Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Voor 30+ vind ik ze kunnen hoorhavana schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:03:
Zo'n shirt kan echt niet maar toch was ik er blij mee vandaag
[afbeelding]
Vanavond 60 weg getrapt, was heerlijk fietsweer! Alleen nu na een douche is het drama, je blijft zweten
[ Voor 13% gewijzigd door Vos op 18-06-2013 23:22 ]

(rechte lijn is een activiteit die ik had vergeten resetten, en dan ergens anders opnieuw startte..
Vandaag rustig gereden, stond nat in 't zweet, amai.
Morgen 8x 1km bergop knallen, kijk er al naar uit

Eerst vanuit Ede naar de Posbank, daarna door naar Rhenen. Totaal bijna 110 km, 600 hoogtemeters. Als 110 km te kort is, kunnen we nog wat extra lusjes op de Posbank toevoegen of bijvoorbeeld de Italiaanse weg meepakken. Mogelijkheden genoeg om tussendoor af te steken terug naar Ede of onderweg, bijvoorbeeld bij Station Oosterbeek, aan te haken.
[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 19-06-2013 07:52 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ziet er goed uit! De Italiaanse weg ben ik altijd voor. Schitterende 'klim' vind ik dat, zo door het bos over die klinkers.StevenK schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 07:50:
Voorstel: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=qlahlokqhvlugfff
[afbeelding]
Eerst vanuit Ede naar de Posbank, daarna door naar Rhenen. Totaal bijna 110 km, 600 hoogtemeters. Als 110 km te kort is, kunnen we nog wat extra lusjes op de Posbank toevoegen of bijvoorbeeld de Italiaanse weg meepakken. Mogelijkheden genoeg om tussendoor af te steken terug naar Ede of onderweg, bijvoorbeeld bij Station Oosterbeek, aan te haken.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Lijkt me leuk. Voor mij een aardig stukje rijden, zit nog in dubio. Zijn er al datums voorgesteld?StevenK schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 07:50:
[afbeelding]
Italiaanse weg is eigenlijk wel een moetje in die buurt
[ Voor 21% gewijzigd door M@cer op 19-06-2013 08:20 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Wat mij betreft een mooi rondje jaStevenK schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 07:50:
[afbeelding]
Verwijderd

Volgens mij mis je nu op de Posbank net de leukste klimmetjes en fiets je eigenlijk alleen bovenlangs. Je zou vanuit Rheden twee keer omhoog en omlaag kunnen gaan, eerst vanaf het Rozenbos, dan Schietbergseweg omlaag en daarna weer via de Zijpenberg/Emmapyramide omhoog, zo pak je veel meer hoogtemeters en stukjes 9-10%.
Ik denk dat de Italiaanseweg makkelijk mee te pikken is, zonder veel extra km's. In Wageningen heb je trouwens ook nog twee leuke opties voor klimmen vanaf Onderlangs: de Westbergweg of de Holleweg, die laatste is steil en met klinkertjes en erg onbekend. Is ook eigenlijk een voetpad, loopt rechts van de Westbergweg.
In Rhenen kun je evt. nog de Bontekoestraat meepikken, is best grappig ook met klinkertjes en steil (maar heel kort). Je moet daarvoor alleen wel een stukje over een smal fietspaadje met hekjes enzo, maar als gemiddelde snelheid niet zo boeiend is, is het wel een leuk uitstapje.
Race Shape is op basis van Strava data, link gevonden via http://www.dcrainmaker.com/.
Mee eens, gaan we toevoegen. Kunnen anderen eventueel rechtstreeks naar de Kerklaan rijden om daar ff uit te rusten.TheLemon schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:31:
Route ziet er voor het grootste deel leuk uit, maar toch een paar opmerkingen:
Volgens mij mis je nu op de Posbank net de leukste klimmetjes en fiets je eigenlijk alleen bovenlangs. Je zou vanuit Rheden twee keer omhoog en omlaag kunnen gaan, eerst vanaf het Rozenbos, dan Schietbergseweg omlaag en daarna weer via de Zijpenberg/Emmapyramide omhoog, zo pak je veel meer hoogtemeters en stukjes 9-10%.
Yup, gaan we er ook bij doen.Ik denk dat de Italiaanseweg makkelijk mee te pikken is, zonder veel extra km's. In Wageningen heb je trouwens ook nog twee leuke opties voor klimmen vanaf Onderlangs: de Westbergweg of de Holleweg, die laatste is steil en met klinkertjes en erg onbekend. Is ook eigenlijk een voetpad, loopt rechts van de Westbergweg.
Dat vind ik dan weer wat minderIn Rhenen kun je evt. nog de Bontekoestraat meepikken, is best grappig ook met klinkertjes en steil (maar heel kort). Je moet daarvoor alleen wel een stukje over een smal fietspaadje met hekjes enzo, maar als gemiddelde snelheid niet zo boeiend is, is het wel een leuk uitstapje.

Rondje ziet er goed uit, 110km is voor mij helaas nog net te ver. Zeker met die hoogtemeters. Veel plezier!
.
www.degroot-it.nl
die BBQ van StevenK wil ik niet missen
Voor zover ik weet zijn ze niet te koop. Dit is een origineel shirt van -naar alle waarschijnlijkheid- Ton de Pie, de Beer uit Emst. Ik denk dat ik het shirt gekregen heb omdat ze die maat toevallig nog hadden liggen en ik toevallig zo groot ben. Aanleiding is wat PR voor een boek waarin Sauna Diana voorkomt en inderdaad een bezoek aan Sauna Diana (zonder de gunsten van de damesdegroot schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:52:
Ik zie er steeds meer rijden van Sauna Diana. Kan je die pakken gewoon online kopen? Of moet je die verdienen door ff half uurtje met die meiden van Sauna Diana in dat zweetkotje te gaan zitten ?
.
Met Havana ^havana schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:56:
Wat is nu de datum, want dat heb ik ff gemist?
die BBQ van StevenK wil ik niet missen
heb helaas door verschuivende afspraken mn beschikbaarheid wat terug moeten schroeven

Kalm aan! En rap een beetje!
Argh, helaas kan ik dan niet. Zit ik op het zonnige curacao te braden.Pelle schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 16:34:
Volgens mij heeft niemand geprotesteerd toen ik 31 augustus heb gebombardeerd tot dé datum
31 augustus ben ik voor!
[ Voor 4% gewijzigd door the_RJ op 19-06-2013 18:46 ]
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Lengte is nu bijna 128 km met 1100 hoogtemeters.

