Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:
  • 792.008 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

vhal

ಠ_ಠ

zonnefreak schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:48:
[...]

Kun je vertellen wat voor klacht je nou precies had?
Ik heb namelijk ook een tikkend geluid bij het rondgaan van de trappers. Had mijn trappers al vervangen en ook mijn dinges waar je trapper ingedraaid zit. 8)7 kan even niet op de naam komen.

Is al een hele tijd. Het klinkt bij mij als een hoog tikkend geluid. Ben benieuwd
Nou ja, klacht is een groot woord, het was eerder vervelend daar het tikken elke keer op precies hetzelfde moment was afhankelijk van de stand van de pedalen. Soms bleef het weg en dan komt het opeens weer na wat aanzetten op de pedalen, zeker als je wat kracht zette. Overigens merkte ik niks aan de motor zelf, deze leek het gewoon te doen.

Qua geluid is het vergelijkbaar als je een stuk plastic op iets hard laat tikken. Het kwam dan ook boven het geluid van de motor uit.

Ik dacht ook dat het eerst de crank of trappers waren maar deze kon ik wel 100x invetten, de klacht bleef er in zitten. Zelf heb ik zo'n vermoeden dat een intern tandwiel wat tandjes mist of is gescheurd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 20:59
vhal schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:28:
[...]

Nou ja, klacht is een groot woord, het was eerder vervelend daar het tikken elke keer op precies hetzelfde moment was afhankelijk van de stand van de pedalen. Soms bleef het weg en dan komt het opeens weer na wat aanzetten op de pedalen, zeker als je wat kracht zette. Overigens merkte ik niks aan de motor zelf, deze leek het gewoon te doen.

Qua geluid is het vergelijkbaar als je een stuk plastic op iets hard laat tikken. Het kwam dan ook boven het geluid van de motor uit.

Ik dacht ook dat het eerst de crank of trappers waren maar deze kon ik wel 100x invetten, de klacht bleef er in zitten. Zelf heb ik zo'n vermoeden dat een intern tandwiel wat tandjes mist of is gescheurd.
Bah ik vrees dat ik ook het zelfde heb. :(
Laat even weten hoe het bij jou afgelopen is bij de FM.
1 ding snap ik dan niet, het gebeurd eigenlijk iedere keer bij een bepaalde stand van de crank. Aangezien de motor alleen maar rondjes rond draait kan dit niet inde motor zelf zitten. Hooguit iets van speling in de uitgaande trapassen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 11:46
Dat is het grote nadeel van al die fabrieksfietsen met motortjes met dubbele tandwiel systemen. De Bafang motor is daarbij een toonbeeld van 1voud. Wat er niet in zit kan ook niet stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:17:
[...]Wat voor mij een zeer grote factor is, is wettelijke aansprakelijkheid.
Een fiets ombouwen en 45 km/h laten lopen is easy. Maar je moet wel opletten aangezien je niet verzekerd bent. Vandaar bij mij ook de intentie om in de toekomst een speed pedelec te kopen die wel verzekerd is. Kost inderdaad wat meer geld, maar dan kan je wel zonder zorgen en iets minder defensief naar het werk toe rijden.
Hoe zit dat eigenlijk met afstellingen? Als je de Bafang motoren op 250W Max afregeld en 25 km/u en zonder gashendel dan ben je toch niet strafbaar? Maakt dan toch niet uit of je een 500 of 750W motor hebt. Als ie maar 25km/u kan en 250W netto heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 23-07-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:42:
[...][...]Yep, en er zijn nog meer voordelen aan een kant en klare pedelec.
-Veiligheid. Het is knap vervelend en pijnlijk als het frame breekt. EPAC's hebben vaak een oversized frame en zijn hierom veiliger.-Verzekering? Wie heeft die nu nodig :? Dat overkomt jullie toch zeker niet. Totdat buiten jouw fout om wel iets gebeurt. Met een beetje pech zit je dan vele jaren aan een afbetaling, zo niet levenslang.-Vakmanschap. Een fiets is maar een fiets; eenvoudig en bijna geen onderhoud nodig. Een fiets die bij een erkende FM is gekocht krijgt beter onderhoud. Duur, maar wel zo prettig.
-Vocht. In een zelfbouwkit krijg je 'sneller' te maken met vocht. Er kunnen dan hele irritante storingen de kop opsteken.-Remmen. Een reguliere stadsfiets heeft remmen die niet veilig zijn bij 25 km/h of nog erger; 45 km/h. De fabrikanten bouwen voor niets betere en zwaardere componenten in. Dat levert ze geld op en waarom ook maar 1 euro meer uitgeven aan veiligheid? Onzin, totdat je het 'n keer nodig hebt.Zo kan ik wel doorgaan. Ik hoor het nog wel eens in de wandelgangen van "mij overkomt het niet". Dat klopt, totdat je 'n keer pech hebt. Ik heb al 17 jaar mijn rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad. Ik heb reden tot roepen en ik kan nonchalanter gaan rijden, maar het tegendeel is waar en ik rij juist netjes. Je moet het onheil niet gaan tarten want dan ben je echt 'n keer aan de beurt.Mijn 2 centen
Je vergeet wel de nadelen op te noemen van dat fabrieksspul!!! Vooral betrouwbaarheid en het vast zitten aan veel te dure zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48
BabyRattle schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:21:
Ach de 250w bafang is tegenwoordig sterk in prijs verlaagd. a 340 euro gratis verzending EN geen douanekosten. Word al vanaf een container in duitsland naar NL vervoert.
Linkje? Heb daar wel interesse in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Google maar op aliexpress bbs01 bafang of 250w bafang UK.. lage pondenstand kom je uit op ongeveer 400 euro voor een setje 250w bafang.

Zorg alleen wel dat je een bijbehorende accu hebt 250w heeft 36V en 500w++ heeft 48V

48V accus werken namelijk niet op 36 motors en andersom.

[ Voor 35% gewijzigd door BabyRattle op 23-07-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 14:11
bgttje schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:08:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met afstellingen? Als je de Bafang motoren op 250W Max afregeld en 25 km/u en zonder gashendel dan ben je toch niet strafbaar? Maakt dan toch niet uit of je een 500 of 750W motor hebt. Als ie maar 25km/u kan en 250W netto heeft.
Dit is altijd lastig, maar ze kijken gewoon naar wat er op de motor staat. Je kan nu bij em3ev.com een 36V500W bestellen met een 250W sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
bgttje schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:11:
[...]

Je vergeet wel de nadelen op te noemen van dat fabrieksspul!!! Vooral betrouwbaarheid en het vast zitten aan veel te dure zaken.
Het is voor veel fabrikanten een vette winstpot, maar dat weerlegt niet de veiligheid van de door mij genoemde punten. Dat je vastzit aan te dure zaken en evident, maar het is ook evident dat veel budgetmiddelen niet aan de veiligheidseisen voldoen.
Accu's die ik verkoop worden tegen de dubbele prijs verkocht aan particulieren. Neem de Bosch accu!! Bijna 2 euro per wattuur! Inkoop bij mijn groothandel <1 euro per 2 wattuur. Dus gaat deze 4 maal over de kop. Dat zijn dingen die je moet neerleggen bij de verkopende partij. Ik kan hierin geen houvast bieden want ze maken er allemaal een 'niet' leuk prijsje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:55:
[...]

Is bij mij ook zo. Kan de motor ook nog op 15A i.p.v. 25A instellen dan is het een 250Watter.
In de dagelijkse praktijk zie ik het Amperage zelden hoger dan 10-12 Amp, dat eigenlijk alleen maar bij het nemen van een steile helling of viaduct. Bij een snelheid van 25 km/h is bij zijwind de max. stroom 3 a 4 Amp! Voor de wind zie ik vaak nul staan en tegenwind (max. 5 Beaufort) kan die oplopen tot 8 a 9 Amp indien je de snelheid van 25 km/h wilt handhaven; in de praktijk fiets ik dan met 5 Amp rond de 21 km/h (dit alles zonder gebruik van throttle.)

Ik overweeg die dan te verwijderen, je hebt immers op de 3 knops (min - toets) bediening ook een handstart tot/met 6 km/h zitten en die werkt net zo fijn bij wegrijden als de throttle.

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 23-07-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik lees over tikkende cranken / trapassen, heel in het begin nadat ik de bbs01 had gemonteerd had ik ook een tikkend of beter krakend geluid bij het met kracht rondgaan van de pedalen. Dat bleek uiteindelijk te ontstaan door speling tussen de (vierkante) crank aansluiting op de trapas. Na het met inbus sleutel krachtig aandraaien van de inbusbout in de crank op te lossen. Ik heb er nu in het geheel geen last meer van.

Kan dat wellicht ook bij de Bosch motoren zo zijn?
Het is maar een idee.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
racinfo schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:42:
[...]
In de dagelijkse praktijk zie ik het Amperage zelden hoger dan 10-12 Amp, dat eigenlijk alleen maar bij het nemen van een steile helling of viaduct. Bij een snelheid van 25 km/h is bij zijwind de max. stroom 3 a 4 Amp! Voor de wind zie ik vaak nul staan en tegenwind (max. 5 Beaufort) kan die oplopen tot 8 a 9 Amp indien je de snelheid van 25 km/h wilt handhaven; in de praktijk fiets ik dan met 5 Amp rond de 21 km/h (dit alles zonder gebruik van throttle.)

Ik overweeg die dan te verwijderen, je hebt immers op de 3 knops (min - toets) bediening ook een handstart tot/met 6 km/h zitten en die werkt net zo fijn bij wegrijden als de throttle.
Ja ik weet wat je bedoeld kan die toets niet aangepast worden naar een throttle ? Of iig naar 15km p u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
bgttje schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:08:
[...]

Je bent niet strafbaar als:

- De motor niet harder ondersteuning geeft als 27 km/u. ( wettelijke limiet is 25 km/u met een marge )
- Het vermogen niet hoger is als 250W
- Je geen gashendel hebt

Vooral het eerste punt valt het meeste op. Als je bijvoorbeeld een 500 of 750 Watt Bafang onder je fietsje hebt hangen die maar staat afgesteld op 27km/u dan gaan ze je nooit langs de kant zetten.

Kon het bij het ophalen van mijn fiets vandaag toch niet laten om even een stukje te rijden op de Bulls Green Mover 2016. Zwaar mooie machine is het. Alleen jammer dat je maar op een klein magazijnparcours kan worden getest, zo krijg je geen indruk van de fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Dus als ik de 1000W afstel op 250W vermogen en niet harder dan 27km per uur ga gashendel verwijder dan is er nergens iets op aan te merken ? En wat als je sneller gaat door hard mee te trappen ? Lastig om te testen zonder fietsrollerbank omdat elk lichaam heeft een ander gewicht. Elke dag kan de wind anders staan zo ook bijvoorbeeld wind in de rug.? Het type weg waar op getest word.
Hoe willen ze het vermogen van de motor testen? Ik heb dan wel een kleurendisplay met wattage maar niet iedereen..

Is een gat in de markt als je "on the fly" instellingen kan aanpassen dmv een usb stick met kabel aansluiten op programmeer poort onder zadel)

(al rijdt het toch wel erg lekker met 40-50 kmpu op asfalt door het bos 1 rechte weg zonder hobbels waar niemand op mijn nachtelijke tijdstippen komt na werktijd)

[ Voor 46% gewijzigd door BabyRattle op 23-07-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:27
Je zou er al wel mee weg kunnen komen als je hem gewoon vastzet op 27,5 km/u.
Tuurlijk, je trekt snel op vergeleken met andere fietsers maar dat kan ook je bijtrappen zijn.

Dingen die het makkelijkst door de mand vallen zijn
- gebruik van gashendel zonder te trappen
- veel te hard rijden

Als je 32km/u rijdt zal de gemiddelde agent niet zien dat je te hard rijdt als je gewoon trapt.
Als je 50km/u rijdt zonder trappen begint het toch wel op te vallen.

En ja, op de rollerbank ga je dan zien dat je om 27,5 te halen je veel te veel vermogen hebt echter heeft de gemiddelde agent niet zo'n ding achterin de auto.

Voorlopig is het gewoon, als je fiets illegaal is met common sense rondrijden dan is er niet zo heel veel aan de hand.

Op een andere fiets, ik denk dat ik mijn middenmotor eruitgooi en ga voor een hub achterwiel motor. Ik scheur door mijn kettingen heen en het is me iets te gortig. Ik probeer nu wel meer te smeren en schoon te maken maar dat is niet echt voor mij weggelegd ben ik bang.

