Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 796.352 views

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:54
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WVeTQTzk3eeC0UgK8tRE5yth/full.jpg
Introductie
De elektrische fiets neemt de laatste jaren ontzettend in populariteit toe. Ondanks dat de fietsenmarkt klappen te verduren krijgt door de crisis blijven de verkopen van elektrische fietsen maar stijgen.

Vroeger werden elektrische fietsen meer ontwikkeld met als doelgroep ouderen of mensen met een handicap. De elektrische fiets maakt het trappen makkelijker en ondersteunt tot meestal rond de 25km per uur.

Je ziet de laatste jaren wel een trendbreuk waarbij ook jongere mensen elektrische fietsen aanschaffen en dan met name voor woon-werkverkeer. Dit heeft vanzelfsprekend voordelen ten opzichte van het gebruik van een auto of het OV waaronder:

+ Kostenbesparing per km
+ Je bent in beweging
+ Je kunt genieten van de buitenlucht en omgeving
Verschillende systemen
Voor elektrische fietsen zijn er eigenlijk 3 verschillende systemen:

Motor in het voorwiel
Dit is waarschijnlijk het meest gebruikte systeem. Het heeft wel als nadeel dat je voorwiel nogal eens de neiging heeft om te spinnen als er grind op de weg ligt of het wegdek glad is. Dit kan soms tot wat onrustig rijgedrag lijken.

Motor in het achterwiel
Je ziet dit systeem voornamelijk bij merken als Trek. Nadeel aan dit systeem is dat je geen gesloten kettingkast kunt hebben door de omvang van de motor in het achterwiel.

Midden-motor
Bij de middenmotor wordt de trapas zelf ondersteund. Dit systeem geeft voor het gevoel de beste ondersteuning en wordt steeds vaker gebruikt door goede merken als Flyer en fabrikanten die voor het Bosch systeem kiezen. Ander voordeel is de optimale gewichtsverdeling.
Soorten accu's

Er zijn 4 soorten accu typen:

- NiCd accu
- NiMh accu
- Li-ION accu
- LiFePo4 accu

De huidige elektrische fietsen hebben meestal een Li-ION of LiFePo4 accu. Deze accu's zijn beter bestand tegen lagere temperaturen en kunnen niet meer zo snel beschadigen als ze helemaal leeg zijn.

Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop de accu bevestigd kan worden op de fiets. Dit gebeurt meestal in een speciaal rek onder een bagagedrager of op het frame net boven de trapas.
Fabrikanten

Het aanbod van elektrische fietsen is tegenwoordig enorm, er zijn e-bikes voor ouderen maar ook meer sportievere modellen voor mensen van middelbare leeftijd.

Hieronder zomaar even een paar merken waarvan ik vind dat ze mooie e-bikes maken voor woon-werkverkeer:

- Merida
- Cube
- Cannondale
- Flyer
- Bulls
- Kalkhoff

Ik zal dit gedeelte later nog verder aanvullen.
Ombouwkits

Als je niet al te veel geld te besteden hebt en wel in het bezit bent van een goede fiets is het ook een optie om die huidige fiets om te ( laten ) bouwen. In Nederland zijn vooral onderstaande kits erg populair:

- FMH Motor ( www.ombouwsetelektrischefiets.nl )
- E-bikekit.nl ( www.ebike-kit.nl )
- RAT Holland ( http://www.rat-holland.nl )

Ik heb zelf voor de set FMH gekozen omdat die werd geleverd met een LifePO4 accu en dus de langste levensduur zou moeten hebben.
S-pedelecs
Met een pedelec wordt eigenlijk een elektrische fiets bedoelt waarbij je zelf moet trappen om ondersteunt te worden. (de afkorting staat voor pedal electric cycle)

In Nederland mag een normale pedelec een motor van maximaal 250 Watt hebben en de fiets mag maar tot 25km per uur ondersteuning geven. Als je harder wilt fietsen kan dat maar dan krijg je dus geen ondersteuning meer.

Er zijn echter sinds kort ook de zogenaamde S-pedelecs op de markt die een motor hebben die sterker is dan 250 watt en ondersteuning geven tot 45 km per uur. Deze fietsen vallen onder de snorfiets wet en dat houdt in dat je ze moet laten verzekeren en dat je ook een kentekenplaat achterop moet hebben die moet worden afgegeven door de RDW. Een helmplicht is er niet maar het verdient wel aanbeveling om een fietshelm op te zetten als je met die snelheden de weg op gaat.

Een beetje vreemde eend in de bijt zijn de HS modellen van Flyer, die hebben welliswaar een motor van 250 watt maar je wordt toch ondersteund tot een snelheid van 35 km per uur.
Tuning van Bosch motoren

Bosch motoren maken een enorme opmars, het is zeer degelijk spul uit Duitsland en het is een middenmotor dus dat geeft ook de beste ervaring met fietsen.

De Bosch motoren zijn daarnaast ook vrij eenvoudig te tunen / hacken door de standaard kabel te vervangen door een ander kabel die een ander signaal door geeft. Een ander manier om te tunen is de sensor te vervangen die standaard op elke fietst met een Bosch systeem zit.

De kosten voor een tunings-kit liggen zo rond de 120 ~ 150 euro en je zult daarna toch wel in staat moeten zijn om een racefietser te pesten >:)
Fietsen van mede-tweakers

Ik trap zelf maar even af, mocht je je fiets ook willen showen dan graag mij even een PB sturen.
Vlassie1980

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yW7f3fTv9aY7IMSgxcfdFwvO/full.jpg
Model fiets: Batavus Stabilo model 2010
Framemaat: 70
Ombouwset: FMH motor
Gebruik: Woon-werkverkeer ( 2x25 km per dag, fulltime job )

[ Voor 86% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-05-2013 23:24 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen is mijn vrouw (ik heb niks met fietsen in het algemeen ;)) al een jaar trotse eigenaresse van een elektrische bakfiets van Baboe.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrischvervoer.nl/userfiles/image/Babboe%20elektrisch.bmp

Ik moet zeggen dat die accu het goed vol houdt. Met 4 kids + 1 volwassen toch +/- 15km/u vooruit kunnen stuwen is goed te doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 11-05-2012 15:41 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06-2025
Ik haak maar even in ...

ik heb via het fietsenplan van het werk een aanvraag gedaan, en wil ook een electrische fiets kopen.
De afstand van huis naar mijn werk is 17 km enkele reis. 34 per dag dus.

Ik heb deze afstand een paar keer met mijn huidige fiets gedaan (Sparta papazone), maar dit valt me zwaar tegen. Ik doe er ca 1u15 minuten over (ook vanwege de pont halverwege).

Ideaal gezien zou ik een electische scooter willen aanschaffen, maar aangezien ik een kinderzitje achterop nodig heb omdat ik eerst 2 kinderen naar school / KDV moet brengen wil ik een fiets aanschaffen.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het deze:
De Trek T80.
Afbeeldingslocatie: http://images.besteproduct.nl/Product/640x480/Trek_T80_plus__heren___2010__.jpg

Zijn er ervaringen met deze fiets?

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Vlassie1980
FMH Motor heeft inmiddels 2 foto's van mijn fiets online gezet op hun site. Scheelt mij weer foto's schieten :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144110000000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144048000000.jpg

Hij fietst trouwens erg lekker, ik had alleen afgelopen vrijdag een aardige tegenwind en ik ving door mijn lengte natuurlijk lekker veel wind dus dat had wel wat gevolgen voor mijn gemiddelde snelheid, die ging naar de 21km per uur.

Zometeen krijg ik trouwens een nat pak als ik naar huis ga, ik heb wel al een regenjas maar nog geen regenbroek dus dat wordt lachen :P

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 11:41
Zelf ombouwen met een beetje hulp van de fietsenmaker kan ook nog.

Ik dacht heel stoer, dat kan ik zelf wel.
Na een dag knutselen lag wel heel mn fiets uit elkaar, maar het setje erop krijgen ging voor geen meter....

Mee naar de fietsenmaker in de buurt gegaan. Die had geen tijd om de ombouw te doen. Maar nadat ik mn fiets had laten zien haalde hij een paar ringetjes en beugeltjes uit een la. Met die paar euro aan onderdelen paste alles ineens wel moeiteloos op mn fiets :)

Als je een nieuwe of 2e hands fiets koopt om om te bouwen, let dan wel op de geschiktheid.
Bijvoorbeeld de voorvork.
Deze geeft problemen omdat de voorvork na een paar cm een stuk dikker wordt:
Afbeeldingslocatie: http://hollandbikeshop.com/images/VV2812UZ.jpg
Je moet een voorvork hebben die geschikt is voor een trommelrem, en dus plat is.
Afbeeldingslocatie: http://m5-ligfietsen.com/uploads/Itemizer/1479.1.jpg

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Ik heb zelf gekozen voor ebike-kit juist omwille van de kwaliteit van de accu.
Gekozen voor Panasonic accu met 18650 cellen, dat is dit setje (met dank aan facebook :)):
Afbeeldingslocatie: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/427937_346873338707952_796100391_n.jpg

FMH heb ik tevens overwogen, maar op hun website wordt lifepo4 en lipo kriskras door elkaar gehaald, dat gaf mij niet het goede gevoel.
RocketKoen schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:39:
Zelf ombouwen met een beetje hulp van de fietsenmaker kan ook nog.

Ik dacht heel stoer, dat kan ik zelf wel.
Na een dag knutselen lag wel heel mn fiets uit elkaar, maar het setje erop krijgen ging voor geen meter....

Mee naar de fietsenmaker in de buurt gegaan. Die had geen tijd om de ombouw te doen. Maar nadat ik mn fiets had laten zien haalde hij een paar ringetjes en beugeltjes uit een la. Met die paar euro aan onderdelen paste alles ineens wel moeiteloos op mn fiets :)

Als je een nieuwe of 2e hands fiets koopt om om te bouwen, let dan wel op de geschiktheid.
Bijvoorbeeld de voorvork.
Deze geeft problemen omdat de voorvork na een paar cm een stuk dikker wordt:
[afbeelding]
Je moet een voorvork hebben die geschikt is voor een trommelrem, en dus plat is.
[afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 00:23 ]

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik leen wel eens de e-bike van m'n ouders, vooral met wind tegen ideaal.

Nu heeft m'n vrouw een Babboe-Big bakfiets. Op http://www.ebikeonline.nl kom ik een ombouwsetje tegen.
Heeft iemand hier ervaringen met soortgelijke ombouwsets in het achterwiel?
voorwiel lijkt me wat lastig met een bakfiets, vandaar :)
Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/766/img5580yp.jpg
Onze bakfiets met reclame :)

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08

krietjur

Where am I?

Ik heb onlangs ook een electrische fiets gekocht. Ik heb 'm in Belgie gekocht, rechtstreeks bij de fabriek. Het is een Norta Reevo 300.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-L0qyqeLI5XY/UGFjYNBzoJI/AAAAAAAAB_0/rBpxQsRT-u8/s800/fiets.jpg

Ik gebruik 'm voor woon-werk verkeer enkele dagen in de week (35km enkele rit).

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:17:
[...]

Gewoon een das, muts en een paar fatsoenlijke handschoenen werkt ook :P

Ik heb ook een compleet regenpak incl overschoenen, maar die heb ik nog niet nodig gehad dit jaar *knock on wood*
Een muts heb ik wel op mijn hoofd inderdaad, heb namelijk een hekel aan koude oren. Sjaal doe ik niet aan, heb een reflecterende werkjas aan, lijkt een beetje op onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.easyworker.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/1135.jpg
En daaronder heb ik nog een windbreaker fleece, dus heb het verder buiten mijn vingers en tenen niet koud.

Met sneeuw en hagel is het natuurlijk wel goed uitkijken, voorwiel heeft nogal eens de neiging om bij gladheid door te spinnen. Zeker zoals bij onderstaande situatie is het echt goed anticiperen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CfTB3dWKfN7QRqUcSgssZViI/full.jpg
Metro2002 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:28:
[...]

50km. damn, bikkel. Ik fiets wel elke dag maar doe dat comfortabel in mijn velomobiel en slechts 20km :+ ik voel me ineens een mietje, al moet ik zeggen dat het me nooit tegenstaat om elke dag te fietsen. Elke dag 50km op een rechtop martelwerktuig zou ik denk ik wel heel snel zat zijn. Electrisch of niet.
Het is soms wel even doorbikkelen, staat wel een kostenbesparing tegenover ( benzine voor mijn Avensis die 1:12 doet ) en ook de nodige lichaamsbeweging. Ik doe verder ook niet aan een sport ofzo dus dit is eigenlijk mijn enige beweging.

Kom vaak op mijn route ook iemand met een velomobiel tegen en moet zeggen dat ik dat ook wel interessant voor wellicht in de toekomst. De reden dat het me enigszins tegenhoudt:

- Prijs
- Weet niet of je veel transpireert en hoe zwaar het gaat? Er is bij mij op de zaak namelijk geen douche.
- Ruimte om de velomobiel te stallen.

[ Voor 34% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-12-2012 11:56 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:57

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:52:

Kom vaak op mijn route ook iemand met een velomobiel tegen en moet zeggen dat ik dat ook wel interessant voor wellicht in de toekomst. De reden dat het me enigszins tegenhoudt:

- Prijs
Ze zijn duur in aanschaf maar ook waardevast. Als je een velombiel koopt moet je hem eigenlijk ook meer zien als een vervanger voor de (2e) auto dan voor de fiets. Ik heb bv mijn auto weggedaan nadat ik een half jaar een velomobiel had omdat ik er nooit meer in reed.
- Weet niet of je veel transpireert en hoe zwaar het gaat? Er is bij mij op de zaak namelijk geen douche.
Ligt eraan hoe hard je trapt. Als je met 25km/u voortsukkelt (dat is echt traag in een velomobiel) kan je beter een deken meenemen tegen de kou maar als je boven de 40km/u gaat rijden is het wel werken en dus zweten ja. Gewoon minder kleding aantrekken. Ik heb vanochtend met 0 graden gewoon in mijn trui en spijkerbroek gefietst. Had in eerste instantie wel een muts op gedaan maar die is halverwege afgegaan wegens te warm. Ik zweet over het algemeen niet meer dan op een gewone fiets, waarschijnlijk wél meer dan op een electrische fiets.

