Hoe zijn de kleuren in de nachtstand eigenlijk? Bij mij zijn ze zo:

[ Voor 55% gewijzigd door racinfo op 29-06-2016 08:33 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 55% gewijzigd door racinfo op 29-06-2016 08:33 ]
Ze geven mij een korting van 40 dollar op de volgende bestelling. Dus dat is mooi. Bestel gelijk weer een nieuwe. Ga ik de oude ff uit elkaar halen. Kijken of ik wat vind.racinfo schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 06:23:
[...]Als de display verder normaal werkt zou ik genoegen nemen met de gedeeltelijke restitutie van de aankoopprijs en hem niet terug zenden. 55 euro retourport plus nog eens de lange verwerktijd is erg veel, en......... voor die 55 euro kun je ook bijna een nieuwe aanschaffen (met een veel kortere verwerktijd).
[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 29-06-2016 09:29 ]
Bij mij ook.racinfo schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:14:
Hoe zijn de kleuren in de nachtstand eigenlijk? Bij mij zijn ze zo:
[afbeelding]
Dus die rare achtergrond kleur is alleen in de dagmodus?!
Het defecte display geeft ook in nachtkleuren (rode) blokken door het beeld.racinfo schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:52:
[...]Dus die rare achtergrond kleur is alleen in de dagmodus?!
Ik heb bij Action indertijd een losse koplamp gekocht en de 3x LED die daarin zat vervangen door een CREE XM-L T6 LED. Voeding dmv 3x AA penlight batterijen. De lichtstraal kan tot 300 meter ver schijnen, het uiterlijk van de koplamp is een tikkie oud-bollig maar dat past wel bij mij.Frost_Azimov schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:37:
Een extra lampje (wat flink licht geeft) gekocht:
http://www.banggood.com/B...ing-Riding-p-1041561.html
Best handig, rubber strap maakt het makkelijk 'm overal los/vast te maken, en via USB op te laden. Laat ik nu net een USB uitgang op mijn display hebben ;-)
Kabeltje heb ik in mijn zadeltasje gestopt.
Handig, ook ff besteldFrost_Azimov schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:37:
Een extra lampje (wat flink licht geeft) gekocht:http://www.banggood.com/Bike-Bicycle-USB-Light-Front-Led-Light-Lamp-Rechargeable-Silica-Gel-Safety-Light-For-Cycling-Riding-p-1041561.htmlBest handig, rubber strap maakt het makkelijk 'm overal los/vast te maken, en via USB op te laden. Laat ik nu net een USB uitgang op mijn display hebben ;-)Kabeltje heb ik in mijn zadeltasje gestopt.
Hier staat iets meerVlassie1980 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:18:
Nieuws van Bosch:
Compacte display
[afbeelding]
Ook geruchten over een dual battery en compactere lader...
[ Voor 59% gewijzigd door Goose op 30-06-2016 18:21 ]
Wel een leuk idee... een oude carbitlamp scoren en met cree led ombouwenracinfo schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:30:
[...]
Ik heb bij Action indertijd een losse koplamp gekocht en de 3x LED die daarin zat vervangen door een CREE XM-L T6 LED. Voeding dmv 3x AA penlight batterijen. De lichtstraal kan tot 300 meter ver schijnen, het uiterlijk van de koplamp is een tikkie oud-bollig maar dat past wel bij mij.
[ Voor 8% gewijzigd door OgWok op 01-07-2016 18:53 ]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik gebruik de fiets voor woonwerk verkeer 20 km hen en 20 km terug. Dan tikt het aan- oblomov - schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:21:
Die dwingende cadans ervoer ik als een voor mij onoverkomelijk nadeel van de NuVinci tijdens een aantal proefritten met dat systeem. Ik vraag mij af waarom jij je, vooral gezien je hoge kilometrage, tekort doet met een cadans die je niet echt prettig vindt maar wacht tot de tandwielen versleten zijn!
ik heb geen Nyon maar de intuvia- oblomov - schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:21:Het Nyon display loopt exact op tijd, waarschijnlijk ook omdat de Nyon in verbinding staat met mijn iPhone. Heb je de laatste update?
Begreep ik al, maar misschien is het verschil in tijdaanduiding te verhelpen met een update!Goose schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:09:
ik heb geen Nyon maar de intuvia
Rollerbrakes zijn sterk af te raden. Waarom niet een Batavus Razer. Betere specificaties, Sterke bewezen motor en met een sportief jong design. Adviesprijs 2699,- Mogelijk geeft de FM wat korting en komt je lager uit dan de prijs van de BSP Urban.Reticulum schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:32:
Ik volg dit topic al een tijdje en heb hier heel veel aan gehad bij mijn oriëntatie op een nieuwe e-bike voor mijn vriendin, alvast dank hiervoor.
Momenteel hebben wij de luxe van twee auto's en we willen er een verkopen en inruilen voor een e-bike.
Mijn vriendin gaat de fiets voornamelijk gebruiken voor stadsverkeer (naar haar werk 10km heen en 10km terug.
https://www.elektrischefi...-bsp-e-volt-urban-ec10-2/
Vandaag zijn we naar de FM geweest voor proefritjes en mijn vriendin is helemaal weg van de 'BSP Urban EC-10'. Voor haar geldt form over function en hij ziet er inderdaad wel stoer uit, geen overbodige luxe want ik zal er zelf ook gebruik van gaan maken. Er zit wel op wat ik verwacht: bredere banden, genoeg ruimte voor bagage en alles netjes weggewerkt.
Voordat we op aanschaf overgaan heb ik nog mijn twijfels over enkele punten waar jullie misschien een positieve/negatieve feedback op willen geven.
