Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.114 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Gert02 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:19:
Dat klopt, het is niet anders. Ik heb nog geen goedkope vervangers gezien welke op de framebuis passen. Dat komt vast wel, maar nu nog even niet.

Het ding is overigens weer begonnen. Een keer weer aan de lader gelegd, laten rusten en op de fiets doen, was schijnbaar genoeg.
Aan de stekker(s) is niets te zien. Maar goed, het is vast een voorbode voor wat komen gaat.
Met zoveel losse cellen in een pack is het een wonder als ze allemaal goed blijven. Er gaat er vast wel eentje protesteren zo onderhand.
Waar ik benieuwd naar ben: heb je de contacten schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Gert02 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:19:
[...]

Dat klopt, het is niet anders. Ik heb nog geen goedkope vervangers gezien welke op de framebuis passen. Dat komt vast wel, maar nu nog even niet.

Het ding is overigens weer begonnen. Een keer weer aan de lader gelegd, laten rusten en op de fiets doen, was schijnbaar genoeg.
Aan de stekker(s) is niets te zien. Maar goed, het is vast een voorbode voor wat komen gaat.
Met zoveel losse cellen in een pack is het een wonder als ze allemaal goed blijven. Er gaat er vast wel eentje protesteren zo onderhand.
Hoi.

Ik denk dat je de oorzaak al genoemd hebt. Als 1 cel niet goed meer werkt en ze zitten met 10 groepjes van 5 dan heb je 20% capaciteitsverlies. Als de andere cellen ook betrokken raken en je hebt 1 defecte cel en 1 cel die de kantjes ervan af loopt in dezelfde pair dan krijg je vroegtijdige uitval. Berichten van dat de accu al stopt terwijl er nog (30%) inzit is 'bijna' altijd te wijten aan slechte cellen. Een groep van 5 kan dan al door de lading heen zijn terwijl de 9 andere groepen nog voor 30% vol zitten.

Ik test dat eens per maand bij mijn fiets. Ik rij hem dan leeg tot 10% restcapaciteit. Dat is 1 blokje over van de 5 en als hij dat goed doet en niet uitvalt is de marge van de cellen onderling niet meer dan 10%. Vandaar dat het af en toe leegrijden van de accu goed is om dit soort problemen uit te sluiten. Nu gaat dat hier elke maand prima zonder uitval, maar als er 1 puntlas los laat valt ie bij 20% meteen uit.

Het is lastig om elke cel afzonderlijk te meten. Vaak zitten de accupacks zodanig geschroefd dat het openen van de behuizing meteen het einde van je garantie is. Nu zit jij al 2 maanden over garantie, maar op grond van wat je mag verwachten zou ik een coulanceregeling wel zo netjes vinden. Omdat je de behuizing niet open mag maken is het leeg rijden van je accu een indicator hoe de cellen presteren.

Een foutcode kan ook suggereren dat er simpelweg een los contact zit in je behuizing.

Hou ons even op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 11:49
Hallo allemaal;
Nou, de Vehnbann is gedaan...leuke tocht, niet te veel regen en geen pech
Eigenlijk was het maar een klein stuk Vehnbann, het meeste fietswerk was op andere routes, met wat meer klimwerk (5 tot 15 %) maar geen enkel probleem met de Razer..daar integen met de Cityzen van mijn vriendin, ging het wat moeilijker...duidelijk minder koppel en de accu steeds tot 90 % leeg.Maar dat is nu geen probleem meer...
Toen wij terug kwamen hoorden we dat een vriend van ons in het ziekenhuis lag, aan de hartbewaking hier in Rotterdam bij het SFG.. wij er heen zaterdag middag, ging redelijk met hem, dus na een half uurtje weer naar huis, dachten we...beneden in de fietsenstalling bleek de Cityzen gestolen, buitenkant ringslot op de grond, en het insteekslot met afgebroken pen nog aan het fietsenrek..aangifte kan pas as donderdag ivm met de camara beelden die zijn gemaakt (dan kan het niet online nl), dan weten we in ieder geval zeker dat de fiets het land al uit is. We hebben nu dus een Bosch lader en een display over, want er is al een Razer besteld voor haar..de moraal, zet je fiets niet in een donkere fietsenstalling, maar gewoon goed in het zicht, en neem geen penslot (in dit geval een axa), dat stelt niets voor...de gehele diefstal heeft in twee minuten plaats gevonden volgens de bewakings beelden, dus misschien is een extra gehard kettingslot beter.

[ Voor 0% gewijzigd door zebsite op 12-07-2016 17:02 . Reden: taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:00
Helaas, 1,5 Jaar en 8500 probleemloze Kilometers maar nu een krakend geluid uit mijn Bosch Performance.
Onder garantie maar toch jammer.

(En er staat een hele mooie Stromer ST1 bij de FM, hoe zijn de ervaringen met Stromer op de wat hogere KM standen? beter dan Bosch?)

[ Voor 34% gewijzigd door Zanac-ex op 12-07-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
zebsite schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:32:
Hallo allemaal;
Nou, de Vehnbann is gedaan...leuke tocht, niet te veel regen en geen pech
Eigenlijk was het maar een klein stuk Vehnbann, het meeste fietswerk was op andere routes, met wat meer klimwerk (5 tot 15 %) maar geen enkel probleem met de Razer..daar integen met de Cityzen van mijn vriendin, ging het wat moeilijker...duidelijk minder koppel en de accu steeds tot 90 % leeg.Maar dat is nu geen probleem meer...
Toen wij terug kwamen hoorden we dat een vriend van ons in het ziekenhuis lag, aan de hartbewaking hier in Rotterdam bij het SFG.. wij er heen zaterdag middag, ging redelijk met hem, dus na een half uurtje weer naar huis, dachten we...beneden in de fietsenstalling bleek de Cityzen gestolen, buitenkant ringslot op de grond, en het insteekslot met afgebroken pen nog aan het fietsenrek..aangifte kan pas as donderdag ivm met de camara beelden die zijn gemaakt (dan kan het niet online nl), dan weten we in ieder geval zeker dat de fiets het land al uit is. We hebben nu dus een Bosch lader en een display over, want er is al een Razer besteld voor haar..de moraal, zet je fiets niet in een donkere fietsenstalling, maar gewoon goed in het zicht, en neem geen penslot (in dit geval een axa), dat stelt niets voor...de gehele diefstal heeft in twee minuten plaats gevonden volgens de bewakings beelden, dus misschien is een extra gehard kettingslot beter.
Ontzettend balen voor je. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Zanac-ex schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:16:
Helaas, 1,5 Jaar en 8500 probleemloze Kilometers maar nu een krakend geluid uit mijn Bosch Performance.

(En er staat een hele mooie Stromer ST1 bij de FM, hoe zijn de ervaringen met Stromer op de wat hogere KM standen? beter dan Bosch?)
Wanneer treedt het geluid op?. Als het een geluid is als je kracht zet op de pedalen, kan het best zijn dat je cranken een beetje zijn losgekomen. Soms helpt het ook al om een keer nieuw vet aan te brengen hierop. Moet je alleen wel het gereedschap hebben om dit los te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je bedoelt de bouten waarmee de motor onder de fiets gemonteerd zit? Was hier ook een keer het geval inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:15:
Je bedoelt de bouten waarmee de motor onder de fiets gemonteerd zit? Was hier ook een keer het geval inderdaad.
Zonnefreak bedoeld de crank; waar de trappers aanzitten. Als die bij de trapas los gaan zitten.
Wil je ze losmaken dan heb je een crank-trekker nodig, en een inbussleutel natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.toolstation.com/images/140211-NL/800/83885.jpg

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:11
Voor wat het waard is (luck is a lady);

Ik zweer al 25 jaar bij hoge kwaliteit beugelsloten en heb nog geen fiets verspeelt in Amsterdam (behalve toen de gemeente besloot onze brug te slopen toen ik een paar maanden in de USA was^^).

Ik ben wel een ferm gelover in "er zijn makkelijker prooien" principe. Als ze je fiets echt willen ben je altijd kansloos.

We hebben nu 7 jaar E-bikes in Amsterdam die met enige regelmaat buiten moeten staan (nooit een hele nacht), maar het is absoluut een aantrekkelijk object, dus ik ben benieuwd hoe lang wij geluk blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Kwam gisteren deze tegen:
http://www.theverge.com/2...wheel-electric-bike-ebike

Lijkt me een prima deal voor een prima prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
OgWok schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 07:13:
[...]

Zonnefreak bedoeld de crank; waar de trappers aanzitten. Als die bij de trapas los gaan zitten.
Wil je ze losmaken dan heb je een crank-trekker nodig, en een inbussleutel natuurlijk.

[afbeelding]
Ik heb zo'n set liggen inderdaad, even je ketting + tandwielen vervangen wordt een peuleschil. Het kunnen ook de bouten zijn waarmee de motor aan het frame hangt waarop hij kraakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
zonnefreak schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:59:
[...]
Wanneer treedt het geluid op?. Als het een geluid is als je kracht zet op de pedalen, kan het best zijn dat je cranken een beetje zijn losgekomen. Soms helpt het ook al om een keer nieuw vet aan te brengen hierop. Moet je alleen wel het gereedschap hebben om dit los te kunnen maken.
FM dacht in eerste instantie hetzelfde en heeft het opnieuw ingevet maar na twee dagen en 50 KM was het erger dan ooit. Weer nagekeken en tot de conclusie gekomen dat het iets intern in de aandrijving is.
Ik voel ook een vibratie in de aandrijving en je hoort het met een actieve "Walk Assist".

[ Voor 6% gewijzigd door Zanac-ex op 13-07-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dan maar bidden dat je garantie hebt, nieuwe motor is 800 euro, I kid you not. De spare parts van Bosch zijn echt onbeschoft duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
Een collega stuurde vandaag wat door:
http://nos.nl/artikel/211...-of-toch-een-brommer.html

Mooie kentekenplaten in BE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
neographikal schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:17:
Dan maar bidden dat je garantie hebt, nieuwe motor is 800 euro, I kid you not. De spare parts van Bosch zijn echt onbeschoft duur.
FM zegt dat het onder garantie valt en neemt contact op met Bosch.
Volgens mij ben ik de eerste in Ierland met een defecte Bosch aandrijving.

Maar ik vind 8500 KM wel een heel lage stand voor problemen aangezien ik 6000 KM per jaar rijd.
Wat zijn de opties? Inruilen maar voor wat?