[ Voor 23% gewijzigd door StevenK op 19-06-2013 19:09 ]
Verwijderd
Leuk, nou, ik fiets op een witte canyon roadlite met zwart stuur lint. Witte helm en witte schoenen, zeg maar hoi!TheCrius schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:51:
[...]
Grappig, wij kunnen elkaar nog wel eens tegen komen op de routes.Kom uit Burgum, fiets vaak in de buurt van Harkema, Surhuisterveen, Kollum en Zwaagwesteinde.
Ik wel een beetje, ik moet het thuisfront er nog van overtuigen dat het goed is dat we op donderdag de Ronde van Ede rijden, vrijdag BBQ houden met de wedstrijdrijders van de vereniging en dat ik dan zaterdag eerst de hele dag ga fietsen en daarna met allemaal GoTters in onze tuin zitPelle schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 16:34:
Volgens mij heeft niemand geprotesteerd toen ik 31 augustus heb gebombardeerd tot dé datum
hard slaan wil wel eens helpen
[ Voor 25% gewijzigd door havana op 19-06-2013 19:06 ]
Da's nu net één van de problemen. Zeker die jongste slaat heel hard, dus voor je het weet liggen jullie edele delen op de BBQhavana schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:06:
Ach joh al die nerds zijn toch contactgestoord dus weinig overlast
hard slaan wil wel eens helpen

1. Vanuit Woeste Hoeve het grootste deel van de Posbank overslaan, door langs de A50 richting de Brandtoren te rijden en dan alleen de Emma Piramide te pakken
2. De extra klimmetjes na de Lange Juffer overslaan
3. Vanuit Oosterbeek langs het spoor rechtstreeks naar Ede
4. Autoweg/defensieweg overslaan in Rhenen
Voor mensen die een korte afstand willen rijden is het dus ook goed mogelijk om ofwel met de trein naar Oosterbeek te komen of in Ede te parkeren en daar langs het spoor (10 km) of met de trein naar Oosterbeek te komen. Mijn kantoor is bij het station Ede-Wageningen.
Dit heb ik nu ook toevallig. Zit 'm dat in de freehub zelf, of kan het zijn dat ik de cassette er te stevig op heb gedraaid oid? Als ik die freehub uit elkaar haal en weer in elkaar zet, moet ik de boel dan nog invetten, en zo ja, waarmee? Ik vond dit Youtube filmpje en die kerel heef het over apart vet van in dit geval DT Swiss. Heb je dat echt nodig of kun je er bij wijze van spreken ook vaseline of andere vettigheid op smeren?wouter.N schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 18:45:
Gister 100km gefiets en vandaag 90km. Ik heb alleen een probleem met mijn fiets. Af en toe als ik stop met trappen komt er ergens bij mijn achterwiel een hoop herrie vandaag en ik zie mijn ketting aan de bovenkant slap hangen.
Zou dit een probleem met mijn freehub kunnen zijn?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=g8ZQJS0IQM0]
Na de Italiaanseweg kun je leuker, makkelijker en met minder (geen) stoplichten richting Renkum komen:

De Wageningseberg mag je natuurlijk niet negeren door alleen maar Onderlangs te rijden
Optie 1, via Onderlangs de Westbergweg omhoog:

Optie 2, via de Rijksweg omhoog en Westbergweg weer omlaag:

[ Voor 30% gewijzigd door TheLemon op 20-06-2013 09:00 ]
Dat is de Hesselink van Suchtelenweg
tenzij ik Steven nu verkeerd begrijp, maar volgens mij niet
[ Voor 22% gewijzigd door the_RJ op 19-06-2013 23:51 ]
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Verwijderd
Gisteren in een goede bui, en om me op te warmen voor een andere klim, een korte helling van 17% gepakt. Ik had er een goed gevoel over en ik wist zeker dat mijn oude tijd verbeterd was (gezien ik toen ben gaan lopen omdat ik met de baanfiets was).
Dit is het segment in Strava:

En dit is de verrassing die ik kreeg bij thuiskomst:

Het segment is niet eens gedetecteerd omdat de GPS off set is
De lijn die van rechts komt en naar boven gaat, de rotonde bovenlangs pakt ligt gewoon 2-3cm naar beneden. Ik heb wel eens afwijkingen in de GPS zitten, maar zoiets?
Ik vermoed, gezien het later wel goed is, dat dit is gekomen omdat ik de aanrijd route gisteren anders heb genomen. Wellicht vanmiddag een nieuwe poging
Read the code, write the code, be the code!
De krachten volgend, en eventuele oorzaken:
1. plaatje van schoen op clip is het niet want ook op slippers

