30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Exactly....MrSleeves schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:47:
Als dat ding een blauw kenteken krijgt (dus door de keuring heen komt bij de RDW), dan moet dat kunnen.
Hoe lang zal het duren voordat zo'n e-bike 45 km/u kan zonder bijtrappen..
Die dingen gaan dus echt wel 40+, 30-35 is veel te conservatief geschat. Een zonder helm, drie met. Eentje reed eigenlijk behoorlijk asociaal (dom),
Een Stromer heeft een motor van 500W, dat is heel wat meer als de Bosch Speed motor met 350Wroffeltjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:27:
Overigens vandaag 4x (!) een Stromer gezien omdat ik vlak buiten Amsterdam bij een forenzenroute was tijdens spitsuur.
Die dingen gaan dus echt wel 40+, 30-35 is veel te conservatief geschat. Een zonder helm, drie met. Eentje reed eigenlijk behoorlijk asociaal (dom),
Zal wel via http://www.qicq.nl/lease gaan, die dingen zijn vet prijzig.
Onverantwoord, en als het lease is, ben ik verbaasd dat een werkgever dat goed vindt. Zou bij ons echt niet gebeuren.roffeltjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:27:
Zoals dat bij ons wel vaker gaat heeft mijn vrouw dus mijn Razer maar ingepikt en mag ik op het leenmodelletje.
Tranz-X:
Voornaaf motor (herriebak, maar is een oud bakkie)
Rotatie+krachtsensor. Ding doet hollen of stilstaan.
Onregelmatig (valt wel mee, maar soms onverwacht spike/gap)
Op lage snelheden is hij niet zo sterk, dus hij is wel hanteerbaar.
Loopt door, maar stopt na het "featheren"van je rem.
Actieradius slecht (maar is al een oud bakkie). Maar met 25km actieradius kom ik een heel eind (hoef niet naar het werk).
Ondersteund vrij lang hard door, maar een viaduct op knallen is zwaar voor de motor
Verder:
Terugtraprem en voor-rollerbrake.
En weet je... ik heb hem al vaak moeten gebruiken als leenfiets en ik vind hem erg leuk. Ondanks alle nadelen doet hij gewoon wat hij moet doen.
De helmloze was niet de aso, maar het is niet een risico dat ikzelf zou nemen (maar goed, ik draag dus ook op mijn Razer een helm). Maar ik vraag me af of ze leasen, Zo superduur zijn ze ook weer niet, zat mensen die modaal of meer verdienen in Amsterdam en zo'n ding kunnen betalen.MrSleeves schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:43:
[...]
Onverantwoord, en als het lease is, ben ik verbaasd dat een werkgever dat goed vindt. Zou bij ons echt niet gebeuren.
[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 21-04-2015 07:46 ]
Verwijderd
Dat is dezelfde set als ik heb. Goede keusbrutus26 schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:05:
Heb een Bafang motor geselecteerd (BMSbattery )
zie onderstaande, maar wat zijn de verschillen tussen de display's (C961/C963/C965)
heeft er iemand nog een groter tandwiel gemonteerd ?, deze zie in niet bij BMS battery,
wel bij em3ev, mis ik verder nog iets ?
48V 750W BBS02 Bafang Central Motor. There is a controller inside the motor.
48V11.6Ah Bottle-09 Panasonic Battery & Torque Sensor
BaFang C961/C963/C965 LCD Display for Bafang BBS Central Motor
MrSleeves schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:43:
[...]
Onverantwoord, en als het lease is, ben ik verbaasd dat een werkgever dat goed vindt. Zou bij ons echt niet gebeuren.
Licht even toe waarom je het onverantwoord vind?
Omdat hij zo snel gaat? Zo snel gaat een snorscooter of brommer ook.
Omdat hij geen geluid maakt? Een elektrische scooter hoor je ook amper.
Ik schaar dit toch onder het kopje principiële afkeer / wat de boer niet kent dat vreet ie niet.
Hulde voor de werkgevers die het wel doen, werknemers komen veel relaxter op de zaak aan en het milieu wordt minder belast. Minder brandstof.
[ Voor 11% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-04-2015 10:12 ]
Over degene die aso reed ben ik benieuwd of zijn eigen centjes in de fiets zitten...
Als je kijkt wat zo'n ding kost.
Als de werkgever voor hem betaald heeft, zie ik de afloop als een vorm van natuurlijke selectie.
Wel jammer dat zo'n kwiebes het voor de rest verpest. Speed pedelecs staan nou niet echt in een mooi daglicht bij de meeste mensen. Als je fietsberaad.nl volgt, kun je het ontmoedigingsbeleid als het ware ruiken. Hele zware muffe stank die niet weg lijkt te trekken. Alleen maar denken in problemen ipv oplossingen.
Maar ik vind het van een werkgever ook onverantwoord om je werknemers met fietsen uit te rusten die niet legaal zijn (zonder blauw kenteken).
En het hele verhaal om mensen uit de auto te krijgen (wat dan tegengewerkt zou worden) vind ik een beetje onzin. Er zijn genoeg andere legale manieren.
Van tegenwerken is geen sprake; de wet loopt nu eenmaal achter.
- duurder wordt gemaakt [ bromfiets verzekering ipv snorfiets]
- veel gevaarlijker wordt gemaakt [ naar de rijbaan verplichting ]
Let op : voor de racefiets gelden helemaal geen verplichtingen, terwijl 90%
van de tijd ga je dezelfde snelheid.
Maak dan eerst de wet in orde alvorens typegoedkeuringen te geven.
Nog beter, denk eerst eens na voordat er wat wordt gezegd / besloten.
Gek idee: laat eens wat mensen een duurtest doen en kom dan met
besluiten. Riese Muller HS is al vanaf wanneer op de markt ?
Hoe kom je erbij dat ze geen kenteken hebben? Ze hadden allemaal een blauw kenteken.MrSleeves schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:17:
Maar ik vind het van een werkgever ook onverantwoord om je werknemers met fietsen uit te rusten die niet legaal zijn (zonder blauw kenteken)..
Je bent nu spijkers op laag water aan het zoeken.
Van alle high speed e-bikes die mij ooit voorbij gekomen zijn, had er wel geteld één een blauw kenteken.roffeltjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:34:
[...]
Hoe kom je erbij dat ze geen kenteken hebben? Ze hadden allemaal een blauw kenteken.
Je bent nu spijkers op laag water aan het zoeken.
Dit is ook spijkers op laag water zoeken. Premieverschil tussen 25km en 45km (scooter) bij een WA verzekering is 17 euro op jaarbasis bij enra (65 tegen 82 euro)JellBro schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:48:
Van tegenwerking is wel degelijk sprake als iets:
- duurder wordt gemaakt [ bromfiets verzekering ipv snorfiets]
Eye of the beholder: ze sturen high speed e-bikes naar de rijbaan niet voor de veiligheid van de berijder, maar voor de veiligheid van iedereen op het fietspad.- veel gevaarlijker wordt gemaakt [ naar de rijbaan verplichting ]
Maar bij racefietsen is het wel praktisch verplicht om een helm te dragen (verenigingen, wedstrijden, e.d. hebben allemaal helmplicht)Let op : voor de racefiets gelden helemaal geen verplichtingen, terwijl 90%
van de tijd ga je dezelfde snelheid.
Maar goed, behalve commentaar heeft niemand een structurele oplossing voor 40+ rijdende fietsers. Of wachten eerst op een ernstig ongeluk?
Als je het mij vraagt: blauw of geel kenteken afhankelijk van de snelheid, helmplicht (fietshelm die dus ook een bepaalde keuring moeten krijgen, als dat nog niet zo is), max. snelheid op (bepaalde) fietspaden (30 km/u), wil je harder, dan ga je naar de rijbaan (en dat geldt dan ook voor racefietsers, die op de rijbaan dan ook verplicht een fietshelm op moeten).
Op bromfietspaden is de max dan natuurlijk 45/50 km/u.
Dus bord G11 = max. 30 km/u
Bord G12a = max. 50 km/u
[ Voor 68% gewijzigd door MrSleeves op 21-04-2015 21:21 ]
En waarom zouden die mensen hun speed pedelec niet verzekeren?MrSleeves schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:59:
[...]
Van alle high speed e-bikes die mij ooit voorbij gekomen zijn, had er wel geteld één een blauw kenteken.
Omdat het allemaal erg overdreven is, juist. De meesten nemen het risico gewoon en zolang er geen ernstig ongeval gebeurt waarbij een WA verzekering niet uitkeert is er ook weinig reden om het wel te doen.
En het was exact wat ik verwachtte. Op de hoogste twee standen (Sport en Power) trekt het ding zo hard op dat ik bij ieder stoplicht bij het optrekken wheelies aan het maken was. 60+ Nm is echt héél veel. Ondersteuning is kadansgelimiteerd, dus als je 12km/h gaat in de 1e versnelling stopt de motor met aandrijven (je moet dus snel doorschakelen om door te trekken). Rem- en schakelsensoren zijn érg prettig als je er eenmaal aan gewend bent. Ondersteuning is maximaal tot vrijwel exact 25km/h en bouwt dan af naar 27,5km/h.
Platina (500Wh) accu was 65% vol toen ik hem ophaalde bij de winkel, en na 47km helemaal leeg. Maximale ondersteuning, harde wind tegen.
