen.

• mux

mux

99% efficient!

roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:30:
Ik ben kort en niet zwaar (1.70 en 65 kg), maar dat zou echt genoeg moeten zijn*. Ik vond de zit extreem rechtop, maar denk dat jij een heel goed punt hebt dat een deel van het probleem is dat de voorvork demping mist (inderdaad logischer!). Hoe dan ook ik vond hem echt een beroerde rijkarakteristiek hebben (heb ik al maanden geleden genoemd). Mijn vrouw is net zo groot (en ook fanatiek sporter) en had precies hetzelfde probleem.
1m89 en 110kg hier, dus een vrij gigantisch verschil. Yep, ik denk dat het de voorvork moet zijn. Always trouble.
Verder betreft MTB's, het is zeer zeker niet zo dat een MTB vork geen verschil heeft met naloop bij inveren (...)Het grote verschil zit hem in de kwaliteit van de vork (demping)en in het compleet andere zwaartepunt (je zit veel meer naar voren).
Dit is eigenlijk wat ik ook bedoelde. Deze voorvork heeft merkbaar speling (niet meer dan andere stadsfietsen waarop ik heb gereden, trouwens), dus bij licht remmen zal hij de naloop iets doen verkorten (hij buigt een beetje naar achteren) en bij zwaar remmen zal hij de naloop waarschijnlijk verlengen (buigt naar voren onder het remmoment). MTB-voorvorken - althans die van goede merken - zijn voor mijn gevoel véél strakker. Daarnaast gok ik dat ze op de Gazelle veel zwaarder proberen te dempen en minder proberen te veren om het comfort te verbeteren. Op een MTB wil je helemaal niet zoveel demping, dat kost je alleen maar veel energie.

@Vlassie1980: Je kunt hem +/-10% instellen met een speciale tool die sommige Gazelle-dealers hebben. Hij staat voor zover ik in de handleiding heb gezien wel vast op 28", dus je kunt hem bijv. niet laten denken dat hij een 26" is terwijl hij eigenlijk 28" is.

De Impulse-motor is trouwens heel erg uitgebreid in te stellen als je dat wilt. Aangrijpvertraging, torque multiplier, rotatiesnelheid bij lagere versnellingen (je kunt hem laten ondersteunen bij vrij hoge kadans in een lage versnelling, zolang de fiets maar <27.5km/h gaat), etc. etc. Je hebt er alleen die service unit voor nodig, die ik niet echt ergens openbaar te koop zie.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8677/16546107361_d3296c0873_z.jpg

• HanslH
Vlassie1980 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:28:
[...]

Ik weet niet of dat met Impulse kan, bij Bosch hebben ze alles afgetimmerd. Zelfs een fietsenmaker kan alleen maar de software updaten. Maar de ondersteunings instellingen zijn dus niet te benaderen.
Ik weet dat de fietsemaker het kan want hij heeft het aleens gedaan. Maar ben dus zeer benieuwd waarmee.

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-01 22:07
@HansIH Ik heb een impulse 2.0 motor en kan via het menu de wieldiameter instellen, ik heb de grote display.

Afbeeldingslocatie: http://www.kalkhoff-bikes.com/fileadmin/Media/Images/Impulse_2.0/img_quadrat_IMPULSE-black_display-big.jpg

zie handleiding

http://www.gazelle.nl/~/m...d%20juli%202014%20HR.ashx

update: Oh ik zie dat op je fiets een eenvoudige display zit dus dat gaat op bovenstaande manier niet, sorry!

[ Voor 12% gewijzigd door mguzz op 06-05-2015 17:56 ]

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

mguzz schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:22:
@HansIH Ik heb een impulse 2.0 motor en kan via het menu de wieldiameter instellen, ik heb de grote display.

[afbeelding]

zie handleiding

http://www.gazelle.nl/~/m...d%20juli%202014%20HR.ashx

update: Oh ik zie dat op je fiets een eenvoudige display zit dus dat gaat op bovenstaande manier niet, sorry!
Dank voor deze publikatie, altijd handig als naslagwerk ook al heb ik geen Gazelle. De handleiding is vrij duidelijk inzake hoe met de accu moet worden omgegaan, daar staan vele tips tussen die ook op andere merken van toepassing kunnen zijn.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wel apart om te zien dat zulke merken er best degelijke naslagwerken op na houden. Bij mijn Merida was het 1 en al karige bedoeling (lees: helemaal niks).