En zwaar.. tja een velomobiel weegt meer dan een reguliere fiets met ongeveer 35 kilo , dat merk je natuurlijk wel als je heuvelop gaat of een viaduct op moet fietsen maar door de aerodynamische vorm is fietsen op het vlakke stukken minder vermoeiend en zijn hogere snelheden haalbaar. Ook kan je die hogere snelheid gebruiken om een aanloop te nemen voor heuvelop.
- Ruimte om de velomobiel te stallen.
Op het werk zet ik hem altijd gewoon tussen de brommers. Thuis kan lastig zijn. Ze passen vaak wel door een normale deur dus je kan hem in een schuurtje zetten of als je een tuin hebt onder een brommerzeiltje ofzo.

Verdere voordelen zijn natuurlijk evident: als het regent zit je redelijk droog, zeker als je je velomobiel uitrust met een race of tourkap.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/2012-11-17133206.jpg

Tegenwind is geen probleem meer, kou is nauwelijks een issue meer en uitglijden is er ook niet bij.

En wat misschien een voordeel kan zijn in sommige situaties: je mag ook op de weg rijden en hoeft niet verplicht het fietspad te volgen. Kan handig zijn als er groepjes schooljeugd in de weg rijdt of als er rotondes zijn waar je als automobilist wel voorrang krijgt of als de auto's sneller groen krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 13-12-2012 12:19 ]

• Vlassie1980
Tjeerd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:25:
[...]
Ben onlangs verhuisd en de fietsafstand van huis naar mijn werk is nog geen tien kilometer geworden. Ben eigenlijk sinds de verhuizing (halverwege februari) alleen maar op de elektrische fiets gegaan voor dat kleine stuk, wel met de gedachte dat ik nu wel erg dichtbij mijn werk woon en het bijna overdreven is. Vorige week was ik mijn e-fiets vergeten op te laden en moest ik in de ochtend wel met de "ouderwetse" fiets en dat bevalt me eigenlijk wel prima elke dag. Merk dat mijn hart weer ouderwets moet pompen en dus meer beweging krijg. Ik heb ooit de e-fiets gekocht omdat ik 2x16 km. per dag moest fietsen, maar momenteel staat hij dus sinds een paar weken niets te doen. Voordeel van ouderwets op de fiets is dat je er tenminste warm van wordt met deze kou. Weet ook niet of ik hem nog veel zal gebruiken komend jaar, tenzij mijn baan verder weg wordt of ik gewoon een enkele keer lui ben en er veel wind staat ;)

Grappige is dat op het werk er half-lacherig wordt gedaan over e-fietsen. Aan de ene kant vinden ze het raar, terwijl ze zelf voor kleinere stukjes een complete metalen voertuig van bijna een ton gewicht gebruiken,verder denkt men vaak dat je niet hoeft te trappen bij een e-fiets. Ik blijf me redelijk vaak 'verdedigen' en uitleggen waarom ik een e-fiets heb.
Als het minder ver fietsen is is het inderdaad logisch dat je de normale fiets pakt en niet de e-bike.
Het is heel wat mee aanpoten op een normale fiets natuurlijk en zeker met deze winterse omstandigheden.

Ik heb het 1 keer gedaan voordat mijn fiets was "ge-tuned" en dat viel me zwaar tegen. Ik was die avond helemaal gesloopt na de 25km terug. Komt ook doordat die fiets van mij achterlijk groot en lomp is. Weegt nu denk ik wel bijna 30kg met die ombouwset erop.

Dat mensen er lacherig over doen begrijp ik soms ook nog wel, het is "vreemd" en nog niet een algemeen verschijnsel zo'n e-bike en het wordt vaak nog ge-associeert met bejaarden. Dan zeggen ze vaak: "Dan koop je toch een scooter?" Nee duh, dat kost alleen maar geld vanwege benzine en die gaan ook veel sneller kapot :z Maar ja, je hebt deze e-bike voor grootmoeder:
Afbeeldingslocatie: http://www.e-fietsshop.nl/files/1610/products/1698170/sparta_ionentreedpearlbluetsilverl1.jpg

En je hebt ook de Grace MX waar je grootmoeder niet op ziet kachelen :P
Afbeeldingslocatie: http://www.grace.de/typo3temp/pics/124db16bb5.jpg
Maar goed, ik denk dat de e-bike markt steeds uitgebreider wordt en dat e-bikes steeds verder doorontwikkeld worden en het na verloop van tijd een steeds bekender fenomeen wordt. Vooral het woon-werkverkeer, anders zou dit topic ook niet zo hard lopen.

• Vlassie1980
Kortom: Ik kijk over een aantal jaar wel weer eens verder voor LiFePO4 accu's meer beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld Bosch motoren. Ik vind dat namelijk erg mooi spul maar de lage hoeveelheid laadcycli stellen me toch wel erg teleur.

Ik vind dat ze van Cannondale en Merida erg mooie modellen hebben:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tk3o1tGgkMKloKyegBESTOQu/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IfqPbXPv6lkpDrbLhMBacaaP/full.jpg
Vooral de Merida vind ik erg mooi, maar die accu is dan toch wel een negatief puntje. Daarnaast heb ik nog een prima fiets natuurlijk maar ik wil als opvolger toch wel een pure fabriek af e-bike en geen omgebouwde.

Je kunt trouwens fietsen met Bosch Mittelmotoren goed opvoeren door een kabelsetje te kopen en die in de motor om te leggen op de huidige bekabeling >:)
YouTube: Bosch Motor UNSICHTBAR schneller machen - Einbauanleitung

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-03-2013 16:37 ]

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:15
Ik ben vandaag naar Duitsland geweest, vlak over de grens bij Arnhem en daar een Zouma supreme+ aangeschaft van Diamant. Deze fiets heeft ondersteuning tot 40 km/h en naast dat hij stoer uitziet reed het ook super. Heb een rit door het heuvelland gemaakt en met 30 km/h de berg op. De fiets heeft een bereik van circa 40 km bij de zwaarste ondersteuning en 105 km bij de lichtste ondersteuning wat natuurlijk wel sterk afhankelijk is van je eigen gewicht en de condities.

Diamant is volgens mij als merk niet zo bekend in nederland, maar in nederland en België worden deze als Trek verkocht (maar dan begrenst op 25 km/h zoals x600+ en tikje minder kwaliteit onderdelen). Je krijgt er een kentekenplaatje bij met alle keuringspapieren en je mag er gewoon de weg, fietspad mee op in nederland. Er stonden ook flyer fietsen die ook ondersteuning hebben tot 35 km/h maar dat vond ik wat meer fietsen voor mijn ouders zeg maar.

Ga hem volgend weekend ophalen. Prijs ligt met zijtas, fietsslot+ketting en kettingolie op €3300,-. Ga hem vooral gebruiken voor woon-werk, 30km enkele reis. Kan gelukkig gebruik maken van een gunstige fietsregeling want het is wel een hoop geld.

Afbeeldingslocatie: http://www.diamantrad.com/typo3temp/pics/2bd414937e.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jschoorl2 op 30-03-2013 23:16 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45
Fiets is al bijna een jaar oud maar was voor mij nieuw.
Srtrik er om en voor de deur zetten!

http://www.electricbike.com/audi-ebike/

Afbeeldingslocatie: http://ebikeee.com/wp-content/uploads/2012/05/Audi_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ebikeee.com/wp-content/uploads/2012/05/Audi_03.jpg

YouTube: Audi e-bike Official - A bicycle that runs at 80 kmph HD

• Vlassie1980
BMW heeft ook een e-bike op de markt gezet. Ziet er een stuk minder exotisch uit als de Audi en is voor 2300 eurie toch redelijk betaalbaar 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/bmw-cruise-bike-655x490.jpg
Toch wel stoer als je heel de tijd naar dit logo zit te turen tijdens het fietsen:
Afbeeldingslocatie: http://s1.aecdn.com/images/news/bmw-cruise-a-new-bavarian-electric-two-wheeler-56618-7.jpg

Desondanks toch een beetje apart aangezien hij met een Bosch motor geleverd wordt en geen echte BMW motor maar goed, Bosch is ook een fijne motor volgens mij.

Het gaat hier dan om de BMW Cruise e-Bike

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 13:36
Nog even mijn ervaringen met de batavus Garda E-go 8

Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/360/Desktop/HS130082/01.jpg

Heb er nu ong 40 km mee gereden en ben er eigenlijk erg tevreden mee. De bosch aandrijving reageert goed, ook bij wind tegen merk ik dat hij meteen de nodige ondersteuning geeft. De hydraulische remmen (magura) zijn een verrademing.
In de ochtend rij ik meestal op de een na hoogste ondersteuning en af en toe op de hoogste. En terugweg op de middelste stand. (totaal per dag ong 18/19 km).
Na 40 km zit ik ong op helft van mijn accu. Lijkt mij meer dan redelijk.

De bosch command display is overzichtelijk die je via de knoppen naast je handvat kan besturen (hoeft dus niet via de display). Je kan allerlei informatie aflezen, bijv. bereik, gemiddelde snelheid, snelheid, de hoeveelheid ondersteuning die op dat moment gegeven wordt, accu, etc..

Denk dat de Batavus Garda e-go samen met de Sparta B1 zo een beetje de meest betaalbare Bosch e-bike is.
Heb zelf voor de Bosch 1919 euro betaald. In combinatie met een fietsregeling is hij nog voordeliger.
Met een kleine aanpassing kan je er een pedelec van maken en dan krijg je zelfs ondersteuning tot 50 km per uur.
Zo een aanpassing kost ongeveer 130 euro.

Dus tot nu toe eigenlijk erg tevreden :)

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:01:
[...]

Electrische fietsen gaan volgens mij de kant op van snorbrommers. Ze mogen 25 maar in de praktijk is het 35 of harder :P op zich niet erg alleen aan sommige mensen op electrische fietsen MERK je gewoon dat ze niet om kunnen gaan met de hogere snelheid (ouderen voornamelijk), die racen soms de hoek om en schrikken soms van hun eigen snelheid waardoor ze rare manouvres uit gaan voeren.
Eens, en ik ben ook van mening dat 25 per uur binnen de bebouwde kom hard zat is voor een e-bike. In het stadsverkeer gaat men er niet van uit dat je zo snel gaat.

Buiten de bebouwde kom is het een veel minder groot probleem. Vooral op brede fietspaden waar ik fiets.

Ik heb tijdens mijn middagpauze trouwens gewoon even voor de fun een proefritje gemaakt op een Cube Travel Epo bij de lokale fietsenboer hier in het dorp.

Afbeeldingslocatie: http://3082.static.securearea.eu//Files/3/3000/3082/ProductPhotos/Large/19330645.jpg

Wou toch even ervaren hoe dit fietst ten opzichte van mijn eigen fiets en hoe die Bosch motor me bevalt.

Ondersteuning is krachtig, volgens mij zelfs nog krachtiger als mijn eigen fiets. Fiets is ook een stuk lichter en beschikt daarnaast over een fatsoenlijke vering, dat heeft mijn fiets namelijk niet en dat merk je gelijk. Het is ook leuk om te zien hoeveel actieradius je nog over hebt en hoe hard de motor ondersteuning geeft. Mijn display bestaat alleen uit 4 bolletjes die de accu-capaciteit aangeven en 5 streepjes waarbij je de ondersteuning in kunt stellen.

Bij ongeveer 28 per uur stopt de ondersteuning, dus ik denk dat de kruissnelheid van beide fietsen niet veel afwijkt.

Was wel jammer dat de fiets maat 54 was, dat is echt veel te klein voor mij want ik ben 1,99m, dus ik zat een beetje als Quasimodo op die fiets :)
Maar toch leuk om even te weten hoe dat nou fietst zo'n Bosch motor.

Hieronder nog een demo-filmpje over de SpeedUp, een vervangende sensor die de Bosch motor voor de gek houdt en je fiets dus sneller maakt. Het is natuurlijk niet kosher en het valt ook wel op. Maar goed, voor de huidige Bosch eigenaren die harder willen:
YouTube: SpeedUp Bosch e-bike tuning#!

Meer info: http://www.speedup.altervista.org/

[ Voor 53% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-04-2013 09:58 ]

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 07:42
Ik ben in november 2011 van werkgever veranderd.
Van een buitendienst naar een binnendienst functie en moest dus ook de lease auto inleveren.
De afstand die ik dagelijks moet afleggen is 9 kilometer.
Ik wou er niet al te veel geld aan uitgeven maar wou wel een goede fiets hebben.
Uiteindelijk heb ik voor de Bikkel - iBee 2 gekozen.
Een fiets van ongeveer 1600,- euro.

Afbeeldingslocatie: http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testen/elek2011/web_bikkel.jpg

Op deze site staat er ook meer info op.

Er zijn wel een aantal punten waar ik last van heb met deze fiets.

- Bij erg koud weer ( lees flink aan het vriezen ) en ik belast de accu vol en moet een heuvel op dan wil de accu nog wel eens uitvallen. Via de sleutel de fiets uit en aan zetten en het werkt weer.
- Plastic clipjes die het spatbord aan het voorwiel vasthouden knappen eens in de paar maand.
- Zadel is afgebroken geweest
- Vocht in het display gehad

Een paar keer vervelende storingen maar dit is telkens onder garantie prima opgelost door de fietsenhandelaar. Het bereik van de accu is op volle ondersteuning ongeveer 25-30 kilometer.
De snelheid met maximale ondersteuning wisselt tussen de 24 en 27km.