Ondersteuning wordt duidelijk zwakker als de batterij bijna helemaal leeg is.
De fiets is gekocht om ook in de Ardennen/Eifel te kunnen fietsen, vandaar de Magura velgremmen en belachelijk sterke motor. Daar zal hij over een paar weken dus getest worden - als mensen geïnteresseerd zijn zal ik de ervaringen van daar ook hier schrijven
In Belgie is de jacht ook ingezet: http://www.demorgen.be/bi...sletter&utm_content=daily
Tja, da's logisch toch? Je rijdt ook niet in je hoogste versnelling de berg op. Je hebt altijd meer vermogen beschikbaar bij optimale kadans.DHL schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:08:
Haaa... werkt die schakelondersteuning zo? Is dat bij Bosch ook zo? Ik merkte bij een testrit dat het belangrijk was in de juiste versnelling te rijden om goede ondersteuning te krijgen, wat ik niet goed snapte. Zo probeerde ik in een veel te hoge versnelling te rijden en dan ondersteunde die maar heel weinig.
> Verzekert u zich niet tegen diefstal, casco e.d. ?MrSleeves schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:59:
[...]
[...]
Dit is ook spijkers op laag water zoeken. Premieverschil tussen 25km en 45km (scooter) bij een WA verzekering is 17 euro op jaarbasis bij enra (65 tegen 82 euro)
[...]
Eye of the beholder: ze sturen high speed e-bikes naar de rijbaan niet voor de veiligheid van de berijder, maar voor de veiligheid van iedereen op het fietspad.
[...]
dan is het geen 17 Euro verschil... het WA gedeelte zijn de kosten niet.
> Ongeluk fiets met auto/vrachtwagen of ongeluk fiets met fiets :
u kiest dus voor ongeluk fiets met auto als een beter idee ?
En nogmaals, kom eens met cijfers van al die asociale speed fietsers. Er moeten al gruwelijk veel
ongelukken door hen gemaakt zijn, want alle regels moeten aangepast worden.
Ik vermoed dat u niet zo'n fiets heeft. En helaas zijn mensen die niet met die fiets dagelijks op pad gaan ook echt niet te overtuigen. Dat is mij wel duidelijk. Jammer genoeg bepalen zij wel het beleid.
Het is gewoon een "deels automatische racefiets".
Gecheckt nij Enra: verschil nog steeds 17 euro. Bij 2500 euro aanschaf is het dan resp 500 en 517.JellBro schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:27:
[...]
> Verzekert u zich niet tegen diefstal, casco e.d. ?
dan is het geen 17 Euro verschil... het WA gedeelte zijn de kosten niet.
Maar als je dan kosten wil besparen, valt er op verzekeringsgebied al wel wat te halen.
En ja, onze e-scooter die zaterdag bezorgd wordt, is alleen WA verzekerd.
Ik zit niet op een e-bike, dus rijdt ook niet tussen de auto's> Ongeluk fiets met auto/vrachtwagen of ongeluk fiets met fiets :
u kiest dus voor ongeluk fiets met auto als een beter idee ?
Dat wordt volgens mij niet bijgehouden, maar nogmaals: moet er eerst een ongeluk gebeuren?En nogmaals, kom eens met cijfers van al die asociale speed fietsers. Er moeten al gruwelijk veel
ongelukken door hen gemaakt zijn, want alle regels moeten aangepast worden.
Momenteel zijn high speed e-bikes nog redelijk zeldzaam, dus ook niet veel ongelukken.
Nee, maar fiets wel op snelheden boven de standaard e-bike en zou dus volgens mijn eigen idee, zou ik mij op sommige plekken ook tussen de auto's moeten begeven (en een helm moeten dragen).Ik vermoed dat u niet zo'n fiets heeft. En helaas zijn mensen die niet met die fiets dagelijks op pad gaan ook echt niet te overtuigen. Dat is mij wel duidelijk. Jammer genoeg bepalen zij wel het beleid.
Het is gewoon een "deels automatische racefiets".
Er zijn nu ook al problemen met racefietsers, waarbij al gedacht wordt om ze op sommige plaatsen op de rijbaan te laten i.p.v. op het fietspad (niet te verwarren met brom-/fietspad).
En ik bepaal geen beleid, maar geef tenminste een initiatief i.p.v. wachten op ongelukken als deze fietsen veel verkocht gaan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 22-04-2015 10:43 ]
Life is what happens while you're busy making other plans
Je gaat juist veel grote ongelukken krijgen als je deze mensen de rijbaan opstuurt.
Speed bike met tegenwind in winterkou gaat +/- 35km/u en auto's 50+ km/u.
Je bent dan dus een sloom obstakel voor overig verkeer.
Feitelijk wenst u speed pedelecers ernstig letsel toe. En het beleid wat nu gekozen is wil dat ook.
Een fietser - fietser ongeluk ziet er toch echt anders uit dan dit:
http://www.dumpert.nl/med...p_de_snelweg_fietsen.html
Even dat filmpje doorsturen naar het Fietsberaad, kijken of ze dan nog zo voor het op de rijbaan van speed pedelecs zijn. Nogmaals, 35 km/u is de gemiddelde snelheid en dat is veel te traag voor de rijbaan.JellBro schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:00:
@ sleeves
Je gaat juist veel grote ongelukken krijgen als je deze mensen de rijbaan opstuurt.
Feitelijk wenst u speed pedelecers ernstig letsel toe. En het beleid wat nu gekozen is wil dat ook.
Om technische redenen, de link was te lang...
Dus, ik zou zeggen: zoek het maar uit met je high speed e-bike.
En dan de echte problemen op het fietspad :
- on-oplettende fietsers ["bellen", muziek luisterend, zwabberen]
- 4 breed scholieren over hele breedte fietspad die bel gewoon negeren of altijd de verkeerde
kant op zwabberen.
- auto's/brommers die tussen fietsers doorscheuren met zeker 50+ km/u
- auto's die helemaal niet fietsers als weggebruiker zien en gewoon zonder kijken
afslaan en dergelijke.
- honden-uitlaters die hond aan [of los] van de lijn over de breedte van fietspad laten slingeren
- pelotons wielrenners die denken dat ze tour de france uitvoeren en niet aan de kant gaan.
- oude mensen die denken dat ze voorrang hebben / de weg als eigendom hebben.
...om een paar te noemen.
Scholieren interesseert het geen drol, die zijn met hele andere zaken bezig op die leeftijd.
En ouderen moeten eens leren dat als ik bel ze naar rechts moeten en niet opeens als een dronken persoon gaan lopen zwabberen.
Sommige wielrenners zijn ook suïcidaal, had er bijna eentje op mijn motorkap op een N weg omdat hij nog even door moest. Hij remde op het laatste moment, anders had ik hem gelanceerd.
Ik ben geinteresseerd, heb namelijk recent dezelfde besteld. Proeffietsen was een verademing qua ondersteuning tov andere systemen. vond ik. Een mooie review van de Gazelle staat hier:mux schreef op woensdag 22 april 2015 @ 08:39:
Naar aanleiding van dit topic en een hoop rondzoeken naar reviews, heb ik gisteren een Gazelle Orange Comfort Hybrid C8 HM (=Impulse middenmotor, Magura velgremmen) voor mijn vader opgehaald en er direct 50km op gefietst.
En het was exact wat ik verwachtte. Op de hoogste twee standen (Sport en Power) trekt het ding zo hard op dat ik bij ieder stoplicht bij het optrekken wheelies aan het maken was. 60+ Nm is echt héél veel. Ondersteuning is kadansgelimiteerd, dus als je 12km/h gaat in de 1e versnelling stopt de motor met aandrijven (je moet dus snel doorschakelen om door te trekken). Rem- en schakelsensoren zijn érg prettig als je er eenmaal aan gewend bent. Ondersteuning is maximaal tot vrijwel exact 25km/h en bouwt dan af naar 27,5km/h.
Platina (500Wh) accu was 65% vol toen ik hem ophaalde bij de winkel, en na 47km helemaal leeg. Maximale ondersteuning, harde wind tegen.
Ondersteuning wordt duidelijk zwakker als de batterij bijna helemaal leeg is.
De fiets is gekocht om ook in de Ardennen/Eifel te kunnen fietsen, vandaar de Magura velgremmen en belachelijk sterke motor. Daar zal hij over een paar weken dus getest worden - als mensen geïnteresseerd zijn zal ik de ervaringen van daar ook hier schrijven
http://www.ebikereviews.c...ge-c8-impulse-2-0-review/
Helaas pindakaas. Hi-Speed ebike = Fietspad.... want blauwe kentekens moeten daar rijden in Nederland. En omdat ze electrisch zijn moeten ze ook op onverlichte fietspaden rijden.MrSleeves schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:43:
Makkelijk. Rijbaan = snelweg... want scooters en brommers rijden daar nu ook in Nederland.
Dus, ik zou zeggen: zoek het maar uit met je high speed e-bike.
Dus, ik zou zeggen; zoek de regels maar op bij de rijksoverheid
Het hele verhaal wordt vooralsnog interresant vanaf 1 januari 2017, tot die tijd krijgen ze een blauw plaatje.
