Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.001 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Met de technologische vooruitgang (zie mobiele telefoons enzo) snap ik sowieso totaal niet dat hij geen betere hardware heeft. De 800 is alweer vrij oud, dus je zou toch verwachten dat er op zijn minst en snellere en tevens zuinigere CPU in zou zitten. Erg jammer wel na alle promo vooraf dat het ding uiteindelijk zo erg tegenvalt. Ben nog altijd blij met mijn 500 en overweeg ivm wensen richting triathlon om te zien of ze 'binnenkort' nog eens een 910XT opvolger uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 09:33
Anteros schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:26:
[...]

Pas er ajb wel mee op! Ik heb de 810 en als je dat ding gebruikt anders dan een standaard datalogger, dan kan je nog veel problemen krijgen. Vooral als je op fietpaden en wegen wilt fietsen waarvan de Edge 810 vindt dat je daar niet kan fietsen. Kijk maar eens op: https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?362-Edge-810

Ik heb de 810 en heb er spijt van. Veeeeel te veel geld voor wat het te bieden heeft:
  • Turn-By-Turn niet uit te zetten (er zijn wel omwegen voor).
  • Tracking middels bluetooth en telefoon instabiel
  • ant+ sensoren die wegvallen en niet meer terug kunnen komen
  • Hangt af en toe als je tijdens navigatie slide door de schermen
  • Veel minor bugs (zoals 97% accu als je accu vol is. De fix in 2.7 is geen fix; lees forum)
  • Slechte firware testen voordat update gereleased wordt
  • Trage firmware updates terwijl er vele problemen zijn (https://forums.garmin.com...-List-%28Post-f-w-v2-6%29). Versie 2.7 'lost' er maar een paar op
  • ....
Nee, als ik het over kan doen, zou ik nog eens goed kijken wat er op de markt is. Ik heb de 800 nooit gehad, maar vele op het forum raden aan om die te kopen ipv de 810. Ongeveer zelfde functionaliteit (zelfde hardware iig) maar een stuk stabieler (al heeft Garmin toch al een slechte naam qua software kwaliteit en support).

Mocht je toch de 810 willen, succes/veel plezier ermee en ik hoop dat het weinig problemen voor je oplevert!
Wat ik gelezen heb bij DCR is dat eigenlijk alleen powermeters wegvallen. Nu heb ik daar niet de knaken voor dus is dat niet zon issue. Met garmin producten duurt het idd wel een poos voor alle bugs eruit zijn. De reden dat ik toch kies voor een 810 is dat ik vermoed dat deze qua fw nog wel een poos blijft door ontwikkeld worden en de bugs vast wel worden plat geslagen en omdat ik zon leipo ben die graag vanaf zijn foon al de ritjes wil opsturen en routes wil importeren (kan nog wel eens wat vergeten zijn)
Kippenijzer schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:29:
Met de technologische vooruitgang (zie mobiele telefoons enzo) snap ik sowieso totaal niet dat hij geen betere hardware heeft. De 800 is alweer vrij oud, dus je zou toch verwachten dat er op zijn minst en snellere en tevens zuinigere CPU in zou zitten. Erg jammer wel na alle promo vooraf dat het ding uiteindelijk zo erg tegenvalt. Ben nog altijd blij met mijn 500 en overweeg ivm wensen richting triathlon om te zien of ze 'binnenkort' nog eens een 910XT opvolger uitbrengen.
Wat ik begrepen heb zal de opvolger van de 910 nog wel een jaar op zich laten wachten

[ Voor 60% gewijzigd door cybermans op 09-08-2013 09:36 ]

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Ik zou gewoon voor de 800 gaan. Die is gewoon bugvrij en ook nog eens goedkoper. De 810 voegt weinig tot niets toe.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Das persoonlijk. Hij zou voor mij wel iets toevoegen. Namelijk iedere keer dat gezever met kabeltje en upload. :) Voor de rest, erg erg karige update helaas ja. Tijd voor de 900.

/edit
Maar als ik het lijstje van Anteros zo eens lees.. :|

[ Voor 15% gewijzigd door UltraSub op 09-08-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:49
Een voordeeltje van de 810 is dat je tijdens het rijden een full-screen statistieken-pagina hebt. De vorige/volgende knoppen zijn niet aanwezig. Dit zorgt voor iets grotere velden. Dat real-time tracking middels bluetooth werkt maar half en gebruik ik nooit. Ook is de 810 handiger als je meerdere soorten activiteiten doet met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@UltraSub: Uploaden kan alleen!! naar Garmin Connect. Niet naar Strava, RideWithGPS, etc. Aangezien ik deze twee gebruik, moet ik alsnog een kabeltje gebruiken. Uploaden (en downloaden) zijn voor mij iig geen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
cybermans schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:31:
[...]

Wat ik gelezen heb bij DCR is dat eigenlijk alleen powermeters wegvallen. Nu heb ik daar niet de knaken voor dus is dat niet zon issue. Met garmin producten duurt het idd wel een poos voor alle bugs eruit zijn. De reden dat ik toch kies voor een 810 is dat ik vermoed dat deze qua fw nog wel een poos blijft door ontwikkeld worden en de bugs vast wel worden plat geslagen en omdat ik zon leipo ben die graag vanaf zijn foon al de ritjes wil opsturen en routes wil importeren (kan nog wel eens wat vergeten zijn)

[...]

Wat ik begrepen heb zal de opvolger van de 910 nog wel een jaar op zich laten wachten
Nee, ook andere sensoren. Hart, cadans, enz. Dat was t/m firmware 2.6. Nu is net 2.7 uit en deze moet zich nog bewijzen. Al zijn er weer diverse bugs gevonden :s.

Verder heb ik de 810 sinds feb/maart ofzo en ik had die instelling ook. Maar Garmin kan letterlijk maaaanden doen voor een .x release. Als die er dan eindelijk is, dan bevat deze fixes voor simpele zaken. De grotere, echt storende bugs, zijn dan nog niet eens gefixed (was met de 2.6 release). Ondertussen stoor je je wel aan de beperkingen.

Ik ben aardig actief op het officiele 810 Garmin forum en geloof me, veeele mensen zijn gefrustreerd. Vooral de mensen die er meer mee doen dan alleen data-loggen.

@UtraSub: Ik ken die site, maar er zat een beperking aan. Volgens mij raak je je hoogtemeters kwijt, maar dat weet ik niet zeker. Er was iig iets mee. Iets waardoor ik het toendertijd niet ging gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anteros op 09-08-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Nu toch even aan het lezen voor de 800/810.
Wat ik wil is eigenlijk dat ik naast 3 datavelden (huidige snelheid, hartslag en afstand) ook nog een gedeelte van scherm voor de kaart overheb. Als die dan vlak voor een bocht het hele scherm pakt voor de instructie vind ik dat geen issue. Is dat uberhaupt wel mogelijjk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Bij de 800 kun je op het kaartscherm max. 2 datavelden kwijt. Ik heb hier (meer) dan genoeg aan. Cadans is het enige dat ik per se wil zien. Ik rijd sinds kort steeds minder met hartslagmeter en snelheid wil ik sowieso niet in beeld hebben, leidt alleen maar af.

Als je met instructie rijdt dan kun je ook gewoon je scherm met 8 datavelden erop zetten (zonder kaart); de aanwijzing popt er dan gewoon overheen. Echter, helaas werken aanwijzingen niet goed (d.w.z. ze ontbreken nogal eens), dus je zult altijd het kaartscherm erop moeten houden. En daarmee zijn de aanwijzingen eigenlijk overbodig; gewoon het lijntje volgen werkt veel fijner (althans, dat vind ik en met mij talloze Garmin-gebruikers).

Behalve het ontbreken van aanwijzingen vind ik de aanwijzingen an sich ook onduidelijk. Ze blijven IMHO veel te lang in beeld staan, vooral irritant als je twee aanwijzingen kort na elkaar krijgt. De tweede komt dan te laat. Bij complexe verkeerssituaties (bijvoorbeeld rotonde met 6 afslagen, of rechts-meteen links) is er weinig van te begrijpen. Dat soort gezeur heb je allemaal niet met lijntje volgen.

[ Voor 116% gewijzigd door havana op 09-08-2013 10:15 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
havana schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:10:
Aan verandering onderhevige reactie ;-)
Daar heb je wel een punt, gebruik nu een 910 voor enkel de lijn volgen, maar zonder enige kaart op de achtergrond is dat vrij waardeloos. Want ik kan nu 0 inschatting maken van de situatie. (en het is erg klein)

PS heb je ergens de stavalinkjes van je fiets avonturen in frankrijk?

[ Voor 9% gewijzigd door cybermans op 09-08-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Zelfde als bij de 810 (ik heb HR-zone en snelheid). Echter zal je waarschijnlijk issues krijgen als je wilt dat de kaart eventjes verschijnt als je een bocht nadert. Dit is TBT en dat werkt echt niet goed. Ik heb er altijd ruzie mee en gebruik het dus niet. TBT is erg afhankelijk van de kaart (logisch). Echter bevat zowel de Garmin als de OSM kaart veel fouten vwb fietswegen. De 810 zal dan jouw voorgedefineerde route wijzigen! zodat deze over wegen gaat waar je kan fietsen. Je krijgt dan echt rare routes wat je niet wil (op sommige stukken kan je dan niet eens fietsen, terwijl dit wel een fietpad/-weg is).