1. Op de fiets zitten rollerbrakes, zijn dit niet inferieure remmen op een fiets van 2600€? Ik ben zelf een mountainbike gewend en hoewel je het eigenlijk niet 'mag' vergelijken remt dit toch wel een heel stuk minder direct.
2. De fiets maak gebruik van een 'Shimano Steps E6100' middenmotor. Ik heb er in dit topic niet veel over kunnen vinden, met name op het gebied van duurzaamheid. Tijdens de ritjes bleek de motor van de Kalkhoff (Impulse 2.0) wel wat pittiger alleen in de stad is dit juist een nadeel, het rijdt wat onrustiger. Over de shimano was ik niet heel ontevreden, wat is jullie ervaring?
3. Het merk BSP, ik heb me laten vertellen dat dit een Nederlands merk is dat veel waarde hecht aan goede afwerking. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord, iemand ervaring met dit merk?
Het lijkt ons een stevige transport fiets die wel tegen een stootje kan. Een aanrader of kunnen we ons 2600 euro beter besteden aan een ander beproefd model? Alvast bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door - oblomov - op 01-07-2016 23:10 . Reden: modeljaar 2016 ]
Daar hebben wij ook naar gekeken alleen valt deze af door een te sportieve zit. Mijn vriendin vindt het heel belangrijk om rechtop te zitten. De BSP heeft daarbij ook een bagagedrager voorop voor de kleine boodschappen. We willen ook nog een testrit maken op de Qwic type: P-M360.- oblomov - schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:44:
[...]
Rollerbrakes zijn sterk af te raden. Waarom niet een Batavus Razer. Betere specificaties, Sterke bewezen motor en met een sportief jong design. Adviesprijs 2699,- Mogelijk geeft de FM wat korting en komt je lager uit dan de prijs van de BSP Urban.
https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/razer.htm
Let op, de Batavus Razer van modeljaar 2016 heeft:
- een 11 dB stillere motor
- 4 ondersteuningsstanden i.p.v. van 3. De nieuwe stand wordt Eco+ genoemd.
- een 45 % kleiner acculader met een 10% snellere oplaadtijd
- een micro usb aansluiting op de regellaar
- duidelijkere opschriften op de regellaar
[ Voor 7% gewijzigd door Reticulum op 01-07-2016 23:52 ]
[ Voor 78% gewijzigd door Het Poezenbeest op 02-07-2016 08:37 ]
Hou er rekening mee dat dit de meest oncomfortable zit is omdat al haar gewicht op de zachte delen rust. Tenzij je echt beperkt bent is een iets sportievere zit aan te raden (ook qua hanteerbaarheid van de fiets!!).Reticulum schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:50:
[...]
Daar hebben wij ook naar gekeken alleen valt deze af door een te sportieve zit. Mijn vriendin vindt het heel belangrijk om rechtop te zitten.
Als je zelf niet wil sleutelen en toch die super sterke T6 LED wil hebben is dit de oplossing:Frost_Azimov schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:04:
[...]
Wel een leuk idee... een oude carbitlamp scoren en met cree led ombouwen
Rollerbrakes zijn er in diverse uitvoeringen. De goedkopere remmen inderdaad inferieur. Je glijd zo door en maak je extra meters die je je juist niet kunt permitteren bij een noodstop.zonnefreak schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:31:
[quote]Reticulum schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:32:
1. Op de fiets zitten rollerbrakes, zijn dit niet inferieure remmen op een fiets van 2600€? Ik ben zelf een mountainbike gewend en hoewel je het eigenlijk niet 'mag' vergelijken remt dit toch wel een heel stuk minder direct.
Tja daar heb je wel een goed punt. Ze reageren een stuk minder bijterig dan hydraulische velg en of schijfremmen. Zeker in de stad zou ik sneller reagerende remmen zeker belangrijk vinden. Als je met een elektrische fiets 25km/h rijd en iemand gooit zijn deur voor je neus open dan kun je nog proberen een noodstop te maken. Met rollerbrakes is dit vrijwel uitgesloten.
Het duurt te lang eer dat die op vol remvermogen zitten. Over de Shimano steps kan ik je niets vertellen, behalve dat het nog niet zo lang op de markt is. Als je toch zo veel geld uitgeeft dan zou je ook kunnen overwegen om misschien 5 jaar garantie te nemen. Bij sommige fietsen zit dit er standaard op. Is ook wel wat waard lijkt mij.
Enigste tip die ik je mee kan geven is zoveel mogelijk fietsen met verschillende motoren uit testen. Bosch werkt ook erg goed met hun midden motoren waar de kinder ziektes wel uit zijn. Hier zitten ook 3 sensoren in.
Succes met de proefritten.
Dat is een beetje té stellig, dunkt mij. Zo'n tachtig procent van de Nederlanders zit vrijwel recht op de fiets. Voor 10 km naar het werk (25 minuten voor een 25 km/u e-bike) is rechtop goed te doen.roffeltjes schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:40:
Hou er rekening mee dat dit de meest oncomfortable zit is omdat al haar gewicht op de zachte delen rust. Tenzij je echt beperkt bent is een iets sportievere zit aan te raden (ook qua hanteerbaarheid van de fiets!!).
Form over function = Fiets staat over een half jaar in de schuur. Leg haar uit dat het een praktisch vervoermiddel is niet een duur mode statement.
Verwijderd
Juist schijfremmen zijn prima te doseren en leveren power wanneer je het wiltjimh307 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:33:
Houd je van pittig en direct remgedrag of doseerbaar remgedrag?