[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 22-04-2015 16:41 ]
Bij de classic line zou dit nog slimmer zijn. Maar inderdaad bij Bosch moet je inderdaad een vlottere candans aanhouden. Een lage cadans (ik trap wel maar de fiets doet de rest, hoop ik) houd Bosch niet van. Jij doet niets, dan doet de motor ook nietsDHL schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:04:
Ja, maar hier was het gevoel totaal anders dan bij mijn vorige Batavus stream die de Yamaha had. Die gaf wel al zijn power bij de hoogste versnelling, terwijl de Bosch dat niet deed. Als ik terug schakelde ondersteunde hij veel meer. Maar dat zou iets nieuws zijn voor modeljaar 2015, die schakelondersteuning. Weet niet juist wat het betekent, misschien is het dit wel?
Bij Bosch geldt heel duidelijk dat je een balans tussen kracht en cadans moet hebben, alleen kracht (hoge versnelling) of cadans (lage versnelling) is niet voldoende.
Morgen een nieuwe kans. Wel heb ik wat fietsgoodies ontvangen per post waaronder een fietshelm en wat los onderhoudspul. Ook een regenjas maar deze kan weer retour daar hij te klein was naar mijn zin.
Er is heel veel te vinden over de Bosch motoren maar weinig ervaring over het gebruik bij Impulse...
Het was een classic waarmee ik gereden heb als proef. De performance zou dus vergevingsgezinder zijn denk je? Staat wel overal beschreven dat de afstelling explosiever zou zijn, dat kon je van de classic niet zeggen.Athome schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:30:
[...]
Bij de classic line zou dit nog slimmer zijn. Maar inderdaad bij Bosch moet je inderdaad een vlottere candans aanhouden. Een lage cadans (ik trap wel maar de fiets doet de rest, hoop ik) houd Bosch niet van. Jij doet niets, dan doet de motor ook niets
Bij Bosch geldt heel duidelijk dat je een balans tussen kracht en cadans moet hebben, alleen kracht (hoge versnelling) of cadans (lage versnelling) is niet voldoende.
Anderzijds, mijn Yamaha deed ook niet veel als je zelfs niet veel deed. Kreeg ik anderhalf streepje hulp, voor meer moest ik al stevig bijtrappen. Bij de classic had ik de indruk dat hij wel meer deed... in de juiste versnelling. Hoop echt dat ik de goeie gekocht heb dit keer
Heb wel erg veel spijt dat de MTB van Cube me niet lag qua rijhouding. Die weegt met batterij maar een goeie 20 kilo en dat voel je echt wel. Is toch 6 kilo minder dan degene ik nu kocht. Enkel die crossbanden werkten tegen, maar dat kon je natuurlijk makkelijk oplossen. Verdorie, heb er nog altijd spijt van, vond die MTB echt prachtig (zoon heeft dezelfde onbekrachtigd, zou wel leuk geweest zijn samen eens op onverhard een baantje te verkennen). Troostprijs is nu dat ik dat Nyon scherm heb en waarvan ik hoop dat dit me ook wel wat bijkomend amusement zal geven (route uitstippelen en zo).
In feite was mijn eerste keuze de cube mtb, gevolgd door de batavus sella ego en dan de trek TM 700+ Nyon. Maar dat is dan puur op uiterlijk afgaande. Motoren zijn idem.
Ik heb in Engeland rondgefietst. Daar mag je met de fiets overal komen behalve op de Motorway. Dus ook op de Dual carriageway waar het gewone verkeer 70mph mag (net als op de Motorway)Vlassie1980 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:12:
[...]
Even dat filmpje doorsturen naar het Fietsberaad, kijken of ze dan nog zo voor het op de rijbaan van speed pedelecs zijn. Nogmaals, 35 km/u is de gemiddelde snelheid en dat is veel te traag voor de rijbaan.
Die wegen kunnen ook gewoon kruispunten hebben (wel als voorrangsweg). waar je met de fiets over moet steken als je pech hebt.
Erg vervelend als je moet kiezen tussen de Dual carriageway oversteken in de spits, of 10km om fietsen voor een brug/viaduct. Zelfs mijn collega's die later met de auto gingen vonden het doodeng.
[speed pedelecs op rijbaan ]RocketKoen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:09:
[...]
Ik heb in Engeland rondgefietst. Daar mag je met de fiets overal komen behalve op de Motorway. Dus ook op de Dual carriageway waar het gewone verkeer 70mph mag (net als op de Motorway)
Die wegen kunnen ook gewoon kruispunten hebben (wel als voorrangsweg). waar je met de fiets over moet steken als je pech hebt.
Erg vervelend als je moet kiezen tussen de Dual carriageway oversteken in de spits, of 10km om fietsen voor een brug/viaduct. Zelfs mijn collega's die later met de auto gingen vonden het doodeng.
Ik vraag me ook echt af hoe men tot zo'n beslissing komt:
Er wordt gezegd dat ze werken met "experts" en dat er een "studie" is gedaan.
Als dit dan de conclusie is, dan zegt dat wat over de kwaliteit van al die
"experts" en hun "studie."
Ik stel voor dat die experts eerst eens een jaartje gaan voordoen hoe het moet.
[Alvast gecondoleerd voor hun nabestaanden]
Prima te verklaren. Speed pedelecs maken het fietspad onveiliger.JellBro schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:15:
[...]
[speed pedelecs op rijbaan ]
Ik vraag me ook echt af hoe men tot zo'n beslissing komt:
Er wordt gezegd dat ze werken met "experts" en dat er een "studie" is gedaan.
Als dit dan de conclusie is, dan zegt dat wat over de kwaliteit van al die
"experts" en hun "studie."
Ik stel voor dat die experts eerst eens een jaartje gaan voordoen hoe het moet.
[Alvast gecondoleerd voor hun nabestaanden]
Als je ze dwingt op de rijbaan te gaan rijden vallen er eerst een paar doden. Maar daarna koopt niemand meer een speed pedelec. problem solved.
Of: verkeer dat 30km/u rijdt is veiliger dan 50km/u. Speed pedelecs op de rijbaan fungeren als mobiele 30km zones
Oftewel: Als je vantevoren als hebt bepaald wat de uitkomst van je onderzoek gaat zijn, is de rest makkelijk.
Traditioneel gaat fietsen op het fietspad zo ontzettend goed in NL (veel veiliger dan alles behalve autoverkeer) omdat we met z'n allen doorgaans 10-15km/h gaan. Gooi je daar snelfietsers bij, dan is het op de bestaande infrastructuur opeens een stuk gevaarlijker. Mensen verwachten geen snelle fietsers.
Het maakt geen bal uit hoe 'nuttig' s-pedelecs zijn om mensen uit de auto te halen: een snelle fiets is bijzonder gevaarlijk, voornamelijk voor de fietser zelf. De oplossingen zijn:
- Nieuwe infrastructuur voor snelfietsers en brommers apart van auto's
- Huidige snelfietsers samen gooien met de (reeds bewezen veiligere methode!) brommers op de rijbaan
- Snelfietsers verplichten niet sneller dan 25km/h te gaan op fietspaden binnen de bebouwde kom
Eerste punt is onmogelijk op korte termijn, derde punt is oncontroleerbaar en niet te bekrachtigen omdat (accurate) snelheidsmeting niet verplicht aanwezig hoeft te zijn op fietsen, dus er is niet zoveel aan te doen. Snelfietsers op de rijbaan is hier de beste oplossing.
Amsterdam is al bezig met een proef om blauwe plaatjes (snorfietsen) naar de rijbaan te verplaatsen. En die mogen maar 25km/u. Een e-bike die 35km/u+ rijdt lijkt me terecht op zijn plaats op de rijbaan. Een snorfiets die zo hard rijdt mag direct zijn kentekenpapieren inleveren tegenwoordig maar een ebiker mag wel zo hard over een fietspad rijden? Sorry hoor.roffeltjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:38:
[...]
Helaas pindakaas. Hi-Speed ebike = Fietspad.... want blauwe kentekens moeten daar rijden in Nederland. En omdat ze electrisch zijn moeten ze ook op onverlichte fietspaden rijden.
Dus, ik zou zeggen; zoek de regels maar op bij de rijksoverheid
Het hele verhaal wordt vooralsnog interresant vanaf 1 januari 2017, tot die tijd krijgen ze een blauw plaatje.
Die speed pedelecs vallen overal precies tussenin en ik vind het uberhaupt raar dat je voor iets dat zo hard kan met ondersteuning uberhaupt een blauwe plaat krijgt maar een snorfiets die 35km/u rijdt is absoluut verboden.
Het wordt een kwestie van tijd voor blauwe plaatjes gewoon de rijbaan op moeten en dat is IMHO terecht. Bromfietsers zijn om precies dezelfde reden naar de rijbaan verplaatst: Ze gaan te hard voor de smalle fietspaden.
Ik reed vroeger in een velomobiel (zo'n banaan ligfiets) en daar haal je ook 35km/u en harder mee en daar reed ik regelmatig mee op de rijbaan (wat overigens legaal is voor die dingen omdat ze 3 wielen hebben én breder zijn dan 75cm) omdat sommige fietspaden gewoon niet geschikt zijn voor dat soort snelheden. Te smal, te druk etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2015 09:52 ]
Dit is een streetview gedeelte van mijn woon-werkroute. Het viel me vanmorgen op dat je dus met een brommer de hoofdrijbaan op moet, dat zie je aan dat bordje. En als die regelgeving er dus door gaat komen mag je ook met je speed pedelecje daar gaan rijden. Ik zeg: hoe suïcidaal kan je zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-04-2015 10:11 ]
Het verschil is misschien dat brommers ook echt 50 km/u gaan.mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:14:
Er is één ontzettend belangrijke regel bij het ontwerp van goede infrastructuur: scheid snel en langzaam verkeer, zorg ervoor dat de snelheidsverschillen minimaal zijn. Snelheidsverschil is wat zorgt voor problemen, want mensen hebben een vrij lange reactietijd.
