MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Verwijderd
ja, inwendig. gewoon de cover eraf nemen en volstoppen met molygrease.
Dit was het geluid die werd gemaakt.
YouTube: Bafang gears noise with cover off
Ik heb alsook een video gemaakt van hoe de gearsensor reageert telkens je van versnelling wisselt. Is echt heel handig..
YouTube: Bafang BBS02 750w gearsensor test gearshifting
OgWok in "Het grote elektrischefietsentopic"
De Spanjaarden gebruiken de fiets hier amper functioneel. Voor hen is de fiets een sport en leggen ze wel veel geld neer voor een mtb of roadbike. De BBS02 is voor mij functioneel. Ik doe er mijn inkopen mee, en ik ben vlugger heen en weer van het centrum dan met de auto. (ik woon niet in centrum Barcelona maar in St Cugat del Valles). De BBSHD is natuurlijk wel iets anders. Maar ik wil ook geregeld een uitstapje maken naar de bergen en mijn Specialized Sirrus is daar jammergenoeg niet gepast voor.
Mijn batterijen zijn ook uniek en moest ik die 52V moesten laten maken in de winkel kosten die gemakkelijk 1200 euro. Die 84 Samsung 25R batterijen hebben me 330 euro gekost. Wat nickel en kabel en andere accesoires misschien 100 euro. De oplader kostte mij een 44 euro. (Een Bosch oplader kost al gemakkelijk 150 euro!!)
Al het DIY komt goedkoper uit, maar het is nog altijd duur natuurlijk. het hangt er al van af hoeveel je je fietsen gebruikt.
Dan zit je daar gunstig want daar regent het niet zo vaak als hierVerwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:51:
racinfo in "Het grote elektrischefietsentopic"
ja, inwendig. gewoon de cover eraf nemen en volstoppen met molygrease.
Dit was het geluid die werd gemaakt.
YouTube: Bafang gears noise with cover off
Ik heb alsook een video gemaakt van hoe de gearsensor reageert telkens je van versnelling wisselt. Is echt heel handig..
YouTube: Bafang BBS02 750w gearsensor test gearshifting
OgWok in "Het grote elektrischefietsentopic"
De Spanjaarden gebruiken de fiets hier amper functioneel. Voor hen is de fiets een sport en leggen ze wel veel geld neer voor een mtb of roadbike. De BBS02 is voor mij functioneel. Ik doe er mijn inkopen mee, en ik ben vlugger heen en weer van het centrum dan met de auto. (ik woon niet in centrum Barcelona maar in St Cugat del Valles). De BBSHD is natuurlijk wel iets anders. Maar ik wil ook geregeld een uitstapje maken naar de bergen en mijn Specialized Sirrus is daar jammergenoeg niet gepast voor.
Mijn batterijen zijn ook uniek en moest ik die 52V moesten laten maken in de winkel kosten die gemakkelijk 1200 euro. Die 84 Samsung 25R batterijen hebben me 330 euro gekost. Wat nickel en kabel en andere accesoires misschien 100 euro. De oplader kostte mij een 44 euro. (Een Bosch oplader kost al gemakkelijk 150 euro!!)
Al het DIY komt goedkoper uit, maar het is nog altijd duur natuurlijk. het hangt er al van af hoeveel je je fietsen gebruikt.
Zoals ik zag in jouw filmpje met de gearshifters is een hele nette uitlijning van het achterwiel. Geen slag of zo en best netjes gedaan allemaal.
Ik ben daar dan altijd een beetje bang voor dat als je zo'n kracht op de crank zet en zelf ook nog best hard mee trapt dat het zaakje krom gaat worden. Vroeger in mijn brommertijd heb ik ooit een Puch Maxi krom gekregen. Aangezien fietsen minder stevig zijn dan een brommer is dat altijd een vraag die in mijn achterhoofd aanwezig is. Als je fiets kaarsrecht in lijn zet, zie je dan geen enkele centimeters afwijking? Je beklimt er ook heuvels mee en dat is een zeer zware conditie voor je aandrijving. Dit is mede een reden dat ik voor een voorwielmotor heb gekozen. Mijn eerste elektrische fiets had een achterwielmotor en die trok er nog wel eens spaken uit. Nadeel van een voorwielmotor is dat ik er geen heuvels mee kan bestijgen; zeker niet de heuvels waarin jij fietst, maar voor mijn omgeving is dat ook niet nodig.
Verder kijk ik altijd naar de uitlijning van mijn fiets. Als ik tijdens het trappen mijn handen van het stuur kan halen zonder dat deze gaat zwabberen of naar een kant trekt is het goed. Mijn fiets gaat kaarsrecht.
Maar goed, ik vind dat je het goede voorbeeld geeft aan die Spanjaarden daar. Jij doet het per fiets ipv de auto en je beweegt voldoende zo. Aangezien ik niet zo'n fan ben van ombouwsets vind ik toch dat je het netjes hebt gedaan. Daar kun je nog eens mee voor de dag komen
Verwijderd
Ik ben nog volledig nieuw in de elektrische fietsenwereld en hoopte wat hulp te krijgen in de grote chaos. Sorry als dit allemaal nogal frustrerende herhaling van bestaande problemen zou zijn, maar ik raak er met fietsenwinkels niet echt aan uit tot het zo erg wordt dat ik gewoon een goede normale fiets overweeg
Mijn woon werkverkeer wordt binnenkort 12 km enkel, zeer mooie rechte route zonder verkeerslichten, goed breed fietspad, wel wat bruggen en mogelijke tegenwind. Dit kan ik ook met een gewone fiets fietsen, maar ik zou een elektrische fiets willen aanschaffen die ervoor zorgt dat het wat sneller kan (en aangenamer in geval van tegenwind en voor de bruggen). Praktisch: ik zou bijvoorbeeld graag zelf 18 km/u fietsen, maar de ondersteuning zou ervoor moeten zorgen dat ik aan 25 km/u vooruitga (of trager/sneller afhankelijk van ondersteuningsstand).
Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had. Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting). Ook voor de fietsen waarbij de ondersteuning wegviel bij 27,5 km/u zou dit zo zijn, omdat de fietsen aan zo'n snelheden niet meer efficiënt hun accu gebruiken. Hij vertelde me bovendien dat de verschillende standjes van ondersteuning op die snelheden niet meer zoveel effect hadden. De fietsen geven gewoon alles, of je dit nu op 1 of op 5 zet (tot zover mijn 'test' dat ik 30 per uur kon volhouden in de laagste stand en mijn positief gevoel over mijn conditie
Ik vind dit zelf nogal belachelijk omdat ik op een gewone fiets met mooi weer ook wel voor een hele tijd 25km/u volhoud. Daarom zoek ik eigenlijk dus vooral een fiets waarbij ik ZELF kan bepalen hoeveel IK fiets en hoeveel ondersteuning ik nog wil (bv ik rijd 18 km/u en in stand 1 wordt dat 20 per uur, stand 2 dan 22 per uur, ...). De verkopers raden mij allemaal middenmotoren met krachtsensoren aan, maar ik heb het gevoel dat ik dan de ondersteuning niet zelf in de hand heb. Hoe meer ik zelf fiets, hoe meer de fiets immers bijgeeft. Met als gevolg dat het me méér accu kost, in plaats van minder. En met de belemmering van 27,5 zit ik dan ook tegen de grens aan. Traag fietsen lukt me niet zo goed.
Ik begin daarom te denken dat de goedkopere modellen met rotatiesensor dan eigenlijk meer iets voor mij zijn omdat ik dan meer controle hen over de mate van ondersteuning. In plaats van de 'betere' versie met krachtsensoren.
Klopt deze redenering wat?
En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Ik weet niet wie je dealer is, maar er staat onzin tussen (nee, niet jouw fout).Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:
Dag iedereen
Ik ben nog volledig nieuw in de elektrische fietsenwereld en hoopte wat hulp te krijgen in de grote chaos. Sorry als dit allemaal nogal frustrerende herhaling van bestaande problemen zou zijn, maar ik raak er met fietsenwinkels niet echt aan uit tot het zo erg wordt dat ik gewoon een goede normale fiets overweeg.
Mijn woon werkverkeer wordt binnenkort 12 km enkel, zeer mooie rechte route zonder verkeerslichten, goed breed fietspad, wel wat bruggen en mogelijke tegenwind. Dit kan ik ook met een gewone fiets fietsen, maar ik zou een elektrische fiets willen aanschaffen die ervoor zorgt dat het wat sneller kan (en aangenamer in geval van tegenwind en voor de bruggen). Praktisch: ik zou bijvoorbeeld graag zelf 18 km/u fietsen, maar de ondersteuning zou ervoor moeten zorgen dat ik aan 25 km/u vooruitga (of trager/sneller afhankelijk van ondersteuningsstand).
Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had. Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting). Ook voor de fietsen waarbij de ondersteuning wegviel bij 27,5 km/u zou dit zo zijn, omdat de fietsen aan zo'n snelheden niet meer efficiënt hun accu gebruiken. Hij vertelde me bovendien dat de verschillende standjes van ondersteuning op die snelheden niet meer zoveel effect hadden. De fietsen geven gewoon alles, of je dit nu op 1 of op 5 zet (tot zover mijn 'test' dat ik 30 per uur kon volhouden in de laagste stand en mijn positief gevoel over mijn conditie). 'Hoge' snelheden zuigen gewoon sowieso je accu leeg, blijkbaar.
Ik vind dit zelf nogal belachelijk omdat ik op een gewone fiets met mooi weer ook wel voor een hele tijd 25km/u volhoud. Daarom zoek ik eigenlijk dus vooral een fiets waarbij ik ZELF kan bepalen hoeveel IK fiets en hoeveel ondersteuning ik nog wil (bv ik rijd 18 km/u en in stand 1 wordt dat 20 per uur, stand 2 dan 22 per uur, ...). De verkopers raden mij allemaal middenmotoren met krachtsensoren aan, maar ik heb het gevoel dat ik dan de ondersteuning niet zelf in de hand heb. Hoe meer ik zelf fiets, hoe meer de fiets immers bijgeeft. Met als gevolg dat het me méér accu kost, in plaats van minder. En met de belemmering van 27,5 zit ik dan ook tegen de grens aan. Traag fietsen lukt me niet zo goed.
Ik begin daarom te denken dat de goedkopere modellen met rotatiesensor dan eigenlijk meer iets voor mij zijn omdat ik dan meer controle hen over de mate van ondersteuning. In plaats van de 'betere' versie met krachtsensoren.
En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Mijn fiets heeft een rotatiesensor en de standen van ondersteuning bepaald hoe licht de fiets fietst.
Als ik de ondersteuning laag zet moet ik aardig meewerken om 20 km/h te halen.
Als ik de ondersteuning in de middenstand zet haal ik makkelijker de 20 km/h en kan ik er ook overheen.
Als ik de ondersteuning hoog zet gaat de fiets er met mij vandoor en zit ik zo aan de 25 km/h.
Met mijn fiets (Sparta E-motion C5 met 522 Wh accu) haal jij een retourtje op hoge ondersteuning op je sloffen. Ook na 2 jaar nog als de accu minder wordt. Ik fiets bijna altijd in stand 4 van de 5 en dan fiets ik heel relaxed 22-24 km/h. Mijn actieradius is met deze ondersteuning ruim 50 kilometer met een bijna 2 jaar oude accu. Als je de accu in ogenschouw neemt zou ik minimaal 400 Wh nemen.
Zet je op mijn fiets de ondersteuning in stand 3 dan moet je nog aardig meewerken om de 25 km/h te halen. Zet je hem in stand 4 dan kost je dit weinig moeite en zet je hem op stand 5 dan trap je in het ledige. Dat is het nadeel van een rotatiesensor.
Ik zou zeggen: oriënteer je eens wat breder en kijk eens naar andere merken
[ Voor 92% gewijzigd door Het Poezenbeest op 07-08-2016 09:10 ]
- nieuwe Bosch Performance middenmotor vanwege tikkend geluid (garantie)
- nieuwe cassette op mijn verzoek
- nieuwe ketting (vond men nodig, kan je over discussieren)
- servicebeurt, nou ja, de fiets was net zo ranzig als ik heb had gebracht. Hoeveel moeite is het nou om even een lapje langs het frame te halen.