2. lagers van pedaal
3. verbinding pedaal naar crank is het niet, opnieuw met vet vastgezet helpt niet
4. Trapas
5. crank naar tandwielen naar is het niet, opnieuw met vet vastgezet helpt niet
6. wielen is het niet, splik splinter nieuw, snelspanners juist vast.
7. zadel is het niet, ook staand heb ik gekraak
Trapas en lagers pedaal zijn dus verdacht. Of zie ik iets over het hoofd? Pedaal kan ik testen door vanavond even de pedalen te wisselen met mijn koga hybride fiets. In het meest ideale geval heb ik dan de kraak bij de koga en niet meer bij de racefiets.
Trapas: beetje puzzeled, het gaat om een cannondale CAAD 10, met FSA Grossamer crank. Haal je dat dan met een simpele 10 mm inbus geheel los? En wat tref ik dan aan? Volgens mij geperste lagers BB30 ? Kan ik daar nog wat aan servicen? Fiets is net een jaartje oud en er zit geen speling op de trapas. Wellicht een beetje vuil?
Waar jongerenvereniging Unitas vroeger stond en ik flink wat hersencellen weggespoeld heb.the_RJ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:48:
Steven bedoelt het parcours van de Wageningse Muur (criterium), die gaat in de flauwe bocht op de Westbergweg halfverwege links het smalle straatje (klinkers) in. Finish van het criterium is daar bovenop.
Dat is de Hesselink van Suchtelenweg
offtopic:
tenzij ik Steven nu verkeerd begrijp, maar volgens mij niet
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Mijn langste rondje tot nu toe is 65 km met 27,5km/h. Dat was alleen en deels met wind tegen. Ik twijfel dus een beetje of ik het bij kan benen, al verwacht ik in een groep dat het een stuk makkelijker fietsen is. Dat merk ik namelijk al als ik even een stukje bij iemand in het wiel ga zitten tijdens mijn rondjes alleen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
LuPo: in een groep rijden scheelt aanzienlijk ja. Kruissnelheid zal denk ik gewoon een beetje afhangen van hoe het iedereen in de groep vergaat. Voor sommigen zal het bikkelen worden, voor anderen een hele relaxte D1-training
@Joba, wat is 'vroeger' voor jou? Ik heb daar ook nog wel eens rondgehangen en op het podium gestaan in mijn Wagenings Lyceum-tijd, dat was rond '92-'95, misschien ken ik je?
Ikzelf vind 128km lang zat hoor, maar langer kan ook.
Wat betreft kruissnelheid, ik denk wel dat het handig is als je tegen die tijd gewend bent om tochten rond de 100km te maken met gemiddelden rond de 30. Als 65km met 27-28gem. je max is denk ik dat de niveauverschillen wel behoorlijk groot gaan worden eerlijk gezegd.
Of de rappe mannen moeten genoegen nemen met een middagje peddelen en keuvelen, dat kan ook.
StevenK, als die BBQ lastig wordt thuis, dan skip je die toch gewoon? Ikzelf ben sowieso van plan om 's avonds thuis te eten.
@jspr: als het je heel erg dwarszit, kun je je gps-log ook editen en de trackpoints verplaatsen, met het fantastische Basecamp
[ Voor 17% gewijzigd door TheLemon op 20-06-2013 10:08 ]
@LuPo begin gewoon eens wat langere tochtjes te rijden op eigen tempo, dan kan je er een beetje aan wennen. Die snelheid die komt dan wel.
Overigens was het rondje wat ik heb gereden niet vlak.
Ik ga deze zomer proberen wat meer te fietsen. Dus ik kijk wel even of ik met de GoT meet mee kan..
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Verwijderd
Ik had inmiddels, via een ander forum, SNAP gevonden voor Strava. Wel leuk maar niet echt makkelijk, ik rijd een route liever opnieuwTheLemon schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:05:
@jspr: als het je heel erg dwarszit, kun je je gps-log ook editen en de trackpoints verplaatsen, met het fantastische Basecampkun je die makkelijk verslepen, maar vast ook wel met online tools. Wel eerlijk doen dan natuurlijk en de afstand tussen die trackpoints onderling hetzelfde laten ongeveer.
BBQ gaat zeker lukken. moeten we wel even afstemmen wie wat aan eten/drinken regelt.
Vooral wegoversteken/stoplichten ed brengen je gemiddelde snelheid flink omlaag.
Zo fiets ik regelmatig stukken 30-35km/u maar gemiddeld zak ik toch snel onder de 30
Gaan we na die 128km ook nog een stukje hardlopen? ;-)
Zelf wielren ik niet, maar vaak genoeg kom je ze tegen op de weg als je met een tractor met wagen/maaiers etc rijdt. Ik vind het goed dat jullie een sport beoefenen; maar ga dan alsjeblieft niet een hele weg innemen om dan te voorkomen dat je ff in de berm moet wachten. Vooral de zondag wielrenner kan het goed. Wij moeten net zo goed werken.
Ik weet het; ik scheer iedereen over 1 kam in dit bericht. Maar zo bedoel ik het niet. Meer een tip om het wielrenners iets bewuster te maken dat er ook andere weggebruikers zijn.
Bij mij was het een veel voorkomend Mavic probleem (probleem met het nylon lager). Ik heb het nu tijdelijk opgelost door de seal en het nylon lager in te vetten met een goede minerale olie. Maar over enkele maanden zou het nylon lager wel vervangen mogen worden. Op ebay zijn betere versies van dit nylon lager te koop maar ook sets om het nylon lager te vervangen door een keramisch lager.Pelle schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:53:
[...]
Dit heb ik nu ook toevallig. Zit 'm dat in de freehub zelf, of kan het zijn dat ik de cassette er te stevig op heb gedraaid oid? Als ik die freehub uit elkaar haal en weer in elkaar zet, moet ik de boel dan nog invetten, en zo ja, waarmee? Ik vond dit Youtube filmpje en die kerel heef het over apart vet van in dit geval DT Swiss. Heb je dat echt nodig of kun je er bij wijze van spreken ook vaseline of andere vettigheid op smeren?
[video]
Leuk dat je met een generaliserend bericht niet iedereen over één kam wil scheren.BlackWhizz schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:32:
In het hol van de leeuw noemen ze dit waarschijnlijk... maargoed, ik zal mijn wielrenners ervaring eens ff posten.
Zelf wielren ik niet, maar vaak genoeg kom je ze tegen op de weg als je met een tractor met wagen/maaiers etc rijdt. Ik vind het goed dat jullie een sport beoefenen; maar ga dan alsjeblieft niet een hele weg innemen om dan te voorkomen dat je ff in de berm moet wachten. Vooral de zondag wielrenner kan het goed. Wij moeten net zo goed werken.
Ik weet het; ik scheer iedereen over 1 kam in dit bericht. Maar zo bedoel ik het niet. Meer een tip om het wielrenners iets bewuster te maken dat er ook andere weggebruikers zijn.
