Ik heb deze info deels van pebble, mn over de bevestiging van de connector, en het aanpassen van de modellen, er is na de gelijmde versie, een geschroefde versie van de pebble gekomen, hierdoor is de binnenzijde veranderd, deze is ook al een keer gewijzigd, pebble heeft dus reeds 2x een aanpassing aan de deksel gedaan waarmee er meer druk op de connector staat. (Dit heeft men mij gemailed na een vraag of de vervangende pebble dit probleem ook weer zou gaan vertonen, wat ze dus niet ontkenden)
Aangezien ook de laaste revisie waar toch een behoorlijk drukpunt mee gemaakt is, toch artefacten vertoont bij sommige gebruikers, kan je eigenlijk wel,concluderen dat dit probleem uiteindelijk ooit bij iedere 1st gen pebble (steel) gaat optreden. Het is een rubber connector, welke geklikt zit in, en dus tegendruk ervaart van de socket, en rubber is ook aan degeneratie onderhevig.
De trilmotor zal er voor zorgen dat een connector die alleen op contact basis werkt en niet afdoende geborgd is vanzelf een keer dermate los komt dat het mis gaat. Het gaat niet eens om het geheel los komen van de connector, dat kan niet meer door de behuizings wijziging, maar zelfs een micrometer losser betekent slechter contact, en kan dus leiden tot deze artefacten.
Dit probleem is niet op te lossen, tenzij ze net als in de pebble time overgaan op een gesoldeerde verbinding. (Dit is door hun zelf ook op reddit al toegegeven)
Dit soort flatcable met druk connector verbindingen worden ook in telefoons wel gebruikt, voor bv speakers of druktoetsen, en ook hier zie je regelmatig dat daardoor bv een speaker het niet meer doet, of bv een connector. Alleen doordat een pebble veel,kleiner is trilt hij in verhouding tot zijn oppervlakte harder dan een telefoon, waardoor er eerder kans is dat de connector los gaat. Ook worden vaak nog dat soort flatcables connectoren met kapton tape vastgezet, waardoor er al wat minder beweging is. De kabellengte in een telfoon laat dat wel toe, in de pebble totaal niet.
Het is zo goed als te verhelpen, door op de connector nog meer druk uit te oefenen, de zgn fix die je veel op internet leest. Helaas zal ook dat tijdelijk zijn, doordat het rubber door de druk dunner wordt, en ook vergaat/uithard. De 1e keer dat ik t fixte, heeft het een goede week gewerkt, nu al wat langer, maar zie nu Af en toe al weer een streepje verschijnen. Zo kan je dus best een aantal keer meer materiaal toevoegen en het een aantal keer verhelpen, maar uiteindelijk houd het op vrees ik.
Hoe lang kan je het rekken ? Ik heb geen idee, maar ik denk dat na een keer of 4 en stukje materiaal toevoegen hij zo strak zal zitten dat de deksel bijna niet meer goed sluit, of dat de druk op t scherm zo hoog wordt dat deze barst.
[
Voor 3% gewijzigd door
LoneWolf op 19-05-2015 19:34
]