Zie: https://forums.garmin.com...T-errors-and-or-shortcuts (erg interessant leesvoer vwb TBT icm de 810).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
cybermans schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:17:
PS heb je ergens de stavalinkjes van je fiets avonturen in frankrijk?
Nope, want ik doe niet aan Strava.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
havana schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:10:
Als je met instructie rijdt dan kun je ook gewoon je scherm met 8 datavelden erop zetten (zonder kaart); de aanwijzing popt er dan gewoon overheen. Echter, helaas werken aanwijzingen niet goed (d.w.z. ze ontbreken nogal eens), dus je zult altijd het kaartscherm erop moeten houden. En daarmee zijn de aanwijzingen eigenlijk overbodig; gewoon het lijntje volgen werkt veel fijner (althans, dat vind ik en met mij talloze Garmin-gebruikers).

Behalve het ontbreken van aanwijzingen vind ik de aanwijzingen an sich ook onduidelijk. Ze blijven IMHO veel te lang in beeld staan, vooral irritant als je twee aanwijzingen kort na elkaar krijgt. De tweede komt dan te laat. Bij complexe verkeerssituaties (bijvoorbeeld rotonde met 6 afslagen, of rechts-meteen links) is er weinig van te begrijpen. Dat soort gezeur heb je allemaal niet met lijntje volgen.
Eens, met één uitzondering, en dat is een tocht met een route die zichzelf vaak kruist en wegen in twee richtingen neemt. Dan heb je vaak te maken met een 'driesprong' waarbij je uit de lijn op de kaart niet kunt opmaken welke kant je op moet. Een lijn met daarin een klein pijltje zou dan fijn zijn, zoals bijvoorbeeld de Bryton dat wel heeft.

De instructies gebruik ik wel regelmatig moet ik zeggen en zonder veel problemen. Als ik een complexe situatie aan zie komen, zoals een rotonde met 6 afslagen direct gevolgd door een kruispunt, dan switch ik even naar de kaart. Idem als er blijkbaar een aanwijzing ontbreekt, hetgeen je dus snel genoeg merkt als er 20 seconden voor een kruising geen aanwijzing oppopt.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 09-08-2013 10:39 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, dat is het enige nadeel van een course; lussen en dubbele stukken. Zijn wel een paar "oplossingen" voor.

1. Virtuele partner voor je uit laten fietsen. Nadeel: juiste snelheid inschatten niet altijd eenvoudig.
2. Gokken. Als je fout gaat zal de Garmin "off course" roepen. Moet je wel "off course warnings" hebben aangevinkt.
3. Route zo tekenen dat je bij een lus altijd bijvoorbeeld eerst rechtdoor moet, of eerst links. Of wat dan ook. Nadeel: niet altijd mogelijk.
4. Route opdelen in meerdere courses. Steeds tekenen tot aan de lus en dan nieuwe course tekenen. Zodra de ene course klaar is, de volgende inladen. Werkt perfect. Iets meer werk bij het tekenen, maar werkt wel prima.

Overigens snap ik nog steeds niet wat de meerwaarde van aanwijzingen is. Heeft IMHO alleen maar nadelen, behalve dat je 8 datavelden voor je neus hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 09-08-2013 10:44 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Beetje gekunstelde oplossingen, zoals gezegd zou een lijn met daarin fijne pijtjes veel beter zijn, even inzoomen en je weet het. Zoals de Bryton dat heeft.

Overigens heb ik van dit euvel pas één keer last gehad en dat was toen ik de hel van de heuvelrug op eigen gelegenheid ging fietsen. Die toch bestaat uit wel 78 lussen en dubbele stukken. Zelf tekenen is er dan niet bij omdat de route is gedownload. Optie 3 en 4 vallen dan af. Ook is het aantal lussen te groot voor meerdere koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vandaar dat ik ook schreef "oplossingen", tussen aanhalingstekens. De Bryton manier is idd veel handiger.

Een gedownloade route kun je natuurlijk eventjes natekenen, dat doe ik sowieso meestal om de startplek vaak net even anders is.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik ga dit weekend maar weer eens proberen met navigatie te rijden. Is nog nooit een succes geweest. Altijd roepen dat ik om moet draaien, terwijl ik zeker weet dat ik dat niet in de route heb getekend enz. Net maar eens een gpx van Strava gehaald, in BRT tikkie aangepast qua start/eind punt, en gedownload als tcx. Zal mij benieuwen. Zal wel eindigen in gezeik. Zal wel aan mij liggen, maar heb echt nog nooit iets gehad aan navigatie, anders dan de map manueel gebruiken om een beetje richting te zoeken als je de weg kwijt bent en niet meer weet waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:49
Gister met routehulp van Havana vanuit Utrecht over de Heuvelrug gereden naar mijn einddoel: de Posbank.

http://www.strava.com/activities/73132034

Zelf fiets ik sinds dit jaar, en dit was de eerste keer dat ik wat "klimmetjes" moest doen (tussen aanhalingstekens want vergeleken met een berg stelt het allemaal niets voor). Misschien moet ik dit meer trainen, of misschien heb ik geen aanleg om te klimmen want ik vond het heel zwaar. Op het vlakke heb ik geen probleem een snelheid van 30-35 te houden, maar op de Heuvelrug schoten mijn hartslag en ademhaling al omhoog bij wegen die nou toch niet echt steil te noemen waren. Mijn vader wil volgend jaar de Ventoux met me doen, me dunkt dat ik dus nog wat te trainen heb :)

Anyway, prachtige route naar en over de Heuvelrug van Havana. Heb er echt van genoten. Rond Amerongen gestopt voor de lunch bij een pannenkoekenboerderij. Als je dan voor een pannenkoek maatje wagenwiel en een cola slechts 6 euro hoeft te betalen sta je als stadsmens toch even te glimlachen.

Op de een of andere manier kwam ik er na de lunch niet meer in. Dit heb ik al vaker gemerkt: stoppen is voor mij nogal eens funest. Misschien omdat het bloed naar de maag gaat ofzo, ik weet het niet. De rest van de trip had ik het iig flink zwaar. De Posbank zelf beklimmen was eigenlijk peanuts in vergelijking tot het stuk ervoor, waar ik ook vaak pittig omhoog moest. Voelde mijn bovenbenen flink branden. Ik begon zelfs te twijfelen of ik het wel ging halen, maar uiteindelijk is dit gelukt. Was wel heel blij mijn vriendin met de auto op me te zien wachten bij paviljoen de Posbank.

Nogmaals dank Havana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
UltraSub schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:05:
Ik ga dit weekend maar weer eens proberen met navigatie te rijden. Is nog nooit een succes geweest. Altijd roepen dat ik om moet draaien, terwijl ik zeker weet dat ik dat niet in de route heb getekend enz.
Dat heb ik ook wel vaak. Alsof de Garmin denkt 'als je meteen bij de start een u-bocht maakt, dan liggen start en finish lekker dicht bij elkaar en kunnen we de rest van de tocht laten voor wat het is'. Vaak slinger ik de navigatie dan pas aan op het moment dat ik van de weg die zowel start als finish is af ben.

Overigens, zoals havana terecht al aangeeft, werkt de kruispuntbegeleiding bij niemand vlekkeloos. Als het even kan, gebruik je alleen de kaart met de lijn daarop. In de meeste gevallen is dat voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 09-08-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Graag gedaan Stoffa! En een mooie prestatie.

Je kunt nu naast de Posbank toch een aantal andere "klassiekertjes" op de Heuvelrug afvinken, zoals de Amerongse Berg vanaf de klassieke kant (daarom had ik er eromheen laten rijden ;) ), de Defensieweg, de Leersumseberg en de Ruiterberg.

Dit is trouwens een goede site vol met profielen op de Heuvelrug. Gebruik ik zelf vaak voor het uitzetten van routes.

[ Voor 38% gewijzigd door havana op 09-08-2013 11:21 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:19:
Je kunt nu naast de Posbank toch een aantal andere "klassiekertjes" op de Heuvelrug afvinken, zoals de Amerongse Berg vanaf de klassieke kant (daarom had ik er eromheen laten rijden ;) ), de Defensieweg, de Leersumseberg en de Ruiterberg.
En nu je die 'klassiekers' hebt gedaan ga je ze nog veel vaker doen. Vergeet trouwens het Paardenveld in Rhenen niet. Ik moet zeggen dat dat toch echt een pokke klim (voor zover je het zo kan noemen) is in de omgeving van Rhenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
havana schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:19:
Graag gedaan Stoffa! En een mooie prestatie.

Dit is trouwens een goede site vol met profielen op de Heuvelrug. Gebruik ik zelf vaak voor het uitzetten van routes.
Die site ziet er goed uit, ga ik zeker gebruiken in de toekomst. Is het normaal dat ik zo veel moeite met die klimmetjes had? Ik had op voorhand echt niet verwacht dat een gemiddelde graad van 3% me zo zwaar kon vallen. Ging omhoog op 38x27...
Als ik volgend jaar de Ventoux wil bedwingen is er duidelijk nog (veel) werk aan de winkel.

Wat houdt de "klassieke kant" van de Amerongse berg precies in? Ik zal me volgende keer iets meer orienteren op welk stuk met welke heuvel correspondeert, nu reed ik eigenlijk gewoon maar achter het pijltje aan op de gps.