Dan zal ik maar even beginnen over mensen die op een tractor met wagen/maaiers etc rijden en terwijl wij als groep wielrenners netjes achter elkaar gaan rijden aan de rechterkant (ruim vantevoren) de bestuurder in die tractor gewoon midden op de weg blijft rijden zodat de wielrenners de berm in moeten duiken.
Laat ik gelijk verder gaan, nog even over de auto's die vinden dat een boerenweggetje bedoeld is om doorheen te racen en dingen als buiten-binnen-buitenbocht normaal vinden ongeacht of ik daar fiets of niet.
Zo kan ik nog wel even doorgaan en waarschijnlijk velen met mij.
Gelukkig zijn de meeste wielrenners en tractor rijders gewoon wel sociaal en gaat het vaak gewoon zodat niemand last heeft van elkaar, gaan er vaak even handjes omhoog naar elkaar voor bedankje en blijft iedereen vrolijk.
Op kleine paadjes tussen de velden is het niet altijd evident. Als het gaat, stap ik wel even af en ga aan de kant staan zodat de auto/tractor langs kan. Zeker als die anders over bedenkelijke grond moet rijden.
Wat ik niet ga doen is mezelf in een gracht gooien, in de netels gaan staan, afstappen als de auto duidelijk wat meer aan zijn kant kan rijden zodat we kunnen kruisen. Met wat wederzijds respect komt men ver natuurlijk.
Bij mij is het altijd: veilig thuis komen, plezier hebben en dan pas gemiddeldes en statistiekjes ^^ Ik weet ook wel dat er wielrenners zijn bij wie de verkeersregels niet belangrijk zijn helaas, maar van veel wielrenners (die bv enkel op zondag rijden) heb je normaal geen last.
Een peloton van ongeveer 20man en ze reden werkelijk all over the place. Ze haalde elkaar van alle kanten in; het was totaal niet duidelijk wie welke positie nam; bochten werden breed genomen zonder te bedenken of er iemand naast reed. Er werd gelukkig wel voor en tegen geroepen. De meeste droegen ook nog eens dezelfde clubkleding.
Niet dat ik verschrikkelijk veel ervaring heb met het rijden in groepen, maar het valt me op dat het lijkt alsof men de gevaren van roekeloos in een groep rijden niet ziet, of althans, het niet als roekeloos ervaart. Wellicht goed om dat straks tijdens de GoT meet in het achterhoofd te houden.
/Moraalridder
edit: aardig stuk over group rides: link
[ Voor 5% gewijzigd door FMS op 20-06-2013 12:15 ]
Zorg dat je elkaar kent, dan weet je wat je aan elkaar hebt en gaat niet iedereen debiele acties ondernemen.
Hoe groter de groep, hoe meer idioterie men zich permitteert, net als in het echte leven (bijv. uitgaan).
Hou je aan de verkeersregels, dus max twee naast elkaar, bellen bij passeren etc.
@BlackWhizz: je hebt helemaal gelijk als een groep de hele breedte vd weg in beslag neemt, maar als wij netjes achter elkaar in een lint gaan rijden wanneer er een auto of tractor oid aan komt, dan moet je gewoon gas terugnemen en ruimte maken. Je mag natuurlijk niet verwachten of erger nog, afdwingen, dat fietsers van het asfalt moeten. Helemaal racefietsen kunnen meestal echt niet de berm in zonder gevaar. Juist een tractor kan dat prima.
Mijn ervaring met tractors is dat dat meestal goed gaat, maar helaas zijn er sommigen die lekker invoegen vanaf het weiland, precies voor een fietser of groep fietsers, die dus in de remmen moet. En vervolgens achter de tractor vastzitten die in principe langzamer rijdt dan de fietsers en/of veel harder moet afremmen voor drempels e.d. Wacht dan gewoon even je beurt af.
Advies aan jou: gedraag je netjes tegen individuele fietsers of kleine groepjes die netjes aan de kant rijden en toeter even voor asocialere groepen, maar ga niet gevaarlijk doen. Je moet je erbij neerleggen dat er in het weekend en 's avonds bij mooi weer veel gerecreëerd wordt, we hebben niet allemaal een wielerbaan naast de deur.
Er zijn zeker weten enorm arrogante fietsers op de weg, die leiden tot ergernis bij niet-wielrenners.
Zelf steek ik wel eens een stukje de weg over, omdat ik per ongeluk het fietspad heb gemist. Na 300-400 meter probeer ik dan ook weer zo snel mogelijk van de weg af te zijn. Op de weg houd ik zoveel rechts mogelijk aan, zodat auto's wel gewoon kunnen passeren. Dit kan gebeuren en uiteraard niet op provinciale wegen.
Aan de andere kant tref ik het ook vaak dat mensen wél bewust vriendelijk zijn en je bijvoorbeeld voor laten gaan, of laten oversteken, terwijl je helemaal geen voorrang hebt. Ik groet dan even en ik stimuleer dit zeker.
Last, but certainly not least: de fietser die eerst over zn schouder gaat kijken als ie n bel van n racefietser hoort, waardoor ie naar links slingert...
Kalm aan! En rap een beetje!
Verwijderd
bij mij ook ,toevallig gisteren daarvoor weggebrachtwackmaniac schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:34:
Bij blij was dat de trapas; heb de fiets naar de fietsenmaker gebracht en die heeft de hele as eruit gehad, gesmeerd en weer geplaatst. Dat hielp.
Mooie is ook dat ( iig voor mijn gevoel zo is ) in spanje er veel meer respect is voor de wielrenner vanuit de automobilist. Op die stukken waar ik allemaal gefietst heb was dat inderdaad ook op provinciale weg (vind er maar eens een fietspadVerwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:25:
Ik ben van de ene kant blij dat wij hier in Spanje over de provinciale wegen heen moeten. Speciale fietspaden zijn leuk/veilig/veiliger, maar deze veiligheid resulteerd er blijkbaar in dat mensen, zoals Ravenger al aangeeft, lekker andere dingen kunnen/willen/moeten doen, gewoon omdat het kan zeg maar.
Wie van jullie gaat er 7e de "Word Flandrien" fietsen?
http://www.wordflandrien-cyclo.be/
[ Voor 56% gewijzigd door degroot op 20-06-2013 15:47 ]
www.degroot-it.nl
Verwijderd
Over het algemeen wel, maar er zijn ook veel eikels kan ik je vertellendegroot schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:32:
Mooie is ook dat ( iig voor mijn gevoel zo is ) in spanje er veel meer respect is voor de wielrenner vanuit de automobilist. Op die stukken waar ik allemaal gefietst heb was dat inderdaad ook op provinciale weg (vind er maar eens een fietspad) en automobilisten rijden altijd keurig netjes met een flinke boog om je heen etc.
Maar ik voel mij "veiliger" met de auto's om mijn heen omdat jij beter kan inschatten wat die gaan doen, onverwacht slingerende fietsers daarentegen... als je daar met >30Km/u aan blijft haken of er vol op gaat.... nou