[ Voor 15% gewijzigd door Torched op 23-07-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Volgens mij kon ik de max snelheid ook aanpassen op het luna kleurenscherm... ff checken morgen in de late uurtjes als ik klaar ben met mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
BabyRattle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:53:
Volgens mij kon ik de max snelheid ook aanpassen op het luna kleurenscherm... ff checken morgen in de late uurtjes als ik klaar ben met mijn werk.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
BabyRattle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:55:
Hoe willen ze het vermogen van de motor testen? Ik heb dan wel een kleurendisplay met wattage maar niet iedereen..
Onderop de motor bij mij zit toch wel een geverfde 500W aanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:56:
[...]maar dat weerlegt niet de veiligheid van de door mij genoemde punten. Dat je vastzit aan te dure zaken en evident, maar het is ook evident dat veel budgetmiddelen niet aan de veiligheidseisen voldoen.
Mijn fiets is toch helemaal aangepast aan de snelheid en ligt super strak op de weg. Nooit 1 slip/glijder/aanrijding mee gehad na vele 10k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij alle veiligheids punten die genoemd worden , frame, balhoofd, wielen, remmen enz. komt mijn inziens de verantwoordelijkheid van de berijder op de 1e plaats. De fiets kan technisch nog zo geavanceerd zijn.... alles staat of valt bij de alertheid van de berijder!

Voorbeeld, een stromer ST1/2 met een jonge berijder of die zelfde fiets bij iemand van rond de 40-60? Want die al meer oog voor zijn omgeving hebben dan die jongere berijder. Hoe reageer je op de weg situatie, de verkeerssituatie? Volgens mij kan je met het juiste inzicht veel veiliger rijden op welke fiets dan ook dan, wanneer je op een technisch volmaakte fiets rijdt en je totaal geen oog hebt voor je omgeving door bijvoorbeeld te gaan Pokomon'nen tijdens het fietsen of nog erger: whatsap'pen!
Dagelijks kom je die gasten tegen, kijkend op hun smartphone en slingerend over de weg en zelfs paaltjes rakend die in het fietspad staan. Zelfs scooters, die ook nog te snel rijden en dan ook nog zonder helm.

Wat doen dan nog die goede remmen, dat sterke frame en prima banden? Als een berijder van een e-bike, speed-pedelec of welk ander tweewielig vervoermiddel er geen rekening mee houdt dat een dagenlange droog gebleven weg door alg aangroei bij een klein regenbuitje spekglad kan worden en daardoor een ongeluk of een andere calamiteit veroorzaakt doet de geavanceerde technische constructie ervan er ook niet meer toe.

Een rijbevoegdheid bewijs (rijbewijs) voor een fiets verplicht stellen, net als bij een bromfiets zou pas goede veiligheid op de weg bevorderen, inzicht in alle mogelijke situaties. Zolang dat er nog niet is is elke fiets, ebike of speed-pedelec een ongeleid projectiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

vhal

ಠ_ಠ

racinfo schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:06:
Ik lees over tikkende cranken / trapassen, heel in het begin nadat ik de bbs01 had gemonteerd had ik ook een tikkend of beter krakend geluid bij het met kracht rondgaan van de pedalen. Dat bleek uiteindelijk te ontstaan door speling tussen de (vierkante) crank aansluiting op de trapas. Na het met inbus sleutel krachtig aandraaien van de inbusbout in de crank op te lossen. Ik heb er nu in het geheel geen last meer van.

Kan dat wellicht ook bij de Bosch motoren zo zijn?
Het is maar een idee.... ;)
Wellicht al gebruikt Bosch een ISIS passing waardoor er in theorie minder speling op kan komen te staan. Meestal worden cranks met 40Nm vastgezet wat goed vast is maar niet 'nooit meer los te krijgen' -vast. Wat vet wil ook wel eens helpen maar ik mag hopen dat de FM hier wel naar gekeken hebt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BabyRattle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:39:
[...]Ja ik weet wat je bedoeld kan die toets niet aangepast worden naar een throttle ? Of iig naar 15km p u
Er is in de programmering (helaas) niets over te vinden, zit "gebakken" in de controller vrees ik :(
bgttje schreef op zondag 24 juli 2016 @ 00:17:
[...]Onderop de motor bij mij zit toch wel een geverfde 500W aanduiding.
Bij mij staat er (zie bijlage), 250 Watt

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/serienrbbs.JPG

[ Voor 32% gewijzigd door racinfo op 24-07-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:11:
[...][...]Bij mij staat er (zie bijlage), 250 Watt[afbeelding]
Bij mij staat er:
BBS02 36V 500W
1503041533(3april2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 20:59
racinfo schreef op zondag 24 juli 2016 @ 07:35:
Bij alle veiligheids punten die genoemd worden , frame, balhoofd, wielen, remmen enz. komt mijn inziens de verantwoordelijkheid van de berijder op de 1e plaats. De fiets kan technisch nog zo geavanceerd zijn.... alles staat of valt bij de alertheid van de berijder!

Voorbeeld, een stromer ST1/2 met een jonge berijder of die zelfde fiets bij iemand van rond de 40-60? Want die al meer oog voor zijn omgeving hebben dan die jongere berijder. Hoe reageer je op de weg situatie, de verkeerssituatie? Volgens mij kan je met het juiste inzicht veel veiliger rijden op welke fiets dan ook dan, wanneer je op een technisch volmaakte fiets rijdt en je totaal geen oog hebt voor je omgeving door bijvoorbeeld te gaan Pokomon'nen tijdens het fietsen of nog erger: whatsap'pen!
Dagelijks kom je die gasten tegen, kijkend op hun smartphone en slingerend over de weg en zelfs paaltjes rakend die in het fietspad staan. Zelfs scooters, die ook nog te snel rijden en dan ook nog zonder helm.

Wat doen dan nog die goede remmen, dat sterke frame en prima banden? Als een berijder van een e-bike, speed-pedelec of welk ander tweewielig vervoermiddel er geen rekening mee houdt dat een dagenlange droog gebleven weg door alg aangroei bij een klein regenbuitje spekglad kan worden en daardoor een ongeluk of een andere calamiteit veroorzaakt doet de geavanceerde technische constructie ervan er ook niet meer toe.

Een rijbevoegdheid bewijs (rijbewijs) voor een fiets verplicht stellen, net als bij een bromfiets zou pas goede veiligheid op de weg bevorderen, inzicht in alle mogelijke situaties. Zolang dat er nog niet is is elke fiets, ebike of speed-pedelec een ongeleid projectiel.
Voor de speedpedelec moet je minstens 16 jaar oud zijn en je AM rijbewijs hebben en een verplichte WA verzekering. Dit is bij de wet al geregeld. En inderdaad je gezonde verstand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op zondag 24 juli 2016 @ 00:21:
[...]

Mijn fiets is toch helemaal aangepast aan de snelheid en ligt super strak op de weg. Nooit 1 slip/glijder/aanrijding mee gehad na vele 10k km.
Jij misschien niet, maar er zijn genoeg anderen op de fiets bij wie elk veiligheidsaspect dubbel op gaat.

Begrijp me goed dat ik hier niet ben om het af te doen als goedkoop en ik ben ook niet hier om je de les te lezen. Het is gewoon uitermate jammer dat fabrikanten de consument kaal plukken. Als je alle marges bij elkaar optelt zou je diezelfde fiets voor minder dan de helft van het geld hebben. Het is niet netjes om zoveel te moeten betalen voor veiligheid. Voor ombouwsets geld dit ook. Als ik deze inbouw kan deze lang mee gaan, maar installatie door een rijwieltechnicus gebeurt met gezwinde spoed en dan heb je sneller problemen met vocht enz.
Ik kijk hierin even niet naar mezelf want dat is niet interessant. Het is wel interessant/zorgelijk 'hoe' het zaakje wordt afgeleverd. We moeten het grote plaatje bekijken en dan ben je qua veiligheid echt beter af met een af fabriek EPAC. Dat wil niet zeggen dat ik het hier mee eens ben of niet, maar naar de feiten kijken zoals deze zijn.
En dan nemen we bijvoorbeeld de elektrische fiets van de Gamma met uit aluminium vervaardigde V-brakes voor 600 euro. Interessant, maar ik zou daar geen noodstop mee durven te maken. Als ik kijk naar mijn Sparta dan is dat heel ander materiaal dat me wel eens gered heeft van een onoplettende automobilist.

Je moet het heel breed zien en marktgericht.

Zo moet het dus echt niet:
https://youtu.be/rbWSucLHy5w
Yep, maar geavanceerde techniek 'helpt' je bij noodsituaties. Mijn auto is ook een grote computer met alles erop en eraan, maar als ik moedwillig tegen een boom wil rijden helpt die elektronica daar niet tegen. Natuurlijk is verantwoord rijden op/in elk vervoersmiddel een vereiste :)

[ Voor 14% gewijzigd door jimh307 op 24-07-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Gekgenoeg had ik het aangepast naar 27km pu max snelheid in de luna display.

Veel meer dan 250w word er bij het optrekken gebruikt, maar ook bleef het een tijdje op 28 km pu op het display tot het na een keertje stilstaan en weer fietsen rond de 27 bleef.

De throttle daarentegen werkt gewoon wel volop en ben ik binnen no time op de 45km pu ondanks de max snelheid in het display... dan is de enige juiste mogelijkheid om max ampere in de controller zelf aan te passen me thinks..

Heb de programmeerkabel nog in het plastic liggen

[ Voor 4% gewijzigd door BabyRattle op 24-07-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BabyRattle schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:27:
[...]

De throttle daarentegen werkt gewoon wel volop en ben ik binnen no time op de 45km pu ondanks de max snelheid in het display... dan is de enige juiste mogelijkheid om max ampere in de controller zelf aan te passen me thinks..

Heb de programmeerkabel nog in het plastic liggen
Bij welke overbrengings verhouding (aantal tanden voor en achter) haal je op throttle de 45 km/h? Op mijn 250 watt lukt dat, met het achterwiel van de grond beslist niet namelijk.
Het zou kunnen #BabyRattle dat de assistlevels bij jou alle op 100% staan; dat wijkt dan af van de waarden op mijn NL product.
jimh307 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:36:
[...]
We moeten het grote plaatje bekijken en dan ben je qua veiligheid echt beter af met een af fabriek EPAC. Dat wil niet zeggen dat ik het hier mee eens ben of niet, maar naar de feiten kijken zoals deze zijn.
En dan nemen we bijvoorbeeld de elektrische fiets van de Gamma met uit aluminium vervaardigde V-brakes voor 600 euro. Interessant, maar ik zou daar geen noodstop mee durven te maken.

Je moet het heel breed zien en marktgericht.
Mijn budget van het voorjaar was ruim voldoende voor een fabrieksfiets, de reden dat ik toch voor eigenbouw koos was/is de kwaliteit van zo'n fabrieksproduct.
Ik had echt de batavus razer op het oog maar door de verhalen hier maar ook elders van vrienden en kennissenkring deden mij toch kiezen voor een uiterst betrouwbare inbouwset waarbij ik doelbewust er een stevige betrouwbare (2ehands) fiets bij koos. Mijn belangrijkste eisen waren ;

1. een sterk frame (ATB/MTB)
2. hydraulische remschijven (dit had de allerhoogste prioriteit mede door ervaringen met velgremmen)
3. derailleur
4. voorvering en niet zomaar de 1e de beste (Magura)
5. middenmotor

Dat deed mij besluiten uiteindelijk voor de Bafang middenmotor te kiezen. En ik ben er van overtuigd hiermee de beste keus te hebben gemaakt, ik fietste tevoren al enige jaren.

[ Voor 49% gewijzigd door racinfo op 24-07-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:36:
[...]Begrijp me goed dat ik hier niet ben om het af te doen als goedkoop en ik ben ook niet hier om je de les te lezen.
Weet ik ;) Het is alleen jammer idd dat er zo'n misbruik wordt gemaakt van de afhankelijkheid van de ebiker, door de fabrikanten, om lekker te kunnen fietsen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
BabyRattle schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:27:
[...]Gekgenoeg had ik het aangepast naar 27km pu max snelheid in de luna display.Veel meer dan 250w word er bij het optrekken gebruikt, maar ook bleef het een tijdje op 28 km pu op het display tot het na een keertje stilstaan en weer fietsen rond de 27 bleef.De throttle daarentegen werkt gewoon wel volop en ben ik binnen no time op de 45km pu ondanks de max snelheid in het display... dan is de enige juiste mogelijkheid om max ampere in de controller zelf aan te passen me thinks.Heb de programmeerkabel nog in het plastic liggen
Zal je toch de programmeerkabel moeten gebruiken anders krijg je dat verschil niet weg. Zijn 2 onafhankelijke instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 12:32
Voor de Yamaha rijders onder ons, YouTube: 2017 new Yamaha E-bike Systems PW-X technical & action video
controller ziet er gelikt uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:05:
[...]