Traditioneel gaat fietsen op het fietspad zo ontzettend goed in NL (veel veiliger dan alles behalve autoverkeer) omdat we met z'n allen doorgaans 10-15km/h gaan. Gooi je daar snelfietsers bij, dan is het op de bestaande infrastructuur opeens een stuk gevaarlijker. Mensen verwachten geen snelle fietsers.
Het maakt geen bal uit hoe 'nuttig' s-pedelecs zijn om mensen uit de auto te halen: een snelle fiets is bijzonder gevaarlijk, voornamelijk voor de fietser zelf. De oplossingen zijn:
- Nieuwe infrastructuur voor snelfietsers en brommers apart van auto's
- Huidige snelfietsers samen gooien met de (reeds bewezen veiligere methode!) brommers op de rijbaan
- Snelfietsers verplichten niet sneller dan 25km/h te gaan op fietspaden binnen de bebouwde kom
Eerste punt is onmogelijk op korte termijn, derde punt is oncontroleerbaar en niet te bekrachtigen omdat (accurate) snelheidsmeting niet verplicht aanwezig hoeft te zijn op fietsen, dus er is niet zoveel aan te doen. Snelfietsers op de rijbaan is hier de beste oplossing.
Op de speedfiets kun je dat niet rijden. Je gaat absoluut niet dezelfde snelheid als auto's en
brommers. Er is juist een groot snelheidsverschil en dus is het gevaarlijker, zoals je zelf al in het begin
aangeeft.
Mijn gemiddelde ligt rond de 30km/u wat echt meer in de buurt is van de snorfiets dan van de auto's
[...en ik doe echt mijn best en heb serieus lange stukken zonder bochten en stoplichten e.d.]
Zo'n Stromer haalt misschien makkelijk de 45km/u, dat weet ik niet.
Andere speedfietsen kom je denk ik haast nooit continu boven 40km/u.
Het uitgangspunt is verkeerd, er wordt gedaan alsof je altijd hard [45km/u] rijdt,
echter is dat helemaal niet het geval.
QFTJellBro schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:23:
[...]
Het verschil is misschien dat brommers ook echt 50 km/u gaan.
Op de speedfiets kun je dat niet rijden. Je gaat absoluut niet dezelfde snelheid als auto's en
brommers. Er is juist een groot snelheidsverschil en dus is het gevaarlijker, zoals je zelf al in het begin
aangeeft.
Mijn gemiddelde ligt rond de 30km/u wat echt meer in de buurt is van de snorfiets dan van de auto's
[...en ik doe echt mijn best en heb serieus lange stukken zonder bochten en stoplichten e.d.]
Zo'n Stromer haalt misschien makkelijk de 45km/u, dat weet ik niet.
Andere speedfietsen kom je denk ik haast nooit continu boven 40km/u.
Het uitgangspunt is verkeerd, er wordt gedaan alsof je altijd hard [45km/u] rijdt,
echter is dat helemaal niet het geval.
- Gewone fietsen = 15km/h
- Auto's op de weg = 45-50ish
Zelfs al gaat je e-bike maar (kruis) 30km/h, dan is hij nog steeds beter op z'n plek op de rijbaan. Het snelheidsverschil is daar kleiner. Daarnaast is doorgaans binnen de bebouwde kom het fietspad direct naast een stoep gelegen, dus je moet ook rekening houden met snelheidsverschillen met voetgangers. Mensen verwachten min of meer achteloos over een fietspad te kunnen oversteken, maar kijken drie keer uit voordat ze over de autoweg gaan.
Het maakt niet uit of je exact meekomt met het overige verkeer, als de snelheidsverschillen maar zo klein mogelijk worden gehouden zit je veiliger.
Het maakt wel uit of je een botsing maakt met een fietser of met een auto/bestelbus/vrachtwagen. En op je plaat gaan op een doorgaande weg is ook niet bepaald zonder gevaar. Heel veel achteropkomend verkeer dat jou niet ziet. Heb je daar al eens bij stilgestaan?mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:12:
Maar dan mis je nog steeds het punt van m'n verhaal:
- Gewone fietsen = 15km/h
- Auto's op de weg = 45-50ish
Zelfs al gaat je e-bike maar (kruis) 30km/h, dan is hij nog steeds beter op z'n plek op de rijbaan. Het snelheidsverschil is daar kleiner. Daarnaast is doorgaans binnen de bebouwde kom het fietspad direct naast een stoep gelegen, dus je moet ook rekening houden met snelheidsverschillen met voetgangers. Mensen verwachten min of meer achteloos over een fietspad te kunnen oversteken, maar kijken drie keer uit voordat ze over de autoweg gaan.
Het maakt niet uit of je exact meekomt met het overige verkeer, als de snelheidsverschillen maar zo klein mogelijk worden gehouden zit je veiliger.
Hier in Belgie staan de kranten ook vol over die 'snelheidsmonsters'. Het lijkt wel of half Belgie met een opgefokte fiets rondrijdt die waanzinnige snelheden halen.
35 per uur, zelfs 40 hoort thuis op het fietspad en niet op de rijbaan. Geen snelheidscontroles maar controleren op roekeloos rijgedrag. Dat is de oplossing, het kan even goed de speedbiker zijn die netjes komt aangereden terwijl een stelletje jongeren het hele fietspad in beslag nemen en weigeren op kant te gaan.
Daarbij, ik blijf het zeggen, er is nog nooit maar dan ook nog nooit een ongeval gebeurd door te snel rijden. Al die ongevallen gebeuren door onaangepaste snelheid.
jou eigen voorbeeld :
auto's op rijbaan 50+ km/u, als ik 60 km/u schrijf zou het eigenlijk beter kloppen
50 - 30 =
fietsers, waarvan velen gerust 20 km/u rijden, maar goed :
30 -15 =
Er halen hier op de landweggetjes auto's in met veel hogere snelheden dan 50 km/u,
ik rijd dan op mijn hardst [42km/u] en het is alsof ik stil sta vergeleken met hen.
Let op: hier rijden scholieren en het hele pad is rood gemarkeerd als fietspad.
Kennelijk willen mensen liever droevig een kransje in de berm leggen met een foto, dan
daadwerkelijk echte aso rijders aanpakken en echte problemen oplossen.
Ben ik het deels mee eens. 30km/u sowieso fietspad , 35km/u vind ik een twijfelgeval, gaat het 40km/u of harder dan absoluut 100% naar de rijbaan. Ligt er ook nog aan wáár. Buiten de bebouwde komt moeten bv bromfietsers ook op het fietspad , daar zijn de fietspaden ook vaak breder en wordt er op provinciale wegen harder gereden. (80-90km/u)DHL schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:21:
35 per uur, zelfs 40 hoort thuis op het fietspad en niet op de rijbaan.
Binnen de bebouwde kom maar 30km/u wegen en 50km/u wegen zie ik niet direct in waarom de speedpedelecs die 45km/u rijden anders behandeld moeten worden dan bromfietsers die óók 45km/u rijden.
En je verhaal over vervuiling vind ik wel héél erg zwak. Een speedpedelec valt momenteel onder geen enkele wetgeving (dat begint nu pas te komen) dus is eigenlijk een heel grijs gebied tegen het illegale aan. De regels is momenteel zo dat ie als snorfiets geregistreerd moet worden en je er ook niet harder mee MAG dan 25km/u. Net als een snorfiets.
Als je milieubewust bent en geen gezeik met regels wilt hebben koop je een reguliere e-bike die ondersteund tot 25km/u (vaak 27km/u). Wil je harder dan kan je óf zelf harder trappen óf een ligfiets kopen óf een velomobiel kopen óf een electrische bromfiets kopen óf een reguliere racefiets kopen en zelf wat ballen kweken om hard te kunnen fietsen.
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2015 13:33 ]
Je mist wederom het punt van de infrastructuur! Goed ontworpen infrastructuur en doordachte regels zorgen ervoor dat er zich geen (of in ieder geval meerdere orde-grootten minder) situaties meer kunnen voordoen waar een ongeluk kan gebeuren. Het is onbelangrijk hoe ernstig een incidenteel ongeluk is, het doel is om de situatie te scheppen waarin ook meerdere fouten van meerdere bestuurders in het verkeer niet direct zorgen voor een gevaarlijke situatie.Vlassie1980 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:19:
[...]
Het maakt wel uit of je een botsing maakt met een fietser of met een auto/bestelbus/vrachtwagen. En op je plaat gaan op een doorgaande weg is ook niet bepaald zonder gevaar. Heel veel achteropkomend verkeer dat jou niet ziet. Heb je daar al eens bij stilgestaan?