Geometrie en zit positie van de Endeavour BS10 zijn perfect voor mij en nog geen fiets gevonden die mij beter past. (1.91, lange rug en korte benen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Kanonnen, wat een mega plaat achterop zeg. Komen we er toch in Nederland goed af en zelfs die platen vind ik al achterlijk groot :)

Jammer dat we die oude brommerplaatjes van vroeger niet meer hebben, die had ik nog op mijn Puch Maxi zitten.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/Bromplaatjes.jpg/210px-Bromplaatjes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zanac-ex schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:30:
Maar ik vind 8500 KM wel een heel lage stand voor problemen aangezien ik 6000 KM per jaar rijd.
Ik zit aan motor nummer 3 inmiddels ;) Ik bid dat 'ie het volhoud tot het einde van het jaar, goede kans dat ik hem daarna inruil op een Haibike met Yamaha middenmotor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Zanac-ex schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:30:
[...]

FM zegt dat het onder garantie valt en neemt contact op met Bosch.
Volgens mij ben ik de eerste in Ierland met een defecte Bosch aandrijving.

Geometrie en zit positie van de Endeavour BS10 zijn perfect voor mij en nog geen fiets gevonden die mij beter past. (1.91, lange rug en korte benen).
Bij 16.000 km is mijn Bosch motor vervangen. Niet door een rateltje of gaar geluid maar vanwege foutmelding 500 - interne motorfout.

Ben nu ook al een half jaar buiten garantie en ik hoop dat hij het vol blijft houden. Nieuwe motor loopt wel een stuk stiller als de eerste motor trouwens.

Er zijn overigens ook zat klachten over bijvoorbeeld Impulse motoren, die schijnen gewoon een ontwerpfout te hebben. In onderstaand topic is te lezen dat de motor al meerdere malen is vervangen:
https://www.elektrischefi.../viewtopic.php?f=29&t=288

Ik zag laatst een mooie aanbieding van 12Go voor een Endeauvour S10 met Impulse voor 2500. Was een scherpe prijs maar helaas alleen maar leverbaar in maat L terwijl ik zeker wel XL nodig heb, en na het lezen van bovenstaand topic ben ik wat huiverig voor Impulse. Als je 2 jaar garantie hebt blijven ze motortjes vervangen, maar buiten de garantieperiode is die fiets gewoon total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:44
Wie kan mij helpen om de aanvangspanning van de BBS te verlagen
kan ik een kabeltje lenen of waar kan ik deze het beste kopen
ik heb een
48V 750W BBS02 Bafang Central Motor - LCD : C965
48V11.6Ah Bottle-09 Panasonic Battery & Torque Sensor - Color : White

hij gaat nu wel erg hard van de plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
Ik ben me een beetje aan het inlezen over elektrische fietsen omdat mijn vriendin er graag eentje wil hebben en via haar werk tegen fiscale regeling gunstig kan verkrijgen. Ons budget is €2500(zonder fiscaal voordeel) en door tips in dit topic wezen kijken naar andere merken dan alleen Batavus en Gazelle. Ik ben op Cube Elly Ride Hybrid 500 uitgekomen. Dit is een fiets met een midden motor van Bosch Drive Unit Active Cruise (250Watt) + Bosch Power Pack 500. Verdere specs lijken me ook okay maar ik kan er weinig reviews over vinden dus ik ben erg benieuwd of iemand dit model kent of in bezit heeft.

Linkje naar specs enzo: http://www.cube.eu/nl/pro...d-500-bluenflashred-2016/

Bonusvraagje:
Is er ook ervaring met de Yepp easyfit adapter op elektrische fietsen, er moet ook een kinderstoeltje achterop kunnen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 13-07-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wij hebben Yepp achterzitjes op de Batavus Razers en gebruiken daarvoor de easyfit bagagedrager adapter. Totaal geen probleem, maar onze kindjes wegen onder de 20kg (wij fokken dwergen).

Ik denk alleen niet dat dat echt een feest wordt op die Cube, want een frame met zo'n superlage instap is per definitie minder stijf.

Zoek naar een mixte frame met oversized buizen, zoals de Razer heeft.

Als het geen Batavus of Merida mag zijn: Wat best een mooie fiets is (qua specs^^) met Yamaha en een middelhoge instap is de Haibike Sduro:

Afbeeldingslocatie: http://ecobikesafeltd.com/202-thickbox_default/haibike-sduro-trekking-rc-700c-hybrid-womens-2016-electric-bike.jpg

[ Voor 105% gewijzigd door roffeltjes op 14-07-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

neographikal schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:43:
[...]

Ik zit aan motor nummer 3 inmiddels ;) Ik bid dat 'ie het volhoud tot het einde van het jaar, goede kans dat ik hem daarna inruil op een Haibike met Yamaha middenmotor. :)
Klinkt veelbelovend, :X bij welke km-standen had je motor problemen en wat was uiteindelijk de klacht?

Overigens haal ik bij lange na niet de km-standen die her en der worden gepost :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Over het subject storingen.

Mijn aandrijving liep de laatste tijd "hoekig", elke pedaalslag had ik een paar super korte dode momenten. Het bleek niet de Motor te zijn(zoals ik en de monteur vreesden), maar de kettingspanning.

Helaas hebben die gasten niet de boel vervangen zoals ik vroeg, maar alleen maar goed afgesteld (de storing is inderdaad weg) omdat "de ketting nog wel even kon" |:(

Erg aardig dat ze me niet op kosten wilden jagen, maar ik had expliciet gevraagd om vervanging want ook al is het nu goed afgesteld en loopt het niet meer hoekig, die ketting heeft dusdanig veel KM achter de kiezen dat hij er wat mij betreft af moet voordat ik op vakantie ga.

Wat zijn monteurs (met alle respect) toch vaak beperkt in hun zienswijze. In plaats van dit nog een keer te bespreken (bel me dan even!) zelf een keuze maken. Maar goed, hij doet het weer goed, dus ik rij maar weer door. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Mijn meisje heeft een Stevens, ook super tevreden over:
http://www.stevensbikes.d..._id=163&cou=NL&lang=en_US

Deze is zeker zo stevig als mijn herenfiets. Ze heeft er wel een verende zadelpen op gezet. Dat vind de rug echt wel fijner.

Hercules heeft (of had) ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brutus26 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 19:16:
ik heb een

Even op ebay zoeken naar BBS) programming cable ~29 dollar met verzenden.

https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

Hier staat hoe je hem moet instellen, jij wilt "Start Current" verlagen en/of "Slow-Start Mode" verhogen om rustiger te accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

wmeester schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:17:
Een collega stuurde vandaag wat door:
http://nos.nl/artikel/211...-of-toch-een-brommer.html

Mooie kentekenplaten in BE!
Mooie windvanger, alhoewel met de wind achterop kun je de motor ondersteuning uit zetten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

brutus26 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 19:16:
ik heb een

Gewoon bij fietsunie:
https://www.fietsunie.nl/...sb-programmeer-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mijn fiets is ook weer terug van zijn jaarlijkse beurt. Meteen een garantiegevalletje want er zaten scheuren in de lassen van de bagagedrager. Deze hebben ze vervangen en hiermee is ook het probleem opgelost van een moeilijk plaatsbare accu. FM heeft er nogal wat werk mee gehad.
Ik dus de fiets ophalen en een rondje wezen maken. Hij kraakte wat en de ketting sloeg tegen de kettingkast aan. Dus meteen terug naar de FM. Het blijkt dus dat dit de automatische kettingspanner is. Toen de fiets nieuw was kraakte deze ook. Ze hebben de kettingkast weer eraf gehad en het is de kettingspanner die onder tegen de kettingkast aan drukte. Ze hadden ook de crank opnieuw vast gezet, maar dat was het niet en gekeken of de trapas nog goed was, beide in orde.
Het fietst weer als het zonnetje, maar dat kraken zal verdwijnen als de ketting iets meer uitrekt en de automatische kettingspanner weer iets omhoog komt.
Onder een bak koffie bij de FM heb ik erbij gestaan om alles te bekijken en desondanks de fiets wat kraakt (echt erg is het niet) ben ik best tevreden over het onderhoud. Ze hebben echt alles nagelopen en het is geen defect. De beurt kostte mij 90 euro en de bagagedrager viel onder de garantie. Ook het nalopen heeft me niets gekost. Da's netjes.
Dit is dus het design van Sparta. Gazelle heeft ook een gebogen kettingkast met automatische kettingspanner en die zijn hier heel gevoelig voor.

Ook is de accu nagemeten en deze heeft netto 83% vermogen over. Dat is na 1,5 jaar gebruik inclusief opslag voor de aanschaf in totaal heel netjes te noemen :) Ik heb zelf een accugroothandel, maar mijn fietsaccu kan ik niet zelf nameten ivm garantie. Het zou leuker zijn geweest als ik dit zelf had gedaan, maar dat doet niets af aan de uitslag. Van de 522 Wh heb ik dus nog 433 Wh over. Wel bereken ik dat dit over 2 jaar een nieuwe accu kost. Als het restvermogen kleiner wordt dan 60% vervang ik de accu omdat dan hoge ondersteuning vragen teveel parten gaat spelen ivm interne weerstand. Ik fiets in 90% van de gevallen op ondersteuning 4 van de 5 (vrij hoog) en daarmee kan ik met gemak nog 50 kilometer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zat er ook volsynthetische olie bij? 90 euro, allemachtig wat een geld. De beurt voor m'n Aygo is nauwelijks duurder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:51:
[...]

Klinkt veelbelovend, :X bij welke km-standen had je motor problemen en wat was uiteindelijk de klacht?

Overigens haal ik bij lange na niet de km-standen die her en der worden gepost :+
Beiden rond de 2000-2500km. De laatste motor zit er nu 6000km op en doet het nog goed, hoewel ik hem wat lawaaiig vind. Weet iemand of de lagers in de Bosch motor ook vervangen moeten/kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

neographikal schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:28:
Zat er ook volsynthetische olie bij? 90 euro, allemachtig wat een geld. De beurt voor m'n Aygo is nauwelijks duurder :X
Voor de FM's, die zich in de elektrische fiets willen verdiepen, is het de nieuwe winstpakker. Op zich niks mis mee. Vandaar dat als ik het eens ga proberen een Bafang set wil kopen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Goed gereedschap voor de beugels van de bafangmotor is een goed begin om het zelf te monteren.

Laatste keer dat ik bij de FM kwam om mijn fiets af te leveren en vervolgens vanwege drukte een paar uurtjes een leenfiets mocht gebruiken, heeft de FM mijn fiets nagekeken en alles aangedraaid en de ketting met dikke olie gedaan zodat het niet spettert tegen mn pantalon.

Kostte het mij iets? nee gewoon service als vaste klant. Misschien wijs om verschillende FM's te proberen met je fiets.