Zal je toch de programmeerkabel moeten gebruiken anders krijg je dat verschil niet weg. Zijn 2 onafhankelijke instellingen.
BabyRattle, in de bbs0x manual staat over de Speed-Limiet het volgende;
Speed Limit – This is the maximum speed at which the motor will provide additional
acceleration. When the speed is reached it will only keep it but won’t accelerate more. If
you set this parameter to “By Display’s Command” you will be able to set the speed from
your LCD. Keep in mind that some LCDs allow you to set speed of 99km/h which is not
possible at least with the current BBS kits. As far as I have tested the maximum speed
without pedaling is 40km/h (when the wheel size is set correctly). This setting is used for
all assist levels you see in the Basic tab. If you set this to 40km/h (in this program or from your LCD) and your Assist 5 level is set to 50% speed then you will be able to reach 20km/h at that assist level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Denk dat je met de Bafang BBS03-1000W+MTB heel wat sneller de helling op komt ;) Mn 500W doet dit ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vandaag m'n Nexus 8V naaf (SG-8R31) schoongemaakt en opnieuw ingevet. Wat kwam daar een hoop rotzooi uit.....metaalschilfers. Had de tandwieltjes met dat witte lithiumvet van Shimano gedaan en de rolletjes met SKF vet evenals de kogellagers.
Fout dus, alles in de naaf moet met het lithiumvet gedaan worden. Anders werken jouw versnellingen niet meer goed..........5 t/m 8 blijven dan knallen/ratelen.
Loopt nu weer als een zonnetje. Gelijk nieuw achter tandwiel op gedaan(17T). Tandwiel voor op de Bafang=42T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Met welk vet heb jij de tandwielen van de Bafang ook al weer eens gesmeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:19:
Met welk vet heb jij de tandwielen van de Bafang ook al weer eens gesmeerd?
kogellagers met SKF vet
tandwielen met Mob 28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:32
bgttje schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:41:
Vandaag m'n Nexus 8V naaf (SG-8R31) schoongemaakt en opnieuw ingevet. Wat kwam daar een hoop rotzooi uit.....metaalschilfers. Had de tandwieltjes met dat witte lithiumvet van Shimano gedaan en de rolletjes met SKF vet evenals de kogellagers.
Fout dus, alles in de naaf moet met het lithiumvet gedaan worden. Anders werken jouw versnellingen niet meer goed..........5 t/m 8 blijven dan knallen/ratelen.
Loopt nu weer als een zonnetje. Gelijk nieuw achter tandwiel op gedaan(17T). Tandwiel voor op de Bafang=42T.
Vet eruit en je naaf gedemonteerd in een badje van automatenolie dompelen.
Je weet niet wat je meemaakt als je hem weer gemonteerd hebt, zo soepel lopen.

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

OgWok

U.N.C.L.E.

Smeer mijn ketting ook met ATF III en dat loopt als een speer en schakelt perfect.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
spattex schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:14:
[...]Vet eruit en je naaf gedemonteerd in een badje van automatenolie dompelen.Je weet niet wat je meemaakt als je hem weer gemonteerd hebt, zo soepel lopen.
Idd, is ook een id. Welke? ATF IIIF/G/H

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 27-07-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Denk dat de letter toevoeging voor ketting smeren niet veel uitmaakt. Hoe hoger de letter, hoe hoger de specificatie voor een automatenbak.

ATF II zal ook heel goed smeren. Doe het al jaren in mijn Sturmey-Archer 3 bak en heb er geen omkijken naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 20:21
racinfo schreef op zondag 24 juli 2016 @ 07:35:
In de categorie zeer goed bedoelde maar afschuwelijke ideeen :X

Echt met alle respect (want ik snap je punt), we moeten zo min mogelijk drempels voor de jeugd opwerpen om de fiets te pakken in plaats van die heilloze benzine slurpers.

Sowieso zou het afschieten van de brommer en scooter (op benzine) de verkeersveiligheid en het milieu enorm helpen. Die zijn namelijk een fors probleem (ook al door de doelgroep) en rijden sowieso allemaal te hard (de ene keer in het jaar dat ik een scooter tegen kom die me niet voorbij spuit daargelaten). En denk aan obesitas/diabetes. Fietsen+wandelen is goed voor de mens.

Daarentegen zijn vrijwel alle fabrieks E-bikes netjes begrenst, sterker nog, er wordt alles aan gedaan om ze gesloten te houden voor de gebruiker. En hoewel ze er zullen zijn, heb ik nog nooit gehoord van een FM die een e-bike opvoert, daar waar dit in de praktijk standaard service is bij scooters/brommers.

Betreft de s-pedelec ben ik ambigue, ik zie het probleem, maar ik zie ook het enorme potentieel. Rijbewijs voor een s-pedelec kan ik me wel in vinden.

Ik begrijp het nut van de auto, maar we zijn zwaar doorgeslagen met twee auto's per gezin waarbij men zelfs de boodschappen niet meer doet zonder toet-toet. Mijn Jumbo in Fokking anti-auto stad Amsterdam heeft welgeteld 16 fietsplekjes.... en toch is daar is meestal ruimte zat. Er is ook een parkeerterrein van een paar honderd auto's dat mud en mud vol staat. Waanzin... wie wil er nou een auto besturen in Amsterdam als er veel betere alternatieven zijn? Dan ben je toch redelijk geshuffeld.
Oh... dat ziet er prachtig uit. Display en controler zijn momenteel van het design baksteen. Ook is het vermageren van de motor erg gaaf (al vraag ik em dan weer af wat dat doet met de levensduur). Meer power is leuk, maar de oude is eigenlijk al sterk zat voor de meeste mensen (niet voor MTBérs natuurlijk).

Lijkt me vooral belangrijk voor iedereen die in 2017-2018 een nieuwe E-bike wil kopen. Ik ben nog steeds van mening dat Yamaha minder storingen heeft dan Bosch, gebaseerd op gebruikerservaringen, daarom blijf ik mensen de Razer en de Haibike aanraden, ook al zit je met veel minder model-keuze.

Bij een e-bike is de motor gewoon de zwakste schakel, ook al omdat de FM hem niet zelf kan reviseren. Alle andere onderdelen kan je na slijtage gewoon vervangen door wat beters.

Hier is de brochure:

https://www.e-bikeshop.co...W-X-eBike-System-2017.pdf

Nu hopen dat dit ding door meer (Nederlandse) merken wordt aangeboden,

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Okay, voor de Merida bezitters hier, als je de naaf uit elkaar trekt: je hebt de kleine kogeltjes van Shimano nodig i.p.v. de grote. * neographikal heeft nog maar een bestellinkje bij Bikecomponents gedaan. 1,50e per setje ipv 9,50 bij Mantel (en dan is Mantel doorgaans niet duur), op 1 setje heb ik de verzendkosten al terug :X

Ik sta nog sterk in dubio wat ik aan het einde van het jaar doe of ik inderdaad de overstap naar Haibike ga maken of niet. Aan de ene kant krijg ik nog een honderdje of 6-8 terug voor de Merida en via het fietsplan (waarvan het bestaan onzeker is) 650 euro. Mijn gevoel bij de Yamaha is inderdaad dat het allemaal degelijker in elkaar steekt dan de Bosch.

Ik vind m'n motor ook een tikkeltje rauw lopen, zijn daar ook de lagers van te vervangen?

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 27-07-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lastige keuze. Aan de ene kant ben ik geen fan van steeds maar nieuw spul kopen en het oude afdanken, maar jij bent dusdanig ontevreden dat het je plezier(vertrouwen) lijkt aan te tasten. Bovendien is de kans groot dat je fiets een nieuwe bestemming krijgt.

Als je het kan lijden zou ik het zelf ongetwijfeld doen, niks is zo irritant als een fiets waar je niet happy mee bent. Maar fietsen is voor mij gewoon een belangrijk deel van mijn leven, dus of jouw prioriteiten hetzelfde zijn is nog maar de vraag :D

Betreft lagers vervangen, het lijkt me sterk dat je dat zelf kan, mainstream e-bike motoren zijn niet bedoeld om aan te sleutelen :'(

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nou ja de fiets ben ik op zich blij mee, maar ik zit enigszins met geknepen billen of hij het nog 2 jaar vol gaat houden. De afschrijving op de nieuwe is in eerste instantie ook een honderdje of 8 per jaar, maar door de inruil van de oude fiets en het fietsplan krijg ik ook weer een 1500 terug waardoor er effectief een 1100 bij zou moeten. Zo heel dramatisch is dat dan feitelijk ook weer niet, 1100 in een jaar of 3..

Ik draai 5-7dkm per jaar op het ding, een goede fiets is me zeker wat waard, het is (zeker nu ik weer alleen ben) het primaire vervoermiddel boven de auto. Het eerste jaar draaide ik meer kilometers op de fiets weg dan op de auto.

Lager aan de kant van het tandwiel is eruit te trekken, ben even aan het zoeken wat je nodig zou hebben (lagertrekker mogelijk)

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 27-07-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Hier meld zich een nieuwe E-Biker zich.

Nadat ik verhuist ben en mijn woon/werk reisafstand zich verdubbelde van ca 10KM naar ca 20KM ben ik me gaan oriënteren voor een Elektrische fiets. Ik zag als lid van de ANWB regelmatig testen en aanbiedingen voorbij komen waarvan ik me uiteindelijk afvroeg, wat is nu een E-bike geschikt voor mij. Ik heb me daarop op Google laten raadplegen maar zag al gauw door de bomen het bos niet meer. Aangezien ik regelmatig op tweakers te vinden ben toetste ik elektrische fiets in en kwam op dit forum terecht . Na ruim 400 pagina's gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat een middenmoter voor mij wellicht de beste optie zou zijn en dat er van de verschillende fabrikanten zoals Bosch en Yamaha de laatst genoemde als meest betrouwbare uit de bus is gekomen met als bonus een stillere motor en met 80nm ook nog eens meer power. Maar goed er werd me ook aangeraden om zoveel mogelijk te gaan proefrijden op verschillende EBikes . Aangezien de ebike m'n snorscooter moet vervangen had ik m'n zinnen gezet om een speed pedelec maar heb ik hier uiteindelijk vanaf heb gezien vanwege regel en wetgeving die vanaf 2017 ingaat. Het moest dus een Ebike worden waar ik makkelijk m'n 30 a 35km/pu mee moet kunnen halen ook als de ondersteuning stopt na 25KM/pu. Ik heb een ebike met bafang middenmoter getest, die was behoorlijk krachtig maar vond ik te wispelturig kwa ondersteuning. De gazelle cityzen en de Batavus Razer . Aangezien ik tot maximaal 2500 euro wou gaan en ik de accu op m'n frame wou hebben kwam ik op deze twee uit. De trekkracht van de Yamaha en betrouwbaarheid van deze motor heeft me doen besluiten dat ik voor de Batavus Razer ben gegaan. Wat me trouwens opvalt is dat bijna iedere verkoper aanstuurde op de aanschaf van een Bosch middenmoter alsof ze via Bosch voor elke verkochte ebike met Bosch middenmotor een bonus krijgen ( wat in de smartphonewereld heel normaal is kijk maar naar Samsung ) . Maar goed ik ben voor de Razer gegaan, het is de matzwarte heren variant geworden met een framehoogte van 57cm .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Op die Razer zit een Alfine 8 naaf, hoe trekt die het koppel dat er doorheen gaat? Voordeel van de Haibike vind ik zelf dat het een fiets met derailleur is en hij schijfremmen heeft. Prijs van de Batavus is wel meer dan netjes te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wij hebben nog geen problemen ondervonden, maar dat is wel een ding wat problemen zou kunnen opleveren. Maar een Alfine naaf kan elke FM vervangen.

Betreft de prijs van de Razer... tsja, ik vind hem niet zo netjes, want de afmontage is goedkoop (maar degelijk!).

