Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 102 Laatste
Acties:
  • 794.361 views

Verwijderd

Na twee maanden met een active line op naaf te hebben gefietst: de performance line is echt fors krachtiger en dan meer dan die 20% in koppel doet vermoeden. Ik ben echt enorm blij dat ik mijn eigen fiets weer terug heb :)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Volgens mij is 6km/u ook wat wettelijk maximaal is toegestaan, dus op een Bosch zal je dat waarschijnlijk niet makkelijk kunnen aanpassen. Wellicht met de badass module? Denk echter dat er naast de snelheidslimiet ook nog wel een limiet op de ondersteuning zit die dan geleverd wordt.

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Ja, maar die 80 Nm tov pakweg die 48 maakt pas het verschil als je echt heel veel kracht nodig hebt om heel steil te gaan of heel snel op te trekken. Het is de manier waarop het vermogen vrijgegeven wordt dat anders is.
Die 80 Nm zou je meer van pas komen als je bvb gaat mountainbiken en telkens veel koppel nodig hebt terwijl je zelf heel aktief bezig bent.
Je kan het beetje zien zoals een krachtigere wagen die zijn vermogen hoog in de toeren vrijgeeft en een minder krachtige (een diesel bvb) die reeds vanaf lage toerentallen goed optrekt. Bij normale rijstijl zal de laatste toch krachtiger aanvoelen.
Daarom dat ik met pittig niet zozeer doel op het max koppel maar op de manier waarop het vrijkomt.
Hiermee wil ik zeker geen afbreuk doen aan die yamaha motor die ook zeer goed is! Het is door mijn beperking dat ik die (licht) negatieve kant opmerk. Een normaal persoon merkt dit niet denk ik. Had de koper van mijn fiets aan de lijn en die vertelde me dat een brug oprijden hem minder kracht kost dan met een gewone fiets op vlakke baan rijden. Dus bij mij gaat het echt om minieme verschillen die alles samen het verschil gaan maken...

• DHL

DHL

Ondertussen werd er nog gepost, blij dat jullie goede ervaringen hebben met de performance. Heb wel een mailtje naar Bosch gedaan met de vraag of ze me een softwarematige oplossing kunnen - willen aanbieden....

Verwijderd

DHL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:34:
Ja, maar die 80 Nm tov pakweg die 48 maakt pas het verschil als je echt heel veel kracht nodig hebt om heel steil te gaan of heel snel op te trekken. Het is de manier waarop het vermogen vrijgegeven wordt dat anders is.
Dit is niet mijn ervaring, de performance line sleurt je veel makkelijker een bult op maar ook op de rechte vlakke stukken gaat het makkelijker. In de display scheelt het de helft met ondersteuning tussen de performance en classic.

Na twee maanden op de classic te hebben getrapt is het een verademing om weer de performance onder m'n kont te hebben. Met de performance is het een uitzondering dat ik de 26 niet haal, met de classic eerder de regel als het ook maar iets meer dan een beetje waait of bij bruggen e.d.

Verwijderd

brutus26 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 22:35:
En bevat de Bafang set nog steeds ?,
Waar heb je hem gekocht, en heb je nog extra opties bij besteld,
wil mijn set (5 jaar oud ook 40 km/ uur ) vervangen moet wel min 40 km/uur halen, maar dit
moet met deze set volgens mij geen probleem zijn.

[...]
Hoi Brutus,

Inmiddels 1500km op de teller, nog elke keer met een smile op de fiets. Nog geen mankementen gehad met de set. Blijft ook geruisloos stil, dus een uitermate tevreden gebruiker. Ben ook wel erg te spreken over de kwaliteit van de Cube fiets. Absoluut gebruiken in combinatie met een stevige fiets met goede remmen, de remkracht heb je wel nodig. Snelheid zal geen probleem wezen, ik heb de regelaar van 25 naar 20A teruggeregeld (om de accu te ontlasten) en 50km/hr is nog steeds geen probleem. Zelf vind ik een snelheid van 40-45km/hr buiten de bebouwde kom het meest relaxt .

Ik heb hem bestelt bij BMSbattery in china, dus nu wel wat duurder dankzij de wisselkoers. De europese verkopers zetten er namelijk wel een flinke winstmarge op.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:10:
Heerlijk weer vandaag. Na het werk nog een tochtje gemaakt.
Het plan was om een rustig stukje te rijden. Ik kwam echter een S-Pedelec tegen, reed een stukje voor me.
Aangezien ik nog nooit zo'n ding had gezien, er maar even achteraan gereden.
Viel me op dat met nauwelijks trappen en een ontspannen zittende berijder, deze toch nog 35km/u ging.
Ik zelf heb mijn bbs02 vooral gekocht om in de heuvels en bossen te kunnen rijden. Als kado krijg je dan een hogere topsnelheid. Dus toch maar even de gashendel opengedraaid en de S-Pedelec ingehaald.
Was een mooi gezicht toen de berijder in zijn spiegel opeens mij zag opdoemen haha.
Normaliter haalt mijn MTB zo'n 40km/u. Nu zag opeens 42km/u en later zelfs 47.
Ik dacht al hoe kan dat opeens en dat met wind tegen?
Tot ik huiswaarts keerde en me realiseerde dat ik juist wind mee had en daarom zo hard ging 8)

Stiekem best verslavend die snelheid :9~
Met die snelheden heb je altijd wind tegen ... 8)7

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-01 21:49
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:42:
[...]

Dit is niet mijn ervaring, de performance line sleurt je veel makkelijker een bult op maar ook op de rechte vlakke stukken gaat het makkelijker. In de display scheelt het de helft met ondersteuning tussen de performance en classic.

Na twee maanden op de classic te hebben getrapt is het een verademing om weer de performance onder m'n kont te hebben. Met de performance is het een uitzondering dat ik de 26 niet haal, met de classic eerder de regel als het ook maar iets meer dan een beetje waait of bij bruggen e.d.
Dit kan ik alleen maar bevestigen, ik heb ook een weekje op een Koga E-Nova met Nuvinci Harmony gereden in combinatie met een Active Line en daar werd ik op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van. Goed te gebruiken om bij mooi weer een lange fietstocht te doen maar voor dagelijks woon-werkverkeer schiet hij echt te kort. Performance Line FTW!

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:10:

Normaliter haalt mijn MTB zo'n 40km/u. Nu zag opeens 42km/u en later zelfs 47.
Ik dacht al hoe kan dat opeens en dat met wind tegen?
Tot ik huiswaarts keerde en me realiseerde dat ik juist wind mee had en daarom zo hard ging 8)

Stiekem best verslavend die snelheid :9~
opperpanter, hoe kan het dat die van jou niet harder gaat? Ik heb hem namelijk ook afgeregeld naar 20A, maar 47km/hr is niet echt een probleem ook met wind tegen. Zit er ergens extra wrijving in de motor? Of zit het limiet in je overbrenging? Wat voor een accu had jij ook alweer?

• DHL

DHL

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:42:
[...]

Ja, maar dat komt niet enkel door het koppel... Je moet eens kijken naar je vermogensmeter en hoe weinig die naar maximum gaat.
Het is echt wel de manier waarop je het vermogen verkrijgt dat ook belangrijk is. Daarom ook dat Bosch schrijft dat de afstelling (echt de afstelling) van de performance agressiever is. Ik vermoed dat de afstelling van yamaha een stuk rustiger is als je zelf weinig kracht levert.

• DHL

DHL

Nog 1 vraagje... dus de performance line helpt je zeker en vast ook veel meer dan de active line als je zelf weinig trapt toch he?

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 20:15
DHL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:34:
Die 80 Nm zou je meer van pas komen als je bvb gaat mountainbiken en telkens veel koppel nodig hebt terwijl je zelf heel aktief bezig bent.
Je kan het beetje zien zoals een krachtigere wagen die zijn vermogen hoog in de toeren vrijgeeft en een minder krachtige (een diesel bvb) die reeds vanaf lage toerentallen goed optrekt. Bij normale rijstijl zal de laatste toch krachtiger aanvoelen.
Daarom dat ik met pittig niet zozeer doel op het max koppel maar op de manier waarop het vrijkomt.
Hiermee wil ik zeker geen afbreuk doen aan die yamaha motor die ook zeer goed is! Het is door mijn beperking dat ik die (licht) negatieve kant opmerk. Een normaal persoon merkt dit niet denk ik. Had de koper van mijn fiets aan de lijn en die vertelde me dat een brug oprijden hem minder kracht kost dan met een gewone fiets op vlakke baan rijden. Dus bij mij gaat het echt om minieme verschillen die alles samen het verschil gaan maken...
Mijn praktijk ervaring met de Bosch Performance tov Classic is dat deze idd veel krachtiger is. Toch paar puntjes van aandacht; de Bosch die 'schokt' een klein beetje bij het oppakken (dus benen even stil en daarna weer gaan fietsen). Niet hinderlijk maar is ff wennen. Verder heb ik een paar Bosch Performance en Active/Classic geprobeert en mij viel op dat het geluidsnivo nogal verschillend is. Een Bosch Performance 'rammelde' zelfs nogal behoorlijk, wat mij erg verbaasde. Een andere Bosch Performance was zoals ik het verwacht had; een licht brommend geluid met een redelijk gelijkmatige ondersteuning.