Totale schade: €58 na inlevering van €80 aan fietsbonnen die ik nog had liggen
Maar goed, hoe fietst het nou? Gek genoeg is de motor een stuk stiller dan de eerste, iets wat behoorlijk opviel. Uiteraard hoor je het kenmerkende, zoemende geluid van de Bosch maar deze unit hoor je een stuk minder. Apart wel. De nieuwe cassette is een verademing ten opzichte van de standaard cassette, de stapjes zijn wat kleiner waardoor er altijd wel een goed verzet te vinden is.
Met een PAS systeem = o.a. Bafang BBS-0* series kan je idd meer aanpassen dan met de standaard fabrieksfietsen. Daarom rijd ik ook met een Bafang systeem. Een fiets met een koppel sensor zou ook moeten kunnen maar daar vind je geen met een programmeerbare controller zoals van de Bafang. Dat is gelijk voor mij een reden geweest om m'n eigen fiets maar om te bouwen. Ik heb verschillende koppelsensor fietsen gereden waaronder Batavus, Gazelle,Flyer maar ik vond t maar matig. Zat geen fut in. Ja.......als je m hoog zette in ondersteuning maar dan was ie veel te wispelturig. Dit is wel mijn persoonlijke ervaring...............Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:
Dag iedereenIk ben nog volledig nieuw in de elektrische fietsenwereld en hoopte wat hulp te krijgen in de grote chaos. Sorry als dit allemaal nogal frustrerende herhaling van bestaande problemen zou zijn, maar ik raak er met fietsenwinkels niet echt aan uit tot het zo erg wordt dat ik gewoon een goede normale fiets overweeg.Mijn woon werkverkeer wordt binnenkort 12 km enkel, zeer mooie rechte route zonder verkeerslichten, goed breed fietspad, wel wat bruggen en mogelijke tegenwind. Dit kan ik ook met een gewone fiets fietsen, maar ik zou een elektrische fiets willen aanschaffen die ervoor zorgt dat het wat sneller kan (en aangenamer in geval van tegenwind en voor de bruggen). Praktisch: ik zou bijvoorbeeld graag zelf 18 km/u fietsen, maar de ondersteuning zou ervoor moeten zorgen dat ik aan 25 km/u vooruitga (of trager/sneller afhankelijk van ondersteuningsstand).Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had. Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting). Ook voor de fietsen waarbij de ondersteuning wegviel bij 27,5 km/u zou dit zo zijn, omdat de fietsen aan zo'n snelheden niet meer efficiënt hun accu gebruiken. Hij vertelde me bovendien dat de verschillende standjes van ondersteuning op die snelheden niet meer zoveel effect hadden. De fietsen geven gewoon alles, of je dit nu op 1 of op 5 zet (tot zover mijn 'test' dat ik 30 per uur kon volhouden in de laagste stand en mijn positief gevoel over mijn conditie
). 'Hoge' snelheden zuigen gewoon sowieso je accu leeg, blijkbaar.Ik vind dit zelf nogal belachelijk omdat ik op een gewone fiets met mooi weer ook wel voor een hele tijd 25km/u volhoud. Daarom zoek ik eigenlijk dus vooral een fiets waarbij ik ZELF kan bepalen hoeveel IK fiets en hoeveel ondersteuning ik nog wil (bv ik rijd 18 km/u en in stand 1 wordt dat 20 per uur, stand 2 dan 22 per uur, ...). De verkopers raden mij allemaal middenmotoren met krachtsensoren aan, maar ik heb het gevoel dat ik dan de ondersteuning niet zelf in de hand heb. Hoe meer ik zelf fiets, hoe meer de fiets immers bijgeeft. Met als gevolg dat het me méér accu kost, in plaats van minder. En met de belemmering van 27,5 zit ik dan ook tegen de grens aan. Traag fietsen lukt me niet zo goed. Ik begin daarom te denken dat de goedkopere modellen met rotatiesensor dan eigenlijk meer iets voor mij zijn omdat ik dan meer controle hen over de mate van ondersteuning. In plaats van de 'betere' versie met krachtsensoren.Klopt deze redenering wat?En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Dat deze motor stiller is vind ik niet zo gek, waarschijnlijk heb je gewoon een nieuwere revisie, waarbij 1 van de verbeterpunten geluidsvermindering is. Nieuwe ketting kan ik wel begrijpen, zeker als de cassette al enigszins gesleten is. Kettingen slijten vaak harder dan cassettes, als je de cassette dan gaat vervangen maar de ketting niet, dan is je aandrijving niet altijd even lekker af te stellen. Bovendien kost een ketting niet zoveel, dus kleine moeite om gelijk mee te nemen.vhal schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:08:
Vandaag na twee weken (of waren het er drie) kon ik mijn fiets weer eens ophalen. En wat hebben ze gedaan....
- nieuwe Bosch Performance middenmotor vanwege tikkend geluid (garantie)
- nieuwe cassette op mijn verzoek
- nieuwe ketting (vond men nodig, kan je over discussieren)
- servicebeurt, nou ja, de fiets was net zo ranzig als ik heb had gebracht. Hoeveel moeite is het nou om even een lapje langs het frame te halen.![]()
Totale schade: €58 na inlevering van €80 aan fietsbonnen die ik nog had liggen![]()
Maar goed, hoe fietst het nou? Gek genoeg is de motor een stuk stiller dan de eerste, iets wat behoorlijk opviel. Uiteraard hoor je het kenmerkende, zoemende geluid van de Bosch maar deze unit hoor je een stuk minder. Apart wel. De nieuwe cassette is een verademing ten opzichte van de standaard cassette, de stapjes zijn wat kleiner waardoor er altijd wel een goed verzet te vinden is.
138 euro voor dit werk vind ik overigens wel wat aan de hoge kant, zeker gezien het motorgedeelte garantiewerk is. Een poetsdoekje had in mijn ogen gewoon moeten gebeuren, lijkt mij een onderdeel van de servicebeurt...
CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro
Een rotatie sensor heeft als grootste nadeel dat je zelf geen controle hebt over de ondersteunings standen wat je met de zelfbouw Bafang BBS0x middenmotor serie nu juist wel hebt doordat je de controller geheel naar eigen inzicht kunt instellen (ook de max snelheid).Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:
Dag iedereen
Ik ben nog volledig nieuw in de elektrische fietsenwereld en hoopte wat hulp te krijgen in de grote chaos.