Waarom Bosch:ipv. Yamaha, er is meer keus bij Bosch motoren. Elke niet Batavus dealer zal sowieso liever een ander merk met Bosch willen leveren ;)

Maar verder zou het de FM geen bal moeten uitmaken, want hij kan helemaal niks met de motor, het is in alle gevallen opsturen. Maar Fietsenmakers zijn meestal geen marktkenner, goede kans dat de meeste geen flauw idee hebben dat Yamaha betrouwbaarder is. Het is conservatief volk (de goede daargelaten).

Overigens, ik geef nog steeds een disclaimer: Ik denk dat Yamaha betrouwbaarder is (gebruikerservaringen gelezen) en mijn Fietsenmaker heeft hetzelfde vermoeden want hij heeft nog geen storingen gezien bij Yamaha's, toch al een stuk of 15 verkocht.

Aan de andere kant:

- Yamaha is relatief nieuw (Razer/Stream zijn resp. anderhalf en twee jaar verkrijgbaar, geen idee hoe de Giants van drie jaar oud het doen.
- Er zijn veel meer Bosch motoren geleverd, dus uiteraard zijn er meer storingen.

En sowieso, shit can happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
neographikal schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:52:
Op die Razer zit een Alfine 8 naaf, hoe trekt die het koppel dat er doorheen gaat? Voordeel van de Haibike vind ik zelf dat het een fiets met derailleur is en hij schijfremmen heeft. Prijs van de Batavus is wel meer dan netjes te noemen.
De Alfine naaf trekt hem goed door de koppel heen, tenminste als ik hem vergelijk met de CityZen waar een derailleur op zit. Tijdens de proefritten vond ik de Razer ondanks dat ie een naaf heeft meer koppel hebben en soepeler doortrappen boven de 26km/pu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Een derailleur heeft, mits onderhouden, minder weerstand dan een naaf, probleem is meer dat naven veel koppel niet zo bijzonder prettig vinden. Ik heb er zelf ook al eens een aan gort getrapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of het mogelijk is om zelf de software van een Gazelle E-bike aan te passen is? Zo ja welke programmeer software heb ik nodig?
Gaat mij voornamelijk om het aanpassen van de ondersteunings kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
neographikal schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:36:
Nou ja de fiets ben ik op zich blij mee, maar ik zit enigszins met geknepen billen of hij het nog 2 jaar vol gaat houden. De afschrijving op de nieuwe is in eerste instantie ook een honderdje of 8 per jaar, maar door de inruil van de oude fiets en het fietsplan krijg ik ook weer een 1500 terug waardoor er effectief een 1100 bij zou moeten. Zo heel dramatisch is dat dan feitelijk ook weer niet, 1100 in een jaar of 3..

Ik draai 5-7dkm per jaar op het ding, een goede fiets is me zeker wat waard, het is (zeker nu ik weer alleen ben) het primaire vervoermiddel boven de auto. Het eerste jaar draaide ik meer kilometers op de fiets weg dan op de auto.

Lager aan de kant van het tandwiel is eruit te trekken, ben even aan het zoeken wat je nodig zou hebben (lagertrekker mogelijk)
Kwaliteit van de Bosch 1gen is niet best, ik had vanmorgen na een noodstop helaas weer een defecte Bosch motor ( Classic). Dit is de tweede binnen een jaar tijd... Met mijn Centrurion Efire ( Merida) vanmorgen een noodstop moeten maken en toen sloeg de motor vast. De vorige keer ging de motor ook al stuk na het maken van een noodstop. Het lijkt erop alsof de motor niet tijdig wordt uitgeschakeld als je op de rem drukt en bij een fiets met schijfremmen blokeer je de gehele voortbrenging in een keer tijdens een noodstop. De motor draait dan nog even door en dan draait de boel in elkaar..

De fiets staat nu weer bij de fietsenmaker, maar die is nogal sceptisch. Hij zou met Bosch overleggen, maar het geeft mij geen vertrouwen. Er zit een design fout in het systeem (motor remt niet snel genoeg af bij indrukken van rem+ kunststof tandwielen = defecte motor) dit gaan ze niet oplossen door er weer een nieuwe motor in te zetten.

Ik zit zelf ook te denken aan een eigenbouw, bijvoorbeeld een Merida Crossway met een Bafang rear motor, dan heb je zelf nog enige controlle. ;)

Bij mij zijn trouwens vorige week de lagers van het achterwiel vervangen, dit is een Shimano cup bearing. Die kosten 35,- inclusief de as ( die moet er blijkbaar bij bij een vervanging van de linkerlager :? ) De cup was bij mij ingesleten dus het geheel moest worden vervangen. vervangen van de kogels is relatief eenvoudig omdat het een open systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:34:
Weet iemand of het mogelijk is om zelf de software van een Gazelle E-bike aan te passen is? Zo ja welke programmeer software heb ik nodig?
Gaat mij voornamelijk om het aanpassen van de ondersteunings kracht.
Van welke fabrieksfiets dan ook is de software niet verkrijgbaar; wel zijn er setjes op de markt waarmee je de bestaande software om de tuin kunt leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 12:32
In de jaren 60-70 bracht ook een Duitse fabrikant een auto uit, de NSU Ro80, revolutionair voor die tijd, hij had namelijk een rotatie (wankel) motor...Leuke auto maar met een heel klein dingetje, de motoren waren niet betrouwbaar. Deze werden dan meestal onder garantie vervangen.Nu gaat het verhaal dat wanneer deze auto bezitters elkaar tegen kwamen in het verkeer, dat ze naar elkaar zwaaide... dat deden ze dan met een of twee of met meerdere vingers omhoog gestoken aan de zwaaihand. Dat betekende niets anders dan dat ze met het aantal vingers het aantal keren dat de motor was vervanging aangaven!
Zie ik vanmiddag hier in Rotterdam twee e-bikes met Bosch aandrijving toch elkaar ook zo begroeten, de ene met twee vingers opgestoken, en de andere met drie vingers... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenoble
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01-2021
zebsite schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:33:
In de jaren 60-70 bracht ook een Duitse fabrikant een auto uit, de NSU Ro80, revolutionair voor die tijd, hij had namelijk een rotatie (wankel) motor...Leuke auto maar met een heel klein dingetje, de motoren waren niet betrouwbaar. Deze werden dan meestal onder garantie vervangen.Nu gaat het verhaal dat wanneer deze auto bezitters elkaar tegen kwamen in het verkeer, dat ze naar elkaar zwaaide... dat deden ze dan met een of twee of met meerdere vingers omhoog gestoken aan de zwaaihand. Dat betekende niets anders dan dat ze met het aantal vingers het aantal keren dat de motor was vervanging aangaven!
Zie ik vanmiddag hier in Rotterdam twee e-bikes met Bosch aandrijving toch elkaar ook zo begroeten, de ene met twee vingers opgestoken, en de andere met drie vingers... >:)
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een e-bike met Bosch performance motor ik fiets alleen in de eco stand en had een bereik
van iets meer dan 100 km .
Maar nu had ik een tikkelend geluid en is de motor na goed 200 km vervangen .
Na de vervanging haal ik dit bereik bij lange na niet meer .
Als ik onder normale omstandigheden fiets in eco schrijft deze ca het dubbele van het bereik af van wat ik
daadwerkelijk fiets .
Nu kwam ik er bij toeval achter als ik over schakel naar tour gaat het bereik weer omhoog .
Maar het bereik is wel gezakt van plus 100 km naar min 70 km .
De fiets heeft net 500km gelopen .
De FM heeft het probleem bij Bosch voorgelegd ben benieuwd wat de reactie is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:33
zebsite schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:33:
Gelezen met een glimlach......leuk verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
pjotter1965 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:19:
[...]

Gelezen met een glimlach......leuk verhaal :)
En triest :/

Soms lijkt het erop dat ze geen goed spul meer kunnen maken. Ja, ze kunnen het wel, maar welvaart (lees kwantiteit) gaat heel erg boven welzijn (lees kwaliteit). In mijn groothandel hoor ik van afnemers soms de meest gruwelijke verhalen die goed zouden passen in een horrorfilm. Het is horror hoe we met materiaal omgaan en het is allemaal net nog niet stuk in nieuwstaat. Ook pure horror is de marketing van Chinese troep tot pathologisch liegen in de marketing.
Heel veel 'verkwiste' energie wordt gestoken in de maak van goedkope troep zoals een elektrische fiets van 600 euro bij de Gamma. De ene marketeer liegt nog harder dan de ander en ze zijn niet te stoppen. Iemand met een uitkering die ook elektrisch wil fietsen gaat dan te rade bij de Gamma en hun zullen zeggen van "goed fietsje voor een hele lage prijs". Lieg je dan of niet?
Neem Stella, Matrabike, Lifebike en brandless spul wat bij de aankoop bijna meteen met de vuilnisman mee kan. Sorry, wat overdreven misschien, maar na 1 a 2 jaar is dat spul versleten, gaar, op, onveilig geworden.
Soms zie ik ook hoe afnemers zo goedkoop mogelijk aan Lithiumcellen wil komen. Ze willen dan dat ik een partij binnen ga halen uit China. Dan bedoel ik echt spul dat tegen brandgevaarlijk aanzit. Echter weiger ik deze medewerking dan omdat ik handel in zeer goede accu's en niet dat spul dat ik niet eens op durf te slaan in mijn groothandel vanwege extra genomen risico op brand. (zie rooler affaire).

Conclusie is dat het investeren in duur premium materiaal je minder kost dan investeren in troep. Uiteindelijk zeker wel.

Zelfs bij mijn dure elektrische fiets is het allerzwakste punt de naaf. Elektrisch systeem is tiptop, maar de naaf verdiend relatief veel onderhoud. Schakelen komt nauw en de afstelling van de naaf evenzeer.

Bah, jammer dat het zo moet. Of is dit een gevalletje self conspiracy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

jimh307 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:14:
[...]

...... knip

Conclusie is dat het investeren in duur premium materiaal je minder kost dan investeren in troep. Uiteindelijk zeker wel.

Zelfs bij mijn dure elektrische fiets is het allerzwakste punt de naaf. Elektrisch systeem is tiptop, maar de naaf verdiend relatief veel onderhoud. Schakelen komt nauw en de afstelling van de naaf evenzeer.

Bah, jammer dat het zo moet. Of is dit een gevalletje self conspiracy?
Punt is dat er waarschijnlijk ook dure troep te koop is. Maar omdat het duur is, wordt er gedacht, dat het wel goed zal zijn.

Het terugkerend element is steeds weer, op een niet fatsoenlijke manier, geld te verdienen. Snel rijk worden door mensen uit te kloppen. Iets nieuws; nee, bestaat al eeuwen en nu gebeurt het met elektrische fietsen omdat die "hot" zijn.

Zegt ook iets over de maatschappij waarin we nu leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Idd, die prijzen voor hoogwaardige elektrische fietsen zijn gewoon absurd. Zal nog wel even duren voordat dat gemeengoed wordt en de prijs dus redelijker wordt. Al die "proprietary" zooi........te gek voor woorden. Maak accu/motorcontroller/display aansluitingen universeel. Dan zakt de prijs door concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.... ik kan me niet voorstellen dat er echt leuke marges worden gemaakt door de rijwielfabrikanten/fietsenmakers*. De motorleveranciers zullen het wel leuk doen maar verder?

Ga maar na, Batavus vraagt 800,- extra voor een ebike (CTNCD) en daarvan wordt de fabrikant, de fietsenmaker en de garantiegevallen mee gedekt.

Koop je los een inbouw set ben je 500,- kwijt, maar dan is het niet ingebouwd, getest en heb je geen garantie vanuit de dealer. Dat is voor sommigen totaal geen probleem, maar het kost hoe dan ook geld.

Ik denk dus niet dat de prijzen gaan dalen. Eerlijk gezegd staan de prijzen al erg scherp, dat zie je aan de fietsenmakers die het water aan de lippen staat (vaak eigen schuld, maar het geeft al aan dat het niet makkelijk is).

* Ik heb wel eens becijferd hoeveel het runnen van een fietsenzaak je kost aan huur, electra, personeel. Ik schrok ervan. Dan nog eens een voorraad die afgewaardeerd is na een jaar, dus je hebt kapitaal nodig om te beginnen... Je moet nogal een omzet draaien om überhaupt kiet te spelen.

