Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:Mijn woon werkverkeer wordt binnenkort 12 km enkel, zeer mooie rechte route zonder verkeerslichten, goed breed fietspad, wel wat bruggen en mogelijke tegenwind. Dit kan ik ook met een gewone fiets fietsen, maar ik zou een elektrische fiets willen aanschaffen die ervoor zorgt dat het wat sneller kan (en aangenamer in geval van tegenwind en voor de bruggen). Praktisch: ik zou bijvoorbeeld graag zelf 18 km/u fietsen, maar de ondersteuning zou ervoor moeten zorgen dat ik aan 25 km/u vooruitga (of trager/sneller afhankelijk van ondersteuningsstand).
Nu ik je post beter lees, snap ik een beetje meer wat je bedoelt. Wat je zoekt is een reguliere pedelec, wasrmee je wat relaxter op het werk aankomt en waar je eigenlijk gewoon mee kan fietsen, maar dan wat sneller en minder last van wind en hellingen. Je wilt wel controle houden.
Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had.
Het voordeel dat ik merk aan pedelecs is dat je snel op hoge snelheid bent, en daarna zelf moeite moet doen om op die snelheid te blijven. Dit is voor mij reden geweest om aan de pedelec te gaan. Zelf heb ik een ongeveer vergelijkbare route (zoals eerder gemeld) en gebruik de motor vooral om in de buurt van de 27 te komen. Dan valt de ondersteuning weg (ik rij chronisch in de hoogste ondersteuning, juist om snel op snelheid te komen) en zorg ik zelf voor behoud van de snelheid.
Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting). Ook voor de fietsen waarbij de ondersteuning wegviel bij 27,5 km/u zou dit zo zijn, omdat de fietsen aan zo'n snelheden niet meer efficiënt hun accu gebruiken.
Zoals gezegd, onzin. Met een speed-pedelec (ondersteuning tot ca. 45 km/u) vreet het ondersteunen inderdaad accu, maar bij de pedelecs (tot ca. 25 km/u) vat dit erg mee. Het gebruik van de accu is misschien niet optimaal, maar je kan er toch echt verder mee komen dan 50 km. Juist als je op snelheid zit, wordt de ondersteuning minder en gebruikt je motor dus minder van de accu. Het verhaal van de dealer is erg onlogisch wat dit betreft.
Als je het over bereik hebt, dan is lange stukken op hoge smelheid fietsen juist ideaal. Funest voor je bereik is het optrekken, nadat je voor een stoplicht op kruispunt hebt moeten afremmen. De pedelecs zijn daarom misschien minder ideaal in de stad, maar des te idealer in het buitengebied tussen steden.
Hij vertelde me bovendien dat de verschillende standjes van ondersteuning op die snelheden niet meer zoveel effect hadden. De fietsen geven gewoon alles, of je dit nu op 1 of op 5 zet (tot zover mijn 'test' dat ik 30 per uur kon volhouden in de laagste stand en mijn positief gevoel over mijn conditie

). 'Hoge' snelheden zuigen gewoon sowieso je accu leeg, blijkbaar.
De wet schrijft juist voor dat de ondersteuning afgebouwd dient te worden bij benadering van de maximale snelheid en dus stopt de motor met ondersteunen zodra je richting de 27 komt. Hij heeft gelijk dat het dan niet meer uitmaakt in welke ondersteuningsstand je dan zit, want de motor doet bij 28 km/u sowieso niets meer. Dat een stilstaande (eigenlijk meelopende) motor dan accu verbruikt is hetzelfde als beweren dat een gloeilamp die uitstaat veel stroom verbruikt. Ik mis de logica in het verhaal van dit figuur een beetje.
Ik vind dit zelf nogal belachelijk omdat ik op een gewone fiets met mooi weer ook wel voor een hele tijd 25km/u volhoud. Daarom zoek ik eigenlijk dus vooral een fiets waarbij ik ZELF kan bepalen hoeveel IK fiets en hoeveel ondersteuning ik nog wil (bv ik rijd 18 km/u en in stand 1 wordt dat 20 per uur, stand 2 dan 22 per uur, ...).
Er zijn twee instellingen bij een pedelec: de ondersteuning door de motor en de versnelling. Door met de versnellingen te spelen, kan je bepalen hoeveel kracht je moet zetten om een bepaalde snelheid t halen. Met de ondersteuningsstand bepaal je vervolgens alleen maar hoeveel hulp je daarbij krijgt. Als het verhaal van je dealer zou kloppen, dan zou het inderdaad belachelijk zijn, alleen klopt het verhaal niet. Als je in de turbo-stand optrekt, zal het van 0 tot 15 km/u lijken alsof je fiets je lanceert, doe je dat in de eco-stand, dan merk je daar veel minder van. Kwestie van ervaren overigens.
Met versnellingen en de standaard ondersteuningsstanden heb je genoeg om zelf in te stellen hoe je fietst, hoe hard je moet trappen en of je daarbij geholpen wordt. Het is niet zo dat je in de hoogste stand 27 moet rijden, je kan er ook gerust 18 mee rijden, alleen is de lagere tour stand daar meer geschikt voor. Daarnaast maskt het natuurlijk meer verscil of je in de eerste of de achtste versnelling rijdt.
De verkopers raden mij allemaal middenmotoren met krachtsensoren aan, maar ik heb het gevoel dat ik dan de ondersteuning niet zelf in de hand heb. Hoe meer ik zelf fiets, hoe meer de fiets immers bijgeeft.
Dat heeft weinig met de sensoren te maken, maar meer met de ondersteuning die je kiest. Dit heb je dus zelf in de hand (juist bij krachtsensoren overigens en minder bij rotatiesensoren).
Met als gevolg dat het me méér accu kost, in plaats van minder. En met de belemmering van 27,5 zit ik dan ook tegen de grens aan. Traag fietsen lukt me niet zo goed.
Een fiets heeft geen grens. Theoretisch zou ik met mijn fiets ook 120 km/u kunnen gaan, alleen moet ik vanaf 27 km/u het zelf gaan doen, wat ik overigens niet haal. Ik rij zelf ook met regelmaat kleine stukken boven de dertig.
Ik begin daarom te denken dat de goedkopere modellen met rotatiesensor dan eigenlijk meer iets voor mij zijn omdat ik dan meer controle hen over de mate van ondersteuning. In plaats van de 'betere' versie met krachtsensoren.
Klopt deze redenering wat?
Nope... Ik denk dat je met een standaard pedelec met Bosch of Yamaha prima uit de voeten kan.
En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Het gast niet om de aandrijving, maar om de snelheid. De wet kent daarin geen onderscheid en ook geen vrijstellingen.