Ze voldoen wel (want anders waren ze verboden), maar het zijn niet de beste remmen nee.
Tja, als je het niet gewend bent maak je vlug die fout (ik welVerwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:34:
[...]
Juist schijfremmen zijn prima te doseren en leveren power wanneer je het wiltAls je lomp en onbenullig aan die linkerhendel trekt dan zou je erover kunnen gaan, maar het lukt prima om met alleen het achterwiel een stukje van de grond tot stilstand te komen.
[ Voor 44% gewijzigd door jimh307 op 04-07-2016 18:55 . Reden: Invoegen tekst ]
Ach dat remverhaal geldt ook bij motoren, als je in de hogere vermogens komt zitten daar ook remmen op die dat geheid aan kunnen. Dus over je voorwiel duiken is geen probleem.jimh307 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:36:
[...]
Tja, als je het niet gewend bent maak je vlug die fout (ik wel).
Ik ben altijd gewend om redelijk kracht te zetten op de hendels omdat rollerbrakes veel kracht vereisen om 'goed' te kunnen remmen. In een reflex knijp ik wel in die hendels en ging het achterwiel een heel stuk van de grond af, maar al goed eind goed.
Maar in mijn auto hoef je ook maar heel lichtjes het rempedaal te aaien om fors te remmen. Daar gaat het wel goed, maar op de fiets is dat heel anders
Maar ik voel me niet onveilig op mijn Sparta. Ik geef je wel mee dat als je flink de bocht in hoekt en met volle snelheid in risicosituaties rijdt (veel ouderen op een elektrische fiets) dat rollerbrakes dan niet voldoen.
Als ik een situatie nader waarbij extra aandacht vereist is zorg ik dat ik de situatie in ga met een vrij lage snelheid dan heb ik remkracht te over. Het voordeel is dan wel dat als ik mezelf betrap met een behoorlijke vaart de bocht in te willen gaan dat je dan nog rustig met de achterrem kunt corrigeren.
Ik denk ook dat de situatie is zoals men ze neemt en men teveel waarde hecht aan de rem (ongeacht welk type) dat dit heel gevaarlijk kan zijn. Er gebeuren nog heel veel eenzijdige ongevallen met een elektrische fiets. Men onderschat de snelheid ( F=M*A ) en de massa van de fiets. Dan zit je met een hoge massa op hoge snelheid en heb je veel remkracht nodig om voldoende snelheid te verliezen. Als je dan ook nog in een bocht zit heb je een probleem.
Voorbeeld: op mijn fietsroute naar mijn ouders zit een paaltje recht in een haakse bocht met een begroeide berm. Als je dit paaltje niet weet te staan kan het gruwelijk fout gaan. Het is daar sowieso link want er staan nog veel meer paaltjes in bochten. De bocht inhoeken gaat dan fout.
En ja, de gemeente is al lang op de hoogte van deze situatie. Achter "de barrière ten hoogte van de Cereslaan".
Om die reden zijn op alle fietspaden rond Leiden de middenpaaltjes definitief verwijderd; de voordelen wogen niet op tegen de nadelen zo dacht de gemeente waarschijnlijk en niet alleen zij.Torched schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:45:
[...]
Wat betreft die paaltjes, ik heb er wel eens een meegepakt met mijn trapper. En dan zit je met je kruis op het stuur, niet de meest leuke ervaring
Dit wordt je tijdens motorrijles ook geleerd: beide remmen tegelijkertijd gebruikenracinfo schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:24:
[...]
Om die reden zijn op alle fietspaden rond Leiden de middenpaaltjes definitief verwijderd; de voordelen wogen niet op tegen de nadelen zo dacht de gemeente waarschijnlijk en niet alleen zij.
Dat remkracht wordt onderschat bij schijfremmen is alom bekend, toch vraag ik mij af waarom iedereen altijd met de voorrem in de weer gaat? Die gebruik ik alleen (in combinatie met achter) bij een noodstop en wanneer je je aanpast aan weg situaties en verkeer is een noodstop alleen bij hoge uitzondering een noodzaak. Voor normale situaties maak ik uitsluitend gebruik van de achterrem, die is krachtig genoeg.
Zo-ie-zo is remmen in een bocht een gevolg van verkeerd inschatten van de weg situatie, kwestie van aanleren dus. Daar is de schijfrem niet schuldig aan.
Dat geld zeker ook voor fietsersVPI schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:32:
[...]
Dit wordt je tijdens motorrijles ook geleerd: beide remmen tegelijkertijd gebruiken
En ja, als je trapper zo'n paaltje raakt zit je met je kruis op het stuur want je fiets komt dan overdwars te staan. Die rotdingen geven niet echt mee nee.Wat betreft die paaltjes, ik heb er wel eens een meegepakt met mijn trapper. En dan zit je met je kruis op het stuur, niet de meest leuke ervaring
[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 05-07-2016 19:51 ]
Het is veel makkelijker om de fiets in optimale balans te houden als je beide remmen gebruikt. Daarbij zal je bij een schrikreactie in automatisme ook beide remmen gebruiken.VPI schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:32:
[...]
Dit wordt je tijdens motorrijles ook geleerd: beide remmen tegelijkertijd gebruiken
De voorrem heeft het meeste grip, kan je dus het hardst mee remmen. Ook schuift het gewicht van je voertuig naar voren als je remt waardoor er meer grip op je voorwiel komt te staan. Meer grip dus.racinfo schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:24:
[...]
Om die reden zijn op alle fietspaden rond Leiden de middenpaaltjes definitief verwijderd; de voordelen wogen niet op tegen de nadelen zo dacht de gemeente waarschijnlijk en niet alleen zij.