Ik nietWie van jullie gaat er 7e de "Word Flandrien" fietsen?
http://www.wordflandrien-cyclo.be/
Maar a.s. zaterdag wel de Jan Janssen Classic (150km). Als voorproefje op de GoT fietsmeet, want veel van de route komt overeen met StevenK's rondje zo te zien
De GPX op de site is zo te zien een getrackte GPX, en geen geplande GPX, dus ik heb 'm zelf even nagetekend in Garmin Connect. Voor de liefhebbers die 'm ook op hun Garmin willen hebben, dat kan vanaf hier: http://connect.garmin.com/course/3888721. Dan zit er ook meteen een hoogteprofiel in
Ook voor de GoT ride heb ik me niet via de datumprikker opgegeven (ik plan niet zover vooruit) maar het lijkt me ook wel leuk om mee te rijden. Het lijkt me het leukst (en het logischt?) als het samen uit samen thuis is zoals the_RJ voorstelt. Op gemiddelde / kruissnelheid is voor mij geen pijl te trekken, wind tegen op de dijk zak ik soms naar de 22 km/u en in een groepje in een toertocht zit ik soms met verbazing naar een onder de 140 zakkende harstlag te kijken bij 35 km/u
Hier in de omgeving merk je een 'wapenwedloop' om het maar even heel elegantthe_RJ schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:48:
[...]
Leuk dat je met een generaliserend bericht niet iedereen over één kam wil scheren.
Dan zal ik maar even beginnen over mensen die op een tractor met wagen/maaiers etc rijden en terwijl wij als groep wielrenners netjes achter elkaar gaan rijden aan de rechterkant (ruim vantevoren) de bestuurder in die tractor gewoon midden op de weg blijft rijden zodat de wielrenners de berm in moeten duiken.
Laat ik gelijk verder gaan, nog even over de auto's die vinden dat een boerenweggetje bedoeld is om doorheen te racen en dingen als buiten-binnen-buitenbocht normaal vinden ongeacht of ik daar fiets of niet.
Zo kan ik nog wel even doorgaan en waarschijnlijk velen met mij.
Gelukkig zijn de meeste wielrenners en tractor rijders gewoon wel sociaal en gaat het vaak gewoon zodat niemand last heeft van elkaar, gaan er vaak even handjes omhoog naar elkaar voor bedankje en blijft iedereen vrolijk.
Hou er alsjeblieft rekening mee dat als je de bestuurder niet kan zien (via spiegels of direct naar de cabine) dat er dan risico's zijn. Ga of voor of achter de combinatie wachten. Niet er naast. Dat zorgt voor ongelukken.
[ Voor 3% gewijzigd door BlackWhizz op 20-06-2013 18:21 ]
Ik heb hier nog even mee zitten stoeien, want met jouw course kreeg ik geen elevation data op m'n Edge 810. In de originele GPX zit wel elevation data trouwens, als je Edge het niet toont is dat omdat Garmin incompetent is met het ontwikkelen van firmware...Pelle schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:00:
[...]
De GPX op de site is zo te zien een getrackte GPX, en geen geplande GPX, dus ik heb 'm zelf even nagetekend in Garmin Connect. Voor de liefhebbers die 'm ook op hun Garmin willen hebben, dat kan vanaf hier: http://connect.garmin.com/course/3888721. Dan zit er ook meteen een hoogteprofiel in