Die van mij hanteert ook nette prijzen voor de onderdelen. Kost het op internet 18 euro dan zal hij er hooguit een euro meer voor vragen. Wat ook redelijk is aangezien hij ook een pand te betalen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neographikal schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:28:
Je mag best weten dat ik het ook duur vind. Hun rekenen 60 euro per uur (mijn expertise aan adres is nog duurder) en dat is voor een fietshersteller een aardig bedrag. Goed, ze zijn er 90 minuten zoet mee en ze lopen ook echt alles na. Rollerbrakes in het vet tot en met de krank invetten, kabels inspuiten en heel die meuk meer. Als deze kosten eenmalig zijn per jaar heb ik er nog niet zo'n moeite mee. Echter verwacht ik wel dat ik dit 2 jaarlijks moet laten doen. Ik moet rekenen dat ze ook het slagje uit mijn achterwiel hebben gehaald en dat ze de accu aan de analyzer hebben gehad. Best wel veel dingen in die 90 minuten.
Oké, de 2e beurt na een half jaar is goedkoper. Dit was een jaarlijkse grote beurt (al praat ik de prijs niet goed). Het uurloon dat ze rekenen voor de demontage van de oude bagagedrager, kabels wegwerken en opnieuw inpluggen en opnieuw de motor moeten kalibreren betaald Sparta. De FM zei dat de vergoeding van Sparta summier is, maar daar heb ik geen boodschap aan.
Als ik kijk naar de TCO van mijn Sparta dan kom ik richting de 33ct/km uit :/ Ik kan het makkelijk betalen want mijn auto is een pak duurder per kilometer, maar feitelijk vind ik het toch stiekem een hoop geld voor een fiets. Feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Ook het stroomladen voor de fiets niet te vergeten.
Zelf trekt de 20ah 48v accu aan de 2ampere lader +-110w voor 8 uren lang en word steeds kleiner naargelang de lader eraan zit.
Als het bijna klaar is staat ie op ong 20w.. per werkdag
Met de calculator 0.22 per kwh kwam ik uit ff snel gerekend met 20 werkdagen per maand op 3.92 per maand oftewel 47 euro per jaar.

Veel onderhoud is er niet zolang je maar een degelijke fiets hebt vanaf het begin( ik heb destijds een standaard stadsfiets via marktplaats 120 euro gehaald)
De bafang is grotendeels onderhoudsvrij en rekening houden met buitenbanden + ketting evt olie erop.

Vele malen minder dan dat ik met mijn auto kwijt was. verzekeringen belastingen en 300 budget reparatie per jaar kwam ik al snel tegen de 155-160 per maand

[ Voor 6% gewijzigd door BabyRattle op 17-07-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:50:
[...]

Even op ebay zoeken naar BBS) programming cable ~29 dollar met verzenden.

https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

Hier staat hoe je hem moet instellen, jij wilt "Start Current" verlagen en/of "Slow-Start Mode" verhogen om rustiger te accelereren.
Merk je duidelijk verschil bij die instellingen? Ik heb uiteindelijk gewoon de max amperage omlaag gedaan, daarmee wordt hij ook rustiger en kan je nog steeds 40+km/u rijden op het vlakke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mijn laatst ingestelde waarden van de bafang bbs0x motor:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/BF14716.jpg

Assist0 staan beide op nul omdat ik ook weleens zonder motor wil fietsen, bijv. met wind mee of vanaf een berg ;)

[ Voor 70% gewijzigd door racinfo op 15-07-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
Wat ik zelf wel heel goed merk is dat de grootte van je chainring veel verschil maakt.

Ik heb vandaag de 42 lekkie ring eraf gehaald en omgeruild voor een 52t Bafang ring. Die is duidelijk te groot.
Ook racet de fiets nu zonder moeite elke keer richting 40 in de bovenste 4 versnellingen. Vind hem nu ook iets te zenuwachtig rijden.
Ik denk dat ik terugval naar 48 zodra die binnen is van alie express.

Met 42t voor is de acceleratie geleidelijker en bouwt rustiger op. Op 52 rijd je bij stoplichten met de gashendel met een duidelijke schok weg. Ook als ik bij voorbaat al lager in de versnelling zit vergeleken met eerder.

Aan de andere kant vind ik 42 voor NL gebruik met wegverkeer te klein. Je zit continu in de 2 hoogste versnellingen wat je ketting weer lekker scheef laat staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Torched op 16-07-2016 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 11:46
racinfo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 19:23:
Mijn laatst ingestelde waarden van de bafang bbs0x motor:
[afbeelding]
Assist0 staan beide op nul omdat ik ook weleens zonder motor wil fietsen, bijv. met wind mee of vanaf een berg ;)
Handig, zal de mijne ook ff plaatsen. Motor: BBS02/500W
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/BafangSettings500Wtotal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
We zijn er uit, nadat we eerst de Cube Elly Ride Hybrid op het oog hadden wordt het de Puch E-Beat-S 2016 Dames fiets. Din lief vond de bagage drager voor heel fijn en ik het shimano Steps motorje :)

Binnenkort zal ik verslag doen na de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Weet iemand wat voor diam, de verende voorvork van een Batavus Mambo is, 1 of 1 1/8? Wil m vervangen.
Thanx. Is al een oude Mambo, 1 van de 1ste series.
https://dl.dropboxusercon...03205/Batavus%20Mambo.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 17-07-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
Mede electrischefietsen liefhebbers want ik heb jullie raad nodig :) Half mei ben ik na lang wikken en wegen gegaan voor de Koga E Lement. Intussen staan er 1200 km op de teller. Deze is voorzien van de Bosch Performance motor.
In het algemeen ben ik tevreden van de fiets doch van de motor allesbehalve. De werking en kracht op zich wel maar het kabaal dat die produceert verpest echt alles. Het specifieke lawaai van de motor ken ik en heb ik geen probleem mee maar het is nog iets anders. Ik ben intussen langsgeweest bij de dealer maar die zegt dat het normaal is maar ik kan dat echt niet geloven. Deze morgen heb ik het even gefilmd en op Youtube gezet. Het is een kort filmpje van een 30 tal seconden. Vooral naar het einde toe hoor je het ratelende geluid naast dat zoemende geluid van de electromotor. Dit lijkt me allesbehalve normaal. De kettingkast verwijderen maakt geen verschil dus het is niet de ketting die tegen de kast sleept.

YouTube: Koga E lement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hoort niet zo te klinken, de electro-whine is normaal, de ratel als die uit de motor komt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Was ook wat ik dacht. Dat gezoem kende ik maar die ratel lijkt echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37
Jammer dat er een beetje water tussen Engeland en Nederland zit. De Koga E-lement is zo'n 500 Euro goedkoper daar.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
FrE911 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:56:
Aandacht mede electrischefietsen liefhebbers want ik heb jullie raad nodig :) Half mei ben ik na lang wikken en wegen gegaan voor de Koga E Lement. Intussen staan er 1200 km op de teller. Deze is voorzien van de Bosch Performance motor.
In het algemeen ben ik tevreden van de fiets doch van de motor allesbehalve. De werking en kracht op zich wel maar het kabaal dat die produceert verpest echt alles. Het specifieke lawaai van de motor ken ik en heb ik geen probleem mee maar het is nog iets anders. Ik ben intussen langsgeweest bij de dealer maar die zegt dat het normaal is maar ik kan dat echt niet geloven. Deze morgen heb ik het even gefilmd en op Youtube gezet. Het is een kort filmpje van een 30 tal seconden. Vooral naar het einde toe hoor je het ratelende geluid naast dat zoemende geluid van de electromotor. Dit lijkt me allesbehalve normaal. De kettingkast verwijderen maakt geen verschil dus het is niet de ketting die tegen de kast sleept.

Het lijkt erop dat de ketting ergens tegenaan loopt, maar dat had je al uitgesloten.

-Staat de ketting heel erg strak?
-Staat het achterderailleur goed afgesteld?
-Weet je zeker dat het echt uit de motor zelf komt en niet ergens anders?
-Staat je ketting (te) droog?

Als het echt van de motor vandaan komt (waar ik wel bang voor ben) dan zou ik keurig gebruik maken van de garantie. Als je de bovenste punten kunt uitsluiten heb je een probleem. In die 10 seconden die het filmpje duurt lijkt het echt de ketting of een tandwiel (die in je motor).

Anderzijds kun je ook nog even doorfietsen en kijken of de herrie niet erger wordt. Het is met veel elektrische fietsen wel iets. Mijn kettingspanner kraakt bij afzetten, maar niet onder het fietsen. Mijn vrouw heeft weer last van een 'klappende' accu. Maar dat terzijde, hou het even in de gaten en als het erger wordt post dan een iets langer filmpje.

Je dealer kan je wel meer vertellen, maar laat hem er eens een stukje mee fietsen. :/

Tip: begin niet de eerste regel met 'aandacht...' want dat klinkt een beetje claimend ;)
cbr600f4i schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:22:
Jammer dat er een beetje water tussen Engeland en Nederland zit. De Koga E-lement is zo'n 500 Euro goedkoper daar.
Kun je meteen kijken of deze waterdicht is :P ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jimh307 op 17-07-2016 16:25 . Reden: Opmaak en quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Was niet slecht bedoeld hoor ;)

Het geluid komt effectief uit de motor. Zeker niet van het versnellingsapparaat. Ik heb de kettingkast al eens verwijderd en dat blijft zo.

Zo snel mogelijk maar eens terug naar de winkel. 1 van de techniekers heeft ermee gereden en deed alsof ik spoken zag. Dinsdag toch maar eens de zaakvoerder aanspreken. Wat kan ik doen als hij voet bij stuk houdt? Rechtstreeks contact opnemen met Koga?

[ Voor 16% gewijzigd door FrE911 op 17-07-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
FrE911 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:31:
Was niet slecht bedoeld hoor ;)

Het geluid komt effectief uit de motor. Zeker niet van het versnellingsapparaat. Ik heb de kettingkast al eens verwijderd en dat blijft zo.

Zo snel mogelijk maar eens terug naar de winkel. Deze week al eens gedaan maar die zegt dat dit normaal is. Wat kan ik doen als hij voet bij stuk houdt? Rechtstreeks contact opnemen met Koga?
Weet ik, het was maar een tip :)

Als je dealer echt voet bij stuk houdt zou ik inderdaad contact opnemen met Koga zelf. Er zijn principes en aftersales zijn nog belangrijker dan de verkoop zelf. Zo was dat ook met mijn naaf in het begin. De dealer hield maar voet bij stuk totdat ik ze een brief heb verstuurd met een zachte ondertoon dat ik anders toch geneigd was om zelf naar het Sparta servicecenter te gaan in Apeldoorn. De baas zelf fietste er toen een stukje mee en er kwam een nieuwe naaf. Toen ging het wel snel allemaal.