Nummer één oorzaak van gevaarlijke situaties is snelheid: ofwel snelheidsverschil tussen verkeersdeelnemers, ofwel snelheidsverschil tussen een stationair object/put/etc. en een verkeersdeelnemer. Door dit alles te minimaliseren verbeter je systematisch de veiligheid, zelfs als dit de individuele veiligheid van enkele verkeersdeelnemers verslechtert (hoewel het doel altijd is om alles tegelijk te verbeteren, soms heb je geen keuze als wegbeheerder). Het doel is om de beste oplossing te vinden voor alle verkeer, niet alleen voor ikke ikke ikke.
Nederland is werkelijk het nummer 1 land, met grote afstand tot de rest, als het gaat om goed nadenken over dit soort beslissingen en de beslissing te laten berusten op feiten en onderzoek. Het is logisch vanuit het oogpunt van de wetgever en wegbeheerder om s-pedelecs niet de weg te laten delen met ongemotoriseerde fietsers. De ene s-pedelec zorgt op zijn rit voor tientallen zoniet honderden extra manoeuvres en dus potentieel gevaarlijke situaties ten opzichte van een 'gewone' fietser, naast dat een s-pedelec al per definitie wordt gebruikt door mensen die een hogere exposure in het verkeer hebben. Het is dan logisch dat je de wetgeving instelt op het beschermen van de massa, ten koste van de veiligheid van het toch al niet echt gewenste voertuig.
Het grote snelheidverschil zit op de rijbaan , niet op het fietspad.
Dat u niet kunt rekenen en een verkeerde basis-gedachte gebruikt, kan hier niemand verder wat aan doen.
De rest van uw info klinkt aannemelijk.
Verwijderd
Zo werd ook gedacht toen de eerste fordjes rondreden en de rest met paard-en-wagen over dezelfde weg ging.mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:56:
[...]
ten koste van de veiligheid van het toch al niet echt gewenste voertuig.
B-riders, dit is een overheidsinitiatief om forenzen met ebikes te subsidieren. Er worden in eindhoven snel-fietswegen aangelegd om de high-tech campussen te verbinden. Meer op de fiets is minder auto's op de weg.
Laten we het hier aub over de techniek hebben en geen eindeloze discussies over de wetgeving. Ambtenaren die een marktonderzoek doen worden zenuwachtiger over de discussies op dit forum dan de daadwerkelijke status op de weg.
De nu gekozen weg belemmert verbetering / ontwikkeling / acceptatie van die nieuwe techniek.
Daarbovenop is die belemmering gebaseerd op angst en verkeerde uitgangspunten.
Hopelijk gaat het net als met die Fordjes, alleen wat sneller.
Natuurlijk, het is mooi dat mensen uit de auto op de fiets stappen, maar niet ten koste van levens en eindeloze belastingcenten aan ziekenhuiskosten! Fietsen zijn traditioneel veilig doordat ze op lage snelheid worden gebruikt en op goede infrastructuur, niet omdat 10kg staal en twee wieltjes de berijder magisch beschermt van ongelukken.
En wanneer we met z'n allen fietsen onveiliger maken, is het eindresultaat dat er ofwel een helmplicht komt, ofwel een verzekeringsplicht, ofwel iets anders dat uiteindelijk zorgt voor mínder fietsers. We moeten bezorgd zijn om de duurzame toekomst van het fietsen.
Als E-bike rijder (25km) ben ik me juist meer bewust van het verkeer omdat ik goed oplet. Het "probleem" (voor zover je daar van kunt spreken) zit hem men m.i. meer in de medeweggebruikers die met van alles bezig zijn op het fietspad behalve opletten.
Hoeveel mensen ik al fietsend niet ontmoet die starend naar de GSM of bezig met compleet andere zaken denken op een "veilige" manier aan het verkeer deel te nemen verbaasd mij. Dat zijn ook de personen die niet kunnen anticiperen op het overige verkeer. De E-bike rijders die ik tegen kom lijken zich veel bewuster van hun snelheid en letten beter op (mijn ervaring)
Om hier nu de e-bike rijders een verkeersveiligheidsprobleem te noemen gaat mij veel te ver !
Verwijderd
Vind je nou niet dat je wel heel erg aan het overdrijven bent? Een speed pedelec dodelijk? Dan is een wielrenner ook dodelijk en die rijden in bosjes al schreeuwend over de fietspaden en in veel grotere getale. En die gaan zelfs harder als de gemiddelde speed pedelec.mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:12:
Het lijkt me juist heel vruchtbaar om hier constructief over na te denken. Maar de toon die van de e-bikers komt is 'wij willen gewoon hard op de fietspaden' zonder enig besef van de scherpe toename in zowel eenzijdige als tweezijdige ongevallen door e-bikes. E-bikes, en dan hebben we het nog voornamelijk over de 25km/h-varianten, zijn ontegenzeggelijk een verkeersveiligheidsprobleem. S-pedelecs zijn de overtreffende trap hiervan. Het is in iedereens belang om hier goed over na te denken. De enige reden dat we s-pedelecs niet in de statistieken tegenkomen is omdat er zo weinig van zijn, maar als we ze gedogen zonder enige aanpassing in de regelgeving of infrastructuur zijn het straks gewoon nóg dodelijkere brommers. En brommers zijn al de hoofdpijn van de wegbeheerder.
Natuurlijk, het is mooi dat mensen uit de auto op de fiets stappen, maar niet ten koste van levens en eindeloze belastingcenten aan ziekenhuiskosten! Fietsen zijn traditioneel veilig doordat ze op lage snelheid worden gebruikt en op goede infrastructuur, niet omdat 10kg staal en twee wieltjes de berijder magisch beschermt van ongelukken.
En wanneer we met z'n allen fietsen onveiliger maken, is het eindresultaat dat er ofwel een helmplicht komt, ofwel een verzekeringsplicht, ofwel iets anders dat uiteindelijk zorgt voor mínder fietsers. We moeten bezorgd zijn om de duurzame toekomst van het fietsen.
Je maakt echt van een mug een olifant.
Dus, wat doen we daaraan? Oudere mensen verbieden een e-bike te gebruiken? Ik bedoel, het merendeel van de verkeersongelukken in het algemeen worden veroorzaakt door 55+'ers....
Nee, natuurlijk niet. We denken na over hoe we fietsen in het geheel veilig houden.
Nope, brommers (en elektrische 45km/h brommers, en s-pedelecs) hebben by far de hoogste mortaliteit en morbiditeit onder verkeersdeelnemers. Hier meer info. En guess what? Sinds we brommers van het fietspad hebben gehaald... scherpe daling in het aantal ongelukken met zowel brommers als fietsen; meer dan verwacht kan worden door andere oorzaken.Vlassie1980 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:51:
[...]
Vind je nou niet dat je wel heel erg aan het overdrijven bent? Een speed pedelec dodelijk? Dan is een wielrenner ook dodelijk en die rijden in bosjes al schreeuwend over de fietspaden en in veel grotere getale. En die gaan zelfs harder als de gemiddelde speed pedelec.
Je maakt echt van een mug een olifant.
Een s-pedelec is een combinatie van zo goed als alle mogelijke negatieve dingen in het verkeer:
- Hoge snelheid
- Geen bescherming (in ieder geval niet verplicht)
- Hoge exposure (lange afstanden, dagelijks, gedurende een groot deel van de werkende jaren)
Ja, jij krijgt vast in je levensduur geen ongeluk, maar statistisch zal een veelvoud aan s-pedelecs t.o.v. andere vervoersmiddelen betrokken zijn in een ongeluk.
Dit is onvergelijkbaar met wielrenners (lage exposure, wel bescherming). Zij gaan iedere week een keertje toeren. Op de s-pedelec fietsen mensen dagelijks naar hun werk. In hun werkkleding, zonder beschermende maatregelen.
De enige bescherming die een wielrenner heeft tegen een val is een helm en evt handschoenen. Een dun laagje synthetisch spul helpt bar weinig bij een val (zie ook de schaafwonden in de wielerwedstrijden). Dan liever een dikke spijkerbroek.mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:59:
Dit is onvergelijkbaar met wielrenners (lage exposure, wel bescherming). Zij gaan iedere week een keertje toeren. Op de s-pedelec fietsen mensen dagelijks naar hun werk. In hun werkkleding, zonder beschermende maatregelen.
Wat herkenbaar? En dan zeggen dat de jeugd zich naar ouderen toe beter moet gedragen!Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:47:
Daarnaast is de originele doelgroep van de ebike ook niet de meest handige, de ouderen en dan met name de wat oudere doelgroep daarvan kan de snelheid niet goed aan en haalt soms de meest stupide acties uit in het verkeer. Ik heb er gisteren nog bijna 1 overhoop gereden op de fiets omdat ze vanuit het niks de fiets dwars op het fietspad zette. En dan ook nog een grote waffel hebben dat je uit moet kijken
Ben ook (zeer) geinteresseerdOmeRobbie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:39:
Iemand ervaring met de Basass bike tuning op een Impulse motor? Of de SX2?
Er is heel veel te vinden over de Bosch motoren maar weinig ervaring over het gebruik bij Impulse...
De active/performance line hebben een kleiner voortandwiel en een ander binnenwerk t.o.v de classic line. Dit zou er voor moeten zorgen dat de ondersteuning bij lagere cadansen beter is dan de classic line.DHL schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:01:
[...]
Het was een classic waarmee ik gereden heb als proef. De performance zou dus vergevingsgezinder zijn denk je? Staat wel overal beschreven dat de afstelling explosiever zou zijn, dat kon je van de classic niet zeggen,
De Merida is dus ook zonder ondersteuning lekker licht te rijden, komt waarschijnlijk ook door de derailleur. Toch heeft de Bosch motor een interne overbrenging en daar heb je altijd wel wat verlies lijkt me.
