Afgelopen 1,5 week in de Franse Alpen gezeten. Camping Le Plan in Allemont (tegen de stuwdam aan) was de standplaats. Had me ingeschreven voor de Trophée de l'Oisans, die bestaat uit 4 tochten: La Vaujany, Prix des Rousses, La Marmotte, Grimpée de l'Alpe.
Do 27 juni: 11 uur solo in de auto (incl. 2 tank/pisstops + 2 extra sanitaire stops). Aldaar aangekomen even 1,5 uur door het dal gereden.
Vr 28 juni: naar Bourg d'Oisans, Alpe d'Huez op tot La Garde, RA, via balkonweg naar Le Freney, LA naar Lac du Chambon, klim naar Les 2 Alpes, via dezelfde weg afdalen tot Bons, daar LA, balkonweg en afdaling door bos tot je weer op de D1091 komt. Prachtig rondje!
Za 29 juni: regen. Met auto naar Vaujany om startnummer La Vaujany en Prix des Rousses op te halen. Geen meter gefietst.
Zo 30 juni: La Vaujany (175/~4000hm). In sneltreinvaart naar Col du Grand Serre (klimmen in dichte mist), Col d'Ornon van de andere kant, Alpe d'Huez via Villard Regulas, Col du Sarenne (die afdaling is een terging), Vaujany tot in het dorpje. Was gelukkig niet heel warm, maar stond nogal geparkeerd op Sarenne en Vaujany. Zelf geklokte eindtijd nét onder de 7h30.
Conclusie: vind dit zelf eigenlijk een leuker/mooier rondje dan La Marmotte, al is de afdaling van de Sarenne een kleine verschrikking.
Ma 1 juli: kort rondje door het dal. Herstel.
Di 2 juli: Marmotton is het idee. Rustig klimmen en de afdalingen verkennen. Vroeg en goed ontbeten maar na een kilometer Glandon maar besloten om te draaien. Draaide vierkant, duidelijk nog niet hersteld van zondag. Vervolgens nog maar een rondje door het dal gereden.
Wo 3 juli: regen. En er moet gefietst worden: Prix des Rousses (42 km/~1600 hm). Geen zin (want dalen in de regen is meh), maar wél gestart. Bij de start onder de luifel van de inschrijftent gestaan, want het regende als de ziekte. Alpe d'Huez in de regen beklommen, afdalen via Villard Regulas, Vaujany klimmen tot 2 km. ná het dorpje. Het begin van de afdaling ging nog wel aardig. Haalde veel mensen in die wel erg voorzichtig daalden. Maar ja, halverwege de afdaling had ik het echt KNETTERKOUD gekregen. Rillend en schuddend op de fiets. Niet te doen! Gelukkig was de temperatuur niet heel laag, dus m'n handen waren niet verkleumd maar de rest wel. Onderaan de afdaling de grote molen erop gelegd en zo hard mogelijk gaan draaien maar zo snel mogelijk weer enigszins op temperatuur te komen. Dat gebeurde gelukkig vrij snel. Bij de finish (2h14) chip ingeleverd, meteen afgedaald (weer koud!) en meteen onder de douche.
Conclusies: ik mag wel een keer investeren in een regenjas. Dalen in de regen is eigenlijk vrij aardig te doen. Zolang het maar niet heel koud is.
Do 4 juli: rondje om het stuwmeer bij Allemont (nice!) en stukje door het dal. Herstel. Tevens met de auto Alpe d'Huez om startnummer te halen voor zaterdag en zondag.
Vr 5 juli: zelfde als gister. Daarnaast beetje luieren op een luchtbed, de hele dag eten (pannenkoeken, pasta) en enigszins op tijd naar bed (half 11).
Za 6 juli: La Marmotte (175 km/~5000hm). Jeuj! Glandon op: ok. Bovenaan bidons gekregen en jasje en armstukken afgegeven. Afdaling veel mensen ingehaald. Wat een hoop anti-dalers toch weer. Veel mensen zien staan, ook nog een aantal zien liggen, op behoorlijk vreemde plekken ook. In het dal in een groep gekomen, maar dat ging me veel te hard. Afgehaakt en bij volgende groep aangehaakt. Dat ging gelukkig iets rustiger. Télégraphe: aardig, wel al best warm. Afdalinkje: lekker scheuren. Galibier: bij de bevoorrading bidons gevuld en begonnen aan de lijdensweg. Het liep echt ner-gens. Wat een kreng is het dan. Bij Plan Lachet nog een bidon gevuld en omhoog geharkt. Gelukkig stond er wat wind, want het was knap warm. Bovenop nog een bidon gevuld.
Afdaling Glandon: niet te gek doen, maar wel lekker doorrijden. Afdaling Lautaret: me door 2 iets snellere dalers bij laten halen, daar aangehaakt en aangesloten bij voorgaand groepje. Dat ging lekker. Goed gegeten en gedronken en aan 't eind van de afdaling ongeveer de hele groep gelost. Geniale afdaling! Met name die laatste tunnel door met 70+ km/h is briljant. Bij de rotonde weer bidons gevuld en begonnen aan de klim in de oven. Want wat was het warm

Kwam niet vooruit, maar had mezelf voorgenomen niet te stoppen. Alhoewel ik de pedalen niet meer rondkreeg (ging 8-10 km/h) is dit gelukt. Bovenaan een A4'tje laten printen: 7:19. Zonder afdaling Glandon. Volgens Garmin: 7:47 incl. afdaling Glandon en stop (bidons en jasje). Dat is bijna een uur sneller (59 minuten) dan 3 jaar geleden. Blij!
Zo 7 juli: Grimpée de l'Alpe. Tijdrit Alpe d'Huez dus. Niet echt veel zin (want gister keihard gekookt), maar wel gestart. HR ging behoorlijk omhoog en ik kon waar ik gister niet vooruit kwam (dat betrof de gehele klim

) nu vrijwel overal aardig doorfietsen. Zelfgeklokte tijd: 56:40. 20 sec. sneller dan 3 jaar geleden. Grappig, weer een PR. En wederom de ochtend na La Marmotte.
Ma 8 juli: in 10 uur 1060 kilometer afgelegd. Enige stops was 2 x tanken. Onderweg bedacht om mee te fietsen met de maandagavondgroep, als ik op tijd in Utrecht zou zijn. Uiteindelijk had ik een half uur om even om te kleden enzo, dus nog even ~2,5 uur gefietst. Bijna alles in H, alleen wat klimmetjes bij Doorn niet (nodigt gewoon uit

), maar die gingen niet zo van harte. Niet heel vreemd.
Volgend jaar geen La Marmotte, want ga dan de Gran Fondo Fausto Coppi rijden, maar ik ben ervan overtuigd dat het nog een stuk sneller kan dan 7:47. Op een goede dag misschien wel <7:15. Misschien over 2 jaar maar eens proberen, maar dat is nog zo ver weg
Had graag, tussen de tochten door, nog wat klimmen gereden die ik nog niet had gedaan (Madeleine, Izoard, Granon, Sabot, Sestriere, etc.), maar herstel vereiste nogal wat tijd, dus dat is er niet van gekomen. Ach ja.