Je dealer is verplicht jou van een defectvrije fiets te voorzien en als hij dit verzaakt -> Koga bellen of aanschrijven. Met aardigheid en beleefdheid kom je heel ver, maar soms is een virtueel schopje onder de kont zo slecht nog niet. Hij wil jou niet helpen? Maak het hem dan wat lastiger. Van negatieve media-aandacht zijn ze vaak bang.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:53:
Weet iemand wat voor diam, de verende voorvork van een Batavus Mambo is, 1 of 1 1/8? Wil m vervangen.
Thanx. Is al een oude Mambo, 1 van de 1ste series.
Daar kan ik je niet mee helpen, hoewel ik ooit wel een Batavus had maar dat was een Navajo. Ik veronderstel dat jezelf al flink aan het googlen ben geweest, je zou Batavus zelf even moeten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:12:
[...]Daar kan ik je niet mee helpen, hoewel ik ooit wel een Batavus had maar dat was een Navajo. Ik veronderstel dat jezelf al flink aan het googlen ben geweest, je zou Batavus zelf even moeten bellen.
Thanx, kan er idd niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05
jimh307 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:39:
[...]

Weet ik, het was maar een tip :)

Als je dealer echt voet bij stuk houdt zou ik inderdaad contact opnemen met Koga zelf. Er zijn principes en aftersales zijn nog belangrijker dan de verkoop zelf. Zo was dat ook met mijn naaf in het begin. De dealer hield maar voet bij stuk totdat ik ze een brief heb verstuurd met een zachte ondertoon dat ik anders toch geneigd was om zelf naar het Sparta servicecenter te gaan in Apeldoorn. De baas zelf fietste er toen een stukje mee en er kwam een nieuwe naaf. Toen ging het wel snel allemaal.

Je dealer is verplicht jou van een defectvrije fiets te voorzien en als hij dit verzaakt -> Koga bellen of aanschrijven. Met aardigheid en beleefdheid kom je heel ver, maar soms is een virtueel schopje onder de kont zo slecht nog niet. Hij wil jou niet helpen? Maak het hem dan wat lastiger. Van negatieve media-aandacht zijn ze vaak bang.

Succes.
Koga zal je waarschijnlijk weer verwijzen naar de dealer.
De verkopende partij is in ons consumentenrecht aansprakelijk voor de garantie, niet de fabrikant.
Ik zou met met jouw dealer wel een stappenplan bespreken. Te beginnen met een second opinion bij een andere dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
pjotter1965 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:05:
[...]

Koga zal je waarschijnlijk weer verwijzen naar de dealer.
De verkopende partij is in ons consumentenrecht aansprakelijk voor de garantie, niet de fabrikant.
Ik zou met met jouw dealer wel een stappenplan bespreken. Te beginnen met een second opinion bij een andere dealer.
Ja, dat is wat ik min of meer ook bedoelde :)
Sparta heeft dan een service-center in Apeldoorn zitten dus ik ga er vanuit dat Koga ook zoiets heeft. Een second opinion vragen bij een andere Koga dealer is inderdaad heel verstandig in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Koga zit in Heerenveen, ik weet alleen niet of ze het leuk vinden als je met een fiets op de stoep verschijnt.

Het stappenplan voor elk product is als volgt:
Meld het defect zo snel mogelijk aan de verkoper en geef die de kans he te herstellen of te vervangen. Refurbished is overigens geen adequate vervanging, zo oordeelde de rechter deze week in een zaak tegen Apple.

Als de verkoper weigert om het gebrek op te heffen, stel je hem in gebreke met een termijn van twee weken om alsnog een deugdelijk product te leveren.

Weigert de verkoper nog steeds, dan kan je de fabrikant verzoeken om het gebrek te verhelpen, maar die is dat niet verplicht. Je kan bij de verkoper overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst. Dit betekent dat je gewoon je geld terug dient te krijgen.

Ga naar een andere verkoper en probeer daar een nieuw product aan te schaffen met het geld dat je terug hebt gekregen. Begin nu weer bij stap 1.

Er zitten wat haken en ogen aan, maar je kan door te dreigen met ontbinding wel veel voor elkaar krijgen. Het uitgangspunt is namelijk dat je ook voor een gebruikt product, gewoon de aanschafprijs kan terugvorderen en het aan de verkoper is om te bewijzen dat je recht hebt op minder. Dat kunnen ze vaak niet. Zij krijgen echter wel een product terug, dat ze niet meer voor die prijs kunnen verkopen.

Makkelijk? Met wat inlezen op internet voor de meesten wel te doen tot aan het ontbinden. Daar heb je een advocaat voor nodig, die zijn kosten ook op de verkoper gaat verhalen.
Risico? Twee tot driehonderd euro, of via de rechtbijstandsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Zanac-ex schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:16:

Bosch heeft aan de FM gemeld dat de crank lagers kapot zijn.
Ruilmotor en hopelijk niet te lang zonder fiets, hele winter op de fiets gepokkeld en het is wel een beetje zuur om met dit mooie weer zonder te zitten.
(Anyway, FM geeft me een ruil fiets maar dat zal wel een langzaam exemplaar worden.)

Tevens even van de situatie gebruik gemaakt om een test rit op de ST1 Platinum te maken,
Hele fijne fiets maar helaas stond deze afgesteld op 25 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

FrE911 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:56:
Mede electrischefietsen liefhebbers want ik heb jullie raad nodig :) Half mei ben ik na lang wikken en wegen gegaan voor de Koga E Lement. Intussen staan er 1200 km op de teller. Deze is voorzien van de Bosch Performance motor.

Dat ratelende geluid IS ook niet normaal. Het zoemende uiteraard wel, dat hebben alle Bosch motoren, zowel de classic, active en performance lijn. Als ze bij de dealer zeggen dat het normaal is, is het inderdaad handig om zoals al gesuggereerd voor een second opinion naar een andere dealer te gaan. Hoeft overigens geen Koga dealer te zijn, Bosch regelt namelijk zelf de aftersales voor de aandrijving. Zolang je maar naar een Bosch gecertificeerde ebike vakhandelaar gaat.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:12
Op dit moment tuf ik iedere dag in mijn auto naar mijn werk (auto = 20-km, fiets = 18-km), en overweeg ik een overstap te maken naar een elektrische fiets. Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel aanbod, en de prijzen zijn ook enorm. Zijn er voor dergelijke fietsen (en markt, woon-werk verkeer) goeie review sites?

Verder vraag ik mij af in hoeverre het nu echt financieel duurzaam is? Is met afschrijving, onderhoud etc. een elektrische fiets echt goedkoper? Het valt mij op dat de actieradius vrij beperkt is, wat de duurzaamheid verder drukt (met 1500 ladingen), bijvoorbeeld: https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-heren heeft maar 60km, in de meest gunstige omstandigheden.

Mijn voorkeur gaat uit, gezien de afstand, om een 45km/u fiets te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
J_star schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:55:
Op dit moment tuf ik iedere dag in mijn auto naar mijn werk (auto = 20-km, fiets = 18-km), en overweeg ik een overstap te maken naar een elektrische fiets. Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel aanbod, en de prijzen zijn ook enorm. Zijn er voor dergelijke fietsen (en markt, woon-werk verkeer) goeie review sites?

Verder vraag ik mij af in hoeverre het nu echt financieel duurzaam is? Is met afschrijving, onderhoud etc. een elektrische fiets echt goedkoper? Het valt mij op dat de actieradius vrij beperkt is, wat de duurzaamheid verder drukt (met 1500 ladingen), bijvoorbeeld: https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-heren heeft maar 60km, in de meest gunstige omstandigheden.

Het is in eerste instantie wel een uitgave, maar ga maar eens rekenen hoeveel benzinekosten je bespaart. Ik weet niet wat voor auto je nu hebt maar de CityZen is erg scherp geprijsd en gelijk een speed pedelec.

Die accu capaciteit is ook afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt, mijn accu is 2,5 jaar oud en doet het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zanac-ex schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:30:
[...]

Bosch heeft aan de FM gemeld dat de crank lagers kapot zijn.
Die lagers zullen ook slijten, zijn ze zelf te vervangen?
Qua kostprijs is het een nobrainer, tov mijn Aygo moet ik nog een soort van m'n best doen (omslagpunt 17dkm), maar t.o.v. elke normale middenklasser heb je de fiets er in 8dkm uit of eerder... Koop wat je fijn vindt, spendeer wat meer aan een goede fiets, financieel kan het makkelijk uit mits je daadwerkelijk van plan bent om er echt gebruik van te maken.

[ Voor 65% gewijzigd door neographikal op 18-07-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Vlassie1980 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:02:
[...]

Het is in eerste instantie wel een uitgave, maar ga maar eens rekenen hoeveel benzinekosten je bespaart. Ik weet niet wat voor auto je nu hebt maar de CityZen is erg scherp geprijsd en gelijk een speed pedelec.

Die accu capaciteit is ook afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt, mijn accu is 2,5 jaar oud en doet het nog prima.
Inmiddels zit ik rond de 4000 kilometer op de CityZen Speed. Begin februari heb ik deze fiets aangeschaft en ik ben nog zeer tevreden. Over de accu: die houdt het prima vol tot nu toe. Ik laad twee keer op een dag op en ik haal alle afstanden die ik tot nu wil bereiken. Het is soms wat slim regelen met de ondersteuning en accepteren dat je niet altijd 40 km/u rijdt. De langste rit die ik tot nu toe gereden heb is 45 kilometer, maar langere ritten zijn zeker mogelijk. Als je jezelf maar een beetje kunt inhouden en jezelf verplicht om tussen de 25 km/u en 30 km/u te rijden dan is er veel mogelijk. Over laadbeurten en vermindering van de capaciteit kan ik nog niets zeggen. Ik merk er in ieder geval niets van.
De ketting/derailleur is wel onderhoudsgevoelig. Minimaal een keer in de twee weken (ik fiets dagelijks) moet de ketting goed gesmeerd worden. Ik heb nu een keer alles zéér goed schoongemaakt. Dat kost wel wat tijd...
De hydraulische schijfremmen zijn regelmatig vrij luidruchtig. Ik weet niet goed wat daar aan gedaan kan worden. Er zijn pasta's voor en nieuwe blokjes, maar het piepen komt vrij snel weer terug.
Mijn fietscomputer heeft verder wat last van vocht onder het display. Dat levert een condensplekje op. Ik heb geen idee hoe dat daar komt of wat er aan gedaan kan worden. Verder moet er regelmatig wat contactspray gespoten worden op de aansluitingen van de fietscomputer anders reageert de 'afstandsbediening' op het stuur niet goed.
Ik ben heel benieuwd hoe lang mijn ketting het nog gaan volhouden. Op dit moment ziet hij er nog perfect uit (als hij is schoongemaakt). Dat maakt niet iedereen mee. Een vriend van mij heeft een speedbike van een ander merk (KH) en die is met dezelfde afstand al aan z'n derde ketting bezig.
Een kritiekpuntje is (al eerder gemeld) de topsnelheid bij ondersteuning en de 'power' die hij levert bij forse tegenwind. Dat zou wat mij betreft wel een tandje meer kunnen (met als risico dat je accu sneller leeg is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Fransn schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:17:
[...]
De hydraulische schijfremmen zijn regelmatig vrij luidruchtig. Ik weet niet goed wat daar aan gedaan kan worden. Er zijn pasta's voor en nieuwe blokjes, maar het piepen komt vrij snel weer terug.
Soms is het zo simpel, even inspuiten met rem ruiniger en dan afspoelen met water.
https://www.halfords.nl/simson-simson-remreiniger-spray.html (voorbeeld)

Probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanac-ex schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:38:
[...]