Dank ook voor de tip van het Paardenveld Griffin! Ik zie dat de gemiddelde hellingsgraad daar boven de 5% ligt, lijkt me dus goed trainingsmateriaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
De noordkant is de klassieke kant. Die heb jij beklommen en je bent afgedaald over de aanzienlijk eenvoudigere en minder interessante zuidkant.

Dat je veel moeite hebt met de klimmetjes kan wel kloppen. Wordt vanzelf beter. Learning by doing ;)

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 09-08-2013 13:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Stoffa schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:13:
[...]
Die site ziet er goed uit, ga ik zeker gebruiken in de toekomst. Is het normaal dat ik zo veel moeite met die klimmetjes had? Ik had op voorhand echt niet verwacht dat een gemiddelde graad van 3% me zo zwaar kon vallen. Ging omhoog op 38x27...
Gewoon vaker doen, het gaat steeds beter. Zie dit tabelletje met mijn resultaten voor de Amerongse berg-noord. Jouw tijd (4:42) is al beter dan mijn eerste tijd ;)

Afbeeldingslocatie: http://mln.no-ip.org/fiets/aberg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Stoffa schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:13:
[...]

Als ik volgend jaar de Ventoux wil bedwingen is er duidelijk nog (veel) werk aan de winkel.
38*27 is best een stevig verzet voor een klim, maar aan de snelheden waarmee je omhoog ging te zien ging het nog best prima.

Een Ventoux en een korte klim op de Veluwe zijn overigens twee totaal verschillende dingen. Het één goed kunnen is geen garantie dat je op het andere ook goed bent. Kijk naar de profs. De mannen die heersten op de korte klimmen, de Gilberts van het peloton, doen in het hooggebergte niet mee. Andersom geldt dat ook.

Een Ventoux is een hele andere discipline dan de Posbank. Natuurlijk helpt trainen en ook een 34 in plaats van een 38 helpt. Met een redelijk verzet en een redelijke trainingsarbeid is een Ventoux prima te doen. Wil je echt een tijd neerzetten, dan zul je wel serieus moeten trainen, maar iedereen die een beetje fit is komt wel boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
argro schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:31:
[...]
38*27 is best een stevig verzet voor een klim, maar aan de snelheden waarmee je omhoog ging te zien ging het nog best prima.

Een Ventoux en een korte klim op de Veluwe zijn overigens twee totaal verschillende dingen. Het één goed kunnen is geen garantie dat je op het andere ook goed bent. Kijk naar de profs. De mannen die heersten op de korte klimmen, de Gilberts van het peloton, doen in het hooggebergte niet mee. Andersom geldt dat ook.

Een Ventoux is een hele andere discipline dan de Posbank. Natuurlijk helpt trainen en ook een 34 in plaats van een 38 helpt. Met een redelijk verzet en een redelijke trainingsarbeid is een Ventoux prima te doen. Wil je echt een tijd neerzetten, dan zul je wel serieus moeten trainen, maar iedereen die een beetje fit is komt wel boven.
Uiteraard is een Ventoux niet te vergelijken met een Posbank. Echter, ik heb de keuze tussen volledig vlak of de heuvelrug om er voor te trainen, dus dan ga ik maar voor die laatste ;)
De 34 ga ik er ook opzetten voor de Ventoux ipv de 38. Denken jullie dat ik dan aan de 27 genoeg heb achter, of heb ik ook een andere cassette nodig?

Dank voor het hart onder de riem Matthijs. Eens kijken of ik net zulke verbeteringen in mijn tijd kan realiseren zoals jij daar laat zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoffa op 09-08-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Stoffa schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:35:
[...]

Uiteraard is een Ventoux niet te vergelijken met een Posbank. Echter, ik heb de keuze tussen volledig vlak of de heuvelrug om er voor te trainen, dus dan ga ik maar voor die laatste ;)
Het was ook meer ter volledigheid. Bij sommigen ontstaat nog wel eens de indruk dat op het buitenblad bij de Posbank omhoog knallen een goede training is voor een toptijd op één of andere berg van buitencategorie.
De 34 ga ik er ook opzetten voor de Ventoux ipv de 38. Denken jullie dat ik dan aan de 27 genoeg heb achter, of heb ik ook een andere cassette nodig?
Dat is deels ook persoonlijk. De één fietst graag met 110rpm terwijl de ander nooit boven de 80 komt. Nog niet heel lang geleden reed iedere recreant met een 39 rond in het hooggebergte. Nu zie je dat de profs soms zelfs een 34 steken. Meer in het algemeen vind ik het altijd wel fijn om ook nog een paar tandjes achter de hand te hebben. Ik rijd zelf in het hooggebergte met een 29, maar gebruik die alleen als het echt zwaar wordt. Ik twijfel er niet aan dat ik met een 27 ook boven zou kunnen komen, maar een 29 is soms toch fijn om te hebben. Overigens zit daar ook weer een 'gevaar'. Lichter is altijd relaxter, maar je gaat er niet altijd harder van fietsen. Daar moet je een optimum zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
110 rpm bergop is wel heel hard, dat deed zelf Armstrong niet. Veel hoger dan 80 rpm zul je een amateur bergop toch niet zien doen. Het leeuwendeel rijdt veel zwaarder, doorgaans tussen de 50-60 rpm. Is inderdaad persoonlijk en een wondermiddel is een verzet simpelweg niet. Als het met 34x27 niet lukt dan lukt het met 34x29 ook niet, zo simpel is dat.

Having said that, in de Ventoux zitten flink wat stroken >10% en dan vind ik een 29 echt wel een meerwaarde hebben boven de 27. Maar dat kan persoonlijk zijn. Hoe dan ook geldt: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 09-08-2013 14:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
Wat een baggersport is dat wielrennen ook, ben nu al verslaafd en weet dat dit me een hoop geld gaat kosten :+

Zojuist bij de sportwinkel hier wat gelletjes gehaald en daar zag ik dat ze een carbon stuur hadden liggen welke van 140 afgeprijsd was naar 30 euro :x Begon meteen te twijfelen om hem direct te kopen aangezien een carbon stuur mooier en lichter is als het FSA vero stuur wat er nu opzit.... Uiteindelijk toch maar weggelopen om mezelf te behouden voor een berg impulsaankopen (want bij een carbon stuur vind ik ook dat er een carbon stuurpen moet komen :P

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Rene schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:46:
Wat een baggersport is dat wielrennen ook, ben nu al verslaafd en weet dat dit me een hoop geld gaat kosten :+

Zojuist bij de sportwinkel hier wat gelletjes gehaald en daar zag ik dat ze een carbon stuur hadden liggen welke van 140 afgeprijsd was naar 30 euro :x Begon meteen te twijfelen om hem direct te kopen aangezien een carbon stuur mooier en lichter is als het FSA vero stuur wat er nu opzit.... Uiteindelijk toch maar weggelopen om mezelf te behouden voor een berg impulsaankopen (want bij een carbon stuur vind ik ook dat er een carbon stuurpen moet komen :P
in audioland heet dat het upgrade virus... heel naar virus en zeer slecht voor de portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Ik houd wel van een mooi stuk technologie en gadgets, dus als je bv elektronisch kan schakelen dan trekt dat vrijwel meteen mijn aandacht. Laat ik voorop stellen dat ik het helemaal niet nodig heb en dat ik nog lang niet op het nivo zit als sommige hier op het forum qua conditie. Verder heb ik een mooie fiets (CAAD9) en dito afmontage (volledig Dura-Ace).

Maar goed... Nu heeft Shimano het Dura-Ace en Ultegra Di2 schakelsysteem en ik vroeg me af wat jullie mening daarover is. Het is schandalig duur maar het bied ook voordelen lijkt me (zoals nooit meer afstellen van je derailleur). Verder lijkt het me echt lekker schakelen.

Maar goed, wat is jullie mening daarover? Heeft iemand er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Anteros schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:39:
Maar goed... Nu heeft Shimano het Dura-Ace en Ultegra Di2 schakelsysteem en ik vroeg me af wat jullie mening daarover is. Het is schandalig duur maar het bied ook voordelen lijkt me (zoals nooit meer afstellen van je derailleur). Verder lijkt het me echt lekker schakelen.

Maar goed, wat is jullie mening daarover? Heeft iemand er ervaring mee?
Ervaring... nee.
Mening... ja.

Ik ben van mening dat het te prijzig is (vooral voor amateurs of top-amateurs). SRAM heeft volgens mij ook zoiets en ik zie er geen meerwaarde in. Je moet namelijk ook altijd zorgen dat je een volle accu hebt als je nog wilt kunnen schakelen. Best lullig als je opeens even toch nog een keer extra die week weg wilt en je hebt niets opgeladen.
Rene schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:46:
Zojuist bij de sportwinkel hier wat gelletjes gehaald en daar zag ik dat ze een carbon stuur hadden liggen welke van 140 afgeprijsd was naar 30 euro :x
Leuk een carbon stuur maar ik ga dan gelijk denken heb ik het nodig (als in, maakt het de rit gemakkelijker/leuker/comfortabeler)? Antwoord is vaak nee. Ik moet namelijk nog steeds trappen.

Ik rij nog steeds op een Bulls Harrier uit 2010 (oid) en heb vaak gedacht... eigenlijk wil ik wel een nieuwe carbon fiets oid. Maar dan denk ik ook weer dat ik eerst maar weer eens meer moet fietsen zodat ik een nieuwe (carbon) fiets kan rechtvaardigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
wat voor mij ook nog wel een hoog gadget gehalte heeft zijn powermeters. Lijkt me leuk om er een te hebben, maar je moet ook er wel op een bepaalde manier voor gaan trainen om het effectief te laten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb er ervaring mee, het schakelt geweldig. Geweldige feature is de automatisch trimmende VD.