Ik zie met jouw course dus geen elevation data, net zomin als met de originele GPX direct in NewFiles op de Edge geplaatst. Voeg ik met BikeRouteToaster elevation data toe aan jouw course (van .fit geconverteerd naar .tcx met gpsies) en zet ik deze dan op m'n Edge (of als ik de originele GPX met origineel hoogteprofiel laad en deze weer exporteer met BRT) heb ik wel elevation data:

Het totaal ascent blijft dan wel weer op 0 staan:

Als ik de originele GPX en de GPX die BRT maakt vergelijk zie ik dat BRT de elevation data afrondt op hele getallen. Dat de Edge 810 (laatste 2.60 firmware) blijkbaar geen gebroken getallen in de elevation data aankan is wel erg knullig, maar goed gelukkig is er dus een workaround.
Trekkerbestuurders, dat zijn toch die jochies van 16 zonder rijbewijs in dienst van een loonbedrijf die met een apparaat rijden vergelijkbaar met een vrachtwagen. Zich niet aan de regels houden en in de spits provinciale wegen op laten stoppen. Ik wil niet generaliseren, maar toch.BlackWhizz schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:32:
In het hol van de leeuw noemen ze dit waarschijnlijk... maargoed, ik zal mijn wielrenners ervaring eens ff posten.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Verrek, je hebt gelijk. Ik ging er vanuit dat die elevation data wel mee zou komen (omdat Garmin Connect die ook gewoon toont). Niet dus. Nou ja, het converteren via gpsies.com werkte inderdaad prima. Dank voor de tipmatthijsln schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:39:
[...]
Ik heb hier nog even mee zitten stoeien, want met jouw course kreeg ik geen elevation data op m'n Edge 810. In de originele GPX zit wel elevation data trouwens, als je Edge het niet toont is dat omdat Garmin incompetent is met het ontwikkelen van firmware...
Startplaats en de opstap voor de laatste 60 km zijn allebei bij een NS Station.stijnislike schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:27:
Die fietsmeet lijkt me erg leuk. Weet alleen niet zeker of ik dan kan en hoe ik daar kom vanaf den haag zonder rijbewijs (trein zou kunnen).
Volgens mij gaat het verwijderen van de crank dmv 10 mm imbus, met een bout die ook direct de crank eraf haalt. Vervolgens kan ik dan de rechter crank eruit trekken. As van de crank kan ik natuurlijk schoon maken, en de binnenkant ook, maar zijn de lagers dan ook direct te servicen? Of moeten die er echt uit? Heb je nogal duur gereedschap voor nodig nl.
Bij bevestiging alles lekker invetten en goed vastzetten. Momentsleutel heb ik maar besteld. Die kan je overigens beter niet bij mantel/futurumshop/rose kopen, bij een goede werkplaatswebshop is dat veel voordeliger te vinden, bijvoorbeeld bij www.datona.nl.
Tips zijn welkom!
FSA BB30 lagers zijn zo ongeveer de goedkoopste die er te krijgen zijn en dat zie je terug in de levensduur. De mijne hielden het 7000 km vol vooraleer ze begonnen te kraken. Ik heb de boel vervangen door Phil Wood.
Het adagium goedkoop=duurkoop gaat hier zoals zo vaak op. Duurdere lagers gaan gewoon echt stukken langer mee. C-bear is bijvoorbeeld ook uitstekend (maar niet goedkoop).
Ik weet niet wat je locatie is, maar je kunt mijn tool altijd lenen. Daarmee kun je zowel persen als uitdrijven. De crank zelf haal je idd met een 10 mm (kan ook 12 mm zijn?) inbus los. De bout is self-extracting, dus je hebt geen cranktrekker o.i.d. nodig. Kijk bij het verwijderen even goed aan welke kant de spacers zitten. De andere kant van de crank kun je voorzichtig met een rubberen hamer lostikken.
Overigens hoeft het gereedschap helemaal niet zo duur te zijn. Met een stukje staal (bijv. van een hoekijzer), een plankje hout, een draadeinde, een stuk PVC pijp (50mm) en wat moeren kom je al een heel eind.
Wat Youtube-filmpjes
Uitdrijven links en rechts*
Persen linker lager
Persen rechter lager
Bij het eerste lager dat je uitdrijft moet je het schotje van de tool uiteraard even losmaken.
[ Voor 30% gewijzigd door havana op 21-06-2013 13:32 ]
Ben alleen nog wat confused over benaming en types. Het is een cannondale CAAD 10, met BB30 en FSA crankstel. Volgens mij ga ik dan een soort borgring zien waar de lager tegen aan drukt. (http://www.parktool.com/u...epair_help/bbt39_778b.jpg). Klopt dat?
De lagers pers je als het ware in de bracket. Maar is dit dan pressfit, of is dat het type waarbij je een hele koker erin duwt, zonder zo'n borgring?
Als ik een vervanger wil zoeken bij Phil Wood, gaat deze dan werken?
PWX86 BB30 replacement
$25.00
Mfg#: 6806 Comments: BB30 bearing
I.D.: 30mm O.D.: 42mm Width: 7mm
25 dollar valt me heel erg mee. Laatste vraag, is het verstandig om loctite te gebruiken tussen lager en brackethuis of niet per se nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door Joba op 21-06-2013 12:16 ]
Klopt. Die borgringetjes kun je gerust laten zitten, maar je krijgt soms ook nieuwe bij lagers geleverd.Joba schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:59:
Ben alleen nog wat confused over benaming en types. Het is een cannondale CAAD 10, met BB30 en FSA crankstel. Volgens mij ga ik dan een soort borgring zien waar de lager tegen aan drukt. (http://www.parktool.com/u...epair_help/bbt39_778b.jpg). Klopt dat?
Bij dit systeem pers je alleen de lagers erin. Er zijn overigens nog veel andere systemen, zoals BB86, PF30, BBRight etc en die net anders werken. Maar een Cannondale heeft BB30.De lagers pers je als het ware in de bracket. Maar is dit dan pressfit, of is dat het type waarbij je een hele koker erin duwt, zonder zo'n borgring?
Ja. Reken wel op levertijd en de douane kan ook nog moeilijk gaan doen. Bijvoorbeeld C-bear kun je veel sneller in huis hebben en deze zijn ook nog eens keramisch. Qua kosten zal het niet eens zoveel schelen. Inclusief porto en douane was ik voor mijn Phil Wood lagers € 70 kwijt.Als ik een vervanger wil zoeken bij Phil Wood, gaat deze dan werken?
De meningen daarover lopen nogal uiteen. Sommigen zweren erbij, bij SRAM lagers krijg je het er zelfs bij. Maar ik ken ook genoeg mensen die het onzin vinden. Als je loctite gebruikt moet je trouwens medium strenght gebruiken.Laatste vraag, is het verstandig om loctite te gebruiken tussen lager en brackethuis of niet per se nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 21-06-2013 13:31 ]
Hier in oosten/midden van het land, als solo-fietser zijnde:BlackWhizz schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:19:
[...]
Hier in de omgeving merk je een 'wapenwedloop' om het maar even heel elegantte omschrijven. Boeren gaan zo rijden om het te voorkomen, en wielrenners gaan juist daarom ook zo aso rijden. Niet dat het netjes van de boeren is maar er zijn al de laatste jaren al verschillende ongelukken gebeurd. Vooral met bochten en uitzwenken van wagens gaat het hier nog wel eens mis. Mensen hebben geen idee wat voor dode hoek er in zo'n wagen zit of hoever zulke machines soms door de binnenbocht lopen. Of wielrenners die juist naast de achterwielen van de tractor wachten en dan er gek van op kijken dat ze bijna omver gereden worden door de wagen die achter de tractor zit.
Hou er alsjeblieft rekening mee dat als je de bestuurder niet kan zien (via spiegels of direct naar de cabine) dat er dan risico's zijn. Ga of voor of achter de combinatie wachten. Niet er naast. Dat zorgt voor ongelukken.