Overigens nog bedankt voor de remvraag antwoorden :)

Strava

• Vlassie1980
Gisteren mijn Bosch uit laten lezen en een software update laten doen.

196 volledige laadcycli tot nu, 10.186 km. Moet zeggen dat ik meer laadcycli had verwacht dus de accu kan zeker nog wel een tijdje mee. Verder was er wel een foutcode met de sensor gevonden (duh :P) en was er ook een keer kortsluiting geweest, waarschijnlijk door vocht.

Zit ook nog een nieuwe feature op: Linksboven verschijnen pijltjes die je adviseren om terug te schakelen als je te zwaar of te licht aan het trappen bent.
Afbeeldingslocatie: http://www.bosch-ebike.de/media/en/alle_bilder/produkte_1/victor/performance_line/intuviva/Bosch-eBike-PerformanceLine-Intuvia-Handlebar-MY2015-colour-p1-DE_w734.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-05-2015 10:19 ]

Verwijderd

Tegen de tijd dat je die pijltjes ziet heb je zelf al 2x teruggeschakeld, je moet er wel heel ver naast zitten. Vrij nutteloze feature. Werkt bij jou het laden van een telefoon e.d. via de display trouwens wel? Hier niet.

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:59:
Tegen de tijd dat je die pijltjes ziet heb je zelf al 2x teruggeschakeld, je moet er wel heel ver naast zitten. Vrij nutteloze feature. Werkt bij jou het laden van een telefoon e.d. via de display trouwens wel? Hier niet.
Het nut ontgaat me ook enigszins :)

Heb nog niet geprobeerd om mijn phone op te laden via de Intuvia. Heb ik ook niet echt nodig eerlijk gezegd.

• DHL

DHL

Wat was er nog extra aan deze update? Enkel het schakeladvies of ook de sturing van de motor of zo?

• DHL

DHL

Ah ja opladen zal wel werken als je de originele kabel van Bosch koopt. Of verschillende andere uitproberen. Het lukt maar met vrij weinig kabels.
Fietsen van 2014 kunnen ook uitgerust worden met het intuviascherm.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:16:
Gisteren mijn Bosch uit laten lezen en een software update laten doen.

196 volledige laadcycli tot nu, 10.186 km. Moet zeggen dat ik meer laadcycli had verwacht dus de accu kan zeker nog wel een tijdje mee. Verder was er wel een foutcode met de sensor gevonden (duh :P) en was er ook een keer kortsluiting geweest, waarschijnlijk door vocht.

Zit ook nog een nieuwe feature op: Linksboven verschijnen pijltjes die je adviseren om terug te schakelen als je te zwaar of te licht aan het trappen bent.
[afbeelding]
Valt mij nog mee met die laadcycli. Daar teken ik wel voor :D

Op mijn display heb ik de schakelindicatoren niet, zie het nut er vooralsnog niet zo van in. Ze mogen eerder een cadansmeter erin programmeren die Yamaha juist wel heeft.

Overigens heb ik wat goodies binnengekregen

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wtldy9YrCXFvfjn9DO8G8E5B/full.jpg

De schoenen zijn een oud 2014 model van Shimano die erg goedkoop waren in vergelijking met het 2015 model. Het verschil zit hem met name in de veters waar het 2015-model een soort van snelspanners heeft. Daarnaast past de nieuwe groene kleur niet bij mijn fiets :+ De schoenen vallen wel erg klein, normaliter heb ik mt43 maar dit is mt45.

Verder heb ik ook maar andere pedalen (PD-T420) erbij besteld. Dit zijn combipedalen waar je met bovenstaande schoen in kan klikken (Click'r, is gewoon SPD maar dan kan je gemakkelijker in- en uitklikken) maar waar je daarnaast ook met normale schoenen nog erop kan fietsen. Ik had nog wel ergens MTB-schoenen liggen maar die lopen een stuk lomper.