Het is wel weer zo dat ALS zo'n zaak loopt je opeens goed gaat verdienen (omslagpunt), maar het is en blijft hard werken. Is dat zielig? Natuurlijk niet, maar nogmaals, ik geloof niet dat de prijzen echt zo laag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

bgttje schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:35:
........ knip

Maak accu/motorcontroller/display aansluitingen universeel. Dan zakt de prijs door concurrentie.
Dat gaat dus helemaal niet gebeuren... ieder zijn eigen stekker en protocol. Kijk maar naar OBD II bij auto's; hoe lang heeft dat niet geduurd voor iedere autofabrikant dezelfde OBD stekker ging monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:55:
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.... ik kan me niet voorstellen dat er echt leuke marges worden gemaakt door de rijwielfabrikanten/fietsenmakers*. De motorleveranciers zullen het wel leuk doen maar verder?

Ga maar na, Batavus vraagt 800,- extra voor een ebike (CTNCD) en daarvan wordt de fabrikant, de fietsenmaker en de garantiegevallen mee gedekt.

Koop je los een inbouw set ben je 500,- kwijt, maar dan is het niet ingebouwd, getest en heb je geen garantie vanuit de dealer. Dat is voor sommigen totaal geen probleem, maar het kost hoe dan ook geld.

Ik denk dus niet dat de prijzen gaan dalen. Eerlijk gezegd staan de prijzen al erg scherp, dat zie je aan de fietsenmakers die het water aan de lippen staat (vaak eigen schuld, maar het geeft al aan dat het niet makkelijk is).

* Ik heb wel eens becijferd hoeveel het runnen van een fietsenzaak je kost aan huur, electra, personeel. Ik schrok ervan. Dan nog eens een voorraad die afgewaardeerd is na een jaar, dus je hebt kapitaal nodig om te beginnen... Je moet nogal een omzet draaien om überhaupt kiet te spelen.

Het is wel weer zo dat ALS zo'n zaak loopt je opeens goed gaat verdienen (omslagpunt), maar het is en blijft hard werken. Is dat zielig? Natuurlijk niet, maar nogmaals, ik geloof niet dat de prijzen echt zo laag liggen.
Ik kan me hier wel in vinden.
Sowieso goede standpunten verder en een elektrische fiets is eenmaal 'relatief' duur. Er zijn genoeg mensen die zich geen elektrische fiets kunnen permitteren en er zijn ook genoeg mensen die het makkelijk kunnen betalen. De armere zegt van "veel te duur" en de rijkere zegt "valt wel mee, toch?". De kunst is om hier tussen te gaan zitten. Het is te zwart/wit om beide uitersten aan te meten en het grijze gebied is nog net aanvaardbaar.
->
Ik kijk uit de ogen van een rijkere. Als de accu van mijn vrouw of mezelf op is kopen we gewoon een nieuwe accu. Van 500 euro lig ik niet wakker. Superrijk zijn we ook niet en we hebben een modaal koophuis. Echter kunnen we wel goed met geld omgaan waardoor aanschaf van slijtende onderdelen in wordt gecalculeerd vóór de aankoop. Je weet dat er om de 3 jaar een nieuwe accu aan komt en we weten allebei dat elektrisch fietsen een hobby van ons is en een deel van het geld daar heen gaat. Mijn vrouw heeft haar elektrische fiets in plaats van een 2e auto. Ik heb de auto nodig voor de zaak. Het kan zomaar zijn dat een klant zich in Groningen bevind en dat is wat ver om te peddelen :P
->
Een van mijn maten kijkt uit de ogen van een armere. Met 32 uur werk per week en een sociale huurwoning gaat er veel van het salaris op aan vaste lasten. Als hij z'n accu moet vervangen ligt hij hier wel 2 nachten van wakker. In dat opzicht is elektrisch fietsen wel duur en hem zal je niet zien op een A-merk. En daarbij is een onverwachte reparatie een waar schrikmoment. Hij heeft daarnaast geen auto en doet alles op de fiets.
=>Merkfietsen zoals Sparta zijn duur. Het is duur fietsen en als je pech krijgt betaal je 60 euro per uur aan de rijwieltechnicus. Vaak een MBO opleiding en daarbuiten moet een FM ook omzet kunnen draaien.
@roffeltjes heeft een beraming gemaakt van het runnen van een zaak. Best een opgave want de kosten fluctueren nogal en je moet vooruit kunnen kijken. Met mijn accugroothandel same story.

Als ik verder kijk naar m'n naaf dan is dat een echt zorgenkindje. Oké, hem ontzien en in 1 versnelling rijden is een optie, maar zo zou het niet moeten. Het is echt zaak om overwegingen te maken. Ga ik met de fiets aan de zeul en eis ik op en top garantie dan zal ik hem vaak kwijt zijn. Schik ik zelf een beetje in en neem ik niet zulke hoge eisen aan dan stoor ik me er niet aan en staat de fiets altijd klaar voor gebruik. Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Boven de hoge prijzen ben je ook zelf debet aan het totale kostenplaatje. Hoe ga je ermee om en ben je bereid wat concessies te doen voor ruil van gemak en comfort. Het moet natuurlijk niet de spuitgaten uitlopen en het moet fatsoenlijk te doen zijn. Ook denk ik dat het zeulen met de fiets naar fabriek en fabriek en van garantie naar garantie de prijs opstookt. Het is duur, dus moet het 'perfect' zijn en voor elk piepje en kraakje gaan ze naar de FM. Uiteindelijk maak je het dan alleen maar nog duurder. Het geld zal immers ergens vandaan moeten komen en vaak garantie vragen kost ook geld.

Dus naast het feit dat het duurder is geworden stellen we ook steeds hogere eisen aan ons product. We zijn niet snel tevreden meer en we klagen steen en been dat het leven zo duur is. Maar goed, laten we ook onszelf in ogenschouw nemen. Dan maar een piepje of een kraakje, als het geen problemen geeft fiets ik er mee door. Het gemak maak je zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
OgWok schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:59:
[...]]Kijk maar naar OBD II bij auto's; hoe lang heeft dat niet geduurd voor iedere autofabrikant dezelfde OBD stekker ging monteren.
Maar ja... is uiteindelijk wel gebeurd. Nu die fiets elektronica nog...............over tientallen jaren misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@bgttje, tegen die tijd verplaatsen we ons in een soort van Hovercraft, gelijk een drone op een luchtkussen op de voormalige fietspaden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:49:
@bgttje, tegen die tijd verplaatsen we ons in een soort van Hovercraft, gelijk een drone op een luchtkussen op de voormalige fietspaden... ;)
_/-\o_ , denk dat fietsen voorlopig wel blijven................alleen maar de exclusiviteit van ebikes eraf krijgen en die arrogante fabrikanten(vooral de Duitse auto/fiets industrie) een stapje terug laten doen ;)
PS zag dat Elon Musk blij was met het doel van de Noren om in 2025 geen vieze diesels(vooral) en benzineauto's meer toe te laten in hun land. Heerlijk dit...............het kan niet snel genoeg gebeuren _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 30-07-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 11:40
De Koga E-lement is terug van de dealer. Het ratelen was afkomstig van de ketting. Er zit een nieuwe ketting op. Wel redelijk snel na 1200 km. Ik vrees dat de middenmotoren kettingvreters zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:20:
[...]PS zag dat Elon Musk blij was met het doel van de Noren om in 2025 geen vieze diesels(vooral) en benzineauto's meer toe te laten in hun land. Heerlijk dit...............het kan niet snel genoeg gebeuren _/-\o_
De doelstelling alleen elektrisch te gaan rijden is prachtig natuurlijk maar of dat in zo'n korte tijd haalbaar zal zijn waag ik toch te betwijfelen.
FrE911 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:14:
De Koga E-lement is terug van de dealer. Het ratelen was afkomstig van de ketting. Er zit een nieuwe ketting op. Wel redelijk snel na 1200 km. Ik vrees dat de middenmotoren kettingvreters zijn?
Dat hangt natuurlijk van verschillende factoren af, het is maar net hoeveel watt je zelf met spierkracht toevoegt aan het ondersteunende vermogen. Met max 27 km/h wordt de ketting normaal belast maar bij hogere snelheden of zware tegenwind wordt het natuurlijk een heel andere kwestie; de slijtage zal dan een factor hoger worden.

Edit/
Een leuk artikel over de nieuwe Nyon fiets computer en over de 400 watt Bosch accu (zie reactie)
https://www.elektrischefi...liseert-productportfolio/

[ Voor 8% gewijzigd door racinfo op 30-07-2016 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
roffeltjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:55:

[...]

* Ik heb wel eens becijferd hoeveel het runnen van een fietsenzaak je kost aan huur, electra, personeel. Ik schrok ervan. Dan nog eens een voorraad die afgewaardeerd is na een jaar, dus je hebt kapitaal nodig om te beginnen... Je moet nogal een omzet draaien om überhaupt kiet te spelen.[...]
Ben benieuwd waar je van uit bent gegaan. De winst op afgemonteerde fietsen is ongeveer 30% op de inkoopprijs, dus omgekeerd 23% van wat je als klant betaalt, op losse onderdelen is dat resp. 50 en 33. Op het arbeidsloon zit uiteraard 100% winst.

Een pand kan je qua kosten (huur, gas en licht) zo goedkoop of duur maken als je wil. Een pand in het centrum van een grote stad is natuurlijk duurder dan op een industrieterrein, maar de aanloop is dan ook anders en dus de omzet, en dus de winst.

Er is kortom qua cijfers niet zo 1-2-3 een raming te maken van wat een fietsenwinkel kost en oplevert. De factoren van omzet en kosten zijn daarvoor te verschillend en daarom niet te calculeren. Voor de FM om de hoek kan je een aardige berekening maken, maar dat geldt dan niet voor de FM aan de andere kant van de stad of het dorp.

Verder zijn veel fietsenwinkels georganiseerd als eenmanszaak of VOF (feitelijk meerdere eenmanszaken), waardoor het er dus heel sterk vanaf hangt wat de privé-onttrekkingen zijn. Trek je veel uit de zaak, dan staat het water je eerder aan de lippen, dan als je veel geld in de zaak laat zitten. Daarnaast gaat er ook veel verloren aan niet gedeclareerde uren.

Kortom, net als in iedere andere branche is het probleem dat de ondernemer wel zijn vak kent (in casu fietsen maken), maar bijvoorbeeld niets van calculatie weet, of administratie in het algemeen, laat staan van belastingen. Wel vaardigheden die iedere ondernemer zou moeten hebben, maar weinigen hebben, zo zie ik helaas iedere dag in mijn werk (ik hou mij bezig met schuldsaneringen).

Als ik ga cijferen, kom ik op best een goeie business case uit, maar dan maak ik ook keuzes op basis van cijfers, niet op basis van schattingen en emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Huh?

Even een rekensommetje. Lookosten bruto

Pand: 2000,-
Electra 300
2 monteurplaatsen 5000,-
Baas; 3000,-

10000 euro per maand.
Gemiddelde fiets 1000,- =>333,-

Dat is dus alleen aan variabele kosten 33 fietsen. Gaan we de marge verlagen neemt dat fors toe.

En dan is de huur laag, is de gemiddelde fiets duur (dat droomt hij)en verdient de baas een droog broodje.

Geen inrichting, geen voorraad, verzekeringen, schoonmaak, marketing.

Dat betaald hij dan maar uit de onderdelen en reparaties.

De cijfers liegen er niet om Poezenbeest, fietsenmaker worden is niet het feest wat jij denkt. de kosten zijn veel hoger dan je je voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Een bruto inkomen van 36 duizend per jaar komt voor een ondernemer uit op een netto inkomen van ca. 32 duizend per jaar, ongeveer 2.660 per masnd, moet zeggen dat ik dat toch erg netjes vind. Goed, inderdaad nog steeds geen feest.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je nooit kan zeggen dat het gros van de fietsenmakers het goed of slecht heeft, zonder in hun boeken te kijken. Er is dus wat mij betreft geen enkele reden tot meelij of afgunst. Net als alle andere ondernemers ligt het er maar net aan welke keuzes zij maken. Pas als je echt in de boeken gaat kijken, kan je een conclusie trekken of de fietsenmaker het water aan de lippen staat of niet. De fietsenmaker heeft daar zelf ongetwijfeld een ander beeld over trouwens, net als meer mensen een verkeerd beeld hebben over hun eigen geld.