Zijn er meer mensen met deze fiets?
Ik ben er zeker tevreden over, mede omdat de prijs gewoon erg aantrekkelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testen/elek2011/web_bikkel_display.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Thaimaster op 10-04-2013 14:43 . Reden: spatie ]

Pizza!

• Vlassie1980
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/921223_541020995960645_664873399_o.jpg
Het was ook al weer te lang geleden dat ik pech met de fiets had, trapt niet zo lekker met maar 1 trapper :+

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-04-2013 09:06 ]

• Vlassie1980
Freakiebeakie schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:13:
mijn vriendin en ik hebben voor een trek fiets gekozen omdat die fietsen lekker licht zijn en dus ook goed fietsen zonder ondersteuning (niet dat ik dat ooit doe maar toch ...) en ze zien er mooi uit.

accu in de bagage drager mag dan oudbollig zijn maar het is nog altijd beter dan zo`n brommer frame die gazelle/sparta gebruiken,die fietsen wegen lood met de accu in het frame .
Je bedoelt zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.terpstrarijwielverhuur.nl/images/Padova%20Easy%20Deluxe_X_115_NL_lo-1.jpg

Ik heb een keer zo'n ding gehuurd om naar mijn werk te fietsen om te kijken hoe een e-bike me beviel.
Woog inderdaad dieplood en de accu was binnen no time leeg. Leuk als je een accu in het frame propt maar ik vond het 10x niks, die fiets moest naar boven naar de IT afdeling om op te laden :+

• RocketKoen
Je hebt ze ook met uitneembare accu op andere plaatsen
Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/360/Desktop/DT130069/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/bikes/DS130066/Batavus/Fuerza-Easy-.jpg
Helaas zit bij deze fietsen nog wel de motor in het wiel.

TheS4ndm4n#1919

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:57

Metro2002

Memento mori

12 jaar vind ik ook geen rare tijd om dingen te moeten vervangen. En een crank hoort dan wel niet te breken maar bv de trapper heeft ook gewoon een lager wat kapot kan. Ik heb bij mijn ligfiets al eens een keer een gebroken derailleurhanger gehad, ook zo'n onderdeel dat normaal gesproken nooit stuk gaat:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3578.jpg

-O- was ook vervelend maarja shit happens.

En wat denk je van een gebroken frame bij notabene een dure Koga myata van 2 jaar oud:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-quzabOGjVAY/UTI44AAYIFI/AAAAAAAAAtc/GlACAhmvIS8/s400/100_4535.JPG

Dat soort ellende gebeurd helaas echt vaker.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
Hier wat foto's van de tuning. Je ziet de sensor die normaal op het achterwiel zit (en simpel is los te schroeven) bij het tandwiel zitten. Vastgemaakt met 2 tie wraps. 1 aan de kabel die er al zit + wat lijm aan de andere kant en 1 aan het frame. Een van de magneten zie je ook zitten en ja hij moet een keer worden gepoetst ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cf24uDz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2488xEg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eFb0Fin.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door luckyjan op 21-05-2013 18:17 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:27
Ik heb sinds een week een Sparta B2 met bosch motor, gehaald bij fietsvoordeelshop.nl voor 2.060 euro met bezorgkosten (normale fietsenzaak 2.699) . Dit nadat mijn vrouw er eentje een aantal weken daarvoor had ontvangen van dezelfde shop. Het onderhandelen met een inruil fiets bij een "echte" zaak was overigens een fiasco. De oude fiets verkocht via marktplaats en de nieuwe besteld via internet. 600 euro verschil.

Afbeeldingslocatie: http://bikebiz.nl/images/Bosch%20B2%20heren.png

Super fiets, heerlijk aandrijfsysteem met fijne display en bediening en een redelijk groot bereik. Ik heb een lekker grote maat 65, past prima bij mijn lengte van 1.96m. De remmen en verlichting zijn ook prima. Stevig frame. Enig verbeterpunt is de vering, die vergeleken met mijn full suspension Koga Miyata, toch niet echt comfortabel is. Maar een full suspension e-bike is al snel 3.500+ euro, zoals onderstaande van Riese Müller....

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/thumbnails/E-Bike-Test-Riese-und-mueller-culture-hybrid.JPG.2932736.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 01-06-2013 18:20 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik hoop dat ze dit frame goed getest hebben, want die knik in de diagonale buis bij het balhoofd ziet er niet echt bevorderlijk uit voor de sterkte van het frame. Zeker in combinatie met de schijfremmen zou ik bij 50 km/h niet vol in de ankers gaan..

Mn vader heeft trouwens dit model:

Afbeeldingslocatie: http://media.cannondale.com/media/catalog/product/cache/312/small_image/725x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/c/_/c_12_2EBM1_bbq_CE_1.png

Een Cannondale, met een bosch motor en hydraulische remmen.

Ik zie steeds vaker ongelukken met de elektrische fietsen, dus ging uit nieuwsgierigheid eens kijken op de gazelle site naar hun modellen. Uit de hele collectie zijn er maar 2 modellen met hydraulische remmen :X
Zo'n elektrische fiets weegt al snel een kilo of 28 + berijder = 110 kilo. Aangezien de meesten al snel op de 30 km/h zitten is het eigenlijk in de stad onverantwoord om dit af te remmen met V-brakes of nog erger rollerbrakes.
T wordt tijd dat er eisen komen aan die fietsen en dat ze gekeurd moeten worden voordat ze verkocht mogen worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Brilsmurfffje op 02-06-2013 10:23 ]

• JAHRASTAFARI
brilsmurfffje schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:15:
[...]

Ik hoop dat ze dit frame goed getest hebben, want die knik in de diagonale buis bij het balhoofd ziet er niet echt bevorderlijk uit voor de sterkte van het frame. Zeker in combinatie met de schijfremmen zou ik bij 50 km/h niet vol in de ankers gaan..
Welke knik bedoel je?

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Schermafbeelding2013-06-02om103640_zps95f2a451.png~original

Is dit niet stevig genoeg?

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Omdat ik zelf aan het kijken ben naar een niet electrische fiets, misschien wel aardig om wel aan te geven dat de electrische fiets die we voor mijn vriendin hebben gekocht echt uitstekend is.

Ze heeft een Kalkhof gekocht bij een shop in Helmond. Fietst echt heel goed.
We hebben bewust gezocht naar iets waar de motor bij de trapas zat ivm gewicht en waar de accu niet in het frame zat en liever ook niet in de bagage drager.

Enigste wat ik jammer vind is dat het frame gecoat is. Ik had liever spuitwerk gezien ivm bijwerken bij evt. krassen.

Ik was zelf onbekend met Kalkhoff en onbekend maakt vaak onbemind. En dat was onterecht.

Beetje dit model :

Afbeeldingslocatie: http://shop.paradesk.nl/images/pro_190_173224_0_1.png

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-04 19:29
Het zou ook kunnen dat er 1 of 2 celletjes van de accu stuk zijn. dan ga je ook nooit je snelheid halen.

Als je een multimeter hebt dan zou je de accu spanning kunnen meten op de laadintray

Afbeeldingslocatie: http://static.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/NC3FD-LX-BAG.jpg

Als je zo'n laadintray hebt kan je vrij makkelijk over pin 1 en 3 de accu spanning meten. Voor een net opgeladen accu van een 24 volts systeem zou dat ongeveer 26-28 volt moeten zijn (onbelast). Voor een 36 volts systeem moet je aan ongeveer 39-41 volt denken.

[ Voor 68% gewijzigd door martijn_tje op 15-06-2013 07:33 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-04 22:38
De actieradius van de bosch 45 p/u middenmoter is wel fors lager dan die van de gewone 25 p/u motor, zeker als je boven de 25 km p/u gaat fietsen. Ik heb zelf nog geen ervaringen, maar op na wat rondvragen bij de dealer en de importeur, geeft men aan dat je bij volle ondersteuning en rond de 30-35 km p/u bij de 300W accu zeker wel 30 km moet kunnen halen en met de 400W accu 40 km. In gunstige omstandigheden is dit natuurlijk wel meer.

Zie ook de officiele bosch documentatie.. Zij geven m.i. een reëler beeld dan de fabrikanten die het systeem toepassen.

De gewone 25 p/u motor (bosch noemt deze de cruise)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RUS1Hoxdm9OtlY30K75TVG0E/full.png

En de speed motor

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0OT1dgrf4dJ3V8CQQY5jQZyw/full.png

Je ziet dat de speed motor - zeker met 300W accu - in het meest ongunstige scenario een bereik heeft van maar 20 km. Dat is niet veel. Anderzijds is het scenario wel erg ongunstig en zal ik daaraan niet voldoen. Het gaat dan om 30 p/u (dat haal ik wel), steile hellingen (die zitten niet in mijn parcours), een temperatuur onder de 10 graden Celsius (ik weet niet of ik dan de fiets nog pak), sterke tegenwind en een ongunstige schakelstand (dat probeer ik te voorkomen).

[ Voor 20% gewijzigd door dirkjesdirk op 01-07-2013 11:15 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:14:
[...]

Wel behoorlijk concreet. Mogelijk dat ik deze week een knoop door hak. Overigens heb ik 4 fietsen gevonden met de speed motor. Naast de RM is dan een model van Victoria fietsen, model Monaco (die is ook onder de 3k), een kreidler (iets meer dan 3k) en nog een merk (Haibike meen ik)
Focus Jarifa Speed misschien?
http://www.12gobiking.nl/...n/focus_jarifa_speed_2012

Ik vind toch dat de Riese und Muller eruit springt omdat deze een Nuvinci heeft en het design is ook <3

Over mooi design gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kA5vyyHghHJxTcktmYp4a4HI/medium.jpg

Een Spiked met dubbele achterlichten, kan je zelf configureren. Ook erg mooi _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Vlassie1980 op 01-07-2013 12:25 ]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
Even iets heel anders wat betreft fietsen op de electrische fiets; ik krijg last van mijn oren als de wind erin blaast met 25-28 km/u + beetje tegenwind.
Ik heb daarvoor oorwarmers in de winter, maar vanochtend was het 12 graden, dan doe ik ze ook gewoon op. Dat is een stuk rustiger (geen geblaas in mijn oor) en hoor hierdoor het overige verkeer beter.
Heeft iemand anders dezelfde ervaring? En zo ja, wat doe jij aan het geblaas/wind in je oren?
Ik heb nu een Exolite 180s:
Afbeeldingslocatie: http://www.earmuffshop.com/180s/180s-blackexolite-acoustic-mid.jpg

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:42:
Ah, ja. Ik heb het gezien. Maar wat ik heb begrepen werkt deze truc enkel van bij de modellen tot 2012.

Wat ik lees over de ondersteuning bij + 25 k/u is indentiek aan mijn ervaringen bij de 45 p/u motor. Pas bij 44 km p/u loopt de onderstuening er uit. Accu gaat wel als een speer dan.

Waarschijnlijk zijn de cuise en speed motor gewoon identiek, maar heeft de laatste andere software. Dat lees ik her en der ook terug op internet.
De Cruise en Speed motor zijn niet identiek. De Cruise is 250 watt en de Speed is 350 Watt en is ook aan de buitenkant herkenbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrischefietsen.com/wp-content/ups/Foto-006.jpg

Zie hier voor een algemene prijslijst van Bosch ebike spare parts, de Speed motor is ook duurder:
https://docs.google.com/f...LoSNHcTlpbEYyNzFTN3M/edit

• RocketKoen
Van batteryUniversity:

LiFePo4:
Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/li_5(1).jpg

NMC:
Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/li_6(1).jpg

LiPo:
Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/li_2(1).jpg

Ik zou voor de NMC accu gaan dus. Nieuwe technologie, lichter. Gaat misschien 1/3 korter mee dan LiFePO4, maar wel voor de helft van de prijs.
Tenminste. De cellen zijn even duur, maar LiFePO4 heeft een ingewikkeld management systeem nodig om de cellen in balans te houden en NMC niet.

[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 08-07-2013 13:25 ]

TheS4ndm4n#1919

• Vlassie1980
Hierbij een plaatje van de nieuwe Bosch motoren:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-AvuUUjtV4mM/UdyGcGuA4GI/AAAAAAAABOs/EciHVWGvAXI/s1600/Nieuwe+bosch+motor+2014-2.jpg

Uiteraard komen de plaatjes bij Bert vandaan :)
Zie verder http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

Het enige dat er nog aan mist is een kettingzaag :P
Maar even serieus: Doe mij de zwarte maar 8)

Edit:

Vanmorgen de Spiked leenfiets in ontvangst mogen nemen, ik mag hem een week lenen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JFVf9WZAs5PXJiAvNXocAgch/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/icOCbs5kMEUQSUCQzzU70t2j/medium.jpg

In vergelijking met mijn omgebouwde Batavus is dit wel andere koek. De vering is een verademing, het is net of je met een Citroen BX over alle hobbels heen gaat zonder ook maar iets te voelen. Hoef ik met mijn eigen fiets dus echt niet te proberen. Ik heb vandaag zo rond de 55 km gefietst en de accu was redelijk leeg. Daarnaast had ik nog veel wind in de rug. Dus ik denk dat een actieradius van 50 km op de hoogste stand wel reeel is.

De motor is wel hoorbaar maar niet zo aanwezig als mijn voorwielmotor van FMH. Het is een wat rustiger gezoem maar dus wel degelijk hoorbaar.

Kreeg ook veel positieve reacties op mijn werk. Gave fiets vonden ze het. Enige nadeel is dat er geen bagagedrager op zit omdat ze geen leenfiets hadden met een bagagedrager. Ik moet dus met een rugzak naar mijjn werk kachelen maar dat is niet zo erg voor een week. Denk wel dat de Spiked met bagagedrager er een stuk minder stoer uit ziet.

De achterverlichting staat overigens altijd aan, ik zou het nog mooier vinden om aan beide kanten LED's te hebben maar dat is een optie die je erbij kunt nemen. De voorlamp heb ik net even aan gehad en die is echt fel te noemen.

Het is wel even wennen om de accu los te halen, er zit een etui omheen met het logo van Spiked en die is eigenlijk net wat te dik. Even rommelen / wennen dus.

Er zitten 5 versnellingen op, ik gebruik uitsluitend de zwaarste versnelling. Zelfs bij het stoplicht ben je in no time op snelheid. Morgen maar eens kijken hoe het is om in de ochtend tegen de wind in te fietsen 8)

[ Voor 86% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-07-2013 22:10 ]

• RocketKoen
Afbeeldingslocatie: http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_9570_e94a724b0731be518177d5d8bf3375dafa8c28b7.gif

TheS4ndm4n#1919

• Vlassie1980
Afbeeldingslocatie: http://www.adventure-magazin.de/Daten_Equipment_Fahrrad/Riese_und_Mueller/delite-hybrid_proto.jpg

Prototype van een Riese und Muller met de nieuwe Bosch motor. Laat ik het erop houden dat ik het even wennen vind.

Bron: http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Kent iemand deze fiets toevallig, de spijkstaal 75?
Afbeeldingslocatie: http://image-store.slidesharecdn.com/6b39c2d2-d25f-11e2-8aa2-22000aa5108a-medium.jpg

Vind er hem wel aardig uit zien maar kan maar weinig informatie vinden.
Info van de site:
Technische specificaties
Snelheid max.: 25 km/u
Actieradius: 50 / 70 km*
Motor: 250W Brushless
Batterij: 36V 9Ah Lithium batterij
Oplaadtijd: < 6 uur
Wielen: 28” aluminium, anti-lek binnenbanden
Versnelling: Shimano Nexus 3
Gewicht: 25 kg
Kleuren: Zwart (heren- of damesmodel)
http://www.byspijkstaal.nl/productacties/spijkstaal-75-herenfiets.html

[ Voor 51% gewijzigd door polleke op 30-07-2013 21:46 ]

Verwijderd

Wat mij betreft iedereen aan de E-Bike dus leuk dat de interesse groeit. Vind het absoluut geen 'ouwe-lullen-ding' maar juist een zeer innovatieve en trendsettende manier van voortbeweging. Een vriendelijke en enthousiasmerende 'gastheer' (TS) die de boel op gang houdt helpt ook ;)

Zelf op vakantie de kans gekregen om een accu leeg te rijden op een Cannondale met Bosch aan boord. Wauw... Op slag verliefd op deze manier van voortbewegen. Dit terwijl ik voorheen niet tot nauwelijks naar de fiets omkeek, na 5 minuten al kramp in de benen. Zo'n tiepje van met de auto naar het einde van de straat om patat te halen (ietwat overdreven, het is een paar straten en toch al gauw een hele kilometer). Inmiddels heb ik er in drie weken ruim 350 kilometer op de Nederlandse fietspaden op zitten. Helaas niet allemaal op die mooie Bosch-Bike ;) Met een nieuwprijs van E2899,00 voor mijzelf helaas niet weggelegd. Was een lenertje...

Momenteel verplaats ik mij binnen een straal van 10 kilometer van ons huis, op een 6 jaar oude, gekregen CityStar van de Aldi. Accu van het ding (Li-Ion 24V) ligt op sterven en de vorige eigenaar (schoonvader) heeft een nieuwe E-Bike gekocht (weer Aldi). 10 Kilometer heen en 10 terug is nog NET te doen...als het niet waait. Krijg je wel wind tegen dan zakt het Voltage regelmatig in, met als gevolg dat het BMS de accu uitschakelt. Puur voor de fun dus, geen serieus transport-middel voor langere afstanden.

Maar een gegeven paard kijk ik niet in de bek, ik ben er reuze mee in mijn nopjes. Binnen de bebouwde kom, waar je veel moet stoppen en dus weer optrekken, is het een enorme uitkomst. Ik hang er een fietskar achter en vervoer er 1 volwassene en 4 kinderen mee...! Was voorheen een heel gesjouw met optrekken, nu geen centje pijn ;)

Uiteraard wel plannen om de fiets te gaan vernieuwen. Hiervoor GoldenMotor op het oog. De basis is prima; alu frame, shocks voor en in zadelpen en V-Brakes. Bijna klaar met centen bijeen sprokkelen, het moet LOW(!) budget ;)

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/16hn254.jpg

^Rook

• rimave
  • Laatst online: 11:51
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/003882/files/001271768/qwic-urban-heren.jpg

Ik heb mijn Qwic Urban inmiddels al anderhalf jaar en gebruik hem dagelijks voor het ritje huis station. Heen en terug is dat zo'n 10 km. Heenreis heb ik eigenlijk altijd de ondersteuning op z'n max aan staan, omdat ik vaak te laat van huis ga. Met zo'n 10 minuten ben ik dan op het station. Ideaal. Op het station staat de fiets in een kluis. Deze kluis heb ik ook eerst besteld, voordat ik de fiets kocht. Daarvoor ging ik op een oude opoe fiets (een echte origineel oude Gazelle) zonder ondersteuning heen en weer.

Sinds de e-bike in de schuur staat pak ik deze veel vaker dan de auto. Ook ritjes naar m'n ouders (20 km heen en terug) doe ik nu op de fiets, evenals ritjes naar de winkel. Zo'n kratje voorop is dan ook echt een uitkomst. Het nadeel ervan is wel dat de accu sneller leeg is als het kratje goed vol en zwaar is omdat de motor ook in het voorwiel zit.

Ik heb juist voor deze fiets gekozen omdat het een vlotte en mooie fiets is. Het merk Qwic heeft een ander type fiets welke als beste getest was, mede daarom heb ik voor dit merk gekozen en het was toen de enigste met een elektrische transportfiets. Ik ben ook wel erg blij met mijn Brooks zadel. Ik zweer bij die dingen, want ze zitten heerlijk. En de dichte kettingkast was voor mij ook een pre: weinig onderhoud en geen vieze broek.

Inmiddels heb ik in die anderhalf jaar tijd al 3500 km op deze Qwic Urban gefietst.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Dit moet 'em gaan worden:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1r3d5t.jpg

Schaf de set aan zonder accu en lader.

Set wordt verkocht als 36V 500Watt variant en als 48V 1000W variant. Beide maken echter gebruik van dezelfde componenten (alleen de batterij-indicator in de Throttle verschilt). Navraag leert dat de set ook met 24V te voeden is. Het is dus een veelzijdige set waarmee ik gaandeweg kan opklimmen naar meer 'geweld'.

Er zit een 24-48V 30A Controller bij die met behulp van een (te dure) USB-kabel aan de PC gehangen kan worden. Vervolgens kunnen diverse instellingen worden aangepast, waaronder maximum vermogen... Set wordt verder geleverd inclusief bespaakte 28" velg met 1000W motor, duim-gas, cruise-control button en rem-hendels. Pedelec Sensor en Programmeer-Kabel zijn optioneel. Totaal met laatst genoemden erbij voor E311 plus verzendkosten binnen NL.

^Rook

Verwijderd

U vraagt wij draaien:
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/7565/30ji.jpg

• Johnny
  • Laatst online: 13:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

wmeester schreef op woensdag 11 september 2013 @ 08:50:
[...]

Zonder het frame aan te passen gaat dat niet lukken. Je moet dan bij de trapas de buizen verkorten en verstevigen om de juiste constructie te krijgen.

Ik zou zeggen; niet doen tenzij je je las-skills wilt verbeteren / laten zien.
En zelfs zo klinkt het nog makkelijker dan het is. Behalve je frame in 3 stukken zagen en dan weer in elkaar zetten heb je namelijk ook nog speciaal gevormde onderdelen nodig:
Afbeeldingslocatie: https://download.taipeitradeshows.com.tw/files/product/CC2013/167/024/21_201300005887_L.jpg

Voor het ombouwen van een toerfiets zou ik gewoon een motor in het voorwiel zetten, alleen even opletten dat je een schijfrem er op kan doen en je bent klaar.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Over ombouw-kits gesproken:

Mijn GoldenMotor ProKit-901 is afgelopen donderdag binnengekomen...!

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/vrdlcn.jpg

Twee dingen vielen op na het openen van de doos:

1) De Thumb-Throttle lag uit elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1qmryd.jpg

2) De afwerking van het wiel en de motor is ronduit slordig te noemen.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2jcbk01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/mry611.jpg

Het spul lijkt wel gebruikt. Sticker- en lakschade op de velg en lakschade op de motor die notabene met zwarte verf is bijgewerkt! Uiteraard direct contact gelegd met leverancier Devi. Men schuift de schuld af op het afwerkingsproces bij de Chinezen en zegt dat men al tijden aandringt op het gebruik van beschermende folie op de gelakte delen. Mij wordt verzekerd dat de set echt nieuw en ongebruikt is en dat ik altijd bij hen terecht kan als de set niet goed blijkt te werken.

Alles behalve de motor zelf heb ik inmiddels uitgebreid getest. De Controls (Cruise Control and Horn Buttons, Thumb-Throttle and Battery Indicator, Rem-Hendels voor Rem-onderbreking) zitten op het stuur, de Controller hangt voorlopig in een tasje aan het stuur en is via de Laptop ingesteld op gebruik met de originele Aldi-Motor (Bafang 25,9V 250W). Testen tot nu toe met de gammele Aldi-Accu (7S, geen idee hoeveel inhoud).

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/28aiwpc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/xg0320.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/15qamtz.jpg

De ring die om het afstel-mechanisme van de linker rem-hendel zat, is bij eerste gebruik reeds verbogen en gesneuveld. Zeer zacht materiaal, zelfs de originele Aldi-Hendels voelen meer solide aan.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/25p1nat.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/20j2wzp.jpg

Inclusief TOETER!

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1r2e08.jpg

Alles wérkt gelukkig wél perfect en het is ERG LEUK rijden. Je geeft gewenste hoeveelheid gas met de duim en zet dan vast met de Cruise Control Button. De Aldi-Motor krijgt iets meer voor z'n kiezen dan 'ie eigenlijk hebben mag. Maar men schijnt Bafang-motoren best een beetje op de sodemieter te mogen geven, de opgegeven rating is vaak bescheiden. Daarbij mag 'ie stuk als dat een leer-moment oplevert. De Controller heb ik ingesteld op 15A en 24V, zou dus 360 Watt moeten geven (haal ik niet helemaal vanwege beperkingen huidige accu). De motor maakt een enorme herrie maar wordt niet bijzonder warm. Standaard ging de Aldi-Bike tot 24,8 km/u en dan hield de motor in. Nu trekt de motor door en kom ik met meetrappen tot 28 km/u.

To be continued... Als men dat leuk vindt 8)

^Rook

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 15:44 ]

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 13-04 22:38
dirkjesdirk schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:26:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb even zitten zoeken. De oude lader heeft EAN code 4047024953581
De nieuw Classic Plus lader EAN code 4053846354192

Een nl shop die de nieuw lader verkoopt inmiddels ook gevonden: http://www.fiets-onderdel...tion=ViewProductViaPortal

Behalve het formaat zijn de verschillen volgens mij niet interessant. Of klopt dat niet? Jij hebt nu toch beide versies?
Het nieuwe model "classic" inmiddels aangeschaft. Vind em een wel wat goedkoper/plastiekerige indruk maken dan de robuuste originele variant.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KcpoTex8sUNK8oUVnNk0qiZ0/thumb.jpg

Punten van aandacht voor potentiele kopers zijn verder het volgende:
  • minder zwaar dan de originele lader (plastic is nu eenmaal niet zo zwaar, das dan wel weer een voordeel)
  • belangrijk: kan ALLEEN snelladen. Dus geen langzaamlaad-modus, die ik zelf wel prettig vond om 's nachts te gebruiken. Verder heb ik de indruk dat langzaam laden beter is voor de batterij (hoewel Bosch stelt dat het niet uit maakt).
  • geen ingebouwde ventilator (zoals die aanslaat bij de originele lader in snellaadmodus) en dus geluidloos
Kortom, plus en min-punten dus. Voor 150 euro vind ik het overigens wel een erg duur product. Maar helaas is er geen alternatief. Wel prettig dat ik nu geen lader mee hoef mee te slepen :)

[ Voor 13% gewijzigd door dirkjesdirk op 22-09-2013 16:29 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
Athome schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:33:
De BPX schijnt schokkerig te werken ( minder geleidelijk). Bij de SX2 moet je originele kabel strippen. Origineel is deze dan niet meer.

De Speedbike vind ik een lompe oplossing, welke ook nog eens op een niet fraaie wijze gemonteerd wordt. Valt daarom af.

BikeSpeed ken ik niet. Ga deze eens bekijken.
Bikespeed lijkt het zelfde te werken als de SX2 maar dan met een usb stick die als je hem eruit trekt ervoor zorgt dat het weer origineel werkt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hwgnCpL.jpg

• wmeester
Nieuwe spullen aangeschaft:
Zadelpen

Zo'n fiets wordt steeds duurder....

Ik had op mijn oude fiets ook een verende zadelpen, wel een iets minder luxe uitgevoerde als deze maar kreeg op mijn huidige fiets last van het slechte wegdek. Dat is nu een stuk minder!

Over met kou fietsen, daar heb ik ook de nodige spullen voor aangeschaft.

Vanaf <15 graden fiets ik met oorwarmers, dit om pijnlijke oren en gesuis tegen te gaan
Vanaf <12 graden doe ik een dunne jas aan
Vanaf <8 graden handschoenen aan (meestal halverwege weer uit)
Vanaf <5 graden dikke sokken aan

En heb nu ook overschoenen gekocht om koude voeten te voorkomen.
http://www.agu.com/overschoenen-5/overschoen-enyx-xtra

Als het kouder is dan -5 of het sneeuwt ga ik zowieso met de auto/trein.

[ Voor 37% gewijzigd door wmeester op 09-10-2013 10:35 ]

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTlgCXljQUDqJD-85ICK8ip3D1IqWyzFpJ_YQI8PFmLvDqjx5UBWat ik heel mooi vind is de nieuwe display van Bosch (Nyon) ik vraag mij af of deze al te koop zijn en wat de prihttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTlgCXljQUDqJD-85ICK8ip3D1IqWyzFpJ_YQI8PFmLvDqjx5UBjs is en heel belangrijk zou deze passen op de modellen van 2013 i.p.v. intuvia.

[ Voor 37% gewijzigd door wielemans op 22-11-2013 14:44 ]

• Vlassie1980
naturalcool schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:16:
(eerst ff een flauwe opmerking, dit is tweakers, zelf repareren van elektronica is toch het hele idee van deze site)

Het heeft voor mij alleen geen nut om de fiets te laten repareren gezien de waarde van de fiets. Maar ja, heb me lesje wel geleerd.
Het is exact hetzelfde als bij auto, daar heb je helemaal gelijk in.
Je krijgt waar je voor betaald. Ik zou ook niemand zo gauw een tweedehandse fiets/auto adviseren.
Neem een nieuwe, en zorg ervoor dat het goed onderhouden wordt (officiele dealer/ op tijd). Dan zal je met veel plezier een en gerust (met garantie) lekker kunnen rond rijden.
Een nieuwe ebike kost mij alleen toch echt een beetje te veel, vooral nu dat mijn eigen stuk is gegaan.

Ik hou deze topic in de gaten, wie weet komt er goeie tips voor reparatie of voor een nieuwe ebike.
Je hebt inderdaad een punt, ik zou voor een elektrische fiets nooit voor een tweedehands gaan omdat vooral de accu het duurste en het kwetsbaarste element van een elektrische fiets is.

Maar daarentegen zal ik de komende jaren sowieso voor een tweedehands auto gaan, omdat een nieuwe auto die ik zoek qua afmetingen en accessoires simpelweg buiten ons budget valt. En daarnaast verliest een auto zijn waarde al direct wanneer je de showroom uit rijdt met dat ding. Ik rijdt nu in een Toyota Avensis van 13 jaar oud en dat ding geeft buiten een paar piepjes en kraakjes geen krimp. Dat ding rijdt ik helemaal op kan ik je vertellen >:) En hij draait tegenwoordig veel minder km als vroeger omdat ik mijn woon-werk nu 90% procent van de dagen op het fietsje doe.

Nu we het over die fiets van me hebben: Hij is gewoon erg gaar aan het worden en ik zou achteraf toch liever voor een standaard fabriek af elektrische fiets hebben gekozen. Heb al meerdere testritten op modellen met een Bosch motor gereden en dat is een verademing. Ik zit nu dus toch wel in dubio:

Mijn fiets repareren:
- Vervangen velg voorwiel ( dus uitspaken omdat de motor in het voorwiel zit en vervolgens weer inspaken )
- Betere v-brake op het voorwiel, de rem die FMH erop heeft gezet is lachwekkend
- Complete aandrijflijn vernieuwen, volgens de fietswinkel waren de tandwielen al aardig aan het slijten

Nieuwe e-bike
Binnenkort komt de Cube Town Hybrid uit. Mooie fiets met een recht stuur, schijfremmen, 8 versnellingen en de Bosch motor natuurlijk. Ik had alleen liever gezien dat de accu onderin het frame zat en niet op de bagagedrager maar voor 1999 euro vind ik het een mooie en niet al te dure optie:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsnet.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/0/4054571002990.jpg

Het was mijn streven om met mijn huidige fiets 3 a 4 jaar te doen, ik heb hem nu anderhalf jaar. Maar ik kom er achteraf wel achter dat hij op den duur aardig wat kosten met zich mee brengt en dat er nogal wat aan mankeert:

- Geen vering
- Velg voorwiel ingesleten vanwege de V-brake, slechte kwaliteit van FMH
- Koplamp die FMH erop heeft gezet is slecht, die slurpt een set penlites binnen 1 week gegarandeerd leeg. Daarom maar een Lezyne Mini Drive XL aangeschaft voor 59 euro.
- Accu aan gort na 15 maanden, nieuwe accu en extra lader afgenomen voor 225 euro.
- Voorwiel motor is het gewoon net niet. Link bij gladheid.

Ik denk persoonlijk dat een standaard elektrische fiets met een Bosch / Impulse / Panasonic motor me heel wat minder gezeik had opgeleverd.

• Vlassie1980
Gisteren bij 12go op een Merida E-Spresso Sport 410 EQ gereden op een klein testparcours in hun magazijn. Gaat om het nieuwste model:
Afbeeldingslocatie: http://2014.merida-bikes.com/runtime/p3media/flyout-bike-picture-d9fcf5e25787d0da86755ba8f97af8f2.jpg

Motor pakt heel snel en krachtig op, schitterende fiets maar toch aardig aan de prijs. Ze hebben ook een iets goedkopere versie van Merida en dat is de 409 EQ:
Afbeeldingslocatie: http://2014.merida-bikes.com/runtime/p3media/flyout-bike-picture-b937d57ab5a9f0a6e8f4e9ce4875b36c.jpg

Deze heeft in plaats van Shimano remmen Tektro remmen en 1 versnelling minder. De kleur vind ik echter wat minder maar de 410 is wel een stuk duurder natuurlijk.

Heeft iemand van jullie ervaring met Tektro remmen? Is dat kwalitatief veel slechter als Shimano remmen of valt dat in de praktijk erg mee?

Heb ook nog een AVE SH9 gevonden voor een scherpe prijs maar dat gaat wel om een 2013 model:
http://www.hartvoorfietse...ets-met-BOSCH-aandrijving
Afbeeldingslocatie: http://www.hartvoorfietsen.nl/WebRoot/Pins/Shops/PH1240647/5242/A8E3/1214/172D/EF3A/0A0C/05E7/9A10/DSC00525.JPG
Er wordt gesuggereerd dat AVE fietsen erg degelijk zijn en ik vind het opzich wel een mooie fiets ondanks de wat rare kronkel in het frame. 27 versnellingen is ook wel interessant, maar wel SRAM en geen Shimano.

Moeilijk.....

• Opperpanter2
  • Laatst online: 30-03 16:12
Kijk nog s goed, daar wil je toch niet op gezien worden ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.hartvoorfietsen.nl/WebRoot/Pins/Shops/PH1240647/5242/A8E3/1214/172D/EF3A/0A0C/05E7/9A10/DSC00525.JPG

• Vlassie1980
Ja, dat klopt.

Merida levert geen high speed modellen. Ondersteuning wordt bij 27km/u afgebouwd.
Het viel mij gewoon op dat de motor in de laagste versnelling ( grootste blad dus ) ontzettend hard accelereerde. Komt omdat het een Performance Line Bosch motor is die nog net even wat meer koppel heeft. De derailleur versie heeft ook meer koppel als een naafversnelling:

Performance Line (2014 model,zwart)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eGOeV7iuZ5su6GPNJCHe9pUF/full.png

Active Line (2014 model, grijs
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V4EpoDd6O2uhsDr6U9j4iJC0/full.png

Classic Line (2011-2013)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5MDcgai4fhS9B6e3c8qNIfIV/full.png

De Merida's die ik op het oog heb hebben in beide gevallen de Performance Line motor en dat gaat als een speer. Lekker sporten met een scooter bij het stoplicht O-)
Volgens mij heb je trouwens ook een snelle acceleratie door het kleine tandwiel bij de motor.

Wel jammer dat ik alleen maar in het magazijn heb kunnen rijden want dat is een lengte van 40 meter en dan in een rondje. Maar het was buiten wel regenachtig en in dit jaargetijde zijn alle fietspaden vies dus het is ook wel begrijpelijk.

• Vlassie1980
Fietsenmakers zijn inderdaad verplicht om je erop te attenderen dat de high speed e-bikes een "Vreemde eend in de bijt" zijn.

De Pliesie gebruikt ze trouwens ook en het gaat hierbij inderdaad om high speed modellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gocool.nl/wp-content/uploads/2013/03/Homage-45kilometer-politiefiets.jpg

O-)

http://www.gocool.nl/?p=2293

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-02-2014 12:22 ]

• Vlassie1980
En hij is binnen, mijn Merida E-spresso 410 EQ :*)

Merida E-spresso 410 EQ Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5AxzG84xYsUAOLUbg996LZqb/medium.jpg

Wat een verademing ten opzichte van mijn oude fiets, de ondersteuning is echt vele malen beter en bouwt pas af rond de 27 km/u. Ik heb nu pas ongeveer 10 kilometer gefietst omdat ik op mijn vrije dag ook nog een badkamer moest verven en het vanmiddag takke-weer was.

Morgenochtend gaan we dus de eerste tocht naar het werk doen, op de heenweg waarschijnlijk lekker windje mee en in de avond weer bagger weer met windje tegen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de fiets zich dan gaat houden maar heb er alle vertrouwen in.

Die maffe groene sticker op de accu moet ik er nog af halen, die zat om de een of andere reden op alle accu' s in de showroom bij 12GoBiking :?

Paar kleine puntjes van kritiek alvast:
- De kabels aan de voorkant hadden wel iets netter weggewerkt mogen worden.
- Spatbord voor is vrij kort waardoor je vrij snel vieze voeten krijgt en ook de Bosch motor wordt erg vies.
- De bel zit tijdens het rijden niet echt onder handbereik, als je wilt bellen moet je dus je linkerhand van het stuur halen. Maar anders zou je de controller voor de ondersteuning niet onder handbereik hebben dus het is ook wel logisch.

Verdere ervaringen volgen uiteraard :)

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-02-2014 21:18 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ken het probleem.

Heb zelf de controllerknoppen verder naar beneden gedraaid en iets van het stuur af. Kan er er nog steeds goed met de duim bij. Op deze manier heb ik ruimte gekregen om de bel tussen het handvat en de controllerknoppen in te monteren. Op deze manier kan ik bellen zonder mijn handen van het stuur te halen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9239628/WP_20140211_21_25_45_Pro.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9239628/WP_20140211_21_26_11_Pro.jpg

Ook het probleem van het spatbord ken ik. Het spatbord is vast van SKS. Hier kan je losse spatlapjes voor kopen voor een paar euro. Dat scheelt een stuk.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9239628/WP_20140211_21_26_39_Pro.jpg

• Vlassie1980
Ik ben inderdaad van plan om nog wat uitgaves te doen voor mijn fiets:

- Extra ketting om te wisselen
- Gereedschap om de ketting goed schoon te maken:
Afbeeldingslocatie: http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/afb/kettingreiniger2.jpg
- Ophangsysteem zodat ik de fiets in de schuur op kan hangen en hem dus makkelijker kan onderhouden:
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzYyWDk1MA==/z/9JIAAOxyRhBSqvzc/$_85.JPG
- Korte spatlap voor zodat de motor en mijn schoenen minder smerig worden
- Misschien nog "iets" om hem wat harder te laten lopen >:)

• wmeester
Heel veel info mbt derailleurs, kettingen, cassettes, schakelsystemen, SLX, XT, XTR, PowerLock, SRAM, etc is te vinden op mountainbike.nl/forum.
Daar heb ik ook mijn wijsheid mbt wisselen van ketting etc vandaan. :)

Op mijn huidige ketting zit een KMC lock-systeem. Deze zou met een tangetje gemakkelijk in en uitelkaar te halen zijn.
Afbeeldingslocatie: http://media1.roseversand.de/product/370/1/5/1506662_1.jpg

Voor mijn nieuwe kettingen heb ik deze snelsluitingen ook besteld.

De 200 km die ik riep is een gemiddelde wat ik zo heb gelezen. Sommige mountainbikers doen na 1 modderige rit van 40 km al wisselen.
RocketKoen schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:57:
Er is nogal een middenruimte tussen 4000km op 1 ketting rijden en elke 200km afwisselen.
Je cassette gaat pas kapot als je een versleten ketting niet op tijd vervangt.
De meeste mensen wachten hiermee totdat de ketting eraf begint te lopen of doortrapt. Dan is het al veel te laat en moet je een nieuwe ketting + cassette.
Dit dus, ik had te lang gewacht, waardoor mijn 13t tandwiel is versleten, deze gebruik ik het meest. Ik heb nu overigens een cassette besteld waar wat meer kleine tanden op zitten.
Eerst was de verdeling: 11,13,15,17,19 etc
Nu met de nieuwe cassette: 11,12,13,14,15 etc
Ik kan dus in de toekomst (met de nieuwe cassette) ook gebruik maken van een extra 12t en 14t tandwiel.

Bij mijn vorige fiets, met gesloten kettingkast, heb ik ook probleemloos (zonder extra smeren) 6000 km gereden. Bij een open kettingkast is dat echt andere koek en heb je echt meer werk aan onderhoud mbt smeren/schoonmaken.
Ja, dat is mij een beetje tegengevallen maar iedere dag met 35 km/u naar werk fietsen maakt een hoop goed.
RocketKoen schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:00:
[...]

Misschien een goed idee om even te meten of je ketting nog goed is na die afstand.
Een cassette vervangen is 1 ding. Maar als de tandwielen in je bosch motor kapot gaan door een versleten ketting ben je volgens mij wel verder van huis.
Een tandwiel van de bosch motor kun je ook vervangen en zijn niet heel duur. Voor 20 euro heb je een nieuwe 44t tandwiel.
http://www.pro-cycling-go...artikel4ed5313c2dc2d.html
Athome schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:45:
@WMeester.
Bij mij doen de plaatjes het gewoon. Zou dus niet weten wat er aan de hand is. Wellicht dat dropbox er even uitgelegen heeft. Daar staan de plaatjes gehost (public folder)
Klopt, ik denk dat dat door mijn proxy @ werk ligt... :)

Ik zou nog een plaatje maken van mijn stuur icm de bel:
cockpit
De remhendel zit gemonteerd onder het eerste deel van de bedieningsknoppen, hierdoor is eea wat compacter.

[ Voor 26% gewijzigd door wmeester op 18-02-2014 11:28 ]

• Vlassie1980
Handige tips @ hierboven :)

Gisteren tijdens de terugreis nog even Endomondo aangezet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hpXPgaTo2aqtY5o2m76r35Kg/full.png

Mijn record met mijn vorige fiets was 59 minuten en iets van 30 seconden, maar ik had gisteren wind tegen en was onderweg even gestopt om mijn windbreaker uit te doen omdat het zo warm was en ik werd onderweg aan de praat gehouden en nog tig andere smoesjes :P

• wmeester
Figo112 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:22:
[...]

Geldt dit ook voor een naafversnelling?
Als je een gesloten kettingkast hebt: nee

Al kan het natuurlijk geen kwaad om na 1 jaar fietsen even de ketting te smeren, dat vind ie lekker :)

Volgens de Cyclometer heb ik 7,5 minuut stilgestaan... :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CSW8IqbSY20hQO1NmlDh7grI/medium.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door wmeester op 18-02-2014 13:06 ]

• wmeester
Ik heb ook Endomondo aangezet maar de snelheid is toch wat minder constant.
Rit 's avonds

's ochtends is het nog erger + wind tegen drukt de snelheid aardig

rit 's ochtends

Onderdelen zijn ook binnengekomen...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8GXVto9lDOp95IJJEbwuQY0/medium.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door wmeester op 19-02-2014 14:42 ]

• Vlassie1980
Het verschil in Active en Performance Line is dat het maximaal aantal koppel 48Nm vs 60Nm is. Maar dan volgens mij alleen bij maximale ondersteuning, je gaat dus makkelijk met een Performance Line de berg op. Denk dat het verschil in ons vlakke landje wel meevalt, behalve als je erge tegenwind hebt.

Een Nexus 8 is wel beter natuurlijk, maar mijn oude Stabilo had ook een Nexus 7 en dat ging opzich prima.

Batavus heeft overigens wel fietsen met de Performance Line, maar dan wel met derailleur. Houdt er ook rekening mee dat de Performance Line in combinatie met een versnellingsnaaf minder koppel heeft dan bij een derailleur versnelling.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eGOeV7iuZ5su6GPNJCHe9pUF/full.png

• wmeester
Ik heb van het weekend mijn cassette en ketting vervangen en wou daar nog wat van laten zien.
Allereerst de nieuwe onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8GXVto9lDOp95IJJEbwuQY0/medium.jpg
U ziet:
2x SHIMANO Ultegra ketting CN-6701 (zilver/grijs)
1x SHIMANO Ultegra cassette CS-6700 10-speed (standaard)
1x KMC kettingsluiting CL-559RS (zilver)

De oude cassette eraf halen was zo gepiept, kwestie van wiel uit het frame halen, speciale sleutel erop en de moer die de cassette op zijn plek houdt eraf draaien.
Hierna kun je de hele cassette eraf nemen met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VklLNHP2UT7IlIxExMZ9Jjer/medium.jpg

Een freewheelbody met aan de buitenkant lichte beschadigingen van het 13t tandwiel. Ik heb besloten de freewheelbody niet te vervangen. Dit om twee redenen: het is vrij kostbaar (50 euro) en het nieuwe 13t tandwiel komt 1 positie meer naar binnen te zitten.

Over het 13t tandwiel gesproken, hier de oude en nieuwe bijelkaar. Duidelijk is te zien dat van het oude tandwiel nog maar de helft van sommige tanden over zijn.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/apGHcT6yNCk9ThUxDYGXP4MT/medium.jpg

Nieuwe cassette op het wiel gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RPNkII77UtZymkiW6NJtJBM9/medium.jpg

Dan verder met de ketting. Ik heb nu twee kettingen besteld zodat ik kan wisselen. Om enig slijtage zichtbaar te maken heb ik de kettingen samen aan 1 spijker gehangen. Het resultaat mag er zijn.
De eerste foto is bovenaan, de tweede na 30 cm, de derde op de helft en de vierde foto op het eind van de ketting.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yEVCn66AvBNveCgV9IYH5Jb1/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cyvx0CqOksSKbg6VL96dCOYU/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KUXBSlnR3VNeMS4AHdftLZxe/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HDVNvOYoc7XNaBvTu6HvMVzi/thumb.jpg

Het inelkaar zetten van de nieuwe ketting is overigens een koud kunstje met de KMC Missinglink. Inelkaar zetten ging met de hand. Het uitelkaar halen van de oude ketting (ook voorzien van KMC Missinglink) moest met waterpomp tang gebeuren aangezien ik geen speciale KMC-tang heb. (kost weer 10 euro)

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E52V5p2JbdkzjShuQZA5A2Uk/medium.jpg

Gisteren en vandaag met het nieuwe spul gefietst, ging goed, ik hoefde de derailleur niet af te stellen, alle versnellingen pakt ie snel en zonder problemen. Het is een verademing om wat meer kleine tandwielen achter te hebben en ketting slaat niet meer over. Wat mij betreft een zinvolle investering, had ik eerder moeten doen :)

• Vlassie1980
Mocht het bij mij ook tijd zijn om de cassette te vervangen dan ga ik ook voor kleinere tandwielen. Ik heb ook 10 versnellingen maar de grootste bladen worden nooit gebruikt. Die zijn nu ook nog mooi schoon :)

Als ik de ketting moet vervangen moet ik ook de beschermkap bij het voorwiel demonteren, dat hebben ze bij de 2014 motoren bij Bosch een beetje anders gedaan als voorheen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qiVme96CSznPXKBxW2udjXdp/full.png

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
Sinds een paar dagen heb ik de Cube Town Hybrid 2014 in gebruik, die ik aangeschaft heb voor mijn woon-werkverkeer (+/- 15km enkele reis). In de afgelopen jaren heb ik dit ook wel met de gewone fiets gedaan, maar bij veel tegenwind viel mij dit wel tegen.

Met de nieuwe fiets gaat het eigenlijk erg goed. Ik fiets zowel op de heenweg (geen tegenwind) als de terugweg (fors tegenwind) zo rond de 25-26km/u.
De fiets zelf is naar mijn idee degelijk in elkaar gezet. De handvatten zijn wel dunner dan ik bij mijn oude fiets gewend ben, misschien dat ik die nog eens vervang.

De reikwijdte van de accu vind ik wel erg fluctueren, maar dat komt ook omdat ik precies op het punt fiets waarop de motor soms wel en soms geen ondersteuning bied.

Afbeeldingslocatie: http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B-GqfVJ8_a8UNC01aVUxQTBsYkk

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Na veel proefrijden, nadenken, etc, bezit ik sinds afgelopen week een Batavus Trento. Mooie, degelijke fiets met Bosch Active middenmotor en naafversnelling.
Nu nog een badassebike tuning box bestellen. Dan kan ik net even wat mooier cruisen op 30 km/u.
Afbeeldingslocatie: http://static.batavus.com/bikes/HS140097/Batavus/Trento-E-go-.jpg?width=325&height=

Verwijderd

Ik ben bezig om deze fiets te overwegen: Trek TM500+

Afbeeldingslocatie: http://mammoet.nl/169-large_default/trek-tm500-men-50-bk-2014.jpg

Erg fijne electrische fiets met een iets minder hoog opa-gehalte dan de andere modellen. Beetje MTB-achtig frame, paar redelijke remmen en redelijke shifters. Die Magura HS11's missen wel een beetje de bijterigheid van schijfremmen, maar het remt alsnog heel behoorlijk.

Nog even over nadenken en dan maar eens gaan bestellen denk ik. Ik heb vandaag heel wat fietsen geprobeerd, maar qua bochtenwerk en schakelen is toch wel fijn. De grootste tegenvaller was de Gazelle Orange Innergy X2, minstens zoveel lawaai als bij de Bosch motoren maar dan met bijzonder weinig power...

Ik wilde ook eigenlijk een gesloten kettingkast hebben, maar qua schakelen en qua weerstand is dit toch wel fijner. Ik heb ook altijd het gevoel dat de aandrijving met een derailleur "directer" is (minder zompig ofzo?) Dan het extra onderhoud maar voor lief nemen...

Schijfremmen zijn qua remkracht wel ideaal ja, ik heb zo zowel op m'n trekking als mtb en ook die hydralische magura's redden het niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 20:03 ]

• Vlassie1980
Met alle respect maar ik vind het nou niet bepaald een minder opa gehalte dan de meeste e-bikes. Accu in de bagagedrager vind ik op de een of andere manier oubollig staan, bij mijn oude omgebouwde fiets werd dat nog enigszins verborgen vanwege de twee tassen die aan mijn bagagedrager hingen :P

Een accu op het frame maakt het allemaal gelijk wat sportiever, just my 2 cents:

Trek Dublin+
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrischefietsen.com/wp-content/ups/1932640_2014_A_1_Dublin_Plus_BLX_RichBlack.jpg

Merida E-spresso
Afbeeldingslocatie: http://d112e54l47d6r7.cloudfront.net//runtime/p3media/zoom-bike-picture-5f458afe3efd81e149c30248218d3539.jpg

Maar smaken verschillen natuurlijk.

Vanmiddag met dit heerlijke weer nog even een blokje om gereden, rondje van 25km in 5 kwartier gereden. Met een standaard fiets zou ik dat niet snel gedaan hebben maar met die Merida kom je dus gewoon nog eens ergens. Beetje in het gebied bij de Reeuwijkse Plassen rondrijden en genieten van allerlei vogels. Prima deluxe d:)b

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Vandaag de Babboe City Electrisch besteld voor het gezin. Prijs kwaliteit verhouding zou goed in orde moeten zijn. De tijd zal dit echter uit moeten wijzen. Incl. opties (peutelstoel, regenkap en kussenset) bleef deze net onder de 2k.

pic:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7561337/Kopie_van_babboe-033-081010.jpg

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Het heeft even geduurd, maar volgende week donderdag is het dan toch echt zover, dan hoor ik ook bij de groeiende groep van e-bikers!
Na vele maanden van lezen, kijken, voelen en fietsen heb ik dan eindelijk vanmiddag een bestelling geplaatst voor een (tromgeroffel graag...) Sparta B3

Afbeeldingslocatie: https://www.sparta.nl/images/widgetextralarge/03508054.jpg

Ik had een tijdje terug al een bestelling geplaatst voor een Merida, maar vanwege een lange levertijd (ergens in mei) ben ik toch verder gaan zoeken. Na (weer) veel klikken, kijken en fietsen besloten om de Merida te annuleren en voor deze te gaan. Hoewel natuurlijk minder sportief qua looks dan die Merida, heeft deze fiets wel zo ongeveer alles wat ik op mijn wensenlijstje had staan. En daarbij als bonus ook nog eens de Performance-motor, net als die Merida, dus kom maar op met die tegenwind en bruggen! :)

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:26
Net een weekje gefietst op mijn Kalkhoff Endeavour Impulse S11 11-G Alfine.
Wat een geweldige fiets met zijn 612Wh accu en Alfine 11speed versnelling met schakelonderbreking.

actieradius:

eco: 185 km
sport: 115 km
power: 85 km

Laat hem volgende week braaf keuren bij het RDW, ondanks dat de fiets is verzekerd vervalt deze geheid als je met 40 p/u een aanrijding veroorzaakt en men er achter komt dat je zonder kenteken rijdt. Blauwe plaatje hoef je niet te monteren als je hem maar bij je hebt.

Afbeeldingslocatie: http://stuurwold.com/image/cache/data/8234scr_634b2b85fd205fe-700x700.jpg

• sbijlsma
  • Laatst online: 22:33
Na veel fietsen proberen een Kalkhoff Agattu 8HS aangeschaft met 400Wh.
Is bijna deze maar dan met rode streepjes:

Afbeeldingslocatie: http://i757.photobucket.com/albums/xx213/sipke_bijlsma/81f8b8553f8b5293de9d39213f18c7cd_zps62359577.jpg

Ik heb er achter een kleiner tandwiel op laten zetten (21 -> 18) en een chainglider er op.
Rijdt super, ook niet ondersteund. De shift sensor doet het prima.

Ik zie in het boekje dat de wielgrootte kan worden ingesteld. Dat maakt tunen wel heel makkelijk. Of zie ik iets over het hoofd ?

• Vlassie1980
Ariemaiden schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:14:
[...]

Net even gekeken. De laagst mogelijke instelling is 2090 cm. Mijn omtrek staat ingesteld op 2200 cm. Dus 25 km/h wordt dan 26,3 km/h in werkelijkheid. Valt dus wat tegen... :-(
Bij mij wordt het dan 27/2225/2090 = 28,74 km/u. Misschien kan ik hem nog wel lager instellen maar zal wel niet :P

Op de terugweg naar huis kom ik altijd langs een fietsenwinkel, ik zag een hoop vlaggen dus ze hadden een opstapdag. Dus even gaan kijken en een praatje gemaakt. Er stond daar ook een Flyer Vollblut en ik mocht daar even een stukje op rijden.

Damn, dat is wel even wat anders dan mijn "standaard" Merida :D
Tegen de wind in zat ik binnen no time op de 38 km/u en met wind mee op de 44 km/u _/-\o_

Maar... Het prijskaartje achterop gaf wel 4199 euro aan. Bij Flyer kan je echt wel de portemonnee trekken dus. Maar het is en blijft een schitterende fiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrobike-online.com/sixcms/media.php/6/Flyer_vollblut_500.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-04-2014 21:05 ]

• Vlassie1980
FireFoz schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:45:
Ik kan in de computer van mijn Bosch 2014 active en 2013 classic de wielomtrek niet instellen...hoe wel dit volgens de handleiding wel zou moeten kunnen. Alle andere instellingen zie ik wel staan. Ik druk reset en info tegelijk in, iemand een idee wat ik fout doe?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bqB3QhTwGtEzXoKpKMF7hCEx/full.png

Tegelijkertijd deze twee knoppen indrukken, en dan op i drukken volgens mij. Let wel: dit werkt alleen wanneer je computer op de fiets zit, hier kwam ik ook pas later achter.

Mijn diameter kon minimaal maar tot 2113 ofzo terwijl hij standaard op 2225 stond, dus dat maakt echt geen verschil. Ze zijn bij Bosch niet helemaal gek ;)

• JAHRASTAFARI
Vlassie1980 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:46:
Als ik naar afbeeldingen kijk dan heeft die B2 wel vering maar is het lastig om er een andere voorvork op te zetten omdat je dan ook nog met je verlichting zit? Staat ook op de specs https://www.sparta.nl/fietsen/F14B2CL
Ik heb het 2013 model:

Afbeeldingslocatie: https://static.sparta.nl/images/showcase/00130250.jpg

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mux schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:32:
[...]

Daarom ben ik ook een groot voorstander van spiegels op iedere fiets. Sinds mijn eerste ligfiets - waarop spiegels heel gewoon zijn - heb ik altijd mijn best gedaan om op al mijn fietsen spiegeltjes te frotten. Want dat is toch wel ontzettend handig in het verkeer.

Ik verbaas me dat dit niet populairder is.

Wat betreft waar je ze kunt krijgen: kijk dus eens rond bij ligfietszaken: Nazca, velomobiel, M5, ligfietsshop tempelman, alligt, hafa, etc. Mijd ELFiets als de pest, je wil daar nooit zaken mee doen ongeacht hoe goed de prijzen zijn.
Ik heb geprobeerd om spiegels te monteren op de fiets, maar deze trillen zo enorm en hebben zo'n kleine blikveld, dat ik er eigenlijk niks aan had...

deze dus
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SyxhxHr.jpg

ik vraag me af of dit beter zal werken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V0KtIyM.png

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 05-05-2014 15:48 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• racinfo
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Hoewel ik hem eerst boven het stuur had staan heb ik hem nu eronder gemonteerd, zie foto:

foto 1
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/spiegelbeeld.jpg

Hij zit met de spiegelstang op de verticale stuurpen en je kijkt onder je linkerhandvat naar achteren; door de cardanische kop en het brede beeld kijk je prima naar achteren. Hij valt nu beduidend minder op en zal omdat hij binnen de stuurbreedte blijft ook minder kwetsbaar zijn biv. in de stalling of tussen andere fietsen.

foto 2
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/spiegelbeeld2.jpg

Ik geef toe, bij een dikke regenbroek is het zicht minder en bij een korte broek het allerbest maar je moet het een tegen het ander afwegen, toch?

Punt is nu dat ie minder kwetsbaar is en niet opvalt.

[ Voor 54% gewijzigd door racinfo op 06-05-2014 08:24 . Reden: foto's ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6237916/merida.jpg

*O*

• racinfo

racinfo

E-MTB

KroontjesPen schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:41:
@racinfo

In afwachting van mijn ebike de spiegel op mijn huidige fiets ook onder het stuur langs laten lopen.
Valt eerlijk gezegd best mee. Ook het pakken en wegzetten in het berghok gaat beter.
Moet nog wel wat langer zo fietsen om weer 'normaal' te doen en niet teveel op de spiegel te richten.
Daar noem je wat, ik betrap mij er nu ook op om onnodig vaak te kijken in de spiegel -nieuwigheid dus ;-) ) maar ... zonder gekheid, ik blijf het ideaal vinden om even een blik door de spiegel te kunnen slaan alvorens ik uitwijk voor een gat in de weg of andere opstakels zoals opa ' tjes op de fiets...

Op de triumph motorfiets van mijn zoon zitten ook 2 spiegel(tjes - afm. erg klein), maar deze zitten op einde stuur en zijn dan naar binnen gericht; dwz ze zitten aan weerskanten boven de handvaten, boven je handen.

Dat vind ik eigenlijk ook wel een mooie oplossing. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/_20140509_093942.JPG

[ Voor 63% gewijzigd door racinfo op 09-05-2014 09:52 ]

• Opperpanter2
Tijdens het googlen op spiegels kwam ik deze tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.2ehandsfietsengroningen.com/fietsenmakelaar-groningen/image/data/Looky/looky-fiets-handschoen-view-fietsenmakelaar.nl.jpg

Met een spiegel "onder het stuur door", bedoelen jullie dan zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.fiets-onderdelen-online.nl/WebRoot/MultiStore/Shops/Fietsonderdelen/Products/05150115/5150115.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fiets-onderdelen-online.nl/WebRoot/MultiStore/Shops/Fietsonderdelen/Products/05150081/5150081.jpg

• happyhumor
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-03 19:27
Op mijn Sparta E-Speed zit een spiegel in het handvat gemonteerd. Het zicht is goed, spiegel is trillingsvrij. Spiegel is snel in te klappen zodat je bijvoorbeeld makkelijk door een deurpost heen kunt. Als iemand er tegen aan komt van welke kant dan ook, dan klapt de spiegel ook om.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32864812/spiegel.jpg

http://hollandbikeshop.co...13-801-vlme-links-rechts/

[ Voor 129% gewijzigd door happyhumor op 09-05-2014 19:52 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

[afbeelding]

Met een spiegel "onder het stuur door", bedoelen jullie dan zoiets?

[afbeelding]

[afbeelding]
Opperpanter2..

Met onder het stuur door zijn getoonde spiegels bruikbaar; de bevestigingsklem heb ik op de stuurpen (verticaal) gemonteerd. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/info/onderhetstuurdoor.jpg

Voordelen zijn duidelijk, er steekt niets uit waardoor je in stallingen minder schade oploopt. Ook is hij wat minder zichtbaar voor "grapjassen" 8)

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 09-05-2014 16:45 ]

• Vlassie1980
Ben inderdaad ook wel benieuwd naar die ligstuur montage. Ik had op mijn vorige fiets een ligstuur van de Halfords maar die ga ik niet meer passen krijgen op mijn Merida. De Bosch display zit dan in de weg en het stuur is niet overal even dik dus dat schiet niet op :)

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-jJSWe9RTvA4/UyBjKy_z52I/AAAAAAAABqQ/ZbgdYbinZ_o/s1600/DSC_0069.jpg

Dit is trouwens een oudere foto, teller staat nu al bijna op 2300 _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-05-2014 09:08 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19

epic_gram

undercover moderator

mguzz schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:44:
Nee, geen grap, Ikea komt met een electrische fiets van € 749,- En nee, je krijgt er geen inbussleutel bij zo van zet em zelf maar in elkaar 8)7

http://www.technologicveh...-bike-market-with-the-fol

http://www.elektrischefietsen.com/2014/ikea-komt-met-e-bike/
Dat frame met die accu doet me een beetje denken aan fylla fietsen:

Afbeeldingslocatie: http://tweewieler.v2.vs12.blueskies.nl/public/image/gallery/1001/4506/FYLLA_INSIDEOUT_LADY.jpg

Fylla maakte troep, ging failliet en nu maken ze weer een doorstart. Misschien heeft de nieuwe eigenaar wel een contract met de ikea afgesloten.

En @ hierboven over de terugzakkende indicatieleds van de accu: Dat gebeurd inderdaad vaker. Sparta heeft dat een paar jaar terug met hun e-motion serie gehad, bijvoorbeeld. En er zijn ongetwijfeld andere modellen/merken/systemen die met dit principe werken. Er zit dan inderdaad een spanningsmetertje op de accupolen, en daaruit berekend hij de vullingsgraad. Als je er stroom uittrekt zakt de spanning, en het hersteld weer als hij in rust is. Dus dat verklaard het.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Deze kom ik net tegen. Wel interessant om te delen.

De Performance Line van Bosch geeft wel degelijk meer kracht bij een naafversnelling tov de Active Line.

Afbeeldingslocatie: http://www.e-bike-news.com/wp-content/uploads/2013/07/ahhecibb.png

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2025

Vmu

Rotatate

Ik heb een beetje eigenaardige primeur.
De Bosch accu is uit mijn Urban Arrow bakfiets gestolen. Compleet met bank en slot.
Ze wisten precies hoe ze het moesten doen kennelijk want het bankje is langs de zitting doorgezaagd.
Zo zag het er uit;
https://dl.dropboxusercon...G_20140513_204042104_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/295129/IMG_20140513_204042104_.jpg

Vmu

• Opperpanter2
MAher schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:03:
Ben mij aan het orienteren, en wil een bestaande fiets electrificeren. Deze site kwam ik tegen en ziet er goed uit, maar heeft iemand ervaring met deze shop? En in het algemeen met ombouwsets?

http://www.elektrischefietswielen.com/

LiFePo accu, mooi display etc.
Complete fiets is niet zo'n optie want het aantal beschikbare modellen hier is beperkt en een stuk duurder dan in Nederland.
Ik heb 2 weken terug een set daar gekocht.
Waarom?

Mijn eisen waren:
- LifePo4 accu van 10Ah+
- 30km/u moet mogelijk zijn
- Handgas/Duimgas moet mogelijk zijn
- Sinus controller

Nice to haves:
- LCD display
- Goede remsensor

De setjes zijn wat duur inderdaad, maar op de een of andere manier kreeg ik er een beter gevoel bij dan bv de setjes van RAT. Die komen helemaal el cheapo over. Weinig info op de site, etc.
Zelfde voor Devimotion.

De set dus inmiddels binnen en hij rijdt prima.

Mooi display ook met Voltage en Ampère indicators.
Tie wraps, krulhoes, etc zijn meegeleverd zodat je het netjes kan afwerken.
Duidelijke handleiding. Remsensor werkt ook goed.
Lekker ruim controllerbakje.
Leverancier is zeer goed te bereiken per email of telefoon.
Beetje apart figuur, maar volgens mij zijn de spullen wel ok.

Je krijgt 2 jaar garantie op de hele set, dus ook de accu.

Helaas zijn er wel een aantal zaken minder goed geregeld:
- Er zat een slag in het wiel (zelf makkelijk kunnen verwijderen).
- De display wijkt 10% af qua snelheid, maar de 30 echte km/u haal je nog wel (net).
- De bedrading in de achterlichtunit was verkeerd gesoldeerd waardoor het achterlicht is doorgebrand. Ik had een nieuwe accu kunnen krijgen, maar heb toch maar een nieuwe licht unit laten opsturen en die vervang ik zelf even.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QLojCzU.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C9DVvKN.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mdUeQOJ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3T7AdkQ.jpg

Verwijderd

Sinds deze week heb ik de Pegasus Ravenna 8. Erg fijne fiets.
De ondersteuning is goed en lekker comfortable.

Bij binnenkomst gelijk de Badasstuning geinstalleerd. Verschil is niet extreem groot. Als ik in zijn hoogste versnelling fiets, dan fiets ik 30/32 km/h. Jammer dat ik maar 8 versnellingen heb. Als ik er meer had, dan had ik nog iets sneller kunnen fietsen zonder extreem veel in te spannen.
De versnellingen van 1 tm 5 gebruik ik eigenlijk niet.

Heb een Iphone houder besteld, zodat ik de werkelijke kilometers wel kan zien via een App.

Afbeeldingslocatie: http://i248.photobucket.com/albums/gg167/Stefancs/Pegasus.jpg

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:26
Voor degene die nog op zoek is naar een goede spiegel, ik kwam deze tegen, ziet er wel goed uit maar hoe ie in de praktijk werkt weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/kalkhoff-endeavour-s10-02-jpg.46034/

http://www.topworld.nl/fi.../ergotec-spiegel-m88.html

• racinfo

racinfo

E-MTB

mguzz schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:32:
Voor degene die nog op zoek is naar een goede spiegel, ik kwam deze tegen, ziet er wel goed uit maar hoe ie in de praktijk werkt weet ik niet.

[afbeelding]

http://www.topworld.nl/fi.../ergotec-spiegel-m88.html
Deze stand lijkt mij onmogelijk te gebruiken; het zicht wordt door jezelf volledig afgeschermd! :)

Aangezien we hier alles met elkaar delen wilde ik even melding maken dat ik mijn 1e storing aan het RAT setje achter de rug heb. Wat was er? Van de week viel plots, na de zoveelste kuil in het wegdek mijn "high" ondersteuning uit. Natuurlijk meteen alle bedrading, aansluitstekkers e.d. gecontroleerd maar wat ik ook deed: geen resultaat!

Nadat ik de fiets 2 dgn later weer uit het fietshok haalde en ging fietsen bleek de (3e) ondersteuning weer normaal te werken? Maar slechts van korte duur want eer ik 300 mtr verder was viel ie weer uit.

Toen kwam ik plots op de gedachte de stekker verbinding op het motorwiel eens los te trekken en weer vast te steken.... Eureka! Dat was de oplossing (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/2aansluiting.jpg

Edit/
De vreugde was helaas van korte duur; weer is de 3e stand uitgevallen. We wachten nu op de duimgas regelaar, want of het display of de controller zal mogelijk dan defect zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door racinfo op 24-05-2014 19:09 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Maar die van mij gaat toch echt geen 37km/u. Dus misschien heeft je "kleine aanpassing" wat te maken met waarom hij nu niet meer in de hoogste stand wil.
. Het vreemde blijft wel dat als ik het paard van stal haal alles prima werkt; tot op 300 mtr verder hij terugzakt (met bijtrappen) tot 21.9 km/h. Er is overigens niets hardwarematig gewijzigt ; alleen iets (sensors?) is aangepast.

Ik heb vandaag het pakket met duim-regelaar ontvangen (op zondag !) en meteen handvat eraf, regelaar erop en aangesloten op de controller die daarvoor al een gereserveerde stekker aansluiting heeft.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/duimregelaar.jpg

Dat kan ik iedereen aanbevelen, wat een gemak is dat bij wegrijden of met aan de hand meezeulen van de fiets op hoge hellingen. De duim-regelaar werkt in elke van de 3 ondersteunings-standen.