Soms is het zo simpel, even inspuiten met rem ruiniger en dan afspoelen met water.
https://www.halfords.nl/simson-simson-remreiniger-spray.html (voorbeeld)

Probleem opgelost
Hier heb ik ook last van gehad. Ik ben van gesinterd naar conventionele blokjes gegaan. Deze zijn wat minder hard en piepen daardoor minder (tot nu toe helemaal niet).

Voor Bafang BBS eigenaren, als je je controler wilt aanpassen. Koop dan een kabeltje via ebay en ga niet via losse draadjes en zo'n TTL converter aan de gang. Dit weekend moederbord van mijn laptop kapot gemaakt door kortsluiting... Gelukkig oude laptop van 10jaar oud en niet de nieuwe laptop, maar weer een wijze les. Goedkoop = duurkoop .. investering in kabeltje (28euro) is het waard...

@ opperpanter, wilde ook met het optrekgedrag van de BBS02 spelen, vindt die van mij af en toe wat traag vanuit de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Goh, die CityZen speed-pedelec is net zo duur als mijn Merida e-bike :/ Je vraagt je af waar uiteindelijk het verschil in zit. De 400 Wh accu is misschien wel een beperking maar in de tijd dat ik mijn fiets had voorzien van een BikespeedRS-kit, kon ik er ook prima mee wegkomen op een traject van 28km.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fransn schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:17:
[...]

Inmiddels zit ik rond de 4000 kilometer op de CityZen Speed. Begin februari heb ik deze fiets aangeschaft en ik ben nog zeer tevreden. Over de accu: die houdt het prima vol tot nu toe. Ik laad twee keer op een dag op en ik haal alle afstanden die ik tot nu wil bereiken. Het is soms wat slim regelen met de ondersteuning en accepteren dat je niet altijd 40 km/u rijdt. De langste rit die ik tot nu toe gereden heb is 45 kilometer, maar langere ritten zijn zeker mogelijk. Als je jezelf maar een beetje kunt inhouden en jezelf verplicht om tussen de 25 km/u en 30 km/u te rijden dan is er veel mogelijk. Over laadbeurten en vermindering van de capaciteit kan ik nog niets zeggen. Ik merk er in ieder geval niets van.
De ketting/derailleur is wel onderhoudsgevoelig. Minimaal een keer in de twee weken (ik fiets dagelijks) moet de ketting goed gesmeerd worden. Ik heb nu een keer alles zéér goed schoongemaakt. Dat kost wel wat tijd...
Mijn fietscomputer heeft verder wat last van vocht onder het display. Dat levert een condensplekje op. Ik heb geen idee hoe dat daar komt of wat er aan gedaan kan worden. Verder moet er regelmatig wat contactspray gespoten worden op de aansluitingen van de fietscomputer anders reageert de 'afstandsbediening' op het stuur niet goed.
Ik ben heel benieuwd hoe lang mijn ketting het nog gaan volhouden. Op dit moment ziet hij er nog perfect uit (als hij is schoongemaakt). Dat maakt niet iedereen mee. Een vriend van mij heeft een speedbike van een ander merk (KH) en die is met dezelfde afstand al aan z'n derde ketting bezig.
Een kritiekpuntje is (al eerder gemeld) de topsnelheid bij ondersteuning en de 'power' die hij levert bij forse tegenwind. Dat zou wat mij betreft wel een tandje meer kunnen (met als risico dat je accu sneller leeg is...).
Grappig,

De problemen die je hierboven neerzet ken ik als geen ander:

- Piepende schijfremmen, check
- Condens in display, check

Die schijfremmen zijn soms inderdaad irritant, als ik hard heb geremd op mijn voorwiel dan blijft hij soms een hele tijd natikken. Misschien ook maar eens die spray aanschaffen.

Condens in de display kan je niet veel aan doen, het is hoogstens irritant maar heeft voor zover ik weet geen gevolgen. Ik zag ook over Yamaha een soortgelijke klacht voorbij komen.

Bij 12go ook de Cityzen zien staan. Leuke fiets voor een zeer scherpe prijs.
vhal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:12:
Goh, die CityZen speed-pedelec is net zo duur als mijn Merida e-bike :/ Je vraagt je af waar uiteindelijk het verschil in zit. De 400 Wh accu is misschien wel een beperking maar in de tijd dat ik mijn fiets had voorzien van een BikespeedRS-kit, kon ik er ook prima mee wegkomen op een traject van 28km.
Voor zover ik kan zien zijn de derailleur en shifters Shimano Deore, en de schijfremmen zijn van Magura in plaats van Shimano. Lijkt me desalniettemin prima hardware voor die fiets.

Verder ook remverlichting en kentekenplaatverlichting, licht staat ook altijd aan.
Gewoon geen verkeerde fiets voor een scherpe prijs, ik heb hem laatst nog zien staan. Wat me wel opviel was het stuur, dat leek een stuk smaller als het stuur van mijn Merida. Ook de handvatjes waren erg basic.

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 19-07-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:14:
[...]

Ook de handvatjes waren erg basic.
Die handvatjes zijn irritant en de spiegel klapperde ook. Daar was ik heel snel klaar mee. NIeuwe erop gezet: https://www.12gobiking.nl/bhg-48l-fixset-handvatten Betere ondersteuning en wisselen van positie. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fransn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:55:
[...]

Die handvatjes zijn irritant en de spiegel klapperde ook. Daar was ik heel snel klaar mee. NIeuwe erop gezet: https://www.12gobiking.nl/bhg-48l-fixset-handvatten Betere ondersteuning en wisselen van positie. Ideaal!
Ik heb deze erop zitten: https://www.12gobiking.nl/ergon-gp3-handvatten

Inderdaad ideaal :)
Neem dan aan dat je de spiegel eraf hebt gehaald? Past zeker niet met die handvatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:15:
[...]

Ik heb deze erop zitten: https://www.12gobiking.nl/ergon-gp3-handvatten

Inderdaad ideaal :)
Neem dan aan dat je de spiegel eraf hebt gehaald? Past zeker niet met die handvatten?
Dat lijken wel die handvatten die ik ook heb. Vooral de steun voor de palm van je hand is heel handig. Ik heb ze dan helemaal afgesteld naar mijn smaak wat kan via een inbusbout in de handvatten. Het is vooral fijn dat je polsen in een rechte lijn staan met je arm. Je kunt je vingers gewoon los laten wapperen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je handen van het stuur glijden. Ik vind ze in ieder geval heel erg fijn. En het leuke is dat ze al standaard op de fiets zitten :)
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/fietswereld/full30876139.jpg?
Vlassie1980 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:02:
[...]

Da's mooi. Mijn accu is 1,5 jaar oud en er is nog 83% van de originele capaciteit over. Zeker nu de accu warm blijft met dit weer en de hoge vermogensopname lijken ze spiksplinternieuw, maar je kunt dit pas goed beoordelen als het minder warm is. Als ze slecht gaan worden gaat het wel hard. Ze zullen op een speedbike dan heter en heter worden. Als ik kijk naar de flow van klachten over Lithiumaccu's dan is deze nu laag en komt het echt op gang in de herfst. De meeste Lithiumaccu's leggen het loodje in de zomer, maar dat is nog niet meteen merkbaar. Hitte verlaagd de interne weerstand, maar sloopt wel je accu als deze vol is. :)

[ Voor 44% gewijzigd door jimh307 op 19-07-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Bijgaande spiegel lijkt mij wel wat. Klein, discreet en te bevestigen in het stuur in combinatie met een Ergon GP handvat (Ergon eindplug uit het handvat verwijderen en Third Eye Bar End Mirror erin bevestigen.
Vooral voor iets meer veiligheid op buitenwegen zonder fietspad waarop ik regelmatig fiets in onze naaste buurlanden.

Heeft iemand ervaring met deze Third Eye Bar End Mirror?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V4AStgRrJIlE0ewY8pYn8VxW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/byf4sfiew1cjJa4DGLA3uVQZ/full.jpg

https://www.amazon.de/Third-Eye-Barend-Mirror-Fahrrad-Rückspiegel/dp/B001600YZ4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1468946628&sr=8-1&keywords=Third+Eye®+Bar+End+Mirror

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bah, kwam er vanavond achter dat mijn velg van het achterwiel op 2 plekken begint te scheuren. De fiets reed ook vreemd en als ik even stopte met trappen voelde ik dat er iets niet goed zat.

Dat is al de tweede keer met deze fiets, originele velg was ook al gescheurd en is onder garantie vervangen. Toch vreemd, ik rijdt veel kilometers maar dat is allemaal glad asfalt. Pak ook nooit de stoep mee etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:12
vhal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:12:
Als ik de online prijzen opzoek, dan vind ik de goedkoopste voor € 2700,- en de Gazelle voor € 2400,-. Als de prijs de overweging is, dan zou ik niet direct uitsluiten dat de een beter is dan de ander. Uiteraard weet ik niet wat de marge is bij de winkel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De marge van een FM ligt bij fietsen op 30 tot 35%. Soms nog iets hoger als hij bijvoorbeeld de nieuwe collectie al in de winter inkoopt en betaalt. Op een fiets van 3000 Euro pakt hij dus 1000 Euro. Veel FM"ers willen daarom best wel een paar 100 Euro korting geven. Bovenstaande marges gelden voor racefietsen en "gewone" fietsen. Ik neem aan, dat het bij e-bikes ongeveer hetzelfde ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle

Alixpress regel een 250w of 500w bafang middenmotor met een accu van bijvoorbeeld 15 of 20ah en dan ben je onder de 900 klaar mits je een simpele tweedehands fiets hebt liggen waar je het op wilt monteren.