Dat remkracht wordt onderschat bij schijfremmen is alom bekend, toch vraag ik mij af waarom iedereen altijd met de voorrem in de weer gaat? Die gebruik ik alleen (in combinatie met achter) bij een noodstop en wanneer je je aanpast aan weg situaties en verkeer is een noodstop alleen bij hoge uitzondering een noodzaak. Voor normale situaties maak ik uitsluitend gebruik van de achterrem, die is krachtig genoeg.
Zo-ie-zo is remmen in een bocht een gevolg van verkeerd inschatten van de weg situatie, kwestie van aanleren dus. Daar is de schijfrem niet schuldig aan.
Ik puls de achterrem altijd, als je achterwiel je voorwiel voorbij komt ben je weer alle controle kwijt. En zeker op hoge snelheden met dunne bandjes.VPI schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:32:
[...]
Verwijderd
Tegen de tijd dat dat gebeurt heb je de rem alweer los hoor, een blokkerend achterwiel is niet zo'n probleem, alleen in een scherpe bocht. Sterker nog, op tempo in bochten rem ik achter, ik heb liever dat m'n voorwiel de grip gebruikt om de bocht door te komenTorched schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:41:
Ik puls de achterrem altijd, als je achterwiel je voorwiel voorbij komt ben je weer alle controle kwijt. En zeker op hoge snelheden met dunne bandjes.
Rem altijd wel met beide remmen, scheelt in de pads en temperatuur van de schijven.
Wat 80% van de Nederlanders doet boeit me in deze niet. Rechtop is gewoon aantoonbaar minder prettig, maar mensen durven niet. Je knelt veel meer je bloedsomloop af.- oblomov - schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:56:
[...]
Dat is een beetje té stellig, dunkt mij. Zo'n tachtig procent van de Nederlanders zit vrijwel recht op de fiets. Voor 10 km naar het werk (25 minuten voor een 25 km/u e-bike) is rechtop goed te doen.
Omdat de voorrem VEEL krachtiger is dan de achterrem. Als wielrenner heb ik me aan moeten leren alleen voor te remmen omdat je anders echt een gevaar in het peleton bent als je met 50+ op een haakse bocht afstormt. Als je dan niet hard voor remt maar met de achterrem gaat pielen moet je veel eerder remmen dan de rest wat snelheid verschil en heel veel verwensingen oplevert.racinfo schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:24:
[...]
Dat remkracht wordt onderschat bij schijfremmen is alom bekend, toch vraag ik mij af waarom iedereen altijd met de voorrem in de weer gaat?
Mee eens. En in de bocht is de voorrem natuurlijk geen goed idee en kies je inderdaad de achterrem. Ook als het glad is is de voorrem niet zo'n snugger ideeZo-ie-zo is remmen in een bocht een gevolg van verkeerd inschatten van de weg situatie, kwestie van aanleren dus. Daar is de schijfrem niet schuldig aan.
[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 06-07-2016 08:07 ]
Daar kan ik over meepraten, niet voor niets heb ik na km'ers een lamme linkerhand door het leunen op de handvaten van het stuur (deze al 3x vervangen hierom - wat zijn eigenlijk de beste handvaten?) In het begin op de MTB (ATB) mij al aangeleerd mijn achterste wat verder naar achteren op het zadel te schuiven om een betere 70/30 verhouding te verkrijgen. Als je jaren recht-op heb gefietst is het wel even wennen op een mountainbike maar ik ben het met roffeltjes eens dat het lekkerder fietst dan rechtop! Ook veel sportiever dan zo'n stijve recht-op houding op een stads- of damesfiets, het lastiger op- en afstappen nemen we gewoon voor lief.roffeltjes schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:02:
[...]
[...]
Ik kan me ook wel voorstellen dat een ouder persoon niet meer de armkracht heeft omdat je meer krachten op je stuur krijgt, maar dat is weer een ander probleem (moet je dan uberhaupt harder dan twintig gaan fietsen?).
Ik ben verstopt zoek een ander :P
https://www.elektrischefi...olkswagen-e-bike-met-abs/zonnefreak schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:43:
Ik ben benieuwd of er ook een keer een A.B.S. systeem voor op de fiets komt.
Zou voor veel mensen de veiligheid verhogen lijkt mij zo.
Ik wil even dit wat oudere topic weer aanhalen.Ckriek schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:53:
Misschien, een beetje domme vraag, heb net voor mijn vrouw, een gazelle em, met bosch middenmotor aangeschaft, fietst fantastisch, nu heeft de fietsenmaker het display vastgezet, is dit wel verstandig, gezien diefstal, hebben de fiets wel verzekerd
Feit is het dat de ontwikkeling van / bij fietsen jarenlang heeft stil gestaan cq. gesluimerd, voortkabbelend omdat er nog weinig aan verbeterd kon worden.Vlassie1980 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:09:
[...]
https://www.elektrischefi...olkswagen-e-bike-met-abs/
Binnenkort een nieuwe merk genaamd Volksfahrrad ?
Dit is geheel een afweging die je zelf moet maken. Die van mij zit niet eens vastgeschroefd maar ik haal hem er ook nooit af, alleen wanneer ik de stad in ga om wat te shoppen dan trek ik hem eraf. Maar dat is maar 1 of 2 keer per jaar.srna513006 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:14:
[...]
Ik wil even dit wat oudere topic weer aanhalen.
Omdat onze Gazelle Chamonix T10 elektrische fiets vorige week gestolen is heb ik gisteren een nieuwe opgehaald.