• DHL

DHL

Reed je met model 2015? De active line gisteren hoorde ik niet (was wel drukkere baan)

[ Voor 57% gewijzigd door DHL op 15-04-2015 12:59 ]

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-01 21:25
Iemand wel eens last van een uitvallend elektrisch systeem gehad? Valt dit te fixen door de zekeringen te vervangen?

Mijn adventure lithium doet het wel maar zodra ik begin te trappen valt ie uit, moet ik de accu aan/uit switchen en als ik dan weer trap valt ie weer uit..

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:17:
[...]

opperpanter, hoe kan het dat die van jou niet harder gaat? Ik heb hem namelijk ook afgeregeld naar 20A, maar 47km/hr is niet echt een probleem ook met wind tegen. Zit er ergens extra wrijving in de motor? Of zit het limiet in je overbrenging? Wat voor een accu had jij ook alweer?
Ik vroeg me dat ook af, maar op endless sphere zegt iedereen dat het normaal is.
Ik heb een 44T voorblad en dan 11T achter, dan bij 84rpm is dat ongeveer 40km/u.

Wat heb jij voor vertanding? En wat voor banden. Ik heb echter MTB banden met noppen.

• Opperpanter2
boostie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:32:
Iemand wel eens last van een uitvallend elektrisch systeem gehad? Valt dit te fixen door de zekeringen te vervangen?

Mijn adventure lithium doet het wel maar zodra ik begin te trappen valt ie uit, moet ik de accu aan/uit switchen en als ik dan weer trap valt ie weer uit..
Kan vanalles zijn. Hoe oud is de accu? Dit symptoom kan je zien als de accu in onbalans is. Heb je hem al eens 24u aan de lader laten hangen terwijl die vol is?
Kan ook zijn dat er een of meerdere cellen stuk/verzwakt zijn.

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 20:15
DHL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:57:
Reed je met model 2015? De active line gisteren hoorde ik niet (was wel drukkere baan)
Yep, afgelopen zaterdag in Geldrop. Bijna niemand op de baan. Maar nogmaals, 1 van de 2 Performance maakte welerg veel herrie en denk dat daar iets mis mee was. Maar heb wel vaker eens gehoord dat de Bosch kan gaan rammelen na een tijdje. Meestal wordt dat via een reparatie en/of vervanging van de motor opgelost.

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:35:
[...]

Ik vroeg me dat ook af, maar op endless sphere zegt iedereen dat het normaal is.
Ik heb een 44T voorblad en dan 11T achter, dan bij 84rpm is dat ongeveer 40km/u.

Wat heb jij voor vertanding? En wat voor banden. Ik heb echter MTB banden met noppen.
46T met 12T achter, 28 inch banden. Als je naar de powercurve kijkt van de motor zit de max kracht op 90rpm, dit is bij mij 46 km/hr. Dit klopt dus aardig. Schwalce hurricane, een wegband met noppen op de wangen.

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:05:
[...]

46T met 12T achter, 28 inch banden. Als je naar de powercurve kijkt van de motor zit de max kracht op 90rpm, dit is bij mij 46 km/hr. Dit klopt dus aardig. Schwalce hurricane, een wegband met noppen op de wangen.
Komt dan redelijk overeen denk ik. Initieel was ik ook verbaasd. Ik had (redelijk kansloos) gerekend met de max unloaded speed van 112rpm oid. Maar dat haal je dus eigenlijk nooit.
Best jammer dat je maar 1 voorblad hebt, je moet echt kiezen tussen klimvermogen of topspeed.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 22:56
DHL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:35:
Nog 1 vraagje... dus de performance line helpt je zeker en vast ook veel meer dan de active line als je zelf weinig trapt toch he?
Als je aan het fietsen bent, wat is dan ongeveer je gangbare snelheid?

P.S.
Dit zal met derailleur waarschijnlijk wat hoger liggen omdat dit makkelijker trapt.

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:17
Ik wil graag mijn huidige gazelle fiets ombouwen naar elektrisch en zodoende de 2takt scooter weg kunnen doen.

Nu heb ik voor en achter schijfremmen en achter de nexus 7 (of was het nu 8?) naaf. Dus het word voor mij zoiezo front drive.

Nu heb ik al veel op bmsbattery zitten kijken maar omdat er zoveel keuze is zie ik door de bomen het bos niet meer? Wanneer weet ik nou dat ik "de goede set" te pakken heb qua sensoren maar ook qua schijfrem compatibel? Als ik daar wat bestel, moet ik nog denken aan invoerkosten?

Of is het dan makkelijker om bij een Nederlandse webwinkel wat te bestellen? Ik hoef echt geen kit die een schoonheidsprijs krijgt, als die maar functioneel is.

Iemand die mij even wat onzekerheden kan ontnemen?

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:05:
[...]

Wacht even, stukje terug noem je 50km/u. Wat is je topsnelheid bij windstil weer op asfalt?

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

RisingSun schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:56:
Ik wil graag mijn huidige gazelle fiets ombouwen naar elektrisch en zodoende de 2takt scooter weg kunnen doen.
d:)b
Top!

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:30

vhal

ಠ_ಠ

Goed...

Ik had een app'je gestuurd naar de FM of er al wat bekend was van mijn fiets. Kreeg vlotjes een reactie terug. Nee, er schijnt een leveringsprobleem te zijn van een Duitse onderdelenboer en men kon niet zeggen wanneer de fiets geleverd zou worden.

OK, zucht,steun en afgelopen zaterdag vertelde ze mij dat hij al op transport was. Weer een berichtje gestuurd dat ik inmiddels 3 verschillende statusupdates heb gehoord en dat ik nu toch wil weten waar ik aan toe ben. Even later kreeg ik weer een berichtje dat de fiets opeens wel op transport was gezet en dat ze deze morgen verwachten 8)7

:/

Ze zullen het wel druk hebben enzo... :+

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 15-04-2015 20:31 ]

Strava

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 14:26
Welke accu heb je er bij besteld en zou je nu weer dezelfde nemen ?
ook nog een ander tand wiel gemonteerd
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:46:
[...]

Hoi Brutus,

Inmiddels 1500km op de teller, nog elke keer met een smile op de fiets. Nog geen mankementen gehad met de set. Blijft ook geruisloos stil, dus een uitermate tevreden gebruiker. Ben ook wel erg te spreken over de kwaliteit van de Cube fiets. Absoluut gebruiken in combinatie met een stevige fiets met goede remmen, de remkracht heb je wel nodig. Snelheid zal geen probleem wezen, ik heb de regelaar van 25 naar 20A teruggeregeld (om de accu te ontlasten) en 50km/hr is nog steeds geen probleem. Zelf vind ik een snelheid van 40-45km/hr buiten de bebouwde kom het meest relaxt .

Ik heb hem bestelt bij BMSbattery in china, dus nu wel wat duurder dankzij de wisselkoers. De europese verkopers zetten er namelijk wel een flinke winstmarge op.

• DHL

DHL

Athome schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:26:
[...]

Als je aan het fietsen bent, wat is dan ongeveer je gangbare snelheid?

P.S.
Dit zal met derailleur waarschijnlijk wat hoger liggen omdat dit makkelijker trapt.
Rond de 18 km per uur reed ik dan. Ik zag dat ik met die Bosch sneller reed (was inderdaad derailleur maar stond op crossbanden. Heb stukje gereden zonder ondersteuning, amai, die crossbanden vragen nogal extra kracht zeg)
Bij Bosch is de juiste versnelling wel belangrijker dan bij Yamaha merkte ik.
Waarom vraag je wat mijn normale snelheid is? Om te zien of je dan veel hulp krijgt?
Die derailleur trapt niet alleen makkelijker, je krijgt ook 275% ondersteuning tov bij een naaf 250% in de hoogste stand. Ik denk dat je die combinatie goed kan voelen...

• Vlassie1980
vhal schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:31:
Goed...

Ik had een app'je gestuurd naar de FM of er al wat bekend was van mijn fiets. Kreeg vlotjes een reactie terug. Nee, er schijnt een leveringsprobleem te zijn van een Duitse onderdelenboer en men kon niet zeggen wanneer de fiets geleverd zou worden.

OK, zucht,steun en afgelopen zaterdag vertelde ze mij dat hij al op transport was. Weer een berichtje gestuurd dat ik inmiddels 3 verschillende statusupdates heb gehoord en dat ik nu toch wil weten waar ik aan toe ben. Even later kreeg ik weer een berichtje dat de fiets opeens wel op transport was gezet en dat ze deze morgen verwachten 8)7

:/

Ze zullen het wel druk hebben enzo... :+
Tsja, je kunt er goedkoop fietsen scoren maar het is wel een dozenschuif toko natuurlijk :)

• Athome
DHL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:12:
[...]