Alle instellingen kan je zelf aanpassen met een kabel en je kan elke willekeurige accu gebruiken zolang het maar op zelfde voltage werkt als de motor dus 36v of 48v wat de motor accepteerd.

Veel beter dan die kant en klare ebikes met bijv bosch problemen waar je zelf niks aan kunt doen maar wel de hoofdprijs betalen voor die fietsen.

Zelf ben ik erg blij met mijn keuze van toen en heb er tegen de 1300km op zitten met intens veel gebruik in 2 maanden tijd nu zonder problemen.

Mijn 20ah accu werkt goed kan tegen de 200 km fietsen op snelheid onder de 30 en als ik gemiddeld fiets op 40 kan ik er dubbelzoveel kilometers maken dan alle dure ebikes die te koop staan.

20ah accu x 48v is 960w accu. Een nieuwe accu kost 400 vanuit aliexpresd maar zou je een dure fiets nemen zoals de stromer aka 6000 euro dan zou je een flinke meerprijs moeten betalen aan de fiets die een minder krachtigere motor heeft maar ook een mindere accu heeft dan de 20ah accus 48v die beschikbaar zijn op aliexpress..

Keuzevrijheid is prachtig.
Wil ik een accu in de fietstas doen makkie! Wil ik een accu doen op de achterdrager makkie wil ik eentje monteren op de stang achter het voorwiel makkie!

En dat is wat ik zo fijn vind dat je niet gebonden bent aan het vaste merk voor duur onderhoud en dure accus waar je de hoofdprijs betaald omdat je bijv geen stromer accu met een gazelle kan gebruiken over en weer. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BabyRattle op 20-07-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Heeft er iemand tips voor binnenbanden met een goede prijs kwaliteits verhouding?
Ik had nu goedkope besteld via rosebikes, maar de ventielen (ventiels?) zijn volgens mij redelijk slecht.
Na oppompen tot 3,5 bar, zakt de druk langzaam tot 2,5 bar ongeveer.
Ook door een kuil of over een tak rijden zorgt opeens voor een legere band.

https://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:49459
https://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:48535

Hmm zie nu dat het continental binnenbanden zijn, zou toch OK moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BabyRattle schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:59:
[...]

Alixpress regel een 250w of 500w bafang met een accu van bijvoorbeeld 15 of 20ah en dan ben je onder de 900 klaar mits je een simpele tweedehands fiets hebt liggen waar je het op wilt monteren.

Veel beter dan die kant en klare ebikes met bijv bosch problemen waar je zelf niks aan kunt doen maar wel de hoofdprijs betalen voor die fietsen.
Voor het succes van je ombouw zou ik niet voor een 'simpele tweedehands fiets' gaan. Kwaliteit van de fiets zit hem niet alleen in de elektrische componenten. Reken in totaal ook op ~1500-1800euro voor een eigen ombouw elektrische fiets met middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Opperpanter als je de ervaringen leest dan zie je ook dat iemand waarschuwt over het juiste ventiel of een verloopnippel?

Zelf heb ik ebike schwalbe buitenbanden en nooit een lekke band meegemaakt fiets zowel over zanderige bosbanen als over asfalt.
Xlc binnenbanden van 4.95

@ dennis-tfe

Voor mij is het puur woon werkverkeer 50 min per dag fietsen ong 28km p.d ik hecht er niet waarde aan, aan de looks zolang het maar juiste componenten heeft. Beter gezegt mijn tweedehandsje kostte mij 120 euro.
Heb er elke dag plezier van. Ook destemeer omdat wij 1 van de 2 autos de deur uit hebben gedaan voor een besparing van 160 euro per maand.
Wat voor veel werkenden toch een 10% besparing is van het salaris.
Voor die vele euro's meer dat jij er aan zou besteden kan je er wel een complete elektrische reservefiets van kunnen bouwen zodat je nooit zonder vervoer zit.

Ook is het voor mij om de stealth en niet opvallend voor eventuele dieven.
Koop jij maar een gloednieuwe glimmende fiets voor je ombouw en laat de fiets een paar dagen op het station o.i.d staan. Dan kan je lachen :P

[ Voor 63% gewijzigd door BabyRattle op 20-07-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BabyRattle schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:22:

@ dennis-tfe

Voor mij is het puur woon werkverkeer 50 min per dag fietsen ong 28km p.d ik hecht er niet waarde aan, aan de looks zolang het maar juiste componenten heeft. Beter gezegt mijn tweedehandsje kostte mij 120 euro.
Wat je feitelijk zegt is dat iedereen die een normale fiets (even elektrische fietsen buiten beschouwing gelaten) van boven de ~ 200euro koopt (120euro van jou laten we ff als een goede deal beschouwen) onzinnig geld uitgeeft en alleen meerwaarde heeft qua looks. Dat is voor mij een Suzuki Alto gelijk trekken met een BMW1-serie qua kwaliteit/comfort/performance/(looks). Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn, behalve dat het je allebei van A-B brengt.

Zelf heb ik als basis een Cube Tonopah gebruikt, 2ehands voor 500euro. (NP 1300euro). Voor veel minder geld vond ik de fietsen kwalitatief qua componenten niet voldoen om er een BBS02 op te zetten. Just my opinion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
BabyRattle schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:22:
Opperpanter als je de ervaringen leest dan zie je ook dat iemand waarschuwt over het juiste ventiel of een verloopnippel?
Ja dat zie ik, maar dat geldt voor elke binnenband, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:07:
Heeft er iemand tips voor binnenbanden met een goede prijs kwaliteits verhouding?
Ik had nu goedkope besteld via rosebikes, maar de ventielen (ventiels?) zijn volgens mij redelijk slecht.
Na oppompen tot 3,5 bar, zakt de druk langzaam tot 2,5 bar ongeveer.
Ook door een kuil of over een tak rijden zorgt opeens voor een legere band.

https://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:49459
https://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:48535

Hmm zie nu dat het continental binnenbanden zijn, zou toch OK moeten zijn?
Ik heb mijn binnenbanden voor de ATB/MTB bij bikester vandaan, wel goedkoop maar tot nu toe geen last van het probleem wat je omschrijft!
http://www.bikester.nl/fiets/binnenband.html

Merk Schwalbe, overigens net als de buitenbanden voor en achter Land Cruiser Plus 26x 1 3/4
Eenmaal opgepompt en geen omkijken meer (voor 2.5 , achter 3.5 Bar) en ik verzeker je dat ik heel wat bobbels onderweg heb en er rustig ook mee door ruig terrein fiets ;)

PS
Op mijn Bafang bbs01 nu 776 km gereden vanaf 24 april, zonder enig probleem ergens mee. Gemiddeld rij ik 25 km / u en haal ruim 45 km op mijn 10 Amp accu
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:20:
[...]Voor het succes van je ombouw zou ik niet voor een 'simpele tweedehands fiets' gaan. Kwaliteit van de fiets zit hem niet alleen in de elektrische componenten. Reken in totaal ook op ~1500-1800euro voor een eigen ombouw elektrische fiets met middenmotor.
Ben ik niet met je eens, ik kocht een Bafangset voor 649 euro, de LFP accu (eerder al) voor 240 euro en de ATB/MTB Sinttesi X-Wing voor 150 euro. Er zaten hydraulische schijfremmen op en het enige wat ik aangepast heb zijn het zadel, de handgrepen en banden. Oja, ook een luxe kleuren display nadien (is niet nodig hoor) voor 87 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 21-07-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:36
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Voor het succes van je ombouw zou ik niet voor een 'simpele tweedehands fiets' gaan. Kwaliteit van de fiets zit hem niet alleen in de elektrische componenten. Reken in totaal ook op ~1500-1800euro voor een eigen ombouw elektrische fiets met middenmotor.
Hoewel ik het met je eens bent dat de fiets wel wat beter moet zijn dan een 'simple tweedehands' is je kostenraming wel wat hoog. Als ik mijn eigen hybrid/mtb (een MTB met wat smallere banden) neem als voorbeeld: stevig frame, 8 versnellingen en prima rij-eigenschappen. Kostte ongeveer 500 euro nieuw. Mijn 750W Bafang set (accu + motor) zo'n 650 euro.

Totaal dus 1150. Daar komen nog wat kleinigheden bij zoals een gel-zadel, verende pen, helmpje etc. bij maar dat was het wel.

De accu is 13Amp/h en ik kom met volle ondersteuning (stand 6, dus zo'n 40Km/h) tot zo'n 50KM actieradius. Standje 4 (>30Km/h) brengt me veel verder. (Overigens merk ik dat ik net boven de 30 wel de fijnste snelheid vind)

Ik rij de meeste speedbikes voorbij hiermee ;-). Het voordeel is zoals vermeld keuze-vrijheid. Ik heb voor hetg gemak een tweede accu er bij gekocht (280 euro) en heb er alle vertrouwen in dat gezien de simpelheid van het system ik dat over twee jaar nog goedkoper zal kunnen doen.

Het is wel zaak je fiets regelmatig goed na te kijken, bij zelfbouw neem je zelf verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat je zaakjes tip-top in orde zijn; er is geen 'fabrikant' die voor de extra stevigheid van frame, remmen, wielen, ketting, cassette etc heeft gezorgd.

Zo heb ik bijvoorbeeld net na de eerste 1500KM mijn ketting & cassette vervangen.

afijn... de bafang is een te overwegen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Frost_Azimov schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:06:
[...]

Hoewel ik het met je eens bent dat de fiets wel wat beter moet zijn dan een 'simple tweedehands' is je kostenraming wel wat hoog. Als ik mijn eigen hybrid/mtb (een MTB met w2at smallere banden) neem als voorbeeld: stevig frame, 8 versnellingen en prima rij-eigenschappen. Kostte ongeveer 500 euro nieuw. Mijn 750W Bafang set (accu + motor) zo'n 650 euro.

Totaal dus 1150. Daar komen nog wat kleinigheden bij zoals een gel-zadel, verende pen, helmpje etc. bij maar dat was het wel.

De accu is 13Amp/h en ik kom met volle ondersteuning (stand 6, dus zo'n 40Km/h) tot zo'n 50KM actieradius. Standje 4 (>30Km/h) brengt me veel verder.

Ik rij de meeste speedbikes voorbij hiermee ;-). Het voordeel is zoals vermeld keuze-vrijheid. Ik heb voor hetg gemak een tweede accu er bij gekocht (280 euro) en heb er alle vertrouwen in dat gezien de simpelheid van het system ik dat over twee jaar nog goedkoper zal kunnen doen.