Ik heb 2 jaar gereden met een voorwielaandrijving en weet daarom hoe die zich gedraagt in het verkeer. Met een voorwielmotor kun je niet of heel slecht door bijtrappen een hogere snelheid halen dan de gekozen ondersteunings stand toelaat omdat je dan domweg door de motor wordt afgeremd!
Met de Bafang middenmotor kom je die drempel niet tegen, integendeel wanneer je zelf harder trapt dan de motor ondersteunt wordt je geheel vrijgelaten en neemt de motorondersteuning af naarmate jezelf harder trapt. Dat heeft met name ook voordeel voor de actieradius, de motor gebruikt minder stroom zodat je je accu spaart. Zoals bgttje al eerder opmerktte, je kunt dat 100% zelf instellen bij Bafang BBS0x of BBSHD serie waarbij opgemerkt dat in NL max 250 watt is toegestaan (iets om met je keuze rekening te houden ivm wettelijke bepalingen na juli 2017).
Zo'n fiets ben ik nog niet tegengekomen hoewel bij een zelfbouw set met voor- of achterwielmotor mogelijk de controller (met verstand van de inwendige elektronica) wel wat te sleutelen valt.En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Kijk, nog zo'n voordeel van het Bafang systeem. Je kan dit niet vergelijken met fabrieksfietsen met PAS.racinfo schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 07:33:
[...]Met de Bafang middenmotor kom je die drempel niet tegen, integendeel wanneer je zelf harder trapt dan de motor ondersteunt wordt je geheel vrijgelaten en neemt de motorondersteuning af naarmate jezelf harder trapt.
Verwijderd
Het bereik vertoonde geen noemenswaardige schommelingen en schreef 10Km af .
Toen mijn eigen accu er in en dezelfde route gefietst en wederom weer grote schommelingen .
Ik heb nu accu van FM er in tot Dinsdag om te proberen of het normaal blijft .
Fm gaat Dinsdag met Bosch bellen .
Nu ik je post beter lees, snap ik een beetje meer wat je bedoelt. Wat je zoekt is een reguliere pedelec, wasrmee je wat relaxter op het werk aankomt en waar je eigenlijk gewoon mee kan fietsen, maar dan wat sneller en minder last van wind en hellingen. Je wilt wel controle houden.Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:Mijn woon werkverkeer wordt binnenkort 12 km enkel, zeer mooie rechte route zonder verkeerslichten, goed breed fietspad, wel wat bruggen en mogelijke tegenwind. Dit kan ik ook met een gewone fiets fietsen, maar ik zou een elektrische fiets willen aanschaffen die ervoor zorgt dat het wat sneller kan (en aangenamer in geval van tegenwind en voor de bruggen). Praktisch: ik zou bijvoorbeeld graag zelf 18 km/u fietsen, maar de ondersteuning zou ervoor moeten zorgen dat ik aan 25 km/u vooruitga (of trager/sneller afhankelijk van ondersteuningsstand).
Het voordeel dat ik merk aan pedelecs is dat je snel op hoge snelheid bent, en daarna zelf moeite moet doen om op die snelheid te blijven. Dit is voor mij reden geweest om aan de pedelec te gaan. Zelf heb ik een ongeveer vergelijkbare route (zoals eerder gemeld) en gebruik de motor vooral om in de buurt van de 27 te komen. Dan valt de ondersteuning weg (ik rij chronisch in de hoogste ondersteuning, juist om snel op snelheid te komen) en zorg ik zelf voor behoud van de snelheid.Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had.
Zoals gezegd, onzin. Met een speed-pedelec (ondersteuning tot ca. 45 km/u) vreet het ondersteunen inderdaad accu, maar bij de pedelecs (tot ca. 25 km/u) vat dit erg mee. Het gebruik van de accu is misschien niet optimaal, maar je kan er toch echt verder mee komen dan 50 km. Juist als je op snelheid zit, wordt de ondersteuning minder en gebruikt je motor dus minder van de accu. Het verhaal van de dealer is erg onlogisch wat dit betreft.Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting). Ook voor de fietsen waarbij de ondersteuning wegviel bij 27,5 km/u zou dit zo zijn, omdat de fietsen aan zo'n snelheden niet meer efficiënt hun accu gebruiken.
Als je het over bereik hebt, dan is lange stukken op hoge smelheid fietsen juist ideaal. Funest voor je bereik is het optrekken, nadat je voor een stoplicht op kruispunt hebt moeten afremmen. De pedelecs zijn daarom misschien minder ideaal in de stad, maar des te idealer in het buitengebied tussen steden.
De wet schrijft juist voor dat de ondersteuning afgebouwd dient te worden bij benadering van de maximale snelheid en dus stopt de motor met ondersteunen zodra je richting de 27 komt. Hij heeft gelijk dat het dan niet meer uitmaakt in welke ondersteuningsstand je dan zit, want de motor doet bij 28 km/u sowieso niets meer. Dat een stilstaande (eigenlijk meelopende) motor dan accu verbruikt is hetzelfde als beweren dat een gloeilamp die uitstaat veel stroom verbruikt. Ik mis de logica in het verhaal van dit figuur een beetje.Hij vertelde me bovendien dat de verschillende standjes van ondersteuning op die snelheden niet meer zoveel effect hadden. De fietsen geven gewoon alles, of je dit nu op 1 of op 5 zet (tot zover mijn 'test' dat ik 30 per uur kon volhouden in de laagste stand en mijn positief gevoel over mijn conditie). 'Hoge' snelheden zuigen gewoon sowieso je accu leeg, blijkbaar.
Er zijn twee instellingen bij een pedelec: de ondersteuning door de motor en de versnelling. Door met de versnellingen te spelen, kan je bepalen hoeveel kracht je moet zetten om een bepaalde snelheid t halen. Met de ondersteuningsstand bepaal je vervolgens alleen maar hoeveel hulp je daarbij krijgt. Als het verhaal van je dealer zou kloppen, dan zou het inderdaad belachelijk zijn, alleen klopt het verhaal niet. Als je in de turbo-stand optrekt, zal het van 0 tot 15 km/u lijken alsof je fiets je lanceert, doe je dat in de eco-stand, dan merk je daar veel minder van. Kwestie van ervaren overigens.Ik vind dit zelf nogal belachelijk omdat ik op een gewone fiets met mooi weer ook wel voor een hele tijd 25km/u volhoud. Daarom zoek ik eigenlijk dus vooral een fiets waarbij ik ZELF kan bepalen hoeveel IK fiets en hoeveel ondersteuning ik nog wil (bv ik rijd 18 km/u en in stand 1 wordt dat 20 per uur, stand 2 dan 22 per uur, ...).