Rond de 18 km per uur reed ik dan. Ik zag dat ik met die Bosch sneller reed (was inderdaad derailleur maar stond op crossbanden. Heb stukje gereden zonder ondersteuning, amai, die crossbanden vragen nogal extra kracht zeg)
Bij Bosch is de juiste versnelling wel belangrijker dan bij Yamaha merkte ik.
Waarom vraag je wat mijn normale snelheid is? Om te zien of je dan veel hulp krijgt?
Die derailleur trapt niet alleen makkelijker, je krijgt ook 275% ondersteuning tov bij een naaf 250% in de hoogste stand. Ik denk dat je die combinatie goed kan voelen...
De reden?
Boven de 20 km/u en zeker boven de 22-23 km/u begint de ondersteuning in te zakken. Een tuningkitje kan jou dan zeker helpen om dan nog een lekkere mate van ondersteuning te hebben. Met een snelheid van 18 km/u durf ik daar geen antwoord op te geven.

• DHL

DHL

20 is eigenlijk snel genoeg voor mij. Maar gisteren had ik de indruk dat de active waarmee ik reed op 25 ook goed ondersteunde want zonder ik het wist reed ik een tijdje zo snel. Bestaat de kans dat de performance anders reageert en dat je toch harder zal moeten trappen? Volgens de cijfers zou het onmogelijk zijn.
Heb antwoord van Bosch, die ondersteuning tot 18 per uur kan niet (mag niet, willen ze niet).

• Vlassie1980
DHL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:47:
20 is eigenlijk snel genoeg voor mij. Maar gisteren had ik de indruk dat de active waarmee ik reed op 25 ook goed ondersteunde want zonder ik het wist reed ik een tijdje zo snel. Bestaat de kans dat de performance anders reageert en dat je toch harder zal moeten trappen? Volgens de cijfers zou het onmogelijk zijn.
Heb antwoord van Bosch, die ondersteuning tot 18 per uur kan niet (mag niet, willen ze niet).
Ik denk dat de Performance Line alleen maar feller reageert. Antwoord van Bosch verbaasd me niks, no exceptions.

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:14:
[...]

Wacht even, stukje terug noem je 50km/u. Wat is je topsnelheid bij windstil weer op asfalt?
46km/hr met alleen duimgas, 50 km/hr door mee te trappen.
Wind mee heb ik 55 al gehaald, dit is wel echt de max hoor, en niet iets om 20km vol te houden. Overigens merk je wel dat in emet een groter achterblad het toerental wel echt boven de 100 komt, dit houd je niet bij met je benen.

Ook gecheckt met runkeeper met GPS, staat jou wieldiameter niet verkeerd? 40km/hr met windstil is met twee vingers in de neus met deze motor, mss een keer een wattmeter aansluiten? Kijken of die wel echt 20Ah zonder teveel spanningsverlies trekt?

Mmh toch eens in mijn excelletje gekeken. Denk dat het verschil toch te verklaren is door de 44T icm 26inch banden. Misschien een extra blad erbij aanschaffen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 09:42 ]

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:31:
[...]

46km/hr met alleen duimgas, 50 km/hr door mee te trappen.
Wind mee heb ik 55 al gehaald, dit is wel echt de max hoor, en niet iets om 20km vol te houden. Overigens merk je wel dat in emet een groter achterblad het toerental wel echt boven de 100 komt, dit houd je niet bij met je benen.

Ook gecheckt met runkeeper met GPS, staat jou wieldiameter niet verkeerd? 40km/hr met windstil is met twee vingers in de neus met deze motor, mss een keer een wattmeter aansluiten? Kijken of die wel echt 20Ah zonder teveel spanningsverlies trekt?
Wat een snelheden man, heb er nu toch maar weer een Badass opgezet. Maar ik vind 30~35 km/u hard zat. Anders loop ik me alsnog in het zweet te stampen. Gaat me er meer om dat ik niet constant tegen die 26 km/u zit aan te bokken :)

Maar duimgas... Leuk maar ik trap toch liever zelf 8)

Verwijderd

Gisteren de derailleurwieltjes en de remblokjes voor vervangen van de elektrische fiets, loopt weer mooi. Gelijk de laatste keer dat ik remblokjes bij de fietsenmaker haal:

Ebay

5 euro vs 17 euro... Ah fijn, de eerste 140km staat alweer op de nieuwe motor, goede start van het seizoen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 10:03 ]

• DHL

DHL

Ik betaalde 20 euro voor 4 niet geplaatste magurablokjes. Is dat duur?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 14:18
Na 6 weken mijn fiets weer terug, sjongejonge. Mijn relaas:
-6 weken geleden de motor in de soep gedraaid, ging niet meer voor of achteruit. Gelijk naar de FM gebracht en ter reparatie aangeboden.
-Na twee weken een telefoontje: fiets is klaar. Mooi, ik woensdagavond uit mijn werk naar de FM. Proefrit gemaakt: KM-teller blijft op 0 staan. Foutcode 103 in het display en zadel beschadigd (zat er net drie weken op). Ter plekke de sensor vervangen waardoor de KM teller weer waardes gaf. Ok, fiets mee naar huis. (nog een opmerking over het zadel; krijg gelijk een vervangend exemplaar mee (...)
-Thuis aangekomen blijkt het achterlicht het niet te doen, dit verklaart ook de 103-error. Tevens krijg ik bij verplaatsen van de fiets en lopend met de fiets dat ik af en toe 99 km/u rijdt. En de max snelheid staat dan ineens op 169.9 km/u. De volgende dag naar mijn werk gefietst valt op dat de Turbo stand weinig meer uithaalt. Tijdens terugreis naar huis ook een (vergeten aan te draaien) boutje van kettingkast eruit gerammeld. Alles gemeld bij de FM, afspraak gemaakt voor zaterdag.
-Zaterdag ochtend vroeg de fiets weggebracht. En na wat aandringen een leenfiets meegekregen (25 km dames model; een Hercules met ingebouwde accu. Die kan ik op mijn werk niet opladen dus in standje 1 heen en weer gefietst op 1 batterijlading.... Wel een trapkrachtsensor en soepel werkende derailleur versnelling. Ook; versleten remblokken voor (wel v-brakes) en roestige ketting (gelijk maar even gesmeerd)
-1,5 week later: fiets is klaar. Ok, ik weer naar de FM (45 km / 1 uur rijden enkele reis). Daar aangekomen blijkt de onderste kap van de motor niet goed gemonteerd te zijn, de haakjes van de kap zitten niet op hun plek. Eerste antwoord van de monteur: komt u morgen maar terug. Na wat tegensputteren fiets opgehezen en een poging gewaagd te herstellen, niet gelukt. Inmiddels gaat de winkel dicht en bemoeid de eigenaar (?) zich ermee, die zegt: wij maken de fiets in orde en wordt thuis gebracht. TOP, dat is service!
-1 week later: maar eens gebeld, fiets is klaar maar moeten inplannen wanneer we hem komen brengen omdat ook de leenfiets mee terug moet, word begin volgende week. Ok. Ik dinsdag gebeld: fiets kan morgen op het werk worden gebracht. Klinkt goed. Gisteren is de fiets gebracht en leenfiets meegenomen. Wat gelijk opvalt: er zit nu een aluminium sluitring bij het voor-tandwiel. Hier een opmerking over gemaakt. De bezorger wist verder van niets maar zou het doorgeven.
-Gisteren met zeer veel plezier vlot naar huis gereden; eindelijk weer 30+ km/h kunnen rijden, overal langs en een kwartier eerder thuis.
-Wat opvalt; er is nu een ander schroefje niet goed aangedraaid voor de kettingkast, ik kan er niet bij dus gemeld toen de FM terug belde. De kunststof sluitring hebben ze inderdaad vervangen door een alu versie omdat die sterker is. ok. Verder nog steeds af en toe 99,9 km/u en de motor die mi te weinig kracht geeft in de turbo stand. FM gaat hierover nog contact opnemen met Bosch. Wordt vervolgt. Ik heb gemengde gevoelens over de FM, de ene keer wel service de andere keer niet. Ondertussen kan ik weer op mijn eigen fiets heen en weer rijden.