De volgende vraag is feitelijk niet direct aan een Gazelle fiets gerelateerd maar eigenlijk voor alle elektrische fietsen met een Bosch display.
Op de gestolen fiets van mijn vrouw en ook op mijn fiets heb ik de display d.m.v. het meegeleverde schroefje aan de displayhouder vastgezet om te voorkomen dat de display even snel eruit geschoven kan worden.
Eigenlijk net zoals de fietsenmaker en beschreven in het topic van 14 april 2014.
Mijn leverancier raadde dit gisteren echter af omdat hij meende dat een fiets zonder display minder snel gestolen zou worden.
Ook meende hij dat als een display vast zou zitten er bij een poging om de display eraf te halen schade aan de houder zou ontstaan omdat dit wellicht met grof geweld geprobeerd zou worden.
Wat is nu wijsheid, vastzetten of steeds meenemen waarbij de kans bestaat dat dit soms vergeten wordt en de vraag is hoe lang de displayhouder dit volhoud?
Iemand een zinnig antwoord hierop?
Ik haal mijn display er regelmatig af. Heb een Bosch systeem. Dit gaat tot nu toe probleemloos. Vastzetten kan natuurlijk ook maar als ze je fiets opladen in een busje hebben ze wel alle spullen binnen handbereik. Ze demonteren het slot op een rustige locatie en hebben dan een complete fiets.srna513006 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:14:
[...]
Ik wil even dit wat oudere topic weer aanhalen.
Omdat onze Gazelle Chamonix T10 elektrische fiets vorige week gestolen is heb ik gisteren een nieuwe opgehaald.
De volgende vraag is feitelijk niet direct aan een Gazelle fiets gerelateerd maar eigenlijk voor alle elektrische fietsen met een Bosch display.
Op de gestolen fiets van mijn vrouw en ook op mijn fiets heb ik de display d.m.v. het meegeleverde schroefje aan de displayhouder vastgezet om te voorkomen dat de display even snel eruit geschoven kan worden.
Eigenlijk net zoals de fietsenmaker en beschreven in het topic van 14 april 2014.
Mijn leverancier raadde dit gisteren echter af omdat hij meende dat een fiets zonder display minder snel gestolen zou worden.
Ook meende hij dat als een display vast zou zitten er bij een poging om de display eraf te halen schade aan de houder zou ontstaan omdat dit wellicht met grof geweld geprobeerd zou worden.
Wat is nu wijsheid, vastzetten of steeds meenemen waarbij de kans bestaat dat dit soms vergeten wordt en de vraag is hoe lang de displayhouder dit volhoud?
Iemand een zinnig antwoord hierop?
[ Voor 5% gewijzigd door srna513006 op 06-07-2016 13:46 ]
Ik heb deze vraag trouwens ook bij de verzekeringsmaatschappij Unigarant neergelegd.zonnefreak schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:37:
[...]
.....Snap trouwens ook niet dat de displays niet beveiligd zijn met een pincode. Dan wordt de doorverkoop van gestolen elektrische fietsen toch ook een stuk moeilijker. Je smartphone heeft deze mogelijkheid toch ook.
Ik denk dat de verzekerings maatschappijen hier toch ook wel interesse in hebben. En als zo de premies laag kunnen blijven hierdoor, dan snijd het mes toch aan twee kanten.
ABS ben ik zelf een beetje tegen, net als meer software. Het wordt er alleen maar onderhoudsgevoeliger op. En duurder ook, omdat je steeds meer specialistische kennis nodig hebt om het te onderhouden.zonnefreak schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:43:
Goh er is wel een hele discussie over remmen losgebroken zeg.Nou hebben we al een elektrische accu die op de fiets zit en de meeste fietsen hebben toch al hydraulische remleidingen.
Ik ben benieuwd of er ook een keer een A.B.S. systeem voor op de fiets komt.
Zou voor veel mensen de veiligheid verhogen lijkt mij zo.
In een bocht zal je er niet zoveel aan hebben maar met nattigheid en modder op de weg zal het wellicht helpen bij recht vooruit remmen.
Misschien een beetje off topic maar hebben ze misschien bij de apotheek geen camera's hangen. Misschien dat de diefstal van de fiets erop staat en misschien ook een kenteken van een auto waar hij ingeladen is? Misschien heb je het zelf ook al bedacht maar het is inderdaad wel schrikken als zoiets je overkomt en ontzettend balen.srna513006 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:44:
Dat begrijp ik dat dit een keuze is die ikzelf moet maken maar om die keuze te kunnen maken is het soms handig om van anderen de mening te horen hoe zij hiermee omgaan.
Als de fiets voor het eerst gestolen is zit de schik er toch aardig in, gewoon op slot voor de deur van een apotheek en dan ook nog volledig in zicht.
Mijn vrouw komt toch wel minimaal 1 mal per dag in het centrum van ons dorp om daar boodschappen te gaan doen.
Overigens hebben wij ook het Bosch systeem met middenmotor.
Wij gaan nu wel een extra insteekslot gebruiken om de fiets ergens aan vast te zetten maar ja, of dat de dievengilde tegenhoudt.
Maar ja, daar maken de "dure" merken gebruik van om de (specialistische) FM's lekker mee te maken, imho.Torched schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:53:
[...]
ABS ben ik zelf een beetje tegen, net als meer software. Het wordt er alleen maar onderhoudsgevoeliger op. En duurder ook, omdat je steeds meer specialistische kennis nodig hebt om het te onderhouden.
Met de Elektrische auto zie je dit ook heel sterk, vooral bij tesla. Als je daar problemen hebt met iets wat het computersysteem raakt mag je al naar de dealer. Zelfde bij die Bosch fietsen. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat die trend zich doorzet. In ieder geval niet voor de 27,5km/u fietsjes.