Met versnellingen en de standaard ondersteuningsstanden heb je genoeg om zelf in te stellen hoe je fietst, hoe hard je moet trappen en of je daarbij geholpen wordt. Het is niet zo dat je in de hoogste stand 27 moet rijden, je kan er ook gerust 18 mee rijden, alleen is de lagere tour stand daar meer geschikt voor. Daarnaast maskt het natuurlijk meer verscil of je in de eerste of de achtste versnelling rijdt.
Dat heeft weinig met de sensoren te maken, maar meer met de ondersteuning die je kiest. Dit heb je dus zelf in de hand (juist bij krachtsensoren overigens en minder bij rotatiesensoren).De verkopers raden mij allemaal middenmotoren met krachtsensoren aan, maar ik heb het gevoel dat ik dan de ondersteuning niet zelf in de hand heb. Hoe meer ik zelf fiets, hoe meer de fiets immers bijgeeft.
Een fiets heeft geen grens. Theoretisch zou ik met mijn fiets ook 120 km/u kunnen gaan, alleen moet ik vanaf 27 km/u het zelf gaan doen, wat ik overigens niet haal. Ik rij zelf ook met regelmaat kleine stukken boven de dertig.Met als gevolg dat het me méér accu kost, in plaats van minder. En met de belemmering van 27,5 zit ik dan ook tegen de grens aan. Traag fietsen lukt me niet zo goed.
Nope... Ik denk dat je met een standaard pedelec met Bosch of Yamaha prima uit de voeten kan.Ik begin daarom te denken dat de goedkopere modellen met rotatiesensor dan eigenlijk meer iets voor mij zijn omdat ik dan meer controle hen over de mate van ondersteuning. In plaats van de 'betere' versie met krachtsensoren.
Het gast niet om de aandrijving, maar om de snelheid. De wet kent daarin geen onderscheid en ook geen vrijstellingen.En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Elke pedelec heeft een afnemende actieradius als je sneller gaat. Wetmatigheid vanuit de natuurkunde, de luchtweerstand neemt exponentieel toe.Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:
Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had. Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting).
1.Onzin. ligt niet aan de accu maar aan de weerstand van het fietsen.Ook voor de fietsen waarbij de ondersteuning wegviel bij 27,5 km/u zou dit zo zijn, omdat de fietsen aan zo'n snelheden niet meer efficiënt hun accu gebruiken. Hij vertelde me bovendien dat de verschillende standjes van ondersteuning op die snelheden niet meer zoveel effect hadden. De fietsen geven gewoon alles, of je dit nu op 1 of op 5 zet (tot zover mijn 'test' dat ik 30 per uur kon volhouden in de laagste stand en mijn positief gevoel over mijn conditie). 'Hoge' snelheden zuigen gewoon sowieso je accu leeg, blijkbaar.
2. Nee, de ondersteuning neemt normaal gesproken af zodra je de limiet bereikt! MAAR wat wel waar is, is dat je bij sommige motoren op eco vol vermogen kan trekken... alleen sta je dan heel hard te stampen. Bij Yamaha is het bekend dat de Eco eigenlijk iets te makkelijk doorknalt naar vol vermogen, bij Bosch is dat verschil groter.
3.Ja, hoe harder je gaat, hoe minder ver je komt. Werkt ook zo bij je lichaam
Natuurlijk is dat zo... hoe kom je erbij dat dit niet zo is? Een ondersteuningsstand bepaald de ondersteuning en dus indirect de actieradius. Op een hogere stand doe je minder moeite, ga je harder en kom je minder ver. Dat je op standje high 5 kmpu kan en op eco 25kmpu doet daar niks aan af. Het is de ondersteunig en snelheid die je eigen inzet bepaald.Ik vind dit zelf nogal belachelijk omdat ik op een gewone fiets met mooi weer ook wel voor een hele tijd 25km/u volhoud. Daarom zoek ik eigenlijk dus vooral een fiets waarbij ik ZELF kan bepalen hoeveel IK fiets en hoeveel ondersteuning ik nog wil (bv ik rijd 18 km/u en in stand 1 wordt dat 20 per uur, stand 2 dan 22 per uur, ...).
Ze hebben groot gelijk! Voor gewone pedelecs zijn naafmotoren passe. Veel storingsgecvoeliger en rijden vaak uitermate knudde. Rotatie sensoren zijn namelijk juist veel minder controle dan kracht!De verkopers raden mij allemaal middenmotoren met krachtsensoren aan, maar ik heb het gevoel dat ik dan de ondersteuning niet zelf in de hand heb. Hoe meer ik zelf fiets, hoe meer de fiets immers bijgeeft. Met als gevolg dat het me méér accu kost, in plaats van minder. En met de belemmering van 27,5 zit ik dan ook tegen de grens aan. Traag fietsen lukt me niet zo goed.
Laat dit goed tot je doordringen: Het is veel meer natuurlijk om met je kracht te bepalen hoe hard je gaat dan dit aan je trapsnelheid te laten leggen. Immers de trapsnelheid bepaald je snelheid in combinattie met de versnelling. Ik kan heel hard gaan met een hoog toerental en heel hard gaan met een laag toerental, net afhangend van de versnelling die ik draai.
Absoluut niet correct. Zoals gezegd, een krachtsensor geeft meer controle en is ook veiliger omdat je makkelijker een bocht neemt. Een rotatiesensor moet vaak worden gekoppeld aan de rem omdat hij anders doorschiet.Ik begin daarom te denken dat de goedkopere modellen met rotatiesensor dan eigenlijk meer iets voor mij zijn omdat ik dan meer controle hen over de mate van ondersteuning. In plaats van de 'betere' versie met krachtsensoren.
NIET doen. Een voorwielmotor is sowieso tricky bij gladheid (regen, bladeren, sneeuw) en zeker als je een rotatiemotor neemt (namelijk minder controle). Als je dat koppelt aan hogere snelheden neem je echt groffe risico's.En weet er iemand of er ook fietsen zijn met voorwielmotor die vrijgesteld kunnen worden van 25 km/u belemmering? Een high speed is trouwens geen optie wegens fietsvergoeding.