Verwijderd

Wat een verhaal dat bevestigt dat mijn vermoeden dat veel FM weinig verstand hebben van de elektronica

• Vlassie1980
wmeester schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:59:
Na 6 weken mijn fiets weer terug, sjongejonge. Mijn relaas:
-6 weken geleden de motor in de soep gedraaid, ging niet meer voor of achteruit. Gelijk naar de FM gebracht en ter reparatie aangeboden.
-Na twee weken een telefoontje: fiets is klaar. Mooi, ik woensdagavond uit mijn werk naar de FM. Proefrit gemaakt: KM-teller blijft op 0 staan. Foutcode 103 in het display en zadel beschadigd (zat er net drie weken op). Ter plekke de sensor vervangen waardoor de KM teller weer waardes gaf. Ok, fiets mee naar huis. (nog een opmerking over het zadel; krijg gelijk een vervangend exemplaar mee (...)
-Thuis aangekomen blijkt het achterlicht het niet te doen, dit verklaart ook de 103-error. Tevens krijg ik bij verplaatsen van de fiets en lopend met de fiets dat ik af en toe 99 km/u rijdt. En de max snelheid staat dan ineens op 169.9 km/u. De volgende dag naar mijn werk gefietst valt op dat de Turbo stand weinig meer uithaalt. Tijdens terugreis naar huis ook een (vergeten aan te draaien) boutje van kettingkast eruit gerammeld. Alles gemeld bij de FM, afspraak gemaakt voor zaterdag.
-Zaterdag ochtend vroeg de fiets weggebracht. En na wat aandringen een leenfiets meegekregen (25 km dames model; een Hercules met ingebouwde accu. Die kan ik op mijn werk niet opladen dus in standje 1 heen en weer gefietst op 1 batterijlading.... Wel een trapkrachtsensor en soepel werkende derailleur versnelling. Ook; versleten remblokken voor (wel v-brakes) en roestige ketting (gelijk maar even gesmeerd)
-1,5 week later: fiets is klaar. Ok, ik weer naar de FM (45 km / 1 uur rijden enkele reis). Daar aangekomen blijkt de onderste kap van de motor niet goed gemonteerd te zijn, de haakjes van de kap zitten niet op hun plek. Eerste antwoord van de monteur: komt u morgen maar terug. Na wat tegensputteren fiets opgehezen en een poging gewaagd te herstellen, niet gelukt. Inmiddels gaat de winkel dicht en bemoeid de eigenaar (?) zich ermee, die zegt: wij maken de fiets in orde en wordt thuis gebracht. TOP, dat is service!
-1 week later: maar eens gebeld, fiets is klaar maar moeten inplannen wanneer we hem komen brengen omdat ook de leenfiets mee terug moet, word begin volgende week. Ok. Ik dinsdag gebeld: fiets kan morgen op het werk worden gebracht. Klinkt goed. Gisteren is de fiets gebracht en leenfiets meegenomen. Wat gelijk opvalt: er zit nu een aluminium sluitring bij het voor-tandwiel. Hier een opmerking over gemaakt. De bezorger wist verder van niets maar zou het doorgeven.
-Gisteren met zeer veel plezier vlot naar huis gereden; eindelijk weer 30+ km/h kunnen rijden, overal langs en een kwartier eerder thuis.
-Wat opvalt; er is nu een ander schroefje niet goed aangedraaid voor de kettingkast, ik kan er niet bij dus gemeld toen de FM terug belde. De kunststof sluitring hebben ze inderdaad vervangen door een alu versie omdat die sterker is. ok. Verder nog steeds af en toe 99,9 km/u en de motor die mi te weinig kracht geeft in de turbo stand. FM gaat hierover nog contact opnemen met Bosch. Wordt vervolgt. Ik heb gemengde gevoelens over de FM, de ene keer wel service de andere keer niet. Ondertussen kan ik weer op mijn eigen fiets heen en weer rijden.
Ja, dit soort verhalen hoor je wel vaker. FM's moeten blijkbaar ook wennen aan al die elektronica en het is voor sommige fm's een hele overgang. Ze mogen er verder ook niet aan komen, dus als er iets met de motor is dan ben je hem weken kwijt. En het is ook niet de eerste keer dat ik lees dat een fiets beschadigd is tijdens alle transporten. Dat is dan wel een nadeel aan e-bikes die je bij de FM koopt.

• racinfo

racinfo

E-MTB

boostie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:32:

Deze symptonen rieken een beetje naar defecte lithium cellen in het batterypack; zodra er een (hoge) stroom gevraagd wordt valt de spanning (en daarmee de stroom) uit.

Probeer eens zoals opperpanther al opmerkte de accu een nachtje door te laden. Helpt dit niet dan kun je eens met een shunt weerstand als belasting over de meetpennen van een digital universeelmeter afzonderlijk per cel de spanning opmeten om te weten te komen welke cellen er (te) zwak zijn. Desgewenst de accu dan door een gespecialiseert bedrijf laten reviseren.

Ps. zekeringen hebben hierin, denk ik geen functie.

• boostie
Opperpanter2 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:36:
[...]

Kan vanalles zijn. Hoe oud is de accu? Dit symptoom kan je zien als de accu in onbalans is. Heb je hem al eens 24u aan de lader laten hangen terwijl die vol is?
Kan ook zijn dat er een of meerdere cellen stuk/verzwakt zijn.
racinfo schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:07:
[...]
Deze symptonen rieken een beetje naar defecte lithium cellen in het batterypack; zodra er een (hoge) stroom gevraagd wordt valt de spanning (en daarmee de stroom) uit.

Probeer eens zoals opperpanther al opmerkte de accu een nachtje door te laden. Helpt dit niet dan kun je eens met een shunt weerstand als belasting over de meetpennen van een digital universeelmeter afzonderlijk per cel de spanning opmeten om te weten te komen welke cellen er (te) zwak zijn. Desgewenst de accu dan door een gespecialiseert bedrijf laten reviseren.

Ps. zekeringen hebben hierin, denk ik geen functie.
Ja! Het heeft gewerkt, hij doet t weer! Super bedankt voor t advies!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zijn er hier mensen die structureel met een helm op rijden (25km/h modellen?)

Strava

• racinfo

racinfo

E-MTB

vhal schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:12:
Neen, ik heb weleens een (race)fiets helm overwogen maar daar is nog niets van terecht gekomen omdat ik meestal toch (in de bebouwde kom) niet harder fiets dan 22 km/h

@ Boostie,
Gelukkig voor je.
Succes

• Vlassie1980
Ik heb een Giro helm laatst gescoord.
Ben al 2 keer op mijn plaat gegaan en zelfs 25 km per uur is dan hard. Dus dan toch maar een helmpje.

Heb er nu een Badass op zitten, dan is een helm ook aan te bevelen. Rij meestal rond de 30 a 35 per uur :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-04-2015 20:21 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:48
Jep, ik.

27 kmpu is best hard in Amsterdam, zo hard rij ik met de racefiets meestal niet als ik door de binnenstad moet (probeer ik te vermijden). Ik heb al wat ongelukjes gehad met mensen die het verkeerd inschatten, waarbij eentje toch een flinke smakkerd was.

Ik heb toch al het een en ander aan wedstrijdhelmen liggen, dus de keuze was snel gemaakt.

Wat ook meespeelt:
1. Voorbeeld voor de kinderen
2. Ik heb 25 jaar wedstrijden en trainingen met een helm achter de rug, dus ik ben het gewend.

Ik vind een helmplicht onzin, maar ik voel me er wel prettig bij. Ik zit zoveel uren op een electrische en racefiets dat ik met enige regelmaat dingen meemaak.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op mijn racefiets gebruik ik altijd een helm, omdat ik daar maar met een ding bezig ben: trappen, trappen en nog eens trappen. :D
Mijn pedelec gebruik ik voornamelijk voor woon-werk (door landelijk en kleinstedelijk gebied) en recreatieve tochtjes met mijn partner en daar draag ik geen helm. De helm geeft mijns inziens een schijnveiligheid omdat ik merk dat je met helm toch bereid bent om meer risico te nemen en minder snel in de ankers gaat.

Ik volg dit topic al een paar weken en lees dat heel wat mensen hun pedelec hebben getuned waardoor ze formeel gezien aangemerkt worden als snorfiets (tot 31-12-15) en dus verzekeringsplichtig zijn.
Bij welke maatschappij hebben jullie een WA-verzekering afgesloten, of rijden jullie gewoon zonder verzekering en riskeren daarmee een boete van € 400???

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Peatsmoke schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:25:
Ik volg dit topic al een paar weken en lees dat heel wat mensen hun pedelec hebben getuned waardoor ze formeel gezien aangemerkt worden als snorfiets (tot 31-12-15) en dus verzekeringsplichtig zijn.
Bij welke maatschappij hebben jullie een WA-verzekering afgesloten, of rijden jullie gewoon zonder verzekering en riskeren daarmee een boete van € 400???
Behalve de boete: wat gebeurt in het geval van een ongeluk? Ik neem aan dat een WA verzekering niet uitkeert.

• Vlassie1980
Peatsmoke schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:25:
Op mijn racefiets gebruik ik altijd een helm, omdat ik daar maar met een ding bezig ben: trappen, trappen en nog eens trappen. :D
Mijn pedelec gebruik ik voornamelijk voor woon-werk (door landelijk en kleinstedelijk gebied) en recreatieve tochtjes met mijn partner en daar draag ik geen helm. De helm geeft mijns inziens een schijnveiligheid omdat ik merk dat je met helm toch bereid bent om meer risico te nemen en minder snel in de ankers gaat.

Een getunede pedelec ga je nooit verzekerd krijgen omdat hij simpelweg niet aan de specificaties van de fabrikant voldoet.