Vanavond ga ik maar eens de pedalen vervangen. De weersverwachtingen voor morgen zijn best ok te noemen. Afgelopen dagen heb ik weinig gefietst door mijn consignatiedienst ;(

Strava

• Vlassie1980
DHL schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:11:
Wat was er nog extra aan deze update? Enkel het schakeladvies of ook de sturing van de motor of zo?
Er zijn wat meer mogelijkheden qua instellingen, en er zijn wat vertalingen doorgevoerd:
Klok --> Tijd
Rijkweidte --> Bereik

• roffeltjes
Tsja, de Yamaha heeft dan wel een Cadansmeter, maar de Temperatuur meting is volstrekt fantasie :+

Ik vind Cadans niet zo spannend, ik voel direct aan mijn lichaam wat mijn cadans is. Maar goed, het kan voor mensen die niet zo vaak fietsen en hun cadans willen verhogen wel een handige indicator zijn.

Verder; dat zijn fijne schoenen en pedalen! Ik ben wel benieuwd of dat je nu meer kracht gaat zetten en dus meer ondersteuning krijgt of dat je nu sneller kan spinnen en zo minder ondersteuning nodig hebt :+

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:57
Cadans vind ik zelf ook vrij nutteloos. Je kiest zelf de ondersteuningsstand en een cadans die het best bij je past.
Cadans lijkt me meer nuttig voor trainingsdoeleinden.

• roffeltjes
Pas wel op, je gaat (zeker als je begint) al snel laag in de toeren zitten omdat dat lekkerder aanvoelt. Een hogere cadans is vooral lekker als je wat verder rijdt (2 uurtjes of zo), dan merk je dat je toch veel frisser blijft. Een hoge cadans moet je echt wel trainen.

Maar wat anders: De derde Batavus Easy is nu ook vervangen, nu door een Batavus Stream (winnaar e-bike test 2015 consumentenbond).

De rijeigenschappen zijn goed, alleen vond ik de voorvork wel erg zacht, ook als ik hem helemaal strak draaide. De oudere Batavus verende vorken waren een stuk strakker, Ik ben net als MUX geen fan van low budget verende vorken, dat doet Merida met die Suntour vorken duidelijk beter. Die zijn ook wel basic, maar Suntour is toch wel een sterk merk qua voorvorken.

Voor de rest is de actieradius achterlijk groot. De accu is 1.5x zo groot als die van de Razer, dus daar rij je zonder problemen 100km op hiigh mee. Ik vind dat een kleinere, lichtere accu meer op zijn plaats was geweest. Dat maakt de gewichtsverdeling iets beter en scheelt in de portemonnee. Dat gezegd hebbende, een grote accu is natuurlijk wel fijn.

Verder is het natuurlijk een "rechtop"model, dus voor forenzen zou ik toch doorverwijzen naar een sportiever model (zoals de Merida's of de Razer).

• DHL

DHL

De Batavus Stream is gewoon een prachtige fiets voor zijn geld. Betrouwbaar, eerlijk afgewerkt, voelt stevig aan, goede wegligging. Enkel zoals je zegt is de vork beetje slap. Op de slapste stand slaagt ze zelfs door tot het einde. Maar er valt goed mee te leven. Fiets is vooral afgesteld op comfort. Ook een heel goed standaardzadel. Nooit pijn gehad. Ik was er zeer tevreden van maar wou eens iets anders. Eén goede raad, betaal nooit die 24OO Euro catalogusprijs, je kan hem op tig plaatsen kopen rond de 1800 euro! Klein nadeel aan Yamaha is dat die nooit een update kan krijgen want die is niet voorzien van een USB. Dat is bij Bosch wel beter vind ik. Bosch is meer high tech (zoals de mogelijkheid van die Nyon nu), Yamaha houdt het eenvoudiger. Die cadansteller vond ik ook positief (zit ook op Bosch Nyon). Temperatuurmeter liegt 4 a 5 graden, kan je niks mee aanvangen. Ondersteuning vanuit de producent is wel vele malen beter bij Bosch dan bij Yamaha. Bij Yamaha moet alles via de dealer, Bosch heeft een rechtstreekse hulplijn waar je direct de meest deskundige uitleg krijgt. Op gevoel schat ik de betrouwbaarheid van Yamaha iets hoger in, maar dat kan mettertijd veranderen. Voordeel van Yamaha is ook de mogelijkheid om 2 tandwielen vooraan te plaatsen wat bij Bosch niet kan. De ondersteuning van Bosch lijkt me wel beter dan die van Yamaha als je aan een laag cadans rijdt. Maar het zijn eerste indrukken, dus geen zekerheden. Met Nyon heeft Bosch wel een mooi stukje high tech voorsprong op Yamaha genomen voor de liefhebbers hiervan (maar t moet wel werken, de mijne doet het nog niet, gaat maandag binnen voor update. Hoor wel dat er eens het werkt er eigenlijk weinig tot geen problemen mee zijn). Je kan Nyon ook gewoon afwisselen met Intuvia als je een voor Nyon uitgeruste fiets koopt. Als je Nyon wil op je huidige Bosch dan bestaan er ombouwkits met display en bediening (ik zag ze al voor 300 euro).