Ik kan aardig sturen als wegrenner, maar heb met een standaard voorwiel pedelec ook 2 keer asfalt gekust omdat ik een noodstop in de regen moest doen en het voorwiel gewoon wegschoof. Als dat gewciht gaat ben je meestal kansloos.
Er is een reden waarom de grote merken voor middenmotoren kiezen en waarom bij Speed-pedelecs de aandrijving op het achterwiel gaat. Voorwiel aandrijving heeft gewoon erg veel nadelen en behalve de prijs geen voordelen.
Ja, dat klopt, maar er is een maar aan verbonden.roffeltjes schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:02:
[...]
Elke pedelec heeft een afnemende actieradius als je sneller gaat. Wetmatigheid vanuit de natuurkunde, de luchtweerstand neemt exponentieel toe.
->Hubmotoren bereiken pas vlak voor de maximumsnelheid hun beste rendement. Dit verzacht 'iets' de luchtweerstand. Het rendement tussen 15 km/h en 25 km/h kan vlug 25% schelen.
->Een tweede licht meewegende factor is de accu. Onder zware belasting worden ze intern iets warmer en neemt de inwendige weerstand iets af. Dit kan ook 20% schelen. Samen met het toegenomen rendement van de motor kan het best wel wat schelen.
Dat afbouwen van de ondersteuning is inderdaad bedoeld om ook de accu te sparen. De goedkopere merken bouwen niet af in ondersteuning zodat je ineens tegen een muur aan het fietsen bent. Dit is niet comfortabel, maar de ondersteuning 'moet' stoppen vóór de 27,5 km/h.[...]
1.Onzin. ligt niet aan de accu maar aan de weerstand van het fietsen.
2. Nee, de ondersteuning neemt normaal gesproken af zodra je de limiet bereikt! MAAR wat wel waar is, is dat je bij sommige motoren op eco vol vermogen kan trekken... alleen sta je dan heel hard te stampen. Bij Yamaha is het bekend dat de Eco eigenlijk iets te makkelijk doorknalt naar vol vermogen, bij Bosch is dat verschil groter.
3.Ja, hoe harder je gaat, hoe minder ver je komt. Werkt ook zo bij je lichaam
Helemaal mee eens[...]
Natuurlijk is dat zo... hoe kom je erbij dat dit niet zo is? Een ondersteuningsstand bepaald de ondersteuning en dus indirect de actieradius. Op een hogere stand doe je minder moeite, ga je harder en kom je minder ver. Dat je op standje high 5 kmpu kan en op eco 25kmpu doet daar niks aan af. Het is de ondersteunig en snelheid die je eigen inzet bepaald.
Is dit een aanname of een bevestiging? Middenmotoren geven inderdaad meer het fietsgevoel terug, maar de naafmotoren van duurdere merken zijn echt niet knudde. Het is appels met peren vergelijken en het zijn 2 verschillende soorten technieken. De goedkope pedelecs het een geared voorwielmotor zijn ronduit gevaarlijk en rijden erg hitsig. Na een halve omwenteling grijpt de motor direct aan en bij het stoppen met trappen gaat deze nog even door terwijl dit kostbare meters opeet (remweg bijv.). Mijn voorwielmotor in dit geval pakt heel rustig en geleidelijk op en stopt direct als je ophoud met trappen. Mijn passensor meet de tanden van het voortandwiel en reageert daarom heel direct.[...]
Ze hebben groot gelijk! Voor gewone pedelecs zijn naafmotoren passe. Veel storingsgecvoeliger en rijden vaak uitermate knudde. Rotatie sensoren zijn namelijk juist veel minder controle dan kracht!
Laat dit goed tot je doordringen: Het is veel meer natuurlijk om met je kracht te bepalen hoe hard je gaat dan dit aan je trapsnelheid te laten leggen. Immers de trapsnelheid bepaald je snelheid in combinattie met de versnelling. Ik kan heel hard gaan met een hoog toerental en heel hard gaan met een laag toerental, net afhangend van de versnelling die ik draai.
Roffeltjes, ik begrijp je punt heel goed, maar er is verschil in kwaliteit. Met een middenmotor sloop je het mechaniek een stuk eerder en zo hebben ze beide hun eigen unieke voor- en nadelen.
Dat is bij geared hubmotoren een vereiste! Luxere modellen houden hier meer rekening mee. Als je nog meters doorschiet na het stoppen met trappen is dit inderdaad gevaarlijk. De veiligheid zit toch het meest tussen het stuur en zadel.[...]
Absoluut niet correct. Zoals gezegd, een krachtsensor geeft meer controle en is ook veiliger omdat je makkelijker een bocht neemt. Een rotatiesensor moet vaak worden gekoppeld aan de rem omdat hij anders doorschiet.
Ja, dat klopt helemaal. Echter is het een vaardigheid die je onder de knie moet krijgen en dat is om je snelheid af te stellen op de weersomstandigheden. Ook met een middenmotor kun je flink op je bek gaan als je flink afzet bij slecht wegdek of te vroeg na een bocht. Hier leer je mee om te gaan.[...]
NIET doen. Een voorwielmotor is sowieso tricky bij gladheid (regen, bladeren, sneeuw) en zeker als je een rotatiemotor neemt (namelijk minder controle). Als je dat koppelt aan hogere snelheden neem je echt groffe risico's.
Ik kan aardig sturen als wegrenner, maar heb met een standaard voorwiel pedelec ook 2 keer asfalt gekust omdat ik een noodstop in de regen moest doen en het voorwiel gewoon wegschoof. Als dat gewciht gaat ben je meestal kansloos.
Het is evident dat voorwielmotoren met een magneetschijf als passensor uitermate onveilig zijn bij glad en nat weer. Er wordt dan maar 3x per omwenteling gekeken of de bestuurder nog trapt en dat kan net teveel zijn om je fiets overeind te houden. Mijn fiets meet via de tanden van het voortandwiel en stopt echt subiet zodra je stopt met trappen. Dat heeft me wel eens behoed voor een lelijke val.
Het verschil in kwaliteit is extreem groot. Hou hier wel rekening mee en alle technieken van aandrijving hebben zo hun unieke voor- en nadelen.