Elke dode is er een teveel, maar zelfs de fanaten hier weten diep in hun hart wel dat we opde rijbaan veel meer doden gaan krijgen. Immers auto's zijn de killer, dus een andere conclusie is niet te trekken.
Tot slot is het onomstotelijk het sanctioneren van een auto-alternatief. Er is voldoende onderzoek over de gevolgen van een helmplicht, dus ik ben toch wel benieuwd waarom mensen hier zonder enige onderbouwing de S-Pedelec in de grond proberen te trappen.Nee, geen onderbouwing: Er is geen statistiek die aangeeft dat dit een hot issue is, de posters weten niet hoe zo'n fiets werkt en de oplossing die ze bieden is willens en wetens het doodvonnis voor een aantal medeweggebruikers.
In plaats van eens echt iets voor de volksgezondheid doen en scooters/brommers/snorfietsen aanpakken is blijkbaar een snelle fiets een enorm probleem...
Mux moet even heel erg scherp naar het rapport kijken wat hij zo linkt... omdat het zijn eigen ideen finaal onderuit haalt.
Mux weet net zo goed als iedereen dat de S-Pedelec niet voor de kwetsbare doelgroep is... er is dus totaal geen onderbouwing voor het verhaal dat e-bikes dodelijke verkeerdeelnemers zijn.De ongevallencijfers van e-fietsers jonger dan 60 jaar geven geen reden tot extra zorg
(naast de aandacht die sowieso gewenst is voor de veiligheid van fietsers).
Vanaf 60 jaar neemt het letselrisico per e-fietskilometer wel snel toe, zowel absoluut als in
vergelijking tot de gewone fiets. Dat geldt in versterkte mate voor vrouwen.
En het SWOV rapport is ook erg hijgerig... totdat je de aantallen bekijkt en blijkt dat Mux de staitsiekjes niet zo goed heeft gelezen. Brommers leiden tot 46 doden per jaar. We weten allemaal dat het aantal S-pedelecs extreem laag is, als het meer dan 1-2% is van het aantal bromfietsers is het extreem verrassend. Wat verder ook meespeelt is dat een S-pedelec gruwelijk hard gaat, immers 45kmpu max. Nu moet ik wel zeggen dat de gemiddelde snorfiets dit zeker haalt en dat brommers nog veel harder gaan, maar ja, dat is zo beroerd voor Mux zijn verhaal.
Enne, zullen we eens gaan kijken naar de gebruikersgroepen van Brommers en S-Pedelec.. iemand die hier een seconde twijfelt dat S-Pedelec gebruikers een stuk ouder zijn(maar weer niet zo oud dat ze in het verhoogde risico vallen)? Met navenante gevolgen voor de risico's?
Sorry Mux, het is heel leuk hoor die statistieken (die overigens allen geschat zijn... er zijn namelijk geen harde gegevens), er wordt niet gekeken naar oorzaak (fiets-fiets? fiets-Auto? fiets-S-pedelec?), want helaas..... ook die gegevens onbreken omdat de meeste ongelukken niet leiden tot aangifte of groot onderzoek.
[ Voor 44% gewijzigd door roffeltjes op 24-04-2015 07:26 ]
Zelf heb ik geen fietsendrager dus de gehele fiets moest in de kofferbak van mijn auto. Gelukkig paste het allemaal prima, het heeft wel voordelen om een station te bezitten. Werd ook netjes geholpen door een medewerker (moest er wel om vragen).
Helaas heb ik thuis nog geen meter kunnen fietsen maar de eerste indruk is wel positief. Alleen het afdekplaatje op het frame had wel wat netter gemogen. Hieronder zit een soort van opbergvak maar deze is te krap om bijvoorbeeld een fietspomp in op te bergen.
Overigens viel het mij op dat de mensen die de Gazellefiets kochten de lader in een net Bosch-doosje was verpakt terwijl mijn exemplaar verpakt zat in een kartonnen doosje met niks erop.
Zal proberen van het weekend wel eens wat foto’s posten.
zijn er te weinig...
....OF... zijn er gewoon nog helemaal niet veel ongelukken met speed pedelecers en is er dus eigenlijk
helemaal geen probleem ? Dat denk ik namelijk. Al die bejaarden die vallen met de 25km fiets is echt
iets anders dan die werkenden die hun auto laten staan namelijk.
Pubers kopen geen speed pedelec, want dan moeten ze nog steeds hard trappen, die kopen een
brommer/scooter die waarschijnlijk nog een stuk goedkoper is ook. En die gaat daadwerkelijk 50 km/u.
Op Fietsberaad zie ik vooral veel onderzoek zoals : als er een paaltje wordt neergezet rijden mensen
daar tegen aan [ ...goh], als het fietspad smaller is gebeuren meer ongelukken [...je meent het].
En ze hangen er getallen aan : bij 1,60m ipv 1,40m breed gaat alles 30% beter [...boeiend jongens].
[geen echte cijfers, maar de strekking]
Het is een club met deeltijd werkende subsidie opmakers als je het mij vraagt en geen een rijdt
daadwerkelijk serieus [speed] fiets.
@ Mux zou ik aanraden eens een tijdje zelf te gaan speed fietsen, je zult zien dat je mening
180 graden om gaat draaien. Ik zou je haast mijn fiets beschikbaar stellen, maar ik heb die elke
[werk]dag nodig. Je hebt alle cijfers en papiertjes gelezen en paraat, alleen helemaal geen praktijk kennis.
In de praktijk rijd ik continu max. 35 km/u en net 30 gemiddeld. In de praktijk als je bij ons in de
gemeente 40km/u ZOU rijden, rammelen je botten uit elkaar op de klinkers en vlieg je bij de eerste
bocht al in de struiken [infrastructuur fietsers niet berekend op 40 km/u].
Het was het wachten vast waardvhal schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 08:42:
Zo, gisteravond mijn fiets (Merida Espresso 409 Sport) opgehaald bij de fietsenwinkel. Het was daar idioot druk, niet normaal meer. Voor mij stonden twee personen met een leeftijd tussen dood en schijndood die twee e-bikes uitgeleverd kregen. Modelletje Gazelle naafuitvoering met een Bosch Activeline motor. Aardige fiets wel maar de beste mensen snapten er weinig van. Enfin, de fietsen gingen na een zwalkend testrondje op de fietsendrager en ik hoop dat ze ver uit mijn buurt wonen
Zelf heb ik geen fietsendrager dus de gehele fiets moest in de kofferbak van mijn auto. Gelukkig paste het allemaal prima, het heeft wel voordelen om een station te bezitten. Werd ook netjes geholpen door een medewerker (moest er wel om vragen).
Helaas heb ik thuis nog geen meter kunnen fietsen maar de eerste indruk is wel positief. Alleen het afdekplaatje op het frame had wel wat netter gemogen. Hieronder zit een soort van opbergvak maar deze is te krap om bijvoorbeeld een fietspomp in op te bergen.
Overigens viel het mij op dat de mensen die de Gazellefiets kochten de lader in een net Bosch-doosje was verpakt terwijl mijn exemplaar verpakt zat in een kartonnen doosje met niks erop.
Zal proberen van het weekend wel eens wat foto’s posten.
Ben nog nooit op een donderdagavond bij 12go geweest, ze hebben pas laatst de openingstijden uitgebreid voor de donderdagavond. Je wilt er op zaterdag ook niet zijn, gekkenhuis daar. Die toko draait echt abnormaal goed, ze zaten een aantal jaar geleden nog in een boerderij. Je kunt er ook gewoon voor relatief weinig geld een fiets kopen, de service is opzich ook wel goed maar vanwege de drukte willen ze dingen wel eens te snel doen.
Maar gefeliciteerd met je fiets, pics or it did not happen. Het is overigens een aanrader om de standaard cassette te vervangen voor een race-cassette. Je zult zien dat je alleen maar de laagste 3~4 versnellingen gebruikt, de andere tandwielen zijn veel te groot. Maar dat moet je denk ik zelf gaan ervaren, volgens mij heb jij 9 versnellingen erop en ik 10.
Klopt, het was een komen en gaan van klanten die hun fiets kwamen ophalen. De rij voor de accessoires was nog langer. Qua service weet ik het nog zo net niet, voor echt advies moet je daar (denk ik) niet zijn. Als je weet wat je wil is het wel ok. Zo ging het ook met mijn “uitleg”, bespaar de moeite denk ik dan.Vlassie1980 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:22:
[...]
Het was het wachten vast waard
Ben nog nooit op een donderdagavond bij 12go geweest, ze hebben pas laatst de openingstijden uitgebreid voor de donderdagavond. Je wilt er op zaterdag ook niet zijn, gekkenhuis daar. Die toko draait echt abnormaal goed, ze zaten een aantal jaar geleden nog in een boerderij. Je kunt er ook gewoon voor relatief weinig geld een fiets kopen, de service is opzich ook wel goed maar vanwege de drukte willen ze dingen wel eens te snel doen.