Verwijderd

@ DHL
Hoe bevalt de Trek je nu eigenlijk en wat zijn je ervaringen met deze fiets of heb ik iets gemist . :)F

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nav het filmpje hierboven, schijnbaar heb ik al een Intuvia met de schakelindicatoren. :+ Deze stonden echter uit in het menu, ik heb ze maar even aangezet om te kijken of dit wat toevoegt.

Zojuist even de pedalen gemonteerd maar mijn hemel zeg; blijkbaar heeft 1 of andere FM-gorilla de standaard pedalen vastgezet. Zelfs met een verlengde sleutel moest ik nog aardig wat kracht zetten om ze los te krijgen (ja, ik draai de goede kant op :P). Vast is vast zou je denken...

Morgen weer fietsen *O*

Strava

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:14:
@ DHL
Hoe bevalt de Trek je nu eigenlijk en wat zijn je ervaringen met deze fiets of heb ik iets gemist . :)F
Ik kan er nog niet veel van zeggen. Ik kreeg een display mee om even te gebruiken omdat mijn Nyon niet werkt maar heb maar een heel klein stukje gereden omdat ik me te ziek voelde. Vermits ik de Nyon moest binnenbrengen heb ik de display dan ook teruggegeven, maandag zou die in principe ok moeten zijn.
Heb wel veel tijd gehad om van alles op te zoeken en zo. Mooie info vind je op de website van 't Wieleke (moet even googlen) en deze link is ook erg interessant voor degenen die iets dieper op Bosch willen ingaan: http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
Opvallend is de verschillende curve van aandrijven tussen een derailleur en een naaf. Niet alleen de max hulp wordt beperkt tot 250%, maar de dip van de geleverde kracht per pedaalomslag is vele groter. Volgens mij moet je dit verschil zeer goed voelen in het voordeel van de deraileur.

[ Voor 15% gewijzigd door DHL op 08-05-2015 08:23 ]

• DHL

DHL

Simpel sneller gaan zonder kosten: YouTube: Bosch Ebike Tuning schneller machen for 1 euro

• Vlassie1980
DHL schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 08:20:
[...]
Mooie info vind je op de website van 't Wieleke (moet even googlen) en deze link is ook erg interessant voor degenen die iets dieper op Bosch willen ingaan: http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf
Opvallend is de verschillende curve van aandrijven tussen een derailleur en een naaf. Niet alleen de max hulp wordt beperkt tot 250%, maar de dip van de geleverde kracht per pedaalomslag is vele groter. Volgens mij moet je dit verschil zeer goed voelen in het voordeel van de deraileur.
Met een derailleurversie heb je altijd veel meer koppel, ik heb een tijdje met Active Line in combinatie met een Nuvinci gereden en dat ging echt veel zwaarder.

Verwijderd

Met stupid :P

• DHL

DHL

Ja, maar je moet eens naar die aandrijvingscurve kijken. Om een natuurlijk gevoel weer te geven gaat de motorhulp als een curve op en neer. Bij naaf versnelling gaat die curve veel dieper naar beneden omdat je eventueel zou kunnen schakelen en om de naaf dan minder te belasten. Ben er zeker van dat dit zeker voelbaar is in kracht van je aandrijving.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Was even te ongeduldig om zonder audio het hele filmpje te kijken, maar laat hij nou de sensor zijn pedaalomwenteling meten ipv de wielomwenteling?

Verwijderd

Yep.