De fietsenmakers doen het redelijk, getuige de leeftijd van veel fietsenwinkels, maar ik als klant heb er weinig mee te maken hoe zijn financiële situatie is, laat staan dat ik daar een mening over heb, of een emotie bij kan voelen.

Ik snap je 'huh', maar stellen dat fietsenmakers het slecht hebben, vind ik wat overdreven, vandaar mijn opmerking. Voor de rest geef ik overigens ook de voorkeur aan een fietsenmaker boven een internetwinkel. Niet uit emotie, of omdat ze mijn steun nodig hebben, maar omdat ik internetwinkels in het algemeen minder vakmanschap toedicht. Bij een fiets vind ik vakmanschap veel belangrijker dan bij bijvoorbeeld een boek, dus ga ik naar de vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb ook geen medelijden... maar het verhaal dat de prijzen omlaag zullen gaan is wel te ontkrachten.

Verder zijn in amsterdam nog twee race specialisten over en zijn er een stuk of zes verdwenen. Het nieuws uit de bracnhe is gewoon slecht, maar dat hoort bij brick and mortar in deze tijd. Liever een fietsenzaak dan een electronicaboer^^

Nogmaals, geen moreel oordeel, maar het idee dat de prijzen hoog liggen blijkt niet uit het aantal faillesementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 14:11
Het Poezenbeest schreef op zondag 31 juli 2016 @ 08:10:
Een bruto inkomen van 36 duizend per jaar komt voor een ondernemer uit op een netto inkomen van ca. 32 duizend per jaar, ongeveer 2.660 per masnd, moet zeggen dat ik dat toch erg netjes vind. Goed, inderdaad nog steeds geen feest.
Ik weet niet hoeveel belasting jij betaalt, maar 36k bruto is echt geen 32k netto. Eerder 26k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Om wat meer duidelijkheid te scheppen kennen we het 5P beleid. We hanteren dit vóórdat een raming kan worden gemaakt van kosten die het hebben van een filiaal weegt.

Plaatsbeleid: Hoe makkelijk is het filiaal te bereiken op die locatie?
Promotiebeleid: Welke kansen hebben werknemers om naar promotie toe te werken?
Personeelsbeleid: Wat zijn de secundaire en primaire arbeidsvoorwaarden?
Prijsbeleid: Zijn er concrete afspraken over het prijsbeleid ná de raming?
Parkeerbeleid: Is er genoeg parkeerruimte in de directe nabijheid van het filiaal?

@roffeltjes beraamd dan een kleine zaak in zijn kosten. 3000 euro voor het directielid is bruto zeer weinig. Het hangt er ook vanaf welke verantwoording de directie heeft en wat zijn executieve zaken zijn. Ik als directeur kom daar wel ver overheen. Echter heb ik wel de verantwoording over heel veel accu's en pand en red ik het vaak niet met 8 uur per dag. Soms moet ik 6 dagen in de week aan de bak en echt lang op vakantie gaan zit er niet bij.
Het pand dat ik huur kost heel veel meer en vooral de preventie tegen brand, oefeningen en educatie over brandveiligheid zijn al heel duur. Je werkt met chemisch opgeslagen energie en dat eist voorzichtigheid. Ik ga niet een volledige beraming hier neerzetten, maar 100.000 euro per maand red je zo.

Het leven is duur en FM zijn is geen beroep waar je je rijk kunt rekenen. Dan heb ik geen demonstratiefietsen/accu's voor de etalage staan die uitlopen met het jaar. KvK kosten niet benoemd nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoals ik al zei, ik reken de meest optimistische getallen en dan is het nog een omzet waar je u van zegt.

Mijn FM loopt heel goed. Hij had in vier maanden 14 ebikes verkocht. Daar scrok ik wel ff van. Goed reparaties, en gewone fietsen maken het verhaal compleet, maar ik gok dat zijn uurloon doffe ellende is (vrouw werkt ook in de zaak), En dat is een van de best lopende zaken in Amsterdam...

Kijk een electronica boer is nog erger, dus het kan zeker erger. Medelijden heb ik niet, maar dat het geen vetpot is lijkt me evident.

Ik verwacht gewoon geen prijsdaling, dit is wat een goede fiets nu eenmaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:28:
Zoals ik al zei, ik reken de meest optimistische getallen en dan is het nog een omzet waar je u van zegt.

Mijn FM loopt heel goed. Hij had in vier maanden 14 ebikes verkocht. Daar scrok ik wel ff van. Goed reparaties, en gewone fietsen maken het verhaal compleet, maar ik gok dat zijn uurloon doffe ellende is (vrouw werkt ook in de zaak), En dat is een van de best lopende zaken in Amsterdam...

Kijk een electronica boer is nog erger, dus het kan zeker erger. Medelijden heb ik niet, maar dat het geen vetpot is lijkt me evident.

Ik verwacht gewoon geen prijsdaling, dit is wat een goede fiets nu eenmaal kost.
Wel mee eens.
Mijn FM rekent 60 euro per uur en dat lijkt heel veel, maar als je ziet wat hij hiervan moet doen valt het nog mee en is dit geen extreem duur uurloon.
Wel, als je 3000 euro per maand bruto salaris rekent voor de directie dan blijft hiervan in het gunstigste geval 1900 netto per maand over excl. vakantiegeld. Met vakantiegeld heb je met 1900 euro netto ongeveer 40K aan jaarloon bruto. Mijn loon is 2880 euro netto excl. vakantiegeld en dan moet ik mijn werk ook echt goed doen en wat concessies doen op luxe zoals de garantie hebben na 5 uur in de avond ook echt vrij te zijn. Nee, ik reken mezelf niet meer aan als ik overuren moet draaien. Ik vind dat dit ten gunste van de zaak moet zijn. Ik heb hart voor mijn zaak en personeel en daarom loopt het ook goed.
Als ik zie in wat voor auto mijn FM rijdt is dit geen Mercedes.
Bruto-Netto valt altijd zwaar tegen en van die 60 euro per uur die mijn FM per uur vraagt mag hij blij zijn als hij er 35 euro van overhoudt en dan komen alle kosten er nog bij! Zeker geen vetpot en mede daarom gun ik hem de marge van aankoop bij hem in de zaak. Zijn 5P beleid kan nooit optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Opperpanter2 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:02:
[...]

Ik weet niet hoeveel belasting jij betaalt, maar 36k bruto is echt geen 32k netto. Eerder 26k.
Het is nog erger, maar ik wilde mensen niet laten schrikken, op een dergelijk inkomen betaal je feitelijk als ondernemer zelfs helemaal geen belastingen. Ik kom uit op een belastingdruk van iets meer dan 4%.

Ga maar na: de bruto winst van 36k wordt eerst verlaagd met de dotatie FOR, 4.300, rest 31.700. Dan de zelfstandigenaftrek van 7.280, rest 24.420, en dan de mkb-vrijstelling van 14% er af; rest aan belastbare winst 21.000. Daarover wordt ongeveer 36,5% en een klein deel 40% geheven, dus te betalen belasting is 7.718.

Daar gaat vanaf de Algemene heffingskorting van 2.242 en de Arbeidskorting van 3.103, samen 5.345, komt er uit een aanslag van 2.373 te betalen. Op een bruto inkomen van 36.000 is het netto inkomen dus zelfs 33.627.

Ik ben niet uitgegaan van hypotheekrente-aftrek, kinderen of zelfs het recht op zorgtoeslag, dat met dit inkomen 828 bedraagt, ongeveer de helft van de te betalen aanslag, waardoor het netto inkomen zelfs over de 34k komt.

Zo veel belasting betaal ik overigens niet, ik ben loonslaaf en zou over dat inkomen ongeveer 10k aan belastingen betalen (belastingdruk van ca. 27%), ietsjes meer dan de 1.545 euro die de fietsenmaker betaalt. Mijn netto inkomen zou dan inderdaad de 26k zijn, die jij noemt. Fiscaal gezien is ondernemen dus wèl een feest, in tegenstelling tot wat Roffeltjes en ik eerder beweerden.

Dat gezegd hebbende, staat hier wel tegenover dat je als ondernemer inderdaad niet gegarandeerd bent van een 36-urige werkweek, ziekte-uitkering, zekerheid en andere geneugten die de loonslaaf geniet.

Over het tarief van 60 euro kan ik kort zijn: dit is inclusief 6% btw, waardoor de FM er 56 aan overhoudt. Dat zijn de uren dat hij werkt (en declareert), daaruit moeten ook de uren betaald worden dat hij duimen aan het draaien is, of bijvoorbeeld zijn administratie aan het doen is. Bij 2/3 declarabele uren kom ik uit op een uurprijs van 37 euro, ik denk dat ik dan positief reken, ik denk dat het in de praktijk op 1/2 uitkomt, en dan heb je het over 28 euro per uur. Lijkt me redelijk voor een vakman, zelf kan ik het niet en is mijn tijd mij daar te kostbaar voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Het Poezenbeest op 01-08-2016 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Je vergeet de afschrijvingen, voorraad waar je na een jaar 1/3 op aftikt, personeelsverloop (werving/training), pensioen, ziekteverzuim.

Dat het fiscaal best goed is weet ik, maar dat is niet het punt. Die omzet om het lopende te houden is vrij fors. Er is een reden dat er zoveel fietsenmakers zijn verdwenen, de marges zijn te dun om zoveel fietsenzaken op een a-lokatie te handhaven, zeker nu het internet (dozenschuivers) een belangrijk verkoopkanaal is.

Dat zie je natuurlijk overal in de Retail en zoals je al aangeeft, hun vakkennis is een mooie kurk.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 01-08-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Ik wil niet de moderator uithangen (dat doe ik elders wel), maar dit lijkt mij inderdaad genoeg over de financiën van de FM. Ik weet het, ben er zelf te diep op ingegaan. Laten we het weer over de fietsen zelf en het berijden ervan hebben.

Moet zeggen dat ik nu na twee weken vakantie mijn dagelijkse ritje naar het werk heel erg mis. Kan niet wachten tot het maandag is en ik weer op de fiets kan. Goed, het werk mis ik niet echt, maar wel het fietsen van en naar...

De fiets uiteraard wel opgeborgen met een halfvolle accu, dus voordat ik maandag ga beginnen, weer even aan de lader. Ik weet niet of het voor drie weken heel erg uitmaakt of je hem op volle spanning laat, of juist leeg, maar ik wilde het risico niet nemen.

Misschien een reminder voor degenen die met vakantie gaan om aan de accu te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het Poezenbeest schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 06:06:
De fiets uiteraard wel opgeborgen met een halfvolle accu, dus voordat ik maandag ga beginnen, weer even aan de lader. Ik weet niet of het voor drie weken heel erg uitmaakt of je hem op volle spanning laat, of juist leeg, maar ik wilde het risico niet nemen.

Misschien een reminder voor degenen die met vakantie gaan om aan de accu te denken.
Volgens de leverancier van mijn accu is het slecht voor de accu om hem geheel geladen een aantal dagen weg te zetten; hij adviseert om na een volledige lading er eerst een 20% uit te rijden alvorens hem voor 1 a 2 weken in opslag te plaatsen. Voor een nog langere periode van opslag adviseert hij hem half vol (of leeg) weg te zetten en eenmaal per maand een uurtje bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:52:
[...]
Volgens de leverancier van mijn accu is het slecht voor de accu om hem geheel geladen een aantal dagen weg te zetten; hij adviseert om na een volledige lading er eerst een 20% uit te rijden alvorens hem voor 1 a 2 weken in opslag te plaatsen. Voor een nog langere periode van opslag adviseert hij hem half vol (of leeg) weg te zetten en eenmaal per maand een uurtje bij te laden.
Lion cellen wegzetten met 3.7V is goed voor opslag. Doet Nkon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

Lion cellen wegzetten met 3.7V is goed voor opslag. Doet Nkon ook.
Het allerbeste is opslaan met 3.92 volt per cel in een koele omgeving (10 graden). Dat is ongeveer 68% geladen. ;) Bij het opslaan met 3.7 volt moet je meer gaan opletten dat alle cellen in het pak niet teveel van elkaar afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:30:
[...]Het allerbeste is opslaan met 3.92 volt per cel in een koele omgeving (10 graden). Dat is ongeveer 68% geladen. ;) Bij het opslaan met 3.7 volt moet je meer gaan opletten dat alle cellen in het pak niet teveel van elkaar afwijken.
Bij 3.7V afwijken???? Als je jouw 36V accupak op jouw display leeg rijdt tot 36,5V en daarna wegzet is het geen enkel probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

jimh307 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:30:
[...]