En ik wordt er ook een beetje moe van dat iedereen gelijk maar loopt te miepen dat de fiets verzekerd moet worden omdat hij 45 rijdt. Met een brommer rijdt je heel de tijd volgas, en met mijn fiets ben ik blij als ik continu 30~35 rijdt, want met een beetje tegenwind heb je daar al gauw last van. En ik ga ook niet op Turbo zitten want dan is de accu te snel leeg. Een gemiddelde racefietser gaat me gewoon voorbij, prima. Moet die beste meneer dan ook een verzekering afsluiten omdat hij op een racefiets duikt?

Maar goed, de dinosauriërs bij het Fietsberaad weten het allemaal wel en pleuren gewoon speed pedelecs op de rijbaan :')
Vooral doen jongens...

[ Voor 23% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-04-2015 09:27 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Vlassie1980 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:22:
[...]
Een getunede pedelec ga je nooit verzekerd krijgen omdat hij simpelweg niet aan de specificaties van de fabrikant voldoet.

En ik wordt er ook een beetje moe van dat iedereen gelijk maar loopt te miepen dat de fiets verzekerd moet worden omdat hij 45 rijdt. Met een brommer rijdt je heel de tijd volgas, en met mijn fiets ben ik blij als ik continu 30~35 rijdt, want met een beetje tegenwind heb je daar al gauw last van. En ik ga ook niet op Turbo zitten want dan is de accu te snel leeg. Een gemiddelde racefietser gaat me gewoon voorbij, prima. Moet die beste meneer dan ook een verzekering afsluiten omdat hij op een racefiets duikt?
Racefietser heeft een WA verzekering (als het goed is); bij andere fietsers volstaat dat ook.
Voor brommers en snorfietsen gelden aparte verzekeringen, net als bij auto's en motoren.

Vroeger (en nog steeds, maar je ziet ze minder) had je ook een spartamet: blauw kenteken met verzekering dus. In hoeverre is een spartamet anders dan een e-bike die rijdt zonder te trappen? Behalve dan de aandrijving die elektrisch is en niet op brandstof?
Maar goed, de dinosauriërs bij het Fietsberaad weten het allemaal wel en pleuren gewoon speed pedelecs op de rijbaan :')
Vooral doen jongens...
Heeft niets met een verzekering te maken.

• racinfo

racinfo

E-MTB

MrSleeves schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:54:
[...]

Racefietser heeft een WA verzekering (als het goed is); bij andere fietsers volstaat dat ook.
Een fietser met een aparte WA fiets verzekering? Nog nooit van gehoord. Ik verkeerde tot op heden dat het inbegrepen is met de WA opstalverzekering of is dat onlangs veranderd?

Verwijderd

WA opstalverzekering? Je hebt een WA verzekering en een opstalverzekering, zijn twee aparte zaken. Daarnaast heb je nog WA verzekeringen voor voertuigen waaronder de s-pedelec.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Klopt, ik drukte mij verkeerd uit. Mijn zoon werkt bij een verz mij en die zegt dat een gewone e-bike (zonder flauwekul eraan) gewoon onder de gezins WA verzekring valt, dezelfde die uitkeert als je dochter met de handbal een ruit van de buren laat sneuvelen.

Een e-bike die van fabriekswege sneller kan, wordt gerekend onder motorvoertuigen (snorfiets, van max 25 km/h) en heeft derhalve een aparte WA verzekering nodig.

Eigen opgevoerde e-bikes vallen wettelijk gezien onder geen enkele catagorie en zijn derhalve onverzekerd bij ongelukken. Toch iets om over na te denken als je op zo.n apparaat stapt.

[ Voor 40% gewijzigd door racinfo op 17-04-2015 11:17 ]

• boostie
boostie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:40:
[...]

[...]

Ja! Het heeft gewerkt, hij doet t weer! Super bedankt voor t advies!
Shit, te vroeg gejuicht. Na 500m viel die weer continue uit. Het is inderdaad dat ie steeds uitvalt als ie wat power nodig heeft om tegen de wind in te fietsen of bruggen/drempels op. Zijn er dingen die ik zelf kan doen ipv resiveren? Das geen goedkoop klusje zag ik..

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

racinfo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:49:
[...]
Een fietser met een aparte WA fiets verzekering? Nog nooit van gehoord. Ik verkeerde tot op heden dat het inbegrepen is met de WA opstalverzekering of is dat onlangs veranderd?
Okee, drukte ik me ook verkeerd uit. Ik bedoelde de normale WA verzekering zoals je zelf ook al aangaf.

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 10:28
[...]

Vooral doen jongens...
Helemaal eens. Ik rij een enkele maal even 35+ op een geheel leeg fietspad, maar meestal rond de 30 p/u en dan in de regel op de eco stand, zodat je er ook nog je best voor moet doen. Tuurlijk, in de stad op standje sport/of turbo maakt het een heel ander verhaal, maar daar zijn deze S-Pedelecs helemaal niet voor bedoeld en - op een enkele uitzondering na - worden ze daar ook niet voor gebruikt. Ik rij 's ochtends vroeg en 's avond op lange, rechte, lege en overzichtelijke fietspaden door het Groene Hart en echt helemaal niemand heeft last van mij als ik met ca. 30 per uur voorbij kom. De vele brommertjes en scootertjes die mij op hun beurt weer voorbij komen zijn vele malen irritanter.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:38:
[...]

Helemaal eens. Ik rij een enkele maal even 35+ op een geheel leeg fietspad, maar meestal rond de 30 p/u en dan in de regel op de eco stand, zodat je er ook nog je best voor moet doen. Tuurlijk, in de stad op standje sport/of turbo maakt het een heel ander verhaal, maar daar zijn deze S-Pedelecs helemaal niet voor bedoeld en - op een enkele uitzondering na - worden ze daar ook niet voor gebruikt. Ik rij 's ochtends vroeg en 's avond op lange, rechte, lege en overzichtelijke fietspaden door het Groene Hart en echt helemaal niemand heeft last van mij als ik met ca. 30 per uur voorbij kom. De vele brommertjes en scootertjes die mij op hun beurt weer voorbij komen zijn vele malen irritanter.
Same here, er zijn stukken waar ik geen hond tegen kom. Als ik door een dorpje heen fiets dan gaat hij ook een tandje lager en pas ik mijn snelheid aan.

En die brommertje en scootertjes die je voorbij komen hebben ook vaak een blauw plaatje, die zouden ook maar 25 mogen maar rijden vele malen harder O-)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dus als ik met mijn auto ook nooit harder dan 20 ga hoef ik ook geen verzekering te hebben? En het argument "maar hunnie doen..." gaat ook niet op.

Signatures zijn voor boomers.

• Vlassie1980
Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:59:
Dus als ik met mijn auto ook nooit harder dan 20 ga hoef ik ook geen verzekering te hebben? En het argument "maar hunnie doen..." gaat ook niet op.
Als jij de plomp in springt dan spring ik zeker niet achter je aan ;)

Mijn algemene punt is dat de overheid werkelijk geen idee hoeft hoe ze de Speed Pedelec moeten categoriseren. Omdat er overal wordt aangegeven dat die fietsen tot 45 km/u ondersteuning geven besluit een of ander stoffig Fietsberaad om die speed pedelecs op de rijbaan te laten rijden. Dat gaat heel gevaarlijke situaties opleveren want je kunt wel 45 km/u halen maar dat ga je maar heel kort volhouden bij de meeste modellen. De ene ondersteunt beter dan de ander.

Maar je hebt gelijk... ;)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Het punt is dat wetgeving altijd achter loopt op de techniek. En e-bikes waren er al langer en de ondersteuning tot 25 km/u levert geen probleem op (aangezien je dat ook zonder ondersteuning kan halen).
Probleem zit 'm bij die Speed Pedelec. Hier rijdt iedereen blijkbaar braaf max 35 km/u, maar ik kom er dagelijks één tegen die echt wel een stukje harder gaat (het is nog een leraar die zich o.a. langs zijn leerlingen wurmt) en de ondersteuning stelt weinig voor.
In hoeverre is dat dan nog fietsen?
En wat je er mee moet; geen idee, maar erg grote snelheidsverschillen zijn niet wenselijk: niet op het fietspad, maar ook niet op de weg.

• Vlassie1980
Een racefietser haalt ook met 2 vingers in de neus die snelheid van 25 km/u. Sommige fanatiekelingen halen zelfs bijna de 50 km/u in groepsverband voor langere tijd zonder ondersteuning. Vind ik dan weer een stuk linker als iemand op zijn pedelecje.

En het is nog steeds fietsen want hij trapt op de pedaaltjes ;)
Wat je ermee moet: Snel naar de zaak rijden op een manier die minder geld kost, waarmee je toch een beetje in beweging bent.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Vlassie1980 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:20:
Een racefietser haalt ook met 2 vingers in de neus die snelheid van 25 km/u. Sommige fanatiekelingen halen zelfs bijna de 50 km/u in groepsverband voor langere tijd zonder ondersteuning. Vind ik dan weer een stuk linker als iemand op zijn pedelecje.
En wat je er mee moet; geen idee, maar erg grote snelheidsverschillen zijn niet wenselijk: niet op het fietspad, maar ook niet op de weg.
En het is nog steeds fietsen want hij trapt op de pedaaltjes ;)
Wat je ermee moet: Snel naar de zaak rijden op een manier die minder geld kost, waarmee je toch een beetje in beweging bent.
"wat je er mee moet" sloeg op de regelgeving, niet snel op je werk zijn.