Maar gefeliciteerd met je fiets, pics or it did not happen. Het is overigens een aanrader om de standaard cassette te vervangen voor een race-cassette. Je zult zien dat je alleen maar de laagste 3~4 versnellingen gebruikt, de andere tandwielen zijn veel te groot. Maar dat moet je denk ik zelf gaan ervaren, volgens mij heb jij 9 versnellingen erop en ik 10.
Wat betreft de cassette (inderdaad een 9-speed), volgens mij gaat het om deze range:
11-13-15-17-20-23-26-30-34
Beetje een rare range wel, de grotere tandwielen zal je ws. nooit gebruiken in NL. Ik denk dat een 11-28 (11-12-13-14-16-18-21-24-28) of vergelijkbaar wat beter aansluit op het gebruik in NL. Maar dit komt t.z.t. wel. De prijs is het in ieder geval niet.
Ik heb nog wel even een extra opzetspatbordje gehaald voor op de voorspatbord. Deze vond ik eigenlijk te kort en ik heb weinig trek in smerige voeten. Ook voor de middenmotor is het wat fijner. Daarnaast wil ik nog een houder voor mijn telefoon maar de stuurruimte is een beetje beperkt
Als je een fiets gaat kopen daar dan kan je het beste vroeg in de ochtend gaan doordeweeks, dan hebben ze wel de tijd voor je. Al die mensen van de winkel zijn ook enorm gehaast omdat ze iemand advies geven terwijl er nog 2 andere naast staan te wachten. Servicebeurten laat ik bij de lokale fietsenmaker bij mijn werk uitvoeren, die zit 200 meter verderop dus 's ochtends brengen en eind van de middag halen. Bij 12go ben je hem een week kwijt.vhal schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:55:
[...]
Klopt, het was een komen en gaan van klanten die hun fiets kwamen ophalen. De rij voor de accessoires was nog langer. Qua service weet ik het nog zo net niet, voor echt advies moet je daar (denk ik) niet zijn. Als je weet wat je wil is het wel ok. Zo ging het ook met mijn “uitleg”, bespaar de moeite denk ik dan.
Wat betreft de cassette (inderdaad een 9-speed), volgens mij gaat het om deze range:
11-13-15-17-20-23-26-30-34
Beetje een rare range wel, de grotere tandwielen zal je ws. nooit gebruiken in NL. Ik denk dat een 11-28 (11-12-13-14-16-18-21-24-28) of vergelijkbaar wat beter aansluit op het gebruik in NL. Maar dit komt t.z.t. wel. De prijs is het in ieder geval niet.
Ik heb nog wel even een extra opzetspatbordje gehaald voor op de voorspatbord. Deze vond ik eigenlijk te kort en ik heb weinig trek in smerige voeten. Ook voor de middenmotor is het wat fijner. Daarnaast wil ik nog een houder voor mijn telefoon maar de stuurruimte is een beetje beperkt
Ik heb er nu een Shimano Ultegra 10v 11-28 op zitten en dat schakelt gewoon een stuk fijner. Vooral de 11-12-13-14-15 indeling is heel fijn.
Wat voor spatlap heb je gekocht? Die zoek ik ook nog namelijk want mijn motor is altijd smerig omdat het spatbord wat kort is.
Zo'n simpel ding van SKS. Wellicht dat ze een langer model hebben maar deze is - hopelijk - goed en lang genoeg. Ik moet hem nog wel even monteren.Vlassie1980 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:07:
[...]
Wat voor spatlap heb je gekocht? Die zoek ik ook nog namelijk want mijn motor is altijd smerig omdat het spatbord wat kort is.
http://www.mantel.com/sks-spoiler
Helemaal mee eens. Ik rij alleen maar snel als het rustig is. Pas mij continue aan de situatie aan. Ik ben zeer bewust bezig met fietsen en niet met iets anders.Noppesnada schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:31:Ik voel me toch genoodzaakt te reageren op deze discussie.Als E-bike rijder (25km) ben ik me juist meer bewust van het verkeer omdat ik goed oplet. Het "probleem" (voor zover je daar van kunt spreken) zit hem men m.i. meer in de medeweggebruikers die met van alles bezig zijn op het fietspad behalve opletten.Hoeveel mensen ik al fietsend niet ontmoet die starend naar de GSM of bezig met compleet andere zaken denken op een "veilige" manier aan het verkeer deel te nemen verbaasd mij. Dat zijn ook de personen die niet kunnen anticiperen op het overige verkeer. De E-bike rijders die ik tegen kom lijken zich veel bewuster van hun snelheid en letten beter op (mijn ervaring)Om hier nu de e-bike rijders een verkeersveiligheidsprobleem te noemen gaat mij veel te ver !
Inderdaad, en dat in tegenstelling tot vele andere weggebruikers
[ whatsaapjes en zwabberaars en blinde vinken ]
Vandaag was een omaatje met auto aan het keren op het fietspad.
Keek helemaal nergens naar. Hup volgas en ik bijna op de motorkap,
maar dat had ik al verwacht hè, dus niks aan de hand. Maar toch. En dat
is echt niet vanwege het type fiets. Ze had gewoon even links / rechts
kunnen kijken voordat ze gas gaf.
http://www.fietsen.123.nl...ghspeed-e-bike-vanaf-2017
Tevens worden ze vanaf die datum dus gezien als bromfiets. IMHO erg logisch aangezien ze net zo hard kunnen.
Wel hilarisch hoe ze nu bepalen of het een snorfiets is: ze kijken dus hoe hard zo'n ding kan zonder meetrappen. Dat is 0km/u volgens mij dus onder de 25km/u dus snorfiets.
Ambtenarenlogica.
[ Voor 55% gewijzigd door Metro2002 op 24-04-2015 13:27 ]
Die ambtenarenlogica zit nog veel dieper, ze gaan er nog steeds van uit dat elke speed pedelec continu 45 km/u gaatMetro2002 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:23:
Vanaf 2017 verplicht helmplicht voor high speed ebikes:
http://www.fietsen.123.nl...ghspeed-e-bike-vanaf-2017
Tevens worden ze vanaf die datum dus gezien als bromfiets. IMHO erg logisch aangezien ze net zo hard kunnen.
Wel hilarisch hoe ze nu bepalen of het een snorfiets is: ze kijken dus hoe hard zo'n ding kan zonder meetrappen. Dat is 0km/u volgens mij dus onder de 25km/u dus snorfiets.
Ambtenarenlogica.
[aangezien hij het erg logisch vind, wat feitelijk helemaal niet zo is]
[ Voor 43% gewijzigd door JellBro op 24-04-2015 14:14 ]
Rijdt een bromfietsers uitsluitend 45km/uJellBro schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:13:
het lijkt erop dat metro2002 dat zelf ook denkt
[aangezien hij het erg logisch vind, wat feitelijk helemaal niet zo is]
Ze gaan uit van ondersteuning van een motor tot 45km/u. Dat je zelf mee moet trappen of niet maakt daarbij niet uit. Als je 45km/u wilt rijden val je onder bromfiets. Ik begrijp serieus niet wat het probleem daarmee is. Dat is domweg logisch.
[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 24-04-2015 14:33 ]
Nee, die rijdt bijna standaard altijd harder. Iedereen geeft namelijk met een brommer zo veel mogelijk gas, de beperkende factor van de gemiddelde snelheid is de maximum snelheid. Terwijl de beperkende factor van een speed pedelec vaak toch neerkomt op het uithoudingsvermogen van de berijder en eventuele weersomstandigheden.
Dat is dus de fout die fietsfabrikanten gemaakt hebben, ik zou liever hebben gezien dat ze zouden ondersteunen tot 35 km/h. Dat zet heel wat minder vraagtekens bij mensen die er geen verstand van hebben. 35 km/u is een prima kruissnelheid voor forensen op de fiets.Metro2002 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:30:
[...]
Ze gaan uit van ondersteuning van een motor tot 45km/u. Dat je zelf mee moet trappen of niet maakt daarbij niet uit. Als je 45km/u wilt rijden val je onder bromfiets. Ik begrijp serieus niet wat het probleem daarmee is. Dat is domweg logisch.
[ Voor 38% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-04-2015 14:37 ]
+ heel heel veel, en helemaal mee eens!Vlassie1980 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:34:
Dat is dus de fout die fietsfabrikanten gemaakt hebben, ik zou liever hebben gezien dat ze zouden ondersteunen tot 35 km/h. Dat zet heel wat minder vraagtekens bij mensen die er geen verstand van hebben. 35 km/u is een prima kruissnelheid voor forensen op de fiets.
En op mijn Riese Muller HS is dit ook de snelheid die ik het meeste probeer te rijden. Harder is niet
heel lang vol te houden, ondanks dat het een 45km/u fiets is. Er gelden altijd "erschwerte bedingungen"
zoals Bosch dat zo leuk omschrijft.
Eigenlijk zou de Riese Muller gewoon als 35km/u fiets getypeerd moeten worden. Is heel het gezever
in een keer klaar en het zou ook beter kloppen!
Ik vermoedt dat dat bij zo'n Sparta en al die Bosch Performance motoren beter zou passen.
Misschien dat zo'n Stromer een ander verhaal is.
Dit soort gevalletjes dus:mux schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:47:
d'r zijn zat scooters die ik iedere dag inhaal met <35km/h. Ik zie nog steeds het probleem niet.
Wat een onzin. Genoeg bromfietsers die zich prima aan de snelheid houden.