• DHL

DHL

Geniaal vind ik het :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

DHL schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:30:
Ja, maar je moet eens naar die aandrijvingscurve kijken. Om een natuurlijk gevoel weer te geven gaat de motorhulp als een curve op en neer. Bij naaf versnelling gaat die curve veel dieper naar beneden omdat je eventueel zou kunnen schakelen en om de naaf dan minder te belasten. Ben er zeker van dat dit zeker voelbaar is in kracht van je aandrijving.
Moet zeggen dat het schakelen met een derailleur + Performance Bosch motor niet bepaald lichtvoetig gaat. Af en toe is een echte KLUNK!, met name tijdens het downshiften.

Strava

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat is inderdaad verdomd ingenieus. Simpel maar doeltreffend is altijd de beste oplossing.

Verwijderd

Ziet er inderdaad goed uit :)

• roffeltjes
Tsja je mist snelheidsmeting en de ondersteunings curve zal niet meer kloppen. Not my cup of tea.

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb gisteren bij fietshokje in purmerend een tweede hands sparta ion rx gekocht. Ik heb er een aantal geprobeerd oa. een batavus en een giant maar deze reed wat mij betreft het beste. Hij vroeg er 800 voor maar ik heb uiteindelijk er 750 voor betaald. Ben daar erg goed geholpen en de fiets rijdt prima. Of de accu het voldoende doet moet nog blijken.

Nu krijg ik bij het aanzetten nog een service beurt melding.
Nu kan ik nergens een service of dealer manual vinden. Dus mijn vraag is, wat doen ze als service? (Ketting, remmen, banden ed. kan ik zelf wel)
Hoe maak ik een accu diagnose? Kan ik dat zelf? Is er speciale apparatuur nodig? Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 0% gewijzigd door Pin0 op 08-05-2015 18:48 . Reden: Typo ]

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• DHL

DHL

ION, dan heb je voor alles de dealer nodig om in te lezen. Bvb je achterwiel eruit halen is opnieuw inleren. Dat houdt me beetje weg van ION alhoewel het goed zou rijden.

• DHL

DHL

Pff, ik wou Roffeltjes quoten maar mag niet meer van't forum lol...
Ik denk dat het niet meer kwaad kan dan die badass en Pollinitoestanden (pollini is trouwens de goedkoopste aan 90 euro) omdat die ook allemaal valse waardes geven aan die snelheidssensor.

• OmeRobbie
HanslH schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:00:
[...]

Heeft iemand dat al geprobeerd de wieldiameter (kleiner denk ik) in te stellen? Hierdoor denkt het systeem dat je langzamer gaat en hiermee wordt dus de begrenzing verhoogd...

Of de BadAss chip op een impuls al uitgeprobeerd? Twijfel nog steeds want as die teveel storing geeft ga ik liever voor de SX2....

• HanslH
OmeRobbie schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:28:
[...]

Heeft iemand dat al geprobeerd de wieldiameter (kleiner denk ik) in te stellen? Hierdoor denkt het systeem denkt dat je langzamer gaat en hiermee wordt dus de begrenzing wordt verhoogd...

Of de BadAss chip op een impuls al uitgeprobeerd? Twijfel nog steeds want as die teveel storing geeft ga ik liever voor de SX2....
Ik heb het vanavond allemaal meegemaakt. Ik had mijn fiets getuned gekocht, tunen kostte paar tientjes meer. Nu, 7 maanden later was de ondersteuning gekelderd. Andere werknemer ging er naar kijken, liet me de fiets weer ophalen en zei dat er rare instellingen in de fiets stonden, dat hij dit had hersteld en dat ik maar moest kijken hoe het ging. Resultaat: nog steeds slecht maar nu ook de tuning weg. Terug naar de zaak. De motor werd vervangen. Bij het ophalen vroeg ik of de tuning er nog in zat. Nee die was er uit. Ik zei dat ik voor heb betaald dus terwijl ik toekeek tunede hij de fiets. Dit bestond er uit dat de behuizing van de motor werd geopend en een speciaal apparaat werd aangesloten. Vervolgens werd de wieldiameter op de kleinste stand gezet. Vraag blijft natuurlijk of er een verband is tussen het ter ziele gaan van de motor en de extra ondersteuning boven 25kmh.