Want behalve klagen over de regelgeving zie ik hier geen oplossing aangedragen worden op de problemen die snelheidsverschillen met zich mee brengen (de verhoogde kans op ongelukken).

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:48
Is de verhoogde kans op ongelukken significant? Hebben we een golf van ongelukken die het de moeite waard maakt om een alternatief voor de auto de strot om te draaien? Is het probleem van scooters niet aanzienlijk groter? Ik zie er echt extreem zelden 1 die niet 40+ gaat. En die dingen zitten op het fietspad, zonder helm, worden door elke gek gereden, vervuilen als een malle.

Het hele idee dat fietsen op een racefiets of een electrische fiets extreem gevaarlijk is en daarom maar strak moet worden gereguleerd is sensatiezucht. Ja, er wordt wel eens iemand doodgereden door een wielrenner. En ja, dat is heel erg. Maar je kan gewoon niet alles uitsluiten, bij het leven hoort ook de dood. Dat is niet om alles maar goed te praten, maar ik vind het allemaal overspannen en opgeklopt.

En jawel, ik wil best meegaan dat een speedpedelec een lastig geval is, maar motorhelmen en verbannen naar de rijstrook is absurd. Er is ander laaghangend fruit voor de verkeersveiligheid.

Met andere woorden, je vraagt voor een oplossing voor een probleem waarvan niemand weet of het uberhaupt wel een probleem is.

[ Voor 46% gewijzigd door roffeltjes op 17-04-2015 17:00 ]

• Opperpanter2
boostie schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:46:
[...]

Shit, te vroeg gejuicht. Na 500m viel die weer continue uit. Het is inderdaad dat ie steeds uitvalt als ie wat power nodig heeft om tegen de wind in te fietsen of bruggen/drempels op. Zijn er dingen die ik zelf kan doen ipv resiveren? Das geen goedkoop klusje zag ik..
Als je een multimeter hebt, kan je de accu open maken en kijken wat het voltage van elke cel is.
Dan kun je zien of 1 cel het probleem is, of meerdere.
Hoe oud is de accu?

• Peatsmoke
  • Niet online
MrSleeves schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:08:
[...]

Behalve de boete: wat gebeurt in het geval van een ongeluk? Ik neem aan dat een WA verzekering niet uitkeert.
Iedere WA-verzekering heeft een clausule waarin aansprakelijkheid bij gebruik van een motorvoertuig uitsluit. Aangeziend e speed-pedelec tot 31-12 als snorfiets gezien wordt en na 31-12 als bromfiets, is dit -wettelijk gezien- dus een motorvoertuig en dekt een gewone WA-verzekering de schade niet.
[...]

Jij mag er gerust moe van worden, maar imo is het dus een gevalletje van lekker aso doen als je onverzekerd de weg op gaat met een motorvoertuig. Jou (en mijn) racefiets hoeven we idd niet te verzekeren omdat dit geen motorvoertuig is. Een speed-pedelec -of je het nu leuk vind of niet- is een motorvoertuig en is daarmee o.a. ook kentekenplichtig.
Vooral doen jongens...
Het fietsberaad is slechts adviserend geweest en zij hebben (oa op grond van het snelheidsverschil) dit advies uitgebracht. De Minister heeft dus besloten dat speed-pedelecs een bromfiets wordt en dus niet toegestaan is op fietssnelwegen, MTB-routes, natuur en stiltegebieden en ga zo maar door. Er blijven verdomd weinig plekken over waar je met zo'n ding mag rijden en als je erop mag rijden mag je en bromfietshelm opzetten (ECE 22.05).

Mijn vraagstelling was puur informatief om evt. tot 31/12 ook met tunen te experimenteren. Na 31/12 was voor mij al duidelijk dat het geen speed-pedelec zou blijven vanwege oa de helmplicht en het feit dat je bijna geen leuke fietsroutes meer mag rijden. Als grensbewoner kom ik regelmatig in België en Duitsland met mijn fiets en ik weet uit ervaring dat in Duitsland en België streng gecontroleerd wordt op die dingen. De Nederlandse overheid kennende, gaan ze dat beslist ook doen als blijkt dat dit een melkkoe kan zijn omdat er velen op een speed-pedelec rijden die geen kenteken hebben en niet verzekerd zijn.

• Opperpanter2
Ik zie ze al staan met een rollerbank in het bos.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mijn fiets is ein-de-lijk binnen *O*

Ik ga hem ws woensdag ophalen, het kon wel eerder maar dat kwam minder goed uit voor mijzelf.

Afbeeldingslocatie: https://img.12gobiking.nl/products/2015-merida-e-spresso-sport-409.jpg

zin in!

nu nog wat accessoires bestellen (kettingslot, pedalen, fietsbroek, etc)

[ Voor 13% gewijzigd door vhal op 17-04-2015 20:34 ]

Strava

• Vlassie1980
vhal schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:33:
Mijn fiets is ein-de-lijk binnen *O*

Ik ga hem ws woensdag ophalen, het kon wel eerder maar dat kwam minder goed uit voor mijzelf.

[afbeelding]

zin in!

nu nog wat accessoires bestellen (kettingslot, pedalen, fietsbroek, etc)
Das net de mijne maar dan een ander kleurtje. Veel plezier en veel kilometers gewenst :)

Maarre, ik fiets al 3 jaar op een e-bike zonder fietsbroek. Voor transpiratie hoef je niet bang te zijn in ieder geval.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vlassie1980 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:42:
[...]

Das net de mijne maar dan een ander kleurtje. Veel plezier en veel kilometers gewenst :)

Maarre, ik fiets al 3 jaar op een e-bike zonder fietsbroek. Voor transpiratie hoef je niet bang te zijn in ieder geval.
Tnx, ja...de 410 die jij hebt is qua vormgeving nagenoeg identiek

Wat betreft de broek: het niet is echt zo'n strakke fietsbroek maar zo'n baggy afritsgeval voor de 'koude' ochtenden (moet rond 6:30 de deur uit) en de warme middagen.

http://www.futurumshop.nl...tsbroek-zwart-heren.phtml

Lijkt mij iets lekkerder fietsen dan een spijkerbroek. Overigens zweet ik vrij snel.

Strava

• DHL

DHL

Proficiat met de aankoop, veel leuke kilometers toegewenst!

Kent iemand de Belgische elektrische fiets van het merk Neomo? Niets van te vinden op internet. Kan zo ene kopen voor weinig, maar vraag me af of ik nog onderdelen kan vinden zoals bvb een batterij.

• Peatsmoke
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:33:
Dat valt wel mee... 99% betreffen systemen met middenmotor of achterwielaandrijving. Kwestie van het achterwiel vrij zetten en trappers bewegen. Gaat de ondersteuning door boven de 25 km/u (met enkele % afwijking) is het geen fiets meer. Er hoeft nl niet aangetoond te worden dat de fiets 40 of 50 km/u kan, doch enkel dat de ondersteuning blijft doorgaan boven de 25 km/u.

[ Voor 3% gewijzigd door Peatsmoke op 17-04-2015 22:25 . Reden: textuele aanpassing ]

• Athome
Wettelijke afwijking is 10%. Vandaar ook dat o.a. Bosch tot max ruim 27 km/u ondersteunen

• Opperpanter2
Een onbelaste zal veel harder gaan dan een belaste. Weet niet of alle motor controllers daar rekening mee houden. Die van mijn legale ombouwset in ieder geval niet.

• DHL

DHL

Bij Bosch kan je tot 5% (of is het 10%?) de wielomtrek bijregelen. Hierdoor kan je hem dus iets sneller maken. Maar (domme vraag, te moe om te redeneren), moet ik dan een grotere wielomtrek of kleinere wielomtrek invoeren om sneller te gaan. Hebben jullie dit al gedaan?
ps Nog eens, niemand die neomo kent? (zou die eventueel als tweede fiets kopen vermits eenvoudig model met enkel passensor)

• DHL

DHL

Opperpanter2 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 09:27:
Een onbelaste zal veel harder gaan dan een belaste. Weet niet of alle motor controllers daar rekening mee houden. Die van mijn legale ombouwset in ieder geval niet.
Yamaha toch niet (voel ik duidelijk in de bergaf) en is ook logisch, want niet op vermogen begrensd maar werkelijk op snelheid. Net zoals je begrenzer op je wagen, stel je die in op 120 kan je nooit sneller dan 120 (behalve bij kick down). Principe is idem.

[ Voor 23% gewijzigd door DHL op 18-04-2015 17:56 ]

• Opperpanter2
DHL schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:55:
[...]