Er zijn wel een paar Mixte frames (dames frames met halfhoge instap) op de markt met een redelijke stijfheid.racinfo schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:13:
[...]Ook veel sportiever dan zo'n stijve recht-op houding op een stads- of damesfiets, het lastiger op- en afstappen nemen we gewoon voor lief.
En zelfs die worden van de boot gezet. Motor problemen moet alles gewoon naar fabriek terug.OgWok schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:25:
[...]
Maar ja, daar maken de "dure" merken gebruik van om de (specialistische) FM's lekker mee te maken, imho.
Verwijderd
Ik wil gewoon dat ik de onderdelen kan krijgen tegen normale prijzen, zodat ik gewoon m'n gang kan gaan en niet die dure reparaties heb. Het is niet alsof zo'n ding nou zo dramatisch complex in elkaar zit...Torched schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:45:
Ik zou graag willen dat de EU ook zoiets implementeert. Zeker nu alles steeds complexer lijkt te worden.
Nou hier zou ik niet zo zeker van zijn.jimh307 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:30:
Ik betrap mezelf er ook op dat ik te laks ben met het goed op slot zetten van mijn fiets. Als ik bij de dokter kom zet ik hem alleen op het draaislot en gebruik ik mijn insteekketting niet ondanks er rekken voor staan. Daar ga ik nu zeker extra aandacht aan besteden. Nu zal in Rosmalen nog niet meteen een bende op de parkeerplaats staan te wachten totdat ik binnen ben, maar het word steeds erger en het dievengilde zit ook niet stil.
Probleem met een fiets is dat je het gewicht zo laag mogelijk wilt houden. Schijfremmen? Zwaarder dan vbrakes. Hydraulische remmen ipv kabels? Zwaarder, ABS systemen? Zwaarder etc. Sterker frame omwille van hogere snelheid? te zwaarracinfo schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:20:
[...]
Feit is het dat de ontwikkeling van / bij fietsen jarenlang heeft stil gestaan cq. gesluimerd, voortkabbelend omdat er nog weinig aan verbeterd kon worden.
De opkomst van de e-bike heeft hier duidelijk verandering in gebracht en plots wordt het voor fabrikanten weer interessant zich op deze opkomende, nieuwe markt te storten met initiatieve modellen en de daarbij behorende techniek, volkswagen stort zich niet zomaar in deze markt, zoals blijkt uit dit artikel.
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 07-07-2016 11:13 ]
Nee, daar ben ik inderdaad niet zeker van. Daarom krijgt het op slot zetten van mijn fiets eerste prioriteit. Als mijn fiets in de schuur staat zit de fiets zelf ook op slot. Dat deed ik al, maar als je dit zo leest in de krant gaat er toch een schrikmoment door je heen.srna513006 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:48:
[...]
Nou hier zou ik niet zo zeker van zijn.
Onze fiets is op het dorpsplein in Den Hoorn bij Delft gestolen.
Er is tijdens de diefstal een wit busje gesignaleerd maar is geen kenteken opgenomen.
De diefstal gaat schijnbaar razend snel waardoor het niemand opvalt.
Het blijkt nu dat het feit dat je in een buitengebied woont je niet waarborgt tegen de georganiseerde fietsdiefstal.
Inderdaad, het is treurig en de fietsbeleving gaat hierdoor behoorlijk achteruit.
De verzekering eist nu zelf dat de fiets in een perfect afgesloten berging op slot moet staan.
Dit terwijl de berging inpandig is en van 2 veiligheidssloten en een inbraakstrip is voorzien.
In een afgesloten metalen ruimte heb je niets aan een GPS tracker (kooi van Faraday), staat ie eenmaal in de bestelbus dan is ie onvindbaar.Vlassie1980 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:27:
Wat wellicht helpt is inderdaad een ingebouwde GPS tracker zodat je de fiets altijd kunt vinden. Stromer en Vanmoof hebben al dergelijke systemen erop zitten.
Ergens geef ik je wel gelijk hierin. We worden bang gemaakt door de media en zo hopen ze zeker op meer mensen die een verzekering afsluiten.roffeltjes schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:02:
Dat is veel bangmakerij hier... vroeger werden er meer fietsen gestolen (uitsterven van de Heroine junk helpt hierin fors mee) en tegenwoordig is een fiets goed te verzekeren.
Betreft jacking... het zal wel. De wereld wordt steeds veiliger, alleen worden we door de pers ons van alles aangepraat. Verder ben ik in onze mooie boerendorpen veel vaker met geweld in aanraking gekomen dan die poel van verderf die Amsterdam heet, dus die angst voor de stad deel ik niet.
Sterker: ik woon al heel lang in de Bijlmer. Geen fiets gejat... niet gerold, niet bedreigd. Niks meegemaakt. Mijn vrouw woont er al haar hele leven.. zelfde verhaal. Dus waar gaat het heen? Naar een prima leefbare samenleving als we niet allemaal zo paranoide zijn en elkaar recht durven aankijken.
Ik heb de thule 9103, en is een soortgelijk systeem. Die haken klemmen niet om de bumper maar om de achterklep. Dit zit goed vast, maar hou er rekening mee dat een krasje snel gemaakt is. Er zitten rubbers bij, maar vooral bij het haakje blijft het uitkijken.racinfo schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:21:
Wil je deze constructie toch toepassen dan zou je die draadeinden kunnen verstevigen (dikkere draden en grotere haken)
Blijft ook nog het materiaal waarop de haakjes omklemmen, is dat een kunststof bumper of een metalen?