Het allerbeste is opslaan met 3.92 volt per cel in een koele omgeving (10 graden). Dat is ongeveer 68% geladen. ;) Bij het opslaan met 3.7 volt moet je meer gaan opletten dat alle cellen in het pak niet teveel van elkaar afwijken.
Theorie is prachtig maar niemand haalt zijn accupak uit elkaar om cellen afzonderlijk te meten, de garantie zou trouwens ook verspeeld worden. Je kunt beter accupak geheel laden en dan tot de helft leegrijden (ieder weet wel zo beetje de max km'ers die je op je accupak kunt afleggen, dus daar dan de helft van bij langdurige (winter) opslag. En dan eens per maand een uurtje onder de lader dan ga je op zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:16:
[...]

Bij 3.7V afwijken???? Als je jouw 36V accupak op jouw display leeg rijdt tot 36,5V en daarna wegzet is het geen enkel probleem ;)
Dat weet ik :) Alleen is het bij NMC en NCA cellen beter om te gaan naar 3.92 volt. Dat zou 'in theorie' het beste zijn, maar zoals mijn advies luidt en blijft luiden zeg ik altijd bewaren rond de 40-50%.
36,5 volt is ongeveer 55% geladen en 36 volt is dan 50%. Voor afnemers is deze informatie wel van cruciaal belang, maar op een elektrische fiets is dit bijna niet te evenaren.
Met mijn fietsrondje gebruik ik in stand 4 van de 5 ongeveer 30% lading per keer (17 km). Na 1 maal rijden zit ik op 70% rest en na 2 ronden op 40% en na 3 maal een rondje is ie bijna leeg. Ook als ik van mijn ouders terug ben heb ik rond de 40% over. Ik laad ze pas op wanneer ik weer gebruik ga maken van mijn fiets. In feite zet ik ze dan weg bij 40%. Dat is verder prima, maar 70% zou een kleiner probleem zijn dan als je zou denken.
Boven de 3.92 volt krijg je last van oxidatie aan de kathode en beneden de 3.92 volt krijg je last van vorming van SEI; Lithiumzouten gaan zich afzetten op de anode 'het grafiet'. Echter gaat dit niet lineair op. Het is gunstiger om de 40% aan te houden dan bijvoorbeeld 85%.
Bewaren boven de 3.92 volt is echt slecht en bewaren beneden de 3.92 volt is veel minder erg zolang je maar niet lager gaat dan 20% (3.1 volt). Niet alleen vanwege de vorming van SEI, maar ook moet je rekening houden met enig onbalans en het feit dat sommige cellen net iets meer zelfontlading hebben dan de andere cellen.
Volgende week ben ik op vakantie en dan bewaar ik ze rond de 40%.
racinfo schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:51:
[...]
Theorie is prachtig maar niemand haalt zijn accupak uit elkaar om cellen afzonderlijk te meten, de garantie zou trouwens ook verspeeld worden. Je kunt beter accupak geheel laden en dan tot de helft leegrijden (ieder weet wel zo beetje de max km'ers die je op je accupak kunt afleggen, dus daar dan de helft van bij langdurige (winter) opslag. En dan eens per maand een uurtje onder de lader dan ga je op zeker.
Mijn advies is theoretisch, natuurlijk kun je dit nooit 100% evenaren.

Weer een lesje over accu's ;)

[ Voor 19% gewijzigd door jimh307 op 02-08-2016 19:20 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:56:
Ik heb ook een e-bike met Bosch performance motor ik fiets alleen in de eco stand en had een bereik
van iets meer dan 100 km .
Maar nu had ik een tikkelend geluid en is de motor na goed 200 km vervangen .
Na de vervanging haal ik dit bereik bij lange na niet meer .
Als ik onder normale omstandigheden fiets in eco schrijft deze ca het dubbele van het bereik af van wat ik
daadwerkelijk fiets .
Nu kwam ik er bij toeval achter als ik over schakel naar tour gaat het bereik weer omhoog .
Maar het bereik is wel gezakt van plus 100 km naar min 70 km .
De fiets heeft net 500km gelopen .
De FM heeft het probleem bij Bosch voorgelegd ben benieuwd wat de reactie is .
Ik heb gisteren een bericht van de FM gehad volgens Bosch fietste ik waarschijnlijk in een te grote versnelling .
Nu heb ik afgelopen week alleen in eco gefietst doe ik normaal altijd maar dan heb ik hetzelfde probleem .
Heb ook geconstateerd dat als de accu vol is dat het bereik dan sneller minder word en naar gelang de accu
leger word het bereik minder snel minder word als ik aan afstand afleg .
In het begin zakt het bereik na 4km al 20km .
Ben vandaag naar FM geweest en heb hem verteld dat ik met een trapfrequentie van ca 70 fiets .
hij heeft toen met Bosch gebeld en de fiets moest uitgelezen worden hij heeft de fiets bij mij thuis opgehaald
Ik heb laat vanmiddag bericht van FM gehad Bosch denkt dat het aan de bekabeling ligt .
Er word nieuwe bekabeling en displayhouder geleverd .
Ik heb daar mijn twijfels over ik denk eerder aan de accu wat is jullie mening of heeft iemand van jullie dit ook gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:17:
[...]Mijn advies is theoretisch, natuurlijk kun je dit nooit 100% evenaren.
Is ook zo, dank je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:39:
Ik heb gisteren een bericht van de FM gehad volgens Bosch fietste ik waarschijnlijk in een te grote versnelling .
Nu heb ik afgelopen week alleen in eco gefietst doe ik normaal altijd maar dan heb ik hetzelfde probleem .
Heb ook geconstateerd dat als de accu vol is dat het bereik dan sneller minder word en naar gelang de accu
Ben vandaag naar FM geweest en heb hem verteld dat ik met een trapfrequentie van ca 70 fiets .
hij heeft toen met Bosch gebeld en de fiets moest uitgelezen worden hij heeft de fiets bij mij thuis opgehaald
Ik heb laat vanmiddag bericht van FM gehad Bosch denkt dat het aan de bekabeling ligt .
Ik heb daar mijn twijfels over ik denk eerder aan de accu wat is jullie mening of heeft iemand van jullie dit ook gehad ?
Het gedrag van de accu herken ik; in het begin zakt het bereik sneller. Dat is normaal. Ik vermoed dat je een 400 Wh accu hebt en dan is een beginstand met een volle accu in de ECO stand iets meer dan 100 km, zoals je zelf ook al aangeeft in een eerder bericht.

Wacht eerst eens het resultaat van de geadviseerde nieuwe bekabeling en displayhouder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:26:
[...]

Het gedrag van de accu herken ik; in het begin zakt het bereik sneller. Dat is normaal. Ik vermoed dat je een 400 Wh accu hebt en dan is een beginstand met een volle accu in de ECO stand iets meer dan 100 km, zoals je zelf ook al aangeeft in een eerder bericht.

Wacht eerst eens het resultaat van de geadviseerde nieuwe bekabeling en displayhouder af.
Het bereik zakt telkens veel sneller tot 40% van accu capaciteit dan word het minder .
heb met FM afgesproken om Vrijdag met een andere accu te gaan fietsen om te vergelijken .
bekabeling komt begin volgende week binnen, even kijken wat het resultaat vrijdag is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Ben benieuwd. Het weersvooruitzicht is goed.

Wat is de capaciteit van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- oblomov - schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:55:
Ben benieuwd. Het weersvooruitzicht is goed.

Wat is de capaciteit van de accu?
Accu is 400w en de fiets is nu een jaar oud na 2 maanden is de motor vervangen vanwege een
ratelend geluid en vanaf dat moment heb ik dat probleem dat heb ik FM ook laten weten maar ik denk dat hij het toen niet helemaal serieus heeft genomen .
Gr Harry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
Inmiddels weer terug van een vakantie in Denemarken, nog een paar daagjes thuis en komende maandag weer naar het werk met de Merida :)

Heb het fietsen wel een beetje gemist, en ik vind het opzich ook niet erg om te werken.

In Denemarken ook wel aardig wat e-bikes gezien, en uiteraard ook veel normale mountainbikes. Het landschap is daar wat meer glooiend als hier. Zelfs mountainbikes met rollerbrakes, dat ziet er echt pauper uit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlassie1980 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 23:54:
Inmiddels weer terug van een vakantie in Denemarken, nog een paar daagjes thuis en komende maandag weer naar het werk met de Merida :)

Heb het fietsen wel een beetje gemist, en ik vind het opzich ook niet erg om te werken.

In Denemarken ook wel aardig wat e-bikes gezien, en uiteraard ook veel normale mountainbikes. Het landschap is daar wat meer glooiend als hier. Zelfs mountainbikes met rollerbrakes, dat ziet er echt pauper uit :')
MTB's met rollerbrakes :? Zelf hier nog nooit gezien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Ik snap die focus op bereik niet echt. Het bereik op een fietscomputer is een voorspelling op basis van een thoeretische berekening. Leg mij het algoritme voor en ik zeg je dat het net zo werkt als een weersvoorspelling.

Bij mij klopt het bereik voor geen meter en loopt vaak zelfs nog op tijdens het fietsen, of blijft gedurende vijf kilometer op hetzelfde staan, terwijl ik toch in de turbo-stand fiets. Op een gegeven moment daalt het wel, maar dan met minder kilometers dan ik fiets. Ik kan er geen peil op trekken en doe dat dan ook niet.

Wat mij meer boeit is de batterij-indicatie en die is behoorlijk grof met vijf streepjes. Liever had ik gezien dat die in procenten weergeeft hie vol de batterij nog is, of in Volt.

Ter vergelijk: op basis van het bereik zou ik maar 80 km op mijn 500W-accu kunnen fietsen. Na één dag van 30 km zou er dan 50 km moeten staan, maar er staat 70 km. op basis van mijn batterij weet ik dat ik het vier dagen van 30 km volhou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:39:
[...]

Dat is herkenbaar, maar hoeft niet meteen te betekenen dat er een defect is. Reset je het bereik voor iedere tocht? Mijn ervaring is dat het bereik berekend wordt aan de hand van het stroomverbruik gedurende de laatste x kilometers. Als ik mijn 400Wh accu na een reset bekijk, geeft het display aan dat ik iets van 140 km kan fietsen (op ECO). Voordat ik de tweede straat uit ben, staat het bereik op 90 Km (doordat ik bergop fiets). Uiteindelijk haal ik altijd ruim boven de 100 km met een volle accu, afhankelijk van het terrein waar ik fiets. Soms is het 110 km (Limburgse heuvels) en de andere keer 130 km (redelijk vlak) en dan nog is mijn accu niet helemaal leeg.
Als ik jou was, zou ik gewoon eens een keertje kijken hoe ver je nu werkelijk komt (met gps) op een volle lading en dan een conclusie trekken. Dat display is slechts een indicatie en wordt, naar mate je het bereik minder reset, ook nauwkeuriger (soms zelfs wat negatief). Via het display kun je ook de schakelindicatie aanzetten (mits ondersteund) en dan geeft het systeem mooi aan wanneer je op of terug moet schakelen, dat kan een handig hulpmiddeltje zijn dat je na verloop van tijd niet eens meer nodig zult hebben omdat je precies voelt dat dit een prettige cadans is.
Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peatsmoke schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:50:
[...]