Yamaha toch niet (voel ik duidelijk in de bergaf) en is ook logisch, want niet op vermogen begrensd maar werkelijk op snelheid. Net zoals je begrenzer op je wagen, stel je die in op 120 kan je nooit sneller dan 120 (behalve bij kick down). Principe is idem.
Anyway zal de politie nooit op die manier gaan /mogen controleren. Er zal gemeten moeten worden met een gekeurd/geijkt apparaat. Anders neemt iedereen een badass-achtige oplossing die de snelheid door 3 deelt op het display.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik zie als enige oplossing van het (te) snel rijden op de elektrische fiets dat deze in snelheid begrenst gaat worden. Daarbij kan gedacht worden aan 'n ingebouwde rem in de naaf van het wiel die autom. ingrijpt wanneer de snelheid op of boven de 25 km/h komt. Uiteraard moeten deze begrensers ook op racefietsen, MTB's en stadsfietsen geplaatst worden.

Ter wille van de nauwkeurigheid wordt deze begrenser uitgevoerd met ingebouwde GPS ontvanger zodat er niet geknoeid kan worden dmv. badass achtige ed. app's.

Bij wedstrijden (zoals de tour ed.) wordt ontheffing verleend en (eventueel op afstand, via de satelite) de begrenser tijdelijk uitgeschakeld.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 09:27:
Als ik mijn fiets met ombouwset onbelast laat spinnen middels de duimgas regelaar staat er 34 km/h op de km teller; belast, met mij erop en geen wind op de vlakke weg is de max snelheid 27.1 km/h.

Daar zal de controleur toch rekening mee moeten houden. Op een rollerbank is een weerstand ingebouwd die rekening houdt met een normale belasting van de snor- of bromfiets, dat zullen ze met een e-bike rollerbank dus ook wel doen lijkt mij.

Overigens is de duimgas op mijn ombouwset illegaal en als mijn fiets naar de FM gaat voor reparaties is het zaak deze te verwijderen want anders krijg ik hem ZONDER duimgas weer terug!

• DHL

DHL

Ja Racinfo, maar jij hebt er ene die niet echt begrensd is geloof ik he. De jouwe zal in bergaf ook blijven duwen. Heb het gisteren in de Makro geprobeerd en die stopt aan 26 ongeveer.
Mijn Yamaha bouwde vanaf 26 af tot 27,5 zodat je niet tegen die 'muur' rijdt.

Niemand die z'n Bosch boordcomputer al bijregelde op wielomtrek?

[ Voor 5% gewijzigd door DHL op 19-04-2015 13:36 ]

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10-2025

mark de man

Wij zullen doorgaan...

DHL schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:54:
Bij Bosch kan je tot 5% (of is het 10%?) de wielomtrek bijregelen. Hierdoor kan je hem dus iets sneller maken. Maar (domme vraag, te moe om te redeneren), moet ik dan een grotere wielomtrek of kleinere wielomtrek invoeren om sneller te gaan. Hebben jullie dit al gedaan?
ps Nog eens, niemand die neomo kent? (zou die eventueel als tweede fiets kopen vermits eenvoudig model met enkel passensor)
Het lijkt mij dat je dan een kleinere wielomtrek moet instellen. Een kleiner wiel moet meer omwentelingen maken dan een groter wiel voor dezelfde snelheid, want een groter wiel legt per omwenteling meer afstand af dan een kleiner wiel.

In theorie zal het wiel of de motor dus meer omwentelingen maken als je een kleine wielomtrek instelt. Als er standaard een 26" wiel is geplaatst, kun je hem misschien nog wel sneller laten gaan als je er een 28" wiel inzet bijvoorbeeld, of hele hoge banden plaatsen, al zal dit misschien hoogstens een paar procent schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mark de man op 19-04-2015 14:08 ]

Join het DPC Whatpulse team

• Vlassie1980
Ik heb dit inderdaad ook al eens geprobeerd maar het verschil is amper merkbaar en ik heb hem dus ook weer teruggezet naar default settings. Je kunt ook maar een beperkte range aanpassen, anders zou je de fiets wel heel makkelijk kunnen tunen :)

• DHL

DHL

5 procent, dus een goede kilometer per uur :)

• DHL

DHL

Wat ik niet zo goed begrijp eigenlijk... Je fiets dient afgesteld te zijn op 25 km per uur, op privéterrein mag je onbeperkt uiteraard. Maar waarom is een knopje ter begrenzing onvoldoende? Is dit wettelijk zo geregeld? Als ik morgen een knopje plaats waarmee ik de begrenzer aanschakel op openbare weg, is de wegcode zodanig opgesteld dat je toch in de fout gaat door de aanwezigheid van dit knopje? Denk bvb aan dat systeem waar je iets moet inpluggen. Als men mij tegenhoudt, en men kan nergens die fiche vinden die je moet inpluggen, dan kan ik toch niet veroordeeld worden? Volgens mij is er nergens beschreven op welke manier de afstelling dient te gebeuren?

• DHL

DHL

Wat ik niet zo goed begrijp eigenlijk... Je fiets dient afgesteld te zijn op 25 km per uur, op privéterrein mag je onbeperkt uiteraard. Maar waarom is een knopje ter begrenzing onvoldoende? Is dit wettelijk zo geregeld? Als ik morgen een knopje plaats waarmee ik de begrenzer aanschakel op openbare weg, is de wegcode zodanig opgesteld dat je toch in de fout gaat door de aanwezigheid van dit knopje? Denk bvb aan dat systeem waar je iets moet inpluggen. Als men mij tegenhoudt, en men kan nergens die fiche vinden die je moet inpluggen, dan kan ik toch niet veroordeeld worden? Volgens mij is er nergens beschreven op welke manier de afstelling dient te gebeuren?

• DHL

DHL

Wat ik niet zo goed begrijp eigenlijk... Je fiets dient afgesteld te zijn op 25 km per uur, op privéterrein mag je onbeperkt uiteraard. Maar waarom is een knopje ter begrenzing onvoldoende? Is dit wettelijk zo geregeld? Als ik morgen een knopje plaats waarmee ik de begrenzer aanschakel op openbare weg, is de wegcode zodanig opgesteld dat je toch in de fout gaat door de aanwezigheid van dit knopje? Denk bvb aan dat systeem waar je iets moet inpluggen. Als men mij tegenhoudt, en men kan nergens die fiche vinden die je moet inpluggen, dan kan ik toch niet veroordeeld worden? Volgens mij is er nergens beschreven op welke manier de afstelling dient te gebeurenenk bvb aan dat systeem waar je iets moet inpluggen. Als men mij tegenhoudt, en men kan nergens die fiche vinden die je moet inpluggen, dan kan ik toch niet veroordeeld worden? Volgens mij is er nergens beschreven op welke manier de afstelling dient te gebeuren??

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 14:26
Heb een Bafang motor geselecteerd (BMSbattery )
zie onderstaande, maar wat zijn de verschillen tussen de display's (C961/C963/C965)
heeft er iemand nog een groter tandwiel gemonteerd ?, deze zie in niet bij BMS battery,
wel bij em3ev, mis ik verder nog iets ?

48V 750W BBS02 Bafang Central Motor. There is a controller inside the motor.
48V11.6Ah Bottle-09 Panasonic Battery & Torque Sensor
BaFang C961/C963/C965 LCD Display for Bafang BBS Central Motor

• Opperpanter2
racinfo schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:13:
Ik zie als enige oplossing van het (te) snel rijden op de elektrische fiets dat deze in snelheid begrenst gaat worden. Daarbij kan gedacht worden aan 'n ingebouwde rem in de naaf van het wiel die autom. ingrijpt wanneer de snelheid op of boven de 25 km/h komt. Uiteraard moeten deze begrensers ook op racefietsen, MTB's en stadsfietsen geplaatst worden.

Ter wille van de nauwkeurigheid wordt deze begrenser uitgevoerd met ingebouwde GPS ontvanger zodat er niet geknoeid kan worden dmv. badass achtige ed. app's.

Bij wedstrijden (zoals de tour ed.) wordt ontheffing verleend en (eventueel op afstand, via de satelite) de begrenser tijdelijk uitgeschakeld.
Ontheffing via de satelliet? Haha, maar nee.

• Opperpanter2
DHL schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:47:
Wat ik niet zo goed begrijp eigenlijk... Je fiets dient afgesteld te zijn op 25 km per uur, op privéterrein mag je onbeperkt uiteraard. Maar waarom is een knopje ter begrenzing onvoldoende? Is dit wettelijk zo geregeld? Als ik morgen een knopje plaats waarmee ik de begrenzer aanschakel op openbare weg, is de wegcode zodanig opgesteld dat je toch in de fout gaat door de aanwezigheid van dit knopje? Denk bvb aan dat systeem waar je iets moet inpluggen. Als men mij tegenhoudt, en men kan nergens die fiche vinden die je moet inpluggen, dan kan ik toch niet veroordeeld worden? Volgens mij is er nergens beschreven op welke manier de afstelling dient te gebeurenenk bvb aan dat systeem waar je iets moet inpluggen. Als men mij tegenhoudt, en men kan nergens die fiche vinden die je moet inpluggen, dan kan ik toch niet veroordeeld worden? Volgens mij is er nergens beschreven op welke manier de afstelling dient te gebeuren??
Dan kan iedereen onbegrensd rijden en snel de begrenzer aanzetten als je word aangehouden. In wezen kan dit via sommige displays.