Eerste indruk tot dus ver na een kort ritje van +/- 5 km:
De ondersteuning van de Bosch motor is simpelweg goed te noemen. Binnen korte tijd zit je op de 25km/h of 27,5 km/h afhankelijk van het ondersteuningsniveau. Ik moet zeggen dat ik de tourstand het fijnst vind fietsen als je eenmaal op cruisesnelheid bent. Sport en met name Turbo zijn leuk vanuit stilstand.
De fiets nodigt uit om sneller te fietsen dan de maximale ondersteuning. Je hebt wel het idee dat je zelf ook bezig bent. Ook zijn bochten geen probleem, de fiets heeft een voorspelbaar weggedrag en zal (vooralsnog) je niet verrassen. Het uit-accelereren in een bocht is verslavend te noemen
De Tektro remmen op de 409 zijn voldoende maar ik vind ze iets te zompig. Het bijterige van schijfremmen wat ik ooit gewend was op de MTB merk ik niet. Stopkracht is overigens voldoende maar ik denk wel dat er ooit andere remmen op komen.
Over de shifters, derailleur en ketting kan ik kort zijn. Het voldoet prima. Geen fratsen maar simpelweg functioneel. Overigens fiets ik liever met een hogere cadans waardoor de standaard cassette voorlopig prima is. Het kleinste tandwiel (11) vind ik mede daardoor te klein. Tandwiel 15/17 vind ik wat prettiger.
Als laatste de bel: tijdens een kort ritje al een paar keer gebruikt met succes
Zal blij zijn als ik hem heb zodat ik niet meer zo bezorgd hoef te zijn
Wat een mooie fietsvhal schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:20:
Even een snelle GSM-foto genomen na een kort ritje. Beetje wazig maar het geeft wel een idee.
[afbeelding]
Eerste indruk tot dus ver na een kort ritje van +/- 5 km:
De ondersteuning van de Bosch motor is simpelweg goed te noemen. Binnen korte tijd zit je op de 25km/h of 27,5 km/h afhankelijk van het ondersteuningsniveau. Ik moet zeggen dat ik de tourstand het fijnst vind fietsen als je eenmaal op cruisesnelheid bent. Sport en met name Turbo zijn leuk vanuit stilstand.
De fiets nodigt uit om sneller te fietsen dan de maximale ondersteuning. Je hebt wel het idee dat je zelf ook bezig bent. Ook zijn bochten geen probleem, de fiets heeft een voorspelbaar weggedrag en zal (vooralsnog) je niet verrassen. Het uit-accelereren in een bocht is verslavend te noemenZeker in de hogere standen voel je het koppel van de motor.
De Tektro remmen op de 409 zijn voldoende maar ik vind ze iets te zompig. Het bijterige van schijfremmen wat ik ooit gewend was op de MTB merk ik niet. Stopkracht is overigens voldoende maar ik denk wel dat er ooit andere remmen op komen.
Over de shifters, derailleur en ketting kan ik kort zijn. Het voldoet prima. Geen fratsen maar simpelweg functioneel. Overigens fiets ik liever met een hogere cadans waardoor de standaard cassette voorlopig prima is. Het kleinste tandwiel (11) vind ik mede daardoor te klein. Tandwiel 15/17 vind ik wat prettiger.
Als laatste de bel: tijdens een kort ritje al een paar keer gebruikt met succes
Fietst lekker he? Hier nog even een pic van zijn oudere broertje met bijna 10.000km op de teller

Zitten inmiddels wel wat gebruikerssporen op, maar hij fiets nog meer dan prima.
Zo'n prachtige fiets, zet daar brede baanbanden op en 't is de max. Nu moet ik weer zoiets oubolligs rijden:
http://www.trekbikes.com/...ries/tm500_plus_nyon_blx/
Ben ik nu een bangerik om me die Cube niet te bestellen (omwille van de rijhouding) of is het juist verstandig als je zo min mogelijk vermoeiend moet rijden. (kan altijd nog vragen aan de dealer om te wisselen:) )
Als wielrenner wordt ik met 40kmpu ook regelmatig vlot overstoken door snorfietsers... als ze al iets langzamer gaan komt het omdat er twee man op zitten.
[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 25-04-2015 08:49 ]
Had deze persoon geen spiegels op zijn (snelle) e-bike? Minimaal 1 spiegel lijkt mij toch handig wanneer je je op de snelweg verplaatst! Ik ben bang dat dit filmpje ook gewoon Fake is, speciaal om iets te bewijzen in elkaar gezet maar dus niet realistisch. Ik ga niet harder dan max 30 km op mijn fietsje maar gebruik vanaf het begin al een linker zijspiegel die ik voor geen goud meer zou willen missen.JellBro schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:00:
@ sleeves
http://www.bikespeed.de/index_en.htmlBartjuh schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:18:
Is er geen tussenvorm tussen spedelec en gewoon? 25km/h is te traag, en 45 is eigenlijk absurd snel, koop dan een scooter. 35km/h zou prima zijn voor mij, en dan zonder registratieverplichting en helmplicht enzo.
Zal eens kijken of ik een redelijke viaduct kan vinden in de buurt.DHL schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:51:
Als je op turbo stand rijdt, wil je eens proberen voor mij of je zelf veel moet doen om pakweg 18 km per uur te rijden bij een bergop? Als ik het zo lees zal de reaktie goed meevallen vermits je het leuk vindt tijdens het optrekken.
[ Voor 36% gewijzigd door vhal op 25-04-2015 11:27 ]
Ben benieuwd.
[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 25-04-2015 11:49 ]
Verwijderd
Ik weet even niet wat te doen , misschien toch maar de Hercules edison Di2 komt volgend week binnen
maar niet mijn frame maat , of de Pegasus premio e8 beiden 2500 .
Ik denk er dit weekend nog over , ja ben teleur gesteld verdorie .
Gr harry-b
Btw over Pegasus:
Mijn Pegasus Ravenna 8, moet binnenkomen bij de FM, in week 18, das met een paar dagen...
Bij een geslaagde proefrit is hij van mij, en anders mag hij naar een ander... Ben de eerste op de lijst..
Hopen dat er niets vertraagd is ,en dat hij snel hier is.. Wel jammer van het weer de komende dagen.. BAH!
Was enorm verrast over de Pegasus Sienna 2014 bij de testrit..., Maar wou wel een setje goede remmen. Zeker als je 27 gaat wil ik wel graag op tijd kunnen stoppen, en leken, mij de roller-brakes toch iets onder gedimensioneerd.... En de "matige" 7 speed, moest iig een 8 speed worden, want deze heeft een stuk minder verlies in de meest gebruikte versnellingen. en het groter bereik spreekt me ook wel aan....
Geluid van de sienna 2014, viel me erg mee...Nu gaat 10db op zich niet zo enorm verschil maken,maar goed...
Las ook een stukje dat de Ravenna (en ook de Sienna) op het 2015 model een iets lichter en ook nog stijver frame heeft dan het voorgaande model. Frames waren op zich al erg goed, maar nu nog beter...
Geduld is een schone zaak...
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
Hoe steil is je berg?DHL schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:51:
Als je op turbo stand rijdt, wil je eens proberen voor mij of je zelf veel moet doen om pakweg 18 km per uur te rijden bij een bergop? Als ik het zo lees zal de reaktie goed meevallen vermits je het leuk vindt tijdens het optrekken.
Een brug op fietsen met stand Turbo gaat met jouw snelheid bijna vanzelf, is mijn ervaring.
Ging om deze 'heuvel'
https://goo.gl/maps/RqMoN
Overigens heb ik verder de rit uit gefietst zonder trapondersteuning. De Merida fietst dan nog verrassend licht.
Langs de steile weg naar huis 9 procent, de langere minder steile weg is 6 procent. Woon boven de Muur van Geraardsbergen he.Athome schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:37:
[...]
Hoe steil is je berg?
Een brug op fietsen met stand Turbo gaat met jouw snelheid bijna vanzelf, is mijn ervaring.
Wat zal het beste rijden, een MTB of een stadsfiets die 6 kilo meer weegt (op de MTB moet je dan wel nog extra de bijkomende lichten, pakdrager en zo ook rekenen, verschil zal 4 kilo zijn)?
Ik blijf verdorie twijfelen he zeg. Enerzijds het uiterlijke, anderzijds het makkelijkste voor mij. Motoren zijn identiek en die Nyon zit op beiden (ben gek van zo'n techno spulletjes zoals dat en kost met de korting af maar 360 extra)
Help mij eens definitief beslissen mensen...
Ik moet nu wel bij die Trek of die Cube blijven vermits ik ja gezegd heb om te kopen (en woord is woord he)
Voordeel trek is de rijhouding (misschien minder vermoeiend?), onderhoudsvrije magura's
Nadeel minder mooi dan cube
Afmontage bij beiden zeer goed.
Voordeel cube, ietskes lichter, schijfremmen
Comfort is wel belangrijk voor me en snel rijden doe ik haast nooit. Altijd cruisen en naar de vogeltjes kijken...
Ik heb beide type fietsen (een MTB en een hybride waar je rechtop zit) en op de MTB zit je minder relaxed en is het dus ook minder relaxed van de vogeltjes genieten. Dit Is echter persoonlijk, dus zul je het moeten uitproberen.
[ Voor 8% gewijzigd door Opperpanter2 op 26-04-2015 07:38 ]
Dit topic is gesloten.
![]()