Het is wel zaak je fiets regelmatig goed na te kijken, bij zelfbouw neem je zelf verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat je zaakjes tip-top in orde zijn; er is geen 'fabrikant' die voor de extra stevigheid van frame, remmen, wielen, ketting, cassette etc heeft gezorgd.

Zo heb ik bijvoorbeeld net na de eerste 1500KM mijn ketting & cassette vervangen.

afijn... de bafang is een te overwegen keuze.
Wat voor mij een zeer grote factor is, is wettelijke aansprakelijkheid.
Een fiets ombouwen en 45 km/h laten lopen is easy. Maar je moet wel opletten aangezien je niet verzekerd bent.

Vandaar bij mij ook de intentie om in de toekomst een speed pedelec te kopen die wel verzekerd is. Kost inderdaad wat meer geld, maar dan kan je wel zonder zorgen en iets minder defensief naar het werk toe rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Ik snap het.. even googelen vertelde me dat je wel kunt verzekeren, bijvoorbeeld bij: https://www.enra.nl/verzekeringen/high-speed-e-bike

Maar hoe het zit met het kenteken, zit daar een speciale keuring aan vast? Ik las dat 1 jan 2017 sowieso de regels aangepast gaan worden, want dan krijgen we een gele kentekenplaat. Bovendien loopt regelgeving weer eens achter ;-) Als ik het goed begrijp mogen speedbikes op dit moment niet harder dan 25KM/h... tja, dan gaan de meesten hier nat denk ik...

Overigens zie ik dagelijks racefietsers die minstens zo hard gaan als ik.... Hoe zou het met hun verzekering zitten?

Gelukkig gaat mijn 'commute' over practische lege fietspaden. Ik kan me voorstellen dat als je met je speedbike in Amsterdam moet fietsen dat de zaak wel flink veranderd.

[ Voor 67% gewijzigd door Frost_Azimov op 21-07-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Vrij hoog bedrag volgens mij om te keuren. Maar 45 halen we makkelijk idd. Van de berg af op asfalt de 61 aangetikt in het buitenland.

Maar fijnste snelheid om te fietsen is toch echt tussen de 30 en 40 km p/u

Ik heb het geluk dat ik van die buitenaardse werktijden heb van 0600 beginnen tm 0300 bijvoorbeeld of werken op zaterdag 2100 tm 0600 tijden waarop ik niemand tegenkom op het fietspad door beboste gebieden.

Ook weet ik om gewoon de max 25 aan te houden als ik door een dorp of een keertje door de stad ga fietsen voor een kleine boodschap in de supermarkt. :)Drempels zijn niet bepaald goed voor mn stadsfiets zonder voorvorkvering vandaar altijd lage snelheid oftewel stapvoets aanhouden bij drempels of trotoirs.

Het zijn voornamelijk die rechtoe rechtaan stukken over breed asfalt door het bos waarbij het prettig is met 40 gemiddeld naar huis toe te fietsen. Ook het snelle optrekken bij een stoplicht met de gashendel werkt erg prettig.

160-200w bij 27km p u
330-370w bij 33km p u
425-500w bij 39km p u
600-700w bij 44km p u
800-900w bij 52 km p u

Mijn wattagegebruik met meetrappen
bij standen 1 tm 5

Al is het verbruik flink hoger bij gebruik van de gashendel. 1480w bij standje 5 de turbo die mij boven de 50 houdt.

Dit waren de standaard instellingen. Inmiddels heb ik het verbruik flink ingeperkt met het wijzigen van de instellingen dmv de usb kabel op de laptop en de motor. Nu max 40km p u. Dit om de levensduur van de accu te verlengen. Ookal kan de accu dat aan ik wil het gewoon goed houden en lang op de accu doen.

Van vol naar lege accu 39km bereik bij 50 minuten route op volle snelheid en alleen gashendel dus continu 1400-1500w verbruik,zonder meetrappen in het buitenland.
Met sommige stops om wat te drinken.

40km snelheid bracht mij tot wel 90km bereik

Wel interessant weetje... de motor bleef geruisloos en aardig koel. Niet warmer dan een lauwe douche.

[ Voor 37% gewijzigd door BabyRattle op 21-07-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Voor mij hetzelfed verhaal, binnen de bebouwde kom wil ik niet te snel gaan. Het zijn met name de lange rechte (stille) stukken, en idd voor mij tussen de 30 en 35km/h is plenty. Leuk dat het harder kan, maar eigenlijk gewoon minder relaxed; en daarom zit ik in de eerste plaats op de fiets ;-)

Ik berekende dat ik voor 45 euro per jaar een WA verzekering afsluit. Dus dat is het problem niet. Kenteken zie ik zo snel niet met een bafang gebeuren. Ik vraag me af of de verzekering moeilijk doet als je geen kenteken hebt, zal wel, dus dat neemt dan het hele argument voor die verzekering weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Frost_Azimov schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:25:
Ik vraag me af of de verzekering moeilijk doet als je geen kenteken hebt, zal wel, dus dat neemt dan het hele argument voor die verzekering weg.
Je vraagt het je af en geeft dan een antwoord op je eigen vraag "zal wel".
Wat bedoel je met: dus dat neemt dan het hele argument voor die verzekering weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:17:
[...]

Wat voor mij een zeer grote factor is, is wettelijke aansprakelijkheid.
Een fiets ombouwen en 45 km/h laten lopen is easy. Maar je moet wel opletten aangezien je niet verzekerd bent.

Vandaar bij mij ook de intentie om in de toekomst een speed pedelec te kopen die wel verzekerd is. Kost inderdaad wat meer geld, maar dan kan je wel zonder zorgen en iets minder defensief naar het werk toe rijden.
- oblomov - schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:45:
[...]

Wat bedoel je met: dus dat neemt dan het hele argument voor die verzekering weg.
Yep, en er zijn nog meer voordelen aan een kant en klare pedelec.

-Veiligheid. Het is knap vervelend en pijnlijk als het frame breekt. EPAC's hebben vaak een oversized frame en zijn hierom veiliger.
-Verzekering? Wie heeft die nu nodig :? Dat overkomt jullie toch zeker niet. Totdat buiten jouw fout om wel iets gebeurt. Met een beetje pech zit je dan vele jaren aan een afbetaling, zo niet levenslang.
-Vakmanschap. Een fiets is maar een fiets; eenvoudig en bijna geen onderhoud nodig. Een fiets die bij een erkende FM is gekocht krijgt beter onderhoud. Duur, maar wel zo prettig.
-Vocht. In een zelfbouwkit krijg je 'sneller' te maken met vocht. Er kunnen dan hele irritante storingen de kop opsteken.
-Remmen. Een reguliere stadsfiets heeft remmen die niet veilig zijn bij 25 km/h of nog erger; 45 km/h. De fabrikanten bouwen voor niets betere en zwaardere componenten in. Dat levert ze geld op en waarom ook maar 1 euro meer uitgeven aan veiligheid? Onzin, totdat je het 'n keer nodig hebt.

Zo kan ik wel doorgaan. Ik hoor het nog wel eens in de wandelgangen van "mij overkomt het niet". Dat klopt, totdat je 'n keer pech hebt. Ik heb al 17 jaar mijn rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad. Ik heb reden tot roepen en ik kan nonchalanter gaan rijden, maar het tegendeel is waar en ik rij juist netjes. Je moet het onheil niet gaan tarten want dan ben je echt 'n keer aan de beurt.

Mijn 2 centen

[ Voor 7% gewijzigd door jimh307 op 21-07-2016 16:42 . Reden: Quotes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:06
@imh307

En dan hebben we het nog niet eens over zaken die in dit land zijn verboden zoals een motor van 750W
en duimgas en rijden met een snelle e bike zonder WA verzekering. Nu maakt mij dat verder niet uit maar dat hier openlijk wordt over gediscussieerd vind ik vreemd, zelf lees ik op Tweakers vaak items over Netflix, als je daar begint over het ontwijken van regio beperkingen dan wordt je bijkans van het forum geschopt.
Meten met 2 maten heet dat geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Naar mijn mening moet je in ieder geval de gebruikers die hier voor tuning / snelle ombouw kiezen attenderen op de risico's. Ben zelf ook niet heilig maar ik zie wel degelijk de risico's en negatieve aspecten ervan.

De volgende fiets gaat zeker een legale speedbike worden, omdat ik wel snel van en naar het werk wil gaan maar ook de zekerheid heb dat alles gedekt is. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:56
Persoonlijk heb ik ook erg op de wip gezeten tussen een bafang ombouw ( 500W of meer ) of een legitieme Speed-elec.
Na het lezen van talloze reviews ben ik ervan overtuigt dat de Bafang qua prestatie volledig aan de verwachtingen voldoet ( mits een goede basis ).

Echter zoals al eerder genoemd ben je bij een ongeval ( of eventuele controle ) gewoon dik de sjaak want je bent simpelweg niet verzekerd. Een Bafang ombouw levert je weliswaar een flinke kostenbesparing op, maar het is gewoon een aanzienlijk risico wat je neemt. Anyway, ik ben buitengewoon tevreden met de stromer die ik een paar maanden geleden heb aangeschaft . Niet alleen de snelheid, maar ook de manier waarop die snelheid word bewerkstelligt. De bouwkwaliteit is gewoon erg goed en de ondersteuning voelt ook "natuurlijk", maar het kost idd ruim 2 x zoveel als een Bafang ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
- oblomov - schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:45:
[...]

Dat zo'n verzekering dus geen zin heeft bij 'eigenbouw'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Ach de 250w bafang is tegenwoordig sterk in prijs verlaagd. a 340 euro gratis verzending EN geen douanekosten. Word al vanaf een container in duitsland naar NL vervoert.
Mocht in de toekomst er meer commotie over zijn kan ik altijd de 1000w eraf halen en een tweede motor aanschaffen die netjes aan alle richtlijnen voldoet en dat is 250w bafang bbs01.
15 minuten hooguit half uurtje werk om die eronder te zetten omdat alle bekabeling en displays universeel zijn ( nog een groot voordeel van de bafangs)
Inmiddels heb ik al 2.5 maand bespaard door alleen maar te fietsen en de auto weg te hebben gedaan..oftewel 400 euro.. nog een paar maandjes en dan heb ik alles "terugverdient"

Als je die 250w er onder hebt kunnen ze je niks "maken"
hooguit de gashendel (2 tellen werk om die te verwijderen)maar ook daar heb je varianten van die zo mooi verwerkt zijn dat je ze totaal niet ziet.