• DHL

DHL

De wieldiameter kan je zelf maar een halve procent veranderen, verwaarloosbaar dus.
Hans, was dit Bosch? Normaal kan de dealer de diameter ook niet veranderen denk ik. Iig, volgens mij niks te maken met stukgaan van je motor. Als het eerste Boschgeneratie was, die hadden nogal eens een probleempje en die kregen ook verlengde garantie

• OmeRobbie
@Hans, wat een verhaal. Kun je nog toelichten wat voor motor je hebt en welke tuning je hebt gebruikt? (Sx2, Badass of instellingen in de software zelf door je FM?)
Volgens mij kan de Badass chip niet veel kwaad... Je haalt die er ook zo af... heb alleen begrepen dat eerdere versies niet stabiel waren... Gaat toch om 130 euro....

• roffeltjes
[quote]Pin0 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:47:
Nu krijg ik bij het aanzetten nog een service beurt melding.
Nu kan ik nergens een service of dealer manual vinden. Dus mijn vraag is, wat doen ze als service? (Ketting, remmen, banden ed. kan ik zelf wel) [/quote\]
De servicemelding is niet meer en niet minder dan een door de dealer voorgeporgrammeerde waarschuwing na X aantal kilometers (kan hij zelf bepalen). Wat hij doet tijdens de servicebeurt kan je met hem afspreken.

@HansH.

Betreft die extra ondersteuning na het foppen van de snelheidsmeter:

Het max koppel gaat niet omhoog, wel zal je veel vaker op dat max koppel rondrossen, dus je zal altijd meer slijtage aan de draaiende delen van je fiets hebben. Of dat de reden is voor het defect aan de motor is naturlijk een gok, kan van alles zijn.

Verder moet ik bij dit verhaal direct aan de druksensor denken (als je systeem er een heeft).

• Pin0
  • Niet online
@roffeltjes maar hoe haalt de dealer de melding weer weg? Heeft hij daar een apparaat voor of is dat een optie in het menu ( die ik niet kan vinden)?

• roffeltjes
Dat gaat via een interface die alleen dealers hebben.

• Pin0
  • Niet online
Dus een apparaat welke ze op de accu aansluiten of zo. Ik ga wel even langs de dealer met mijn vragen :-)

• HanslH
Mijn fiets is een kalkhoff met impulse 2 motor. Er is dus geen speciale tuning device gebruikt, allemaal een kwestie van instellen, 1 minuutje werk. Hoop maar dat de vervangende motor een impulse 2.01 is dan ;)

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Vandaag heb ik even de motor van mijn fiets, een BBS01-250W, verwisseld voor een BBS02-500W/36V. Daarna een ritje van mijn woonplaats naar Scheveningen gemaakt en door naar Noordwijk. Wat een power!!! Hellingen gaat ie met bijna 40 tegenop. Topsnelheid.....de snelheid instelling in de display staat momenteel op max afgesteld(60km/u=C965) maar dat ga ik echt niet rijden. Ik ben even over de 50(voor tandwiel is maar 38T) geweest maar dat is onverantwoord snel. Eigenlijk is 30 hard zat. Als je zo hard rijdt is de accu ook een stuk sneller leeg(door de tegenwind). Moest nu mijn 2e accu aanspreken op de terugweg. Ik ga de snelheid instelling in de display toch weer wat terug zetten wat snelheid betreft. Motor voelt ook warmer aan na 60km in vergelijk met de 250W.

Motortjes: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/BBS01%2602.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 11-05-2015 18:06 ]

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
bgttje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:51:
Vandaag heb ik even de motor van mijn fiets, een BBS01-250W, verwisseld voor een BBS02-500W/36V. Daarna een ritje van mijn woonplaats naar Scheveningen gemaakt en door naar Noordwijk. Wat een power!!! Hellingen gaat ie met bijna 40 tegenop. Topsnelheid.....de snelheid instelling in de display staat momenteel op max afgesteld(60km/u=C965) maar dat ga ik echt niet rijden. Ik ben even over de 50(voor tandwiel is maar 38T) geweest maar dat is onverantwoord snel. Eigenlijk is 30 hard zat. Als je zo hard rijdt is de accu ook een stuk sneller leeg(door de tegenwind). Moest nu mijn 2e accu aanspreken op de terugweg. Ik ga de snelheid instelling in de display toch weer wat terug zetten wat snelheid betreft. Motor voelt ook warmer aan na 60km in vergelijk met de 250W.