Dat is herkenbaar, maar hoeft niet meteen te betekenen dat er een defect is. Reset je het bereik voor iedere tocht? Mijn ervaring is dat het bereik berekend wordt aan de hand van het stroomverbruik gedurende de laatste x kilometers. Als ik mijn 400Wh accu na een reset bekijk, geeft het display aan dat ik iets van 140 km kan fietsen (op ECO). Voordat ik de tweede straat uit ben, staat het bereik op 90 Km (doordat ik bergop fiets). Uiteindelijk haal ik altijd ruim boven de 100 km met een volle accu, afhankelijk van het terrein waar ik fiets. Soms is het 110 km (Limburgse heuvels) en de andere keer 130 km (redelijk vlak) en dan nog is mijn accu niet helemaal leeg.
Als ik jou was, zou ik gewoon eens een keertje kijken hoe ver je nu werkelijk komt (met gps) op een volle lading en dan een conclusie trekken. Dat display is slechts een indicatie en wordt, naar mate je het bereik minder reset, ook nauwkeuriger (soms zelfs wat negatief). Via het display kun je ook de schakelindicatie aanzetten (mits ondersteund) en dan geeft het systeem mooi aan wanneer je op of terug moet schakelen, dat kan een handig hulpmiddeltje zijn dat je na verloop van tijd niet eens meer nodig zult hebben omdat je precies voelt dat dit een prettige cadans is.
Suc6.
Dat is mij allemaal bekend , het probleem is dat voor de motor wissel de indicatie van het display
ongeveer klopte .
ik kon toen 100 a110 km met een volle accu lading fietsen .
Na de motor wisseling heb ik dit probleem en kan nog maar ca 60 km fietsen met een volle accu lading .
Vrijdag middag weet ik meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het Poezenbeest schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 07:59:
Wat mij meer boeit is de batterij-indicatie en die is behoorlijk grof met vijf streepjes. Liever had ik gezien dat die in procenten weergeeft hie vol de batterij nog is, of in Volt.
Inderdaad en dan nog heb je geen zuiver beeld, noteer je de spanning tijdens het beklimmen van een helling of doe je dat terwijl je gewoon fietst? En dan nog een 3e mogelijkheid, controleer je de spanning wanneer je stil staat voor een verkeerslicht?

In alle 3 mogelijkheden krijg je verschillende waarden, de beste indicatie is nog de afgelegde afstand, bij benadering weet je je krediet nog wel, dwz wat de max actieradius is die je kunt afleggen. Die indicatie is het betrouwbaarst alhoewel die ook weer afhangt of je veel tegenwind had ja of nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dag iedereen,
Ik wilde me even voorstellen in dit forum. Ik ben belg en toen ik in belgië woonde was de wereld van de elektrische fietsen een onbekende wereld voor mij. Het was pas toen ik naar Spanje ging wonen dat ik nood begon te krijgen aan ondersteuning wegens al de heuvels in de regio van Barcelona.
Ik had lange tijd een fiets staan in mijn kelder die ik jammer genoeg niet gebruikte omdat het te warm is hier en door de vele heuvels was het altijd zweten geblazen.
Omdat ik niets wist van de hele ebike wereld, ben ik begonnen met een kit 350W hub motor te installeren op mijn Specialized Sirrus, samen met een 36V 10Ah batterij die ik op het frame kon installeren.
Welgeteld 6 maand later, en door wat te ploederen in Endless Sphere kwam ik terecht in de Bafang wereld.
Ik heb mijn 350W kit gelukkig kunnen verkopen op de tweedehands markt in Barcelona en heb de 750W BBS02 gekocht met de nieuwe controller. Ik heb alsook 84 batterijen gekocht van het 18650 Samsung 25R model (14S 6P) dus een 14,7Ah batterij in het frame. Ik heb er een bms voor gekocht met bijhorende oplader in AliExpress en alsook een spotwelder. Met ingenieur als vriend heb ik die pack samengesteld en gespotweld. Ik heb alsook een ALU case laten maken op maat en die past perfect op het frame.
Ik heb alsook 2Lipos van 6S 8000Mah in serie gestoken en er een kleine 30A bms op gestoken om die te gebruiken voor korte tripjes. Aangezien die BMS de batterij niet beschermd voor undercharging gebruikt ik een wattmeter om de voltage de controleren. Die Lipo batterijen in serie worden perfect opgeladen met een 44V 2A opladen. Ik had een 48V oplader gekocht op AliExpress maar aangepast aan 44V.

Twee weken geleden begon het weer te jeuken en wilde ik een BBSHD. Had er al veel over gelezen en eerlijk gezecht had ik nog een MTB nodig voor de bergen te beklimmen hier. Dus eerst uitgekeken voor een tweedehands MTB 26" en een Merida Trail TFS van het jaar 2009 op de kop getikt voor 300 euro. Ik moest mij ervan verzekeren dat de bottom bracket compatibel was met de bafang dus zag dat het een 73mm BSA bb was. Op em3ev.com een order ingegeven voor een BBSHD met de nodig accesoires en alsook de lekkie bling ring 42T . Dit alles voor 700 USD en 50 USD duane kosten. Heel tevreden over het contact met em3ev. Ze geven de nodige connectors mee (Anderson, XT90.. als je ze nodig hebt) Ze voorzien ook het contact van de motor op maat. Ik heb alsook het nieuwe DPC14 TFT scherm aangeschaft.
Om gebruikt te maken van de verzending heb ik alsook de em3ev zak en 5A oplader gekocht die 50% 90% of 100% kan opladen. Daarom zat ik zo vlug aan die 700 USD...
Ik heb alsook 84 nieuwe PA batterijen aangekocht om eenzelfde pack te maken maar deze maal zullen ze 21Ah worden aangezien de cellen 3.5Ah zijn tegenover de 2.5Ah van de 25R samsung.
De BMS heb ik aangeschaft op besttech.com. Ik heb nog geen tijd gehad om ze te spotwelden.
Heb ondertussen al enkele ritten erop zitten met de BBSHD (zonder bling ring , want wilde de 46T ook eens uitproberen) en tot nu toe heel tevreden. De batterij van de BBS02 werkte perfect op de BBSHD.

Hier enkele fotos:
Specialized Sirrus met 350W hubmotor
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hT0
Specialied Sirrus met BBS02
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUc
Specialized Sirrus met BBS02 (2)
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUc

Merida Trail voor BBSHD
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hT8
Merida Trail met BBSHD
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hTw
Merida BBSHD langs vanachter
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUQ
DPC colour display
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUM

Battery spotweld 6P 14S
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hTs
Battery 52V achterzijde
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUA
Battery case
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hTo

8000Mah 12S lipo batterij in shrinkwrap
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUE
Lipo batterij in triangle bag
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUI

6.4KG gewicht 52V14.7Ah batterij
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUo

2.12KG gewicht Lipo 44V8Ah
https://1drv.ms/i/s!APQlslHEMdG7hUg

VIDEO: Hollowtech bottombracket eruit nemen
https://1drv.ms/v/s!APQlslHEMdG7hUY

VIDEO: eerste proef BBSHD laten spinnen
https://1drv.ms/v/s!APQlslHEMdG7hUU

Als er wat vragen zijn, stel ze gerust. Dit allemaal zijn maanden werk samengevat in enkele paragrafen..

mvg

Karel

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2016 17:36 . Reden: fotos aan toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:52:
[...]
Overheen gelezen, maar de leverancier heeft het goed. Dit zijn de beste adviezen inderdaad :)

Nou, ik heb mijn accu plat gereden vandaag. Afgelopen zondag naar m'n ouders geweest en vandaag nog mijn ronde gemaakt op dezelfde lading. Bij 48 km ging het 2e blokje van de 5 weg en zat ik op m'n laatste streep te fietsen. Dus even een klein omwegje genomen en na 51,6 km viel de ondersteuning weg, direct na het verdwijnen van het laatste blokje. De jus was op. Dit is dus mijn actieradius op ondersteuningsstand 4 van de 5 met een bijna 2 jaar oude accu. Nou, ik ben hier zeker tevreden mee. Het betekend 2 dingen.
1. Op (semi) hoge ondersteuning toch een nette actieradius (522 Wh accu).
2. De cellen wijken onderling nauwelijks van elkaar af en dat kun je alleen maar testen door de accu ook daadwerkelijk leeg te rijden. Vaak gaat het hier mank bij wat oudere accu's.

De gemiddelde snelheid in totaal over de gehele actieradius is 22,4 km/h met een cruise snelheid van doorgaans 24 km/h met weinig inspanning. En dan even de balans opmaken:
-Bij de laatste grote beurt mat de FM 83% restcapaciteit. Over 522 Wh is dit 433 Wh.
-51,6 kilometer in totaal is dus 433/51,6=8,4 Wh per kilometer. Vrij fors, maar de ondersteuning is dat ook.
-Dan klopt het dat de continue opname uit de accu 200 watt is. Iets wat ik eerder suggereerde maar wat nu bevestigd is. Het was eerst een schatting, maar die klopte dus ook :) De ondersteuning zelf zal zo'n 175 watt zijn met 25 watt verlies in de controller. Zondag nog even op en neer naar Oss en dan is de accu nog rond de 40% geladen en kunnen we met een gerust hart op vakantie. De accu van mijn vrouw presteert ongeveer hetzelfde want zij rijdt hem ook wel eens helemaal leeg. Zij haalt 46 km.

Maar eerst een midweekje zon meepikken en dan nog 2 weken vrij :*) Ik ben er wel aan toe hoor.
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:52:
Dag iedereen,
Ik wilde me even voorstellen in dit forum. Ik ben belg en toen ik in belgië woonde was de wereld van de elektrische fietsen een onbekende wereld voor mij. Het was pas toen ik naar Spanje ging wonen dat ik nood begon te krijgen aan ondersteuning wegens al de heuvels in de regio van Barcelona.
Ik had lange tijd een fiets staan in mijn kelder die ik jammer genoeg niet gebruikte omdat het te warm is hier en door de vele heuvels was het altijd zweten geblazen.
[...]
Als er wat vragen zijn, stel ze gerust. Dit allemaal zijn maanden werk samengevat in enkele paragrafen..

mvg

Karel
Mooi gedaan hoor :) Vooral erg netjes en welkom in dit topic en op dit forum. Je hebt er echt werk van gemaakt zie ik en vooral het delen via OneDrive is een hele slimme want ik krijg geen plaatjes op het forum geplaatst.
Zou je ons op de hoogte willen houden hoe ver je kan komen op een lading en hoe het rijden verder gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 in "Het grote elektrischefietsentopic"
Veel hangt af van je manier van fietsen natuurlijk. Ik fiets met assistentie en vraag veel van de motor, en ga meestal in de hoogste PAS.

Met mijn 350W hubmotor haalde ik snelheden van 35km/h maar op de heuvels ging dat maar aan 20 of minder. Met die 10Ah kon ik gemiddeld wel 40-45km rondrijden, met een mix van afdalingen en heuvels.

Met de BBS02 en de 8Ah lipo batterij kan ik een 30tal km doen. Dit wel met een gemiddelde snelheid van rond de 30km/h (topsnelheden van 55/60 in de afdaling). Die Lipo is perfect voor in het dorp hier.
Met diezelfde BBS02 en 14.5Ah heb ik eens een daguitstap gedaan en 90km afgelegd. En er zat nog 1Ah in de batterij. Die daguistap was wel weer een mix van klimmen en afdalen. Ik zou deze fiets echt eens graag testen op de vlaamse wegen :P. Met de BBS02 kan ik topsnelheden halen van 65KM/H wegens de 29er wielen. De banden die ik heb zijn schwalbe marathon en zorgen echt voor weinig weerstand en heb in 10 maand nog geen puncture gehad. Heb al een 1200km afgelegd ermee. Heb hem wel al eens opgegedaan om extra vet aan de interne wielen te doen want er was een geluid te horen die me niet aanstond. Met die grease er aan toe te voegen is dit geluid (metaal tegen metaal) nu verdwenen.

Met de BBSHD heb ik nog niet teveel kilometers gedaan.. een tiental hier in het dorp. De MTB heeft 26" wielen en 2.2inch MTB banden. Die bieden wel veel weerstand wat de topsnelheid en de 26" wielen zorgen ervoor dat de topsnelheid wat minder is dan de BBS02. Met PAS9 graak ik gemakkelijk aan 52kmh zonder te stampen als een nutcase. Ik heb dan even wat zitten doortrappen en geraakt wel aan 60kmh maar was niet vol te houden. De peakWh was 1600W, wat correct is voor de BBSHD. De batterij was niet volledig volgeladen, een 55v x 30A. Momenteel zit ik met de stock chainring van 46T. De ketting is er nog niet vangevallen maar moet dit nog grondig testen. Ik denk aangezien de BBSHD meer Wh kan trekken, dat de autonomie daar ook onder zal leiden. En aangezien dit bestemd is voor de bergen zal ik dit wel merken.

Hopelijk met mijn nieuwe 21Ah in de aanmaak kan ik een hele dag plezier ermee beleven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:17:Heb hem wel al eens opgegedaan om extra vet aan de interne wielen te doen want er was een geluid te horen die me niet aanstond. Met die grease er aan toe te voegen is dit geluid (metaal tegen metaal) nu verdwenen.
Bedoel je hiermee de inwendige metalen tandwielen van de Bafang BBS02? Wat voor geluid was dat precies?
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Dit topic is gesloten.