Er is een reden waarom de grote merken voor middenmotoren kiezen en waarom bij Speed-pedelecs de aandrijving op het achterwiel gaat. Voorwiel aandrijving heeft gewoon erg veel nadelen en behalve de prijs geen voordelen.
Op de Qwic waar jij het over hebt kan ook een Qwic accu tot 735 WhVerwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:25:
Ik dacht een ideale fiets gevonden te hebben: een vrijgestelde qwic, waarmee ik makkelijk 30 kon halen. Zelfs in de laagste ondersteuningsstand was dat geen probleem eens ik deze snelheid had. Helaas werd ik nogal ruw wakker geschud door de mededeling van de verkoper dat mijn accu met zo'n snelheid direct op zou zijn (met 375 accu zo'n 20 à 25 km, was zijn inschatting).
Een krachtsensor is hier iets "ruwer" in doordat het alleen maar met jouw trapkracht(=stroombegrenzing) te maken heeft. In een lage stand is de kans dat t fout gaat minder maar het is niet zo voorspelbaar als het Bafang systeem.
De luchtweerstand verdubbeld tussen de 25 en 30kmpu, in alle gevallen. Dat is 100%jimh307 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 16:50:
[...]
Ja, dat klopt, maar er is een maar aan verbonden.
->Hubmotoren bereiken pas vlak voor de maximumsnelheid hun beste rendement. Dit verzacht 'iets' de luchtweerstand. Het rendement tussen 15 km/h en 25 km/h kan vlug 25% schelen.
->Een tweede licht meewegende factor is de accu. Onder zware belasting worden ze intern iets warmer en neemt de inwendige weerstand iets af. Dit kan ook 20% schelen. Samen met het toegenomen rendement van de motor kan het best wel wat schelen.
Allereerst, de poster heeft het over de goedkopere motoren, maar ik heb de duurdere zelf wel bereden (behalve Swiss)Is dit een aanname of een bevestiging?
1. Persoonlijke ervaring. Voorwielmotoren rijden gewooon minder prettig. En dan heb ik 50K+ met de beste gereden (ION). Achterwielmotoren geven het "elastiek"gevoel en missen power bij langdurig klimmen (dit kan je ook lezen op het pedelecforum, dus dit is niet zomaar mijn mening.
2. Naafmotoren kwetsbaarder zijn voor storingen. Zker bij een voorwielmotor is de kabelboom een probleem. Dit is bij alle merken het meest bekende probleem.
Mega uitzondering is de speedpedelec. Door de luchtweerstand neemt het benodigd vermogen toe en gaat de belasting op de aandrijving heel erg hard meetellen. Ervaringen hier en op andere fora geven aan dat een Bosch dan herkenbare issues geeft met het in de soep lopen van de transmissie. Een achterwielmotor heeft dit probleem niet en is dan inderdaad te prefereren.Roffeltjes, ik begrijp je punt heel goed, maar er is verschil in kwaliteit. Met een middenmotor sloop je het mechaniek een stuk eerder en zo hebben ze beide hun eigen unieke voor- en nadelen.
Daar hou ik rekening mee. Voor een standaard pedelec is een middenmotor gewoon superieur. Dat er fijne voorwielmotoren zijn weet ik, maar zelfs die hebben forse nadelen die een middenmotor niet heeft.Het verschil in kwaliteit is extreem groot. Hou hier wel rekening mee en alle technieken van aandrijving hebben zo hun unieke voor- en nadelen.
[...]
Een voorwielmotor kan heerlijk fietsen. Wij hebben p.p 50k met een Ion gereden (dat is drie man in extended family), dus 150k. Alleen kregen we in de tweede helft terugkerende issues met de motor en kabels, die helaas al te herkenbaar waren. En deze zie je nog steeds terug bij andere naafmotoren. Blijkbaar is het nog steeds niet makkelijk een goede kabelboom die zowel torsie als vocht gevoelig is te maken
Ik sta echt wel open voor alternatieven, maar momenteel is er geen naafmotor die pprijskwalitatief een Bosch of Yamaha benaderd.
Behalve Stromer, maar dat is dus een heel ander beest.
Een duurder systeem is een combo van rotatie en kracht (overigens is dat ook het geval bij de betere naafmotoren), dus gaat dat gelukkig niet zo snel mis.bgttje schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:54:
Voordeel van het Bafang systeem met PAS t.o.v krachtsensor van een fabrieksfiets is dat bij een nat wegdek je nooit het volle vermogen op jouw wiel kan krijgen door de stroombegrenzing. Zet je bijv. met een krachtsensor te hard ff dan krijg je ook veel koppel op jouw wiel en kan je dus eerder slippen. Dit gebeurt bij het Bafang systeem alleen maar in de hoogste stand en die gebruik je al helemaal niet als het regent.
Een krachtsensor is hier iets "ruwer" in doordat het alleen maar met jouw trapkracht(=stroombegrenzing) te maken heeft. In een lage stand is de kans dat t fout gaat minder maar het is niet zo voorspelbaar als het Bafang systeem.
Alleen is een fiets met een zware voorkant die begint te glijden niet zo makkelijk meer te corrigeren. Sowieso zijn voorwiel problemen link, of het nou blokkeren is (zagen we bij de dames race op de olympische spelen) als wegglijden (Gesink). Achterwiel slips zijn veel minder erg.
Ik ben best een fan van Bafang al heb ik het nooit bereden, dus dat dit veel fans heeft snap ik direct. Zelfbouw heeft zijn voordelen!
Ondertussen reeds 3300 km woonwerk verkeer gefietst zonder storingen.
Best veel vermogen maar toch gedoseerd dankzij de vele mogelijkheden.
Jammer dat een gashendeltje eigenlijk niet mag want dit is op sommige momenten ontzettend handig, ik zou het niet meer kunnen missen.
De Bafang set was voor mij ideaal, ik wil nooit iets anders meer en zeker geen voorwielmotor.
Ik heb echter wel nooit een Bosh of Yamaha systeem bereden dus daar kan ik niet over oordelen.
Accu is momenteel aan het opladen want straks vlieg ik er weer in.