SRAM heeft nog geen elektrisch op dit moment. Campa wel maar dat is wel heel duur.

Overigens gaat de batterij ruim 1000 km mee dus dat is geen issue.

Ik ga zelf over een jaar of 2 overstappen, zodra de derailleurs wat minder lomp zijn en de batterij gewoon standaard in de zadelpen kan.

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 09-08-2013 16:19 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
havana schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:17:
Ik heb er ervaring mee, het schakelt geweldig. Geweldige feature is de automatisch trimmende VD.

SRAM heeft nog geen elektrisch op dit moment. Campa wel maar dat is wel heel duur.

Overigens gaat de batterij ruim 1000 km mee dus dat is geen issue.

Ik ga zelf over een jaar of 2 overstappen, zodra de derailleurs wat minder lomp zijn en de batterij gewoon standaard in de zadelpen kan.
Ik heb er zelf ook mee getest en het rijdt echt geweldig!

Die 1000 km is een hele voorzichtige schatting. De monteur die ik sprak rijd er zelf ook mee en die is de batterij aan het testen, hij rijd ruim 250 km per week, en heeft hem voor het laatst op geladen in april. _/-\o_

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Rondje van vandaag zit er weer op, even snel een kleine 40 km weggetrapt met wat HM ertussen :)

http://connect.garmin.com/activity/355945959#

Wel weer een vreemd iets, als ik aanzet kraakt het van onder, zowel staand op de pedalen als zittend. Als ik alleen met mijn rechtervoet trap (links uitgeklikt) hoor ik niets, andersom kraakt het als een malle. Iemand een idee wat dit kan zijn? Hoop niet het PF30 lager want de fiets is net nieuw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Iedereen: Thanks for the info :).... Ik zie mezelf toch wel eens tzt een Ultegra Di2 setje aanschaffen... lijkt me echt lekker rijden. Zeker na wat ik nu gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Rene schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 17:31:
Rondje van vandaag zit er weer op, even snel een kleine 40 km weggetrapt met wat HM ertussen :)

http://connect.garmin.com/activity/355945959#

Wel weer een vreemd iets, als ik aanzet kraakt het van onder, zowel staand op de pedalen als zittend. Als ik alleen met mijn rechtervoet trap (links uitgeklikt) hoor ik niets, andersom kraakt het als een malle. Iemand een idee wat dit kan zijn? Hoop niet het PF30 lager want de fiets is net nieuw :(
check even of je bladbouten vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
Zo weer terug van een week Tenerife.. Ook een fiets gehuurd en 2 mooie ritten gemaakt.

Eerst op dinsdag de El Teide beklommen vanaf Los Gigantos. Het was de eerste keer dat ik echt een berg ging beklimmen en het viel me uiteindelijk niet tegen, natuurlijk is het afzien maar ik heb genoten van de geweldige landschappen, uitzicht en stilte. Na 50 kilometer met ik denk 5% gemiddeld was ik eindelijk boven, daarna in een heerlijk naar beneden met een mooi tempo, wel goed opletten want de wegen waren erg slecht.

strava link => http://app.strava.com/activities/73380262

Vervolgens op donderdag nog een laatste rit gemaakt een stuk richting Masca, een rit die aanzienlijk korter was maar de weg was wel een stuk steiler. Ik denk uiteindelijk 16 kilometer geklommen met een gemiddelde van 8 a 9 procent, waar je wordt beloond met een geweldig uitzicht.

strava link => http://app.strava.com/activities/73380300

Al met al is het klimmen me prima bevallen en smaakt het gelijk naar meer. Tenerife is werkelijk schitterend en zeker een aanrader om te gaan fietsen, wil ook zeker nog een keer terug.
Volgende week een tochtje in de Ardennen, maar La Marmotte komt met steeds dikkere letters in mijn agenda te staan.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
DjVe schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:41:
[...]

check even of je bladbouten vast zitten.
Ik had hetzelfde probleem, 2 bladbouten zaten niet goed, dus heb ze net vast gedraaid.
FM zei dat de lagers van trapas erdoor heen zaten, maar niet dus :9

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Heb net alles nagetrokken en de pedalen opnieuw gemonteerd. Wat me opviel was dat de topcap op het balhoofd wel erg los zat. Is daar een aanhaalmoment voor? Heb hen nu op gevoel vastgezet maar dat was zeker 3/4 slag vaster. Ff snel op de pantoffels door de garage gereden en had de indruk dat de kraak wegwas. Morgen maar goed testen.

(Bladbouten zaten overigens prima vast :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Topcap hoeft niet op spanning te staan, heeft namelijk geen functie meer zodra de stuurpen vast zit. Theoretisch kun je 'm zelfs weghalen. Gewoon vast is vast is prima.

Je snelspanners kunnen ook wel eens de boosdoener zijn. Draai ze eens wat strakker aan en doe eens wat vet op de veertjes.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 10-08-2013 07:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het zou eventueel ook nog wel je trapas kunnen zijn (echter geeft dat meestal een schrapend geluid). Even goed schoonmaken en lekkere laag vet erin.
Rene schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:17:
Ff snel op de pantoffels door de garage gereden en had de indruk dat de kraak wegwas. Morgen maar goed testen.
En dan heb je je net helemaal omgekleed om een tochtje te maken, blijkt het er na 500 meter niet uit te zijn. Ik kan daar dan zo chagrijnig van worden he. Gelukkig kan ik dan altijd nog de MTB pakken, maar dat zit ik nog de hele tocht te piekeren wat het dan moet zijn :+

[ Voor 62% gewijzigd door DjVe op 10-08-2013 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Tnx havana weer wat geleerd :)

Over die trapas, kan ik die gewoon loshalen (1 grote inbus) en hem daarna weer op moment vastzetten of is daar meer gereddschap voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Afhankelijk welke groep je rijd, heb je soms wat speciaal gereedschap nodig. Bij mijn Ultegra 6700 heb ik alleen een Shimano tooltje nodig voor een dopje en ene imbusje. De rest kan ik er dan gewoon uit schuiven.

[ Voor 16% gewijzigd door DjVe op 10-08-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
havana schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 07:51:
Topcap hoeft niet op spanning te staan, heeft namelijk geen functie meer zodra de stuurpen vast zit. Theoretisch kun je 'm zelfs weghalen. Gewoon vast is vast is prima.

Je snelspanners kunnen ook wel eens de boosdoener zijn. Draai ze eens wat strakker aan en doe eens wat vet op de veertjes.
Die veertjes hebben geen nut, kan je gewoon weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 17:27:
[...]

Ik heb er zelf ook mee getest en het rijdt echt geweldig!

Die 1000 km is een hele voorzichtige schatting. De monteur die ik sprak rijd er zelf ook mee en die is de batterij aan het testen, hij rijd ruim 250 km per week, en heeft hem voor het laatst op geladen in april. _/-\o_
Ik was van de week bij Pinarello importeur hier in NL , en die mannen daar gaven aan dat de batterij van Campa ongeveer een tour lang mee zou kunnen gaan!

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De DI2 batterij gaat volgens Shimano minimaal 2K km mee, maar dat schijnt in de praktijk makkelijk overtroffen te worden (4K schijnt niet ongewoon te zijn). Ik ga bij het uitzoeken van een nieuwe fiets het zeker even proberen, maar het staat niet op het lijstje met primaire eisen.

Overigens zijn er ook al accu's op de markt die je in je zadelpen kan stoppen. Zie je er dus (afgezien van een iets dikkere derrie achter) helemaal niets van. :)

[ Voor 12% gewijzigd door DjVe op 10-08-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:41
Er stond nog een rit op mijn to-do list voordat ik morgen weer aan het werk zou gaan. Dus gisteren getracht vroeg uit mijn bed te stappen (06:00 - 07:00) maar dat lukte me niet. Uiteindelijk pas om 08:30 uit bed gestapt en de voorbereidingen afgemaakt waar ik de avond daarvoor al aan begonnen was. Alles lag al klaar beneden, het enige dat me nog restte was aankleden, bandenspanning controleren en gaan met die banaan. Geen specifieke route in het hoofd maar alleen wat richtpunten om langs te rijden. Wind technisch gezien was het slimst om de route tegen de klok in te rijden. Aldus geschiedde, met uitzondering van een paar spetters op de Houtribdijk en tegenwind vanaf Lemmer naar Den helder eigenlijk perfect fiets weer. Hier en daar een paar vliegende pitstops gehouden onderweg om het lichaam te voeren. Tot Makkum het gemiddelde op 30km+ per uur kunnen houden maar daarna ging het kaarsje iets minder branden en deed de tegenwind mijn gemiddelde weinig goed.