- groepen wielrenners zijn in mijn ervaring zonder uitzondering asociaal, tegenover alle weggebruikers;
- trekkers: ik laat zien dat ik ze gezien heb, ga iets meer aan de kant, trekker gaat dan ook iets meer naar de kant, en desgegroet groeten ze bijna zonder uitzondering terug;
- auto's: 50/50; tegemoet komend kun je ze goed inschatten, maar 't gebeurt regelmatig dat ze achteropkomend te dicht langs passeren: schrik!
- motoren: wat mij betreft de gevaarlijkste weggebruikers voor fietsers, zeker op de dijk en dat soort smalle weggetjes, en zeker als achteropkomend verkeer; als ik op de dijk in een bocht een of meer motoren hoor aankomen, steek ik m'n arm wagenwijd uit, ten teken dat ze daaromheen moeten; je hoort overigens wel het verschil tussen verstandige motorrijders, want die zijn er best, en die, gevaarlijk rijdende, TT-pretendenten.
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Een racefiets is misschien handig voor langere afstanden in plaats van een gewone fiets.
En krijg je geen rugpijn van de voorovergebogen zithouding?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Als je al een goede conditie hebt dan is 30 gemiddeld altijd een nobel streven, kun je altijd nog duurvermogen trainen. Later zal je snelheid (ruim) boven de 30 uit kunnen komen.
Dus een nummer er op plakken is niet altijd even eenvoudig. Als beginner op een vlak stuk zonder wind met een redelijk tempo dat je langere tijd relatief gemakkelijk kan volhouden zou ik zeggen tss de 25-30 km/h?
Qua echte gemiddelde snelheid zou ik eerder zeggen rond de 22 (weg die constant stijgt en daalt) en 25 vlak. Maar dit verschilt dus enorm per persoon en omstandigheden. Sommigen gaan maar 20 als ze echt beginnen terwijl anderen in de buurt van 30 rijden na een maand.
Rugpijn en andere kwaaltjes komt wel voor als je het niet gewoon bent, maar dat is met alle sporten zo. (Hef maar eens gewichten als je amper armspieren hebt). Maar dat valt redelijk mee. Het hangt er ook vanaf hoe lang je gaat fietsen. Doe je 1 à 2 uurtjes is het wel vol te houden voor mensen met zwakke rug. Sommigen rijden 4 uur zonder problemen. Sowieso betert dit hoe meer je traint. Ik had persoonlijk het meeste last van zadelpijn de eerste ritten en schouder + rug maar die zijn altijd wat zwak geweest bij mij.
Dat hangt natuurlijk ook een beetje van de locatie af. Ik woonde in het centrum van een grote stad en daar moest ik toch echt circa 7km fietsen voordat ik enigszins uit de omgeving van stoplichten was. De ene route had er 15, de andere 14, dat soort werk. Nu woon ik aan de rand van diezelfde stad en fiets ik 100km zonder ook maar een stoplicht tegen te komen.wackmaniac schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:57:
Als je slim je route kiest hoef je niet veel stoplichten tegen te komen
Heb nu dit gevonden: http://www.iforpowell.com/cms/index.php?page=usb-ant-stick en ben benieuwd of er al ervaringen zijn.
Toen ik in januari begon met fietsen , was ik na 28km ( ja echt.... ) bekaf , en reden we gemiddeld 24.
http://app.strava.com/activities/49520148
Nu fiets ik al 80KM met 28km/h gemiddeld.
http://app.strava.com/activities/59765478
En daarbij zitten echt flinke stukken van 33,34 p/u. Meestal fiets ik dan laatste paar kilometer wat rustiger als cooling down en eerste paar als warming upo ( ook stad uit zien te komen ).
Dus ik zou me niet gelijk blindstaren op al die 30/u gemiddeldes. Gewoon lekker zelf trainen. Zal je zien dat het steeds soepeler goed en steeds beter. Je beentjes moeten tenslotte gewoon gewend raken aan al die kilometers
www.degroot-it.nl
I-King schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:26:
Als je al een goede conditie hebt dan is 30 gemiddeld altijd een nobel streven, kun je altijd nog duurvermogen trainen. Later zal je snelheid (ruim) boven de 30 uit kunnen komen.
Lointje schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:29:
Dus een nummer er op plakken is niet altijd even eenvoudig. Als beginner op een vlak stuk zonder wind met een redelijk tempo dat je langere tijd relatief gemakkelijk kan volhouden zou ik zeggen tss de 25-30 km/h?
Qua echte gemiddelde snelheid zou ik eerder zeggen rond de 22 (weg die constant stijgt en daalt) en 25 vlak. Maar dit verschilt dus enorm per persoon en omstandigheden. Sommigen gaan maar 20 als ze echt beginnen terwijl anderen in de buurt van 30 rijden na een maand.
Ik kwam op mijn bromscooter een wielrenner tegen die ging bumperkleven, met 45-55 km/h. Ik dacht dat het daarom mischien normaal is om 30-40 km/h te gaan, maar op een normale fiets rij ik circa 18-19 km/h gemiddeld. 27-28 km/h gemiddeld is imo vrij goed, mijn scooter haalt denk ik gemiddeld 30-35 km/h gemiddeld.FMS schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:33:
Ik heb na 26.000 km (sinds 2010) nog steeds moeite om 30+ gemiddeld te rijden, meestal zit ik op 27-28, en dat is nog veel. Aan de andere kant houd ik het vaak wel lang vol.
Dat deed ik laatst ook, op een vrij lange weg zonder afslagen. Na een tijd bij de scooter in het wiel gezeten te hebben besloot ik de scooter voorbij te gaan. Dom natuurlijk, want nu moest ik er ook wel voor blijven ook, dat viel niet mee. Uiteindelijk wel gelukt, maar ik zat daar niet van luxe.Salvatron schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:43:
Ik kwam op mijn bromscooter een wielrenner tegen die ging bumperkleven, met 45-55 km/h.
Zou kunnen, maar ik kan mij voorstellen dat een scooter of gewone fiets meer gebruikt wordt voor vervoer van A naar B. Wielrennen doe ik doorgaans van A naar A. Met de racefiets naar het werk kan bijvoorbeeld wel, maar is toch enigszins complex, je moet wel kunnen douchen bijvoorbeeld. Ook boodschappen doen of naar de kroeg met de racefiets is niet ideaal. Een racefiets kan niet op slot en ook is het lastig om dingen mee te nemen. Ik zie de racefiets dus niet echt als ideale vervanger van iets dat primair een vervoermiddel is (wat de racefiets in mijn ogen dus niet is).Salvatron schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:53:
Ik dacht dat ik misschien kan wielrennen in plaats van op de bromscooter/gewone fiets. Vandaar dat ik geinteresseerd ben in de snelheid en dergelijke. Wielrennen zou wellicht een goede vervanging kunnen zijn voor de scooter/gewone fiets.
Het gaat mij om afstanden van 10-30 km in de buurt, en naar de winkel/werk/etc zou ik sowieso niet met de racefiets doen. Maar wel bijv. familiebezoek. Maar inderdaad is het wel lastig om iets mee te nemen. Op slot zetten kan met een kettingslot.argro schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:56:
[...]
Zou kunnen, maar ik kan mij voorstellen dat een scooter of gewone fiets meer gebruikt wordt voor vervoer van A naar B. Wielrennen doe ik doorgaans van A naar A. Met de racefiets naar het werk kan bijvoorbeeld wel, maar is toch enigszins complex, je moet wel kunnen douchen bijvoorbeeld. Ook boodschappen doen of naar de kroeg met de racefiets is niet ideaal. Een racefiets kan niet op slot en ook is het lastig om dingen mee te nemen. Ik zie de racefiets dus niet echt als ideale vervanger van iets dat primair een vervoermiddel is (wat de racefiets in mijn ogen dus niet is).