Je bedoelt denk ik 48T? Anders snap ik niet hoe je met 38Tx12 de 50 haalt....

• OmeRobbie
HanslH schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:08:
Mijn fiets is een kalkhoff met impulse 2 motor. Er is dus geen speciale tuning device gebruikt, allemaal een kwestie van instellen, 1 minuutje werk. Hoop maar dat de vervangende motor een impulse 2.01 is dan ;)
Ik heb waarschijnlijk een Impulse 1.0 motor. Tenminste dat zeggen ze, weet niet zeker want het heeft geen Sensor Shift ondersteuning. Verder merk ik geen verschil.
Sinds een week heb de Gazelle Impulse EM C7. Deze is standaard nogal saai maar ga ik flink oppimpen. Wordt vervolgd...

Wat een vreemd verhaal dat de motor in de soep draait door een verkeerde wielmaatinstelling. Mechanisch gezien kan ik er geen logica achter bedenken. Misschien wishfull thinking want ik ga exact hetzelfde laten doen. Als ik 32-35km p/u max kan met ondersteuning ben ik meer dan tevreden. Grootste irritatie die ik tot nu ondervind is nl dat als je net lekker fietst en net onder de 28km aantikt de boel in een keer een stuk zwaarder loopt... Misschien een luxe probleem, alleen lijkt me iets snelle nog even net wat comfortabeler voor de wat langere recht-toe-rechtaanstukken.

• HanslH
OmeRobbie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 06:53:
[...]

Ik heb waarschijnlijk een Impulse 1.0 motor. Tenminste dat zeggen ze, weet niet zeker want het heeft geen Sensor Shift ondersteuning. Verder merk ik geen verschil.
Sinds een week heb de Gazelle Impulse EM C7. Deze is standaard nogal saai maar ga ik flink oppimpen. Wordt vervolgd...

Wat een vreemd verhaal dat de motor in de soep draait door een verkeerde wielmaatinstelling. Mechanisch gezien kan ik er geen logica achter bedenken. Misschien wishfull thinking want ik ga exact hetzelfde laten doen. Als ik 32-35km p/u max kan met ondersteuning ben ik meer dan tevreden. Grootste irritatie die ik tot nu ondervind is nl dat als je net lekker fietst en net onder de 28km aantikt de boel in een keer een stuk zwaarder loopt... Misschien een luxe probleem, alleen lijkt me iets snelle nog even net wat comfortabeler voor de wat langere recht-toe-rechtaanstukken.
Volgens je eigen linkje heb je wel shift sensor, als je kijkt onder het kopje impulse middenmotor. Anders is het wel een erg misleidende pagina.

[ Voor 4% gewijzigd door HanslH op 12-05-2015 08:13 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

OmeRobbie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 06:53:
[...]

Als ik 32-35km p/u max kan met ondersteuning ben ik meer dan tevreden. Grootste irritatie die ik tot nu ondervind is nl dat als je net lekker fietst en net onder de 28km aantikt de boel in een keer een stuk zwaarder loopt... Misschien een luxe probleem, alleen lijkt me iets snelle nog even net wat comfortabeler voor de wat langere recht-toe-rechtaanstukken.
Beetje hetzelfde probleem wat ik ondervind. Na 27,5 km/h houdt de ondersteuning op en mag je de rest zelf trappen. Op zich is dit niet echt een probleem maar een kruissnelheid van 30-35 km/h zou wellicht fijner zijn op mijn route (veel recht-toe-rechtaan stukken). Gelukkig is de Bosch-motor vrij simpel te tunen.

Strava

Verwijderd

bgttje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:51:

Werkt verslavend ben ik bang, beland de 250W nu op de plank? Wat was de reden om de tweede aan te schaffen?

@opperpanter2,

ik vraag me af of er bij jou motor niet iets mis gaat qua toerental/power? heb je er al eens een watt meter aangehangen? Met 38T moet je idd wel behoorlijk door trappen maar icm met 110/120rpm moet toch kunnen.
Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.