Dat gevoel kreeg ik ook bij die tekening. In werkelijkheid zijn het stevig gevlochten staalkabels.racinfo schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:21:
Die draden met die fragiele haakjes aan het einde lijken mij ternauwernood voor die opgegeven 15 kg al voldoende, laat staan een e-bike van 20 kg. Je moet rekening houden met de krachten die er op komen te staan wanneer je met de belasting over hobbels of door kuilen rijdt.
Wil je deze constructie toch toepassen dan zou je die draadeinden kunnen verstevigen (dikkere draden en grotere haken)
Blijft ook nog het materiaal waarop de haakjes omklemmen, is dat een kunststof bumper of een metalen? Indien het 1ste (kunststof) dan zou ik dit systeem vlug vergeten want dat zal een autoreis denk ik, niet overleven.
Dank je voor de informatie.crepkon schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:39:
Ik heb de thule 9103, en is een soortgelijk systeem. Die haken klemmen niet om de bumper maar om de achterklep. Dit zit goed vast, maar hou er rekening mee dat een krasje snel gemaakt is. Er zitten rubbers bij, maar vooral bij het haakje blijft het uitkijken.
Ik denk dat dit zoals eerder aangegeven vooral een probleem heeft bij de klemmen van de fiets. Dit is het enige punt waar de 20kg een effect heeft tov de max 15 kg. Immers, de drager zelf kan tot 30kg belast worden.
Ter info, ik gebruik mijn drager met 2 MTB's, beide 13 tot 15 kg.
Dat is toch triest dat zoiets gebeurd- oblomov - schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:16:
[...]Iemand kraste lang geleden "kut mongool" in kapitalen op onze nieuwe auto. Mijn dochter heeft het syndroom van Down. Het heeft daar 14 jaar op gestaan als geuzennaam.
De Mitsubishi Colt is een hatchback, dus komt de drager en de fiets vrij hoog te hangen. Waarschijnlijk toch iets voor de lampen. Als ik het voorwiel haaks draai ten opzichte van het frame, wordt de fiets korter en dan gaat het mogelijk wel.crepkon schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 17:24:
Ik heb het opgelost met extra stukken rubber die ik op het werk kon maken. En een auto die niet gloednieuw is, dus een krasje kan ik prima mee leven 😊
Dat type wat ik heb zet de auto vrij hoog op de achterklep, daardoor zie je kenteken en verlichting gewoon. Vangt natuurlijk wel meer wind..
En altijd sneu wanneer men andermans eigendom beschadigd. Ik heb wel waardering voor hoe je er mee om gaat.
[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 10-07-2016 08:33 ]
Nu verwacht ik dat deze Thule de druk beter verdeeld.OgWok schreef op zondag 10 juli 2016 @ 08:29:
Heb zelf ervaring met een Thule die met 4 spanbanden op de achterklep zit. De drukpunten duwden toch echt kleine "kuiltjes" in het plaatwerk, van de klep, na een rit richting Limoges (1 fiets).
[afbeelding]
(dit is het nieuwere model)
Nu een gewone Thule op de trekhaak; naar mijn idee een veel beter/veiliger systeem. Trekhaak heb ik voor € 110,-- (nieuw) gekocht en zat er in een halve dag op.
Overigens, Thule maakt ook ten aanzien van dat "Thule knijpertje" een voorbehoud van 2 fietsen met een maximaal gewicht van 15 kg ieder. Aangezien het maximum draaggewicht 30 kg is, zal deze restrictie betrekking hebben op de klemmen waarmee de fiets wordt vastgezet op de bovenbuis en dat is makkelijk zelf te verstevigen.Opperpanter2 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:32:
Ik heb zelf ook een tijdje zo'n drager gehad. Het lijkt ideaal, maar het is ook een enorme windvanger. Je verbruik stijgt flink op de snelweg. De lak heeft ook zeker te lijden onder de druk, zelfs met stukken fites binnenband rubber als extra bescherming. In mijn geval kwam de trapper ook nog tegen de achterklep. Na een ritje waarin de bescherming tussen achterklep en trapper niet goed had bevestigd heb ik nu een beschadiging op mijn lak op de achterklep. Toen heb ik besloten om een trekhaak te laten monteren (300 euro incl montage). En nu heb ik zo'n knijpertje van 15 euro op marktplaats en kan mijn fiets overal mee naar toe, zonder wind te vangen
[ Voor 68% gewijzigd door bgttje op 10-07-2016 19:58 ]
Ik gebruik een losse kentekenplaat die ik ophang.- oblomov - schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:01:
Heb jij ook extra achterlichten enz. nodig bij gebruik van dat knijpertje?
[afbeelding]
[afbeelding]
Je denkt in 1e instantie aan een slechte of vervuilde connector bij deze storing. Wellicht schoonmaken een oplossing?Gert02 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:44:
Vervelend, nu dan een storing met mijn Bosch 400W accu. Als ik de accu op de fiets van mijn vrouw doe, dan verhuist het probleem mee, het zit dus in de Accu zelf.
Als ik de accu op de fiets druk, dan ziet het systeem de accu gewoon niet. Wel een beetje, want hij geeft een actieradius, maar geen ondersteuning.
Wie had er ook al weer goede ervaringen met welke accu dokter?
Ik heb daar ook een race cassette op mijn Merida laten zetten. Ik heb alleen 10 tands.vhal schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:31:
Ik ga deze week mijn de e-bike maar eens droppen bij 12gobiking. Niet omdat hij stuk is (hoop ik) maar omdat hij een tijdje ( *cough* 3kwart jaar *kuch* ) stil heeft gestaan en er na een ritje van 50km van afgelopen week toch wel wat dingen beginnen te ratelen en te piepen. Een servicebeurtje kan sowieso geen kwaad en ik had nog wat fietsbonnen liggen van vorig jaar.