Het gashandeltje zou ik kunnen missen maar het is erg handig bij het wegrijden en bij hellingen, daarom overweeg ik een fietsbel om te bouwen tot gashandel
Ik heb eerder al met een Batavus middenmotor (type E-Go4) gereden, ik heb daarna met een sterke voorwielmotor gereden waar ik met wind mee wel 34 km/h mee haalde en dus nu sedert enkele maanden de Bafangset, die ik nooit mee zou willen missen. Probleemloos setje, gemakkelijke inbouw, geen overbodige kabels extra behalve dan eentje langs de middenbuis en vooral: betrouwbaar want wanneer lees je op dit forum of elders over technische problemen met Bafang BBS0x of HD? Nooit dus !!
Wie met een kapotte auto in de Haagse of Amsterdamse binnenstad strandt en de Wegenwacht belt, kan vanaf vandaag een fietsende monteur verwachten. Ze rijden op een e-bike met daarachter een karretje vol gereedschap. Het karretje weegt zo'n 80 kilo, maar de e-bike helpt.
'Nederland is niet het eerste land met wegenwachten op de fiets. In Duitse en Oostenrijkse steden rijden ze ook al. Wij hebben daarnaar gekeken, maar onze fietsen zijn het beste!
Op de foto’s staat een Riese & Müller Charger Touring e-bike afgebeeld met het ANWB logo op de bovenbuis en op de Bosch accu.
Noem het een duwhulpracinfo schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:50:
Het gashandeltje zou ik kunnen missen maar het is erg handig bij het wegrijden en bij hellingen, daarom overweeg ik een fietsbel om te bouwen tot gashandeltegen de tijd dat de flikken er op gaan letten.
http://www.volkskrant.nl/...de-e-bike-helpt~a4353398/- oblomov - schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:39:
Vandaag een paginagroot artikel in de Volkskrant over een 3 maanden durende proef met een fietsende ANWB wegenwacht met e-bike & aanhangwagentje in de binnenstad van Amsterdam en Den Haag.
Wie met een kapotte auto in de Haagse of Amsterdamse binnenstad strandt en de Wegenwacht belt, kan vanaf vandaag een fietsende monteur verwachten. Ze rijden op een e-bike met daarachter een karretje vol gereedschap. Het karretje weegt zo'n 80 kilo, maar de e-bike helpt.
'Nederland is niet het eerste land met wegenwachten op de fiets. In Duitse en Oostenrijkse steden rijden ze ook al. Wij hebben daarnaar gekeken, maar onze fietsen zijn het beste!
Op de foto’s staat een Riese & Müller Charger Touring e-bike afgebeeld met het ANWB logo op de bovenbuis en op de Bosch accu.
Charger met beltdrive, slimme zet van de ANWB
Helaas kan ik het artikel niet volledig lezen omdat ik geen lid ben
Voor zelfbouw lijkt het mij, lees ik van de kennersracinfo schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:50:
Ik ben ook nog steeds heel erg content met mijn Bafang BBS01 set. Probleemloos setje, gemakkelijke inbouw, geen overbodige kabels extra behalve dan eentje langs de middenbuis en vooral: betrouwbaar want wanneer lees je op dit forum of elders over technische problemen met Bafang BBS0x of HD? Nooit dus !!![]()
Bij mijn schoonouders op de camping de accu weer opgeladen en de volgende dag weer terug gefietst, maar voordat ik op pad ging heb ik de ondersteuning in het submenu aangepast naar een lagere gevoeligheid van de torque sensor. Dit houd dus in dat er meer trapkracht van de berijder gevraagd word en minder van de motor. Windkracht was die dag toegenomen tot ongeveer windkracht 5 en helaas vol tegenwind. Desondanks heeft de accu het deze keer volledig volgehouden tot de plaats van bestemming, maar het vergde aanzienlijk meer inspanning en de gemiddelde snelheid op de terugweg kwam op 25 km/h.
Voor dit soort afstanden zou een 2e accu een uitkomst zijn. Alleen jammer dat dat grapje 1000 euro moet kosten

Met een 522 Wh accu lijkt mij dat gezien de afstand, windkracht en gemiddelde snelheid een behoorlijke score.netvista schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:00:
Ik ben vorige week op de stromer ( st 1 ) van zoetermeer naar beesd gefietst. Een afstand van 71 km. Windkracht 4 afwisselend zijdelings en op de kop. De hele weg heb ik op standje 1 gereden om zover mogelijk te komen met ondersteuning. De accu was leeg bij 68 km..., dus de laatste 3 km moest ik volledig op eigen kracht fietsen. Kleine afstand weliswaar, maar een stromer zonder ondersteuning trapt behoorlijk zwaar. Gemiddelde snelheid lag uiteindelijk rond de 30 km/h.
Ach, je mist niets. Ik had dit onderwerp ook eerder in de Telegraaf verwacht.Vlassie1980 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:47:
[http://www.volkskrant.nl/binnenland/-het-karretje-weegt-zo-n-80-kilo-maar-de-e-bike-helpt~a4353398/
Charger met beltdrive, slimme zet van de ANWB![]()
Helaas kan ik het artikel niet volledig lezen omdat ik geen lid ben
Dat laatste is inderdaad afhankelijk van de hoek die de schuine buis in het fietsframe naar voren maakt; afhankelijk daarvan kun je de motor vrijwel horizontaal monteren of ietwat schuin naar voren/beneden.- oblomov - schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:59:
[...]
Voor zelfbouw lijkt het mij, lees ik van de kenners, een betrouwbare en krachtige set. Vooral het eigenlijke motorhuis steekt mij iets té opvallend naar voren en beneden. De motor zou wat eleganter aan/ingebouwd moeten kunnen worden. Of is dat per fiets verschillend?

Overigens is de motor vanaf disc (tandwiel-chain) maar voor de helft zichtbaar. De motor zelf is 110mm rond en wanneer je in (of van uit) de hoek, horizontaal vanaf hart trapas gerekend 74mm, naar boven 55mm meet dan is de motor horizontaal te monteren. (34mm center trapas tot motor, zie foto)
(maten betreffen de 250 watt motor)
[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 09-08-2016 10:28 ]
De mensen vragen bij mij altijd waar de motor zit- oblomov - schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:59:[...] Vooral het eigenlijke motorhuis steekt mij iets té opvallend naar voren en beneden. De motor zou wat eleganter aan/ingebouwd moeten kunnen worden. Of is dat per fiets verschillend?
[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 09-08-2016 09:59 ]
Dit topic is gesloten.