• DHL

DHL

Ja, inderdaad, bij sommige displays kan je de max snelheid wijzigen. Vraag me af tot waar iets toegelaten is... En waarom zou je fiets niet mogen sneller kunnen met een kleine ingreep. Bij sommige scooters is dit ook maar 1 kabeltje lostrekken en die is onbegrensd. En toch zijn die Europees goedgekeurd. Net als die ebikes waarvan je de snelheid kan verstellen in het display (die van King geloof ik)

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Mijn buurman heeft een 48v achterwiel kit op zn trek zitten. Huis-werk doet hij op 24v, wat ongeveer overeenkomt met 25-30km/h ondersteund. Ik wil namelijk zijn setup nabouwen en wil een extra 24v erbij pluggen voor wat extra als ik een bos pad wil nemen.

Is 24v op 1kw motor wettelijk toegestaan, zolang je rond 25 blijft? Veel verder op deze voltage kom je gewoon niet.

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Opperpanter2 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:33:
Fantastisch, oude tijden herleven van vroeger met de brommer. Kat en Muis met de pliesie. Alleen nu met een opgevoerde fiets. De pliesie er achteraan met de fiets, uiteraard niet opgevoerd, dus kan ik net effe wat harder..... :)

• Opperpanter2
t0tum schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:59:
Mijn buurman heeft een 48v achterwiel kit op zn trek zitten. Huis-werk doet hij op 24v, wat ongeveer overeenkomt met 25-30km/h ondersteund. Ik wil namelijk zijn setup nabouwen en wil een extra 24v erbij pluggen voor wat extra als ik een bos pad wil nemen.

Is 24v op 1kw motor wettelijk toegestaan, zolang je rond 25 blijft? Veel verder op deze voltage kom je gewoon niet.
Nee. Lees de regels even zou ik zeggen.
Max 250Watt,ondersteuning moet stoppen boven 25km/u. Niet trappen mag geen ondersteuning geven.
Met blauw plaatje is het 45 ipv 25.

• DHL

DHL

Gert02 schreef op maandag 20 april 2015 @ 07:58:
[...]

Fantastisch, oude tijden herleven van vroeger met de brommer. Kat en Muis met de pliesie. Alleen nu met een opgevoerde fiets. De pliesie er achteraan met de fiets, uiteraard niet opgevoerd, dus kan ik net effe wat harder..... :)
En dat was nog eens een tijd... zal nooit vergeten dat ik de pliesie voorbijstak aan een 120 km per uur op mijnen brommer. Direct zwaailichten en sirene op. Maar ik was van de streek en kon ze kwijtspelen. Beetje later stonden ze aan mijn deur thuis, ze herkenden mijn brommer blijkbaar... Pfff, kreeg dan nog eens rammel van mijn vader ook.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Opperpanter2 schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:22:
[...]

Nee. Lees de regels even zou ik zeggen.
Max 250Watt,ondersteuning moet stoppen boven 25km/u. Niet trappen mag geen ondersteuning geven.
Met blauw plaatje is het 45 ipv 25.
Blauwe plaat is tot 25, gele plaat tot 45.

Overigens vanochtend een "high speed e-bike" (denk ik) gezien met blauwe plaat en de berijder had een helm op (wel fietshelm).

Hoewel officieel 25, kan je zonder problemen 9 km/u harder voordat het een boete oplevert:
Zie https://webapps.politieacademie.nl/naslagwerk/rollenbank

• Vlassie1980
MrSleeves schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:07:
[...]

Overigens vanochtend een "high speed e-bike" (denk ik) gezien met blauwe plaat en de berijder had een helm op (wel fietshelm).

Hoewel officieel 25, kan je zonder problemen 9 km/u harder voordat het een boete oplevert:
Als hij een blauw plaatje had dan was het inderdaad een speed pedelec. Vaak ook te herkennen aan een spiegel op het stuur omdat ze zo verkocht worden.

Benieuwd of we binnenkort ook agenten gaan zien met een lasergun die fietsers gaan pesten :)

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
DHL schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:53:
[...]

En dat was nog eens een tijd... zal nooit vergeten dat ik de pliesie voorbijstak aan een 120 km per uur op mijnen brommer. Direct zwaailichten en sirene op. Maar ik was van de streek en kon ze kwijtspelen. Beetje later stonden ze aan mijn deur thuis, ze herkenden mijn brommer blijkbaar... Pfff, kreeg dan nog eens rammel van mijn vader ook.
Tsja...rammel, doet me denken aan de keer dat ik als jochie een Solex de sloot inreed...ook rammel :+
Maar goed, zaterdag a.s. vertrek ik op mijn nieuwe omgebouwde Azor voor een tocht van zo'n 3000km. van Offenburg naar Donaueschingen en vandaar langs de Donau tot aan de Zwarte Zee. Die Azor rijdt superstrak, vooral met die low-riders. Montage was, anders dan bij veel kant en klare e-bikes, geen enkel probleem. Over de rotatiesensor van de ombouwset ben ik niet helemaal 100% tevreden maar er valt goed mee te leven.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-A7JIIE7P.jpg

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 14:18
Walker78 schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:24:
[...]

Tsja...rammel, doet me denken aan de keer dat ik als jochie een Solex de sloot inreed...ook rammel :+
Maar goed, zaterdag a.s. vertrek ik op mijn nieuwe omgebouwde Azor voor een tocht van zo'n 3000km. van Offenburg naar Donaueschingen en vandaar langs de Donau tot aan de Zwarte Zee. Die Azor rijdt superstrak, vooral met die low-riders. Montage was, anders dan bij veel kant en klare e-bikes, geen enkel probleem. Over de rotatiesensor van de ombouwset ben ik niet helemaal 100% tevreden maar er valt goed mee te leven.

[afbeelding]
Zo, dat is een aardig bepakte fiets. Waar heb je de accu nu zitten? En hoe doe je dat met bijladen onderweg, een lange lunch etc?

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Accu zit onder de bagagedrager, matzwart, net zoals de fiets zelf. Het ding is een stuk kleiner en lichter dan m'n eerste accu en toch veel krachtiger dan die eerste, met zo'n 500kW (ruim voldoende voor een hele dag fietsen) tegenover ongeveer 350kW. Motortje heeft om en nabij 40nM, ben er al de heuvels mee in geweest en dat gaat prima. Opladen gaat 's nachts, gewoon in hotel, pensionnetje, Zimmer frei, whatever. Op de camping lukt het hopelijk ook, al zal ik daar niet zo vaak komen (hou niet van kamperen, maar in noodgevallen OK).

• Opperpanter2
[...]

Ebikes/pedelecs met gele plaat bestaan niet.
Blauwe plaat is tot 45km/u bij een elektrische fiets met trapondersteuning.

• Opperpanter2
Walker78 schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:24:
[...]

[afbeelding]
Nice! Een mooie tocht voor de boeg. Ik hoop ooit nog eens naar de midedllandse zee te "fietsen" met mijn ebike met gashendel :)

• Opperpanter2
[...]
En zolang je 49 of langzamer scoort, mag je nog verder rijden :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Opperpanter2 schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:32:
[...]

Ebikes/pedelecs met gele plaat bestaan niet.
Blauwe plaat is tot 45km/u bij een elektrische fiets met trapondersteuning.
Volgens de rijksoverheid kan het al wel (vooruitlopen op wetswijziging):
http://www.rijksoverheid....rtuigen/high-speed-e-bike

Sowieso onduidelijk, want er staat niets vermeld over welke plaat er nu op moet bij > 25 km/u.

• Opperpanter2
MrSleeves schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:59:
[...]

Volgens de rijksoverheid kan het al wel (vooruitlopen op wetswijziging):
http://www.rijksoverheid....rtuigen/high-speed-e-bike

Sowieso onduidelijk, want er staat niets vermeld over welke plaat er nu op moet bij > 25 km/u.
Interessant wat ze daar schrijven over de snorfiets:
High speed e-bike als snorfiets?
Door huidige regelgeving kunnen fabrikanten een high speed e-bike laten keuren als snorfiets. Bij de toelatingskeuring wordt dan alleen gekeken naar de constructiesnelheid zonder meetrappen. Heeft de high speed e-bike een constructiesnelheid van maximaal 25 kilometer per uur? Dan is het een snorfiets. Er gelden regels voor snorfietsen. Zo moeten bestuurders bijvoorbeeld minimaal 16 jaar zijn
In dit geval gaan ze dus uit van de max speed *zonder meetrappen*. Dan zou een gashendel dus toegestaan zijn? Weet niet hoe dit zit qua keuring e.d.?
Pagina: 1 ... 44 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.