Dingen als spatbordjes en een kleine kettingkast zijn toch wel lekker, alsook iets bredere bandjes met een beetje profiel, zodat je ook bij slechter weer wat relaxter zit.
Een racefiets is puur bedoeld voor sportief gebruik.
Heb ik een tijdje gebruikt icm een hartslagmeter.iPhone op stuur gemonteerd om rchtstreeks feedback te krijgen. Grootste nadeel vond ik dat met scherm aan de batterij na een uur of 2 al leeggetrokken was.DeFeCt schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:17:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een ANT+ 'dongle' gekoppeld aan een telefoon? Ik merk dat ik Endomondo altijd laat meelopen naast de Garmin en daarna meestal niet meer de moeite neem om de Garmin track nog te uploaden. Dan zou het wel handig zijn als mijn Android telefoon ook gelijk mijn sensoren ziet
Heb nu dit gevonden: http://www.iforpowell.com/cms/index.php?page=usb-ant-stick en ben benieuwd of er al ervaringen zijn.
Verder moet je eventjes opletten met de dongel. Mijn garmin dongel werkt bijv. alleen samen met Garmin sensoren (en apps?). Wahoo is daarin wellicht wat flexibeler.
1. als beginner bepaal je dat zelf; maar na een paar keer fietsen moet 25 km/u gemiddeld goed te doen zijnSalvatron schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:51:
wat is een normale snelheid als beginner op zo'n racefiets?
Een racefiets is misschien handig voor langere afstanden in plaats van een gewone fiets.
En krijg je geen rugpijn van de voorovergebogen zithouding?
2. er is meer tussen die twee uitersten, een hybride wellicht
3. ja, in 't begin wel, maar na verloop van tijd went dat; buik- en rug-spier-oefeningen desnoods (ik krijg altijd last van m'n nek, maar dat komt omdat ik niet voortdurend op m'n compu tuur, maar ook aandacht heb voor eendjes enzo (http://www.nusport.nl/thi...t-strava-mijn-hielen.html))

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
[ Voor 0% gewijzigd door Graham op 22-06-2013 15:49 . Reden: typo ]
Goeie tip! Ik prefereer overigens toch CO2 patronen om mijn bandjes echt hard te krijgen na lekrijden.Graham schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 09:12:
En het is wel erg handig om van die chirurgen handschoentjes mee te nemen.....geen vuilen FTW
Dit topic is gesloten.