Het mooiste stuk, ondanks de wind, wildroosters en de irritante kabel verhogingen op de weg, vond ik de dijk van Urk naar Lemmer. Aan je linkerzijde mooi zicht op het IJselmeer waar een aardige seastate stond.
Al met al een mooi solo rondje rond het IJselmeer, vanmorgen fris opgestaan, nergens last van.

http://www.strava.com/activities/73636671

Op Strava staan ook een paar snapshots gemaakt met Instagram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vanochtend een kort rondje gedaan van 35km, aangezien ik weinig tijd had en mijn benen door het vele fietsen van afgelopen week, wat minder goed aanvoelden. Ik kan echter wel concluderen dat mijn stap van een compact 34/50 (Ultegra 6700) naar een TA 36/48 nu zeer goed bevalt! Ik kan op langere (klimmende) stukken veel beter snelheid houden en hoef minder vaak te schakelen. Tot 30km/u kan ik prima op binnenblad rijden en vanaf daar pakt het buitenblad het super over! Schakelen gaat secuur en geeft geen problemen. Ben er dus erg blij mee!

Waar ik minder blij mee was, was de pap in de benen op de duivelsberg. Ik ben verdorie gewoon twee keer ingehaald en kwam ook nog eens onder de 20km/u..... verdorie! Ik was van plan om de holleweg er nog na te doen en daarna onderlangs (via de grensweg) de duivelsberg nog een keer te pakken, maar ben na die flater maar op tempo naar huis gereden. Gemiddelde van 31 km/u was gelukkig wel in orde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Vanochtend dus turn by turn gedaan met de Edge 800. Werkte an sich ok, maar wat me opviel waren twee dingen.

1. Hij volgt niet de course, maar zodra er een kortere weg is wil hij daar naar toe (a la tomtom). Is het mogelijk de turn by turn te dwingen de course te volgen?
2. Af en toe wordt het heel irritant, doorlopend die kaart in beeld, en tap to go back. Ik zag dat het sommigen hier gelukt was die aanwijzingen gewoon boven in beeld te krijgen op het scherm wat op dat moment op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Turn-by-turn gebruik ik nooit, gewoon lijntje volgen blijft het beste werken.

Zit nu alleen een route te maken voor volgende week van Rotterdam naar Hoenderloo alleen op de Amerongse berg kom ik in de problemen. Wil de Amerongse berg nog even meepakken namelijk en daarna een fietspad gekozen wat bij Garmin dik groen is en waarvan ik dus verwacht dat het goed te fietsen is. Kijk ik echter op maps dan lijkt dit ongeveer een paardenpaadje.

Het gaat dan met name om de Veenseweg.

Afbeeldingslocatie: http://www.wesdijk.net/route.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:47

vliegnerd

Nintendo fan.

Deze rit (niet mijn rit) staat een paar pagina's terug: http://www.strava.com/activities/73132034 Met een route over de amerongseberg, volgens recept van havana. Die neemt *na* de amerongse berg wel een andere richting. Maar ik zie het weggetje dat je bedoeld niet zo 1-2-3 op jouw kaart. Maar enfin, wie weet is het nuttig.

Zie deze post: Stoffa in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17"
Kijk ook een paar posts lager voor een site over de heuvelrug.

EDIT: Op de heatmap zie je dat het stukje na de amerongse berg niet erg courant is: http://raceshape.com/heat...469709&zoom=14&opacity=90

[ Voor 35% gewijzigd door vliegnerd op 11-08-2013 12:26 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:54
Martijn-V4 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 07:24:
Er stond nog een rit op mijn to-do list voordat ik morgen weer aan het werk zou gaan. Dus gisteren getracht vroeg uit mijn bed te stappen (06:00 - 07:00) maar dat lukte me niet. Uiteindelijk pas om 08:30 uit bed gestapt en de voorbereidingen afgemaakt waar ik de avond daarvoor al aan begonnen was. Alles lag al klaar beneden, het enige dat me nog restte was aankleden, bandenspanning controleren en gaan met die banaan. Geen specifieke route in het hoofd maar alleen wat richtpunten om langs te rijden. Wind technisch gezien was het slimst om de route tegen de klok in te rijden. Aldus geschiedde, met uitzondering van een paar spetters op de Houtribdijk en tegenwind vanaf Lemmer naar Den helder eigenlijk perfect fiets weer. Hier en daar een paar vliegende pitstops gehouden onderweg om het lichaam te voeren. Tot Makkum het gemiddelde op 30km+ per uur kunnen houden maar daarna ging het kaarsje iets minder branden en deed de tegenwind mijn gemiddelde weinig goed.

Het mooiste stuk, ondanks de wind, wildroosters en de irritante kabel verhogingen op de weg, vond ik de dijk van Urk naar Lemmer. Aan je linkerzijde mooi zicht op het IJselmeer waar een aardige seastate stond.
Al met al een mooi solo rondje rond het IJselmeer, vanmorgen fris opgestaan, nergens last van.

http://www.strava.com/activities/73636671

Op Strava staan ook een paar snapshots gemaakt met Instagram.
Netjes hoor, dat is nog eens een trainingsafstand. :p Staat voor mij ook nog wel eens op de to do list.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Shinji schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:01:
Toch bezopen. Ze roepen overal, download someone elses ride, put it on your Edge and ride. Dan mag je toch verwachten dat turn by turn de mogelijkheid heeft je over exact zo'n route te sturen. Toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
UltraSub schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 14:15:
[...]

Toch bezopen. Ze roepen overal, download someone elses ride, put it on your Edge and ride. Dan mag je toch verwachten dat turn by turn de mogelijkheid heeft je over exact zo'n route te sturen. Toch..
Iemands anders rit volgen kan toch ook door dat lijntje te volgen? Maar in principe ben ik het met je eens, zou gewoon goed moeten werken, de praktijk is helaas anders.
vliegnerd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:18:
Deze rit (niet mijn rit) staat een paar pagina's terug: http://www.strava.com/activities/73132034 Met een route over de amerongseberg, volgens recept van havana. Die neemt *na* de amerongse berg wel een andere richting. Maar ik zie het weggetje dat je bedoeld niet zo 1-2-3 op jouw kaart. Maar enfin, wie weet is het nuttig.

Zie deze post: Stoffa in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17"
Kijk ook een paar posts lager voor een site over de heuvelrug.

EDIT: Op de heatmap zie je dat het stukje na de amerongse berg niet erg courant is: http://raceshape.com/heat...469709&zoom=14&opacity=90
Die laatste is wel leuk, die kende ik nog niet. Ik wil alleen zo direct mogelijk rijden met alleen een omweg voor de Amerongseberg. Heb hem nu anders opgelost, bovenop de Amerongseberg gewoon keren :)

[ Voor 50% gewijzigd door Shinji op 11-08-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana

Zit nu alleen een route te maken voor volgende week van Rotterdam naar Hoenderloo alleen op de Amerongse berg kom ik in de problemen. Wil de Amerongse berg nog even meepakken namelijk en daarna een fietspad gekozen wat bij Garmin dik groen is en waarvan ik dus verwacht dat het goed te fietsen is. Kijk ik echter op maps dan lijkt dit ongeveer een paardenpaadje.

[afbeelding]
Gebruik anders OSM. Bij Google weet je het nooit, een wit weggetje kan van alles betekenen. Bij OSM is een blauw stippelijntje een fietspad. Het ergste wat kan gebeuren is dat het een schelpenpad is maar daar krijg je in principe niks van.

[edit] Ik zie dat het blauwe stippellijntje af en toe onderbroken is. Lijkt me niet echt handig dus.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2a762w1.png

@ Turn-by-Turn discussie

Dat het niet feilloos werkt is ergens ook wel logisch. Als je kaart een weggetje niet kent, hoe moet de Edge dan in vredesnaam een aanwijzing geven?

Ik verbaas me er overigens wel sterk over met welke volharding bepaalde gebruikers maar bezig blijven met het werkend krijgen van aanwijzingen. Ik bedoel, je weet sinds dat je 3 jaar oud bent wat links en recht is. Waarom wil je per se een aanwijzing? Lijntje volgen werkt gewoon perfect, ook in complexe verkeerssituaties, daar kan nooit een aanwijzing tegenop.

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 11-08-2013 16:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SnowDude schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 17:27:
[...]

Bepalend is natuurlijk ook hoe vaak iemand schakelt. Sommige mensen schakelen voor een verkeersdrempel al af en daarna weer op. Anderen rijden hele ritten zonder ook maar één keer te schakelen. E.e.a. is ook afhankelijk van waar je woont. Wanneer je ergens woont waar het vlak is en het relatief weinig waait, dan zul je relatief weinig schakelen en gaat de batterij dus lang mee. Woon je ergens waar het flink op en neer gaat en waar de wind over het algemeen stevig is, dan schakel je veel meer en is de batterij dus ook veel eerder leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

Peetman

Tjah....

Kwam er gisteren achter dat een van de boutjes + het rechthoekige plaatje van 1 van mijn SPD-SL schoenplaatjes verdwenen is. Nou zijn de plaatjes zelf nog prima. Iemand een idee of ik die boutjes/rechthoekige plaatjes ergens los kan krijgen?

[afbeelding]
Utrechts spoor, dat is inderdaad een onverharde weg. Beter is om na het Molecaten park linksaf af te buigen de ginkelweg op en dan vlak daarna rechtsaf de bovenhaarweg op. Dan kan je zo doorfietsen naar de amerongse berg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Afbeeldingslocatie: http://www.cube.eu/uploads/pics/489000cross-race-pro-black-anodized-white_mini_01.jpg
Deze als vervanging van mijn mtb. Fietst best lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Laatst online: 30-08 19:50
Ik merk dat mijn bidons los schieten (beide houders, zijn overigens hetzelfde) als ik over klinkers ga of over oneven delen van de weg rij waar ik redelijk veel schokken moet opvangen. Ze schieten niet volledig eruit maar wel voor bij het nokje wat ze op hun plaats zou moeten houden totdat ik ze eruit haal. Zelf dacht ik aan iets van isolatie tape te gebruiken om dit te voorkomen maar beste zal andere houders zijn. Herkend iemand dit probleem en wat zou jij aanraden?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
eBoR schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 18:53:
[afbeelding]
Deze als vervanging van mijn mtb. Fietst best lekker ;)
Dacht in een snelle blik bijna mijn fiets te herkennen :) Kleurstelling komt aardig overeen tot en met de blauw gekleurde details aan de stuurpen en zadelpen aan toe! Ziet er goed uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jUb3EZUK6IAF3tIzhNV3cAGe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cube.eu/uploads/pics/489000cross-race-pro-black-anodized-white_mini_01.jpg

Nog een speciale reden dat je voor een CX bent gegaan en niet voor een racefiets?

Over die bidonhouders: Mijn blijven er prima inzitten (Bontrager RXL), en het wegdek hier in Noorwegen is niet altijd hetzelfde als de Nederlandse maatstaaf. Wellicht dat tape kan helpen maar ik zou me hier toch snel aan gaan ergeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Rene op 11-08-2013 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
Ik wil nog van het asfalt afkunnen 90% weg 10% bos. Dus dit is een leuke mix.

Kan er later nog race banden onderzetten evntueel
Qua specs is het een leuke fiets. 8.7kg. Met ultegra montage
Ik heb qua maat wel meer een racefiets als een cyclocrosser, nu de conditie op pijl brengen. Mtb rijdt toch wel redelijk anders

[ Voor 25% gewijzigd door eBoR op 11-08-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:19
Ondanks weersvoorspellingen toch maar de gok genomen en rondje gaan fietsen vandaag.
Begon meteen al met wat kleine regendruppeltjes die gelukkig snel stopten.
Onderweg nog even korte maar hevige regenbui gehad, gelukkig net op stuk waar ik even kon schuilen :)
Daarna paar keer kort wat druppeltjes gehad.
En flinke wind 's middags waardoor m'n snelheid flink naar beneden ging.

Route iets anders dan gepland doordat ik tegengehouden werd door de amstel en er maar geen brug kwam.
http://www.strava.com/activities/73906675

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
Is strava echt fijner als bv fietstijden ? Wil evt wisselen maar ben dan mijn ritten kwijt ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Als je kan exporteren naar gpx bij fietstijden gewoon eens importeren, kan je het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
havana schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 16:24:
[...]
@ Turn-by-Turn discussie

Dat het niet feilloos werkt is ergens ook wel logisch. Als je kaart een weggetje niet kent, hoe moet de Edge dan in vredesnaam een aanwijzing geven?
Het ging mij er om dat hij de weggetjes in dit geval wel degelijk kent, maar meent 800 meter eerder af te moeten slaan, omdat dat in the end 20 km korter is naar de finish. Voor een tomtom erg logisch, voor een fietsnavigatie naar mijn mening niet. Dat gedrag behoort bij "Where to", want dan boeit het niet en wil je inderdaad ergens zo snel mogelijk naar toe, en niet bij "Courses", waar je duidelijk een al bestaande rit wil volgen. :)
Ik verbaas me er overigens wel sterk over met welke volharding bepaalde gebruikers maar bezig blijven met het werkend krijgen van aanwijzingen. Ik bedoel, je weet sinds dat je 3 jaar oud bent wat links en recht is. Waarom wil je per se een aanwijzing? Lijntje volgen werkt gewoon perfect, ook in complexe verkeerssituaties, daar kan nooit een aanwijzing tegenop.
De reden is heel simpel. Ik wil niet met de hele tijd een kaart voor mijn neus fietsen, noch me bezig hoeven houden met weggetjes tellen wanneer ik af moet slaan. Het zou gewoon fijn zijn als het ding zou zeggen, over 150 meter rechtsaf, want daar gaat je course ook rechtsaf.

[ Voor 7% gewijzigd door UltraSub op 11-08-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Wat ze dus moeten implementeren is een optie om een actie aan een waypoint te hangen. Bijvoorbeeld in GC een route maken, en als je dan een kruispunt als waypoint neemt hieraan de actie linksafslaan toevoegen met een afteloptie vanaf x aantal meter. Zo zou je bijvoorbeeld van alles eraan vast kunnen hangen, eetpauze, begin van een klim (of aftellen tot einde klim), bezienswaardigheden etc. Kan je lekker je datavelden voor je houden en wordt je gewaarschuwd wanneer er een custom event aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Rene: Dat kan al met RidewithGPS icm .tcx export. Ze noemen het cuesheet-points. Heb het eens geprobeerd en het werkt op zich wel, ware het niet dat de 810 vaak nogal wat kuren heeft met TBT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik hoorde overigens van een vriend waar ik vandaag mee reed, dat zijn collega een Bryton had (geen idee welke), en dat die zeer tevreden was over de TBT. Ik heb me overigens al vaker afgevraagd hoe lang Garmin nog die monopoliepositie vast kan houden als ze zo weinig vooruitgang boeken. Kijk bijv naar de verschillen tussen de 800 en 810, na zoveel tijd om iets nieuws te verzinnen, de traagheid van het fixen van bugs, en het niet luisteren naar de buitenwereld die vaak hele goede ideeen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@UltraSub: Ik dacht precies hetzelfde. Ik begrijp er niks van. Het enige wat ik me kan bedenken is de naam. Garmin is bekent in de wielerwereld, Bryton niet zo (zover ik weet).

Verder weet ik niet echt wat een goed alternatief is voor de 810:
* Bryton rider 60 (mooi ding qua uiterlijk!):
Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/products/6305-0030-N1306/medium/1.png

* De Leikr (in ontwikkeling en vraag me af of het een goed alternatief is):
Afbeeldingslocatie: http://leikr.com/wp-content/uploads/2012/12/twin1-1024x682.jpg

* Mio Cylco 505
Afbeeldingslocatie: http://www.wb.fietsensoenen.be/website/wb_fietsensoenen_be/assets/images/mio500.png

* ..... ander alternatief ...

Zodra er een goed alternatief is - iemand adviezen? - gaat de 810 de verkoop in.

[ Voor 12% gewijzigd door Anteros op 11-08-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
UltraSub schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:24:
Ik hoorde overigens van een vriend waar ik vandaag mee reed, dat zijn collega een Bryton had (geen idee welke), en dat die zeer tevreden was over de TBT. Ik heb me overigens al vaker afgevraagd hoe lang Garmin nog die monopoliepositie vast kan houden als ze zo weinig vooruitgang boeken. Kijk bijv naar de verschillen tussen de 800 en 810, na zoveel tijd om iets nieuws te verzinnen, de traagheid van het fixen van bugs, en het niet luisteren naar de buitenwereld die vaak hele goede ideeen heeft.
Ik heb afgelopen maand echt veel onderzoek gedaan naar de Bryton, Mio en de Garmins.
Ik heb veel problemen gezien op de site van Strava dat Bryton problemen gaf, er is sowieso geen directe import in Strava, en de handmatige import gaat nog wel eens fout. De goedkopere Mio's vond ik er maar goedkoop uit zien, de tuchscreens reageren niet altijd even lekker en ook het verlaagde scherm is niet handig, want daardoor blijft er water op liggen als het regent. (En dan nog zijn ze behoorlijk aan de prijs)

Persoonlijk snap ik het nut niet echt van een navigatie kaart op je teller, als ik de avond voordat ik ga fietsen de route plan op een normale papieren kaart, dan hoef ik de volgende dag echt niet meer na te denken over de route. Sowieso is dat altijd erg gezellig als we met een groepje gaan fietsen, 's avonds de kaart open op tafel en dan met een biertje er bij met de hele groep de route plannen. Dat doen we op wintersport ook. En als ik al een keertje fout rij of verdwaal, dan beschouw ik dat als extra trainingskilometers of in het extreme geval haal ik mijn telefoon wel uit mijn zak.

Daarom heb ik ook een "simpele" Edge 500, snelheid, cadans, HR, GPS loging en barometrische hoogtemeter, meer heb ik niet nodig.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Heb toch maar een Garmin Edge 500 besteld... 800/810 is overkill en andere merken heb ik nog geen vertrouwen in... misschien in de toekomst. Ook een Bontrager DuoTrap Sensor voor mijn Trek Domane 4.5 besteld. Mijn gemiddelde cadans is veeeeels te laag, dus een goede manier om er gericht op te trainen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:18

muhda

Time & Space traveler

Vandaag kleine rit gemaakt, 40 km. Een uitgebreide testrit zullen we maar zeggen. De grote ritten moeten maar tot eind van de maand wachten, wanneer ik een Garmin Edge 500 of Garmin eTrex 30 bestel.
Een simpele GPS horloge of iets anders kan het natuurlijk ook nog worden.

Mijn bidon houders en bidons moeten ook nog vervangen worden, de bidons sluiten niet goed af en de bidonhouders houden de bidons te stevig vast? Waardoor een bidon pakken bijna een stunt word.

[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 12-08-2013 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
UltraSub schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:24:
Bryton kan op dit moment echt niet tippen aan Garmin. Misschien dat dit in de toekomst wel zo wordt, maar nu zeker nog niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zware Unit schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:19:
Heb toch maar een Garmin Edge 500 besteld... 800/810 is overkill en andere merken heb ik nog geen vertrouwen in... misschien in de toekomst. Ook een Bontrager DuoTrap Sensor voor mijn Trek Domane 4.5 besteld. Mijn gemiddelde cadans is veeeeels te laag, dus een goede manier om er gericht op te trainen.
Hoe bevalt die Trek Domane 4.5? Hij staat op mijn lijstje voor vervangers van mijn huidige fiets. Heb je ook de Madone 4 serie geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SnowDude schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:19:
[...]
Persoonlijk snap ik het nut niet echt van een navigatie kaart op je teller, als ik de avond voordat ik ga fietsen de route plan op een normale papieren kaart, dan hoef ik de volgende dag echt niet meer na te denken over de route. Sowieso is dat altijd erg gezellig als we met een groepje gaan fietsen, 's avonds de kaart open op tafel en dan met een biertje er bij met de hele groep de route plannen. Dat doen we op wintersport ook. En als ik al een keertje fout rij of verdwaal, dan beschouw ik dat als extra trainingskilometers of in het extreme geval haal ik mijn telefoon wel uit mijn zak.
Ik snap het nut wel. Ik ben afgelopen zomer op vakantie geweest naar Italië en dan is het erg handig. Ik ken daar logischerwijs de omgeving totaal niet. Op de bonnefooi gaan fietsen is dus niet handig. Ik heb ook geen zin om bij iedere kruising stil te gaan staan en de kaart er bij te pakken. Ook moet je soms al blij zijn dat je überhaupt GSM-bereik hebt, laat staan internet op de mobiele telefoon, nog los van de kosten. Tot slot is de wegendichtheid daar soms zo gering, dat één verkeerde afslag zomaar +30km kan betekenen. Dat is niet altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Iemand ooit het frame van zijn/haar Pro-SL 3000 gewogen? Ik ben wel benieuwd wat het frame weegt. Ik probeer namelijk uit te zoeken wat de afzonderlijke onderdelen van mijn fiets wegen. Thuis heb ik alleen een bagageweegschaal en die geeft ~8kg aan voor de gehele fiets. Een keukenweegschaaltje heb ik ook. :P

Ik kwam tot dit lijstje:

Red Bull Pro-SL 3000 frame - ?
Shimano Ultegra 6700 groep - 2529,2 gram (weightweenies)
Shimano Ultegra PD-6620 - 317 gram (weightweenies)
Easton EA70 2012 Zwart - 1650 gram (fabrikant)
Ritchey WCS Logic II Ø31,8mm 42cm - 254 gram (weightweenies)
Ritchey WCS 4 AXIS 11/8"/6o/Ø31,8mm 100mm - 120 gram (weightweenies)
Ritchey WCS 1 Bolt Ø31,6mm Zwart 400mm - 260 gram (350mm is 242 gr, gokje)
Selle Italia SL XC Flow 143mm - 235 gram (fabrikant)
Red Bull Carbon 3K Bidonhouder (x2) - ?

En waar kan ik makkelijk gewicht besparen zonder dat het al te duur wordt? Ik dacht aan de Ultegra PD-6620 pedalen vervangen door Time RXS First. Dat scheelt 57 gram. Zijn er nog andere zaken waar makkelijk en goedkoop gewicht bespaart kan worden?

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 12-08-2013 09:52 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik ben vrij tevreden over de iphone 5 als fietscomputer. Ik gebruik het met de wahoo blue speed and cadence en polar h7 hartslagmeter. De iphone zit op mijn fiets bevestigd mbv de topeak ridecase. Een volle iphone gaat bij mij bijna 4 uur mee.

Er zijn genoeg fiets apps te vinden, echter heb er nog geen gevonden waar ik 100% tevreden over ben. Ik gebruik nu cyclemeter, voor zover ik weet de enige die gpx en kml routes ondersteund en de gegevens van mijn bluetooth sensoren laat zien. De map van de route draait alleen niet mee in de rijrichting wat soms dan een beetje een gepuzzel is. Iemand ervaring met andere apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
Een ander zadel. Kan 120gram schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Een bidon minder meenemen, scheelt zeker 500gram ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
LuPo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:32:

En waar kan ik makkelijk gewicht besparen zonder dat het al te duur wordt? Ik dacht aan de Ultegra PD-6620 pedalen vervangen door Time RXS First. Dat scheelt 57 gram. Zijn er nog andere zaken waar makkelijk en goedkoop gewicht bespaart kan worden?
Over het algemeen kan dat niet. Hoe lichter, hoe duurder, en dat gaat niet lineair, maar exponentieel. Die 57 gram voor de pedalen kost ongeveer een euro per gram. Dat is best prijzig.

Wat, voor zover ik weet, een relatief goedkope gewichtsbesparing is, zijn lichte binnenbanden. De Continental Supersonics wegen 55 gram per stuk en kosten 8 euro. Dat levert ten opzichte van de standaard Continental binnenbanden, die 100 gram wegen, een besparing op van 90 gram. Dat alles kost 16 euro. Al een stuk betere ratio dan de pedalen. Nadeel is wel dat je wat sneller lek zult rijden.

Voor het overige kun je dingen weglaten, zoals een fietscomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Of gewoon iets meer fietsen/minder eten/meer sporten/etc zodat je wat afvalt. Kan je veel mee besparen (of je moet al op je ideaal gewicht zitten met een minimaal vet-percentage. Ik begrijp het voordeel van een lichte fiets, maar soms kan ik die grammen discussie niet helemaal volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Van het weekend 56km gereden met ruim 26km/u gemiddeld. Was erg lekker en grensverleggend (voor mij dan). Begin het steeds lekkerder te vinden, maar kom wel tot de ontdekking dat mijn circa 30 jaar oude koga miyata over enige tijd een keer vervangen moet worden.. Ik heb dat ding gekregen van wijlen mijn schoonvader die hem zelf 28 jaar geleden als tweedehands fiets heeft gekocht. Het schakelt allemaal niet zo lekker (ik moet schakelen met vleugels op het frame) en eigenlijk is het frame 2 cm te groot voor mij (58cm i.p.v. de 56cm die ik zou moeten hebben) en het frame weegt (zijnde magnesium en gewoon staal) niet heel licht. (Carbon vind ik voor mij onnodig. Alu is prima denk ik)

Nu ben ik voorzichtig aan het rondkijken naar iets vervangends. Ik kreeg van een kennis het advies om geen fiets te kopen met een Shimano Sora of Tiagra set, maar minimaal de 105 serie. Nu vraag ik me af, ga ik dat merken. Laten we eerlijk zijn: Een fiets met afmontage (Tiagra) scheelt al snel €300,- tot €400,- vergeleken met een fiets met afmontage 105. Nu zijn er vast wel overjarige fietsen met Shimano 105 te vinden die in mijn budget gaan vallen (rond €800 - €900) maar ik wilde toch de meningen van de ervarener mensen horen.

Daar komt nog bij: Maakt het nu erg veel uit wat voor merk frame je hebt? Ik krijg het idee dat het frame bij lange na niet zo belangrijk is als de afmontage die erop zit. Maar dat kan ook mijn onwetendheid zijn als het gaat om merknamen van de racefietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Ik zou ook op marktplaats kijken. Je kan dan voor die prijs erg leuke fietsen kopen. Persoonlijk vind ik het echt zonde om een nieuwe fiets te kopen, zeker een racefiets. Die fietsen zijn over het algemeen netjes behandeld. Oke, je moet wel ff op de lagers letten alsmede controleren of het frame recht is en vrij van (micro-)scheurtjes. Met Carbonfietsen moet je overigens oppassen (die breken als er een scheurtje inzit).

Ik heb mijn Cannondale CAAD9, volledige Dura-Ace afgemonteerd en met een carbon-stuur van 250e nieuwprijs, voor 800e kunnen kopen op mp. De fiets is recht, geen krasjes, enz. Hij ziet er echt als nieuw uit en rijdt fantastisch. Mijn vrouw heeft een mooie/nette Cube racefiets met volledige 105 afmontage voor 600e kunnen kopen.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

IK houdt marktplaats in de gaten.. Maar je kan daar niet rekenen op goed aanbod. Datheb je met nieuwkoop wel. Maar ik hou de tweedehands optie open. Thnks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Overjarige 105 is nagenoeg gelijk aan huidige Tiagra. Je kunt vrij 'veilig' een 10speed Tiagra op een instapfiets nemen. Sora zou ik wel overslaan. Het spul is ook nog compatible (10speed tiagra t/m 10speed Dura-Ace), dus je kunt als je echt van mening bent dat het spul niet goed is - laat dan eerst eens zeer secuur het zaakje afstellen, dat zal enorm schelen - altijd onderdelen upgraden, achterderailleur als meest voor de hand liggende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Equator schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:25:

Daar komt nog bij: Maakt het nu erg veel uit wat voor merk frame je hebt? Ik krijg het idee dat het frame bij lange na niet zo belangrijk is als de afmontage die erop zit. Maar dat kan ook mijn onwetendheid zijn als het gaat om merknamen van de racefietsen :)
Juist het frame is belangrijk. Het frame en de wielen bepalen het rijgedrag van een fiets. Dat is iets waar je voortdurend mee te maken hebt. De afmontage wordt je 'slechts' bij remmen en schakelen mee geconfronteerd. Feit is alleen dat de afmontage makkelijk te 'ranken' is, frames hebben geen aanduidingen als Sora, Tiagra en Dura-Ace. Daarvan maken bepaalde fabrikanten gebruik. Veel consumenten ranken fietsen puur op de afmontage. Dat is echter te kort door de bocht.

Wat afmontage betreft denk ik overigens dat jij met Tiagra ook prima uit de voeten kunt. Het Tiagra van nu is de 105 van 3 jaar geleden en daar is echt niets mis mee. Ik zou eerder kiezen voor een wat stijver frame met carbon voorvork, dan voor een fiets met een twijfelachtig frame, maar met een mooie groep.

Wat Marktplaats betreft, kijk wel uit dat je geen concessies gaat doen m.b.t. de maat. Ik kan mij voorstellen dat het lastig kan zijn om een mooie fiets met een dito prijs links te laten liggen omdat de fiets eigenlijk net iets te groot of te klein is. Wat dat betreft kun je overigens beter een te kleine dan een te grote fiets kopen. Een te kleine fiets is tot op zekere hoogte nog wel op maat te maken met, een te grote fiets kleiner maken gaat simpelweg niet.

[ Voor 22% gewijzigd door argro op 12-08-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
Anteros schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:46:

* De Leikr (in ontwikkeling en vraag me af of het een goed alternatief is):
[afbeelding]
Heb een Leikr. Zullen we zo zeggen, tot nu toe kan je er enkel mee gps routes vast leggen. Kaarten werken nog niet, ant+ werkt nog niet. En de GPS is ook nog niet optimaal (maar daar zijn ze wel mee bezig)

http://www.strava.com/activities/73186297 is mijn garmin versie in de comments linkje naar endomondo (enige wat leikr nu support) versie aan de hand van mijn leikr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54
LuPo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:32:
Iemand ooit het frame van zijn/haar Pro-SL 3000 gewogen? Ik ben wel benieuwd wat het frame weegt. Ik probeer namelijk uit te zoeken wat de afzonderlijke onderdelen van mijn fiets wegen. Thuis heb ik alleen een bagageweegschaal en die geeft ~8kg aan voor de gehele fiets. Een keukenweegschaaltje heb ik ook. :P

En waar kan ik makkelijk gewicht besparen zonder dat het al te duur wordt?
8 kilo is ook een beetje de grens waar dingen duur worden, zoals argro ook al demonstreert. Je hebt dan al een middenklasse licht stuur/zadel/wielen/banden/groep. Dus als je significant gewicht wilt besparen wordt het high end.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Naast de Argro al genoemde binnenbanden nog een paar relatief goedkope besparingen:

- veloplugs i.p.v. velglint
- zadepenklem
- snelspanners
- Selle Italia SLR zadel

Zelf m'n Cannondale dit jaar een afslankkuurtje gegeven. In totaal 150 gram bespaard. Zit nu op 7 kg dacht ik. Met bijvoorbeeld een Engage Revit zadelpen pak in één keer bijna 100 gram. Gaat er deze winter wel komen, maar moet dan wel eerst naar de spuiter want ik houd niet van logootjes. Crank laat ik dan ook direct kaal trekken.

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 12-08-2013 11:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54
Upgrade? Ride up grades!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Equator schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:36:
IK houdt marktplaats in de gaten.. Maar je kan daar niet rekenen op goed aanbod. Datheb je met nieuwkoop wel. Maar ik hou de tweedehands optie open. Thnks
Als je tot na de zomer kan wachten, dan ga ik mijn fiets vervangen ;) Ik heb een 56 cm Ridley Boreas frame (kaal alu, dus geen stickers/merkjes) met carbon voorvork en achterbrug. Liggen Mavic Arksium Race wielen onder en qua afmontage is het Ultegra (met 105 casette) en TA voorbladen. Weet niet zo goed wat ik er voor moet vragen, maar je blijft sowieso onder budget ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 12-08-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

:P
Ik heb geen idee hoe lang ik nog kan/ga wachten.. Ik ben af en toe te impulsief met dergelijke aankopen. Maar ik hou het in de gaten..

@Kippenijzer en Argro: Dus wat je nu nieuw als Tiagra koopt is vergelijkbaar met het 105 systeem van enkele jaren terug. Dat maakt de keuze wel makkelijker.

Voor wat betreft frame: er zijn zoveel merken, daar moet iik me maar in gaan verdiepen dan.
Bedankt allen.

Trek, Cannondale, B'Twin zijn fatsoenlijke merken toch?

Dit is wel een mooi ding voor <800,-

[ Voor 67% gewijzigd door Equator op 12-08-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
De moderne Tiagra kun je eenvoudig herkennen aan het aantal versnellingen achter, namelijk 10. De oude Tiagra was 9 speed. Die zou ik laten staan, de nieuwe is prima. Inderdaad gebaseerd op de 105 van een paar jaar terug. Prima spul.

Er zijn een heleboel fatsoenlijke merken. In de categorie "budget" denk ik dan bijvoorbeeld aan Stevens, Cube, Bulls, Cannondale, Sensa, Bianchi, Red Bull/Rose, Canyon, Trek, Scott, Koga, Giant, Focus, Merida, Ridley, Merckx.

Waarschijnlijk boven budget maar zonder meer goed: Pinarello, Colnago, Gios, Willier, Cervélo, Specialized, DeRosa, Kuota, Storck, Isaac.

[ Voor 43% gewijzigd door havana op 12-08-2013 12:04 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
argro schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:15:
[...]
Over het algemeen kan dat niet. Hoe lichter, hoe duurder, en dat gaat niet lineair, maar exponentieel. Die 57 gram voor de pedalen kost ongeveer een euro per gram. Dat is best prijzig.
De huidige pedalen kan ik verkopen. Ik denk dat die wel 40 euro opleveren op MP, dus dan is het een upgrade van een tientje. :) Pedalen kreeg ik gratis bij m'n fiets na wat onderhandelen. :P
Wat, voor zover ik weet, een relatief goedkope gewichtsbesparing is, zijn lichte binnenbanden. De Continental Supersonics wegen 55 gram per stuk en kosten 8 euro. Dat levert ten opzichte van de standaard Continental binnenbanden, die 100 gram wegen, een besparing op van 90 gram. Dat alles kost 16 euro. Al een stuk betere ratio dan de pedalen. Nadeel is wel dat je wat sneller lek zult rijden.

Voor het overige kun je dingen weglaten, zoals een fietscomputer.
Goede tip van de binnenbanden, die ga ik opschrijven! Gebruiken jullie de Supersonics ook?
Anteros schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:22:
Of gewoon iets meer fietsen/minder eten/meer sporten/etc zodat je wat afvalt. Kan je veel mee besparen (of je moet al op je ideaal gewicht zitten met een minimaal vet-percentage. Ik begrijp het voordeel van een lichte fiets, maar soms kan ik die grammen discussie niet helemaal volgen...
Ik weeg 70kg bij 1.82m dus daar valt niet zo veel te winnen. ;) Het is ook meer voor de fun zeg maar, om voor relatief weinig geld een hele lichte fiets te hebben. :)
Equator schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:36:
Ik las op het Fiets forum dat de CAAD10 met 105 te koop is voor 725 euro bij AS Adventure. http://www.fiets.nl/forum...hp?f=2&t=38822&start=4284
MrAngry schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:58:
[...]

8 kilo is ook een beetje de grens waar dingen duur worden, zoals argro ook al demonstreert. Je hebt dan al een middenklasse licht stuur/zadel/wielen/banden/groep. Dus als je significant gewicht wilt besparen wordt het high end.
Klopt. Maar toch heb ik hier al weer een paar goede tips gekregen waar ik verder mee kan. :)
havana schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:00:
[...]

Naast de Argro al genoemde binnenbanden nog een paar relatief goedkope besparingen:

- veloplugs i.p.v. velglint
- zadepenklem
- snelspanners
- Selle Italia SLR zadel

Zelf m'n Cannondale dit jaar een afslankkuurtje gegeven. In totaal 150 gram bespaard. Zit nu op 7 kg dacht ik. Met bijvoorbeeld een Engage Revit zadelpen pak in één keer bijna 100 gram. Gaat er deze winter wel komen, maar moet dan wel eerst naar de spuiter want ik houd niet van logootjes. Crank laat ik dan ook direct kaal trekken.
Goede tips! Daar ga ik even verder naar zoeken. ;)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
LuPo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:11:
[...]

Goede tip van de binnenbanden, die ga ik opschrijven! Gebruiken jullie de Supersonics ook?
Ik had twee stuks bij me tijdens de Marmotte. Was van plan om er tijdens de Marmotte mee te gaan rijden, maar heb dat niet aangedurfd. 90 gram lichter weegt niet op tegen een keer extra moeten stoppen om een band te wisselen. Verder 1 keer gebruikt, reed toen wel relatief snel lek, maar dat kan ook toeval geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
@LuPo, doe even een workshopje bij rasmussen (sla hoofdstuk doping over), die schoor zichzelf helemaal kaal om maar licht mogelijk te zijn. Eventueel kijken of je nog gewicht kan besparen op de inhoud van je zadeltasje? (weet niet hoeveel je daar kan halen, multitool is leuk, maar heb je al die maten nodig ;-) )

lees dit trouwens ook even: http://cyclingtips.com.au/2013/08/the-6-8kg-limit/

[ Voor 11% gewijzigd door cybermans op 12-08-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou een MacGuyver training volgen en alleen een paperclip en stukje tape meenemen ;)
Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.