Hardlopen naast de fiets gaat nu prima ;-)

Overigens is de 009 gewoon leverbaar hetzij iets duurder dan eerst!

http://www.rat-holland.nl...-36V/12Ah-budget-startset

Overigens NIET met een enkele kabelboom zoals bij de veel duurdere 005 set of je zou een flexibele zwarte buis een kabelboom willen noemen? >:)
Opperpanter2 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 09:47:
[...]

De aanpassing zijnde een motor met hogere RPM?
Wat ik ervan weet is het een motor met 5 sensor sturingen waarvan er 3 ingebruik zijn nu. De aanpassing schijnt daar iets mee te maken te hebben maar het fijne weet ik er niet van, sorry.

Edit 29 mei '14
Met het gebruik van de duimgas regelaar valt mij op dat er in alle 3 ondersteuningsstanden enige speedwinst > 1.5-2 km/h valt te behalen met bijtrappen zonder dat de motor je dan afremt.

[ Voor 40% gewijzigd door racinfo op 29-05-2014 10:36 ]

Verwijderd

Heb nu ruim een week mijn Pegasus Ravenna fiets met Bosch 2014 motor. Heb iets van 140km gefietst geloof ik. Bij aanschaf gelijk de badass tuning geplaatst. Vanmiddag viel het complete vermogen ineens weg. Is dit bekend verhaal bij andere bikers?
Volgens mij was dit een bug bij de 3.1, maar ik heb versie 3.2 Was eenvoudig op te lossen door hem even aan en uit te zetten.

Merk wel dat als ik veel op Sport en Turbo fiets dat ik nog geen 55-60km op een volle accu haal.

Moet wel zeggen dat ik mijn magneet met de lus omlaag heb. Zat te zoeken op internet en deze heeft hem een kwartslag gedraaid, wellicht is dat nog een optie...

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-7KmOMm8xMAU/Un9D6BvIgJI/AAAAAAAAAiA/A6o0w_PBpGM/s1600/IMG_4546.JPG

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2014 18:01 ]

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10-2025
Sinds afgelopen maandag mag ik mij tot het genootschap meereken van ebike-rijders! :)

Ik ben de troste eigenaar geworden van een Sinclair C5! =D En zoals het hier gebruikelijk is, zal ik hem uiteraard tweaken tot dat ik een ons weeg ;)

Wat ik allemaal wil gaan tweaken aan mijn C5 is het volgende;

- Dual motor setup (standaard zit er 1x 12v motor in, er komen er dus 2 in te zitten)

- De oorspronkelijk LED Pod (de led's waar aan je kan zien hoe vol de accu nog zit enzo) gaat vervangen worden door een Arduino met een LCD paneel.

Orgineel :
Afbeeldingslocatie: http://www.c5owners.com/documents/images/sinclair-c5/touchscreen-how-to/gallery/c5-touch-before.jpg

Zoals het er uit komt te zien :
Afbeeldingslocatie: http://www.c5owners.com/documents/images/sinclair-c5/touchscreen/large/C5_Touch_10.jpg

- Er worden versnellingen geplaatst want standaard heeft een C5 geen versnellingen.

- Er komt wat schuim in de 'zitkuip', zodat ik comfortabler zit.

- De standaard 10Ah lood accu gaat vervangen worden door een 50Ah LiFePo4 accu

En dat was hem ongeveer wel..

Nog even een fototje toen ik d'r vanochtend aan het schoonmaken was :D (ja ik vind mijn Sinclair vrouwelijk, en ze heet Anna ;) )

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10314512_726033670788182_2089546504321393507_n.jpg?oh=83f21485fbb81c7fc41c388982b919e3&oe=538925C2&__gda__=1401494461_dc2c13d8001ce90e0b0b70a87858a62c

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

• Hertog6
Marzman schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:07:
[...]

Gaaf ding, zag al wat Knight Rider elementen (soort lampjes dat gebruikt is), maar het ding komt ook ongeveer uit dezelfde tijd. Dat moet in zijn tijd echt een supermodern vervoersmiddel geweest zijn. Jammer dat het niet aansloeg, maar het zal wel erg veel geld gekost hebben destijds.
Nou hij was dus belachelijk goedkoop. ~300 pond inclusief bezorging, dus de prijs is iig niet de schuldige waarom die niet aansloeg.

De C5 is zo zwaar geflopt, dat Sinclair niet anders kon dan de computer afdeling af te stoten (wat dus Amstrad werd..)
racinfo schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 06:26:
[...]
Prachtig @Hertog6, ik wist waarlijk niet dat de uitvinder van de ZX80-81, Spectrum, enz dit nog maakte of is dit nog een model uit 1981?
Deze komt zelf uit 1985 (dat is het enige jaar waarin ze gemaakt werden). Dus ze heeft her en der nog wat slijtage plekken maar dat word allemaal in de loop van de tijd allemaal gerepareerd!

Gisteren moest ik nog even wat ophalen bij een vriend van me, dus dacht ik.. Ja kan ik gelijk mijn bandenspanning bij het lokale tankstation controlleren en eventueel opblazen.. Bleek het apparaat wat daar stond, stuk te zijn.. Dus toen mocht ik naar huis met een lege band :(

Dus vanochtend gelijk de nobele taak op mij genomen om even de rechtsachter buiten band te vervangen, want die heeft wel beter tijden gezien :(

Oude band :

Afbeeldingslocatie: https://photos-1.dropbox.com/t/0/AAAEzh9TkyVCLlWXaNe33EZvvGbNa6---ArZmufnAR67XQ/12/17421680/jpeg/1024x768/3/1401447600/0/2/2014-05-30%2011.23.51.jpg/UuFRnXmZ58DXWMolHzCs0E5rZoRhQbn55UkcNbZgkos

Nieuwe band :

Afbeeldingslocatie: https://photos-3.dropbox.com/t/0/AADJdNoETFSdaLITyIukLbBnWLO3CbrCgNC08zQ0MpWIYA/12/17421680/jpeg/1024x768/3/1401447600/0/2/2014-05-30%2009.52.00.jpg/oThk9zRniAXli6jMB8_ULL3ETnz0V2u09EUggvCANDQ%2CE6EYb8aHe5w2F9qrTzGsDr4DApwvfWDDCQyt42Qu9gU

[ Voor 12% gewijzigd door Hertog6 op 30-05-2014 12:02 . Reden: Typo's ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

@RocketKoen, begrijp mij niet verkeerd; ik krijg een vonk als ik de accu op het systeem aansluit, niet de lader dus, overigens heb ik bij het laden nooit een vonk gezien of gehoord.

Edit
Wat betreft de storing dan high na 1 a 2 minuten terugvalt tot middel; het is nog niet over. Bij de laatste nakijkbeurt door 2 fietsenmakers werd geopperd dat het aan de accu zou liggen (?), om dat zeker te weten heb ik 3 nieuwe 12V accu's geplaatst maar het resultaat was hetzelfde. Het ligt dus NIET aan de accu :? Er blijft nu weinig over wat oorzaak kan zijn... of controller of wellicht de motor zelf?

Ik verdenk zelf de controller, het kan toch niet normaal zijn wanneer je de accu op het systeem aansluit dat het dan echt PATS is...

ps
Wil ik een foto van de controller plaatsen wellicht heb je hetzelfde type @RocketKoen; dan heb ik indien de prijs overeen komt met wat ik in gedachten heb mogelijk interesse

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/controller.jpg.

[ Voor 106% gewijzigd door racinfo op 01-06-2014 18:00 . Reden: Edit ]

• erdejee
  • Laatst online: 04-01-2024
Afgelopen weekend mijn Suntour zadelpen en Brooks zadel ontvangen en gelijk gemonteerd. Het is even wennen en afstellen, maar ik ben er nu erg tevreden mee. Je merkt gewoon dat deze zadelpen tenminste wat doet ipv de originele versie.
Het Brooks zadel moet natuurlijk even ingereden worden, dus da's nu nog ff een beetje hard aan de kont, maar ik merk wel dat het minder zweterig is dan zo'n gelzadel.

Op de foto staat het zadel nog wat schuin maar da's inmiddels opgelost, wat rechter en iets meer naar voren gezet. Enige nadeel van deze combinatie is dat de rails van het zadel al vrij snel tegen het voorste scharnierpunt van de pen komt. Ben je dus een liefhebber van een zadel wat met de punt naar beneden staat, dan is dit geen goed idee.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20492256/Suntour_Brooks.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door erdejee op 04-06-2014 11:11 . Reden: nu met feauteau ]

• Vlassie1980
Mijn Badassebikes box doet raar sinds ik voor een servicebeurt ben langsgeweest.
Als ik ga trappen dan detecteert hij allerlei verschillende snelheden en de motor gaat haperen omdat hij niet weet of hij ondersteuning moet geven of niet. Als ik echter harder ga blijft de snelheid rond de 24 hangen en blijft hij ondersteuning geven?

Kan het zijn dat ze bij Bosch lucht hebben gekregen en een update hebben die vervelend doet? Het is wel gewoon mogelijk om hard te rijden maar dan moet je dus eerst harder dan 16~20 per uur gaan en ik denk niet dat het goed is voor de motor om telkens zo haperend op te trekken.

Of misschien is de batterij op of de de box kapot.... Ik heb al gezocht voor een ander batterijtje maar het is een apart formaat die je niet bij een normale winkel snel zult vinden:
Afbeeldingslocatie: https://www.batterytex.com/images/dmImage/SourceImage/batt-5413.jpg

• Hertog6
Na wat afwezigheid van mijn kant, kan ik eindelijk weer soort van verder met mijn Sinclair :D

Na wat testjes, kwam ik er achter dat de motor in mijn Sinclair niet harder wou dan ~20 km per uur. De motor hoort oorspronkelijk ongeveer 24 km te kunnen. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb besloten de motor te reviseren! Nou moet ik zeggen, dat het nog best knap is voor een motor van ongeveer 29 jaar oud, dat die de 20 km per uur haalt.

Test resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/screenshot-meting.png

Maar helemaal los gehaald, ziet er ongeveer zo uit..

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/2.jpg

Closeupje van al het vuil..

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/3.jpg

Hier valt naar mijn mening een hoop te behalen...

Zo ziet de binnenkant er uit, na het verwijderen van de behuizing.. Damn, wat een berg zooi...

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/4.jpg

Zo ziet echt de binnenkant er uit na verwijdering van de het metalen frame

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/8.jpg

Volgens mij is dit slijtage door de grote hoeveelheid aan vuil ?

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/5.jpg

Nog meer vuil :(

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/6.jpg

En zo ziet het er uit als de motor een beetje schoon gemaakt is

Afbeeldingslocatie: http://sandervankasteel.nl/images/sinclair/motor-revisie/7.jpg

Na het weekend eerst maar eens even kogellager vet scoren, zodat die iig ook weer ingevet kunnen worden. Ik denk dat, dat ook al een hoop moet veranderen. En maar eens even opzoeken hoe ik veilig de rest van de motor moet openmaken zodat ik hem kan reviseren :)

To be continued!

[ Voor 37% gewijzigd door Hertog6 op 08-06-2014 10:49 . Reden: Foto fix ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

RocketKoen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:55:
[...]
Ik vraag me af of het een toevallig defect is of dat er een vorige eigenaar aan heeft zitten modden.
Dat laatste blijft een mogelijkheid omdat de zijkant van de controller (die met parkers dichtgeschroefd zit) op een der hoeken opengebogen leek; dat was al zo na openen van nieuwe verpakking ombouwset.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/controller_2.jpg

Het bevreemde mij wel want om bij openmaken verpakking het zo dan aan te treffen...

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik heb nu een duidelijke uitleg gevonden omtrent de achter derailleur instellingen, ik beeld hem hierbij af.

Foto: https://dl.dropboxusercon...4150/achterderailleur.jpg
URL: https://dl.dropboxusercon...rijklaar-maken%281%29.pdf

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/achterderailleur.jpg

Samengevat, handel (op stuur) op hoogste versnelling zetten, kabel geheel los maken, afstellen op kleinste tandwiel met stelschroef H ... dan

stuurhandel op laagste versnelling zetten, kabel vastzetten en met stelschroef B licht opspannen en met stelschroef L op grootste tandwiel (achter) afstellen.

nb
Stelschroef B bevindt zich linksboven de stelschroeven L en H (bij ontbreken is deze automatisch).

Tot slot, de derailleur voor (3) gebruikt per tandwiel max 4 tandwielen achter, een tekening ervan om dat duidelijker te maken (rechtse afb)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/idealeafstelling.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door racinfo op 17-06-2014 18:42 . Reden: uitleg in lekentaal ;-) ]

• Vlassie1980
Bij mij is de situatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gqf30p3jEXyI3y1EQZdh7rzc/full.jpg

Ik heb dus 10 versnellingen en alleen achter een derailleur, nou viel het me sinds een tijdje op dat de ketting nogal scheef staat zoals op bovenstaand plaatje is aangegeven. Het komt ook wel eens voor dat de ketting doorschiet als ik het op kleinste tandwiel zit, als ik dan kracht zet dan wil hij doorschieten.

Tamelijk irritant, want ik vind het wel de fijnste versnelling.

De ketting is goed gesmeerd en de tandwielen zijn zeker nog niet versleten, kan dit dan toch met de hoek te maken hebben? Zal vanmiddag eens een foto ervan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-06-2014 10:11 ]

• Vlassie1980
Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:48:
[...]

Het probleem met Vlassie1980 is dat hij maar één voorblad heeft en een 10-speed achter. Dan moet je het voorblad al exact in het midden van het achterkransje hebben staan willen de uiterste tandwielen enigszins fatsoenlijk lopen. En dat dan ook nog op een elektrische fiets... Wordt dat zo standaard verkocht of is dat zelfbouw?
Dit wordt zo standaard verkocht en is ook niet aan te passen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikesngps.de/img/merida-e-spresso-sport-410-eq-2014-b.jpg
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.