Wat ik wel wil doen is nu eindelijk een andere cassette erop plaatsen daar de originele cassette een rampending is voor het gebruik in NL. Dit is een 11-13-15-17-20-23-26-30-34T met als reden “of te zwaar”, “of te licht”, een vrij nutteloze 34T etc. Helaas is het assortiment 9-speed cassettes niet zo riant in vergelijking met de 10/11-speed en zal ik toch enig concessie moeten doen met het aantal tandwielen. Waarschijnlijk wordt het iets van 12-13-14-15-17-19-21-23-25T of een 11-12-13-14-16-18-21-24-28T tenzij iemand anders opeens met een briljante cassette weet te vinden met stapjes van 1
Ik neem aan dat je Shimano hebt? CS-HG50 en CS-HG400 zijn als 11-25 te krijgen (11-12-13-15-17-19-21-23-25) Die kosten online niet zo veel (17 euro), Ultegra CS-6500 11-23 (11-12-13-14-15-17-19-21-23) is twee keer zo duur.vhal schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:31:
Wat ik wel wil doen is nu eindelijk een andere cassette erop plaatsen daar de originele cassette een rampending is voor het gebruik in NL. Dit is een 11-13-15-17-20-23-26-30-34T met als reden “of te zwaar”, “of te licht”, een vrij nutteloze 34T etc. Helaas is het assortiment 9-speed cassettes niet zo riant in vergelijking met de 10/11-speed en zal ik toch enig concessie moeten doen met het aantal tandwielen. Waarschijnlijk wordt het iets van 12-13-14-15-17-19-21-23-25T of een 11-12-13-14-16-18-21-24-28T tenzij iemand anders opeens met een briljante cassette weet te vinden met stapjes van 1
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Dat is echt balen, uiteraard net 2 maanden buiten de garantieperiodeGert02 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:43:
Helaas is de garantie er net af. De accu is zo'n twee jaar en twee maanden oud.
Net nog gekeken en nu doet ze het wel weer... zucht.
Met laden had ik al gezien dat alle ledjes bleven branden. Gebeurd ook nooit. Met het erin klikken zag ik kortstondig een foutcode, als ik het me goed herinner een 604 of 640. De code was te snel weer weg, want het display schakelde zichzelf uit.
Afijn, we zien wel. We hebben wel eens vaker een rare storing gehad welke een paar dagen later weer verdwenen was.
Ik zag inmiddels al wel dat er origine 400W accu's op internet aangeboden worden voor onder de 500 euro.
Ja, nu zit er een goedkopere CS-HG400 op, ze moeten ergens op bezuinigenMaasluip schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:55:
[...]
Ik neem aan dat je Shimano hebt? CS-HG50 en CS-HG400 zijn als 11-25 te krijgen (11-12-13-15-17-19-21-23-25) Die kosten online niet zo veel (17 euro), Ultegra CS-6500 11-23 (11-12-13-14-15-17-19-21-23) is twee keer zo duur.
Als je een CS-HG50 11-25 en 11-30 koopt kun zelf een 11-19, 11-20, 11-21 en 11-23 maken
Verwijderd
De garantieperiode is volgens de Nederlandse wetgeving in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijs kan worden verlangd. Helaas wordt dat door de verkopers nogal eens anders uitgelegd.Gert02 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:43:
Helaas is de garantie er net af. De accu is zo'n twee jaar en twee maanden oud.
Net nog gekeken en nu doet ze het wel weer... zucht.
Met laden had ik al gezien dat alle ledjes bleven branden. Gebeurd ook nooit. Met het erin klikken zag ik kortstondig een foutcode, als ik het me goed herinner een 604 of 640. De code was te snel weer weg, want het display schakelde zichzelf uit.
Afijn, we zien wel. We hebben wel eens vaker een rare storing gehad welke een paar dagen later weer verdwenen was.
Ik zag inmiddels al wel dat er origine 400W accu's op internet aangeboden worden voor onder de 500 euro.
[ Voor 13% gewijzigd door zonnefreak op 11-07-2016 16:49 ]
Voor een 400W accu moet je bijna 500 euro betalen? En dan nog overgeleverd zijn aan n fabrikant?Gert02 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:43:
Dat klopt, het is niet anders. Ik heb nog geen goedkope vervangers gezien welke op de framebuis passen. Dat komt vast wel, maar nu nog even niet.bgttje schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 00:16:
[...]
Voor een 400W accu moet je bijna 500 euro betalen? En dan nog overgeleverd zijn aan n fabrikant?
Ik ken de opbouw van het accu-pack niet maar is de behuizing (eenvoudig) open te maken en dan alle gepuntlastte contacten te controleren? Er zal vast en zeker ergens sprake zijn van een slecht contact met mogelijke grote overgangs weerstand en misschien dan opnieuw te solderen?Gert02 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:19:
[...]
Dat klopt, het is niet anders. Ik heb nog geen goedkope vervangers gezien welke op de framebuis passen. Dat komt vast wel, maar nu nog even niet.
Het ding is overigens weer begonnen. Een keer weer aan de lader gelegd, laten rusten en op de fiets doen, was schijnbaar genoeg.
Aan de stekker(s) is niets te zien. Maar goed, het is vast een voorbode voor wat komen gaat.
Met zoveel losse cellen in een pack is het een wonder als ze allemaal goed blijven. Er gaat er vast wel eentje protesteren zo onderhand.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq