Maar als je er vanuit gaat dat een 'teller' de staat van je lichaam niet kent (behalve KG, lengte en hartslag). Je 2x exact even veel weegt maar ene keer met veel meer spier. De duur van de training exact even lang is en je hartslagen exact even hoog zijn. Dan zal de 'teller' (nagenoeg) het zelfde aantal cal's weergeven terwijl dit niet zo is want je hebt meer spieren gebruikt om dezelfde hartslag te behalen.Rene schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:10:
[...]
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Het aantal calorieën wordt berekend aan de hand van gewicht, lengte en duur activiteit en hartslag. Plus nog een heel algoritme wat hieraan vasthangt. Iemand met meer spier (en gelijkmatige soort activiteit) zal waarschijnlijk een lagere HR hebben en dus minder verbruiken.
Om jouw gedachte erbij te pakken:
Als ik dezelfde workout doe na een maand trainen, zie ik dat mijn HR lager is, vermoedelijk omdat mijn spiermassa en conditie toegenomen zijn. Ik ben dus net zo lang bezig maar verbruik juist minder calorieën. Loop ik dezelfde tijd op dezelfde oude HR, dan is mijn verbruik juist toegenomen (en de afstand ook),
Tenminste zover ik weet... want meer spier betekend ook meer verbranding over het algemeen (door niets te doen terwijl je spier hebt verbrand je meer dan niets doen terwijl je vel over been ben en nauwelijks spier hebt).
Een indicatie van wat want zoals wat uit de discussie blijkt is dat de indicatie echt niet goed is.Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:32:
[...]
Eigenlijk is dat calorieverbuik niet meer dan een indicatie.
Beter erachter komen wat je verbrand... afwegen wat je precies eet en dit bijhouden. Ga je afvallen dan moet je meer eten. Kom je aan ga je minder eten. Op een bepaald moment zit je op de 0 lijn, inkomende kcal == uitgaande kcal. Dan weet je wat je op een dag verbruikt.
Het lullige is alleen dat geen 1 dag gelijk is aan een andere. Ookal is je ritme + eten + training het zelfde elke dag dan nog heb je goede en slechte dagen. Nog maar niet te spreken over het feit dat je lichaam 'went' aan het eten en de training en hier anders mee om gaat. Dus de bovenstaande manier is leuk theoretisch maar absoluut niet in praktijk te brengen om je verbruik te meten met/door sport.
[ Voor 25% gewijzigd door Griffin op 12-07-2013 13:52 ]