Net nog even gekeken op youtube maar er is ook een filmpje van een 250w bafang die gewoon de 38 haalt.. wel op een lichte mtb en een lichtgewicht erop zo te zien dus weinig totaalgewicht..dusja... voor mij is het op dit moment nog steeds een grijs gebied. Al weet ik wel dat de officiele speedpedelecs vanaf 2017 op doorgaande wegen moeten en niet meer op het fietspad "mogen" tenzij aangegeven met een brommer op het blauw bord naast de fietser.

[ Voor 23% gewijzigd door BabyRattle op 21-07-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

netvista schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:19:
Persoonlijk heb ik ook erg op de wip gezeten tussen een bafang ombouw ( 500W of meer ) of een legitieme Speed-elec.
Na het lezen van talloze reviews ben ik ervan overtuigt dat de Bafang qua prestatie volledig aan de verwachtingen voldoet ( mits een goede basis ).

Echter zoals al eerder genoemd ben je bij een ongeval ( of eventuele controle ) gewoon dik de sjaak want je bent simpelweg niet verzekerd. Een Bafang ombouw levert je weliswaar een flinke kostenbesparing op, maar het is gewoon een aanzienlijk risico wat je neemt. Anyway, ik ben buitengewoon tevreden met de stromer die ik een paar maanden geleden heb aangeschaft . Niet alleen de snelheid, maar ook de manier waarop die snelheid word bewerkstelligt. De bouwkwaliteit is gewoon erg goed en de ondersteuning voelt ook "natuurlijk", maar het kost idd ruim 2 x zoveel als een Bafang ombouw.
Dat geldt natuurlijk alleen indien het vermogen van de motor groter is dan 250 watt en de max snelheid hoger dan 25 km/h (+10%). In deze uitvoering val je gewoon onder de e-bikes en is een verzekering, hoogstens WA en- of diefstal verzekering gewoon af te sluiten.

Speed-Pedelec's vallen momenteel (nog tot juli 2017) in een grijs gebied, je moet een blauw kenteken voeren, een verzekering afsluiten en toch mag je officieel niet sneller dan 27 km/h. Wat het nut van deze regeling momenteel is snap ik niet helemaal (vandaar grijs gebied).

Een bromfiets die harder dan 45 km/h gaat (door jezelf opgevoerd) is bij een ongeluk of een calamiteit ook niet verzekerd meer en dus een gevaar op de openbare weg. Dit geldt ook voor scooters die de weg op gaan voor 27 km/h maar in werkelijkheid, zelfs door Bovag gekwalificeerde bedrijven met een 45 km/h max snelheid worden geleverd, en dan zonder helm de verzekering zal bij een calamiteit en onderzoek van het voertuig geen stuiver uitkeren!

Mijn 250 Watt Bafang motor werd gewoon op 27 km/h aan mij geleverd; als ik daar aan gaat sleutelen, tja.
Frost_Azimov schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:20:
[...]Dat zo'n verzekering dus geen zin heeft bij 'eigenbouw'
Mijn Bafang is gewoon als e-bike zowel WA, AllRisk en diefstal verzekerd. Is voor ASR geen enkel probleem. All-risk gewoon tegen de prijs van de onderdelen, daar zijn immers facturen van. Om die reden kocht ik de set dan ook bij fietsunie.nl

[ Voor 8% gewijzigd door racinfo op 21-07-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het aantal watt is niet relevant, de max snelheid bij ondersteuning des te meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Frost_Azimov schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:20:
Dat zo'n verzekering dus geen zin heeft bij 'eigenbouw'
Bedankt. Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wettelijk is voor een normale e-bike, gekocht of zelfbouw 250 watt toegestaan en de fiets dient dan te zijn afgesteld op (max) 27 km/h. Bij calamiteiten keert de verzekering gewoon uit.
Nogmaals, wanneer de zaak opgevoerd wordt veranderd de situatie maar dan hebben we het ook niet meer over een normale fiets. Dat geldt voor e-bike, speed-pedelec, scooter of bromfiets.

Wat betreft de tweakers (lees sleutelaars, want een normale e-bike of snorfietsgebruiker zoekt geen snelheidsuitbreidingen op internet) blijven deze zaken een grijs gebied want je valt buiten elke wettelijke norm als je sleutelt aan de constructie snelheid van de voertuigen.

Dan pas ontstaan vanzelf de vraagstukken over veiligheid, betrouwbaarheid van de gebruikte onderdelen die immers berekend zullen zijn op de oorspronkelijke constructie snelheid. Als je bijvoorbeeld een racefiets zou ombouwen cq uitbreiden met een elektromotor zou de constructie snelheid niet worden overschreden wanneer je er van uit gaat dat zo'n fiets gerust met 90 km/h vanaf een berg in de Tour de France gebruikt zou worden. Of dat ook geldt voor een gewone stad- of tourfiets? Ik denk van niet.

Hier op tweakers.net zijn vele soorten gebruikers, doe-het-zelvers, mensen die kant-en-klare producten kopen en waarschijnlijk ook lieden die alleen maar overal over mee willen praten zonder dat ze een van de behandelde producten ooit onder ogen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:39:
Het aantal watt is niet relevant, de max snelheid bij ondersteuning des te meer...
Ik snap volkomen wat je bedoelt Vlassie maar mijn fiets zal, met het achterwiel van de grond in welke versnelling dan ook met de constructiesnelheid op 27 km/h niet sneller op de teller aangeven dan die 27 km/h, daar zit immers die sensor voor op het achterwiel.

Bij controle door de wet handhavers zal er dus niets over op te merken zijn. Maar als men zelf daar middels programmeren iets aan veranderd dan liggen de zaken heel anders, maar daardoor is het gekochte product niet slechter, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:40:
[...]
Ik snap volkomen wat je bedoelt Vlassie maar mijn fiets zal, met het achterwiel van de grond in welke versnelling dan ook met de constructiesnelheid op 27 km/h niet sneller op de teller aangeven dan die 27 km/h, daar zit immers die sensor voor op het achterwiel.

Bij controle door de wet handhavers zal er dus niets over op te merken zijn. Maar als men zelf daar middels programmeren iets aan veranderd dan liggen de zaken heel anders, maar daardoor is het gekochte product niet slechter, toch?
Ik heb helemaal niks aan te merken op het product. Je moet je alleen goed beseffen dat als je de maximale ondersteuning instelt op > 27 km/u je een juridisch probleem kunt gaan krijgen.

Verder lees ik heel veel positieve ervaringen over de Bafang motoren:

- Gemakkelijk te installeren
- Betrouwbaar
- Niet al te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:05:
[...]Ik heb helemaal niks aan te merken op het product. Je moet je alleen goed beseffen dat als je de maximale ondersteuning instelt op > 27 km/u je een juridisch probleem kunt gaan krijgen.
Ik heb mn Bafang ook op 27km afgesteld om die reden. Heb wel een 500W eronder zitten en een gashendeltje. Moet ik ook wat op verzinnen dat ie niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:40:
[...]mijn fiets zal, met het achterwiel van de grond in welke versnelling dan ook met de constructiesnelheid op 27 km/h niet sneller op de teller aangeven dan die 27 km/h, daar zit immers die sensor voor op het achterwiel.
Is bij mij ook zo. Kan de motor ook nog op 15A i.p.v. 25A instellen dan is het een 250Watter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kak...ik kreeg zojuist een telefoontje van de FM met de mededeling dat ze het probleem gevonden hebben van hetgeen wat ik al aan hen aangaf. Ik had nl. last van een tikkende crank op een specifiek punt maar na onderzoek bleek dit....je raadt het nooit....de motor te zijn. Dus mijn Bosch Performance met < 2000km wordt maandag opgehaald door Bosch.

Topspul :+

De beste man had het over repareren maar Bosch doet toch alleen aan ruilmotoren? Gelukkig valt de fiets nog onder de garantie.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren in ieder geval.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
vhal schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:51:
kak...ik kreeg zojuist een telefoontje van de FM met de mededeling dat ze het probleem gevonden hebben van hetgeen wat ik al aan hen aangaf. Ik had nl. last van een tikkende crank op een specifiek punt maar na onderzoek bleek dit....je raadt het nooit....de motor te zijn. Dus mijn Bosch Performance met < 2000km wordt maandag opgehaald door Bosch.

Topspul :+

De beste man had het over repareren maar Bosch doet toch alleen aan ruilmotoren? Gelukkig valt de fiets nog onder de garantie.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren in ieder geval.
Welkom bij de club :')

Bij mij hebben ze ook een nieuwe motor eronder gezet, ik was hem bij 12go toen een weekje kwijt. Ging erg snel moet ik zeggen.

Maar Bosch... ik ben totaal niet meer overtuigd van de kwaliteit ervan. Mijn oude motor had wel al 16.000 gelopen maar als ik nu jouw verhaal zo lees.. maar 2000 km en dan al stuk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:25:
[...]

Welkom bij de club :')

Bij mij hebben ze ook een nieuwe motor eronder gezet, ik was hem bij 12go toen een weekje kwijt. Ging erg snel moet ik zeggen.

Maar Bosch... ik ben totaal niet meer overtuigd van de kwaliteit ervan. Mijn oude motor had wel al 16.000 gelopen maar als ik nu jouw verhaal zo lees.. maar 2000 km en dan al stuk lopen.
Eén week is wel te overzien al ben ik nu ook wel een week onderweg met deze servicebeurt. OK, het gegeven is wel dat een specifieke cassette besteld moest worden. De beste meneer had het over twee weken. Laten we daar dus maar vanuit gaan, dan kan het altijd wel weer meevallen.
Eerlijk gezegd had ik ook wel iets meer verwacht. Aan de andere kant zal Bosch wel meer motoren afzetten in vergelijking met Shimano/Yamaha/Impulse. Al met al denk ik dat de interne gearing een zwak punt is van dit type (nodeloos gecompliceerd), gevolgd door de lagers (goedkope kwaliteit).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
vhal schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:51:
kak...ik kreeg zojuist een telefoontje van de FM met de mededeling dat ze het probleem gevonden hebben van hetgeen wat ik al aan hen aangaf. Ik had nl. last van een tikkende crank op een specifiek punt maar na onderzoek bleek dit....je raadt het nooit....de motor te zijn.
Kun je vertellen wat voor klacht je nou precies had?
Ik heb namelijk ook een tikkend geluid bij het rondgaan van de trappers. Had mijn trappers al vervangen en ook mijn dinges waar je trapper ingedraaid zit. 8)7 kan even niet op de naam komen.

Is al een hele tijd. Het klinkt bij mij als een hoog tikkend geluid. Ben benieuwd
Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.